8088 schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:52:
Het viel je niet op dat het omgekeerde net zo goed kan gelden ('de roker moet maar slikken of oprotten'), afhankelijk van het beleid? Geeft wel aan hoe bevooroordeeld je in deze discussie staat.
De omkeertruc werkt niet, omdat het hier om overlastgever en overlasthebbende gaat. Bij gelijke omstandigheden zal de overlastgever hier wat aan moeten doen, maar jij zegt dat je dan de overlasthebbende mag opzadelen met de keuze overlast of oprotten.
Het heeft niets met bevooroordeeld te maken; ik heb hier niets te winnen maar alleen wat te verliezen (namelijk het niet hebben van overlast), daar waar de roker alleen het overlastgeven kan winnen, en niets heeft te verliezen.
Of: de terechte verkettering van bepaalde niet-rokers. Extremen blijf je houden, het is weinig zinnig om daar op te focussen.
Opnieuw: de groepen zijn niet gelijk (dader vs slachtoffer, verslaafde tegenover niet-verslaafde, overlastgever vs overlasthebbende), en opnieuw proberen de omkeertruc te doen geeft goed het ontbreken van enige redelijke argumenten aan. Kom eens met een reden aan waarom de roker de niet-roker de overlast mag opdringen?
Dan moet je maar een topic over knoflookadem openen. Tip: je zet jezelf dan wel voor gek. Ze kunnen echter niet als excuus voor rookoverlast worden gebruikt, het ene kwaad heeft het andere niet op. Dat er inbraken gebeuren maakt mishandeling niet minder erg.
Ook is het nogal triest als je sigarettenrook gaat vergelijken met knoflookadem. Dat is een druppel water met een moesson vergelijken qua overlast, of een plasje op de vloer met een overstroming.
Niemand die dat ontkend (of een drogreden vindt) alleen vind ik dat dat wel in perspectief moet worden gezien als het in de buitenlucht gebeurt.
Redenerend in je eigen straatje van "het is niet zo erg en de ander zeurt". Oftewel: wat je claim niet te doen.
Dus om het wat duidelijker voor je te maken, ik vind het geen drogreden (de overlast van de sigaret, ik kan me er wel in vinden), maar wel overdreven als het in de buitenlucht is en er genoeg ruimte voor elkaar is.
Dan loop jij toch weg met je sigaret? Weg van de plekken waar andere mensen zijn, onafhankelijk of je er eerst was.
Dat er zoveel tegenwerking is, geeft al aan dat lang niet iedereen het er mee eens is.
Hoeveel verslaafden en egoisten er zijn. Het zijn alleen de rokers die tegenwerken, dwz degenen die hun verslaving bedreigd zien.
Ik vind het prima zoals het nu is momenteel. Ik zie liever meer/grotere rookgelegenheden in de horica, maar dat is lang niet overal mogelijk. Ook zal dan het rokersgedeelte veel voller zijn dan het niet rokers gedeelte (in het geval van cafés). Waarna de niet-roker weer gaat klagen dat die zo alleen zit.
Dat je het prima vind, dat is niet onverwacht. Het is namelijk meer dan je op kunt hopen, als je het vergelijkt met andere landen.
Je hebt een alternatief. Een niet-rokers gedeelte, maar jij moet perse op het rokers terras gaan zitten en wil dan dat daar rekening met je gehouden wordt. Zo werkt het gewoon niet.
Ja, het is de schuld van de ander. Is iets een rokersterras als er niets bij staat, of is het alleen een rokersterras als het aangegeven staat? Als er niets aangegeven staat, is het dan een rokersterras omdat jij er al zat?
Ik zie het in iedergeval niet zo als dader en slachtoffer.

Het eerder genoemde gebrek aan objectiviteit. Jij rookt en veroorzaakt overlast (dader), de ander rookt niet en heeft de overlast (slachtoffer). Maar jij ziet ze als gelijk. Mag de ander dan ook iets gaan doen waar jij last van hebt, om de stand gelijk te maken? En zo nee, waarom niet?
Tja als ik niet meer als roker mag redeneren, wat dan wel?

Je kan eens proberen objectief en zo onpartijdig mogelijk te redeneren, kan heel verfrissend zijn voor je inzichten. Niet alleen vanuit je eigen straatje redeneren waarbij het doel is roken mogelijk te houden, maar vanuit de mensen die jouw rook niet blieven.
Jij bent overigens nu degene die andere voorbeelden aanhaalt.
Nee hoor. Ik voer alleen de redenering even door die je gebruikt, om je duidelijk te maken wat die werkelijk inhoud. Als de overlasthebbende elders een alternatief heeft, dan moet die maar verhuizen. Als je naast een drugspand zit, dan moet je maar verhuizen. Als je naast geluidsoverlast woont, moet je maar verhuizen. Als je naast rokers zit, moet je maar naar een niet-rook alternatief verhuizen. Toch wil de samenleving juist dat de overlastgever (dader) wordt aangepakt, ipv de overlasthebbende (slachtoffer).
[
Voor 61% gewijzigd door
gambieter op 11-10-2011 02:24
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.