Ik liep in Aken bij toeval tegen de D7000 aan, slechts 449euro in een doodsaai fotowinkeltje ergens op een plein. Was eigenlijk nog niet van plan om te upgraden maar deze aanbieding kon ik niet voorbij laten gaan. Heb er geen spijt van. Deze week kijk ik nog voor een grip, dat vind ik net ff lekkerder werken en vasthouden.
Zijn de grips van andere merken net zo goed als de originele van Nikon?
Ik merk wel dat ik mijn opnamen met de D7000 flink moet nabewerken qua kleur en contrast, daar is en blijft de S5pro toch echt een kei in. Lekker diepe kleuren en contrasten. Maar voor mijn macro en closeupwerk is de D7000 weer veel geschikter qua snelheid, bedieningsgemak en hoge iso. Ik heb al diverse plaatjes geschoten als test op iso 1600 zonder merkbaar veel ruis. En dat beetje ruis haal je er met Nik Dfine zo uit. Perfect!
De AF knop blijf ik een lastige vinden, net te veel gedoe om over te schakelen van de ene naar de andere functie en je moet goed kijken op het lcd display wat je instelt. Op de S5 is dit beter geregeld, aparte knoppen die je blindelings bedient.
Het AF systeem zelf werkt voor mij verbazingwekkend snel, ik merk nu al dat ik veel minder missers heb en dat de scherpte veel vaker op de juiste plek ligt. Hier liet de S5 vaak veel punten liggen. Door de traagheid van het Af systeem had ik veel mislukte opnamen van zeldzame vlinders en libellen.
Nog een groot voordeel voor mij is de 16mp, nu kan ik flinke crops maken. Dat is één van de beste verbeteringen voor mij naast de goede iso's en snellere AF. Maar is ook logisch als je van een 6MP camera komt.
Klein dingetjes nog: de 2 kaartsleufjes. Waarom geen sleuf voor CF en SD zodat je je CF kaartjes kunt blijven gebruiken? Op die manier laat je de gebruiker ook vrij om te gebruiken wat zij/hij wil. Sommigen geven de voorkeur aan CF, andere weer aan SD. Mijn eigen voorkeur ging ook uit van de grotere CF, puur omdat ik die minder snel kwijt raak en makkelijker te hanteren zijn.
Al met al is de D7000 een goede camera voor mij met hier en daar wat kleine dingetjes waar ik aan moet wennen. Na deze stap ik over op FF
[
Voor 68% gewijzigd door
Anoniem: 434850 op 03-09-2013 09:57
]