Dan moet je je oogkleppen af doen.
Laat ik het voor je voorkauwen op basis van
deze gegevens :
Een niet-roker kost € 281.000
Een roker kost € 220.000
Verschil: € 61.000
Een niet roker leeft gemiddeld tot 84,4 jaar
Een roker leeft gemiddeld tot 77,4 jaar
Verschil: 7 jaar (9% t.o.v. leven roker).
Laten we nu 2 geldstromen nemen die tot financiering van zorgkosten leiden:
• de AWBZ. Een volksverzekering en wordt derhalve gefinancieerd vanuit de (inkomsten)belastingen. Kinderen van onder de 18 zullen niet (noemenswaardige) belastinginkomsten genereren. Over AOW wordt belasting geheven. Derhalve:
belastingplichtige jaren roker: 77,4-18 = 59,4
belastingplichte jaren niet-roker 84,4-18=66,4
niet-roker betaalt 7 jaren meer belasting (11,8% meer t.o.v. roker)
• zorgverzekering:
Eenzelfde berekening gaat op voor de basisverzekering: Kinderen van <18 zijn wel verzekerd, maar betalen geen premie. Derhalve betalen ook hier niet-rokers - over hun leven genomen - 11,8% meer dan rokers.
Laten we er nu vanuitgaan dat de iedereen ongeveer hetzelfde betaalt - dat is immers je eigen stelling - en laten we er vanuit gaan dat er uiteindelijk 'redelijk' gesloten begroot is. m.a.w.: de gemiddelde kosten van een Nederlander zullen - gemiddeld genomen - door elke Nederlander moeten worden betaald gedurende hun leven. Laten we dat gemiddelde op 245.000 zetten (obese mensen zitten daar boven, rokende mensen zitten daar onder, niet-rokers-niet-obese mensen zitten daar weer ruim boven). Dat zou betekenen dat niet-rokers - over hun leven - al 11,8% van 245.000, €28.910, meer betalen dan niet-rokers.
Dan blijft er van de originele 61.000 euro nog maar een ruime 32.000 euro over. En dan moeten we dus nog beginnen aan wat lastige vragen, zoals: wat is een mensenleven waard en - in zekere zin - wat 'kost' het ons dus als iemand overlijdt aan een rookgerelateerde aandoening? Laat ik het voor het gemak houden op de mensen die er zelf geen hand in hebben. De meerokers. Blijkbaar vinden we in Nederland € 80.000
genoeg. Ik merk op op dat dit bedragen
per jaar zijn en ik - gemakshalve - in mijn berekening van een verkorting van het leven met 2 jaren uit ga, hetgeen, naar mij lijkt, bijzonder terughoudend is ingeschat.
Per jaar sterven er blijkbaar duizenden mensen wegens meeroken dankzij hart- en vaatziekten en enkele honderden dankzij lonkanker
bron. Laat ik het het maar even op 2.000 per jaar houden (wederom - lager inschatten kán niet). 2000*160.000= € 320.000.000 per jaar.
Hoeveel is dat gedurende die 77,4 jaar van die rokers? € 24.768.000.000. Hoeveel rokers waren er ook al weer? Noem een getal. anderhalf miljoen? Dat betekent dus een kostenpost van €16.512 per roker.
Dus dan hebben we nog een ruime 15.000 euro over aan voordeel van de rokers. (let op dat als ik hier de kosten van overleden rokers had meegenomen, hier een ruim bedrag ter nadelen van rokers overbleef). Het is dat ik er geen cijfers over kan vinden, maar ik vraag mij af wat de kosten zijn van rook-gerelateerde aandoeningen die wel behandeld worden bij niet-rokers. Als we die nog in de vergelijking meenemen zou ik ernstig verbaasd zijn als de economische voordelen van rokers - en dan hebben we het sléchts over de gezondheidszorg en directe schade ten gevolge van lichamelijke aandoeningen - stand houden.
Dan kan je wel weer met je mooie 32.000 euro aan btw en accijns aankomen, waarvan de BTW dus niet meegerekend mag worden, maar dat mag niet. Want a) de accijns zijn er niet ter bekostiging van ziektekosten of daaraan gerelateerde kosten, maar - voornamelijk - als incentive en b) dan zul je een hele rits - lastig te kwanificeren - kosten mee moeten nemen. Wat kost die 10.000 ton, waarvan 20% in het mileu achterblijft
bron, aan sigarettenafval die rokers per jaar genereren? Wat kosten duizenden rookpalen? Wat kost verlaagde arbeidsproductiviteit? Wat zijn de kosten van aan rokers-gerelateerde branden? En als laatste - als je deze en andere opgenoemde kosten niet relevant vindt zonder cijfers - is het heffen van accijns een kwestie van beleid en derhalve
inherent niet kwantificeerbare overwegingen. Wat is het recht van de een om ongestoord door andersmans rook door het leven te kunnen gaan waard in euro's?
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 20-09-2010 21:36
]