Van de zomer wil ik een (georganiseerde) reis in Indonesie gaan maken. De reis is zowel busreis waar ik mn spullen veilig kan achterlaten als bezichtigen van steden/toeristische locaties.
Onlangs een 600D met 18-135mm objectief aangeschaf en ook een tas: Lowepro Rezo 160.
Ik heb dus een vrij beperkte uitrusting en ik verwacht dat ook zo te houden voor in ieder geval de komende tijd.
De Rezo is een prima tas voor hier in NL denk ik; compact en alles wat ik onderweg nodig heb past er in, hij is praktisch (als ik de tas om heb, dan opent ie open naar mij ipv naar buiten; dus ik hoef niet over de klep heen om mn camera te pakken) en de tas biedt goede bescherming met de regenhoes.
Daarbij is het ook een stevige tas met voldoende padding.
En omdat mn materiaal beperkt is komt dat het gewicht van een volle tas ook ten goede.
Maar!
Ik kan er geen extra bagage bij doen: een vest, wat eten/drinken, reisgids, zonnebril.
En het is toch wel duidelijk een cameratas.
Opzich lijkt me een rugtas handig voor het draagcomfort, maar gezien het gewicht van mn apparatuur niet direct noodzakelijk.
Daarbij heb ik een aantal rugtassen gezien waarvan ik me afvraag of dit ook voldoende bescherming biedt tegen zakkenrollers (de tas hangt toch op je rug). Uitzondering hierop is de Flipside van Lowepro, maar die biedt, van wat ik gezien heb, niet zo veel extra ruimte voor de overige spullen die ik graag mee zou willen nemen. En ik heb de indruk dat je die tas echt af moet doen wil je goed bij je spullen kunnen.
De minder opvallende schoudertassen zoals die van Crumpler, lijken mij qua stevigheid een stap terug en ik vraag me af of ze voldoende afgesloten kunnen worden tegen vocht en stof. Volgens mij zit er alleen een klep over het hoofdvak en that's it...?
Is er iemand met ervaring met rondreizen in een land zoals indonesie? En welke tas vinden jullie praktisch gezien de aard van de reis (bustrip icm stedenbezoek) voor wat betreft bescherming tegen weer&wind en veiligheid?
Ik snap dat het vaak over persoonlijke voorkeuren gaat, maar het aanbod is zo groot (de keuze lijkt nog moeilijker dan het kiezen van een body en objectieven

) Soms is het dan handig om een 'steekproef' van ervaringen van anderen te doen.