Ik ook, ben het er totaal niet mee eens.
Kan ook geen enkele beargumentatie vinden in dat artikel? Hoe kunnen ze nou dit soort uitspraken doen zonder enige argumentatie daarachter. Dit lijkt gewoon losse flodders schieten, had ik totaal niet verwacht van een bekende naam als Gartner.
De vergelijking van de Kin met WP7 slaat bovendien als een lul op een drumstel. De Kin waren twee smartphones, waarvan zowel de hardware als de software te wensen overliet.
Iedereen met een klein beetje kijk op software kan met een klein beetje research (lees: hands-on-filmpjes kijken, previews lezen, e.d.) zien dat de WP7-software ontzettend veel beter is ontwikkeld dan het Kin-OS, wat niet fijn werkte en aardig wat functionaliteit mistte.
De meeste reviewers zijn het er bovendien over eens dat WP7 echt fatsoenlijk is en de strijd met iOS en Android aankan, of in ieder geval niet bij voorbaat kansloos is.
Dat de jongens bij Engadget bij bijna ieder WP7-gerelateerd artikel termen als "
signature WP7 responsiveness" bezigen, zegt heel veel vind ik.*
Aan de hardwarekant maakt Microsoft de toestellen bovendien niet zelf, maar hebben ze een aantal zeer betrouwbare partners gevonden. HTC is in een aantal jaren enorm gegroeid en niet meer weg te denken uit het smartphone-landschap. Samsung weet als ouwe rot al jaren succesvolle toestellen op verschillende platformen uit te brengen, van de D500 tot aan de budget-touchphone Star en Android-succestoestel Galaxy S. Om maar een tweetal voorbeelden te noemen.
Meerdere fabrikanten gaan WP7-toestellen uitbrengen, waardoor er ook meer keus is dan de twee Kin-toestellen. En die zagen er ook nogal kinderlijk uit, wat achteraf (te) weinig mensen aansprak. Nu is er voor ieder wat wils, van bekende fabrikanten die (meestal) goede kwaliteit leveren.
Ook in die valkuil gaat Microsoft dus niet nogmaals stappen, lijkt me.
Bovendien is het bijna onmogelijk om in te schatten wat de markt op de lange-termijn doet. Microsoft beseft als geen ander dat de Marketplace sterk moet worden. Maar daar lijkt het ook de goede kant op te gaan. Op
http://wmpoweruser.com/ staat dagelijks een interviewtje met een WP7-app-ontwikkelaar, en die schrijven bijna allemaal dat het leuk, relatief gemakkelijk en vernieuwend is om te ontwikkelen voor WP7. Allemaal randvoorwaarden die dus goed zijn. Daarmee lijkt het dus ook wel goed te zitten. Als blijkt dat er voldoende afzetmarkt gegenereerd gaat worden, wordt het voor ontwikkelaars alleen maar interessanter.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de eerste echte gebruikers-ervaringen van WP7, en haar toekomst. Het vooraf al afschieten van die nieuwe platform lijkt me onterecht, bovendien op de ongefundeerde manier van het artikel wat hierboven werd aangehaald. In deze korte post staan meer argumenten dan in dat hele artikel...
Uiteindelijk zal de toekomst het ons uitwijzen, ik ga het zeer waarschijnlijk in ieder geval een kans geven
offtopic:
* Over de betrouwbaarheid en neutraliteit van Engadget kun je natuurlijk discussiëren, maar daar gaat het nu even niet over. Ook andere sites met previews van WP7 tonen dit beeld.
[
Voor 5% gewijzigd door
HyperioN op 07-10-2010 01:51
]