Heb je dan geen kans op invoerrechten of douanekosten als je daar bestelt? Omdat het bedrag boven de 150 euro is?
Ja, maar dat geldt al vanaf een bedrag boven de 23 euro toch? Of is dat laatst opgeschroefd?
Anyway, de verkoper vroeg expliciet wat hij erop moest zetten. 99 dollar afgesproken en geen probleem gehad.
Anyway, de verkoper vroeg expliciet wat hij erop moest zetten. 99 dollar afgesproken en geen probleem gehad.
offtopic:
Voor de moraalridders: ik weet dat het niet mag
PSN: Sluuz
Dit is volgens mij afhankelijk van het product. Kijk even op de website van de douane/belastingdienst voor de juiste vrijstellingen en tarieven.Sluuz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:11:
Ja, maar dat geldt al vanaf een bedrag boven de 23 euro toch? Of is dat laatst opgeschroefd?
Bij import van buiten de EU betaal je tot € 22 niets, van € 23 tot € 150 alleen omzetbelasting (meestal 21%) en boven de € 150 zowel omzetbelasting als douanerechten ( zie http://www.belastingdiens...er_belastingen_te_betalen)Sluuz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:11:
offtopic:
Daarnaast betaal je vaak nog inklarings- en/of afhandelingskosten van het koeriersbedrijf.
Als ze die $ 99 niet verdacht vinden betaal je dus in elk geval 21% omzetbelasting + afhandelingskosten.
Opel Ampera-e (2020)
Anoniem: 224096
Vandaag een imitatie EN-EL15 accu ontvangen. De accuduur moet ik nog ondervinden. Maar de eerste indruk is zeer goed. Alles werkt. Op eBay gevonden voor zo'n 16euro incl verzending 
Zeker een aanrader dus
Zeker een aanrader dus
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 224096 op 17-10-2012 17:42 ]
Je zegt zelf dat je de accuzuur nog moet ondervinden....Anoniem: 224096 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 17:42:
Vandaag een imitatie EN-EL15 accu ontvangen. De accuduur moet ik nog ondervinden. Maar de eerste indruk is zeer goed. Alles werkt. Op eBay gevonden voor zo'n 16euro incl verzending
Zeker een aanrader dus
Ik wou al zeggen. Waarom helemaal lyrisch als je niet eens weet of de batterij goed is? Fijn dat 'het werkt', maar ik kan me niet voorstellen dat dat boven verwachting is?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb niets hoeven betalen bij de aflevering en het is niet zo dat de verkoper de rekening kreeg.Wesco schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 14:54:
[...]
Bij import van buiten de EU betaal je tot € 22 niets, van € 23 tot € 150 alleen omzetbelasting (meestal 21%) en boven de € 150 zowel omzetbelasting als douanerechten ( zie http://www.belastingdiens...er_belastingen_te_betalen)
Daarnaast betaal je vaak nog inklarings- en/of afhandelingskosten van het koeriersbedrijf.
Als ze die $ 99 niet verdacht vinden betaal je dus in elk geval 21% omzetbelasting + afhandelingskosten.
Eventuele kosten worden altijd aan de ontvanger opgelegd. Het blijkt inderdaad dat er nog wel een flink grijs gebied zit tussen wat de precieze regels zijn en hoe er in de praktijk gehandeld wordt. Of je pakketje wel of niet gecheckt wordt hangt af van de afzender, het land, de verpakking, de omvang en gewicht, al dan niet aangegeven waarde, de vervoerder, de drukte etc.
Je kunt dus mazzel hebben, maar er zijn ook mensen die dachten iets voor een mooie prijs besteld te hebben, en vervolgens nog bijna de helft aan bijkomende kosten mochten betalen om het daadwerkelijk te ontvangen.
Je kunt dus mazzel hebben, maar er zijn ook mensen die dachten iets voor een mooie prijs besteld te hebben, en vervolgens nog bijna de helft aan bijkomende kosten mochten betalen om het daadwerkelijk te ontvangen.
Opel Ampera-e (2020)
Ik heb mijn oog laten vallen op de D7000. Deze zou ik volgende maand willen aanschaffen maar nu heb ik gelezen dat de D7100 binnenkort uitkomt. Maar ik.lees verschillende data. Van 2012 tot 2013. Iemand die hier wat meer over weet?
D7000 is nu 2 jaar oud. Dus ergens de komde maanden lijkt erg waarschijnlijk.Den Deze schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:39:
Ik heb mijn oog laten vallen op de D7000. Deze zou ik volgende maand willen aanschaffen maar nu heb ik gelezen dat de D7100 binnenkort uitkomt. Maar ik.lees verschillende data. Van 2012 tot 2013. Iemand die hier wat meer over weet?
http://d7100.net/
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Als hij uitkomt wil je waarschijnlijk ook nog even wachten tot de prijs wat gezakt is. Zijn er bepaalde punten van de D7000 die je nu erg denkt te gaan missen?Den Deze schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:39:
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Klinkt als mijn gedachte, ik ben ook aan het kijken. De D3200 valt voor mij af omdat hij niet zo goed tegen vocht kanDen Deze schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:39:
Vandaar de D7000 nu op het oog met een 18-105 lens om mee te beginnen als eerste DSLR. Of een D7100 nu echt het wachten waard is weet ik niet, de prijsval van de D7000 heeft z'n voordelen. Of er moeten zwaarwegende redenen zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door Movinghead op 21-10-2012 21:56 ]
Ik denk dat de huidige D7K al flink overkill is om mee te 'beginnen'.
Als de D7100 uitkomt zal die wel minstens 1200 € zijn bij de introductie (body only), en dus een flink stuk duurder dan de D7000 nu. Voor dat prijsverschil krijg je waarschijnlijk vooral een hogere resolutie in de vorm van de 24 MP sensor die nu ook in de D3200 zit. En om die optimaal te benutten heb je ook weer een betere lens nodig dan de 18-105 kitlens, bijv. de 16-85, en grotere geheugenkaartjes, harde schijf, snellere computer voor de nabewerking etc.
De D7000 geeft tegen de huidige prijzen heel veel waar voor zijn geld, zelfde geldt voor de D5100, opvolgers worden toch weer tegen hogere prijs in de markt gezet. Alleen als je bv. een hogere resolutie dan 16 MP echt nodig hebt zou het nuttig kunnen zijn om te wachten, als de D3200 niet je ding is.
De D7000 geeft tegen de huidige prijzen heel veel waar voor zijn geld, zelfde geldt voor de D5100, opvolgers worden toch weer tegen hogere prijs in de markt gezet. Alleen als je bv. een hogere resolutie dan 16 MP echt nodig hebt zou het nuttig kunnen zijn om te wachten, als de D3200 niet je ding is.
Opel Ampera-e (2020)
De 18-105mm kan nog minder goed tegen vocht dan de D3200, dus dat argument gaat niet op. Een D7000 om mee te beginnen is leuk, maar dan moet je wel erg ambitieus zijn om hem volwaardig te gaan gebruiken. De D7100 (als hij die aanduiding krijgt), zal echt niet binnen een half jaar in de schappen liggen en dan nog is de D7000 voor de huidige prijs een no-brainer. Dus heb je die serieuze ambitie? Gewoon kopen die D7000!!Movinghead schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:55:
[...]
Klinkt als mijn gedachte, ik ben ook aan het kijken. De D3200 valt voor mij af omdat hij niet zo goed tegen vocht kan.
Vandaar de D7000 nu op het oog met een 18-105 lens om mee te beginnen als eerste DSLR. Of een D7100 nu echt het wachten waard is weet ik niet, de prijsval van de D7000 heeft z'n voordelen. Of er moeten zwaarwegende redenen zijn...
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Hoeveel tijd zat er ook alweer tussen de aankondiging en de beschikbaarheid van de D600?Major_ton schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 23:31:
[...]
De D7100 (als hij die aanduiding krijgt), zal echt niet binnen een half jaar in de schappen liggen ...
Je moet ergens beginnen toch ;-)Major_ton schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 23:31:
[...]
De 18-105mm kan nog minder goed tegen vocht dan de D3200, dus dat argument gaat niet op. Een D7000 om mee te beginnen is leuk, maar dan moet je wel erg ambitieus zijn om hem volwaardig te gaan gebruiken. De D7100 (als hij die aanduiding krijgt), zal echt niet binnen een half jaar in de schappen liggen en dan nog is de D7000 voor de huidige prijs een no-brainer. Dus heb je die serieuze ambitie? Gewoon kopen die D7000!!
Een D7000 is echt al meer dan genoeg om te "beginnen", hoorMovinghead schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:55:
[...]
Klinkt als mijn gedachte, ik ben ook aan het kijken. De D3200 valt voor mij af omdat hij niet zo goed tegen vocht kan.
Vandaar de D7000 nu op het oog met een 18-105 lens om mee te beginnen als eerste DSLR.
Als je bang bent voor vocht, dan valt die lens ook af
Dit zijn Nikons eigen 'weatherproof' objectieven:
FX:
- 14-24 f2.8
- 16-35 f4 VR
- 24 f1.4 AF-S
- 24-70 f2.8
- 24-120 f4VR
- 28-300 f3.5-5.6 VR
- 35 f1.4 AF-S
- 50 f1.4 AF-S
- 50 f1.8 AF-S
- 55-300 f4-5.6 VR
- 70-200 f2.8 (I and II)
- 85 f1.4 AF-S
- 200 f2 VR
- 200-400 f4 VR (I and II)
- 300 f4VR
- 400 f2.8 VR
- 500 f4 VR
- 600 f4 VR
- 10-24 f3.5-4.5
- 12-24 f4
- 17-55 f2.8
- 18-200 VR (I and II)
- 18-70 f3.5-4.5
- 35 f1.8
- 60 f2.8 AF-S Micro
Wat denk je vooral te fotograferen? En van welke afstand of welke beeldhoek gebruik je het meest? Kies daarop je lens uit. De mogelijkheid tot zoom lijkt leuk en handig, maar het kan zijn dat je dat helemaal niet nodig hebt in de praktijk. Je kan je geld dan beter spenderen aan een goede lichtsterke prime lens.
Of een weatherproof lens, omdat je bang bent voor water
Op basis waarvan is dan het onderscheid gemaakt? Is dit door Nikon zelf verklaard?Fireshade schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:49:
[...]
...
Dit zijn Nikons eigen 'weatherproof' objectieven:
...
ik vind het vreemd dat bv. de 50/f1.8 AF-S er wel op staat en de 85/f1.8 AF-S en de 28/f1.8 AF-S niet, zeker die laatste is toch een semi-professionele lens (met gouden ring) ...
De 55-300 f4-5.6 VR is overigens een DX lens, ik denk dat hier de 70-300 FX versie bedoeld is?
Opel Ampera-e (2020)
Dat lijstje roept bij mij ook nogal wat vraagtekens op inderdaad.
Als dit een lijstje moet zijn van alle objectieven met een rubber ring rond de mount, dan ontbreken er verschillende objectieven. Als het echt om weather sealed objectieven gaat dan staan er een boel op die echt niet volledig weather sealed zijn (al het consumer spul).
Mijn ervaring is echter dat zelfs een D40 met 18-55 heel wat kan hebben. Het verschil is dat die goede ervaring van mij geen garantie is, als je daar behoefte aan hebt ontkom je niet aan pro body en lenzen.
Als dit een lijstje moet zijn van alle objectieven met een rubber ring rond de mount, dan ontbreken er verschillende objectieven. Als het echt om weather sealed objectieven gaat dan staan er een boel op die echt niet volledig weather sealed zijn (al het consumer spul).
Mijn ervaring is echter dat zelfs een D40 met 18-55 heel wat kan hebben. Het verschil is dat die goede ervaring van mij geen garantie is, als je daar behoefte aan hebt ontkom je niet aan pro body en lenzen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Oops, sorry voor de verwarring. Vergeten de bron te vermelden.
De lijst komt hiervandaan:
http://bodzashphotoastro....of-weather-resistant.html
Het is opgesteld door de blog-auteur zelf. Het gaat idd alleen om lenzen met een rubberen pakking bij de mount. Er lekt geen water via de mount de body in. Er kan misschien wel water de lens zelf in komen.
Deze lijkt me iig wel regenproof: AF-S Nikkor 70-300 VR YouTube: Nikon D7000 weather sealing
Het is opgesteld door de blog-auteur zelf. Het gaat idd alleen om lenzen met een rubberen pakking bij de mount. Er lekt geen water via de mount de body in. Er kan misschien wel water de lens zelf in komen.
Deze lijkt me iig wel regenproof: AF-S Nikkor 70-300 VR YouTube: Nikon D7000 weather sealing
Dan klopt dat lijstje in elk geval niet. Zo ontbreken objectieven als de 70-300VR, 16-85VR. Een 300 F/4 VR bestaat niet. De 300mm F/4 heeft geen rubber ring, de 300mm 2.8 VR ongetwijfeld wel. En zo zitten er ongetwijfeld nog meer fouten in.Fireshade schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:27:
Oops, sorry voor de verwarring. Vergeten de bron te vermelden.
Deze lijkt me iig wel regenproof: YouTube: Nikon D7000 weather sealing
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
http://optechusa.com/rainsleeve.htmlMovinghead schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:55:
[...]
weet het niet meer
Dat zou ook kunnen, het is niet zo zeer dat hij waterdicht moet zijn, maar spatwater bestendig, dat hij niet bij een paar drupjes sneuvelt. Dat zou zonde zijn.
@All
Dank voor de input, de 18-200mm is een goede optie, de body wordt dan even kiezen
[ Voor 12% gewijzigd door Movinghead op 22-10-2012 18:34 ]
Een paar drupjes zal bij elke camera wel lukken hoor.Movinghead schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:11:
[...]
Dat zou ook kunnen, het is niet zo zeer dat hij waterdicht moet zijn, maar spatwater bestendig, dat hij niet bij een paar drupjes sneuvelt. Dat zou zonde zijn.
@All
Dank voor de input, de 18-200mm is een goede optie, de body wordt dan even kiezen
This too shall pass
De D7000 zou mijn eerste toestel worden. Zeker de prijs/kwaliteit spreekt me aan. De D7100 is dan weer beter, maar volgens mij geen echte meerwaarde voor mij als amateur/beginner. Het geld dat ik uitspaar kan ik dan eerder aan een extra lens spenderen. Twijfels, twijfels
De D7100 is nog niet eens aangekondigd, dus dat die geen meerwaarde heeft kan je natuurlijk niet zeggen
The devil is in the details.
Wijze woordenHet geld dat ik uitspaar kan ik dan eerder aan een extra lens spenderen. Twijfels, twijfels
Plus zolang je geen camera hebt, maak je er ook geen foto's meeDen Deze schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:51:
De D7000 zou mijn eerste toestel worden. Zeker de prijs/kwaliteit spreekt me aan. De D7100 is dan weer beter, maar volgens mij geen echte meerwaarde voor mij als amateur/beginner. Het geld dat ik uitspaar kan ik dan eerder aan een extra lens spenderen. Twijfels, twijfels
This too shall pass
Meer MP, betere cpu, meer fps, etc.Hahn schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:53:
De D7100 is nog niet eens aangekondigd, dus dat die geen meerwaarde heeft kan je natuurlijk niet zeggen
Maar of dat echt een meerwaarde zou zijn voor een beginner, dat weet ik niet.
Als ik zo lees dan is de D7000 zelfs al méér dan genoeg voor een beginner
Momenteel staat hij redelijk scherp geprijsd bij een dealer in de buurt (939 euro, D7000 + 18-105mm lens).
Een nieuwe versie is dan hoogstwaarschijnlijk weer een paar honderd euro duurder en ik denk niet dat ik, als leek, het verschil tussen de 2 zou ondervinden
Afgelopen dagen heb ik mij georiënteerd op een nieuwe camera. Ik heb reeds een jaar of 5/6 ervaring met een Nikon D40, die ik enkel met de meegeleverde kitlens heb gebruikt.
Nu is mijn oog gevallen op de D7000, aangezien ik graag een upgrade zou maken. Ik vind fotograferen nog steeds erg leuk, echter blijft dit wel beperkt tot vakantie's, weekendjes weg, feestjes, etc. En af en toe neem ik mijn camera eens mee als ik een dag naar bos, strand, dierentuin ga oid.
Daarnaast staat van de zomer een vakantie naar Zuid-Afrika, Namibië en Zimbabwe op de planning, daar zou ik ook graag een fatsoenlijke camera mee naartoe nemen.
Ik zou graag een camera aanschaffen waar ik een jaar of 5 mee vooruit kan. Dus daarbij de eerste vraag: kan ik met de D7000 nog 5 jaar vooruit? Het gaat mij daarbij uitsluitend om de foto's. Een video optie is leuk, maar ga ik niet of zelden gebruiken.
Mijn totale budget is circa 1.200 euro, en hiervoor zou ik graag aanschaffen: toestel, 18-105 lens, 70-300 lens. Ik besef dat ik hier geen top configuratie van ga kunnen samenstellen, maar ik wil wel graag het best mogelijke voor dat geld.
Ik zat te denken aan zo'n set:
http://www.camera.nl/Cata...00-18-105-VR-18208919673/
En daar zou ik dan nog een 70-300 lens bij zoeken van max 400 euro.
Andere opties op mijn shortlist zijn: Nikon D3200; Nikon D5200. Hierbij ben ik vooral benieuwd naar jullie mening tussen de gloednieuwe D5200 vs de 2 jaar oude D7000, aangezien deze qua prijs dicht bij elkaar in de buurt liggen. Hierbij wel de opmerking dat de D7000 volgens mij een iets grotere en robuustere body heeft, dat spreekt mij erg aan! Ik ga dit weekend ook eens de winkels rond om het een en ander vast te houden (ook de oudsider Canon D650).
Tenslotte nog de vraag of het zal lonen om op de D7100 te wachten, aangezien de D7000 dan misschien verder in prijs daalt? Al denk ik zelf dat dit wel zal meevallen, omdat de D7100 ver boven de huidige prijs van de D7000 ingeschaald zal worden.
Alvast bedankt voor de reacties. Mocht ik met deze vraag totaal jullie topic vervuilen (vraag in verkeerde topic), dan hoor ik het graag..
Nu is mijn oog gevallen op de D7000, aangezien ik graag een upgrade zou maken. Ik vind fotograferen nog steeds erg leuk, echter blijft dit wel beperkt tot vakantie's, weekendjes weg, feestjes, etc. En af en toe neem ik mijn camera eens mee als ik een dag naar bos, strand, dierentuin ga oid.
Daarnaast staat van de zomer een vakantie naar Zuid-Afrika, Namibië en Zimbabwe op de planning, daar zou ik ook graag een fatsoenlijke camera mee naartoe nemen.
Ik zou graag een camera aanschaffen waar ik een jaar of 5 mee vooruit kan. Dus daarbij de eerste vraag: kan ik met de D7000 nog 5 jaar vooruit? Het gaat mij daarbij uitsluitend om de foto's. Een video optie is leuk, maar ga ik niet of zelden gebruiken.
Mijn totale budget is circa 1.200 euro, en hiervoor zou ik graag aanschaffen: toestel, 18-105 lens, 70-300 lens. Ik besef dat ik hier geen top configuratie van ga kunnen samenstellen, maar ik wil wel graag het best mogelijke voor dat geld.
Ik zat te denken aan zo'n set:
http://www.camera.nl/Cata...00-18-105-VR-18208919673/
Andere opties op mijn shortlist zijn: Nikon D3200; Nikon D5200. Hierbij ben ik vooral benieuwd naar jullie mening tussen de gloednieuwe D5200 vs de 2 jaar oude D7000, aangezien deze qua prijs dicht bij elkaar in de buurt liggen. Hierbij wel de opmerking dat de D7000 volgens mij een iets grotere en robuustere body heeft, dat spreekt mij erg aan! Ik ga dit weekend ook eens de winkels rond om het een en ander vast te houden (ook de oudsider Canon D650).
Tenslotte nog de vraag of het zal lonen om op de D7100 te wachten, aangezien de D7000 dan misschien verder in prijs daalt? Al denk ik zelf dat dit wel zal meevallen, omdat de D7100 ver boven de huidige prijs van de D7000 ingeschaald zal worden.
Alvast bedankt voor de reacties. Mocht ik met deze vraag totaal jullie topic vervuilen (vraag in verkeerde topic), dan hoor ik het graag..
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik denk dat als je met een D40 enkele jaren vooruit kon, een D7000 dat met gemak ook moet kunnen 
Voor mij zijn de fysieke voordelen van de D7000 vs. de D3200/D5200 zeer belangrijk, bijvoorbeeld de twee geheugenkaartensloten, LCD schermpje bovenop de camera en robuustere body.
Voor mij zijn de fysieke voordelen van de D7000 vs. de D3200/D5200 zeer belangrijk, bijvoorbeeld de twee geheugenkaartensloten, LCD schermpje bovenop de camera en robuustere body.
En nog een belangrijk punt: enkel de D7000 heeft een AF motor in de body!SkipZ schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:07:
Heb een tijdje geleden ook de overstap gemaakt van D40 naar D7000. Geen seconde spijt van
[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 16-11-2012 10:12 ]
De D7000 is een hele goede camera en de prijs is op dit moment zeer aantrekkelijk. Voor je budget heb je dan inderdaad de door jou gewenste set en kan er ook nog een extra accu etc vanaf.
Of de D5200 beter is? Als je oud glas hebt van Nikon zeker niet, als je meer pixels wilt wel. Maar wat zijn nu pixels? Maar je hebt dan wel een handiger lcd-scherm dat kantelbaar is. Gewoon eens even in de hand nemen De D7000 zal vermoedelijk meer mogelijkheden bieden als je "gemabitioneerd" fotoamateur wilt zijn worden.
Uiteindelijke ontlopen ze mekaar weinig en zal de prijs doorslaggevend zijn.
Of de D7100 de moeite van het wachten waard is zal nog moeten blijken. Reken even op de dubbele prijs in de eerste paar weken en daarmee komt die snel buiten je budget te liggen. De extra features zullen dat misschien niet rechtvaardigen. Misschien handiger om dan extra geld aan een goede set objectieven uit te geven, want daar heb je in de praktijk veel meer aan..
Of de D5200 beter is? Als je oud glas hebt van Nikon zeker niet, als je meer pixels wilt wel. Maar wat zijn nu pixels? Maar je hebt dan wel een handiger lcd-scherm dat kantelbaar is. Gewoon eens even in de hand nemen De D7000 zal vermoedelijk meer mogelijkheden bieden als je "gemabitioneerd" fotoamateur wilt zijn worden.
Uiteindelijke ontlopen ze mekaar weinig en zal de prijs doorslaggevend zijn.
Of de D7100 de moeite van het wachten waard is zal nog moeten blijken. Reken even op de dubbele prijs in de eerste paar weken en daarmee komt die snel buiten je budget te liggen. De extra features zullen dat misschien niet rechtvaardigen. Misschien handiger om dan extra geld aan een goede set objectieven uit te geven, want daar heb je in de praktijk veel meer aan..
Een (in mijn ogen) onderschat nadeel van de D5x00 serie is dat het geen LCD scherm heeft bovenop.
Persoonlijk vind ik het erg irritant om elke keer het grote achterscherm te gebruiken als ik wil weten met welke waarden (A,S, qualiteit) de foto's gemaakt worden, hoe de hoofdzaken (AF, Flits, standen etc.) ingesteld staan en hoeveel battery/geheugen er nog over is.
Plus dat het ook batterijen vreet om dat telkens op het achterscherm te moeten doen...
Persoonlijk vind ik het erg irritant om elke keer het grote achterscherm te gebruiken als ik wil weten met welke waarden (A,S, qualiteit) de foto's gemaakt worden, hoe de hoofdzaken (AF, Flits, standen etc.) ingesteld staan en hoeveel battery/geheugen er nog over is.
Plus dat het ook batterijen vreet om dat telkens op het achterscherm te moeten doen...
En ik zou, met het oog op je komende vakantie richting Afrika, zeker de D40 niet weg doen. Gebruik deze als 2e body zodat je geen lenzen hoeft te wisselen in toch vaak een stoffige omgeving. Ik heb hetzelfde gedaan met een vakantie naar Oeganda: D70 met een Tokina 12-24 of Nikon 18-70 en een D200 met een Nikon 80-400VR. Geen moment spijt van gehad.
Ik zou beginnen bij het glaswerk. Als je in Afrika op safari gaat, dan is een goede telelens natuurlijk een must. Dus met een goede stabilisatie, snelle AF, en goede optische kwaliteit. Dan kom je rond jouw budget eigenlijk automatisch uit bij de pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR die rond de € 500 kost (nieuw). Een langer bereik valt buiten je budget.VidaR-9 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:43:
...
...
Ik zat te denken aan zo'n set: http://www.camera.nl/Cata...00-18-105-VR-18208919673/
...
Dan blijft er nog € 700 over, daarvoor koop je op dit moment nog geen D7000 + 18-105, maar dan zou ik kijken of je je budget iets kunt oprekken. Als je het over 5 jaar uitsmeert, valt dat dan nog wel te overzien denk ik, en dan heb je een mooi op elkaar afgestemde set (ook zelfde filtermaat etc).
Opel Ampera-e (2020)
Net even kort een D7000 en D3200 vastgehouden bij de MM, beiden met 18-105 lens. Die D7000 voelt wel als een stuk 'meer' aan zeg! Bij die D3200 had ik het idee: lens waar ga je met die body naartoe..
Toch maar eens met m'n vriendin praten denk ik..
Toch maar eens met m'n vriendin praten denk ik..
Daar kan ik me wel in vinden. De 70-300 lens krijg ik van mijn vriendin als uitgesteld cadeautje voor m'n verjaardag, dus eens zien hoe zij erover denkt, haha..Wesco schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:34:
[...]
Ik zou beginnen bij het glaswerk. Als je in Afrika op safari gaat, dan is een goede telelens natuurlijk een must. Dus met een goede stabilisatie, snelle AF, en goede optische kwaliteit. Dan kom je rond jouw budget eigenlijk automatisch uit bij de pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR die rond de € 500 kost (nieuw). Een langer bereik valt buiten je budget.
Dan blijft er nog € 700 over, daarvoor koop je op dit moment nog geen D7000 + 18-105, maar dan zou ik kijken of je je budget iets kunt oprekken. Als je het over 5 jaar uitsmeert, valt dat dan nog wel te overzien denk ik, en dan heb je een mooi op elkaar afgestemde set (ook zelfde filtermaat etc).
Heeft die Nikon lens veel toegevoegde waarde tov de: Tamron SP SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Nikon)? Met die Tamron lens blijf ik precies binnen m'n gestelde budget.
Ik weet niet hoe goed de Tamron is, maar de Nikon 70-300 is alleszins een ontzettend goede lens
. Welk(e) lens(en) heb je nu bij je D40?
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Ik heb alleen de standaard kitlens, dus ik begin eigenlijk helemaal op 0.
noem mij maar gek, maar waarom zie ik niets veranderen wanneer ik in de M stand de belichtingscorrectie instel op bijv +2 stops?
foto's blijven 100% gelijk, ongeachte het metingveld
wat doe ik fout?
foto's blijven 100% gelijk, ongeachte het metingveld
wat doe ik fout?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Omdat je in M zit 
Het enige wat de belichtingscorrectie dan doet is de exposure display in je zoeker beinvloeden (0-punt verschuift).
Exposure compensation is geen voodoo of zo. Het past gewoon het 0 punt van je lichtmeter aan. Als je in P, A of S zit zal de camera daardoor de exposure aanpassen via sluitertijd en of diafragma om weer op een 0 exposure uit te komen.
Als je in M zit kan je camera sluitertijd en diafragma niet aanpassen, dus krijg je dezelfde exposure. Je kan in M dus in plaats van EC te gebruiken ook gewoon sluitertijd en diafragma zo instellen dat je onder of overbelicht.
Tenzij je auto-ISO hebt aanstaan dan verandert in M wel je exposure als gevolg van EC, maar blijkbaar dus niet, want dan had je de exposure van je foto's wel zien veranderen.
Het enige wat de belichtingscorrectie dan doet is de exposure display in je zoeker beinvloeden (0-punt verschuift).
Exposure compensation is geen voodoo of zo. Het past gewoon het 0 punt van je lichtmeter aan. Als je in P, A of S zit zal de camera daardoor de exposure aanpassen via sluitertijd en of diafragma om weer op een 0 exposure uit te komen.
Als je in M zit kan je camera sluitertijd en diafragma niet aanpassen, dus krijg je dezelfde exposure. Je kan in M dus in plaats van EC te gebruiken ook gewoon sluitertijd en diafragma zo instellen dat je onder of overbelicht.
Tenzij je auto-ISO hebt aanstaan dan verandert in M wel je exposure als gevolg van EC, maar blijkbaar dus niet, want dan had je de exposure van je foto's wel zien veranderen.
[ Voor 51% gewijzigd door Orion84 op 16-11-2012 17:37 ]
Anoniem: 465862
Terugkomend op sham:
Ikzelf fotografeer met de tamron 70-300 usd en moet zeggen dat het een enorm handig ding is, hij is wel wat zwaar (zelfs zwaarder als mijn d3100).
Deze lens staat 3/4 op mijn camera en gebruik hem enorm veel.
Dankzij de USD heb je enorm snelle scherpstelling.
Verder zou ik niet echt een 18-105 aanraden, omdat je dan alsnog richting de telezoom gaat en daar heb je dan de 70-300 voor.
Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken voor een kleinere lens (ter vervanging van de 18-55) en zit naar de 17-50 te kijken, verder ook nog de 14-24, dit lijkt ook een goed lensje te zijn.
Voor een alrounder en voor snelle en donkere foto's raad ik dan ook een 50mm aan, deze zijn zeer makkelijk in gebruik en zie ik ook nog wel zitten. (hier zijn veel video's/reviews over te vinden)
Maar ik weet niet hoever dit in je budget gaat passen want ik weet de prijzen niet echt uit mijn hoofd.
Verder raadt ik toch de d7000 aan, lijkt mij een enorm goed toestel, veel voordelen boven de d5200 zover ik weet. Ook omdat dit richting professionele apparatuur gaat.
Ikzelf fotografeer met de tamron 70-300 usd en moet zeggen dat het een enorm handig ding is, hij is wel wat zwaar (zelfs zwaarder als mijn d3100).
Deze lens staat 3/4 op mijn camera en gebruik hem enorm veel.
Dankzij de USD heb je enorm snelle scherpstelling.
Verder zou ik niet echt een 18-105 aanraden, omdat je dan alsnog richting de telezoom gaat en daar heb je dan de 70-300 voor.
Ik ben zelf al een tijdje aan het kijken voor een kleinere lens (ter vervanging van de 18-55) en zit naar de 17-50 te kijken, verder ook nog de 14-24, dit lijkt ook een goed lensje te zijn.
Voor een alrounder en voor snelle en donkere foto's raad ik dan ook een 50mm aan, deze zijn zeer makkelijk in gebruik en zie ik ook nog wel zitten. (hier zijn veel video's/reviews over te vinden)
Maar ik weet niet hoever dit in je budget gaat passen want ik weet de prijzen niet echt uit mijn hoofd.
Verder raadt ik toch de d7000 aan, lijkt mij een enorm goed toestel, veel voordelen boven de d5200 zover ik weet. Ook omdat dit richting professionele apparatuur gaat.
Er is vier jaar lang een D40 met 18-55 kitlens gebruikt; de 18-105 i.c.m. met een 70-300 lijkt mij juist een zeer goede combinatie. Dat je een overlapping van 35 mm hebt met die twee lenzen is niet erg.
De 50mm zou ik voor de geplande tripjes niet doen, met een equivalent van 75mm zit je redelijk aan de tele kant en met een vast brandpunt mis je de veelzijdigheid die je met 2 lenzen kan krijgen.
@Sham27, ik weet niet hoe heilig je 300mm is, maar wellicht is een 18-200 Type II of Type I (2e hands dan wel) nog een optie?
De 50mm zou ik voor de geplande tripjes niet doen, met een equivalent van 75mm zit je redelijk aan de tele kant en met een vast brandpunt mis je de veelzijdigheid die je met 2 lenzen kan krijgen.
@Sham27, ik weet niet hoe heilig je 300mm is, maar wellicht is een 18-200 Type II of Type I (2e hands dan wel) nog een optie?
hmmm...Orion84 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:33:
Omdat je in M zit
zit wat in, handleiding is niet bijster duidelijk voer dit onderwerp overigens.
Zeker niet als er in de titel staat dat het ook in M werkt.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@sham:
Voor je vakantie in Afrika tellen 2 dingen: de natuur (omgeving) en de dieren. Dat betekent een wijde lens en een telezoom. Voor dieren kan een zoom niet groot genoeg zijn, ze zullen vaak heel erg ver van je staan.
Ik zou dus zeggen dat je 18-55mm en een 70-300mm voldoende is. Die 15mm verschil tussen die 2 is verwaarloosbaar. Voor een safari is een teleconverter misschien nog aan te raden.
Voor je vakantie in Afrika tellen 2 dingen: de natuur (omgeving) en de dieren. Dat betekent een wijde lens en een telezoom. Voor dieren kan een zoom niet groot genoeg zijn, ze zullen vaak heel erg ver van je staan.
Ik zou dus zeggen dat je 18-55mm en een 70-300mm voldoende is. Die 15mm verschil tussen die 2 is verwaarloosbaar. Voor een safari is een teleconverter misschien nog aan te raden.
Als f5.6 je grootste diafragma is op tele kan je toch geen TC erop zetten zonder AF te verliezen?Fireshade schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:51:
@sham:
Voor een safari is een teleconverter misschien nog aan te raden.
Tweakblog van de maand
Allen, dank voor jullie reacties en aanbevelingen!
@geertyb0y: ik was van plan om de 18-105 als allround lens te gebruiken, omdat ik daar toch net wat meer mee kan dan een 18-55 of iets in die richting. Ik merk nu met de 18-55 lens dat ik soms nét tekort kom aan zoombereik. De 70-300 wil ik niet altijd meeslepen als ik een dagje weg ga.
@SkipZ: een 18-200 zou normaliter een goede optie zijn, maar ik wil toch wel minimaal 300 "bereik" hebben in verband met vakantie Afrika aankomende zomer. Ik begreep van een collega dat hij met een 250 net tekort kwam, vooral omdat die een effectief bereik had wat daaronder lag.
@Fireshade: het begrip teleconverter kende ik nog niet. Net even kort zitten googelen, maar werkt dat een beetje? Betekent dat dat mijn effectieve bereik van de 70-300 lens ook daadwerkelijk verder komt te liggen? Ook nav opmerking witeken..
@geertyb0y: ik was van plan om de 18-105 als allround lens te gebruiken, omdat ik daar toch net wat meer mee kan dan een 18-55 of iets in die richting. Ik merk nu met de 18-55 lens dat ik soms nét tekort kom aan zoombereik. De 70-300 wil ik niet altijd meeslepen als ik een dagje weg ga.
@SkipZ: een 18-200 zou normaliter een goede optie zijn, maar ik wil toch wel minimaal 300 "bereik" hebben in verband met vakantie Afrika aankomende zomer. Ik begreep van een collega dat hij met een 250 net tekort kwam, vooral omdat die een effectief bereik had wat daaronder lag.
@Fireshade: het begrip teleconverter kende ik nog niet. Net even kort zitten googelen, maar werkt dat een beetje? Betekent dat dat mijn effectieve bereik van de 70-300 lens ook daadwerkelijk verder komt te liggen? Ook nav opmerking witeken..
Op die 70-300 wil je echt geen TC schroeven. AF ben je dan kwijt, optisch is die 70-300 niet goed genoeg om het beeld nog eens te gaan uitvergroten met een TC en Nikon TC's passen fysiek ook niet eens (third party spul misschien wel).
Mijn zusje is laatst met een 70-300 en d5100 op safari geweest in Oeganda en dat gaf prima plaatjes.
Mijn zusje is laatst met een 70-300 en d5100 op safari geweest in Oeganda en dat gaf prima plaatjes.
Het wérkt ook wel.paQ schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:48:
[...]
hmmm...
Belichtingscorrectie zorgt ervoor dat de camera de foto belicht tot 0EV (of -1 of -2 of etc. indien ingesteld). Als jij alles MANUAL instelt, dan is er voor de camera nog weinig om te corrigeren, niet? ;-)
Stel jij schiet in M, en je ISO staat op AUTO, dan zal de camera de ISO zo aanpassen dat de gewenste belichting bereikt wordt, ongeacht jouw sluitertijd of diafragma.
Ik heb 2 jaar geleden in Afrikia bijna alleen maar foto's geschoten met de 70-300 lensFireshade schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:51:
@sham:
Live youre Life and Enjoy every Day
Het is heel simpel: om belichtingscorrectie (-3 t/m +3 geloof ik in veel gevallen) te kunnen toe te passen, moet er minimaal één ding in automatische stand staan. En één van die dingen kan alleen maar ISO, sluitertijd of diafragma zijn.paQ schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:48:
[...]
hmmm...
Als je álles in M hebt staan (dus wieltje op M en de ISO ook zelf ingesteld), dan kan 'ie niks corrigeren, want dan heb jij voor alles gezegd 'dit moet het zijn en dat mag jij niet aanpassen'
The devil is in the details.
Da's ook de reden dat ik auto-iso standaard uit heb: in één van de a-standen (Aperture of Speed) kan ik (desgewenst en zonodig) corrigeren met de belichtingscorrectie, maar als het lastig wordt (veel contrast in het zoekerbeeld) kan ik in de M-stand met mijn focuspunt in de zoeker de belichtingscorrectie per streepje onder en over instellen op elk detail in mijn zoekerbeeld. Die halfautomaten van vroeger waren zo gek nog niet..
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Oh nee ik vind het juist heerlijk! Min shutter op 1/60, max ISO op 1600, dan zit je gebakken.
70-300 moet je niet willen combineren met een teleconverter, de kwaliteit ervan is niet goed.
Lekker de 18-55 en 70-300 meenemen, dan heb je ook een pakketje die goed te tillen blijft. En misschien is er dan een foto die je niet kan nemen, maar er zijn genoeg die je wel kan nemen en je moet er ook ook lekker van genieten met je eigen ogen. Wat je nog wel kan doen is 2 body's meenemen, zodat je geen lenzen hoeft te wisselen ter plekke. Het is vrij fijn stof/zand wat er vaak rondvliegt wat de neiging heeft overal tussen te komen. Als je een body van iemand kan lenen bij wijze van, zou dat een mooie oplossing zijn. Speciaal een body ervoor kopen is zonde geld.
Lekker de 18-55 en 70-300 meenemen, dan heb je ook een pakketje die goed te tillen blijft. En misschien is er dan een foto die je niet kan nemen, maar er zijn genoeg die je wel kan nemen en je moet er ook ook lekker van genieten met je eigen ogen. Wat je nog wel kan doen is 2 body's meenemen, zodat je geen lenzen hoeft te wisselen ter plekke. Het is vrij fijn stof/zand wat er vaak rondvliegt wat de neiging heeft overal tussen te komen. Als je een body van iemand kan lenen bij wijze van, zou dat een mooie oplossing zijn. Speciaal een body ervoor kopen is zonde geld.
Vraagje, ik heb mijn D7000 inmiddels bijna 2 jaar, en eigenlijk al sinds het begin had hij heel soms een probleem met focussen met AF-S lenzen. AF-D werkt altijd prima.
Vaak was het probleem na een keer uit/aan (of even switchen naar Liveview) weer verholpen, maar toch irritant.
Vervolgens is mijn camera weggeweest voor een reparatie van vochtschade, waarbij ik bovenstaand probleem vermeld heb. Ze (hij is via de Media Markt naar een Nikon Repair centrum in Goes geweest) hebben het focus probleem echter niet verholpen.
Aangezien ik momenteel vooral mijn 50mm 1.8 AF-D gebruik (die het prima doet) was het geen heel groot probleem, maar een maand daarna liep het zoom-mechanisme van mijn Nikon 18-200 VRII vast, hele zooitje weer opgestuurd, en wederom hebben ze het focusprobleem niet verholpen.
Toen heb ik er even achteraan gebeld en ik moet zeggen dat ik geen hele hoge pet op heb van die toko.
Nu mijn vraag, zijn er andere reparatie-centra? Moet het opsturen altijd via de winkel waar ik hem gekocht heb (Media Markt)? Gezien de eerste schade vochtschade betrof is de garantie sowieso al vervallen en worden de reparatiekosten vergoed door mijn verzekering...
Edit:
Ik heb nog even teruggezocht, en de reparatie is wel gewoon via Nikon Service Point NLD (Goes) gegaan, maar opgestuurd naar Zes Goes B.V, blijkbaar laat Nikon daar zijn reparaties doen?
Vaak was het probleem na een keer uit/aan (of even switchen naar Liveview) weer verholpen, maar toch irritant.
Vervolgens is mijn camera weggeweest voor een reparatie van vochtschade, waarbij ik bovenstaand probleem vermeld heb. Ze (hij is via de Media Markt naar een Nikon Repair centrum in Goes geweest) hebben het focus probleem echter niet verholpen.
Aangezien ik momenteel vooral mijn 50mm 1.8 AF-D gebruik (die het prima doet) was het geen heel groot probleem, maar een maand daarna liep het zoom-mechanisme van mijn Nikon 18-200 VRII vast, hele zooitje weer opgestuurd, en wederom hebben ze het focusprobleem niet verholpen.
Toen heb ik er even achteraan gebeld en ik moet zeggen dat ik geen hele hoge pet op heb van die toko.
Nu mijn vraag, zijn er andere reparatie-centra? Moet het opsturen altijd via de winkel waar ik hem gekocht heb (Media Markt)? Gezien de eerste schade vochtschade betrof is de garantie sowieso al vervallen en worden de reparatiekosten vergoed door mijn verzekering...
Edit:
Ik heb nog even teruggezocht, en de reparatie is wel gewoon via Nikon Service Point NLD (Goes) gegaan, maar opgestuurd naar Zes Goes B.V, blijkbaar laat Nikon daar zijn reparaties doen?
[ Voor 9% gewijzigd door DRAFTER86 op 19-11-2012 13:31 ]
Yup, helemaal vergeten dat die diafragma van de 70-300mm een TC onbruikbaar maakt (als die al gebruikt kan worden).Orion84 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 09:47:
Op die 70-300 wil je echt geen TC schroeven. AF ben je dan kwijt, optisch is die 70-300 niet goed genoeg om het beeld nog eens te gaan uitvergroten met een TC en Nikon TC's passen fysiek ook niet eens (third party spul misschien wel).
@sham:
Mijn belangrijkste punt is dat je die 18-105mm lens voor je vakantie kan skippen. Van je overgebleven budget kan je iets anders kopen, bijv. een goede daypack o.i.d.
Die 18-105mm komt dan wel een andere keer.
Anoniem: 129319
Afgelopen maandag een D7000 2dehands gekocht ter vervanging voor mijn D90. Begon mij te ergeren aan de mindere ISO prestaties van de D90. Ik doe vaak party fotografie en dan is een hogere ISO wel gewenst. Bij de D90 stond die op ISO800, op ISO1600 begon het al goed op een ruis kanon te lijken.
Nu bij de D7000, ISO1600 en geen ruis!
Moet wel nog eens de handleiding erbij nemen want maandagnacht deed die het niet zo goed in de M stand
De helft van de tijd wou die niet focussen, als ik hem dan op AUTO draaide focusde die wel meteen perfect. Terug in de M stand, en als ik dan manueel met de pijltjes toetsen het middelste focus punt koos begon die te focussen.
Nu bij de D7000, ISO1600 en geen ruis!
Moet wel nog eens de handleiding erbij nemen want maandagnacht deed die het niet zo goed in de M stand

Ik nu sinds 1 maand ook een blije bezitter van een D7000. Nu ben ik laatste tijd aan het experimenteren met intervalopname om daar Time-lapse filmpjes van te maken. Nu wil ik er graag eentje maken van de vogels in de tuin. Dat heb ik al een keer gedaan van achter een raam. Maar dat leverde niet de echt gewenste resultaten en veel refelexie op. Vandaag heb ik de camera in de tuin geplaatst. Maar helaas schrikken de vogels nogal van het mooie shutter-geluid van de spiegel . Weet iemand een mogelijkheid om het geluid tot een minimum te beperken?
Het oneindige X 0
Als de Quiet mode geen effect heeft met time-lapse then you're out of luck.Wokker schreef op zondag 20 januari 2013 @ 11:48:
Maar helaas schrikken de vogels nogal van het mooie shutter-geluid van de spiegel . Weet iemand een mogelijkheid om het geluid tot een minimum te beperken?
Of je moet 'm willen inpakken met een (geluidsisolerende) doek, beter tegen de kou ook.
Kick!DRAFTER86 schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:26:
Vraagje, ik heb mijn D7000 inmiddels bijna 2 jaar, en eigenlijk al sinds het begin had hij heel soms een probleem met focussen met AF-S lenzen. AF-D werkt altijd prima.
Edit:
Ik heb het probleem gevonden!
Als hij niet wil focussen met een AF-S lens en ik draai de lens een tikje (de speling is minimaal, maar hij is er wel) tegen de klok in (als je de camera aan je oog hebt) dan doet hij het weer
Nog steeds suboptimaal, maar voor mij prima werkbaar!
Ja dat was ook mijn eerste gedachte, maar dat haalt niets uit.Orion84 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:47:
Contacten op camera en lens al eens bekeken en goed schoongemaakt?
Wat ik me nog wel afvroeg, is er iets af te stellen aan die speling op de mount?
Anoniem: 155988
Ik heb sinds een paar dagen de D7000 met 18-105 VR lenskit. Echter lijkt de autofocus het niet te doen. Ik heb werkelijk alles geprobeerd wat er in de handleiding staat...
Op AF-A/S/C krijg ik geen enkele autofocus. Ik kan wel gewoon de manuele focus doen. Ik heb op de lens de A aanstaan + VR. op de camera AF.
Lijkt de autofocus motor kapot?
Op AF-A/S/C krijg ik geen enkele autofocus. Ik kan wel gewoon de manuele focus doen. Ik heb op de lens de A aanstaan + VR. op de camera AF.
Lijkt de autofocus motor kapot?
Heb je al geprobeerd te focussen op 2 opjecten die ver van elkaar af liggen??
De D7000 geeft niet altijd duidelijk aan wanneer de camera autofocust (vind ik), soms wordt de viewfinder rood maar een andere keer weer niet?!?
Verder hoor je de autofocus haast niet door de Silent wave motor dus het kan zijn dat hij wel focust maar dat je het niet door hebt.
De D7000 geeft niet altijd duidelijk aan wanneer de camera autofocust (vind ik), soms wordt de viewfinder rood maar een andere keer weer niet?!?
Verder hoor je de autofocus haast niet door de Silent wave motor dus het kan zijn dat hij wel focust maar dat je het niet door hebt.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Anoniem: 155988
Ik richt hen out of focus op een object en druk de sluiter half in en er gebeurd niks.. Heb ook al geprobeerd om de lens iets terug te draaien maar helpt ook niet... Ik ga morgen maar naar de saturn misschien kunnen hun het oplossen. Ben er absoluut niet blij mee
Gewoon terug brengen, dat hoort niet. E.v.t kun je bij de saturn nog even een andere lens en body proberen, kijken waar het aan ligt.Anoniem: 155988 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:53:
Ik richt hen out of focus op een object en druk de sluiter half in en er gebeurd niks.. Heb ook al geprobeerd om de lens iets terug te draaien maar helpt ook niet... Ik ga morgen maar naar de saturn misschien kunnen hun het oplossen. Ben er absoluut niet blij mee
Mijn D7000 weigert soms te focussen, en dan helpt een beetje wiebelen met de lens.
Volgens mij is de lensmount qua ontwerp niet het beste onderdeel van de camera
Overigens zelf laatst een USB OTG kabel gekocht, dat gecombineerd met DSLRDashboard op mijn Android telefoon: je camera bedienen met je telefoon (of tablet), zelfs liveview werkt!
Kortom, leuk speelgoed, wellicht handig voor in de studio
Als je 'm net nieuw uit de winkel hebt inderdaad ermee teruggaan.
Zoals drafter als zegt kun je misschien in de winkel testen of het aan de camera of aan de lens ligt.
Kun je beter nu een nieuwe krijgen dan dat je het ter reparatie op laat sturen, dat duurt vaak erg lang.
Zoals drafter als zegt kun je misschien in de winkel testen of het aan de camera of aan de lens ligt.
Kun je beter nu een nieuwe krijgen dan dat je het ter reparatie op laat sturen, dat duurt vaak erg lang.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Heb mn D7000 opgestuurd naar Nikon Service Point in Beverwijk. Hij focuste niet goed. Heb last van het back/front focus probleem waar hele filmpjes op internet aan zijn gewijd. Heb het geprobeerd op te lossen met de AF adjust in het menu maar helaas mocht dat ook niet baten.
Ik had last van hele vreemde focusverschijnselen waarbij de focus de ene keer achter het focuspunt lag en de andere keer juist weer ervoor. Ook was soms een heel gebied in focus en het gebied daarnaast (zelfde afstand) niet. Ben benieuwd!
Ik had last van hele vreemde focusverschijnselen waarbij de focus de ene keer achter het focuspunt lag en de andere keer juist weer ervoor. Ook was soms een heel gebied in focus en het gebied daarnaast (zelfde afstand) niet. Ben benieuwd!
@Sluuz: heb je hem al terug en zo ja, is het nu gefixt?
Bij de Nikon Service Point kan het soms wel even duren voordat je iets terugkrijgt. Maar ben benieuwd
Jaja ik heb hem terug! Donderdag opgestuurd, vrijdag een mailtje dat hij al gerepareerd was (aanpassing: "AF Unit gejusteerd" en wat verbindingen gecontroleerd) en dinsdag weer terug ontvangen!
Hij doet het weer als vanouds en ik kan weer zeer precies focussen. Ik ben dus tevreden over NSP!
Waar ik wat minder blij mee was, was dat GLS (waar ze samen mee werken) mijn camera gewoon bij de buren heeft afgegeven. NSP zelf geeft aan dat je je camera zo verzekerd mogelijk naar hen toe moet sturen, maar als ze hem retour zenden, wordt hij blijkbaar als normaal pakketje verzonden. Of de GLS kerel had schijt eraan natuurlijk. Maar goed, ik heb een goede verstandhouding met de buren, dus geen probleem voor mij.
Hij doet het weer als vanouds en ik kan weer zeer precies focussen. Ik ben dus tevreden over NSP!
Waar ik wat minder blij mee was, was dat GLS (waar ze samen mee werken) mijn camera gewoon bij de buren heeft afgegeven. NSP zelf geeft aan dat je je camera zo verzekerd mogelijk naar hen toe moet sturen, maar als ze hem retour zenden, wordt hij blijkbaar als normaal pakketje verzonden. Of de GLS kerel had schijt eraan natuurlijk. Maar goed, ik heb een goede verstandhouding met de buren, dus geen probleem voor mij.
vraagje, wat bedoel je met back/front focus?Sluuz schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:07:
Heb mn D7000 opgestuurd naar Nikon Service Point in Beverwijk. Hij focuste niet goed. Heb last van het back/front focus probleem waar hele filmpjes op internet aan zijn gewijd. Heb het geprobeerd op te lossen met de AF adjust in het menu maar helaas mocht dat ook niet baten.
Waar ik soms last van heb (gisteravond) dat de D7000 geen focus kan vinden. Dit terwijl een oudere camera (D80) dit wel red. De camera blijft "continu" het objectief heen en weer maar kan dus niets vinden. Ik zit al even te zoeken op google, maar weet nu even niet of dit dus hetzelfde probleem is.
Ik woon zelf vlakbij Beverwijk, dus kan hem gemakkelijk langsbrengen.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
back/front focus betekent dat de camera scherpstelt op een gebied vóór of achter het onderwerp waar je het focuspunt op gemikt had. Phase-detect AF werkt niet door heen en weer te focussen en dan het optimale punt te kiezen, maar door één meting te doen* waarbij wordt bepaald hoeveel het onderwerp uit focus is, en dan wordt de lens in één keer naar het juiste punt gezet.
Daar zit soms een afwijking in, waardoor de lens naar een punt wordt gestuurd net voor of net achter het bedoelde onderwerp. Dat is back/front focus. In je D7000 kan je dat deels zelf corrigeren, maar soms is dat niet voldoende en moet de boel door Nikon worden gefixt.
*als het te donker is, of om een andere reden het onderwerp niet genoeg contrast heeft, dan lukt het soms niet om die meting in één keer goed te doen, en dan gaat de lens 'hunten', zoals jij omschrijft.
Welk focuspunt (en één of meerdere?) en focusmode gebruikte je toen je die problemen had? En was je D80 min of meer hetzelfde ingesteld?
Daar zit soms een afwijking in, waardoor de lens naar een punt wordt gestuurd net voor of net achter het bedoelde onderwerp. Dat is back/front focus. In je D7000 kan je dat deels zelf corrigeren, maar soms is dat niet voldoende en moet de boel door Nikon worden gefixt.
*als het te donker is, of om een andere reden het onderwerp niet genoeg contrast heeft, dan lukt het soms niet om die meting in één keer goed te doen, en dan gaat de lens 'hunten', zoals jij omschrijft.
Welk focuspunt (en één of meerdere?) en focusmode gebruikte je toen je die problemen had? En was je D80 min of meer hetzelfde ingesteld?
Precies datgene wat Orion84 beschrijft had ik. Je focust op een bepaald punt in je zoeker, in je zoeker ziet het er ook goed scherp uit, maar als je dan de foto later terugkijkt op een computer blijkt dat een object dat verder weg stond (of dichterbij) ineens in focus is en hetgeen je in focus wilde hebben niet.
De optie in de D7000 heet Adjust AF (of iets dergelijks) en je kan een algemene aanpassing doen (voor alle lenzen, als het probleem in je camera zit) of per lens (als je lensen hebt die een tik van de molen hebben gehad). De schaalt loopt van 20 naar -20 maar zelfs met die uitersten bleef hij onscherp bij mij. Na de fix staat hij weer netjes op 0 (de instelling) en is de foto op de computer hetzelfde als in de zoeker.
De optie in de D7000 heet Adjust AF (of iets dergelijks) en je kan een algemene aanpassing doen (voor alle lenzen, als het probleem in je camera zit) of per lens (als je lensen hebt die een tik van de molen hebben gehad). De schaalt loopt van 20 naar -20 maar zelfs met die uitersten bleef hij onscherp bij mij. Na de fix staat hij weer netjes op 0 (de instelling) en is de foto op de computer hetzelfde als in de zoeker.
Beste mede-tweakers,
Mijn D7000 heeft een (klein) stootje gehad tegen de flitsschoen
. Nu is het metalen "U" profiel licht gebogen.
Ik heb hem weer wat recht gebogen, en de flitsers werken er nog wel op, maar ik ben een reparatie aan het overwegen, want het ziet er toch niet zo mooi meer uit.
Mijn vraag: Is het makkelijk om de flitsschoen te vervangen (ik zie namelijk vier schroefjes)? Of dient er gesoldeerd te worden en/of dient de body uit elkaar gehaald te worden?
Graag jullie reacties en thanx in advance!
Mijn D7000 heeft een (klein) stootje gehad tegen de flitsschoen
Ik heb hem weer wat recht gebogen, en de flitsers werken er nog wel op, maar ik ben een reparatie aan het overwegen, want het ziet er toch niet zo mooi meer uit.
Mijn vraag: Is het makkelijk om de flitsschoen te vervangen (ik zie namelijk vier schroefjes)? Of dient er gesoldeerd te worden en/of dient de body uit elkaar gehaald te worden?
Mijn D7000 heeft het ook niet altijd bij het rechte eind wat de focus betreft. Vooral bij lensen met een grote maximale diafragma opening voor een korte DoF gaat het snel fout. Ook op klaar lichte dag. AF-fijnafstelling helpt soms, maar in mijn geval was het ook weer afstand afhankelijk waar de focus kwam te liggen. Heel frustrerend. Je body en lenzen langsbrengen in Beverwijk doet dan wonderen ;-)Sluuz schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:21:
Precies datgene wat Orion84 beschrijft had ik. Je focust op een bepaald punt in je zoeker, in je zoeker ziet het er ook goed scherp uit, maar als je dan de foto later terugkijkt op een computer blijkt dat een object dat verder weg stond (of dichterbij) ineens in focus is en hetgeen je in focus wilde hebben niet.
Wil je eerst liever zelfs je autofucos controleren en/of instellen, kan je even hier kijken op mijn website waar ik er een korte uitleg over heb geplaatst.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Ik ben van plan om een externe voeding te gaan gebruiken. Nu vond ik dit ding: pricewatch unsorted: Nikon AC Adapter Connector EP-5B.
Met deze externe voeding heb ik denk ik geen accu meer nodig maar kan ik dit ding er gewoon in prikken. Nu vroeg ik me af hoe het precies werkt, ik zie dat het ene eindje op een accu lijkt, dus moet ik gewoon in de accuhouder schuiven, maar wat is het ander eindje precies? Hoe sluit ik zo'n ding op het stopcontact aan?
Daarnaast heb ik nog een vraag. Ik zou graag op interval opnames langer dan 30 seconden willen maken. Hoe kan ik dat doen? Ik wil bijvoorbeeld 10 opnames van 5 minuten achter elkaar maken.
Met deze externe voeding heb ik denk ik geen accu meer nodig maar kan ik dit ding er gewoon in prikken. Nu vroeg ik me af hoe het precies werkt, ik zie dat het ene eindje op een accu lijkt, dus moet ik gewoon in de accuhouder schuiven, maar wat is het ander eindje precies? Hoe sluit ik zo'n ding op het stopcontact aan?
Daarnaast heb ik nog een vraag. Ik zou graag op interval opnames langer dan 30 seconden willen maken. Hoe kan ik dat doen? Ik wil bijvoorbeeld 10 opnames van 5 minuten achter elkaar maken.
Dit onderdeel lijkt er ook nog bij te horen:zwik schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:58:
Ik ben van plan om een externe voeding te gaan gebruiken. Nu vond ik dit ding: pricewatch unsorted: Nikon AC Adapter Connector EP-5B.
http://www.cameranu.nl/nl...-adapter/h205_877_189794/
Goedkoper ben je uit met een ebay variant. Dit soort spul is origineel vaak onnodig duur.
Je moet de EP-5B inderdaad combineren met de EH-5B lichtnetadapter 
Intervals met sluitertijden van meer dan 30 seconden gaat denk ik alleen werken met een externe controller. Wellicht zijn er software tooltjes die dat kunnen.
Intervals met sluitertijden van meer dan 30 seconden gaat denk ik alleen werken met een externe controller. Wellicht zijn er software tooltjes die dat kunnen.
[ Voor 54% gewijzigd door Orion84 op 08-04-2013 14:08 ]
Ah juist ja, ik wilde het inderdaad even zeker weten voordat ik er niks mee zou kunnen doen. Ik zal inderdaad eens op eBay gaan zoeken!
Dan zou ik nog graag antwoord op mijn andere vraag willen. Hoe kan ik interval opnames langer dan 30 seconden maken met een vooraf ingestelde tijd. Bijvoorbeeld 10 opnames van 5 minuten. Ik kan nu wel interval opnames doen, maar dan hooguit opnames van 30 seconden.
Dan zou ik nog graag antwoord op mijn andere vraag willen. Hoe kan ik interval opnames langer dan 30 seconden maken met een vooraf ingestelde tijd. Bijvoorbeeld 10 opnames van 5 minuten. Ik kan nu wel interval opnames doen, maar dan hooguit opnames van 30 seconden.
De intervalometer in de camera staat inderdaad geen belichtingen van meer dan 30 seconden toe. Normaal gesproken moet je daarvoor overschakelen naar bulb. Met een timelapse wordt uiteraard een beetje lastig.
Omdat ik ook wel benieuwd was of het wel mogelijk is (zelf ook D7000 bezitter) ben ik even gaan zoeken. Ik kan geen software voor Nikon vinden die dat ondersteund, alleen een speciaal astrofotografie tooltje dat slechts met Canon werkt.
Vervolgens kwam ik de Pixel TW-282 DC-2 afstandbediening tegen die het wel ondersteund. Geen erg goedkope oplossing zo te zien dus.
Pricewatch
Waarom ben je specifiek op zoek naar belichtingen van meer dan 30s? Voor bijvoorbeeld astrofotografie lijkt het me betere resultaten opleveren met kortere belichtingen in verband met opwarmen van de sensor (met ruis als gevolg) en het combineren van de foto's hetzelfde resultaat oplevert, correct me if I'm wrong. Als je stromend water in de foto opneemt kan ik het me wel voorstellen maar kan ik geen toepassing in combinatie met een timelapse bedenken. Ik ben erg benieuwd waar je specifiek zo'n lange sluitertijd voor nodig hebt.
Omdat ik ook wel benieuwd was of het wel mogelijk is (zelf ook D7000 bezitter) ben ik even gaan zoeken. Ik kan geen software voor Nikon vinden die dat ondersteund, alleen een speciaal astrofotografie tooltje dat slechts met Canon werkt.
Vervolgens kwam ik de Pixel TW-282 DC-2 afstandbediening tegen die het wel ondersteund. Geen erg goedkope oplossing zo te zien dus.
Pricewatch
Waarom ben je specifiek op zoek naar belichtingen van meer dan 30s? Voor bijvoorbeeld astrofotografie lijkt het me betere resultaten opleveren met kortere belichtingen in verband met opwarmen van de sensor (met ruis als gevolg) en het combineren van de foto's hetzelfde resultaat oplevert, correct me if I'm wrong. Als je stromend water in de foto opneemt kan ik het me wel voorstellen maar kan ik geen toepassing in combinatie met een timelapse bedenken. Ik ben erg benieuwd waar je specifiek zo'n lange sluitertijd voor nodig hebt.
Zolang het werkt: niet moeilijk doenHenkoviper schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 12:23:
Beste mede-tweakers,
Mijn D7000 heeft een (klein) stootje gehad tegen de flitsschoen. Nu is het metalen "U" profiel licht gebogen.
Als je het wilt laten repareren kost het flink wat duiten denk ik. Het onderdeel zelf kost een kleine €50,00 (ebay artikel). Zelf zou ik er niet meezitten als het maar functioneert.
Is dit een veelvoorkomend probleem van de D7000?Major_ton schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 14:20:
[...]
Mijn D7000 heeft het ook niet altijd bij het rechte eind wat de focus betreft. Vooral bij lensen met een grote maximale diafragma opening voor een korte DoF gaat het snel fout. Ook op klaar lichte dag. AF-fijnafstelling helpt soms, maar in mijn geval was het ook weer afstand afhankelijk waar de focus kwam te liggen. Heel frustrerend. Je body en lenzen langsbrengen in Beverwijk doet dan wonderen ;-)
Wil je eerst liever zelfs je autofucos controleren en/of instellen, kan je even hier kijken op mijn website waar ik er een korte uitleg over heb geplaatst.
En zo ja is dit makkelijk te verhelpen cq. voorkomen?
Live youre Life and Enjoy every Day
Veelvoorkomend wil ik het niet direct noemen, maar er zijn wel degelijk meerdere D7000's die er last van schijnen te hebben. Vergeet niet dat een hoop van de meldingen op internet komen door onkunde. Als je zelf ook last hebt van herhalende mis focus, kan je eerst eens met je AF-fijnafstelling gaan spelen. Je kan op de link klikken naar mijn website in mijn vorige post voor een NL uitleg hierover.jokapo schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:54:
[...]
Is dit een veelvoorkomend probleem van de D7000?
En zo ja is dit makkelijk te verhelpen cq. voorkomen?
Ik heb ondertussen een tool gevonden "Nikon Camera Control Pro 2" maar dat is betaald en wil het graag gratis houden. Ik ben dus nog steeds op zoek naar alternatievenGyrrack schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:57:
De intervalometer in de camera staat inderdaad geen belichtingen van meer dan 30 seconden toe. Normaal gesproken moet je daarvoor overschakelen naar bulb. Met een timelapse wordt uiteraard een beetje lastig.
Pricewatch
Ik wil het toepassen op astrofotografie, shots van 30 seconden kan maar dan vang je toch te weinig licht, en dus informatie, om je sensor goed te vullen. Met andere andere woorden, je wil de sweet spot van je sensor vullen, en dat gaat niet met zo'n korte sluitertijd.
Je hebt inderdaad het probleem van een een opwarmende sensor maar dat is redelijk eenvoudig op te lossen door darks en/of bias plaatjes te schieten en deze er vanaf te halen.
Ik heb inderdaad de beschikking over een statief dat kan volgen. Startrails is het probleem niet
.
Ik heb laatst een USB-Host kabel gekocht, daarmee kan je je camera in je (Android) telefoon prikken.zwik schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:30:
Ik heb inderdaad de beschikking over een statief dat kan volgen. Startrails is het probleem niet.
Er zijn een aantal DSLR-Control apps beschikbaar, ik zal vanavond eens even proberen of daarmee mogelijk is wat jij wil.
Hoi, heb je toevallig nog gekeken? Ik ben nog steeds op zoek naar werkbare software. Thanks!DRAFTER86 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 09:02:
[...]
Ik heb laatst een USB-Host kabel gekocht, daarmee kan je je camera in je (Android) telefoon prikken.
Er zijn een aantal DSLR-Control apps beschikbaar, ik zal vanavond eens even proberen of daarmee mogelijk is wat jij wil.
Ik weet in elk geval van een app die DSLR Dahboard heet - zou het moeten doen op een android host-phone en is nog gratis ook. Heb helaas geen hands-on ervaring omdat het mij niet lukt mijn dumb smartphone (Sony Miro) te rooten. Een alternatief zou RemoteMyCan pro USB zijn, dat met $5,99 ook de wereld niet kost. En dat is nog lang niet alles...
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Sorry ik was even vergeten te reageren. Maar ik heb het inderdaad getest, met DSLR Dashboard, en helaas kan ik melden dat de Bulb functie de enige functie is die ik niet aan de praat krijg.
Wel zag ik een topic op DPreview over Bulb met een remote, misschien kun je daar iets mee?
http://www.dpreview.com/forums/thread/3018328
Wel zag ik een topic op DPreview over Bulb met een remote, misschien kun je daar iets mee?
Heeft iemand enig idee of de D7000 nog in prijs zal dalen nu de D7100 er is?
Ik zie in de Pricewatch van de D7000 dat de prijs sinds december 2012 zo rond de €700 - €750 ligt. Of is die pricedrop er al geweest nu de opvolger er is?
Ik zie in de Pricewatch van de D7000 dat de prijs sinds december 2012 zo rond de €700 - €750 ligt. Of is die pricedrop er al geweest nu de opvolger er is?
Nee, er is nog geen pricedrop geweest, al lang niet meer. Het zou natuurlijk leuk zijn als de prijs zoals de D90 zou dalen tot 500 euro.
Tweakblog van de maand
Geen probleem, het heeft geen haastDRAFTER86 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:07:
Sorry ik was even vergeten te reageren. Maar ik heb het inderdaad getest, met DSLR Dashboard, en helaas kan ik melden dat de Bulb functie de enige functie is die ik niet aan de praat krijg.
Deze week had ik mijn D7000 maar weer eens ingeleverd bij Nikon om de auto-focus af te laten stellen. Ik heb continu last van front- of backfocus problemen. Het irritantte is dat er geen pijl op te trekken is en de front- en backfocus zich per gemaakte foto kan afwisselen. Hierdoor heeft het afregelen met de AF-fijnafstelling ook geen zin. Aangezien dit de derde keer is dat ik de D7000 terug moest brengen en ik over een paar dagen naar het buitenland ga, kreeg ik netjes van Nikon een andere D7000 mee om te lenen. Nog veel aardiger is dat ik van de winkel waar ik mijn camera spullen altijd koop, een D800 mocht lenen om te vergelijken.
De conclusie is dat de leen D7000 precies dezelfde autofocus problemen vertoond als mijn eigen D7000. De D800 presteerde nagenoeg foutlooos. Nu ben ik toch wel telleurgesteld in de D7000 aangezien Nikon zelf er ook geen raad mee weet en het afschuift op megapixels of op een gebruikersfout. Om verdere frustraties maar te voorkomen heb ik nu een D800 besteld, maar eigenlijk is het toch wel triest om dit te moeten doen (hoe leuk de upgrade ook is).
Er zullen vast meer D7000 gebruikers zijn hier op het forum, dus mijn vraag is of er D7000 gebruikers zijn die dit probleem herkennen?
De conclusie is dat de leen D7000 precies dezelfde autofocus problemen vertoond als mijn eigen D7000. De D800 presteerde nagenoeg foutlooos. Nu ben ik toch wel telleurgesteld in de D7000 aangezien Nikon zelf er ook geen raad mee weet en het afschuift op megapixels of op een gebruikersfout. Om verdere frustraties maar te voorkomen heb ik nu een D800 besteld, maar eigenlijk is het toch wel triest om dit te moeten doen (hoe leuk de upgrade ook is).
Er zullen vast meer D7000 gebruikers zijn hier op het forum, dus mijn vraag is of er D7000 gebruikers zijn die dit probleem herkennen?