Ik heb de Blade nu ongeveer een maand in gebruik. Het was even wennen, komend vanaf een Nokia E71. Mijn ervaringen variëren van positief tot minder positief. Ik werk nog met de Stock ROM van ZTE, dus met Android 2.2.
- Het touchscreen werkt goed en de beeldkwaliteit is prima. Misschien dat mensen met een smartphone uit het duurdere segment dit anders ervaren, maar voor mij is het scherm scherp en helder genoeg. Ik was natuurlijk ook niet zo heel veel gewend met mijn 'postzegelschermpje' van de E71.
- Het toestel lijkt af en toe zijn dag niet te hebben. De ene dag werkt alles soepel en gaat het scrollen door de menu's vloeiend, de andere dag gaan dingen wat schokkeriger. Ik heb er nog geen lijn in kunnen ontdekken, het verschijnsel doet zich niet voor na gebruik van een specifieke app. Het verschijnsel is voor mij echter niet zodanig erg dat ik me er kapot aan erger. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de oorzaak.
- De standaard mp3-speler en dito widget van Android lopen bij mij regelmatig vast. Soms bevriest de boel, de andere keer pauzeert de app spontaan of speelt een ander nummer uit de afspeellijst. Heb hier nog geen oplossing voor gevonden (nee, speler staat niet op shuffle), ik ga dan ook op zoek naar een andere (gratis) app voor muziek.
- Vervelender is het niet kunnen reconnecten van Wifi nadat ik het toestel uit z'n slaap heb gehaald. Ook al sta ik naast m'n draadloze router (Orange Livebox), mijn Blade vertikt het te verbinden terwijl een laptopje vrolijk internet van de router betrekt. Vreemd en vooral heel irritant.
- Ik heb nog geen oplossing voor het verschijnsel dat ik geen uitgaande telefoongesprekken kan voeren wanneer de Blade in de modus voor GSM + WCDMA staat. Soms lukt het wel, maar heel vaak wordt het gesprek gelijk beëindigd na het drukken op de groene knop om te bellen. Wanneer ik de Blade op modus GSM zet, kan ik ineens wel weer bellen. Ook dit punt ervaar ik als erg irritant.
Na een maandje gebruik krijg ik de indruk dat Android nog een beetje 'rafelig' is, alsof nog niet alle features goed zijn uitgewerkt. Of dat ligt aan de makers van Android, de stock ROM of aan de gebruikte hardware kan ik niet beoordelen.
Inmiddels ben ik op zoek naar de tutorials voor rooten en wil ik Cyanogen 7.1 op m'n toestel installeren. Ik ben een noob op gebied van flashen van de Blade, maar er staat behoorlijk wat info in dit draadje en op andere fora dat het zeker moet lukken. Ik ben benieuwd hoe mijn toestel presteert met deze ROM; Ik hoop vooral dat de boven genoemde problemen worden opgelost. Dit weekend dus maar eens op zoek naar Z4root, ROM manager en de bestanden voor Cyanogen. Ik zal m'n ervaringen met het installeren en gebruik van de nieuwe ROM posten, wie weet hebben andere gebruikers er nog iets aan.
Groeten, Geoffrey