NB.: Quotes uit verband trekken is af en toe zo heerlijk; als ik hiermee mensen kwets is dat absoluut niet de bedoeling. Wat ik hier schrijf is _mijn_ mening, voel je niet aangesproken.
Ik heb wél een hekel aan traden, en ik heb wél een hekel aan de Mann Co. store. Waarom? Omdat er sinds oktober hier alleen nog maar over traden of epische trades wordt gepraat of wat voor drops men heeft gekregen, in mijn ogen een zeer miniem deel van de game, in tegenstelling tot gameplay. Vroegah sprak iemand me op Steam aan om te pochen met een mooi verhaal van een leuke kill, of een leuk gameplay filmpje (Mass AI van EvilDaedalus, Reverse Engineering van TF2worms). Tegenwoordig gaat het vaak alleen nog maar erom wat iemand nu weer heeft gecraft, of wat iemand nu weer voor epische Unusual bij elkaar heeft weten te traden (Sorry, maar je maakt jezelf er voor anderen niet mooier op als je er ééntje op je kop hebt.

). Dat zie ik niet alleen op Steam gebeuren, dat zie ik ook op fora gebeuren, zowel hier, als op de Steam Forums, als op teamfortress.be. En ook ingame zie je het gebeuren, dan bedoel ik vooral servers die dedicated zijn aan traden, idle servers om die minieme kans op een hoedje te vergroten. Wat dat betreft is TF2 een beetje 'item-crazy' gegaan.
Imo had Valve mogen stoppen met het uitbrengen van items na de Community update en engineer update, daar zaten voor mij de laatste écht nuttige items in, in dit geval de Homewrecker. (Als pyro sappers van engie building afslaan! Perfecte spy-check toevoeging die past in de rol van een pyro!) Dan maar wat minder flexibiliteit met class wapens. Zou ook liever zien dat ze bijvoorbeeld ééns in het half jaar een grote update uitbrengen, wellicht een nieuwe gamemode, een aantal mooie gebalanceerde maps, met tussendoor kleine bugfixes. In tegenstelling tot de huidige situatie, waarin er elke maand gerushte updates worden gepusht zonder kill-icons, kapotte textures, gameplay bugs, keiharde imbalance maar mét nieuwe hoedjes!!!!111one
Dan de Mann Co. store: Valve is gewoon kei- en keihard aan het melken met de store, zoals het aanbieden van de zero-day polycount packs, zodat je direct na een update kan 'genieten' van de nieuwe items, voor een prijs natuurlijk. Nog duidelijker met de crates ('Oh, er kan een leuk hoedje in zitten! Hoedjes zijn goed, toch?

'), waarbij menigeen in ieder geval 2,50 (eigenlijk €5,00, minimum wat je met de steam wallet aan credits kan inkopen) neerlegt om het in ieder geval één keer te proberen (ikzelf ook, er kwam een degreaser uit mijn kratje

). Met een beetje mazzel komt er voor die persoon een hoedje uit, zodat ie misschien in de toekomst nog een keer wat leuks koopt (vanuit het perspectief van Valve dan). Ondanks dat het maar 2,50 voor een Crate Key is hebben we het wel over een aantal duizend gamers die extra geld betalen voor een game waar in principe maar éénmalig voor hoeft te worden betaald. Ik durf er zo een paar euro op te wedden dat het commerciële team van Valve z'n ballen uit de broek lacht: met minimaal werk geld binnenharken (overigens geen slecht idee als je ooit veel geld wilt gaan verdienen).
Oh, en dat mensen 2Fort spelen maakt imo weinig uit: to be honest vind ik 2fort beter dan menig van de community submitted crap maps die Valve in het spel durft aan te brengen. Besides, we hebben allemaal wel eens 2Fort gespeeld. Dat daarna blijkt dat je voor jezelf toch iets mist maakt dan minder uit, aangezien er nog een karrevracht aan officiële en fan-made maps zijn. Niet iedereen heeft binnen een korte periode behoefte aan het (bijvoorbeeld) competitief spelen.
Zo, dat lucht op. TL;DR: TF2 is een parodie van zichzelf geworden.
Filmpje voor de verduidelijking... Wat als Meet the Demoman dit jaar zou zijn gemaakt?