418O2 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:37:
[...]
Ik heb niet het idee dat die er problemen mee hebben, dat hoort er bij. Heb er nog nooit iemand over horen klagen.
Krijg er een beetje het gevoel bij dat mensen denken dat ze anderen moeten helpen.
Dat je er nooit iemand over hebt gehoord, wil niet zeggen dat het er niet is. Ik werk zelf (vrijwillig) in de horeca, en als ik langdurig niet rook (ik ben een plezier-roker, kan soms maanden geen peuk aanraken, zie het als 'n plezier-drinker), dan heb ik ook 0 behoefte om de rookruimte in te gaan, om bijv. glazen te halen of schoon te maken. De afspraak bij ons was dan ook altijd dat de rookruimte schoonmaken op vrijwillige basis gebeurd, meestal doen de rokers het.
CyberMania schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:40:
[...]
Omdat het diezelfde niet-rokers zijn die vervolgens met hun autootje doodleuk giftige stoffen met plezier de lucht in knallen, wat de gezondheid van anderen gigantisch schaadt. Het zijn dezelfde niet-rokers die nog op gas het huis verwarmen, want we willen er 's winters wel warmpjes bij kunnen zitten. Het zijn dezelfde niet-rokers die op oudejaarsavond voor honderden euro's vuurwerk de lucht in knallen. Het zijn diezelfde niet-rokers die met hetzelfde gemak 2x per jaar het vliegtuig pakken voor een niet-noodzakelijke vakantie maar daarmee wel schade bij anderen (en het milieu) toebrengen. Het zijn dezelfde niet-rokers die gerust elke dag vlees eten en over de schade (dierenleed en dierenmassamoord) niet nadenken. Het zijn diezelfde niet-rokers die kleding uit sweatshops kopen en daarmee dus direct zaken als kinderarbeid veroorzaken. Ik ga dus helemaal niet mee in betogen van "je mag een andere geen schade berokkenen", terwijl ze dat zelf op heel veel vlakken ook doen zonder blikken of blozen.
"Ik als niet-roker wil geen last van jouw rook. De grens trekken we bij het veroorzaken van schade bij anderen" (No-harm principle van Mill). Maar hoeveel niet-rokers zouden er echt bij stll staan welke geluids- en gezondheidsoverlast ze veroorzaken met hun vrijwillige vliegvakanties bij omwonenden van een vliegveld?
Het is geen "maar hullie doen zus, dan hebben wij het recht om zo te doen!". Zeker niet als zus door beide partijen gedaan wordt.
Beide partijen, rokers en niet-rokers, vervuilen met stoken op gas, knallen vuurwerk de lucht in, pakken 2x per jaar het vliegtuig, rijden 'n vervuilende auto, eten dagelijk vlees en kopen kleding uit sweat-shops (sterker nog, ik heb een vermoeden dat rokers vaker vlees eten en goedkope kleding kopen, maar dat kan een vooroordeel van mij zijn). Het enige waarin ze wél verschillen, is het roken. En dat leidt aantoonbaar tot overlast en vervuiling.
En je hoeft niet éerst al het andere aan te pakken voordat je roken aanpakt.
Als alle rokers nou geen andere vervuiling zouden veroorzaken, dan zou je 'n punt hebben. Maar dat doen ze niet.
armageddon_2k1 schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:36:
Afgezien van het feit natuurlijk dat vliegen, autorijden, etc allemaal nog een hoofdfunctie hebben die een nut hebben en als vervelend neveneffect dat het vervuild. Daar moet wel wat aan gedaan worden. Vakantievluchtjes hebben natuurlijk weinig nut, voordat iemand daar weer op springt.
Roken heeft verder geen enkel nut en de sigaret is puur bedacht om een zo verslavend mogelijke werking te hebben en is gewoon briljant vermarkt. Als roken van de ene op de andere dag niet zou kunnen zouden er wat aandeelhouders gaan miepen, maar de gezondheid gaat vooruit. Een sigaret heeft geen enkele functie behalve een verslavingspatroon creeeren en daar allemaal fijne emoties aan te verbinden.
Dus nee, totaal niet te vergelijken.
Nou, het is natuurlijk maar de vraag of die hoofdfunctie bij die andere dingen zoveel anders is als de hoofdfunctie bij roken. Zeker als ik naar de zgn. 'ontspannings-dingen' ga kijken, als vakanties (cruises, vliegen), of F1 en andere motor-sporten, om het nog maar niet te hebben over de mensen die gewoon lekker een stukje willen rijden op hun motor of in hun auto.
En sommigen vinden roken ook gewoon lekker. Net als 'n kop koffie, 'n wietje, 'n glas alcohol, of wat chocola. Kun je je misschien niet voorstellen, maar ik vind oesters ook niet te vreten, terwijl dat voor anderen 'n delicatesse is.
Vooralsnog wijzen de onderzoeken uit dat je als roker juist goedkoper voor de maatschappij bent. Dus om welke schade heb je het precies?
Direct aan anderen is - iig voor mij - relatief makkelijk te voorkomen, tenminste, overlast* veroorzaken zonder toestemming van degenen die er last van kunnen hebben zal ik niet doen.
* een minimale overlast, zoals dat mijn kleding af en toe een béétje naar rook kunnen ruiken, vind ik in een drukke maatschappij acceptabel. Een collega die 10x per dag stinkend naar rook op 10 cm afstand komt zitten is dat niet - grijswaarden dus, niet zwart wit.