www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik heb een Medium Slope laatst overgenomen en daar zit zo'n handlus aan. Er zit dus zeker wel een handvat aan. Voor de Guru zit er een laptop sleeve in, al wordt er wel gezegd dat de sleeve niet dusdanig groot is dat je er handig een Surface Pro 3 in kan stoppen...Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:23:
Het vervelende is dat de ICU geen handig handvat lijkt te hebben, en ik weet niet of de Guru zelf, zonder ICU, zich nog stevig genoeg houdt om bv m'n Surface Pro te beschermen....

Misschien kan je het vergelijken met mijn config? Ik kan het je moelijk vertellen, maar ik denk wel dat het krap wordt. Ik neem een 70-200 f/2.8 VR II mee (met redelijk veel marge), een D7000 + grip + Nikon 24-70 f/2.8 en een Tokina 12-24 f/4. Verder nog wat meuk met filters, losse camera en andere zooi. Zie foto:Ik kan ook niet onmiddellijk achterhalen of een \[650D + mounted 15-85], \[1000D + mounted 10-20] en een 70-200 f/4 in de Medium Slope passen. Mag los tijdens travel, maar op locatie wil ik die wel graag paraat zitten hebben.

Als alternatief moet je anders eens naar de [rul=http://shop.fstopgear.com/us/lotus.html]F-Stop Lotus kijken[/]. Hij is nog niet beschikbaar, maar een Guru is 28L en een Lotus 32L. De Loka is vervolgens 38L en de Ajna 40L.
[ Voor 24% gewijzigd door mithras op 20-06-2015 23:25 ]
Challenge accepted, eens proberen hoe veel ik er in kwijt kan eigenlijkmithras schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:49:
[...]
Ik heb een Medium Slope laatst overgenomen en daar zit zo'n handlus aan. Er zit dus zeker wel een handvat aan. Voor de Guru zit er een laptop sleeve in, al wordt er wel gezegd dat de sleeve niet dusdanig groot is dat je er handig een Surface Pro 3 in kan stoppen...
[afbeelding]
[...]
Misschien kan je het vergelijken met mijn config? Ik kan het je moelijk vertellen, maar ik denk wel dat het krap wordt. Ik neem een 70-200 f/2.8 VR II mee (met redelijk veel marge), een D7000 + grip + Nikon 24-70 f/2.8 en een Tokina 12-24 f/4. Verder nog wat meuk met filters, losse camera en andere zooi. Zie foto:
[afbeelding]
Als alternatief moet je anders eens naar de [rul=http://shop.fstopgear.com/us/lotus.html]F-Stop Lotus kijken[/]. Hij is nog niet beschikbaar, maar een Guru is 28L en een Lotus 32L. De Loka is vervolgens 38L en de Ajna 40L.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Blijf ik me nog afvragen: hoe stevig is de Guru zonder ICU's? Niet bepaald laptop-safe, neem ik aan? Ik lees dat de rugzakken zelf geen padding hebben, enkel de ICU's. Wil dat zeggen dat zonder een ICU de Guru eigenlijk volledig plat gedrukt kan worden ofzo?
mithras, kan het dat je plaatjes niet werken?
Ja, die Lotus had ik ook al gezien, maar die is nog niet uit, dus er zijn ook nog geen ervaringen over te vinden.. Weegt ook vrij veel. 1.5kg en ik veronderstel nog zonder ICU. De Loka UL doet dat beter en is niet zo veel groter (4cm hoger, 1.5 cm minder breed).
Ik vind ook niet terug of er dan wel een Large ICU in de Lotus past.
Nog een vraag. Past een small pro + small shallow ICU in de Guru? Dat biedt iets meer ruimte dan een medium slope, denk ik.
[ Voor 7% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 20-06-2015 10:53 ]
Dropbox is tegenwoordig niet zo makkelijk meer om foto's publiekelijk te delenBuzz_Fuzz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:52:

De Guru heeft achterin een alu frame waardoor je hem niet als een normale tas in elkaar kan drukken, hij zal ook zonder ICU gewoon zijn vorm behouden. Padding aan alle kanten behalve de achterkant ontbreekt echter zonder ICU maar het is dan ook niet echt de bedoeling hem zonder ICU te gebruiken. Het is en blijft immers een foto tasBuzz_Fuzz schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:52:
Ik heb maar een surface pro 1, dus dat zou moeten lukken. En ik veronderstel dat ik desnoods een laptop, indien de sleeve te smal is, nog tussen de ICU & rugzijde kan schuiven. Compleet onpraktisch, maar op een luchthaven heb ik m'n camera toch niet nodig en op locatie blijft de laptop op de kamer/in de auto.
Blijf ik me nog afvragen: hoe stevig is de Guru zonder ICU's? Niet bepaald laptop-safe, neem ik aan? Ik lees dat de rugzakken zelf geen padding hebben, enkel de ICU's. Wil dat zeggen dat zonder een ICU de Guru eigenlijk volledig plat gedrukt kan worden ofzo?
Ja, die Lotus had ik ook al gezien, maar die is nog niet uit, dus er zijn ook nog geen ervaringen over te vinden.. Weegt ook vrij veel. 1.5kg en ik veronderstel nog zonder ICU. De Loka UL doet dat beter en is niet zo veel groter (4cm hoger, 1.5 cm minder breed).
Ik vind ook niet terug of er dan wel een Large ICU in de Lotus past.
Nog een vraag. Past een small pro + small shallow ICU in de Guru? Dat biedt iets meer ruimte dan een medium slope, denk ik.
Wel kun je natuurlijk de ICU zelf indelen en bijv. de tussenschotjes er tussenuit halen of gewoon een laptop sleeve kopen voor je laptop en de ICU er uit laten.
Small pro + small shallow zal denk ik wel passen aangezien ik met de medium slope nog best wel wat ruimte bovenin over heb. Of het praktisch is betwijfel ik
Copy.com werkt wat dat betreft véél makkelijker, een lange tijd geleden Dropbox al de deur uit gedaan.mithras schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:01:
[...]
Dropbox is tegenwoordig niet zo makkelijk meer om foto's publiekelijk te delenVolgens mij moest je ingelogd zijn om dat de jpgs te zien, maar nu via een nog grotere omweg moeten de (phone pics) het weer goed doen als het goed is.
[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 20-06-2015 20:20 ]
www.maartendeboer.net
Nu maar Imgur. Ik heb te lang geen foto's geshared en het is er niet gemakkelijker op gewordenVentieldopje schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 20:19:
[...]
Copy.com werkt wat dat betreft véél makkelijker, een lange tijd geleden Dropbox al de deur uit gedaan.

Verwijderd

Ik gebruik al sinds 1999 dezelfde tas linksboven op deze foto: een legerpukkel. Lekker stealth, niet al te groot, makkelijk sluiten, stevige canvas stof. Ik stouw er ook redelijk wat zut in zoals je ziet. Maar... het beschermt verder niet. Aangezien ik langzamerhand steeds duurdere spullen aan het kopen ben waar ik toch nog tikkie zuiniger op ben wil ik voorkomen dat het noodlot me een keer treft.
De meeste fototassen die ik zie zijn echter gelijk zeer functionele tassen. Niet altijd even mooi, shitload aan padding en een grote oranje pijl boven je hoofd; hier loopt dure shit danwel een hinderlijke fotograafnerd rond. De chiquere tassen die ik hier zie, zoals die leren waar het hierboven over gaat, zijn weer mooi, maar die gooi je weer niet overal neer op het strand, straat etc. Mijn pukkel is voor nu het beste van alle werelden.
Wie weet er tips die in de buurt komen van die pukkel maar dan steviger? Denk wel dat ik bij zo'n slingtype blijf. Heb ook al zitten kijken naar dit werk, maar volgens mij wisselt dat niet zo snel met lenzen, etc.

Langly camera bag (tip: volg hun Instragram. Gruwelijk lekkere plaatjes). Maar lijkt me te onpraktisch qua snelheid en in dit specifieke geval ook nog stuitend duur (ik geef mijn geld liever aan glas uit).
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Waarom koop je geen ICU voor in je huidige tas?Jazzper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:43:
[afbeelding]
Ik gebruik al sinds 1999 dezelfde tas linksboven op deze foto: een legerpukkel. Lekker stealth, niet al te groot, makkelijk sluiten, stevige canvas stof. Ik stouw er ook redelijk wat zut in zoals je ziet. Maar... het beschermt verder niet. Aangezien ik langzamerhand steeds duurdere spullen aan het kopen ben waar ik toch nog tikkie zuiniger op ben wil ik voorkomen dat het noodlot me een keer treft.
De meeste fototassen die ik zie zijn echter gelijk zeer functionele tassen. Niet altijd even mooi, shitload aan padding en een grote oranje pijl boven je hoofd; hier loopt dure shit danwel een hinderlijke fotograafnerd rond. De chiquere tassen die ik hier zie, zoals die leren waar het hierboven over gaat, zijn weer mooi, maar die gooi je weer niet overal neer op het strand, straat etc. Mijn pukkel is voor nu het beste van alle werelden.
Wie weet er tips die in de buurt komen van die pukkel maar dan steviger? Denk wel dat ik bij zo'n slingtype blijf. Heb ook al zitten kijken naar dit werk, maar volgens mij wisselt dat niet zo snel met lenzen, etc.
[afbeelding]
Langly camera bag (tip: volg hun Instragram. Gruwelijk lekkere plaatjes). Maar lijkt me te onpraktisch qua snelheid en in dit specifieke geval ook nog stuitend duur (ik geef mijn geld liever aan glas uit).
My middle finger salutes you.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik gebruik zelf een thinktank retrospective, volgens mij is dit precies wat jij zoekt:Jazzper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:43:
http://www.thinktankphoto.com/categories/shoulder-bags/retrospective.aspx
www.maartendeboer.net
Maar eens wat meer in verdiepen. Weet weinig van die tassenwereld. Zouden ze eens een topic over moeten maken op GoT

Ik heb het juist andersom, ik ben gek op ThinkTank tassen en heb dan ook zelf de nummer 10:Ventieldopje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:33:
De ThinkTank is alles behalve beschermend, de LowePro Pro Messenger AW series zijn een stuk steviger en beter doordacht met de zelfde looks. Heb ze beide bekeken met m'n vriendin omdat ze graag een schouder tas er bij wou hebben. Mijn eerste ingeving was ook 'ThinkTank' maar toen we eenmaal wat Retrospective's gezien hadden waren we toch wel teleurgesteld over de kwaliteit (dunne stof, platte stugge padding, onhandige vakjes) en zijn we toevallig tegen de LowePro Messenger AW aan gelopen welke er in verschillende maten is.
http://www.thinktankphoto...nestone-shoulder-bag.aspx
Daarnaast heb ik een Domke F2 en zo nog wat tassen. Ik zoek niet een tas die enorm goed beschermd, wat dan betekent automatisch dat de binnenkant ongeveer 2x zo klein is als de buitenkant. De tas moet op de bodem padding hebben, zodat je een onvoorzichtig neer kan zetten. En hij moet van materiaal zijn dat niet gaat scheuren, stiksels die los laten e.d.....ofwel, moet goed in elkaar zitten. En dat doet de retro 10 prima. Ik heb de ipad (10inch) achterin zitten (wat echt nèt past), samen met een 5d2+17-40, 70-200 en 50 1.4, 430EXII en flesje drinken. Dat samen is mijn backup tas setje.
Dus ik vind juist dat Domke en ThinkTank de juiste tassen maakt, genoeg bescherming dat mijn gear niet stuk gaat, maar ook mij de ruimte geven intern om echt wat mee te kunnen nemen.
Mijn Domke F2 is net zo: 5d3+grip+24-70, 35 1.4 Art, 50 1.4 Art, 85 1.4 EX, 70-200 F/4 IS, 5d2, 580EXII en 1 liter water past er in. En soms zit er dan ook nog een 17-40 bij in. En daarnaast nog voor en achtervakjes voor klein grut, zoals batterijen, straps, boterhammetje, portemonnee etc.
Pak ik een Lowepro schoudertas van het Domke F2 formaat, dan past er ongeveer de helft in.
Verwijderd
Ik vind het in ieder geval altijd wel fijn dat er aan de zijkanten ook schuim zit.
En op mijn magere lijf is het met schoudertassen ook wel fijn als er een stuk stevig schuim tussen mij en de hardware zit.
De Lowepro Messenger die ik heb heeft nog wel de minste padding van mijn Lowepro tassen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2015 14:58 ]
Alhoewel zo'n gevulde Domke F2 van Nomad me nou ook niet echt fijn lijkt om meer dan een paar minuten te dragen.
Die vakjes kun je trouwens ook gewoon opnieuw indelen, dat lijkt me het probleem niet.
+1 voor zowel het deel over ThinkTank als over Domke.Nomad schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:45:
[...]
Ik heb het juist andersom, ik ben gek op ThinkTank tassen en heb dan ook zelf de nummer 10:
http://www.thinktankphoto...nestone-shoulder-bag.aspx
Daarnaast heb ik een Domke F2 en zo nog wat tassen. Ik zoek niet een tas die enorm goed beschermd, wat dan betekent automatisch dat de binnenkant ongeveer 2x zo klein is als de buitenkant. De tas moet op de bodem padding hebben, zodat je een onvoorzichtig neer kan zetten. En hij moet van materiaal zijn dat niet gaat scheuren, stiksels die los laten e.d.....ofwel, moet goed in elkaar zitten. En dat doet de retro 10 prima. Ik heb de ipad (10inch) achterin zitten (wat echt nèt past), samen met een 5d2+17-40, 70-200 en 50 1.4, 430EXII en flesje drinken. Dat samen is mijn backup tas setje.
Dus ik vind juist dat Domke en ThinkTank de juiste tassen maakt, genoeg bescherming dat mijn gear niet stuk gaat, maar ook mij de ruimte geven intern om echt wat mee te kunnen nemen.
Mijn Domke F2 is net zo: 5d3+grip+24-70, 35 1.4 Art, 50 1.4 Art, 85 1.4 EX, 70-200 F/4 IS, 5d2, 580EXII en 1 liter water past er in. En soms zit er dan ook nog een 17-40 bij in. En daarnaast nog voor en achtervakjes voor klein grut, zoals batterijen, straps, boterhammetje, portemonnee etc.
Pak ik een Lowepro schoudertas van het Domke F2 formaat, dan past er ongeveer de helft in.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Hij is vrij zwaar ja:henkie196 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:08:
Een maatje groter dan een Domke F2? Dan heb je zo ongeveer een bierkrat op je heup hangen.
Alhoewel zo'n gevulde Domke F2 van Nomad me nou ook niet echt fijn lijkt om meer dan een paar minuten te dragen.
Die vakjes kun je trouwens ook gewoon opnieuw indelen, dat lijkt me het probleem niet.
Net even gewogen, de tas zit op 10,5 kilo zonder flesje drinken en eten. Reken op 12kilo dus. En dan zit de rest in de backup tas, die ik wel mee sleep, maar neerzet op locatie.
Beetje crappy phonepic, maar voor mijn gear iig een heerlijke tas!

[ Voor 66% gewijzigd door werkenslaap op 22-06-2015 19:38 ]

De dossiers werden echter almaar dikker dus daar is nu een kleine trolley voor aangeschaft, en deze tas wordt gebruikt waarvoor hij bedoeld is...
[ Voor 27% gewijzigd door werkenslaap op 22-06-2015 20:26 ]
zijn al die mooie tassen zo duur? Ik zag op MP voor paar tientjes ook diverse merktassen van oa Lowepro. Misschien meer mijn budget
Verwijderd
Het is nog wachten op "handgemalen" gehakt in de supermarkt, dan is de "handgemaakt" craze echt compleet.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2015 10:50 ]
Niet eens. Ik heb meer handgemaakte dingen in huis (o.a. qua koffie spullen) en de quality control is wat mij betreft merkbaar beter. Losse stiksels of andere foutjes worden bij handgemaakt/gecontroleerd er gewoon beter uit gehaald wat mij betreft.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:50:
Handgemaakt wil vaak zeggen; duur, niet persé beter en vooral veel sample variation. Maar voor een of andere vage reden zijn veel mensen bereid er dan meer voor te betalen![]()
Het is nog wachten op "handgemalen" gehakt in de supermarkt, dan is de "handgemaakt" craze echt compleet.
Ik ben pro efficiency en zeker niet pro alles maar handgemaakt laten produceren, maar ik erken wel de voordelen van handgemaakt.
Of je daar iets mee hebt en bereid bent om extra te betalen voor iets aparts, is natuurlijk een tweede.
[ Voor 17% gewijzigd door werkenslaap op 23-06-2015 12:30 ]
Handgemaakt en kwaliteit zijn in mijn ogen niet hetzelfde, want een door een fabriek gemaakte tas kan ook zeker met betere materialen gemaakt zijn dan een handgemaakte tas.
Wat is het voordeel van handgemaakt? Je kunt dingen met de hand maken die je met een machine niet kunt maken. Is dat belangrijk bij een tas? Doorgaans niet en overigens wordt een lowepro echt niet alleen door machines gemaakt en komt er wel degelijk handwerk bij kijken.
Dan is er nog een kwestie van smaak. Sommige mensen vinden een leren tas of andere tas van een natuurlijk materiaal geweldig. Ik vind het vaak gewoon ouderwets en heb liever gewoon een zwarte nylon tas die ook gewoon oerdegelijk is.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Los daarvan vind ik in zijn algemeenheid ook gewoon mooi om het ambacht te zien in zo'n (luxe)product. Maargoed, we dwalen af!
[ Voor 41% gewijzigd door werkenslaap op 23-06-2015 13:29 ]
Verwijderd
Eigenlijk wat UC al zegt; QC en "handgemaakt" zijn twee dingen. Waarbij het niet aanwezig zijn van de een automatisch het afwezig zijn van de andere moet betekenen. Wat natuurlijk wel zo is; als je al de meerprijs voor "handgemaakt" kunt vragen, kan dat beetje extra voor fatsoenlijke QC er ook nog wel af.Nomad schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:04:
[...]
Niet eens. Ik heb meer handgemaakte dingen in huis (o.a. qua koffie spullen) en de quality control is wat mij betreft merkbaar beter. Losse stiksels of andere foutjes worden bij handgemaakt/gecontroleerd er gewoon beter uit gehaald wat mij betreft.
Ik ben pro efficiency en zeker niet pro alles maar handgemaakt laten produceren, maar ik erken wel de voordelen van handgemaakt.
Overigens wordt dat "handgemaakt" label vaak ten onrechte gebruikt, gewoon om weg te kunnen komen met meer geld er voor vragen. Zoals de "handgebakken" chips die je tegenwoordig hebt.

Op dit moment is er zo'n standaard, vierkant, Canon toploadertje in huis. Daar paste precies de oude camera met één extra objectief in. Flitser en lader lagen dan bovenop, tot zover het snel pakken van je camera.
Maar eens gaan verdiepen in de modellen, met name schoudertassen. Heeft het nog meerwaarde om voor een wat onopvallende tas te gaan of is dat een wassen neus tegenwoordig?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Als je een schoudertas voor een camera met grip wilt, wordt het geheel als snel te breed om onopvallend te zijn.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2015 22:22 ]
Daarnaast wordt naar mijn mening een onopvallende tas minder snel terug gevonden dan een opvallende aparte tas. Omstanders zullen een onopvallende tas niet herkennen.
Ik zou voor een tas gaan die groot genoeg is om je spullen in te passen (met eventuele ruimte voor groei), van goede kwaliteit is (gaan lang mee).
Een ding is mij opgevallen bij alle tassen die ik gehad heb, al het klitteband vergaat na verloop van tijd bij veel gebruiken, vooral bij flapjes voor lenzen. Het meest robuust is dan ook een rits te hebben en geen onderdelen die open/dicht moeten met klittenband. Zowel bij Kata als Lowepro modellen was dat het deel dat het altijd snel begaf..
Wat is je budget eigenlijk en naar wat voor model ben je op zoek?
www.maartendeboer.net
Nou dat is ook een beetje mijn gevoel. Iemand die het op fotospul gemunt heeft zal je toch wel door hebben, gelegenheidsdieven zullen elke tas pakken als hij maar onbeheerd achter gelaten wordt.Ventieldopje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:28:
Onopvallend hoeft het niet te zijn, vind dat een beetje een wassen neus. Ze kijken heus niet alleen naar je tas maar ook hoe je er bij loopt en wat je doet, op basis daarvan kun je een goede inschatting maken wat er in zit.
Daarnaast wordt naar mijn mening een onopvallende tas minder snel terug gevonden dan een opvallende aparte tas. Omstanders zullen een onopvallende tas niet herkennen.
Overigens is mijn set lang niet zo duur als van velen hier, maar het is toch naar als zoiets zou verdwijnen. Gebieden met veel criminaliteit of weinig ontwikkeling kom ik niet vaak, dus dat risico zal wel mee vallen.
Het is trouwens wel gewoon mooier, een wat neutrale tas in plaats van zo'n oldskool cameratas.
Budget heb ik nog niet durven bepalen, ik wilde eerst wat kennis gaan opdoen zodat ik meer richting had waar ik moet beginnen. Om toch wat te noemen hoop ik wel iets voor ruim minder dan €200 te vinden.Ik zou voor een tas gaan die groot genoeg is om je spullen in te passen (met eventuele ruimte voor groei), van goede kwaliteit is (gaan lang mee).
Een ding is mij opgevallen bij alle tassen die ik gehad heb, al het klitteband vergaat na verloop van tijd bij veel gebruiken, vooral bij flapjes voor lenzen. Het meest robuust is dan ook een rits te hebben en geen onderdelen die open/dicht moeten met klittenband. Zowel bij Kata als Lowepro modellen was dat het deel dat het altijd snel begaf..
Wat is je budget eigenlijk en naar wat voor model ben je op zoek?
Het model wat mij interessant lijkt is de schoudertas/messenger varianten. Met name omdat het prima loopt en je spullen snel en gemakkelijk bereikbaar zijn. Last van mijn schouder ben ik niet bang voor. Enerzijds omdat ik ook weer niet zoveel wil meenemen, anderzijds omdat ik stevige schouders heb en rugtassen over het algemeen ook altijd aan één hengsel draag.
Wat ik denk mee te willen nemen:
• 70D (zonder grip, met objectief én zonnekap erop, het zal een van onderstaande objectieven zijn)
• 18-135 objectief, middelgroot
• 10-18 objectief, middelgroot
• iets van teleojectief, nu 55-250, later mogelijk groter. (optioneel)
• 430 ex II
• zut als kaartjes, lader, accu, doekje, etc, maar dat moffel je wel in hoekjes en gaatjes.
Het is fijn als het allemaal niet te precies past zodat ik nog eens een lichtsterk objectief kan kopen en meenemen of een flesje water of iets dergelijks. Beetje speling is dus niet gek.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je huidige tas je nog wel bevalt, maar je wat op zoek bent naar padding, kan ik je de Ciesta inserts aanbevelen. Al 2 jaar heel tevreden van. https://www.google.be/sea...=chrome&es_sm=91&ie=UTF-8Jazzper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:43:
[afbeelding]
[afbeelding]
Gebruik hem nu anderhalf jaar en ontzettend blij mee. Het is mijn dagelijkse tas die ik meeneem naar de TU. Maar ook naar een foto opdracht. De achterkant is enorm flexibel en als ik een weekend naar mijn ouders ga en meer kleren/schoenen meeneem haal ik de paddings er achter uit en vul ik hem als een koffer. Laptop neem ik nu altijd mee zonder hoes en hetzelfde voor de ipad. Loop dus dagelijks rond met ipad, macbook 15" en 5DII. Plus alle randapparatuur en accessoires.
Een beetje dus zoals deze gebruiker. Lekker flexibel en betrouwbaar.

Ik heb de ONA Camps Bay. Zelf geïmporteerd aantal jaar geleden toen ze hier nog nergens te koop waren. Kwam er nog verzendkosten + invoerrechten + 21% BTW bij. Oef dat deed wel pijn. Helemaal omdat ik achteraf de andere kleur (heb zelf de grijze) toch mooier vondJazzper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:18:
Oef, prijskaartje inderdaad: http://www.onabags.com/st...n-street.html?color=smoke
zijn al die mooie tassen zo duur? Ik zag op MP voor paar tientjes ook diverse merktassen van oa Lowepro. Misschien meer mijn budget

Wel een tas 'voor het leven.' Aan de andere kant, mijn Domke's zijn ook echt onverwoestbaar en daar hangt een heel ander prijskaartje aan.
Verwijderd
Ik heb een canvas tas van Brunotti die ik al jaren met me meesleep en waar al van alles in geszeten heeft. Ik ga hem dan ook gebruiken voor de camaraspullen die ik heb. Het eerste wat mij trouwens opviel aan je foto is het schitterende Opinel klapmes. Ik denk No 09 van koolstofstaal? Ik draag sinds begin jaren 90 een Opinel met me mee. Een zeer veelzijdig mes wat je superscherp kan slijpen op de achterkant van je koffiekopje.Jazzper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:43:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik loop met een X-100T en X-E1 over straat, met vaak nog een losse lens in m'n tas. Iets wat lijkt op een leger pukkel vind ik erg mooi, maar biedt dit genoeg bescherming of zou je hier zelf nog iets aan moeten doen? Iemand enig idee waar je zo'n tas het beste kan vinden/kopen?
Een tas die mij bijvoorbeeld heel erg aanspreekt:
[ Voor 3% gewijzigd door Leetness op 12-07-2015 21:27 ]
Budget heb ik nog niet durven bepalen, ik wilde eerst wat kennis gaan opdoen zodat ik meer richting had waar ik moet beginnen. Om toch wat te noemen hoop ik wel iets voor ruim minder dan €200 te vinden.
Het model wat mij interessant lijkt is de schoudertas/messenger varianten. Met name omdat het prima loopt en je spullen snel en gemakkelijk bereikbaar zijn. Last van mijn schouder ben ik niet bang voor. Enerzijds omdat ik ook weer niet zoveel wil meenemen, anderzijds omdat ik stevige schouders heb en rugtassen over het algemeen ook altijd aan één hengsel draag.
• 70D (zonder grip, met objectief én zonnekap erop, het zal een van onderstaande objectieven zijn)
• 18-135 STM
• 10-18
• iets van teleobjectief, nu 55-250, later mogelijk groter. (optioneel)
• 430 ex II
• zut als kaartjes, lader, accu, doekje, etc, maar dat moffel je wel in hoekjes en gaatjes.
Het is fijn als het allemaal niet te precies past zodat ik nog eens een lichtsterk objectief en filters kan kopen en meenemen of een flesje water of iets dergelijks. Beetje speling is dus niet gek.
Gevonden opties:
http://www.crumpler.eu/in...sprache=EN&productID=9216
Leuke tas, maar ik krijg slecht beeld van wat er nu in past. Op het ene plaatje ligt alles ernaast, daarna zit alles erin maar lijkt het of alle objectieven los liggen en ik mis van alles. Krijg het gevoel dat het wat mooier gemaakt wordt dan het is.
http://store.lowepro.com/shoulder-bags/urban-reporter-250
Ziet er niet slecht uit, maar er lijkt veel dikte bij te komen door de padding en het tabletvak, die laatste neem ik waarschijnlijk niet mee dus is zonde.
http://www.domkebags.co.u...medium-shoulder-belt-bag/
Lekker efficiënt en ook niet zo fototasachtig, maar ik twijfel over die rits. Zit dat niet onwijs in de weg met snel pakken?
De thinktank retrospective ziet er ook goed uit, maar geen idee welke. De 10 misschien?
Bos... Bomen... Hellup... Aargh...
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Maar wel een goede tip, die Uprise serie heeft wel grappige features. De 38 is wel een slag groter dan de modellen die ik hierboven genoemd heb, maar zo te zien is hij ook wel kleiner te krijgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb zelf een Domke F-5XZ, wat iets soortgelijks als de F-5XB, maar dan hoger zodat m'n 70-200/4 er ook in past. Die rits zit mij totaal niet in de weg, en alhoewel het misschien niet zo overduidelijk een fototas schreeuwt als de andere opties, is het even goed wel heel duidelijk herkenbaar als een fototas.Gonadan schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:31:
• 18-135 STM
• 10-18
• iets van teleobjectief, nu 55-250, later mogelijk groter. (optioneel)
• 430 ex II
Gevonden opties:
http://www.crumpler.eu/in...sprache=EN&productID=9216
Leuke tas, maar ik krijg slecht beeld van wat er nu in past. Op het ene plaatje ligt alles ernaast, daarna zit alles erin maar lijkt het of alle objectieven los liggen en ik mis van alles. Krijg het gevoel dat het wat mooier gemaakt wordt dan het is.
http://store.lowepro.com/shoulder-bags/urban-reporter-250
Ziet er niet slecht uit, maar er lijkt veel dikte bij te komen door de padding en het tabletvak, die laatste neem ik waarschijnlijk niet mee dus is zonde.
http://www.domkebags.co.u...medium-shoulder-belt-bag/
Lekker efficiënt en ook niet zo fototasachtig, maar ik twijfel over die rits. Zit dat niet onwijs in de weg met snel pakken?
De thinktank retrospective ziet er ook goed uit, maar geen idee welke. De 10 misschien?
Ik denk trouwens niet dat een body + 3 lenzen + een flitser gaat passen, maar met 2 lenzen en een flitser of 3 lenzen zonder flitser zou het geen probleem moeten zijn.
Padding heeft de Domke echter vrij weinig. Het houdt de boel op z'n plek en het rammelt niet, maar daarmee heb je het ook wel weer gehad. Dit zorgt er aan de andere kant ook wel weer voor dat het er wat het wat minder lomp uit ziet en daarmee voor mijn idee wat netter.
En als je onopvallend wil zijn, zorg er dan voor dat de klep niet op het klitteband vast zit, want het maakt nogal wat lawaai bij het lostrekken van het klitteband.
Voor Thinktank zou ik eerder aan een Retrospective 7 denken voor jou. De 10 is qua dikte bedacht op body + grip, en daarmee tamelijk lomp zo op het oog.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan zijn ze allebei dus toch vrij dik. Dat was ook een beetje mijn probleem met de Thinktanks, dat ze vrij dik gedimensioneerd zijn en daarmee relatief vrij lomp ogen (naar mijn mening). De Domke F-5XB/C/Z ogen dan wat eleganter doordat ze relatief wat dunner zijn.
De LowePro die je linkte is overigens een stuk groter dan de Domke en Thinktank tassen die je noemt. Dat gaat meer richting formaat Domke F2, heb ik het idee. Aan de buitenkant in ieder geval, aan de binnenkant lijkt er opeens een stuk minder ruimte over te zijn, maar dat zou ook het vakje aan de zijkant kunnen zijn. Verder lijkt het wel een aardig tasje, wat meer padding (en dus dikker), wat meer bescherming tegen regen door een andere flap constructie aan de zijkanten.
Wat ik aantrekkelijk vind van die Retrospective is dat ze (de 10) relatief kort zijn en slap genoeg lijken om zich wat naar je heup te vormen. Die Löwepro was veel steviger, ook vanwege de padding, maar is dan zo'n plank die tegen je lichaam hangt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.kickstarter.c...bag-for-cameras-and-essen

Hij is bijna even zwaar (1,1 kg) als mijn retrospective 5 (1 kg) maar groter.
Andere soort bevestiging en flexibeler vorm. Ik heb zelf al een tas en ben hier zelf niet geïnteresseerd in, het leek me wel interessant voor dit topic.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:24:
En wat is daar anders aan dan een gemiddelde Lowepro Messenger???

Zo te zien heel veel handigheidjes en integratie met de rest van hun systeem. De strap is een aardige, beetje idee van een camera strap, ze hebben aparte sluitingen (maglatch) en het is een rigide tas die ook nog enige vorm van flexibiliteit heeft. Het is in ieder geval niet het standaard blokmodel met strap die je bij Lowepro vaak ziet. Dit is meer in de lijn van een stevige Domke en een Thinktank Retrospective. Maar wat het vooral is, is een mooie uitbreiding van de productenlijn van PeakDesign. Ze worden steeds volwaardiger qua fotografie accessoires.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 22:24:
En wat is daar anders aan dan een gemiddelde Lowepro Messenger???
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Overigens zie ik heel vaak de 70-200 bij tas beschrijvingen genoemd worden als 'hij past'. Maar hoe lang is die dan met body? En met zonnekap bruikbaar erop?
Mijn walkaround is met bruikbare zonnekap zo'n 20cm, valt best mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lopen jullie maar kleine stukjes ermee ofzo, van de auto naar de locatie of hebben jullie em constant omhangen?
Ik vraag me af, ookal ben je geen wandelaar/hiker o.i.d. of een rugzak niet handiger is? Kun je ook een grote setup in kwijt, en je kunt het gewicht mooi over je rug/schouders verdelen, unlike die schoudertassen. Als je iets eruit wilt halen, moet je de tas toch vaak op de grond zetten lijkt me. Dat kun je met een rugzak ook doen.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Zelf ben ik wel degelijk van het wandelen (of hiken, zo je wilt), maar als ik dan een rugtas mee heb vol fotospul, drinkwater en andere meuk dan hangt die alsnog aan één schouder. Al is het een wandeling van uren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Maar als je de body + een lens reeds los om je nek hebt hangen, is het gewicht van zo'n schoudertas al minder natuurlijk.
Het probleem is "grote setup". Ongeacht in welke tas je die verstopt, je sleept altijd veel gewicht mee en dat is nooit prettig. De kunst zit hem dan ook in het meenemen van het noodzakelijke.Deathchant schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:04:
Zijn zo'n "schouder"tassen met zo'n casual look voor een grote setup niet vreselijk vervelend aan je schouders?
Lopen jullie maar kleine stukjes ermee ofzo, van de auto naar de locatie of hebben jullie em constant omhangen?
Een rugtas is wat comfortabeler als je veel gewicht mee wilt slepen zoals je camera spullen en wat eten/drinken en misschien zelfs wat kleding (ergo: voor wandelaars vooral) maar ze zijn ook erg lastig. Het is vaak niet een compact ding die je zo in de aanslag hebt. Als je iets met die rugtas moet doen dan moet deze eerst af. Een schoudertas is daarin veel handiger want die kun je omhouden. Je sleept 'm gewoon naar de voorzijde zodat je makkelijk bij de inhoud kunt. En zelfs dat hoeft nog niet altijd, hij hangt aan de zijkant en vaak is dat ook al genoeg om er bij te kunnen. Als je goed kijkt naar Kai van Digitalrev zul je zien wat ik daarmee bedoel.Ik vraag me af, ookal ben je geen wandelaar/hiker o.i.d. of een rugzak niet handiger is? Kun je ook een grote setup in kwijt, en je kunt het gewicht mooi over je rug/schouders verdelen, unlike die schoudertassen. Als je iets eruit wilt halen, moet je de tas toch vaak op de grond zetten lijkt me. Dat kun je met een rugzak ook doen.
Wat het zweten betreft: ja dit gaat bij de rugtas op in de zomer en bij zeer actief bezig zijn maar het is bij kou weer een fijne bijkomstigheid: een rugtas op je rug is dan net even wat warmer dan zonder.
Deathchant schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:04:
Zijn zo'n "schouder"tassen met zo'n casual look voor een grote setup niet vreselijk vervelend aan je schouders?
Ik vraag me af, ookal ben je geen wandelaar/hiker o.i.d. of een rugzak niet handiger is? Kun je ook een grote setup in kwijt, en je kunt het gewicht mooi over je rug/schouders verdelen, unlike die schoudertassen. Als je iets eruit wilt halen, moet je de tas toch vaak op de grond zetten lijkt me. Dat kun je met een rugzak ook doen.

Maar idd, als je echt lange wandeltochten onderneemt, en je hebt meer aan camera mee dan je body met 1 lens, kan je beter een goede rugzak dragen. Zeker omdat je dan ook waarschijnlijk een berg non-fotospul mee hebt (vest/trui, fles water, lunch etc.)
Als ik m'n Domke gebruik hoef ik niks af te doen of op de grond te zetten trouwens, dat is juist het hele voordeel van een schoudertas.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Een mooie tussenvorm zijn nog de rugzakken die je naar voren draait door een rugband af te doen, zoals de Slingshot van Lowepro. Voor mijn trip was dat helaas echt te klein, want had onder andere mee:Chiron schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:02:
[...]
[afbeelding]
![]()
Maar idd, als je echt lange wandeltochten onderneemt, en je hebt meer aan camera mee dan je body met 1 lens, kan je beter een goede rugzak dragen. Zeker omdat je dan ook waarschijnlijk een berg non-fotospul mee hebt (vest/trui, fles water, lunch etc.)
Als ik m'n Domke gebruik hoef ik niks af te doen of op de grond te zetten trouwens, dat is juist het hele voordeel van een schoudertas.
- weerbestendige kleding
- klimgordel
- klimmateriaal (karabiners, etc.)
- stijgijzers
- helm
- zonnebril
- zonnebrand
- bivakzak
- 70m touw
- ehbo kit
- eten
- 1,5 liter water
- handschoenen
- muts
Vandaar dat ik mijn foto-uitrusting op de alpine-tocht-dagen maar geminimaliseerd heb tot SLR + een lens, had al genoeg kilo's aan mijn schouders hangen
In warmere oorden draag ik zelf ook liever gewoon een schoudertas, dan een slingshot die om mijn rug gaat plakken, en zo een zweetbom wordt. Of nog beter, een schoudertas waarvan je de band kunt verstellen en hem als een messenger semi- op de rug kan dragen. Dan kan je het aanpassen al naar gelang omstandigheden.
Verder vind ik die Lowepro Slingshot er compleet niet uitzien, het schreeuwt gewoon 'fototas!' met dat vierkante polyester ontwerp. Maar dat is mijn persoonlijke mening
[ Voor 12% gewijzigd door Chiron op 27-07-2015 12:14 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik heb geen rugzakken zonder heupbanden, alhoewel de heupband in sommige gevallen wat aan de lichte kant is. Een rugzak op één schouder dragen... tja, succes is een keuze, zullen we maar zeggen. Als het voor jou fijner draagt, is dat ook geen probleem, maar dan is niet het idee 'rugzak' het probleemGonadan schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:20:
Voor mij persoonlijk niet, ik vind een rugtas namelijk vreselijk zitten. Tenzij het een échte is met heupbanden ern dergelijke, maar dan heb je het over een tocht van hut naar hut in Oostenrijk o.i.d.
Zelf ben ik wel degelijk van het wandelen (of hiken, zo je wilt), maar als ik dan een rugtas mee heb vol fotospul, drinkwater en andere meuk dan hangt die alsnog aan één schouder. Al is het een wandeling van uren.
Er zijn ook wel rugzak ontwerpen te vinden die geen natte rug veroorzaken, alhoewel zoiets wel persoonlijk kan zijn en afhankelijk kan zijn van de vullingsgraad. Natte schouders blijf je wel houden, maar dat heb je met een schoudertas ook.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:39:
Een rugtas is zo vies als je zweet op de rug. Maar wel fijner voor je schouders.
Ik heb in ieder geval een rugzak die, als ik hem niet te vol stop, zodanig hangt dat hij mijn rug niet raakt en ik dus geen natte rug krijg. Of niet meer dan ik zonder rugzak zou hebben, in ieder geval. Anders heb ik nog wel rugzakken met een netje, wat vooral handig is om ventilatie te behouden tijdens het fietsen (droge rug en fietsen is geen haalbare combinatie voor mij, maar het netje helpt wel).
Er wordt gevraagd of een schoudertas niet een probleem is als hij zwaarder wordt. Dan leg ik uit dat het voor mij niet uitmaakt omdat ik rugtassen ook over één schouder draag. En nu maak ik een probleem van 'het idee rugzak'?henkie196 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:58:
Ik heb geen rugzakken zonder heupbanden, alhoewel de heupband in sommige gevallen wat aan de lichte kant is. Een rugzak op één schouder dragen... tja, succes is een keuze, zullen we maar zeggen. Als het voor jou fijner draagt, is dat ook geen probleem, maar dan is niet het idee 'rugzak' het probleem
Een rugtas puur aan de schouderbanden dragen vind ik simpelweg rampzalig zitten. Dat is persoonlijk en dus voor jou wellicht anders. Nu kan je ook kleine rugtassen kopen met heupbanden maar die zijn feitelijk zwaar overkill, tenzij je ze wilt gebruiken omdat het anders ruk zit. Dan ga je dus het ene compromis met het andere vervangen terwijl aan de schouder prima loopt én nog eens veel bereikbaarder is. Ik weet wel wat ik prettig vind.
Een rugtas met heupbanden gebruik ik als mijn hele reisoutfit er in zit en er een tent aan hangt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo'n rugzak met een netje? Leuke poging natuurlijk, maar je shirt wordt nog steeds tegen je rug geduwd en je zweet daar alsnog enorm. Ik heb zo'n rugzakje ook (niet als cameratas). Het zweten is iets minder, maar een natte rug heb je dan toch.henkie196 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:58:
Er zijn ook wel rugzak ontwerpen te vinden die geen natte rug veroorzaken, alhoewel zoiets wel persoonlijk kan zijn en afhankelijk kan zijn van de vullingsgraad. Natte schouders blijf je wel houden, maar dat heb je met een schoudertas ook.
Ik draag trouwens zelf wel gewoon het liefst een camerarugzak voor langere stukken. Op locatie vind ik een slingshot prima werken, omdat je dan makkelijk kunt wisselen van lenzen.
De Lowepro Slingshot die ik heb is gewoon een volwaardige rugzak, met twee banden. Als je de 'sling' wilt maken doe je een band af. Als je dat een paar keer gedaan hebt gaat het erg makkelijk en snel. Daar past mijn SLR + 70-200 + 17-40 + 11-16 2.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 in en dan is alleen nog het onderste deel gevuld, daarboven heb ik ruimte voor een compact jasje, wat muslirepen en een flesje water.Chiron schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:12:
Slingshots heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee, je blijft houden dat je er niet teveel gewicht in wil stoppen, anders krijg je (ik in ieder geval wel) al snel last van rug en schouders. Zeker met de grotere slingshots, die gewoon eigenlijk rugzakken zijn (maar dan met 1 band).
Als je niet teveel mee wilt nemen dan is een schoudertas een stuk relaxter ja. Maar bij 3+ kg vind ik het comfort van een rugzak (d.w.z. geen schouder/rugklachten na een dag lopen) al opwegen tegen de nadelen.In warmere oorden draag ik zelf ook liever gewoon een schoudertas, dan een slingshot die om mijn rug gaat plakken, en zo een zweetbom wordt. Of nog beter, een schoudertas waarvan je de band kunt verstellen en hem als een messenger semi- op de rug kan dragen. Dan kan je het aanpassen al naar gelang omstandigheden.
Dat klopt. Vond ik ook een nadeel. Maar aan de andere kant: hoe vaak hoor je nu echt dat er iemand van zijn fototas beroofd is? Als ik 5.000 euro aan apparatuur in mijn tas heb zorg ik er echt wel voor dat die niet los op een bankje ligt terwijl ik een ommetje ga maken ofzo. Zelfs in Nepal en India liep ik er gewoon mee rond. Het blijft een gebruiksvoorwerp en als iemand echt een mes op mijn keel zet dan mag 'ie het spul zo hebben...Verder vind ik die Lowepro Slingshot er compleet niet uitzien, het schreeuwt gewoon 'fototas!' met dat vierkante polyester ontwerp. Maar dat is mijn persoonlijke mening
Hangt af van je kleding, je tas, en het weer. Het werkt alleen goed wanneer je een dun t-shirt draagt en wanneer er wind is. Op de meeste bergen is dat geen probleem.Universal Creations schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:17:
[...]
Zo'n rugzak met een netje? Leuke poging natuurlijk, maar je shirt wordt nog steeds tegen je rug geduwd en je zweet daar alsnog enorm. Ik heb zo'n rugzakje ook (niet als cameratas). Het zweten is iets minder, maar een natte rug heb je dan toch.
Desalniettemin werkt het altijd beter dan wanneer je geen ademend rugpand hebt.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ieder zo z'n dingGonadan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:13:
Er wordt gevraagd of een schoudertas niet een probleem is als hij zwaarder wordt. Dan leg ik uit dat het voor mij niet uitmaakt omdat ik rugtassen ook over één schouder draag. En nu maak ik een probleem van 'het idee rugzak'?
Een rugtas puur aan de schouderbanden dragen vind ik simpelweg rampzalig zitten. Dat is persoonlijk en dus voor jou wellicht anders. Nu kan je ook kleine rugtassen kopen met heupbanden maar die zijn feitelijk zwaar overkill, tenzij je ze wilt gebruiken omdat het anders ruk zit. Dan ga je dus het ene compromis met het andere vervangen terwijl aan de schouder prima loopt én nog eens veel bereikbaarder is. Ik weet wel wat ik prettig vind.
Een rugtas met heupbanden gebruik ik als mijn hele reisoutfit er in zit en er een tent aan hangt.
Zoals gezegd, al mijn rugzakken hebben heupbanden (alhoewel niet altijd nuttig), dus ik draag toch altijd een rugzak met heupband
Inderdaad, daarom noem ik ook het fietsen er bij. Zweten doe ik dan toch, maar het scheelt wel behoorlijk. Wandelend is het sowieso niet zo'n probleem voor mij, in dat geval hangt die rugzak toch vrij van m'n rug, maar dat hangt natuurlijk af van de vorm van je rug en de rugzak zelf.Universal Creations schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:17:
Zo'n rugzak met een netje? Leuke poging natuurlijk, maar je shirt wordt nog steeds tegen je rug geduwd en je zweet daar alsnog enorm. Ik heb zo'n rugzakje ook (niet als cameratas). Het zweten is iets minder, maar een natte rug heb je dan toch.
Ik draai ook altijd de rugzak met de heupband nog om als ik iets uit m'n rugzak moet pakken (voor alleen de camera + huidige lens zit aan de zijkant een opening). Werkt voor mij het fijnst.link0007 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:23:
Een dagrugzak met heupband kan je vaak ook prima gebruiken als slingtas. Als je de heupband om hebt, kan je prima de schouderbanden afdoen en de tas omdraaien naar je buik. Niet perfect, maar voor echte lange tochten is het prettiger dan een slingtas (tenzij je echt heel vaak moet wisselen van lens, maar dat valt meestal wel mee)
Als een rugzak tegen m'n rug aan hangt, maakt het weinig uit of er nu een soort van foam op zit of niet. Aanraken = zweten, voor mij. De meeste fietsrugzakken hebben namelijk geen netje, maar wat ademend foam dat volgens de omschrijving ook zweten zou moeten voorkomen. Dat schijnt te werken voor veel mensen, maar werkt voor mij totaal niet.Hangt af van je kleding, je tas, en het weer. Het werkt alleen goed wanneer je een dun t-shirt draagt en wanneer er wind is. Op de meeste bergen is dat geen probleem.
Desalniettemin werkt het altijd beter dan wanneer je geen ademend rugpand hebt.
Ik heb wandelrugzaken ook liever zonder dat soort ademend foam, want die hangen meestal wél tegen m'n rug aan, terwijl andere rugzakken dat niet doen.
Behalve de SD-kaartjes.Valorian schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:19:
Het blijft een gebruiksvoorwerp en als iemand echt een mes op mijn keel zet dan mag 'ie het spul zo hebben...
Jep, ieder z'n ding.henkie196 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:37:
Ieder zo z'n dingIk vind het persoonlijk niet lekker om met een rugzak aan één band te dragen, dat bungelt alle kanten op. En met een schoudertas moet ik die om de zoveel tijd van schouder verwisselen, omdat ik anders aan één kant er last van krijg.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat we het daarin eens zijn, als je meer dan 3 kilo mee moet nemen, is een rugzak ergonomisch gewoon prettiger. Als truc kan je met een schoudertas opzich nog wel de schouderbanden wat laten vieren.Valorian schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:19:
[...]
De Lowepro Slingshot die ik heb is gewoon een volwaardige rugzak, met twee banden. Als je de 'sling' wilt maken doe je een band af. Als je dat een paar keer gedaan hebt gaat het erg makkelijk en snel. Daar past mijn SLR + 70-200 + 17-40 + 11-16 2.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 in en dan is alleen nog het onderste deel gevuld, daarboven heb ik ruimte voor een compact jasje, wat muslirepen en een flesje water.
[...]
Als je niet teveel mee wilt nemen dan is een schoudertas een stuk relaxter ja. Maar bij 3+ kg vind ik het comfort van een rugzak (d.w.z. geen schouder/rugklachten na een dag lopen) al opwegen tegen de nadelen.
In Nepal en India zien de mensen je door je huidskleur en uiterlijk alleen al als wandelende geldmachineDat klopt. Vond ik ook een nadeel. Maar aan de andere kant: hoe vaak hoor je nu echt dat er iemand van zijn fototas beroofd is? Als ik 5.000 euro aan apparatuur in mijn tas heb zorg ik er echt wel voor dat die niet los op een bankje ligt terwijl ik een ommetje ga maken ofzo. Zelfs in Nepal en India liep ik er gewoon mee rond. Het blijft een gebruiksvoorwerp en als iemand echt een mes op mijn keel zet dan mag 'ie het spul zo hebben...
Wat betreft berovingen is het redelijk willekeur, behalve als de toerist naast je er overduidelijk interessanter uit ziet qua potentieel doelwit. (en dan zullen ze eerder de toerist pakken behangen met gouden kettingen, duur horloge, en de camera gewoon 'los' om de nek).
Maar ik bedoelde nog niet eens de diefstalgevoeligheid. Ik vind het ontwerp en de gebruikte materialen gewoon oerlelijk
Daarnaast schreeuwt de camera met lens in je hand nog altijd meer dan de rugzak dat je dure camera-apparatuur hebt...Valorian schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:19:
Dat klopt. Vond ik ook een nadeel. Maar aan de andere kant: hoe vaak hoor je nu echt dat er iemand van zijn fototas beroofd is? Als ik 5.000 euro aan apparatuur in mijn tas heb zorg ik er echt wel voor dat die niet los op een bankje ligt terwijl ik een ommetje ga maken ofzo. Zelfs in Nepal en India liep ik er gewoon mee rond. Het blijft een gebruiksvoorwerp en als iemand echt een mes op mijn keel zet dan mag 'ie het spul zo hebben...
Boreas had een interessante kickstarter: https://www.kickstarter.c...4/bootlegger-photo-series
Nadeel blijft inderdaad de punten waar de tas wel tegen je lichaam aan steunt. En als er geen luchtverplaatsing is, zweet je alsnog doordat het net je shirt tegen je huid drukt.
Verder is de ene airmesh de andere niet..
Deze werkt net als een spons:

Die heb ik op onder andere mijn Lowepro Flipside 400AW gehad, en dat was geen succes met 35 graden en dikke luchtvochtigheid in de Thaise jungle, al hield het opzich redelijk stand, maar het was niet te vergelijken met de trip erna naar Thailand met een Vaude met trampolinerug, wat een verademing (letterlijk) was dat.
Beter is deze vorm, grovere hardere schuimrubber ribbels met een netje eroverheen:

Maar heel ideaal blijft het niet.
Zelf twijfel ik nog voor aankomende trip (naar Indonesie) of ik m'n Domke F-2 meeneem, of mn spullen in pouches in mn (non-fototas) Osprey Quantum rugzak stop (Die heeft die mesh + ribbels in het rugpand). Er moeten in ieder geval een Fuji X100, een Nikon D700, 50mm 1.4 en een 20mm F3.5 in (kleine prime).
Voor die tijd maar even met een reisweegschaal aan de gang en proefdragen
Dat is een en al compromis, nergens echt goed in. Een slingshot is net zoveel gedoe als een rugzak (je moet er mee in de weer om er iets uit te halen/ in te stoppen) maar je kunt er net zo weinig mee vervoeren als een schoudertas. Dan kun je beter de schoudertas nemen wat minder gedoe oplevert of de rugtas wanneer je meer wilt/moet aan gewicht moet vervoeren.Valorian schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:08:
Een mooie tussenvorm zijn nog de rugzakken die je naar voren draait door een rugband af te doen, zoals de Slingshot van Lowepro.
Een paar eisen:
Rugzak.
Uitneembare pouches, zodat hij als normale tas is te gebruiken.
Hij moet zo'n draagsysteem hebben, zodat de tas op je schouders en heupen leunt en niet op de rest van je rug.
Ik wil minimaal mijn camera (canon 700d) en 2 medium sized lenzen plus wat filters kwijt kunnen.
Ik overweeg op het moment 2 opties:
1. Een kant en klare foto-rugzak met voldoende comfort:
Zoals de "lowepro sport 200 aw" 1 of 2:
http://store.lowepro.com/backpacks/photo-sport-bp-200-aw-ii
http://www.cameratools.nl...rue&artdetail=LP36354-PEU
2. Een comfortable rugzak met een losse pouch daar in:
Bijvoorbeeld deze northface:
http://www.thenorthface.n...-rc-rucksack/p110457.html
Met een los binnenwerk:
http://www.ebay.com/bhp/camera-bag-insert
Heeft iemand ervaringen met soortgelijke eisen?\
Iemand ervaring met een los binnenwerk?
Tips / andere ervaringen?
[ Voor 8% gewijzigd door b0On op 09-08-2015 18:08 . Reden: "camera bag inserts" gevonden ]
F-Stop tassen? Die hebben allemaal een uitneembare binnenkant behalve de Kenti. Je spul zou bijv. makkelijk in de F-Stop Guru of F-Stop Lotus passen en kun je het "binnenwerk" er makkelijk uit halen, het zijn losse tassen het binnenwerk. Als je deze in de tas doet dan rits je één kant los omdat deze dicht gehouden wordt door de buitenste tas. Wil je hem er uit halen dan rits je die weer dicht en heb je een heel net en beschermend tasje. Je kan dan ook makkelijk wisselen van gear, tasje er uit ... tasje er inb0On schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:20:
Ik ben op het moment ook op zoek naar een nieuwe camera-tas.
Een paar eisen:
Rugzak.
Uitneembare pouches, zodat hij als normale tas is te gebruiken.
Hij moet zo'n draagsysteem hebben, zodat de tas op je schouders en heupen leunt en niet op de rest van je rug.
Ik wil minimaal mijn camera (canon 700d) en 2 medium sized lenzen plus wat filters kwijt kunnen.
Ik overweeg op het moment 2 opties:
1. Een kant en klare foto-rugzak met voldoende comfort:
Zoals de "lowepro sport 200 aw" 1 of 2:
http://www.cameratools.nl...rue&artdetail=LP36354-PEU
2. Een comfortable rugzak met een losse pouch daar in:
Bijvoorbeeld deze northface:
http://www.thenorthface.n...-rc-rucksack/p110457.html
Met een los binnenwerk:
http://www.ebay.com/bhp/camera-bag-insert
Heeft iemand ervaringen met soortgelijke eisen?\
Iemand ervaring met een los binnenwerk?
Tips / andere ervaringen?
Weet alleen zo niet of het binnen je budget past maar het is al z'n geld waard!
www.maartendeboer.net
Ik zie ook niet genoemd worden of je graag ruimte hebt voor wat andere zaken (daypack gedeelte) naast de camera e.d.
Daarnaast zou je ook naar een gewone rugzak kunnen kijken met een insert voor de camera+lenzen. Bereikbaarheid van je camera wordt dan meestal wel een stuk minder.
Ik vind het draagsysteem van die F-stop tassen er alleen wat minder uitzien, lijkt op een normale rugzak die tegen je hele rug aan plakt bij warme wandelingen. Ik heb zelf erg fijne ervaringen met deze:
http://www.vaude.com/en-G...30-5-grasshopper.html#top
Deze heb ik vorig jaar in Indonesie met hoge temperaturen en lucht-vochtigheid gebruikt en dat draagsysteem is dan ideaal.
Kent iemand een winkel (liefst regio Eindhoven) waar de F-stop tassen te koop zijn? Dan kan ik hem proberen.
Budget is 100-200e afhankelijk van hoeverre ik hem ook als normale daypack kan gebruiken, dus daar zouden de F-stops dan wel binnen vallen.
Ik zou wel graag nog wat ruimte over houden voor algemene dingen en zoek in totaal iets tussen de 20-30liter inhoud.
Heb nu mijn oog laten vallen op:
http://www.deuter.com/NL/nl/hiking/futura-22-34204-378.html
Met deze insert:
http://goo.gl/MQbgvl
Maar dan heb je inderdaad wel het nadeel dat je minder makkelijk bij je foto-gear kan.
Een Ortlieb rugzak die ik heb heeft een netje achterop en een alu frame, waardoor de rugzak meestal vrij hangt van m'n rug.
Andere rugzakken die ik heb hangen meestal wel tegen m'n rug, wat inderdaad niet fijn is bij hoge temperaturen. Ik heb de F-stop rugzakken nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat die door de constructie (opening vanaf de rugkant, niet rigide) inderdaad wel redelijk tegen je rug zullen hangen. Mogelijk echter dat het met een kleine insert van je rug af kantelt, maar dat zul je denk ik zelf moeten proberen.
Ik weet een winkel in Antwerpen (en ik meen ook R'dam) waar ze F-stop hebben, maar in Eindhoven niet zo direct. Coolblue verkoopt ze wel en hebben een winkel / afhaalpunt in Eindhoven, maar ik weet niet of je het daar op locatie kunt proberen.
Die Deuter Futura 22 lijkt een aardige optie; met een insert in het onderste gedeelte en het schot erin, heb je een aardige fototas. Er staat me alleen bij dat die Futura 22 vrij klein is, het kan zijn dat je wel specifiek een kleine insert moet hebben om het ook te laten passen (kan de gelinkte insert nu even niet bekijken).
Overigens kan je met die Clik Elite Probody Sport ook de scheiding tussen fotogedeelte en daypack gedeelte los halen, maar dan moet je schotten voor de indeling wel iedere keer los verwijderen, wat niet echt optimaal is.
- Fuji X-t1 met 18-135mm
- Fujinon 56mm
- Fujinon 14mm
- Gopro
- Fles water
- GorillaPod
- Lonely Planet
- Extra batterijen
- Geheugen kaartjes
- Poncho
Crumpler Light Delight Photo Foldable
Best of both world, rugtas die verkleind kan worden naar schoudertas. Helaas was hij als rugtas vrij slap (wel licht) en als schoudertas oncomfortabel. Bovendien kon ik niet zo makkelijk bij de camera als ik zou willen. Het cameravak kon niet ver genoeg open klappen.
Crumpler Proper Roady Photo half
Mooie degelijke tas, maar wel erg veel banden die er bij mij vaak los bij zouden hangen. Los zijn ze helaas niet weg te stoppen. Verder vond ik hem wel erg bol en leek het mij niet prettig deze te dragen in combinatie met een backpack. Dat hij er niet uit ziet als een cameratas is een pre.
Na deze twee rugtassen ben ik toch maar weer naar de fotozaak gegaan om te gaan passen en proberen, maar zonder veel succes.
Inmiddels ben ik redelijk van het rugtassen idee af tenzij er een hele confortabele en praktische is, maar eigenlijk vind ik rugtassen helemaal niet zo prettig lopen en nog minder prettig fotograferen in steden. Het nadeel van schoudertassen vind ik de belasting op een enkele schouder en dat het los hangt bij evt. klauteren.
Crumpler schoudertassen hebben vaak een extra band die je kan vastklikken zodat de tas tegen je lichaam aan blijft. Wel zo prettig voor langere wandelingen, maar een feature dat ik niet bij veel tassen terug zie. Helaas zijn de crumpler's niet waterproof en zijn ze vaak vrij groot en stug of juist zo klein dat er naast de cameraspullen niet veel bij kan.
Momenteel heb ik nog 2 tassen op het oog.
Vanguard Veo 37
Volgens coolblue nog geen halve kilo, volgens Vanguard 1 kilo. Ik hoop dat ik een beetje spullen (flesje water b.v. in het statiefvak kwijt kan. Dan kan ik vervolgens mijn gorillapod onder de tas hangen en de camera en wat extra's in het bovensta vak. Ook zit er een raincover bij.
Vanguard Up-Rise II 28
Stuk meer vakken en als ik de Vanguard specificaties aan houd 300 gram zwaarder. Lijkt mij ook een slag groter. Gorillapod er aan hangen lijkt niet te kunnen.
Mijn vraag aan jullie:
Weten jullie nog goede opties? Mis ik iets om rekening te houden? De foto winkels waar ik ben geweest hangen vol met Lowepro tassen, maar dat komt op mij als net niet over. Al is de Lowepro Photo Sport 200AW wel een aardige tas.
Maar wanneer hebben we dat soort weer nou in Nederlandb0On schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:49:
Die F-stops zien er inderdaad perfect uit voor het foto-materiaal, thanks voor de tip!
Ik vind het draagsysteem van die F-stop tassen er alleen wat minder uitzien, lijkt op een normale rugzak die tegen je hele rug aan plakt bij warme wandelingen. Ik heb zelf erg fijne ervaringen met deze:
http://www.vaude.com/en-G...30-5-grasshopper.html#top
Deze heb ik vorig jaar in Indonesie met hoge temperaturen en lucht-vochtigheid gebruikt en dat draagsysteem is dan ideaal.
Kent iemand een winkel (liefst regio Eindhoven) waar de F-stop tassen te koop zijn? Dan kan ik hem proberen.
Budget is 100-200e afhankelijk van hoeverre ik hem ook als normale daypack kan gebruiken, dus daar zouden de F-stops dan wel binnen vallen.
Ik zou wel graag nog wat ruimte over houden voor algemene dingen en zoek in totaal iets tussen de 20-30liter inhoud.
Heb nu mijn oog laten vallen op:
http://www.deuter.com/NL/nl/hiking/futura-22-34204-378.html
Met deze insert:
http://goo.gl/MQbgvl
Maar dan heb je inderdaad wel het nadeel dat je minder makkelijk bij je foto-gear kan.

Moet zeggen dat van de tassen die ik gehad hebt de F-Stop tassen mij het meest bevallen en het draagcomfort meteen opviel toen ik hem voor de eerste keer probeerde. Nou loop ik niet dagelijks door de bush bush met 45+ graden (dat overleef ik niet als roodharige
Als je echt puur een tas wil voor in de bush of voor een wandeling in warme landen, tsja dan moet je inderdaad nog eens goed proberen of het wel wat is. Ze zijn wel gemaakt om de wereld mee rond te trekken en zijn dan ook erg stevig maar niet specifiek voor de vochtige hitte. Dan zou je moeten kijken naar tassen die daar speciaal voor zijn gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 10-08-2015 15:19 ]
www.maartendeboer.net
Ja in nederland niet vaakVentieldopje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:16:
[...]
Maar wanneer hebben we dat soort weer nou in Nederland![]()
...
Als je echt puur een tas wil voor in de bush of voor een wandeling in warme landen, tsja dan moet je inderdaad nog eens goed proberen of het wel wat is. Ze zijn wel gemaakt om de wereld mee rond te trekken en zijn dan ook erg stevig maar niet specifiek voor de vochtige hitte. Dan zou je moeten kijken naar tassen die daar speciaal voor zijn gemaakt.
Bedankt voor jullie input, ik zal vanavond eens alles op een rijtje zetten en een keuze maken.
Zoals ik hierboven ook al zei ben ik toevallig vorig jaar 4 weken in Indonesie geweest en vond het toen heeeeel erg fijn dat ik een rugzak met een rugnet-draag-constructie had... Dus misschien is dit nog iets om mee te nemen in je keuze.Isniedood schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:35:
Mijn vriendin en ik 3 weken gaan backpacken door Java/bali. Naast de backpack wil ik een dagtas meenemen.
Voor dit soort tassen heb ik niet echt andere suggesties. Een rugzak is inderdaad niet echt ideaal in dat soort hitte, maar een hele dag met een schoudertas rondlopen is ook niet echt geweldig (vind ik).Isniedood schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:35:
Mijn vriendin en ik 3 weken gaan backpacken door Java/bali. Naast de backpack wil ik een dagtas meenemen.
[...]
Vanguard Veo 37
Volgens coolblue nog geen halve kilo, volgens Vanguard 1 kilo. Ik hoop dat ik een beetje spullen (flesje water b.v. in het statiefvak kwijt kan. Dan kan ik vervolgens mijn gorillapod onder de tas hangen en de camera en wat extra's in het bovensta vak. Ook zit er een raincover bij.
Vanguard Up-Rise II 28
Stuk meer vakken en als ik de Vanguard specificaties aan houd 300 gram zwaarder. Lijkt mij ook een slag groter. Gorillapod er aan hangen lijkt niet te kunnen.
Mijn vraag aan jullie:
Weten jullie nog goede opties? Mis ik iets om rekening te houden? De foto winkels waar ik ben geweest hangen vol met Lowepro tassen, maar dat komt op mij als net niet over. Al is de Lowepro Photo Sport 200AW wel een aardige tas.
Maar die Veo 3 ziet er wel interessant uit, moet ik zeggen. Is weer eens wat anders qua ontwerp. Dat kan goed en slecht zijn, maar dat weet je waarschijnlijk pas als je het probeert. Die Rise II lijkt me tamelijk groot.
Moet toch echt die F-stop tassen eens in het echt bekijken, wist niet dat ze een alu frame in hun tassen hadden.Ventieldopje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:16:
Maar wanneer hebben we dat soort weer nou in NederlandBovendien hebben een aantal (zo niet de meeste) tassen van hun alu frame en dus wel een vrij rigide achterkant. De tas zakt dan ook niet in als een zoutzak als je hem neerzet.
Ik heb zojuist de Veo3 binnen gekregen. Het was bijna een fijne tas. Je hebt een inlegstuk om het statief vak te scheiden van het bovencompartiment. Echter past dan het camera inlegstuk niet meer in de tas. Die is een paar centimeter te hoog. Ik had verwacht dat ze wel hadden begrepen dat mensen het statief in combinatie met de camera wilden gebruiken. Faalhazen.henkie196 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:16:
[...]
Voor dit soort tassen heb ik niet echt andere suggesties. Een rugzak is inderdaad niet echt ideaal in dat soort hitte, maar een hele dag met een schoudertas rondlopen is ook niet echt geweldig (vind ik).
Maar die Veo 3 ziet er wel interessant uit, moet ik zeggen. Is weer eens wat anders qua ontwerp. Dat kan goed en slecht zijn, maar dat weet je waarschijnlijk pas als je het probeert. Die Rise II lijkt me tamelijk groot.
Qua inhoud vind ik het wel een mooi maatje.
Domke of Thinktank hebben ook wel schoudertassen in dat formaat, maar die hebben denk ik niet de flexibele indeling die jij zoekt.
Ik moet mezelf min of meer corrigeren.henkie196 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:11:
Dat is inderdaad wel een behoorlijke ontwerp fout.
Domke of Thinktank hebben ook wel schoudertassen in dat formaat, maar die hebben denk ik niet de flexibele indeling die jij zoekt.
Bij de Veo 37 krijg je de nodige inserts.
- De Statief insert, een soort plateau waaronder je de statief schuift. Dit zorgt dus voor een boven en onder compartiment
- Afgesloten camera insert welke iets weg heeft van de volgende afbeelding:

Deze insert is te hoog om samen met de statief insert te gebruiken.
Wél krijg je nog losse inserts. Van die klittenband scheidingswandjes die je kunt plaatsen bovenop de statief insert. Op die manier kun je dus nog wel voor de nodige camera spullen scheidingen maken.
Het oogt allemaal niet heel geniaal, maar ik zal thuis eens kijken of het wel toevallig heel praktisch is. Ondertussen ook nog de volgende tassen op het oog:
National Geographic Africa Midi Satchel
National Geographic africa small backpack

Crumpler Muli Photo 7500

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 11-08-2015 16:10 ]
Ik zit tegen het eind van het jaar ook 3 weken in Indonesie, en ben nu ook een beetje aan het dubben tussen een (non-foto) dagrugzak mee (en alles er in pouches los in donderen), of een schoudertas (Domke F-6 of F2).Isniedood schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:35:
Mijn vriendin en ik 3 weken gaan backpacken door Java/bali. Naast de backpack wil ik een dagtas meenemen. Hierin moet het volgende passen:Al zal ik wellicht wat in de backpack moeten laten wanneer we de bromo op gaan en wat thermokleding mee moeten nemen. In eerste instantie zat ik te kijken naar rugtassen ivm langere wandelingen. De volgende twee heb ik besteld en geprobeerd:
- Fuji X-t1 met 18-135mm
- Fujinon 56mm
- Fujinon 14mm
- Gopro
- Fles water
- GorillaPod
- Lonely Planet
- Extra batterijen
- Geheugen kaartjes
- Poncho
Crumpler Light Delight Photo Foldable
Best of both world, rugtas die verkleind kan worden naar schoudertas. Helaas was hij als rugtas vrij slap (wel licht) en als schoudertas oncomfortabel. Bovendien kon ik niet zo makkelijk bij de camera als ik zou willen. Het cameravak kon niet ver genoeg open klappen.
Crumpler Proper Roady Photo half
Mooie degelijke tas, maar wel erg veel banden die er bij mij vaak los bij zouden hangen. Los zijn ze helaas niet weg te stoppen. Verder vond ik hem wel erg bol en leek het mij niet prettig deze te dragen in combinatie met een backpack. Dat hij er niet uit ziet als een cameratas is een pre.
Na deze twee rugtassen ben ik toch maar weer naar de fotozaak gegaan om te gaan passen en proberen, maar zonder veel succes.
Inmiddels ben ik redelijk van het rugtassen idee af tenzij er een hele confortabele en praktische is, maar eigenlijk vind ik rugtassen helemaal niet zo prettig lopen en nog minder prettig fotograferen in steden. Het nadeel van schoudertassen vind ik de belasting op een enkele schouder en dat het los hangt bij evt. klauteren.
Crumpler schoudertassen hebben vaak een extra band die je kan vastklikken zodat de tas tegen je lichaam aan blijft. Wel zo prettig voor langere wandelingen, maar een feature dat ik niet bij veel tassen terug zie. Helaas zijn de crumpler's niet waterproof en zijn ze vaak vrij groot en stug of juist zo klein dat er naast de cameraspullen niet veel bij kan.
Momenteel heb ik nog 2 tassen op het oog.
Vanguard Veo 37
Vanguard Up-Rise II 28
Mijn vraag aan jullie:
Het voordeel van een rugzak is het comfort, nadeel blijft de plakrug (in tropisch klimaat). Daarom wil je een schoudertas eigenlijk ook niet zoals bij Crumpler 'handig' met die 3rd leg tegen je lichaam hebben. Dat is eigenlijk bedoeld voor het fietsen, zodat de tas niet van je rug af glijdt.
Die 'handige' quick access klepjes in (rug)tassen vind ik persoonlijk alleen handig voor het dievengilde.
Als ik verwacht ergens foto's te maken, ik mijn camera vantevoren al (crossbody) om heb hangen ter hoogte van mijn heup, waarbij ik de camera vaak ook gewoon op de tas laat rusten. Of ik heb 'm precies andersom, als ik de boel al te lang aan het dragen ben
Dat 'bungelen' van een schoudertas valt wel mee, mits je de tas hoog genoeg draagt, en cross-body, dus met de band over je nek en schouder. Ik weet niet precies waar je heen gaat, maar op de Bromo hoef je in ieder geval geen steile rotswanden te beklimmen
Het grote nadeel van Crumpler vind ik de enorme hoeveelheid padding die ze erin stoppen, er gaan meer spullen in mijn Domke F-6 dan in mijn Crumpler Daily 490, en de Domke is letterlijk de helft van de grootte van de Crumpler
Die tas met dat ingebouwde statiefvak snap ik overigens niet helemaal, meestal hang je het statief aan de buitenkant van je tas. Met zo'n ingebouwd vak kost het veel loze ruimte waardoor de tas onnodig groot wordt. Hou er ook rekening mee dat als je gaat vliegen, je je statief in moet checken bij je ruimbagage, anders heb je een probleem bij de gate. Die dingen mogen namelijk niet mee in je carry-on. Hoe het met een gorillapod zit weet ik niet
Even wat suggesties:
Lowepro Passport Sling III:
http://store.lowepro.com/sling-bags/passport-sling-iii
Ik weet niet wat je precies gezien hebt aan Lowepro spul, maar de Passport Sling lijkt me voor jouw setup de beste optie (als schoudertas). Kan volgens mij ook expanden voor als je tijdelijk wat meer spullen mee moet.
Verder hebben ze de Photo Sport een opfrisbeurt gegeven:
Lowepro Photo Sport II:
En dan is er nog de Flipside Sport als het echt luchtig moet. Tevens is de Flipside functie erg prettig voor je gemoedsrust op drukke marktjes.
Lowepro Flipside Sport 15L:
http://store.lowepro.com/backpacks/flipside-sport-15l-aw
Ik zou ook eens kijken naar de Retrospective serie schoudertassen van Thinktank, of de Domke F-5(C/X/Z) of F83x serie. Past imho erg goed bij je Fuji setup, maar dat is wel erg smaakgebonden, en niet zo 'sporty'/modern.
Die NG tassen zien er heel erg tof uit, maar ik vind ze vrij prijzig. Ze zijn wel oerdegelijk, maar daarmee ook relatief zwaar.
Op zich vind ik het wel prettig om te kunnen doen bij het betere klouterwerk. Dan weet je dat je tas op dezelfde positie blijft. Voor de rest heb je gelijk dat ik het over het algemeen niet zal gebruiken.Chiron schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:15:
[...]
Ik zit tegen het eind van het jaar ook 3 weken in Indonesie, en ben nu ook een beetje aan het dubben tussen een (non-foto) dagrugzak mee (en alles er in pouches los in donderen), of een schoudertas (Domke F-6 of F2).
Het voordeel van een rugzak is het comfort, nadeel blijft de plakrug (in tropisch klimaat). Daarom wil je een schoudertas eigenlijk ook niet zoals bij Crumpler 'handig' met die 3rd leg tegen je lichaam hebben. Dat is eigenlijk bedoeld voor het fietsen, zodat de tas niet van je rug af glijdt.
Losse pouches heb ik ook overwogen, maar vind ik niet prettig met lenzen wisselen en ik vind het onoverzichtelijk.
Ik gebruik alleen een polsstrap. Iets om wellicht te heroverwegen. Ik heb altijd een hekel gehad aan de standaard neck straps en nooit willen investeren in een goede neckstrap. Vond ze altijd overdreven duur en het leek me nog steeds niet comfortabel.Die 'handige' quick access klepjes in (rug)tassen vind ik persoonlijk alleen handig voor het dievengilde.
Als ik verwacht ergens foto's te maken, ik mijn camera vantevoren al (crossbody) om heb hangen ter hoogte van mijn heup, waarbij ik de camera vaak ook gewoon op de tas laat rusten. Of ik heb 'm precies andersom, als ik de boel al te lang aan het dragen benVan schouder wisselen tijdens een wandeling scheelt sowieso al wat ellende.
Kan me wel vinden wat je zegt over de padding, maar de muli die ik net heb ontvangen is echt een stuk minder dan die van mijn oude little boy of big boy of hoe die tas ook heet.Dat 'bungelen' van een schoudertas valt wel mee, mits je de tas hoog genoeg draagt, en cross-body, dus met de band over je nek en schouder. Ik weet niet precies waar je heen gaat, maar op de Bromo hoef je in ieder geval geen steile rotswanden te beklimmen
Het grote nadeel van Crumpler vind ik de enorme hoeveelheid padding die ze erin stoppen, er gaan meer spullen in mijn Domke F-6 dan in mijn Crumpler Daily 490, en de Domke is letterlijk de helft van de grootte van de Crumpler
Goed om te weten! nooit bij stilgestaan.Die tas met dat ingebouwde statiefvak snap ik overigens niet helemaal, meestal hang je het statief aan de buitenkant van je tas. Met zo'n ingebouwd vak kost het veel loze ruimte waardoor de tas onnodig groot wordt. Hou er ook rekening mee dat als je gaat vliegen, je je statief in moet checken bij je ruimbagage, anders heb je een probleem bij de gate. Die dingen mogen namelijk niet mee in je carry-on. Hoe het met een gorillapod zit weet ik niet
Ik heb hier ook naar gekeken maar ik vond het binnenwerk niet zo prettig. Overdreven hoge insert voor mijn mirrorless systeem en maar plek voor body + 1 lens terwijl ik 2 lenzen kwijt wil kunnen. Misschien toch maar een aparte insert overwegen. Ook is de tas trouwens niet waterdicht. De vormfactor maakt hem ook vrij lastig voor rain covers.Even wat suggesties:
Lowepro Passport Sling III:
http://store.lowepro.com/sling-bags/passport-sling-iii
Ik weet niet wat je precies gezien hebt aan Lowepro spul, maar de Passport Sling lijkt me voor jouw setup de beste optie (als schoudertas). Kan volgens mij ook expanden voor als je tijdelijk wat meer spullen mee moet.
Stuk voor stuk goede suggesties die ik allemaal nog een keer door ga nemen. De retrospective vond ik juist erg duur voor een op het oog simpel tasje. De NG schoudertas was 'maar' €100,- Eenmaal zijn beide tassen niet erg prettig in gebruik. Lastige rits en de flap is echt een gepriegel. Bovendien zit er na de flap weer een rits. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om 1 van de open te laten.Verder hebben ze de Photo Sport een opfrisbeurt gegeven:
Lowepro Photo Sport II:
En dan is er nog de Flipside Sport als het echt luchtig moet. Tevens is de Flipside functie erg prettig voor je gemoedsrust op drukke marktjes.
Lowepro Flipside Sport 15L:
http://store.lowepro.com/backpacks/flipside-sport-15l-aw
Ik zou ook eens kijken naar de Retrospective serie schoudertassen van Thinktank, of de Domke F-5(C/X/Z) of F83x serie. Past imho erg goed bij je Fuji setup, maar dat is wel erg smaakgebonden, en niet zo 'sporty'/modern.
Die NG tassen zien er heel erg tof uit, maar ik vind ze vrij prijzig. Ze zijn wel oerdegelijk, maar daarmee ook relatief zwaar.
Tot zo ver ben ik het meest te spreken over de Crumpler Muli. Lekker dun en saai. Niet zoveel padding als andere crumplers. Vrij veel vakjes en de mogelijkheid om mijn statief er buiten aan op te hangen. Helaas geen buitenvak voor een flesje water dus die moet naast de camera spullen in de tas. Niet ideaal. Waarschijnlijk wordt het dus de muli, of de passport sling (maar daar vind ik de waterdichtheid echt een issue), of de photo sport. Belangrijk blijft voor mij dat de camera er makkelijk in en uit gaat.
Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens!
Als het zuiver voor die situatie is ondersteunen heel veel tassen wel een mogelijkheid een karabijnhaak o.i.d . te bevestigen, die kan dan ook aan je lusjes voor de riem.Isniedood schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 13:55:
Op zich vind ik het wel prettig om te kunnen doen bij het betere klouterwerk. Dan weet je dat je tas op dezelfde positie blijft. Voor de rest heb je gelijk dat ik het over het algemeen niet zal gebruiken.
Wat gebruik jij dan? Dat klinkt wel interessant. Ik heb meestal gewoon de standaard nekband er no op zitten maar gebruik die zelden, het zit gewoon ruk en je toestel laten vallen zit niet echt in mijn planning. Toch kan een polsband dan net even handig zijn.Ik gebruik alleen een polsstrap. Iets om wellicht te heroverwegen. Ik heb altijd een hekel gehad aan de standaard neck straps en nooit willen investeren in een goede neckstrap. Vond ze altijd overdreven duur en het leek me nog steeds niet comfortabel.
Bekijk je ze ook ergens in het echt? De kwaliteit qua stof en hoe de tas voelt verschilt ook heel erg. Zelf neig ik nog erg naar die retrospect omdat het echte stof is die wel stevig is maar niet al te veel padding in de tas heeft, dat maakt hem erg efficiënt. Alleen het klittenband staat mij enigszins tegen.Stuk voor stuk goede suggesties die ik allemaal nog een keer door ga nemen. De retrospective vond ik juist erg duur voor een op het oog simpel tasje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De Passport sling heeft geen regencover, dat is waar; Aan de andere kant kun je beter een ultralight drybag scoren en daar je gehele tas in stoppen, want als je in een echte moessonregen terecht komt red je het met die ingebouwde regencovers ook niet
Juist het 'simpele' op het eerste oog is ook een van de selling points van de Retrospect (en de Domke's, imho). De Retrospect heeft daarbij een optie om je klittenband 'stil' te maken:

Retrospect is inderdaad vrij prijzig, maar het zijn dit soort kleine dingen en handigheidjes die het 'm doen bij dat soort tassen.
Fair Point!Gonadan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:18:
[...]
Als het zuiver voor die situatie is ondersteunen heel veel tassen wel een mogelijkheid een karabijnhaak o.i.d . te bevestigen, die kan dan ook aan je lusjes voor de riem.
Ik heb zelf deze van Joby http://www.amazon.de/gp/p...oh_aui_detailpage_o00_s00. Bevalt prima! Al is het inderdaad zo dat als je de camera niet wil gebruiken deze gelijk de tas in moet of getild moet worden.[...]
Wat gebruik jij dan? Dat klinkt wel interessant. Ik heb meestal gewoon de standaard nekband er no op zitten maar gebruik die zelden, het zit gewoon ruk en je toestel laten vallen zit niet echt in mijn planning. Toch kan een polsband dan net even handig zijn.
Ik ben in diverse camera winkels geweest en heb enkele tassen besteld omdat ik ze niet in de winkels zag. Het is soms ook wel lastig tassen met elkaar te vergelijken die je in verschillende winkels hebt gezien. Verder ben ik nogal picky[...]
Bekijk je ze ook ergens in het echt? De kwaliteit qua stof en hoe de tas voelt verschilt ook heel erg. Zelf neig ik nog erg naar die retrospect omdat het echte stof is die wel stevig is maar niet al te veel padding in de tas heeft, dat maakt hem erg efficiënt. Alleen het klittenband staat mij enigszins tegen.
Zoals ik zei zal ik nog wel een keer een goede neckstrap moeten proberen. Langer zou inderdaad ook al een hoop helpen. Over het algemeen bevalt de polsstrap mij wel goed, maar juist bij het reizen zijn er wel situaties waarbij een fatsoenlijke neckstrap prettiger zijn.Chiron schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:37:
Er zijn neckstraps en neckstraps, ik gebruik zelf op mijn D700 een Tamrac neckstrap met suede padding, en hij is een stuk langer dan de originele nylon bandzaag die Nikon doorgaans bij zijn camera's levertStuk minder opvallend ook, zonder knalgele letters. Op m'n X100 heb ik een Domke strap zitten, ook langer dan de standaard strap. Dat maakt het verschil wel, die meegeleverde straps zijn altijd net te kort zodat je de camera alleen om je nek kan hangen (ik ben 1m88), zelf heb ik het liefst de strap over schouder en nek, met de camera ter hoogte van mijn heup; Zo heb je ook genoeg slack om de camera met zoeker naar je oog te brengen. Verder kan je de camera gewoon laten hangen en je hebt allebei je handen vrij.. met een pols strap ergerde ik me eraan dat ik steeds de camera op moest bergen als ik hem even niet wou gebruiken. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard.
Zo'n zak ga ik gelijk bestellen, beetje ruime dan kan de kleinere tas van mijn vriendin er ook gelijk in. Heb ik ook gelijk weer meer tassen keuze. Al weet ik niet of dat een voor of nadeel isDe Passport sling heeft geen regencover, dat is waar; Aan de andere kant kun je beter een ultralight drybag scoren en daar je gehele tas in stoppen, want als je in een echte moessonregen terecht komt red je het met die ingebouwde regencovers ook niet(ook daar, been there, done that) Tevens handig als je een boot/vlottochtje wil gaan doen. Verder als het echt gaat hozen zorg je dat je zelf ook nog enigzins droog staat, dus echt hermetisch waterdicht hoeft je tas in principe ook niet te zijn.
Inmiddels heb ik volgens mij alle tassen in real life gezien behalve de retrospect. Of die viel me niet op, wat ook een pré kan zijn.Juist het 'simpele' op het eerste oog is ook een van de selling points van de Retrospect (en de Domke's, imho). De Retrospect heeft daarbij een optie om je klittenband 'stil' te maken:
[afbeelding]
Retrospect is inderdaad vrij prijzig, maar het zijn dit soort kleine dingen en handigheidjes die het 'm doen bij dat soort tassen.
Ik dacht even een tas te gaan kopen, ben er nu al weken mee bezig. Het is echt treurig.
Het is een beetje chasing the dragon
Heb je dan geen gedoe dat je steeds je pols er weer uit moet zien te krijgen?Isniedood schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:53:
Ik heb zelf deze van Joby http://www.amazon.de/gp/p...oh_aui_detailpage_o00_s00. Bevalt prima! Al is het inderdaad zo dat als je de camera niet wil gebruiken deze gelijk de tas in moet of getild moet worden.
Ja dat heb ik ook, en in een winkel ga ik ook niet zo snel alles helemaal uit elkaar halen als ze hem erg netjes op de plank hebben staan. Vooralsnog heb ik het meest filmpjes zitten kijken en in het echt voelen en kijken hoe groot hij oogt.Ik ben in diverse camera winkels geweest en heb enkele tassen besteld omdat ik ze niet in de winkels zag. Het is soms ook wel lastig tassen met elkaar te vergelijken die je in verschillende winkels hebt gezien. Verder ben ik nogal picky
Ik voel met je mee, ben ook al maanden aan het rondneuzen.Isniedood schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:00:
Ik dacht even een tas te gaan kopen, ben er nu al weken mee bezig. Het is echt treurig.
En toch zal ik er één vinden.Chiron schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:03:
Maar uiteindelijk bestaat de tas niet, elke toepassing heeft weer zijn eigen tas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo heb ik er ook één gevonden. En toen nog één en nog één