Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.993 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:30:
Je hebt tegenwoordig voornamelijk betonnen dwarsliggers en kunststof, daarom gaat de term biels niet echt meer op.
Zoals gezegd is de term in gebruik een stuk breder geworden dan de oorspronkelijke herkomst en daarom inmiddels eigenlijk synoniem aan dwarsligger :)

Persoonlijk vind ik houten bielzen ook wel mooier, maar goed, ik snap dat er nadelen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 19:25
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:29:
[...]

Het hangt een beetje van je definities en bronnen af of dat uitwisselbaar is. Etymologisch komt biels van hout af, maar in het gebruik is de term breder geworden. Wat mij (en anderen) betreft is bielzen is gewoon prima.
Wat mij betreft ook. Met de term 'bielzen' weet je dat de dwarsliggers onder de spoorstaven bedoeld worden, ongeacht het materiaal waar ze van gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Krentenbol schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:09:
Kunststof dwarsliggers? Nog nooit opgemerkt. Zijn die ergens aan te herkennen, of lijken die te veel op de betonnen? [small]Of zijn die dat dwarsliggers waarvan alleen twee kleine stukjes onder de spoorstaven te zien zijn en die onderling verbonden zijn met een metalen (?) staaf welke je meestal niet ziet omdat deze onder de ballast ligt?
Nee dat zijn duo-blokken (mogen ook niet meer toegepast worden).

Hier staat wat over kunststof dwarsliggers:
http://www.cobouw.nl/nieu...igger-is-nicheproduct.xml
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:12:
[...]

Zoals gezegd is de term in gebruik een stuk breder geworden dan de oorspronkelijke herkomst en daarom inmiddels eigenlijk synoniem aan dwarsligger :)

Persoonlijk vind ik houten bielzen ook wel mooier, maar goed, ik snap dat er nadelen aan zitten.
De 2 nadelen aan houten bielzen zijn
1: het is hout... (weg boom :+)
2: creosoot is niet echt fijn spul....

houten dwarsliggers hebben soms nog een grotere levensduur dan betonnen dwarsliggers, al blijft de stijfheid tijdens zijn "leven" wel gelijk.

Maar het grote nadeel aan beton is weer de productie uitstoot van de fabrikanten... tijdens het produceren ontstaat er zoveel CO2 dat het bijna milieu vriendelijker is om bomen te kappen en te herplanten. (maar hierover valt elke 30 jaar weer te twisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Krentenbol schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:09:
Kunststof dwarsliggers? Nog nooit opgemerkt. Zijn die ergens aan te herkennen, of lijken die te veel op de betonnen? [small]Of zijn die dat dwarsliggers waarvan alleen twee kleine stukjes onder de spoorstaven te zien zijn en die onderling verbonden zijn met een metalen (?) staaf welke je meestal niet ziet omdat deze onder de ballast ligt?
Zie pagina 19 van deze PDF: http://www.prorail.nl/Zak...%20verkenningsrapport.pdf

Kunststof dwarsliggers:

Afbeeldingslocatie: http://www.lankhorstrail.com/files/9/6/8/3/DSCF5859.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.lankhorstrail.com/files/5/7/8/3/DSCF5982.JPG

Meer pics @ http://www.lankhorstrail....en/kunststof-dwarsliggers

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:22:
De 2 nadelen aan houten bielzen zijn
[...]
2: creosoot is niet echt fijn spul....
Dit is het voornaamste nadeel. Bomen groeien wel weer, daar hoef je met het juiste beleid niet wakker van te liggen. Zo'n bom aan chemisch afval is dan weer minder goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Ah, nog betrekkelijk nieuw spul dus. Daarom heb ik het nog nergens gezien denk ik :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 19:25
Kunststof is ook weer een enorm nadeel, aangezien dat aardolie als hoofdgrondstof heeft, en daar moet nou net juist zuiniger mee worden omgesprongen. Ik ben dus bij voorbaat per definitie tegen het gebruik van kunststof voor dingen waar ook hout, beton of staal gebruikt kan worden, en zeker bij dergelijke hoeveelheden.

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 11-06-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37
Owhh, uit een ProRail PDF'je:
De NS90 dwarsligger wordt in een lange bak proces als voorgespannen beton gemaakt.
Dat vind ik wel heel erg eigenlijk hoor, en zo'n taalpurist ben ik nou ook weer niet. Pagina 16 overigens. Gek genoeg valt het voor de rest (wat ik gelezen heb) best mee.

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 11-06-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Knightwolf schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:18:
Kunststof is ook weer een enorm nadeel, aangezien dat aardolie als hoofdgrondstof heeft, en daar moet nou net juist zuiniger mee worden omgesprongen. Ik ben dus bij voorbaat per definitie tegen het gebruik van kunststof voor dingen waar ook hout, beton of staal gebruikt kan worden, en zeker bij dergelijke hoeveelheden.
Er staat in het PDF'je dat het juist van 100% gerecycled materiaal wordt gemaakt, dus het zou juist de duurzaamste oplossing zijn. Maar dus ook de duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zouden we er zuinig mee moeten omspringen als het toch wel op gaat? We weten allemaal dat dat gaat gebeuren, dus dan kunnen we het beter vroeger dan later doen :p

Ik geloof inmiddels dat dat de enige oplossing is om beweging in de zaak te krijgen. Het is niet alsof we, terwijl er nog reserves zijn, die in de grond laten zitten en overschakelen op andere energiebronnen.
marcop23 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:20:
Dat vind ik wel heel erg eigenlijk hoor
Heel erg eigenlijk? Wat is dat?
Krentenbol schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:24:
Er staat in het PDF'je dat het juist van 100% gerecycled materiaal wordt gemaakt, dus het zou juist de duurzaamste oplossing zijn. Maar dus ook de duurste.
Dat is een beetje een discussie zonder einde. De een claimt dat hij geen grondstoffen verbruikt omdat het spul gerecycled is maar vergeet het energieverbruikt en de vervuiling, de ander claimt dat hij een hernieuwbare bron heeft (hout) maar vergeet ontbossing en chemicaliën en zo heeft iedereen wel wat. Wat nu uiteindelijk de kleinste impact heeft valt niet simpel of objectief te zeggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:25:
[...]

Dat is een beetje een discussie zonder einde. De een claimt dat hij geen grondstoffen verbruikt omdat het spul gerecycled is maar vergeet het energieverbruikt en de vervuiling, de ander claimt dat hij een hernieuwbare bron heeft (hout) maar vergeet ontbossing en chemicaliën en zo heeft iedereen wel wat. Wat nu uiteindelijk de kleinste impact heeft valt niet simpel of objectief te zeggen.
Klopt, maar dat hierdoor de grondstoffen niet (of in ieder geval minder) op raken mag vast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krentenbol schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:29:
Klopt, maar dat hierdoor de grondstoffen niet (of in ieder geval minder) op raken mag vast staan.
Ik heb geen idee hoe die dingen geproduceerd worden en hoeveel energie op welke manier dat verstookt :) De kunststof transporteren, verwerken en vormen kan natuurlijk ook veel grondstoffen verbruiken. Meestal zijn kosten wel een indicatie van het energieverbruik, maar er spelen natuurlijk ook andere dingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:25:

[...]
Heel erg eigenlijk? Wat is dat?

[...]
Dat vind ik eigenlijk heel erg. Nu heb ik de zinsvolgorde iets veranderd, de verwarring was er omdat jij het als bijvoeglijk naamwoord las. Verder kan ik ook geen perfect Nederlands, maar het viel me wel heel erg op in een professioneel document.

En nu weer verder over treintjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:32:
[...]

Dat vind ik eigenlijk heel erg. Nu heb ik de zinsvolgorde iets veranderd, de verwarring was er omdat jij het als bijvoeglijk naamwoord las. Verder kan ik ook geen perfect Nederlands, maar het viel me wel heel erg op in een professioneel document.

En nu weer verder over treintjes :)
mwja die termen komen wel vaker voor ;)
vaktaal van "vroeger" }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik zag vorige week wat knutselwerk op de opstelplaats in Hengelo. Eindje onbehandeld hout de grond in, wat lichtjes en kraantjes eraan en een plankje erboven. Ik weet niet wanneer het weggerot moet zijn maar dit lijkt mij toch niet duurzaam. En die waterleiding is in ieder geval niet winterklaar :P

brakke foonpics uit een rijdende trein

Afbeeldingslocatie: http://drop.cool9.nl/pics/tnet/20130604_124158.jpg
Afbeeldingslocatie: http://drop.cool9.nl/pics/tnet/20130604_124158-2.jpg

Ik heb heel voorzichtig het vermoeden dat bovenstaande tijdelijk is omdat de treinen in de zomermaanden als Enschede van de wereld afgesneden wordt ze ze wel in Hengelo zullen gaan stallen en schoonmaken.

En ook uit Hengelo, je moet wat met die tegenwoordig 7 minuten wachttijd voordat de trein naar Enschede mag :/ Wat is dit... telding of zo?

Afbeeldingslocatie: http://drop.cool9.nl/pics/tnet/20130604_123822.jpg

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 21:42
Tja echter van alle aardolie gewonnen op aarde wordt minder dan 7% gebruikt voor andere doeleinden dan brandstof.

Daarnaast bestaan er tegenwoordig al allerlei kunststoffen gemaakt van iets anders dan aardolie.
Denk plantaardige olien of melkzuur uit bioreactoren PLA bijvoorbeeld. Daanaast is uit biogas synthese gas te maken waarvan je kunststof kan maken.
Om een lang verhaal kort te maken kunststof kan milieu vriendelijker zijn dan staal of beton. Die twee zijn namelijk enorme energievreters (aardolie/gas) waardoor onder de streep een kunststof vaak minder aardolie in totaal nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Excuses Nederland om Fyra-beschuldiging'
Nederland wist al 3 dagen voor de aankondiging van het besluit dat de Belgen zouden stoppen met de Fyra-hogesnelheidstrein V250.

Dat heeft topman Marc Descheemaecker van het Belgische spoorbedrijf NMBS woensdag gezegd tegenover de Vlaamse krant De Morgen.

Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem haalde vorige week uit naar de NMBS. Hij was ''not amused'' door het versnelde besluit van de Belgen om te stoppen met de Fyra.

De NMBS zou zo het Nederlandse kabinet onder grote druk hebben gezet.

Besluit
De top van de NS en de Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) waren echter al op de hoogte gebracht van het aankomende besluit, zegt Descheemaecker.

Op 5 juni zou de top van de NMBS een mail hebben gekregen met Nederlandse excuses voor de uitlatingen van Dijsselbloem.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:11:
Natuurlijk heeft het ook nadelen, maar de voordelen zullen in de praktijk wel opwegen tegen de nadelen, anders deed men het niet natuurlijk ;)
Het zijn Fransen :/ Die doen dingen bij voorkeur niet omdat de voordelen opwegen tegen de nadelen maar meer omdat Alsthom of andere Franse fabrikanten er baat bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 20:07

MBV

Zoals al eerder gezegd: luchtbanden bij metro's worden niet alleen in Parijs toegepast, en hebben een redelijk praktisch nut: meer wrijving = sneller remmen en optrekken, wat een hogere frequentie mogelijk maakt :) En je zou de wrijving tussen stations ook 'uit' kunnen zetten door de rails relatief hoger te leggen. Klapbanden en lekke banden heb je nauwelijks last van, omdat er erg veel banden op zo'n metro zitten en ze het gewicht niet hoeven te dragen. Zonder banden zou de metro ook rijden, maar iets langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klinkt weer als een zaakje "minister weet niet wat in zijn ministerie speelt". Hebben we de laatste tijd veel te veel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bastien schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:44:
Ik zag vorige week wat knutselwerk op de opstelplaats in Hengelo. Eindje onbehandeld hout de grond in, wat lichtjes en kraantjes eraan en een plankje erboven. Ik weet niet wanneer het weggerot moet zijn maar dit lijkt mij toch niet duurzaam. En die waterleiding is in ieder geval niet winterklaar :P

brakke foonpics uit een rijdende trein

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb heel voorzichtig het vermoeden dat bovenstaande tijdelijk is omdat de treinen in de zomermaanden als Enschede van de wereld afgesneden wordt ze ze wel in Hengelo zullen gaan stallen en schoonmaken.

En ook uit Hengelo, je moet wat met die tegenwoordig 7 minuten wachttijd voordat de trein naar Enschede mag :/ Wat is dit... telding of zo?

[afbeelding]
de eerste zijn gewoon stekkerdozen 8)7

de laatste is een atb-vv baken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het was een aantal mensen opgevallen dat de IC's vanuit Hengelo naar Enschede meer tijd nodig hebben, het heeft de krant gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NS-intercity's-later-13062013.jpg

Topman Fyra-bouwer komt Kamer uitleg geven
De topman van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, komt volgende week naar Nederland.

Hij gaat aan de Tweede Kamer zijn visie op de perikelen rond de Fyra-hogesnelheidstrein geven.

Manfellotto zei dat donderdag tijdens een persconferentie in Pistoia, waar de fabriek staat.

De topman is uitgenodigd door de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur die op 18 juni een hoorzitting houdt over de omstreden trein.

Belgische kamer
De Kamerleden hebben verder ook vertegenwoordigers van de NS, de Belgische Spoorwegen NMBS, ProRail en de Belgische Kamer uitgenodigd. Tijdens zo'n zitting mogen de genodigden hun kant van het verhaal toelichten en kunnen Kamerleden hen daarover aan de tand voelen.

Het parlement houdt bij complexe kwesties soms eerst een hoorzitting om zich beter voor te bereiden op een debat met de verantwoordelijke bewindspersonen.

Overleggen
Manfellotto zei verder dat hij het contract met de NS over de Fyra V250 kan overleggen als hem dat gevraagd wordt. Volgens hem zijn in Italië contracten van openbare aanbestedingen openbaar. Dus heeft hij er geen moeite mee om de overeenkomst te laten zien.

[ Voor 76% gewijzigd door Raven op 13-06-2013 12:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:20:
Het was een aantal mensen opgevallen dat de IC's vanuit Hengelo naar Enschede meer tijd nodig hebben, het heeft de krant gehaald:
[afbeelding]
Te sneu voor woorden, niet alleen dat de treinen opeens later zijn. Maar ook dat dit standaard een half uur meer reistijd oplevert als je nog verder moet met de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

http://www.telegraaf.nl/b...opman_Fyra_naar_NL__.html
Zo zou het dagelijks onderhoud bij vrieskou en sneeuwval niet goed zijn uitgevoerd en werden de treinen niet binnen gestald terwijl dat wel zou moeten.
Ach jee, moest er ook nog een kacheltje bij en een dekentje er over heen?

Of moeten de andere HST's ook binnen gestald worden?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:25:
http://www.telegraaf.nl/b...opman_Fyra_naar_NL__.html

[...]

Ach jee, moest er ook nog een kacheltje bij en een dekentje er over heen?

Of moeten de andere HST's ook binnen gestald worden?
LOL! damn... wat een grap 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Dus bij < -0C en sneeuwval, moeten alle treinen in de stalling en mogen ze niet rijden? wtf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Raven schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:20:
Het was een aantal mensen opgevallen dat de IC's vanuit Hengelo naar Enschede meer tijd nodig hebben, het heeft de krant gehaald...
Ach, het is ver buiten de Randstad, wat boeit dat nou... ;)

* Fiber rent...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Gelukkig blijven hier de treinen wel altijd rijden in de winterdienstregeling, en dan lopen jullie weer te zeiken uit de Randstad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Treinen die in de winter blijven rijden? Ik kan mij nog herinneren dat alles in Twente werd stilgelegd, zowel bus als treinverkeer. En dat het grootste deel van de school daar vast zat terwijl ik wel thuis kon komen :P

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 13-06-2013 14:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
De hele winter lang nergens last van gehad, kon nog steeds van en naar mijn werk. Over werkzaamheden oid in het weekend weet ik niets :P

edit: ah, Twente, ik heb het over Drenthe, 2 letters verschil :+
Maar goed, het is toch altijd rest van Nederland vs Randstad :P

[ Voor 32% gewijzigd door maarud op 13-06-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik dacht even terug aan nov.'05, dat was nog eens een pak sneeuw :D Zat in de laatste trein naar Enschede die nog reed.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 13-06-2013 14:20 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, volgens mij ook rond die tijd een keer gestrand in Enschede waar we door een nurkse NS'er werden toegebeten dat dat "je eigen probleem is" toen ik over vervoer of overnachting begon. We kwamen dus aan met de enige treinserie die wel reed uit Duitsland waar DB hun stinkende best deed om alle reizigers te vervoeren.
En dan kom je in NEEderland waar het treinverkeer in het hele land platgegooid was.
Vanwege een storm was dat. Een storm die in Duitsland toch een beetje erger was. We kwamen daar ook ergens stil te staan vanwege een boom op het spoor. Dan komt er gewoon een mannetje met een kettingzaag en na een tijdje is het spoor dan vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:23:
Hmm, volgens mij ook rond die tijd een keer gestrand in Enschede waar we door een nurkse NS'er werden toegebeten dat dat "je eigen probleem is" toen ik over vervoer of overnachting begon. We kwamen dus aan met de enige treinserie die wel reed uit Duitsland waar DB hun stinkende best deed om alle reizigers te vervoeren.
En dan kom je in NEEderland waar het treinverkeer in het hele land platgegooid was.
Vanwege een storm was dat. Een storm die in Duitsland toch een beetje erger was. We kwamen daar ook ergens stil te staan vanwege een boom op het spoor. Dan komt er gewoon een mannetje met een kettingzaag en na een tijdje is het spoor dan vrij.
Dit is wel weer een N=1 verhaal. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die in dit soort gevallen wel prima zijn opgevangen en/of hoge kosten (Taxi) netjes vergoed hebben gekregen. Dat de DB ook niet heilig is => http://nos.nl/audio/12520...eeft-last-van-sneeuw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:30
PolarBear schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 15:01:
[...]

Dit is wel weer een N=1 verhaal. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die in dit soort gevallen wel prima zijn opgevangen en/of hoge kosten (Taxi) netjes vergoed hebben gekregen. Dat de DB ook niet heilig is => http://nos.nl/audio/12520...eeft-last-van-sneeuw.html
Vorig jaar nog gestrand bij Bad Bendheim i.v.m. dat er geen stroom op de bovenleiding was. Behalve dat er een intercity stil stond (2 uur+) op het traject (richting Duitsland), wachten wij (righting NL) totdat er, of stroom op kwam, of met de bus naar Hengelo. Het werd uiteindelijk (iets minder dan 2 uur) het busvervoer, maar aangezien het al tegen 22:00 uur liep was het krap aan de laatste intercity dan wel aansluiting voor veel mensen (voor de rest van Nederland).

Ten eerste waren er te weinig bussen geregeld, maar onze duitse "broeders" staken een helpende hand uit. Waardoor er alsnog (net) genoeg plaats was (streekbus, plaatsen vol, gangpad vol met tassen).

Bij aankomst in Hengelo, moest bijna iedereen rennen (inclusief ouderen van dagen) om de intercity te halen. De conducteur ed. had geen zin om te wachten.

Door vertraging de laatste stoptrein missen heb ik (of anderen) bijna altijd zelf moeten regelen in Deventer. Taxi moet je eerst zelf betalen en qua prijs valt dat vaak niet mee. Dan moet je nog maar genoeg geld op zak hebben om dit kunnen te betalen. Maar sowieso vind ik de insteek dat de reiziger dit zelf maar regelt van den zotte.

En zo kan ik je nog wel 100 voorbeelden geven. In de 30+ jaar dat ik met de trein reis is dit echt wel dramatisch achteruit gegaan. Het vingertje wijzen naar anderen kennen we nou wel.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:06
Dit is cool; een spoorkaart van Nederland met zo te zien live de posities van treinen: http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:03:
Dit is cool; een spoorkaart van Nederland met zo te zien live de posities van treinen: http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
dat is op basis van de dienstregeling en vertragingen ;) werkt niet echt al te accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:39
ArcticWolf schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:18:
[...]

dat is op basis van de dienstregeling en vertragingen ;) werkt niet echt al te accuraat.
Idd. Deze daarentegen is wel live en op basis van GNSS: http://treinviewer.nl/

Al zou iemand ook wel eens aan Arriva Noordnederland mogen doorgeven dat het zomertijd is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:00

Blokker_1999

Full steam ahead

In België ook al enige jaren beschikbaar: http://railtime.be/website/overzicht-van-het-treinverkeer . Afaik met effectief realtime data.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Raven schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:18:
Ik dacht even terug aan nov.'05, dat was nog eens een pak sneeuw :D Zat in de laatste trein naar Enschede die nog reed.
Mazzelaar, ik heb toen van Hengelo naar Enschede gelopen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 12:48
Hooglander1 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:31:
[...]

Ik moest van Enschede naar Maastricht en ben gestrand in Rotterdam...
Ja dat was inderdaad een leuke dag toen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ach, dat was niet alleen op het spoor. Ik heb op die dag op de weg ongeveer 8 uur gedaan over een stukje van 95 km (normaal iets meer dan een uurtje). Vertrokken rond 16:00, aangekomen net voor middernacht. De avondspits was toen pas na 05:00 de volgende nacht opgelost.

Die dag was echt 'hell on earth' hier in NL qua verkeer.

Wikipedia: Sneeuwstorm 25 november 2005

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
2005? Mm.. *graaft in geheugen*

volgens mij ben ik om 15:00 weggereden uit Arnhem met de auto en was om 17:30 in Nijmegen... maar goed, het was niet zo erg als voor sommige op de A1/A50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:27
ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:42:
2005? Mm.. *graaft in geheugen*

volgens mij ben ik om 15:00 weggereden uit Arnhem met de auto en was om 17:30 in Nijmegen... maar goed, het was niet zo erg als voor sommige op de A1/A50...
Ik heb toen op de oprit van Beekbergen 2 uur stil gestaan.
Opeens begon alles te rijden.
Zolang de vrachtwagens maar liet rijden dan ging het wel.
Die moesten de heuveltjes nemen terwijl ze reden.
Viel dr eentje stil dan kwam deze niet meer weg.
Net na Nijmegen was er niks meer aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:42:

Niet alleen A1/A50, de A58 en A16 (iig het Brabantse deel ervan) waren ook totaal onbegaanbaar. Moest van Eindhoven naar Roosendaal, duurde dus 8 uur.

Had toen nog geen winterbanden (was toen nog veel minder gangbaar dan nu), moest dus continue in zijn 2 optrekken (diesel, dus veel te veel kracht in zijn 1), en dan nog slipte de auto overal naartoe. Vrachtwagens kwamen ook nauwelijks meer van hun plek als ze van stilstand af moesten komen.

Paar knap enge momenten beleefd (van het type 'net-niet aanrijding' en 'near-miss') toen. Achteraf had ik beter op het werk kunnen overnachten (er waren wat veldbedden geregeld voor mensen die het niet aandurfden).

Sommige collega's die tegelijk met mij vertrokken waren zelfs nog later thuis dan ik....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
tlpeter schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:45:
[...]

Ik heb toen op de oprit van Beekbergen 2 uur stil gestaan.
Opeens begon alles te rijden.
Zolang de vrachtwagens maar liet rijden dan ging het wel.
Die moesten de heuveltjes nemen terwijl ze reden.
Viel dr eentje stil dan kwam deze niet meer weg.
Net na Nijmegen was er niks meer aan de hand :)
Beekbergen :?

Beek, Berg en Dal of Ubbergen? XD zijn 3 verschillende plaatsjes naast Nijmegen.
Maar idd, die heuveltjes daar zijn knap steil soms.

@wildhagen
8 uur is echt hel |:( nog moeten tanken onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nope, gelukkig niet hoeven te tanken, dat had ik de vorige dag, of de ochtend van die dag (toen was er nog niks aan de hand) al gedaan, weet het niet precies meer. Iig recent.

Achteraf maar goed ook, want die op- en afritten waren nog veel minder begaanbaar dan de weg zelf.

En ja, het was redelijke hel, kwam ook redelijk gebroken mijn auto uit. Maargoed, ik mag nog niet klagen, want sommige mensen hebben 12+ uur stil gestaan uiteindelijk.

Wel grappig, als je vanaf terabyte in "Het grote spoorwegentopic deel 12" kijkt, zie je nauwelijks mensen echt zeuren over het gedoe die dag op het spoor. Tegenwoordig wordt er veel meer geklaagd. We zijn niks meer gewend :P

In ander nieuws:
Spoorbeheerder ProRail komt met een nieuwe maatregel tegen zogeheten spoorlopers, mensen die langs het spoor lopen en overlast veroorzaken.

De komende jaren wordt 600 kilometer aan hekken langs het spoor geplaatst, zo meldt Prorail vrijdag.

De hekken worden verspreid over het land neergezet op de plaatsen waar het treinverkeer het meeste last van de spoorlopers heeft. ''Machinisten weten niet wat een spoorloper van plan is. Dus rijden ze uit voorzorg stapvoets, maar daardoor ontstaat er geregeld file op het spoor", legt een woordvoerder uit.

Dagelijks ontstaat daardoor gemiddeld 3 uur vertraging.

De hekken moeten niet alleen het lopen langs het spoor ontmoedigen, maar ook koperdiefstal en zelfdoding. Het aantal zelfdodingen op het spoor is de afgelopen jaren gestaag toegenomen, zo bleek eerder uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Het plaatsen van de hekken kost 30 miljoen euro. Er staat al 1700 kilometer aan hekwerk langs het spoor.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ten-spoorloper-weren.html

[ Voor 44% gewijzigd door wildhagen op 14-06-2013 08:13 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
heheh ;D

Nou ja... het duurt even, maar ik denk dat het spoor in 2020 wel een stuk robuuster en betrouwbaarder wordt.
Mensen zijn wel skeptisch over de enorme wisselsaneringen in Nederland. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel lijdt tot een beter spoor.
Op Shinjuku (Tokyo) liggen volgens mij 6 wissels en dat station handeld 3 miljoen+ reizigers per dag. Waarom zou dat op Utrecht niet kunnen?

Trouwens... hierbij een overzicht van Utrecht in 2016 (kan hier geen rechten aan ontlenen :p)

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-tmnOaU5WU_s/Ubq1zogqh_I/AAAAAAAAA4c/FzPcSw9P9TU/w1304-h922-no/overzicht+utrecht+2016.png

de dikke lijntjes zijn ook gewoon spoortjes (conversie fout...)

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 14-06-2013 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:19:
heheh ;D

Nou ja... het duurt even, maar ik denk dat het spoor in 2020 wel een stuk robuuster en betrouwbaarder wordt.
Mensen zijn wel skeptisch over de enorme wisselsaneringen in Nederland. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel lijdt tot een beter spoor.
Op Shinjuku (Tokyo) liggen volgens mij 6 wissels en dat station handeld 3 miljoen+ reizigers per dag. Waarom zou dat op Utrecht niet kunnen?
Omdat op Shinjuku ook niet maar 6 wissels liggen. Pak er gerust even google maps bij en bekijk de aerials. Alleen al van 8 sporen naar 16 perronsporen gaan kan niet met 6 wissels.
Het is ook geen probleem om wissels te vervangen door flyovers, maar je moet het niet op zo'n manier doen dat je vanuit elke richting maar een of twee perrons kunt aanrijden.

Daarbij is Prorail er niet om wissels te saneren, Prorail is er om het treinverkeer te laten rijden. Onderhoud die wissels dan gewoon! Want dat kunnen ze nu al niet bij wissels die wel vitaal zijn voor het treinverkeer (de wissels voor de Utrechtboog bij Bijlmer) dus waarom zouden ze dat in de toekomst wel kunnen voor die "6 wissels" die in Utrecht van vitaal belang zijn voor de afwikkeling van het treinverkeer?
Het is allemaal windowdressing zonder zich te richten op het daadwerkelijke probleem. Dacht je nu echt dat als DSSU klaar is dat er geen wisselstoringen meer zijn of dat Utrecht niet weer eens een keer een halve dag plat gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:27
ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:53:
[...]

Beekbergen :?

Beek, Berg en Dal of Ubbergen? XD zijn 3 verschillende plaatsjes naast Nijmegen.
Maar idd, die heuveltjes daar zijn knap steil soms.
Tussen Apeldoorn en Arnhem in en ik ging richting Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De wissels voor de Utrechtboog worden gesaneerd... de wissels op Utrecht worden redunant uitgevoerd en krijgen dubbele wisselverwarming. Daarnaast zijn de minst storingsgevoelige wissels uitgekozen. En ProRail heeft gekozen voor de "japanse" aanpak, zo min mogelijk wissels (al is de NS daar minder blij mee).
Wij monitoren nu zo'n 2000 wissels van de 8000 en er lopen nog meer wisselsmonitorings programma's in Nederland. Rond 2020 zullen de meeste problemen echt wel opgelost zijn en daarbij zullen ook de grootste vernieuwingsprogramma's die nu lopen afgerond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Sorry, maar daar geloof ik niet in. Waar ik in geloof is dat tegen 2020 de ProRail-top eruit is gebonjourd door I&M omdat de wisseljihad heeft geleid tot dermate veel verstoringen in het treinverkeer dat er voor het eerst in jaren weer een krimp is. Om het tij te keren gaat de nieuwe top vervolgens investeren in... extra wissels.

Ik ben het met je eens dat er soms bizar veel wissels zijn voorzien, maar de kaalslag die ProRail gepland heeft is het andere uiterste.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:28:
Sorry, maar daar geloof ik niet in. Waar ik in geloof is dat tegen 2020 de ProRail-top eruit is gebonjourd door I&M omdat de wisseljihad heeft geleid tot dermate veel verstoringen in het treinverkeer dat er voor het eerst in jaren weer een krimp is. Om het tij te keren gaat de nieuwe top vervolgens investeren in... extra wissels.

Ik ben het met je eens dat er soms bizar veel wissels zijn voorzien, maar de kaalslag die ProRail gepland heeft is het andere uiterste.
Ik ben ook skeptisch... xD zoals ongeveer 50/50% hier van de medewerkers en ik geloof ook dat ProRail dit als een grote gok neemt. Maar ja... tis ff afwachten tot de dienstregeling van 2017 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hooglander1 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 07:31:
[...]

Hoelang heb je erover gedaan? :+

Toen ik met de zeer langzaam rijdende DM90 (lopen ging - bijna - sneller) in Enschede aan was gekomen, bleek alles (ook bussen) stilgelegd. Ik ben toen te voet naar huis gegaan. Normaal duurt dat 10-15min, of een paar min met de bus. 't heeft 3 kwartier geduurd door de sneeuw.

Eenmaal thuis heb ik gelachen omdat de rest van de school niet op tijd weg was gegaan en daar vast kwam te zitten :P

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 14-06-2013 10:14 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
deze werd net op NU.nl geplaatst :D

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1nxh34aljyr_std1024.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LOL, da's pas nostalgië, die good old 2200's :)

Bij welk artikel?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

N.a.v. dat artikel kom ik ineens deze tegen:

Afbeeldingslocatie: http://treininbeeld-2.jouwweb.nl/upload/2/8/9/treininbeeld-2/2801-3.large.jpg?0.12323221750219926

Best apart, maar blijkbaar niet zo'n geslaagde proef...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nee, niet echt succesvol. De bijnaam van de 2801 was "Kreupele Marie", en hij had maar 3 statussen: "In reparatie", "Wachtend op reparatie" en "Net uit reparatie" bij de NS :P

Wikipedia: NS 2800 (diesellocomotief)

Was wel een goed initiatief, om tot een soort internationale "Europese standaard-loc" te komen, maar helaas is het er door diverse redenen (niet alleen de onbetrouwbaarheid) nooit van gekomen....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:15:
LOL, da's pas nostalgië, die good old 2200's :)

Bij welk artikel?
geen artikel maar:
http://www.nu.nl/#slideshow-/slideshow/1893763/popup.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:18:
Nee, niet echt succesvol. De bijnaam van de 2801 was "Kreupele Marie", en hij had maar 3 statussen: "In reparatie", "Wachtend op reparatie" en "Net uit reparatie" bij de NS :P

Wikipedia: NS 2800 (diesellocomotief)

Was wel een goed initiatief, om tot een soort internationale "Europese standaard-loc" te komen, maar helaas is het er door diverse redenen (niet alleen de onbetrouwbaarheid) nooit van gekomen....
Ik vind het eigenlijk ook een beetje een vreemd idee, "europese standaard-loc" voor een dieselloc. Een dieselloc is overal inzetbaar, je moet er alleen maar het beveiligingsysteem inbouwen (wat in die tijd vaak nog niet aanwezig was) dus elke loc was
En in die tijd was juist de Nohab diesel populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nohab was toen nog niet actief in dat marktsegment, die zijn pas later in de jaren 50 met hun diesellocs begonnen (ze hadden wel dieseltreinstellen). De ontwikkeling van de 2801 begon al in 1950, via tig commissies. De oplevering was wel pas in 1962.

Aanrader: het boek Diesel-Electrische Locomotieven: NS-Serie 2600 En NS-Loc 2801, de hele voorgeschiedenis (is nogal complex) wordt vanaf pagina 97 beschreven.

Ze hadden oorspronkelijk zelfs 8 verschillende soorten standaard-locs voor ogen, van lichte rangeerlocs tot zware rangeerlocs, en van lichtere hoofdlijn locs tot zeer zware hoofdlijn-locs. Uiteindelijk is het bij de 2801 gebleven....

De andere serie uit dat boek, NS Serie 2600 was al eveneens een flop, door de keuze voor de dieselmotor. Die was namelijk ontworpen voor gebruik in schepen, en dat is een héél ander gebruik dan een dieselloc. Een scheepsmotor draait uren op hetzelfde constante toerental, waar een dieselloc uiteraard dynamisch is. Dat konden de motoren niet aan, met massaal gescheude cilinderkoppen als gevolg. Daardoor moest er, naast de machinist, altijd een tweede man meerijden die de motor in de gaten hield en de olie bijvulde (ze lustten namelijk wel een slokje smeerolie)....

De serie is na enkele onsuccesvolle jaren dus ook al gesloopt, er zijn er maar 6 (plus een 7e motor) gebouwd, waar er 27 geplanned waren.

Er zijn dan ook zeer weinig foto's van de 2600 te vinden, dit is één van de besten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/poKp9WenZOLwcTJdAqi1pijM/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Staat er niet zo'n ding bij Haarlem langs het spoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat lijkt me sterk, ze zijn allemaal in 1960 gesloopt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Ahh die ik bedoel heeft gewoon vierkante ruiten, niet opgelet. Maar hij heeft zeer zeker de zelfde vorm, en dezelfde streep aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:26

DDX

Mooi ding die 2600

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 14:52:
Staat er niet zo'n ding bij Haarlem langs het spoor?
Afbeeldingslocatie: http://www.stevenvolp.nl/media/2/1001asd1973.jpg
Deze misschien? Daar is er nog 1 (?) van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, die, da's de NS Serie 1000, een electrische loc. Sterker nog, de 1e electrische loc die NS ooit in eigendom had, eersten zijn al tijdens WO2 besteld door de regering-in-ballingschap.

Ook geen echt succesvolle locs overigens, hoewel ze het wel tot 1982 hebben uitgehouden.

Daar is er idd één van bewaard gebleven, de 1010. Niet rijvaardig overigens.

Leuke site: http://www.eloc1000.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 14-06-2013 15:14 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Belgische spoorwegen eisen geld Fyra terug
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil ruim 37 miljoen euro terughalen die ze aan Fyra-bouwer AnsaldoBreda heeft betaald.

Het gaat om voorschotten die NMBS overmaakte voor de levering van 3 Fyratreinen. Maar eind mei annuleerden de Belgen de bestelling omdat de treinen te veel mankementen vertoonden.

Omdat de ING Bank een deel van de garanties voor de 37.245.600 euro heeft afgegeven, dient maandag een kort geding hierover in Nederland en wel bij de rechtbank in Utrecht. ING heeft de garanties niet aan de Belgen kunnen uitkeren, omdat een Italiaanse rechter op verzoek van AnsaldoBreda die uitbetaling voorlopig heeft verboden.

Neutrale partij
In totaal staan meer dan 10 banken garant voor het miljoenenbedrag. ING neemt daarin met 23 procent het grootste deel voor haar rekening. Een woordvoerster van de bank zegt dat ING weliswaar is gedagvaard, maar eigenlijk een neutrale partij is in de kwestie.

Mocht een rechter uiteindelijk bepalen dat NMBS recht heeft op het geld, dan zullen de banken uitbetalen. De banken moeten dat geld dan vervolgens zien terug te halen bij AnsaldoBreda.

Een Italiaanse rechter bepaalde dus dat ING en de andere banken voorlopig niet mogen uitbetalen. Voor 4 juli is een hoorzitting in Milaan gepland, waar de rechter zich weer over de zaak buigt.

Nederlandse order
Ondertussen blijft onduidelijk wat precies de status is van de Nederlandse Fyra-orders bij AnsaldoBreda. Op RTL Nieuws verklaarde de Italiaanse projectleider van de Fyra, Stefano Fanucci, dat hij officieel nog niets heeft gehoord van de NS.

Een woordvoerder van de NS kan desgevraagd bevestigen noch ontkennen dat de order van de NS officieel is geannuleerd. Hij benadrukt dat juristen de zaak financieel verder afhandelen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:20:
[...] Rond 2020 zullen de meeste problemen echt wel opgelost zijn en daarbij zullen ook de grootste vernieuwingsprogramma's die nu lopen afgerond zijn.
En dan zijn al die verbouwingen op de grote stations hopelijk ook eindelijk eens afgelopen... :)

[ Voor 58% gewijzigd door Fiber op 14-06-2013 16:37 . Reden: quote ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Utrecht is al bijna klaar, den haag gaat nog jaartje duren
De enige 2 stations waar de bouw een ramp is en al een eeuw duurt zijn delft en zwolle xP
Volgens mij zijn er niet veel stations meer aan het verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:40:
De enige 2 stations waar de bouw een ramp is en al een eeuw duurt zijn delft en zwolle xP
Amsterdam CS... En is Rotterdam CS al klaar? Daar kom ik niet zo heel vaak. En zijn ze op Den Haag HS ook niet bezig?

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 14-06-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:40:
Lol... we hebben Utrecht pas 2 weken geleden gegund gekregen... wat nou bijna klaar :P we beginnen net. Eerste BD is pas in augustus, dan begint het eigenlijke werk pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 16:35:
[...]

En dan zijn al die verbouwingen op de grote stations hopelijk ook eindelijk eens afgelopen... :)
Die verbouwingen zijn uiteindelijk ook gewoon nodig. Ik wordt ook weleens gek van alle werkzaamheden in Amsterdam (in het algemeen, maar ook de verbouwing van CS, Zuid, de NZ lijn) maar ja zonder werkzaamheden geen vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Fyrabouwer Ansaldobreda eist dat de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS alsnog in totaal 19 Fyratreinen afnemen. In dat verband sleept het Italiaanse bedrijf de NS en de NMBS voor de rechter in Utrecht.

Dat hebben advocaten Hans de Savornin Lohman en Stein van Thiel van Ansaldobreda vrijdag bevestigd. Het kort geding dient op vrijdag 28 juni om 10.00 uur.

Volgens De Savornin Lohman zijn voor de levering afspraken gemaakt, maar komen de NS (16 treinen) en de NMBS (3 treinen) die contractuele verplichtingen niet na.

Na een reeks van incidenten besloot eind mei eerst de Belgische maatschappij en kort daarop de Nederlandse Spoorwegen te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra.

Beide spoorwegmaatschappijen claimen dat de V250 kampt met allerlei technische mankementen. Volgens NS laat de trein ''buitensporig veel fouten'' zien. Bovendien vinden de spoorbedrijven dat AnsaldoBreda geen zicht heeft geboden op oplossingen.

NS heeft tot nu toe 120 miljoen euro aan 9 treinen uitgegeven en nog eens 80 miljoen is vastgelegd in een bankgarantie. ''De betalingen gaan in tranches. Een trein kost ongeveer 20 miljoen euro. Sommige zijn volledig betaald, andere voor een gedeelte'', legt een woordvoerder van de NS uit.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...st-afname-19-treinen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:19:
Trouwens... hierbij een overzicht van Utrecht in 2016 (kan hier geen rechten aan ontlenen :p)

[afbeelding]
Ik ben niet echt onder de indruk van het nieuwe sporenplan.
In geval van een verstoring zou Utrecht Centraal eenvoudig als (gedeeltelijk) eindstation moeten functioneren. Treinen uit Bunnik (rechtsboven) kunnen alleen maar naar de middelste perrons rijden indien ze daar stopen en terug rijden. De sporen daar boven kunnen nauwelijks als terugrijsporen worden gebruikt en ga je er echt van uit dat die set wissels (in de richting naar die losse sporen in het midden) alleemaal feilloos blijven werken....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bijsturing tussen 8 perrons (zonder linkerspoor rijden) vind ik toch nog behoorlijk veel... echt veel meer wordt er nu ook niet gedaan naar mijn weten.
Elke corridor kan iig minimaal tussen 8 perrons wisselen. Den Bosch - Utrecht - Amsterdam zelfs tot 12. Arnhem - Utrecht - Amsterdam 10 perrons.

Vanuit Bunnik ben je sowieso gelimiteerd tot 2 spoortjes.
Vanuit Den Bosch kun je ook bij Houten gaan bijsturen (idem voor vanuit Den Haag/Rotterdam).

1:15 wissels oude generatie liggen echt zelden (ik kom ze iig niet 123 tegen) in storing en dan zijn ze nu ook al redunant uitgevoerd en krijgen ALLE wissels (ook 1:9 overlopen) dubbele wisselverwarming (airjet en electrisch) > airjet tegen tong en punt verstoppingen (alleen tong in dit geval)
1:15 nieuwe generatie daar en tegen... 8)7 :X (daarom zijn die ook niet gekozen :p)
de nieuwe 1:29 hoge snelheidswissels vanuit Bunnik 2 > 4 sporen, hebben ook geen beweegbare punt, dus veel minder kans op storing.

Je doorstroming wordt ook 1,5x zo snel (in 140 - 40 - 0 en 0 - 80 - 140 uit), dus afhandeling gaat een stuk soepeler... dus zelfs als een trein enkele minuten vertraging heeft, zal dit niet zo snel lijden tot opstoppingen en rare taferelen. De dienstregeling gaat flink veranderen maar ik denk niet dat ze de buffertijd eruit slopen. Dus zelfs bij storing van de 1:29 wissels en/of 1:15 wissels kunnen de treinen door blijven rijden met 1 a 2 sporen minder.

Dit is puur theorie en ik geloof er wel in, maar het moet zich nog bewijzen :)

[ Voor 38% gewijzigd door ArcticWolf op 14-06-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ArcticWolf schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:45:
Bijsturing tussen 8 perrons (zonder linkerspoor rijden) vind ik toch nog behoorlijk veel... echt veel meer wordt er nu ook niet gedaan naar mijn weten.
Elke corridor kan iig minimaal tussen 8 perrons wisselen. Den Bosch - Utrecht - Amsterdam zelfs tot 12. Arnhem - Utrecht - Amsterdam 10 perrons.

Vanuit Bunnik ben je sowieso gelimiteerd tot 2 spoortjes.
Vanuit Den Bosch kun je ook bij Houten gaan bijsturen (idem voor vanuit Den Haag/Rotterdam).
Ik doelde niet op het aantal sporen richting Bunnink, maar kritische wissels in het ontwerp die eigenlijk nooit mogen falen. Dit geldt o.a. voor die kruiswissel bij spoor 9 en 11 die dus relatief veel treinverkeer naar rechts moet gaan afhandelen en er geen alternatieve wissel van ligt.
Je hebt je reguliere onderhoud en slijtage op de wissels, en kan je er niet van uit gaan dat een wissel ten alle tijde werkt.
Je doorstroming wordt ook 1,5x zo snel (in 140 - 40 - 0 en 0 - 80 - 140 uit), dus afhandeling gaat een stuk soepeler... dus zelfs als een trein enkele minuten vertraging heeft, zal dit niet zo snel lijden tot opstoppingen en rare taferelen. De dienstregeling gaat flink veranderen maar ik denk niet dat ze de buffertijd eruit slopen. Dus zelfs bij storing van de 1:29 wissels en/of 1:15 wissels kunnen de treinen door blijven rijden met 1 a 2 sporen minder.
Ik ben van mening dat als je sporen gaat aanleggen en/of verleggen, de dienstregeling niet veranderd hoeft te worden. De sporen moeten juist zo aangelegt worden dat de dienstregeling heel flexibel opgesteld kan worden, en dat je bij een andere dienstregeling niet snel tegen een beperking van de capaciteit van de sporen en wissels aan zal lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Onbekend op 14-06-2013 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Onbekend schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:24:
[...]

Ik doelde niet op het aantal sporen richting Bunnink, maar kritische wissels in het ontwerp die eigenlijk nooit mogen falen. Dit geldt o.a. voor die kruiswissel bij spoor 9 en 11 die dus relatief veel treinverkeer naar rechts moet gaan afhandelen en er geen alternatieve wissel van ligt.
Je hebt je reguliere onderhoud en slijtage op de wissels, en kan je er niet van uit gaan dat een wissel ten alle tijde werkt.
ah okay :)
maar goed, ik heb het idee dat de wissels in dit geval het niet grootste obstakel gaan vormen. Eerder betrouwbare treinen. Maar het blijft een grote gok en ik ben ook benieuwd hoe het uitpakt.
[...]

Ik ben van mening dat als je sporen gaat aanleggen en/of verleggen, de dienstregeling niet veranderd hoeft te worden. De sporen moeten juist zo aangelegt worden dat de dienstregeling heel flexibel opgesteld kan worden, en dat je bij een andere dienstregeling niet snel tegen een beperking van de capaciteit van de sporen en wissels aan zal lopen.
De dienstregeling hoeft voor dit ontwerp idd niet aangepast te worden nee, maar dit is 1 van de 5 (of meer?) projecten die samenvallen voor de nieuwe dienstregeling van 2017. Dus de dienstregeling gaat sowieso om, of je het nou wilt of niet ;)
DSSU, SAAL (4 clusters), SAA, NZL/Amstelveenlijn (ja die ook), Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 09:31

ericplan

5180 Wp PV

Deutsche Bahn mag door Kanaaltunnel rijden
http://www.telegraaf.nl/d...anaaltunnel_rijden__.html
Amsterdam-London?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat zou erg mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Ja, maar succes met de douane die je dan op Amsterdam CS nodig hebt. Rotterdam CS - Londen zie ik nog wel zitten, spoor 1 kan je zo afsluiten. Daar heb je dan ook nog de wachtruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:26

DDX

Spoor 15 kan je toch redelijk eenvoudig afsluiten ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De HSL gaat straks niet meer vanaf en naar Amsterdam CS, maar Amsterdam Zuid wordt het begin/eindpunt. Maar goed dit staat nog in de kinderschoenen en de NZL moet ook af zijn dan.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 15-06-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:02:
De HSL gaat straks niet meer vanaf en naar Amsterdam CS, maar Amsterdam Zuid wordt het begin/eindpunt. Maar goed dit staat nog in de kinderschoenen en de NZL moet ook af zijn dan.
Lijk me ook logischer om Amsterdam Zuid het begin/eindpunt van de HSL te laten zijn. Helemaal als de NZlijn straks up and running is. Wat ik me afvroeg: gaat nachtnet bij de komst van de NZ lijn ook naar Zuid?

Aangezien de treinen snachts nog trager dan normaal rijden tussen Amsterdam centraal en de bijlmer. En de verbindingen naar zuid door een stuk minder druk bevolkt gebied gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:02:
De HSL gaat straks niet meer vanaf en naar Amsterdam CS, maar Amsterdam Zuid wordt het begin/eindpunt.
NS heeft niet de intentie om internationale hogesnelheidstreinen naar Zuid te sturen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 20:12:
[...]

NS heeft niet de intentie om internationale hogesnelheidstreinen naar Zuid te sturen.
NS heeft na het Fyra debacle nog vrij weinig te zeggen :P Er zijn nog veel meer belanghebbende, maar zoals ik al zei staat het nog in de kinderschoenen.
Eerst moeten SAAL en de NZL/Amstelveenlijn af zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door ArcticWolf op 15-06-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Waarom zou een bepaald station voor een bepaald type trein als vast begin en eindpunt moeten zijn?
Dit zou toch afhankelijk moeten zijn van waar de meeste reizigers graag willen opstappen? Als er relatief veel mensen in Alkmaar op willen stappen, zullen ze daar die trein wel laten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat was nou ook alweer de reden dat ze geen BDs stuurstandrijtuigen konden inzetten op de HSL?
Was dat vanwege gebrek aan ETCS? Aan de deurbediening (UIC <-> Treinstelmodus) zal het wel niet gelegen hebben, deze is aan te passen.

Nu staan er een een stuk of 10 weinig gebruikte BDs rijtuigen aan de kant, op een lot die mogelijk verkeken zal zijn, best wel jammer inderdaad.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BDs heeft geen aansturing voor de E186. Helaas. Wat was het fijn geweest dat ze die bakken omgebouwd hadden. Dan had NS meer materieel gehad, hadden ze de oostenrijkse bakken niet hoeven huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 09:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ah, daar lag het dus aan. Ik dacht dat het wat anders was dan dat.
Wel jammer inderdaad....

Als die V250 nou eens goed kon rijden, was de ICR weer terug gekeerd naar NSR met herindienststelling van de BD's...

Allemaal de schuld van de Italianen :+ :+ /flauw

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Yes, eindelijk heb ik ook eens een probleem met de OV-chipkaart! NS Business card, met zakelijk reizen bij de andere vervoerders. Inchecken bij Veolia Transport werkt prima, maar als ik wil uitchecken crasht de software van de cico. Zojuist alle cico's in Roermond laten rebooten. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
oscardt schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 19:38:
[...]

Lijk me ook logischer om Amsterdam Zuid het begin/eindpunt van de HSL te laten zijn. Helemaal als de NZlijn straks up and running is. Wat ik me afvroeg: gaat nachtnet bij de komst van de NZ lijn ook naar Zuid?

Aangezien de treinen snachts nog trager dan normaal rijden tussen Amsterdam centraal en de bijlmer. En de verbindingen naar zuid door een stuk minder druk bevolkt gebied gaan.
Het lijkt mij niet logischer. De internationale verbindingen trekken nogal wat toeristen, en zelfs met NZ lijn, die willen niet naar station Zuid maar naar CS (zie ook de IC naar Berlijn).

Nachtnettreinen hetzelfde, CS is veel logischer (en heeft meer reismogelijkheden) dan Zuid.

Ik weet dat het het idee is om de HSL op Amsterdam Zuid te laten termineren, maar ik ben niet overtuigd van de logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PolarBear schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:16:
[...]

Het lijkt mij niet logischer. De internationale verbindingen trekken nogal wat toeristen, en zelfs met NZ lijn, die willen niet naar station Zuid maar naar CS (zie ook de IC naar Berlijn).

Nachtnettreinen hetzelfde, CS is veel logischer (en heeft meer reismogelijkheden) dan Zuid.

Ik weet dat het het idee is om de HSL op Amsterdam Zuid te laten termineren, maar ik ben niet overtuigd van de logica.
Ik wel. Kijk eens naar hoe lang pakweg de Thalys (om maar een werkende HST te noemen ;) ) erover doet van Schiphol naar A'dam: 17 minuten. De Fyra is iets strakker ingeplanned, maar nog steeds 14 minuten. Dat komt omdat het over een overbelast boemellijntje moet waar zowel door bochten als door drukte als door geluidsnormen niet hard gereden kan worden.

Op moment dat je van Zuid het knooppunt voor internationaal verkeer maakt zit op een locatie wat veel sneller bereikt kan worden met veel minder bochten. Voor mensen die specifiek op CS moeten zijn heb je nog altijd de reguliere IC's vanaf Schiphol en natuurlijk de NZ-lijn vanaf Zuid zelf. Dat laatste is helemaal niet zo gek, want mensen moeten niet exact op CS zijn, ze moeten in de regel ergens in het centrum zijn, wat alsnog door tram of metro bediend wordt. Het maakt erg weinig uit of je vanuit Zuid danwel CS de metro pakt naar Rokin of Vijzelgracht :z

Iets dergelijks zie je wel bij meer steden waar CS middenin de stad is en minder handig is voor lange-afstandsverkeer, kijk maar naar Frankfurt, Wien of de overstapstations aan de rand van Budapest.

De winst is het grootst als je helemaal niet in A'dam wilt zijn - kijk maar naar het verschil in reistijd naar Groningen of Utrecht vanaf CS of Zuid. Ik zie het wel zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 08:02
Waarom niet schiphol ipv zuid ?
Schiphol heeft tenminste al de faciliteiten voor de extra reizigers terwijl Zuid nu net af is :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 20:07

MBV

En natuurlijk ook al douane :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bospa01 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:27:
Waarom niet schiphol ipv zuid ?
Schiphol heeft tenminste al de faciliteiten voor de extra reizigers terwijl Zuid nu net af is :)
Schiphol kan niet vanwege keer mogelijkheden. Als Zuid gebruikt gaat worden, rijden de treinen daarna door naar Diemen en wordt Diemen gebruikt om te keren en de treinen klaar te maken voor de volgende reis.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 16-06-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
ArcticWolf schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:21:
[...]

Schiphol kan niet vanwege keer mogelijkheden. Als Zuid gebruikt gaat worden, rijden de treinen daarna door naar Diemen en wordt Diemen gebruikt om te keren en de treinen klaar te maken voor de volgende reis.
Je kan Diemen toch ook gebruiken als Schiphol het eindpunt is ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bospa01 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:23:
[...]

Je kan Diemen toch ook gebruiken als Schiphol het eindpunt is ?
Schiphol is toch niet logisch ivm de NZL/Amstelveenlijn?
Er waren ooit plannen om de NZL door te trekken naar Schiphol... maar goed dan hadden we er nog een miljard bij kunnen plakken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
ArcticWolf schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:25:
[...]

Schiphol is toch niet logisch ivm de NZL/Amstelveenlijn?
Er waren ooit plannen om de NZL door te trekken naar Schiphol... maar goed dan hadden we er nog een miljard bij kunnen plakken :P
Mensen vanuit schiphol toch verder reizen met de normale trein naar zuid of CS?
Op deze manier hou je de HSL alsnog uit Amsterdam.

Maar ik ben geen expert, maar was simpelweg nieuwsgierig waarom Zuid / CS ipv Schiphol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Volgens mij is het meer om Amsterdam CS te vermijden :P maar goed, er wordt alleen nog over gepraat en er zijn nog geen concrete plannen.
Maar ja je bent vanuit CS binnen 10 min op Zuid met de NZL, dus vanuit de toeristische plekken Rokin en Vijzelgracht zelfs nog sneller.

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 16-06-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Laatst online: 07:30
ArcticWolf schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:34:
Volgens mij is het meer om Amsterdam CS te vermijden :P maar goed, er wordt alleen nog over gepraat en er zijn nog geen concrete plannen.
Maar ja je bent vanuit CS binnen 10 min op Zuid met de NZL, dus vanuit de toeristische plekken Rokin en Vijzelgracht zelfs nog sneller.
Als ze die NZL nou eens doortrokken t/m Schiphol!

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Pagina: 1 ... 132 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!