Russel88 schreef op vrijdag 18 oktober 2013 @ 12:23:
[...]
Met eruit komen bedoel je toch dat de roker gewoon zn peukie opsteekt.
Niets lekkerder dan na een lekkere maaltijd een peukie op te steken. Beginnen de tafel naast je met eten en ben je net klaar? Boeien, gewoon peukie opsteken. Sociale harry blaast nog net de andere kant op. De rest kan het geen donder schelen.
Idem op het strand, terras etc. etc.
En waaruit leidt je
dat af? Het zijn juist dit soort aannames waar ik vre-se-lijk moe van wordt.
Net als opmerkingen in de trant van "Als roken eenmaal echt not-done is (en ik hoop dat dit snel gebeurt) en overal verboden wordt, dan is het probleem opgelost."
Mijns inziens gooien dit soort opmerkingen de deur tot 'samen oplossen' volledig dicht. Maar goed, dat is (natuurlijk) de schuld van de asociale roker.
Mijn punt is dit:
Tot een aantal jaar geleden was het volkomen normaal dat mensen rookten. Op de werkvloer, in de trein, in de kroeg, in het restaurant. Gedurende de laatste jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden waarin roken minder geaccepteerd werd. Als gevolg daarvan werd het roken op de werkvloer verbannen. In eerste instantie in onderling overleg ('We komen er samen wel uit', overigens een kreet van de rokers-lobby, en misschien
daarom wel de reden waarom er uiteindelijk een wet moest komen...)
Waar ik vervolgens redelijk moedeloos van wordt is dat een deel van de niet-rokers in dit topic vindt dat 'de minderheid (in 2012 toch nog zo'n 26% van de bevolking (
link 1 link 2) maar volledig rekening moet houden met hen. En vervolgens haalt men daar (zwaar-)astmatisch medemens bij waar de roker rekening mee moet houden.
Voor de goede orde... ongeveer
10% van de Nederlandse bevolking heeft last van astma. Ik veronderstel dat niet al die mensen
onmiddellijk last hebben van een roker. Ik durf zelfs de aanname te doen dat een deel van die mensen met ademhalingsaandoeningen toch bij tijd en wijle een sigaret opsteken, alhoewel ik daar geen cijfers van heb

Ook mag de auto niet aangehaald worden (want is 'nuttig' (?))... terwijl ik
hier bijvoorbeeld lees dat een stukje snelheidsverhoging toch best impact heeft op de levensverwachting van mensen die in de buurt van een snelweg wonen. Terwijl roetdeeltjes en uitlaatgassen 'simpelweg giftig zijn'.
Laat ik even wat punten duidelijk maken: Ik heb jaren gerookt, ook op mijn werkplek. Ik vindt het in een restaurant vreselijk vervelend als er wordt gerookt, want in mijn optiek gaan een goede maaltijd en tabak niet samen. Naderhand eventueel wel, maar zoals ik niet in de rook van een ander wil zitten, heb ik dat ook nooit een ander aan willen doen... Ik vindt echter nog steeds dat drank en tabak goed samengaan. Ook wil ik met mijn uitspraken hier absoluut niet de problemen van astma-, carapatiënten of andere mensen met luchtwegen aandoeningen bagatelliseren. Ik vindt alleen dat we de zaken
wel een beetje in hun verband moeten zien.
Zoals al gezegd... mijn nekharen gaan overeind staan van mensen die reageren op basis van aannames en een overtuigd zijn van eigen gelijk.
Ik wil best begrip hebben voor mensen die een probleem hebben met roken. Maar zodra dat een insteek wordt die (bijna) overeenkomt met agressief (anti-)religieus zijn, dan voel ik me geroepen tot ageren.
Wat mij betreft heeft benchMarc het
hier inderdaad vreselijk treffend neergezet.