We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Ja: Wikipedia: British Rail Class 395ArcticWolf schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:46:
Hitachi zit toch al in Europa? in Engeland leveren ze de nieuwe HST volgens mij?
Hoewel de snelheid 'slechts' 225 km/h is op HSL-spoor, op normaal spoor (met 750V) max 160 km/h
Virussen? Scan ze hier!
Klopt, de Javelin hebben zij geleverd. Ook gaan ze de Super-Express Train leveren ("IEP") ter vervanging van InterCity 125.ArcticWolf schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 10:46:
Hitachi zit toch al in Europa? in Engeland leveren ze de nieuwe HST volgens mij?
We are shaping the future
In juni 2005 was het contract getekend, in 2009 betrouwbaar in dienst... Beat that, AnsaldoBreda!The first train was delivered from Japan to Southampton Docks on 23 August 2007.[31] Homologation testing was undertaken by Serco,[32] SNCF International assisted with testing of KVB and TVM 430 signalling systems, with speeds of 240 km/h (150 mph) attained in January 2008.[30][33][34][35] After successful testing of four units (delivered by March 2008) shipping of the main production tranche began in December 2008.[36][37] The final three trains of 29 arrived in the UK in August 2009,[1][3][38] with the final train delivered to Southeastern on 11 December 2009.[39]
The performance metric of 4,000 miles fault free running was achieved six months ahead of schedule, allowing a 'preview' service to be offered by June 2009 between London St Pancras and Ashford via Ebbsfleet, allowing further train testing,[40] which achieved a 99% punctuality rate in the first month of operations.[1][3][41] In September 2009 preliminary services to the Kent coast (Dover via Folkestone, and Ramsgate via Canterbury) also began.[42][43] Preview services on the North Kent line began in November 2009.[44]
Dit in tegenstelling tot de de V250 die van 0 af aan is ontworpen.
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2013 11:43 ]
Virussen? Scan ze hier!
Nou ja, ik tel even de overeenkomsten:wildhagen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:42:
Da's natuurlijk een ietwat kromme vergelijking, want de Series 395 is gebaseerd op 2 reeds bestaande ontwerpen (die van de Series 400 Mini-Shinkansen en die van Hitachi's eigen A-Train), die men alleen nog maar aan de specifieke wensen van BR hoefde aan te passen. Dan is de doorlooptijd sowieso al korter.
Dit in tegenstelling tot de de V250 die van 0 af aan is ontworpen.
- 220km/u
- kleine oplage
- geschikt voor 'laagspanning' DC en hoogspanning
- nieuwe beveiligingssystemen inbouwen
Ik denk dat het grootste verschil is dat in de UK geen ETCS nodig is, en dat is nogal een complex verhaal. Misschien weet iemand de verhalen over de oude Fyra en Thalys nog die steevast stilstonden bij de overgang van ATB naar ERTMS en bij de grensovergangen, een indicatie dat het een complex systeem is.
Alleen was de eis voor de V250 inmiddels opgeschroefd naar 250 km/h (iets wat de Series 395 dus niet haalt)
Klopt, maar nog altijd groter (29 versus 19) dan die van de V250.- kleine oplage
Daarnaast zullen de ontwikkelkosten van de Series 395 vermoedelijk lager geweest zijn, daar het grotendeels al een bestaand ontwerp was dat men alleen moest aanpassen. Dat maakt het alweer aantrekkelijker voor de leverancier om in te schrijven.
Klopt, hoewel Series 395 dus een dual-spanning trein is (750/25 kV), waar de V250 een triple-spanning (1500/3000/25 kV) trein is, wat dus weer meer elektronica vereist.- geschikt voor 'laagspanning' DC en hoogspanning
Dat beveiligingssysteem (en de vele problemen ermee, en herhaaldelijke gewijzigde specs) is idd dus een hele tijd de bottleneck geweest met veel vertragingen ja, niet alleen de V250 zelf (hoewel die uiteraard ook enorme vertragingen had).- nieuwe beveiligingssystemen inbouwen
Ik denk dat het grootste verschil is dat in de UK geen ETCS nodig is, en dat is nogal een complex verhaal. Misschien weet iemand de verhalen over de oude Fyra en Thalys nog die steevast stilstonden bij de overgang van ATB naar ERTMS en bij de grensovergangen, een indicatie dat het een complex systeem is.
Virussen? Scan ze hier!
Maar goed, 4 jaar voor het nieuw bouwen van 29 treinen en geschikt maken voor dual spanning en UK beveiliging (geen ATC volgens mij?) en goed gekeurd krijgen zonder teveel gezeik vind ik best knap.
Als ze hier in NL ook een Shinkansen hadden gepakt, hadden ze ook een unieke trein in Europa gehad

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2013 12:52 ]
Originele aanbesteding wel, en ik geloof echt niet dat ze deze treinen niet konden opvoeren naar 230 (eis) of 250.wildhagen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:31:
Alleen was de eis voor de V250 inmiddels opgeschroefd naar 250 km/h (iets wat de Series 395 dus niet haalt)
Dat was dus ook veel slimmer geweest voor onze V250, gezien de beperkte oplage.Daarnaast zullen de ontwikkelkosten van de Series 395 vermoedelijk lager geweest zijn, daar het grotendeels al een bestaand ontwerp was dat men alleen moest aanpassen. Dat maakt het alweer aantrekkelijker voor de leverancier om in te schrijven.
Het is hetzelfde soort aanpassing, en niet de eerste trein die triple-spanning wordt uitgevoerdKlopt, hoewel Series 395 dus een dual-spanning trein is (750/25 kV), waar de V250 een triple-spanning (1500/3000/25 kV) trein is, wat dus weer meer elektronica vereist.
Als het probleem de ETCS software was geweest, dan waren er geen deuren uitgevallenDat beveiligingssysteem (en de vele problemen ermee, en herhaaldelijke gewijzigde specs) is idd dus een hele tijd de bottleneck geweest met veel vertragingen ja, niet alleen de V250 zelf (hoewel die uiteraard ook enorme vertragingen had).
Waar ik wel benieuwd naar ben geworden: hoe zit dat met de snelheidsbeperking van de TGV/Thalys bij sneeuw? Ik heb daar niks over kunnen vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 07-06-2013 13:03 ]
Over exacte snelheden heb ik niks kunnen vinden, maar wel dit (en diverse soortgelijke sites):MBV schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:01:
[...]
Waar ik wel benieuwd naar ben geworden: hoe zit dat met de snelheidsbeperking van de TGV/Thalys bij sneeuw? Ik heb daar niks over kunnen vinden.
Bron: http://www.frequentbusine...-accidents-across-europe/Eurostar pre-emptively cancelled six London to Paris trains and Virgin Trains and other British rail companies have also had to suspend some services. SNCF, the French rail operator, had to slow down its high-speed TGV service but said it would maintain 97% of its normal operations.
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 10% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2013 14:42 ]
Virussen? Scan ze hier!
Het is definitief gedaan met hogesnelheidslijn Fyra. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vrijdag bekendgemaakt na de ministerraad.
Het besluit hing al in de lucht nadat vorige week eerst de Belgische spoorwegen met de lijn tussen Amsterdam en Brussel waren gestopt. Deze week trok ook de NS de stekker uit het project.
Mansveld noemde dat toen al 'een verstandig besluit', maar minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem wilde als enige aandeelhouder van de NS wachten met het definitieve besluit om een inschatting te kunnen maken van de gevolgen.
De NS en de Belgische vervoerder NMBS concludeerden na meerdere onderzoeken dat de Fyra barstensvol fouten zit en dat er geen uitzicht is op beterschap.
Zo raken er onderdelen van de trein los, is de trein niet bestand tegen sneeuwval en zijn de remmen niet berekend op de hoge snelheden.
De Tweede Kamer heeft inmiddels een parlementaire enquete aangekondigd over het fiasco.
Donderdag haalde de Italiaanse Fyra-bouwer AnsaldoBreda uit naar de Nederlandse en Belgische opdrachtgevers.
Adviezen over het dagelijkse onderhoud zouden niet zijn opgevolgd, waardoor er grote mankementen konden ontstaan. Ook zouden de problemen niet zo groot zijn als voorgesteld, maar slechts kinderziektes zijn.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nu wel idd, maar ik weet niet of je je die winter een paar jaar terug nog kan herinneren? Toen bleek V-IRM ook best wel veel last te hebben van stuifsneeuw die in allerlei apparatuur terechtkwam die vervolgens zoiets had van "doe het zelf maar" en er mee stopte...ArcticWolf schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:47:
Naja blijkbaar is de V-IRM wel berekend op sneeuw en normale bedrijfssnelheid...
Hebben ze later filters (dacht ik?) voor geinstalleerd, toen ging het beter.
Eh... stoppen ze nu alleen met de V250, of met de hele lijn, zoals de inleiding zegt? Gaat men dan de HSL weer opbreken oid? Dat zou pas een partij kapitaalvernietiging zijn...
Virussen? Scan ze hier!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, maar dat was 1 probleem, heeft geen gevolgen gehad voor de veiligheid en is ook nog een gevaar geweest voor de omgeving... het was alleen super irritant dat er weer een trein stil was gevallen (wildhagen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:55:
[...]
Nu wel idd, maar ik weet niet of je je die winter een paar jaar terug nog kan herinneren? Toen bleek V-IRM ook best wel veel last te hebben van stuifsneeuw die in allerlei apparatuur terechtkwam die vervolgens zoiets had van "doe het zelf maar" en er mee stopte...
Hebben ze later filters (dacht ik?) voor geinstalleerd, toen ging het beter.
[...]
Eh... stoppen ze nu alleen met de V250, of met de hele lijn, zoals de inleiding zegt? Gaat men dan de HSL weer opbreken oid? Dat zou pas een partij kapitaalvernietiging zijn...
Volgens mij zijn nu alle treinen in NL gewoon sneeuw proof en hebben ze nog enkele Plan V als reserve treinstellen.
SLT had ook technische problemen in het begin, maar nooit problemen met de veiligheid van een trein en volgens mij ook nooit gehad.
De V250 was gewoon een eng en levensgevaarlijk ding.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...rtreden-door-ns-1.3856029Als blijkt dat de NS de regels voor de aanbesteding van de Fyra tussentijds heeft aangepast dan heeft het spoorbedrijf een groot juridisch probleem. Dat zegt Jan Telgen, hoogleraar Inkoopmanagement aan de Universiteit Twente.
,,Een van de aanbestedingsregels is dat je ze niet tijdens het spel mag veranderen. Als je dat wel doet, moet je helemaal opnieuw beginnen. Bij de NS lijken er toch aardig wat veranderingen doorgevoerd te zijn'', vertelt de hoogleraar.
Volgens mediaberichten heeft de NS eerst een aanbesteding uitgeschreven voor treinen die maximaal 220 kilometer per uur gingen, maar later werd dit aangepast naar 250 kilometer per uur. Daardoor offreerden de treinfabrikanten, het Franse Alstom en het Duitse Siemens opgevoerde intercity's in plaats van hun hogesnelheidstreinen.
Om te kunnen vaststellen of de aanbestedingsregels zijn overtreden, moet er een feitenonderzoek plaatsvinden. Telgen wijst erop dat de inkoopafdeling van de NS hoog staat aangeschreven.
Dat zou wel slordig zijn, to put it mildly. Zullen ze ongetwijfeld in de diverse rechtzaken die nog gaan volgen mee om de oren geslagen gaan worden...
Virussen? Scan ze hier!
Je mag aanbestedingen gewoon wijzigen hoor... maar dan moet het wel eerlijk gebeuren. Laatst hadden we een nieuw spoorviaduct hier, eerst was het een tuibrug en toen werd het een hangbrug (toch een significant verschil...)wildhagen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:07:
Houston Utrecht, we have a (potential) problem:
[...]
Bron: http://www.bndestem.nl/al...rtreden-door-ns-1.3856029
Dat zou wel slordig zijn, to put it mildly. Zullen ze ongetwijfeld in de diverse rechtzaken die nog gaan volgen mee om de oren geslagen gaan worden...
ProRail wijzigt ook weleens delen van aanbestedingen die voortkomen uit vragen en/of onduidelijkheden.
Alleen gunningscriteria mag je niet wijzigen. Dus als gunning op de laagste prijs stond, mag dit niet naar "mooiste" ontwerp oid wijzigen.
MAAR
mocht de NS de eis van 220 naar 250 hebben aangepast NA gunning... dan mag de NS wel opgedoekt worden. Want dan hebben de overige partijen nooit de kans gehad om een alternatief van hun 250km/u treinen voor te leggen.
Dan kunnen alle partijen in dit geval de NS aanklagen

(en idd alles wat nare man zegt
[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2013 15:28 ]
Het lijkt mij eerlijk gezegd evident dat een partij als de NS zich bij het uitschrijven aan een aanbesteding voor zo'n groot project laat bijstaan door de beste aanbestedingsjuristen. Als die fout hebben geadviseerd en er vloeit schade uit dan moet de NS het daar maar gaan halen. Als de NS het zelf heeft gedaan en zich niet heeft laten adviseren dan moeten ze zich kapotschamen.
Dus ze gaan nu toch voor 'proven technology'. Lijkt me beter plan ja...Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS ligt binnenkort meer intercity's en Thalys-treinen rijden naar Brussel. Ook de Belgische evenknie, de NMBS, is voorstander van deze oplossing.
Op de langere termijn moeten er uiteindelijk 22 hogesnelheidstreinen per dag gaan rijden op het bestaande HSL-spoor, waar eigenlijk de Fyra op zou moeten gaan rijden. Op het spoor moeten volgens de NS zowel Thalys-, Eurostar- en andere hogesnelheidstreinen zoals TGV's gaan rijden, net als treinen met een gewone locomotief. De NS gaat zelf een aantal bestaande hogesnelheidstreinen aanschaffen
Het gaat dan om treinen die ''zich reeds in commerciële dienst bewezen hebben''. De NS ziet een samenwerking met de NMBS dan wel als een 'cruciale randvoorwaarde'. Samen met de Belgische vervoerder bekijkt de NS ook een dienst naar Londen.
De NS heeft een aantal buitenlandse aanbieders bevraagd om de alternatieven te kunnen realiseren. Andere hsl-exploitanten worden opgeroepen zich te melden.
Het kabinet heeft het spoorbedrijf de ruimte gegeven om dit alternatief verder uit te werken en neemt 1 oktober een definitief besluit over het alternatief.
Verderop in hetzelfde artikel:
Ze spelen het nogal hoog, met name dus de Italiaanse BuZa.Het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vrijdag gemeld diplomatieke stappen te zetten om de belangen van AnsaldoBreda te beschermen in het conflict met Nederland en België. Minister van Buitenlandse Zaken Emma Bonino heeft in een verklaring laten weten dat ze de Italiaanse ambasseurs in Brussel en Den Haag opdracht heeft gegeven om de belangen te bewaken en beschermen.
Daarentegen liet het Italiaanse ministerie van Economische Zaken donderdag weten dat het zich niet zal bemoeien met de problemen die zijn ontstaan. "We volgen de zaak op de voet, maar dit is iets tussen het bedrijf AnsaldoBreda en de Spoorwegen van Nederland en België", zei een woordvoerder.
Virussen? Scan ze hier!
Creatieve oplossing.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Ik las net dat er materieel is om twee extra thalyssen per dag te laten rijden.PolarBear schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:39:
Vaker een Thalys laten rijden is daar materieel voor? Er zijn 9 PBA's en 15 PBKA's als ik het goed zie op Wikipedia. Dat zijn er niet heel veel (aangezien ze en langere trajecten doen en veel meer doen dan alleen Amsterdam - Parijs).
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Er is een trein ontruimd bij station Hillegom wegens een bommelding. Het treinverkeer tussen Haarlem en Voorhout is stilgelegd.
"De conducteur van de trein vond een verdacht pakketje en heeft daar rond 18.38 uur melding van gemaakt", meldt een woordvoerder van de Landelijke Eenheid aan NU.nl.
Een bomverkenner van de politie was om 19.45 uur nog niet ter plaatse.
Vanwege de bommelding rijden er voorlopig geen treinen tussen Voorhout en Haarlem.
De extra reistijd bedraagt volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) meer dan 60 minuten.
Gouda
Donderdagmiddag was er een bommelding op station Gouda. Het station, het naastgelegen stadhuis en enkel andere gebouwen werden ontruimd. Na ongeveer 3 uur bleek het loos alarm te zijn. Het treinverkeer in het zuidelijke deel van de Randstad was flink ontregeld.
Treinreizigers moesten omreizen via Schiphol en Den Bosch.
Oscar Wilde
[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 07-06-2013 20:23 ]
Oscar Wilde
mm, zo'n oplossing kom je idd niet vaak tegen. Ze worden toch inzichtelijker @ treindienstleidingSosabowski schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:45:
Bijzonder situatie bij Gouda op dit moment; de intercities vanuit Rotterdam passeren Gouda op, wat lijkt, volle snelheid en maken een extra stop te Gouda Goverwelle. Dit ivm een wisselstoring.
Creatieve oplossing.
heheh @ 1e reactie: http://frontpage.fok.nl/n...hogesnelheidstreinen.html
[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2013 21:04 ]
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Verwijderd
Er staat ook in dat die redelijk sporadisch zijn en dat het 3 tot 4 jaar duurt om bestaand HST materieel aan te passen. Traxx (oid) locs rijden er behoorlijk wat in Europa, dus een lease constructie met ombouw zou mogelijk zijn, zoals ook in de brief aangegeven staat.Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:18:
Ik lees hier http://www.rijksoverheid....n-ns-van-6-juni-2013.html dat de ns op korte termijn hst wil overnemen, waar moet dat in godsnaam vandaan komen?
In het nu.nl bericht staat ook dat de NS, mochten ze voor 1 oktober dus geen bestaande treinen kunnen overnemen binnen 4 jaar, nieuwe bestellen die zich al commercieel bewezen hebben. (iig dat maak ik er uit op). Maar deze zullen niet voor 2020 gaan rijden.
Verwijderd
Daarnaast staat er dat er per 2015 een hst rijd naar brussel, dus geen 3of 4 jasr.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 22:31 ]
Er rijdt al een HST naar Brussel...Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:31:
Zover ik lees is de ns bezig met bestaande hst over te nemen, indien dat niet gaat willen ze voorlopig met getrokken en traxx materiaal verder.
Daarnaast staat er dat er per 2015 een hst rijd naar brussel, dus geen 3of 4 jasr.

dit staat er toch echt letterlijk:

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2013 23:11 ]
Verwijderd
Zoiets dus:

@DDX: ja kan en ja duurt ook wel ff... al kan het wat sneller waarschijnlijk dan een reguliere aanbesteding. Maar er komen er 2 bij volgend jaar.
Dit gaat de NS trouwens behoorlijk wat kosten... aangezien ze nu hulp inroepen van concullega's

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 07-06-2013 23:18 ]
Verwijderd
Ja, zoiets vermoedde ik dus, maar ik kon er bij de NS verdacht weinig over terugvindenArcticWolf schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 23:17:
Fyra is de dienst benaming van de NS voor de HSL. Maar aangezien de V250 jaren geleden al geleverd zouden moeten zijn... hebben ze nood gedwongen traxx prio combi's ingezet. En omdat dit jaren zo zou blijven hebben ze, ze maar in de Fyra kleuren gespoten.
Deze rijden alleen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda op het moment.Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 23:19:
[...]
Ja, zoiets vermoedde ik dus, maar ik kon er bij de NS verdacht weinig over terugvinden
Verwijderd
Ik meen er een op Utrecht voorbij te hebben zien komen, maar misschien haal ik nu een paar dingen ongelooflijk door elkaar.ArcticWolf schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 23:20:
Deze rijden alleen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda op het moment.
We are shaping the future
Verwijderd

In ieder geval wordt nu volop de vuile was buiten gehangen in Fyragate:
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ekwaam-ns-management.htmlBij het aanschaffen van de Fyratreinstellen sloegen NS-managers waarschuwingen van vakmensen in de wind.
De problemen met de treinstellen zijn een exponent van een managementcultuur die steeds minder stoelt op inhoudelijke spoorkennis, zeggen oud-medewerkers van de NS zaterdag in de Volkskrant.
Vanaf het moment dat de NS-directie flitstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda wilde bestellen, uitten techneuten hun bezwaren. Ze wezen erop dat het bedrijf in Italië dan wel een goede reputatie heeft, maar dat het mis gaat zodra het bedrijf over de grens levert. Ze adviseerden de directie nadrukkelijk voor een gerenommeerde fabrikant te kiezen.
"Een trein is geen autobus op stalen wielen", zegt een voormalig inkoper van de NS in de krant. Hij bedoelt dat een bus op de lopende band wordt gemaakt, terwijl bij een trein heel precies moet worden omschreven wat de klant wil hebben en onder welke omstandigheden hij moet presteren.
"De problemen ontstaan als je directie dat niet weet." De directie legde volgens de krant alleen eisen neer die gaan over de snelheid en het aantal zitplaatsen.
Normaal zijn klant en fabrikant bij de bouw van een trein samen verantwoordelijk voor het resultaat, maar bij de Fyra ging dat volgens de krant anders. Hier kregen de Italianen de volledige verantwoordelijkheid. Na een bezoek aan de fabriek in 2006 verloor een ingenieur alle hoop.
Hij zag dat bodem- en dakplaten van ongelijke afmetingen op de treinstellen werden gemonteerd. Hij trok aan de bel bij zijn superieuren, maar die vertelden hem dat hij de Italianen moest vertrouwen. Vanwege de afspraken konden de ingenieurs van de NS weinig doen.
De medewerkers zeggen dat de gebrekkige inhoudelijke kennis bij de managers ook op andere vlakken voor problemen zorgt. Zo moesten ongeveer zes jaar geleden de deuren van de gewone treinen worden vervangen. Die zijn uitgerust met speciale deuren vanwege de vibraties op het Nederlandse spoor.
Een manager van de werkplaats negeerde adviezen om bij het vervangen ook speciale deuren te gebruiken. Een paar maanden later bleek dat de nieuwe deuren op het punt stonden uit de treinen te vallen, met alle risico's van dien.
"Spoorkennis heeft plaatsgemaakt voor algemeenheden uit managementboekjes", stelt een oud NS'er. De parlementaire enquête die er komt moet zich volgens de oud-medewerkers dan ook niet alleen op de aanschaf van de Fyra richten.
Virussen? Scan ze hier!
Zit helemaal niet in lijn met de huisstijl van de NMBS, De kleurstelling van de lijn onder de titel doet me ook meer aan de NS denken, maar het kan ook van een externe partij komen uiteraard/wildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:49:
Ik weet niet of die van de NS komt? Mogelijk van de NMBS of een derde partij?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Als de parlementaire enquête goed uitgevoerd wordt... zal dat management ook wel "gepakt" worden, ook de mensen die er nu niet meer werken.wildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:49:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ekwaam-ns-management.html
Van mij mag dat hele zooitje bestraft worden.

Oscar Wilde
Die brief van NS hierboven lezende gaat men er daar nu dus vanuit dat de komende jaren een HST ook 160 km/u kan rijden en dat men over 9 jaar ( zie pagina 12) genoegen neemt met maar liefst 200 km/u. Vanwaar dan de drukte om het op 250 km/u te zetten in het verleden als dat nu niet meer nodig is? Hoe zo probeert men weg te komen met wanbeleid van de afgelopen jaren.Staat gedaagd om aanbesteding Fyra
De Nederlandse staat wordt voor de Europese rechter gesleept vanwege de aanbesteding van de Fyra. Daarbij was sprake van illegale staatssteun, stelt reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV zaterdag in De Telegraaf. Vervoerders Veolia en Arriva overwegen zich bij de zaak aan te sluiten.
"Wij hebben grote bedenkingen of er bij de Fyra wel aan alle regels van de aanbesteding zijn voldaan en we vragen ons af of er niet sprake is van illegale staatssteun", zegt directeur Anne Hettinga van Arriva in de krant. Zij en directeur Manu Lageirse van Veolia noemen het ongelofelijk dat de NS vier maanden de tijd heeft gekregen om met alternatieven te komen, zoals staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) vrijdag bekendmaakte.
Juristen onderzoeken voor het kabinet of sprake is van staatssteun. Daar moet voor 1 oktober duidelijkheid over zijn.
bron

Ik snap ook nog steeds niet hoe men de concessie nu kan blijven behouden trouwens, ze voldoen toch al jaren niet aan de eisen en doen dat de komende minimaal 9 jaar ook nog niet? Ik blijf erbij: tijd voor verandering daar.
[ Voor 22% gewijzigd door Bastien op 08-06-2013 11:41 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Weet je nog wat er gebeurde met de managers die miljarden aan spaargeld hebben laten verdampen? Die kregen een vertrekpremie van 5 miljoen.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:13:
[...]
Als de parlementaire enquête goed uitgevoerd wordt... zal dat management ook wel "gepakt" worden, ook de mensen die er nu niet meer werken.
Van mij mag dat hele zooitje bestraft worden.
Kennelijk hebben ze zich juist niet aan de management-boekjes gehouden! Daarin staat meestal dat je mensen die vakinhoudelijke kennis hebben moet vertrouwen etc.wildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:49:
[...]
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...ekwaam-ns-management.html
Ik bedoelde ook GOED uitgevoerd heMBV schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:17:
[...]
Weet je nog wat er gebeurde met de managers die miljarden aan spaargeld hebben laten verdampen? Die kregen een vertrekpremie van 5 miljoen.
Tis wel kansloos dat de NS in 15 jaar tijd volledig het vermogen is verloren om iets technisch goed te doen of op te lossen... bah.
maar ja *kugh* privatisering/verzelfstandiging *kugh*. Alhoewel dit nog niet eens het topje van de ijsberg is... De OV-Chipkaart (en nog een andere partij die we over enkele jaren tegen zullen komen /ook spoor gerelateerd) zijn nog veel ernstigere gevallen

Omdat het enige materieel wat er op korte termijn is de Traxx locs met Prio wagons zijn. Extra PBA/PBKA's bijbouwen (het enige materieel wat HST is en mag rijden in Nederland en Belgie ) zie ik niet gebeuren. Het in de markt beschikbare HST materieel heeft sowieso niet alle benodigde certificeringen (en kan mogelijk ook niet met alle bovenspanning/beveiligingssystemen). Dus zelfs al heeft een fabrikant een kant een klaar ontwerp dan nog moet het toegelaten worden (kost schat ik ook minimaal een jaar).Bastien schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:16:
En ook de NL staat heeft er een uitdaging bij:
[...]
Die brief van NS hierboven lezende gaat men er daar nu dus vanuit dat de komende jaren een HST ook 160 km/u kan rijden en dat men over 9 jaar ( zie pagina 12) genoegen neemt met maar liefst 200 km/u. Vanwaar dan de drukte om het op 250 km/u te zetten in het verleden als dat nu niet meer nodig is? Hoe zo probeert men weg te komen met wanbeleid van de afgelopen jaren.
De enige andere optie die al bestaat en in Nederland en Duitsland is toegelaten in de ICE3M (die toevallig ook nog eens in vernieuwde variant in productie is op dit moment).
Maar goed, een trein uitkiezen kan niet, er moet opnieuw aanbesteed worden als er nieuwe treinen worden besteld. Dat is ook niet in een maandje gedaan. En als er een nieuwe concessiehouder wordt gezocht (kan de NS zich ook weer inschrijven) zijn we ook niet volgend jaar klaar, want die heeft dezelfde problemen.
Al met al is er geen snelle oplossing.
Omdat met in Den Haag ook wel begrijpt dat men met een parlementaire enquete opkomt ook verre van vrijuit gaan.Ik snap ook nog steeds niet hoe men de concessie nu kan blijven behouden trouwens, ze voldoen toch al jaren niet aan de eisen en doen dat de komende minimaal 9 jaar ook nog niet? Ik blijf erbij: tijd voor verandering daar.
Mja, ik wacht even de onderzoeken af voor op krantenberichten af te gaan. Ik heb lang genoeg in projectorganisaties gewerkt en genoeg mislukte projecten gezien. En er zijn altijd mensen die het altijd al wisten dat het mis ging. Alleen is dat lang niet altijd ook echt gemeld .Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar ik wacht het nog even af.MBV schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:17:
Kennelijk hebben ze zich juist niet aan de management-boekjes gehouden! Daarin staat meestal dat je mensen die vakinhoudelijke kennis hebben moet vertrouwen etc.
De vraag is of het daadwerkelijk de schuld van de privatisering is. Dat wordt de laatste tijd maar al te makkelijk gebruikt als oorzaak van zaken die misgaan. Maar de overheid gaat lang niet vooruit (aanbesteden en concessie uitgeven is een vak) en vroeger toen alles overheid was was het niet altijd beter. Wel ondoorzichtiger.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:00:
maar ja *kugh* privatisering/verzelfstandiging *kugh*. Alhoewel dit nog niet eens het topje van de ijsberg is... De OV-Chipkaart (en nog een andere partij die we over enkele jaren tegen zullen komen /ook spoor gerelateerd) zijn nog veel ernstigere gevallen
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nee, dat weet ik niet meer. Vertel eens, welke managers waren dat? Een recent geval betrof het vertrek van het bestuur van de SNS-bank. Die zijn allen zonder vertrekpremie van 5 miljoen vertrokken. Ook verdienen hun opvolgers een stuk minder. Ook de managers van de DSB-bank zijn volgens mij niet met 5 miljoen in de zak vertrokken. Voor het overige zou ik zo snel niet weten welke banken allemaal spaargeld hebben laten verdwijnen (verdampen).MBV schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:17:
[...]
Weet je nog wat er gebeurde met de managers die miljarden aan spaargeld hebben laten verdampen? Die kregen een vertrekpremie van 5 miljoen.
Een verandering betekent natuurlijk ook niet dat er vanaf maandag weer treinen rijden. Ik denk dat de huidige concessiehouder eerder tot een oplossing kan komen dan het uitschrijven van een nieuwe concessie (wat ook geen garantie op succes is). Bovendien zullen in de concessieovereenkomst wel bepalingen staan hieromtrent.Bastien schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:16:
Ik snap ook nog steeds niet hoe men de concessie nu kan blijven behouden trouwens, ze voldoen toch al jaren niet aan de eisen en doen dat de komende minimaal 9 jaar ook nog niet? Ik blijf erbij: tijd voor verandering daar.
[ Voor 32% gewijzigd door argro op 08-06-2013 13:27 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
De Fyragate legt de misstanden van de "privatisering" nog maar weer eens bloot. Dat de NS onderhands nogsteeds alles gegund krijgt werkt ook wanbeleid in de hand. Je komt tenslotte overal mee weg zonder concurrentie. Het enige argument dat NS steeds maar weer kan aandragen is dat de Staat zichzelf in de vingers snijdt door NS te passeren.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:00:
[...]
Uit de Volkskrant van vanochtend: Netelenbos is een van de weinige geweest die kritisch is geweest voor de NS. De gunning van de HSL-Zuid concessie was in achterkamertjes al beklonken tussen NS en VWS, over de prijs waren ze het eens. Voor Netelenbos was het alleen nog maar tekenen bij het kruisje. NS besloot op het laatste moment toch hun bod op de concessie te verlagen, omdat ze hadden gegokt dat de VWS toch geen nee zou zeggen. Dus Netelenbos heeft furieus alsnog een aanbesteding uitgeschreven. NS schrijft zich uiteindelijk voor een belachelijk hoog bedrag (€148 miljoen per jaar) in omdat ze bang zijn de boot te missen. Op dat belachelijk hoge bedrag zijn ze uiteindelijk in 2011 nog gekort (tot €101 miljoen) door Schultz. Het is een vicieuze cirkel.
Uiteraard geeft mismanagement en slechte aanbesteding AnsaldoBreda niet het recht om een slecht product af te leveren.
Dat is nog niet eens het grootste probleem, het grootste probleem ligt hem in de fragmentatie van het "spoor". Vroeger had je NS (wel verschillende onderdelen maar nog steeds gewoon NS), nu heb je, 25 verschillende NS BV's, tientallen ProRail BV's, gemeentelijke vervoersbedrijven, concessie houders, concessie verleners, producenten, spooraannemers (die ook weer verdeeld zijn in verschillende BV's), dan heb je ook nog de verschillende toezichthouders en bedrijven die de regie doen (terwijl het allemaal ZZP'ers zijn), dan heb je ook nog eens de ingenieursbureaus.Fiber schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 13:19:
De ellende is juist dat er niet ècht geprivatiseerd is. Maar het is ook geen echt staatsbedrijf meer. Ze zitten er een beetje tussenin en dat werkt niet mijns inziens.
Het is totaal niet efficiënt en het kost zo ontiegelijk veel meer geld. Als ik bijvoorbeeld iets nodig heb, gaat dat via iemand anders, naar dat andere bedrijf toe en krijg ik ooit weleens wat terug en het kost ook nog eens GELD omdat het een ander bedrijf is.
Iedereen let zo op de lettertjes en op de getallen dat ook niemand meer de verantwoording wilt en/of kan nemen... zo krijg je een hoop extra ellende.
Het spoor bestaat niet uit 1 "systeem" meer, maar uit honderden subsystemen die niet goed kunnen of willen samenwerken. Sommige bedrijven struikelen al over de vraag "mag ik die tekening ontvangen?", want 1; ze willen de verantwoording niet nemen, 2; je moet ervoor betalen en 3; het staat niet in het contract. Dit gebeurt echt heel vaak en het wordt alleen maar steeds meer... Nu kan ProRail hierop vaak nog op ingrijpen maar moet je voorstellen wat voor een ellende een "echte" privatisering gaat zijn.
Ik ga geen cijfers hier posten, maar er verdwijnt schoftelijk veel geld tegenwoordig en idd een parlementaire enquête kan slecht uitlopen omdat er waarschijnlijk niemand verantwoordelijk gehouden kan worden door al die misvormde subsystemen en contracten.
[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2013 13:42 ]
Hangt gewoon een beetje af van wat er op dit moment beschikbaar is op de markt. Zowel de ICE3m/Velaro van Siemens als de meeste TGVs van Alstom zijn toegestaan op de netten van NS en NMBS en zijn daar vandaag al te vinden. Homologatieritten van materiaal dat zich vandaag al bewijst in andere UIC landen zouden in principe ook niet lang mogen duren wanneer die treinen in orde zijn. Het hangt er dus gewoon van af wat er beschikbaar is op de leasingmarkt.PolarBear schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 13:00:
Omdat het enige materieel wat er op korte termijn is de Traxx locs met Prio wagons zijn. Extra PBA/PBKA's bijbouwen (het enige materieel wat HST is en mag rijden in Nederland en Belgie ) zie ik niet gebeuren. Het in de markt beschikbare HST materieel heeft sowieso niet alle benodigde certificeringen (en kan mogelijk ook niet met alle bovenspanning/beveiligingssystemen). Dus zelfs al heeft een fabrikant een kant een klaar ontwerp dan nog moet het toegelaten worden (kost schat ik ook minimaal een jaar).
De enige andere optie die al bestaat en in Nederland en Duitsland is toegelaten in de ICE3M (die toevallig ook nog eens in vernieuwde variant in productie is op dit moment).
Ook de bouw van enkele nieuwe treinen kan in principe zeer snel gaan. Zefiros van Bombardier kunnen bijvoorbeeld in Brugge gebouwd worden en aangezien het om een kleine oplage gaat lijkt het mij ook voor een Siemens of Alstom niet echt moeilijk om die order ergens tussendoor mee te nemen op korte termijn. Ook de vereisten voor een nieuwe aanbesteding kunnen snel opgelijst worden vanwege de jarenlange "ervaring" met het V250 dossier en ik denk dat de kans zeer klein is dat AB zal meedoen.
Ben "blij" om te horen dat het niet enkel bij ons zo slecht gaat.
Hoe bedoel je? Welke branche zit jij dan in?Blokker_1999 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 14:50:
Ben "blij" om te horen dat het niet enkel bij ons zo slecht gaat.
@Jeoh
True, maar daar is dan ook alles mee gezegd... de reiziger/belastingbetaler is de dupe, omdat bedrijven zo met elkaar in clinch liggen dat niemand verantwoording wilt nemen. Dan kun je wel alles op V&W afschuiven, maar die kunnen natuurlijk ook niet toveren.
Het moet allemaal zo snel en goedkoop mogelijk en uiteindelijk kost het 10x zoveel en krijg je zoiets als de Fyra of OV chip. Er wordt helemaal niet meer nagedacht over de consequenties van iets, omdat het overzicht dus kwijt is vanwege de fragmentatie en dat zal dus altijd blijven.
Bron: http://www.nu.nl/opmerkel...agen-rokken-in-trein.htmlZweedse machinisten mogen van de directie geen korte broeken meer dragen. Omdat het in de bestuurderscabines van de treinen wel 35 graden kan worden, dragen de mannen nu rokken.
De directie van Arriva in Zweden besloot in 2012 dat machinisten van de Roslagsbanan, een treindienst die in en rond Stockholm rijdt, alleen nog een rok of een lange broek mogen dragen. Korte broeken werden verboden.
Omdat de temperatuur in de bestuurderscabines in de zomer echter op kan lopen tot 35 graden, dragen ook de mannelijke machinisten nu rokken.
De directie heeft besloten de mannen toe te staan de rokken te dragen, omdat ze anders aangeklaagd kunnen worden wegens discriminatie.
Volgens een woordvoerder van het bedrijf zien de mannen er nog steeds representatief uit, aangezien de rokken een 'meer formele uitstraling hebben dan korte broeken’.
In september gaat de directie opnieuw vergaderen over de kledingvoorschriften, zo meldt de Telegraph. De Roslagsbanan vervoert dagelijks zo’n 45.000 passagiers.
LOL... volgens mij ben je dan een beetje doorgeschoten met je regelgeving.... maar om nu als machinist zijnde als een soort travestiet rond te lopen is ook weer zoiets

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 08-06-2013 15:27 ]
Virussen? Scan ze hier!
Maar zou het niet simpeler geweest zijn als de machinisten gewoon een korte broek in hun rugtas meenemen en in de cabine omkleden?
wildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:17:
In de categorie "WTF":
[...]
Bron: http://www.nu.nl/opmerkel...agen-rokken-in-trein.html
LOL... volgens mij ben je dan een beetje doorgeschoten met je regelgeving.... maar om nu als machinist zijnde als een soort travestiet rond te lopen is ook weer zoiets
[afbeelding]

Oscar Wilde
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Geen idee of Zweden ook een dergelijk wet kent, maar ik kan me haast niet voorstellen dat die er niet zou zijn,
Virussen? Scan ze hier!
NMBS, CW Mechelen. Officieel als Technicus, praktish als administratie.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:02:
[...]
Hoe bedoel je? Welke branche zit jij dan in?
En ik maar denken dat machinisten het graag warm hebben. Je moest eens weten hoeveel thermostaten ik ooit heb moeten "herstellen" gewoon omdat machinisten er een brug in plaatsten of de afregeling verprutsten om de verwarming continue te laten geven.wildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:17:
In de categorie "WTF":
[...]
[afbeelding]
PolarBear schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:39:
Vaker een Thalys laten rijden is daar materieel voor? Er zijn 9 PBA's en 15 PBKA's als ik het goed zie op Wikipedia. Dat zijn er niet heel veel (aangezien ze en langere trajecten doen en veel meer doen dan alleen Amsterdam - Parijs).
Ja er is een "spook" thalys in België die rijd vanuit Oostende, die kost 1,8 miljoen euro per jaar en die is er alleen omdat de nmbs die moet laten rijden volgens de beheersovereenkomst. De nmbs wil er wel van af, dit zou een oplossing zijn om het aantal thalyssen naar Amsterdam op te drijven, blijkbaar hebben die wel een goede bezettingsgraad.CyBeR schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:46:
[...]
Ik las net dat er materieel is om twee extra thalyssen per dag te laten rijden.
http://www.deredactie.be/...buitenland/Fyra/1.1649940
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Verwijderd
Jij denkt werkelijk dat het spoor goedkoper en efficiënter werkt als er geen concurrentie is en maar één partij die dus niet hoeft te presteren voor zijn geld? Wat jij omschrijft is juist de crux van marktwerking: allerlei bedrijven die onderling uitvechten wie bovenop komt. Dat brengt een inherente inefficiëntie met zich mee, maar zou tegelijk uiteindelijk een lagere prijs moeten opleveren.ArcticWolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 13:41:
Het is totaal niet efficiënt en het kost zo ontiegelijk veel meer geld. Als ik bijvoorbeeld iets nodig heb, gaat dat via iemand anders, naar dat andere bedrijf toe en krijg ik ooit weleens wat terug en het kost ook nog eens GELD omdat het een ander bedrijf is.
Het grootste probleem nu is dat het niet geprivatiseerd is en niet van de overheid. Wel de lasten en niet de lusten is natuurlijk een nog slechtere oplossing.

En laat die dingen (de praatpalen) nou net als de Fyra gaan verdwijnen
[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 08-06-2013 19:41 ]
Oscar Wilde
Idd gevalletje 'WTF', aangezien het verbieden van korte broeken bij dergelijke temperaturen gewoon onmenselijk is.wildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:17:
In de categorie "WTF":
[afbeelding]
Zelfde geldt voor postbodes. Alsof ze dan minder goed hun werk kunnen doen, alsof ze dan een minder goed aanzien hebben zover mensen ze uberhaupt al kunnen zien in de cabine. Pfft.
Serieus, al is het nog m'n mooiste droombaan, als ik met dergelijke temperaturen geen korte broek mag dragen wil ik er niet eens (meer) werken. Korte broeken zijn in de wereld heel normaal en horen dat ook te zijn voor letterlijk iedereen.
Daar heb je dan weer de beheersovereenkomst voor. Je kan het ook anders bekijken. Zo was er een tijd terug een concessie in het VK die van de ene naar de andere maatschapij ging. Resultaat: hogere prijzen, minder treinen en dus minder capaciteit, langere reistijden ... en dat allemaal omdat firma A meer geld kan bieden dan firma B. Is de klant daar beter mee?Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 19:05:
[...]
Jij denkt werkelijk dat het spoor goedkoper en efficiënter werkt als er geen concurrentie is en maar één partij die dus niet hoeft te presteren voor zijn geld? Wat jij omschrijft is juist de crux van marktwerking: allerlei bedrijven die onderling uitvechten wie bovenop komt. Dat brengt een inherente inefficiëntie met zich mee, maar zou tegelijk uiteindelijk een lagere prijs moeten opleveren.
Het grootste probleem nu is dat het niet geprivatiseerd is en niet van de overheid. Wel de lasten en niet de lusten is natuurlijk een nog slechtere oplossing.
Publieke dienstverlening (openbaar vervoer, nutsvoorzieningen, postbedeling, ....) zou nooit vanuit de private sector mogen komen maar zou vanuit de overheid moeten komen. De reden waarom de overheidsbedrijven zo een slechte naam krijgen is omdat diezelfde overheid dan ook ineens vind dat zij er zich mee moeten gaan bemoeien en dus initiatieven nemen die contraproductief zijn en mensen uit de partij belonen met topposities ook al zijn ze niet geschikt voor de baan. Laat een overheidsbedrijf door bekwaam personeel runnen en je kan eigenlijk niet veel beter af zijn.
Bij normale mensen op kantoor worden korte broeken ook niet echt gewaardeerd hoorKnightwolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:06:
[...]
Idd gevalletje 'WTF', aangezien het verbieden van korte broeken bij dergelijke temperaturen gewoon onmenselijk is.
Zelfde geldt voor postbodes. Alsof ze dan minder goed hun werk kunnen doen, alsof ze dan een minder goed aanzien hebben zover mensen ze uberhaupt al kunnen zien in de cabine. Pfft.
Serieus, al is het nog m'n mooiste droombaan, als ik met dergelijke temperaturen geen korte broek mag dragen wil ik er niet eens (meer) werken. Korte broeken zijn in de wereld heel normaal en horen dat ook te zijn voor letterlijk iedereen.
Verwijderd
Simpelweg: nee. Zo werkt het gewoon niet en dat is tegelijk wat zo moeilijk is aan deze situatie. Je ziet het overal in de overheid; een gebrek aan competitie zorgt voor een enorm veel grotere overhead dan in het bedrijfsleven. In theorie zou dat niet nodig moeten zijn. Je zet competente mensen neer voor een marktconform salaris en alles loopt goed. De praktijk blijkt anders, want het blijkt gewoon een wetmatigheid te zijn dat staatsbedrijven duur en inefficiënt zijn.Blokker_1999 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:21:
Publieke dienstverlening (openbaar vervoer, nutsvoorzieningen, postbedeling, ....) zou nooit vanuit de private sector mogen komen maar zou vanuit de overheid moeten komen. De reden waarom de overheidsbedrijven zo een slechte naam krijgen is omdat diezelfde overheid dan ook ineens vind dat zij er zich mee moeten gaan bemoeien en dus initiatieven nemen die contraproductief zijn en mensen uit de partij belonen met topposities ook al zijn ze niet geschikt voor de baan. Laat een overheidsbedrijf door bekwaam personeel runnen en je kan eigenlijk niet veel beter af zijn.
Ik kan maar weinig voorbeelden van goed gerunde overheidsbedrijven verzinnen; eerlijk gezegd geen.
Dat hangt van je kantoor (en je 'normale' mensen) afBoudewijn schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:22:
Bij normale mensen op kantoor worden korte broeken ook niet echt gewaardeerd hoor.
Het hangt natuurlijk ook wel een beetje van de combinatie persoon (en figuur) - kleding - positie - locatie af.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2013 20:32 ]
Het feit dat er dus moeilijk beloond of bestraft kan worden zorgt er ook voor dat je mensen moeilijk kan motiveren alsook dat je de rotte appels er moeilijk tussenuit kan halen, als je geluk hebt kan je die rotte appels in een andere afdeling dumpen, heb je brute pech worden ze net allemaal bij U gedumpt.
Direct de reden waarom de vakbonden bij de NMBS zoveel schrik hebben van een volwaardige splitsing tussen vervoersmaatschapij en infrastructuurbeheerder. Als die splitsing er zou komen verdwijnen de huidige statuten en alles wat de vakbonden proberen te beschermen.
En hoe komt het dat er zoveel incompetente mensen nog altijd bij de overheidsbedrijven werken? Die overheidsbedrijven werden vroeger ook gebruikt om mensen die nergens anders terechtkonden toch aan een baan te helpen. Ze waren bijna sociale diensten waarbij kennis en kunde ondergeschikt was. Het enige wat telde was de werkloosheidsgraad doen dalen. Ook vandaag zien we dat nog bij aanwervingen. Het niveau dat door een groot deel van de solicitanten gehaald word is zelfs niet meer ondermaats. Wanneer je voor Technicus Elektromecanicien Elektronica soliciteert en je kent niet eens de wet van Ohm ... .
Zoals ik dus zij: je kan een staatsbedrijf perfect omtoveren tot een goed draaiend bedrijf met een competente top. Maar zoals je zelf aangeeft, dan moet de rest uiteraard ook volgen. Die top moet dan wel de mogelijkheid hebben om alle onderliggende niveaus te saneren zonder al te veel tegenwerking. Maar het is aan de top dat men zal moeten beginnen.
Verwijderd
Eerlijk gezegd denk ik dat het dan nog een probleem zou worden; een in opzet oneindige pot geld en weinig concurrentie leiden nu eenmaal tot een suboptimale bedrijfsvoering. Ik zou ook niet weten hoe je dat kunt veranderen. In het normale bedrijfsleven word je afgemaakt als een project van 80 miljoen het putje in gaat, maar bij de overheid kan zoiets gewoon.Blokker_1999 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:42:
Zoals ik dus zij: je kan een staatsbedrijf perfect omtoveren tot een goed draaiend bedrijf met een competente top. Maar zoals je zelf aangeeft, dan moet de rest uiteraard ook volgen. Die top moet dan wel de mogelijkheid hebben om alle onderliggende niveaus te saneren zonder al te veel tegenwerking. Maar het is aan de top dat men zal moeten beginnen.
De kantoren die het verbieden hebben meestal ook wel airco's op de kamers dus dan is het probleem ook opgelostVerwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:30:
Dat hangt van je kantoor (en je 'normale' mensen) afTraditioneel wordt het afgekeurd in een jasje-dasje-omgeving, maar tegenwoordig is die instelling bij veel bedrijven wel verandert. Vooral bij bedrijven die zichzelf veel te serieus nemen zal het een probleem zijn.
Het hangt natuurlijk ook wel een beetje van de combinatie persoon (en figuur) - kleding - positie - locatie af.
En besides, wat voor moeite is het nou om airco in zo'n cabine te plaatsen... doe dan wel eentje van fatsoenlijk formaat en niet dat gedrocht in onze NL treinen VIRM die je in de verte al kan zien zitten
Verwijderd
Een korte broek en representatief zijn sluiten elkaar niet per definitie uit. Dat is een beetje een archaïsche instelling. Het hangt, zoals gezegd, wel sterk van de positie en locatie af, maar een machinist kan prima met een nette korte broek aan zijn werk doen.maarud schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:51:
De kantoren die het verbieden hebben meestal ook wel airco's op de kamers dus dan is het probleem ook opgelostGelukkig heb ik allebei.. dragen wat ik wil, en airco op de kamer.. haha... zo zou het ook moeten horen vind ik. Mocht je een representatieve functie hebben, oke, dan is het logisch, maar ga niet lopen zeiken als de feitelijke klant je niet kan zien zitten, zoals in het geval van een machinist.
Verwijderd
Dan ga je meer mensen in een coupé vervoeren, zit je weer met veiligheidsnormen, moeten er weer dingen goedgekeurd worden etc. Dat is dus geen kwestie van even een Velaro van de plank kopen en volgend jaar wordt die afgeleverd. In Frankrijk zijn er geloof ik wel TGV treinen die meer in de buurt komen, maar die zijn dan weer niet geschikt voor alle bovenleidingsvoltages en beveiligingssystemen. Kortom, welke optie je ook kiest het duurt een paar jaar voordat je iets rond hebt rijden. Tot die tijd is conventioneel materieel (max 160 km/u) de enige optie.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:47:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat het dan nog een probleem zou worden; een in opzet oneindige pot geld en weinig concurrentie leiden nu eenmaal tot een suboptimale bedrijfsvoering. Ik zou ook niet weten hoe je dat kunt veranderen. In het normale bedrijfsleven word je afgemaakt als een project van 80 miljoen het putje in gaat, maar bij de overheid kan zoiets gewoon.
Ghe, dat is het eeuwige fabeltje. De werkelijkheid ligt net even anders. De overheid heeft de verplichting dingen openbaar te maken (wet openbaarheid bestuur), bovendien opereert de overheid veel meer in het publieke domein waardoor het vaak heel zichtbaar is als er iets fout gaat. De Fyra is daar een goed voorbeeld van, maar het mislukte IT project met de wegtunnels in Limburg waardoor die maanden later open konden dan gepland is ook een typisch voorbeeld.
Het bedrijfsleven heeft dat allemaal niet. Daar heb je wel (midden)management dat zich vooral druk maakt over het behouden van hun baan, en grote missers dus liever binneskamers houdt. Missers verdwijnen vaak in een doofpot, voor meerkosten is er altijd wel ergens een potje te vinden, of een bullshit-kostenpost op een factuur ergens. Je wilt als manager immers niet ontslagen worden omdat een stel "incompetente medewerkers" lopen te zeuren dat het project wat jij aangenomen hebt helemaal niet in het door jouw bedachte tijdsbestek kon. Dat ligt gewoon aan hen, zij hebben slecht werk afgeleverd.
Daar komt nog bij dat de overheid dingen vaak niet zelf doet maar uitbesteed, vaak aan dezelfde toko's die ook voor het bedrijfsleven werken. De eerder genoemde tunnels zijn daar een goed voorbeeld van. De Logica's en Sogeti's van deze wereld trekken echt geen speciaal blik slechte programmeurs open bij een project voor de overheid, die leveren aan iedereen hetzelfde niveau prutswerk. Enig verschil is dat het bij de overheid meer opvalt, en iedere halfgare manager maar wat graag afgeeft op die vreselijk inefficiënte overheid die van alles verkeerd doet, en dat van zijn belastingcenten. Dat 'ie zelf per jaar miljoenen euro's van z'n baas over de balk smijt hebben we het maar niet over.
Dat geeft de uitdrukking "Schot in de zaak" een hele andere betekeniswildhagen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:17:
In de categorie "WTF":
[...]
[afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is dus ook het hele probleem, het spoor moet blijven lopen en is eigenlijk gewoon een 1e levensbehoefte. Dus of je het nu wel of niet privatiseert, de "pot" met geld blijft toch wel toegankelijk. Daarom is een privatisering/verzelfstandiging gewoon nutteloos (op het moment). In Nederland kan naar mijn weten spoor nooit winstgevend worden, zoals in Japan bv. maar je kan als overheid het niet goed praten dat er een paar dagen geen trein rijdt vanwege een faillissement oid. (sommige mensen vinden van dat van wel.... maar goed)Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:47:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat het dan nog een probleem zou worden; een in opzet oneindige pot geld en weinig concurrentie leiden nu eenmaal tot een suboptimale bedrijfsvoering. Ik zou ook niet weten hoe je dat kunt veranderen. In het normale bedrijfsleven word je afgemaakt als een project van 80 miljoen het putje in gaat, maar bij de overheid kan zoiets gewoon.
Ja en dat vind ik net zo goed bullshit.Boudewijn schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:22:
[...]
Bij normale mensen op kantoor worden korte broeken ook niet echt gewaardeerd hoor.
Iedereen moet zelf mogen bepalen wat hij aantrekt, zolang het maar netjes is (dus in Hawaii-shirt met zwembroek is iets teveel van het goede, maar er zijn ook gewoon nette korte broeken)
Wat mij betreft kan een winkelverkoper, bedrijfsleider of directeur ook prima zijn werk doen in een nette korte broek.Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:54:
[...]
Een korte broek en representatief zijn sluiten elkaar niet per definitie uit. Dat is een beetje een archaïsche instelling. Het hangt, zoals gezegd, wel sterk van de positie en locatie af, maar een machinist kan prima met een nette korte broek aan zijn werk doen.
Functie, positie en locatie zouden echt niet mogen uitmaken voor het wel of niet dragen van luchtigere kleding bij belachelijke temperaturen. We zijn allemaal mensen en het moet wel menselijk blijven.
Maar we hebben nou eenmal van die stereotypen ontwikkeld waardoor iemand met gezichthaar om een of andere reden minder betrouwbaar lijkt dan iemand die gladgeschoren is.
Als je een schoenmaker of een delicatessenwinkel binnenloopt en de verkoper heeft een baard, dan denk je daar geen twee keer over na. Maar als het een bankbediende is dan is het opeens raar... Volgens sommigen althans. Ik zou er persoonlijk absoluut geen moeite mee hebben. Zolang ik vriendelijk bejegend word, is alles oké.
Als je in een islamitisch land een bank of advocatenkantoor binnenloopt zul je baarden aantreffen. Dat betekent niets, en ik denk dat niemand daarover zou vallen (laat staan gedachtes over "onbetrouwbaarheid" hebben).
In latijns Amerika dragen alle leiders luchtige guayaberas, zelfs Obama had er een keer één aan toen hij op bezoek was (niet op deze foto).

/einde offtopic rant

Bron: Duivesteijn: Kamer heeft boter op haar hoofd over FyraPvdA-senator Adri Duivesteijn heeft flinke kritiek op het besluit van de Tweede Kamer om een parlementaire enquête te houden naar het debacle met de Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra.
Duivesteijn leidde tien jaar geleden een parlementair onderzoek naar de rol van de politiek bij grote infrastructurele projecten. De belangrijkste conclusie was toen dat de Tweede Kamer haar onderzoeksfunctie flink moest versterken om meer tegenwicht te kunnen bieden aan grote projecten van de regering.
Maar volgens Duivesteijn is er nauwelijks gehoor gegeven aan de aanbeveling van toen. De keuze voor een enquête vindt hij dan ook vreemd. ,,Hoeveel boter of je hoofd kun je hebben? De onderzoeksfunctie van de Kamer is sinds ons rapport nog steeds onder de maat. Dan kun je nu toch niet zeggen: verrek, er is met de Fyra iets niet goed gegaan, laten we onderzoeken hoe dat kan. Zo'n enquête is dan eigenlijk een soort zoethoudertje. Om de bevolking te laten zien dat het probleem serieus genomen wordt."
Virussen? Scan ze hier!
TGV/ICE en afgeleiden (zoals PB(K)A) zijn op dit moment wel het enige materiaal dat gehomologeerd is om over die HSL te rijden en dat ook de vereiste snelheid kan halen. 160 gaat in tegen de afspraken die de HSA gemaakt heeft met de overheid. Daarom ook dat zelfs de originele vraag van 220 moest worden aangepast. In Frankrijk worden de TGVs trouwens ook nationaal ingezet (zo zijn ze ook ontstaan), ook op kortere trajecten, als een IC vorm dus. Voor een verbinding Amsterdam-Brussel zouden ze dan ook perfect ingezet kunnen worden, Enkel voor enkele korte binnenlandse ritten zouden ze minder geschikt zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:59:
Er wordt hier een hoop geroepen over ICE en Thalys/TGV treinen, maar die zijn helemaal niet geschikt voor de binnelandse HST en de verbinding naar Brussel. De Thalys en ICE zijn luxueuze treinen die bedacht zijn om te concurreren met korte vliegroutes, het aantal zitplaatsen is relatief klein en de prijs is hoog. De binnenlandse HST/Brussel is een snelle intercity. Een redelijke balans tussen het aantal zitplaatsen en comfort in de tweede klas, en meer luxe in de eerste klas. De PBKA en ICE stellen zijn daar absoluut niet voor ontworpen en zouden dus sowieso al een ander interieur moeten krijgen om geschikt te zijn om de binnenlandse HST rendabel te kunnen runnen.
Dan ga je meer mensen in een coupé vervoeren, zit je weer met veiligheidsnormen, moeten er weer dingen goedgekeurd worden etc. Dat is dus geen kwestie van even een Velaro van de plank kopen en volgend jaar wordt die afgeleverd. In Frankrijk zijn er geloof ik wel TGV treinen die meer in de buurt komen, maar die zijn dan weer niet geschikt voor alle bovenleidingsvoltages en beveiligingssystemen. Kortom, welke optie je ook kiest het duurt een paar jaar voordat je iets rond hebt rijden. Tot die tijd is conventioneel materieel (max 160 km/u) de enige optie.
Ik snap sowieso het hele probleem niet, de Thalys is toch prima tussen Amsterdam en Brussel (en Parijs)?Blokker_1999 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 07:25:
[...]
TGV/ICE en afgeleiden (zoals PB(K)A) zijn op dit moment wel het enige materiaal dat gehomologeerd is om over die HSL te rijden en dat ook de vereiste snelheid kan halen. 160 gaat in tegen de afspraken die de HSA gemaakt heeft met de overheid. Daarom ook dat zelfs de originele vraag van 220 moest worden aangepast. In Frankrijk worden de TGVs trouwens ook nationaal ingezet (zo zijn ze ook ontstaan), ook op kortere trajecten, als een IC vorm dus. Voor een verbinding Amsterdam-Brussel zouden ze dan ook perfect ingezet kunnen worden, Enkel voor enkele korte binnenlandse ritten zouden ze minder geschikt zijn.
Waarom moest de Fyra er dan nog naast ...
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De Thalys slaat 2 stations over die wel in de overeenkomst staan en die gaat daar ook nooit stoppen want dan verliest de Thalys zijn meerwaarde.Bospa01 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:01:
[...]
Ik snap sowieso het hele probleem niet, de Thalys is toch prima tussen Amsterdam en Brussel (en Parijs)?
Omdat de Thalys duidelijk vervanging voor het vliegtuig is. Duur, luxe, reserveren, geen vaste prijs. Het alternatief tussen A'dam-Brussel was de beneluxtrein: een gewone intercity over normaal spoor. Die deed het prima, maar was een beetje sneu als er daarnaast een mooie HSL-lijn ligt waar makkelijk 2x zoveel treinen over kunnen.Bospa01 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:01:
[...]
Ik snap sowieso het hele probleem niet, de Thalys is toch prima tussen Amsterdam en Brussel (en Parijs)?
Dus is het idee dan simpel: laat een snelle intercity over de HSL rijden, ipv de beneluxtrein, voor een kleine opslag en zo min mogelijk onhandige reserveringen enzo.
In de praktijk zaten daar nog behoorlijk wat haken en ogen aan, maar het idee was niet slecht.
Welke 2 stations dan, ze doen toch allebei Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel?ArcticWolf schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:22:
[...]
De Thalys slaat 2 stations over die wel in de overeenkomst staan en die gaat daar ook nooit stoppen want dan verliest de Thalys zijn meerwaarde.
Heel ander vraagje, zijn er hier ook machinisten op een ICE? Zo ja, klopt het dat de ICE 3 een "cruise control" heeft die automatisch de aangegeven snelheden handhaaft?
Of hebben wel meer treinen dat? Ik vraag het omdat ik het in Train Simulator gebruikt heb, gewoon op de hoogste stand zetten waarna de trein zelf de snelheden aanpast. Lijkt me wel relaxed voor een machinist maar vroeg me af of dit in werkelijkheid ook zo werkt.
Breda en Noorderkempen.bvk schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:46:
[...]
Welke 2 stations dan, ze doen toch allebei Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Brussel?
Heel ander vraagje, zijn er hier ook machinisten op een ICE? Zo ja, klopt het dat de ICE 3 een "cruise control" heeft die automatisch de aangegeven snelheden handhaaft?
Of hebben wel meer treinen dat? Ik vraag het omdat ik het in Train Simulator gebruikt heb, gewoon op de hoogste stand zetten waarna de trein zelf de snelheden aanpast. Lijkt me wel relaxed voor een machinist maar vroeg me af of dit in werkelijkheid ook zo werkt.
Heb je wel eens in de Thalys gezeten? Het is echt een luxe trein, inderdaad als vliegtuigvervanger, en niet bedoeld als snelle intercity om elke dag mee naar je werk te rijden. Er is voor zover ik weet ook geen abonnement voor. Nu komt er dus een IC bij, die wel voor die alledaagse ritjes is bedoeld, en niet veel slomer gaat. De Thalys is meer een concurrent voor het vliegtuig, de Fyra voor de auto.Bospa01 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:01:
[...]
Ik weet dat in ieder geval een GTW'tje (die van Arriva iig) het wel heeft, dat heb ik ooit in een filmpje op YouTube gezien. Diezelfde machinist zei toen dat hij het liever niet gebruikte, in verband met alle correcties die het doorvoert om die snelheid precies te behouden. En ik denk ook dat het klopt, volgens mij kan je het verschil tussen een mcn die het gebruikt en niet gebruikt heel makkelijk horen aan de dieselmotoren.bvk schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:46:
[...]
[...]
In de praktijk is dat compleet misgegaan:Pooh schreef op zondag 09 juni 2013 @ 13:24:
[...]
Dus is het idee dan simpel: laat een snelle intercity over de HSL rijden, ipv de beneluxtrein, voor een kleine opslag en zo min mogelijk onhandige reserveringen enzo.
In de praktijk zaten daar nog behoorlijk wat haken en ogen aan, maar het idee was niet slecht.
• Verplicht reserveren, specifieke stoel.
• Geen vaste prijs
• Duurder dan de benelux.
M.a.w. fyra was al vanaf het begin kansloos. Ik hoop dat ze dat bij de volgende iteratie fixen; gewoon een trein waar je een normaal kaartje voor koopt vlak voor je gaat zojewilt en waar je gewoon ergens kunt gaan zitten. Net zoals de Benelux dus maar dan sneller.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dit krijg je dus als je een bedrijf privatiseert. Die gaat dan zijn winst maximaliseren (lees efficienter werken). Dienstverleners moeten als prioriteit dienstverlening hebben, niet efficientie en winstmaximalisatie.CyBeR schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:25:
[...]
In de praktijk is dat compleet misgegaan:
• Verplicht reserveren, specifieke stoel.
• Geen vaste prijs
• Duurder dan de benelux.
M.a.w. fyra was al vanaf het begin kansloos. Ik hoop dat ze dat bij de volgende iteratie fixen; gewoon een trein waar je een normaal kaartje voor koopt vlak voor je gaat zojewilt en waar je gewoon ergens kunt gaan zitten. Net zoals de Benelux dus maar dan sneller.
Als het is zoals jij het stelt (zelfde prijs, wel sneller en directer), dan zouden er sowieso meer mensen gebruik van maken. Alsmede dat het het gewone spoor weer ontlast.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Verwijderd
Dat is hier niet het geval, de verplichte zitplaatsreservering is ontstaan door de eis van 100% zitplaatsgarantie op het internationale gedeelte en geen staplaatsen op de hsl.Koenoe schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:58:
[...]
Dit krijg je dus als je een bedrijf privatiseert. Die gaat dan zijn winst maximaliseren (lees efficienter werken). Dienstverleners moeten als prioriteit dienstverlening hebben, niet efficientie en winstmaximalisatie.
Als het is zoals jij het stelt (zelfde prijs, wel sneller en directer), dan zouden er sowieso meer mensen gebruik van maken. Alsmede dat het het gewone spoor weer ontlast.
Ik heb inderdaad wel eens met de Thalys gereist. Maar de comfort class is idd erg luxe, maar de tweede klasse was in mijn geval toen simpelweg proppen.marcop23 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:08:
[...]
Heb je wel eens in de Thalys gezeten? Het is echt een luxe trein, inderdaad als vliegtuigvervanger, en niet bedoeld als snelle intercity om elke dag mee naar je werk te rijden. Er is voor zover ik weet ook geen abonnement voor. Nu komt er dus een IC bij, die wel voor die alledaagse ritjes is bedoeld, en niet veel slomer gaat. De Thalys is meer een concurrent voor het vliegtuig, de Fyra voor de auto.
Dacht jij dat de HSA meer winst maakt door de potentiele passagiers uit de trein te jagenKoenoe schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:58:
[...]
Dit krijg je dus als je een bedrijf privatiseert. Die gaat dan zijn winst maximaliseren (lees efficienter werken). Dienstverleners moeten als prioriteit dienstverlening hebben, niet efficientie en winstmaximalisatie.
Als ik het me goed herinner heb je voor Franse binnenlandse TGV's ook een reservering nodig, dat zal wel de combinatie van beperkte frequentie en geen staanplaatsen zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 09-06-2013 15:39 ]
Iedereen werd toch in de Fyra geforceerd omdat de Beneluxtrein wegviel...? en dan 60% opslag op de kaartjes, dat zie ik iig wel als een commercieel iets wat men zelf onder "service" neerzet...MBV schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:38:
[...]
Dacht jij dat de HSA meer winst maakt door de potentiele passagiers uit de trein te jagenReserveringsplicht zou ik als commercieel bedrijf niet doen, dat zorgt namelijk voor minder verkochtte zitplaatsen.
Als ik het me goed herinner heb je voor Franse binnenlandse TGV's ook een reservering nodig, dat zal wel de combinatie van beperkte frequentie en geen staanplaatsen zijn.
Je kan beter een lange broek aantrekken dan een korte broek bij hogere temperaturen maar dat is een ander verhaal. Verder vind ik een korte broek nou niet bepaald representatief bij bepaalde beroepen, leuk voor in het weekend of op vakantie maar op het werk....neuh.Knightwolf schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:06:
[...]
Idd gevalletje 'WTF', aangezien het verbieden van korte broeken bij dergelijke temperaturen gewoon onmenselijk is.
De regel zal o.a. te maken hebben in geval van calamiteiten e.d. en een minimale beschermingvan het personeel.
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 09-06-2013 15:43 ]
In de zon kan je beter een lichte broek aantrekken ja, maar als je moet zitten in een cabine waar alles 35 graden is en waar weinig ventilatie is, kan je (voor je eigen comfort) beter zo min mogelijk aanhebben. Alles gaat aan je vastplakken. Zelfs op een kantoor waar het 35 graden is geldt dat al. Ik hield het als gedetacheerde bij een katoenen broek en een dun overhemd met korte mouwen, maar sommigen kwamen in korte broek.
Voor klantcontact vindt ik het niet heel representatief, daar heb je helemaal gelijk in.
De (binnenlandse) Fyra-kaartjes waren toch goedkoper geworden omdat er geen hond die trein nam? De internationale Fyra was zo duur dat busmaatschappijen overwogen shuttles Brussel-Den Haag aan te gaan bieden, dus als hij was blijven rijden was daar hetzelfde gebeurd.ArcticWolf schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:39:
[...]
Iedereen werd toch in de Fyra geforceerd omdat de Beneluxtrein wegviel...? en dan 60% opslag op de kaartjes, dat zie ik iig wel als een commercieel iets wat men zelf onder "service" neerzet...
[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 09-06-2013 15:51 ]
Dit topic is gesloten.
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!