But then again, I could be wrong..
Daarnaast is de A7III ook behoorlijk goed in low light ^^
Advocatus ineptias | Free Speech Online
@Macsylver Heel gaaf! Ondanks dat het een redelijke rechttoe-rechtaan compositie is, vind ik het wel een mooie plaat met een futuristische tint. Zou zo uit Star Wars of iets kunnen komen!
@jd1987 Je plaat van de melkfabriek vind ik saai, volgens mij kun je meer uit deze locatie halen, ook vanuit de lucht (alhoewel ik daar totaal geen ervaring mee heb). De volgende is dan wel weer heel mooi. Het lijnenspel van die wolken voegt echt iets toe, plaatje klopt gewoon en mooi gebruik van zwart/wit.
@leendertv Leuke rapportage van een fotogenieke stad! Volgens mij kun je er makkelijk een dag vullen.
@Chiron Mooi! Lijnen trekken je de foto in en de mist zorgt voor een mysterieuze sfeer die goed bij dit soort gebouwen/urbex-achtige settings past.
@Grozno Aparte compositie! Ik vind hem geslaagd.
Dat is lang geleden, leuk om nog commentaar te krijgen
Van Harpa heb ik buiten kiekjes niet veel spannenders weten te fotograferen. Was maar kort in Reykjavik en vond het wel best
Ijsland was fantastisch! Zou er graag naar terug willen
Een deel staat op Flickr in dit album. Mijn persoonlijke favorieten zijn Black Beach, Þingvellir en Jökulsárlón.
Ik heb geen Architectuur plaatjes, anders zou ik wat nieuws toevoegen.
[ Voor 3% gewijzigd door ndonkersloot op 23-05-2018 22:14 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

[ Voor 10% gewijzigd door Grozno op 02-06-2018 17:54 ]
Je maakt vaak erg mooie foto's Woutoud, maar hier kan ik helemaal niets mee.Grozno schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:51:
Ik heb vanmiddag weer even een rondje gewandeld.
[afbeelding]Olle Grieze by Woutoud, on Flickr
De lucht accentueert je onderwerp niet. Het onderwerp zelf zal vast heel mooi zijn maar ik zie er door de hoek niet veel van. Bovendien kunnen mijn ogen niet overweg met de lijnen....
Dus niets persoonlijks en misschien een experiment, maar ik denk weet dat je veel beter kunt
But then again, I could be wrong..
Maar het zou denk ik wat opvallender zijn als de lucht b.v. sterk(er) zou afsteken t.o.v. de toren.
En ietwat meer van het markante steenwerk op de foto.
Idd, de lucht wil niet altijd meewerken.
Kom regelmatig er langsrijden, gisteravond maar eens een opname van gemaakt. Twee roestige platen, schuin in de poldergrond:

RobertMorris1 by Erik Haak, on Flickr
Wat info: http://www.landartflevola...orris-observatorium-1977/
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
@BlaTieBla Ja, leuk he, bruine roest t.o.v. het groene gras.
Het is 'Landart in de Polder' (ongeacht of je het mooi vindt

@Karel V De enige functie van de achtergrond bij deze opname is, om nog een spoortje (Flevo)polder te laten zien.
En me dunkt; diafragma stond vrijwel open, vandaar het blurry gras op de voorgrond en fuzzy turbines.
Maar idd, een heftige Nederlandse wolkenlucht zou leuk geweest zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-07-2018 08:34 ]
Natuurmonumenten heeft toch geld zat. Dus hebben ze de oude Deltagoot met de grond gelijk gemaakt en daar een architectonisch 'kunstwerk' voor in de plaats laten zetten.
https://www.raaaf.nl/nl/projects/1005_deltawerk_m1611
Deltawerk //

WLPBosDeltawerk01 by Erik Haak, on Flickr

WLPBosDeltawerk02 by Erik Haak, on Flickr
Kijkje binnenin:

WLPBosDeltawerk05 by Erik Haak, on Flickr
Sluit ik me helemaal bij aan. Iets krapper kaderen, boven en links en hij mag van mij door naar showcase. Oké, let niet op mij, ik denk daar nogal licht oversys64738 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:57:
@ehtweak Wow. Die foto van de binnenkant is echt cool.
Trouwens, die eerste foto, zou die niet beter zijn in pano met wat minder onder en bovenkant? Zo dat de boomtoppen net in de hoeken verdwijnen...
[ Voor 6% gewijzigd door Karel V op 12-11-2018 20:02 ]
Vaak als ik zoiets doe, bij een 'echte' pano; dan is commentaar: "nou, er had wel wat meer lucht/wolken of voorkant op gemogen. Het is een beetje krap gekaderd".
Juist die voorgrond (het spiegelende water) heb ik er ingelaten, omdat je die bomen daarin zo goed weerspiegeld ziet.
En die zwart-witte betonnen kijkgat foto is trouwens een (pano)stitch!

Gemaakt met een 135mm Ai MF objectief, gewoon gericht in die ruimte en een sweep gemaakt van boven naar beneden. Vervolgens samengevoegd met PTGui en met PS CC 2019 nog wat special effects toegevoegd.
Dank u. Ik vind die opname vooral erg betonnerig...sys64738 schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:57:
@ehtweak Wow. Die foto van de binnenkant is echt cool.
BTW, heren; zien jullie nu wat ik bedoelde met een uitje naar het Waterloopbos is niet zomaar een wandeling in het bos?
[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 12-11-2018 20:17 ]

3O8A1575 by Marc Gerritsen, on Flickr
Misschien volledig in zwart/wit en de hoek van het gebouw (rechts op de foto) helemaal eraf halen. Dan wordt het nog abstracter. (?)
Ook zoiets:

WLPBosDeltawerk06 by Erik Haak, on Flickr
Zelfde locatie @ Waterloopbos. Maar wat zie je nou eigenlijk?
Moest zelf later, thuis, ook nog eens goed nadenken wat ik nu had gefotografeerd.
@ehtweak Zoals jij bij je voorganger aangeeft, geldt dat hier ook voor mij :-) Het is dat je het er bij zegt... Desalniettemin vind ik het wel een gave foto! Kleuren, vormen en lijnen komen lekker uit de verf!
Mijn bijdrage is een stuk minder abstract. De oude Verkade fabriek in Zaandam. Net te laat voor de zonsondergang, te vroeg voor blue hour. Toch vind ik hem geslaagd. Heb verder niet heel veel ervaring met het fotograferen van architectuur, maar wil me er wel iets meer in gaan verdiepen. Zaanstad (en omgeving) heeft meer dan genoeg te bieden op dit gebied!

Er zitten alleen wat rare dingen rond de reflectie van de verlichting van de laagbouw in het water. Mogelijk komt dit door het samenvoegen van 5 foto's. Ik krijg het echter niet weg en het is ook niet zo opvallend dat het enorm stoort.
Hoe/waarmee heb je trouwens de beelden samengevoegd? En bedoel je met samenvoegen, als +/- EV bracketed, zoals in in HDR samenvoegen?
Wellicht valt er nog wat aan te passen door die specifieke plekken te maskeren?
Wat me eerder stoort is de plaatsing van je logo.
Had dan consequent gehandeld: je logo in de lucht, en gespiegeld in het water!
@ehtweak Mooi abstracte plaat. Prima lijnen, structuur en kleuren.
@Koelman87 Nice. Fraaie reflecties en een prima onderwerp. Watermerk is inderdaad beetje jammer. Ben er sowieso geen fan van maar hier doet ie wel erg afbreuk. Om de foto nog mooier te maken, had het gebouw wel iets lichter gemogen van me. Kwestie van de shadows klein duwtje geven in LR. En waarom had je 5 foto's nodig voor deze plaat? Denk dat je 80D genoeg dynamic range heeft om deze compositie netjes binnen zijn histogram te houden.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Over het watermerk, tsja... In de meeste foto's is hij inderdaad makkelijk weg te poetsen en hij staat hier inderdaad net over de reflectie heen, dus snap jullie punt. Ga er nog eens naar kijken.
Het is een samenvoeging van 5 foto's in de range van +/- EV -2/-1/0/+1/+2. Is ook een klein beetje experimenteren van mijn kant, ben nog steeds erg lerende wat dat betreft, vooral op het gebied van lichtmeting e.d.
80D heeft inderdaad een prima dynamic range, echter is dit gebouw nogal ongelijkmatig verlicht. Linkerkant is pikdonker, waardoor een extra lange belichting nodig is om hier nog wat detail in te krijgen, waarna ik alsnog voor dat stukje in Lightroom de exposure wat moest opschroeven. De toren is daarentegen weer zeer fel verlicht, waardoor hij zelfs bij een relatief korte sluitertijd al overbelicht is. En dan is er natuurlijk nog de lucht die er anders niet mooi op komt.
Ik spoor m'n dochter altijd aan om ook eens naar boven te kijken als ze ergens naar toe gaat. En zowaar,

weliswaar bij ISO1000 en zonder statief.
Maar met een Panasonic DMC-GX8 met standaard objectiefje niet verkeerd.
reminder to self: ook maar weer eens naar Antwerpen gaan.

Beslist een nette foto, zeker als je in aanmerking neemt dat hij hand-held is. Die koepel heeft wel wat van het Pantheon in Rome.
Nu kan ik tenminste m'n dochter nog wijzen op een aantal zaken:
-volgende keer wel zorgen voor symmetrie hè?
-vergeet je het statief niet mee te nemen EN te gebruiken?
-denk je aan diafragma en fixed (lagere) ISO waarde?
Ben ik blij dat zij dat niet tegen papa roept...
Maar prima foto. Als je hem van de onderkant nog wat incropt, wordt ie volgens mij 100% symetrisch. Oh en hij had wel op 5.6 gekunt zodat de ISO ook lekker stuk molaag kan.
Ach ja, en ik kan wel heel makkelijk vanuit mijn stoel met een 24 inch scherm voor mijn neus roepen dat de foto niet symetrisch is, maar als je in het veld staat is het nog niet zo makkelijk om het perfect te krijgen.ehtweak schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:43:
@NMH Gelukkig maar, dat niet alles in 1 keer ok was, met die foto.
Nu kan ik tenminste m'n dochter nog wijzen op een aantal zaken:
-volgende keer wel zorgen voor symmetrie hè?
-vergeet je het statief niet mee te nemen EN te gebruiken?
-denk je aan diafragma en fixed (lagere) ISO waarde?
Ben ik blij dat zij dat niet tegen papa roept...

An a day keeps the doctor away.
(zowel van de getoonde foto alsmede van je sensor)
Waarschijnlijk, zoveel honderden jaren geleden wel waterpas gebouwd, maar inmiddels niet meer zo recht.

Hoorn04 by Erik Haak, on Flickr
Het grappige is, dat ze die klok:

Hoorn03 by Erik Haak, on Flickr
gewoon recht hangen door de bevestiging aan de gevel ongelijk uit te voeren.
Vraag je je toch af, ben ik wel veilig op straat?
[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 06-07-2019 08:42 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Qua beeld geen hoogvlieger. Desondanks registrerend erg sterk in beeld gebracht hoe complete voorgevels door de tand des tijds ontwricht worden door de weerselementen. Ik vraag me af of die metalen staaf op het dak later is in aangebracht of al origineel is van de bouw.
Netto wat mij betreft zeker een geslaagde foto. Volgens mij heb je wel ietsjes gesmokkeld of hellen die twee andere woningen op de voorgrond ook naar voren
Niets, weerselementen dus! Bedankt voor het delen van je link @bobcom. Hoogst waarschijnlijk dus dat die metalen staaf origineel is geplaatst omdat de gevels bewust op vlucht werden gebouwd.
[ Voor 16% gewijzigd door Karel V op 08-07-2019 19:35 ]
Oh, vandaar. Ik had het objectief al teruggestuurd, maar hij kwam ongerepareerd terug. 'Producteigenschap' werd er bij verteld...Karel V schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:43:
@ehtweak Wat voor lens gebruik je? De vertekening is enorm. Misschien een idee om hem op te sturen voor reparatie
Nope; niks gesmokkeld, niet eens lenscorrectieprofielen gebruikt. En ja, in die straat in Hoorn (zie GPS EXIF metadata @ flickr) staat zowat alles schots en scheef.Karel V schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:43:
Qua beeld geen hoogvlieger. Desondanks registrerend erg sterk in beeld gebracht hoe complete voorgevels door de tand des tijds ontwricht worden door de weerselementen. Ik vraag me af of die metalen staaf op het dak later is in aangebracht of al origineel is van de bouw.
Netto wat mij betreft zeker een geslaagde foto. Volgens mij heb je wel ietsjes gesmokkeld of hellen die twee andere woningen op de voorgrond ook naar voren
Op een gegeven moment begon ik aan mezelf te twijfelen. Maar een kwestie van een touwtje met een gewicht met je hand tegen de gevel houden en je ziet dat het gewichtje aan de onderzijde of tegen de gevel botst, of er vanaf hangt.
En de zwaartekracht houd je niet voor de gek...
Aan de andere kant, als je bij brandpuntsafstanden van 80 en 160mm nog last hebt van tonvormige vervormingen; dan wordt het inderdaad tijd om je objectief te laten fixen.
Een eenvoudige methode: een waterpas app voor je mobiel downloaden. En je mobiel tegen de muur van het gebouw houden.ehtweak schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:32:
[...]
Oh, vandaar. Ik had het objectief al teruggestuurd, maar hij kwam ongerepareerd terug. 'Producteigenschap' werd er bij verteld...![]()
[...]
Op een gegeven moment begon ik aan mezelf te twijfelen. Maar een kwestie van een touwtje met een gewicht met je hand tegen de gevel houden en je ziet dat het gewichtje aan de onderzijde of tegen de gevel botst, of er vanaf hangt.
En de zwaartekracht houd je niet voor de gek...
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
*knip*
Niet alleen de architectuur, maar bevat ook foto's van de expositie.
Graag even een paar foto's selecteren die je mooi vindt of feedback op wilt, zie ook: Gonadan in "[Verzamel] Architectuur deel 2"
[ Voor 85% gewijzigd door Gonadan op 23-09-2019 20:12 ]
Hier staat tekst
Ben je de moderator?Sjaak_Afhaak schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:29:
Gezien het beleid van dit forum; gaarne wat foto's in een post plaatsen, en niet zomaar een linkje hier neerplempen
Nee, maar ik wel.Xfile schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:05:
Ben je de moderator?
Het is wenselijk als je een aantal foto's uit kiest waar je trots op bent en gewoon wilt laten zien, of foto's waar je graag feedback op wilt. Daarnaast is het voor andere users ook leuk als je feedback op hun foto's geeft.
Gewoon even een link naar een album met 60+ foto's posten is in ieder geval niet de bedoeling van dit topic.
@Sjaak_Afhaak volgende keer graag gewoon een TR, dan zien we het sneller en krijg je ook geen reactie in het topic.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan heb ik deze topic verkeerd begrepen, ik dacht het om architectuur ging.Gonadan schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:10:
[...]
Nee, maar ik wel.
Het is wenselijk als je een aantal foto's uit kiest waar je trots op bent en gewoon wilt laten zien, of foto's waar je graag feedback op wilt. Daarnaast is het voor andere users ook leuk als je feedback op hun foto's geeft.
Gewoon even een link naar een album met 60+ foto's posten is in ieder geval niet de bedoeling van dit topic.
@Sjaak_Afhaak volgende keer graag gewoon een TR, dan zien we het sneller en krijg je ook geen reactie in het topic.![]()
Het gaat dus om
In dit geval valt geen enkele foto die ik gemaakt heb onder de betreffende voorwaarden.Architectuurfotografie is een zeer populaire vorm van fotografie mede vanwege zijn diversiteit. Je kan je foto's binnen of buiten nemen en gaan voor de details, maar natuurlijk ook voor gehele gebouwen. Neem je de abstracte moderne gebouwen en maak je ze nog abstracter, of neem je toch de oude gebouwen die je in hun context laat zien. Ook het licht speelt een zeer belangrijke rol, neem je je foto's overdag in de zon, in de nacht of toch tijdens de golden hours. Kortom: keuzes genoeg die deze vorm van fotografie interessant maken.
Jammer.
Laat je niet op je kop zitten door de moderators
Volgens mij stonden er wel foto's tussen die hier prima op zijn plaats zijn hoor, laat je niet afschrikken. We willen alleen graag dat men hier de foto's kan zien en erover praat. Een linkje naar een groot album op een andere website werkt gewoon lastiger voor dat principe.Xfile schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:31:
Dan heb ik deze topic verkeerd begrepen, ik dacht het om architectuur ging.
Het gaat dus om
[...]
In dit geval valt geen enkele foto die ik gemaakt heb onder de betreffende voorwaarden.
Jammer.
Tenzij je idee was om de architectuur zelf te bespreken, dan zit je inderdaad verkeerd. Het gaat hier om de foto's van de architectuur, niet de architectuur zelf.
[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 24-09-2019 13:40 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee joh, ik word niet afgeschrikt door moderators. Het zijn ook maar mensen.MRIdev schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:10:
@Xfile Niet zo snel opgevenAls je ze wilt laten zien of feedback wenst te krijgen dan is er is vast en zeker een veezameltopic waar de foto's wel passen. Anders heb je nog de mogelijkheid om een test- of showcase topic te openen.
Laat je niet op je kop zitten door de moderators
Bij mij gaat het om de architectuur, het geheel. En niet om een individuele foto, dat vind ik totaal
niet interessant.
Btw. off topic als het mag, ik ben net naar het Foam in Amsterdam geweest. Er is een mooi tentoonstelling over Brassaï https://www.foam.org/nl/museum/programma/brassai .Een aanrader.
[ Voor 13% gewijzigd door Xfile op 24-09-2019 22:47 ]

klikbaar voor grote versie

[ Voor 3% gewijzigd door Kid Jansen op 13-04-2020 04:27 ]
De eerste twee foto's zijn technisch wel goed, maar de manier waarop het gebouw is afgebeeld (wellicht de kijkhoek en verder oninteressante omgeving) vind ik niet bijzonder.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 13-04-2020 09:24 ]
Thanks! Leuk om te horen.LA-384 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:23:
Ik ben geen fan van architectuurfotografie, maar deze zijn erg nice moet ik zeggen. Met name de onderste twee spreken mij erg aan.
Ga ik naar kijken. Het is één foto, maar camera is nog een oudje (600D) en dynamisch bereik is niet zo geweldig, dus heb in Lightroom de hooglichten wat teruggehaald en schaduwtonen opgeschroefd. Waarschijnlijk is dat de reden. Bewegingsonscherpte is het in ieder geval niet, want heb alle vier vanaf statief geschoten en handmatig scherpgesteld vanuit de live view modus.De onderste foto lijkt wel wat ruis en onscherpte te hebben, maar de reden hiervoor is mij onduidelijk, of is het een uit de hand genomen HDR?
Ga ik proberen, maar zoals ik in andere topic net al zei zijn m'n Photoshop skills niet echt noemenswaardig.Het schip in de derde foto zou je mogelijk nog weg kunnen photoshoppen, dat zou de symmetrie aanzienlijk verbeteren.
Steeds ook lang moeten wachten voor alle mensen uit beeld waren.Verder vind ik ze zo clean dat ik eerst dacht dat het renders waren.
Kan ik me wel iets bij voorstellen, je moet er van houden. Ik vond die twee zelf wel geslaagd, omdat ik het gewoon een gaaf gebouw vind en de foto's technisch goed gelukt zijn.De eerste twee foto's zijn technisch wel goed, maar de manier waarop het gebouw is afgebeeld (wellicht de kijkhoek en verder oninteressante omgeving) vind ik niet bijzonder.
[ Voor 4% gewijzigd door Kid Jansen op 13-04-2020 10:34 ]

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 18-06-2020 16:44 ]
Het 'Forum' in Groningen
't Is gewoon een merkwaardig gebouw om te fotograferen. Het staat/zit helemaal opgesloten tussen andere bebouwing en je kunt er eigenlijk vanaf een andere plek niet naar toe kijken om het losstaand te zien/fotograferen.

GroningenForum04 by Erik Haak, on Flickr
Als je langs de gevel omhoog kijkt:

GroningenForum10 by Erik Haak, on Flickr
:strip_exif()/f/image/XSx0zejMR4zLcXoDiEjUZCUH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gewoon een random voetgangersbruggetje in een park in mijn woonplaats (Langley in Canada).
En voor wie vind dat ik het bij gebouwen moet houden..
Het plaatje is uit 2010; en de kleuren hadden beter gekunt (hoewel; met een superzoom..)
:strip_exif()/f/image/ypfuUfbL6mmGTAioeYobxl2W.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een typische scene uit New York.
[ Voor 34% gewijzigd door Niekleair op 05-10-2020 05:49 ]
[img]error.jpg[/img]
@Niekleair Ze ogen beiden wat mij betreft te snapshotterig aan. Wat betreft de 2e foto. Aan de bovenkant zit er wat mij betreft te weinig ruimte terwijl de onderkant te rommelig is.
@sys64738 bedankt voor reactie. Ik heb overwogen om de lampen er af te halen (shoppen), maar ik vond het met de lampen op de een of andere manier toch mooier
Dat ziet er toch niet uit?
:strip_exif()/f/image/SFj3qhJF4G7STG4jm3EXe6n1.jpg?f=fotoalbum_large)
of nog meer er af:
:strip_exif()/f/image/VmCJHodzsPlE2Txqy5Qe0UMJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het zelf geen gezicht...
Hooguit dit, maar dan nog, dan heb ik sterk het idee dat er van alles mist...
:strip_exif()/f/image/QfnPSJVKdPPO37RiWQGjzWQk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2020 11:54 ]
Wat mis je dan op die laatste foto waarvan jij vind dat het wat toevoegd?
[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 09-10-2020 12:11 ]
Ehhh, een incompleet gebouw... Nu heb je geen idee of er nog een klein of groot stuk bijhoort.wisselwerking schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:10:
Wat mis je dan op die laatste foto waarvan jij vind dat het wat toevoegd?
Maar ik zal dat wel anders 'zien'.

@PdeBie Idd; een compleet losstaand gebouw, zonder storende elementen (hetzij anorganisch, hetzij biologisch) zou nog mooier zijn. Alleen is de realiteit wat weerbarstiger.
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2020 15:55 ]
Zo heb ik deze foto's gemaakt van het bezoekerscentrum op de Veluwe. Ik had ook kunnen gaan voor een overall shot (wat jij misschien zou hebben gedaan), maar heb dat bewust niet gedaan.

of

Maakt het dat betere foto's? Sommige zullen ja zeggen, anderen nee. En beiden hebben gelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 09-10-2020 16:28 ]
Vandaag was ik even in de Zuidas, het 'business district' van Amsterdam, superstrakke hoge kantoorgebouwen, met daartussen de nodige appartementen:

Hele mooie composities, in een mooie stad. Het lijkt er echter op dat de exposure niet helemaal gelijk verdeeld is; dat is vaak een lastig punt._jero_813 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:55:
Hier wat moderne architectuur in Milaan, vorige week gemaakt op vakantie.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Dat gebruik ik zelf vaak, als je ergens vlak voor staat, een wijde hoek gebruikt, maar toch niet alles in één keer in beeld krijgt.
Dat gezegd hebbende, ik vond dat dit gebouw in art-deco-stijl door architect Julius Luthmann ontworpen, wel een beschaafde HDR kon gebruiken.
M.a.w. het DR van m'n D800E nog ff opgekrikt door 3 x +/-1EV opnames te combineren.
Zeker in combinatie met het felle tegenlicht van de ondergaande zon.

RadioKootwijk04 by Erik Haak, on Flickr
:strip_exif()/f/image/gqHPxm71sXRaEPhNbfUbfVk8.jpg?f=fotoalbum_large)
De Plofsluis in Nieuwegein. Onbewerkt, op de afmetingen na.
:strip_exif()/f/image/iWG130w2OB7CBIgDZRowdmqP.jpg?f=fotoalbum_large)
De brug ernaast.
[ Voor 31% gewijzigd door GSX-MAN op 07-09-2021 22:40 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Bedankt voor de tip. Neem je voor het stitchen ook een groothoek of meer richting 30-50mm om minder beeldvervorming te krijgen? Ik ga eens kijken of dat met canon digital photo professional kan, heb nog geen lightroom/photoshopehtweak schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:56:
@Arthur23 Als je niet alles in beeld krijgt en/of je vindt dat er teveel vervorming optreedt door het gebruik van een breedbekobjectief, kun je natuurlijk ook nog meerdere opnames maken en de individuele beelden achteraf stitchen.
Dat gebruik ik zelf vaak, als je ergens vlak voor staat, een wijde hoek gebruikt, maar toch niet alles in één keer in beeld krijgt.
De HDR foto is mooi gelukt! Het ziet er natuurlijk uit
Stitchen gaat makkelijker bij minder groothoek. De stitch software kan vaak beter overweg met 'normalere' brandpuntafstanden dan met extreem wijde beeldhoeken. Dan moet er ook veel meer vervorming gecompenseerd worden bij die breedbeklenzen.Arthur23 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:07:
[...]
Bedankt voor de tip. Neem je voor het stitchen ook een groothoek of meer richting 30-50mm om minder beeldvervorming te krijgen?
Vaak gebruik ik gewoon het objectief wat er toevallig op zit. M.a.w. dan maar wat meer opnames maken.
Op het terrein van Radio Kootwijk staat ook een simplistische watertoren:

RadioKootwijk07 by Erik Haak, on Flickr
Wikipedia: Watertoren (Radio Kootwijk)
Ziet er goed uit leuk bijna surrealistisch perspectief. Al mis ik denk ik ja wat spectaculaire lucht om het af te maken.
Zelf ook wel leuke foto's weten te maken tijdens zaterdag door Utrecht wandelen.De eerste twee zijn met een 50mm prime lens gemaakt de engine lens die ik had rond half november.
Het dak van Hoog Catharijne winkelcentrum
1:

Tivoli Vredenburg zou een iets minder platte kijkhoek beter zijn?
2:

De laatste met een voor mij nieuwe camera de Canon 550D geschoten en experimenteren met live view.
Dit is de Wintertuin in het Cantonpark te Baarn de oude botanische kas van de Universiteit Utrecht.
3:

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisuu01 op 07-12-2021 13:28 . Reden: vergeten te nummeren ]
@Chrisuu01Aardige architectuurdetails, terecht in z/w. Enige bezwaartje vind ik dat ze wat wijken of scheef trekken. In LR zou het onthoekingstool "transform" er misschien wat aan kunnen doen. Ik vind het altijd een beetje jammer als verticale en net-niet verticale lijnen in een foto om de voorrang ruzien. Of horizontale, fwiw.
Ook de kas zou een tikje rechtzetting kunnen gebruiken, hoewel die paal voorin het er niet makkelijker op maakt. Maar ja, no pain, no gain
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Welnu; no problemo. Dat is met de huidige versie van PS binnen enkele muisklikken geregeld!
sky replacement werkt verbazingwekkend goed
:strip_exif()/f/image/kpkd0T93F3CRkXoO7bSX7XQP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUQ3zh2hUEaX13NFMdIEuSax.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ihoS83YtrDn1Mnjjvl2q3TAH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TnhLdeJXlVULRAQBYYahDCh9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ja; wat is nou mooier? Wat is beter passend? Wat is niet goed? Wat is wel goed?
Kweenie...

Voor mij werkt de donkere dreigende lucht het beste voor deze foto... Hierdoor steekt het gebouw nog wat meer af van de lucht. Het gebouw zelf is vrij rustig en dat in combinatie met een rustige lucht vind ik minder goed werken.ehtweak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:02:
Maar ja; wat is nou mooier? Wat is beter passend? Wat is niet goed? Wat is wel goed?
Kweenie...
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Grappig hè hoe persoonlijk fotografie en smaak is. De foto met de stormlucht is wellicht iets te voor mijn gevoel. Ik doelde meer op wat gedefinieerde wolken hier en daar verspreid over de achtergrond.ehtweak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:02:
Dank voor de reacties. De één wil een spectaculaire lucht, de ander juist niet.
Welnu; no problemo. Dat is met de huidige versie van PS binnen enkele muisklikken geregeld!![]()
sky replacement werkt verbazingwekkend goed
Kweenie...
Maar doe vooral wat je zelf mooi vind.
Zelf vind ik edit 2 en 4 mooie voorbeelden van wat exta wat het gebouw net wat omhoog lift.
[ Voor 7% gewijzigd door Chrisuu01 op 08-12-2021 10:02 ]
In de 3e plaat gaat het met het perspectief in ieder geval niet goed. Dat van de lucht is heel anders dan van je onderwerp. Het is wel de enige waar de glow om het gebouw niet zo opvalt.ehtweak schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:02:
Kweenie...
Hij wil.
Foei! Die AI van Adobe houdt daar geen rekening mee.klaaas schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:29:
[...]
In de 3e plaat gaat het met het perspectief in ieder geval niet goed. Dat van de lucht is heel anders dan van je onderwerp.
Goh, breek me de bek niet open...Chrisuu01 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:59:
[...]
Grappig hè hoe persoonlijk fotografie en smaak is.
Adobe vertrouwt voor dit soort dingen op je HIehtweak schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:34:
[...]
Foei! Die AI van Adobe houdt daar geen rekening mee.
Hij wil.
@zzzzz Mooi vastgelegd. Ik vind de hoek heel goed werken zo. Prima plaat.

Milano Centrale by Alan Parker, on Flickr

:strip_exif()/f/image/P5M0dYlN50Qx2F3uqhqrvRIH.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7RIII + Sony 24-105G/4
Met de familie hebben we ook een kleine "competitie" om wat meer bedreven te worden met camera's en instellingen/compositie.
Dit is voor de opdracht "lijnen" , in het trappenhuis van het Chateau.
MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro
@ChrisLNFF
Mooi gecentreerd. En imposante schaal. Wellicht de schaduw iets te donker gemaakt maar verder erg mooi.
@oviMivo
Beginnen zijn er altijd. Wellicht het afgesneden stukken die samen komen of gaan kruizen. Dat was denk ook gaaf geweest . Maar zeker mooi ook zo.
Nou nog een leuk topic gevonden.
Die had je wat mij betreft nog wel wat mogen aandikken tijdens pp.

@zzzzz Milano Centrale staat naar mijn idee een klein beetje scheef. Vooral bij dit soort imposante gebouwen en de foto's daarvan, lijkt me dat nou juist een belangrijk punt.
Zonder mensen (en wat rechter) was 'ie naar mijn idee nog indrukwekkender.
En dan nu een stuk grove betonnen industriële architectuur, hoog in de Italiaanse Alpen:

Vernagt01 by Erik Haak, on Flickr
Detailinfo is te vinden bij de foto @ flickr.
Van boven naar beneden gezien:

ValMartello52 by Erik Haak, on Flickr
Vanuit het midden gezien:

ValMartello54 by Erik Haak, on Flickr
Van beneden naar boven gezien:

ValMartello55 by Erik Haak, on Flickr
Info van het betreffende architectenbureau:
https://www.arch-tara.it/...ma-schluchtenweg-973.html
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 15-10-2022 22:17 ]
Hij wil.
Bedoel je zoiets:klaaas schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:40:
Bij de 3e had ik graag wat dichter op het begin van de volgende 'balk' gezeten.

ValMartello51 by Erik Haak, on Flickr
(Overigens behoorlijke barrel distortion in de plaat. Ik zou zeker de moeite nemen om de lijnen even recht te maken)
Hij wil.
Kwestie van ff 100% inzoomen en je kunt prima zien dat het imho 'gewoon' rechthoekige alu-buis is...klaaas schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:49:
Ik wil graag weten waar ze die horizontale (aluminium) dingen van gemaakt hebben.
(en ja, dat kan gewoon @ flickr en da's online
/f/image/WV7jtOqxdTJbRpRNWwLii4yE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 16-10-2022 23:16 ]
De 1e 2 beelden zijn vanuit mijn uitgangspunt prima: eerst een ruim overzicht en daarna een wat meer ingezoomd beeld met een paar mensen voor de schaal. Helemaal prima. Het 3e beeld is nu meer van hetzelfde. Ik zou kiezen voor een beeld dat wat meer detailinfo geeft over het project. Iets als je laatste beeld, maar dan dit als totaalbeeld (en de voorgrond scherp ipv de achtergrond). Je vangt dan in 3 beelden de essentie van het project.
Hij wil.
Ideaal; voor diegenen die altijd alles in hokjes willen plaatsen.Steef schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:57:
Het dak van de vliegveld terminal in Venetie:
Mooi repeterend patroon.
Oude industriële architectuur:

MuengstenerBruecke13 by Erik Haak, on Flickr
De Müngstener Brücke in het avondlicht.
Al meer dan 100 jaar oud en nog dagelijks in gebruik.
Wikipedia: Müngstener Brücke – Wikipedia
Zelf een architectuur detail vastgelegd uit ons vakantiehuisje van afgelopen week. Deze lamp kon ik niet laten schieten. Simpel maar effectief.

Symetry of Light by Gijs Peijs, on Flickr
[ Voor 11% gewijzigd door sys64738 op 04-08-2024 15:49 ]
Hier nog meer fotomateriaal van deze locatie:sys64738 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:45:
@ehtweak Interessante plek en niet eens heel ver weg. Die gaat op de foto bucket list. Mooie hoek zo met die bomen er nog net op.
https://flic.kr/s/aHBqjB1B41
Uitstapje onder/in de brug:
https://www.brueckensteig.de/
Idd, goed opgemerkt. Leuk dat je 'm wel geschoten hebt!Deze lamp kon ik niet laten schieten. Simpel maar effectief.
Oh nice. Die andere foto's zijn ook erg mooi.ehtweak schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:47:
[...]
Hier nog meer fotomateriaal van deze locatie:
https://flic.kr/s/aHBqjB1B41
Uitstapje onder/in de brug:
https://www.brueckensteig.de/
[...]
Idd, goed opgemerkt. Leuk dat je 'm wel geschoten hebt!
Ah, de aloude gloryhole...wat blijkbaar nauwelijks nog te vinden is op google omdat porno de term heeft geannexeerdehtweak schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:56:
En dan nu een stuk grove betonnen industriële architectuur, hoog in de Italiaanse Alpen:
[Afbeelding]
Vernagt01 by Erik Haak, on Flickr
Detailinfo is te vinden bij de foto @ flickr.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
:strip_exif()/f/image/ZD3WGBNbvbSwaOruYHqN6NEH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb daar nog een coole gemaakt maar die moet ik nog even nabewerken
ff een aanvulling hierop:sys64738 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:45:
@ehtweak Interessante plek en niet eens heel ver weg. Die gaat op de foto bucket list. Mooie hoek zo met die bomen er nog net op.
Ik kreeg de meest recente mailing voor einde-seizoens aktiviteiten.
Waaronder binnenkort weer de zogenaamde Sundowner-Tour.
Mocht iemand belangstelling hebben; ik heb een 10% kortingscode gekregen om te delen met bekenden!
Dus laat maar ff weten of iemand die kortingscode wil hebben.