Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Als het (niet) goed is is Konijn de enige in Nederland die Domke verkoopt.

Overigens zie ik dat de F5-XZ waxwear tegenwoordig 139 euro kost :| Ik heb er vorig jaar april/mei geloof ik 75 euro voor betaald daar :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
KappuhH schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 15:58:
Nu bij Zoom.nl gratis de Case Logic SLR206. Lijkt me een goede deal. Iemand ervaring met deze tas? http://zoom.nl/word_abonn...yp4QA7kHng_SsUg87fgI6XMzz
Inmiddels is de tas binnen en mijn eerste indruk is zeer goed. Degelijk tas, genoeg ruimte voor mn body + 4 lenzen en dan is er nog ruimte over. Zeker een aanrader voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 02 november 2011 @ 23:01:Overigens zie ik dat de F5-XZ waxwear tegenwoordig 139 euro kost :| Ik heb er vorig jaar april/mei geloof ik 75 euro voor betaald daar :|
Die waxwear is ook wel mooi maar dan heb je geen ritsvak onderin.
Hoe bevalt deze, en geeft hij niet af op kleding? (ivm wax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Hmm, ik zoek een laptoptas waar ik ook m'n cameragear in kwijt kan, maar sites zijn vaag met specificaties. Als ik naar een cameratas met latopvak zoek, komen er een aantal naar voren (2-3 van crumpler, de kata die hier aangehaald was en een aantal bij konijnenburg/cameraexpress) maar geen van hun geeft aan wat de grootte van de laptop is die erin kan. Wat je wel ziet is dat er een 13" macbook ingepropt wordt, maar mijn laptop is 15.4".
Ik wil de tas iig gebruiken om dagelijks m'n laptop en accessoires naar werk/school mee te zuilen, en een aantal keer per week m'n camera (body, grip, 2-3 lenzen en een flitser) mee te nemen.
Heeft iemand advies waarop ik kan zoeken?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

kKaltUu schreef op donderdag 03 november 2011 @ 08:52:
Hmm, ik zoek een laptoptas waar ik ook m'n cameragear in kwijt kan, maar sites zijn vaag met specificaties. Als ik naar een cameratas met latopvak zoek, komen er een aantal naar voren (2-3 van crumpler, de kata die hier aangehaald was en een aantal bij konijnenburg/cameraexpress) maar geen van hun geeft aan wat de grootte van de laptop is die erin kan. Wat je wel ziet is dat er een 13" macbook ingepropt wordt, maar mijn laptop is 15.4".
Ik wil de tas iig gebruiken om dagelijks m'n laptop en accessoires naar werk/school mee te zuilen, en een aantal keer per week m'n camera (body, grip, 2-3 lenzen en een flitser) mee te nemen.
Heeft iemand advies waarop ik kan zoeken?
Ik heb net (via de abonneeactie van de Zoom) een tas gekocht waar een 17" klapkoffer in kan, twee tot 3 objectieven, een flitser en je body. Het gaat om de Case Logic SLR206. Voor 60 euro ipv de 120 die hij de in de winkel zou kosten. Heb m op internet wel goedkoper gevonden (80 euro ongeveer) maar daar was hij niet leverbaar. Ik heb de tas nog niet, maar reviews zijn positief.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:33:
[...]
Ik heb net (via de abonneeactie van de Zoom) een tas gekocht waar een 17" klapkoffer in kan, twee tot 3 objectieven, een flitser en je body. Het gaat om de Case Logic SLR206. Voor 60 euro ipv de 120 die hij de in de winkel zou kosten. Heb m op internet wel goedkoper gevonden (80 euro ongeveer) maar daar was hij niet leverbaar. Ik heb de tas nog niet, maar reviews zijn positief.
Zoals ik een paar posts hierboven vermeld heb is hij bij mij inmiddels binnen. Dik tevreden en snel geleverd. Volgens de labeltjes die er aan hingen was het voor gewone laptops tot 15 inch en voor MacBooks tot 17 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

KappuhH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:41:
[...]
Zoals ik een paar posts hierboven vermeld heb is hij bij mij inmiddels binnen. Dik tevreden en snel geleverd. Volgens de labeltjes die er aan hingen was het voor gewone laptops tot 15 inch en voor MacBooks tot 17 inch.
|:( 8)7 |:( 8)7

* Pixeltje gaat op zoek naar een cursus lezen

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KappuhH schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:41:
[...]
Als je een body met grip hebt, past deze er wel makkelijk bovenin denk je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Ik heb een 1000d met een grip, die past niet mooi meer bovenin. Heb het een en ander veranderd en hij ligt nu in het midden. Verder fijne tas, ook fijn dat de onderkant van kunstof is, je kan hem op die manier mooi neerzitten zonder dat die omvalt.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24
Zo eindelijk mn Fuji X10 binnen maar dit brengt me wel weer direct in de zorgen voor een andere tas ;)
Mijn 1100D (voorheen 40D maar die is verdronken :( ) met 24-70L paste voorheen altijd netjes in mijn Crumpler tas (crumpler pretty boy xxxl) of rugzak (een Lowpro ding).

Allemaal leuk spul en dat grote spul paste er perfect in. Maar nu ik een Fuji X10 heb zijn mijn eisen toch wel wat veranderd. De camera is een stuk kleiner net als de accessoires (geheugenkaartjes, accu's, kabeltje en oplader).

Het ideale zou zijn een schoudertas waarin zowel mijn macbook 13" zou kunnen, als mijn camera. Daarbij zou het lekker zijn als er een apart vakje is voor de diverse accessoires. De ruimte voor een laptop is geen must maar zou wel lekker zijn.
Als ik een dagje weg ga, zou ik maar 1 tas mee hoeven te nemen en kan ik toch alles kwijt, van een flesje water tot mijn macbook of ipad (of niets ;) ).

Een gewone schoudertas heb ik al wel waar alles in zou passen in losse sleeves maar die tas zelf is niet beschermd van binnen, ik heb liever wat extra 'schuim' dan haast niets.

Wat moet er dus eigenlijk inpassen?

- Fuji X10
- Macbook pro 13"
- Accu's / geheugenkaartjes, opladers
- En het liefst wat extra's zoals een flesje water, tijdschrift e.d.

Wat heb ik al gevonden? In eerste instantie de Domke F-6 maar deze heeft geen ruimte voor een laptop, ziet er wel netjes uit net als de Thinktank Retrospective 5, deze vind ik persoonlijk nog het mooiste qua stijl maar is net te klein, de grotere maten hebben sowieso ook geen ondersteuning voor een laptop.

Hebben jullie nog suggesties en mogelijkheden voor een andere camera tas die mijn 3 andere tassen zou kunnen vervangen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:15

polthemol

Moderator General Chat
M@rijn schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:44:
Zo eindelijk mn Fuji X10 binnen maar dit brengt me wel weer direct in de zorgen voor een andere tas ;)
Mijn 1100D (voorheen 40D maar die is verdronken :( ) met 24-70L paste voorheen altijd netjes in mijn Crumpler tas (crumpler pretty boy xxxl) of rugzak (een Lowpro ding).

Allemaal leuk spul en dat grote spul paste er perfect in. Maar nu ik een Fuji X10 heb zijn mijn eisen toch wel wat veranderd. De camera is een stuk kleiner net als de accessoires (geheugenkaartjes, accu's, kabeltje en oplader).

Het ideale zou zijn een schoudertas waarin zowel mijn macbook 13" zou kunnen, als mijn camera. Daarbij zou het lekker zijn als er een apart vakje is voor de diverse accessoires. De ruimte voor een laptop is geen must maar zou wel lekker zijn.
Als ik een dagje weg ga, zou ik maar 1 tas mee hoeven te nemen en kan ik toch alles kwijt, van een flesje water tot mijn macbook of ipad (of niets ;) ).

Een gewone schoudertas heb ik al wel waar alles in zou passen in losse sleeves maar die tas zelf is niet beschermd van binnen, ik heb liever wat extra 'schuim' dan haast niets.

Wat moet er dus eigenlijk inpassen?

- Fuji X10
- Macbook pro 13"
- Accu's / geheugenkaartjes, opladers
- En het liefst wat extra's zoals een flesje water, tijdschrift e.d.

Wat heb ik al gevonden? In eerste instantie de Domke F-6 maar deze heeft geen ruimte voor een laptop, ziet er wel netjes uit net als de Thinktank Retrospective 5, deze vind ik persoonlijk nog het mooiste qua stijl maar is net te klein, de grotere maten hebben sowieso ook geen ondersteuning voor een laptop.

Hebben jullie nog suggesties en mogelijkheden voor een andere camera tas die mijn 3 andere tassen zou kunnen vervangen? ;)
domke f6 gaat overkill worden met laptop :P Die tas is erg vormloos zonder inhoud is mijn ervaring, wat hem net geweldig maakt als je hem wil volfrotten.

Heb je crumbler al eens overwogen ? Die houden met veel van hun tassen rekening met laptops.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb mijn Case Logic SLR206 binnen, en wat een ruimte zeg! Wat hierboven ook al gezegd werd past je camera met grip niet in dat ophangsysteem, maar omdat je de hele indeling van de tas op de schop kan gooien is daar makkelijk wat aan te doen. Heb nu eea aangepast en mijn camera ligt nu, zonder het ophangsysteem, toch bovenin. Is makkelijk want het bovenste deel van de rits kan open zonder dat de rest van de tas open kan, zo kun je snel bij je camera zonder het risico te lopen dat al je glaswerk over de grond rolt.

Er zit veel meer ruimte in de tas dan ik in eerste instantie vermoedde, en het ding voelt stevig aan. De bandjes aan de zijkant voor je statief zijn handig en verder is de tas voorzien van allerlei opbergplekken voor filters, boekjes, kabels, you name it. Dat de onderkant setvig en waterdicht is komt goed van pas als je de tas eens ergens neerzet; je kunt nu gewoon je tas in een vochtig weiland neerzetten zonder je zorgen te maken om je gear. Kortom; fijne tas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 14 november 2011 @ 13:21:
Heb mijn Case Logic SLR206 binnen, en wat een ruimte zeg! Wat hierboven ook al gezegd werd past je camera met grip niet in dat ophangsysteem, maar omdat je de hele indeling van de tas op de schop kan gooien is daar makkelijk wat aan te doen. Heb nu eea aangepast en mijn camera ligt nu, zonder het ophangsysteem, toch bovenin. Is makkelijk want het bovenste deel van de rits kan open zonder dat de rest van de tas open kan, zo kun je snel bij je camera zonder het risico te lopen dat al je glaswerk over de grond rolt.

Er zit veel meer ruimte in de tas dan ik in eerste instantie vermoedde, en het ding voelt stevig aan. De bandjes aan de zijkant voor je statief zijn handig en verder is de tas voorzien van allerlei opbergplekken voor filters, boekjes, kabels, you name it. Dat de onderkant setvig en waterdicht is komt goed van pas als je de tas eens ergens neerzet; je kunt nu gewoon je tas in een vochtig weiland neerzetten zonder je zorgen te maken om je gear. Kortom; fijne tas :)
Ik kreeg hem vorige week ook binnen. Het valt inderdaad niet tegen dat tasje! Met grip past het helaas niet. Misschien ook maar eens proberen wat jij nu aangeeft zonder dat ophangsysteem, al moet ik wel zeggen dat het wel heeeeel makkelijk werkt dat ophangsysteem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Voor degene die een 'stylish' camera tas zoeken voor een kleiner camera systeem (M43, etc) heb ik een kleine (Engelstalige) review op mijn website staan van de Billingham Hadley Small (uitvoering Black FybreNite)

Synopsis:
Compacte (walk-around) schoudertas met voldoende ruimte voor:
  • Leica M9 Camera met 35mm lens
  • Twee extra lenzen
  • Een compact camera (P&S)
  • reserve batterij, cable release, microfibre doekjes, SD-cards, lens-filters, kleine zaklamp, GPS-logger, etc.
  • Apple iPad 2
De tas is water-resistant (een regenbui is geen enkel probleem, maar ik zou hem niet onderdompelen :+ )

Uitgebreidere info: http://www.redelijkheid.c...-hadley-small-review.html

De M9 is groter dan de doorsnee M43 camera, dus die gebruikers zullen aan die kant meer ruimte over houden. De tas is relatief duur (ik zie veel tas-suggesties voorbij komen voor een tas <€100), maar je hebt wel een tas voor het leven. Ook zijn de tassen waardevast. Mocht je er uit groeien, dan kan je deze tas zeker voor 70-80% van de nieuwprijs verkopen.

* BlaTieBla heeft geen aandelen Billingham hoor :+

[ Voor 17% gewijzigd door BlaTieBla op 30-04-2013 19:49 . Reden: Plaatjes (die niet werkten) vervangen door link naar blog ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Naast de tip van de tweaker boven mij wil ik erop wijzen dat ik een goedkoop en misschien veelzijdiger alternatief kan aanbieden voor mensen die opzoek zijn naar een camera insert.

Korte review:

De hoofdreden waarvoor ik persoonlijk voor de insert mogelijkheid ben gegaan was door de ervaringen in het verleden met wat andere cameratassen o.a van Crumpler, LowePro. Cameratassen vond ik of niet mooi (Lowepro) of hadden te weinig ruimte (Crumpler) nadat ik weer wat camerameuk had gekocht.Tevens had ik al tassen voor diverse gelegenheden afhankelijk van de hoeveelheid gear die ik meeneem (rugzak, schoudertas, weekendtas). Een camera insert zou dus in dit soort omstandigheden perfect voor mij zijn om even snel toch de camera mee te nemen zonder zorgen te maken om de bescherming.

Door wat reviews te hebben gelezen zag ik al het een en ander aan bod komen in dit topic en op het internet. Camera inserts van Domke, F-Stop, Tenba, waarbij de laatste het beste qua prijs en functionaliteit naar buiten kwam. Een kleine twee weken geleden kwam ik op eBay ook een camera insert systeem tegen met de naam Puleme. (Koreaans merk?) Deze inserts zijn vergelijkbaar met de Tenba inserts en hebben tevens een cover aan de bovenzijde met klittenband, waardoor gear er niet snel uitvalt mocht het bijvoorbeeld horizontaal geplaatst worden in een tas. De prijzen van de verschillende modellen variëren tussen de 15-25 dollar incl. gratis verzendkosten. Denk hieraan aan inserts die bijvoorbeeld uit 2,3,4 of 5 kolommen bestaan. Zoek op eBay op Puleme en je vind genoeg modellen voor zowat elke maat tas.

Nadat ik de P7515 (medium/large model met 3 kolommen) had ontvangen moet ik zeggen dat voor €12,- het wel een goede uitgave is om snel mijn gear mee te kunnen nemen in een willekeurige tas. De insert is redelijk goed gevoerd (schuim a 5/7mm dik afgewerkt met water afstotend materiaal) en wordt geleverd met 4 scheidingswanden (U profielen, 2 kleine en 2 grote) die vastgemaakt kunnen worden aan 2 klittenband strips aan de binnenzijde van de insert.

Voor mij is het ruim voldoende om mijn basis kit mee te nemen in deze insert (body+2 lenzen+schoonmaakspul+lader). Andere spullen zoals een monopod/statief hang of gooi ik meestal aan mijn tas. Wellicht dat ik in de toekomst een extra insert (grotere uitvoering) bestel zodat ik bijvoorbeeld in een weekend tas meer lenzen+bodies mee kan nemen), totaal onopvallend in een normale weekendtas. ;)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5110515/P1140824.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5110515/P1140825.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5110515/P1140827.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/5110515/P1140829.jpg

*ps. geen reclamepost/verkooppraatje, maar een korte review met intentie om medetweakers in te lichten van een oplossing die wellicht meer waard is dan een aanschaf van een nieuwe tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

12 euro ?!? Waar haal je zoiets?

Voor dat geld wil ik ook wel zo'n insert, kan ik mijn Nomad school/werktas ook gebruiken om m'n camera mee te nemen :)

edit: duh ik moet leren lezen. Ebay dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 14-11-2011 22:55 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Erg interessant als oplossing om ofwel een paar extra lenzen mee te nemen in een rolkoffer, of daar gewoon je hele kit in te doen. Ik vlieg regelmatig met alleen handbaggage en dan bijvoorbeeld alleen een compacte tas (Domke F-5Xz) maar met zoiets (wat dus dicht kan van boven) is het wel handig om nog een lens of twee in de koffer te doen... Ik ga eens zoeken of er iets voor mij tussen zit, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 09:17
Ik heb afgelopen week zelf een lowepro messenger tas gehaald. Ik zocht een tas waar ik mijn pen e-pl1 in kwijt kon met één extra lens en evt wat eten / drinken.

Ik kwam bij camex in Eindhoven deze tas tegen voor 20 euro. Het is gewoon een schoudertas waar je scheidingswanden in kunt zetten (2 stuk meegeleverd). Voor mij dus ideaal want kan het als cameratas gebruiken en ook als gewone schoudertas.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6034/6347119068_c8f9f01237_b.jpg
PB150603 by cvmeel, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6041/6347119256_3c2d0fd831_b.jpg
PB150604 by cvmeel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24
Eindelijk iets tegengekomen, ik zit te dubben tussen de 2 volgende producten:

Crumpler Mood Smuggler M (66 euro op Ebay)
http://www.crumpler.eu/in...sprache=EN&productID=5471

Of de Cocoon Soho (81 euro op Ebay)
http://www.cocooninnovati...?cat_id=50&product_id=211

Wie van jullie heeft ervaring met 1 van beide, t prijs is verschil is wel aanwezig, maar ja welke zou het meest praktisch zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo medefotografen,

Ik ben al een tijd lang amateurfotograaf en ik heb gemerkt dat in het landschap van de cameratassen er weinig spannends te beleven valt. Zelfs camera's van tegenwoordig komen in verschillende kleuren en vormen en maten, maar bij de tassen is het vaak blijven hangen in het zwarte en functionele. De Crumplers en Golla's zijn naar mijn idee vaak een beetje kinderachtig (mee eens?).

Het is jammer dat de meeste mensen zo weinig aandacht besteden aan wat voor cameratas ze aanschaffen, want een mooie stijlvolle en functionele tas vind ik erg belangrijk. Uiteraard heb je wel de topnotch stijlvolle tassen zoals de Billinghams, maar die kosten dan weer minimaal 300-400 euro, niet bepaald toegankelijk.

Mijn vraag aan jullie is dan ook;

Wat voor cameratas hebben jullie en waarom nou net die? Welke cameratassen vinden jullie echt heel vet?

Ik zal zelf beginnen. Ik heb een Lowepro Toploader. Functioneel en kan snel bij mijn camera om het moment vast te leggen. Alleen zoals je ziet, hij is weer erg saai en zwart.

Tassen die ik persoonlijk echt heel mooi vind zijn die van ONA. Helaas verkopen ze alleen hele grote tassen. Maar het materiaal en de look zijn echt geweldig.

Wat is jullie mening?

veel groeten,

-MA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Ik heb deze, de Thinktank Retrospective 10. Vind het echt een heerlijke tas, past een body+grip+ standaardlens met een korte telelens (70-200) + flitser in en nog een flesje drinken of een andere lens. en natuurlijk de extra rommel die je meesleept als kaartjes, accus e.d.

Zeer comfortabele en erg degelijke tas, ben niet bang dat er wat beschadigt als ik met de tas ergens tegen aanstoot oid.
Tevens een tas die er niet uitziet als een fototas :D Hij is wel een beetje prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tassen van National Geographic zijn best leuk of Kata bijvoorbeeld als je van wat vrolijke lichte kleuren houdt :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:56:
Hallo medefotografen,
[...]
Uiteraard heb je wel de topnotch stijlvolle tassen zoals de Billinghams, maar die kosten dan weer minimaal 300-400 euro, niet bepaald toegankelijk.
[...]
Mijn oude Billingham 225 was net 200 euro (de prijs is inmiddels wel 'wat' omhoog gegaan in de laatste 2 jaar) en de Hadley Small is <€200.

Ik heb inmiddels diverse tassen (gehad) en de LowePro Minitrekker AW heb ik al vanaf het begin. Dat ding gaat altijd mee het vliegtuig in op vakantie. Alles kan er in en hoe klein het vliegtuig ook is, hij mag en kan altijd mee als handbagage. Verder heb ik 2 schoudertassen (ThinkTank Retrospective 30 Black en de Billingham Hadley Small). De Thinktank is perfect voor mijn Nikon meuk met zoom/telelenzen, terwijl de Billingham mijn Leica drooghoudt.

Billingham blijft mijn voorkeur hebben. Prachtige stevige / degelijke tassen met voldoende ruimte (voor mijn doeleinden). De Retrospective heb ik vanwege de ruimte (D300 met Nikon 70-200 is geen enkel probleem) en dat de klitteband 'uitgeschakeld' kan worden, waardoor de tas erg stil wordt.
_Rene_ schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:29:
[...]
Hij is wel een beetje prijzig.
Als je voor een paar duizend euro aan gear in een tas doet, dan mag de tas ook wel iets kosten hoor :)

[ Voor 26% gewijzigd door BlaTieBla op 16-11-2011 21:43 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Die hoge prijs had ik er ook graag voor over, betaalt zich zeker terug in duurzaamheid en goede bescherming van je gear. Die tas gaat nooit meer weg ;) Soms twijfel ik wel of ik niet een retrospective 30 had moeten nemen. Als ik al mijn spul meeneem is er geen ruimte voor wat eten en drinken om de dag door te komen.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:56:
De Crumplers en Golla's zijn naar mijn idee vaak een beetje kinderachtig (mee eens?).
Ik heb voor mezelf een functionele (en ja, zwarte) tas uitgezocht, de Clik Elite ProBody Sport, maar de vriendin heeft voor zichzelf een Golla uitgezocht omdat die er leuk uit zag en niet zo lomp groot was als de meeste schoudertassen. Kinderachtig lijkt me niet een goede omschrijving voor die Golla.
Het is jammer dat de meeste mensen zo weinig aandacht besteden aan wat voor cameratas ze aanschaffen, want een mooie stijlvolle en functionele tas vind ik erg belangrijk.
Ik heb zeer veel aandacht besteed aan het uit zoeken van mijn Clik, alleen ben ik iemand die meer op functionele aspecten let. Veel belangrijker dan stijl vind ik of al m'n gear er in past, of er daarnaast nog ruimte is voor andere dingen, of ik makkelijk bij de spullen kan (en ook of anderen makkelijk bij m'n spullen kunnen) en de grootte van de tas.

Hierop heb ik de tas uitgezocht. Stijl was daar niet echt een overweging bij. Mooie bonus is dat het draagcomfort van deze tas veel beter bleek te zijn dan dat van al mijn andere rugzakken.

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Ben het met je eens dat een tas er best 'hip' uit mag zien. Toch ben ik iemand die functionaliteit en draagplezier hoger zet dan het 'hip'gehalte. Je wordt geen saaier mens met een saaie tas, wel een heel chagrijnige van een coole tas die niet doet wat ie moet doen.

Ik heb een Naneu C700 en een Clik Elite Nature. Vooral over de laatste zeer te spreken. Die draagt gewoonweg heerlijk en vind het zeker geen lelijke tas. Redelijk groot, je loopt er wel iets minder snel een dagje mee door de stad, maar daar heb ik m niet voor. Heb ook de F-Stop Loka geprobeerd, maar is minder fijn. Draagcomfort vind ik een stuk minder en je spullen glijden voor de ICU langs, waardoor je moet zoeken/alles minder goed gereikbaar is.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Dat was ook de reden waarom ik in een paar posts hierboven juist te camera inserts weer aankaartte. In het verleden zijn ze al eerder besproken, maar toch vind ik het vreemd genoeg waarom een groot gros aan tweakers toch 'speciale' cameratassen heeft.

Ikzelf gebruik een schoudertas en rugzak van het merk Coteetciel. Die leveren 'designer' tassen aan met ruimte voor een laptop en veelal met een vak waar bijvoorbeeld boeken in kunnen. Dit is ideaal om te combineren met een insert, waarbij dus een tablet, laptop en camera ineens meekan. Ik vind het namelijk redelijk jammer dat soms 'dailybackpack's' vervangen worden door speciale cameratassen, terwijl beide tassen op sommige dagen beiden noodzakelijk zijn.

• Chiron
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
k5052, een 'speciale' cameratas is soms vaak gewoon noodzaak. Als je een systeemcamera of een instap dslr hebt kom je nog wel weg met een 'gewone' rugzak en een insert. Zodra er wat meer fotospullen mee moeten ga je het daarmee niet redden.

Ik doe het zelf andersom, op mn laatste vakantie naar Azie heb ik een Lowepro Flipside 400AW meegenomen als 'daily' en de ruimte die ik over had volgestopt met niet-cameraspul. Veilig tegen grijpgrage handjes, regencover en redelijk shockproof door de padding.

Overigens ben ik van mening dat DE cameratas niet bestaat. Zelf ben ik na een Crumpler Ben's Pizza XXL, een Crumpler Daily 490, en een Lowepro Flipside 400AW nu aanbeland bij een Domke F-6, die ik momenteel het vaakst mee heb op reportages/concertshoots. Afhankelijk van wat er precies nodig is wissel ik gewoon regelmatig van tas. Ik denk dat de meeste enthousiastelingen hier het ook niet bij 1 tas houden en er meerdere in de kast hebben staan.

In het dagelijks leven heb ik meestal een Eastpak Core rugzak, waar ik het minitasje van mn Fuji X100 in stop. Maar dan heb ik ook geen dslr mee, en dan worden de mogelijkheden al wat ruimer :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
Ik twijfel al tijden of ik mijn camera mee wil nemen op wintersport. Voorheen nam ik altijd een pocketcamera mee in mijn jaszak voor af en toe was 'snapshots'. Ik ben redelijk fanatiek en zoek graag de grens een beetje op; en af en toe vallen hoort er dus wel een beetje bij, vandaar dat ik een beetje huiverig ben. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke tas/equipment gebruik je tijdens het skieën? Ik heb wel een rugzak die meestal meegaat om wat spullen in mee te nemen (softshell jack, goggle, zonnebril, etc). Ik zat te denken dat een Puleme insert (goede tip van k5052!) misschien wel iets is om te overwegen. Ben echter nog steeds bang dat een paar vullingen de camera niet goed genoeg beschermen bij een val (op de rug). Nadeel is tevens dat de levering via ebay over het algemeen pas half december is. Tegen die tijd hoop ik eigenlijk al in de sneeuw te zitten voor de eerste keer dit seizoen.

PS: Normaal gebruik ik een schoudertas voor mijn gear (zie signature), maar uiteraard hoef ik niet alles bij me te hebben op de berg :-)

[ Voor 37% gewijzigd door ReneDD op 17-11-2011 10:59 ]

• yzf1kr
  • Laatst online: 19-09 19:06
Hoe vaak val je nu werkelijk op je rug?

Ik kan me in al die jaren dat ik op wintersport ga niet herinneren dat ik ooit op mijn rug gevallen ben.
Om mijn zij, buik, borts, schouders, hoofd, kont, knieen, en hoofd, alles heeft zware klappen gehad, maar mijn rug eigenlijk nog nooit.

De enige blesures die ik aan mijn rug heb gehaden waren door skiliften... vraag maar niet hoe. :)

Ben zelf ook op zoek naar een goede wintersport rugzak, maar er is zo veel keuze: Burton, Dakine, F-Stop, Clik. Het moet voor mij wel een echte autodoor rugzak zijn, er moeten namelijk ook een schep, sondes en eventueel klimmateriaal in passen.
De Click vind ik op dit moment het aantrekkelijkst.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Yzf1kr, vergeet niet dat als je met boarden op je kont valt, je niet in 90gr valt met je benen. Je rug helt naar achter, als je al niet de grond raakt. Als daar dan nog een rugtas opzit, kan die wel degelijk op de grond klappen -> je valt op je rug.

Met skieen val je niet op je rug nee...

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
douPel schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:51:
Met skieen val je niet op je rug nee...
Challenge accepted ;-)
YouTube: switch 180 crash broken back
YouTube: Skier falls on back

Vallen op je rug is inderdaad niet het grootste gevaar, maar je kan wel redelijk door rollen. Of als je op je zij valt, maakt je rugtas waarschijnlijk ook een klap tegen de grond. Daar ben ik een beetje bang voor :). Ik kan me ook niet herinneren dat ik echt op m'n rug ben gevallen.

[ Voor 41% gewijzigd door ReneDD op 17-11-2011 15:14 ]

• yzf1kr
  • Laatst online: 19-09 19:06
Rare valtechniek heb je dan.
Het enige moment wanneer je risico hebt dat je op je rug valt is wanneer je stilstaat-en ontzettend lomp- omvalt. Tijdens het boarden zijn je heupen en benen altijd gebogen, dus je valt altijd op je billen/heupen.
Het kan inderdaad dat je doorrolt op je rug, maar dan is de ergste klap al opgevangen.

Mocht je echt zo lomp zijn om met je cameratas eens plat op je rug vallen, dan heb je wel andere dingen om je zorgen om te maken. Je nek en je rug namelijk.

Trouwens als je echt rare stunts gaat doen, dan doe je je rugzak natuurlijk af.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• henkie196
  • Niet online
k5052 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:15:
Dat was ook de reden waarom ik in een paar posts hierboven juist te camera inserts weer aankaartte. In het verleden zijn ze al eerder besproken, maar toch vind ik het vreemd genoeg waarom een groot gros aan tweakers toch 'speciale' cameratassen heeft.
Inserts lijken me in sommige gevallen zeker ook wel handig, maar als ik die in een gewone tas stop, is het iedere keer wel weer een zoektocht om die camera er uit te vissen, zeker als je er nog wat ander spul in hebt zitten. En dan heeft zo'n speciale camera tas toch wel z'n voordelen doordat je gear altijd netjes bereikbaar en ge-ordend is. Ik denk hierbij overigens aan rugzakken. Schoudertassen heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Vandaag mijn nieuwe rugzak in ontvangst mogen nemen: een Kiboko 22L van GuraGear. Is ruimer dan ik had verwacht, al m'n bodies + lenzen passen er mooi in. Heel erg leuk, kan ik gewoon alles integraal meenemen op safari in februari.

Kan er dus in: D90, D7000, 12-24 f/4, 28 f/2.8, 35 f1.8, 60 f/2.8, 70-200VR f/2.8, 180 f/3.5, 300 f/4 en een 1.4TC met nog een klein beetje plaats over (zou nog een flitser bijkunnen). Enkel van de 180 f/3.5 zal ik de zonnekap en statiefgondel apart moeten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:38

Fiber

Beaches are for storming.

Hoeveel weegt hij dan...? O-) Kostbaar tasje trouwens. ;) Is hij bedoelt om lang mee te lopen, of alleen voor een stukje vanuit bijvoorbeeld de auto naar een locatie?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
Ongeveer 10 kilo, mag dus nog het vliegtuig op :)
Op safari ga ik meestal in een open jeep zitten, dan is gewicht niet echt een issue. Er zijn ook wel wandeltochten voorzien, maar dan gaat er wellicht maar een selectie aan materiaal mee. De tas zit trouwens verrassend goed op de rug! Als ik in de lente/zomer libellen of vlinders ga fotograferen loop ik toch wel een hele tijd rond op zoek naar goede onderwerpen, maar dan heb ik ook niet alles bij.

Het grootste nadeel van de tas is idd de prijs. Even doorbijten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
Afbeeldingslocatie: http://mareventura.com/img/large/212667_2.jpg

Ik heb de Lowepro Fastpack 200.

Grootste voordelen voor mij:
- veel mee kunnen nemen zonder last van rug te krijgen (wat ik bij zware schoudertas wel krijg), mét de voordelen van niet af hoeven doen om bij je camera te komen (d.m.v. zijopening / wegdraaien tas en pakken gear).
- kwalitatief zeer goed afgewerkte tas, vooral ook achterzijde en brede schouderbanden, echt veel minder last van mijn rug dan bij Crumpler Fatboy, terwijl mijn gear zwaarder is geworden!
- Omdat je zonder de rugtas af te doen bij je gear kunt hoef je je tas nooit neer te zetten, iets wat erg fijn is als je veel in natte/modderige/zanderige gebieden komt
- Sluiting fotovak met rits i.c.m. klik-dingen waardoor je hem zo kunt afsluiten dat als je er even niet bij hoeft de rist niet zomaar opengemaakt kan worden door een onverlaat
- t.o.v. wat er in past nog redelijk compact

Grootste nadelen:
- overduidelijk een tas met waardevolle inhoud. Staat nog net geen "Canon L Inside" op, maar is wel duidelijk een fototas.
- looks, ziet er prima uit maar is ook erg saai.

In het onderste vak (het foto-vak gedeelte dus) past wonderbaarlijk genoeg:
- 60D body
- 11-16 2.8 lens
- 17-40 4.0 lens
- 50mm 1.8 lens
- 85mm 1.8 lens
- 70-200 4.0 IS lens

Dan klein vak erboven voor eten/water/etc, soms gorillapod statiefje, en in de kleine vakjes daarin de accus, kaartjes, etc..

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Valorian schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:54:
[afbeelding]

Ik heb de Lowepro Fastpack 200.

Grootste voordelen voor mij:
- veel mee kunnen nemen zonder last van rug te krijgen (wat ik bij zware schoudertas wel krijg), mét de voordelen van niet af hoeven doen om bij je camera te komen (d.m.v. zijopening / wegdraaien tas en pakken gear).
- kwalitatief zeer goed afgewerkte tas, vooral ook achterzijde en brede schouderbanden, echt veel minder last van mijn rug dan bij Crumpler Fatboy, terwijl mijn gear zwaarder is geworden!
- Omdat je zonder de rugtas af te doen bij je gear kunt hoef je je tas nooit neer te zetten, iets wat erg fijn is als je veel in natte/modderige/zanderige gebieden komt
- Sluiting fotovak met rits i.c.m. klik-dingen waardoor je hem zo kunt afsluiten dat als je er even niet bij hoeft de rist niet zomaar opengemaakt kan worden door een onverlaat
- t.o.v. wat er in past nog redelijk compact

Grootste nadelen:
- overduidelijk een tas met waardevolle inhoud. Staat nog net geen "Canon L Inside" op, maar is wel duidelijk een fototas.
- looks, ziet er prima uit maar is ook erg saai.

In het onderste vak (het foto-vak gedeelte dus) past wonderbaarlijk genoeg:
- 60D body
- 11-16 2.8 lens
- 17-40 4.0 lens
- 50mm 1.8 lens
- 85mm 1.8 lens
- 70-200 4.0 IS lens

Dan klein vak erboven voor eten/water/etc, soms gorillapod statiefje, en in de kleine vakjes daarin de accus, kaartjes, etc..
Hah! Ik wist niet dat Lowepro ook een soort slingshots had maar dan als tas. Ik krijg nu vaak pijn in m'n toch al niet zo beste schouder met de Lowepro Slingshot 302 AW :'( Dus daarom wil ik hem weer verkopen, nou lijkt me die tas van jou wel een beter alternatief, ik ga hem onthouden aangezien ik de kwaliteit van Lowepro tassen echt top vind! Toch stiekem ook nog even kijken naar een Kata 3N1-33 ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Afgelopen week een pricewatch: Lowepro Photo Sport 200AW besteld bij CameraNu voor mijn aankomende rondreis door Sri Lanka :)

M'n 5DII + 35L past netjes in het camera compartiment en dan heb ik ernaast nog ruimte over voor een 580EXII o.i.d. als ik die mee zou nemen.

Het fijne aan deze tas is (voor mij in ieder geval) dat hij niet hoofdzakelijk bedoeld is als cameratas, maar als outdoor-backpack met een degelijke ruimte voor de camera d:)b

Eerste indruk van de tas is goed, hangt erg lekker op de rug door de gevormde padding en voelt goed stevig aan. Het is een AW model, dus meegeleverde regenhoes die netjes opgeborgen zit in de onderkant maar zo te zien/voelen is de tas sowieso al wel bestand tegen wat regen :Y

[ Voor 20% gewijzigd door leonvw op 29-12-2011 01:20 ]

• henkie196
  • Niet online
leonvw schreef op donderdag 29 december 2011 @ 01:19:
Afgelopen week een pricewatch: Lowepro Photo Sport 200AW besteld [...]

M'n 5DII + 35L past netjes in het camera compartiment en dan heb ik ernaast nog ruimte over voor een 580EXII o.i.d. als ik die mee zou nemen.
Mooie tas, gefeliciteerd! Past er in dat camera gedeelte ook een grotere lens als een 70-200 f4?

• leonvw
henkie196 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 07:14:
[...]

Mooie tas, gefeliciteerd! Past er in dat camera gedeelte ook een grotere lens als een 70-200 f4?
Als je een kleiner model camera hebt in de xxxD en 1xxxD series moet dat zeker passen, met een 5D of xxD wordt dat erg lastig denk ik zo.

• henkie196
  • Niet online
Die redenatie volg ik even niet. Waarom zou de grootte van de camera veel uit moeten maken? De diepte van de verschillende types camera's verschillen niet zoveel van elkaar volgens mij. De hoogte wel, maar dat heeft toch weinig invloed op welke lenzen combinaties mogelijk zijn?

Maar ik zie op de website dat het compartiment van binnen 19.5 cm breed zou moeten zijn. Aangezien een 70-200 ruim 17 cm lang is, zal dat inderdaad wel krap worden. Zie ik het nou goed dat er alleen ruimte is voor één camera+lens? Ik meende dat je met de Photosport ook vanaf de rug bij je fotospullen kon komen?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

De afmetingen zijn nogal anders. Een 550D en een 1100D lijken nogal veel op elkaar qua formaat maar een 60D is groter waarbij een 5D weer groter is dan een 60D. Dat maakt bij kleine tassen en die snuittassen vaak nogal een groot verschil tussen wel passen en niet passen. Zet er een grip op en je weet vrijwel zeker dat het merendeel van de tassen niet gaat passen, ze zijn dan te smal (vergeet niet dat bijv. een 500D met grip ineens een vierkant blokje wordt, een kwartslag draaien maakt dus niets uit).

• henkie196
  • Niet online
Ik snap wat je bedoelt, maar wat ik bedoelde was of een lens als de 70-200 er in zou passen qua dimensies. Dit is een lange lens (de Canon 70-200 f4 IS is 172mm de f2.8 IS II is 199mm), dus dan verwacht ik dat het kritisch is in de lengte van de lens. Als je het dan over een combinatie body + lens hebt, is dan de diepte van camera het meest van belang in combinatie met dit soort lange lenzen (met diepte bedoel ik dan de afstand voorkant tot achterkant van de body).

Op basis van de specificaties zou ik dus verwachten van niet, aangezien de opgave van LowePro zelf is dat het camera compartiment 19.5 cm breed is en de lenzen hier al redelijk krap komen te zitten zonder zelfs maar een body in beschouwing te nemen. Als ik vervolgens de dimensies van een aantal canon bodies bekijk, zie ik dat het qua diepte elkaar allemaal weinig ontloopt. De 5D II is zelfs het minst dikte van allemaal (60D en 600D hebben extra dikte van het kantelschermpje, maar een 1100D heeft dat excuus dan weer niet).

Heb dus mijn eigen vraag nu al beantwoord, alhoewel ik wel nog benieuwd ben naar of er nog ruimte is voor andere lenzen in de Photosport. Ik meen me namelijk te herinneren dat het foto compartiment ook vanaf de rug te benaderen was en dat je zo nog wat extra spullen kwijt kon, maar als ik die plaatjes op de LowePro site zo eens bekijk, lijkt het wel alsof er alleen maar een soort buis is waarin je camera + lens zou kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Sommige camera vakken zijn breder waardoor je de grotere camera's zoals de 5D daarin wel kwijt kunt. Als je een lens over dwars daarin zou willen stoppen dan is dat weer wel een bepalende factor. Een langere lens past beter in een vak waar een 5D in kan dan waar een 550D net in past. Dan hebben we het hier dus over de breedte van de body.

Zo'n 70-200 schijnt voor menig tas een aardige uitdaging te zijn. Veel rugzakken en slingshots waarbij je de inserts kunt verplaatsen bieden nog wel eens de mogelijkheid om het e.e.a. dusdanig in te richten dat of alleen de lens of de lens aan de camera in de tas past. Daarom is het ook altijd handig om even op websites als dat van cambags te kijken en vooral ook je spullen naar de winkel mee te nemen en te gaan passen. Soms past het wel in theorie maar krijg je een indeling waar je niks mee opschiet, kunnen bepaalde zaken niet mee e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
henkie196 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 10:12:
Die redenatie volg ik even niet. Waarom zou de grootte van de camera veel uit moeten maken? De diepte van de verschillende types camera's verschillen niet zoveel van elkaar volgens mij. De hoogte wel, maar dat heeft toch weinig invloed op welke lenzen combinaties mogelijk zijn?

Maar ik zie op de website dat het compartiment van binnen 19.5 cm breed zou moeten zijn. Aangezien een 70-200 ruim 17 cm lang is, zal dat inderdaad wel krap worden. Zie ik het nou goed dat er alleen ruimte is voor één camera+lens? Ik meende dat je met de Photosport ook vanaf de rug bij je fotospullen kon komen?
Ik heb je post volgens mij verkeerd begrepen dan :)

Een losse 70-200 moet volgens mij nét gaan? Maar sowieso niet met een camera erop geschroefd :N

Ik ging ervan uit dat je bedoelde om die 70-200 los in dat "extra" vak te stoppen, vandaar mijn reactie over het formaat camera. Want met mijn 5D + 35L in het hoofdcompartiment, kan er absoluut geen 70-200 meer tussen maar met de 1100D van mijn moeder zou dat qua breedte wel passen :)

Je kan de camera niet benaderen als de tas op je rug zit, het is inderdaad een soort van buis die door je tas heen gaat. In de tas, kan je ook je spullen onder, naast en voor dat compartiment kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://www.snewsnet.com/snews/images/Story_Images/ProductReviews/lowepro_photo_sport_side.jpg

Je hebt ook een PhotoSport 100 AW en dit is een Sling model, daarmee kan het weer wel makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-06 12:45
Van de zomer wil ik een (georganiseerde) reis in Indonesie gaan maken. De reis is zowel busreis waar ik mn spullen veilig kan achterlaten als bezichtigen van steden/toeristische locaties.

Onlangs een 600D met 18-135mm objectief aangeschaf en ook een tas: Lowepro Rezo 160.
Ik heb dus een vrij beperkte uitrusting en ik verwacht dat ook zo te houden voor in ieder geval de komende tijd.

De Rezo is een prima tas voor hier in NL denk ik; compact en alles wat ik onderweg nodig heb past er in, hij is praktisch (als ik de tas om heb, dan opent ie open naar mij ipv naar buiten; dus ik hoef niet over de klep heen om mn camera te pakken) en de tas biedt goede bescherming met de regenhoes.
Daarbij is het ook een stevige tas met voldoende padding.
En omdat mn materiaal beperkt is komt dat het gewicht van een volle tas ook ten goede.

Maar!
Ik kan er geen extra bagage bij doen: een vest, wat eten/drinken, reisgids, zonnebril.
En het is toch wel duidelijk een cameratas.

Opzich lijkt me een rugtas handig voor het draagcomfort, maar gezien het gewicht van mn apparatuur niet direct noodzakelijk.
Daarbij heb ik een aantal rugtassen gezien waarvan ik me afvraag of dit ook voldoende bescherming biedt tegen zakkenrollers (de tas hangt toch op je rug). Uitzondering hierop is de Flipside van Lowepro, maar die biedt, van wat ik gezien heb, niet zo veel extra ruimte voor de overige spullen die ik graag mee zou willen nemen. En ik heb de indruk dat je die tas echt af moet doen wil je goed bij je spullen kunnen.

De minder opvallende schoudertassen zoals die van Crumpler, lijken mij qua stevigheid een stap terug en ik vraag me af of ze voldoende afgesloten kunnen worden tegen vocht en stof. Volgens mij zit er alleen een klep over het hoofdvak en that's it...? :?

Is er iemand met ervaring met rondreizen in een land zoals indonesie? En welke tas vinden jullie praktisch gezien de aard van de reis (bustrip icm stedenbezoek) voor wat betreft bescherming tegen weer&wind en veiligheid?

Ik snap dat het vaak over persoonlijke voorkeuren gaat, maar het aanbod is zo groot (de keuze lijkt nog moeilijker dan het kiezen van een body en objectieven |:( ) Soms is het dan handig om een 'steekproef' van ervaringen van anderen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Kijk eens 1 post boven je :)

Genoeg ruimte voor extra bagage, niet direct herkenbaar als cameratas dus minder kans op zakkenrollers die specifiek voor een camera gaan en de tas is AW dus volledig waterdicht :)

Qua gewicht van je apparatuur zou ik me keuze niet vanaf laten hangen.. Een (deze) rugzak geeft voldoende draagcomfort voor langere wandelingen en mijn ervaring met een schoudertas is dat deze dat niet geven :)

Ik ga zelf over een paar maanden op een vergelijkbare reis van 3,5 week naar Sri-Lanka, waar na wat uitzoeken deze tas als beste keus uit de bus kwam en hem dus gekocht heb

[ Voor 91% gewijzigd door leonvw op 06-01-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
leonvw schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 12:05:
Kijk eens 1 post boven je :)

Genoeg ruimte voor extra bagage, niet direct herkenbaar als cameratas dus minder kans op zakkenrollers die specifiek voor een camera gaan en de tas is AW dus volledig waterdicht :)

Qua gewicht van je apparatuur zou ik me keuze niet vanaf laten hangen.. Een (deze) rugzak geeft voldoende draagcomfort voor langere wandelingen en mijn ervaring met een schoudertas is dat deze dat niet geven :)

Ik ga zelf over een paar maanden op een vergelijkbare reis van 3,5 week naar Sri-Lanka, waar na wat uitzoeken deze tas als beste keus uit de bus kwam en hem dus gekocht heb
Die post had ik natuurlijk wel gezien; maar ik heb dan toch wel wat twijfels over een rits aan de zijkant van de tas, waarbij de tas toch op je rug hangt. Hoe diefstalgevoelig vind je de tas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
FlashM schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:47:

Is er iemand met ervaring met rondreizen in een land zoals indonesie? En welke tas vinden jullie praktisch gezien de aard van de reis (bustrip icm stedenbezoek) voor wat betreft bescherming tegen weer&wind en veiligheid?

Ik snap dat het vaak over persoonlijke voorkeuren gaat, maar het aanbod is zo groot (de keuze lijkt nog moeilijker dan het kiezen van een body en objectieven |:( ) Soms is het dan handig om een 'steekproef' van ervaringen van anderen te doen.
Zorg ervoor dat je camera áltijd in een 'persoonlijke tas' zit, een tas die dus klein is en altijd bij je gehouden kan worden. In Indonesie is het normaal dat je rugtas op het dak van een bus gegooid wordt om ruimte in de bus te besparen, dat is vaak niet een optie maar de ongeschreven regel.. Om te voorkomen dat de schooljochies die op dat zelfde dak meereizen jou camera meenemen is het dan fijn om een aparte rugzak/schoudertas met je camera te hebben...

Nadeel van Lowepro, etc. is dat het aan alle kanten ademt 'dit is een tas met een waarde erin gelijk aan een gemiddeld jaarsalaris' voor die Indo's in arme dorpen... Ook niet ideaal. Maar aangezien je georganiseerd reist zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
Valorian schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:42:
[...]

Nadeel van Lowepro, etc. is dat het aan alle kanten ademt 'dit is een tas met een waarde erin gelijk aan een gemiddeld jaarsalaris' voor die Indo's in arme dorpen... Ook niet ideaal. Maar aangezien je georganiseerd reist zal het wel meevallen.
Ik ga inderdaad georganiseerd, dus de bus die ik bedoel is zo'n ontzettende toeristenbus zonder locals (achja.. je moet toch ergens beginnen met het opbouwen van verre-reis-ervaring :9 )
Uiteraard heb ik ook mogelijkheden voor eigen dagtrips, maar dat is alleen met handbagage die ik altijd bij me houden kan.

En ik het lijkte me dat een zakkenroller op den duur ook een Crumpler-tas herkent. Het begint natuurlijk met goed op je spullen passen. Maar je moet het ze ook niet onnodig makkelijk maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
heb een half jaar geleden een Lowepro Flipside 200 gekocht met het oog op een fatsoenlijke tas voor m'n camera, 1 extra lens en een (toen nog aan te schaffen) flitser.
Afbeeldingslocatie: http://www.dkamera.de/media/bilder/news/2007/071121_flipside_1_g.jpg

Nu heb ik laatst een flitser gekocht. Blijkt de tas toch net te klein. Het past allemaal wel, maar het zit er erg krap in allemaal.

Flipside 300 dan maar kopen de 200 te koop zetten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
FlashM schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:43:
[...]

Die post had ik natuurlijk wel gezien; maar ik heb dan toch wel wat twijfels over een rits aan de zijkant van de tas, waarbij de tas toch op je rug hangt. Hoe diefstalgevoelig vind je de tas?
Een rits aan de bovenkant is volgens jou wel veilig? :P

Naar mijn idee is deze tas niet zo erg diefstal gevoelig, mede dankzij zijn "outdoor-backpack" uiterlijk en het cameracompartiment aan de zijkant valt niet op als zijnde ingang voor je camera.
Je kan je camera ook vastzetten in het compartiment dmv een trekkoord die je aan kan trekken. Geeft geen 100% diefstalvrijheid natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat je camera stevig in je tas zit en ze hem dus niet ongemerkt eruit kunnen krijgen :)

Als ik hem vergelijk met m'n Think Tank schoudertas is hij veel beter beschermd tegen de weersomstandigheden en ook minder gevoelig voor diefstal.

Volgens mij is de enige diefstalvrije tas een Flipside aangezien de opening tegen je rug aan zit.. Maar aangezien je je overige spullen ook in je tas kwijt wil valt die al af denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
leonvw schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:54:
[...]

Een rits aan de bovenkant is volgens jou wel veilig? :P
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat alleen een rits niet voldoende is. :)

Het trekkoord dat je noemt, klinkt in ieder geval wel al als een extra obstakel....
Zit er ook nog iets van een band met clip over de zijopening? Dat zou namelijk nog weer schelen.... ;)

De Flipside is qua toegang ideaal, maar daar kan voor mij dan weer net te weinig andere rommel in mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
FlashM schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:01:
[...]

Het trekkoord dat je noemt, klinkt in ieder geval wel al als een extra obstakel....
Zit er ook nog iets van een band met clip over de zijopening? Dat zou namelijk nog weer schelen.... ;)

De Flipside is qua toegang ideaal, maar daar kan voor mij dan weer net te weinig andere rommel in mee...
Geen band o.i.d. :N

Enige is wel dat de rits van buiten naar binnen opengaat, dus dan gaat het openen al wat minder snel ongemerkt aangezien je dan tegen je rug aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Flipside 400AW dan? Komt tevens met regenhoes en is nog een maatje groter dan de 300. Met plezier gebruik van gemaakt als daypack in Thailand en Indonesie afgelopen zomer, wel een beetje gemod door wat straps weg te halen en een tsa slotje op de rits van het achtervak.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FlashM schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 16:01:

Ik zou sowieso een rugzak nemen die klein genoeg is dat je hem altijd bij je kan houden. Ruimte voor 1 a 2 lenzen plus camera en een vakje voor wat andere dingen, denk ik dan aan. Verder is een toegang vanaf de rug inderdaad het veiligst, zou weer eens na moeten kijken welke rugzakken dat allemaal hebben. Wat verder ook het overwegen waard is, is om gewoon een normale rugzak te nemen (niet al te groot, dus) en daarin een ICU te stoppen. De rugzak is dan in ieder geval niet als foto rugzak en ook zal men niet makkelijk zo'n ICU uit je rugzak kunnen vissen. Omgekeerd geldt hetzelfde natuurlijk ook voor jou, dus moet je dan iedere keer graven naar je gear als je het eruit wilt halen.

Zal anders vanmiddag nog eens wat linkjes op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
@Henkie196

De oplossing met een ICU in een normale rugtas; dat had ik ook al bedacht. En ik liep tegen hetzelfde probleem aan als jij: je gear onderin en je moet eerst graven en spullen eruit halen voordat je bij je camera bent... :-(

Ben benieuwd naar je linkjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:48
Geholpen door dit topic heb ik een Retrospective 5 aangeschaft voor mijn m4/3 setup, hiervan een kleine review geschreven, wellicht heeft iemand er nog wat aan :)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
FlashM schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:04:
@Henkie196

De oplossing met een ICU in een normale rugtas; dat had ik ook al bedacht. En ik liep tegen hetzelfde probleem aan als jij: je gear onderin en je moet eerst graven en spullen eruit halen voordat je bij je camera bent... :-(

Lowepro Flipside 400AW:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidsmeaton.com/wp-content/uploads/2008/10/flipside400.jpg

Iets prijziger, F-stop Loka:
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/johnj80/image/128912818.jpg

Waar je ook rekening mee wil houden is of het nog een beetje ventileert, als je van plan bent om er veel mee rond te lopen; Het klimaat in Indonesie is over het algemeen zeer vochtig en warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Chiron, de tassen die jij voorstelt zijn allemaal een lichtelijk aan de grote kant voor alleen een 600D en 18-135. Wel een goed punt over ventilatie. Dat ik afgelopen zomer in indonesië was, was het niet zo verschrikkelijk warm, iets van 31-33 graden, en belangrijker, niet zo vochtig. In dat soort omstandigheden ging het op zich nog wel, maar je wilt geen grote tas meesjouwen dan, rugzak of schoudertas. Ik niet in ieder geval.
FlashM schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:04:

Helaas is er niet zoveel op de markt voor dit soort tassen. Heb zelf ook wel gezocht naar een niet al te grote rugzak met toegang vanaf de rug met ook nog een daypack gedeelte. Ik had gedacht dat de Lowepro Photosport 200 toegang vanaf de rug zou hebben, maar dat lijkt niet het geval te zijn. Wel is hij lekker klein met genoeg ruimte voor je camera en nog wat extra's, zie ook leonvw's eerdere post.

Een Clik Elite Compact Sport is ook niet al te groot, erg comfortabel en zal ook in warme klimaten je rug redelijk droog houden. Verder kan je ook extra spulletjes er in kwijt. Tenminste, als mijn ervaring met de Probody Sport ook doorgetrokken kan worden naar de Compact Sport. Alleen is de opening van het camera compartiment aan de voorkant en daarmee niet erg veilig.

Ik heb er zelf ook wel over na zitten denken, en ik denk dat ik voor dit soort situaties waarin veiligheid een zorg kan zijn nog een gewone rugzak wil, het liefst zo'n fiets rugzak met zo'n net op de achterkant zodat je gegarandeerd goede ventilatie hebt (bv. iets als deze Deuter or deze Vaudé) en dan iets van een insert er in voor de gear. Alhoewel ik me afvraag hoe goed een insert in die door mij gelinkte rugzakken zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Ik heb een Naneu Pro Alpha (heb er al vaker reclame voor gemaakt..) welke alleen toegang heeft via de rug en een aardig daypack. Het draagcomfort is erg goed (ik kan er kilometers mee wandelen en aardig wat spullen erin zonder ergens last van te krijgen). Hij is niet echt compact, maar wel heel goed betaalbaar.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Is zeker ook een aardige rugzak, maar ik vond hem zelf wat aan de grote kant. Je hebt in dit formaat ook bijvoorbeeld een Clik Elite Contrejour 35, een Dakine Mission Photo (zie ook Vin87's ervaringen), die F-stop Loka hierboven, en vast nog wel meer die zo nu even gauw niet kan bedenken.

Een groot voordeel van die kleinere tassen is ook dat ze bijvoorbeeld in het vliegtuig gewoon onder de stoel voor je passen, zodat je de tas niet in de bagage compartimenten hoeft te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
henkie196 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:57:
Is zeker ook een aardige rugzak, maar ik vond hem zelf wat aan de grote kant. Je hebt in dit formaat ook bijvoorbeeld een Clik Elite Contrejour 35, een Dakine Mission Photo (zie ook Vin87's ervaringen), die F-stop Loka hierboven, en vast nog wel meer die zo nu even gauw niet kan bedenken.

Een groot voordeel van die kleinere tassen is ook dat ze bijvoorbeeld in het vliegtuig gewoon onder de stoel voor je passen, zodat je de tas niet in de bagage compartimenten hoeft te stoppen.
Die Clik Elite kost enorm veel en die Dakine Mission heeft amper een daypack en is dus eigenlijk puur cameratas.
Edit: de F-stop Loka is ook een stuk duurder en volgens mij net zo groot als (zo niet groter dan) de Naneu Pro Alpha.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 09-01-2012 23:30 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, mijn post was ook meer om aan te geven dat als je naar wat grotere rugzakken gaat kijken dat er dan behoorlijk wat meer mogelijkheden zijn. De Burton Resolution Pack zou bv. ook nog kunnen, alhoewel die ook maar een klein daypack gedeelte heeft en veel te veel ruimte in het fotogedeelte.

De Contrejour 35 is gigantisch en lijkt me sowieso niet erg geschikt voor wat FlashM er mee wil gaan doen, maar heeft wel een veilige toegang en veel ruimte in het daypack gedeelte. En is duur, ja.

Om nog even terug te komen op gewone rugzakken met een insert, ik denk dat dit best goed kan werken door gewoon je camera aan een strap om je nek/schouder te hangen en buiten je rugzak te houden zolang je in een gebied bent waar je veel foto's denkt te willen gaan maken. Wel wil je dan wellicht een comfortabelere strap hebben dan de standaard Canon strap, misschien iets zoals een Sun Sniper of een BlackRapid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
Dank voor alle ideeën! _/-\o_
Handig ook met die links erbij!

Moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de Lowepro Photo Sport 200 en de Click Elite Compact Sport.
Beide tassen hebben een raincover; lijkt me in Indonesie ook wel handig; heb begrepen dat als het regent het ook goed regent.
En beide tassen hebben een compacte ruimte voor mn gear (uiteindelijk neem ik toch niet zo veel mee; en een extra lens voor in de toekomst past ook nog als ik het zo zie) en toch een redelijke ruimte voor mn andere bagage.

Alleen nog even de ritsjes... opening zit aan de achterkant. Ik verwacht alleen in drukkere gebieden dat dit een probleem zou kunnen opleveren met grijpgrage handjes. :?
Iemand ervaring met het gebruik van een bagageslotje? Is dat wat?

Zo'n camerastrap is trouwens ook een goeie tip! Had ik zelf niet aan gedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
FlashM schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:26:
Dank voor alle ideeën! _/-\o_
Handig ook met die links erbij!

Moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de Lowepro Photo Sport 200 en de Click Elite Compact Sport.
Beide tassen hebben een raincover; lijkt me in Indonesie ook wel handig; heb begrepen dat als het regent het ook goed regent.
En beide tassen hebben een compacte ruimte voor mn gear (uiteindelijk neem ik toch niet zo veel mee; en een extra lens voor in de toekomst past ook nog als ik het zo zie) en toch een redelijke ruimte voor mn andere bagage.

Alleen nog even de ritsjes... opening zit aan de achterkant. Ik verwacht alleen in drukkere gebieden dat dit een probleem zou kunnen opleveren met grijpgrage handjes. :?
Iemand ervaring met het gebruik van een bagageslotje? Is dat wat?

Zo'n camerastrap is trouwens ook een goeie tip! Had ik zelf niet aan gedacht :D
Qua regen moet je rekening houden met natte onderbroeken werk.. Dus een goed waterdichte tas is aan te raden :+

Ik heb ook een klein (cijfer) hangslotje aan me tas hangen zodat ik het cameragedeelte af kan sluiten als de camera erin zit. Nu zal hij daar alleen inzitten tijdens busvervoer en tijdens het eten.. Dus valt allemaal nog goed te overzien.

Gebruik zelf ook een SunSniper strap, een veiligere oplossing voor het dragen van je camera is er volgens mij niet wat betreft diefstal gevoeligheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
henkie196 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:26:
@Chiron, de tassen die jij voorstelt zijn allemaal een lichtelijk aan de grote kant voor alleen een 600D en 18-135. Wel een goed punt over ventilatie. Dat ik afgelopen zomer in indonesië was, was het niet zo verschrikkelijk warm, iets van 31-33 graden, en belangrijker, niet zo vochtig. In dat soort omstandigheden ging het op zich nog wel, maar je wilt geen grote tas meesjouwen dan, rugzak of schoudertas. Ik niet in ieder geval.
Oh ik ging er vanuit dat er naast de fotogear nog meer mee moest, zoals een t-shirt, flesje water, eten/drinken, reisgids e.d. en de flipside 200/300 te klein werd bevonden. Ik ben het wel met je eens dat je je tas dan liefst zo klein mogelijk wil houden.
De Lowepro photo sport 200AW zou ik dan eerder overwegen (sterker nog, toen ik mn 400AW kocht bestond de Photo Sport nog niet, en als ik de Photo Sport nu zo zie zou ik eerder de Photo Sport kopen, mits er een D700 in past).
Ziet er meer uit als een normale daypack, en als ie niet vol zit trek je de straps aan zodat hij nog compacter wordt. Wat betreft ritsen aan de buitenkant, er zit volgens mij een strap over de zijopening heen als ie dicht zit. Verder kan je er nog een TSA slotje op doen.

Het hangt er ook vanaf waar in Indonesie je precies bent. Op java is Jakarta een shithole en een broeikas van 35 graden, ga je vervolgens de geijkte route via Bogor naar Bandung dan kom je in de bergen en is het een stuk beter te doen. Bovenop de Bromo vulkaan was het zelfs ronduit koud ('s nachts) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
leonvw schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:49:
[...]

Gebruik zelf ook een SunSniper strap, een veiligere oplossing voor het dragen van je camera is er volgens mij niet wat betreft diefstal gevoeligheid :)
Ik denk dat ik met rugtas en zo'n slotje ook al een heel end kom. Zo'n strap is dan weer een mooie uitbreiding voor de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
henkie196 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 00:23:
Om nog even terug te komen op gewone rugzakken met een insert, ik denk dat dit best goed kan werken door gewoon je camera aan een strap om je nek/schouder te hangen en buiten je rugzak te houden zolang je in een gebied bent waar je veel foto's denkt te willen gaan maken. Wel wil je dan wellicht een comfortabelere strap hebben dan de standaard Canon strap, misschien iets zoals een Sun Sniper of een BlackRapid.
Het punt met mn huidige rugtas is dat daar mn camera niet goed in past (is een 22 liter tas met frame waardoor de tas aan de rugzijde wat bol loopt; dus de vorm binnen is dan wat onhandig. Dus eigenlijk moet er een nieuwe tas komen...

Maar de Clik Elite Compact Sport en Lowepro Photo Sport hebben voor mij denk ik de gunstige compartiment verdeling. Daarbij heeft de Lowepro het voordeel dat je het cameracompartiment kunt aansnoeren zodat je gear wat vaster in je tas komt te zitten. Hoe mn camera in de Clik past, moet ik eigenlijk gewoon uitproberen. Dus nu maar zorgen dat ik beiden even vasthouden kan voordat ik wat ga bestellen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FlashM op 10-01-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
In plaats van een bagageslotje kan je trouwens ook gewoon een karabiner gebruiken. Sterker nog, je hoeft dan niet steeds met de cijfertjes te hannesen als je ergens bij wil.
Verder: Ook het dievengilde weet dat als er ergens een slotje op zit, er dure spullen in zitten, en kan je makkelijker een target worden. Dan is een karabiner weer minder opvallend dan een slotje.

[ Voor 10% gewijzigd door Chiron op 10-01-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Denken jullie allemaal ook niet dat als je een beetje zorgvuldig met je spullen omgaat en continu in de gaten houdt dat niemand aan je tas zit, dingen als cijfersloten enzo een beetje overbodig zijn?

Ik wil natuurlijk niemand bang maken, maar toen ik in Indonesie rond reisde maakte ik me absoluut geen zorgen over mensen die 'ongemerkt' iets uit mijn tas zouden halen. Wél vroeg ik me af of er geen kans was dat iemand in een verlaten straatje een mes op mijn keel zou zetten aangezien de inhoud van miijn tas al snel overeen komt met een gemiddeld jaarinkomen daar. En dan helpt geen enkel slotje of strap meer.

Mijn advies: zorg ervoor dat je een tas hebt die je dicht op je lichaam draagt en waarbij je in de gaten kunt houden of er iemand 'aan zit', en dan zijn al die sloten enzo niet nodig. Voor het echte ellendige werk (overvallen, roof, etc.) kan ik alleen maar adviseren te zorgen dat je onder de mensen blijft, en goed op te letten wanneer je wel en niet je gear tevoorschijn haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hangt er maar helemaal vanaf waar je precies heen gaat. In risicovolle gebieden zoals een drukke markt in Yogya waarbij je je echt door de mensen heen moet wringen merkte ik wel degelijk dat er af en toe wat (kinder) handjes over mn zakken/tas heen gingen. Vaak merkte ik het ook gewoon niet en kwam ik er achteraf pas achter door de stofvingertjes.
In zulke situaties loop ik dan ook vaak met de tas op mn buik rond ipv rug, manouvreert ook wat makkelijker door een drukke menigte.

En je kan dan wel continu op blijven letten, het schiet natuurlijk verder niet op als je je tas zomaar op de grond neerzet als je ff een drankje gaat drinken, binnen 1 tel kan ie weg zijn in een onbewaakt ogenblik. Ook dan hou ik er rekening mee door gewoon een voet of stoelpoot door een van de banden heen te zetten. Je kan het zo paranoia maken als je zelf wil, maar dit soort situaties neem ik persoonlijk liever het zekere voor het onzekere.

Ook in Thailand moet je bijvoorbeeld niet met een schoudertas over alleen 1 schouder over straat lopen, de dieven die op de brommer langs racen en de tas van je schouder af trekken zijn daar vooral berucht. Als je een schoudertas hebt, altijd om je schouder EN nek dragen.
Als je dat soort dingetjes in het achterhoofd houdt dan kan er verder weinig gebeuren, behalve dat er iemand je met een wapen bedreigt, maar dan maakt het niet uit of je met een loden kluis rondloopt of een doorzichtig plastic tasje ;)

Voor de rest gewoon je gezonde verstand gebruiken, en niet in je eentje 's avonds/snachts een obscuur steegje in lopen, net zoals je dat niet in Amsterdam zou doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
@ Valorian en @ Chiron: Helemaal mee eens hoor!
Sowieso altijd goed op je spullen passen, zorgen voor een goede verzekering, niet in donkere steegjes lopen enz enz.

Daarnaast val ik als kaaskop en mn lengte ook op als toerist en die hebben sowieso al meer waardevolle spullen bij zich dan de meeste locals.

Het verhaal over een onopvallende fototas is ook relatief. Ook op onopvallende tassen staat een logo en anders doet een ritsenpatroon wel vermoeden dat er een camera achter weggestopt is.
Als ik fototassendief zou zijn, dan zou ik namelijk eerst uitzoeken hoe die tassen er precies uitzien en waar ze aan te herkennen zijn.... O-)

Maar als het over de veiligheid van een tas gaat, dan zorg ik er liever wel voor dat ik de nodige voorzorgsmaatregelen kan nemen als dat nodig is (in drukke gebieden). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb zelf een Crumpler rugtas die alleen aan de rugzijde (wanneer je hem op hebt) te openen is. Dat maakt het bij op reis gaan toch wel wat prettiger om mee te lopen. Het is iets meer werk om je spullen er uit te halen, maar geeft wel een stukje meer veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Wat opvallendheid van spullen en fototas betreft, ben ik wel een voorstander van een minder opvallende tas.
Zorg ervoor dat je wat meer low-profile bent dan je medemens.
Dieven gaan (even generaliserend) eerder voor de overduidelijke dikke duitse/amerikaanse buurmantoerist die pontificaal met zn dslr op zn buik rondloopt en met een overduidelijke dikke vierkante cameratas met een groot bekend cameratassenmerklabel erop. Idem met neckstraps waar loeigroot het merk op staat, of Crumpler (rug)tassen. Door hun kenmerkende ontwerp weet het dievengilde inmiddels wel dat daar een dure camera of laptop in zit, ook hier in Nederland trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Sowieso zijn bijna alle camera tassen te herkennen, die dingen zijn nou eenmaal wat anders gebouwd dan gewone tassen. Dus een wat meer low-profile tas tegen dieven is een leuk idee voor je zelf maar niet meer dan dat imho.

Mijn Flipside 400 is een bulky duidelijke camera tas maar knappe dief die 1) dat ding van m'n lichaan steelt zonder me eerst knock-out te slaan of 2) daar onopgemerkt iets uit jat.

Alweer imho, als je bang bent voor dieven neem dan óf geen camera (eigenlijk geen optie ;) ) of een tas met dief-proof-features.
Zo heeft de genoemde Flipside de opening aan de rugkant, heeft mijn Domke een dikke klittenband flap én daaronder nog een rits en mijn crumpler een flap over de rits en een rits die een bitch is op open te krijgen.

Een low-profile tas neem je om de looks of om wat minder op te vallen bij het lokale volk zodat ze zich minder bewust zijn van je aanwezigheid.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
Daarom heb ik mijn tas ook gecamoufleerd als simpel rugzakje :)

[ Voor 10% gewijzigd door kvandt op 11-01-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashM
@ kvandt
Mooi resultaat!
Werk je ook op bestelling? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben nu druk bezig om reis te plannen, maar gaande weg kom ik er achter dat wat ik normaal gebruik voor het vervoeren van fotografie stuff niet erg handig is. (trolley van mijn werk) En National Geographic schouder tas die ik gebruik op locatie. Het gewicht van Body plus drie objectieven is nu gewoon te zwaar voor een schouder tas.

Slingshot valt helaas af. Vind deze niet prettig dragen. Ben dan ook opzoek na een rugzak. Die aan mijn wensen en eisen voldoet.
-moet compact zijn niet groter dan de Vanguard up-rise 45
-En minimaal moet het volgende inpassen.
* 7D + grip
* 10-22
* 17-55 of 24-105
* 70-200 II
* MacBook Air 13

Er moet echter wel extra ruimte overzijn in de tas. als de 70-200 niet gemonteerd is moet deze wel in de tas past in een eigen vak.

Ben opzoek na mogelijkheden waar dit allemaal in zou kunnen passen, zodat je gericht opzoek kan naar een winkel die deze op voorraad heeft en ik kan passen met mijn spullen en draag comfort kan testen.

Zelf heb ik na lang zoeken de volgende rugzakken gevonden. Volgens mij zijn dit redelijk compacte rugzakken, waar het materiaal in kan ?
* Kata MultiPro-120 PL; Backpack
* Lowe Pro Fastpack 350

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Superdaantje schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:09:

* 7D + grip
* 10-22
* 17-55 of 24-105
* 70-200 II
* MacBook Air 13

Er moet echter wel extra ruimte overzijn in de tas. als de 70-200 niet gemonteerd is moet deze wel in de tas past in een eigen vak.

Ben opzoek na mogelijkheden waar dit allemaal in zou kunnen passen, zodat je gericht opzoek kan naar een winkel die deze op voorraad heeft en ik kan passen met mijn spullen en draag comfort kan testen.

Zelf heb ik na lang zoeken de volgende rugzakken gevonden. Volgens mij zijn dit redelijk compacte rugzakken, waar het materiaal in kan ?
* Lowe Pro Fastpack 350
Ik heb een Case Logic SLR206, nu een tijdje in gebruik en vindt het een fijne tas. het laptopcompartiment is extra beschermd, dus je macbook (die ik er ook in vervoer) is goed beschermd. Raad je wel aan nog een sleeve om je laptop heen te doen, maar dat doe ik altijd eigenlijk. De onderkant van de tas is waterdicht; je kunt m rustig in een nat weiland zetten zonder dat je gear nat/vochtig wordt en tot slot; veel ruimte.

Ik vervoer er een 500D in met grip (gemonteerd, want het "ophangsysteem" kun je gewoon weghalen) met een 17-85mm erop. Daarnaast een 50mm f1.8, sigma flitser (zie signature) en alle kabels, zonnekappen, lader, filters etc. die ik erbij heb, en heb ruimte over.

In jou geval zou ik één vak links maken voor de 70-200, een vak rechts voor je andere lens en de derde zit op je body, hou je nog ruimte over om wat klein grut kwijt te raken in het hoofdvak, in de zijvakjes stop je SD kaartjes etc, in het laptopvak je macbook en je kunt op stap, ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dankje voor je uitgebreide bericht.

Dit is zeker een extra optie om op de lijst te zetten om te testen. Klopt het dat er geen regencoat bij zit ?
Dat is toch wel erg handig, aangezien het toch flink kan regenen waar ik mijn vakanties vier (Azië) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12
FlashM schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:39:
@ kvandt
Mooi resultaat!
Werk je ook op bestelling? ;)
Thnx!
Bestelling is mogelijk, maar westers handwerk is tegenwoordig onbetaalbaar...... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

sapphire schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:50:
Sowieso zijn bijna alle camera tassen te herkennen, die dingen zijn nou eenmaal wat anders gebouwd dan gewone tassen. Dus een wat meer low-profile tas tegen dieven is een leuk idee voor je zelf maar niet meer dan dat imho.
Ook alle niet-camera tassen zijn als zodanig te herkennen, je hoeft alleen maar iemand in de gaten te houden dus wat diefstal preventie betreft is het inderdaad vrijwel nutteloos. Er zijn ruwweg 2 soorten dieven: de dief die je tas jat ongeacht hoe hij eruit ziet wat erin zit, enz. en die dus maar de gok neemt dat er wat waardevols in zit (denk aan junks). Het andere type is de dief die specifiek voor bepaalde zaken gaat en die zal je eerder in de gaten houden om te achterhalen wat er in je tas zit. Een hengsel is ook vrij vlug doorgesneden zonder dat je het door hebt.

De echte fototassen zijn over het algemeen nog altijd niet bepaald de mooiste en fijnste om mee te werken hoewel er wel wat uitzonderingen te vinden zijn. Dan denk ik persoonlijk aan de Domke tassen van Tiffen, de Thinktank Retrospective serie, de nieuwe Lowe Pro Messenger serie, de tassen van F-Stop (moeilijk te verkrijgen overigens) en die van Dakine. Daarom gebruiken veel mensen gewone tassen met inserts (bijv. van Tenba), is er gewoon veel meer keuze. Datzelfde zie je trouwens ook bij laptoptassen, ook daar is het meer sleeves en het ding in een gewone tas stoppen. Zelf heb ik qua tas ook meer op dingen als draagcomfort gelet en de mogelijkheden die het heeft wat betreft het vervoeren van cameraspullen (niet alles moet mee en vaak moet er ook iets mee als een plastic tasje, flesje drinken en dat soort grut). En dan vooral in de winkel dingen gaan passen om te zien of wat je voor ogen hebt gaat passen en het dan allemaal ook nog comfortabel is om mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ken alle tassen die je noemt, en doordat het foto tassen zijn en ze dus padded zijn zijn ze gewoon vrij bulky. De bouw van de tassen is gewoon anders en dat verraad jammer genoeg gewoon vaak dat het geen gewone tas is en er dus en inhoud inzit die beschermt moet worden.

Vaak kun je dus wel snel zien met wat voor soort tas je te maken hebt, maargoed dat is mijn mening.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

In dit geval zit het bij jou dus echt tussen de oren. Jij weet dat dit fototassen zijn en dat vertaald zich bij jou kennelijk als zijnde bulky wat dan weer zou verraden wat er in zit. Zoals ik echter al heb uitgelegd boeit dat toch allemaal niet vanwege dief variant 1: de dief die een gokje waagt en gewoon je tas jat. Of dat nou een F-Stop Loka gevuld met duur fotomateriaal of een klein tasje van de Etos met daarin je busje deo is maakt dat type echt niet uit. Als je fotografeert neem je de tas niet voor niets mee (tenzij je naar Foto Konijnenberg gaat schijnbaar, dan moet ie mee om interessant te doen). Je loopt dan toch in dat ding te rommelen waardoor een ander te zien krijgt wat er allemaal in zit. Dief variant 1 en 2 vinden dat ook zeer behulpzaam.

Kortom, het boeit dus echt geen ene zak of je het nou wel of niet ziet. Kies dan ook maar gewoon iets wat comfortabel is en wat je er leuk uit vindt zien en sluit een goede verzekering af. Tassen zijn altijd interessante objecten om te jatten ongeacht hoe ze eruit zien en wat er daadwerkelijk in zit.

Btw, een F-Stop tas is gewoon een normale backpack en heeft dus geen enkele padding (op dingen als hengsels na dan). De ICU zul je er los bij moeten kopen en alleen dat ding is padded. De meest gehoorde reden om geen Domke tas te kopen is de flinterdunne padding (sommigen vinden zelfs dat er simpelweg van geen enkele padding sprake is). De enige die echt padding hebben zijn de genoemde Thinktank en Lowepro. Je moet dus toch nog het e.e.a. aan je kennis doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Superdaantje schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:09:
Ben nu druk bezig om reis te plannen, maar gaande weg kom ik er achter dat wat ik normaal gebruik voor het vervoeren van fotografie stuff niet erg handig is. (trolley van mijn werk) En National Geographic schouder tas die ik gebruik op locatie. Het gewicht van Body plus drie objectieven is nu gewoon te zwaar voor een schouder tas.

Slingshot valt helaas af. Vind deze niet prettig dragen. Ben dan ook opzoek na een rugzak. Die aan mijn wensen en eisen voldoet.
* 7D + grip
* 10-22
* 17-55 of 24-105
* 70-200 II
* MacBook Air 13

* Lowe Pro Fastpack 350
Ik heb zelf de Lowe Pro Fastpack 350 en vind dat een erg goede tas. Net als jij ben ik van een schoudertas overgestapt naar een rugtas vanwege het gewicht.
Ik vervoer er zelf het volgende in het cameradeel:
450D + grip
Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM op de camera
Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon Speedlite 430EX
Verder heb ik ook nog wat klein spul (accu's, doekjes, gorrilapod ed) in de verschillende vakken geplaatst.

Tijdens mijn vakantie naar de Filipijnen had ik deze tas als handbagage mee. Ik had er toen ook nog een 12" netbook bij gedaan, een wc rol, een trui voor in het vliegtuig (aan de buitenkant).

Met de foto spullen erin, had ik nog 2 vakken over, dus je hebt ruimte zat (voor uitbreiding van je gear ;) ) Het enigste wat ik mis bij deze rugtas, is een plek voor een normaal statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dankje. Ik ga binnen kort eens na winkel. Om ze te passen. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit na Kata, maar ga zeker de LowePro proberen (al vind ik de tas wel lelijk) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Superdaantje schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 09:21:
Dankje. Ik ga binnen kort eens na winkel. Om ze te passen. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit na Kata, maar ga zeker de LowePro proberen (al vind ik de tas wel lelijk) :D
Tja ieder zijn mening. Als ik de Kata zo bekijk, is hij kleiner dan de Lowe Pro en is hij minder comfortabel om te dragen. Aan de andere kant heeft de Kata wel de mogelijkheid om een statief te dragen en heeft hij een rain cover, wat de lowe pro niet heeft. (maar ik ben toch niet van plan in de regen rond te gaan lopen).

Ik zoek alleen nog een kleine schouder tas, waarin alleen mijn camera + lens en flitser past, die ik mee kan nemen naar feestjes. Meer heb ik dan toch niet nodig, misschien nog wat accu's ofzo. Alleen wil ik hier niet veel geld voor uitgeven. Aan de andere kant, ging dat best goed afgelopen vrijdag met mijn nieuwe schouder strap (een nep BlackRappid RS-4 uit China) Camera hangt dan ondersdeboven bij je heup, met flitser erop gemonteerd. (alleen wel een beetje uitkijken met stoten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Of een tas drag comfort hebt kun je enkel beoordelen door het zelf te ervaren lijkt me. Ik kan het niet bepalen op basis van een afbeelding :D

Ik heb contact gehad met de winkel die de Kata verkoopt en er was meer dan voldoende ruimte voor wat ik wou. Zoals gezegd ga ik beide opties uitproberen. Draagcomfort is iets wat heel persoonlijk is. Dit moet ik dan toch zelf gaan ervaren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Superdaantje schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:34:
Dankje voor je uitgebreide bericht.

Dit is zeker een extra optie om op de lijst te zetten om te testen. Klopt het dat er geen regencoat bij zit ?
Dat is toch wel erg handig, aangezien het toch flink kan regenen waar ik mijn vakanties vier (Azië) :D
Er zit inderdaad geen cover bij, maar die zou je eventueel apart kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik ben op zoek naar een nieuwe rugzak waar al mijn spullen (en wat ik nog denk te kopen in de toekomst) in kan.

Wat moet erin kunnen:
- Canon 7D+grip
- Sigma 10-20 f4-5.6
- Sigma 70-200 f2.8
- Sigma 400mm f5.6 APO Tele Macro HSM (25.6 x 9.1 cm)
- Canon 50mm f1.8
- Sigma 17-50 f2.8 OS HSM
- Canon 430 EXII flitser
- Geheugenkaartjes, filters en dergelijke
- Asus N53SV 15.6" laptop (39.1 x 26.6 x 3.1 cm)
- Feisol CT-3442 statief met Sirui K30x balhoofd

Wat heb ik zelf al gevonden:

- Lowepro Vertex 200 AW
- Kata Bug-203 PL

Ik wil liefst een rugzak met een opening aan de rugzijde zoals mijn Flipside 200, maar dat kan ik precies niet vinden in die grootte met een laptopcompartiment? Hebben jullie nog andere suggesties? Ik zou het graag ook wat goedkoper houden, maar dat is niet mogelijk heb ik de indruk met mijn eisen? Ik wil graag een rugzak waar alles in past zodat ik niets op het vliegtuig in de koffer moet steken.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Hallo, ik heb laatst een nieuwe tas gekocht omdat mijn huidige tas toch wat krapjes werd. Het is de Clik Elite Escape geworden.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7023/6695400879_9a10e790b4_z.jpg
Clik Elite Escape by jip_86, on Flickr

Groot, maar ook niet supergroot. Gewoon een lekkere rugzak. Voorop een vakje voor kleine dingetjes. Bovenop de flap zit ook een vak met ruimte voor een dun jasje ofzo. Verder is de tas op het rugvlak stevig uitgevoerd en heeft hij ook een buikriem (zie) (of hoe dat heet).

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7023/6695393409_9676d330c7_z.jpg

Wat mij zo trekt in deze tas is het vak bovenin waar je je camera in kan steken. Hierin past dus zonder moeite een 60D met grip + een mounted 70-200F4 met zonnekap. Om bij mijn camera te komen hoef ik alleen even de topflap los te maken en een klein stuk van de hele voorkant los te halen. Je lenzen zijn verder nog beschermt. De paddings zijn verder allemaal tiptop in orde. Onderin zie je nog een tasje voor de losse rommel.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7152/6695399511_34c2d56823_z.jpg

Toegang tot je lenzen is ook vrij simpel door even een zijrits los te maken. Ook daar is dus weer geen noodzaak om je hele tas helemaal frontaal open te maken. Zie verder mijn set op flickr.

Ik heb hem nog niet in het wild gebruikt, maar zoals hij nu ingericht is ben ik al dik tevreden. Jammer dat hij zo moeilijk te krijgen is in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Blue Knight schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:46:
Tja ieder zijn mening. Als ik de Kata zo bekijk, is hij kleiner dan de Lowe Pro en is hij minder comfortabel om te dragen.
Wat mij dan weer opviel bij de Lowepro rugtassen is de nogal kaarsrechte rugzijde (oneerbiedig gezegd: een plank met wat touwtjes, daar kun je het beste mee vergelijken). Bij mij was dat super oncomfortabel omdat mijn rug in een nogal onnatuurlijke superrechte houding wordt geforceerd. Erg vermoeiend. De Kata 3n1 tassen hadden dat niet en waren daardoor een stuk comfortabeler. Het nadeel aan die tassen waren de smalle hengsels, dat kan gaan snijden. Aangezien veel mensen met beide merken rondlopen denk ik dat ze uiteindelijk alle twee wel prima zijn.
Ik zoek alleen nog een kleine schouder tas, waarin alleen mijn camera + lens en flitser past, die ik mee kan nemen naar feestjes. Meer heb ik dan toch niet nodig, misschien nog wat accu's ofzo. Alleen wil ik hier niet veel geld voor uitgeven.
Al eens gekeken naar wat goedkope standaard messenger bags die je dan met losse inserts kunt uitrusten? Volgens mij zijn de messenger bags die specifiek voor camera gebruik zijn meteen een stukje duurder ('t gaat al snel richting de 100 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ppl schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 01:30:
In dit geval zit het bij jou dus echt tussen de oren. Jij weet dat dit fototassen zijn en dat vertaald zich bij jou kennelijk als zijnde bulky wat dan weer zou verraden wat er in zit. Zoals ik echter al heb uitgelegd boeit dat toch allemaal niet vanwege dief variant 1: de dief die een gokje waagt en gewoon je tas jat. Of dat nou een F-Stop Loka gevuld met duur fotomateriaal of een klein tasje van de Etos met daarin je busje deo is maakt dat type echt niet uit. Als je fotografeert neem je de tas niet voor niets mee (tenzij je naar Foto Konijnenberg gaat schijnbaar, dan moet ie mee om interessant te doen). Je loopt dan toch in dat ding te rommelen waardoor een ander te zien krijgt wat er allemaal in zit. Dief variant 1 en 2 vinden dat ook zeer behulpzaam.

Kortom, het boeit dus echt geen ene zak of je het nou wel of niet ziet. Kies dan ook maar gewoon iets wat comfortabel is en wat je er leuk uit vindt zien en sluit een goede verzekering af. Tassen zijn altijd interessante objecten om te jatten ongeacht hoe ze eruit zien en wat er daadwerkelijk in zit.

Btw, een F-Stop tas is gewoon een normale backpack en heeft dus geen enkele padding (op dingen als hengsels na dan). De ICU zul je er los bij moeten kopen en alleen dat ding is padded. De meest gehoorde reden om geen Domke tas te kopen is de flinterdunne padding (sommigen vinden zelfs dat er simpelweg van geen enkele padding sprake is). De enige die echt padding hebben zijn de genoemde Thinktank en Lowepro. Je moet dus toch nog het e.e.a. aan je kennis doen ;)
Volgens mij zei ik juist al eerder dat het geen klap uit maakt voor dieven om een "onopvallende" fototas? Dus schijnbaar zijn we het dan nu opeens met elkaar eens.
En met mijn kennis is niets mis, ik gebruik zelf meerdere merken tassen ( + dat ik zo'n beetje alle denkbare bekende merken al eens in handen heb gehad op de F-stops en Clicks na) dus ik ben bekend met welke soort padding ze hebben. Geef overigens zelf weinig om padding, Domke's bescherming is meer dan voldoende.

En toch blijf ik daarom bij mijn punt, bij bijna alle tassen kun je zien dat er iets mee is door de vorm. Wel of niet padded maakt enig verschil, maar als je een ICU in een F-Stop doet krijgt deze ook vorm door de insert, ect.
Maargoed geef wel toe dat de F-stops, Click en Dakine wat minder opvallend zijn maar als je die volstouwt met gear zie je dat toch wel aan het loopje van de persoon (zware tas=grotere kans op iets nuttigs voor een dief=per definitie interessant).

Maargoed mij zal het er niet van weerhouden om een tas te kopen hoor, ik koop wat ik leuk/praktisch vind en loop daar gewoon mee rond waar ik dat wil. Zal er geen tel van wakker liggen of iemand het herkent alszijnde camera tas ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Ondertussen heb ik alweer mijn vierde tas binnen :+ (Fototassen kan je nooit genoeg hebben). Het is niet echt een fototas, eerder een messengerbag, maar heel geschikt voor deze camera (of M 4/3's, Sony NEX etc.) . Voor mijn Fuji X100 is een LowePro rugtas of Crumpler schoudertas een beetje overkil en deze paste qua stijl wel goed bij de X100 :

Afbeeldingslocatie: http://uploads.tomroeleveld.nl/IMG_9565.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.tomroeleveld.nl/IMG_9560.jpg
Afbeeldingslocatie: http://uploads.tomroeleveld.nl/IMG_9548.jpg

Nog genoeg ruimte voor een Gorillapod en filters :)
Nu alleen nog wachten op m'n Levis strap :)

[ Voor 16% gewijzigd door tommyz op 19-01-2012 19:27 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Nice :D

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:28

Milo.

klik

Mmm geen slecht idee, ik zoek ook nog een dergelijke tas voor mn analoge nikons. Deze tas ziet er wel leuk uitlok qua formaat. Heb je hem ergens in een winkel/online gekocht?

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ooeeeh, die is wel nice zeg! :)
Pagina: 1 ... 8 ... 31 Laatste