EdwinB schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:31:
[...]
vCenter Server Appliance heeft die beperking alleen als je de interne DB gebruikt. Als je er een losse DB aan koppelt heb je die limiet niet meer. Blijkbaar heeft de docent je dat niet goed uitgelegd

Klopt, dat heeft hij wel uitgelegd maar je kunt weer geen SQL als externe DB gebruiken, alleen Oracle en DB2 ofzoiets. Nutteloos voor ons in ieder geval

Ik had gehoopt van die hele ellendige vCenter installatie/upgradezut af te zijn. Een Windows VM inrichten met SQL is niet iets wat tot mijn taken als VMware beheerder hoort, ik had gehoopt dat VMware daar zelf een passende oplossing voor had gemaakt. En dat hebben ze dus, behalve dat het voor niemand eigenlijk goed werkt.
Storage DRS kun je ook prima op 1 array gebruiken natuurlijk. Nu heb je bijvoorbeeld 20 datastores van 512GB waarbij je zelf moet bepalen op welke datastore je een VM zet, moet je opletten dat de datastore niet vol raakt etc. Met Storage DRS laat je zulke zaken door vCenter doen en heb je er zelf minder omkijken naar. Voor jou wordt die 20x512GB één grote pool van 10TB storage. Uiteraard zal sDRS nog meer functie hebben in het geval dat je meer arrays hebt.
Wat jij nu bedoelt is toch storage clustering? Dat je 1 grote pool aanmaakt van tier 1 en tier 2 storage en dan alleen maar hoeft te zeggen op welke tier de VM moet komen. Storage DRS is vMotion voor disk-intensieve VM's, dat heeft niet zoveel zin als het allemaal op 1 array blijft natuurlijk.
Anyway, morgen de examentraining bij XTG in Veenendaal en maandag het examen. Druk aan het studeren, blueprints doornemen, PDFjes lezen, labje gebouwd thuis maar 3 weken voorbereidingstijd is gewoon echt veel te kort eigenlijk.
[
Voor 6% gewijzigd door
Arfman op 13-12-2012 11:56
]