"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Jammer genoeg dat ik geen Pixel Camo van de V1 kan vinden (want Limited Edition), voor die prijs zou ik hem erbij kopen.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Heb al gekeken naar de Peak Design Everyday Backpack 30L en de LowePro ProTactic 450 AW II series.
Peak Design lijkt me opzich wel wat, maar lijkt me onhandig dat je in sommige situaties niet gewoon één groot vak hebt waar je alles in één oogopslag kan zien en makkelijk kan vinden wat je zoekt. En weet niet zeker of het comfortable genoeg is als je dat de hele dag aan je rug hebt hangen.
De LowePro lijkt me ook wel wat, maar is ook gewoon vrij zwaar. En vooral handig voor het meenemen van veel gear, maar stel je neemt gewoon 1 body + 2 lenzen mee, dan heb je veel ruimte wat niet makkelijk te gebruiken is voor andere spullen zoals jas, eten, water, etc. (denk ik tenminste).
Van allebei is het handig dat je het ook als een soort van sling kan gebruiken en het aan één schouder hangt en je vanaf de zijkant even snel je camera tevoorschijn tovert.
Hebben mensen hier ervaring met deze twee rugzakken? Zijn er nog andere rugzakken waar ik naar moet kijken?
Ik heb nu alleen een FF body (Nikon Z6) met 2 lenzen en een flitser, maar op den duur komen daar nog minstens 3 lenzen bij. Het liefst een tas waar alles in past, maar waar ik ook nog ruimte vrij kan maken voor ander soort spullen zoals een jas, eten, drinken, indien ik niet al m'n spullen nodig heb.
Liefst met quick access via een opening aan de zijkant.
Budget tot 300.
Kijk dan eens naar:
De Lowepro Fastpack serie.
Thule Covert DSLR Rolltop Backpack (normaal 199, nu 119 met Black Friday)
Wandrd PRVKE serie
Crumpler Kingpin Camera Full Backpack Pro
Manfrotto Tri Backpack serie.
Elke rugtas heeft zo z'n voor- en nadelen. Ik heb zelf op dit moment een aantal tassen van Lowepro, Crumpler en National Geographic. Voor een 'daypack' gebruik ik een Fastpack of een Versapack (discontinued) van Lowepro; afhankelijk van welke camera ik mee neem en of er wel/niet een laptop mee moet). Er is in ieder geval heel veel keuze, succes met de zoektocht.
[ Voor 22% gewijzigd door guillaumemay op 23-11-2018 16:52 ]
Als je flexibel wil zijn, is een F-Stop tas met een paar ICU's dan geen optie voor je? Dan kun je de tas indelen zoals jij wil.Sakete schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:11:
Ik zoek een goede allround rugzak waarin je thuis al je camera spullen in kan bewaren, en wanneer je gaat hiken/wandelen/reizen, je alleen datgene meeneemt wat je nodig hebt en je de rest van de ruimte makkelijk kan gebruiken voor andere spullen zoals een extra jas, voedsel, drinken, etc.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nadeel is dat er geen zijtoegang is bij die tassen vanwege de ICU. Tenminste, zo ziet het er uit op hun site.Universal Creations schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:04:
[...]
Als je flexibel wil zijn, is een F-Stop tas met een paar ICU's dan geen optie voor je? Dan kun je de tas indelen zoals jij wil.

Op zich zou ik gewoon kunnen accepteren dat een rugzak na 7 jaar intensief gebruik 'op' is, maar wanneer de fabrikant 20 jaar garantie geeft dan moet je ze daar ook wel op aan kunnen spreken. Wat jullie?
Iemand die me zoiets uit eigen ervaring kan aanbevelen?
Om een idee ivm de afmetingen body + lens te geven, zie onderstaande link.
https://camerasize.com/compact/#777.394,800.596,ha,t
[ Voor 97% gewijzigd door Tomas_ op 18-12-2018 20:29 ]
Kijk eens naar een Billingham Hadley smal of digital, in een "72" past jouw camera misschien ook nog wel. Prijzig maar het geld meer dan waard. Absoluut waterdicht zonder extra hoes of zo, oerdegelijk en je hebt zelfs (afhankelijk van welke je kiest) nog aardig wat ruimte over voor toch iets extra's (accu's, zakmes, flitser, telefoon,...)Moris schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:10:
Ik ben op zoek naar een compacte en regenbestendige schouder of heuptas waar enkel en alleen maar een Sony A7iii + Fe 35mm f2.8 in moet kunnen passen.
Iemand die me zoiets uit eigen ervaring kan aanbevelen?
Om een idee ivm de afmetingen body + lens te geven, zie onderstaande link.
https://camerasize.com/compact/#777.394,800.596,ha,t
Het voordeel is het ook dat ze geen klitterband gebruiken en je dus stil je tas open en dicht kunt doen.
- de GX9 met de 12-32 erop
- de losse 35-100 lens
- extra accu
- prijs Max zo’n 40€
Bij voorkeur zowel aan backpack te bevestigen als als slingbag te gebruiken maar wel dusdanig klein dat ie ook zo mee kan in de backpack. Zou mooi zijn als hij ook een riembevestiging heeft.
Iemand wellicht een pointer? (We hebben voor onze Video Camera een Case Logic DCB-314 bijvoorbeeld en die is eigenlijk al te lomp)
Isdatzo schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:04:
Heeft iemand ervaring met het claimen van garantie bij F-Stop? Na meer dan 7 jaar veel (en met plezier) gebruik te hebben gemaakt van m'n rugzak zijn er nu in korte tijd 3 banden gesneuveld tijdens mijn reis in Brazilië zonder dat ik er bijzonder lomp mee gedaan heb. Bij de eerste dacht ik: oké, shit happens. Bij de tweede: oei
, dit moet geen patroon gaan worden. Niet lang daarna volgde de derde. De belangrijkste banden zijn nu nog heel waardoor ik de tas nog gewoon kan gebruiken, maar ik ben nu natuurlijk bang dat er meer volgen en dat wil ik niet afwachten.
Op zich zou ik gewoon kunnen accepteren dat een rugzak na 7 jaar intensief gebruik 'op' is, maar wanneer de fabrikant 20 jaar garantie geeft dan moet je ze daar ook wel op aan kunnen spreken. Wat jullie?

Wat doe je er wel allemaal niet mee.
Stop je er ook wel eens drinkyoghurt in?
Ivm de aankomende vakantie inmiddels de Lowepro m-Trekker HP 120 besteld. Ik zal wat foto's plaatsen als hij binnen is.Tomba schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:37:
Sinds vandaag in het bezit van een Panasonic GX9 met de 12-32 en de 35-100 lens. Ik ben nu op zoek naar een zo klein mogelijke tas waarin past;
- de GX9 met de 12-32 erop
- de losse 35-100 lens
- extra accu
- prijs Max zo’n 40€
Bij voorkeur zowel aan backpack te bevestigen als als slingbag te gebruiken maar wel dusdanig klein dat ie ook zo mee kan in de backpack. Zou mooi zijn als hij ook een riembevestiging heeft.
Iemand wellicht een pointer? (We hebben voor onze Video Camera een Case Logic DCB-314 bijvoorbeeld en die is eigenlijk al te lomp)
- Geschikt voor DSLR en medium lens (b.v. Nikon D700 + 28-105mm)
- Zijtoegang tot camera, bovenkant geschikt om kleding in te bewaren voor weekendje dagen weg
- Voldoet aan eisen handbagage vliegtuig (b.v. Transavia max 45 x 40 x 25 cm)
Hebben jullie nog aanbevelingen, of is mijn zoektocht zinloos?
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Transavia: 45x40x25cm,
KLM: 55x35x25cm,
Dat is een veel gangbaarder formaat. Daarnaast mag je bij KLM naast deze carry on ook nog een 2de tas met kleiner formaat meenemen (40x30x15), wat ook handig is. Past je camera in die kleinere tas, kan je een rolkoffertje meenemen voor je kleding en eventueel statief en andere spullen die niet in de kleine fototas passen.
Ik heb vorig jaar een rolkoffer meegenomen naar Valencia en daarnaast een kleine fototas gekocht via Wish, die precies aan de maten voldeed van de kleinere carry on. Dit jaar ga ik naar Barcelona voor 9 dagen en neem ik mijn grotere Peak Design 30L als carry on mee zonder kleinere tas. Eventuele statief doe ik in de grote koffer die ik samen met mijn reisgenoot deel. De PD tas is misschien een paar CM te hoog, maar daar ben ik niet zo bang voor, de andere maten vallen binnen de grens. Eventueel koop ik een Lowepro Protactic AW450 II erbij, die valt nog iets beter binnen de maten.
Zijtoegang is iets wat je moet willen. Als je citytrips doet, moet je je afvragen of dat veilig genoeg is, omdat sommige steden berucht zijn om zakkenrollers die zijtoegang ook heerlijk vinden. Meest veilige is toegang vanaf de rug.
Dit is een overzicht van heel veel maatschappijen met hun maten:
https://travel-made-simple.com/carry-on-size-chart/
[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 29-01-2019 11:04 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Maar als je hem in een laptoprugzak wil doen, kan je denk ik het beste naar een camera insert zoeken die in je laptoptas past en waar de camera in kan. Het is een soort gewatteerd etui speciaal voor je camera.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Wat ik er in kwijt wil is
- X-T3 met de 16-55mm
- 15 inch MacBook
- Eventueel nog een jas
- Standaard dingen zoals laders en kabels
- En nog wat zooi (koptelefoon, snacks, 3ds of een switch, etc...)
Op langere termijn is de bedoeling dat er nog wat lenzen (1 à 2) bijkomen, met name primes, dat neemt niet veel ruimte in dus dat past dan ook wel. En wie weet ooit nog een kleine drone, Mavic Air achtig.
Ik wil niet een camera tas qua uiterlijk maar iets wat meer lijkt op een gewone tas.
Wat ik nu op het ook heb is
- Peak Design Everyday Backpack 20L
- Thule Aspect
- Incase DSLR Backpack
Zijn er nog andere aanbevelingen. Qua prijs verschilt het nogal maar ik ben wel bereid om een goede tas te halen.
De Thule lijkt me een mooie tas, maar vind ik vrij zwaar. De Incase heeft volgens mij geen 'side-access' om snel je camera eruit te kunnen halen.
Kan niet anders zeggen dan dat deze tas me perfect beviel op vakantie! Hoog draag comfort en de Panasonic GX9, zoomlens (35-100) en statief (Cullman Magnesit Copter) plus extra accu konden er makkelijk in en dan was er ook nog een mooi vakje voor mijn iPhoneTomba schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:16:
[...]
Ivm de aankomende vakantie inmiddels de Lowepro m-Trekker HP 120 besteld. Ik zal wat foto's plaatsen als hij binnen is.
Die Lowepro Fastpack 250 heb ik een paar jaar gebruikt met mijn Nikon, echt een super tas. Nu niet meer nodig want overgestapt op een Micro4/3 camera. (Hint, heb m op t.net te koop staanguillaumemay schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:10:
@Mc55 Iets goedkoper: Lowepro Fastpack 250 / 350 AW II. (de 350 is 10 liter groter).
[...]
Feitelijk past mijn huidige Canon 6D mark II met 24-105 L F4 mark II prima in het ondervak van deze tas. Echter, wanneer ik de camera incl. gemonteerde batterygrip mee wil nemen gaat dat met geen mogelijkheid meer passen. Ik heb dus besloten dat er een nieuwe tas moet gaan komen.
Wat moet er allemaal in passen;
* Canon 6D mark II met gemonteerde batterygrip en Canon 24-105 L F4.0 II lens
* Canon 70-200 L F4.0 telelens
* Canon speedlite 430EX II flitser
* In de toekomst mogelijk nog een extra 50mm prime lens (nifty fifty)
De huidige Crumpler rugtas heb ik destijds met name gekozen vanwege de combi van een gescheiden camera compartiment en een relatief ruim vak voor wat eten / drinken / kleding etc.. Deze tas gaat dan ook zeker niet de deur uit want bevalt prima. Echter, de gemonteerde batterygrip vormt het probleem.
Waar mijn zoektocht momenteel naar uit gaat is relatief onopvallende schoudertas waar voorgenoemde spulletjes zonder al te veel moeite in passen. De Think Tank Retrospective serie heeft hierbij mijn bijzondere aandacht.
Is er iemand met ervaring met de Retrospective 7 wie zou kunnen aangeven of een body incl. grip zou passen in deze tas? Uiteraard is de Retrospective 10 ook een optie alleen vind ik die direct weer zo groot...
De tas zelf is zo'n 35 liter en dus wel vrij groot (maar binnen de grenzen van toegestane handbagage), zeker als ik de small insert gebruik. Maar het voordeel is wel dat je nog redelijk wat ruimte hebt om bijvoorbeeld wat kleding mee te nemen, zelfs bij gebruik van de large insert. Statief kan ook gemakkelijk mee en door het gebruik van het standaard MOLLE systeem kun je ook vrij veel andere pouches etc eraan hangen.
Vandaag langs Kamera Express geweest om even te kijken. Helaas hadden ze niet de Thule Aspect in de winkel. Wel naar de Fastpack gekeken maar vond het toch niet echt iets. Volgens de specs is de Fastpack ook een stuk zwaarder, 1,8kg vs 1,4kg voor de Thule.guillaumemay schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:10:
@Mc55 Iets goedkoper: Lowepro Fastpack 250 / 350 AW II. (de 350 is 10 liter groter).
De Thule lijkt me een mooie tas, maar vind ik vrij zwaar. De Incase heeft volgens mij geen 'side-access' om snel je camera eruit te kunnen halen.
Peak Design hadden ze wel. Mooie tas maar ik moet er toch wel even over nadenken gezien de prijs.
De Incase heeft inderdaad geen side access dus die valt af.
Daarnaast zag ik ook nog de F-Stop Dalston. Heerlijk licht (0,8kg), mooi, knal oranje, groot genoeg en ik kan er alles in kwijt. Enige waar ik een beetje mee zit is dat je geen statief kan bevestigen.
Ik ben wel geneigd om voor de F-Stop te gaan, maar eerst wel even kijken of ik ergens de Thule kan bekijken. De zoektocht gaat voorlopig nog verder
De Thule hadden ze een paar maand geleden wel staan bij Konijnenberg in Den Ham.Mc55 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:57:
[...]
Peak Design hadden ze wel. Mooie tas maar ik moet er toch wel even over nadenken gezien de prijs.
Ik ben wel geneigd om voor de F-Stop te gaan, maar eerst wel even kijken of ik ergens de Thule kan bekijken. De zoektocht gaat voorlopig nog verder.
Ik heb de PD 30L. Prachtige tas met veel mogelijkheden. Alleen het dividersysteem moet je bevallen en de straps zijn niet de meest comfortabele bij een flink volgepakte tas. Vooral als je een wat bredere nek hebt, want de straps zitten redelijk dicht bij elkaar geplaatst.
Misschien is de Lowepro Protactic iets voor je. 2x sideaccess, topaccess en backacccess. En volledig indeelbare binnenkant. Ga deze er zelf ook bijkopen denk ik.
Lowepro Flipside Trek al bekeken? Ziet er meer uit als een berg dagrugzak als een cameratas.Mc55 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:57:
[...]
Vandaag langs Kamera Express geweest om even te kijken. Helaas hadden ze niet de Thule Aspect in de winkel. Wel naar de Fastpack gekeken maar vond het toch niet echt iets. Volgens de specs is de Fastpack ook een stuk zwaarder, 1,8kg vs 1,4kg voor de Thule.
De Incase heeft inderdaad geen side access dus die valt af.
Daarnaast zag ik ook nog de F-Stop Dalston. Heerlijk licht (0,8kg), mooi, knal oranje, groot genoeg en ik kan er alles in kwijt. Enige waar ik een beetje mee zit is dat je geen statief kan bevestigen.
Ik ben wel geneigd om voor de F-Stop te gaan, maar eerst wel even kijken of ik ergens de Thule kan bekijken. De zoektocht gaat voorlopig nog verder.
Ai ik had me vergist, ik dacht dat je de Thule Covert (2+ kilo) op het oog had en niet de Aspect.Mc55 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 22:57:
[...]
Vandaag langs Kamera Express geweest om even te kijken. Helaas hadden ze niet de Thule Aspect in de winkel. Wel naar de Fastpack gekeken maar vond het toch niet echt iets. Volgens de specs is de Fastpack ook een stuk zwaarder, 1,8kg vs 1,4kg voor de Thule.
Ik heb de 30L en die bevalt prima. Even op Youtube zoeken naar een uitlegfilmpje, dit soort tassen hebben heel veel verborgen handigheden, die je zo zelf niet gaan vinden.Mc55 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:08:
Zojuist de Peak Design Everyday 20L besteld. Ik zat te twijfelen over de prijs maar bij Verschoore is die nu te koop voor €180, voor dat bedrag heb ik het er wel voor over.

Ik ben er ontzettend tevreden mee, maar deze tas is me ondertussen iets te klein uitgevallen. Veel kan ik niet meenemen: als ik de 6D2 met 100mm gemonteerd erin plaats dan heb ik hooguit plaats nog voor één middelgrootte lens. Komende zomer gaan wij op reis naar IJsland en dan wil ik toch een tas waar de 6D2 in kan inclusief de 70-300L, 17-40L en de 24-70 G2. De nifty fifty kan er dan ook nog wel bij.
Een nadeel aan de huidige tas is dat ik ook nergens een statief kan monteren. Zelf zat ik te kijken naar de Lowepro Photo Classic BP 300 AW:

Het nadeel van deze tas is dan weer dat geen extra vak is voor andere spullen. Niet dat ik veel meeneem, maar een klein beetje plaats om bijvoorbeeld nog een lichte jas in te kunnen opbergen is echt ideaal. Iemand tips?
PS: de hatchback is ook echt oranje en dat stoort me niet, integendeel. De tas mag dus gerust weer een kleurtje hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Flying op 11-04-2019 14:40 ]
Zelf heb ik meestal dit in de tas:
Nikon D750, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 70-200 F4 en nog een 50mm F1.8 .
Daarnaast nog ruim plek voor schoonmaak spullen, een lunch set en een eventuele jas of fleece. Thermos of drinkfles gaat in het vakje aan de zijkant.
[ Voor 46% gewijzigd door MattiB op 11-04-2019 14:45 ]
F-Stop AjnaFlying schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:40:
Een aantal jaren geleden heb ik de Lowepro Photo Hatchback 22l gekocht:
[Afbeelding]
Ik ben er ontzettend tevreden mee, maar deze tas is me ondertussen iets te klein uitgevallen. Veel kan ik niet meenemen: als ik de 6D2 met 100mm gemonteerd erin plaats dan heb ik hooguit plaats nog voor één middelgrootte lens. Komende zomer gaan wij op reis naar IJsland en dan wil ik toch een tas waar de 6D2 in kan inclusief de 70-300L, 17-40L en de 24-70 G2. De nifty fifty kan er dan ook nog wel bij.
Een nadeel aan de huidige tas is dat ik ook nergens een statief kan monteren. Zelf zat ik te kijken naar de Lowepro Photo Classic BP 300 AW:
[Afbeelding]
Het nadeel van deze tas is dan weer dat geen extra vak is voor andere spullen. Niet dat ik veel meeneem, maar een klein beetje plaats om bijvoorbeeld nog een lichte jas in te kunnen opbergen is echt ideaal. Iemand tips?
PS: de hatchback is ook echt oranje en dat stoort me niet, integendeel. De tas mag dus gerust weer een kleurtje hebben.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ach, je moet het zien als een investering in de toekomst. Ik heb zelf al jaren de F-Stop Loka (iets kleiner dan de genoemde Anja) met een small, medium en large ICU. Met een enkele tas kan ik dus door middel van de insert zelf de indeling bepalen. Heb ik meer "gewone" ruimte nodig, dan neem ik een kleinere ICU. Met de vakantie naar IJsland had ik de large ICU gevuld met 2 Nikon bodies, AF-S 24-120/4, AF-S 80-400, 35/1.8 en een heel arsenaal aan filters. Paste allemaal zonder problemen in de large ICU en je heb dan nog voldoende ruimte over voor andere zaken.Flying schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:32:
Zeker een mooie tas, maar best aan de prijs. Dan lijkt het er ook nog eens op dat je de tas koopt zonder insert en de insert apart erbij moet kopen. Dat geld heb ik er eerlijk gezegd niet voor over.
Een ander voordeel van de Loka is dat je er ook gemakkelijk een waterzak in kan stoppen, er een statief aan kan bevestigen en door het MOLLE systeem je nog veel meer pouches etc kunt vinden die je aan je tas kunt bevestigen.
Ook het draagcomfort is prima en een hele dag sjouwen vind ik geen probleem.
Ik heb naast mijn Peak Design Everyday Packpack 30L ook de Lowepro Protactic AW450 II gekocht. Als je een volle tas met spullen hebt, vind ik de laatste qua draagcomfort toch een stuk fijner. En met het Molle systeem aan de buitenkant, kan je heel veel extra pouches, haakjes, zakjes, etc voor een paar euro erbij kopen, waar je naar believen gebruik van kan maken. Het is geen goedkope tas, maar heb hem voor 186€ nieuw op de kop kunnen tikken. Absoluut zijn prijs waard en de extra molle compatible spullen koop je via Wish, AliExpress, etc etc.Flying schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:40:
Een aantal jaren geleden heb ik de Lowepro Photo Hatchback 22l gekocht:
Nu zijn er natuurlijk al heel wat tassen genoemd, maar ik ben vanwege goede ervaringen met deuter-rugzakken ook een beetje in de compagnon explorer geinteresseerd, ware het niet zo dat de prijs me eigenlijk toch wat aan de hoge kant is. Verder op het internet zijn er op het eerste gezicht over het algemeen positieve berichten over die rugzak, maar kent iemand hier die tas toevallig ook?
Zelf geen ervaring mee maar ziet er goed uit. Belangrijk bij een rugzak vind ik het draagcomfort en ik merk dat dit bij goedkopere rugtassen toch vaak een probleem is als je deze langere tijd moet dragen met een behoorlijk gewicht erin.begintmeta schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:49:
Nu ben ik ook aan het overwegen maar eens een rugzak te kopen (ik heb het altijd met schoudertassen gedaan, maar soms is dat toch wat onhandig, qua comfort is het ook niet altijd optimaal, maar ik heb altijd zonder problemen behoorlijk wat apparatuur ook tientallen kilometers in schoudertassen gedragen). Ik neem meestal een fujibody en 3-4 lenzen en evt een statief mee, maar het is altijd prettig ook wat meer niet-fotospul in de tas kwijt te kunnen.
Nu zijn er natuurlijk al heel wat tassen genoemd, maar ik ben vanwege goede ervaringen met deuter-rugzakken ook een beetje in de compagnon explorer geinteresseerd, ware het niet zo dat de prijs me eigenlijk toch wat aan de hoge kant is. Verder op het internet zijn er op het eerste gezicht over het algemeen positieve berichten over die rugzak, maar kent iemand hier die tas toevallig ook?
Kijk ook naar de rugtassen van F-Stop, ThinkTank en Mindshift. Deze hebben ook zeer goede rugtassen maar zijn ook wel wat duurder.
Hangt er maar net vanaf wat je er precies mee wil gaan doen, lijkt me meer geschikt voor een lange hike in de bergen, en overkill voor een dagje de stad in.
Als je langere tijd met wat meer spullen rond moet lopen zou ik wel 100% voor een rugzak gaan, bij zwaardere gewichten is een heupband ook een must.
Ik zal eens goed vergelijken inderdaad, een probleem is altijd dat het lastig is om alle interessante producten lang genoeg te kunnen testen om echt een goed beeld te krijgen....kdbruin schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 09:41:
[...]
Zelf geen ervaring mee maar ziet er goed uit. Belangrijk bij een rugzak vind ik het draagcomfort en ik merk dat dit bij goedkopere rugtassen toch vaak een probleem is als je deze langere tijd moet dragen met een behoorlijk gewicht erin.
Kijk ook naar de rugtassen van F-Stop, ThinkTank en Mindshift. Deze hebben ook zeer goede rugtassen maar zijn ook wel wat duurder.
Ik wil het ding dan ook precies voor langere wandeltochten (evt ook fietstochten) in warm weer gebruiken inderdaad. Ik heb me zoals aangegeven altijd aardig met schoudertassen (en eventueel fietstassen) geredt, maar ik vrees dat ik begin te merken dat ik een dagje ouder wordt. Daarnaast kan het met name op steile heuvels vaak ook erg onhandig zijn als net de schoudertas in de weg zit (al neem ik dan vaak een schoudertas die met een extra band enigszins op de rug kan worden gefixeerd))Chiron schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:40:
Die Compagnon/Deuter collab ziet er wel oerdegelijk uit, lijkt me met name bedoeld om veel kilometers te maken in semi warm weer.
Hangt er maar net vanaf wat je er precies mee wil gaan doen, lijkt me meer geschikt voor een lange hike in de bergen, en overkill voor een dagje de stad in.
Ik vond dat vroeger altijd onzin (helemaal niet zo lang geleden meen ik), maar ik vind rugzakken nu toch steeds interessanterAls je langere tijd met wat meer spullen rond moet lopen zou ik wel 100% voor een rugzak gaan, ...

Ik ben dus opzoek naar een cameratas, ik gebruik op dit moment zo'n snuittasje waar mijn body en lens in kunnen, en kan mijn 50mm 1.8 ergens in een vakje stoppen. Verder gebruik ik het meegeleverde tasje van mijn mavic air. Dit kan natuurlijk makkelijker ( met mn vakantie in het achterhoofd).
Wat heb ik qua gear?
Canon eos 77d
Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di II VC
Canon 50mm f1.8
Dji Mavic Air fly more combo
Primaphoto statief
Joby gorillapod 3k
Ik zit er wel aan te denken om mijn 18-200 in te ruilen voor de tamron 18-400, dus daar zou de tas ook geschikt voor moeten zijn. Verder zou een bevestiging voor het statief prettig zijn, de gorillapod kan eventueel in de tas van vriendinlief
Het zou verder prettig zijn als ik nog een vestje of jas mee zou kunnen nemen, alsook wat eten en drinken voor onderweg.
Wat heb ik geprobeerd:
-Peakdesign photocube medium:
Hier pastte al mn gear in, maar de packing cube paste niet in mijn backpack (nomad 70l ding)
-peakdesign photocube large:
Ruimte over, dus eventueel ruimte voor gearuitbreiding, maar paste ook niet in mijn backpack
-thule aspect rugzak:
Deze tas had erg veel ruimte over voor extra spullen, maar alleen toegang tot het cameravak vanuit 1 zijkant. Ik werd al chagrijnig tijdens het passen dus deze is het niet geworden
-Lowepro Flipside BP 400 AW II Fotorugzak Zwart
Ik was erg content over deze rugzak, genoeg ruimte voor mijn gear en handig in te delen. Echter vrij weinig ruimte over voor eten, drinken en een vestje/jas
Wat is mijn budget?
Ik ben een student, dus het liefste zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Maar zeg een eurootje of 200 is wel mijn maximum denk.
Verder nog iets?
Handbagage compatible voor in t vliegtuig zou erg prettig zijn
Alvast bedankt!
Groetjes Nicky
Ik heb dit alles in een F-Stop Loka zitten met een small pro ICU. Ik heb dan nog een fink stuk ruimte over voor allerlei zaken, zoals laptop, tablet, kleding etc. Aan de buitenkant heb ik mijn Joby hangen en afhankelijk wat ik doe ook nog mijn flippers en duikbril
In deze setup ben ik erg flexibel. We zijn nu bijvoorbeeld op weg naar een stadje en heb ik het meeste niet mee. Ik heb mijn camera spullen en waterfles in een Tenba BYOB + bijbehoorende draagtas en mijn Loka gebruik in nu om andere zaken in te transporteren (laptop, oplaadkabels, babymelk en nog een shitload aan andere zaken.).
Ook erg fijn is dat de tas van de rugzijde en van de bovenkant te benaderen is. Nomaal zit de ICU voor de rugzijde voor toegang tot je camera, maar bij een small en medium ICU blijft er een gat vrij, zodat je ook van de achterzijde bij de rest van je spullen kan.
Je moet alleen even geduld hebben voor een goede 2de hands deal, want de tas is geloof ik 200 euro en de ICU 90 euro..
Ik heb een zelfde setup (wel nog met een large pro ICU voor als ik ook filter spullen mee wil nemen. Met de small heb je nog een zee aan ruimte over, met de large alleen nog een beetje ruimte bovenin.
Voor in het vliegtuig gaat het over het algemeen wel goed, past nog net onder de stoel voor me (soort van). Heb wel eens protesten gehad van het grondpersoneel dat het niet zou passen, maar heb de tas toch met me meegekregen het vliegtuig in, na uitgelegd te hebben dat het op vele andere vluchten nooit een probleem is geweest. Is qua grootte dus wel een beetje een randgeval, maar het scheelt ook als je hem niet bomvol stouwt (lastig om dat te voorkomen met kleine kinderen), dan oogt het in ieder geval wat compacter.
Er is ook nog een kleinere variant (de Guru, of hoe dat tegenwoordig ook heet), icm een small ICU zou dat waarschijnlijk genoeg ruimte voor je moeten geven. Durf alleen even niet te zeggen of het nog binnen budget is.
Meer info op de F stop site zelf, of bij onze vrienden in Urk
member of the Dark side: black Nikon gear
Ik ben nog niet heel lang bezig en heb nu een insect van Tenba welke ik in een normale rugzak stop.
Voordeel is dat ik een goede rugzak heb waar ik veel in kwijt kan en ook makkelijk een dag op de rug kan hebben met gewicht.
Nadeel is dat wanneer ik een lens wil wisselen, of iets anders nodig heb van de fotospulletjes, dat ik de halve rugzak eerst uit moet pakken en er dan nog niet makkelijk bij kom.
Ik heb een d5300 met als grootste lens een 70-300 ( daarnaast nog 3 kleinere lenzen). De combi van de body met de 70-300 past alleen in de insect wanneer ik het uit elkaar haal.
Wat zoek ik:
Een “hike” rugzak met een aparte opening voor de camera, lenzen en spulletjes en dan ook nog genoeg ruimte voor een jas, eten, drinken en een plek voor de iPad
Budget: 100/150 euro
Tot nu toe heb ik de Thule Aspect en de Genesis Denali gevonden. Ik vraag me alleen af of die een groot genoeg compartiment hebben voor de combi d5300 met 70-300 zonder dit te hoeven demonteren.
Daarnaast de vraag of de Thule Aspect droog blijft.
Voor de Genesis Denali lijkt het alsof de tas een beetje afstaat van de rug, zodat je het idee hebt dat het naar achter hangt.
Ik weet het, een heel verhaal, maar ik zou enig mee denken erg op prijs stellen.
Onder de grote rots, naast die kleine
Weet iemand een goede videocamera-tas met een binnenmaat van 149x191x307? Er zou een JVC GY-HM180e in moeten passen. Ikzelf kwam uit op een CamRade Run&GunBag Small, maar potjandorie die zijn duur...
What a terrible day to have eyes!
De tas die je noemt krijgt wel goede reviews. Wat vind je dan van een Manfrotto PL-CC-191N, die zie ik ook op meerdere websites staan en zijn wat prettiger geprijsd.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:14:
Dat is een beetje het nadeel van goede foto- of videocameratassen, die lopen aardig in de prijs. De tas die je noemt is wat dat betreft eigenlijk gemiddeld te noemen.
De tas die je noemt krijgt wel goede reviews. Wat vind je dan van een Manfrotto PL-CC-191N, die zie ik ook op meerdere websites staan en zijn wat prettiger geprijsd.
Ik heb besloten om over te stappen naar een andere Camera, de JVC GY-HM180e bevalt met totaal niet. Ik stap over naar een Sony AX100. Ik heb toevallig nog een tas van Sony waar de AX33 in past. Zou de AX100 daar in passen?henkie196 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:17:
Is zo'n videocamera niet zo veel duurder dat de prijs van zo'n tas bijna in het niet valt? Die tassen lijken me zelf niet zo heel duur. Maar wat voor tas zoek je verder? Schoudertas, rugzak?
Dat lijkt mij een kwestie van de maatgeving van beide camera's opzoeken en vergelijken. Een heel klein beetje eigen inzet is op Tweakers wel gewenst.AltTabKeys schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:58:
Ik heb besloten om over te stappen naar een andere Camera, de JVC GY-HM180e bevalt met totaal niet. Ik stap over naar een Sony AX100. Ik heb toevallig nog een tas van Sony waar de AX33 in past. Zou de AX100 daar in passen?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat snap ik, ik zoek ook zeker hoor. Maar ik vraag ook gelijk tips zodat ik kan vergelijkenGonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:08:
[...]
Dat lijkt mij een kwestie van de maatgeving van beide camera's opzoeken en vergelijken. Een heel klein beetje eigen inzet is op Tweakers wel gewenst.
Ik zoek nu even op wat de binnenmaat is van de tas die ik nu heb.
Ik zie dat ik nu een Sony LCS-u21 heb met een binnenmaat van 190 x 100 x 110 mm.
En de Sony AX100 is 81 x 83,5 x 196,5 mm ... 6,5 cm te groot dus... He chips!
Ik zie dat de Sony LCS-SL10 een binnenmaat heeft van 200 mm x 140 mm x 100 mm.
Dus, een tas is er. Maar, zijn er mensen die alternatieven hebben die beter zouden kunnen zijn?
[ Voor 28% gewijzigd door AltTabKeys op 16-07-2019 13:27 ]
6,5 mm... hoeveel rek zit er in die tas?AltTabKeys schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:13:
[...]
Ik zie dat ik nu een Sony LCS-u21 heb met een binnenmaat van 190 x 100 x 110 mm.
En de Sony AX100 is 81 x 83,5 x 196,5 mm ... 6,5 cm te groot dus... He chips!
member of the Dark side: black Nikon gear
Zo'n camera past toch wel in zo'n beetje elke standaard vrij in te delen foto (rug)tas ?AltTabKeys schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:02:
Hey hoi.
Weet iemand een goede videocamera-tas met een binnenmaat van 149x191x307? Er zou een JVC GY-HM180e in moeten passen. Ikzelf kwam uit op een CamRade Run&GunBag Small, maar potjandorie die zijn duur...
Ik had altijd de Lowepro Hatchback 22L AW maar sinds ik een 70-200 f4 lens heb is deze te klein.
Momenteel heb ik daarom de Mindshift Backlight 26L. Deze een paar maanden terug aangeschaft omdat hij voldoet aan al mijn eisen, behalve dat ie aanvoelt als een doos op mijn rug doordat de achterzijde zo stijf is. Als ik op pad ga voor foto’s is dat prima, maar er staan weer 3 weken vakantie voor de boeg met dag-hikes (20km) in de Alpen.
Dus, terug naar de tekentafel.
Eisen:
- Genoeg ruimte voor Nikon D750, 70-200f4, 20mm en 50mm (als het kan een 24-120mm ipv 1 van die). Eigenlijk moet een willekeurige lens aan de camera aangesloten kunnen zitten.
- ruimte voor een vest, stokbrood
- waterfles-zak aan de zijkant (snap niet dat dit bij veel tassen ontbreekt), liefst 2
- geen cameradeel van onder tot boven, omdat dat dus als ‘doos’ aanvoelt op de rug
- heupband
- voor de rest sta ik open voor elk design & budget is rekbaar voor een perfecte tas
Geprobeerd
- Lowepro Flipside Trek 350: te klein voor 70-200f4
- Lowepro Flipside Trek 450: veel te diep, te groot
Ik zoek eigenlijk deze tas, maar dan precies een maatje ertussenin.
Twijfel over een F-stop met medium slope ICU:
- Lotus: geen meshpockets, Rugopening opent tot boven ICU. Geen afsluiting ICU van boven waardoor pennen en appel e.d. er langs kunnen schuiven (?)
- Guru: eigenlijk te klein voor medium slope ICU(?)
Verder ziet de Lowepro Photo Active er wel aardig uit, maar die lijkt in NL nog niet uitgebracht te zijn. Lowepro Photo Sport 300 is naar wat ik lees en zie iets te klein, maar als iemand dat tegenspreekt wil ik het proberen.
Mis ik nog een tas die wel perfect voldoet aan mijn eisen?
Precies, ik vergiste me. 6.5mm inderdaad. Er zit wel rek in de tas. Maar de voering is niet heel dik.
Pff, ik ben nog geen millimeter opgeschoten mbt mijn keuze voor een rugzak, door wat geplande wandeltochten in de zomer is het een wat dringendere aangelegenheid geworden... een foto-rugzak of wandel-fotorug lijkt me op zich wel handiger dan een wandelrugzak met insert (dat zou ik nu al hebben)...begintmeta schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:26:
[...]
Ik zal eens goed vergelijken inderdaad, een probleem is altijd dat het lastig is om alle interessante producten lang genoeg te kunnen testen om echt een goed beeld te krijgen....
[...]
Ik wil het ding dan ook precies voor langere wandeltochten (evt ook fietstochten) in warm weer gebruiken inderdaad. Ik heb me zoals aangegeven altijd aardig met schoudertassen (en eventueel fietstassen) geredt, maar ik vrees dat ik begin te merken dat ik een dagje ouder wordt. Daarnaast kan het met name op steile heuvels vaak ook erg onhandig zijn als net de schoudertas in de weg zit (al neem ik dan vaak een schoudertas die met een extra band enigszins op de rug kan worden gefixeerd))
[...]
Ik vond dat vroeger altijd onzin (helemaal niet zo lang geleden meen ik), maar ik vind rugzakken nu toch steeds interessanter
Ik ben nog steeds zo'n compagnon 'the explorer' (+) aan het overwegen, die is wellicht ook voor jou het bekijken waard.Pepper92 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:00:
...
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2019 12:26 ]
Die tussenmaat is er niet. Dus je moet gaan schipperen.Pepper92 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:00:
Geprobeerd
- Lowepro Flipside Trek 350: te klein voor 70-200f4
- Lowepro Flipside Trek 450: veel te diep, te groot
Ik zoek eigenlijk deze tas, maar dan precies een maatje ertussenin.
Je vind deze tas dus op alle andere punten goed/perfect? Dan zou ik die 450 toch overwegen, zo gigantisch veel groter is hij niet en de indeling kan je zelf bepalen dus lijkt me niet zo'n heel groot probleem? De extra ruimte ga je vast en zeker nog een keer gebruiken.
Enige andere optie die je nog hebt is inderdaad F-stop. En anders ga je toch uitkomen bij een losse ICU + wandelrugzak vrees ik. Was zelf ook opzoek naar ongeveer dezelfde eisen en ben niet heel veel andere tassen tegengekomen.
Ik heb zelf een Lowepro Photo Sport 200 AW, en daarbij past mijn Canon 70-200/2.8 lens wel in de tas, maar niet als deze vast is aan een body. Een 70-200/4 is wel kleiner in lengte, dus het zou goed kunnen dat die wel past als deze al op de body zit. Ik verwacht eigenlijk van wel, zeker bij de grotere Sport 300 of 30L versie. Daarnaast is er nog wat ruimte voor 1 standaard lens of 2 primes.Pepper92 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:00:
Ik ga toch even kijken of ik hier verder kom met mijn zoektocht naar een cameratas met ruimte voor extra spullen (vest/jas, eten) voor dagwandelingen.
...
Verder is er nog best wel een goed aantal alternatieven, zoals de Lowepro Freeline BP350, Lowepro (Video) Fastpack 350 of 250, Peak Design Everyday backpack, Think Tank Trifecta, Wandrd Prvk, F-Stop Kenti....
Thanks voor je reactie. Helaas lijkt die nog vierkanter dan de tas die ik nu heb.begintmeta schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:48:
[...]
Ik ben nog steeds zo'n compagnon 'the explorer' (+) aan het overwegen, die is wellicht ook voor jou het bekijken waard.
Het is m juist dat ie best wel heel veel groter is. Ik heb nu al een tas waar letterlijk alles in past, en dat is voor de tas die ik nu zoek dus ook weer niet nodig. Ben toch de F-stop Guru of Lotus aan t overwegen. Lotus wordt alleen erg prijzig, helaas niet zoals bij de Ajna een combideal te vinden incl ICU.Luuk84 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:02:
[...]
Die tussenmaat is er niet. Dus je moet gaan schipperen.
Thanks voor je reactie! Ik ga dan toch even kijken of ik de sport 300 in de buurt kan vinden om te proberen! Reacties op Amazon spreken allemaal van een erg klein compartiment.guillaumemay schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:21:
[...]
Ik heb zelf een Lowepro Photo Sport 200 AW, en daarbij past mijn Canon 70-200/2.8 lens wel in de tas, maar niet als deze vast is aan een body.
Verder is er nog best wel een goed aantal alternatieven, zoals de Lowepro Freeline BP350, Lowepro (Video) Fastpack 350 of 250, Peak Design Everyday backpack, Think Tank Trifecta, Wandrd Prvk, F-Stop Kenti....
Die peak design leek perfect maar heeft geen heupband. Maar de Lowepro Freeline heb ik gemist en lijkt wel heel erg op de Sport Active doe aangekondigd is! Even kijken
De meeste andere tassen hebben hetzelfde probleem als Mn huidige tas: heel veel cameraruimte en heel weinig verdere capaciteit, en een hele stijve rug.
[ Voor 4% gewijzigd door Pepper92 op 17-07-2019 19:15 ]
A, sorry, ik had gemist dat dat een criterium wasPepper92 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:11:
...
Thanks voor je reactie. Helaas lijkt die nog vierkanter dan de tas die ik nu heb.
...
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij niet prettig/ 'doosachtig' draagt. Het is natuurlijk persoonlijk, maar een van de dingen die die compagnon-tas voor mij interessant maakt, is dat het draagsysteem van deuter, een rugzakkenfabrikant waar ik goede ervaringen mee heb, is. Nu ken ik dit specifieke systeem niet, het schijnt ook bij de deuter guide 35+ en deuter freerider pro 30 te worden gebruikt (ook tassen die ik niet ken).
Hoe het ding precies draagt kan ik dus totaal niet zeggen, niet voor mezelf (zou hem moeten proberen), en al helemaal niet voor jou. Voor mij lijkt hij in ieder geval het proberen waard.
[ Voor 54% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2019 20:31 ]
De Lotus is wel weer een platte zak die eigenlijk zo diep is als waar je ‘m mee vult. Maar inderdaad, denk dat de guru mij beter ‘past’.Universal Creations schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:46:
De F-stop lotus is even groot als de Trek 450 (zelfs iets dieper)....
@begintmeta dat bedoelde ik inderdaad en dat is Mn issue met de Mindshift backlight die ik nu heb.
Ik ga in elk geval de F-stop Guru en de Lowepro Photo Sport 300 / Freeline goed bekijken. Morgen in Leiden eens zien of ik ze daar kan vinden. Zondag al op vakantie...
Mijn ervaring is dat het niet altijd even eenvoudig is in te schatten hoe een rugzak draagt zonder hem te proberen, puur op afbeeldingen, maarPepper92 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:06:
...
@begintmeta dat bedoelde ik inderdaad en dat is Mn issue met de Mindshift backlight die ik nu heb.
Als je weinig tijd hebt om iets te vinden, wordt je keuzevrijheid natuurlijk toch al beperkt, Ik vond het zonder tijdsbeperking (al begint die nu te komen) al lastig om eens een redelijk aantal tassen goed naast elkaar te kunnen uitproberen......Morgen in Leiden eens zien of ik ze daar kan vinden. Zondag al op vakantie...
Wel echt top de reacties hier
De Peak Design heeft wel degelijk een heupband, echter is deze standaard verborgen in de zijvakken en kan je deze naar believen naar buiten halen. Echter is het niet een fatsoenlijke heupband zoals je op een Lowepro zal vinden.Pepper92 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:11:
[...]
[...]
Die peak design leek perfect maar heeft geen heupband.
De meeste andere tassen hebben hetzelfde probleem als Mn huidige tas: heel veel cameraruimte en heel weinig verdere capaciteit, en een hele stijve rug.
Denk dat in jouw geval de 450 veel te groot is. Ik heb de Protactic 450 AWII en ik kan daar mijn gripped D500 met 16-80 mounted, een 70-200 f2.8 EN mijn 200-500 f5.6 in kwijt, met nog wat andere zooi als powerbanks, reinigingsdoekjes en filters. Dan moet een camera met een 70-200 F4 makkelijk in passen met genoeg ruimte voor andere spullen. Het is dan wel een single space rugzak, maar per saldo ga ik 10x liever met een volle Lowepro op weg dan dezelfde spullen in de Peak Design 30L Backpack. Die laatste vind ik wel weer fijner met minder fotospullen in de stad, daarnaast schreeuwt deze tas veel minder dat het een foto tas is. Grote voordeel van de Protactic is de volledig modulaire buitenkant met de loops. Wil je meerdere tasjes voor drinkflessen? Kan. Wil je een statief monteren? Kan. Je kan de buitenkant aanpassen aan je trip en je eisen. Losse tasjes van je via Wish of Ali voor een paar euro bijkopen.(zoeken op Molle, militair loop system) Zelfs op de straps kan je dingen aanhaken, ook daar zitten loops.
Voor langere hikes zou ik persoonlijk de Peak Design links laten liggen, daarvoor zijn de straps en de heupband gewoonweg niet comfortabel genoeg. Ook kan de indeling in de tas minder goed gedaan worden, waardoor je loze ruimte moet gaan vullen, anders gaat gear bewegen in de tas, wat tijdens een hike erg irritant is.
Zou gewoon een keer een middag uittrekken en naar een fotozaak gaan en je gear meenemen. Dan ga je kijken of de tas de ruimte biedt die je nodig hebt en of deze met belading fijn op je rug zit. Het is geen duurtest natuurlijk, maar geeft je wel een veel betere indicatie dan de meesten hier kunnen geven, inclusief deze persoon.
[ Voor 8% gewijzigd door thunder8 op 18-07-2019 10:57 ]
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het is natuurlijk ook een beetje een fotozaak vinden die een uitgebreide tassencollectie heeft. Vandaag in Leiden viel dit weer erg tegen helaas.thunder8 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:29:
[...]
Zou gewoon een keer een middag uittrekken en naar een fotozaak gaan en je gear meenemen. Dan ga je kijken of de tas de ruimte biedt die je nodig hebt en of deze met belading fijn op je rug zit. Het is geen duurtest natuurlijk, maar geeft je wel een veel betere indicatie dan de meesten hier kunnen geven, inclusief deze persoon.
Na de vakantie ga ik is langs bij de winkels van cameranu en cameraland, misschien ook nog wat andere vestigingen van kamers-express. En deze vakantie toch maar proberen met mijn tas. Op zich is de heupband wel erg stevig etc etc.
Zit er überhaupt nog een fatsoenlijke fotowinkes in Leiden dan?Pepper92 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:26:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het is natuurlijk ook een beetje een fotozaak vinden die een uitgebreide tassencollectie heeft. Vandaag in Leiden viel dit weer erg tegen helaas.
Na de vakantie ga ik is langs bij de winkels van cameranu en cameraland, misschien ook nog wat andere vestigingen van kamers-express. En deze vakantie toch maar proberen met mijn tas. Op zich is de heupband wel erg stevig etc etc.
KE in Den Haag is het dichtste bij maar heeft niet heel veel op voorraad
De meeste winkels hebben een beperkt assortiment van merken en dan alleen de meest gangbare modellen aanwezig. Met KE is een voorbeeld van theoretisch veel merken en bijna alle modellen, maar praktisch vind je die misschien alleen op de hoofdvestiging. Bij het gemiddelde filiaal is het uitermate droevig gesteld.
Mijn ervaring is dat Cameratools en Cameranu redelijk gesorteerd zijn. De eerste is trouwens "overgenomen" door de tweede en sindsdien er is bij de eerste wat als "virtueel" assortiment bij gekomen. Je moet in de praktijk (net als bij KE) wel even goed kijken of "op voorraad" ook echt op locatie is of dat er alleen in het magazijn iets ligt.
Bij het reeds aangehaalde KE is dat al helemaal het geval aangezien ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat van hun gigantische assortiment er slecht luttele procenten (max 2%?) fysiek te bewonderen zijn in het gemiddelde filiaal (die ik althans bezocht heb in den lande).Ze kopen in hoog tempo zaken op, zetten er bij de (her)opening wat extra's neer en plukken het na een aantal weken weer leeg en laten de afdeling lege dozen over waar alles besteld moet worden. In de praktijk willen ze het trouwens wel voor je naar het filiaal laten sturen, maar dat duurt wel behoorlijk lang. Goed plannen dus.
In Den Haag zat Konijnenberg, fijne winkel waar ik graag kwam, inderdaad ook voor tassen omdat ze er ook 'minder gangbare' modellen hadden. Oa. één van mijn all-time favorieten daar gekocht de Domke F-5XZ waxwear, en later nog en Domke Rolling Propack 220 en een Lowepro Flipside 400
Later overgenomen door KE, geloof dat alleen het logo op de gevel veranderd is en wat stellingen er bij (die dan wel weer vrij leeg staan
Vorig jaar langsgaan toen ik bijna al mijn Gear ging vervangen. Camera +kitlens hadden ze, 1 prime ook maar groothoek, portret primes, en telelenzen alleen in de superstores.
Statieven een handje vol gangbare modellen, tassen wel aardig wat maar wel een klein deel van er online staat qua modellen en helemaal qua kleuren. Effectief schoot ik er dus nog bijna niets mee op
[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 19-07-2019 06:38 ]
Over een tijdje ben ik even in Hamburg, wellicht hebben ze daar genoeg fotowinkels met een breed assortiment in voorraad... Heeft iemand ervaring met fotowinkels daar?
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2019 07:06 ]
Dat laten bezorgen naar het Filiaal duurde voor mij maar 1 dag hoor. Ging om een Sony FDR-AX100eSodela schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 06:17:
Ik weet niet of er überhaupt nog winkels zijn met veel merken en veel modellen inde showroom.
De meeste winkels hebben een beperkt assortiment van merken en dan alleen de meest gangbare modellen aanwezig. Met KE is een voorbeeld van theoretisch veel merken en bijna alle modellen, maar praktisch vind je die misschien alleen op de hoofdvestiging. Bij het gemiddelde filiaal is het uitermate droevig gesteld.
Mijn ervaring is dat Cameratools en Cameranu redelijk gesorteerd zijn. De eerste is trouwens "overgenomen" door de tweede en sindsdien er is bij de eerste wat als "virtueel" assortiment bij gekomen. Je moet in de praktijk (net als bij KE) wel even goed kijken of "op voorraad" ook echt op locatie is of dat er alleen in het magazijn iets ligt.
Bij het reeds aangehaalde KE is dat al helemaal het geval aangezien ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat van hun gigantische assortiment er slecht luttele procenten (max 2%?) fysiek te bewonderen zijn in het gemiddelde filiaal (die ik althans bezocht heb in den lande).Ze kopen in hoog tempo zaken op, zetten er bij de (her)opening wat extra's neer en plukken het na een aantal weken weer leeg en laten de afdeling lege dozen over waar alles besteld moet worden. In de praktijk willen ze het trouwens wel voor je naar het filiaal laten sturen, maar dat duurt wel behoorlijk lang. Goed plannen dus.
En ik heb een paar wat mindere ervaringen bij ke, daarom staat die winkel bij mij een streepje achter
[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 19-07-2019 09:09 ]
Oei, ik altijd wel goeie met ze. Ook voorheen toen ze nog Foto Konijnenbelt waren. Heb vanochtend het nog zover gekregen dat ik a.s Woensdag mijn camera afreken voor 1139,- i.p.v 1219, aangezien ik hem ergens anders goedkoper kon krijgen, dus deden zij hun prijs maar omlaagbegintmeta schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:06:
kan even kijken of ze speciaal voor mij dan ook nog wat dingen in hun catalogus willen opnemen
En ik heb een paar wat mindere ervaringen bij ke, daarom staat die winkel bij mij een streepje achter
Ze zijn een KE geworden en verhuisd naar Almelo.thunder8 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:54:
Foto Konijnenberg in Den Ham had altijd wel een behoorlijke selectie aan tassen in de winkel. Niet alles op display, maar een deel ook in het magazijn. Volgens mij zijn die nu overgenomen en ben er sindsdien niet meer geweest.
Ok, jammer. Vond het wel een leuke zaak.Universal Creations schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:14:
[...]
Ze zijn een KE geworden en verhuisd naar Almelo.
Best prijsje. En hoewel het ruimte biedt voor super-tele-zooms, zie ik niet zo heel veel andere vakken voor andere spullen.moozzuzz schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:26:
Deze kwam ik vandaag tegen: https://www.dpreview.com/...or-wildlife-photographers
Ook al. Blijft er naast die dozenschuivers nog ergens een fatsoenlijke zaak over?Universal Creations schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:14:
[...]
Ze zijn een KE geworden en verhuisd naar Almelo.
Toch even een update. Voor de vakantie helaas geen geschikte tas kunnen vinden en dus de Mindshift meegebracht. Dat is me geweldig meegevallen! Zeer stevige tas die door de grote heupband toch fijn draagt. Het doos- gevoel heb ik eigenlijk niet meer gehad.Ik blijf erbij dat het camera deel te groot is voor mijn eisen, en het voorvak net te klein (stopte er nu onder andere een stokbrood op de plek waar ik anders mijn filterset heb), dus ik kijk wel rustig verder.Pepper92 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:00:
Ik ga toch even kijken of ik hier verder kom met mijn zoektocht naar een cameratas met ruimte voor extra spullen (vest/jas, eten) voor dagwandelingen.
Momenteel heb ik daarom de Mindshift Backlight 26L. Deze een paar maanden terug aangeschaft omdat hij voldoet aan al mijn eisen, behalve dat ie aanvoelt als een doos op mijn rug doordat de achterzijde zo stijf is. Als ik op pad ga voor foto’s is dat prima, maar er staan weer 3 weken vakantie voor de boeg met dag-hikes (20km).
Op zich mooi dat het meeviel met het doos-gevoel. Uiteindelijk merk je (helaas) pas echt in gebruik hoe een tas is).Pepper92 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:06:
[...]
Toch even een update. Voor de vakantie helaas geen geschikte tas kunnen vinden en dus de Mindshift meegebracht. Dat is me geweldig meegevallen! Zeer stevige tas die door de grote heupband toch fijn draagt. Het doos- gevoel heb ik eigenlijk niet meer gehad.Ik blijf erbij dat het camera deel te groot is voor mijn eisen, en het voorvak net te klein (stopte er nu onder andere een stokbrood op de plek waar ik anders mijn filterset heb), dus ik kijk wel rustig verder.
Ik ben ook nog steeds op zoek, inmiddels in Hamburg geweest, maar geen tijd voor de fotowinkels gevonden...
De tassen op de lijst zijn vooralsnog Compagnon The Explorer +, Atlas Athlete Pack, Shimoda Explore 30, F-Stop Ajna, noem maar op .... .... .... moet er denk ik toch echt tijd voor maken om de boel eens goed te kunnen bekijken, sommige tassen lijken ook niet makkelijk ergens te zien (Atlas bijvoorbeeld)...
Eén maat groter is de DNA 10, maar die lijkt gelijk weer 1,5x zo groot.
De Lowepro Nova 180 AW II lijkt er een beetje tussenin te zitten, maar afgaande op de foto, lijkt de padding daarvan weer vrij dun te zijn.
Ivm het gewicht (wat op lange sessies toch wel zwaar wordt aan 1 schouder), zou een rugzak ook nog een optie zijn, maar dat lijkt me dan weer minder praktisch. Doorgaans switch ik vrij vaak van lens, dus een schoudertas lijkt me dan toch het meest voor de hand liggend.
Mijn standaard reisgezelschap is de fuji x-t20, 50-140mm f2.8, 80mm f2.8 en 35mm f2. Deze moeten sowieso passen. Soms wil ik nog wel eens de Samyang 12mm f2 en/of 18-55mm kitlens meenemen. In afwachting van de nieuwe Viltrox lenzen, komt er wellicht nog een compacte 23mm f1.4 bij. Ivm het vaak switchen van lens, wil ik ze eigenlijk zoveel mogelijk gebruiksklaar (met lens-hood in juiste positie) in de tas hebben.
Hebben jullie wellicht nog ideeën? Richtprijs is <€150,-

Uiteindelijk is het iets anders geworden (Welke foto-rugzak voor langere tochten).begintmeta schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:40:
...
De tassen op de lijst zijn vooralsnog Compagnon The Explorer +, Atlas Athlete Pack, Shimoda Explore 30, F-Stop Ajna, noem maar op .... .... .... moet er denk ik toch echt tijd voor maken om de boel eens goed te kunnen bekijken, sommige tassen lijken ook niet makkelijk ergens te zien (Atlas bijvoorbeeld)...
Ik heb helaas alleen ervaring met schoudertassen voor iets compactere objectieven (ik neem meestal een X-Pro2, XF50, XF23/2, XF90 en XF16, een Metz M400 en allerlei klein spul& eventueel nog een objectief mee en eventueel mee in mijn schoudertassen (in een insert). Voor op de fiets gebruik ik graag een Ortlieb schoudertas (IP67), met een stabiliseerbare schouderband (driepunts, zodat de tas evt op de rug blijft).LA-384 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:21:
...
...
Wat vind je van de Lowepro ProTactic SH180 AW? Die heb ik nu en je kan aan de bovenkant dmv een rits snel bij de inhoud.LA-384 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:21:
[Afbeelding]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Heb zelf de Everyday Backpack V1 die me nog altijd goed bevalt. Ze hebben in V2 wat kleine aanpassingen gedaan maar geen grote veranderingen zo lijkt. Misschien ook wat voor jou, want bij de rugtas van PeakDesign kun je ook heel makkelijk lenzen wisselen doordat de zijkant van de rugzak open kan.
[ Voor 19% gewijzigd door Froggle op 01-12-2019 17:29 ]
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Mocht ik van de zomer toch vaker met de fiets er op uit gaan, of blijkt dat het toch echt te zwaar wordt voor één schouder, dan kan ik alsnog voor een rugzak gaan.
Ben zelf ook op zoek naar een tas waar de Fuji 50-140mm met x-t3 in past. Dan nog 1 a 2 extra lensen + Accessoires erbij. Vanwaar ben je voor de DNA 11 gegaan en niet de 10? Past het allemaal dan net niet?LA-384 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:50:
Ik heb diverse tassen vergeleken, en ga voor nu toch voor een grotere schoudertas. Ik heb gekozen voor de Tenba DNA 11. Deze heeft een inhoud van ongeveer 9 liter (tov de 3,5 liter van de DNA 8 ), dus lijkt mij groot genoeg. Verder vond ik de DNA 8 al een praktische, mooie en stevige tas.
Mocht ik van de zomer toch vaker met de fiets er op uit gaan, of blijkt dat het toch echt te zwaar wordt voor één schouder, dan kan ik alsnog voor een rugzak gaan.
Mijn go to rugtas was de Lowepro Photo Sport BP 200, maar die gaat niet werken met de nieuw aangeschafte 50-140mm. De 300 vind ik al wat te lomp worden, waardoor ik al snel aan een front/side/bottom/back-loader moet.
Crumpler heeft wel een paar subtielere. Verder is ONA ook mooi, heb er een schoudertas van die ik dagelijks gebruik, maar voor de rugtassen vind ik dit toch veel te duur. Zit meer te denken aan rond de €150,- .
Anyway, de Tenba schoudertassen zijn ook een optie.
Zijn er goede, comfortabele alternatieven voor de body, 3 compacte lenzen, shotgun mic, waterfles aan de zijkant en andere kleine dingen?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik gebruik een tas van Bagsmart, gekocht via bol.com (https://www.bol.com/nl/p/...jXRGdg.1_2.6.ProductTitle). Afgelopen zomer mee op vakantie geweest naar Kroatië. Meer dan genoeg ruimte voor camera gear en nog wat ruimte voor een sweater oid. Onderin zit ook een regenhoes.timovd schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:09:
Voorheen had ik een DSLR met 3 lichtsterke lenzen in een Lowepro Flipside 400. Inmiddels overgestapt op een systeemcamera met 3 compacte lenzen. Voor lange stadswandelingen en hikes zoek ik een rugzak met borstband. Qua formaat lijkt de Flipside 200 geschikt, maar de 300 is wat praktischer.
Zijn er goede, comfortabele alternatieven voor de body, 3 compacte lenzen, shotgun mic, waterfles aan de zijkant en andere kleine dingen?
Wat zijn mijn wensen?
- type rugzak, liefst met heup- en borstband ivm langere wandelingen
- goed regenbestendig en/of met regenhoes
- minstens 1 netje / pouch voor een waterfles
- laptopvak (afmetingen laptop: 36x25cm, dikte 18mm)
- Canon 80D
- Canon 300mm f4 L
- Canon 100mm f2.8 L
- Tamron 17-50
- Compactcamera
- Accu's, SD-kaartjes, lenzendoekje, acculader
Budget: max 200 euro
Verdere referentie: ik heb vroeger met veel plezier een Crumpler Farmers Double L gebruikt, laptopvak 'in de rug', daarvoor onderin fotospul en daarboven een vak voor losse spullen. Nadeel van deze tas is dat ik mijn 300mm lens er niet in kwijt kan, zeker niet op de body.
Hopelijk herkent iemand een tas in deze lijst!
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Ik kan daar mijn gripped Nikon D500, 16-80mm, 70-200 f2.8 en een 200-500 f5.6 in kwijt, samen met accu's, lader, kaartjes, doekjes, filters, powerbanks, enz, enz. En aan de buitenkant kan je extra tasjes, vakjes en pouches monteren met het molle-systeem. Je kan er genoeg aan hangen om je tas ondraagbaar te maken.
Dat lijkt me wel een goeie ja, en Bol heeft 'm voor 190.thunder8 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:01:
Lowepro ProTactic AW450-II. Prijs in de gaten houden, wordt nog wel eens onder de 200€ aangeboden. Momenteel 219€ bij Amazon.de.
Ik kan daar mijn gripped Nikon D500, 16-80mm, 70-200 f2.8 en een 200-500 f5.6 in kwijt, samen met accu's, lader, kaartjes, doekjes, filters, powerbanks, enz, enz. En aan de buitenkant kan je extra tasjes, vakjes en pouches monteren met het molle-systeem. Je kan er genoeg aan hangen om je tas ondraagbaar te maken.
https://www.bol.com/nl/p/...arugzak/9200000099688366/
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"