@gambieter,
de geboden die ik citeer? die geven toch grotendeels aan dat ethiek de leidraad van de bijbel is, velen zien dan ook de 10 (11 of 12) geboden als de kern van het hele geschrift. Nog weer andere religies wijzen elke vorm tot machtsverwerving of ongelijkheid zelfs compleet af (sikhisme, boeddhisme).
Religie word dan ook in wetenschap, psychologie en filosofie algemeen geaccepteerd is als grondlegger voor het grote deel van onze moraalverwerving en ethiek die buiten onszelf heeft plaatsgevonden. Ik vind je stelling voorstelbaar voor mensen die het willen misbruiken ervoor, maar ik vind ook spijtig dat je denkt dat religie niet meer is dan louter een middel tot machtsverwerving, het heeft namelijk ook grotendeels jouw aangeleerde moraal bepaalt en grotendeels de (imho behoorlijk rechtvaardige) wetten die iedereen in Nederland aan heeft te houden.
Ook vreemd dat je machtsverwerving en -misbruik door mensen zelf nooit als kwaad lijkt te zien, maar de oorzaak als dader aanwijst (waar ik Spesnova ook al op wou wijzen in mijn vorige post).
Maar ik geloof dat wij beiden een onverenigbaar standpunt hebben die in het beginsel al stukloopt tussen mijn idee dat het waardevol voor de mensheid is geweest en jouw wrokgevoel tegenover religie. Ik zal omtrent dit onderwerp dan ook niet meer ingaan op je posts als je dat als wenselijker ervaart.
@Begintmeta,
Ik ben het met je eens dat dit ad nauseam doorgaat.
daarom... nog meer gebodenlijsten

(als je een losse harde schijf had en bij me in de buurt zat had ik nu een buil op mn hoofd) die imho behoorlijk zuivere ethiek propageren. Ik wil daarmee aangeven dat ethiek en moraal wel degelijk de hoofdoelen van religie is en dat misbruik, machtsverwerving of andere niet nobele doeleinden niet de intentie is van de schrijvers.
Ik vind het mooie regels en het zou een betere wereld zijn als meer mensen er zich aan zouden houden.
(wel even wiki copy/paste omdat ik dit alleen in papiervorm heb)
Eén God (Ek Onkaar): Er is slechts één God, die oneindige macht en invloed heeft; Hij of Zij is identiek voor alle godsdiensten. God heeft geen geslacht en is aanwezig in alle dingen en alle plaatsen.
Vroeg opstaan: De vroege ochtenduren, vóór het opkomen van de zon, worden gebruikt voor meditatie en het ervaren van eenheid met God.
Op een goede manier je brood verdienen: een sikh moet hard werken en eerlijk zijn geld verdienen; hij of zij mag nooit ten koste van anderen leven, maar geeft juist aan anderen.
Naastenliefde: het huis is altijd open voor iedereen. Iedereen is welkom, ongeacht zijn achtergrond, religie, overtuiging, ras of geslacht. Wat een sikh verdient, wordt gedeeld met anderen.
Reïncarnatie, Karma & Redding: Alle schepselen hebben zielen die tot andere organismen overgaan na de dood, tot uiteindelijk de bevrijding wordt bereikt.
Ontzag voor God: Houd van God, maar behoud het ontzag voor Haar of Hem.
Humaniteit: Alle mensen zijn gelijk; allemaal zijn het de zonen en dochters van de Almachtige.
Morele waarden: Verdedig, bescherm en vecht voor de rechten van alle levende wezens, en in het bijzonder de medemens.
Persoonlijk offer: Tref voorbereidingen om het leven te geven voor alle opperste principes.
Vele wegen leiden tot God: Sikhs geloven dat de Redding ook voor niet-sikhs kan worden bereikt.
Positieve Houding tegenover het Leven: houd altijd een positieve, optimistische en vastberaden houding ten opzichte van het leven.
Gedisciplineerde Leven: diensten worden strikt georganiseerd.
Geen speciale dagen: Sikhs geloven niet dat een enkele dag heiliger is dan andere dagen, zoals christenen en moslims dat doen.
Verover de 5 kwaden: Het is de plicht van elke sikh om deze 5 kwaden te verslaan: egoïsme, woede, hebzucht, gehechtheid en verlangen.
Aanval met 5 wapens: Tevredenheid, liefdadigheid, vriendelijkheid, positieve houding, nederigheid.
Waarden
Gelijkheid: Alle mensen zijn gelijk voor God.
De Geest van God: Alle Schepselen dragen de geesten van God en moeten worden eerbiedigd.
Persoonlijk recht: Elke persoon heeft recht op het leven, maar dit recht is beperkt.
Daden tellen: De redding wordt verkregen door goed te handelen.
Familie-eenheid: Men moet in gezinsverband leven om kinderen te krijgen en op te voeden.
Delen: Het wordt aangemoedigd om 10 procent van het inkomen aan liefdadigheid te besteden.
Keur de Wil van de God goed: Ontwikkeling van een een persoonlijkheid zodat gelukkige gebeurtenissen en miserabele gebeurtenissen beiden kunnen worden aanvaard.
Vier Vruchten van het Leven: Waarheid, Tevredenheid, Contemplatie en Naam (in Naam van God).
Verboden gedrag
Religieuze rituelen: dit soort rituelen heeft geen betekenis in het Sikhisme (bedevaarten, in rivieren baden; vasten; besnijdenis; verering van graven, idolen, beelden; enz.)
Materialisme: („Maya“) het vergaren van rijkdom heeft geen betekenis in het sikhisme. Rijkdom, geld, voorraden, goederen en alle andere bezittingen worden immers achtergelaten als men overlijdt.
Offers: lams- en kalfsslachtingen om heilige gelegenheden te vieren; enz. zijn verboden.
Maatschappelijke isolatie: Een sikh mag niet als kluizenaar, bedelaar, yogi, monnik of non leven of ongehuwd zijn.
Slecht spreken: Opscheppen, roddel, liegen, enz. worden niet toegelaten.
Schadelijke genotsmiddelen: alcohol, drugs, tabak en andere bedwelmende middelen worden niet toegelaten.
Priesterlijke klasse: Sikhs mogen niet van een priester afhangen om hun de geloofsprincipes bij te brengen.
Interresant mbt tot dit topic is dat dit door mensen (en volgens hen niet door god ingegeven,want zover de Sikh aangaat heeft god zich nog nooit op menselijke wijze aan hen geopenbaart) geschreven, is dat deze leefwijze losstaat van wat zij "de redding" noemen, maar een minimale voorwaarde voor een betere wereld waarin we gelijkheid en ontwikkeling kunnen bewerkstelligen. Het gebruiken van deze ethiek om alleen de redding te bereiken is per definitie in tegenstelling tot de leren van de Sikh filosofen. In het kort, de ethiek hoort bij hen los te staan van het hogere doel.