LauPro schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 00:20:
[...]
Dat ze onderdelen inkopen begrijp ik, alleen je weet niet zeker of dat de beste onderdelen zijn die je op de markt kan vinden. Een opdrachtgever kan er niet zeker van zijn dat er op zo'n trein alleen maar toponderdelen zitten. Als een fabrikant de keuze maakt om kosten te besparen en bepaalde zaken goedkoper of anders uit voert (binnen de opdracht) dan doe je daar als opdrachtgever niets mee.
In geen enkel product zitten altijd de beste onderdelen, onderdeel A kan op gebied Y het beste zijn maar onderdeel B kan op gebied Z het beste zijn. Wat vind je belangrijker is vaak de vraag, hoeveel waarde hecht je aan de prijs/gewicht/vermogen/betrouwbaarheid/etc. etc. Hoe weeg je dit af? Het beste is afhankelijk van de situatie en dan nog kun je er over discussiëren.
[...]
Dit ben ik het niet met je eens. Ik zou een trein willen zien als de computertechniek van nu. Als je een standaard moederbord koopt dan kan je daar harde schijven of een CPU in prikken met allemaal min of meer standaard connectoren die natuurlijk wel hun tijd vooruit kunnen gaan. In de IT heeft het ook de nodige tijd gekost maar de race is nu gewonnen door de standaarden. Eerlijk gezegd denk ik dat met de huidige techniek van bussystemen het zeker mogelijk moet zijn om bijvoorbeeld een connectormodel neer te zetten dat toekomstgericht is.
Lijkt me een zeer slecht idee, Modulair ontwerpen is namelijk erg inefficiënt in ruimte en gewicht. Door in modules te werken kan de extra vrije ruimte doordat component A kleiner is gebruikt worden door component B dat groter uitgevoerd moet worden om wat voor reden dan ook. In hoeverre modulair ontworpen word (tot op zekere hoogte is alles modulair, niet elke weerstand is afzonderlijk nieuw ontworpen voor een nieuw model trein) is onder andere afhankelijk van de randvoorwaarden welke gesteld worden aan het ontwerp qua fysieke eisen, of er veel componenten 1 op 1 in andere toepassingen te gebruiken zijn en in welke mate er serieproductie plaats vindt.
Verder is een functie makkelijker als een losse module te maken als het maar een beperkt aantal interfaces met andere modules heeft. In een Computer is dit enkel data en stroom. Denk aan een trein, de airco heeft niet alleen stroom en data als communicatie maar ook verse lucht, koude lucht en warmte. Die 2 van die laatste 3 zijn fysiek en de 3e laat zich ook niet zo makkelijk door een draadje afvoeren.
Bij een computer is het niet zo erg als deze wat groot is, bij een laptop is dit al meer een probleem, rara waarom er bij veel laptops gesoldeerde 3d kaarten en processoren gebruikt word? Niet alleen omdat het goedkoper is en het toch niet zo snel vervangen word als in een desktop.
Zo zou ik het volkomen logisch vinden dat voedingen, motoren, airco's of laagspanningsunits etc vaste afmetingen gaan krijgen zodat ze verwisselbaar gaan zijn tussen verschillende treinstellen en treinseries. De NS kan dan uiteindelijk zeggen dat bijvoorbeeld een trein generatie X, Y en Z moet ondersteunen van bepaalde subsystemen (modules). Als deze systemen modulair zijn uitgevoerd is het ineens wel mogelijk om bijvoorbeeld een vloot van 5000 treinen uit te rusten met ERTMS. De modules zijn individueel te testen wat vervolgens de tijd om een totale trein te testen enorm verkort. Eventueel zijn belangrijke modules zelfs eenvoudiger redundant uit te voeren. Dat dit mogelijk bij de eerste ontwerpen meer ruimte gaat kosten dan de bestaande ontwerpen kan zo zijn.
Nu spreek je overigens enkel nog over communicatie interfaces binnen de trein, dit is al iets makkelijker (in theorie) te realiseren hoewel het niet zo eenvoudig werkt, verschillende werkingsprincipes hebben totaal andere aansturing nodig waarbij het maar de vraag is of deze zich 1 op 1 laten vertalen in je 15 jaar terug bedachte protocol
De meeste fabrikanten van treinen (of auto's) willen dit niet omdat dit de markt open breekt voor 101 leveranciers die opeens zelf een airco-unit kunnen gaan ontwerpen voor een trein mogelijk veel goedkoper dan ze zelf ooit kunnen doen. Al was het alleen maar omdat ze zelf ook wat moeten verdienen op de inkoop.
Je weet dat (vooral duitse) autofabrikanten al modulair ontwerpen, echter niet op het vlak van een losse airco, al eens onder de motorkap gekeken hoe vol het daar is? waar plaats je daar de airco als je dat vergelijkt met een auto van een ander merk? Z'n Airco heeft behalve koude lucht output ook nog aandrijving nodig welke van de motor wordt afgetakt. Dit kan met een riem of ketting zijn echter deze ketting of riem loopt bij een V motor heel anders dan bij een lijnmotor, hoe gaan we nu modulair die airco er aan knopen, gebieden alleen nog maar lijnmotoren te maken?
Als ik naar de kritiek kijk die men op de Fyra had dan zie je bijvoorbeeld een van de punten dat elke trein op een andere wijze is afgebouwd. Er zijn dan dus verschillende versies van montage. Dat zou gewoon niet mogen kunnen met een gestandaardiseerd systeem.
Dat is geen argument want in principe is er bij 1 geïntegreerd ontwerp ook een manier van bouwen bedacht ipv dat er op de werkvloer wat aangeknutseld en geprobeerd wordt. Dat kan in de prototypefase als blijkt dat je plan niet helemaal uit komt.
Ik zou zeggen noem het systeem OpenTrain

.
Met andere woorden: Modulair wordt elk complex systeem tot op zekere hoogte al gebouwd (Systems Engineering is het woord dat je zoekt) alleen op de wijze zoals jij het beschrijft (als een Computer) zie ik het nooit gebeuren en dat is volgens mij (gezien de productie groottes en de andere eisen die gesteld worden aan een trein) totaal de verkeerde weg, er zijn namelijk ook grote voordelen van een meer geïntegreerd ontwerp (efficiëntie tijdens de gebruiksfase op allerlei vlakken vooral).
[
Voor 4% gewijzigd door
GoldenSample op 06-07-2013 19:58
]