drexciya schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:10:
Ik heb gisteren m'n VCP65-DCV gehaald. Ik heb het delta examen gedaan en 414/500 gescoord. Op zich was het wel te doen, maar ik had me dan ook behoorlijk voorbereid, maar op sommige gebieden gaat men wel weer erg ver in op details, die in de documentatie staan. Ik heb een groot aantal vragen van de 70 weten te reproduceren, en heb even flink door de documentatie gespit om de exacte details na te kijken. Bepaalde details staan alleen in de product documentatie, en dan nog moet je soms even goed zoeken.
De meeste topics wist ik wel, maar sommige topics komen, voorzover ik weet, niet echt uit de verf in de trainingen. Sowieso is de ICM65 redelijk kansloos, tenzij je ook het Foundation examen moet doen. Als men enigszins verstandig wordt bij VMware Education, dan geeft men de Optimize & Scale training ook vrij voor trainingsinstituten (als open inschrijving training). Desbetreffende training is sowieso zinvoller voor mensen die al ervaring hebben.
Aandachtspunten:
- Het is erg breed en veel onderwerpen krijgen maar 1 vraag. De kans dat je op één zwak onderwerp zakt is erg klein. Leg de nadruk op de nieuwe features in vSphere 6.5.
- Een aantal vragen over problemen oplossen zijn goed te doen, zolang je de netwerkkant goed snapt.
- Sommige feiten worden wel gevraagd, maar die liggen redelijk voor de hand, omdat ze nieuw/verbeterd zijn in 6.5. Nauwelijks interface vragen gelukkig.
- Ook nu weer is het zaak om goed te kunnen wegstrepen; welke antwoorden zijn onzin, en wat blijft er dan over. Op zich speelt hier de combinatie inzicht en ervaring een grote rol.
- VMware Converter kwam in 2 vragen langs, eerlijk gezegd heb ik dat programma al een tijd niet meer gebruikt, ietwat gezocht onderwerp in mijn ogen
- Permissies, wat diepergaande vragen dan in 6.0, op zich wel vrij logisch af te leiden
- Upgrade aspecten, de Migration Assistant is een hot topic (niet verrassend), vergeet niet dat je hiermee ook Update Manager kunt migreren
- VCSA configuratie
- Datastore clusters, ook een beetje "vergeten" topic, ik had een paar vragen over vVOLs verwacht
- AutoDeploy, met wat diepergaande en soms vage vragen
- Fault Tolerance, met heel andersoortige vragen dan in 6.0
- Network I/O Control
- VM Encryption/Encrypted vMotion
Voor mensen met ervaring, is dit examen goed te doen, maar mensen die redelijk onervaren zijn gaan hier een hele kluif aan krijgen. Ik zag vrij weinig overlap met de vragenpoel uit de 6.0 examens, en dat is best knap.