Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Domke F-5XZ, maar denk zelf dat die wat aan de grote kant is. Hangt wel af van wat voor lenzen hij bij die X-Pro2 heeft. Wat ik typisch mee heb als ik de F-5XZ mee heb:
  • 60D + 17-50/2.8 + 70-200/4 IS en eventueel nog een 10-18 of een 430 EX flitser.
De 70-200/4 kan op de body er ook nog in. Past niet helemaal netjes meer, maar de rits kan nog gewoon dicht.

Filters passen in het voorvakje, batterijen en ander klein spul zou ik denk inderdaad in een los zakje er in doen. In het achtervak past een 7" tablet of e-reader. Er zijn zeker andere tassen die nettere oplossingen hebben voor klein grut, maar voor mij paste de F-5XZ het beste.

/edit
Ik wilde eerst de F-5XB aanbevelen, want dat is eigenlijk een F-5XZ met de helft van de hoogte er af. Maar alhoewel dat beter past voor de lenzen + body, gaat al dat extra spul er waarschijnlijk niet zo goed bij passen. Aan de andere kant, een retrospective 5 is ongeveer van hetzelfde formaat.

[ Voor 20% gewijzigd door henkie196 op 30-04-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SndBastard schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 21:37:
...

PS. Uit de bovenstaande selectie zou de Think Tank retrospective 5 me dus wel het meeste aanspreken, maar het blijft heel persoonlijk. Bij Think Tank hebben ze wel duidelijk met een denktank over cameratassen nagedacht...
Die tas heb ik in actie uitgeprobeerd, en is inderdaad wel een van de grotere kanshebbers zoals ik al had aangegeven. Vermoedelijk zal ik een Hadley small en een Retrospective 5 eens beide bestellen en naast elkaar gaan uitproberen.
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:37:
...
Ik wilde eerst de F-5XB aanbevelen, want dat is eigenlijk een F-5XZ met de helft van de hoogte er af. Maar alhoewel dat beter past voor de lenzen + body, gaat al dat extra spul er waarschijnlijk niet zo goed bij passen. Aan de andere kant, een retrospective 5 is ongeveer van hetzelfde formaat.
Ziet er inderdaad interessant uit, maar is denk ik inderdaad eits te klein, als ik minder meeneem zal ik denk ik mijn oude vertrouwde systeem van spul los in de 'niet-fototas van de dag' gebruiken. Mocht er ooit een grote lens (XF100-400oid) komen, zal ik wel weer kijken naar een oplossing, maar vooralsnog verwacht ik dat mijn XF90mmF2 het grootste zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Tom schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:22:
Zijn er tassen die vergelijkbaar zijn met ONA The Bowery, maar dan iets gunstigere prijs? Ik begrijp dat ONA wel echt kwalitatief hoogwaardig is en daardoor z'n geld waard is, maar een vergelijkbare tas voor iets mindere kwaliteit is wellicht ook voldoende voor mijn gebruik.
Ik heb lang gezocht maar niet echt iets kunnen vinden wat vergelijkbaar was. Afgelopen vrijdag naar Turnhout gereden om 'm in het echt te bekijken. Ik vroeg mij af of ie daadwerkelijk kleiner was dan m'n huidige Crumpler. Op basis van afmetingen leek dat mee te vallen, maar in het echt was ie toch aardig wat compacter. De leren variant vond ik op de foto's helemaal geweldig, al leek de canvas uitvoering mij ook mooi. Die laatste hadden ze echter niet. Toch maar besloten de leren variant mee te nemen. De canvas uitvoering is ook al best duur en zou toch een soort tweede keus zijn.

Anyway, hele mooie tas! Afwerking lijkt erg goed te zijn. Leer moet nog wat soepeler worden, maar dat is een kwestie van tijd. Er past een Leica Q in, twee zonnebrillen (incl. hoesje), twee portemonnee's (normaal en klein), een iPhone en nog wat klein grut zoals een extra accu. Genoeg ruimte voor een dag weg zonder overdreven veel mee te sjouwen. Ik vond het een flinke uitgave voor een dergelijke kleine tas, maar ben er erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItzWilliam
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-05 21:32
Bij deze winkel heb je een tassenvinder: http://www.cameranu.nl/c352/tassen-koffers-en-riemen?lp=
En bij Lowepro heb je ook een tassenvinder en die is nog niets nauwkeuriger maar wel alleen voor Lowepro tassen: http://www.lowepro.com/bagfinder

[ Voor 50% gewijzigd door ItzWilliam op 11-05-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Tijdens met zoektocht naar een nieuwe tas kwam ik de Mindshift rotation180° tassen tegen. Ik ben wel gecharmeerd van het idee, en in het bijzonder van de Mindshift rotation180° Panorama.

Het lijkt (redelijk) de snelheid/gemak van een schoudertas/messenger te bieden wat betreft camera pakken en lenzen wisselen te bieden en dat te combineren met het voordeel van meer spullen (statief/jas/lunch) meenemen en betere gewichtsverdeling over twee schouders van een rugzak. Misschien is het ook wat veiliger dan een slingbag, waar het risico kan zijn dat mensen in een stad ook erg snel je spullen eruit kunnen halen. Bovendien zijn de slingbags die ik heb gezien vooral handig voor het pakken van je camera, maar minder handig voor een lenswissel.

Zijn er Tweakers met ervaring met deze tas of deze tassenserie? Of met (de kwaliteit van) tassen van Mindshift in het algemeen (al verwacht ik dat dat wel goed zit aangezien het bedrijf van Think Tank is)? Of misschien met de Think Tank Rotation 360? Of andere suggesties? Ik zoek een tas waar je een en ander in kwijt kan, maar waar je wel redelijk snel een camera uit kan toveren en een lensje wisselen. Een rugzak op de grond zetten om een lens te kunnen wisselen is een beetje een no-go.

Wil de tas sowieso proberen voor ik hem koop, alleen wordt dat een eindje reizen voor me aangezien de pricewatch maar weinig verkoopadresjes weet. Bovendien kan een tas in de praktijk toch even anders in gebruik zijn dan even proberen in de winkel ;). Ik vind het ook best prijzig voor een tasje :P.

Wel jammer dat een regenhoes 20 euro extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Flow schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:35:
Wel jammer dat een regenhoes 20 euro extra kost.
Ach, qua materiaal is het vergelijkbaar met m'n F-Stop Loka en ook daar kun je een aparte regenhoes bij kopen. Ik heb er altijd 1 in de tas zitten maar nog nooit gebruikt en de tas heeft toch al behoorlijk wat regen mogen verwerken zonder dat er ook maar iets door is gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb de tassenkoop nog wat uitgesteld voorlopig, nog wat ge-internet en nog wat mogelijk interessante fabrikanten tegengekomen: Barber Shop Bags, Compagnon, Millican. Maar vermoedelijk blijf ik bij het plan om een Hadley Small en een Retrospective 5 eens rechtstreeks te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:43
Ik ben eigenlijk opzoek naar een oplossing voor het meenemen van mijn camera (Sony A68 + 18-200mm lens + 11-18mm lens) op meerdaagse trips. Ik heb een normale day-backpack (Deuter) waar ik mijn camera in zou willen meenemen. Ik zoek dus een erg compacte bescherm"hoes" zodat ik hem veilig in mijn normale backpack kan opbergen. Ik ben al bij verschillende winkels geweest en ze bieden me allemaal "lompe" tassen aan in combinatie met lenskokers die erg veel ruimte innemen. Bubbeltjesplastic zou al haast goed genoeg zijn, maar dat is niet heel duurzaam.

Heeft iemand hier een idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ik heb momenteel de Think Tank Perception pro rugzak voor mijn Fujifilm x-t10. Hij was echter nooit bedoeld als echte cameratas en meer als laptoptas waar ook een camera in kan. Met de vakantieperiode op het oog ben ik nu op zoek naar iets kleiners.

Mijn gear bestaat vooralsnog alleen uit de X-T10 met 18-55 mm kitlens, maar daar komt tijdens de vakantie nog wel wat bij. Dat zijn waarschijnlijk:
  • De 55-200mm
  • Een van de 35mm lenzen
Verder heel misschien nog de 27mm pancake lens, maar die kan zo nodig in mijn broekzak nog mee ;) Ook zal ik op termijn wellicht nog een flits kopen.

Ik ben op zoek naar een tas waar minimaal camera met lens + 2 extra lenzen of 1 extra lens + flits in past. Belangrijk is wel dat het niet zo'n typisch zwart lowepro geval is. Het oog wil ook wat zeg maar :P

Wat ik zelf tot nu toe heb gevonden:

Think Tank retrospective 5
pricewatch: Think Tank Photo Retrospective 5 (Pinestone)
Erg mooi, maar ook erg prijzig. Verder ben ik wel benieuwd of de mensen die deze tas hebben het niet een nadeel vinden dat het hoofdcompartiment niet dicht te ritsen is.

Think Tank mirrorless mover
pricewatch unsorted: ThinkTank Mirrorless Mover Grijs 30i
Heeft een rits, maar is zeer beperkt qua indelingsmogelijkheden. Er zijn maar twee verdelers. Wel vreemd voor een tas die voor mirrorless camera's claimt te zijn en dus veel kleine lenzen zou moeten kunnen bevatten. Bovendien ben ik niet heel enthousiast over het uiterlijk en de features.

Lowepro event messenger 150
Hier nog te krijgen in beige. Ietsje minder mooi maar wel veel goedkoper. Wederom geen rits.

Crumpler pretty boy backpack
Hier waarschijnlijk de laatste die nog te krijgen is in heel het land. Voordeel is dat het een rugzak is, dus het gewicht beter verdeeld wordt. Nadeel is dat het een rugzak is en daardoor wat minder geschikt is als je stijlvol voor de dag wil komen. De vormgeving en de kleurstelling dragen daar ook niet bepaald aan bij.

Is er nog een tas die ik over het hoofd zie? Het kan toch niet zo zijn dat je een mooie niet-camera tas voor een paar tientjes kunt kopen, een lelijke goede cameratas voor een paar tientjes, maar als het dezelde tas moet zijn dat het in de driecijferige getallen gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wat is het probleem dat er geen rits is? Ik heb een billingham hadley small en die heeft ook geen rits. Dat ding is (indien normaal afgesloten) gewoon water dicht. Ook kom je er niet zo maar in door de sluiting.
De ThinkTank Retrospective heeft klitteband. En niet zo'n beetje ook. Daar heb je geen ritsen meer voor nodig om die dicht te houden. Ik heb een slag groter gehad maar weggedaan omdat de klitteband veel herrie maakte (en ja, dat kan je disablen, maar dat maakt dat de inhoud weer toegankelijker wordt).
De andere tassen ken ik niet. De billingham valt hoogstwaarschijnlijk buiten je budget.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:15
Ik heb zelf een Retrospective 5 (zie mijn review ;)) en heb het zelf nooit als nadeel ondervonden dat er geen rits op zit, lijkt me eerder onhandig zelfs. Moet wel zeggen dat sinds mijn aanschaf de inhoud wel verandert is en ik nu op het punt zit dat hij wat minder praktisch is door de grotere body (em10 met grip) en lenzen. Gezien Fuji spullen wat groter zijn dan m43 zou ik wel even ergens gaan passen.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
[TAG]Speedy schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:49:
Ik heb zelf een Retrospective 5 (zie mijn review ;)) en heb het zelf nooit als nadeel ondervonden dat er geen rits op zit, lijkt me eerder onhandig zelfs. Moet wel zeggen dat sinds mijn aanschaf de inhoud wel verandert is en ik nu op het punt zit dat hij wat minder praktisch is door de grotere body (em10 met grip) en lenzen. Gezien Fuji spullen wat groter zijn dan m43 zou ik wel even ergens gaan passen.
In dit filmpje weet iemand drie zooms, drie primes een X-T1 en een battery grip uit de tas te toveren, dus denk dat mijn X-T10 met drie lenzen geen probleem moet zijn.

Weet iemand of je bij kamera express een product dat je in de webshop hebt gekocht ook in één van de fysieke winkels kunt retourneren? Dan kan ik namelijk de retro 5 bestellen en eens rustig thuis bekijken, voordat ik besluit of ik hem wil houden of niet zonder het risico op verzendkosten van de retourzending.

[ Voor 57% gewijzigd door Krekker op 29-05-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 13:13
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tas voor men mirrorless kit.
Het is fijn als ik de tas op een of andere manier meekrijg op ryanair vluchten zonder mijn overige bagage in te checken. (officieel mag hij dan 20x20x35 zijn maar ze zijn hier niet heel streng, dus zo klein mogelijk is prima.)

Gebruik:
Ik neem hem mee op reis, vooral citytrips. Verder neem ik in Nederland graag vaak mijn camera mee. Vandaar dat plaats voor een laptop wel fijn is, dan kan het mijn tas zijn voor alles en kan ik mijn camera met bv. 1 lens altijd mee hebben. Momenteel heb ik nog een 15 inch zbook, maar ik plan die te wisselen voor iets als een macbook pro 13 inch of iets soortgelijks zodat hij in een compacte tas past.

Het volgende moet mee:
- A7
- Speedlite + radio trigger (godox TT685s/X1s)
- FE 28mm F2
- FE 55mm F1.8
- Canon FD 135mm f2.8
- Kleine tripod (Sirui T-005X)
- Wat klein grut zoals 2 batterijen en aa's voor de speedlite.
Leuk als het kan:
- 13" laptop (dan kan ik hem als daily gebruiken op de uni en mag hij een stuk duurder zijn.)
- Extra plaats voor een kleine lens (helios 44-2 of misschien later loxia 21mm/voigtlander 15mm)

Momenteel heb ik een lowepro event messenger 150.
Dit mis ik:
- Tripod meenemen kan niet zonder aparte tas.
- Wanneer ik mijn camera én mijn laptop mee wil nemen zit ik met 2 tassen.

Dit heb ik tot nog toe gevonden:

Peak Design messenger 13 of 15"
- Heel duur
- Misschien wat groot om mee te nemen als 'personal item' bij ryanair vluchten, zeker de 15".

Ona bags:
- Ook duur
- Geen tripod mee te nemen

Een rugzak:
- Lelijker en minder handig dan schoudertassen
- Wel goedkoop en past alles in
- Lenzen wisselen lijkt me moeilijker dan met een messenger.

[ Voor 14% gewijzigd door cedrix5 op 29-05-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als de omgeving het toelaat kan je objectieven ook in je jaszakken meedragen. Ik kan zelfs twee camera's met objectieven in mijn jaszakken kwijt. Hoef je niet in tassen of rugzakken te gaan open graaien. Voordeel is dat je ook niet meer als typische fotograaf/toerist overkom.
Ik wil ook nog wel eens een los objectief in een pouch doen die aan een tas/riem/jas gekoppeld is. Zeker als je met enige regelmaat wilt wisselen.

Maar goed, als ONA op je lijstje stond kan je ook eens naar Billingham kijken :)
Kijk ook eens naar de thinktank retrospective serie. Mooie tassen. Erg functioneel en goedkoper dan je onderzochte alternatieven.

[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 29-05-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord
Statief mag alleen als check in het vliegtuig in, niet als carry on.

Ik zou persoonlijk voor een rugzak gaan, zeker als er ook nog een laptop mee moet wordt een schoudertas al snel te lomp en te zwaar. Zeker als je van plan bent om er veel mee te gaan lopen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als ik op vakantie ga en als ik een laptop meeneem, dan gaat die tijdens de vakantie nooit mee op stap. Dus waarom niet een normale rugzak waar je een camera tas in kwijt kan. Ik heb een rugzak waar mijn Billingham Hadley Small in kan met nog meer zooi (zoals een laptop, jas, accessoires e.d.). Op locatie laat ik die rugzak achter in het hotel of appartement en ga op stap met alleen de kleine camera tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chiron schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:34:
Statief mag alleen als check in het vliegtuig in, niet als carry on.
Ik heb een aantal vluchten gehad met statief in mijn handbagage, waar staat het dat je die niet mee mag nemen je handbagage in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord
In vrijwel alle regels van airlines staat iets over voorwerpen die als slagwapen gebruikt kunnen worden, waaronder statieven. Check in luggage is geen probleem.

Of je ermee weg komt als carry on verschilt per airline, grootte van je (opgevouwen) statief, bestemming en het humeur van het personeel.

Ik zou het in ieder geval checken met je airline, en dan heb je nog personeel van het vliegveld zelf wat moeilijk kan gaan doen. Als het niet in de regels van je airline staat ben je nog altijd overgeleverd aan de willekeur van die mensen.

Die gok zou ik in ieder geval zelf niet wagen, zeker niet met een wat duurder statief.

Op de vluchten waar ik vloog heb ik in ieder geval zat mensen met een statief uit de rij voor de security gepikt zien worden, danwel het verzoek zien krijgen bij de incheckbalie om het ding alsnog in de check in luggage te stoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chiron op 29-05-2016 21:17 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
[b][message=47012347,noline]
Maar goed, als ONA op je lijstje stond kan je ook eens naar Billingham kijken :)
Kijk ook eens naar de thinktank retrospective serie. Mooie tassen. Erg functioneel en goedkoper dan je onderzochte alternatieven.
In die thinktank retrospective tassen past geen statief, toch? (zoals bv. bij peak design wel kan door hem aan de flap te bevestigen.)

Billingham had ik al eens naar gekeken, maar ze leken hetzelfde probleem als Ona te hebben omtrent het meenemen van een statief. Geldt dit voor al hun modellen? Daarnaast spreekt het uiterlijk en de kleurstelling me veel minder aan dan Ona, en dat wordt wel belangrijk als we over dit soort prijzen spreken.

Momenteel voldoet mijn event messenger prima op dit vlak, op het feit na dat er geen laptop in past.
Als ik op vakantie ga en als ik een laptop meeneem, dan gaat die tijdens de vakantie nooit mee op stap. Dus waarom niet een normale rugzak waar je een camera tas in kwijt kan. Ik heb een rugzak waar mijn Billingham Hadley Small in kan met nog meer zooi (zoals een laptop, jas, accessoires e.d.). Op locatie laat ik die rugzak achter in het hotel of appartement en ga op stap met alleen de kleine camera tas.
Dit is best een goede opstelling, echter zou dit nooit werken bij lowcost (ryanair) maatschappijen als je zo'n formaat rugzak wil meenemen als extra item. In dat geval zou ik de laptop gewoon in de carry-on stoppen bij de kleren en de cameratas dragen als extra item. Sowieso heb je gelijk wat betreft laptop op reis, boeit niet heel veel, ik neem hem vooral mee om alvast mee te backuppen.

Het punt van de laptop in de cameratas is meer handig omdat ik dan mijn camera dagelijks kan meehebben. Met bijvoorbeeld enkel de 28mm is het beperkt extra gewicht en kan ik altijd snel een foto maken als ik wat interessants tegen kom.

De rugzak: Het is een optie, zeker gezien mijn eisen lijkt het een logische keuze. Het gewicht blijft echter vrij beperkt doordat ik zelden alle cameraspullen én de laptop zou meenemen. Op reis laat ik die sowieso achter in het hotel. In Nederland hoef ik niet altijd die lenzen en flitser mee te hebben.

Hebben jullie aanbevelingen wat betreft rugzakken? Ik zoek iets klein mét plaats voor die tripod, en een flesje water. Ik vrees dat ik wat betreft messengers niks beters zal vinden dan de Peak Design. Waar an sich niet veel mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Statief is redelijk ruim begrip. Ik heb hier nog een Surui t025x liggen deze is opgevouwen 30 centimeter. En die vervoerde ik in een Retrospective 7 of in mijn ONA leren brixton. Persoonlijk heb ik meer met mijn ONA tas. Dit is een heerlijke tas om te gebruiken.

Verder heb ik mijn statief ook wel eens met een karabijnhaak aan mijn ONA hangen. Tegenwoordig veelal de Gitzo GT1555T. Dit werkt voor mij ook prima.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hoe had je die dan in je brixton zitten? Gewoon bovenop je cameraspullen? Ik heb namelijk datzelfde Sirui statief maar dan in aluminium.

Ik snap dat de Ona super is, het zien er zeer degelijke tassen uit met lovende reviews. Enige nadeel is de heftige prijs, maar als ik hem dagelijks kan gebruiken heb ik dat er nog wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Had het statief aan de zijkant staan in een vak. Maar zelden boven op liggen. Tegenwoordig hang ik statief aan de zijkant. Werkt eigenlijk net zo fijn. Het is en blijft iets persoonlijks.

Gebruik mijn ONA voor fotografie, maar ook als laptop tas naar kantoor. Gebruik hem nu zo'n drie jaar en nog steeds erg content mee. Alleen de browery de deur uit gedaan. Deze vond ik te klein en stug.

Tassen zijn erg persoonlijk. Kan alleen maar schrijven gan naar de winkel en test enkele tassen zelf met je eigen spullen erin.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

cedrix5 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:56:
[...]

In die thinktank retrospective tassen past geen statief, toch? (zoals bv. bij peak design wel kan door hem aan de flap te bevestigen.)
Ik steek vaak 1 poot van het statief door de draagband van mijn Hadley Small. Niet om kilometers mee te lopen, maar dan heb je iig ff je handen vrij. Dat kan je in feite bij iedere messenger doen. Daarnaast heeft een messenger bag aan 2 kanten de draagband zitten. Een beetje tweakert kan die ophangpunten misbruiken om via een lus constructie een statief onder de tas te laten hangen.
Als alternatief kan je ook een schouderriem voor je statief aanschaffen. Kan je hem gewoon op je rug dragen naast je messenger.
Billingham had ik al eens naar gekeken, maar ze leken hetzelfde probleem als Ona te hebben omtrent het meenemen van een statief. Geldt dit voor al hun modellen? Daarnaast spreekt het uiterlijk en de kleurstelling me veel minder aan dan Ona, en dat wordt wel belangrijk als we over dit soort prijzen spreken.
Er zijn billingham tassen (de grotere) waar je met 'loops' een statief kan bevestigen aan de tas. Volgens mij de 225 en hoger serie. Maar ik gok dat de prijs en de kleurstelling deze buiten de boot laat vallen. Alhoewel ze tegenwoordig ook 'hippe' kleuren hebben bij Billingham.
Dit is best een goede opstelling, echter zou dit nooit werken bij lowcost (ryanair) maatschappijen als je zo'n formaat rugzak wil meenemen als extra item. In dat geval zou ik de laptop gewoon in de carry-on stoppen bij de kleren en de cameratas dragen als extra item. Sowieso heb je gelijk wat betreft laptop op reis, boeit niet heel veel, ik neem hem vooral mee om alvast mee te backuppen.
Er zijn speciale jassen die je vol met gear kan stoppen waardoor je minder bagage bij je hebt. Ik weet alleen niet of je buurman/vrouw daar blij van wordt :)
Het punt van de laptop in de cameratas is meer handig omdat ik dan mijn camera dagelijks kan meehebben. Met bijvoorbeeld enkel de 28mm is het beperkt extra gewicht en kan ik altijd snel een foto maken als ik wat interessants tegen kom.
Dat kan ik niet volgen. Je zeult je laptop mee in je camera tas, maar doe daar niets mee lees ik zo. Of ga je na iedere foto een backup maken :).
OF is het een 'laptop-tas' die je zakelijk gebruikt / op school waar ook een camera bij moet kunnen?

En er is ook geen '1-size-fits-all'. Je bent vast niet de enige hier die meerdere fototassen (nodig) heeft. Ik heb 2 verschillende rugzakken (1 gear-only en 1 met een daypack deel) en een kleine messenger (Hadley Small)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
Edit: Heb zojuist de Tenba DNA 8 besteld, Kon niets vinden wat beter bij mijn wensen past en had er al teveel tijd ingestoken.

[ Voor 97% gewijzigd door Sato op 21-06-2016 21:35 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Mss of topic maar ergens ook niet...

Nemen jullie je tripod gewoon mee op een vlieger? Heb altijd schrik dat ze dat gaan aanzien als een "wapen" en daarom gaan afnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaringen met lens pouches in een gewone rugzak? Het gaat bij mij vooral om redelijk compacte primes die ik graag mee zou willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sphinkx schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:21:
Mss of topic maar ergens ook niet...

Nemen jullie je tripod gewoon mee op een vlieger? Heb altijd schrik dat ze dat gaan aanzien als een "wapen" en daarom gaan afnemen..
Mijn monopod doe ik in de ruimbagage. Die kan wel wat hebben qua ruwe behandeling, is (denk ik) ook niet echt de moeite waard voor een dief, en die heb ik liever niet in de handbagage vanwege de kans dat ze hem innemen. Al lijkt die kans me heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 00:42:
Heeft er iemand ervaringen met lens pouches in een gewone rugzak? Het gaat bij mij vooral om redelijk compacte primes die ik graag mee zou willen nemen.
Ik heb meestal camera en lenzen in een insert of zelfs een schoudertas in een gewone rugzak en dat gaat prima. Ook wel de camera+lens in een sjaal of i.d. gewikkeld in een gewone rugzak. Gewoon even opletten dat het niet zomaar tegen elkaar gaat stuiteren of dat er andere harde dingen in je rugzak er bij zitten, en dan moet het niet zo'n probleem zijn, lijkt me.
Sphinkx schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:21:
Ik stop m'n statief altijd in de koffer, lijkt me minder problemen te kunnen geven met de security check, want daar ben je vaak ook maar een beetje afhankelijk van de regels van die specifieke luchthaven(s) en hoe het personeel zich die dag voelt. Sowieso geen spikes op je statief, maar er zijn mensen die het statief wel gewoon zo met de handbagage mee hebben genomen, dus het kan wel.

Het kan makkelijk zijn als je statief ook in je tas past (bij mij moet het aan de zijkant hangen), geeft mogelijk minder problemen bij check-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 07:36:
[...]

Ik heb meestal camera en lenzen in een insert of zelfs een schoudertas in een gewone rugzak en dat gaat prima. Ook wel de camera+lens in een sjaal of i.d. gewikkeld in een gewone rugzak. Gewoon even opletten dat het niet zomaar tegen elkaar gaat stuiteren of dat er andere harde dingen in je rugzak er bij zitten, en dan moet het niet zo'n probleem zijn, lijkt me.
Wat voor insert gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De small pro ICU van F-stop. Beetje lomp buiten gebruik voor F-stop tassen, dus waarschijnlijk heb je daar niet zoveel aan, maar ik zie hier wel met enige regelmaat wat inserts van ebay of iets dergelijks voorbij komen, die lijken me dan een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:35:
De small pro ICU van F-stop. Beetje lomp buiten gebruik voor F-stop tassen, dus waarschijnlijk heb je daar niet zoveel aan, maar ik zie hier wel met enige regelmaat wat inserts van ebay of iets dergelijks voorbij komen, die lijken me dan een betere optie.
Ik heb onlangs zo'n ICU via Ebay besteld. Zou precies in mijn rugzak moeten passen. Zal wel een plaatje posten als ik 'm binnen heb :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 19:50
Je kan ook kijken naar de BYOB serie van Tenba. Afhankelijk van hoe groot je tas is hebben ze verschillende opties. Ik heb nu de BYOB10 in bestelling staan bij Kamera Express, dus dat wordt binnenkort eens passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga eens kijken, het zou bij mij om een standaard Eastpak rugzak gaan. Daar wil ik het op de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:08

g0tanks

Moderator CSA
Grappig dat de laatste berichten over insets gaan, ik wilde namelijk net kijken of iemand daar ervaring mee had. Op eBay is een hoop meuk te vinden en in de Nederlandse webwinkels lijkt er niet veel keus te zijn. Ik wil eigenlijk een Crumpler Haven hebben, maar die is nergens te vinden:
Afbeeldingslocatie: http://ic.pics.livejournal.com/newnay48/15401776/20727/original.png

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er wel goed uit. Heb nu een Crumpler Pretty Boy XXXL 7000 of iets dergelijk in m'n tas gepropt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
De Pretty Boy Xxxl? Ik ga er maar niet op googlen.. ;)

Ik gebruik voor Ryan Air-weekendjes weg ook gewoon een (el cheapo) insert in m'n weekendtas, werkt prima en dwingt je om eens niet te veel fotozooi mee te slepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
Onlangs na flink wat zoeken een nieuwe tas gekocht aangezien mijn Retrospective5 niet meer voldeed om mijn uitrusting mee te nemen en ik wou bovendien een rugzak zodat ik tijdens een wandeling ook nog wat niet-camera gerelateerde zaken mee kon nemen als ik wat cameraspul er uit laat.
Door mijn eerdere TT ervaring was ik er eigenlijk wel een beetje uit dat het een Urban Approach 15 moest worden, maar met wat passen en meten in de winkel (en door een verkoper die met een alternatief aankwam waar ik zelf niet naar had gekeken omdat ik geen "typische camera tas" wou :P) kwam ik uit op een LowePro ProTactic 350.

Aangezien er al veel reviews te vinden zijn over deze tas ga ik er niet nog een schrijven, maar wat ik zelf slecht kon beoordelen was hoe een tas er met een m43 uitrusting uitzag aangezien er veel reviews uitgaan van een dslr. Om die reden hier een foto van mijn indeling, wellicht heeft iemand er wat aan

Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~robterpe/Photos/Tas02.jpg

Wat zit er in:

E-M10 mkii met 12-35/2.8
40-150/2.8 PRO
40-150 ED
25/1.8
1.4 TC
Filters/batterijen/lader/zonnebril/netbook
En dan heb ik nog ruimte over voor een extra lens en body.

Grootste voordeel van deze tas tov de TT tas voor mij is dat ik zowel de 40-150/2.8 als de 12-35/2.8 gemount kan hebben zonder dat ik de hele tas moet verbouwen (bij de TT kwam ik in de knoei met het middenschot). Verder zijn de diverse manieren van openen ideaal tov de TT.

Nadelen tov de TT, de afwerking is een stuk minder, de losse accessoires voor tripod en drinkfles zijn omslachtig (die netjes van TT zijn een stuk mooier en praktischer) en de vakjes in de klep voor kabels e.d. zijn echt krap.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 10:55

Twhomp

Stayin' Alive

Thanks [TAG]Speedy! d:)b
MFT wordt altijd een beetje vergeten door fabrikanten als het om gebruiksvoorbeeldfoto's gaat.

Wellicht dat men me hier op weg kan helpen met het volgende?

Ik heb twee MFT bodies.
De ene gebruik ik als main, met een handstrap. MFT is lekker licht :Y
De andere kan ik dan niet meer in mijn hand dragen.
Toch wil ik die snel bereikbaar hebben.
Ik zit te denken om het hengsel van mijn messenger bag te gebruiken als shoulder sling (ala BlackRapid / Optech).
Als ik de tweede camera nodig heb, laat ik de main aan de handstrap bungelen en heb ik mijn handen vrij voor de back-up. En als ik de main gebruik, bungelt de back up aan zijn "messenger-strap".

De redenen om dit te doen: minder lelijk dan met een sling of dubbele sling ("tuigje") rondlopen.
En ik zie nooit foto's van iemand die een messenger bag draagt en een sling gebruikt.
En die tas draag ik toch (zitten lensen, accu's, etc. in).

Voordat ik een sling op de kop tip om te verbouwen (lees: de "slider" van te jatten), wat vinden jullie?
Zie ik iets over het hoofd?
Is het überhaupt een goed idee?

(en waarom bestaan er (voor zover ik weet) nog geen camera sling messenger bags?)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je zult het niet vaak zien omdat het niet echt comfortabel is lijkt mij :+ Nou zal dat met een MFT misschien wel meevallen als het een wat kleiner model is. Maar het bungelt behoorlijk los rond in tegenstelling tot met een goede strap.

Zelf heb ik geen MFT maar een full size DSLR en combineer ik een rug tas met een strap zonder problemen. Misschien estetisch minder verantwoord maar het werkt prima.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 18:04
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/o6hb3s.png

Van de week maar mijn trouwe Lowepro Flipside 400 AW vervangen door zijn grote neef. De Lowepro Pro Roller x300 AW.

Een hele verademing. Ik was enorm aan het twijfelen of ik niet voor een Pelican zou gaan, maar toch maar het budget iets meer opentrokken om deze aan te schaffen. Een hele verademing.

Hiernaast heb ik nog een Lowepro Photo Hatchback 22L AW Backpack dus die gaat mee op kleine tripjes. En de flipside ga ik maar eens verkopen, maar dit was een hele fijne tas! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Na een dikke 2 week zoeken voor een fototas (rugtas) die ik voor m'n verjaardag kon vragen moet ik toch erkennen hulp nodig te hebben. Er is 1 eis die telkens roet in het eten gooit.

Mijn eisen,
Moet een 15 inch macbookpro inpassen (met sleeve)
relatief kleine tas zijn.
mag echt niet op een fototas lijken.
Rugtas

wat wil ik erin kwijt.
1 body (FX)
2/3 fx zoom/prime lenzen (meer mag maar ik hoef niet 8 lenzen mee te nemen.)
1 flitser
15inch macbook (met sleeve)
Adapter macbook

Wat ik tegenkom is elke tas waarin een 15 inch mac past is echt gigantisch. kan je makkelijk 6 lenzen in kwijt naast body en flitser. Het hoeft van mij niet perse een apart dedicated laptop vak te zijn, zolang de macbook er maar in past zonder het camera compartiment te blokkeren.

Ik heb een Pelican case waar alles inpast en een sling waar ik 1 body en 3 lenzen in kwijt kan maar niet m'n macbook. ik ben dus opzoek naar iets wat hiertussen valt.

wheaterproof is een een pre
Quick acces tot gear niet.

Alle bekende merken wel afgezocht. Serieus gekeken naar de grote merken bijvoorbeeld de
[ LowePro Whistler BP 350 AW ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

the mod man schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 01:00:
Na een dikke 2 week zoeken voor een fototas (rugtas) die ik voor m'n verjaardag kon vragen moet ik toch erkennen hulp nodig te hebben. Er is 1 eis die telkens roet in het eten gooit.

Mijn eisen,
Moet een 15 inch macbookpro inpassen (met sleeve)
relatief kleine tas zijn.
mag echt niet op een fototas lijken.
Rugtas

wat wil ik erin kwijt.
1 body (FX)
2/3 fx zoom/prime lenzen (meer mag maar ik hoef niet 8 lenzen mee te nemen.)
1 flitser
15inch macbook (met sleeve)
Adapter macbook

Wat ik tegenkom is elke tas waarin een 15 inch mac past is echt gigantisch. kan je makkelijk 6 lenzen in kwijt naast body en flitser. Het hoeft van mij niet perse een apart dedicated laptop vak te zijn, zolang de macbook er maar in past zonder het camera compartiment te blokkeren.

Ik heb een Pelican case waar alles inpast en een sling waar ik 1 body en 3 lenzen in kwijt kan maar niet m'n macbook. ik ben dus opzoek naar iets wat hiertussen valt.

wheaterproof is een een pre
Quick acces tot gear niet.

Alle bekende merken wel afgezocht. Serieus gekeken naar de grote merken bijvoorbeeld de
[ LowePro Whistler BP 350 AW ]
Klinkt als iets wat prima in mijn F-Stop Guru past maar ik weet niet wat je budget is en of je dat te veel op een foto tas vind lijken?

Edit: fail. Ik zie nu dat het gaat om een 15" macbook. Dat wordt misschien krap maar mijn 13" past er in ieder geval wel makkelijk in. Zou je dus moeten uitproberen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 14-07-2016 01:07 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
Sato schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 03:24:
Edit: Heb zojuist de Tenba DNA 8 besteld, Kon niets vinden wat beter bij mijn wensen past en had er al teveel tijd ingestoken.
Tas is retour gegaan, Prima tas maar hij past helaas niet bij mijn manier van fotograferen.
En eerlijk gezegd vind ik hem ook erg prijzig voor een vrij kleine tas.

Inmiddels een Lowepro Apex 140 AW in gebruik genomen waar ik zeer tevreden over ben en die ook uitstekend aansluit bij mijn gebruik.

Gebruik hem voor een Olympus OMD E-M10 Mark II met officiële grip en bevestigd objectief. Met voldoende ruimte over voor een extra objectief of flitser en wat klein spul, Niet dat ik daar gebruik van maak.

Voor de aanschaf van bovengenoemde camera had ik al een Lowepro Classified 160 AW in gebruik die plaats bied aan een Nikon D600 met 105mm f/2.8 VR Micro met zonnekap bevestigd en 2 SB-700's of extra lens.
Deze set gaat er waarschijnlijk uit, Mij te zwaar tijdens het fotograferen.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
g0tanks schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:51:
Grappig dat de laatste berichten over insets gaan, ik wilde namelijk net kijken of iemand daar ervaring mee had. Op eBay is een hoop meuk te vinden en in de Nederlandse webwinkels lijkt er niet veel keus te zijn. Ik wil eigenlijk een Crumpler Haven hebben, maar die is nergens te vinden:
[afbeelding]
Ik heb uiteindelijk een Crumpler 'inlay zip protection pouch' gekocht. Met €39,90 vrij prijzig, maar ik ben er zeer tevreden mee. Goede padding en netjes afgewerkt. Hieronder twee foto's van de pouch met daarin mijn D700 + Nikon 28-105mm en een losse Tamron 70-300 VC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0FgeycQj5hR831aClPFncQCd/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/djwElBUqTWrRv36hb6WwqZ3J/full.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Laatst online: 17-09 16:10
ziet e goed uit g0tanks! Ik heb een laptop tas van Crumpler en die gaat inmiddels al kleine 10 jaar prima mee. Ik verwacht dat die inlay het dus ook nog wel even uit gaat houden :)

Er is momenteel ook een Kickstarter van Peak Design voor een aantal nieuwe tassen. Ze verwachten de tassen te verschepen in December. Doel van de kickstarter was op de eerste dag overigens al gehaald en verdubbeld.

Het is dat ik al een mooie fstop heb nu, anders had ik dit wel overwogen ;)
* click op afbeelding voor link naar de kickstarter
Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/013/040/202/7bdf708587962ba8c79433be502fff20_original.png?w=680&fit=max&v=1468365974&auto=format&lossless=true&s=396ae6b161804c9f9897d0dcb65b4769

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

g0tanks schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:40:
[...]

Ik heb uiteindelijk een Crumpler 'inlay zip protection pouch' gekocht. Met €39,90 vrij prijzig, maar ik ben er zeer tevreden mee. Goede padding en netjes afgewerkt. Hieronder twee foto's van de pouch met daarin mijn D700 + Nikon 28-105mm en een losse Tamron 70-300 VC.
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat ziet er wel goed uit. Zou ik daar een A7 met 3 redelijk formaat primes in kwijt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:20:
[...]

Dat ziet er wel goed uit. Zou ik daar een A7 met 3 redelijk formaat primes in kwijt kunnen?
Ik denk het wel, maar om zeker te weten zou je het moeten nameten. Formaat van de tas staat op de website: http://www.crumpler.eu/th...ion-pouch-m-burned-orange

Er is een versie zonder padding die iets groter is: http://www.crumpler.eu/the-inlay-zip-pouch-m-black

Daarnaast is er nog een ander type inlay die significant groter is, maar geen rits heeft: http://www.crumpler.eu/the-inlay-pouch-7500-black-blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:35:
Zoals beloofd, mijn insert is binnen dus hierbij twee foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/35kr0a1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2qlfio4.jpg

Afmetingen:
- Extern: 33*24*14 cm
- Intern: 30 * 21 * 11 cm

Wat past erin:
- Canon 6D + 24-70 2.8
- Canon 70-200 f/4 IS
- Sigma 17-35 f/2.8-4 (77mm filter thread)
- Filter
- Lader
- 3x batterij
En dan heb je in de flap nog twee vakjes (vergelijkbaar met het borstzakje op een overhemd, maar dan wat kleiner) waar je geheugenkaarten in kunt doen.

Al met al op het eerste zicht tevreden, ga 'm vanavond uitproberen bij het vierdaagsevuurwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Goed ding, maar dat is puur voor het transport neem ik aan? Stop je dat geheel dan in rugtas/weekendtas/koffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, inderdaad. Gaat in mijn rugzak. Ik bezoek aankomende vakantie o.a. Finland en St. Petersburg. Zeker in Finland zal het veel hiken zijn, dus wilde ik een goede rugzak meenemen om overdag mijn gear + ander spul te kunnen dragen. Mijn huidige fototassen zijn daar niet voor geschikt (sling die aan het uitscheuren is :( en een schoudertas waar geen 3 lenzen + drinken + eten + andere zooi in past, nog los van het gewicht dat niet prettig is om op één schouder te dragen).

Ik had al een backpack, dus vandaar deze insert :) Ook een beetje met het idee dat 'ie wat langer mee kan. Hij past ook in mijn dagelijkse tas en in de meeste standaard rugzakken, heb 't formaat daar speciaal op uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

g0tanks schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:40:
[...]

Heb jij 'm besteld via Crumpler of ergens in een (web)winkel in NL gekocht?

Ik ben op zoek naar een combinatie daypack/fototas, die ik kan gebruiken voor 1 of 2 dagen de bergen in. Ik zoek bij voorkeur een tas met een gaas aan de rugkant; iemand een idee hoe dit heet?

Heb tot nu toe twee tassen gevonden die ik wil proberen: Lowepro Photo Sport Pro 30 en een Manfrotto Offroad Hiker 30. Mocht iemand nog andere suggesties hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Gekocht via Crumpler. Er zijn weinig (geen?) webshops te vinden die Crumpler artikelen verkopen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
Korakal schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:05:
[...]
Heb jij 'm besteld via Crumpler of ergens in een (web)winkel in NL gekocht?

Ik ben op zoek naar een combinatie daypack/fototas, die ik kan gebruiken voor 1 of 2 dagen de bergen in. Ik zoek bij voorkeur een tas met een gaas aan de rugkant; iemand een idee hoe dit heet?

Heb tot nu toe twee tassen gevonden die ik wil proberen: Lowepro Photo Sport Pro 30 en een Manfrotto Offroad Hiker 30. Mocht iemand nog andere suggesties hebben :)
Ik had gisteren de Manfrotto off-road hiker 30 geprobeerd maar ik vond hem qua stevigheid en ventilatie tegenvallen naast mijn gewone rugzak (Osprey Stratos 24). Maar die is te klein voor de Tenba BYOB 13 (en de BYOB 10 is nergens leverbaar). Als ik toe was aan een nieuwe daypack die ook (optioneel) min of meer geschikt was voor fotospul zou ik nu de Osprey Stratos 34 of 36 halen met de Tenba BYOB 13 (onder voorbehoud dat het ook past natuurlijk, maar op papier lijkt het daar wel op ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Hmmm interessant! Ik heb een Stratos 36. Ik ga zometeen bij Kamex eens kijken of dat past! Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
Korakal schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 07:31:
Hmmm interessant! Ik heb een Stratos 36. Ik ga zometeen bij Kamex eens kijken of dat past! Thx!
Ik ben benieuwd of het wat is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Voor onderin de Stratos 36 heb ik een https://tweakers.net/prod...rumpler-quick-escape-700/ gekocht. Deze past precies en heeft voldoende padding. De BYOB's konden er niet fatsoenlijk in, net als diverse andere tassen die we hebben geprobeerd.

De tas die ik als combi daypack/cameratas heb gekocht is een pricewatch unsorted: Mindshift Rotation 180º Professional "Powered by ThinkTank" - de pricewatch unsorted: Manfrotto Off Road Hiker 30L Backpack Grijs was 'second best'. Het draagcomfort van de Mindshift was duidelijk beter; ik heb slechts als minpunt aangetekend dat 'ie geen los rugpand (met gaas) heeft en iets zwaarder is dan de Manfrotto.

Verder zijn in mijn ogen alle andere tassen waardeloos om mee te lopen. Ik vraag mij bij sommige zelfs af of de fabrikant ooit zo'n tas zelf heeft geprobeerd te dragen. De meest opvallende vond ik nog de pricewatch unsorted: Lowepro Photo Sport Pro 30L AW (Grijs) - het frame staat zonder enige padding tegen je rug aan. Dat voelde zelfs zonder belading al totaal onbruikbaar :S en met belading deed het gewoon pijn.

Overigens bij het passen en uitzoeken uitstekend geholpen door iemand van Kamera Express in Capelle. Hij kwam met de suggestie voor de r180 pro aan; die had ik gemist in mijn zoektocht. Well done! d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Korakal op 01-08-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
Ik snap de prioriteit die fabrikanten op het beschermen van de apparatuur leggen wel. Maar van mij zouden ze best wat compromissen mogen doen ten gunste van draagcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb een F-stop Loca (UL) en een Clik Elite Probody Sport, en beide scoren bij mij hoog op draagcomfort. Draagcomfort is ook persoonlijk, maar ik ben wel benieuwd naar welke andere rugzakken je geprobeerd hebt die oncomfortabel waren.

De bescherming van fotospullen is van secundair belang, vind ik, een oncomfortabele rugzak zal ik minder vaak dragen. Ook toegankelijkheid vind ik persoonlijk van hoger belang dan de bescherming. Uiteindelijk is zo'n laagje schuim ook weinig meer dan wat bescherming tegen het tegen elkaar stoten en knarsen van verschillende dingen in je rugzak. Als je rugzak valt, doet dat kleine beetje foam ook vrij weinig ter bescherming. Dat is ook prima, want een dikke laag foam betekent ook weer grotere buitendimensies en/of minder binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De Kata 3n1-30 vond ik al een fijne tas maar de F-Stop Guru vind ik nog net een stuk beter. Totaal niet te vergelijken met de wat gangbaardere en goedkopere Lowepro modellen. Je betaald wat maar krijgt daar een hoop comfort voor terug :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De genoemde LowePro Photo Sport 30L is €179 (adviesprijs, gok ik), dat komt wel aardig dicht in de buurt van een (kale) Guru. Prijs is ook een slechte indicator van draagcomfort, denk ik. Mijn Probody Sport was goedkoper dan dat (en ruim goedkoper dan de Loca + insert), maar die vind ik wel comfortabeler om te dragen dan de Loca. Niet dat de Loca nu direct oncomfortabel is, maar voor mij toch wel iets minder fijn.

De Kata 3n1-20 heb ik ook wel eens geprobeerd, maar die vond ik juist weer niet zo comfortabel om te dragen.

[ Voor 27% gewijzigd door henkie196 op 01-08-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
henkie196 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:40: Draagcomfort is ook persoonlijk, maar ik ben wel benieuwd naar welke andere rugzakken je geprobeerd hebt die oncomfortabel waren.
Het is niet per se dat ze allemaal oncomfortabel zijn. Het is dat ik bij rugzakken een mesh en frame wil dat de tas van mijn rug afhoudt voor ventilatie. En de tassen die dat leveren zijn naar mijn mening te klein, te duur of niet goed genoeg gemaakt. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een messenger bag met een uitneembare insert die in mijn rugzak past voor als ik langer op pad ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik stop ook wel eens een hele schoudertas als insert in één van m'n gewone rugzakken. En voor wandelen heb ik niet altijd een netje nodig om de rugzak van m'n rug te houden, bv. de Probody Sport die ik heb knikt om het foto gedeelte (als ik het daypack gedeelte niet te vol heb gestouwd), en hangt daarmee ook vrij van mijn rug. Dat werkt niet op de fiets, dan heb ik echt een netje nodig voor die extra ventilatie.

Ik weet ook niet of de huidige Probody Sport, die volgens mij alleen nog maar met laptop vak verkrijgbaar is, net zo fijn zou dragen voor mij als degene die ik heb (die alleen een ruimte heeft voor een waterzak, niet voor een laptop).

Voor de bereikbaarheid van de fotospullen is zo'n insert in een gewone rugzak overigens niet zo handig, vind ik. Voor het gewicht wil je het graag onderin hebben, maar daarmee komt al het andere er automatisch bovenop te liggen. Ik heb een Dakine Pro II die een soort van schuin gesplitst compartiment heeft, en daarmee kan ik nog redelijk bij m'n spullen komen (foto spullen via de rugkant, de rest via de bovenkant). Helaas draagt die rugzak weer niet zo fijn.

[ Voor 26% gewijzigd door henkie196 op 02-08-2016 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:18:
Ik heb de tassenkoop nog wat uitgesteld voorlopig, nog wat ge-internet en nog wat mogelijk interessante fabrikanten tegengekomen: Barber Shop Bags, Compagnon, Millican. Maar vermoedelijk blijf ik bij het plan om een Hadley Small en een Retrospective 5 eens rechtstreeks te vergelijken.
Ik ben er helaas niet aan toe gekomen eens goed naar tassen te kijken, maar omdat ik toch wel eens de neiging heb om mijn camera mee te nemen naar plaatsen waar ik dan met samengeknepen billen rondloop, zit ik nu ook een tas met eeh wat hogere IP-rating te overwegen (IP67 bijvoorbeeld). Dan kom je al snel bij Ortlieb (ritstassen) uit, maar als ik op internet zoek zijn de ervaringen daarmee wat wisselend. Ook moet het gewoon een handige tas zijn voor algemeen gebruik... Heeft iemand nog andere 'waterbestendige suggesties' of eventueel ervaringen met de ortlieb ritstassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Even een oproepje voor de mensen die een 15inch MacBook/laptop mee zeulen.

Ik ben op zoek naar een tas voor dagelijks gebruik om mijn 15" laptop mee te nemen en wat ruimte voor een camera (Fujifilm X100s nu, maar laten we formaatje spiegelreflex i.c.m. lens aanhouden).

Ik heb nu een Think Tank retrospective 30, maar daar past de laptop helaas niet in.

Ik zoek wel iets wat kwalitatief vergelijkbaar is. Bij voorkeur een lederen tas, maar stof mag ook. Mits het net zo degelijk als mijn Think Tank is.

Ik heb gekeken voor een Billingham tas. Die zijn volgens mij ook super degelijk, maar heb nog geen formaatje 15" geschikt gevonden.

Ow ja, mijn voorkeur gaat uit naar een schoudertas, maar rugtas is ook goed. Geen sling of iets dergelijks.

Wie ow wie heeft er nog een tip?

[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 15-08-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:21:
Ik ben er helaas niet aan toe gekomen eens goed naar tassen te kijken, maar omdat ik toch wel eens de neiging heb om mijn camera mee te nemen naar plaatsen waar ik dan met samengeknepen billen rondloop, zit ik nu ook een tas met eeh wat hogere IP-rating te overwegen (IP67 bijvoorbeeld). Dan kom je al snel bij Ortlieb (ritstassen) uit, maar als ik op internet zoek zijn de ervaringen daarmee wat wisselend. Ook moet het gewoon een handige tas zijn voor algemeen gebruik... Heeft iemand nog andere 'waterbestendige suggesties' of eventueel ervaringen met de ortlieb ritstassen?
Tenzij je echt wilt gaan raften of zeilen of iets dergelijks, zou ik gewoon vertrouwen op een regencover. Ik heb geen ervaring met de ritsen, maar ik heb zelf een Ortlieb Track, welke slechts IP64 is, maar waarvan ik vermoed dat die ook nog wel een korte plons in het water zou overleven. Ik gooi hier af en toe ook mijn schoudertas in (als soort van insert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 14:05
PdeBie schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:42:
Even een oproepje voor de mensen die een 15inch MacBook/laptop mee zeulen.

Ik ben op zoek naar een tas voor dagelijks gebruik om mijn 15" laptop mee te nemen en wat ruimte voor een camera (Fujifilm X100s nu, maar laten we formaatje spiegelreflex i.c.m. lens aanhouden).

Ik heb nu een Think Tank retrospective 30, maar daar past de laptop helaas niet in.

Ik zoek wel iets wat kwalitatief vergelijkbaar is. Bij voorkeur een lederen tas, maar stof mag ook. Mits het net zo degelijk als mijn Think Tank is.

Ik heb gekeken voor een Billingham tas. Die zijn volgens mij ook super degelijk, maar heb nog geen formaatje 15" geschikt gevonden.

Ow ja, mijn voorkeur gaat uit naar een schoudertas, maar rugtas is ook goed. Geen sling of iets dergelijks.

Wie ow wie heeft er nog een tip?
2 voorbeelden die je eens moet bekijken.
De thinktank Lilly deane tutto is sterk, relatief licht en zou voldoen. In Nederland volledig in het zwart te krijgen.
De compagnon the messenger in leer ook een fraaie schoudertas.

[ Voor 7% gewijzigd door edje-bel op 16-08-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben ook aan het overwegen een insert in combinatie met 'normale tassen' aan het overwegen (of eventueel een paar inserts verschillende grootte). Ik heb eigenlijk altijd normale tassen gebruikt, en dan zelf iets geconstrueerd/de spullen er op de een of andere manier ingekregen, maar een snel te pakken tas/insert met spul heeft wel zijn voordelen denk ik.

Is bij de Tenba BYOB-tassen het deksel weg te halen/compact weg te vouwen?

Heb het antwoord gevonden (als ik me niet vergis), het deksel is weg te stoppen in een steekvak

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Sinds ik wat heb gesnoeid in mijn fotogear gebruik ik ook alleen nog maar een insert in een normale rugzak/daypack. Hierin past precies mijn D7100 met grip (of zonder grip maar met F80), een 50mm of 35mm F1.8 en een 17-50 F2.8, en dat is dan voldoende beschermd (het kan ook best tegen een stootje). Eventueel kan er nog een klein reisstatief los in de tas, en voor wat klein zut gooi ik er los een lenspouch in.

Grote voordeel vind ik toch het draagcomfort tov dedicated cameratassen. Dit verschilt natuurlijk per tas, maar meestal zie je toch dat die tassen plat tegen je rug aan zitten (oftewel erg zweten). Mijn Kata 3N1-20 is super qua mogelijkheden en gebruiksgemak, maar zo veel spul heb ik dus niet meer mee en ik pak toch vaak m'n camera en loop er dan een tijd mee in m'n hand. In dat opzicht maakt het niet uit dat nu eea iets minder makkelijk/snel bereikbaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door werkenslaap op 17-08-2016 13:43 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zal eens kijken hoe zo'n waterdichte ritstas werkt, mijn (beperkte) ervaring met waterdichte ritsen is toch dat ze vaak behoorlijk stroef werken, wat een nadeel zou zijn voor een fototas, als je die tenminste regelmatig zou willen openen en sluiten.

Daarnaast moet ik natuurlijk een geschikte insert vinden, die passend is voor de spullen die ik mee zou willen nemen en voor de tas(sen) die ik zou willen gebruiken. Als ik zo wat google lijken Tenba, Billingham, Domke en Crumpler inserts redelijk populair te zijn, maar welke is het beste voor mij.....

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Die ritsen zijn voorzien van een dun laagje pvc en lopen stroever dan de versies zonder. Je schijnt hier middeltjes voor te hebben waardoor je die ritsen wat soepeler kunt laten lopen. Veel outdoor jassen hebben dit ook. Btw, na een tijdje gaan deze ritsen ook wat soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kwam een internetpost tegen van iemand die een insert had gekozen en daar door K&K pirate business een tas op maat van brandweerslang had laten maken, op zich ook wel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:02:
Die ritsen zijn voorzien van een dun laagje pvc en lopen stroever dan de versies zonder. Je schijnt hier middeltjes voor te hebben waardoor je die ritsen wat soepeler kunt laten lopen. Veel outdoor jassen hebben dit ook. Btw, na een tijdje gaan deze ritsen ook wat soepeler.
Heb inmiddels een waterdichte tas geprobeerd (Ortlieb Reporter (zijn er in verschillende uitvoeringen (meteriaal en daarnaast ook kleur): in PS33 of in PS55C)). De tas is inderdaad waterdicht en de rits (een TIZIP MasterSeal) is eigenlijk prima te doen moet ik zeggen, alleen het laatste stukje gaat vrij zwaar maar als waterdichtheid geen noodzaak is, kan je de rits (gedeeltelijk) open laten staan (hoewel openstaande ritsen uiteraard sneller kaport gaan) en de flap gebruiken, of geen flap. De flap is vrij lang, dat is een minpuntje, maar je kan hem eventueel onder om de tas heenwikkelen en met de sluithaken weer aanhaken, zodat het ding in iedergeval niet rondbungeld. De opening is wel vrij krap, dat is fototas-gewijs denk ik het grootste minpuntje. Binnenin is een binnentasje met laptopvak, pennenvakken en nog wat rits/klittenbandvakjes met klittenband aan de buitentas vast ingezet (en kan dus evt verwijderd worden). De draagband heeft een redelijk glijvast schouderstuk en mocht het zinvol zijn kan je de tas nog eens met een in de riem geintegreerde sluiting dwars over het lichaam vastzetten wat verschuiven vanaf de rug zou tegengaan.

Er zou zeker een foto-insert van ~35Bx~23Hx~13D (naast nog wat anders spul) in moeten passen schat ik op basis van wat proeven met stapels papier. Ben benieuwd of ik een mooie foto-insert binnen die maten kan vinden, en dan ga ik overwegen die tas+insert als fototas te gebruiken. Ik heb meestal mijn fotospul los in willekeurige tassen liggen, en zo'n insert lijkt me hoe dan ook handig om een beetje orde in de chaos te scheppen...

Nu dus even uitkijken naar een mooie insert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat die flap vrij lang is komt doordat dit heel bewust zo is gedaan. Bij hun standaard tassen is het de bedoeling dat je 'm oprolt waardoor je de opening nog meer afschermt. Ik heb een goedkoop waterdicht tasje waar zelfs geen rits op zit. De opening heeft een flexibele gekromde metalen strip die de boel dichthoudt dus daar is oprollen zelfs de enige manier om de tas waterdicht te krijgen.
Bij de messenger tassen is het wel fijn dat je de flap wat groter hebt omdat je dan ook iets meer in je tas kunt stoppen zonder dat de flap niet meer te bevestigen is (dan gaat ie in hele rare en oncomfortabele posities staan).

[ Voor 26% gewijzigd door ppl op 24-08-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ppl schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:48:
Dat die flap vrij lang is komt doordat dit heel bewust zo is gedaan. Het is de bedoeling dat je 'm oprolt waardoor je de opening nog meer afschermt. Ik heb een goedkoop waterdicht tasje waar zelfs geen rits op zit. De opening heeft een flexibele gekromde metalen strip die de boel dichthoudt dus daar is oprollen zelfs de enige manier om de tas waterdicht te krijgen.
Het is geen rolsluitingtas in dit geval (die heb ik ook (ook van ortlieb trouwens)), de roltassen zijn ook 'slechts' IP64 (al heeft mijn roltasje ook wel eens een kortstondige volledige onderdompeling goed doorstaan).

Of misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt met 'Het is de bedoeling dat je 'm oprolt waardoor je de opening nog meer afschermt.'...

De flap is in drie standen (plus een 'verkeerdom') vast te haken en ik heb er wel vertrouwen in dat hij nog wel dichtgaat als je hem echt volpropt, maar dat heb ik niet geprobeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:26:
...
Nu dus even uitkijken naar een mooie insert...
Pff, ik heb het idee dat de Tenba BYOB 10 een van de geschiktere tassen zou zijn, maar dat ding lijkt in heel Europa momenteel niet beschibaar te zijn.

Heeft iemand hier een BYOB 10? Zou leuk zijn als diegene de ervaringen zou delen. Er is natuurlijk in iedergeval iemand met een 9, maar die lijkt net wat te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 21:52
begintmeta schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 20:56:
Heeft iemand hier een BYOB 10? Zou leuk zijn als diegene de ervaringen zou delen.
:Y
Al gebruik ik dat ding echt vrijwel nooit.

Wat wil je ervan weten (of wat moet ik kwa gear erin proberen te proppen)? (aangezien de BYOB 9 op de afmetingen na, vrijwel identiek is, dus aan die review heb je al een hoop).

[ Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 27-08-2016 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:51:
Het is geen rolsluitingtas in dit geval (die heb ik ook (ook van ortlieb trouwens)), de roltassen zijn ook 'slechts' IP64 (al heeft mijn roltasje ook wel eens een kortstondige volledige onderdompeling goed doorstaan).
Ik heb ook wel gezien dat ze die roltassen gebruikten om spullen droog te houden bij raften, en mijn indruk van mijn tas is ook dat die wel een korte dip in het water zou moeten kunnen overleven. Het is me gelukkig nog nooit gebeurd dat ik het heb mogen testen.

De messenger bags van Ortlieb zien er wel netjes uit, maar een passende insert vinden valt inderdaad niet altijd mee. eBay lijkt de plek waar je het meeste kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CrashOverDrive schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 01:24:
[...]

:Y
Al gebruik ik dat ding echt vrijwel nooit.

Wat wil je ervan weten (of wat moet ik kwa gear erin proberen te proppen)? (aangezien de BYOB 9 op de afmetingen na, vrijwel identiek is, dus aan die review heb je al een hoop).
Naast een algemene indruk zou ik graag willen weten hoeveel ruimte eventueel overblijft na het pakken van een middelgrote body met klein objectief gemonteerd en drie andere objecten van maximaal het formaat ø80mm x 110mm (maar twee daarvan zeker aanzienlijk kleiner), en of je met bijgeleverde tussenschotten een zinvolle indeling kan maken om die objecten&camera van elkaar af te schermen.
henkie196 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 08:36:
...
De messenger bags van Ortlieb zien er wel netjes uit, maar een passende insert vinden valt inderdaad niet altijd mee. eBay lijkt de plek waar je het meeste kan vinden.
Je kan inderdaad zoveel vinden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Inserts met een zachte binnenkant en gladde buitenkant hebben mijn voorkeur, dus dan valt in iedergeval al een heel gedeelte af.

Bij mijn speurtocht naar inserts ben ik trouwens nog een tassenmerk dat toch wel in de ɪᴍʜᴏ exorbitante prijsklasse valt gevonden. Kan me echter wel voorstellen dat de tassen voor een bepaalde doelgroep wel interessant zijn: Oberwerth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 21:52
begintmeta schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 10:14:
Naast een algemene indruk zou ik graag willen weten hoeveel ruimte eventueel overblijft na het pakken van een middelgrote body met klein objectief gemonteerd en drie andere objecten van maximaal het formaat ø80mm x 110mm
Indruk van dat ding is goed. Voelt erg stevig en goed aan. Kwa ruimte echter.. (daarom gebruik ik mijne weinig, hij is voor mij alleen praktisch als ik body+lens, een flitser en 1 extra objectief oid meeneem).

Ik heb een Canon 6D en het kleinste glaswerk wat ik daarbij heb is een 21mm zeiss 2.8 (82mm thread). Mount ik die op mijn camera en stop ik er dan nog 2 objectieven bij (24-105 F/4L en 16-35 II F/2.8L) dan zit hij wel goed vol met alleen nog ruimte voor klein spul ala SD en doekjes.

Al zou je met die kleinere objectieven van jou een eind meer moeten kunnen komen. De insert heeft 5 schotjes erbij. 3 normale (ongeveer 10cm hoog) en 2 "dubbele" met een vouw erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
Er is nu een interessante Kickstarter gaande met betrekking tot camera tassen. https://www.kickstarter.c...y-backpack-tote-and-sling zelf heb ik de everyday 20l gekozen. Ik ben heel benieuwd hoe die gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die jongens bij Peak Design hebben het goed voor elkaar, dikke winst voordat ze zelfs maar een rugzak gemaakt hebben. Ik zou zelf niet durven om $200 in te leggen voor een rugzak waarvan ik zelf nog niet eens een binnenkant heb kunnen bekijken, of hoe de fotospullen toegankelijk gaan zijn, maar ik ben wel benieuwd wat je ervan vindt als je de rugzak binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Inderdaad, dat is het voordeel van Kickstarter voor de 'fabrikant'. Ik heb wel 3 uur lang aan google hangout meet-ups bekeken zodat ik zeer veel vragen beantwoord heb zien worden. Dit heeft mij overtuigd dat er dusdanig goed over nagedacht is dat ik de gok aandurf. + Dat het al een bestaand bedrijf is, ze meerdere high end prototypes hebben laten zien en ze zeer goed omgaan met de feedback die ze nu nog krijgen van backers. Zo word de waterdichtheid in de uiterste stand verbeterd doordat backers zagen dat er in die stand ruimte ontstond tussen de boven en zijkant. Zodra hij binnen is (eind 2016 begin 2017 verwacht ik) zal ik een review plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:15
walletje-w schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:51:
Zo word de waterdichtheid in de uiterste stand verbeterd doordat backers zagen dat er in die stand ruimte ontstond tussen de boven en zijkant.
Het lijkt overigens ook wel of er naast (links en rechts) de topflap, waar de stof een beetje verfrommeld samenzit, er een mogelijkheid is tot het verzamelen van water. Dit wil je altijd voor komen, waarom is de topflap niet groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Je kunt de topflap verstellen en als hij dus in de uiterste positie staat dan zou er zoals je zegt misschien water kunnen verzamelen aan de zijkant. Nu voegen ze daar nog een extra mechaniek aan toe die de stof zo samentrekt dat hij naar binnen valt en de regen er niet in kan komen. De topflap groter maken zou wellicht ook kunnen, dat zou je ze moeten vragen.

• Sphinkx
Ik heb ook dezelfde rugzak besteld bij Kickstarter. Momenteel heb ik gekozen voor het 30l model maar twijfel of ik niet zou downgraden naar een 20l. Nu heb ik een kleinere zak waar pad, camera en 2 lenzen in kunnen. Bij de 30l heb ik meer potentieel voor de toekomst.

Gear momenteel is Fuji XT1 + 2 zooms + 1 prime + statief.

• walletje-w
Ik ben dus voor de 20L gegaan omdat het een everyday rugzak is. Anders word hij voor mijn gevoel denk ik alweer te lomp. Nu heb ik een incase DSLR Pro pack die me net wat te lomp is in het dagelijks trein leven. Wanneer ik een opdracht heb neem ik die dan mee want daar past zonder probleem mijn gehele collectie in.
Afbeeldingslocatie: https://digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2015/11/Pratt_Incase_0248-717x478.jpg
(Niet mijn foto - ter illustratie)

• Sphinkx
Ik heb nog een weekje om te beslissen. Maar ik vrees ook dat hij iets te lomp gaat zijn.

Ik zal hem wel voornamelijk gebruiken voor mee te nemen op reis en occasioneel gebruik. Net dit is de reden van twijfel. Op reis probeer je zoveel mogelijk mee te nemen en daarom dus de 30L. Voor korte periodes is mijn huidige schoudertas voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Die Tenba BYOB 10 zal nog pakweg een maandje vanuit de EU of meer niet te krijgen zijn naar het schijnt... Nu is er natuurlijk een woud aan andere inserts, van billingham, monochrom, ona, eBay, Amazon... en Wotancraft. De 'Quick-draw camera insert (S)' van dat merk lijkt qua maten vij goed te passen, en is misschien het bekijken waard, maar hier in de buurt zijn die tassen niet beschikbaar vziw en de voor Nederland 'aangewezen' handelaar hanteert wat vreemde voorwaarden, dus die ga ik dan liever niet (direct) geld geven. Ik heb wel winkels in Frankrijk gevonden, maar weet iemand misschien ook winkels in B/NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn Lowepro Mini Trekker Classic van 9 jaar oud. De rits begint wat kuren te krijgen en de straps worden wat minder fijn. Ik heb de tas steeds met nieuwere en vooral zwaardere spullen gevuld wat hier waarschijnlijk voor gezorgd heeft :P

Wat moet er in kunnen qua camera spul?

- Nikon D600 + grip
- Nikon 24-70 2.8 + 70-200 2.8 VRI, 50mm 1.8, Tokina 12-24, Peleng 8 mm fisheye, Nikon SB600 flitser

Daarnaast moet er een Dell E7440 in kunnen (14" ultrabook). Op lange reizen gaat de flitser niet mee en de fisheye ook niet altijd, maar dan gaan er nog allerlei dingen los mee zoals een WD passport 2.5" externe schijf, GPS logger, TomTom en zonnebril in hoes.

Ook moet er de mogelijkheid zijn om minimaal 2-3 halve liter flesjes water mee te nemen in het voorvak. En het belangrijkste: hij moet mee kunnen met handbagage met bijvoorbeeld EasyJet.
Bij voorkeur zou ik een nieuwe Mini Trekker Classic kopen, maar die zijn niet meer nieuw te koop.

Opties die ik zo snel heb kunnen vinden zijn:

- LowePro ProTactic 350 AW
- Crumpler Proper Roady Photo Full Backpack

Bij beide is het voorvak aardig beperkt lijkt het voor de flesjes water. Misschien heb ik wat opties gemist, maar wat zou een goede vervanging kunnen zijn voor een Mini Trekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Je kan bij die ProTactic met het MOLLE systeem er zelf een uitbreiding aanhangen voor meerdere flesjes en als je het niet nodig hebt haal je het er af en kan hij makkelijk als handbagage (standaard zit er 1 fleshouder bij). Uitbreidingen te over bij dumpzaken

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
walletje-w schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:42:
Ik ben dus voor de 20L gegaan omdat het een everyday rugzak is. Anders word hij voor mijn gevoel denk ik alweer te lomp. Nu heb ik een incase DSLR Pro pack die me net wat te lomp is in het dagelijks trein leven. Wanneer ik een opdracht heb neem ik die dan mee want daar past zonder probleem mijn gehele collectie in.
[afbeelding]
(Niet mijn foto - ter illustratie)
Zou die 20L ook een 15.6" laptop kunnen dragen? Ik heb zelf een 15" Dell XPS, dus moet wel wat ruimte in de tas hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
[TAG]Speedy schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:08:
Je kan bij die ProTactic met het MOLLE systeem er zelf een uitbreiding aanhangen voor meerdere flesjes en als je het niet nodig hebt haal je het er af en kan hij makkelijk als handbagage (standaard zit er 1 fleshouder bij). Uitbreidingen te over bij dumpzaken
Klinkt leuk, maar loshangende spullen gaan hem niet worden wanneer hij in een voorbeeldbak van Easyjet moet :) In de Mini Trekker passen flesjes nu gewoon in het voorvak van de tas en zoiets zoek ik eigenlijk ook weer. Ik heb geen angst voor lekkende flesjes of water in de buurt van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Dan valt een ProTactic toch zowiezo af? (gezien die geen voorvak heeft). Zelf gooi ik de accessoires in de ruimbagage en hang ze op de bestemming er weer aan indien nodig.
Maar is een TT Shape Shifter niet iets als je zo flexibel wil zijn?

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
PdeBie schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:48:
[...]

Zou die 20L ook een 15.6" laptop kunnen dragen? Ik heb zelf een 15" Dell XPS, dus moet wel wat ruimte in de tas hebben namelijk.
Ja makkelijk. Mijn macbook pro 15" gaat er met gemak in als ik alle video's mag geloven. Er zijn video's van de google hangout sessies online. https://plus.google.com/+peakdesignvideo/posts. Ze hebben de meest dikke 15" laptop die ze konden vinden als referentiemateriaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
[TAG]Speedy schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:38:
Dan valt een ProTactic toch zowiezo af? (gezien die geen voorvak heeft). Zelf gooi ik de accessoires in de ruimbagage en hang ze op de bestemming er weer aan indien nodig.
Maar is een TT Shape Shifter niet iets als je zo flexibel wil zijn?
Ah, die ThinkTank komt al een stuk meer in de buurt inderdaad qua vakken en ruimte. Voor mij is flexibiliteit juist geen vereiste, ik wil juist een tas die voor de grootte zoveel mogelijk ruimte biedt. De Mini Trekker doet dat, de Shape Shifter heeft juist extra frutsels die de tas onnodig zwaar maken (1,7kg vs 1.1) en dat is toch behoorlijk wat.

De Airport Essentials lijkt wel iets, maar ook daar is het voorvak weer erg beperkt :/ De StreetWalker Pro en StreetWalker lijken meer ruimte te bieden. Bij deze twee tassen zitten het water weliswaar buiten de tas, maar de binnenkant en de maten zijn meer wat ik verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn Tamrac Velocity 7x begint helaas wat af te takelen dus deze zal binnenkort vervangen moeten worden.
Ik heb al bij diverse merken gekeken maar helaas nog geen geschikte vervanger gevonden.
Tamrac maakt zelf dit soort tassen niet meer. De opvolger was de 7z maar die is inmiddels ook niet meer leverbaar.

Wellicht dat iemand nog een tip heeft. Er dient een D7000 met Nikon 18-200 in te passen. Soms neem ik dan nog een Sigma 18-50 F2.8 mee. Liefst dus een Slingbag.

Afbeeldingslocatie: https://www.huntsphotoandvideo.com/images/Tamrac/zoom/576793.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Is de Tamrac Jetty-7 niet vergelijkbaar met jouw Velocity 7x?

Die Velocity 7x lijkt me trouwens niet zoveel anders dan een schoudertas, of draagt het toch nog anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Dat lijkt inderdaad meer een schoudertas te zijn. Een nette betaalbare slingtas is de Lowepro Transit Sling 250 AW. Daar past je gear goed in en heb je nog een vak over voor andere spullen en kan er zelfs een tablet en statiefje mee. De prijs is ook zeer vriendelijk.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Henkie: Jetty 7 is alleen nergens in NL te krijgen. En ik wil altijd proefpassen met een tas. Het draagt anders als een schoudertas. Deze is redelijk plat, een schoudertas is meestal wat dieper. Valt meer tegen het lichaam aan zeg maar.

@Universal: Die Lowepro lijkt meer een rugzak dan een schoudertas/slingbag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die Lowepro is wel een beetje het ontwerp dat ik me voorstel bij een slingbag.

Nou zijn veel schoudertassen inderdaad behoorlijk diep, ze zijn ook wat minder diep te vinden. Voor mijn 60D lukt het denk ik niet veel minder diep dan de Domke F-5XC die ik heb, anders gaat de hoogte van de body niet meer passen.
Pagina: 1 ... 26 ... 31 Laatste