Beste snoeikoei, als de schade inderdaad ivm met het tegen een boom aanrijden ( in het geval met de auto) in verband staat, zul je inderdaad moeten lappen. Knal je met je achterkant van je auto tegen een boom, en een paar maanden later houdt je startmotor ermee op ( binnen de garantie), dan krijg je echt wel een nieuwe startmotor. HET verschil tussen een dure camera/ verrekijker of een telefoon is dat je bij de camera of verrekijker in 99% van de gevallen er een "keykord" bijkrijgt. Als je die om je nek doet bij gebruik, valt hij niet op de grond. Alsnog laten vallen is dan een vorm van nalatigheid.
Bij een telefoon krijg je die dingen er niet bij. Het is ook wel makkelijk: een 3310 laten vallen is er niets mee aan de hand, heb je gewoon garantie, een HD2 laten vallen gaat ie direct stuk, geen garantie. Kan je enerzijds zeggen: ja dat is gevoelige techniek, anderszijds kan je zeggen, de fabrikant moet er ook voor zorgen dat een dergelijke telefoon een beetje stevig is. ( Over Disire HD"s waarvan de naden niet goed aansluiten zal ik maar zwijgen...)
Alleen hier op het forum lees je al zoveel "schades". Iphones met kapotte displays doordat hij in een strakke broek zat

Kapot touchscreenglas als je tegen iets stoot

De fabrikanten komen niet voor niets in ene met "Gorilla Glass". Nu wordt het gebracht als een uitvinding, ik vindt het niet meer als normaal dat je telefoon van 600euro een beetje stevig is.
Om mijn verhaal een beetje kracht bij te zetten:
BW7, Artk6a lid2
In een garantie moet op
duidelijke en begrijpelijke wijze worden vermeld welke in lid 1 bedoelde rechten of vorderingen een koper worden toegekend en moet worden vermeld dat deze een koper toekomen onverminderd de rechten of vorderingen die de wet hem toekent. Voorts moeten in een garantie de naam en het adres worden vermeld van de verkoper of de producent van wie de garantie afkomstig is, alsmede de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.
Valschade is niet duidelijk, is dat een kras/duik/pit? Schade aan het scherm? Voor achter, links rechts, boven beneden? Schade binnen de telefoon of buiten de telefoon? Betekent een kapot lensje direct een kapotte telefoon? Nee. De verkoper mag niet van de wet afwijken ten nadele van de koper, dus zal de fabriek eerst moeten aantonen: Kijk de telefoon is gevallen, hierdoor is dit dingetje binnen kapot gegaan en daardoor doet het touchscreen het niet meer. Punt.
Hoewel ik denk dat we er niet samen uit zullen komen houdt ik wel van een stevige discussie