Tja ik sla nu ook aan het twijfelen. In de optiek die ik leerde veranderd de hoeveelheid licht niet, alleen de inval. Ergo, je instellingen hoeven niet veranderd te worden. Maar zoals je het nu stelt zou het wel eens kunnen zijn dat M stand hier niet voldoende is.ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:54:
Geldt dat ook bij een bewegend onderwerp? Als je mee gaat draaien, zie je duidelijk dat de hoeveelheid weerkaatsend licht op het vliegtuig veranderde. Ook veranderd de grootte van het vliegtuig tov de achtergrond.
Balen dat ik nog op de achtergrond sta in "camo", ik ben wel heel erg donker zocitruspers schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:58:
Hahaha "ik doe normaal". Moest me heel erg inhouden om niemand te "canonizen"
Also:
[afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Zandpad op 13-10-2010 13:15 ]
dat was Ruben (Rubencs).ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:54:
[...]
Mijn aandelen Canon zullen wel weer stijgen. Een andere tweaker was helemaal lyrisch over mijn 300 f/4 + 2x extender. Is het spul toch nog ergens goed voor. En heb ik het niet voor niks meegenomen.
[...]
Geldt dat ook bij een bewegend onderwerp? Als je mee gaat draaien, zie je duidelijk dat de hoeveelheid weerkaatsend licht op het vliegtuig veranderde. Ook veranderd de grootte van het vliegtuig tov de achtergrond.
Joh maar ben jij ajhaverkamp, als ik dat geweten had
Zo ongeveer de bejaarde van de meeting (ben trouwens 's middags nog naar Artis geweest, even andere apen kijken)sapphire schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:30:
[...]
dat was Ruben (Rubencs).
Joh maar ben jij ajhaverkamp, als ik dat geweten had
This footer is intentionally left blank
Maar ik kan nu een aantal opmerkingen wel weer plaatsen, over tegen het glas aanstaan in de dierentuin enzo
Verwijderd
Ten eerste meet je camera niet het opvallende licht, maar het weerkaatste licht. Het opvallende licht verandert niet (aangenomen een zonnige, wolkenloze dag), dus Zandpad heeft gelijk, je hoeft de instellingen niet te veranderen.
Echter je camera meet weerkaatst licht en dat betekent dat doordat de zon over je onderwerp heen schuift (of eigenlijk draait het vliegtuig t.o.v. de zon en jouw standpunt) Dat heeft weer tot gevolg dat de hoeveelheid weerkaatst licht verandert, dus moet je je instellingen wel veranderen om de belichting van het vliegtuig goed te krijgen. Dus de rest heeft ook gelijk.
Overigens helpt het niets om in te stellen op A, S of P als je gaat pannen. Er van uitgaande dat je correct instelt op M en gaat pannen heb je gekozen voor een combinatie voor diafragma en sluitertijd op het moment dat je afdrukt. Als je A of S of P kiest, gebeurt er precies hetzelfde, alleen kiest je camera de combinatie van diafragma en sluitertijd op het moment dat je afdrukt. Die gekozen waarden, worden dan ook niet gewijzigd tijdens de opname.
Wat is dan het verschil tussen A, S, P aan de ene kant en M aan de andere kant? Meestal kan je camera een stuk sneller kiezen en instellen dan dat jij dat kan.
(n.b. voor iedereen die opvallend licht wil gaan meten bij een vliegtuig. Dat kan dus met een externe lichtmeter en die moet je dan dus even naast het vliegtuig gaan houden. Bij een startend vliegtuig levert dat wellicht wat logistieke problemen op.... Mijn armen zijn er in ieder geval niet lang genoeg voor om vanaf de spottersplek even mijn lichtmeter naast het cockpit raam van een 747 te houden...)
niet.. tssVerwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:46:
Mijn armen zijn er in ieder geval niet lang genoeg voor om vanaf de spottersplek even mijn lichtmeter naast het cockpit raam van een 747 te houden...
okok, bij nader inzien had ik niet op M moeten schieten. klaar, weer wat geleerd
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Verwijderd
@Tim: Ja, ik weet het. Maar helaas ben ik gezakt voor mijn Inspector Gadget examen.
(Voor iedereen die niet weet wat Inspector Gadget is... Ja, eigenlijk was dat van na mijn tijd... Dat krijg je met van die oude zakken zoals ik.)
Yup, Dick wint het net aan van mijsapphire schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:43:
Neuh, Dick is de Got meeting bejaarde, blah...
The birds turned into The Flying Dutchmen!

Is dat een uitnodiging tot het doen van een bod?ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:54:
[...]
Mijn aandelen Canon zullen wel weer stijgen. Een andere tweaker was helemaal lyrisch over mijn 300 f/4 + 2x extender. Is het spul toch nog ergens goed voor. En heb ik het niet voor niks meegenomen.

Want dan ga ik even mijn huiswerk doen, want de foto's bevielen mij ook nog steeds op het beeldscherm.

ik twijfel nog om de persuit foto's te plaatsen.. iig deze vind ik wel leuk en mooi
btw al mijn foto's zijn met mijn authentieke 70-210mm f4 geschoten
[ Voor 8% gewijzigd door ReseTTim op 13-10-2010 21:01 ]
Was die agent hier nu zo aardig of....?ReseTTim schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:46:
ik twijfel nog om de persuit foto's te plaatsen.. iig deze vind ik wel leuk en mooi
Geen foto van gemaakt zeker?
dit was met de aardige agent inderdaadGutteguttegut schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:01:
[...]
Was die agent hier nu zo aardig of....?
Geen foto van gemaakt zeker?
Verwijderd
Als je met de auto bij die palen stond, kan ik me voorstellen dat ie niet aardig was.
Ten eerste, spijtig dat ik deze gemist heb maar ik was te fijn bezig met m'n gezin en dat had ik ook nodig.Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:46:
(n.b. voor iedereen die opvallend licht wil gaan meten bij een vliegtuig. Dat kan dus met een externe lichtmeter en die moet je dan dus even naast het vliegtuig gaan houden. Bij een startend vliegtuig levert dat wellicht wat logistieke problemen op.... Mijn armen zijn er in ieder geval niet lang genoeg voor om vanaf de spottersplek even mijn lichtmeter naast het cockpit raam van een 747 te houden...)
Anyway, wat Dick's verhaal betreft, wat ik nog wel 's wil doen is de camera op spot zetten en dan meten op een vliegtuig op de plek waar ik 'm wil hebben. Die waarde onthou ik en stel ik in M in op de camera.
Punt waar je wel moet opletten is dat, zeker bij goed weer, het kleurenschema erg verschil kan maken. Een kist van Delta of United of een van DHL of Martinair is een heel verschil in kleur en dus weerkaatst licht.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Dat was o.a. ik...!ajhaverkamp schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:54:
[...]
[...]
Wat een meester kit!
Er stonden meer mensen bij de palen. Uiteindelijk was hij aardig, uiteindelijkVerwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:15:
Daarzo? Dat was toch bij de rotonde?
Als je met de auto bij die palen stond, kan ik me voorstellen dat ie niet aardig was.

Hij heeft de groepsfoto gemaakt, we kregen zelfs waar voor ons belasting geld
dat was dan zeker s'middags, toch nog wat leuks gemist dus
Je hebt gelijk, ik had me anders moeten uitdrukken. Het politiekorps in de Haarlemmermeer bestaat, een zeldzame uitzondering daargelaten, over het algemeen uit vriendelijke, behulpzame en tamelijk doortastende mensen. Dat is wel 's anders geweest maar tegenwoordig is het enige probleem wat ik met de plaatselijke politie heb dat ze af en toe wat onderbezet zijn.sapphire schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:08:
Als je gewoon doet wat ze zeggen zijn agenten meestal vrij redelijk tot aardig hoor. Kijk als we hadden lopen miepen en moeilijk doen over van alles en nogwat kan ik me voorstellen dat die man geïrriteerd raakt. Zou ik ook worden als ik dag in dag uit van die zeikende spotters zou mee maken, maar die agent weet wss zelf ook wel dat hij ook meer voor elkaar kan krijgen als hij gewoon doet.
Hij heeft de groepsfoto gemaakt, we kregen zelfs waar voor ons belasting geld
Helaas voor veel spotters zijn ze echter niet vaak geneigd om het bij een waarschuwing te laten als het gaat om fout parkeren bij de banen.
we zaten met z'n 4-en in de auto.. en hebben ffies op een punt gestaan waar ik o.a. die foto heb gemaakt met die lichtpalen.. verder kwam toen wij er stonden helaas niks laags over..sapphire schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 16:06:
nee je looks
dat was dan zeker s'middags, toch nog wat leuks gemist dus
Nee, want wie moet dan mijn 50 f/1.4, 60 f/2.8 & 24-70 f/2.8 gezelschap houden tijdens het stofvangen in de kast.Rubencs schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 19:56:
[...]
Is dat een uitnodiging tot het doen van een bod?![]()
This footer is intentionally left blank
Het is dat jij zei dat hij aan kwam lopen anders was ik voor zn neus weg geredenReseTTim schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:33:
[...]
we zaten met z'n 4-en in de auto.. en hebben ffies op een punt gestaan waar ik o.a. die foto heb gemaakt met die lichtpalen.. verder kwam toen wij er stonden helaas niks laags over..
Ik denk dat hij dan niet zo lief zou zijn geweest.....
Verwijderd
Ja, ik weet het, er zit een vlek midden op mijn sensor. Volgens mij heb ik die er ondertussen weer afgepoetst. Maar dat moet ik nog maar een keer dubbelchecken.
Goed, hier maar eens een selectie die niet noodzakelijk showcase waardig is, maar met wel de leuke foto's zeg maar.
-1- Zartok sta toch eens stil man

Op de foto zie je de Sigma 70-200 van NickH. De lens is 180 graden gedraaid in de statiefdingesgeval, waardoor mijn camera mooi stabiel op zijn camera gezet kon worden.
-2- Meeting bij de Aalsmeerbaan

Op verzoek van Derice hier geplaatst.
-3- Pas op: Paal in wegdek

-4- Keren is best lastig op zo een polderweggetje...

-5- Kijk een konijn in het gras

(Of stonden ze toch allemaal naar dat blauwe ding te kijken?)
-6- 44 millimeter. Het is niet nodig om een kanon te pakken op schiphol

-7- Spotters aan het werk..

(Heeft iemand het vliegtuig ook al gezien?)
-8- Vliegtuig spotten op 8 mm.

-9- Ik zag een vliegtuig, maar er stonden een paar man in de weg... Foto weer mislukt...

-10- Een Fish om het af te leren...

n.b. Er waren best wel een flink aantal fish-eye lenzen aanwezig.
n.b. De meeste foto's hebben gewoon de locatie in de Exif staan. Alleen de tweede set bij de polderbaan niet, omdat ik toen mijn geotager super (waar alle canonians jaloers op waren) uitgezet had voor de lunch. Vergeten weer aan te zetten... dom, dom, dom.
Bewerking:
Beetje rechtzetten, beetje kroppen (niet de fish en 44 mm shots), beetje spelen met de belichting in lightroom.
hier ook vrij donker.. tis net wat de fotograaf wiltWijnands schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:14:
Check je histogrammen eens, of deze laptop is nog harder aan vervanging toe dan ik al dacht of je zit regelmatig dik een stop onder.
1. The search for Hollands next Nustys

2. The spotter that takes an image of the spotter, which is taking an image of the spotter taking the image of the spotter spotting the spotter.

De zin leidt af van de foto, zodat het je niet opvalt dat hij mijns inziend verkeerd gefocussed is...
3. "Zo dat is een flink kanon; nee het is een Nikon met een sigma en een sigma en een sigma

Had er volgens mij nog eentje, over een tijdje nog maar eens een keer op mijn pc kijken.
Verwijderd

Dit is de hele foto, geen 100% crop
ik heb nog een rekening te vereffenen..
En energydrink (want we zijn tenslotte wel tweakers)
[ Voor 39% gewijzigd door citruspers op 28-10-2010 23:07 ]
Tucjes maybe..... maar energydrink gaat niet werken bij mij, goor spul.citruspers schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:07:
Je moet ze omkopen met tucjes, dat helpt!
En energydrink (want we zijn tenslotte wel tweakers)
beetje een beetje kit past een canon lens ook wel op een nikon body of andersomG-Tus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:00:
Geloof dat ik binnenkort zowel Canon als Nikon schiet, vond ik wel een redelijke tegenprestatie.
Die adapter had ik mee naar de meeting om eensch te testen....helaaaaasch vergetenReseTTim schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:41:
[...]
beetje een beetje kit past een canon lens ook wel op een nikon body of andersom
Verwijderd
Je kent het oude tweakers motto toch nog wel?ReseTTim schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:41:
[...]
beetje een beetje kit past een canon lens ook wel op een nikon body of andersom
Met een hamer en ductape past alles.
Verwijderd
Auw, ik ken die bril (uiteraard) goed en het is best lastig om die goed te krijgen in de volle zon. Hij wil best wel glimmen zeg maar... Maar die CA en die raffelige randjes van de pootjes..citruspers schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 13:43:
Tuurlijk. Eentje van jou zelfs!
[afbeelding]
Dit is de hele foto, geen 100% crop
Wel bizar dat je de poriën in mijn gezicht dan weer gewoon kan tellen. Kennelijk gaat het vooral fout bij de highlights.
Verwijderd
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6959385
Wie herkent ze?
Als ik moet gokken zijn de linker twee Gulf_5 & Nero.
I can't wait to shoot!
iets met foto's...
Ik denk het niet, ik mis mijn capuchon (zoals te zien op de Kenny foto'sthe mod man schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 11:59:
links: Zartok midden: nero rechts: nickH uiterst rechts: weet niet.
mijn conclusie.. tis of te donker of ze vliegen te snel.. iig tis niet ideaal
ik was er ie dag dan ook niet bij... Gokte op uiterlijk zoals ik die nog weet van ardennen (en ik dacht dat nickh zich had kaal geschorenZartok schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:17:
[...]
Ik denk het niet, ik mis mijn capuchon (zoals te zien op de Kenny foto's), daarnaast lijkt die jas me ook niet helemaal overeen te komen en die rechter is kaal en nickH is dat niet (helemaal
). Maar ik denk ook dat we Nero in het midden zien.
I can't wait to shoot!
Vergeet je optie 3 niet?ReseTTim schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 09:44:
vanavond zal ik mijn fotoreportage: nachtfotografie meets vliegtuigspotten plaatsen.
mijn conclusie.. tis of te donker of ze vliegen te snel.. iig tis niet ideaal![]()
en dat is? je wordt weggejaagd door de politie?
had ook mijn ander bakeliet lens bij mesapphire schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:25:
Optie 3: een D50 met 70-210 lens is niet ideaal
owja.. daarmee kan je niet zooomen
1 woord...ReseTTim schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:23:
[...]
en dat is? je wordt weggejaagd door de politie?, geen gezien
user
* Gutteguttegut rent hard weg

whahahGutteguttegut schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 10:33:
1 woord...
user
* Gutteguttegut rent hard weg[afbeelding]
tada: [demo]Nachtfotografie meets Vliegtuigspotten.. will it work?