Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 13:23
Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:12:
[...]

Voor basislaptops misschien, maar bij een multimedialaptop of dtr zul je toch al gauw met een paar mensen een filmpje willen kijken, en dan is een goeie kijkhoek wel zo fijn.
Maar puur voor office, ander werk of gamen maakt het niet zoveel uit nee.
Een multimedia laptop gebruik ik ook vooral alleen. Hooguit sporadisch met mijn vriendin een filmpje kijken, maar mijn ervaring is dat dat prima gaat met een TN scherm. Je gaat toch sowieso niet met meer dan 2 mensen een film kijken op een 15" scherm? Ik heb een zeer mooie 42" tv en een ps3, die combi is daar veel geschikter voor.

Mooie kleuren, scherpte, hoge resolutie, dat wil ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:21:
[...]

Je hebt inderdaad wel gelijk, 2 jaar garantie klinkt ook aantrekkelijker, en daar heb ik dan wel 50 euro meer voor over. En die Asus ziet er ook wel strak uit, denk dat ik er wel uit ben! :)
Bij de weg, is dit wel een laptop die meerdere dingen tegelijk kan draaien? :) Sorry voor misschien een domme vraag, maar ben er totaal niet in thuis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:19
De tijd dat computers maar 1 taak echt goed simultaan kon uitvoeren ligt volgens mij sowieso al 20 jaar achter ons. De tijd dat een processor te zwak was om deftig te multitasken ligt ook alweer een jaar of 5 achter ons.

Imho, de enige reden waarom je nog heel veel CPU power zou willen is als je gamed, zware foto/videobewerking doet of allemaal complexe berekeningen door je PC laat doen. Dus die Asus gaat het prima redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

word.

ik heb een 7 (8?) jaar oude laptop, tijdens het browsen is het verschil niet eens zo groot, er zit alleen te weinig RAM in om er iets deftigs mee te doen.
Leolinedance schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:48:
[...]

Een multimedia laptop gebruik ik ook vooral alleen. Hooguit sporadisch met mijn vriendin een filmpje kijken, maar mijn ervaring is dat dat prima gaat met een TN scherm. Je gaat toch sowieso niet met meer dan 2 mensen een film kijken op een 15" scherm? Ik heb een zeer mooie 42" tv en een ps3, die combi is daar veel geschikter voor.

Mooie kleuren, scherpte, hoge resolutie, dat wil ik graag.
het probleem is dat de meeste schermen tegenwoordig een kijkhoek hebben die zo slecht is, daar word je echt niet blij van.
kan je nagaan hoe vervelend het is om drukwerk op zo'n scherm te bewerken, je beweegt even je hoofd, en de kleuren zijn al weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzarismo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 21:50
Ik moet voor mijn pa een laptop uitzoeken. Hij gaat hem gebruiken voor:

- Films kijken
- Muziek streamen via bluetooth
- Wil er spellen op spelen (waarschijnlijk spellen als Black Ops) maar het is natuurlijk geen die hard gamer die de beste videokaart nodig heeft.

Ik heb hem een 15 inch scherm aangeraden
Zijn budget is ongeveer 600 euro.

Met de pricewatch komen de volgende er uit rollen:

http://tweakers.net/price...N4GrXVUL_IzqGa2NEW8plWX4B

Welke is voor deze taken aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je hebt sowieso je filters veel te strak op sommige punten en te slap op een aantal anderen:

Tip 1: Altijd een minimum aangeven, maar juist geen maximum. Vooral om dat je enkel 2GB hebt toegelaten en max 320GB is je keuze erg beperkt geworden. De meeste laptops, ook in dit budget, hebben 3 of 4GB en mis je dus helemaal! Daarnaast heb je niet gefiltreerd op losse videokaarten en zit je dus met Intel IGP prut waar je COD al helemaal op je buik kan schrijven :P

Als service van de zaak heb ik maar ff de filters goed gezet, de juiste videokaarten geselecteerd en de tabellen gevuld met de belangrijke data :P Filtertje is hier
had je nog een goede reden om HP, Samsung en Toshiba weg te filteren? Ik heb ze maar ff toegevoegd.

Bluetooth zal sowieso even met een dongle moeten. Ik houd namelijk geen goede keuzes over als ik ook nog interne bluetooth selecteer.

pricewatch: Asus K52JE-EX040V vind ik persoonlijk de beste optie op het moment. Beste videokaart die je binnen dit budget gaat vinden, vlotte processor en 2 jaar garantie. Acer heeft een aanbod wat gelijkwaardig is en 15 euro goedkoper is, maar voor die 15 euro zou ik toch voor een extra jaar garantie gaan. Voor 20 euro meer kun je nog een gelijkwaardige Asus pakken (staat er direct boven) en heb je 1GB meer. Maar we zitten al wat boven het streefbudget en het is niet echt nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 09-11-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzarismo
GENETX schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:29:
Je hebt sowieso je filters veel te strak op sommige punten en te slap op een aantal anderen:

Tip 1: Altijd een minimum aangeven, maar juist geen maximum. Vooral om dat je enkel 2GB hebt toegelaten en max 320GB is je keuze erg beperkt geworden. De meeste laptops, ook in dit budget, hebben 3 of 4GB en mis je dus helemaal! Daarnaast heb je niet gefiltreerd op losse videokaarten en zit je dus met Intel IGP prut waar je COD al helemaal op je buik kan schrijven :P

Als service van de zaak heb ik maar ff de filters goed gezet en de tabellen gevuld met de belangrijke date :P Filterhier
had je nog een goede reden om HP, Samsung en Toshiba weg te filteren? Ik heb ze maar ff toegevoegd.

Bluetooth zal sowieso even met een dongle moeten. Ik houd namelijk geen goede keuzes over als ik ook nog interne bluetooth selecteer.

pricewatch: Asus K52JE-EX040V vind ik persoonlijk de beste optie op het moment. Beste videokaart die je binnen dit budget gaat vinden, vlotte processor en 2 jaar garantie. Acer heeft een aanbod wat gelijkwaardig is en 15 euro goedkoper is, maar voor die 15 euro zou ik toch voor een extra jaar garantie gaan. Voor 20 euro meer kun je nog een gelijkwaardige Asus pakken (staat er direct boven) en heb je 1GB meer. Maar we zitten al wat boven het streefbudget en het is niet echt nodig.
Wat betreft het werkgeheugen, ik dacht niet meer nodig te hebben dan 2 gig maar met het oog op de toekomst en de meerprijs (die absoluut meevalt) lijkt me 4 gig ook verstandiger.
Wat betreft de videokaarten, daar heb ik sowieso geen verstand van :P
Wat betreft de service, _/-\o_

Ik ga de opties even bekijken en laat je weten wat de keuze wordt!

Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:29:
is er een reden om niet voor de dell te gaan?
asus xps 15
€660 €674 (+ €14)
i3 370m i3 370m
3GB 4GB
HD5470 (~4000 3dmark06) GT420 (~6130 3dmark06, eenvoudig over te clocken naar ~7500+)
2 jaar garantie 1 jaar garantie
500GB 320GB @7200rpm
vermoeddelijk betere speakers
...gratis mcafee

een jaar garantie is leuk.. maar qua specs is de xps de onbetwiste winnaar: de gpu is fors sneller en de rest ongeveer gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Helemaal darkstone, ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat de XPS tegenwoordig zo goedkoop is. Ik begin wat achterop te raken zoals je kan merken de laatste tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het verbaast mij ook wel, ik zat laatst te vergelijken met de "goede oude' studio 15, die bleek in veel gevallen nog duurder ook :?

edit: en een review:
http://www.anandtech.com/...ell-xps-15-l501x-review/1

ik kan wel alle pluspunten opnoemen.. maar wat mij betreft zegt deze quote genoeg:
Are we picking nits here? Yes, we certainly are, and that's because the L501x gets so many things right. The build quality is much better than average, battery life is good, performance is a substantial bump from the old Core 2 Duo Studio XPS—in both graphics and CPU workloads—and the audio really needs to be experienced to hear how good it is (relative to other laptops as well as basic desktop speakers). There really isn't a single show-stopper in sight. Gamers will still pine for a better GPU like the 460M, particularly if they want to drive the 1080p panel at native resolution and medium to high detail settings, but for the price the new XPS line comes with everything I would recommend in a modern laptop. That's the initial experience, but I'm sure you want some benchmarks and concrete data to back things up, so let's get to it.
nog een edit:
Verwijderd schreef op zondag 07 november 2010 @ 14:13:
ips schermen hebben ze niet meer, de laptops met de beste (1080p) panelen zijn:

xps 15, deze heeft echter geen hdmi, maar minidisplayport, zelfde als op de mac
sony F premium scherm (mat, al betaal je dan €1300 minimaal)
de xps 15 heeft wel HDMI, maar geen VGA.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakels
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-07 00:31
Layumi schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:09:
Ik volg al enige tijd dit forum, omdat ik op zoek ben naar een leuke laptop.

Mijn vraag is, wat jullie van de medion laptop van de Aldi vinden, in de zin bang for the bucks...
Volgens mij zijn de Medion laptops altijd wel goed. Aankomende zaterdag begint de actie, lijkt mij een mooie aanbieding:

http://aldi.medion.com/md98390/nl/?refPage=aldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vaak krijg je gelijke specs als de concurrent, maar wel veel extra's: veel waar voor je geld, maar dat hoeft niet perse een goede computer te zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 13:23
Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:24:
word.

het probleem is dat de meeste schermen tegenwoordig een kijkhoek hebben die zo slecht is, daar word je echt niet blij van.
kan je nagaan hoe vervelend het is om drukwerk op zo'n scherm te bewerken, je beweegt even je hoofd, en de kleuren zijn al weer anders.
Totaal geen last van met een TN scherm. Ik zit dan ook 99% van de tijd recht achter het beeldscherm. Is ook beter tegen RSI etc. ;)

• tntkiller
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25
ik zoek ook een laptop alleen dan niet voor mezelf maar voor mijn dochter.

het is voor school en thuis om huiswerk/internet\films mee te doen maar geen games (ze is nogal verslavingsgevoelig voor sims3/WoW spelen daar wil ik ze ver vandaan houden en dus hoeft de notebook daar niet op berekend te zijn.)

ik heb een beetje rond zitten kijken en dacht aan deze 2

MSI Notebook CR620-423NL 15.6", P4600, 250GB (zwart)
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-099693

of

Acer Notebook TM 5740Z-P602G25Mn 15.6", P6000, 250GB
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-094761

en andere optie is nog een nettop(mijn vrouw heeft er een nettop dit zijn best handig mede omdat ze niet zo groot zijn)

Asus Netbook Eee PC 1215N 12.1", D525, 250GB (zwart) OP=OP
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-097485

het is vooral voor huiswerk enz mee te doen(evt om dat ding later mee te nemen naar school mocht dat nodig zijn.

tegenwoordig zijn er zoveel verschillen in laptop/computerland dat ik door de bomen het bos niet meer ziet.. welke van deze is een goede optie.

Iseci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakels
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-07 00:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 16:14

jin

Ik haal morgen de Medion op bij de Aldi. Zal zodra ik hem 'ingewerkt" heb wat ervaringen posten....(als dat hier mag...)

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzarismo
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:12:
[...]

is er een reden om niet voor de dell te gaan?
pricewatch: Dell Inspiron 15R (I15R-K111NL)

Is deze geschikt om via een bluetooth gps ontvanger te navigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sure, why not? Er zit bluetooth op en de rest is toch softwaregerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzarismo
GENETX schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 16:42:
Sure, why not? Er zit bluetooth op en de rest is toch softwaregerelateerd.
Oke thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 11:22
Mijn moeder wil een laptop aan gaan schaffen, en ik mag / moet haar een beetje wegwijs maken in laptopland.

Ze wil ± € 500,00 uitgeven en zal voornamelijk gaan mailen, internetbankieren, verslagen tikken, en wat klooien met foto's en muziek.

Nu zag ik deze Acer Notebook Aspire 5742-373G25MN i3-370M.
Dit lijkt mij redelijk bij haar wensen aan sluiten.

De i3 processor sprak mij wel aan omdat ik hiervan nog wel enige snelheid durf te verwachten.

Zou dit een goede koop zijn? Indien aanvullende informatie gewenst is; vraag deze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
^^ Iemand een mening hierover? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Op zich is een Pentium Dualcore ook al snel zat. Ze zal geen snelheid nodig hebben op zich... De tijd dat alles sneller moest, ook voor basistaken, is voorbij. Dus elke laptop zal wel volstaan.

Ik zou persoonlijk eerder iets als pricewatch: Asus X52F-EX503V nemen. Zelfde specificaties, maar voor 5 euro krijg je wel een jaar extra garantie. Ook zou je nog even kunnen kijken wat Samsung heeft, die geeft ook 2 jaar garantie en zijn prima notebooks. Op zich zou ook een Samsung R530 volstaan en kost 90 euro minder: pricewatch: Samsung R530 JA09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Bedankt voor de tip. Zal er naar kijken. Probleem is dat ik al een tijdje niet meer met Windows computers werk en ik dus niet zo goed kan inschatten wat OK is.

Zal je echt veel verschil merken tussen de verschillende processors? Het hoeft geen bloedsnelle machine te zijn, maar het moet natuurlijk wel een beetje "snappy" aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de processor maakt anno 2010 niet echt meer uit, een atom + SSD voelt meer 'snappy' aan een veel snellere processor met harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Ja OK, ik snap je punt. Maar een SSD in een basisnotebook is natuurlijk niet echt een realistische configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

precies, maar als de atom config sneller aanvoelt kun je toch wel concluderen dat de processor anno 2010 niet meer de zwakste schakel is, zeker als je niets meer doet dan mailen en mails tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Afgezien van de grootte hebben de Acer en de Samsung een gelijke HD.

Kijk ik dan naar de afdeling "Video", dan lijkt de Samsung de betere papieren te hebben tov de Acer

Samsung:

Afbeeldingslocatie: http://i268.photobucket.com/albums/jj18/timn_01/Afbeelding2-3.png

Acer:

Afbeeldingslocatie: http://i268.photobucket.com/albums/jj18/timn_01/Afbeelding1-8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met hem darkstone

Al 4 jaar lang kan ik je het verschil niet aangeven of mijn laptop of desktop op zijn max draait, of op energiebesparing @ 800MHz. Je merkt het gewoon niet. Ook nu gebruik ik hooguit 10-20% van 2,26GHz. Zelfs al zou je mijn Core i5 op 533MHz clocken, dan zal hij nog steeds niet merkbaar trager aanvoelen.

En qua specs wil men wel eens fouten maken De IGP van de Acer is gewoon beter, dat is de nieuwere generatie. Maar dan nog, wat heb je Anno 2010 aan een videokaart als je niet gamed? Enkel met HD beelden is het interessant, maar ook dat kunnen beide chips al moeiteloos aan. En Aero draait ook al soepel op een bejaarde ATI Radeon 9600 van 6 jaar geleden.

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 16-11-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een intel IGP kan je sowieso niets. deze heeft 8 shaders.

ter vergelijking, de HD5650, de traagste kaart die ik je aanraad als je een spelletje wil spelen heeft er 400 :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
De Acer zou hier dan het meeste "bang for bucks" leveren?

Of dan toch de Samsung; iets lagere prijs - kan je Office voor kopen op Surfspot- en de uitgebreidere garantie?

[ Voor 50% gewijzigd door TimmieN op 16-11-2010 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, de Samsung en de Asus X52F. De laatste is net zo duur, heeft dezelfde specs, maar geeft een jaar extra garantie (marktwaarde ~50 euro). De Samsung is snel genoeg en maarliefst 90 euro goedkoper.

Persoonlijk ben ik van mening dat je beter voor de Samsung kan gaan. Uiteindelijk ga je niks merken van die extra snelheid waar je 90 euro (ofwel 20% meer) voor neer moet tellen. Een Core i-processor vind ik persoonlijk pas interessant als je wat zwaarder werk gaat doen en af en toe een spel speelt. Zoals gezegd, extra snelheid ga je alleen zien in benchmarks, niet tijdens het gebruik.

Tegenwoordig zijn zelfs de zogenaame "thin and light" notebooks hip. En die draaien ook op maar 1,3GHz doorgaans, maar voelen toch vlot aan. Een klasgenoot van me heeft zo'n een, eentje op 1,2GHz overigens, en ook daarop kan ik niet zeggen dat hij trager is. Zoals je al aangeeft: Het moet "snappy" zijn, en dat zijn dat soort notebooks ook gewoon.

En darkstone, vanwege de opbouw van de ATI zou je het getal nog ff door 5 moeten delen (bij de 6000-serie mag je btw delen door 4 :D ). Anders zou een HD5650 nog meer echte rekenkracht hebben als de GTX 480M ;)

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 16-11-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
@ GENETX & @ darkstone: bedankt voor de input.Dan ga ik de Samsung maar aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptop advies gevraagd! Multimediagebruik - 600 euro

Ik zit erg te denken aan deze MSI: MSI CX720-026NL.
http://nl.hardware.info/productinfo/...:specificaties

Of een MSI CR720 (maar ik weet niet precies welke).
Deze Asus is volgens tweakers ook vrij aardig: pricewatch: Asus K52JB-SX133V
Alleen zit ik dan met het 15 inch scherm. Hebben jullie ervaring met de grootte van het scherm? Zelf lijkt mij een 17 inch veel fijner.

Mijn oude desktop computer verkoop ik door aan een kennis.

Ik heb een laptop nodig (momenteel ongeveer een half jaar voor thuisgebruik) en daarna ook om mee te nemen voor andere zaken.

- Moet aan te sluiten zijn aan een HD tv zodat ik films van de laptop op de tv kan kijken (HDMI)
- Moet goed films kunnen afspelen op de laptop zelf
- Het liefst zou ik ook enkele spellen willen kunnen spelen. Denk hierbij aan de nieuwe Shogun Total War volgend jaar. Denk hierbij niet aan Call of Duty games.

Als budget wil ik het bescheiden houden omdat ik na anderhalf jaar een nieuwe (goede) zal willen kopen. Zo rond de 500 - 600 euro zou dus mooi zijn.

Ik wil dus wel wat met mijn laptop kunnen doen, behalve alleen internetten. Films en opslaan van grote bestanden (downloaden) hebben de prioriteit.

Over MSI heb ik enkel goeds gehoord, een kennis heeft ook een MSI laptop.

Zouden jullie mij kunnen adviseren of dit inderdaad een goede keuze laptop is, of dat er voor ongeveer hetzelfde geld toch een beter aanbod is?

Alvast bedankt,

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 17:38:

Alleen zit ik dan met het 15 inch scherm. Hebben jullie ervaring met de grootte van het scherm? Zelf lijkt mij een 17 inch veel fijner.

Ik heb een laptop nodig (momenteel ongeveer een half jaar voor thuisgebruik) en daarna ook om mee te nemen voor andere zaken.
17" is gróót. Tenminste als d'r een keertje mee op schoot wilt werken vind ik 17" persoonlijk te.
Je schrijft ook dat je 'm mee wilt nemen; let dan ook op gewicht, en ook hierbij op de grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom wil je over anderhalf jaar een nieuwe kopen? besteed dan meteen €700/800 voor een degelijke notebook
of iets meer.. persoonlijk zou ik op dit moment een xps 15 met full-hd kopen, maar dat is wel aardig boven budget (€940 met i5, GT420m, en 4 jaar garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zat eerst hier aan te denken: http://nl.hardware.info/p...pc-ec3m1ebj#tab:overzicht
Maar 900 euro vind ik echt veel geld. 700 euro wil ik nog wel gaan. Ik wil de laptop ook kunnen gebruiken op de bank terwijl ik tv kijk dus misschien is een 15 inch inderdaad handiger.

Dan kom ik uit bij deze Sony:
pricewatch: Sony Vaio VPC-EF3E1E (Wit)
Alleen is deze 17 inch,

Deze sony is volgens de website echter een 15 inch: http://www.informatique.nl/517273
En deze lijkt er ook op: http://nl.hardware.info/p...pc-eb1j1ewi#tab:overzicht

De asus zit dan nog in het achterhoofd: pricewatch: Asus K52JB-SX133V

Wat raden jullie aan? (700 is ongeveer het max). Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Dell.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dell is de enige fabrikant met fatsoenlijke schermen onder de €1000, vandaar

en trouwens, de sony E lijn is de slechtste keus op dit moment, de laptops hebben last van een doordringende pieptoon, en sony doet er niets tegen |:(

dan heb je nog een wat minder geconfigueerde xps: 1 jaar garantie en zonder het full-hd scherm voor net geen €700: http://configure2.euro.de..._30=321942&oc=N00XL503epp maar het scherm (€200) is imo een must, zelfde als het premium scherm op de sony F.

de asus ziet er ook leuk uit, 2 jaar garantie en een mindere videokaart en iets minder RAM voor €50 minder, je kunt ook nog de pricewatch: Acer Aspire 5742G-373G32MN overwegen, praktisch hetzelfde als de asus, maar ik ben nooit zo'n fan geweest van de goedkoopste in de pricewatch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de hulp!

Ik heb even verder gekeken, maar dell bevalt mij toch niet echt. De Asus is inderdaad een goede koop die ik in het achterhoofd laat zitten. Want;

Ik ging even kijken op de Sony style site en het blijkt dat je daar gratis je scherm kan laten upgraden tot 22 november. Met de piep kan ik denk ik wel leven. Ik heb het topic op tweakers hier over de E serie gelezen en op zich bevalt de laptop de meeste mensen erg goed.

Ik heb de volgende twee laptops even samengesteld en zou graag advies willen.

De E serie
De F serie

Ik zit nu met de volgende vragen:
Bij de E serie heb ik gekozen voor de VPC-EC3X5E, met de gratis upgrade naar Gratis LCD-scherm upgrade van 1600 x 900 pixel naar 1920 x 1080 pixel (Full HD dus). Verder;
# Intel® CoreTM i5-460M, 2,53GHz
# 320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
# 4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
# ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
Kost: 950.

Als ik de F Serie kies, heb ik het volgende geselecteerd:
VPCF13V5E
* Intel® CoreTM i3-370M, 2,40GHz
* 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
* 4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
* 41,6 cm LCD, 1920x1080+ camera
* NVIDIA® GeForce® GT 425M 1GB

Het verschil is dat de Processor dus bij de F serie een i3 is ipv een i5. Dit zou namelijk de prijs op meer dan 1000 euro brengen.

Ik zou natuurlijk ook bij de F serie kunnen kiezen voor een i3 processor, met een scherm van 1600 x 900 en de grafische kaart met 512 mb ipv 1 gb. Dat zou de prijs dan terug brengen tot 850 euro. Of is dit nou echt zonde?

Wat wordt me aangeraden? De F lijkt wel betere batterijen te hebben, betere videokaart en grotere harde schijf, maar dus een slechtere processor. Bij beide heb ik een Full HD scherm....

Advies wordt ontzettend gewaardeerd! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Beide zijn geen slechte deal ook. Vanwege de piep zou ik toch naar de F neigen. De i3 is niet zoveel trager en je hebt niet alleen een grotere HDD, maar ook een snellere. En juist dat maakt dat de laptop sneller zal aanvoelen ondanks de i3. Uiteraard geldt dat niet als je een dik winrar document uitpakt of een video omzet, dan zal de i5 een stukje sneller zijn met zijn turbo tot 2,8GHz. Maar zoveel maakt dat niet uit als je toch al een tijdje moet wachten. Ik zou voor de F kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie!

Ik had inmiddels nog wat erbij gezet, maar omdat men hier zo snel reageert (waarvoor diep respect(!)) is dat misgelopen.

Als ik dus voor de F serie zou kiezen zou ik daar wel verschil in kunnen maken:
Processor: i3

Ik kan nu kiezen tussen 3 opties:
1600 x 900 + 512 MB grafische kaart = 860.
1600 x 900 + 1 gb Grafische kaart = 910
1920 x 1080 + 1gb Grafische kaart = 1010

Het moet natuurlijk wel in verhouding zijn met de processor. Het gaat me nu een beetje om de prijs. Is het Full HD scherm echt nodig? Ik moet dan verplicht een 1gb Grafische kaart in laten bouwen.
Zo niet, kan ik dan ook gemakkelijk met het 1600 x 900 scherm werken en de 512 MB Grafische kaart?

Dat zou de prijs terugbrengen van 1000 naar 850 wat ik toch een groot verschil vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mja, toeval dat ik net uit de douche kwam en even mn ronde deed :+

De resolutie moet je zelf uitmaken. Maar gezien je eisen is 1600x900 pixels op zich beter, dan hoef je de videokaart minder te belasten en kun je hogere framerates halen of het detail eerder omhoog schroeven. Full HD is voornamelijk leuk als je veel met photoshop werkt, videobewerkt of veel vensters naast elkaar wil hebben. Maar dat is volgens mij bij jou niet echt van toepassing.

Zelf zou ik dus wel voor het Full HD scherm gaan, maar ik doe dus bovenstaande en game nog amper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Inderdaad, ik doe weinig met videobewerking e.d. Niet zoveel om daar speciaal een Full HD scherm voor aan te schaffen. Sowieso kan ik de laptop met de HDMI ingang aansluiten op een HD TV. Dan heb ik alsnog een groot, mooi scherm indien nodig.

Ik game op zich niet zoveel dat ik hier speciaal een goede videokaart voor wil aanschaffen. Momenteel heb ik een Ati HD3870 en een Intel Core 2 Duo E8400 waar ik alles perfect mee kan doen indien nodig. Deze laptop is vele malen beter dan mijn huidige computer.

De optie: 1600 x 900 + 512 MB grafische kaart = 860 zou dus het beste zijn in mijn geval?
Dat wordt dan een NVIDIA® GeForce® 310M 512MB ipv NVIDIA® GeForce® GT 425M 1GB

Het lijkt me dat ik daar bijvoorbeeld de total war serie gewoon op mid/high mee zou moeten spelen. Zoals gezegd; ik doe van alles wat maar van niks heel veel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nope :X

Ik had verwacht dat ook met 512MB er gewoon een GT 425M in kwam. De G 310M is echt traag en eigenlijk helemaal niet geschikt om lekker mee te gamen. het lukt wel, maar dan op Low :X Zie ook http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

En zelfs de Vaio F is in de config met de GT 425M nog trager als je desktop. Ja, dat lees je goed. Notebookcomponenten lopen hopeloss achter op hun desktopbroeders. De E8400 is met zijn 3GHz toch echt wel minstens zo snel als een Core i3 370M. En de HD 3870 mag dan verouderd zijn (heb hem zelf ook nog), die doet toch even 8000 3Dmark06 punten ongeveer. De GT 425M en HD 5650 doen er zo'n 6500 3Dmark06 punten.

En mocht je dat nog denken, geheugen zegt niks over de prestaties van een videochip. Het is hetzelfde als de processor + geheugen combinatie. Je hebt niks aan een quadcore met maar 2MB geheugen, maar ook niks aan een oude 386 met 4GB geheugen. De videochip geeft aan hoe snel deze in principe is (wat je ook ziet in die link hoerboven).

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 16-11-2010 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:28:

Ik heb even verder gekeken, maar dell bevalt mij toch niet echt. De Asus is inderdaad een goede koop die ik in het achterhoofd laat zitten. Want;

Ik ging even kijken op de Sony style site en het blijkt dat je daar gratis je scherm kan laten upgraden tot 22 november. Met de piep kan ik denk ik wel leven. Ik heb het topic op tweakers hier over de E serie gelezen en op zich bevalt de laptop de meeste mensen erg goed.

Ik heb de volgende twee laptops even samengesteld en zou graag advies willen.

De E serie
De F serie

Ik zit nu met de volgende vragen:
Bij de E serie heb ik gekozen voor de VPC-EC3X5E, met de gratis upgrade naar Gratis LCD-scherm upgrade van 1600 x 900 pixel naar 1920 x 1080 pixel (Full HD dus). Verder;
# Intel® CoreTM i5-460M, 2,53GHz
# 320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
# 4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
# ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
tsja.. ik zou hem niet nemen, voordelen xps 15:
4 jaar garantie, zonder kost hij €90 minder.
veel betere bouwkwaliteit (da de E, de F is wel redelijk par gok ik)
beste speakers in een 15" of kleiner.
een van de beste laptopschermen ooit (volgens mij #3, alleen de rgbled schermen zijn beter)
betere cpu
betere gpu
betere accuduur

voordelen sony E:
ehh, hij is wit? :')
persoonlijk: het design

dit lijkt misschien een biased lijst, maar echt, ik kan geen reden bedenken waarom je de sony zou kiezen tegenover de xps.

nee echt, de xps is koning op dit moment, en niet zonder reden, de xps is de enige laptop die álles heeft wat de concurrentie mist (scherm? speakers? stilte?) voor een veel lage prijs van de concurrent (op dit moment alleen sony, en in mindere mate de envy lijn, maar die kost dan ook 2x zoveel)

vroegâh was de E populair omdat het de goedkoopste (sony? dat was toch die fabrikant welke alleen maar laptops boven de €1500 had?) was met een midrange videokaart, en omdat de piep problemen nog niet bekend waren.
we zijn nu bijna een jaar verder, geen van bovengenoemde punten is nu nog waar.
Als ik de F Serie kies, heb ik het volgende geselecteerd:
VPCF13V5E
* Intel® CoreTM i3-370M, 2,40GHz
* 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
* 4 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
* 41,6 cm LCD, 1920x1080+ camera
* NVIDIA® GeForce® GT 425M 1GB

Het verschil is dat de Processor dus bij de F serie een i3 is ipv een i5. Dit zou namelijk de prijs op meer dan 1000 euro brengen.

Wat wordt me aangeraden? De F lijkt wel betere batterijen te hebben, betere videokaart en grotere harde schijf, maar dus een slechtere processor. Bij beide heb ik een Full HD scherm....

Advies wordt ontzettend gewaardeerd! :)
de F.. aan de ene kant vind ik het een leuke laptop, mits je voor de premium config gaat, de 'budget' F bied relatief lage specs voor het geld, het scherm is ook niets bijzonders.
(toegegeven, dat is bij geen enkele laptop behalve een select lijstje het geval, te weten: elitebook lijn, duurste thinkpad lijn, schermupgrades op de dell zakelijke modellen, sony F-S en F-X, alles van dell met een 1080p scherm (2 modellen?), en de macbooks)

--

misschien komt deze post minder aardig over, maar dat is gewoon mijn mening, je hebt eisen: een basisnotebook, vervolgens kies je de sony vanwege het scherm en de midrange gpu, vervolgens bespaar je op beide onderdelen.
het resultaat is een laptop die eigenlijk niets meer doet dan de eerdergenoemde pricewatch: Acer Aspire 5742G-373G32MN, dan heb ik toch een "waar zijn we mee bezig?" gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beiden bedankt voor jullie hulp.

Ik zie de GT 425M staan op plek 58. Die van de acer staat als ik het goed heb op plek 111.
Het verschil met de acer is toch vooral de 17 inch ipv 15, de grotere harde schijf en vooral het uiterlijk ja.

Persoonlijk, gezien jullie adviezen, zou ik er het beste voor kunnen kiezen (indien ik de F wil kopen) om de i3 processor te nemen samen met de GT 425M 1 gb Grafische kaart en het Full HD scherm.
Daarmee komt de gehele prijs dus op 950 euro.

Ik heb het gevoel dat ik daarmee toch een erg mooie en degelijke laptop mee aan schaf. Het lijkt me dat ik er ook lang mee kan doen, en alles kan uitvoeren wat ik verlang. Er zit ook 2 jaar garantie bij. Ik denk dat ik er veel plezier aan zal beleven... of maak ik me nu blij met een dode mus?

Persoonlijk heb ik iets tegen Dell. Het doet me altijd denken aan familie computers, aan lelijke laptops (de xps vind ik er nou niet echt geweldig uit zien). Toch moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van je post en zeker de laptop heb overwegen. Ik denk dat je anderen zeker met je post zult helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat komt wellicht door het feit dat je ze zo gewend bent van reclames en je ze veel tegenkomt, net als in mindere mate ook PB bijvoorbeeld. En als tweaker heb je nu een hekel aan prefab spul, dus ook die merken die die troep aanleveren.

Helaas moet je wel een prefab laptop nemen, en ja, of dat nou een Dell, PB, Asus, Sony, Samsung, whatever is, het is allemaal prefab. Feit is dat je even dat gevoel opzij zou moeten zetten voor een goed vergelijk. Dell heeft namelijk, zoals darkstone ook al aangeeft, de betere laptops op het moment.

De Sony F is echt geen slechte laptop en daar ga je zeker wel gelukkig van worden. De XPS15 is alleen even wat beter voor het geld, maarja... Ik ben het wel met je eens dat de XPS 15 gewoon erg lelijk is :P

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 16-11-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:18:
De Sony F is echt geen slechte laptop en daar ga je zeker wel gelukkig van worden. De XPS15 is alleen even wat beter voor het geld, maarja... Ik ben het wel met je eens dat de XPS 15 gewoon erg lelijk is :P
de camerahoeken op dell.nl zijn gewoon *erg* slecht, een filmpje geeft een beter beeld:
YouTube: Dell XPS 15 unboxing l501x
al nog steeds niet moeders mooiste.

al vind ik hem wel iets "thinkpad" hebben, die zien er ook niet uit maar verkopen als een malle. De behuizing is ook gemaakt van een allu frame (tegenwoordig is 95% uitgerust met puur plastic, niet laten vallen :N )
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:14:
Ik heb het gevoel dat ik daarmee toch een erg mooie en degelijke laptop mee aan schaf. Het lijkt me dat ik er ook lang mee kan doen, en alles kan uitvoeren wat ik verlang. Er zit ook 2 jaar garantie bij. Ik denk dat ik er veel plezier aan zal beleven... of maak ik me nu blij met een dode mus?
de F is prima, lange tijd is dat de enige goede keus geweest:
[Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen

haal de pas uitgekomen xps eruit, en wat houd je over:
de E
alienware
asus gamer model
msi gamer model........
thinkpad lijn, maar die zijn toch een stuk duuder :X
de F

de F blijft dan in principe over als enige keus, tenzij je fan bent van rood plastic en top-of-the line grafische kaarten met bijbehorende (err, gebrek aan) accuduur.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:26:
de camerahoeken op dell.nl zijn gewoon *erg* slecht, een filmpje geeft een beter beeld:
YouTube: Dell XPS 15 unboxing l501x
al nog steeds niet moeders mooiste.
Had ik al gezien, maar nog steeds erg lelijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je het over lelijk hebt...

YouTube: MSI GX620 Turbo gaming notebook Nvidia 9600GT G series

dát is pas lelijk :X

edit: ehh, volgens mij heb ik "per ongeluk" mijn 5000e bericht gepost O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inderdaad niet zo gecharmeerd van Game laptops, met hun opvallende kleuren ;)

De Sony ziet er erg mooi uit en doet me altijd denken aan een succesvolle zakenman. Inderdaad ziet de Dell er beter uit op de video, maar volgens mij kun je beter een mooie vriendin 'aanschaffen' dan iemand waarvan je na 6 maanden denkt: Mwah, toch maar niet. Een laptop hou je tot zijn pensioen je van hem scheidt. De Dell is inderdaad 40 euro goedkoper en heeft een i5 ipv een i3, maar toch...

Ik ga even goed op een rijtje zetten hoe ik de laptop in zijn geheel ga financieren en zal hem een dezer dagen gaan bestellen. Ik zal zeker nog even plaatsen wat ik er van vind.

Ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, dat is niet lelijk.

DIT is lelijk:
Afbeeldingslocatie: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:yKrHz68PTlXvPM:http://image.esoft.web.id/images/9sz6yleme8i54ywmop1.jpg&t=1
Toshiba Star Trek Enterpr Qosmio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een laptop en door de verscheidenheid aan laptops op de markt kom ik er niet meer uit. Iig wil ik het volgende; 15,6" en onder de 600 euro. Ik ga de laptop gebruiken voor internet, word, mail, 1080p/720p films/series kijken, football manager 2011 en wat shooters op low/medium kwaliteit (gaming, behalve fm2011 minst belangrijk).

Nu zag ik bij de mediamarkt de HP G62-b90ED in de aanbieding staan voor 599 euro. Volgens mij voldoet deze aan al mijn eisen. Specs op http://h10025.www1.hp.com...oc=true&docname=c02577897 .

Alleen heb ik geen flauw idee hoe lang de laptop mee zal gaan op de batterij. Ik hoop toch wel minimaal 2 uur bij normaal gebruik. Is het verstandig om voor deze laptop te gaan, of raden jullie mij iets geheel anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pw filter

dan kom ik uit bij:
pricewatch: Asus K52JB-SX231V
pricewatch: Acer Aspire 5742G-373G32MN (snellere processor, leverbaar bij bol.com (winkel met uitstekende voorwaarden als ik de verhalen mag geloven))

de rest is niet zo interessant imo (boven je budget, als je iets hoger gaat kom je automatisch bij de xps terecht (€700) welke dan een stuk betere keus is dan iets met een HD5470, crappy speakers, en idem bouwkwaliteit)

de hp die jij bedoelt staat niet in de pricewatch, en eerlijk gezegd ben ik nog nooit onder de indruk geweest van het hp aanbod: asus is doorgaans goedkoper en met 1 jaar extra garantie.

accuduur: zoek een review van iets met vergelijkbare specs (het exacte model vind je zo goed als nooit), notebookcheck staat er vol mee.
asus en hp hebben doorgaans een betere batterijduur dan de prijsvechters acer en PB, vandaar mijn voorkeur voor asus.
GENETX schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:50:
[...]

Nee, dat is niet lelijk.

DIT is lelijk:
[afbeelding]
Toshiba Star Trek Enterpr Qosmio
lelijk, lelijker..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me de afgelopen weken een ongeluk gezocht naar een goede laptop/notebook, werkelijk alles gelezen en wilde voor de HP Pavilion dv7-4040ed gaan, maar gezien de minpunten, zie hiervoor de draad, besloten om eens naar BTO (http://www.btonotebooks.nl/) te gaan. Aldaar kan je kiezen voor een standaard concept en aanpassen naar eigen wensen.

En nee, geen aandelen aldaar ! Systeem werkt super en de service is echt erg goed.
Nadat notebook geleverd was ontdekte ik een storende 'dode' pixel fel groen, gebeld met Remco (directeur)
teruggebracht, en nieuw scherm gekregen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu m'n oude notebook (toshiba A200-1K7) eigenlijk een beetje af is (letter o is kaduuk, kan nog 3 min. zonder lader, cdspeler werkt niet en nog wat kleine dingen) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Asus leek me dit keer wel wat, niks ten nadele van Toshiba maar ik wil niet dezelfde als m'n zusje en daar kwam ik zo'n beetje op uit..

Nu heb ik inmiddels wel enig idee wat ik wil, en ik heb een leuke uitgezocht, maar ik kwam ook nog een andere tegen. Het gaat om deze twee:

Asus A52JE-EX050V
Asus X52JC-EX325V (

Het prijsverschil is 70 euro (tweede is duurder), en de verschillen:
i5 ipv i3
2,53 Ghz ipv 2,4 Ghz
GeForce G310M 1GB ipv Radeon HD5470 512MB
2200 mAh accu tegenover 4400 mAh

Het eerste snap ik, het tweede weet ik ook, maar wat ik me vooral afvraag: is die videokaart veel beter? en is de accu van de goedkope beter dus?

Wat ik gebruik: Photoshop, Dreamweaver, veel internet, af en toe een filmpje (sluit ik 'm aan op de tv -> hdmi kabel handig dacht ik), en dit allemaal vrij intensief, ik breng aardig wat tijd door achter m'n laptop. Vaak gebruik ik PS en/of DW, word en firefox tegelijk.. Het budget is zo'n 700 euro, met die eerste zit ik er wat overheen maar als die het echt waard is kan dat ook nog wel..

Ik hoop dat iemand mij even van advies kan voorzien, aangezien ik er niet zo heel veel verstand van heb :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je eisen aan de mobiliteit van het beestje? een hogere resolutie is bij jouw bezigheden (weinig gamen, neem ik aan?) namelijk erg prettig.

met een 17" krijg ik:
pricewatch: Toshiba Satellite L670-187
of
pricewatch: Asus X72JR-TY157V (2 jaar garantie)
of met een veel betere grafische kaart:
http://www1.euro.dell.com...17&s=dhs&cs=nldhs1&~ck=mn (boven je budget)
of het keleine broertje:
http://www1.euro.dell.com...15&s=dhs&cs=nldhs1&~ck=mn (€709 min 5%)

met een HD5470 valt namelijk niet echt te gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sowieso is de 2200mAh fout. Asus levert hem enkel met 4400mAh. 2200mAh is sowieso heel erg weinig... Zeker als er wel 6 cellen in zouden zitten. Lijkt me gewoon een fout van de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel het liefste een 15,6", omdat ik hem wel vrij veel versleep. Voor foto's en dw zou een hoge resolutie wel handig zijn, maar ik heb toch liever een beter versleepbaar ding.. Gamen doe ik nooit, maar een grafische kaart is ook belangrijk voor films toch?
En met die 4400mAh accu, hoe lang doe je daar ongeveer mee?

Wb die laatste Dell, is de Asus die ik noemde dan niet net zo goed of beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:41:
Gamen doe ik nooit, maar een grafische kaart is ook belangrijk voor films toch?
nope, als je niet gamet heb je niets aan een grafische kaart, dan kan je beter voor een intergrated gaan, zoals:

pricewatch: Samsung R540-JA03NL
of ander merk: pricewatch: MSI CR620-608NL
of grotere hdd: pricewatch: Asus K52F-SX182V
en i5: pricewatch: Asus K52F-EX699V

de rest is niet interessant (geen 4GB ram), boven je budget, of zonder 2 jaar garantie. (altijd fijn)

pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mwoah, Photoshop kan gebruik maken van de videokaart. Dus op zich is een low-end kaartje zoals de G 310M of HD5470 nog zo'n slecht idee niet. De i3 370M in de K52JE is ook niet slecht. Op zich zou dat mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 15:14

aex351

I am the one

Ook ik ben opzoek naar een laptop voor iemand. De laptop zal voornamelijk gebruikt worden om te e-mailen, internetten en skype. Een geïntegreerde webcam en microfoon is dan ook wenselijk. Verder zou het handig zijn als de laptop via HDMI aangesloten kan worden op de TV. Voor HD films etc. Qua budget zou het fijn zijn om rond de 500 euro te blijven. Hoe minder hoe beter.

De laptop markt vind ik nogal flink onoverzichtelijk. Het lijkt wel alsof ze het bewust zo complex mogelijk maken. Tot nu toe ben ik uitgekomen bij de Asus K52 serie en de Acer 574x serie met een 15,6"scherm. Beide hebben (afhankelijk van de uitvoering) een i3 CPU en een videokaart. De i3 zou wellicht veranderd kunnen worden voor een oudere generatie cpu. Want ook een jaar geleden waren de cpu's snel genoeg om te internetten en te e-mailen (toch leuk dat mensen dit altijd opnemen als eis). Maar met een i3 is de laptop beter toekomst bestendig en toch sneller (denk aan laadtijden etc., hogere piekwaarde, afspelen van HD films).

Nog tips?
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:50:
nope, als je niet gamet heb je niets aan een grafische kaart, dan kan je beter voor een intergrated gaan.
Dat klopt niet. Een film kan door de GPU verwerkt worden. Dit zorgt ervoor dat de CPU aanzienlijk minder belast wordt. Daarnaast kan de videokaart er ook voor zorgen dat het beeld van de film mooier wordt. Door de opties die de videokaart heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door aex351 op 21-11-2010 20:14 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aex351 schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:07:
Dat klopt niet. Een film kan door de GPU verwerkt worden. Dit zorgt ervoor dat de CPU aanzienlijk minder belast wordt. Daarnaast kan de videokaart er ook voor zorgen dat het beeld van de film mooier wordt. Door de opties die de videokaart heeft.
daat heb je geen GT460 voor nodig, dat doet een intel gpu net zo goed als een willekeurige high-end kaart

vandaar dat ik in dat geval de goedkoopste aanraad: een intergrated kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Mijn zus is ook dringend opzoek naar een nieuwe laptop en aangezien mijn kennis daar ook niet echt toereikend voor is, vraag ik jullie om hulp.

An sich zijn er niet zoveel voorkeuren, aangezien haar huidige laptop uit het jaar 0 komt is elke nieuwe laptop sowiezo een verbetering.

De enige wens die ze heeft is het niet hebben van een num-pad, daarnaast mag het niet te duur zijn (denk onder de 800 euro).

PC wordt vooral gebruikt voor MSN/Facebook en universiteitswerk, denk aan veel word/excel etc werk, dus niet voor gaming.

Iemand adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:50:
[...]

nope, als je niet gamet heb je niets aan een grafische kaart, dan kan je beter voor een intergrated gaan, zoals:

pricewatch: Samsung R540-JA03NL
of ander merk: pricewatch: MSI CR620-608NL
of grotere hdd: pricewatch: Asus K52F-SX182V
en i5: pricewatch: Asus K52F-EX699V

de rest is niet interessant (geen 4GB ram), boven je budget, of zonder 2 jaar garantie. (altijd fijn)

pricewatch
Ah kijk, dat wist ik dus niet. Dat verandert weer een hoop. Die laatste Asus had ik eerder ook al bekeken idd. Ik ga eens kijken of ik daar aan kan komen.

Bedankt allemaal, en ik zal nog wel even laten weten hoe het afloopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brainscrewer schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:27:
Mijn zus is ook dringend opzoek naar een nieuwe laptop en aangezien mijn kennis daar ook niet echt toereikend voor is, vraag ik jullie om hulp.

An sich zijn er niet zoveel voorkeuren, aangezien haar huidige laptop uit het jaar 0 komt is elke nieuwe laptop sowiezo een verbetering.

De enige wens die ze heeft is het niet hebben van een num-pad, daarnaast mag het niet te duur zijn (denk onder de 800 euro).

PC wordt vooral gebruikt voor MSN/Facebook en universiteitswerk, denk aan veel word/excel etc werk, dus niet voor gaming.

Iemand adviezen?
in pricipe voldoen deze allen aan je eisen.

ik zou er een kiezen met 2 jaar garantie, en eventueel een leuk uiterlijk.
voor niet-gamen is een grafische kaart (a la HD5470) onnodig, al wel handig als er een spelletje gespeeld moet worden.

ik zou een van de goedkoopse nemen, de meerprijs van een i5 is het voor surfen en msnen niet waard, een grafische kaart heb je niet nodig, en een goed scherm vant buiten het budget. (€900 zo ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
hoi,

ik ben van plan een laptop te kopen en denk dat ik de basisnotebook van de NBBG neem of een van de alternatieven die aan begin van dit topic genoemd worden, maar zit nog met een paar vraagjes:

ik wil hem gebruiken voor twee scenarios:
1. om .mkv (h264) 1080p te decoderen en af te spelen via beamer (HDMI of VGA), en audio versterker (analoog 5.1 of misschien s/p dif), dus HTPC zeg maar.
2. om een beetje te kunnen chatten/browsen als ik geen film kijk, of meenemen op vakantie.

Momenteel doe ik het eerste via desktop PC van 3 jaar oud met Core2 6600 @ 2.4 GHz en GeForce 8800 GTS. Die is rap zat maar voor sommige .h264 zijn wel beide cores nodig.

Wat ik wil weten is of die laptops inderdaad in staat zijn om dat over te nemen, dus:
a) Klopt het dat een Core i3 330M/350M (2,13/2,26 GHz) niet onder doet voor die 6600?
b) Kunnen de graphics chips op die laptops (Radeon Mobility HD5650, GeForce GT330M, GeForce GT325M) ook 1920x1088 aan via HDMI? (scherm van de laptop is lagere resolutie)

Verder hebben die laptops maar 1 line-out, maar ook S/PDIF. Dat zou mijn versterker ook aan moeten kunnen, maar zijn er als backup ook goede USB audiokaarten ofzo waarmee ik gewoon analoog 5.1 out kan krijgen zoals in huidige setup (3 kabeltjes)?

Ik weet dat het kwa kabels wel handiger zou zijn om een aparte desktop HTPC te nemen en losse laptop voor het chatwerk maar als het echt niet bevalt kan ik later altijd nog een laptopje bijkopen. En ik doe er sowieso draadloze muis+keyboard bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je zal zelf even moeten zoeken naar een USB Audio dongle die aan je eisen voldoet. Ze zullen er vast zijn.

Verder is de Core i3 gewoon behoorlijk sneller als je eerste generatie Core 2 Duo E6600, dat zeker. Met S/PDIF moet je even opletten dat je optical en coaxial hebt. De meeste laptops hebben sinds HDMI echter geen S/PDIF meer. Als ze het al hebben, dan is het optical met een Mini Toslink kabel die je nodig hebt. Ook 5.1 analoog kun je doorgaans vergeten, veel laptops hebben maar 2 poorten... Dus eigenlijk zal dat wel extern moeten, al heeft mijn Asus U30Jc (nieuwe laptop) nog wel S/PDIF, dus wellich dat er meer Asus modellen zijn. En verder kunnen die videokaarten prima Full HD afspelen.
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:16:
[...]

daat heb je geen GT460 voor nodig, dat doet een intel gpu net zo goed als een willekeurige high-end kaart

vandaar dat ik in dat geval de goedkoopste aanraad: een intergrated kaart.
Ik kwam er net achter dat Intel weer heel fijn veel van die opties in de Pentium Dual Core P6xxx-serie heeft gesloopt...

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 22-11-2010 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op maandag 22 november 2010 @ 09:54:
Je zal zelf even moeten zoeken naar een USB Audio dongle die aan je eisen voldoet. Ze zullen er vast zijn.

Verder is de Core i3 gewoon behoorlijk sneller als je eerste generatie Core 2 Duo E6600, dat zeker. Met S/PDIF moet je even opletten dat je optical en coaxial hebt. De meeste laptops hebben sinds HDMI echter geen S/PDIF meer. Als ze het al hebben, dan is het optical met een Mini Toslink kabel die je nodig hebt. Ook 5.1 analoog kun je doorgaans vergeten, veel laptops hebben maar 2 poorten... Dus eigenlijk zal dat wel extern moeten, al heeft mijn Asus U30Jc (nieuwe laptop) nog wel S/PDIF, dus wellich dat er meer Asus modellen zijn. En verder kunnen die videokaarten prima Full HD afspelen.
de xps 15 heeft s/p dif :*)
en een koptelefoon aansluiting plus line-in, in de vroegere lijnen kon je die configueren als output
[...]

Ik kwam er net achter dat Intel weer heel fijn veel van die opties in de Pentium Dual Core P6xxx-serie heeft gesloopt...
zo kennen we intel weer :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Laatst online: 17-10-2020
thanks voor de info, GENETX en darkstone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvergouwe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11-2023
Verder is de Core i3 gewoon behoorlijk sneller als je eerste generatie Core 2 Duo E6600,

dat betwijfel ik , als ik hier kijk http://www.cpubenchmark.net/mid_range_cpus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat is sowieso een erg slechte benchmark omdat je met een 64-bit OS opeens veel hogere scores krijgt. Je kan daardoor totaal niet meer goed vergelijken.... En ik weet niet hoe je kijkt, maar de i3 330M staat niet eens in die lijst... Die zit zelfs een segment hoger... Je hebt zeker gekeken naar de ultra low voltage i3 330UM op slechts 1,2GHz ipv 2,13GHz

http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

E6600 1502 punten
i3 330M 1961 punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Ik ben op zoek naar een laptop en ik wil daarop het volgende kunnen doen:

- films kijken
- internetten
- word, excel enz.
- hdmi, zodat ik hem op de tv kan aansluiten
- mee te nemen op vakanties
- misschien af en toe een game (niet zo belangrijk)

Ik zat te denken aan een i3 met een 3 a 4 GB werkgeheugen, maar er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Budget 500 - 600 euro

Graag jullie hulp en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het beste koop je iets met 2 jaar garantie, dus:
asus, msi, samsung

pricewatch

pricewatch: Asus X52F-EX503V (3GB)
pricewatch: Samsung R540-JA03NL (4GB)
pricewatch: MSI CR620-084NL (4GB en 500GB hdd)

met aparte grafische kaart is de pricewatch: MSI CX620-222NL (zelfde als hierboven, maar dan met HD5470) verreweg de beste keus
met een betere grafische kaart zit je aan de ~€680 als je voldoende ram wilt (ja dus)

Verwijderd

Haai,.alle alwetenden al hier _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

iemand ervaring met de Asus N53JQ-A1 ( Bijna het zelfde als de Asus N53JQ SZ191V alleen dan met een 7200rpm ipv de 5400rpm hdd ) O ja en zover ik weet niet in Nederland verkrijgbaar maar wel in de US. jawel Ebay O-) )

• aex351

aex351

I am the one

Dell laptops zijn niet erg populair in deze thread he? Ik ben zelf ook opzoek naar een laptop en de Dell Inspiron en XPS zijn best aantrekkelijke laptops.

Verwijderd

nee, de xps is populair vanwege het goede scherm (zeldzaam tegenwoordig).
de inspiron vind ik niet zo geweldig, te budget (en bijbehorende trieste bouwkwaliteit)

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 18:18
Kan best zijn maar kijk eens hier naar de tweede:

http://www1.euro.dell.com...piron-15r&cs=nldhs1&s=dhs

i3-370
HD 5650!
4 MB
500 GB

Voor 579,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wtf, dat is wel *erg* goedkoop :P
ze kunnen €100 marge rekenen en dan nog goedkoper zijn dan acer.. je zou bijna denken dat ze een fout hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firedre schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:58:

i3-370
HD 5650!
4 MB
500 GB

Voor 579,-
Dat klinkt mij ook wel wat vreemd in de oren ja, lijkt wat te mooi om waar te zijn, dus een foutje. Profiteren zou ik zeggen, zit er geen HD5650 in dan stuur je hem terug. Goedkoper ga je, mocht het waar zijn, niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ja, dat klopt. Daarom ook mijn vraag over waarom de Dell Inspiron en de XPS niet zo populair is in deze thread. Het lijken me best goede concurrerende prijzen. Ik vind het jammer dat de XPS pas bij 630 euro begint. Dan heb je er één met een i3. Ben nog geen goede review tegengekomen die de Inspiron vergelijkt met de XPS. Op het eerste gezicht lijkt alleen de behuizing anders. Ik weet nog niet precies waar ik de meerprijs in moet zien. Want voor 630 euro heb je met een Inspiron een i5. Wat ik ook wel fijn vindt is dat er duidelijkheid wordt gegeven over de toetsenbord lay-out. Ik wil namelijk een US of een US/International lay-out. Dat zetten de andere merken niet op de specificatie pagina.

Heeft de videokaart nog iets te maken met de HDMI out? Ik wil de laptop namelijk ook verbinden met de TV en kwaliteit is dan wel belangrijk. Spdif out is ook belangrijk..

[ Voor 11% gewijzigd door aex351 op 26-11-2010 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de inspirion heeft hdmi-out, sinds de 15R lijn.

de videokaart maakt niet uit, enkel interessant tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 14:45
Firedre schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:58:

i3-370
HD 5650!
4 MB
500 GB

Voor 579,-
Heel heel verleidelijk.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Op een Dell Inspiron 17R met onderstaande specs kun je daar CoD4 op spellen in native resolutie ?

Of moet dan alles op LOW en AA uit ?

Specs ;

i5-460M
4 GB 1333 MHz
ATI HD5470 1 GB
1600*900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier staan wat benches:
http://www.anandtech.com/...tudio-14-defining-solid/5

met de 17" haal je iets mindere scores vanwege de hogere resolutie, plusminus 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:14:
hier staan wat benches:
http://www.anandtech.com/...tudio-14-defining-solid/5

met de 17" haal je iets mindere scores vanwege de hogere resolutie, plusminus 30%
M.a.w op een 15,6" ( 1366*768 ) zou dat beter gaan met een HD5470.

En hoeveel % sneller is een HD5650 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een 5650 is flink sneller, 30 tot 60%:
http://www.anandtech.com/...ell-xps-15-l501x-review/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
En hoe verhoudt de 435M GT zich dan tot de HD5650 en HD5470 ?

Zou een i3-370M met een HD5650 krachtig genoeg zijn om op een 15,6" ( 1366*768 ) CoD4 goed te draaien op medium instellingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

435 = 420, maar dan 30% hoger geclockt.

dus plusminus 25% sneller.

maar dat had je zelf ook op kunnen zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Laatst online: 22-09 18:18
WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:32:
[...]

Zou een i3-370M met een HD5650 krachtig genoeg zijn om op een 15,6" ( 1366*768 ) CoD4 goed te draaien op medium instellingen ?
Dat zal prima gaan, die speel ik zelfs full-hd :o met een i3-330 en een GT330M...

edit; vergeet die 5470.

als je ook redelijk wilt gamen met je laptop, neem dan minimaal een HD5650 of een GT330/335 (wel DX10)
of een GT420+

(lees je anders eens wat in...)

[ Voor 21% gewijzigd door Firedre op 27-11-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonymalony
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-05 16:32
Ik zit ook te overwegen om voor mijn studie een laptop te kopen en die Dell ziet er erg goed uit. Is Dell een goed en betrouwbaar merk of hebben ze net zo'n slechte naam als bijvoorbeeld Packard Bell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de inspirion zou ik niet kopen, dat is echt het dieptepunt qua bouwkwaliteit.

zeker als student heb je het liefst iets wat steviger is of meer garantie bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 18:45:
de inspirion zou ik niet kopen, dat is echt het dieptepunt qua bouwkwaliteit.
zeker als student heb je het liefst iets wat steviger is of meer garantie bied.
Waar baseer je dat precies op? Ik ben nog geen review of gebruikerervaring tegengekomen die het had over een dieptepunt qua bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de prijs, €100 goedkoper dan de vergelijkbare acer.

volgens deze review:
http://www.notebookcheck....15R-Notebook.36450.0.html
lijkt het nog wel mee te vallen, echt overtuigd ben ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Dus omdat het 100 euro goedkoper is dan een vergelijkbare Acer, is de behuizing per definitie slechter. Je kan niet zeggen dat een laptop een diepte heeft bereikt qua bouwkwaliteit op basis van een onderbuik gevoel. Dat is gewoon speculatie. Je moet zo'n uitspraak wel onderbouwen. Nu kom je met een review aanzetten die daar niets over zegt. Verder had die Acer voor dat geld in vergelijking met de Dell een afgewerkte aluminum behuizing mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zeggen: trek je eigen conclusie:
http://tweakers.net/price...QKDFskCfRxseEdiav5wPmWusf
gebaseerd op het aanbod van de andere merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:23:
de prijs, €100 goedkoper dan de vergelijkbare acer.

volgens deze review:
http://www.notebookcheck....15R-Notebook.36450.0.html
lijkt het nog wel mee te vallen, echt overtuigd ben ik nog niet
De bouwkwaliteit wordt daar juist erg goed beoordeeld!
Het lijkt mij dat Dell een flinke lading 5650s voor 5470 prijs aan het opruimen is(?).

[ Voor 3% gewijzigd door Gianni Rombios op 27-11-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
  • Laatst online: 28-08 21:34
Ik zoek een laptop voor max 550 euro
Ik gebruik hem om films te kijken, en spellen zoals pes en formule 1. Het hoeft niet op de hoogste kwaliteit..
Verder moet hij 15,6 inch zijn.
En het liefst een vlotte.
Wat is jullie advies
En is het belangrijker om een goede processor te hebben of een goede videokaart?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een goede videokaart.

Maar voor 550 euro ga je niet vinden. Het goedkoopste wat imho aan de eisen voldoet kost je 575 euro...
pricewatch: Acer Aspire 5742G-373G32MN

Tot 550 euro vindt ik namelijk helemaal NIKS als ik kijk naar laptops met een Core i3 of i5 processor:
Laptops tot 550 euro met low-end videokaart

Met de oude Pentium Dualcore T4500 houd ik welgeteld 1 over die mogelijk nog leverbaar is:
pricewatch: Acer Aspire 5732ZG-454G50MN

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 28-11-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8bart
  • Laatst online: 28-08 21:34
Het mocht wel iets hoger zijn.
Is deze laptop wat?
http://configure2.euro.de...0N5057&rbc=N00N5057&s=dhs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Jup, zie de reacties hierboven maar. Eigenlijk een betere keuze eigenlijk.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste