Heb ik ook geprobeerd, dat is het niet.
Ik heb dus 2 lenzen die Af-d zijn en hebben het alle 2. Ik heb die 50mm 1.8 maandag gekocht van iemand waarbij ik die lens zelf heb getest op een D80. Dat werkte prima.
Ik weet bijna zeker dat het niet aan die lenzen ligt maar aan mijn D7000.
Heb nu wat verdere research gedaan (met mijn boerenverstand:).
Die lens zelf heeft 4+1 contactpunten, daarmee vermoed ik dat de camera de Af en de belichting mee regelt. Het diafragma kan je regelen met de ring. Draai je aan de ring dan gaat een palletje op de lens (aan de kant die op de camera komt) steeds verder naar links (richting de contactpunten).
Daarmee wordt dus met een Af-d lens denk ik het diafragma geregeld.
Zet je de lens op f22 en lock je hem, dan verandert er niets hieraan. Het palletje zit dan alleen helemaal naar rechts (op de camera naar onderen) en is nog steeds heen en weer te doen met een vinger om het diafragma te regelen. Zie foto van de lens, rode pijl geeft palletje aan. (Hij staat hier nu op f22, palletje helemaal onderaan)
Ok, ik heb gekeken waar dat palletje van de lens op de camera terechtkomt. Dat komt terecht bij een metalen palletje links in de D7000. Die regelt dus
mechanisch het diafragma dan vanuit de camera(?) Dus
niet dan met de electrische contactpunten(!) Mijn vermoeden he?
Dat komt vrij precies ben ik achter. Als je al een klein zetje met je vinger aan het palletje op de lens geeft,
is hij al wat stops verder. Kan me voorstellen dat de kans op een mechanische fout dan ook groter wordt?
Dat zou dan ook betekenen dat het niet aan de contactpunten van de camera zal liggen. Wat ik op zich ook wel logisch zou vinden: ik heb veel af-s lensen, nergens een probleem mee. Een contactpuntje op de camera wat niet goed zou functioneren zou opvallen met al mijn lenzen.
Ter verduidelijking foto van de camera met de rode pijl die aangeeft waar het diafragma pal van de camera zit.
Ok dit is dus wat ik denk. Corrigeer me als ik er naast zit!
Dit betekent ook dat er iemand naar moet kijken die dit probleem dan kan oplossen.
Ik hou er niet van om mijn camera op te sturen eigenlijk, dat voelt als een risico.