Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn "droger" is een white knight bagger ding.(prehistorisch & klein 1995)
ik heb een schakelaar op het element, en verbruikt tijdens het drogen 133 watt continu.
<zegge hondertendrieendertig>
ik gebruik hem alleen in waspieken, ongeveer 50x per jaar.
de warmte word aangezogen in de ruimte naast de zonneboiler,
dus daarmee is het een unieke dhz-el cheapo droger geworden.
een droger zonder warmte element dus.
dit element kan wel aan en dan gebruikt ie 1800 watt.

de truuk : er zit een schakelaar op warm of heet,
en ik heb de warm afgedopt. dan droogt ie dus op kamertemperatuurlucht,
en dat kan oplopen tot wel 40c naast de zonneboiler.
de bekende afvoerslang zit op de schoorsteen.
het is een soort gewone ventilatie droger geworden.
http://van.wijk.net/pvt/was.jpg

als de droger stuk gaat word deze niet vervangen.
het is zoals al gezegd : een idioot apparaat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
JeroenH schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:55:
[...]

...Iets heel anders: ik heb gisteravond eens alle Plugwise pluggen verzameld die zich in het afgelopen jaar in allerlei hoekjes van ons huis verstopt hebben:

...
zeker een DGA bij de fabrikant/leverancier? ;)

DGA= directeur groot aandeelhouder

@JanB: ja ik heb ook diverse topic reports geplaatst zodra de sfeer/stemming verre van duurzaam begon te worden. Iets wat een goed forum-bezoeker eigenlijk uit eer en fatsoen moet blijven doen.
Maar je noteert in je reply dat alleen 'JeroenH' geklaagd heeft, en dat is dus niet zo. Ik wou dat toch even nuanceren/recht zetten.

* NielsTn gaat over tot de orde van de dag....

[ Voor 34% gewijzigd door NielsTn op 06-08-2011 12:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:51:
[...]

Die zijn er ja. Ik had het er met mijn vriendin al eens over om een kleinere vaatwasser te nemen als ik deze ga vervangen, toen zei ze: "Dat slaat nergens op, dan kan je net zogoed met de hand afwassen". Zo is het maar net... Veel van mijn kookgerei en mijn beslagkommen kan ik al niet in de vaatwasser kwijt, dus die moet ik sowieso met de handafwas doen.

Als ik dit ding vervang is dat omdat ik het lawaai zat ben, niet omdat ie onzuinig is. Iets met open keuken en dat ding 's nachts zelfs op de slaapkamer kunnen horen. Dat hele gedoe met nachtstroom wil ik eigenlijk ook vanaf, leuk dat je kunt besparen door 's nachts dit soort zooi te draaien, maar je zult niet de eerste zijn die niet meer wakker wordt nadat zo'n apparaat je hele huis heeft platgefikt. De besparing die het me oplevert is misschien 40 euro op jaarbasis, maar daarvoor moet je wel door allerlei hoepels en bochten springen om het te bereiken.
Vorig jaar een nieuwe keuken geplaatst en er bewust voor gekozen om Geen vaatwasser te installeren. De hoeveelheid afwas is in de regel te weinig. Verder moet je flink gaan uitbreiden met bestek, servies en kookpannen. Aangezien ik sinds een paar jaar naar een halve baan ben gegaan, moet ik ook het huishouden doen. Dat beetje afwas is niet de moeite en af en toe een grote afwas ook niet. Spaart flink in de energie. Het heeft geen nut om elke avond adapters uit te schakelen en daarnaast de vaatwasser te laten draaien. Heet water hebben we al via de zonneboiler.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een soort gewone ventilatie droger geworden.
en swinters een extra ventilator om het hangende wasgoed goed te ontluchten op zolder.

welk energielabel het nu is weet ik niet,
maar hij vreet alle a+++++++++ -20% ? labeltjes op met huid en haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:06:
[...]

en swinters een extra ventilator om het hangende wasgoed goed te ontluchten op zolder.

welk energielabel het nu is weet ik niet,
maar hij vreet alle a+++++++++ -20% ? labeltjes op met huid en haar.
Een droogkast....-achtige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:53
NielsTn schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:57:
zeker een DGA bij de fabrikant/leverancier? ;)

DGA= directeur groot aandeelhouder
Nee hoor, gewoon gebruik gemaakt van een paar kortingsacties, een keer langs mijn neus weg gevraagd of ze niet eens refurbished pluggen over hadden, een eerlijk stuk op mijn website geschreven - en gewoon zelf geïnvesteerd.

Ik blijf er van overtuigd dat inzicht in energieverbruik het allereerste stap (nou ja, misschien tweede, na het inzicht dat actie nodig is) moet zijn op weg naar duurzaamheid. De plugwise set in onze woning hielp/helpt me daarbij. Zodra de pluggen vrijkomen kan ik dat bij anderen gaan doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:49:
[...]

Nee hoor, gewoon gebruik gemaakt van een paar kortingsacties, een keer langs mijn neus weg gevraagd of ze niet eens refurbished pluggen over hadden, een eerlijk stuk op mijn website geschreven - en gewoon zelf geïnvesteerd.

Ik blijf er van overtuigd dat inzicht in energieverbruik het allereerste stap (nou ja, misschien tweede, na het inzicht dat actie nodig is) moet zijn op weg naar duurzaamheid. De plugwise set in onze woning hielp/helpt me daarbij. Zodra de pluggen vrijkomen kan ik dat bij anderen gaan doen.
Zou ik misschien eens een set mogen lenen? Ik zou wel eens een maand alle apparaten in huis willen meten. Kijken of dat in de buurt komt van mijn eigen aannames en metingen met een ELRO M12 :)

Overigens gaat hier aan het einde van het jaar een nieuwe 24/7 server komen ( Fitpc2i ). En veranderen we van TV aanbieder. Daarmee kan ik mijn oude server, switch, decttelefoon + 2 laders, en een modem permanent uitzetten. Scheelt 260kWh per jaar. Ongeveer 12% van ons totaalverbruik.

De FITPC2i verbruikt slechts 6W onder lage load en 8W onder full load. _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:36:
Zou ik misschien eens een set mogen lenen? Ik zou wel eens een maand alle apparaten in huis willen meten. Kijken of dat in de buurt komt van mijn eigen aannames en metingen met een ELRO M12 :)
Tuurlijk! Je zult alleen nog wel even geduld moeten hebben, de set is de komende twee maanden al ingepland... En besef ook dat je hem niet zelf uit zult kunt lezen, ik programmeer de set in en neem mijn laptop (+plugwise USB-stick) weer mee omdat ik anders thuis mijn eigen set niet uit kan lezen. Je moet dus wachten op de meetdata tot ik weer langskom. Daarna kan ik alles makkelijk exporteren naar een csv bestand en kun je naar hartelust spelen met de data.
Scheelt 260kWh per jaar. Ongeveer 12% van ons totaalverbruik.
Dat zijn flinke stappen!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
misschien die DECT telefoons eens onderwerpen, grote kans dat ze niet voorzien zijn van een eco-DECT modus:

https://www.gigasetshop.n...efoons-energiezuinig.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

Overigens gaat hier aan het einde van het jaar een nieuwe 24/7 server komen ( Fitpc2i ). En veranderen we van TV aanbieder. Daarmee kan ik mijn oude server, switch, decttelefoon + 2 laders, en een modem permanent uitzetten. Scheelt 260kWh per jaar. Ongeveer 12% van ons totaalverbruik.

Draait alleen je webserver erop of ook meer? Is het mogelijk vmware esx server erop te draaien? Waarschijnlijk niet want de hardware zal niet aan de specs van VMware voldoen.

[ Voor 66% gewijzigd door ZonneStroom op 06-08-2011 15:35 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Ik heb nu voor mijn zonnepanelen log met behulp van een tablet en de software van solar analyzer (android) een zeer mooi paneel kunnen maken voor in de woonkamer als ik thuis ben en/of te laten zien aan gasten.
Op mijn mobiel werkt die ook zeer goed om snel informatie te geven of het systeem goed werkt.
Ik heb nu nog een proef licentie en ga deze bij verloop dan ook maar aanschaffen +- €15.

Wou hier nog even kwijt dat het programma uitstekend werkt en de gene die de link gaf bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door silvester6 op 06-08-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij battal.nl koop je lekker cheap androids, voor solar display usage.
ik heb zelf een hero h6 voor mijn plugwise.(koste 68 euro)
en is ook bruikbaar zoals anders.

@flitspaal kijk eens naar de fritz.box 7340/7390
deze is een 3 in 1 router - internet en dect
ik heb hem hier draaien en deze piekt op 8,3 watt i full service.
(en snachts gewoon uit (tijdschakelaar)
Een droogkast....-achtige?
und die unterhosen sinds nog immer fluffie wie immer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk ook naar het waterverbruik van de handwas en de vaatwasser. Ik ben benieuwd naar het verschil.
NielsTn schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:57:
[...]

Maar je noteert in je reply dat alleen 'JeroenH' geklaagd heeft, en dat is dus niet zo. Ik wou dat toch even nuanceren/recht zetten.
Ik heb ook een TR ingediend btw
[...]

Ook als er geen "noodzaak" is toch actie, is het inzichtelijk maken van het verbruik de eerste stap naar informatie waar het verbruik zit. Dan kan men kijken waar grote stappen te maken zijn en zo het verbruik aanpakken (als men dat wilt).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:19

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 17:36:

@flitspaal kijk eens naar de fritz.box 7340/7390
deze is een 3 in 1 router - internet en dect
ik heb hem hier draaien en deze piekt op 8,3 watt i full service.
(en snachts gewoon uit (tijdschakelaar)
Hier de 7390 in bedrijf voor internet, WiFi, DECT en (niet onbelangrijk met pubers) parental control. Zeer tevreden over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PcDealer schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:08:
Ook als er geen "noodzaak" is toch actie, is het inzichtelijk maken van het verbruik de eerste stap naar informatie waar het verbruik zit. Dan kan men kijken waar grote stappen te maken zijn en zo het verbruik aanpakken (als men dat wilt).
Precies, daarom nam ik ook een slag om de arm. Beide zaken (het inzicht en het meten) kunnen elkaar 'veroorzaken'. In dit geval heeft het plugwise systeem mij in staat gesteld ons elektriciteitsverbruik zeer fijn (per apparaat) in kaart te brengen. Dat is heel wat waard.

Ik heb een tweede set nu uitstaan bij een bevriend huishouden. Nog geen minuut na installatie al een grootverbruiker gevonden: een vloerverwarmingspomp die 24/7 loopt. Natuurlijk, daar kom je met een Elro van € 10 ook achter, maar dat was in dat huishouden nog nooit gedaan. Over een paar weken ga ik de set van 6 pluggen weer ophalen en dan zullen we weten waar er nog meer grote stappen te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
JeroenH schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:22:
Nog geen minuut na installatie al een grootverbruiker gevonden: een vloerverwarmingspomp die 24/7 loopt.
Die had je zonder plugwise en geblinddoekt nog wel moeten kunnen vinden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Vraagje voor de rekenwonders hier

Ik heb een LED lamp met voeding. Hierin een simpeler brugcel, weerstand en elco.
Onbelast meet ik ruim 300 volt (230 x wortel2 toch?)

Belast meet ik (fluke) 190 volt, 110 mA, dus 1.9 watt
Ik denk dat er ook 1 watt in de weerstand gaat (300-190 x .01 = 1.1)

Alleen ik meet 2 watt AC (plugwise)
Is dat dan 1.1+1.9 / wortel2 = 2.1

Als dat zo is, moet je dat dan ook zo rekenen voor omvormers?
190 watt paneel kan 134 watt leveren. Dat klopt niet dus waar gaat mijn vergelijk krom ?
Of zit plugwise er gewoon naast met die 2 watt en zal het gewoon 3 zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:37

Onbekend

...

Elk meetapparaat heeft een meetfout + display-afronding.
Misschien dat die Plugwise meer voor grotere vermogens is berekend, en op kleinere vermogens een grotere meetfout geeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De Plugwise meet aardig nauwkeurig, ook bij lage vermogens.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Woodski schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 22:34:
Vraagje voor de rekenwonders hier

Ik heb een LED lamp met voeding. Hierin een simpeler brugcel, weerstand en elco.
Onbelast meet ik ruim 300 volt (230 x wortel2 toch?)

Belast meet ik (fluke) 190 volt, 110 mA, dus 1.9 watt
Ik denk dat er ook 1 watt in de weerstand gaat (300-190 x .01 = 1.1)

Alleen ik meet 2 watt AC (plugwise)
Is dat dan 1.1+1.9 / wortel2 = 2.1

Als dat zo is, moet je dat dan ook zo rekenen voor omvormers?
190 watt paneel kan 134 watt leveren. Dat klopt niet dus waar gaat mijn vergelijk krom ?
Of zit plugwise er gewoon naast met die 2 watt en zal het gewoon 3 zijn ?
190V @ 110mA is bij mij 20.9W
De weerstand moet dan (300-190) x 0.110 = 12.1W wegstoken. Weet je zeker dat de gemeten stroom juist is?
De brugcel met condensator trekken geen sinusvormige stroom uit het net, zie hier voor meer info. De powerfactor is dus <1 en je AC vermogen (in W) is lager dan het DC vermogen (in VA)

Plugwise heeft gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door harold65 op 06-08-2011 23:51 ]

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

AllesKan schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:55:
[...]

Maar nu is te zien dat het kennelijk 24x7 in bedrijf is. In de lente en zomer lijkt mij dat niet nodig. Missschien pas vanaf oktober en dan alleen overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
harold65 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 23:40:
[...]

190V @ 110mA is bij mij 20.9W
De weerstand moet dan (300-190) x 0.110 = 12.1W wegstoken. Weet je zeker dat de gemeten stroom juist is?
De brugcel met condensator trekken geen sinusvormige stroom uit het net, zie hier voor meer info. De powerfactor is dus <1 en je AC vermogen (in W) is lager dan het DC vermogen (in VA)

Plugwise heeft gelijk.
Ik bedoelde 11mA
Het rekensommetje van me klopte verder
Zal eens kijken hoeveel wh hij verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AllesKan schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:55:
Helemaal waar, dat had ik zelf kunnen vinden zonder enige energiemeter (geluid/trillingen) :) Maar mijn punt is dat we achter kwamen toen we gingen meten. In een hoek van de kamer stond het standaard stapeltje 'standby-apparatuur', DECT lader, telefoonbeantwoorder, ADSL-modem, dat soort spul. Dat zit nu ook op een plug, ik weet het gezamenlijke opgenomen vermogen niet meer, maar ik denk dat het wel duidelijk zal worden, als ik er volgende week heen ga en de pluggen uitlees, dat dat toch wel erg veel verbruikt voor spul wat 99% van de tijd niets staat te doen.

Een vraag aan de Tweakers: naar aanleiding van dit soort metingen die ik die nu nog uit hobby-overwegingen doe (en nieuwsgierigheid + de wens energiebesparing onder de aandacht te brengen) speel ik toch voorzichtig met de gedachte om dit als dienst aan te gaan bieden. Volgende maand heb ik een 2e generatie Enymate zodat ik ook aardgas/drinkwater metingen kan doen.

Het is allemaal nog enorm pril en dit jaar komt er zeker niets meer van (veel te druk met de world solar challenge). Maar als ik jullie vraag of jullie denken of er vraag zou kunnen zijn naar een soort 'energie meet-/adviesdienst', wat zeggen jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zeg doen, ik heb dat ook al eens gedaan, en dan kom je al snel in het mkb terecht.
als je consequent no cue no pay doet, maar daarna 10% van de besparing vraagt,
kom je al op riante bedragen.

zo heb ik bij mijn vorige werkgever (multinational) daarna een ict power policy gedefinieerd, (per ou en device)
en die gaf na 1 jaar 65.000 euro netto geld retour van electrabel.
ik was daar ongeveer 4 werkdagen mee bezig.
uiteraard liet de betaling van electrabel maaaaanden op zich wachten.
(bekend verschijnsel he ?)
ik ben er nu al 4 jaar weg, en na deze bewustwording loopt dat nog steeds goed door.
een ondernemer moet al snel 8 euro omzetten, om 1 euro netto uit te geven,
en voila, daar zie je hoeveel omzet er vernietigd word.(en milieu ook...) (en geld wat medewerkers toekomt ook)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 10:19 . Reden: windows powercfg /? -energy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:17

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]Overigens gaat hier aan het einde van het jaar een nieuwe 24/7 server komen ( Fitpc2i ). En veranderen we van TV aanbieder. Daarmee kan ik mijn oude server, switch, decttelefoon + 2 laders, en een modem permanent uitzetten. Scheelt 260kWh per jaar. Ongeveer 12% van ons totaalverbruik.

Ik ga ervan uit dat de grootste winst je nieuwe server is?
Dect telefoon en laders zullen toch niet veel nemen (1-2W?). Verder als je een goed modem/switch hebt dan schakelt die naar standby als er geen verbruikers zijn. Die van mij zakken naar 1-2W als er geen netwerk activiteit is, te verwaarlozen vind ik al is minder natuurlijk altijd nog beter..

Waar ik de meeste winst uit heb gehaald is het vervangen van een aantal trafogestuurde 220V (naar 5/9/12/15V) adapters door zuinige varianten: scheelde 1-3W per adapter. Totaal zo'n 13W aan standby op die manier gekilled, en dat voor een paar tientjes aan nieuwe adapters...

Sommige van die adapters/laders namen nog steeds 2W op, ook als er niets op aangesloten was. Zo'n nieuw ding doet maar 0,3W _/-\o_ _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
JeroenH schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:01:
[...]

Een vraag aan de Tweakers: naar aanleiding van dit soort metingen die ik die nu nog uit hobby-overwegingen doe (en nieuwsgierigheid + de wens energiebesparing onder de aandacht te brengen) speel ik toch voorzichtig met de gedachte om dit als dienst aan te gaan bieden. Volgende maand heb ik een 2e generatie Enymate zodat ik ook aardgas/drinkwater metingen kan doen.

Het is allemaal nog enorm pril en dit jaar komt er zeker niets meer van (veel te druk met de world solar challenge). Maar als ik jullie vraag of jullie denken of er vraag zou kunnen zijn naar een soort 'energie meet-/adviesdienst', wat zeggen jullie dan?
Ik ben hier professioneel ook naar aan het kijken en al mee bezig hier en daar, het is lastig kan ik je vertellen :) Bedrijven willen graag duidelijke ROI's zien als het gaat om inversteringen t.o.v. besparingen. Om te kunnen besparen zullen je eerst moeten achterhalen wat men nu uitgeeft aan energie, daar zit vaak het probleem. Men weet het eigen verbruik niet (echt!) en het verzamelen van die informatie kost enorm veel tijd. Door de vaak ondoorzichtige tarieven, contracten e.d. 8)7

Je kan natuurlijk spelen met de cijfers (gemiddelden) en laten zien wat bepaalde maatregelen opleveren, echter men wil voor dit soort zaken keiharde cijfers zien. Je komt dan in de bizarre situatie dat bedrijven niet weten wat ze uitgeven aan energie, maar het uitzoeken en terugdringen en dus besparen ook niet inzet vanwege de kosten. Systematisch probleem overigens momenteel in de zakenwereld. Kortom kip-ei probleem, wat hierbij wel helpt is dat je ziet dat bedrijven die wel maatschappelijk geangageerd bezig zijn nu langzaam met targets komen voor afdelingen (ICT/Facilities) die CO2 reducties voorstaan. Als dit meer en meer gaat gebeuren of energie echt een drukkende factor op de omzet gaat worden, gaat hier een echte markt voor ontstaan. De overheid zou hier ook een sturende rol in kunnen spelen, maar dat kunnen we met dit kabinet vergeten..

Om dit echt als business te kunnen oppakken is een simpel en snel model erg belangrijk, nou heb ik het wel over de grotere bedrijven in mijn voorbeelden, MKB'ers hebben meestal iets meer inzicht of het is makkelijker om de data te vergaren, daar valt misschien sneller zaken te doen.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ZonneStroom schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 15:33:
[...]

Draait alleen je webserver erop of ook meer? Is het mogelijk vmware esx server erop te draaien? Waarschijnlijk niet want de hardware zal niet aan de specs van VMware voldoen.
In mijn geval komt er straks een SVN repository, Apache webserver, FTP server, fileserver en mogelijk wat download spul ( torrent / nzb ) op te draaien.
JeroenH schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:45:
[...]

Tuurlijk! Je zult alleen nog wel even geduld moeten hebben, de set is de komende twee maanden al ingepland... En besef ook dat je hem niet zelf uit zult kunt lezen, ik programmeer de set in en neem mijn laptop (+plugwise USB-stick) weer mee omdat ik anders thuis mijn eigen set niet uit kan lezen. Je moet dus wachten op de meetdata tot ik weer langskom. Daarna kan ik alles makkelijk exporteren naar een csv estand en kun je naar hartelust spelen met de data.
Dat vind ik geen probleem :). Gaat er mij meer om dat ik weet WAT het gemiddeld verbruikt, als ik daar ff op moet wachten, lekker belangrijk :).
Mars Warrior schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 10:46:
[...]

Ik ga ervan uit dat de grootste winst je nieuwe server is?
Dect telefoon en laders zullen toch niet veel nemen (1-2W?). Verder als je een goed modem/switch hebt dan schakelt die naar standby als er geen verbruikers zijn. Die van mij zakken naar 1-2W als er geen netwerk activiteit is, te verwaarlozen vind ik al is minder natuurlijk altijd nog beter..
Vervanging van de server is inderdaad de grootste klapper. Van 24W ( server + switch ) gemiddeld terug naar 6-8W gemiddeld. Op dit moment heb ik dubbel internet in huis (ADSL + KABEL ). Per 01-01-2011 kan daar ook 1 van weg en dat scheelt dus een modem die 24/7 aan staat.

ADSL wordt op dit moment gebruikt voor telefonie + televisie, kabel wordt gebruikt voor internet ( voor de website flitspaal.nl die ik hier thuis host ).

[ Voor 71% gewijzigd door mkleinman op 07-08-2011 11:55 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Laten we het techie houden. Bij mijn wg verbruikten de HP dx2400 met Pentium 4's zo'n 109W idle. Vervangen door HP 6000 Pro series in Small Form Factor (SFF). Doet 39W idle. Dit maal 5 pc's is een besparing van 560W aan idle W's. Oude lcd's zijn ook vervangen door nieuwere modellen met een EPEAT Silver. Oude servers vervangen door nieuwere en in een kleiner aantal kan besparingen opleveren.

Twee jaar geleden bij de presentatie van de cijfers, had ik een 10% besparing beloofd op energie. Ik heb daar afgelopen jaar niets van gezien wegens gebrek aan tijd. Vaak deed ik aan het einde van de dag wel 15 monitoren uit, twee laserprinters en een multifunctional op stand-by. Helaas kon het kennelijk niemand schelen. Ook de baas die bekend staat als zuinig, boeit het volgens mij ook niet. Daarnaast zijn er bepaalde mensen die zeuren dat hun scherm weer uit is, terwijl er geen enkele noodzaak bestaat die tijdens hun afwezigheid aan te laten. I.c.m. andere zaken, laat ik het maar zo en bemoei me niet meer met besparingsmaatregelen. Het levert mij niets op en het kost me niets.

[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 07-08-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PcDealer schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:49:
Laten we het techie houden. Bij mijn wg verbruikten de HP dx2400 met Pentium 4's zo'n 109W idle. Vervangen door HP 6000 Pro series in Small Form Factor (SFF). Doet 39W idle. Dit maal 5 pc's is een besparing van 560W aan idle W's. Oude lcd's zijn ook vervangen door nieuwere modellen met een EPEAT Silver. Oude servers vervangen door nieuwere en in een kleiner aantal kan besparingen opleveren.

Twee jaar geleden bij de presentatie van de cijfers, had ik een 10% besparing beloofd op energie. Ik heb daar afgelopen jaar niets van gezien wegens gebrek aan tijd. Vaak deed ik aan het einde van de dag wel 15 monitoren uit, twee laserprinters en een multifunctional op stand-by. Helaas kon het kennelijk niemand schelen. Ook de baas die bekend staat als zuinig, boeit het volgens mij ook niet. Daarnaast zijn er bepaalde mensen die zeuren dat hun scherm weer uit is, terwijl er geen enkele noodzaak bestaat die tijdens hun afwezigheid aan te laten. I.c.m. andere zaken, laat ik het maar zo en bemoei me niet meer met besparingsmaatregelen. Het levert mij niets op en het kost me niets.
ik ken bedrijven die hebben zaken als beeldschermen op een aparte elektrische groep zitten, die 's nachts (bv na 22.00) gewoon keihard uitgeschakeld worden. Val je de gebruiker niet last met 'opvoedkundige' gedragsregels en je kan toch aardig wat besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:41

grimson

domeingrommer

Kinderboerderij Darwinpark in Zaandam;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZTmjj8OFWoIOtYawk904QPLJ/medium.jpg
Tijd voor grote schoonmaak :*) ?
(Aparte manier van panelen bevestigen nu ik goed kijk of toch niet?)

[ Voor 14% gewijzigd door grimson op 07-08-2011 12:53 . Reden: Foto's laten meer zien dan het eerste oogopslagje ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Afgelopen vrijdag heb ik mijn oude intergas HR 22 uit 1999 vervangen door een nieuwe intergas HR 28.
Het standby vermogen is van 10 W gedaald naar 2 W (plugwise)
Dit levert al 70 kWh op op jaarbasis.
Dan zit er ook nog een zuiniger ventilator en pomp in, dus op jaarbasis nog ietsje meer besparing. En last but not least, het huis is sneller warm met 6 kW meer vermogen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 13:22:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn oude intergas HR 22 uit 1999 vervangen door een nieuwe intergas HR 28.
Het standby vermogen is van 10 W gedaald naar 2 W (plugwise)
Dit levert al 70 kWh op op jaarbasis.
Dan zit er ook nog een zuiniger ventilator en pomp in, dus op jaarbasis nog ietsje meer besparing. En last but not least, het huis is sneller warm met 6 kW meer vermogen.
't kan zijn dat je ketel fabrieks-af lager is ingesteld...
De HR22 stond factory-default gewoon op 11 kW vermogen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 11:49:
[...]

In mijn geval komt er straks een SVN repository, Apache webserver, FTP server, fileserver en mogelijk wat download spul ( torrent / nzb ) op te draaien.

[...]
Dat lukt prima. Ik heb dat allemaal op een fitpc slim draaien en die is veel minder krachtig. (plus nog een website). Let wel dat als je flink wat USB apparaten eraan hangt het stroomgebruik omhoog gaat. Dat merk je normaal nauwelijks omdat het wegvalt in de ruis maar bij dit soort zuinige dingen zie je dat wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

@PcDealer:
Als ik naar huis ga gooi ik zelfs de servers uit, alleen de (zuinige) firewall blijft draaien, en die start alles de volgende morgen net op tijd weer op. De aan/uit knop sluit de Linux servers netjes af, zonder dat er ingelogd hoeft te worden. Onzin om alles aan te laten als er bijna 3/4 van uren in een week niemand aanwezig is.

Ik zet de printers met de hand uit. Ik heb gekeken naar van die stekker blokken die automatisch de randapparatuur uitschakelen als de computer uit gaat, maar dat gaat niet werken omdat de servers op een UPS groep zitten, en de printers niet. Ik heb ook nog geen betaalbare USB-gestuurde schakelaar gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

NielsTn schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 13:37:
[...]

't kan zijn dat je ketel fabrieks-af lager is ingesteld...
De HR22 stond factory-default gewoon op 11 kW vermogen....
Dat klopt, mijn oude stond op 70% vermogen die had ik verhoogd naar 100%, de nieuwe ook 70%, die heb ik nu op 90 % afgesteld, volgens de tabel is dat 25,3 kW max.

Een klein beetje warmere rookgassen dus op vol vermogen tov de 70% fabrieksafstelling. Met 1000 kWh over per jaar ga ik denk ik maar wat E ga bijstoken de komende winter.

Vanmiddag zie ik pieken van dik 3 kW uit mijn 3,5 kW Kingsun paneeltjes voorbij gaan. Soms 3,3 kW de grens van de 7 netinverters. Daar word ik weer helemaal blij van.

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 07-08-2011 16:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:08:
[...]

Dat klopt, mijn oude stond op 70% vermogen die had ik verhoogd naar 100%, de nieuwe ook 70%, die heb ik nu op 90 % afgesteld, volgens de tabel is dat 25,3 kW max.

Een klein beetje warmere rookgassen dus op vol vermogen tov de 70% fabrieksafstelling. Met 1000 kWh over per jaar ga ik denk ik maar wat E bijstoken de komende winter.

Vanmiddag zie ik pieken van dik 3 kW uit mijn 3,5 kW Kingsun paneeltjes voorbij gaan. Soms 3,3 kW de grens van de 7 netinverters. Daar word ik weer helemaal blij van.
had je problemen met het op temperatuur krijgen/houden van de woning? veel veranderd?
zijn de radiatoren wel correct gedimensioneerd?
meer vermogen = meer gasverbruik,fyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

NielsTn schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:43:
[...]

had je problemen met het op temperatuur krijgen/houden van de woning? veel veranderd?
zijn de radiatoren wel correct gedimensioneerd?
meer vermogen = meer gasverbruik,fyi
Mijn woning is uit 1972 en is in de loop der jaren verbeterd qua isolatie, dak dikker en vloer met PUR. Er staan echter 11 grote radiatoren in waarvan 3 in de woonkamer een daarvan is van dik 5 m lang, en daar zit veel water in. Dat wil ik sneller opwarmen. Mijn ruimte regeling werkt met buitentemp. en ruimte temperatuur compensatie en stuurt via OT de ketel aan. Het gasverbruik zal dus nauwelijks stijgen tov de eerdere situatie. (het hydraulische systeem is door mijzelf ingeregeld op dT.

Waar ik nog over twijfel is isolatie van de muur. Er zit al isolatie tussen de spauwmuren, echter platen van slechts 2 cm dik. De spauw zelf is ongeveer 6 cm.

Mijn gasverbruik is 950m3 per jaar. Ik stook echter veel de houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Gasschuif. Een verbruik van 950 m3 gas. En ook anderen hebben gasverbruiken waar ik alleen van kan dromen. Hebben jullie dan allemaal rijtjeshuizen met kouwkleumburen? Ons huis ligt geheel vrijstaand en is omringd door weien met schapen en koeien. Toen we dit huis kochten was het jaargasverbruik boven de 3600 m3 per jaar. Door allerlei energiemaatregelen hebben we dat in 5 jaar teruggebracht tot (afgelopen jaar) 1601 m3 gas. We hebben een kelder onder het huis dus vloerisolatie is nagenoeg niet mogelijk. We willen wel nog kunnen lopen in de (veel gebruikte) kelder.
Het enige wat we nog kunnen verzinnen is een vloerisolatie van de zoldervloer. Dat zal niet veel opleveren want boven wordt niet gestookt, op de badkamer na dan. Ik heb dus ook geen idee hoe we nog verder kunnen besparen op ons gasverbruik.

Iemand een bruikbaar idee? We zijn wel jaloers op jullie gasverbruiken!

Het huis is uit 1923 en wel zeer degelijk gebouwd. Er is voor zo'n €35000,- in het huis gestopt voor allerlei energietechnische maatregelen. Er zitten schoorsteenkanalen maar die zijn bij een eerdere renovatie van de vorige bewoner niet meer toegankelijk. Ook de schoorstenen zijn van het dak verdwenen. Dus een houtkachel plaatsen wordt wel een heel verbouw en herbouw verhaal. Zouden we eigenlijk wel graag willen, maar we moeten financieel even op adem komen de komende jaren.
Het mooie is dat elke vloer een eigen "vochtafvoer" heeft via luchtkanalen die via de schoorsteen op zolder uitkomen. Altijd droge vloeren dus. Die waren trouwens vanwege ongedierte en warmteverlies door de vorige bewoner volledig dichtgestopt met krantenpapier. Heeft een jaar geduurd om alles weer droog te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-08-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik zit hier op 1900 m3 voor een rijtjeswoning van eind jaren 20. Geen spouwmuren, dus ook geen spouw om te isoleren. De helft van het dak is volledig ongeisoleerd, dus daar is dan wel weer wat aan te doen. Maar dat wacht nog even op de dakkapel die over een zo groot mogelijk deel van het schuine dak geplaatst moet worden. 1600 m3 voor een vrijstaand huis vind ik niet zo gek. Je kunt natuurlijk ook kijken naar alternatieve energiebronnen i.p.v. isoleren.

Wat betreft de vloerisolatie: Heb je echt geen 5 a 10 cm over in de kelder? Ten opzichte van niets is zelfs een dunne laag EPS/XPS/PIR toch al een aanzienlijke verbetering, ook voor het comfort.

Verdere ideeën worden natuurlijk lastig als we niet weten wat je al hebt gedaan, anders dan 'allerlei energiebesparende maatregelen'...

[ Voor 9% gewijzigd door asvogel op 07-08-2011 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een jaarverbruik hoort natuurlijk ook vloer-woon-leef oppervlak en aantal bewoners,
en het aantal vrije m2`s buiten muur/dak.
ik reken altijd alles terug naar Wh/m2 ingebrachte energie, en dat maak vergelijken mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 16:08:
[...]

Een klein beetje warmere rookgassen dus op vol vermogen tov de 70% fabrieksafstelling. Met 1000 kWh over per jaar ga ik denk ik maar wat E ga bijstoken de komende winter.

Leuk, meteen even gekeken hier. Ik had vandaag een piek van 14.136 Watt uit m'n 13.940 Wp Suntech installatie. Geen probleem met een grens, omdat ik een Tripower 15.000 heb hangen..

Verder hou ik maandelijks m'n gas/water/electra bij. Ik heb nu 4 maanden vergelijkingsmateriaal t.o.v. mijn oude huis (groot, vrijstaand, oud, geen isolatie). Nu een goed geisoleerd hoekhuis. Gasverbruik ligt over april/mei/juni/juli 50% lager.. 8) Dit ondanks dat ik vrijwel elke avond in m'n oude huis een openhaard aanhad. Electra ligt overigens 10-15% lager, waar dat verschil vandaan komt weet ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door SunshineCompany op 07-08-2011 18:45 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Kavermeer. De hoogte van de kelder is bemeten op de lengte van de mensen uit de vorige eeuw. De hoogte is 178 cm. Zelf ben ik 176 cm dus het kan net. Mijn vrouw is 182 cm in lengte en die moet in de kelder gebukt door het leven. Maar geen nood, ik haal zelf wel het flesje wijn op.

De kelder beslaat de halve woonkamer. De andere helft is kruipruimte van ongeveer 40 cm hoog. Dan kijk je naar de houten balken en de vloerplanken. Die is weer verdeeld in twee ruimten die gescheiden worden door een muurtje met aan het einde een doorgang van ca 50 cm naar de andere helft.
Vloerisolatie zou dus wel kunnen tussen de balken, maar dan isoleer je de halve woonkamervloer. Of dat, gezien mogelijke koudebrug-effecten zoden aan de dijk zet weet ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 20:01
Ik heb een 2 onder 1 kap op de prairie... afgelopen jaar 958 kuub gas en 8 kuub waaibomenhout gebruikt (gestookt in een bergkachel). Nu bezig met zonneboiler en houtcv (ook voor het andere deel van de 2 onder 1 kap). Muren zijn na-geisoleerd, dak ook en onder vloer is ook isolatie terechtgekomen tijdens de verbouwing. Boven in de winter overdag 17 graden, 's nachts terug naar 15. Ik streef naar een gasverbruik van 0 kuub!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@eric-pvt. Heb je hier een voorbeeld berekening van? Of anders: ik weet het aantal m2 buitenoppervlak, ik weet het aantal m2 binnenoppervlak (woon/leefruimte, dus excl. zolder) en ik weet het aantal m3 inhoud.
Hoe bereken je dan dit Wh/m2 (of is het Wh/m3)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@kockie. Ik krijg toch het gevoel dat we niet om die houtkachel heen zullen kunnen. Aan hout kan ik prima komen. Alleen de aanleg geeft nog wat problemen. De meest simpele manier is volgend mij om een gat door de spouw te boren op een hoogte van 2 m en dan aan de buitenkant van het huis (blinde muur) een pijp aan te leggen die tot boven de nok van het dak uitkomt. Als dat dubbelwandig moet worden uitgevoerd, gaat dat een vermogen kosten. Die kachel is het geld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Zo wil ik het volgend jaar ook doen bij mij, met een schoorsteenpijp langs het huis omhoog. Las ergens dat dit ook buiten dubbelwandig moest, omdat anders de pijp niet warm genoeg wordt en je in de winter condens kunt krijgen in de pijp. Of het waar is, geen idee.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Ikke!. Klopt, ik heb dezelfde info gekregen van de houtkachelwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ikke! schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:58:
Zo wil ik het volgend jaar ook doen bij mij, met een schoorsteenpijp langs het huis omhoog. Las ergens dat dit ook buiten dubbelwandig moest, omdat anders de pijp niet warm genoeg wordt en je in de winter condens kunt krijgen in de pijp. Of het waar is, geen idee.
binnenlangs overwogen? mijn ouders hebben de kachel (dubbelwandig RVS) van begane grond door 1e etage naar het dak geleid (binnenshuis, cq. intern ;) )
Voordeel: de kachelpijp op de 1e etage (en zolder) warmt ook gelijk die etage....

Als je buitenlangs laat lopen, verlies je dus behoorlijk wat warmte lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

NielsTn schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:41:
[...]

binnenlangs overwogen? mijn ouders hebben de kachel (dubbelwandig RVS) van begane grond door 1e etage naar het dak geleid (binnenshuis, cq. intern ;) )
Voordeel: de kachelpijp op de 1e etage (en zolder) warmt ook gelijk die etage....

Als je buitenlangs laat lopen, verlies je dus behoorlijk wat warmte lijkt me.
Dat warmteverlies is zeker waar, dus liefst enkellwandig in de huiskamer, daarna dubbelwandig (inpandig!) omhoog. Dit alles voor een maximale overdracht in huis.

Let op: een daling van rookgassen verminderd de trek van de schoorsteen, en onder dauwpunt ontstaat condensatie. Vandaar ook een deel dubbelwandig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:38:
bij een jaarverbruik hoort natuurlijk ook vloer-woon-leef oppervlak en aantal bewoners,
en het aantal vrije m2`s buiten muur/dak.
ik reken altijd alles terug naar Wh/m2 ingebrachte energie, en dat maak vergelijken mogelijk.
Inderdaad, dus even de cijfers bij. 950 m3verbruik behoort bij een vloeroppervlakte van 180 m2, en een geschakelde bungalow type huis, dwz voor 60 % verbonden met de buren met de zijmuren.

Echter we hebben ook een droger op aardgas, dus dit verhoogt het verbruik weer wat. Ik twijfel of ik een Miele watmtepomp droger aan moet schaffen met 1000 kWh terugleveren, ten gunste van het gasverbruik. Eneco betaald ongeveer 11 Eurocent per kWh (droger kost 1500 euro!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Schinnen-groen schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:40:
@Kavermeer. De hoogte van de kelder is bemeten op de lengte van de mensen uit de vorige eeuw. De hoogte is 178 cm. Zelf ben ik 176 cm dus het kan net. Mijn vrouw is 182 cm in lengte en die moet in de kelder gebukt door het leven. Maar geen nood, ik haal zelf wel het flesje wijn op.
Heb je echt last van 5 a 10 cm minder hoogte in de kelder? Ik zie het toch zo: Keuze tussen iets ongemak in een ruimte waar je maar soms komt (aannemende dat je kelder geen verblijfsruimte is) versus verhoogd comfort in een ruimte waar je woont en brandstof besparen.
Hoe is die vloer boven de kelder opgebouwd? Balken met daarop planken? En is de hoogte onder de balken nu 178 cm, of de hoogte onder de planken?
De kelder beslaat de halve woonkamer. De andere helft is kruipruimte van ongeveer 40 cm hoog. Dan kijk je naar de houten balken en de vloerplanken. Die is weer verdeeld in twee ruimten die gescheiden worden door een muurtje met aan het einde een doorgang van ca 50 cm naar de andere helft.
Vloerisolatie zou dus wel kunnen tussen de balken, maar dan isoleer je de halve woonkamervloer. Of dat, gezien mogelijke koudebrug-effecten zoden aan de dijk zet weet ik even niet.
De helft isoleren zou ik alleen doen als de scheiding tussen kruipruimte en kelder ook goed wordt geisoleerd. Anders zorgt de isolatie boven de kruipruimte voor een koudere kruipruimte, en gaat die kou vervolgens richting de kelder (of beter: gaat de warmte van de kelder naar de kruipruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:06:
[...]

Dat warmteverlies is zeker waar, dus liefst enkellwandig in de huiskamer, daarna dubbelwandig (inpandig!) omhoog. Dit alles voor een maximale overdracht in huis.

Let op: een daling van rookgassen verminderd de trek van de schoorsteen, en onder dauwpunt ontstaat condensatie. Vandaar ook een deel dubbelwandig maken.
je wilt zeker geen enkelwandige buis in huis hebben (=hitte, aanraakgevaarlijk/brandwonden etc.)
zelfs met dubbelwandig + isolatie ertussen is het erg onprettig. Rookkanaal/afvoor bij mijn ouders zal ca 10 meter zijn (diameter ca 40-50cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

NielsTn schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:27:
[...]

je wilt zeker geen enkelwandige buis in huis hebben (=hitte, aanraakgevaarlijk/brandwonden etc.)
zelfs met dubbelwandig + isolatie ertussen is het erg onprettig. Rookkanaal/afvoor bij mijn ouders zal ca 10 meter zijn (diameter ca 40-50cm).
Wellicht is de kachel (en schoorsteen oppervlak) te groot gekozen?
En zeg ik erbij dat alleen de woonkamer enkelwandig (kan) zijn. Ook de door jou genoemde diameter en totale lengte spelen een rol in de juiste keuze. 40-50 cm is erg groot, en geeft inderdaad veel warmte.

Overigens is het verstandig van schoorsteen kanalen weg te blijven, net zoals van de kachel zelf. De mijne heeft twee (kleine) ingebouwde centrifugaal fans welke lucht uit de kamer zuigen, er komt 350 graden C lucht uit aan de bovenzijde, daar wil je echt niet voor zitten.

[ Voor 35% gewijzigd door Gasschuif op 07-08-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
nope, ze stoken al weer 4-5 jaar, geen roetaanslag of rookontwikkeling die verstikkend werkt, luchtaanvoer via de kruipruimte (die uiteraard ook geventileerd is).
dus wat dat betreft krijgen ze het hele huis makkelijk op 24 graden (of hoger als het moet vlammen).

(Maar dat scheel allemaalt: het hout (vnl. eiken) wat pa gebruik ligt minimaal 3 jaar te drogen, zelf gekapt, zelf gerooid, zelf vervoerd, zelf gekleuft )
ligt nog 30 kuub te wachten... (raad maar wat ik in de herfstvakantie gedaan heb toen ik even niets te doen had... juistem... hout sjouwen vanuit het bos naar de weg/aanhanger) ...those good ol' times ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

NielsTn schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:38:
nope, ze stoken al weer 4-5 jaar, geen roetaanslag of rookontwikkeling die verstikkend werkt, luchtaanvoer via de kruipruimte (die uiteraard ook geventileerd is).
dus wat dat betreft krijgen ze het hele huis makkelijk op 24 graden (of hoger als het moet vlammen).

(Maar dat scheel allemaalt: het hout (vnl. eiken) wat pa gebruik ligt minimaal 3 jaar te drogen, zelf gekapt, zelf gerooid, zelf vervoerd, zelf gekleuft )
ligt nog 30 kuub te wachten... (raad maar wat ik in de herfstvakantie gedaan heb toen ik even niets te doen had... juistem... hout sjouwen vanuit het bos naar de weg/aanhanger) ...those good ol' times ;)
Helaas heeft mijn moeder geen houtkachel, 30 M3 superdroog eiken! _/-\o_
Daar durf ik allen maar van te dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:23:
[...]

En hoe kom ik er dan objectief achter of mijn meter wel of niet terug kan draaien? Hoe test ik dat zonder zonnepanelen? Het is een beetje jammer als ik zometeen over een paar weken van die panelen heb en ik dan niet kan terugleveren en weer enkele weken moet wachten op een nieuwe meter...

De gegevens van mijn meter zijn:

3x10(30)A - 220V/380V
C=150 - 50Hz
D3YBd - 1973
P.E.N. 820233

DR. STR. 4 I. Meter No. 4524866
Meterfabriek Dordrecht
Hai c70070540,

Ik heb net z'n meter als jij, met de mogelijkheid voor nacht- en dagtarief.

Type-aanduiding is gelijk, alleen is de mijne uit 1970.

Ik heb al zonnepanelen geïnstalleerd, en de meter lijkt het te doen: hij draait terug!

Maar ik heb 'm pas vandaag aangesloten en ik heb nog niet kunnen constateren of hij ook daadwerkelijk terugTELT. Ik verbruik immers ook stroom, dus soms draaide de meter weer vooruit. Ook als er een wolk voorbij drijft.

Maar ik zal je op de hoogte houden.

Bijgaand een plaatje van mijn meter.

Groet, Berent

Afbeeldingslocatie: http://www.foef.nl/beer/MeterfabriekDordrecht-meter.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jwstolk schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:38:
@PcDealer:
Als ik naar huis ga gooi ik zelfs de servers uit, alleen de (zuinige) firewall blijft draaien, en die start alles de volgende morgen net op tijd weer op. De aan/uit knop sluit de Linux servers netjes af, zonder dat er ingelogd hoeft te worden. Onzin om alles aan te laten als er bijna 3/4 van uren in een week niemand aanwezig is.

Ik zet de printers met de hand uit. Ik heb gekeken naar van die stekker blokken die automatisch de randapparatuur uitschakelen als de computer uit gaat, maar dat gaat niet werken omdat de servers op een UPS groep zitten, en de printers niet. Ik heb ook nog geen betaalbare USB-gestuurde schakelaar gevonden.
Is een relaiskaart een oplossing? Bij afsluiten pc commando laten versturen om de relaiskaart aan te sturen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:48:
[...]
Hai c70070540,

Ik heb net z'n meter als jij, met de mogelijkheid voor nacht- en dagtarief.

Type-aanduiding is gelijk, alleen is de mijne uit 1970.

Ik heb al zonnepanelen geïnstalleerd, en de meter lijkt het te doen: hij draait terug!

Maar ik heb 'm pas vandaag aangesloten en ik heb nog niet kunnen constateren of hij ook daadwerkelijk terugTELT. Ik verbruik immers ook stroom, dus soms draaide de meter weer vooruit. Ook als er een wolk voorbij drijft.

Maar ik zal je op de hoogte houden.

Bijgaand een plaatje van mijn meter.

Groet, Berent

[afbeelding]
Gedurende de eerste week nadat ik de panelen had laten plaatsen deed de meter helemaal niet terugdraaien, dus dat was voor mij reden genoeg om de meter te laten vervangen door Liander. Nu een digitale meter met 4 tellers en helaas geen mogelijkheid tot op afstand aflezen.

Het rare was dat de meter de laatste dag voordat deze vervangen zou worden opeens wel terugdraaide. Om gek van te worden, maar ja, de meter zou de volgende dag al omgeruild worden, en dat hij het eerst niet deed en dan opeens wel, geeft mij niet echt een goed gevoel.

De nieuwe meter doet het prima.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

asvogel schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:26:
[...]

Heb je echt last van 5 a 10 cm minder hoogte in de kelder? Ik zie het toch zo: Keuze tussen iets ongemak in een ruimte waar je maar soms komt (aannemende dat je kelder geen verblijfsruimte is) versus verhoogd comfort in een ruimte waar je woont en brandstof besparen.
Hoe is die vloer boven de kelder opgebouwd? Balken met daarop planken? En is de hoogte onder de balken nu 178 cm, of de hoogte onder de planken?

Zie de kamer als een rechthoek, deel die in twee bijna-vierkanten. Onder een van de vierkanten is een kelder met een betonnen plafond (ijzeren H-profielen met beton ertussen). Alle wanden zijn beton. De muur naar het kruipruimtegedeelte is 60 (!!!!) cm dikke beton-met-kiezel. Daar heb ik twee dagen op geboord om een ontluchtingsgat te boren. De andere ruimte is de kruipruimte met een minimale hoogte en waarbij je de balken en de vloerplanken kunt zien. Deze ruimte is toegankelijk omdat men ooit een verwarming heeft aangelegd (buizenverwarming met convectoren) en daardoor een gat in deze muur is gekapt.[...]

De helft isoleren zou ik alleen doen als de scheiding tussen kruipruimte en kelder ook goed wordt geisoleerd. Anders zorgt de isolatie boven de kruipruimte voor een koudere kruipruimte, en gaat die kou vervolgens richting de kelder (of beter: gaat de warmte van de kelder naar de kruipruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@70070540.
Ik heb in dezelfde onzekerheid geleefd. De installatie is in november aangelegd en dan levert het systeem erg weinig. Elke dag naar dat ding gekeken, meerdere malen en dan zag ik alleen dat de schijf terugdraaide, maar niet dat de tellers dit ook deden. Na een kleine twee weken begon de teller ook terug te tellen en dat was bijna een org.... Nu draait ie vrolijk terug en is zijn baasje erg tevreden.

Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:06:
[...]

Komt er zoveel warmte van zo'n geisoleerde buis af dat dat echt veel doet voor de verwarming? Dan zou binnenlangs wel de betere optie zijn. Gaten in de houten vloeren zijn ook wel makkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Ikke! schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 21:38:
[...]

Komt er zoveel warmte van zo'n geisoleerde buis af dat dat echt veel doet voor de verwarming? Dan zou binnenlangs wel de betere optie zijn. Gaten in de houten vloeren zijn ook wel makkelijk te maken.
Lees de reactie van Niels Tn om 20.27 vandaag. Pas op met houten vloeren, maak hier een zeer goed geisoleerde doorvoer met materialen bestand tegen hoge temperaturen. Brandgevaar!

kijk es rond bij de diverse kachelboeren
http://www.kachelzaak.nl/...aliteit-en-onderhoud.html

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 07-08-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

grimson schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:49:
[afbeelding]
Hoezo dan?
jwstolk schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 14:38:
@PcDealer:
Ik werk graag vanuit thuis mijn e-mail bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
grimson schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 12:49:
[afbeelding]
Naast de goed-gelegde 'birdy-droppings' (nee ik doe niet aan golf ;) )
valt me op dat de 3 rijen zo gemonteerd zijn alsof het gehele paneel in rails is geschoven,
ipv. karakteristieke koppel-stukken tussen de panelen (die het geheel klemmen op de rails).
Is dat wat je bedoelt?

(of ze zijn afgedekt met alu latten... niet zo prettig lijkt me dat de hitte van de panelen beschenen door zon/daglicht daar niet zo makkelijk tussenuit kan)

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 07-08-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier is de Elro M12 vandaag door de mand gevallen. Een paar dagen geleden een nieuwe string op een Steca500 aangesloten. Totaal nu 4x Steca500. Ik vond de gemeten opbrengst op de M12 al twijfelachtig. De bevestiging kwam nadat de Ferraris 6 kWh was teruggedraaid en de Elro zei dat de opbrengst 3,1 kWh was.
Nou heb ik nog een Elro M12. Die vervolgens ingezet. Weer zo'n rare opbrengst. Toen er maar even een stoel bij getrokken en de bewegingen van het wieltje vergeleken met het optellen van de M12. Wat blijkt ? De M12 mist hele seconden opbrengst, de teller staat gewoon stil en haalt ook later niets meer in. Het wieltje tolde op dat moment lustig achteruit, momentaan 1900 Watt.
Dus 2x M12, 2x hetzelfde probleem. Het zal wel aan de laatste Steca liggen vermoed ik.
Nou heb ik ook nog een Velleman NETBPEM2. Die erin gezet en zijn meting geeft vandaag meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:41

grimson

domeingrommer

Naast de goed-gelegde 'birdy-droppings' (nee ik doe niet aan golf ;) )
valt me op dat de 3 rijen zo gemonteerd zijn alsof het gehele paneel in rails is geschoven,
ipv. karakteristieke koppel-stukken tussen de panelen (die het geheel klemmen op de rails).
Is dat wat je bedoelt?
(of ze zijn afgedekt met alu latten... niet zo prettig lijkt me dat de hitte van de panelen beschenen door zon/daglicht daar niet zo makkelijk tussenuit kan)
Dit is inderdaad wat mij opviel, ik ben alleen inderdaad met die koppelstukken 'bekend', en niet deze manier. Maargoed, onbekend maakt niet onbemind :) .. alleen de 'onderhouds factor' lijkt mij door deze constructie intensief. Eén paneel verwijderen lijkt een hele klus zo.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zijn shell rsm 105/110 panelen, en die hebben montage in een open U rail aan de onderzijde, in het frame.
ik heb er ook 15 gehad (nu nog 6) en dat past allemaal heel fijn.
jammer dat shell zo oliedom is, om daarmee te stoppen, want het is een mooi systeem.
http://van.wijk.net/pvt/6.jpg (2008 foto)

shell panelen (rsm/acn) series 10 jaar oud doen helemaal niet onder voor het mono poly blabla gedoe van nu,
ze bliezen hier nog vrolijk >900kWh/kWp 2 jaar lang.
ik heb ze aan mijn pa van de hand gedaan, en daar deden ze afgelopen jaar 1002,8 kWh/kWp.
wat ons meteen weer brengt in een nieuw onderwerp :
als je ouders je geen afstorting meer mogen geven van hun vermogen, of aanstaande erfenis,
die ernstig word belast, geef ze dan pv, en laat ze er een idioot hoog bedrag voor betalen,
zo vloeit dat geld succesierecht-vrij wegens geleverde materialen en diensten, toch naar kind of kleinkind.
(bij leven of langstlevende)

(en vergeet de tvt, er is geen land met zwaardere sucessierecht belasting van al netto gemaakt geld dan nederland)
** je kinderen genieten dan ~15 jaar lang van niet te betalen energie en belasting dankzij opa en/of oma. **
http://www.fiscaal.com/cg...=10090&doorlink=pleinplus

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:24:
[...]

Echter we hebben ook een droger op aardgas, dus dit verhoogt het verbruik weer wat. Ik twijfel of ik een Miele watmtepomp droger aan moet schaffen met 1000 kWh terugleveren, ten gunste van het gasverbruik. Eneco betaald ongeveer 11 Eurocent per kWh (droger kost 1500 euro!)
Greenchoice betaald (i.c.m. FNV aktie) tussen de 19 en 21 cent per kWh tot 1000 kWh per jaar.
Daarnaast kost gas 54 cent per m3.
Je zult maar een lidmaatschap hebben van de FNV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 18:55:
Hier geen enkel probleem gehad met de Delta. Ze waren in eerste instantie wel 'vergeten' een eindafrekening te maken, maar na één telefoontje van mij werd dit rechtgezet en had ik in korte tijd een correcte afrekening waar de saldering keurig op was verwerkt. Voor de goede orde, ik ben netto leverancier van elektrische energie.
@mightym: Hier ook geen enkel probleem >:)
kun je eens wat cijfers noemen - Kwh en Euro,s :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik blijf er van overtuigd dat inzicht in energieverbruik het allereerste stap (nou ja, misschien tweede, na het inzicht dat actie nodig is) moet zijn op weg naar duurzaamheid.
@Jeroen: Het allereerste stap :? :?
of toch maar: De allereertse stap :)
Beetje slaaptekort :Z
(sorry, kon het niet laten..........)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
HellevUUr schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:27:
[...]

Greenchoice betaald (i.c.m. FNV aktie) tussen de 19 en 21 cent per kWh tot 1000 kWh per jaar.
Daarnaast kost gas 54 cent per m3.
Je zult maar een lidmaatschap hebben van de FNV :)
tja moet je ook de contributie van de FNV even meenemen om te zien of het voordelig(er) is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]JeroenH schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:55:
Iets heel anders: ik geb gisteravond eens alle Plugwise pluggen verzameld die zich in het afgelopen jaar in allerlei hoekjes van ons huis verstopt hebben:

Ik heb het stroomverbruik eens gemeten, en dat komt op voor 18 pluggen op 19W, ongeveer 1W per plug dus. (in die hele rij zitten er meer, maar ik heb er drie momenteel niet in gebruik) Dat is toch 166kWh per jaar en dat is meer dan ik dacht. Ik denk dat ik daarom het 'meetexperiment' tot het eind van dit jaar voortzet en dan alle pluggen (behalve die aan de zonnestroomomvormers) verwijder. Het experiment heeft me enorm veel informatie over ons elektriciteitsverbruik opgeleverd en ook over hoe het meten zelf in zijn werk gaat.
@Jeroen: is het mogelijk om enkele pluggen over te nemen - tegen betaling dus - :?
ik zit al ruime tijd te denken om een start setje aan te schaffen, maar ik vond en vind de prijs (zo rond de 140 euro, toch) net iets te;
of is verkopen geen optie voor jou?
wat bedoel je met het antwoord aan Flits: je kunt hem zelf niet uit lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
NielsTn schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:10:
[...]

tja moet je ook de contributie van de FNV even meenemen om te zien of het voordelig(er) is ;)
Die contributie betaal ik al, met of zonder korting bij Greenchoice. Ik zou geen FNV lid worden om korting te kunnen krijgen op Greenchoice.
Maar mocht je al lid zijn of het overwegen dan is dit natuurlijk mooi meegenomen.
Maar ook zonder FNV krijg je die 21 cent per kWh tot 1000 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:14:
@Jeroen: is het mogelijk om enkele pluggen over te nemen - tegen betaling dus - :?
ik zit al ruime tijd te denken om een start setje aan te schaffen, maar ik vond en vind de prijs (zo rond de 140 euro, toch) net iets te;
of is verkopen geen optie voor jou?
Sorry, ik wil ze nog niet kwijt omdat ik meer mee wil gaan doen, als in uitlenen of - wie weet - verhuren. Merk ook op dat je aan een losse plug niets hebt als je nog geen basisset met USB-stick, software en Circle+ ('hoofdplug') hebt. Pas als je zo'n set hebt draaien kun je losse pluggen aanschaffen.

Overigens zijn er webshops die losse pluggen aanbieden. Ik kan er even zo gauw geen eentje vinden, maar als je wilt kan ik later nog wel even zoeken. Maar je moet dus al een basisset hebben draaien. Ik weet niet of je al zo'n set hebt?
wat bedoel je met het antwoord aan Flits: je kunt hem zelf niet uit lezen?
Op mijn laptop heb ik de Plugwise software draaien, en heb ik ook een USB-stick waarmee die software contact kan maken met de pluggen. Ik heb twee aparte groepen pluggen geconfigureerd, één grote groep pluggen die mij thuis geïnstalleerd staat en een kleine groep die ik uitleen. Als ik die kleine groep ergens plaats neem ik mijn laptop mee, configureer de set, maar ik neem de laptop dan weer mee omdat ik anders thuis mijn eigen set niet uit kan lezen. Pas als ik dan weer op de lokatie langs ga kan ik de meetdata uitlezen.

Dat bedoelde ik met de text dat flitspaal de data niet zelf uit kan lezen, hij zal moeten wachten tot ik weer langskom. Ik kan de data dan wel exporteren naar een CSV bestand, zodat het in Excel verder verwerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
Ik heb de reacties op mijn post opgevat om eens een rekensommetje te maken, het spreekt makkelijker als je met feiten aankomt.
Eerst even wat terug reageren:

@jeroenH: ik merk dat ik inderdaad erg vaak naar de elektriciteitsmeter kijk om te zien of hij (weer) terug draait. Verslavend!
@bgrr: ik heb een StecaGrid 500 omvormer, zat in een "LES pakket" bij een bepaalde aanbieder (zal maar geen reclame maken, mail me voor info)
@neanderthaler71: lees door voor een aardige rekensom/vergelijk ;-)

1 m3 aardgas is inderdaad ca 8.8 kWh energie
ik betaal 42.51 ct per m3 gas => 4.83 ct/kWh
elektriciteit piektarief = 10.46 ct/kWh
elektriciteit daltarief = 6.46 ct/kWh

elektriciteit is dus per (gelijke) eenheid duurder, ik had een foute aanname gemaakt.

Ik gebruik echter ca 2000 m3 gas, dus dat ik het grootste (kosten)deel van mijn energierekening
Voor de volledigheid: ik verbruikte vorig jaar 4200 kWh, waar dat voorheen op ca 2800 lag.
Heb afgelopen jaar een verbouwing gehad waarbij 2 weken lang 24/7 een bouwdroger (elektrisch) heeft staan drogen.

#####
Berekening:

Ik was van plan een 14 GJ zonnecollector aan te schaffen icm met een 200l boiler met dubbele wtw (warmtewisselaar). Dat geeft dus 200l voorverwarmd tapwater, 1 wtw voor de collector en 1 wtw voor mijn vloerverwarming.

Geschatte kosten (doe-het-zelf): ca 3500 euro
14GJ = 14000MJ/32MJ*8.8kWh = 3850 kWh (1m3 aardgas is ca 8.8 kWh)
besparing = 14000MJ/32MJ*42.54 ct/100ct euro/jaar = 185.98 euro/jaar
terugverdientijd = 3500/185.98 = 18.8 jaar

Eenzelfde vergelijk met PV panelen:
3850 kWh gewenste opbrengst = 3850/90*100 Wp = 4277.8 Wp aan panelen (90% efficientie)
Uitgaande van (zoals ik nu ook al heb) 190 Wp/paneel = 23 panelen van 190 Wp (4370 Wp = 3933 kWh /jaar)
geschatte kosten van 23 panelen, 8 steca 500 omvormers, montagemateriaal (wederom doe-het-zelf)= ca 10.000 euro besparing = 3933kWh*8.21ct/100ct euro/jaar = 323 euro/jaar (8.21ct is berekend op basis van 56%/44% dal/piek verbruik)
terugverdientijd = 10.000/323 = 31 jaar

Al met al dus is het voor mij, nu, verstandiger om te investeren in een zonnecollector. Zeker als je bedenkt dat er een voorraad van 200l warm water is,
en het meehelpt met verwarming (naverwarmer van de vloerverwarming).

Mocht ik ergens een rekenfout gemaakt heb, of verkeerde aannames gemaakt hebben, laat dat dan even weten, dan herbereken ik de som eens.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Pix1999: je 200 liter vat is wel klein om ook als vloerverwarming te bedienen.
Hier 7,5 m2 vlakkeplaat (10,9GJ) op 380 liter buffer (groter had atag toen nog niet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:10
Precies, daar zit ik een beetje mee in mijn maag. Is die "simpele" wtw voldoende om als naverwamer van mijn vv (vloerverwarming) te dienen, of is het beter als ik hiervoor een 2e boilervat neem. Ik vind nergens op internet info hierover (of ik zoek op een onjuiste manier). Anyone? Ook stel ik vraagtekens bij de grootte van het boilervat, is 200l groot genoeg, of moet het meer zijn? Redelijk clueless hier....

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ipix: de hoeveelheid energie die je kan opslaan in een buffervat is Q=m.c.dT.
m is even voor het gemak bij water 1 liter = 1kg.
dus hoe groter je je buffervat maakt, des te meer energie je kan opslaan.
200 liter zou je maar moeten inschalen als tapwater-support in de zomer (en met je 14GJ dimensionering zal die in de zomer razendsnel koken, en in de winter juist ook zijn waarde leveren).

e.e.a. is afhankelijk van je gezinssituatie (single of heel gezin), je gedrag (3x daags douchen en badderen of gewoon 1x per dag pp), je woning ((zeer)goed geïsoleerd of tochtig als een schuur ;) ), de oriëntatie en hellingshoek van de collectorplaten.
Hier liggen de platen vrij steil opgesteld op pal zuid. Dus in de winter, laagstaande zon, toch nog leuke opbrengsten met 'ouderwetse' vlakkeplaattechniek.

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 08-08-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:52:
als je ouders je geen afstorting meer mogen geven van hun vermogen, of aanstaande erfenis,
die ernstig word belast, geef ze dan pv, en laat ze er een idioot hoog bedrag voor betalen,
zo vloeit dat geld succesierecht-vrij wegens geleverde materialen en diensten, toch naar kind of kleinkind.
Als je een ander bedrag rekent voor iets dat je verkoopt dan de marktwaarde wordt het verschil automatisch aangemerkt als een schenking. Natuurlijk zit hier ''wat'' ruimte omheen, maar absoluut niet iets dat te maken heeft met ''idioot'' veel afwijking.

Belastingfraude is niet iets dat je aan je vrienden adviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wel leuk zo'n PV installatie:

Totaal vermogen panelen: 3040 Wp
Max. vermogen omvormer Sunnyboy 3000: 3000W

Gemeten momentaan vermogen op de Sunny Beam: 3,07 kW

Er was even een gat in de bewolking met een staalblauwe lucht.
En natuurlijk gelijk weer naar zo'n 600 W.....

Die omvormer heeft het zwaar vandaag.

[ Voor 16% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-08-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iPiX1999 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:56:
@neanderthaler71: lees door voor een aardige rekensom/vergelijk ;-)

1 m3 aardgas is inderdaad ca 8.8 kWh energie
ik betaal 42.51 ct per m3 gas => 4.83 ct/kWh
elektriciteit piektarief = 10.46 ct/kWh
elektriciteit daltarief = 6.46 ct/kWh

elektriciteit is dus per (gelijke) eenheid duurder, ik had een foute aanname gemaakt.

Ik gebruik echter ca 2000 m3 gas, dus dat ik het grootste (kosten)deel van mijn energierekening
Voor de volledigheid: ik verbruikte vorig jaar 4200 kWh, waar dat voorheen op ca 2800 lag.
Heb afgelopen jaar een verbouwing gehad waarbij 2 weken lang 24/7 een bouwdroger (elektrisch) heeft staan drogen.

#####
Berekening:

Ik was van plan een 14 GJ zonnecollector aan te schaffen icm met een 200l boiler met dubbele wtw (warmtewisselaar). Dat geeft dus 200l voorverwarmd tapwater, 1 wtw voor de collector en 1 wtw voor mijn vloerverwarming.

Geschatte kosten (doe-het-zelf): ca 3500 euro
14GJ = 14000MJ/32MJ*8.8kWh = 3850 kWh (1m3 aardgas is ca 8.8 kWh)
besparing = 14000MJ/32MJ*42.54 ct/100ct euro/jaar = 185.98 euro/jaar
terugverdientijd = 3500/185.98 = 18.8 jaar

3850 kWh gewenste opbrengst = 3850/90*100 Wp = 4277.8 Wp aan panelen (90% efficientie)
Uitgaande van (zoals ik nu ook al heb) 190 Wp/paneel = 23 panelen van 190 Wp (4370 Wp = 3933 kWh /jaar)
geschatte kosten van 23 panelen, 8 steca 500 omvormers, montagemateriaal (wederom doe-het-zelf)= ca 10.000 euro besparing = 3933kWh*8.21ct/100ct euro/jaar = 323 euro/jaar (8.21ct is berekend op basis van 56%/44% dal/piek verbruik)
terugverdientijd = 10.000/323 = 31 jaar

Al met al dus is het voor mij, nu, verstandiger om te investeren in een zonnecollector. Zeker als je bedenkt dat er een voorraad van 200l warm water is,
en het meehelpt met verwarming (naverwarmer van de vloerverwarming).

Mocht ik ergens een rekenfout gemaakt heb, of verkeerde aannames gemaakt hebben, laat dat dan even weten, dan herbereken ik de som eens.
Volgens mij lees je over een item in je factuur heen.
Het lijkt me sterk dat je betaald wat je zegt te betalen.

1 kuub gas zet ik voor het gemak op 60 cent
1 kwh stroom zet ik voor het gemak op 22 cent

Het kan zijn dat je de belasting niet meeneemt. Die betaal je echter wel.

Herberekening volgt nog ;)

Herberekening deel stroom.
3933 kwh per jaar x 0,22 cent per kWh = 865,26 euro
10.000 / 865,26 = 11,56 jaar terugverdientijd

Aan de kant van de zonneboiler zitten veel meer onbekenden. Namelijk hoe je gebruik in elkaar zit.
Ook daar is het tarief onjuist overigens, reeds genoemd.
De opbrengst van je zonneboiler is afhankelijk van je gebruik van warmte uit die boiler, niet van het getal in GJ.
Max is dat 70% warmwater en 30% verwarming in de overgangsperioden.
Geef je me de getallen (desnoods in DM) dan maak ik een leuke excel voor je. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een leuke site gevonden met hierop allerlei energie-omrekeningen:

http://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belastingfraude is niet iets dat je aan je vrienden adviseerd.
effe relax ja, je schrijft mij dit nu toe,
terwijl ik dit de inspecteur-directeur der directe belastingen (amsterdam) (je weet wel wie)
heb voorgelegd, en die keurde dat helemaal goed.

ik mag gewoon "een voor marktprijs systeem" bij mijn pa neerleggen, voor de prijs die besseling ineens vroeg voor 3 paneeltjes, (zon op je dak) wat ik als feitelijke referentie heb gebruikt, te weten 3399 voor 3 paneeltjes.
-dat een leverancier zijn prijs omhoog kiepert bij winkelnering, (want er was gedwongen afname in 2009),
daar mag ik van profiteren.
dus ik verkoop en plaats 10 panelen turn key aan mijn pa, voor 11.200 euro zo op het dakkie.
nu jij weer.
Max is dat 70% warmwater en 30% verwarming in de overgangsperioden.
ik kan dat niet beaamen tav mijn display op mijn boiler, over een 4 jaars periode.
de warmtevraag in voor en naseizoen is bijna 100% cv, de collectorpomp en cv pomp draaien dan vrijwel gelijk. de hot top is dan vrijwel alleen op gas, en voor warmwater.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:47
Denk dat je alleen de kwh prijs hebt gepakt?
Hoe zit het dan met belastingen en andere kosten die aan een kwh kleven die je ook moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 16:28:
[...]

effe relax ja, je schrijft mij dit nu toe,
terwijl ik dit de inspecteur-directeur der directe belastingen (amsterdam) (je weet wel wie)
heb voorgelegd, en die keurde dat helemaal goed.

ik mag gewoon "een voor marktprijs systeem" bij mijn pa neerleggen, voor de prijs die besseling ineens vroeg voor 3 paneeltjes, (zon op je dak) wat ik als feitelijke referentie heb gebruikt, te weten 3399 voor 3 paneeltjes.
-dat een leverancier zijn prijs omhoog kiepert bij winkelnering, (want er was gedwongen afname in 2009),
daar mag ik van profiteren.
dus ik verkoop en plaats 10 panelen turn key aan mijn pa, voor 11.200 euro zo op het dakkie.
nu jij weer.

[...]

ik kan dat niet beaamen tav mijn display op mijn boiler, over een 4 jaars periode.
de warmtevraag in voor en naseizoen is bijna 100% cv, de collectorpomp en cv pomp draaien dan vrijwel gelijk. de hot top is dan vrijwel alleen op gas, en voor warmwater.
Ben best rielaxt ;) Laten we zeggen dat IK dat niet aan mijn vrienden adviseer, jij wel dus?

Maar waarom zeg je nu weer dat je dit heb voorgelegd aan de Inspecteur?
Boter bij de vis graag >:) Scan eens even, DAT wil ik wel eens lezen.... kan nooit. DAT gaan ze echt niet zeggen, laat staan schrijven.

Hoe zit het eigenlijk met die ''schichtspeicher'' van jou. En verder..
Die 70% en 30% is datgene wat Atag zelf aangeeft als (max) besparing. In dit geval wil ik wel met deze waarden rekenen. Nog los van het feit dat hij aangeeft geen ATAG ultra zonneboiler te gaan gebruiken.
Please.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje.

Als het vat van de zonneboiler op zolder staat, mogen de panelen dan ook zeg 2 meter lager op een dak (lees: de aanbouw)liggen? Geeft dat problemen?

Dank.
bericht toegevoegd aan dit topic IVM met cross-post

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 08-08-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 23:24

painkill

Pain(k)(ill)

Is toch hetzelfde als 2 meter boven het vat?

Dan is het de heenweg pompen, en de terugweg valt het vanzelf omlaag.
Nu is het andersom..
Gewoon de leidingen goed aansluiten :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje.

Is het mogelijk om een zonneboiler op zolder te zetten en de panelen 2 meter lager op het dak van een uitbouw?

Is dit hoogteverschil een probleem?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:17:
Vraagje.

Is het mogelijk om een zonneboiler op zolder te zetten en de panelen 2 meter lager op het dak van een uitbouw?

Is dit hoogteverschil een probleem?

Dank
je bedoelt het buffervat op zolder, de collectoren (vacuumpijp/vlakkeplaat) lager?
Bij druk-systemen maakt dat niets uit,
bij leegloop-systemen gaat 'dat' niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
iPiX1999 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 14:56:

geschatte kosten van 23 panelen, 8 steca 500 omvormers,
Waarom kies je voor 8x een steca 500 en niet voor 1x een sb4000TL of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met die ''schichtspeicher'' van jou. En verder..
ach jongen toch, ik ga er niet op in. wat een gesputter.
alles wat ik post is toch onwaar, maar het leuke is, ik doe het gewoon, moet ik nu weer over schichtenspeicher praten, ben je dat nu nog niet kwijt ? (/en atag weet het ook niet precies)
wat maakt het uit, niets doen is saai.
menig forum member heb ik erover gemaild, en ook fotos van de mooie paneeltjes bij pa op het dak,
en nu kom jij met 100km/h over het forum gescheurd, gewoon niet doen, slecht voor de sfeer.
feit blijft dat je gewoon de belastingtelefoon kunt bellen :
andersom kan ook, je mag PV krijgen, en de energie eruit van 15 jaar valt niet onder de gift.

/ en gaat over tot de minder zure orde van de dag :
ik had je trouwens gerobeert te dm`en voor een sb2100tl voor 850 euries,
had je die nog gezien ?
http://link.marktplaats.nl/471219196

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:51:
[...]

/ en gaat over tot de minder zure orde van de dag :
ik had je trouwens gerobeert te dm`en voor een sb2100tl voor 850 euries,
had je die nog gezien ?
http://link.marktplaats.nl/471219196
Leuk dat je aan me denkt. Had jou ook liever een DM gestuurd , maar dat is niet mogelijk. :)

Ik zal ...dat ene onderwerp.. niet meer noemen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Gasschuif schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 21:53:
[...]

Lees de reactie van Niels Tn om 20.27 vandaag. Pas op met houten vloeren, maak hier een zeer goed geisoleerde doorvoer met materialen bestand tegen hoge temperaturen. Brandgevaar!

kijk es rond bij de diverse kachelboeren
http://www.kachelzaak.nl/...aliteit-en-onderhoud.html
Dankje, had ik gelezen. Vroeg me meer af of het dan echt te vergelijken is met een warme radiator of dat het alleen maar meehelpt. De doorvoer door de vloer is wel heel belangrijk ja, zijn wel regels voor wat de minimum afstand tussen het hout en de pijp is. Voorlopig eerst maar sparen.
Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:13:
Vraagje.

Als het vat van de zonneboiler op zolder staat, mogen de panelen dan ook zeg 2 meter lager op een dak (lees: de aanbouw)liggen? Geeft dat problemen?
Ik had bij mijn zelfbouw zonneboiler de collector (oude radiator) een halve meter lager dan mijn vat(je). Had hierdoor niet eens een pomp nodig, het warme water stijgt goed op en kreeg het vat op 96 graden in de zomer. Was een 10 liter vaatje, ongeveer 17 liter totaal in het systeem en een radiator van 55 bij 110 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Ikke! schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:13:
Dankje, had ik gelezen. Vroeg me meer af of het dan echt te vergelijken is met een warme radiator of dat het alleen maar meehelpt. De doorvoer door de vloer is wel heel belangrijk ja, zijn wel regels voor wat de minimum afstand tussen het hout en de pijp is. Voorlopig eerst maar sparen.
Neem gewoon Isoduct dubbelwandige pijp, die hoef je niet te omkokeren.*) Mijn Isoduct wordt na een avond flink stoken max 45 graden aan de buitenzijde. Maar met 22 cm doorsnede en een lengte van 2,30m per verdieping is dat toch net genoeg om op de bovenverdiepingen de kop van de kou eraf te halen zeg maar. 21 graden zal het daar niet worden, maar onder de 16 graden ook niet.

*) Let wel: volgens het bouwbesluit MOET je met enkelwandige pijp 50 cm van brandbaar materiaal vandaan blijven (ook normale gipsplaat want daar zit papier op). Je zult dus bij een houten plafond op de begane grond de dubbelwandige pijp 50 cm uit het plafond moeten laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:52:

(en vergeet de tvt, er is geen land met zwaardere sucessierecht belasting van al netto gemaakt geld dan nederland)
** je kinderen genieten dan ~15 jaar lang van niet te betalen energie en belasting dankzij opa en/of oma. **
http://www.fiscaal.com/cg...=10090&doorlink=pleinplus
Op zich een prima idee. Alleen dat verhaal van die successie rechten is natuurlijk gelul. Als je bij mij als particulier van je netto salaris panelen betaald moet ik over de netto winst toch ook belasting betalen? En dan werk ik er nog voor ook, neem bedrijfsrisico's en garantie er ook nog bij.
Ik vind het zo'n non disciussie dat je over geld wat je gratis van familie krijgt, dus zelf niet eens hebt verdient maar bv je ouders geen belasting zou moeten betalen als je dat ontvangt. Bovendien hoef je over grote delen niet eens belasting te betalen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
ZonneStroom schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:12:
Op zich een prima idee. Alleen dat verhaal van die successie rechten is natuurlijk gelul. Als je bij mij als particulier van je netto salaris panelen betaald moet ik over de netto winst toch ook belasting betalen?
Geheel offtopic uiteraard... Maar als ik iets van jou koop krijg ik er iets voor terug. (Althans, dat mag ik aannemen)

Als ik wat aan mijn kinderen schenk gaat die vlieger van jou niet op. (Tenzij je belasting op emotie's aanprijst natuurlijk. Dan wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het nogal een fors statement wat je daar doet.
het afgelopen jaar heb ik mijn mijn moeder verloren, en daar kwam het toch mooi van pas.
misschien moet je je statement toch eens heroverwegen.
alles wat ik meer ontving boven de 19.000 euro was zwaar belast.(kindsdeel)
als ouders meer bezitten dan 19.000 euro per kind gaat er echt heel veel naar de belastingdienst.
bij leven schenken is leuk, en verstandig, maar dat mag maar 5000 euro per jaar zijn.
maar pv schenken bij leven heeft een scherpe kant, en dat is jarenlang de energieopbrengst.
(voor jouw eigen kinderen)

denk na en kijk of je het kan toepassen.
my 2 cents.

/edit
eerder kwam het woord fraude langs, en terecht.
echter hoeveel ouders pinnen even de kinderwagen&uitzet voor nieuwe ouders....(dat gebeurt altijd)
dat kan dus later ook, klats, even je pv pinnen zoonlief / dochterlief. (en dat mag vaker gebeuren)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:56:
ik vind het nogal een fors statement wat je daar doet.
het afgelopen jaar heb ik mijn mijn moeder verloren, en daar kwam het toch mooi van pas.
misschien moet je je statement toch eens heroverwegen.
alles wat ik meer ontving boven de 19.000 euro was zwaar belast.(kindsdeel)
als ouders meer bezitten dan 19.000 euro per kind gaat er echt heel veel naar de belastingdienst.
bij leven schenken is leuk, en verstandig, maar dat mag maar 5000 euro per jaar zijn.
maar pv schenken bij leven heeft een scherpe kant, en dat is jarenlang de energieopbrengst.
(voor jouw eigen kinderen)

denk na en kijk of je het kan toepassen.
my 2 cents.

/edit
eerder kwam het woord fraude langs, en terecht.
echter hoeveel ouders pinnen even de kinderwagen&uitzet voor nieuwe ouders....(dat gebeurt altijd)
dat kan dus later ook, klats, even je pv pinnen zoonlief / dochterlief. (en dat mag vaker gebeuren)
Beste Eric, wat klote dat je je moeder hebt verloren.
Toch wil ik dit proberen te bediscussieren zonder alle emotisch die bij het verlies van dierbaren speelt.
Erfenissen is niet alleen iets wat wordt geschonken, er is ook een ontvanger. In Nederland en de westerse wereld kennen we het principe van belasting over inkomsten, dat wat je hebt ontvangen. Wat je daar ook van mag vinden. Waarom zou een erfenis, een krijgertje, iets waar je totaal geen tegenprestatie voor hebt geleverd, daar opeens een uitzondering op moeten zijn? Omdat er al belasting over is afgedragen? Maar dat is over jou inkomsten ook al dus zou er daarna door mij ook geen belasting meer over betaald hoeven worden als je bij mij zonnepanelen aanschaft met de bijbehorende
door jou betaalde winst? Met mijn simpele voorbeeld leg ik uit dat dat dus niet het geval is.

@ Alleskan. Als je schenkt is er ook een ontvanger..................toch? Ik heb het over de laatste en niet de eerste. De laatste is ook degene die de belasting betaald (doordat het in mindering wordt gebracht op wat er anders ontvangen zou zijn) en niet degene die het, na overleden te zijn, nalaat. Bovendien heb ik ook nog eens een tegenprestatie geleverd. In jou redenatie zou ik geld toe moeten krijgen van de staat.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 08-08-2011 23:56 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sure,
maar pv nu vermijd latere erf-belasting, en pv krijgen vermijd jarenlang ook energiebelasting,
ik bekijk het ook puur zakelijk hoor, de emoties zijn al weg.
wat ik aangaf is:

je kan pv leggen bij je ouders en er een marktconforme prijs voor vragen.
voor de installatie ervan kan je ook geld rekenen.(particulier)
mogelijk erf je later de installatie ook weer.

je kan pv krijgen, tot een maximum van 5000 euro per jaar,
de jarenlange energieopbrengsten blijven buiten de schenking.(particulier)

door de prijsval van pv komt dit nu goed in aanmerking om te doen,
er is een tvt, bij een gift meestal direkt 0, dat betekent dus direkt voordeel.
bij het ontvangen van geld als gift is er geen tvt, en ook geen voordeel met de huidige rentestand.
als je 2 jaar lang de maximum gift van 5000 euro ontvangt, (in paneeltjes)
hebben we het over een pv systeem van 10.000 euro. ~3500Wp
een dergelijk systeem levert of je nu in de polder woont of aan een gracht,
per maand evenveel op als de bank of scotland in een heel jaar.
de belastingdienst kijkt alleen naar de gift in het jaar, en niet naar de opbrengsten erna.

/edit <knip>

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
JAN-B schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:55:
[...]

@mightym: Hier ook geen enkel probleem >:)
kun je eens wat cijfers noemen - Kwh en Euro,s :?
Die moet ik dan effe zoeken! Ik krijg in ieder geval voor de geleverde kWh-en hetzelfde als voor de ingekochte kWh-en.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Pagina: 1 ... 108 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.