Ricmaniac schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:49:
Mensen moeten gewoon oppassen met Final Fantasy vergelijken met bijvoorbeeld WoW. want het targeting is misschien hetzelfde en je hebt een action bar. Maar Final Fantasy heeft altijd en zal dat hopelijk ook altijd blijven houden een statisch combat systeem. Gewoon een kwestie van vrij veel stil staan en je aanvallen doen.
Ik vergelijk het ook niet omdat het fout is, ik vergelijk het omdat ik zo'n 9 jaar bijna niets anders gespeeld heb dan WoW en dat een afwijkend combat systeem in een soortgelijk spel gewoon even wennen is. Kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat het een negatieve ervaring was, alleen anders.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik het turn-based principe van de oude single-player spellen ook meer op prijs stelde dan de wat meer actie georienteerde spellen van tegenwoordig, maar dat neemt niet weg dat je qua verhaal over het algemeen wel goed zit bij Squeenix.
Het is in een MMO gewoon zaak dat je vrijer moet kunnen bewegen en de gevechten meer realtime horen te zijn en dat is ook precies waar ze in XIV iets leuks van gemaakt hebben.
Nightcrowy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 19:46:
Helemaal mee eens, en je keuze alleen op een combatsyteem baseren is en jezelf en de mmo's tekort doen hoor. Iedere mmo heeft zijn eigen charmes qua story en grafische stijl, en qua combat verschillen ze nou ook allemaal niet zo heel veel van elkaar is mijn mening.
Ach ik baseer de keuze voor een spel ook totaal niet op een combat systeem, anders dan wanneer een combat systeem de hele essentie van een spel bepaalt. In het geval van XIV is dat natuurlijk wel een beetje zo, aangezien combat een van de key elements is van het spel, maar dat wil niet zeggen dat deze voor 1 genre ook helemaal gelijk moeten zijn.
Maar de uiteindelijke stelling dat je spel X niet moet vergelijken met spel Y is gewoon een beetje vreemd. Mensen relateren nu eenmaal zaken naar elkaar. Zo vergelijk ik een spel als CoD ook nog steeds met Quake en Doom, ook al zijn ze qua playability gewoon totaal anders. Ik denk dat het niet moeten vergelijken eerder voortvloeit uit het idee dat mensen dan negatief gaan reageren over spel X of Y.
Maar goed, dat is een andere discussie