"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Bedankt voor de tip!Iliares schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:07:
[...]
Ik heb hem uiteindelijk besteld via http://www.enjoyyourcamera.com (Duitse winkel) omdat hij via de leverancier op Ebay niet op voorraad was.
Hij bevalt me tot zover heel goed. Voelt heel stevig aan en er zijn genoeg vakjes om alles kwijt te kunnen. En bovendien valt hij echt nauwelijks op. Ik kan je de Matin Ballade tassen zeker aanraden!
Heb inmiddels de 100 binnen en ben zeer tevreden. Precies wat ik zocht
Wat krijg jij precies in die Matin 100?djengizz schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:15:
[...]
Bedankt voor de tip!
Heb inmiddels de 100 binnen en ben zeer tevreden. Precies wat ik zocht.
Het lijkt me een mooie tas voor mijn Fujifilm X-E1 + 18-55 en nog een lens van dat formaat (of 2 kleinere). Mijn nieuwe tas moet zo klein mogelijk zijn,maar het moet niet te krap worden.
Analoog spul, dus moeilijk te vergelijken misschien. Bijvoorbeeld een TLR en een analoge compact / kleine meetzoeker / toy camera en wat losse spullen (filtertjes, film, kleine flitser, etc.). Grootste wat er in mee gaat is een EOS 33 (moet wel op zijn zijkant) met bijvoorbeeld een 17-40 erop en dan past er ook nog wel een losse 50mm / flitser of wat klein spul naast.PPaul schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:24:
Wat krijg jij precies in die Matin 100?
Ik weet het niet precies, voorbeeldje van internet geplukt, ook met een Fuji zo te zien:Het lijkt me een mooie tas voor mijn Fujifilm X-E1 + 18-55 en nog een lens van dat formaat (of 2 kleinere). Mijn nieuwe tas moet zo klein mogelijk zijn,maar het moet niet te krap worden.

Als ik jouw Fuji even Google moet dat haast wel lukken denk ik, lijkt een stuk kleiner dan een EOS 33 met 17-40 als ik het zo inschat.
Ik zal mijn bevindingen als hij binnen is hier plaatsen, hij gaat binnenkort mee voor 2 weekjes naar Azië.
Criteria waarop ik de tas heb uitgekozen:
- Niet enkel camera tas maar ook dagrugzak
- Waterbestendig
- Gemakkelijke toegang tot de camera
- Ruimte voor een D7100, 16-85, 50mm, 11-16
- Vakjes voor belangrijke spullen als paspoort en geld
Er moet minimaal een D7100 + battery grip, 2 primes en 1 uwa in, en nog wat ruimte zijn voor kleine random troep.
Heb al even gekeken: een slingshot 102 is net te klein denk ik voor een dslr met grip, vandaar uitgekomen bij de 202. Zijn er nog goede alternatieven in die prijsklasse? Voor 59€ kun je er bijna geen buil aan vallen..
[ Voor 6% gewijzigd door werkenslaap op 18-12-2015 14:17 ]
Ik heb zelf al gescoord:
* 2x Kata P38 voor mijn D3 en D2H
* 1x Kata C-54 voor mijn DP2 Merrill
* 1x Kata 439 voor flitsers. triggers en accessoires
Voor een totaal van 25 euro. Ter vergelijking: de 439 kost op zichzelf normaal al 50 a 60 euro.
Tot nu toe heb ik ze alleen zo goed koop bij Foka en Cameratools gevonden, andere shops vragen nog de volle mep.
EDIT: Linkjes
http://www.foka.nl/camera...ult-merk/kata?m-layered=1
https://www.cameratools.n...tart=0&artsort=nunitprice
[ Voor 30% gewijzigd door citruspers op 19-12-2015 22:12 ]
Nav jouw post nog even verder gezocht en bij een Kata 3N1 20 uitgekomen. Mooi tasje, duidelijk goed over nagedacht. En via marktplaats te vinden voor weinâg. Kende het merk zelf niet, dus thanks voor de tip!citruspers schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:55:
Geen idee of dit al gemeld is, maar omdat Kata is overgenomen door Manfrotto gooien enkele webshops de oude Kata tassen voor spotprijzen de deur uit.
Ik heb zelf al gescoord:
* 2x Kata P38 voor mijn D3 en D2H
* 1x Kata C-54 voor mijn DP2 Merrill
* 1x Kata 439 voor flitsers. triggers en accessoires
Voor een totaal van 25 euro. Ter vergelijking: de 439 kost op zichzelf normaal al 50 a 60 euro.
Tot nu toe heb ik ze alleen zo goed koop bij Foka en Cameratools gevonden, andere shops vragen nog de volle mep.
EDIT: Linkjes
http://www.foka.nl/camera...ult-merk/kata?m-layered=1
https://www.cameratools.n...tart=0&artsort=nunitprice
PS. Net via cameratools nog even de losse kata tripod holder besteld voor het astronomische bedrag van 4,95€ (incl verzending). Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
[ Voor 7% gewijzigd door werkenslaap op 23-12-2015 09:32 ]
Het heeft bij mij anderhalf jaar geduurd tot ik tot dezelfde conclusie kwamBlaTieBla schreef op woensdag 13 november 2013 @ 18:36:
@abbadon: ik heb de zwarte uitvoering gehad en ik vond met name dat gehannes om er in te komen nogal lastig. Heb nu een Hadley en die vind ik een stuk handiger op dat vlak.
Ook werd ik een beetje moe van de breedte van de 225; het draagt iets minder en je tikt sneller ergens tegenaan. En vaak gebruikte ik niet alle ruimte in de tas zelf omdat ik het meestentijds tot camera en twee primes beperk.
Ik wou een mooie en handige tas, niet te breed en zonder gedoe waarin een stevige dSLR, twee primes en een fles water passen, dat gaat prima met de Hadley:

Fles water of 70-200. Al mijn objectieven passen er in, niet dat ik ze alle vier ooit tegelijk meesleep (veelal alleen dSLR, 24mm en 85mm), maar het geeft mooi aan wat er in past.
Voorvakjes kan ik los grut in kwijt (pola, extra accu, lensdoekje, CF-kaart).

De D700 is tamelijk groot (hoog) maar past in de Hadley zonder onhandig klem te zitten.

Na een Billingham gewend te zijn wou ik eigenlijk ook niet anders meer
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Linksonder de 50mm f/1.4 G, daar bovenop de 85mm f/1.4 G, op de camera de 24mm f1.4 G en daar rechts van de 70-200 f/4 G?
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 19:52 ]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Mooi spul, niet kapot te krijgen en wordt eigenlijk alleen maar mooier. Ik heb zelf de Hadley Small (zwart). Groter heb ik niet nodig met mijn Fuji of Leica camera's.Abbadon schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:15:
[...]
Het heeft bij mij anderhalf jaar geduurd tot ik tot dezelfde conclusie kwamAfgelopen half jaar af en toe wat opties overwogen en het werd onlangs uiteindelijk de Hadley
Ook werd ik een beetje moe van de breedte van de 225; het draagt iets minder en je tikt sneller ergens tegenaan. En vaak gebruikte ik niet alle ruimte in de tas zelf omdat ik het meestentijds tot camera en twee primes beperk.
Ik wou een mooie en handige tas, niet te breed en zonder gedoe waarin een stevige dSLR, twee primes en een fles water passen, dat gaat prima met de Hadley:
[afbeelding]
[afbeelding]
Fles water of 70-200. Al mijn objectieven passen er in, niet dat ik ze alle vier ooit tegelijk meesleep (veelal alleen dSLR, 24mm en 85mm), maar het geeft mooi aan wat er in past.
Voorvakjes kan ik los grut in kwijt (pola, extra accu, lensdoekje, CF-kaart).
[afbeelding]
De D700 is tamelijk groot (hoog) maar past in de Hadley zonder onhandig klem te zitten.
[afbeelding]
Na een Billingham gewend te zijn wou ik eigenlijk ook niet anders meer
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Heb deze dan ook gelijk besteld, was aan het twijfelen tussen een ThinkTank retrospective 20/30 of een Hadley Large/ Hadley Pro/ Hadley Pro Large. Nu met deze prijs was de keuze een stuk makkelijker.
Let op, het gaat hierom een Hadley Pro Large, niet een normale large, dit is volgens mij een nieuw model. En ook alleen in de kleur 'Sage FibreNyte/Chocolate', de zwarte versie is dus wel €419.-
Linkje
Edit: Heb inmiddels de tas binnen, en Wow! wat een tas. Groot en oerdegelijk, nu snap ik waarom iedereen zo lyrisch is over Billingham.
[ Voor 9% gewijzigd door koornee op 05-01-2016 23:03 ]
Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl
En dat probleem is inmiddels ook opgelost met m'n nieuwe Kata Revolver 8. DPReview gaf 'm 5/5 sterren toen hij nog 250 euro kostte, dus voor 70 kon ik 'm niet laten liggen.citruspers schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:22:
(..) maar niet gedaan omdat ik geen echte foto-rugzakken heb....
Ik heb 'm nog niet gebruikt om mee te shooten, maar dat interne keukencarouselletje lijkt me vooralsnog erg handig!

[ Voor 20% gewijzigd door citruspers op 05-01-2016 21:15 ]
Verwijderd
Echter, nu was ik op zoek naar een fijne backpack voor gebruik zónder camera. Mooie gelegenheid om wederom naar de F-stop tassen te kijken, waar de ICU uit kan.

Nu hebben ze nieuwe modellen, het zal gaan om de Lotus en Ajna. Ik betwijfel of ik de extra ruimte van de Ajna nodig zal hebben tov de Lotus. Maar belangrijker, ik twijfel ook of je de Ajna mee krijgt als handbagage? Hij is voor de meeste maatschappijen te groot, vooral in hoogte. Bij KLM scheelt het bijna 5cm... Aangezien je de bovenkant niet strak kan trekken, lijkt hij me ongeschikt hiervoor?
Ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben, of algemene ervaringen met de genoemde F-stop modellen.
De tassen voor een ICU kan je wel plat maken als je de volle ruimte niet opvult, maar niet echt minder hoog. Aan de buitenkant van de rits loopt een metalen frame over vrijwel de hele hoogte van de tas (behalve het bovenvak). Dus in lengterichting de tas indrukken/opvouwen gaat hiermee niet lukken.
Mijn ervaring is dus bijzonder positief, maar ik denk dat de Ajna nét te lang is... Gezien de handige ICU oplossing, kan je wel optioneel de ICU los meenemen, met wellicht een klein tasje voor je andere handbagage.
[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 07-01-2016 12:21 ]
Verwijderd
Nu nog even kijken welke ICU het zal moeten worden... Zal waarschijnlijk een medium shallow worden, een small zal nu al krap zijn denk ik, dat zou betekenen dat ik bij één nieuwe lens al een nieuwe ICU nodig heb. Al kan je dan ook iets thuis laten, dan is een kleine misschien weer prima...
Ik denk dat de diepte van deze tassen vooral afhankelijk is van hoeveel je er ook zelf in stopt en als je de rugzak niet helemaal vol stouwt zou dat nog best wel mee moeten vallen. Ik heb zelf (o.a.) een rugzak met als afmetingen 53x28x21 cm, en dat past nog wel (net) onder een stoel, dus ik zou verwachten dat dit met bv. een Loka die niet helemaal vol zit ook nog wel zou moeten lukken.
Anders zou een Lotus of Guru inderdaad wel wat minder ruimte in nemen.
Verwijderd
Enige nadeel is en blijft de prijs, ook aangezien ik hem niet super vaak zal gebruiken...
De Guru (v2) staat overigens ook nog gewoon in de webshop van Fstopgear en is gewoon te koop. Ze promoten uiteraard hun nieuwere Mountain series op hun website en de Lotus lijkt de opvolger te zijn min of meer. De Guru is denk ik te populair (bah nou voel ik mij een hipster, heb hem zelf ookhenkie196 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:10:
De Loka (UL) en de Guru lijken overigens wel nog steeds verkocht te worden.
[...]
De Loka UL staat overigens ook nog gewoon op de website onder de Ultra Light series, ook gewoon te koop.
[ Voor 60% gewijzigd door Ventieldopje op 07-01-2016 16:47 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ben wel blij dat de Loka nog steeds beschikbaar is, dat lijkt me een aardige toevoeging voor mezelf. De Probody Sport die ik heb begint toch op vakantie wat aan de kleine kant te worden, het daypack gedeelte zat de laatste paar keren altijd vol met filters e.d. en dan heb ik geen ruimte meer voor wat eten en drinken.
Verwijderd
We gaan het zien... Heb de Lotus besteld met Medium Shallow ICU. Ben erg benieuwd!Ventieldopje schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:39:
Het zijn fijne stevige tassen die erg lang mee zullen gaan dus de prijs valt in dat opzicht wel meeWellicht dat je hem uiteindelijk toch vaker gaat gebruiken dan je dacht, dan heb je in ieder geval een héle fijne tas!
Ik ben eveneens op zoek naar een compacte, degelijke fotocameratas.
Waarom je een nieuwe tas wil,
Ik ga volgende week mijn eerste dslr met objectief aankopen bij coolblue, maar daar hoort natuurlijk ook een tas bij. Het gaat om een nikon d3200 met een 18-55mm en 55-200mm lens.
Wat voor tas je wil,
Zo'n compact mogelijke tas. Niet teveel ruimte, gezien ik de tas ook in een rugzak wil krijgen. De tas wordt echter ook zonder rugzak gebruikt, dus een rugzaktas is niet van de orde. Ik denk dat een holstertas of schoudertas aan mijn noden voldoet.
Wat erin moet passen (nu en in de toekomst),
Twee objectieven en de body. Een kleine sluiting voor 2 sd-kaartjes en 2 batterijen zou leuk zijn. Liefst zo klein mogelijk, maar toch voldoende stevig zodat ik zeker ben dat mijn 2 lenzen en body goed beschermd zijn. Meer hoeft het niet te zijn, flitsers, statieven of filters moeten er niet in kunnen. Klein maar fijn dus
Welke tassen je zelf al hebt gevonden (liever 3 dan 20
Ikzelf had de case logic tbc-409k in gedachten, maar deze is nog altijd vrij groot voor mijn eisen. Ik zoek echt iets wat zo klein mogelijk kan en bijgevolg gemakkelijk in een rugzak gestoken kan worden.
Alvast bedankt!
Dietaahhhpro
De iets kleinere 437 heb ik nog wel voor een schappelijke prijs gevonden maar ik twijfel of daar je zoomlens nog bij past. http://www.kata-bags.com/...lr-or-handycam-ktdl-l-437
[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 13-01-2016 12:26 ]
Misschien mosterd na de maaltijd, maar we hebben qua formaat bijna dezelfde gear. Medium shallow biedt genoeg ruimte voor mijn D7000 + Tokina 12-24, Nikkor 24-70, Nikkor 70-200 en een 50mm/1.8. Hij zit dan wel vol.Verwijderd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:42:
[...]
We gaan het zien... Heb de Lotus besteld met Medium Shallow ICU. Ben erg benieuwd!
Ik heb een 2e XL gekocht, toen ik voor vakantie ook een Nikkor 200-400 had gehuurd, maar dat is ook wel een extreme
Verwijderd
Ik moet m'n sig nog aanpassen, heb inmiddels de 70-300 niet meer. Dus ga er vanuit dat het wel goed moet passen, met nog wat ruimte over. Zat zelfs aan een small te denken met huidige gear, maar met de zonnekappen er op wordt dat erg krap, vooral die van m'n 10-22 is HUGE! En een beetje ruimte voor uitbreiding is ook wel handig.mithras schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:26:
[...]
Misschien mosterd na de maaltijd, maar we hebben qua formaat bijna dezelfde gear. Medium shallow biedt genoeg ruimte voor mijn D7000 + Tokina 12-24, Nikkor 24-70, Nikkor 70-200 en een 50mm/1.8. Hij zit dan wel vol.
Ik heb een 2e XL gekocht, toen ik voor vakantie ook een Nikkor 200-400 had gehuurd, maar dat is ook wel een extreme
/edit
Ik zou zelf denk ik gaan voor een medium slope, hopelijk zou dan het gros van de filters er ook bij in passen.
[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 13-01-2016 14:07 ]
Verwijderd
De ICU is ook van mooi stevig materiaal, zit ook geen zacht schuim in de schotjes, zoals bij veel andere tassen. Enige minpuntje daaraan is dat de padding in de flap er uit moet om hem goed te kunnen monteren. Anders lijkt het niet te passen.
Zelfs m'n vriendin vond het de aankoopprijs waard, en dat zegt heel veel!
ONA Union Street in Smoke
https://www.onabags.com/s...n-street.html?color=smoke
Reclamevideo:
YouTube: The Union Street Camera Messenger Bag
Eigen pics:

Ah, 'tis een ONA tas!

Grijs waxcanvas, roodbruin lederen trim, 'autoriem' style strap met padded schouderstuk. Waxcanvas is al krassen aan het verzamelen voor authentiek patina. Alles voelt zo verdomd stevig aan.

Achter een lederen hengsel en een easy-access vak voor documenten of tablet. Klein magneetje houdt het vak dicht.

Lederen bodem, dus weinig kans op doorlekken als je 'm op vochtige oppervlaktes neerzet.

Aan zijkanten zit de aansluiting voor de draagriem stevig in leer vastgezet.

Aan beide kanten zit iets lager dan de leren trim een vakje waar bv een klein flesje water of ander nat object in zou kunnen.

Metaalwerk qua gespen etc is uitgevoerd in 'antique brass'.

Tas sluit met schuifgespjes, maar is verstelbaar met de riempjes.

Zitten stevig vast maar klikken makkelijk open. Button action is heel smooth.

Aan de zijkanten zitten extra flappen die naar binnen opvouwen en zo de regen buitenhouden als de tas gesloten is. Lederen trimrandje loopt langs de hele voorkant van de tas door.

Tas open. Lederen riem met klitteband houdt het laptopvak dicht.

Achterin ruimte voor een 15" laptop, daarvoor ruimte voor dSLR sized bodies met flinke lenzen. Heb niet alle stukken padding nu in de tas zitten, er zijn normaal meer vakjes voor lenzen en/of andere spullen. Alle interne padding is via klitteband verwijderbaar; je kunt hem dus ook zonder laptopvak, zonder camera/lenzen vakken, of helemaal als lege tas gebruiken.

Voorvak heeft vakjes voor 4 SD kaarten, 2 algemene vakjes (bv visitekaartjes), en een aantal pennenhouders. De algemene vakken zijn met leer verstevigd. Verder nog ruimte voor losse objecten.

Rits en lederen trim van voorvak.

Mijn EDC als voorbeeld. 13" Macbook Air, Moleskine met Visconti pen in HardGraft penhouder, WD externe USB3 HD in zakje, Canon dSLR met 24mm pancake*, astma inhalers en overige medicatie en een busje deo. In het voorvakje - nu niet zichbaar - kleine dingen als losse kabeltjes, zakmes, powerbank, etc.
* in dit geval voor de foto oude 350d, want mijn 60d was deze foto's maken
Moet nu alleen even nadenken hoe ik makkelijk snel een gearswap kan doen als ik toch een middagje foto's ga schieten. Merk nu al dat m'n huidige cambag verdomd teleurstellend aanvoelt als je gewend bent om dit om de schouder te hebben
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Acolyte57 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:14:
ONA Union Street in Smoke
https://www.onabags.com/s...n-street.html?color=smoke
Ga je veel plezier aan hebben
Welke tas is dan je huidige cambag en wat vindt je er zo teleurstellend aan?Acolyte57 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:14:
Moet nu alleen even nadenken hoe ik makkelijk snel een gearswap kan doen als ik toch een middagje foto's ga schieten. Merk nu al dat m'n huidige cambag verdomd teleurstellend aanvoelt als je gewend bent om dit om de schouder te hebben
Verder wel een mooie tas, die ONA, maar ik denk niet dat ik zoveel geld er voor over zou hebben. Voor een mooie rugzak om een dag mee rond te lopen in de bergen zou ik het er nog wel voor over hebben, maar niet voor een schoudertas.
ONA heeft overigens ook camera rugzakken in dezelfde stijl.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
[ Voor 18% gewijzigd door henkie196 op 08-02-2016 22:17 ]
Draagcomfort is nooit primair de prioriteit bij een messenger; al valt deze tas me tot nu toe niet tegen. Hij zit alleen nu op dagelijkse basis lang niet zo vol als wanneer ik echt een selectie lenzen, flitsers en accessoires mee zou willen sjouwen. Dus echt goed getest heb ik 'm daarop niet. Indeling om dezelfde reden ook niet.
Op uitstraling wint ie sowieso hands-down van alles wat ik bezit.
Had nog even naar die rugzakken van ONA gekeken, maar dat is niks voor mij. Heb voor mezelf laatst een F-stop Loka gehaald. Dacht eerst er nog een medium slope ICU bij te halen, zodat ik ook filters e.d. mee kon nemen, maar dat bleek uiteindelijk toch te klein. Die 100mm filters nemen stiekem toch een boel ruimte in.
Dus toch maar een large pro ICU er bij gedaan, dan kunnen de filter-spullen er nog gewoon bij in en heb ik bovenop toch nog wat ruimte voor andere spullen. Het nadeel van m'n huidige rugzak (Clik Elite Probody Sport) was dat ik met al die filters geen ruimte meer had in het daypack gedeelte voor iets anders.
Kan nog niet echt iets over draagcomfort zeggen, maar de opening op de rug staat me goed aan (alhoewel de rits van de ICU niet altijd goed bereikbaar is, en als de rits van de rugopening helemaal naar beneden is, is het soms ook lastig om die weer dicht te krijgen). De grootte valt me ook alles mee, zou wel ongeveer dezelfde grootte moeten zijn als m'n Ortlieb Track, maar oogt toch nog iets slanker. Wellicht ook omdat hij wat hoger is. Helaas blijft er met de large ICU niet bijzonder veel binnenruimte over, maar in ieder geval kan ik hiermee wel nog wat eten en/of een jas/handdoek erin stoppen.
Ik zie mezelf er echter niet direct een kopen - hoewel ik graag zou willen - omdat ik al twee tassen heb waar deze net tussenin zou zitten; een Retrospective 30 voor veel spul en een Domke F5Xz voor weinig spul (mirrorless body + 2 of 3 lenzen en wat los spul). Met name de Domke gaat heel vaak mee en daar ben ik ook erg tevreden over. De Think Tank gaat de laatste tijd wat minder vaak de deur uit, maar dat komt ook omdat de serieuze fotografie bij mij een klein beetje op z'n gat heeft gelegen.
Uiteindelijk wil ik nog steeds een berg Canon lenzen verkopen en eindigen op één Fuji kit met 4 lenzen. Wellicht dat daar dan ook een betere tas bij past, maar zodra er ook een flitser of twee mee gaan is de Think Tank wel weer zo praktisch.
Iemand met een van deze tassen in bezit die hier een advies in kan geven? Of is er in NL een winkel die deze tassen levert waar ik eens langs kan gaan?
Wat er in moet passen:
Fuji X-T10 met XF18-55
Samyang 12 F2.0 (komt binnenkort)
Eventueel nog een derde lens (lichtsterke prime of telezoom)
Gorillapod SLR Zoom
Accessoires zoals extra accu's, filters etc.
Daar hou ik van.
Zelf heb ik een Retrospective 30, net als SndBastard. Dit is overigens gewoon mijn daily. Heb mijn DSLR (met grip) altijd bij in combinatie met twee lenzen, een flitser, radio triggers en wat losse accu's. En dan past m'n lunchpakket er ook nog in!
Enige nadeel.... het gewicht van het geheel. Leuk om van de auto mee naar kantoor te lopen, maar een hele dag aan de wandel is het geen geschikte tas voor. Dan gebruik ik toch liever gewoon m'n Lowepro rugtas, zodat het gewicht over beide schouders verdeeld word.
Idem hier, Ik ben ook erg blij met mijn Retrospective 30 en de kwaliteit er van. Wat ik ook erg fijn vind aan een schoudertas is dat je makkelijk bij je spullen kunt zonder hem af te doen. Wanneer ik hem echter vul met mijn objectieven + flitser dan is het snel niet comfortabel meer.PdeBie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:28:
Zelf heb ik een Retrospective 30, [...]
Enige nadeel.... het gewicht van het geheel. [...]
Vanwege een aankomende vakantie met wat wandeltochten ga ik daarom denk ik maar eens een f-stop Lotus voor de langere afstanden scoren
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Maar wat vind je niet zo fijn aan de Flipside 200 dat je wel in een nieuwe tas hoopt te vinden?
@nielsgaastra: Ik zou bijna zeggen dat zo'n 100 ook wel zou moeten passen, behalve misschien voor de gorillapod, maar ik vind op de Matin website zo gauw alleen de buitenmaten. En met redelijk riant lijkende buitenmaten geven ze toch zeer beperkte inhoud op, dus misschien is hun padding wel dikker dan ik in gedachten heb.
Hij is te klein voor een D7000, 3 lenzen, flitser en een set radio triggershenkie196 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:24:
Maar wat vind je niet zo fijn aan de Flipside 200 dat je wel in een nieuwe tas hoopt te vinden?
Ook de statief bevestiging is niet om over naar huis te schrijven. Ding bungelt maar en tikt regelmatig tegen je benen aan.
Zoiets?: http://www.cambags.com/PdeBie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:16:
Is er eigenlijk een goede vergelijkingswebsite voor tassen?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ja, die had ik al gevonden, maar het gebrek aan filter mogelijkheden (bijvoorbeeld op regenhoes ja/nee of iets dergelijks) maakt het alsnog zoeken naar een naald in een hooiberg.
Denk dat ik gewoon de webshop van Kamera Express etc. er bij pak en de daar getoonde modellen eens ga Googlen.
Ik doe meestal inderdaad ook wat jij zegt. Zoek een fabrikant op en kijk wat ze hebben. En natuurlijk eerst een idee hebben van wat je wilt. Toegang vanaf de rug, net zoals je huidige flipside? Daypack gedeelte? Statief bevestiging? Regenhoes? Prijs?
LowePro, F-stop, en Clik Elite zijn vaak wel de tassen waar ik het eerst bij kijk, maar Tenba, Tamrac, Thule, en Kata (overgenomen door Manfrotto nu) hebben ook mooie tassen beschikbaar. Crumpler ook, maar ben zelf niet zo'n fan van hun ontwerpen (en vaak zeer dikke padding). Of National Geographic, maar dat is naar mijn idee relatief duur voor wat je er voor krijgt.
Als je graag zeilt of met een kano weggaat en dan een camera mee wilt nemen, kun je ook eens kijken bij Ortlieb voor verschillende tassen met verschillende mate van (spat)waterdichtheid.
Wat ik aan de Flipside ontzettend handig vind is dat ik makkelijk bij de spullen kan zonder mijn tas op de grond/tafel/wat-dan-ook hoef te leggen.
Een sling vind ik dan weer niks. Ik wil graag het gewicht over beide schouders verdelen.
Ik heb geen behoefte aan een daypack. Kleding etc. neem ik mee in een andere tas en hou ik gescheiden van mijn gear.
Statief bevestiging is wel een vereiste, alsmede vuil/water bestendigheid. Extra regenhoes is wel handig. Heb ik nu niet bij mijn Lowepro, maar bij mijn Think Tank Retrospective ben ik er wel blij mee.
Prijs maakt me op zich niet veel uit. Mijn huidige Think Tank RS was ook niet goedkoop, maar ik weet wel dat ik daar mijn leven lang mee ga doen. Als ik dan toch een max moet noemen.... laten we eens € 300 aan houden.
Aangezien ik van plan was het bij cameranu te bestellen nog even gemaild met ze om te vragen welke regenhoes er bij de Lotus hoort (er zijn twee maten). Ze gaven aan dat die er voor de Lotus (nog) niet is:
Daarnaast hadden ze nog even de moeite genomen om de bestaande hoezen te checken voor me:voor de Lotus wordt door F-Stop geen enkele regenhoes aanbevolen. Vermoedelijk omdat de tas bestand is tegen weersinvloeden door toepassing van een bepaalde soort nylon en een speciale
"film"-behandeling.
Al met al besloten om voor nu zonder hoes te bestellen. Hulde voor CameraNU trouwens voor een snelle reacties en levertijd: ik verwacht de tas vanmiddag al. Wellicht dat ik nog even een shop-review schrijf.De maten van de grote raincover zijn voor de Lotus tas wat aan de ruime kant, van de kleine raincover zijn ze juist te klein.
@PdeBie Misschien ook interessant voor jou bovenstaande combi te checken. Ik bleef echt net binnen het budget wat je er voor over hebt. Misschien dat ik wat foto's kan plaatsen vanmiddag.
[ Voor 9% gewijzigd door Jur_ op 10-02-2016 10:26 ]
En al heet hij "small", hij is beslist niet klein. Prachtige tas gewoon en in vele kleuren verkrijgbaar.
Een echte aanrader voor iemand die op zoek is naar een mooie stevige cameratas.
M'n 15inch MacBook Pro past er ook mooi bij. En dat voor €79,00

Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt
Heb hem al jaren en vind het nog altijd een top tas. Veel vakjes, genoeg ruimte voor lenzen, 15" laptop, oplader, flesje drinken, statief. Ik zou eigenlijk eens een degelijke review moeten plaatsen want als ik de vereisten van de mensen in dit topic zie, komt hij vaak goed overeen. Niet goedkoop, maar zeker niet een prijskaartje van een F-stop.

@matje500: vriend van mij heeft de 400AW en die sjouwt zich er een breuk aan zegt hij. Qua apparatuur heeft hij ongeveer hetzelfde als ik.
@Scirocco: ik ga hem eens bekijken. Dank voor de tip.
[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 11-02-2016 10:38 ]
@Jur_: Mooie tas! Ik kende het ICU systeem nog niet (nog niet op georiënteerd) en ga hier ook even naar kijken.
Verder wil ik graag ook iedereen bedanken voor de suggesties, ik ben namelijk naar een vergelijkbare tas opzoek.
Ik vond het in eerste instantie wat onoverzichtelijk maar was het meest geholpen door te kijken naar de voorbeeldfoto's en filmpjes op de website van F-Stop, en ook de specifieke afmetingen onder 'Technical Details'. Ik heb uiteindelijk voor de slope gekozen zodat de 100mm macro er ook netjes in past op het diepe deel van de ICU. Grappig genoeg was de slope ICU ook iets goedkoper dan de shallow ICU.[b]matje500 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 11:14:
[..]
@Jur_: Mooie tas! Ik kende het ICU systeem nog niet (nog niet op georiënteerd) en ga hier ook even naar kijken.
Verder wil ik graag ook iedereen bedanken voor de suggesties, ik ben namelijk naar een vergelijkbare tas opzoek.
Wat me in eerste instantie ook niet meteen duidelijk was, is welke maten er precies in de Lotus passen (wat toch de kleinste variant is uit de serie), maar dit moet t/m de large ICU's in ieder geval makkelijk kunnen.
Het is echt prachtig en stevig spul, maar tegelijkertijd is het wel echt een hoop geld, dus ik zou zeker ook even naar de alternatieven kijken.
Volgens de F-stop website zou er inderdaad een large pro ICU nog in moeten passen. De Lotus ziet er inderdaad ook maar een klein beetje kleiner uit dan mijn Loka, dus dat zou ook wel moeten kloppen (niet dat ik op mijn inschattingsvermogen af zou gaan).
Is dat niet ook voornamelijk afhankelijk van hoeveel je er in stopt? Kan me niet voorstellen dat die 400AW zoveel meer weegt of onhandiger draagt dan een flipside 200AW.PdeBie schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:33:
@matje500: vriend van mij heeft de 400AW en die sjouwt zich er een breuk aan zegt hij. Qua apparatuur heeft hij ongeveer hetzelfde als ik.
De 400AW weegt van zichzelf wel iets meer dan de flipside 200. Voor de rest ziet het er overigens als een prima tas uit hoor. Alleen ik ga ook even de alternatieven af. Think Tank heeft hoge punten bij mij gescoord sinds ik de Retrospective heb, dus ook die streetwalker etc. ga ik zeker even bekijken.henkie196 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:11:
[...]
Is dat niet ook voornamelijk afhankelijk van hoeveel je er in stopt? Kan me niet voorstellen dat die 400AW zoveel meer weegt of onhandiger draagt dan een flipside 200AW.
Volgens mij niet, maar ik zal het vanavond eens checken, want ik zou het zelf ook goed kunnen gebruiken. Overigens verkopen ze ook losse statief hoezen, die ook in lengte in te korten zijn. Maar ja, dan ben je nog een keer 50 euro verder geloof ikhenkie196 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:11:
@Jur_: Zit er nou een vak aan de zijkant van de Lotus waarin je een statief zou kunnen zetten of niet? Er lijkt wel iets te zitten, maar van de foto's (jouwe en die op de F-stop website) wordt me niet helemaal duidelijk waar dit nu precies voor is. Ik bedoel dus iets als een zak waarin een fles water of statiefpoten in vastgezet kunnen worden, want een statief alleen aan de straps ophangen is suboptimaal, in mijn ervaring.
[...]
Die ThinkTank Streetwalker series (maar ook de airport series) hebben één grote toegang vanaf de achterkant (niet de kant waar je rug tegenaan zit), dat was voor mij altijd genoeg reden om die rugzakken niet verder te bekijken.PdeBie schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:15:
De 400AW weegt van zichzelf wel iets meer dan de flipside 200. Voor de rest ziet het er overigens als een prima tas uit hoor. Alleen ik ga ook even de alternatieven af. Think Tank heeft hoge punten bij mij gescoord sinds ik de Retrospective heb, dus ook die streetwalker etc. ga ik zeker even bekijken.
Ik zie ThinkTank meer als schoudertas fabrikant, niet zozeer rugzak fabrikant.
Die statiefhoes / tas bevestig als een rugzak of slaapmat of iets dergelijks, dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo geweldig. Er zit aan beide zijkanten van de Lotus wel iets van ruimte voor een waterzak, wellicht dat je daar ook iets mee kunt voor een statief?Jur_ schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:40:
Volgens mij niet, maar ik zal het vanavond eens checken, want ik zou het zelf ook goed kunnen gebruiken. Overigens verkopen ze ook losse statief hoezen, die ook in lengte in te korten zijn. Maar ja, dan ben je nog een keer 50 euro verder geloof ik
Ik vind het wel fijn dat de Loka lekker grote zakken aan de zijkant heeft, kun je aan de ene kant een statief hangen en aan de andere kant een 1.5L fles of iets dergelijks in stoppen.

Dat is een iets lichtere versie van de gewone Flipside, en heeft de statiefhouder aan de zijkant met een flap (scheelt je ook weer de ergernis van de flipside 400, nl. dat je de tas niet plat op zijn rug neer kan leggen als er een statief aan vast zit).
Thinktank maakt ook erg goed spul (maar ziet er mij persoonlijk nog steeds een beetje te 'fototasserig' uit, maar dat is smaakgebonden).
[ Voor 11% gewijzigd door Chiron op 12-02-2016 09:21 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Aan de zijkant zit een vak waar 1 poot van je statief in kan, vervolgens kan je hem met 2 bandjes vast zetten. Werkt prima! LYhenkie196 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:11:
@Jur_: Zit er nou een vak aan de zijkant van de Lotus waarin je een statief zou kunnen zetten of niet? Er lijkt wel iets te zitten, maar van de foto's (jouwe en die op de F-stop website) wordt me niet helemaal duidelijk waar dit nu precies voor is. Ik bedoel dus iets als een zak waarin een fles water of statiefpoten in vastgezet kunnen worden, want een statief alleen aan de straps ophangen is suboptimaal, in mijn ervaring.
De Medium is de grootste die aangeraden wordt voor de Lotus, de Large past wel maar is dan is de tas wel helemaal vol. Er zat een kaartje bij waar dit op stond, jammer dat dit niet op de website staat. Medium en kleiner was "Recommended" en Large was "Compatible" als ik het me goed herinner.Volgens de F-stop website zou er inderdaad een large pro ICU nog in moeten passen. De Lotus ziet er inderdaad ook maar een klein beetje kleiner uit dan mijn Loka, dus dat zou ook wel moeten kloppen (niet dat ik op mijn inschattingsvermogen af zou gaan).

Wat zit er nu allemaal in:
- Sony NEX-6 (en over een tijdje als de prijzen zijn gedaald een A6300)
- Sony 10-18 F4
- Sony 28mm F2
- Tamron 18-200
- Accessoires (Polsband, Nekband, SD-kaartjes, Bodycap, microvezeldoekje, oplaadkabel, accu)
Past perfect in m'n tas en er kan evt. een schouderband aan (die ik nog heb liggen van een andere tas). Daarnaast is het hele pakketje maar 1,7KG. Hoera voor APS-C mirrorless camera's.
Al met al dus zeer tevreden met deze aankoop, alhoewel hij zich nog wel moet bewijzen
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ok relaxed, ik heb het vak gevonden inderdaad, goeie tip!Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:30:
Aan de zijkant zit een vak waar 1 poot van je statief in kan, vervolgens kan je hem met 2 bandjes vast zetten. Werkt prima! LY
Ik heb vandaag de kaartjes verwijdert en toen las ik het ookVerwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:30:
De Medium is de grootste die aangeraden wordt voor de Lotus, de Large past wel maar is dan is de tas wel helemaal vol. Er zat een kaartje bij waar dit op stond, jammer dat dit niet op de website staat. Medium en kleiner was "Recommended" en Large was "Compatible" als ik het me goed herinner.

Mooie tas hoor, heb 'm zelf ook!Acolyte57 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:48:
Bouwkwaliteit. Dik waxcanvas, goed leer, superzachte en dikke padding, stiksel, afwerking, het voelt allemaal aan alsof het gemaakt is om decennia te overleven.
Draagcomfort is nooit primair de prioriteit bij een messenger; al valt deze tas me tot nu toe niet tegen. Hij zit alleen nu op dagelijkse basis lang niet zo vol als wanneer ik echt een selectie lenzen, flitsers en accessoires mee zou willen sjouwen. Dus echt goed getest heb ik 'm daarop niet. Indeling om dezelfde reden ook niet.
Op uitstraling wint ie sowieso hands-down van alles wat ik bezit.
Heb 'm eigenlijk primair voor naar m'n werk, maar ook wel eens gebruikt voor m'n fotogear tijdens een kort weekendje weg. Uitstraling wmb een 10, draagcomfort wordt afhankelijk van hoeveelheid gear snel een 5. Dslr body+primelens is nog wel te doen, maar vind 'm snel te zwaar. Dan neem ik toch liever m'n Kata 3n1-20 mee. Ben nu op reis, en wat is dat een heerlijke, weldoordachte tas zeg! Praktisch, comfortabel en genoeg ruimte voor alle gear en nog wat los spul in het bovenvak.
NB. Een 15" laptop gaat niet passen in een Union Street. M'n 14" Lenovo thinkpad past er nèt in.
[ Voor 12% gewijzigd door werkenslaap op 14-02-2016 12:33 ]
Ik zou daarbij wel rekening houden met het feit dat wat daar onder ‘recommended’ valt, nog steeds krap in de tas kan zitten. Althans, ik heb de XL Pro in m'n Tilopa, maar dan merk je echt al wel dat de tas stampvol zit. De bovenklep, als je die vakjes een beetje vol hebt zitten, kan dan lang niet meer zo goed dicht. Bovendien kan dat ritsflapje dan niet meer netjes over de rits heen, waardoor je bij regen — in theorie — het risico loopt dat er water naar binnen loopt. Niettemin een heerlijke combo en een heerlijke tas, waar ik regelmatig 12-18kg aan gear mee sjouw, zonder al teveel problemen.Jur_ schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 21:52:
[...]
Op het internet kwam ik ook nog een overzicht tegen voor de hele serie:
[afbeelding]
Diverse modellen bekeken en geprobeerd van o.a. Think Tank, FStop, Lowepro, Kata en Mindshift.
En tja..... het is toch gewoon de Lowepro Flipside 400AW geworden

Waarom toch de Lowepro? De Flipside 200 beviel me, op het formaat na, uitstekend en de F-stop en Think Tank tassen vond ik, t.o.v. de Flipside 400AW, de prijs de ze hadden niet rechtvaardigen voor wat ik er mee doe.
Wat zie je in de laatste (onscherpe
- Nikon D7000 met grip
- Sigma 18-35 1.8
- Tamron 90mm 2.8
- Nikkor 50mm 1.8
- Nikon SB-900 flitser
- Yongnuo triggers
- Nikon Flashcord
- Nikon remote cable trigger
- 4x 4 AA batterijen (voor flitsers/triggers)
- Blackrapid schouderband
- Notitieboekje incl. pennen
- Geheugenkaartjes
- Blaasbalg
En ik heb nog steeds genoeg ruimte over
Kortom: ik ben tevreden
Ik zoek een rugtas waar een redelijke hoeveelheid gear in past, iets van
5d3 + 24-70 2.8 II
5d3 body only
17-40L
50 1.4 Art
En daarnaast iets ruimte voor een fles water (0,75 of 1 liter formaat), een paar broodjes en wat ander klein grut.
Qua design vind ik dit wel mooi
http://www.cameranu.nl/nl...-zwart-rugzak#tab-reviews

Alleen is die tas voor 70% een "daypack" en zeg 30% een cameratas. En wat mij betreft mag dat wel een beetje andersom zijn, dus 70% cameratas, 30% daypack.
Ik wil geen giga vierkante doos op mijn rug, die tassen heb ik al genoeg (dit wordt mijn 7e camera tas ofzo )
Budget is niet echt van toepassing, maar hij moet wel erg gaaf zijn wil ik boven de 200 euro uitgeven
Ik zoek dus geen tas waar al mijn gear in past, het is echt een draagbaar formaat rugzak voor een citytrip/wandeltochtje
[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 22-02-2016 18:04 ]
Ik heb zelf de 16l maar zou voor jou te klein zijn.
Het gaat om de Photo Hatchback 22L AW
http://store.lowepro.com/photo-hatchback-22l-aw
Lees hier ook even de reviews, dan kun je zien wat men er zoal in meeneemt ;-)
Oja, flesjes kunnen mooi aan de zijkant.
[ Voor 39% gewijzigd door Tomas_ op 22-02-2016 19:00 ]
2 x 5D3 + 3 lenzen gaat, verwacht ik, niet passen. (Verder is het wel een fijne tas. Als 1 5D3 thuis mag blijven past het denk ik wel. Het dag deel is meestal groot genoeg. De heup riem is redelijk, maar niet goed genoeg om je schouders echt te ontlasten als de tas zwaar geladen is.)
F-stop Kenti of Guru met medium slope zou denk ik wel aardig passen, en je houdt nog een redelijk daypack gedeelte over. Maar gaat boven je budget.
Ik zie bij Tamrac een Corona 20 staan, die qua formaat en verhoudingen wel redelijk bij je wensen lijkt te passen. Maar is wel aardig vierkant en niet zo mooi als de photosport.
Hmm die 22L is dan nog niet zo gek misschien, een tweede 5d3 kan op zich wel thuis gelaten worden voor dit soort trips die ik toch prive doe en geen zakelijke backup nodig heb.Jory167 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:35:
Ik heb de photo hatchback 22L, bij mij past D3100 + 16-85, 35 f/1.8, 18-55 en iets kleins als een blaasbalgje net.
2 x 5D3 + 3 lenzen gaat, verwacht ik, niet passen. (Verder is het wel een fijne tas. Als 1 5D3 thuis mag blijven past het denk ik wel. Het dag deel is meestal groot genoeg. De heup riem is redelijk, maar niet goed genoeg om je schouders echt te ontlasten als de tas zwaar geladen is.)
Ik neus zelf ook nog even rond, maar ik onthoud deze optie zeker even
De Guru had ik zelf vanavond ook gevonden, daar wordt ik ook wel enthousiast vanhenkie196 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 20:47:
Ik denk dat die 22L photo hatchback ook wel wat klein gaat zijn voor een 2x 5D3, 50/1.4, 24-70/2.8 en 17-40/4. Ik zou zelf een photo hatchback ook meer zijn als 50-50 voor foto en daypack. Misschien dat een Kata 3n1 33 wel meer richting de verhouding is die Nomad zoekt, maar is waarschijnlijk lastig meer te vinden nu Kata is overgenomen.
F-stop Kenti of Guru met medium slope zou denk ik wel aardig passen, en je houdt nog een redelijk daypack gedeelte over. Maar gaat boven je budget.
Ik zie bij Tamrac een Corona 20 staan, die qua formaat en verhoudingen wel redelijk bij je wensen lijkt te passen. Maar is wel aardig vierkant en niet zo mooi als de photosport.
Ik heb zelf nu al een aantal jaar de Incase DSLR Pro pack en erg tevreden over. Het is mijn dagelijkse tas naar de TU. Ik zocht een combinatie van geen overduidelijke camera tas maar toch flexibiliteit om te kunnen dienen als een tas voor: foto opdrachten, prototypes vervoeren of een weekendje weg. Ik verbaas me er altijd over hoeveel ik in de tas kwijt kan.Nomad schreef op maandag 22 februari 2016 @ 18:03:
Vraagje aan jullie, want ik kom er niet zo goed uit.
Ik zoek dus geen tas waar al mijn gear in past, het is echt een draagbaar formaat rugzak voor een citytrip/wandeltochtje
Het grootste voordeel als citytas is dat er bovenop een tweede opening zit naar je camera. Ik reis zelf veel met de trein en dan wil je toch ook bij je camera kunnen maar ook bij je flesje water. Die stop ik naast mijn camera en die kan ik er ook gewoon op die manier uithalen.
Dus kijkend naar je wensen:
Camera spul kan achterin het grote vak. Flesje water van 1L ook en is dan ook nog snel toegankelijk via de bovenkant. Broodjes kun je ook achterin stoppen als het veel is maar kun je ook makkelijk voorin kwijt. Dan wel iets meer risico natuurlijk dat ze niet perfect in de juiste vorm blijven maar er is ook voorin nog een goede 10cm ruimte.- 5d3 + 24-70 2.8 II
5d3 body only
17-40L
50 1.4 Art
En daarnaast iets ruimte voor een fles water (0,75 of 1 liter formaat), een paar broodjes en wat ander klein grut.
Ik kan morgen wel even een foto maken van mijn dagelijkse uitrusting als je dat handig vindt.
De 9000 heeft meer ruimte voor extra lenzen maar is ook meteen een stuk groter. Kost zo'n 20 euro meer. Ik heb zelf een GH4, 10-18, 24mm, 50mm en een 135mm. En in de toekomst misschien nog een extra lens erbij. Verder 3 accu's, een oplader en SD-kaartjes. Al met al neig ik meer naar de 9000 maar ik was benieuwd of er hier mensen zijn die toevallig ervaring hebben met het merk en dan specifiek de twee tassen die ik op het oog heb.
Welk zouden jullie kiezen?
[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 25-02-2016 12:52 ]
In dat geval moet het wel passen. Ik heb de 22L ook en er gaat verdomd veel inNomad schreef op maandag 22 februari 2016 @ 23:59:
[...]
Hmm die 22L is dan nog niet zo gek misschien, een tweede 5d3 kan op zich wel thuis gelaten worden voor dit soort trips die ik toch prive doe en geen zakelijke backup nodig heb.
Ik neus zelf ook nog even rond, maar ik onthoud deze optie zeker even
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Binnenkort maar even naar cameranu en definitief de keuze maken met de tassen naast elkaarpsychoclown schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:09:
[...]
In dat geval moet het wel passen. Ik heb de 22L ook en er gaat verdomd veel in

Dit is nog met de oude Sigma 50, maar de nieuwe is enkel hoger en past prima rechtop in het vak.
Ik heb hem ook bij me op de meeting, dus dan kun je wat uitproberen.
[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 25-02-2016 14:21 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Voor mijn studie heb ik een tijd geleden een rugzak aangeschaft. Mijn laptop zit in een apart compartiment en er is in het andere compartiment enorm veel ruimte over als ik geen notitieblok/boeken etc bij mij heb:

(sorry voor de afschuwelijke flitsfoto)
Nu ben ik net nieuw in de fotografiewereld en wil ik mijn Nikon D3300 met kitlens goed beschermen, maar ik voel er niet zo veel voor om twee rugzakken ergens kwijt te moeten. Mijn initiële gedachte ging uit naar een neoprene sleeve, zodat ik mijn camera in mijn rugzak kan stoppen en that's it. Maar ik weet nu al dat er een statief bij moet gaan kunnen en waarschijnlijk ook nog een prime lens. Ik was dus op zoek gegaan naar het bestaan van 'dividers' of koffertjes die het mogelijk maken zo'n compartiment van een rugzak om te toveren tot een fatsoenlijke camera tas. Blijkbaar is de term voor die dingen camera bag insert.
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met een camera bag insert? Zijn hier nog bepaalde nadelen aan verbonden?
Als je 1 pagina terug had gekeken had je mijn post kunnen zien: RobbieB in "Centraal Fototas Topic - Deeltje 4"Zerfox schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:58:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met een camera bag insert? Zijn hier nog bepaalde nadelen aan verbonden?
Dit is een 'kleine' insert, maar ze zijn ook in grotere formaten te krijgen: Link
Na jarenlang aparte cameratassen gehad te hebben is dit voor mij echt een verademing. Hij past precies in m'n daypack (30L rugzak) met genoeg ruimte voor andere zaken. En als m'n camera niet mee gaat heb ik gewoon m'n volledige rugzak, als rugzak (en niet van die cameravakken waar je niks mee kan). Statief past er vanzelfsprekend niet bij, maar ik heb een gorillapod die in 1 v/d zijvakken van m'n rugzak past.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Oeps.. Ik kwam er pas gedurende het typen achter wat de naam van wat ik zocht was en was vergeten te zoeken in dit topic! Had niet verwacht dat er meer mensen mijn behoefte zouden hebben.RobbieB schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:00:
[...]
Als je 1 pagina terug had gekeken had je mijn post kunnen zien: RobbieB in "Centraal Fototas Topic - Deeltje 4"
[...]
Dankjewel! En dat is fijn om te horen! Mijn rugzak is zelf ~26L dus dat komt wel goed dan.RobbieB schreef op zondag 03 april 2016 @ 15:00:
[...]
Na jarenlang aparte cameratassen gehad te hebben is dit voor mij echt een verademing. Hij past precies in m'n daypack (30L rugzak) met genoeg ruimte voor andere zaken. En als m'n camera niet mee gaat heb ik gewoon m'n volledige rugzak, als rugzak (en niet van die cameravakken waar je niks mee kan). Statief past er vanzelfsprekend niet bij, maar ik heb een gorillapod die in 1 v/d zijvakken van m'n rugzak past.
Iemand ervaring met deze serie? En wat zijn de ervaringen met Think Tank in het algemeen?
Het is niet hetzelfde, dat snap ik. Maar misschien bevalt de stijl alsnog wel, dus ik link het toch maar.Tom schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:22:
Zijn er tassen die vergelijkbaar zijn met ONA The Bowery, maar dan iets gunstigere prijs? Ik begrijp dat ONA wel echt kwalitatief hoogwaardig is en daardoor z'n geld waard is, maar een vergelijkbare tas voor iets mindere kwaliteit is wellicht ook voldoende voor mijn gebruik.
Ik heb een ThinkTank Retrospective en dat is toch wel erg netjes gemaakt. Zeer prima zware kwaliteit stoffen en materialen. Voelt echt wel heel netjes allemaal.
http://www.fotokonijnenbe...ank+retrospective&catid=2
Ik heb een Think Tank Retrospective 30. Qua materiaal een erg fijne tas. Weet zeker dat ik hier nog jáááren mee vooruit kan.Krekker schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:56:
En wat zijn de ervaringen met Think Tank in het algemeen?
Tas is overigens wel wat aan de zware kant. Dus het is geen tas om de hele dag mee op je schouder te lopen.
Inmiddels ben ik een paar weken verder met mn Matin insert van ebay, ik heb de M genomen, past perfect in mn messenger en mn rugzak
Hij is zelfs expandable zodat ik er mn dslr in kwijt kan mocht dat nodig zijn, en door het nylon en closed cell foam veel steviger dan de blauwe stoffen insert die ik hiervoor had (ook van ebay).
Ik ben ook geïnteresseerd in de perception pro maar kon heb nergens in mijn buurt bezichtigen. Aangezien ik hem niet echt persé nodig heb, heb ik die toch maar niet gekocht. Maar ik hoor graag wat jij van de Perception Pro vindt.Krekker schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:56:
In mijn zoektocht naar een camera rugzak voor mijn camera to be (fujifilm x-t10) kwam ik vandaag de Think Tank Perception serie tegen. Toen ik ging kijken of hij in Nederland te krijgen is en voor welke prijs kon ik mijn geluk niet op, want deze tas is nu in een aantal winkels voor spotprijzen te vinden. Vanaf 39 euro voor de tablet versie. Ga morgen in de winkel even kijken naar de pro versie. Beetje raar om een tas te kopen voor een camera die ik nog niet heb, maar kan deze kans niet echt laten schieten.
Iemand ervaring met deze serie? En wat zijn de ervaringen met Think Tank in het algemeen?
Bouwkwaliteit is uitstekend. Zijkanten, onderkant en rugpand zijn goed gevoerd. Vooral het rugpand verdient een pluim. Er zit bescherming tussen rug en laptop, tussen laptop en tablet en tussen tablet en hoofd-/cameracompartiment. De voorkant en bovenkant bestaan alleen uit laagjes stof. Verder vind ik het een ontzettende plus dat de heupriem verwijderbaar is.
Zijn er geen minpunten dan? Die zijn er ook zeer zeker. De vakjes voor de fotospullen hebben een trekkoord om ze dicht te trekken, maar de vakjes zijn eigenlijk te stroef om helemaal dicht te kunnen op die manier. Hierdoor loop je het (kleine) risico dat eventuele harde voorwerpen in je tas alsnog tegen je camera aan komen. Je kunt het echter wel oplossen door met een van de verdelers die meegeleverd zijn een klepje voor het vak te improviseren. Overigens is het vak wel zodanig groot dat mijn Fujifilm S1600 superzoom camera er gewoon in verdwijnt.
Een nadeel van deze tas zou wellicht kunnen zijn dat niet meteen in één oogopslag duidelijk is welke spullen waar zitten, zoals dat met een standaard cameratas het geval is, maar ik denk dat dat voor de gemiddelde hobbyfotograaf met niet al te veel spullen niet zo'n groot probleem is.
De tas zit comfortabel, maar ik heb hem slechts enkele minuten geprobeerd, dus zoveel is deze informatie niet waard. Ik ben 1.68 meter en de tas ziet er groot uit om m'n rug, maar ik denk dat er weinig manieren zijn om subtiel een laptop als de mijne te vervoeren.

De looks zul je zelf moeten beoordelen. Ik ben er zelf niet laaiend enthousiast over. Ik heb liever een wat speelser ontwerp zoals de tassen van crumpler, maar die hebben tegenwoordig allemaal een ellendige heupriem die er niet af kan.

Al met al is het een goede tas, maar het wordt meer een verstandshuwelijk dan echte verliefdheid denk ik.
De tassen van ONA zijn inderdaad erg mooi en degelijk om te zien. Heb zelf een Union Street, maar die heb ik laatst wel moeten laten repareren. Het leer waar de draagband aan zit was gescheurd (?) dus de tas viel plots van mijn schouder af. Gelukkig zat er toen geen dure apparatuur in, maar vond het toch wel een tegenvaller voor een tas van dat geld. Overigens wel redelijk netjes hersteld/gerepareerd onder garantie (wilde geen nieuwe).Tom schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:22:
Zijn er tassen die vergelijkbaar zijn met ONA The Bowery, maar dan iets gunstigere prijs? Ik begrijp dat ONA wel echt kwalitatief hoogwaardig is en daardoor z'n geld waard is, maar een vergelijkbare tas voor iets mindere kwaliteit is wellicht ook voldoende voor mijn gebruik.
Thanks voor je review! Je hebt mijn interesse in de perception pro weer gewekt.Krekker schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:26:
Ik heb hem net gekocht en ik moet zeggen dat hij tot nu toe uitstekend bevalt.
Om even door te gaan op RobbieB's antwoord: je kan ook veel camera bag inserts vinden op Ebay, Amazon, e.d. voor weinig geld, en die dingen zijn vaak goed zat, want ze zitten toch binnen in een andere tas.
Dankjewel voor de tip! Ik heb inderdaad via een of andere Chinese website een insert gekochtFireshade schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:10:
[...]
Om even door te gaan op RobbieB's antwoord: je kan ook veel camera bag inserts vinden op Ebay, Amazon, e.d. voor weinig geld, en die dingen zijn vaak goed zat, want ze zitten toch binnen in een andere tas.
Ik heb hem ook gekochtKrekker schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:26:
Ik heb hem net gekocht en ik moet zeggen dat hij tot nu toe uitstekend bevalt.
De pefecte MFT camera rugtas met genoeg ruimte voor andere spullen zoals eten, drinken en kleding.
Heupband gebruik ik ook nooit en heb ik meteen eraf gehaald. Ik ben er erg blij mee.
Ik overweeg momenteel ook sterk een kleine Hadley te kopen voor een X-Pro2 met 2-3 objectieven (en bijbehorende zooi met name accu'sAbbadon schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:15:
...Hadley:...
Nu wil ik dus voor een X-Pro2, met 1 gemonteeerd en in wisselende constellaties 2-3 bijgevoegde objectieven (geen 100-400), wat filters, extra batterijen, eventueel een compacte flitser en eventueel een verrekijker of een <10"-tabletje een 'echte fototas'.
Liefst een schoudertas/messenger. Hij moet niet teveel opvallen, compacte afmetingen hebben, liefst niet helemaal zwart zijn, bij voorkeur tegen een stevige buii kunnen en de spullen ook redelijk tegen mechanische invloeden beschermen en zo goedkoop mogelijk zijn, zeker onder de €300. Als hij ook nog voor iets anders dan fotospul te gebruiken is, is dat een pluspunt, net als een laag gewicht.
De tassen die ik zoal in mijn hoofd heb:
Billingham Hadley small
Billingham f2.8
Think Tank Retrospective 5
National Geographic Rain Forest Medium Messenger Bag RF2450
Met als alternatieven die wat frequenter dan andere door het hoofd spoken:
National Geographic Africa Midi Satchel Bag A2140
National Geographic Rain Forest Shoulder Bag RF2350
Billingham L2
ONA Bowery
ONA Prince Street
Kelly Moore Kate
Domke F-4AF PRO
Domke F-831
Domke Herald
Domke F-803
Domke Crosstown Courier
Het zal duidelijk zijn dat ik wat adviezen wel zou kunnen waarderen, Ik heb ook overwogen om alle tassen maar tegelijk te bestellen, maar dat is me dat toch wat te zot, naast een onzinnig (al is het klein) financieel risico. 2-3 tassen wil ik wel bestellen als de regionale winkels ze niet allemaal op zicht hebben.
Zelf gebruik ik al jaren een Domke F-5Xz - een heel kleine tas die al menig camerasysteem heeft overleefd. Ik zal hier even een lijstje intypen van random combinaties die ik er al in heb gehad.
- Canon 5D + 35mm 1.4 + Canon 85mm 1.8 + batterijen etc.
- Canon 5D + Tamron 70-300mm VC (op de body) + Sigma 35mm 1.4 + batterijen etc.
- Canon 5D + 24-105mm + 580EX
- Olympus E-PL5 + 20mm 1.7 + 45mm 1.8 + 7.5mm fisheye.
- Fuji X-E2 + 18mm + 35mm.
- Fuji X-E2 + 55-200mm + 35mm.
Verder heb ik ook een grote Think Tank waar ik erg blij mee ben als ik veel mee moet nemen, maar die is eigenlijk te groot voor normaal gebruik. De Domke is fijn en ik vind hem ook niet te duur om gewoon mee te nemen. Niet zo erg als hij een beetje nat wordt of afentoe tegen een betonnen muur schraapt ofzo. Materiaal lijkt redelijk onverwoestbaar eerlijk gezegd.
PS. Uit de bovenstaande selectie zou de Think Tank retrospective 5 me dus wel het meeste aanspreken, maar het blijft heel persoonlijk. Bij Think Tank hebben ze wel duidelijk met een denktank over cameratassen nagedacht...
[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 29-04-2016 21:41 ]