Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
De D7000 is redelijk ISO invariant dacht ik. D.w.z: ISO 100 +3EV geeft bijna evenveel ruis als ISO 800 +0EV.

Jammer dat dpreview pas recent (met de nieuwe Samsung nx1) is begonnen met het testen van ISO variantie. Als iemand zou kunnen testen om een -3ev onderbelichte foto te maken op ISO 100 (en dan in post +3ev optrekken) en een goed belichte foto op ISO 800? Dat zou wel interessant zijn om te zien.

1EV optrekken zou geen probleem moeten zijn, denk ik. iig niet bij Nikon.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

PdeBie, das een foto met een d50 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
ow crap ja haha.... dat is net een van de weinige foto's die ik nog met m'n oude toestel heb gemaakt. Ben al zo gewend dat ik alles met m'n D7000 schiet :+

--- ander fotootje zoeken gaat ---

-- edit --

@ ISO 4500:
https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/16351806968/

[ Voor 18% gewijzigd door PdeBie op 13-04-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 13:19
link0007 schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:12:
De D7000 is redelijk ISO invariant dacht ik. D.w.z: ISO 100 +3EV geeft bijna evenveel ruis als ISO 800 +0EV.

Jammer dat dpreview pas recent (met de nieuwe Samsung nx1) is begonnen met het testen van ISO variantie. Als iemand zou kunnen testen om een -3ev onderbelichte foto te maken op ISO 100 (en dan in post +3ev optrekken) en een goed belichte foto op ISO 800? Dat zou wel interessant zijn om te zien.

1EV optrekken zou geen probleem moeten zijn, denk ik. iig niet bij Nikon.
De invariantie is alleen bij lage iso's, niet bij hoge.
PdeBie schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:35:
ow crap ja haha.... dat is net een van de weinige foto's die ik nog met m'n oude toestel heb gemaakt. Ben al zo gewend dat ik alles met m'n D7000 schiet :+

--- ander fotootje zoeken gaat ---

-- edit --

@ ISO 4500:
https://www.flickr.com/photos/patrickdebie/16351806968/
Zwart/wit zodat alle kleurruis niet meer te zien is....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mja, ik zie ook geen voorbeelden van Harribo zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
Universal Creations schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:27:
[...]

De invariantie is alleen bij lage iso's, niet bij hoge.
Dus jij zegt: ISO 800 + 1EV geeft aanzienlijk meer ruis dan ISO 1600 +0EV?

Lijkt mij sterk. Als het nu ging om ISO 800 + 3EV, dan geloof ik je meteen. Maar één miezerige EV zal niet zo'n groot verschil moeten maken.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:23

Grozno

acts without consequence!

Zullen we de discussie even netjes houden en niet elkaars punten betwisten met hulp van een stroman of een tu quoque?

[ Voor 7% gewijzigd door Grozno op 13-04-2015 16:10 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zeg nergens aanzienlijk, ik zeg gewoon meer. Minder ruis lijkt mij altijd beter, dus gewoon op de isowaarde schieten die nodig is en als het achteraf toch niet helemaal goed belicht blijkt te zijn, kun je nog altijd aan je exposure trekken. Daarnaast zie je ook beter op je schermpje of de foto bruikbaar is of niet. Een onderbelichte foto is namelijk op je camera lastiger te beoordelen dan een goed belichte foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:19
Over de ruis...wat ik al eerder zei: Ik heb foto's van 1600 ISO die zien er prima uit maar ook foto's die er niet uitzien. En die laatsten zijn mijn inziens achteraf ook niet meer te redden.
PdeBie schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:31:
Mja, ik zie ook geen voorbeelden van Harribo zelf ;)
En daarom ook geen voorbeelden. In mijn ervaring is de hoeveelheid ruis ook heel afhankelijk van de situatie.

Mijn om terug te komen op mijn kwestie:.
Mr Pingu schreef op zondag 12 april 2015 @ 23:17:
Verder is het wel gek dat het systeem het gewoon overruled... Zou ik niet blij van worden, liever dat ie gewoon een te donkere foto maakt en de ingestelde limieten respecteert.
Inderdaad dus! Jij begrijpt hem. Tja ik moet er mee leven.

Ik loop hier ook tegenaan omdat ik het gevoel/idee heb dat Nikon (had hiervoor een D3100 die deed hetzelfde) heel graag iets teveel licht nodig heeft. Komt snel in de auto stand met een flitser opzetten (wat bagger irritant is) en gooit héél makkelijk de ISO omhoog.
Als ik de variabele maximale ISO op 1600 zet, lijkt het wel alsof ik hem opeens een soort vrijspel geef: namelijk bij het minste licht meteen schieten naar de 1600 ISO.

Klopt het dat de D7000 een lichte overbelichting heeft? Ik lees dat wel eens. Standaard een 1/3 stop donkerder zetten? Wat is handig/doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

"gooit héél makkelijk de ISO omhoog" :?

Hij doet gewoon een lichtmeting en rekent op basis daarvan de ISO waarde uit die hoort bij de door jouzelf gekozen sluitertijd en diafragma. Daar is weinig voodoo of "vrij spel" aan. 1/3e stop gaat ook geen wereld van verschil maken in de hoeveelheid ruis / haalbare sluitertijd natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Orion84 schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:44:
"gooit héél makkelijk de ISO omhoog" :?

Hij doet gewoon een lichtmeting en rekent op basis daarvan de ISO waarde uit die hoort bij de door jouzelf gekozen sluitertijd en diafragma. Daar is weinig voodoo of "vrij spel" aan. 1/3e stop gaat ook geen wereld van verschil maken in de hoeveelheid ruis / haalbare sluitertijd natuurlijk.
Ja en die lichtmeting is naar mijn idee ietsjes te licht vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als het voor jou ietsjes te vaak licht is dan kun je in het menu onder b5 de optimale exposure aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Harribo schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:46:
[...]

Dat kan, maar zelfs al wijkt dat 1/3e stop af, dan gaat dat corrigeren geen schokkende verbetering opleveren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32
Harribo schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:46:
[...]

Dan is dat toch gewoon te compenseren, of in RAW of met de exposure compensation instelling?

Afbeeldingslocatie: https://hackingphotography.com/wp-content/uploads/2013/03/exposure-compensation1.jpg
Bron: hackingphotography.com

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 13-04-2015 17:18 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Orion84 schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:00:
[...]

Dat kan, maar zelfs al wijkt dat 1/3e stop af, dan gaat dat corrigeren geen schokkende verbetering opleveren.
Nou dat is niet mijn idee maar een vraag? Ik zag dat iemand dat altijd standaard deed op de D7000.
De vraag is meer: wie doet dit standaard en hoeveel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Ik doe het soms als ik een matrix meting doe, maar meestal schiet ik centrum gewogen en dan doe ik het niet.

Hangt ook af van de lens waar ik mee schiet, sommige hebben iets minder contrast dan de andere.

Maar lijkt me dat je je camera nog moet leren kennen en wat (zelf)vertrouwen moet krijgen.

Al fotografeert heel internet op -0,7 EV waarom zou jij dat ook standaard doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Harribo schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:52:
[...]

Nou dat is niet mijn idee maar een vraag? Ik zag dat iemand dat altijd standaard deed op de D7000.
De vraag is meer: wie doet dit standaard en hoeveel dan?
Ik doe dat standaard :)
Normaal op -0.3 EV.
Op een ontzettend zonnige dag wil ik het wel even bijstellen naar -0,7 EV.
Blowouts zijn in de regel vaak minder te corrigeren dan te donkere schaduwpartijen.

Maar je hoeft niet naar de 'statistieken' te kijken ("wie doet dit standaard"). Gewoon doen wat jouw ervaring jou leert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik overbelicht standaard 0.3 EV met matrixmeting, aangezien ik in lightroom erg vaak een slinger aan de exposure slide gaf naar meer licht. Veel blowouts heb ik er niet door, en als er veel licht/donker contrasten zijn dan pas ik de belichting aan naar bv centered.

[ Voor 31% gewijzigd door Sallin op 25-04-2015 13:23 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kwestie van smaak meestal, maar misschien ook eens kijken of je monitor wel goed is gekalibreerd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jesper86 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:56:
Kwestie van smaak meestal, maar misschien ook eens kijken of je monitor wel goed is gekalibreerd. :+
En het histogram lezen en begrijpen hoe een lichtmeter werkt zodat je weet in welke situaties je er wel of juist niet zo goed op kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ah ja het histogram, nog beter!

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=q3nmWD_Ld8s]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 14:38
Gisteren de MB-D11 gehaald. Eventjes wennen met verticaal schieten, maar een zeer fraaie toevoeging op de D7000 :*)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7658/17350631952_6719cc3777_c.jpgD7000 + MB-D11 by bartpostma, on Flickr

Even een vraagje met betrekking tot de battery grip trouwens. Ik zag namelijk dat er ook een houder is meegeleverd waar je 6 AA-batterijen in kan doen. Weet iemand hoe lang die het zoude volhouden? (Ik gebruik 2500 MAh AA batterijen voor mijn externe flash). Heb al 2x een EN-EL15 dus denk niet dat ik het nodig zal hebben, maar was wel eens benieuwd.

[ Voor 107% gewijzigd door Selmer op 03-05-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ziet er chique uit! Wat doet het qua gewicht? Voelt de camera nog net zo stabiel aan?

[ Voor 30% gewijzigd door PdeBie op 04-05-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 18:46

Nohead

PSN ID: Nohead

Ik heb ook een batterygrip niet de originele maar een namaak. Werkt echt perfect en dat voor 1/3 van de prijs. Qua gewicht is het iets meer maar nog steeds goed te doen. Door de extra grip zowel horizontaal als verticaal pakt het voor mij een stuk steviger/stabieler. Ik heb geen grote handen maar voor mij is het echt een aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 14:38
PdeBie schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:59:
Ziet er chique uit! Wat doet het qua gewicht? Voelt de camera nog net zo stabiel aan?
De grip met accu weegt zo'n 330 gram. De D7000 zelf weegt ~780 incl. accu.

Zeker een verandering die je goed merkt. Met de 50mm f/1.8 is de gehele combinatie niet zo heel zwaar. Grootste voordeel is dat mijn arm nu niet meer zo raar gekromd hoeft te staan als ik mijn camera 90 graden CCW draai :9

Zelf vind ik 'm nu zelfs stabieler dan voorheen. Als je er een wat langere of zwaardere lens (bijvoorbeeld de 18-105) op hebt is het ook nog prima in balans. Op mijn D3100 bijvoorbeeld voelt de 18-105 echt uit balans door het gewicht en formaat ten opzichte van de body. De D7000 is echter sowieso al wat zwaarder dan de D3100.

Ik heb ooit een 70-300 VR gehad (weggedaan vanwege de softheid boven de 200mm), maar denk niet dat ik die lens graag op de D7000 + grip zou hebben want dat ding is echt loodzwaar (750g of zo).
Nohead schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:47:
Ik heb ook een batterygrip niet de originele maar een namaak. Werkt echt perfect en dat voor 1/3 van de prijs. Qua gewicht is het iets meer maar nog steeds goed te doen. Door de extra grip zowel horizontaal als verticaal pakt het voor mij een stuk steviger/stabieler. Ik heb geen grote handen maar voor mij is het echt een aanvulling.
Had op internet nogal wat artikelen gelezen en filmpjes gezien waardoor ik 3rd party grips maar twijfelachtig vond. De originele MB-D11 is inderdaad een behoorlijke investering.

[ Voor 14% gewijzigd door Selmer op 04-05-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead

Nohead

Ik heb echt totaal geen problemen met de mijne. De juiste versie gekocht.
Alle knoppen werken en de dials zijn niet reversed etc.
Ik gebruik de grip dan meestal ook zonder extra accu, het is echt puur voor de grip dus dan valt het extra gewicht wel mee.

Edit:
Voor degene die interesse hebben. Deze heb ik gekocht via ebay.
http://www.ebay.com/itm/H...geName=ADME:X:RTQ:US:1123

[ Voor 28% gewijzigd door Nohead op 04-05-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 15:28
"Ik heb ooit een 70-300 VR gehad (weggedaan vanwege de softheid boven de 200mm), maar denk niet dat ik die lens graag op de D7000 + grip zou hebben want dat ding is echt loodzwaar (750g of zo)."

Tja ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk. Heb zelf ook een 70-300 en vind de grip dan juist een fijne toevoeging. Hij wordt wel wat zwaarder maar is niet zo front-heavy meer. Voor langer schieten met deze combinatie ben ik het wel eens dat het aan de zware kant is.

[ Voor 10% gewijzigd door -Bas op 04-05-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nohead

Nohead

-Bas schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:52:
"Ik heb ooit een 70-300 VR gehad (weggedaan vanwege de softheid boven de 200mm), maar denk niet dat ik die lens graag op de D7000 + grip zou hebben want dat ding is echt loodzwaar (750g of zo)."

Tja ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk. Heb zelf ook een 70-300 en vind de grip dan juist een fijne toevoeging. Hij wordt wel wat zwaarder maar is niet zo front-heavy meer. Voor langer schieten met deze combinatie ben ik het wel eens dat het aan de zware kant is.
Zwaar is natuurlijk relatief he ;) Als ik een dagje airsoft loop/ren ik de hele dag met een replica van 4kg in mijn handen. Lens +Body + Grip weegt dan relatief niet zo veel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gewicht is ondergeschikt aan draagcomfort wat mij betreft. Ik heb zelf een 5D2+grip met daarop meestal een lens van 500-900gram en soms ook nog een flitser. Ik gebruik een handstrap met polsbevestiging, waardoor ik vaak mijn vingers even vrij kan geven en de camera aan mijn pols hangt. Hiermee loop ik makkelijk uren rond. Ik heb ook weleens tijdens een wandeling van 15-20km gelopen met de 5D2 zonder grip en enkel de 40mm pancake erop. Hiermee kreeg ik na een uur lopen al last van mijn handen, omdat ik geen handstrap kon gebruiken en ook niet al mijn vingers op de cameragrip kon plaatsen.

Kortom: draagcomfort >> gewicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De 70-300VR is met afstand de lichtste telelens die ik ooit op mijn D7000 gebruikt heb :+

Grip is inderdaad erg prettig. Bij de D7000 direct er bij gekocht en bij de D750 ook weer. Laat hem alleen thuis als ik echt op het gewicht / formaat wil letten, bijvoorbeeld bij een langere wandeling waar fotografie niet de boventoon voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Universal Creations schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:56:
Gewicht is ondergeschikt aan draagcomfort wat mij betreft. Ik heb zelf een 5D2+grip met daarop meestal een lens van 500-900gram en soms ook nog een flitser. Ik gebruik een handstrap met polsbevestiging, waardoor ik vaak mijn vingers even vrij kan geven en de camera aan mijn pols hangt. Hiermee loop ik makkelijk uren rond. Ik heb ook weleens tijdens een wandeling van 15-20km gelopen met de 5D2 zonder grip en enkel de 40mm pancake erop. Hiermee kreeg ik na een uur lopen al last van mijn handen, omdat ik geen handstrap kon gebruiken en ook niet al mijn vingers op de cameragrip kon plaatsen.

[off-topic]
Mag ik vragen welke polsbevestiging jij gebruikt? Want ik heb inderdaad hetzelfde dat mijn vingers na enige tijd flink moeite beginnen krijgen.

Heb dan wel een BlackRapid band, maar merk dat ik die eigenlijk nooit gebruik. Heb de camera altijd in mijn hand, zodat ik meteen een foto kan nemen indien ik iets zie.
[/off-topic]

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 06-05-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb een voorganger van deze: http://www.dx.com/p/matin-neoprene-camera-grip-2324
Maar ze hebben er meerdere, zoals deze: http://www.dx.com/p/profe...dslr-cameras-black-186705

[ Voor 45% gewijzigd door Universal Creations op 06-05-2015 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Universal Creations schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:56:

Helemaal mee eens. Ik heb sind een paar jaar een BlackRapid schouderband voor de D7100 + 80-400VR en dat is een erg comfortabele manier van dragen. Op de statiefaansluiting van de lens zet je een oog en hierin klik je een haak. Hierdoor hangt het geheel netjes op de heup met beide handen vrij. Ook is het geen probleem om dit met een rugzak te combineren. Bij langere stukken lopen (en de camera niet nodig is) gaat het geheel weer in de tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stflorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-04 19:26

Stflorian

a.k.a pisang

Dag mensen,

Ik ben me aan het orienteren op de d7000. Zelf kom ik van het instapmodel d60. Via kenrockwell.com heb ik me al behoorlijk ingelezen. Nu ben ik naar een tweedehands model aan het kijken in verband met prijs. Hoeveel is de d7000 momenteel waard met weinig clicks. Laten we zeggen onder de 10.000?

Daarnaast vraag ik me af of het waard is om door te sparen voor een 7100. Gezien ik van de d60 kom lijkt mij de d7000 al een behoorlijke upgrade.

Ik zal de camera vooral voor hobby gebruiken en af en toe voor (grafisch werk). Denk aan het vastleggen van gemaakt print werk en het maken van sfeerbeelden. Ik ben niet geïnteresseerd in de filmfunctie.

Alvast dank voor jullie reacties!

a.k.a pisang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Natuurlijk is de D7100 beter dan de D7000 en is de nieuwe D7200 weer NOG beter, maar als het inderdaad voor hobby en incidenteel grafisch werk is, is de D7000 uitermate geschikt :)

Mja, de waarde. Daar durf ik je dan weer niets over te zeggen. Wat zijn de prijzen op de tweedehands markt momenteel? Kijk wat de gemiddelde waarde is en bedenk vooral wat jij hem waard vind.

Een ding weet ik wel. Ik kom van een D50 en heb daarna de D7000 gekocht en ik heb er tot op de dag van vandaag uitermate schik van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stflorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-04 19:26

Stflorian

a.k.a pisang

PdeBie schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:38:
Natuurlijk is de D7100 beter dan de D7000 en is de nieuwe D7200 weer NOG beter, maar als het inderdaad voor hobby en incidenteel grafisch werk is, is de D7000 uitermate geschikt :)

Mja, de waarde. Daar durf ik je dan weer niets over te zeggen. Wat zijn de prijzen op de tweedehands markt momenteel? Kijk wat de gemiddelde waarde is en bedenk vooral wat jij hem waard vind.

Een ding weet ik wel. Ik kom van een D50 en heb daarna de D7000 gekocht en ik heb er tot op de dag van vandaag uitermate schik van!
Dank voor je reactie! Ik ben inmiddels ervan overtuigd dat de d7000 mijn volgende camera wordt. Nu nog een mooi koopje vinden. Ik leen soms een d90 en dan fotografeer ik al met meer plezier dan met mijn d60 :-)

Nieuw is 585 nog de beste prijs wat ik kan vinden. Ik wil echter wel onder de 500 blijven. Gelukkig heb ik al twee mooie objectieven.

a.k.a pisang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 23:25
Ik merk de laatste tijd dat ik mijn D7000 eigenlijk steeds minder vaak mee pak (ik fotografeerde tot een aantal jaren geleden vooral veel festivals, maar er zijn er steeds meer waar je met een DSLR het terrein niet op mag...).
Daarom zit ik voorzichtig te kijken richting het Fuji kamp, maar nu vroeg ik me af wat ik ongeveer kan krijgen voor mijn Nikon set:
- D7000, goede staat
- Nikkor 18-200, gebruikt, klein krasje op het voorste element, zie je in de praktijk niks van
- Nikkor 35mm 1.8 (AF-S)
- Nikkor 50mm 1.8 (AF-D, niet de nieuwe AF-S)
Wat voor bedragen moet ik aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32
Is het niet makkelijker om dan een website/magazine te vinden waarvoor je foto's kan maken? Vanuit het publiek wil vaak met een DSLR nog wel maar met een ILC lijkt me dat toch al een stuk lastiger.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 23:25
Ventieldopje schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:51:
Is het niet makkelijker om dan een website/magazine te vinden waarvoor je foto's kan maken? Vanuit het publiek wil vaak met een DSLR nog wel maar met een ILC lijkt me dat toch al een stuk lastiger.
Oh het gaat mij niet perse om foto's van de acts hoor, en aangezien mij foto's het hobbymatige niet ontstijgen (en ik die ambitie ook niet heb) heb ik daar niet echt behoefte aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Denk dat je het meeste geld gaat maken als je de boel los verkoopt.
Maar een gokje: denk dat je rond de 1000-1100 euro uit gaat komen.

In plaats dat wij op marktplaats en fotoapparatuur.nl gaan kijken wat vergelijkbare lenzen en camera doen kan je dat natuurlijk zelf ook :) En er is ook een Duitse verzekerings pagina waar de dagwaardes staan. Maar ik kan even niet meer op het adres komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Barrycade schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:50:
In plaats dat wij op marktplaats en fotoapparatuur.nl gaan kijken wat vergelijkbare lenzen en camera doen kan je dat natuurlijk zelf ook :)
Dat dus. Gewoon zelf even de moeite doen. Wij hebben moeten die dingen ook opzoeken. En dan is het nog maar net "wat een gek ervoor geeft".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik baal best wel.
Ik heb een d7000 en heb er sinds een tijdje 2 af-d lenzen bij.
Bij beiden geeft hij een FEE error.

Daarna verander ik in de opties dat voor het instellen van het diafragma de diafragma ring moet worden gebruikt ipv de secundaire instelwiel.
Dan is de error weg.

Ik stel dan het diafragma in op de lens.
Maar.... De camera ziet niet goed welk diafragma ik heb gekozen op de lens.
Als ik bijvoorbeeld van 22 naar 1.8 ga, zie ik in het display 4 of bijv 5.6.
Nu vind ik dat niet maar hierdoor werkt de belichting ook niet goed waardoor ik zelf bij elke foto dat moet controleren en moet wijzigen om de belichting goed te krijgen.
Zo kan ik er niet lekker mee fotograferen en is zo'n lens voor mij onbruikbaar.

Heeft iemand een idee om dit op te lossen?
Btw heb de 50mm 1.8 en de 28-80 af-d.
Uiteraard met de af-s lenzen geen probleem. Maar ik heb juist ook de D7000 gekocht om met de oudere afd lenzen te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Contacten op lens en camera al eens goed goed schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Orion84 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:37:
Contacten op lens en camera al eens goed goed schoongemaakt?
Zoiets dacht ik ook al aan. Het lijkt erop dat hij net niet goed contact maakt.
Hoe doe ik dat het beste?

Dan ook ff offtopic: heb ook nog een lens die schoon moet, zelfde vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Waarom gebruik je de diafragmaring? Je kan de D7000 toch gewoon gebruiken om het diafragma te bedienen?

Dus lenzen op F22 en de camera doet de rest.

Geeft je camera op deze manier ook problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Dan geeft hij dus die FEE error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Bij mijn 50mm 1.8d pricewatch: Nikon AF 50mm f/1.8D moet ik de diafragmaring op f/22 zetten, maar deze ook op slot zetten.

Ik heb nog nooit getest of het zonder op slot te zetten ook werkt, maar misschien dat het hem daarin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het werkt bij ook zonder m op slot te zetten. Dat slotje is puur hardwarematig en zet je ring vast.

Weet je zeker dat je lens wel helemaal jofel is? Sluit het diafragma wel volledig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat op slot zetten zal dan inderdaad ter preventie zijn dat je hem niet per ongeluk op een groter diafragma zet.

https://support.nikonusa....-on-an-slr-camera-mean%3F

Lijkt er dan inderdaad toch op dat hij of niet goed contact maakt of dat de lens inderdaad niet helemaal tof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
PdeBie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:37:
Bij mijn 50mm 1.8d pricewatch: Nikon AF 50mm f/1.8D moet ik de diafragmaring op f/22 zetten, maar deze ook op slot zetten.

Ik heb nog nooit getest of het zonder op slot te zetten ook werkt, maar misschien dat het hem daarin zit?
Heb ik ook geprobeerd, dat is het niet.

Ik heb dus 2 lenzen die Af-d zijn en hebben het alle 2. Ik heb die 50mm 1.8 maandag gekocht van iemand waarbij ik die lens zelf heb getest op een D80. Dat werkte prima.
Ik weet bijna zeker dat het niet aan die lenzen ligt maar aan mijn D7000.

Heb nu wat verdere research gedaan (met mijn boerenverstand:).
Die lens zelf heeft 4+1 contactpunten, daarmee vermoed ik dat de camera de Af en de belichting mee regelt. Het diafragma kan je regelen met de ring. Draai je aan de ring dan gaat een palletje op de lens (aan de kant die op de camera komt) steeds verder naar links (richting de contactpunten).
Daarmee wordt dus met een Af-d lens denk ik het diafragma geregeld.
Zet je de lens op f22 en lock je hem, dan verandert er niets hieraan. Het palletje zit dan alleen helemaal naar rechts (op de camera naar onderen) en is nog steeds heen en weer te doen met een vinger om het diafragma te regelen. Zie foto van de lens, rode pijl geeft palletje aan. (Hij staat hier nu op f22, palletje helemaal onderaan)

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/hiv2r8wdn/lenspal50mm.jpg

Ok, ik heb gekeken waar dat palletje van de lens op de camera terechtkomt. Dat komt terecht bij een metalen palletje links in de D7000. Die regelt dus mechanisch het diafragma dan vanuit de camera(?) Dus niet dan met de electrische contactpunten(!) Mijn vermoeden he?
Dat komt vrij precies ben ik achter. Als je al een klein zetje met je vinger aan het palletje op de lens geeft,
is hij al wat stops verder. Kan me voorstellen dat de kans op een mechanische fout dan ook groter wordt?

Dat zou dan ook betekenen dat het niet aan de contactpunten van de camera zal liggen. Wat ik op zich ook wel logisch zou vinden: ik heb veel af-s lensen, nergens een probleem mee. Een contactpuntje op de camera wat niet goed zou functioneren zou opvallen met al mijn lenzen.

Ter verduidelijking foto van de camera met de rode pijl die aangeeft waar het diafragma pal van de camera zit.
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/kxarqb225/d7000pal.jpg

Ok dit is dus wat ik denk. Corrigeer me als ik er naast zit!

Dit betekent ook dat er iemand naar moet kijken die dit probleem dan kan oplossen.
Ik hou er niet van om mijn camera op te sturen eigenlijk, dat voelt als een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik zie het niet zo goed bij je lens maar is het diafragma dan wel dicht als hij op f/22 staat? Lijkt namelijk niet het geval.

Maar weet even uit mijn hoofd niet of dat eigenlijk wel zo is en de lens niet standaard helemaal open staat.

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 10-06-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ja dat is hij, nah bijna dan he?

Misschien kort door de bocht maar op dit vlak is de D7000 gewoon een mis-fabrikaat. Ik ben niet de enige met die soort (FEE) errors, er zijn er tal meer die dit probleem hebben. Heel slordig vind ik.

Maar nu, wat doe ik eraan? Zal de lokale specialistische fotoshop bellen, om mijn camera zo maar op te sturen naar een Nikon magazijn.

Btw...ik heb al een soort work around bedacht. Zet ik bijv het diafragma op de lens op 1.8 en op de camera staat dan bijv 5.6 , dat is dus 3 stops, die gewoon handmatig corrigeer. Zo weet de camera weer waar hij aan toe is en kan hij ook de goede iso erbij verhogen als het noodzakelijk is. Uiteraard schiet ik dan op manual.

[ Voor 133% gewijzigd door Harribo op 10-06-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En als je dat palletje dan beweegt? Gaat je diafragma wel bijna helemaal dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Nee andersom, duw je het palletje van de lens weer omhoog dan gaat hij verder open (f getal lager).

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 10-06-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Klopt. De lens zit helemaal "dicht" als je het palletje niet aanraakt. Als je het palletje beweegt gaat het diafragma open.

Maar wij hebben exact dezelfde lens toch? Bij mijn D7000 werkt hij helemaal naar behoren.

Dus ik zou met beide spullen (body en lens) eens naar de foto speciaalzaak gaan en er eens naar laten kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door PdeBie op 10-06-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Inderdaad zelfde setje.
Zal er eens mee heen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Maar gaat het diafragma wel helemaal open als je het palletje beweegt? Heb je dat al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
PdeBie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:58:
Maar gaat het diafragma wel helemaal open als je het palletje beweegt? Heb je dat al gecontroleerd?
Yep

Heb ook geinformeerd, heb geen garantiemeer, 1 zaak doet het via de officiele Nikon weg, dat kost al 8 tientjes per onderzoek en ik moest zeker rekenen op een 150-175 euro sowieso.
Tjemig! Dat zijn toch geen prijzen meer!?? Voor dat geld kan ik al mijn Af-d lenzen beter inwisselen voor Af-s lenzen.

Enfin verder gebeld, andere officiele fotozaak, die had zelf een reparatie mannetje. Onderzoek kost 25 euro.
Daarna prijsindicatie. Klinkt beter dus. Alleen ben ik hem wel 3 weken kwijt en dat kan nu ff niet omdat ik nog een paar opdrachten heb staan. Dus geduld tot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Niemand in de buurt of kenniskring met een soortgelijke Nikon body (dus interne AF motor etc.) waar je de af-d lens op kan testen? Dan kan je misschien uitsluiten of het aan de body ligt of aan de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je zaterdag naar Meeting Dierenpark Emmen, zaterdag 13 juni! komt, dan kan je het spul testen op mijn D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
PdeBie schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:12:
Niemand in de buurt of kenniskring met een soortgelijke Nikon body (dus interne AF motor etc.) waar je de af-d lens op kan testen? Dan kan je misschien uitsluiten of het aan de body ligt of aan de lens.
Heb 2 afd lenzen he? Die laatste heb ik vorige week gekocht en ook getest toen op een d80. Werkte goed.

Ok leuk die meeting in Emmen! Ik heb zelfs daar nog een kortingbon voor want ik wou daar al weer heen.
Alleen, moet mijn moeder ondersteunen en heb gescheurde enkelbanden (kkunstgras grrr) dus het wordt hem helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Harribo schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:10:
[...]

Heb 2 afd lenzen he? Die laatste heb ik vorige week gekocht en ook getest toen op een d80. Werkte goed.
ah ok. Zo kan je het ook uitsluiten inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Harribo schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:11:
[...]
Ok, ik heb gekeken waar dat palletje van de lens op de camera terechtkomt. Dat komt terecht bij een metalen palletje links in de D7000. Die regelt dus mechanisch het diafragma dan vanuit de camera(?) Dus niet dan met de electrische contactpunten(!) Mijn vermoeden he?
Dat komt vrij precies ben ik achter. Als je al een klein zetje met je vinger aan het palletje op de lens geeft,
is hij al wat stops verder. Kan me voorstellen dat de kans op een mechanische fout dan ook groter wordt?

Dat zou dan ook betekenen dat het niet aan de contactpunten van de camera zal liggen. Wat ik op zich ook wel logisch zou vinden: ik heb veel af-s lensen, nergens een probleem mee. Een contactpuntje op de camera wat niet goed zou functioneren zou opvallen met al mijn lenzen.
[...]
Om nog even terug te komen op de techniek:
Ja, diafragma bediening vanuit de body gebeurt mechanisch. Maar dat is exact hetzelfde voor G lenzen.

Volgens mij (maar dat weet ik niet 100% zeker) wordt dat mechaniek echter niet gebruikt om aan de camera door te geven welk exacte diafragmawaarde gekozen is. Dat palletje beweegt van min-max, maar er is een ander mechanisme om door te geven welke waardes daarbij horen. Dat gaat afaik wel via de elektronische contacten. Dat is ook een van de dingen die bij oude full manual lenzen soms wordt opgelost met het plaatsen van een klein chipje en wat contactpunten: daarmee kan je de camera vertellen wat voor lens gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Orion84 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:22:
[...]

Om nog even terug te komen op de techniek:
Ja, diafragma bediening vanuit de body gebeurt mechanisch. Maar dat is exact hetzelfde voor G lenzen.

Volgens mij (maar dat weet ik niet 100% zeker) wordt dat mechaniek echter niet gebruikt om aan de camera door te geven welk exacte diafragmawaarde gekozen is. Dat palletje beweegt van min-max, maar er is een ander mechanisme om door te geven welke waardes daarbij horen. Dat gaat afaik wel via de elektronische contacten. Dat is ook een van de dingen die bij oude full manual lenzen soms wordt opgelost met het plaatsen van een klein chipje en wat contactpunten: daarmee kan je de camera vertellen wat voor lens gemonteerd is.
Checkte ff de G lenzen, die hebben ook inderdaad zo'n palletje.
Maar hier zei iemand (sillyconguru) dat ook de informatie uitwisseling mechanisch gebeurde:
http://www.dpreview.com/forums/thread/2959034
Mits hij gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, ik zie het:
The communication is mechanical; the D7000 uses the lens' AI indexing ridge, the D90 uses the lens' EE-servo tab. Check that the lens' aperture ring hasn't suffered any damage.
Daar zit dus wel een verschil tussen de D90 (idem voor D80 gok ik) en de D7000. Dus dat zou een hint kunnen zijn naar waar het probleem zit, aangezien het bij jou op een D80 wel werkte.

Ik zou dus even die AI indexing ring checken (zowel op de lens als de camera). Het zou kunnen dat die AI indexing in je D7000 stuk is (bijvoorbeeld zoals bij die NYC Amateur user in die dpreview thread).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Juustem, dan kom je dus uit bij deze video vrees ik:
https://www.youtube.com/watch?v=Ne7cB0sXgK8

Nu mag ik graag wat "prutsen" maar kan het me niet veroorloven dit te verknallen dus ik denk dat ik het maar een pro overlaat.
Wat hij trouwens ook in die video zegt: "Not a clever design Nikon" (6m50), echt heeeel slecht van Nikon om dat zo slecht te fabriceren,er vanuit gaande dat het/mijn mijn probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt me een grote kanshebber inderdaad.

Voor wat betreft dat slechte design: ik begrijp dat in zijn geval de oorzaak een valpartij is. Beetje vreemd om dan af te geven op het design?

Maar ik heb het filmpje verder niet geheel gekeken en zonder audio, dus wellicht mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Orion84 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:13:
Lijkt me een grote kanshebber inderdaad.

Voor wat betreft dat slechte design: ik begrijp dat in zijn geval de oorzaak een valpartij is. Beetje vreemd om dan af te geven op het design?
Oh ok, sorry dat heb ik dan gemist!

Trouwens heb hem destijds 2e hands gekocht, weinig gebruikt toen, weet natuurlijk niet wat er mee gebeurd is. Hij deed hem weg omdat zijn Af-s 18-200 lens kapot ging en hij geen nieuwe dure lens wou kopen en het teveel gesjouw was en daarom ook een kleinere camera wou.
Was sociale aardige vent met een lief gezinnetje maar ook onbewust kan zoiets ook breken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zie de tekst onder de video:
After my tripod collapsed the lenses bayonete broke and also any other manual lens stopped working.

The body has a ceramic plate that senses the F-ring position. Is very fragile and a common fault after a drop.

If you have an fEE error on display even your lens F ring is set correctly most likely this is the reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
En Harribo? Al wat wijzer over je lenzen en/of body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
PdeBie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:56:
En Harribo? Al wat wijzer over je lenzen en/of body?
Duurt nog even, ga er denk na de zomer er mee heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ok ik snap het.

Tis alleen zo dat ik niet heel vaak geld overhou dus is dit een kans om toch een ff te kopen met een niet lichtsterke lens.
Dan hoop ik in de toekomst alsnog een lichtsterke lens te kopen.

Ik voel er weinig voor om te investeren in een crop lichtsterke lens als toch mijn doel is om een ander systeem te nemen.
Dat geld verdient zich niet terug.
Ok, zal ik het wel langer met minder moeten doen.

Maar twijfel nog wel wat. Ik vraag me namelijk werkelijk af hoeveel ik met een lichtsterke lens opschiet op mijn d7000.
En nog iets anders, mijn d7000 kan door een fout niet werken met af d lenzen.(diafragma probleem) Daarom vraag ik mij af of als ik geen nikon afs neem, de lens wel naar behoren werkt.
Als ik nu een d600 koop, ben ik van dat probleem ook af.

Overweeg, overweeg...

Bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Harribo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:22:
Ok ik snap het.

Tis alleen zo dat ik niet heel vaak geld overhou dus is dit een kans om toch een ff te kopen met een niet lichtsterke lens.
Dan hoop ik in de toekomst alsnog een lichtsterke lens te kopen.

Ik voel er weinig voor om te investeren in een crop lichtsterke lens als toch mijn doel is om een ander systeem te nemen.
Dat geld verdient zich niet terug.
Ok, zal ik het wel langer met minder moeten doen.

Maar twijfel nog wel wat. Ik vraag me namelijk werkelijk af hoeveel ik met een lichtsterke lens opschiet op mijn d7000.
En nog iets anders, mijn d7000 kan door een fout niet werken met af d lenzen.(diafragma probleem) Daarom vraag ik mij af of als ik geen nikon afs neem, de lens wel naar behoren werkt.

Overweeg, overweeg...

Bedankt voor de reacties
Begrijp ik nu goed dat je D7000 echt stuk is?

Als je per se naar fullframe wilt is het inderdaad zonde om nu lichtsterk te kopen voor je huidige camera, maar dan moet je het wel echt zeker weten. Wat dat betreft zou ik me nog even goed inlezen als ik jou was want het is niet alleen maar paradijs. Alles wordt feitelijk ook nog stukken duurder en ik weet niet of je veel foto's op tele maakt maar ook dat wordt lastiger. Dat kan je echter alleen maar zelf bepalen.

Mocht je toch fullframe willen dan zou ik overwegen om nog door te sparen tot je een body én een lichtsterke lens kunt kopen, anders heb je eerst een periode net niks. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
MikeyMan schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:11:
[...]
Of eerst een fullframe lens kopen en later de body upgraden.
Dat had ik ook bedacht!
Denk dat dat misschien wel de beste optie is. Aangezien ik weg ben van de 18-105 dx, wil ik graag een soort gelijke lens. Weet dat ik dan weer bij dat andere topic dan moet zijn, maar kortweg heb ik volgens mij dan slechts 2 opties: sigma 24-105 en nikon 24-120.

Die nikon lees ik is niet heel goed. En aangezien mijn d7000 niet ok is met af-d lenzen, ben ik voorzichtig met het aanschaffen van een sigma. Tja iemand nog een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De Sigma is toch gewoon een lens met interne motor, dus snap het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:23

Grozno

acts without consequence!

Precies, de Sigma 24-105/4 komt uit de Art-serie.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:01:
De Sigma is toch gewoon een lens met interne motor, dus snap het probleem niet.
Probleem zit hem niet bij mijn d7000 in de af aansturing.
Probleem is dat de communicatie mbt diafragma niet goed gaat. Dat probleem heb ik met af-d lenzen, niet met af-s lenzen. Zal het dan moeten testen die sigma, kan ik dus niet zo maar op internet aanschaffen.

Heb tijdje geleden na laten kijken, moest compleet nieuw spiegelhuis in. Kosten 240 euro. Vond ik niet uit kunnen, omdat ik hou van snelle af-s lenzen.

Edit: zit dan op f4. Dat is slechts 1 schamele stop lichtwinst tov f5,6.
Ik neem aan dat de kwaliteit bij lichtsterke lenzen hem niet in een enkele stop zitten? Anders vind ik dat duur extra geld.
Ik bedoel bijv. de standaard nikon 24-120 heeft f 3,5 - 5,6.

Edit2: mod, dit wordt nu een lenzen verhaal, wat mij betreft mag deze verplaatst worden?

[ Voor 22% gewijzigd door Harribo op 09-10-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar de Sigma is toch een AF-S lens, geen AF-D. Maar goed, ben geen Nikonian en weet ook niet alles van de terminologie van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Universal Creations schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:24:
Maar de Sigma is toch een AF-S lens, geen AF-D. Maar goed, ben geen Nikonian en weet ook niet alles van de terminologie van Nikon.
Is dat zo? Dat weet ik dus niet. Het zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Harribo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:29:
[...]

Is dat zo? Dat weet ik dus niet. Het zou mooi zijn.
De D in AF-D staat voor Diafragma , bij af-d lenzen zit er een diafragmaring op.
De sigma heeft geen diafragma-ring en kan ook nooit een AF-D lens zijn :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:36

bobcom

Dedicated dabbler

Harribo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:22:
Ok ik snap het.

..........En nog iets anders, mijn d7000 kan door een fout niet werken met af d lenzen.(diafragma probleem) Daarom vraag ik mij af of als ik geen nikon afs neem, de lens wel naar behoren werkt.

Overweeg, overweeg...

Bedankt voor de reacties
Heeft'ie dat probleem in allebei de standen van de f5 controls-setting - dus zowel wanneer je hem instelt op prioriteit diafragmaring (zodat je de diafragmainstelling met de ring doet) als wanneer je hem instelt op diafragmawiel (diafragmaring vastzetten op hoogste diafragma en dan het f/wieltje gebruiken voor de diafragma-instelling)?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
bobcom schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:50:
[...]

Heeft'ie dat probleem in allebei de standen van de f5 controls-setting - dus zowel wanneer je hem instelt op prioriteit diafragmaring (zodat je de diafragmainstelling met de ring doet) als wanneer je hem instelt op diafragmawiel (diafragmaring vastzetten op hoogste diafragma en dan het f/wieltje gebruiken voor de diafragma-instelling)?
Diafragmawiel instelling geeft Fee error.
Diafragmaring instelling werkt wel maar krijgt de camera niet goed het diafragma door van de lens. Als ik de diafragma ring van de lens naar beneden draai, ziet de camera nog wel dat het diafragma naar beneden gaat maar niet hoeveel. De camera geeft dan bijv f5,6 aan terwijl het diafragma op de lens 1,8 is.

Logica ontbreekt mij wat maar aangezien ik toch af-s graag heb, kan ik er wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Harribo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:17:
[...]

Diafragmawiel instelling geeft Fee error.
Diafragmaring instelling werkt wel maar krijgt de camera niet goed het diafragma door van de lens. Als ik de diafragma ring van de lens naar beneden draai, ziet de camera nog wel dat het diafragma naar beneden gaat maar niet hoeveel. De camera geeft dan bijv f5,6 aan terwijl het diafragma op de lens 1,8 is.

Logica ontbreekt mij wat maar aangezien ik toch af-s graag heb, kan ik er wel mee leven.
Toch moet het mogelijk zijn, ik vind het wel een beetje een vreemd verhaal. Mijn AF-D 105mm werkt prima op een D3100*. je moet dan wel de diafragma ring helemaal op f32 zetten, als je dat niet hebt krijg je een foutmeling op je lcd. "zet diafragma op laagste stand" oid

Heb je m op f32, dan kan de camera het diafragma gewoon bedienen, wide open tot f32. evt met het wieltje op de achterkant van de body (of automatisch)

*= minus de autofocus uiteraard

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 09-10-2015 22:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Is dit niet het probleem met het diafragma palletje? Dus het pinnetje dat de diafragma ring mechanisch bedient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Barrycade schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 23:13:
Is dit niet het probleem met het diafragma palletje? Dus het pinnetje dat de diafragma ring mechanisch bedient?
Klopt!
Mod, Hoe kan ik verder gaan met dit gesprek bij het D7000 topic?
(kopiëren is toch crossposten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Momentje, maak ik in orde
Done!

[ Voor 21% gewijzigd door Universal Creations op 10-10-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

van de nikon site:
What does the FEE or F-- error message displayed on an SLR camera mean?
The FEE error indicates that the camera cannot control the full range of the lens aperture. If your lens has a mechanical aperture ring, rotate the aperture to its smallest opening, or highest f-number - normally marked in orange. Select this aperture and lock it using the aperture locking switch to prevent this message from appearing again.
heb je dat al geprobeerd?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ja al gedaan. Ook schoonmaken van de contacten.

Maar het probleem zit hem in een onjuiste afstemming met het diafragma hendeltje.
Barrycade herkent dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Harribo schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:23:
Ja al gedaan. Ook schoonmaken van de contacten.

Maar het probleem zit hem in een onjuiste afstemming met het diafragma hendeltje.
Barrycade herkent dit probleem?
klinkt logisch, de d3100 heeft niet zon palletje, en misschien daarom dat ik er geen last van heb.
mmm lastig zeg. ik weet ook niet de oplossing.ik heb geen d7000 serie en kan het niet voor je verifieren

het enige wat ik vond was:
Custom Settings Menu> f Controls > f6 Customize command dials> Aperture setting> and the choose Aperture Ring."

[ Voor 28% gewijzigd door mrc4nl op 10-10-2015 20:47 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Dank je.
Ik heb al deze dingen gedaan.
Maker zei dat er een compleet nieuw spiegelhuis in moest a 240 euro. Mij wat teveel.
Tja ik weet het niet, moet er maar mee leren leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

mrc4nl schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:33:
[...]

De D in AF-D staat voor Diafragma , bij af-d lenzen zit er een diafragmaring op.
AF-D bestaat niet (behalve in de volksmond). Het is AF-S (interne SWM motor) of AF (schroevendraaier vanuit de body).

Los van die aanduiding over het focusmechanisme, heb je verschillende aanduidingen die (onder andere) wat zeggen over het diafragma mechaniek: D, G (en de volledig electronische E lenzen). D lenzen geven 'distance' informatie door, daar komt die D vandaan (de G lenzen doen dat overigens ook). Als je naar de officiële Nikon productnamen kijkt staat die D of G of E ook achter het diafragmagetal, niet achter de AF/AF-S aanduiding.

Er zijn ook gewoon AF-S D lenzen (zoals de AF-S 300mm F4 D), maar al het recente glas is inderdaad AF-S G of E.

Het verschil tussen D en G is inderdaad dat G lenzen geen diafragmaring meer hebben en dus ook geen AI-Indexing ring. Daarom werken G lenzen wel op een D7000 met gebroken AI-Indexing sensor, en D lenzen niet.

Third party lenzen zonder diafragmaring (en zonder AI-Indexing ring) zullen dus inderdaad ook gewoon werken op een kapotte D7000.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 11-10-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Orion84 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:37:
[...]

AF-D bestaat niet (behalve in de volksmond). Het is AF-S (interne SWM motor) of AF (schroevendraaier vanuit de body).

Los van die aanduiding over het focusmechanisme, heb je verschillende aanduidingen die (onder andere) wat zeggen over het diafragma mechaniek: D, G (en de volledig electronische E lenzen). D lenzen geven 'distance' informatie door, daar komt die D vandaan (de G lenzen doen dat overigens ook). Als je naar de officiële Nikon productnamen kijkt staat die D of G of E ook achter het diafragmagetal, niet achter de AF/AF-S aanduiding.

Er zijn ook gewoon AF-S D lenzen (zoals de AF-S 300mm F4 D), maar al het recente glas is inderdaad AF-S G of E.

Het verschil tussen D en G is inderdaad dat G lenzen geen diafragmaring meer hebben en dus ook geen AI-Indexing ring. Daarom werken G lenzen wel op een D7000 met gebroken AI-Indexing sensor, en D lenzen niet.

Third party lenzen zonder diafragmaring (en zonder AI-Indexing ring) zullen dus inderdaad ook gewoon werken op een kapotte D7000.
Kijk! Dit verklaart het! Top uitleg!
Hier zullen anderen ook vast wat aan hebben, zou zeggen, zet het publiek bij nikon lenzen topic. Ik speur verwarring onder mensen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Orion84 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:37:
[...]

ik zag de aanduiding vaker staan, nu ik er op zoek bestaat af-d inderdaad niet officeel.
Dat snap ik dus niet. Als ik een mijn AF Micro Nikkor 105mm f2.8D op een d3100 zet, werkt de metering en het diafragma gewoon.Terwijl de d3100 heeft helemaal geen AI-Indexing ring heeft. Waarom zou een d7000 met kapotte ai-index dan opeens weigeren?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Goeie vraag, welk mechanisme de D3100 precies gebruikt weet ik niet (via de contacten, of via het diafragma mechanisme?), maar blijkbaar is de D7000 bij D lenzen afhankelijk van het AI-Index mechanisme en is er niet nog een backup mechanisme aanwezig zoals dat gebruikt wordt in de bodies zonder AI-Index ring of wordt in elk geval het AI mechanisme verkozen boven het alternatief, de body kan natuurlijk niet ruiken dat het AI mechansme stuk is en dan maar overschakelen op het andere mechanisme.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 11-10-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:08
Orion84 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:28:
Goeie vraag, welk mechanisme de D3100 precies gebruikt weet ik niet (via de contacten, of via het diafragma mechanisme?).
Er zit een klein palletje op 8 uur (als je de mount van voren bekijkt), dit palletje wordt ingedrukt door een deel van de diafragma-ring, maar alleen als de ring op het kleinste diafragma staat. De camera geeft een foutmelding als dit palletje niet is ingedrukt als er een objectief in de D reeks is aangesloten. Overige objectieven met een diafragma ring zonder D-chip worden volgens mij niet ondersteund en kan je alleen in M-modus gebruiken.

Dit is dus anders dan bij de D7000 en meer high end modellen, die deze informatie uit de ring rond de mount halen en daarmee dus ook de positie van de diafragma ring kunnen bepalen. Deze ring is dus waarschijnlijk stuk bij Harribo.

[ Voor 10% gewijzigd door Frunz op 11-10-2015 15:25 ]

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

mrc4nl schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:33:
D staat voor distance. Gaat toch puur om de focusmotor?

Nikon erkent de afkorting trouwens wel.
https://nikoneurope-nl.cu...answers/detail/a_id/12098

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, op die manier maken ze het zelf ook wel lekker ingewikkeld ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

't Zou inderdaad wel een stukje beter over komen als ze de aanduiding consistent zouden houden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Voor mijn D7000 gebruik ik tot op heden altijd de Nikkor 18-200 als allround lens.
Nu kan ik een oude Tokina 60-300 lenen voor een vakantie. Deze lens zou ik voor wat meer bereik inzetten. Ik vraag me echter af of dit een verstandige en nuttige toevoeging is. Vakantie zal niet bestaan uit safari of iets dergelijks, maar oostkust van Australië.

Concreet vraag ik me af of het extra bereik de moeite van het meenemen waard is, of dat het mindere bereik van mijn Nikkor 18-200 beter voor lief kan nemen omdat de Tokina 60-300 kwalitatief tegenvalt bijvoorbeeld, in vergelijking met wat ik nu gewend ben.

Extra bereik is leuk, maar als het gevolg is dat de foto's kwalitatief niet vergelijkbaar zijn met de Nikkor 18-200, dan is het geen verstandige keuze. Feit dat de lens 1 kilo extra dragen betekent telt natuurlijk ook wel weer mee.. Zelf een nieuwe lens erbij kopen is niet direct de bedoeling. Het zou deze Tokina erbij zijn, of enkel de Nikkor 18-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit heeft natuurlijk weinig met de D7000 te maken :) Ik zou gewoon de reviews zoeken van de twee objectieven en deze vergelijken. Let vooral op de CA in de hogere zoomgebieden. Ik had de Nikor 18-300 en op 300mm was de CA voor mij veel te sterk. Zeker witte highlights werden bijna paars. Check dus hoe die Tokina presteert. Er was een site waar je dat interactief kon zien, alleen die moet ik opnieuw gaan Googlen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste