Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Superdaantje schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:30:

Ruzie tussen? Is niet eerder dat KE het niet eens is met beleid van de Gemeente?
Ok, ander woord dan; haat en nijd, onenigheid. ;)
" het is niet eerlijk." "zij wel, wij niet" :+

Dat er idd verschillen zijn tussen lokale gemeentelijke regeltjes. Ach ja... En dat op Urk veel dingen 'anders' gaan, ach ja.
Mede gezien de recente expansiedrift van de Urkers:
https://www.emerce.nl/nie...rend-belang-cameratoolsnl
https://www.digitalmovie.nl/cameranu-nl-cameratools-nl/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Met droefenis delen wij mede dat wij afscheid hebben moeten nemen van een stukje Nikkor nostalgie... :+

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8602/15951667096_77364b1abc_c.jpg
Nikon25-50mmAI-1 by Erik Haak, on Flickr

*O* Paar jaar geleden gekocht en nu voor bijna het dubbele (!) via catawiki verkocht!
Hoezo is oud glas niet waardevast... O-) 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Wat ik überhaupt niet snap, is waarom de gemeente Zwolle dan wel heeft toegestaan dat ze daar een winkel openden en pas na lange tijd hiermee komen?

Of ligt die verantwoordelijkheid het bestemmingsplan te checken compleet bij KE?

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Iemand nog een tip voor een kortlopende reisverzekering, die apparatuur tot ~5K dekt?

Heb zelf een apparatuur verzekering bij DSV, maar geen werelddekking omdat ik niet zo vaak reis.

Edit: DSV even gebeld en kan de dekking tijdelijk uitbreiden voor een eenmalig bedrag van 30,-

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 01-06-2018 13:08 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik reis binnenkort met KLM / Garuda naar Indonesië en wil uiteraard de nodige camera apparatuur meenemen in de handbagage.

Heeft iemand onlangs nog problemen ondervonden qua losse accu's en statief?

Ik heb een Think Tank Airport Commuter, dus die voldoet verder aan de voorwaarden en afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heeft er iemand suggesties voor een NEF's -> HDR workflow?
Ik zet nu NEF's om naar TIFF's in RawTherapee. Daarna gaan de TIFF's Luminance HDR in. Bijna altijd de Fattal operator.

Het probleem is dat het eindresultaat onvoorspelbaar is waardoor ik continue de TIFF's moet aanpassen. En bij de ene set is de oplossing om contrast over drie foto's op 40/60/80 te zetten en bij een andere set is de oplossing om contrast voor alle drie de NEF's op 30 te zetten. Geen pijl op te trekken. Dan weer een nieuwe HDR genereren en zien hoe het resultaat is. Nadat ik gisteren dacht eindelijk klaar te zijn zie ik nu dat er bij nabewerking van de HDR laagvorming in de lucht zit. Goodbye uren sleutelen.

Oja om het nog erger te maken...Luminance HDR geeft mij voor dezelfde invoer en instellingen regelmatig een andere uitvoer...

Iemand op een forum suggereerde HdrMerge. De NEF's samenvoegen en dan het resultaat in RawTherapee bewerken. Niet mooi en grote fluctuatie bij wijzigen instellingen.
Een ander stelde voor om de NEF's nauwelijks te bewerken, dan de HDR te maken en die als TIFF te bewerken in RawTherapee. Ziet er niet uit.

Ik verbaas mij er ook wel over hoe lelijk de resultaten van die softwareboys op forums zijn, als het over HDR/RAW gaat tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe consistent zijn de uitlichting en het contrast van de gefotografeerde series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:55:
Hoe consistent zijn de uitlichting en het contrast van de gefotografeerde series?
Aangezien het vaak stadsaanzichten zijn is het niet bizar anders maar de composities zijn dat natuurlijk wel en daarmee is er dus een groot verschil als je het vergelijkt met foto's binnen een serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Saturnus Heel af en toe maak ik HDR's waarbij de basis Nikon NEFs zijn.
Wat ik eigenlijk altijd doe:
  • ViewNX-i gebruiken om van .NEF --> 16 bit TIFFs
  • de +/- EV TIFFs laden in PS CC 2018
  • NIK HDR Efex Pro 2 gebruiken om de HDRs te mergen
  • Terugzetten naar een 'normaal' 8 bits TIFF resultaat.
  • nog wat nabewerking met PS en imho is het resultaat dan heel realistisch.
Wat voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/554/32634879382_dd5eacfd5e_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/422/32373062605_8e9d1811a4_c.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:03:
@Saturnus Heel af en toe maak ik HDR's waarbij de basis Nikon NEFs zijn.
Wat ik eigenlijk altijd doe:
  • ViewNX-i gebruiken om van .NEF --> 16 bit TIFFs
  • de +/- EV TIFFs laden in PS CC 2018
  • NIK HDR Efex Pro 2 gebruiken om de HDRs te mergen
  • Terugzetten naar een 'normaal' 8 bits TIFF resultaat.
  • nog wat nabewerking met PS en imho is het resultaat dan heel realistisch.
Wat voorbeelden:
[afbeelding]
[afbeelding]
PS heb ik helaas niet.
Bewerk je de NEF's nog of puur omzetten naar TIFF?
Waarom is het eindresultaat 8-bit?

Waar ik dus naar op zoek ben is een methode om houdvast aan te hebben. Sinds het gebruiken van NEF's zit ik uren te prutsen wat de pret van surrealistische HDR's maken helemaal kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Saturnus Nu snap ik het ff niet...?
Wil je nou realistisch ogende HDR's of van die over-the-top-kijk-mij-eens-die-scoren-hoog-met-likes tonemap disney plaatjes? ;)

M.a.w. maak je individuele opnames +/- EV, om het dynamisch bereik te vergroten, of ...?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Unidentified schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:51:
Ik reis binnenkort met KLM / Garuda naar Indonesië en wil uiteraard de nodige camera apparatuur meenemen in de handbagage.

Heeft iemand onlangs nog problemen ondervonden qua losse accu's en statief?

Ik heb een Think Tank Airport Commuter, dus die voldoet verder aan de voorwaarden en afmetingen.
Ik ben afgelopen maand twee keer naar Amerika geweest met in mijn handbagage drie losse accu's en een Sony alfa a6000 met lens. Geen enkel probleem. Statief zou ik niet weten, kun je het beste even via de sociale kanalen navragen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ehtweak schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:21:
@Saturnus Nu snap ik het ff niet...?
Wil je nou realistisch ogende HDR's of van die over-the-top-kijk-mij-eens-die-scoren-hoog-met-likes tonemap disney plaatjes? ;)

M.a.w. maak je individuele opnames +/- EV, om het dynamisch bereik te vergroten, of ...?
Surrealistisch. Prima, je vindt het niks haha.
Misschien is het de overbewerking die voor problemen zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Ik gooi mijn raw-bestanden gewoon in Lightroom => merge to hdr => beetje klooien met wat sliders en misschien een fancy gradient met brush en klaar is de natuurlijk ogende HDR. En dat alles zonder ook maar 1 seconde de raw-capaciteit kwijt te raken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:36

M-ThijZ

Riding on Rails

Daarop in hakende ben ik nu bezig met het sorteren en nabewerken van mijn vakantiefoto’s. Dit doe ik exclusief met Capture One Pro (op Mac).

Ik schiet RAW+JPEG, maar laad alleen de RAW in Capture One. Daarin kan ik naar hartelust los gaan met allerlei adjustment layers en skin adjustments. En aangezien ik altijd met volle SD-kaartjes thuis kom, ben ik blij dat ik het meeste binnen C1 kan doen.

Nu heb ik ook een aantal bracketed exposure shots gemaakt. Daarvoor wilde ik Affinity Photo gaan aanschaffen (sowieso handig om te hebben voor het betere clone tool / healing brush werk).

Heeft iemand ervaring met Affinity Photo’s HDR merge? En hoe hou ik mijn workflow zo simpel mogelijk?
  • Simpelweg de JPEG’s als bron in Affinity laden, HDR merge, export naar JPEG en naar C1
  • RAW files als bron in Affinity, lens correctie, HDR merge, export naar JPEG in C1
  • RAW files in C1 voor lens correctie, TIFF export naar Affinity, HDR merge, TIFF export terug naar C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor de derde optie gaan. Dan blijven je RAWs consistent, maar houd je de meeste speelruimte in je bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:36

M-ThijZ

Riding on Rails

Oké, dat is wel meteen de meest bewerkelijke. ;)

In C1 3x export, dan HDR merge, dan weer terug naar C1.

Ik zal eens gaan spelen met de verschillende opties van Affinity Photo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Weet iemand toevallig of een Sony (A7III) en wat lenzen in de standaard hotelkamer kluizen passen?

Stop daar meestal mijn laptop in, maar zou fijn zijn als er een paar extra items in zouden kunnen als ik niet alles mee naar buiten neem.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 12-06-2018 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Vorige zomer had ik mn D750 + 14-24 + 24-70 en die paste prima in de kluis die we hadden.

Een A7 zou geen probleem moeten zijn lijkt me. Moeilijk te zeggen natuurlijk omdat niet overal dezelfde kluizen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Over het algemeen past daar echt wel wat in. Ik kan meestal mijn surface 4, switch / ds en camera + 3/4 lenzen prima in kwijt. Wel m43, dus lenzen zijn wel pak kleiner wss.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die kluizen zijn inderdaad niet overal even groot, maar heb zelf geen probleem gehad met een 6D + 24-70. Da's nou niet bepaald een kleine combi. Verwacht dat je met je A7 geen probleem zal hebben!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
FYI: ik heb een bug ontdekt in de laatste 11.x releases van ExifTool.
Bij grote bestanden (bijvoorbeeld flinke pano files), crashed ExifTool 11.01, 11.02, 11.03 met een 'Out of Memory' error en er worden geen wijzigingen in de EXIF metadata doorgevoerd.

Wanneer je ExifTool 10.97 gebruikt, treedt het probleem niet op.
Ik heb het gemeld bij Phil Harvey. Nu ff afwachten hoe/wanneer het gefixed wordt.

Uitgebreide beschrijving alhier:
http://u88.n24.queensu.ca...dex.php/topic,9314.0.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:55
Een technische hardware vraag over objectieven waar ik niet zo snel op Google achter kwam. Als ik in deze post kijk op SonyAlphaRumors staat er onderaan een tabel. Wat betekent de omega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MRIdev schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:18:
Een technische hardware vraag over objectieven waar ik niet zo snel op Google achter kwam. Als ik in deze post kijk op SonyAlphaRumors staat er onderaan een tabel. Wat betekent de omega?
Blijkbaar heeft het een relatie met de focale lengte. Vraag me af wat het kan zijn, abberatie?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:45:
[...]

Blijkbaar heeft het een relatie met de focale lengte. Vraag me af wat het kan zijn, abberatie?
Ik denk dat het de 'object-side field angle'/'voorwerpzijdige beeldhoek' is (maar dat kan nergens op slaan), op de Duitse wikipedia vind ik de 'maximal erreichbare Bildwinkel'.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 27-06-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een beeldhoek van 2/3 graden lijkt me wat klein.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:00:
Een beeldhoek van 2/3 graden lijkt me wat klein.
Het kan ook niet om de beeldhoek als zodanig gaan, die is α op die wikipediapagina.

Op deze pagina is ook sprake van ω als voorwerp- of beeldzijdige openingshoek.... wat qua term dan de beschrijving ook op de andere pagina meer zou dekken.

Hier op GoT moet toch wel iemand rondlopen die weet wat die ω zou zijn lijkt me...

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 27-06-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
MRIdev schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:18:
Welke tabel? Of is die al verdwenen? De beeldhoek van 400mm op fullframe is 6,2 graden diagonaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Universal Creations schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 20:03:
[...]

Welke tabel? Of is die al verdwenen? De beeldhoek van 400mm op fullframe is 6,2 graden diagonaal.
Het was deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2018/05/triple-700x187.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat zijn de specs van de 400/2.8, 500/4 en 600/4
De omega's zijn de halve beeldhoeken van de diagonalen. (dit is bij beeldcirkels gebruikelijk, net zoals bij MTF grafieken dat er altijd vanuit het centrum gemeten wordt).

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 27-06-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:55
@Universal Creations De hoek wordt dan uitgedrukt in graden of radialen? In geval van graden vind ik het gebruik omega weer verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
MRIdev schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:32:
@Universal Creations De hoek wordt dan uitgedrukt in graden of radialen? In geval van graden vind ik het gebruik omega weer verwarrend.
Graden. Radialen zou veel kleinere getallen opleveren.
Voor de niet ingewijden: Omega is verwarrend omdat het meestal voor hoeksnelheid wordt gebruikt (hoe snel iets ronddraait).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
ff een update wat betreft de 'Out of memory!' error van ExifTool 11.x:

De maker, Phil Harvey, geeft aan volgende week een nieuwere versie uit te brengen, waarin deze bug gefixed zou moeten zijn.

I'll patch ExifTool 11.04 to avoid loading this into memory.

As I said, it changed in 10.99 when I added the feature to decode this information. I'll release 11.04 probably tomorrow, which hopefully will fix this.

The 11.04 release will be delayed until next week.

- Phil

We wachten ff af. In ieder geval werkt de 10.97 versie nog wel prima met grote .TIF files.
Wel goed, dat de maker zo snel reageert, het probleem onderkent, en wil gaan fixen. d:)b

Opvallend hoe EXIF Metadata een probleem- c.q. stiefkindje kan zijn bij diverse s/w pakketten.etc.
:S

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 29-06-2018 08:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
...vervolg op de ExifTool updates...

Heb contact opgenomen met Phil Harvey en na wat testwerk en uitleg, heb ik hem een groot TIF file gestuurd waarmee hij het probleem zou gaan oplossen.
En waarempel! Na een paar iteraties heeft hij het probleem gefixed!

July 5, 2018 - Version 11.05
•Added a number of new Nikon LensID's (thanks Robert Rottmerhusen)
•Fixed out-of-memory problem when writing some large TIFF images in Windows

July 4, 2018 - Version 11.04
•Added a check on TIFF image data size when writing or using Validate option
•Added a few new Sony lenses (thanks LibRaw)
•Added a new Nikon LensType
•Improved validation of XMP with Validate option
•Drop PhaseOne tags larger than 8 kB when copying PhaseOne maker notes to another file
•Fixed out-of-memory problem when reading some large TIFF images in Windows

Toch cool, dat een s/w ontwikkelaar zo snel, serieus en adequaat reageert. 8) d:)b

Kan nu bevestigen dat ExifToolGUI + ExifTool 11.05 geen problemen (meer) hebben om enorme image files te wijzigen en weer weg te schrijven. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 05-07-2018 20:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
We kennen allemaal de heisa rond privacy, portretrecht en de nieuwe AVG/GDPR perikelen.

Maar hoe ver moet je nu gaan?
Ik maak al jaren zeer hoge resolutie panorama foto's (misschien is het sommigen opgevallen :+ ). En meestal zijn het mens-loze objecten. Maar soms loopt er ook wat homo sapiens in beeld. En met het gebruikte fotografische gereedschap zijn die levende objecten best wel herkenbaar.

Dit is een aardig voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/846/41562318610_10dfa685f7_c.jpg
KaprunStauseen39 by Erik Haak, on Flickr
Gewoon een fraai berglandschap.

Maar ingezoomd @ 100% zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ckZKc5R6VQZS1xPNa0lx91AE/medium.jpg
en dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZtukSE3sXd8JWcnG3WiYMIxd/medium.jpg

Hoe ver moet je nu gaan? Zou je dit, strikt genomen, moeten blurren?
Grappig detail; zag thuis, voor m'n beeldscherm, zelfs een keertje, ingezoomd @ 100%, dat iemand naar me stond te zwaaien. Terwijl ter plaatse, kon ik dat niet eens zien. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:09

Xtremelead

powered by E-MU

Ik heb een klein vraagje: ik heb als bezoeker tijdens de afgelopen 24 uur van Le Mans een aantal foto's van auto's gemaakt en deze op Instagram gezet. Nu zie ik dat anderen mijn fotos hebben gekopieerd zonder enige bronvermelding. Sta ik nu in mijn recht een copyright schending rapport in te dienen?

Ik heb de betreffende persoon al meerdere malen vriendelijk verzocht een bronvermelding te plaatsen of de fotos te verwijderen maar krijg nul reactie.

Ik twijfel of ik in mijn recht sta aangezien er ook persfotografen op het event aanwezig waren en of ik zelf misschien wel rechten van de merken op de auto's schend?

[ Voor 0% gewijzigd door Xtremelead op 13-07-2018 09:03 . Reden: typo ]

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:12
@ehtweak De nieuwe wetgeving geld niet voor particulieren. Volgens mij ben jij een hobbyfotograaf ( als ik het me goed herinner :) ) dus je mag lekker je gang gaan.
Los van bovenstaande zou ik persoonlijk de mensen in jouw foto niet als herkenbaar beschouwen.

ben wel benieuwd hoe de professional straatfotograaf deze nieuwe wetgeving gaat toepassen. Kan me voorstellen dat deze tak van fotografie een flinke klap krijgt.

EDIT

toch iets gecompliceerder

bron Security.nl

Allereerst val je buiten de AVG wanneer je fotografie echt alleen als persoonlijke hobby doet, en de foto’s niet in grote kring publiceert. Dat valt dan onder de uitzondering voor "strikt huishoudelijke verwerkingen". Die uitzondering is wel beperkt, zodra je je portfolio op internet zet val je er al buiten. Een afgeschermde Instagram- of Facebookgroep kan denk ik nog net, als je selectief bent met wie je toelaat.
....
De belangrijkste uitzondering is wanneer je handelen valt onder de journalistieke exceptie..
Deze definitie is volgens mij zo breed dat je haast moeite moet doen er buiten te vallen. Ik kom niet veel verder dan beveiligingsbeelden, pasfoto's, smoelenboeken en klassenfoto’s als voorbeelden van niet-journalistieke fotografie.

Wanneer je journalistiek bezig bent, dan gelden een hoop artikelen uit de AVG niet voor jou. Dat is in de Uitvoeringswet AVG zo bepaald. Ik ga ze niet allemaal noemen, maar dit zijn de belangrijkste gevolgen:
Eenmaal gegeven toestemming van een geportretteerde is niet meer intrekbaar (artikel 7 lid 3 is buiten werking).
Als geportretteerde heb je geen recht van inzage, correctie of verwijdering bij de fotograaf (heel hoofdstuk III is buiten werking).
Je hoeft datalekken niet te melden bij de toezichthouder of bij geportretteerden (hoofdstuk IV is op dit punt, artikelen 33 en 34, buiten werking).
Je hoeft je geen zorgen te maken over opslag van je foto’s in het grote boze Amerika (heel hoofdstuk V is buiten werking).
Je mag ook strafrechtelijke en bijzondere persoonsgegevens verwerken (artikelen 9 en 10 zijn buiten werking).
Je hoeft geen register van je journalistieke verwerkingen bij te houden (hoofdstuk IV is op dit punt, artikel 30, buiten werking).
Wel heb je nog steeds een grondslag nodig (artikel 6 blijft van kracht). Dat kan zijn toestemming van de betrokkene, maar er zijn er meer

Stukje wat ik vond over straatfotografie https://www.derooijfotografie.nl

Een willekeurige foto gemaakt op straat met daarop één of een aantal willekeurige personen zal vrijwel niet kunnen leiden tot het identificeren van één of meerdere bepaalde personen, Daarmee voldoet zo’n foto dus niet aan de definitie van wat een persoonsgegeven is. De wetsomschrijving zegt hierover dat een persoon in een foto zonder enige moeite identificeerbaar moet zijn en dat is een persoon in een gemiddelde straatfoto niet. Je zult heel wat moeite moeten doen om een afgebeelde persoon te herleiden tot één bepaald individu met de daarbij behorende gegevens. Pas dán heb je een persoonsgegeven. Als een persoon zichzelf zou herkennen in een door mij gemaakte straatfoto, dan betekent dat alléén maar dat de afgebeelde persoon zichzelf herkent. Echter betekent dat natuurlijk niet dat deze persoon ook door ánderen direct herkent en geïdentificeerd wordt

[ Voor 99% gewijzigd door Mavi86 op 13-07-2018 09:50 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtremelead schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:02:
Ik heb een klein vraagje: ik heb als bezoeker tijdens de afgelopen 24 uur van Le Mans een aantal foto's van auto's gemaakt en deze op Instagram gezet. Nu zie ik dat anderen mijn fotos hebben gekopieerd zonder enige bronvermelding. Sta ik nu in mijn recht een copyright schending rapport in te dienen?

Ik heb de betreffende persoon al meerdere malen vriendelijk verzocht een bronvermelding te plaatsen of de fotos te verwijderen maar krijg nul reactie.

Ik twijfel of ik in mijn recht sta aangezien er ook persfotografen op het event aanwezig waren en of ik zelf misschien wel rechten van de merken op de auto's schend?
Volgens mij sta je wel in recht, maar of het je lukt om je recht te halen... Ik weet ook niet precies wat de voorwaarden van Instagram schrijven trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Xtremelead schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:02:

Dit tijd terug ook gehad. Melding van gemaakt, aangezien door de copycat niet gereageerd werd. En dit werd netjes verwijderd door Instagram. Zou zeggen maak een melding en wacht af hoe het afgehandeld wordt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremelead
  • Laatst online: 21:09

Xtremelead

powered by E-MU

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 09:37:
[...]
Ik weet ook niet precies wat de voorwaarden van Instagram schrijven trouwens.
Een hoop

Het lijkt er op dat de fotograaf in zijn recht staat, maar als juridisch leek ga je toch twijfelen.... :)
Vooral door het volgende:

"Het rapporteren van inbreuk op intellectueel eigendom is een serieuze aangelegenheid met mogelijk juridische gevolgen. Het met opzet indienen van misleidende of anderszins frauduleuze rapporten over schending van auteursrecht of handelsmerk kan ertoe leiden dat Instagram actie onderneemt, waaronder beëindiging van je account."

[ Voor 32% gewijzigd door Xtremelead op 13-07-2018 10:28 ]

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tijdens de laatste meeting had ik het erover om in augustus een wandeling te organiseren over een heideveld.(want in augustus staat de heide in bloei) en had beloofd om eind juli een animo topic te maken.

Alleen een klein dingetje wat ik niet had voorzien......
van 8 tot 24 augustus ga ik zelf met vakantie

dus dan blijven er maar twee weekenden over, de eerste en de laatste.Dus ik vroeg mij af of er eigenlijk wel interesse is, of dat ik beter later in het jaar een (herftst)wandeling kan organiseren.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
En dan is het met deze droogte nog maar de vraag, of er dan nog heide is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@mrc4nl Herfst(tijd) lijkt me sowieso een betere tijd voor allerlei fotografie. De kleurschakeringen in de natuur en de lichtcondities zijn dan imho veel fraaier. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Afhankelijk van hou de hei erbij staat na al die droogte, heb ik wel interesse hoor. Ik kan alleen laatste weekend maar dan moet de datumprikker maar aanwijzen of ik daarmee bij de meerderheid hoor.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zijn er nog mensen die vanavond de camera gaan pakken voor de bloedmaan?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niet de camera wel een biertje of wijntje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 22:08
Aangezien ik met dit weer toch wel de hele avond buiten ga zitten. Pak ik de camera er wel even bij. Maar ga er niet speciaal voor weg, gewoon vanuit de achtertuin! :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb hem 3 jaar geleden gefotografeerd en was tevreden genoeg over het resultaat dat ik nu niet de behoefte heb om het nog eens te schieten.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/757/21606836058_910a3325a5_c.jpgLunar Eclipse by Universal Creations, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:14:
Zijn er nog mensen die vanavond de camera gaan pakken voor de bloedmaan?
Ik was het eerst wel van plan.
Maar het is zo ontzettend heet buiten. :-( Als het nog wat afkoelt de komende uurtjes, dan wellicht wel, maar nu ff niet.

Bij ons binnen is het 'maar' 26 graden... (nope, geen airco)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ehtweak schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Ik was het eerst wel van plan.
Maar het is zo ontzettend heet buiten. :-( Als het nog wat afkoelt de komende uurtjes, dan wellicht wel, maar nu ff niet.

Bij ons binnen is het 'maar' 26 graden... (nope, geen airco)
Hier is het nu buiten lekkerder dan binnen. Het is hier op een paar sluierwolkjes na helder. dus ik heb hoge verwachtingen voor vanavond om de sterren en de maan te fotograveren.

nu alleen nog een donker plekje zien te vinden lieftst aan het waten , dwingerlerveld is niet heel ver weg, maar de meeste natuurparken mag je officieel na zonsondergang niet meer in. :/

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwchess
  • Niet online
Bloedmaan en het stoomgemaal van Nijkerk.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/861/42784703165_210cbd3ff4_c.jpg_DSC1063 by Jan Willem Schoonhoven, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Hier in Nijmegen kwam hij niet boven de bomen uit, dus heb 'm helaas gemist :( Maar ach, met max. 100mm bereik krijg je 'm er toch nooit mooi beeldvullend op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

De maan stond laag aan de horizon, in beilen zag een een boel mensen aan de kant van de weg stil staan om de maan te kunnen zien.

heb zelf ook nog een fototje gemaakt van de bloedmaan, maar is wat aan de saaie kant.
niet het posten waard.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 28-07-2018 20:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zijn er hier mensen die weleens wat bij Adorama bestellen?

Zit naar een pre oder product te kijken wat in NL weer eens € 150,- duurder is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Unidentified schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:34:Zit naar een pre oder product te kijken wat in NL weer eens € 150,- duurder is. :(
Ook na importheffingen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Yes, Adorama ships throughout the U.S., Canada and to over 200 countries worldwide. International shipments are subject to import fees, duties, and taxes (which are levied once a shipment reaches the destination country) in addition to the brokerage fees/custom clearance charges that may be imposed by the carrier. These charges must be borne by the recipient. Adorama has no control over these charges and cannot predict what they might be.

Due to high international shipping costs, taxes, and duty fees, we cannot ship any order that includes backordered items. We will hold the order until all items are in stock and available to ship. Please contact us if you wish to cancel or change these items.

If an international shipment is refused and/or returned, any taxes, duties, custom fees, brokerage fees, or shipping charges incurred from this return will be the responsibility of the customer.
Houdt tevens rekening met 1 jaar garantie. En niet zoals wij dat in NL kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Dat was ff schrikken... pakte van de week m'n camera op, en wilde 'm met een zwierig gebaar over m'n schouder doen, hoor ik scheur/krak geluid.
Ai, was dat nou weer?

Nou dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nyx7YyBvFyycQqkXt6pXD1SN/medium.jpg
na vier jaar trouwe dienst was het zachte (neopreen) gedeelte van mijn CustomSLR riem verteerd/gescheurd.
Gelukkig nog niet helemaal door, maar niet meer gebruiken. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ehtweak Nou, hier kan niemand je van onterecht klagen betichten iig. ;)
Gelukkig dat je camera niet is gevallen! Hoewel dus (net) niet helemaal afgescheurd, denk ik toch dat dit bij een vier jaar oude riem niet zou mogen gebeuren. Ben benieuwd wat de leverancier of de fabrikant hiervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Toff schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:08:
@ehtweak Nou, hier kan niemand je van onterecht klagen betichten iig. ;)
ff voor de goede orde; ik klaag niet, maar constateer gewoon dat die draagriem verrot is. Punt. O-)

@Toff Ik heb die riem ooit cadeau gekregen. M.a.w. geen idee waar de gever 'm gekocht heeft voor mij. En bonnetje heb ik uiteraard ook niet (meer).

Ik was al een poosje op zoek naar iets anders.
zie: ehtweak in "Welke schouderriem / draagriem voor je camera"
en na mijn winkelervaring:
ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels"
Had ik via amazon.de een Op/Tech Dual harness XL besteld.

Die is prima bruikbaar om er één body aan te hangen, die dan redelijk stabiel op je lijf blijft.
En tot mijn verbazing ook nog betaalbaar (40 euro).
Gelijk vandaag maar ff een Op/Tech Pro riem erbij besteld, als zijnde een 'simpele' over-de-schouder riem. Hoef ik slechts éénmalig de bandjes aan de body te bevestigen en kan ik zo omklikken van het harness naar de gewone riem en vice versa.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ehtweak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:00:
[...]

ff voor de goede orde; ik klaag niet, maar constateer gewoon dat die draagriem verrot is. Punt. O-)
Hé, kom op man, ik sta achter je hier hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Herkennen jullie het volgende, de enorme berg zooi die je na een aantal jaar foto-hobby'en hebt waar je eigenlijk niks mee doet ?

Ik heb ondertussen een oude Lowepro tas (ook zoiets, ooit gekocht voor €5, banden er af gehaald en gebruikt als opberg tas) vol troep. Tig schoonmaak doekjes, filter doosjes, bodydoppen, achterdop van een lens, zelf gemaakte Canon pinhole dop, neophrene nekband ooit gehad voor de Sint, Optech nekband, oude lenspen, oude ebay macro rail, step-up ring, voetjes voor een flitser, kabeltjes, ect.

Iemand nog leuke ideeën/ interesse ipv wegflikkeren ? :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

sapphire schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:06:
Herkennen jullie het volgende, de enorme berg zooi die je na een aantal jaar foto-hobby'en hebt waar je eigenlijk niks mee doet ?

Ik heb ondertussen een oude Lowepro tas (ook zoiets, ooit gekocht voor €5, banden er af gehaald en gebruikt als opberg tas) vol troep. Tig schoonmaak doekjes, filter doosjes, bodydoppen, achterdop van een lens, zelf gemaakte Canon pinhole dop, neophrene nekband ooit gehad voor de Sint, Optech nekband, oude lenspen, oude ebay macro rail, step-up ring, voetjes voor een flitser, kabeltjes, ect.

Weggeven aan iemand die net begint ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Ventieldopje
Ja sommige dingen had ik dat ook van bedacht, zo gaan de Canon doppen en een mooi doekje naar een buurmeisje die volgende week een camera krijgt (en dat nog niet weet :) ).
Heb al een statief aan een zwager gegeven maar het meeste is al aardig gebruikt (iemand nog een lekker bezweette E2 handstrap :+) of te oud.

Nouja we rommelen lekker door, ik moet soms gewoon leren weggooien ;w

edit: en dan heb je even een "Owja die had ik ook nog" moment als je je EOS 5 QD vind :+

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 20-08-2018 12:35 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sapphire Op marktplaats en tweakers zetten T.E.A.B.

Heb zelf ook nog een zooi liggen waar ik ooit mee ben begonnen als beginneling. (Softbox, reflector, grids, gels etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

sapphire schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:06:
ja ik heb nog ergens een sling tas rondslingeren (hurr hurr) destijds persoonlijk gekocht van Martijn(Nomad)
achteraf vond ik m niet practisch en heb m daarna ook nooi meer gebruikt. Niet lang daarna een hele batch cameratassen gekocht op een veliing, een eentje gehouden.

voor de rest veel camera en lensdoppen (meeste van gezinsleden die op de een of andere manier altijd bij mij terecht komen) en ik heb nog ergens een stapeltje gedemonteerde meuk.
t ligt allemaal te verstoffen

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Unidentified schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:09:
@sapphire Op marktplaats en tweakers zetten T.E.A.B.

Heb zelf ook nog een zooi liggen waar ik ooit mee ben begonnen als beginneling. (Softbox, reflector, grids, gels etc.
Dingen die van mij gratis weg mogen, gooi ik vaak op V&A op t.net. Vind het altijd net even leuker om een medetweaker gratis (evt. tegen verzendkosten) blij te maken :)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ook hier een grote berg met dat soort spul. Onlangs wat dingen weggegeven, wat zaken op Marktplaats gezet voor een symbolisch bedrag. Liever dat iemand anders er nog van geniet dan dat ik de afvalberg vergroot.

Misschien moeten we gewoon een grote ruilbeurs organiseren? Ik kan nog wel een macroslider gebruiken :+ gratis je GAS-honger stillen, dat zou vele medetweakers een hoop geld kunnen schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nou... als iemand nog softbox/grid materiaal over heeft. :)
Ik houd me aanbevolen.
Het mag best kapot zijn, want ik zoek namelijk dat softbox-achtige witte stof/materiaal, om ergens voor te spannen.
En zo'n grid raster (of zoiets) om bij een zelfgemaakte LED lichtbron wat andersoortige lichtval te creëren.

Afbeeldingslocatie: https://www.vav-veenendaal.nl/userfiles/archief/465_bedankt.6_2.png

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ehtweak schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:35:
Nou... als iemand nog softbox/grid materiaal over heeft. :)
Ik houd me aanbevolen.
Het mag best kapot zijn, want ik zoek namelijk dat softbox-achtige witte stof/materiaal, om ergens voor te spannen.
Heb je wel eens gekeken bij Jansikkens ?

Die heeft grote collectie stoffen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@mrc4nl Het ging er niet om of ik dat soort materialen nieuw kan kopen. ;)

Dat lukt vast wel. Heb in het verleden bij zowel Kwantum als een grote stoffenwinkel in Alkmaar wel eens dit soort stoffen gehaald.
Maar als iemand het thuis heeft liggen en het eigenlijk weg wilde gooien...tja, dan houd ik me aanbevolen.
En zo'n grid (stof, of nog beter van metaal/kunststof) is nog lastiger om als een onderdeel los te kopen.

Dit soort dingen zie ik ook nooit bij de lokale kringloopwinkels liggen. :-( Terwijl die normaal gesproken best wel veel knutselmaterialen hebben die goed bruikbaar zijn voor allerlei fotografiegeneuzel. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
ff iets heel anders; opmerkelijk hoe goed de beelden van webcams tegenwoordig zijn. :Y
Opnames midden in de nacht (!):
https://www.foto-webcam.e...oserboden/2018/08/27/0300
Toen ik zelf daar ter plekke was, was mijn standpunt wat lager:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7472/15798802038_4618c03e05_n.jpg
Zo te zien staat die webcam wat hoger op de tegenover liggende helling.

of deze, is ook wel apart:
https://www.foto-webcam.e...ette-haus/2018/08/27/0400

@ISO 400 en dan 15-20s belichtingstijd. Blijkbaar is het maanlicht voldoende.
Goed om te weten; scheelt weer een hoop hike- en klimwerk en gezeul met fotogear. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ehtweak schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:30:
ff iets heel anders; opmerkelijk hoe goed de beelden van webcams tegenwoordig zijn. ...
Zijn het dit soort webcams?
Afbeeldingslocatie: https://www.foto-webcam.eu/wiki/_media/foto-webcam-innen2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ehtweak schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:30:

Goed om te weten; scheelt weer een hoop hike- en klimwerk en gezeul met fotogear. ;)
Als je die webcams klein vindt, dan ben ik benieuwd wat voor zwaar spul je wel niet meezeult :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fireshade schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Als je die webcams klein vindt, dan ben ik benieuwd wat voor zwaar spul je wel niet meezeult :D
Als je een hoop locaties op verschillende tijden wil fotograferen, kan je eenmalig een paar van die webcams installeren in plaats van elke keer naar zo'n locatie te moeten klimmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Fireshade schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Ik zeg toch niet dat ze klein zijn... ;)
Zeul zelf een D800E + meestal 2-3 objectieven + statief + accu's + filters + GPS mee, iedere dag, meestal met als doel een specifieke route/object/uitzichtspunt/Hütte/o.i.d.

Nou, ik bedoelde eigenlijk:
Waarom ga ik zelf nog hiken/klimmen met mijn eigen gear... Er staan toch al van die highres webcams op een boel plekken. :+

Gewoon thuis blijven, voor het beeldscherm koekeloeren i.p.v. eerst duizend kilometer rijden, dan tig uur omhoog zwoegen, bepakt en bezakt met een (te) zware rugzak met gear en eten/drinken.
Om dan zelf je eigen DSLR + glas te kunnen richten op die paar pukkels van uitstekende platentektoniek.

Of toch maar wel?
Ja! :Y
Afbeeldingslocatie: https://www.ispo.com/sites/default/files/styles/gallery_teaser/public/b/79/69/79696002-imageData.jpg'
... het is zelf veel leuker om te doen en geeft voldoening.

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 27-08-2018 12:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ehtweak schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:22:
[...]
Of toch maar wel?
Ja! :Y
[afbeelding]'
Ik gun het je van harte, maar de foto zelf maakt op mij geen indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Haha, @Toff die foto van die schoenen is ook een reclameplaatje.

Ik bedoelde dit:
En dat is wel mijn foto! :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ehtweak Ah, much better, om Duke Nukem te quoten. Gezien (het vrijwel ontbreken van) de begroeiing zit je wel een stuk hoger dan de reclamefoto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
Panasonic gaat met een full frame camera komen in september. Ben erg benieuwd..
De mirrorless oorlog barst wel lekker los deze herfst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
MattiB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:32:
Panasonic gaat met een full frame camera komen in september. Ben erg benieuwd..
De mirrorless oorlog barst wel lekker los deze herfst
Een linkje was handig geweest: https://www.43rumors.com/...m-camera-on-september-25/
Bij de G9 en GH5 werd er op bijeenkomsten bij Panasonic Nederland nog volop gedaan alsof fullframe eigenlijk nauwelijks verschil maakt en dat m4/3 prima is... Ben benieuwd wat ze nu gaan beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:28:
[...]

Een linkje was handig geweest: https://www.43rumors.com/...m-camera-on-september-25/
Bij de G9 en GH5 werd er op bijeenkomsten bij Panasonic Nederland nog volop gedaan alsof fullframe eigenlijk nauwelijks verschil maakt en dat m4/3 prima is... Ben benieuwd wat ze nu gaan beweren.
Waarschijnlijk komen ze met een 4:3 "fullframe" sensor :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:29:
[...]

Waarschijnlijk komen ze met een 4:3 "fullframe" sensor :+
En dat is mij betreft prima, vind het fijner dan 3:2. 3:2 is het voor mij vaak net niet, ik crop liever naar 16:9 of 3:4. Daarnaast, de meeste digitale medium format is ook 4:3, en zijn ook een hoop(professionals) die ze gebruiken.

Maar reeël gezien denk ik dat Panasonic de sensor gewoon ergens inkopen en dat ie 3:2 zal zijn.
Panasonic is wel bezig met ontwikkeling van eigen sensoren, maar zover ik weet is er nog niets van productie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
3:2 lijkt mij wel voor de hand liggend, aangezien ze dan gewoon bij de gebruikelijk sensorfabrikanten kunnen aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ik hoop altijd op een 4:5, dat is een beetje mijn 'natuurlijke crop' geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als je die GH5 behuizing zo bekijkt, lijkt hij inderdaad wel ontworpen met FF Mount in gedachten....

Wat voor mount gaat het worden? Mega Four Thirds? Weer samen met Olympus? Dat laatste zou wel cool zijn. Olympus maakt ook super fijn glas.

En doe inderdaad maar 4:3 hoor. Ik vind dat echt heerlijk formaat. Zelden dat ik nog naar 3:2 of 1:1 krop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
sys64738 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:55:
Als je die GH5 behuizing zo bekijkt, lijkt hij inderdaad wel ontworpen met FF Mount in gedachten....

Wat voor mount gaat het worden? Mega Four Thirds? Weer samen met Olympus? Dat laatste zou wel cool zijn. Olympus maakt ook super fijn glas.

En doe inderdaad maar 4:3 hoor. Ik vind dat echt heerlijk formaat. Zelden dat ik nog naar 3:2 of 1:1 krop.
De voorlopige gok is dus de Leica SL mount maar er is niets bevestigd nog. Afwachten tot eind September.

Ben benieuwd wat het met de FF markt gaat doen, en natuurlijk ook de MTF mount natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
't Is wat, met al die geruchten en aankondigingen... :Y

Eerst de enorme geruchtenstroom richting de introductie van Nikon's nieuwe Z serie.
Dan nu Panasonic met een FF camera.
https://www.43rumors.com/...m-camera-on-september-25/

En zometeen Canon ook nog met een mirrorless.
https://www.canonrumors.c...-the-new-rf-mount-lenses/

Ai; wat moeten wij toch met al die ineens hopeloos verouderde DSLRs; die kunnen toch niet meer goed zijn? Al onze fotogear is ineens obsolete, daar moet nieuw materiaal voor komen, toch?
O-) :+

Gelukkig hebben we de foto's nog... :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Ja want het doorontwikkelen van nieuwe technieken en mogelijkheden is natuurlijk totaal zinloos.. ;)

Je kan ook met een auto rijden uit 1980, je komt ook van A naar B. Maar met die nieuwe auto is het doorgaans net iets comfortabler :)

Al zie ik wel dat de nieuwe Nikon Z mount toch wel meer mogelijkheden biedt dan mirrrorless voordelen.

We gaan het meemaken, meer concurrentie op de markt is nooit slecht. Al is de camera markt gek, want alles is overpriced ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ik doelde slechts op alle (overdreven imho) aandacht die er voor die nieuwe spulletjes is.
En er (te?) weinig/veel minder aandacht is voor hoe we de beelden maken en wat we er mee doen.

Het ging mij om Gelukkig hebben we de foto's nog... :)
Als al dat fraaie gereedschap nou ook betere/mooiere foto's oplevert.
Maar daar zet ik toch vraagtekens bij... :S

Uiteraard is er een hele ontwikkeling/verbetering geweest in de digitale beeldvastlegging. d:)b

Als ik alleen al kijk naar mijn eigen traject.
Ooit begonnen met box camera's en SLRs; zelf ontwikkelen en afdrukken in de DoKa.
Tot aan de laatste Pentax SFX SLR.
Daarna de eerste (digitale) Minolta DiMAGE 7, vervolgens via de Nikon D100, D200, D700 naar de D800E.
Daar zit een enorme progressie in qua beeldkwaliteit en -resolutie.
Pas met de D800E bijvoorbeeld had ik het idee dat de enorme contrasten bij landschapsfotografie goed vastgelegd konden worden, dankzij de uitstekende DR eigenschappen.

Ook de PP tools hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt.
De resultaten met PP software van 15 jaar geleden met 15 jaar oud digitaal beeldmateriaal zijn beduidend slechter dan de resultaten met PP software uit 2018 met datzelfde 15 jaar oude digitale beeldmateriaal!

Maar anno nu, met onze megapixel monsters, uitstekend glaswerk en AI-gestuurde RAW ontwikkelaars en beeldmanipulatie software, 'verminken' we veel opgenomen beeldmateriaal door het in zeer lage resoluties aan de buitenwereld te tonen. :-(

Dus wat is nou de winst, b.v. in mijn geval, als ik voor duizenden euro's aan nieuw mirrorless gear (van wat voor een merk dan ook) zou aanschaffen in relatie tot het vast te leggen beeldmateriaal wat ik voor ogen heb?
ff afgezien van mogelijke positieve gevolgen voor de koersontwikkeling van de aandelen van die gear fabrikanten ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
ik denk dat het heel persoonlijk is en afhankelijk van hoe en wat je fotografeert.. zelf wil ik de Z omdat ik nu gesplitst ben in een D700 en een X100, beiden inmiddels op leeftijd en tijd voor iets nieuws.. dan is een compactere (lichtere) fullframe die overal mee kan best aantrekkelijk, gewoon terug naar 1 camera.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Uiteindelijk is een camera nog steeds maar een stuk gereedschap. Het is de vakman of -vrouw die met dat stuk gereedschap mooie platen maakt.

Maar het is toch leuk als het gereedschap zich ontwikkelt en steeds meer mogelijk maakt. Lichter reizen bv. Of net die stop extra DR waardoor net wel die hele zonsondergang binnen je histogram past.

Daarmee is je oude camera niet meteen waardeloos geworden. Daar kun je nog steeds die mooie platen mee schieten zoals je altijd al deed. Maar ontwikkeling is gewoon leuk. En Tweakers vinden dat nog een extra leuk.

Oh en dit toont ook maar weer eens aan hoe onnodig die overdreven hype van Nikon was. De concurrenten komen met camera's die (zoals het er nu naar uit ziet) minstens even goed zijn als hun Z6/7. En die lopen toch ook niet te doen alsof je oude camera inderdaad wel bij het grofvuil kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zit me vanavond eens af te vragen maar misschien dar er mensen hier er ook mee te maken gehad hebben.....de AVG.

Ik ben bezig een simpele website te maken waar dus een contact formulier op staat, dus persoonsgegevens. Nou begreep ik wel dat de AVG voor Bedrijven/organisaties/ondernemers geld. Nou ben ik in principe gewoon hobbyist/pro-sumer/semi-pro/beunhaas/geef-het-beestje-een-naampje die wel af en toe opdrachten voor bedrijven doet. Alles wit, netjes opgegeven en voor de belastingdienst ben ik ook (kleine)ondernemer. Dus lijkt me dat ik daar toch onder val.
Dus aardig zitten worstelen en met behulp van wat websites een privacy statement opgesteld.

Hoe hebben jullie dat aangepakt of gewoon niet ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

ehtweak schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 09:07:
Het ging mij om Gelukkig hebben we de foto's nog... :)
Als al dat fraaie gereedschap nou ook betere/mooiere foto's oplevert.
Maar daar zet ik toch vraagtekens bij... :S
Dit soort vragen is toch al vaak genoeg aan bod gekomen? :)
o.a. YouTube: Pro Photographer, Cheap Camera Challenge ® - Joel Marklund & Mar...

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Hoe denken jullie over Flickr eigenlijk? En zijn er alternatieven? Zit er nu sinds kort "op" maar twijfel of het de moeite waard is. Ik zie steeds meer de mensen met extreem veel followers / followed welke alles liken wat los en vast zit. Stomme badges komen voorbij (Hyves iemand?) etc. etc.

Hoopte op een platform waar je wat feedback kreeg op je foto's, maar denk niet dat ik het daar ga vinden en beter hier kan zijn in het testcases topic.

Maar wellicht zijn er alternatieven welke nog niet zo massaal zijn? Ik wil graag leren en dan is feedback prettig (negatief / positief). Random likes en follows kan ik niets mee. Dan ga ik wel weer op Instagram o.i.d. :')

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjekster
Goeie feedback krijg je bijna nergens meer helaas. Het is allemaal in lijn van: "wow, great! A++ Now see my pictures here!"

Of bij zoom.nl. "Mooi, gr. jan"

Bij flickr heb je wel meer rommel waar je doorheen moet, maar hier zie je gelukkig ook nog 'normale' fotografie, in tegenstelling tot 500px, waar je prachtige plaatjes ziet die wel heel veel nabewerking hebben gehad.

[ Voor 41% gewijzigd door Sjekster op 12-09-2018 11:30 ]

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Sjekster Exact. Kan er echt helemaal niets mee. Buiten dat Flickr wel mooi is om een gallerij te maken, maar dan kan ik net zo goed zelf wat bouwen op mijn hosting.

Ja, 500px bekeken inderdaad. Maar dit is wel echt heel "af" allemaal inderdaad. Dan zie ik liever wat realistische foto pogingen van amateurs.

[ Voor 32% gewijzigd door Ebayzo op 12-09-2018 11:34 ]

Default blanke hetero

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ebayzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:53:
Dan ga ik wel weer op Instagram o.i.d. :')
Wat is er mis met Instagram dan?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Royz voor het doel wat ik voor ogen heb? Alles? Daar liked ook iedereen alles blind. Dus ook zinloos.

Default blanke hetero

Pagina: 1 ... 85 ... 97 Laatste