Persoonlijke speculatie (dus niet gebaseerd op enig feit):
het zou mij niet heel erg verbazen als de rest van het ICRm materieel ook een opknapbeurt krijgt, en daarmee gaat voldoen aan de eisen voor het rijden over de HSL. De stuurstandrijtuigen worden dan omgebouwd om de Traxx locs aan te sturen, waarmee de 1700 serie geheel vervangen wordt voor zolang het nog duurt.
Dat heeft één groot voordeel: ze kunnen direct de IC Den Haag - Venlo ook over de HSL sturen, zoals in het voorstel van NS staat (sterker nog, die kunnen zonder problemen opeens worden doorgetrokken naar Düsseldorf/Köln).
Het ICRm materieel zal wel rond 2020 geheel uit de running gehaald worden, omdat deze dan echt het einde van hun levensduur bereikt hebben, waarmee dan de nieuwe intercitytreinen instromen die eveneens toegelaten zijn voor de HSL. De locs gaan naar leasebedrijf NSFS. Multicourante locs, volgens mij kan je die nog wel verhuren, zelfs na 6 jaar dienst.
Edit: ik denk niet dat ICK materieel gebruikt zal gaan worden. Dat betekend namelijk dat deze zowel een gehele revisie (en nieuwe draaistellen) moeten krijgen, maar een ander probleem is dat deze rijtuigen geen airconditioning hebben, wat (volgens mij) verplicht is op de HSL (iets met de ramen die niet tijdens de rit geopend mogen worden dacht ik).
Totaal zal dat behoorlijk wat meer kosten denk ik dan de relatief kleinere (maar goed, ik ben geen monteur) aanpassingen die gedaan moeten worden aan het ICRm materieel voordat deze over de HSL mag rijden.
[
Voor 22% gewijzigd door
EDIT op 01-07-2013 21:35
]