Veel plezier er mee. Dat is een hele fijne lens! Heb hem zelf ook.Barrycade schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:25:
Zo, net in een stormloop op de aanbiedingen bij amazon.de nog net een Tamron 90mm 2.8 USD VC makro weten te scoren voor een klein prijsje (€350).
Verleden jaar spijt gehad dat ik er toen niet een had gescored. Maar nu mijn kans gegrepen.
Met het komende voorjaar kan ik dus op mijn knieen door de tuin/weide struinen
Gaat iemand nog proberen de eclips vandaag vast te leggen?Had vandaag mn camera meegenomen naar school, maar ik heb gewoon les en het is zwaar bewolkt buiten.
ora et labora
Helemaal grijs hier. Niks van mee gekregen.
Ow en:
Gedeeltelijke zonsverduistering vrijdag 20 maart 2015
Ow en:
Gedeeltelijke zonsverduistering vrijdag 20 maart 2015
[ Voor 52% gewijzigd door PdeBie op 20-03-2015 11:25 ]
Ben lekker in m'n bed blijven liggen
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Gaan er nog mensen naar professional imaging volgende week? Ik heb kaartje voor zaterdag, maar weet nog niet of ik ga
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Verwijderd
Ik ga misschien maandag, maar dat weekend loop ik ook al rond op Dutch Comic Con in Utrecht.
Als wat? The flash?Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:56:
Ik ga misschien maandag, maar dat weekend loop ik ook al rond op Dutch Comic Con in Utrecht.

Hahaha, maar dan wel de oude flash. Komen veel oude gasten, zag ik
vrijdag postte ik foto's in het 'advies voor beginners' topic van 2 alternatieven voor macro
daarbij stond het onderwerp wat verder van de witte achtergrond waardoor die achtergrond te weinig licht kreeg en er daardoor grauw (slecht) uit zag
daarom zaterdag naar ikea gegaan voor el cheapo extra lampen om de achtergrond te belichten
het is beter, maar helaas is de achtergrond nog steeds niet mooi wit
volgende keer toch maar een dikke flits tegen de achtergrond
grijze achtergrond
daarbij stond het onderwerp wat verder van de witte achtergrond waardoor die achtergrond te weinig licht kreeg en er daardoor grauw (slecht) uit zag
daarom zaterdag naar ikea gegaan voor el cheapo extra lampen om de achtergrond te belichten
het is beter, maar helaas is de achtergrond nog steeds niet mooi wit
volgende keer toch maar een dikke flits tegen de achtergrond

weet het niet meer
Zaterdag naar PI, zondag naar Comic Con. Druk weekend dus. Ben wel benieuwd naar beide.Sjekster schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:27:
Gaan er nog mensen naar professional imaging volgende week? Ik heb kaartje voor zaterdag, maar weet nog niet of ik ga
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Zou eerst maandag gaan maar toch besloten om zondag te gaanSjekster schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:27:
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik volg al heel lang minute physics op youtube en nu hebben ze een filmpje gemaakt wat ons wel redelijk aan gaat:
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Vraag me inderdaad af waarom ze dat nog steeds verkeerd interpreteren ... waarschijnlijk omdat het minder rekenkracht kost.
www.maartendeboer.net
mocht iemand het topic vandaag gemist hebben -> Tweakers Fotografie Meeting: Animocheck
ora et labora
Verwijderd
Voor PhotoshopCC zit de optie om het aan te passen hier:Universal Creations schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:39:
Ik volg al heel lang minute physics op youtube en nu hebben ze een filmpje gemaakt wat ons wel redelijk aan gaat:
[video]

In LR kan ik het niet vinden.
Is ook niet nodig in lightroom, die werkt intern lineair natuurlijk, aangezien de sensor ook lineair is. Maar natuurlijk wél nog in RGB-space, namelijk een verkapte prophoto-RGB met gamma 1.0.
Tegenwoordig is Lightroom zo goed geworden in het verhullen van de lineair-gamma color-space dat je het nauwelijks meer kan merken. Maar als je procesversie 2003 gebruikt, kan je zien dat de blacks-slider veel sterker reageert dan de recovery- of exposure-slider.
Overigens is het probleem in Photoshop véél makkelijker op te lossen door in LAB te werken. Dan heb je dat soort fratsen niet. Maakt je leven ook een stuk aangenamer als je contrast, verzadiging, kleurcorrecties of belichtingsaanpassingen wilt doen. Ook sharpening, blending en tal van andere zaken werken beter in LAB. Ik snap sowieso niet waarom mensen nog in RGB-mode photoshoppen. Het is zoveel meer gedoe om dan nog je aanpassingen foto-realistisch te houden, omdat de gamma overal roet in het eten gooit. AFAIK heeft Adobe het probleem niet opgelost omdat ze verwachten dat de professionals wel weten dat ze CMYK of LAB moeten gebruiken voor hun bestanden. RGB is voornamelijk een output color space.
Die custom-gamma RGB blend optie is echt des duivels; je kan nooit meer zomaar een psd-file uitwisselen zonder gehannes, want de ontvangende kant krijgt een geheel ander resultaat uit hetzelfde bestand vanwege die ene instelling. Ook lost het heel veel blend-problemen niet op, en doet het niks aan alle andere gamma-gerelateerde problemen binnen photoshop.
Tegenwoordig is Lightroom zo goed geworden in het verhullen van de lineair-gamma color-space dat je het nauwelijks meer kan merken. Maar als je procesversie 2003 gebruikt, kan je zien dat de blacks-slider veel sterker reageert dan de recovery- of exposure-slider.
Overigens is het probleem in Photoshop véél makkelijker op te lossen door in LAB te werken. Dan heb je dat soort fratsen niet. Maakt je leven ook een stuk aangenamer als je contrast, verzadiging, kleurcorrecties of belichtingsaanpassingen wilt doen. Ook sharpening, blending en tal van andere zaken werken beter in LAB. Ik snap sowieso niet waarom mensen nog in RGB-mode photoshoppen. Het is zoveel meer gedoe om dan nog je aanpassingen foto-realistisch te houden, omdat de gamma overal roet in het eten gooit. AFAIK heeft Adobe het probleem niet opgelost omdat ze verwachten dat de professionals wel weten dat ze CMYK of LAB moeten gebruiken voor hun bestanden. RGB is voornamelijk een output color space.
Die custom-gamma RGB blend optie is echt des duivels; je kan nooit meer zomaar een psd-file uitwisselen zonder gehannes, want de ontvangende kant krijgt een geheel ander resultaat uit hetzelfde bestand vanwege die ene instelling. Ook lost het heel veel blend-problemen niet op, en doet het niks aan alle andere gamma-gerelateerde problemen binnen photoshop.
[ Voor 32% gewijzigd door link0007 op 24-03-2015 23:58 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Er is niks mis met die optie omdat je mensen gewoon er op kan attenderen dat die optie aan moet staan voor je bestand. Dit ook alleen als die gene ook echt de PSD/TIFF nodig heeft met alle lagen. Als je het naar de drukker stuurt dan maak je hem eerst plat en dan heb je dat geneuzel dus nietlink0007 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:50:
Is ook niet nodig in lightroom, die werkt intern lineair natuurlijk, aangezien de sensor ook lineair is. Maar natuurlijk wél nog in RGB-space, namelijk een verkapte prophoto-RGB met gamma 1.0.
CMYK is sowieso geen oplossing omdat die een heel stuk kleiner is dan ProPhoto RGB, laat staan Adobe RGB. LAB is best leuk om kleuren wat meer kracht te geven maar praktisch is het niet om er álles mee te doen en bovendien kun je met een beetje oefening vrijwel de zelfde resultaten halen. Oh well, je kunt in Photoshop gewoon schakelen tussen de twee wanneer nodig
De gamma correctie werkt prima. Het enige waar ik me nog steeds groen en geel aan erger zijn de cache levels met GPU acceleratie. Als ik op verder dan 90% uitzoom dan schakelt hij over naar een 8-bit versie in plaats van de 16-bit versie met als gevolg énorme banding, vooral in de wat donkere foto's. Zoom ik weer in zie je het plots veranderen en is alle banding weg (10-bits per channel output doet zijn werk). De cache levels verlagen naar 1 trekt mijn arme K600 niet, misschien toch een keer de moeite waard om een wat zwaardere variant er in te hangen (K620?).
www.maartendeboer.net
Zag gisteren deze van DigitalRev. Vond hem wel typerend 
Het is echt een one-trick pony: het lost alleen iets op bij directe blends. Ga je zaken scalen bijvoorbeeld, dan doet het helemaal niks.
Daarnaast snap ik nog niet waarom je niet in LAB zou werken. In mijn ervaring kan je alles wat je in RGB kan, op z'n minst even goed (en vaak beter) in LAB voor elkaar krijgen.
De enige reden die ik vaak hoor van mensen is dat ze dan opnieuw moeten leren omgaan met sommige adjustments, en dat ze zo gewend zijn aan RGB. Dat terwijl ze de ongelofelijke nadelen blijkbaar volstrekt negeren. Slechte blends zijn slechts één probleem van RGB-mode.
Omdat je ook juist je hele workflow om moet gooien en er in de praktijk 0 mee opschiet omdat geen enkel apparaat noch print het weer kan geven. Het wordt dan ook voornamelijk gebruikt om je kleuren extra te boosten, hetgeen ik wat maf vind omdat je het zelfde ook kan doen op zat andere manieren in RGB maar goed.link0007 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:14:
[...]
Het is echt een one-trick pony: het lost alleen iets op bij directe blends. Ga je zaken scalen bijvoorbeeld, dan doet het helemaal niks.
Daarnaast snap ik nog niet waarom je niet in LAB zou werken. In mijn ervaring kan je alles wat je in RGB kan, op z'n minst even goed (en vaak beter) in LAB voor elkaar krijgen.
De enige reden die ik vaak hoor van mensen is dat ze dan opnieuw moeten leren omgaan met sommige adjustments, en dat ze zo gewend zijn aan RGB. Dat terwijl ze de ongelofelijke nadelen blijkbaar volstrekt negeren. Slechte blends zijn slechts één probleem van RGB-mode.
Ook integreert het voor geen meter met Lightroom waar ik het grootste gedeelte in doe
Ik ben het met je eens dat groter beter is maar het is niet dat dit soort artefacts nou erg vaak voor komen tijdens het bewerken van foto's en dat het allemaal dus onbruikbaar is. Wat voor problemen zijn er nog meer in RGB mode?
www.maartendeboer.net
Het is dan ook niet de bedoeling dat je output in LAB, maar dat je intern werkt in LAB. Het is niet veel anders dan RAW voor foto's. Ook dat stuur je niet naar de printer.Ventieldopje schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:21:
[...]
Omdat je ook juist je hele workflow om moet gooien en er in de praktijk 0 mee opschiet omdat geen enkel apparaat noch print het weer kan geven. Het wordt dan ook voornamelijk gebruikt om je kleuren extra te boosten, hetgeen ik wat maf vind omdat je het zelfde ook kan doen op zat andere manieren in RGB maar goed.
Als het goed is bewerk je foto's via ACR, en dus in linear gamma RGB. Dat lost niet alle problemen op maar wel een aantal. Je kan bv. nog steeds niet fatsoenlijk gebruik maken van de brightness/contrast adjustment, dat moet je perse via de exposure-adjustment doen welke intern LAB-mode gebruikt voor z'n resultaat.Ook integreert het voor geen meter met Lightroom waar ik het grootste gedeelte in doe
Aanpassingen doen aan de helderheid of het contrast zijn lastig voor elkaar te krijgen zonder dat de kleuren veranderen. En vaak heb je (vooral met wat extremere aanpassingen) een eindresultaat waarin de kleuren totaal anders zijn en de eindgamma ook niet meer klopt.
Ook kan je dus, omdat scaling niet goed werkt in RGB, nooit fatsoenlijk composites maken omdat je dan vaak een afbeelding moet vergroten of verkleinen (wat dus artefacts veroorzaakt) en omdat je de kleuren en luminosity van de twee afbeeldingen niet zo makkelijk kan laten matchen.
Zolang je in ACR werkt zal het wel meevallen, maar nog steeds zie je dat ontzettend veel tutorials voor fotobewerking gedeeltelijk in LAB plaatsvinden. Het ontwijkt veel problemen van RGB waardoor het eindresultaat realistischer oogt, en het is ontzettend krachtig en effectief in het maken van aanpassingen.Ik ben het met je eens dat groter beter is maar het is niet dat dit soort artefacts nou erg vaak voor komen tijdens het bewerken van foto's en dat het allemaal dus onbruikbaar is. Wat voor problemen zijn er nog meer in RGB mode?
Dan Margulis heeft meerdere boeken erover geschreven, en volgens mij zijn héél veel tutorials op zijn boeken gebaseerd. In dit filmpje geeft hij een korte demonstratie van LAB en waarom het zo handig is: YouTube: Photoshop World: Lab Color with Dan Margulis - PixelPerfect
Gedeeltelijk inderdaad, dan werkt het prima om dat soort dingen te voorkomen zoals artefacts bij composites en sharpening.Zolang je in ACR werkt zal het wel meevallen, maar nog steeds zie je dat ontzettend veel tutorials voor fotobewerking gedeeltelijk in LAB plaatsvinden.
Voor het grootste gedeelte val het dus wel mee en zie ik er weinig heil in om m'n hele workflow aan te passen en dus alles via Photoshop te gaan doen (LR heeft geen LAB). Voor composites en dingen ga ik er wel eens mee spelen.
www.maartendeboer.net
Iemand een idee waarom LR geen LAB heeft? Andere raw convertors hebben dit immers wel?Ventieldopje schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:44:
(LR heeft geen LAB)
Intern gebruikt Lightroom/ACR een combinatie van ProPhotoRGB en voor sommige dingen LAB. Photoshop geeft alleen wat meer directe controle er over.
CaptureOne en DXO Optics Pro net als Lightroom ook allemaal niet, welke wel dan?
CaptureOne en DXO Optics Pro net als Lightroom ook allemaal niet, welke wel dan?
www.maartendeboer.net
Omdat ze Lightroom vanaf het begin af aan al fatsoenlijk hebben kunnen opbouwen. Photoshop is een zooitje met al die color spaces, omdat er 'in den beginne' nog nauwelijks standaarden voor waren en het allemaal later is toegevoegd.moozzuzz schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:58:
[...]
Iemand een idee waarom LR geen LAB heeft? Andere raw convertors hebben dit immers wel?
Lightroom heeft er bewust voor gekozen om color management volledig onzichtbaar te maken voor de gebruiker. In procesversie 2003 lukte ze dat nog maar matig (de sliders voor exposure en blacks reageren heel raar, moet je maar eens proberen), maar sinds procesversie 2010 is het vrijwel perfect geïmplementeerd. Zo kunnen fotografen zich concentreren op de foto's i.p.v. op het technisch geneuzel.
Overigens heeft lightroom wel een aantal op LAB gebaseerde elementen. De exposure-aanpassing is hetzelfde als een aanpassing doen aan het L-kanaal in LAB, terwijl de witbalanssliders corresponderen met het A-kanaal (groen-magenta) en het B kanaal (blauw-geel).
Wat ik zelf héél prettig zou vinden is om curves in LAB aan te passen in lightroom. Dat is eigenlijk alles wat ik mis *binnen* lightroom. Alles wat complexer is dan dat, en waarvoor LAB echt handig is, kan beter in photoshop gebeuren.
Nog mensen morgen naar PI? 
Btw: zit ik in de trein vanuit Utrecht naar R'dam, zie ik op het perron bij R'dam Alexender een medetweaker lopen incl vouwfiets. Sta ik 15 min later op R'dam te wachten, zie ik hem toch weer staan bij perron aan de overkant!
Ik moest er even een groepsfoto met legenda bijzoeken
Bleek user x te zijn
Btw: zit ik in de trein vanuit Utrecht naar R'dam, zie ik op het perron bij R'dam Alexender een medetweaker lopen incl vouwfiets. Sta ik 15 min later op R'dam te wachten, zie ik hem toch weer staan bij perron aan de overkant!
Ik moest er even een groepsfoto met legenda bijzoeken
[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 28-03-2015 00:24 . Reden: Gelieve geen privacy gevoelige informatie ongevraagd op het forum plaatsen ]
Vriendinlief en ik zijn er zondag te vinden
www.maartendeboer.net
Ik zal een foto van me achterlaten dan
ik moest lachen:
Just the Lenses: The Great 200mm Shootout http://petapixel.com/2015...he-great-200mm-shoot-out/
allemaal bla-blah over MTF maar het leuke is de tweede foto, die grote hamer die blijkbaar nodig is
Just the Lenses: The Great 200mm Shootout http://petapixel.com/2015...he-great-200mm-shoot-out/
allemaal bla-blah over MTF maar het leuke is de tweede foto, die grote hamer die blijkbaar nodig is
weet het niet meer
die is ervoor om canon lenzen te testen op een nikon mountVishari Beduk schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:32:
ik moest lachen:
ora et labora
Grappige grafiek van de 200/2.8L, want die loopt wel enorm vlak. In het centrum minder scherp dan de zoom, maar aan de randen en hoeken is het een ander verhaal. Ik ben iig erg blij met de 200/2.8L.
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 28-03-2015 18:57 ]
Zo, weer terug van PI. Altijd wel geinig om rond te lopen, maar toch ook weer niet zo bijster inspirerend. Wel veel leuk speelgoed gezien, en hard moeten lachen bij de stand van Olympus.
Beste vertegenwoordiger vond het vreemd dat ik het qua bouwkwaliteit speelgoedlensje 9-18mm f/4-5.6 (eq. aan 18-36mm f/8-11) best duur vond, zeker in vergelijking met bijv. een lichtsterkere, wijdere, stevigere, scherpere canon 10-22mm f/3.5-4.5 (eq. aan 16-35 f/5.6-7). Die is in nagenoeg alle opzichten beter, maar bijna identiek geprijsd (460 vs 490). En die 9-18 is vergelijkbaar qua bouw met de olympus kitlenzen, type: 1x stuiteren en kapot.
camerasize vergelijk tussen de 2, verschil in bouwkwaliteit druipt er vanaf: http://j.mp/1BFfWbg )
Toen ik aangaf dat (hoewel MFT een mooi systeem is), ik het toch jammer vond dat over het algemeen de lenzen wel prijzig zij, gezien de afmetingen, hoeveel glas etc, vond hij dat érg vreemd. En kwam toen met een 40-150 f/2.8 aanzetten. (Wat een prachtige lens is hoor, daar niet van). "Dat is gelijk aan een 80-300 f/2.8, dat vind je voor deze prijs niet bij een FF hoor meneer!". "Ehm, ok, maar het is dan ook niet gelijk aan een f/2.8 lens natuurlijk.. een 80-300 f/5.6 lens is al heel wat makkelijker te vinden voor die prijs".
(nog verbaasder) "Hoe bedoelt U? Daar heb ik nu nog nooit van gehoord!" 2.8 is toch 2.8..
Hij keek me echt aan alsof ik een volslagen debiel was geloof ik.
Die 40-150 lens is echt wel mooi, stevig, focust snel. Goedkope FF alternatieven zullen daar ongetwijfeld niet aan kunnen tippen. Maar die beginnen dan ook al bij een euro of 300, en niet bij 1400. En zijn allemaal nog lichsterker ook, want beginnen bij f/4..
En dan hadden ze de 7-14mm ook nog niet eens om uit te proberen!
.
Afijn, het kriebelt toch wel enigszins om op hun FB pagina eens wat uitleg over equivalentie en diafragma te plaatsen straks
Beste vertegenwoordiger vond het vreemd dat ik het qua bouwkwaliteit speelgoedlensje 9-18mm f/4-5.6 (eq. aan 18-36mm f/8-11) best duur vond, zeker in vergelijking met bijv. een lichtsterkere, wijdere, stevigere, scherpere canon 10-22mm f/3.5-4.5 (eq. aan 16-35 f/5.6-7). Die is in nagenoeg alle opzichten beter, maar bijna identiek geprijsd (460 vs 490). En die 9-18 is vergelijkbaar qua bouw met de olympus kitlenzen, type: 1x stuiteren en kapot.
camerasize vergelijk tussen de 2, verschil in bouwkwaliteit druipt er vanaf: http://j.mp/1BFfWbg )
Toen ik aangaf dat (hoewel MFT een mooi systeem is), ik het toch jammer vond dat over het algemeen de lenzen wel prijzig zij, gezien de afmetingen, hoeveel glas etc, vond hij dat érg vreemd. En kwam toen met een 40-150 f/2.8 aanzetten. (Wat een prachtige lens is hoor, daar niet van). "Dat is gelijk aan een 80-300 f/2.8, dat vind je voor deze prijs niet bij een FF hoor meneer!". "Ehm, ok, maar het is dan ook niet gelijk aan een f/2.8 lens natuurlijk.. een 80-300 f/5.6 lens is al heel wat makkelijker te vinden voor die prijs".
(nog verbaasder) "Hoe bedoelt U? Daar heb ik nu nog nooit van gehoord!" 2.8 is toch 2.8..
Hij keek me echt aan alsof ik een volslagen debiel was geloof ik.
Die 40-150 lens is echt wel mooi, stevig, focust snel. Goedkope FF alternatieven zullen daar ongetwijfeld niet aan kunnen tippen. Maar die beginnen dan ook al bij een euro of 300, en niet bij 1400. En zijn allemaal nog lichsterker ook, want beginnen bij f/4..
En dan hadden ze de 7-14mm ook nog niet eens om uit te proberen!
Afijn, het kriebelt toch wel enigszins om op hun FB pagina eens wat uitleg over equivalentie en diafragma te plaatsen straks
verbaast mij toch wel een beetje, veel plastic, dus licht, en weinig glas, dat zou juist een val makkelijker moeten overlevenSjekster schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:36:
En die 9-18 is vergelijkbaar qua bouw met de olympus kitlenzen, type: 1x stuiteren en kapot.
ora et labora
Ik heb het niet uitgeprobeerd, wilde alleen even de belabberde bouwkwaliteit illustrerenmrc4nl schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:01:
[...]
verbaast mij toch wel een beetje, veel plastic, dus licht, en weinig glas, dat zou juist een val makkelijker moeten overleven
Die 460 euro is écht te gortig hoor!
@Woutoud: ik heb ze de formule als hint meegegeven
[ Voor 7% gewijzigd door Sjekster op 28-03-2015 21:08 ]
Ja voor die prijs vind ik het ook ridicuul. Vooral als je het vergelijkt met de (IMHO) zeer nette behuizing van de Olympus primes of de 12-50 kitlens. Vooral die 12-50 is echt knap in elkaar gezet.
Toch vind ik de 40-150 (die dezelfde bouwstijl heeft maar véél goedkoper is) best prettig juist omdat 'ie zo licht is. Dus op zich is er niks mis met plastic-fantastic.
Toch vind ik de 40-150 (die dezelfde bouwstijl heeft maar véél goedkoper is) best prettig juist omdat 'ie zo licht is. Dus op zich is er niks mis met plastic-fantastic.
Er is ook niet per se iets mis met die lensjes hoor, ze zijn inderdaad lekker klein. Maar de prijs moet wel naar verhouding zijn, en dat zijn ze vaak gewoon niet. Maar met deze maken ze het wel erg gortig...
Ik zou graag een UWA hebben op m'n MFT, maar er is weinig echte keuze. Speelgoed 9-18, of 7-14mm f4 van Pana en 7-14 f2.8 van Oly. Beide vast hele mooie lenzen (die van Pana geprobeerd, erg leuk ding), maar duur en geen mogelijkheid voor filter(houder)s. Dat is een érg groot nadeel. Dus voorlopig gaat m'n 7D dus nog niet de deur uit, haha!
Ik zou graag een UWA hebben op m'n MFT, maar er is weinig echte keuze. Speelgoed 9-18, of 7-14mm f4 van Pana en 7-14 f2.8 van Oly. Beide vast hele mooie lenzen (die van Pana geprobeerd, erg leuk ding), maar duur en geen mogelijkheid voor filter(houder)s. Dat is een érg groot nadeel. Dus voorlopig gaat m'n 7D dus nog niet de deur uit, haha!
Ik ben bijna klaar met mijn tweakblog over scherpte, maar ik zelf het idee dat er weinig samenhang is tussen de informatie, daarnaast zijn verslagen/texten nooit mjin sterkste punt geweest. Zijn er mensen die er naar willen kijken, en evetueel wat willen verbeteren?
Via DM lijkt mij het handigste
ora et labora
Verwijderd
Het is idd een beetje belachelijk dat er nog steeds geen UWA prime is die de 14mm (ff eq.) bereikt of een goedkope die daar zelfs maar bij in de buurt komt, en dat ik een Samyang met speedbooster op mijn MFT camera moet zetten dat te bereiken. Maar boeit scherptediepte nou echt op een 80-300mm (ff eq.) zoom? Sluitertijd lijkt mij op zo'n lens toch veel belangrijker.
Boeit me sowieso niet, geen interesse in die lens.
Maar ze moeten gewoon snappen dat het niet eerlijk is zo te vergelijken
Het uiteindelijke effect op de foto daargelaten (dat is voor mij overkomelijk), is het gewoon niet eerlijk, kijkend naar kosten, precisie / hoeveelheid glas etc.
[ Voor 38% gewijzigd door Sjekster op 29-03-2015 18:32 ]
mrc4nl schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:39:
[...]
die is ervoor om canon lenzen te testen op een nikon mount
ik heb daar geen hamer voor nodig, voordeel van DSLR; past altijd

weet het niet meer
Knap gedaan, want de mount van de Canonlens is groter dan die van de Nikoncamera. Dus hoe krijg je die in elkaar? Andersom gaat prima, weet ik uit ervaring
Vishari Beduk schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:43:
[...]
![]()
ik heb daar geen hamer voor nodig, voordeel van DSLR; past altijd
[afbeelding]
Ik snap het niet.De eos mount heeft een grotere diameter, en dan is er nog het probleem met de registerafstand. Nikon op canon kan wel, met adapter.
Of het komt door de d5200, de camera die fysieke limieten doorbreekt alsof het niets is
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 29-03-2015 21:53 ]
ora et labora

Canon mount is echt beduidend groter dan die van Nikon, gaat inderdaad nooit passen. Zelfs niet met hamer.
weet het niet meer
Wedden van wel?! Het is toch maar een Nikon, dus kan wel wat fanatieker aan de slag met zo'n hamer. Ik gok dat als ik klaar ben, de lens zelfs teveel speling heeftVishari Beduk schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:03:
![]()
![]()
Canon mount is echt beduidend groter dan die van Nikon, gaat inderdaad nooit passen. Zelfs niet met hamer.
Ik blijf er ook altijd over struikelen - dat equivalentieverhaal.Sjekster schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:36:
..........
En kwam toen met een 40-150 f/2.8 aanzetten. (Wat een prachtige lens is hoor, daar niet van). "Dat is gelijk aan een 80-300 f/2.8, dat vind je voor deze prijs niet bij een FF hoor meneer!". "Ehm, ok, maar het is dan ook niet gelijk aan een f/2.8 lens natuurlijk.. een 80-300 f/5.6 lens is al heel wat makkelijker te vinden voor die prijs".
...........
Afijn, het kriebelt toch wel enigszins om op hun FB pagina eens wat uitleg over equivalentie en diafragma te plaatsen straks![]()
Het is duidelijk dat een 50 mm 1.8 op FX equivalent is aan een 75 mm 3.5 (of zo) op crop: qua beelduitsnede, ruis etc. Maar mijn Nikkor AF-D 50-1.8 op mijn D600 vraagt voor een fotootje op ISO 100 en f/2.8 1/2500e sec. En zet ik hem op mijn D7100 dan vraagt hij bij ISO 100 voor dezelfde scene ook F/2.8 en 1/2500e. De foto's zijn van geen kant hetzelfde - maart ik kan me iets voorstellen bij het verkoopverhaal dat die 40-150 (alias 80-300) geen f/5.6 is maar f/2.8. Je kunt tenslotte de ISO en sluitertijd van een 40-150 /2.8 gebruiken om het effect van een 80-300 (op een veel kleinere sensor) te bereiken.
Ik weet bijna zeker dat ik ergens een denkfout maak, maar weet niet waar. Iemand een referentie waar ik alle details in verband krijg?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Verwijderd
FF vs crop: voordelen vs vooroordelen. Daar staat het als TL;DR in de topicwarning.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 15:10 ]
Vergeten we allemaal niet de klok van onze camera's bij te werken met de zomertijd?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Stond ie nog op

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
bobcom schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:06:
Ik weet bijna zeker dat ik ergens een denkfout maak, maar weet niet waar. Iemand een referentie waar ik alle details in verband krijg?
Onze lokale expert AHBdV kan het ook erg goed uitleggen via deze linkbobcom schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:06:
[...]
*knip*
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 22:20 . Reden: Mooi, dan houden we het verder binnen dat topic. :) ]
niemand?mrc4nl schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:28:
Ik ben bijna klaar met mijn tweakblog over scherpte, maar ik zelf het idee dat er weinig samenhang is tussen de informatie, daarnaast zijn verslagen/texten nooit mjin sterkste punt geweest. Zijn er mensen die er naar willen kijken, en evetueel wat willen verbeteren?
ik heb iemand gevonden
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 30-03-2015 22:04 ]
ora et labora
Grazie, ik begin het (geloof ik) te snappen. Ik maak met mijn Nikkor 50/1.8 op mijn D600 een goed belichte foto op ISO 100, f/2.8 en 1/2500e sec, en op mijn D7100 met diezelfde lens op F/2.8, ISO en 1/2500e krijg ik precies dezelfde belichting. Maar die laatste is dus eigenlijk een foto met een 75 mm f/4,2 (ofzo).
Rekensommetje met lenspupilverhaal: 50/2.8=17,857, 75/4.2=ook 17,857, dus die "tweede" lens (van 75/3.5) laat evenveel licht per oppervlakte-eenheid op de (kleinere) sensor belanden. Betekent dus dat je diafragma en je brandpunstafstand schalen, maar je belichtingstijd en ISO niet.
Rekensommetje met lenspupilverhaal: 50/2.8=17,857, 75/4.2=ook 17,857, dus die "tweede" lens (van 75/3.5) laat evenveel licht per oppervlakte-eenheid op de (kleinere) sensor belanden. Betekent dus dat je diafragma en je brandpunstafstand schalen, maar je belichtingstijd en ISO niet.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Iso veranderd wel, immers iso 6400 op kleinere sensoren lijken meer ruis te geven dan met grote sensoren. Intern is gewoon de versterking hoger om op vòòr dezelfde fstop en belichtte scene tot dezelfde sluitertijd te komen. Maar goed dit past beter in jet FF vs Crop topicbobcom schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:02:
Betekent dus dat je diafragma en je brandpunstafstand schalen, maar je belichtingstijd en ISO niet.
ora et labora
Als ik weer een mooi roze naampje krijg wil ik daar best positief op antwoorden
The birds turned into The Flying Dutchmen!
En toen werden er nog 3 fotografie users/mods geband.... waaronder ik.
Whut, 1 april grap in de forum software?
www.maartendeboer.net
Ik ookVerwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:42:
Mmm, gebanned door de community... Welke stouterikjes hier willen me weg hebben!?
ora et labora
Deathchant is ook gebanned appt ie net! wtf is dit 
Ohlol dat artikel hahahahahaha
Ohlol dat artikel hahahahahaha
[ Voor 25% gewijzigd door Ventieldopje op 01-04-2015 13:03 ]
www.maartendeboer.net
http://www.digifotostarte...oduceert-photoshop-camera ook hier is 1 april doorgedrongen
Petapixel had ook wel een leuke 1-april grap
http://petapixel.com/2015...a-with-a-1458x-zoom-lens/
en hier een verzameling http://petapixel.com/2015...the-world-of-photography/
http://petapixel.com/2015...a-with-a-1458x-zoom-lens/
en hier een verzameling http://petapixel.com/2015...the-world-of-photography/
[ Voor 28% gewijzigd door mrc4nl op 01-04-2015 21:19 ]
ora et labora
Hmm, geen google grappen dit jaar? Die zijn altijd zo sterk!
@Filmpje: heerlijk, dat Nederlands Engels
@Filmpje: heerlijk, dat Nederlands Engels
Onder een steen geleefd ofzo?Sjekster schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:33:
Hmm, geen google grappen dit jaar? Die zijn altijd zo sterk!
RootGamer: Speel Pacman in google maps
geek: Tover je wijk om tot Pac-Man in Google Maps
ora et labora
vette foto's :
http://www.hpdetijd.nl/20...ulture-earth-awards-2015/
http://www.hpdetijd.nl/20...ulture-earth-awards-2015/
Zitten mooie plaatjes tussen (bijvoorbeeld meteen die eerste met de haai al), maar er zitten ook plaatjes tussen waarvan er hier geroepen zou worden: ik weet niet waar ik moet kijken, er is geen 'onderwerp'.
Vind zelf de foto van het luipaard erg gaaf!
Vind zelf de foto van het luipaard erg gaaf!
Afgelopen maand een foto gepost op de Facebookpagina van Canon en daarmee derde geworden met hun WinterWensen-wedstrijd
Prijs was een print van je foto (om hun printers te promoten). Ik moet zeggen dat dat goed gelukt is, erg mooie afdrukkwaliteit!

Helaas wel gekreukt geraakt tijdens de verzending, ondanks de opmerking "NIET VOUWEN!" op de envelop. Jammer, maar niets aan te doen. Nu een stapel studieboeken erop om 'm hopelijk wat vlakker te krijgen

Helaas wel gekreukt geraakt tijdens de verzending, ondanks de opmerking "NIET VOUWEN!" op de envelop. Jammer, maar niets aan te doen. Nu een stapel studieboeken erop om 'm hopelijk wat vlakker te krijgen
De 3e prijs welteverstaan. En dat ze gekreukt zijn kan Canon niets aan doen lijkt me
Nee, is zeker niet iets waar Canon wat aan kan doen, ligt gewoon aan PostNL. Ben er eigenlijk wel blij mee, eerste en tweede hebben waarschijnlijk iets soortgelijks gekregen (misschien nog iets groter? deze zijn op A3). Verder moet je het ook niet al te serieus nemen: 't is gewoon een actie om klanten te binden en hun Facebookpagina actief te houden, en dat is ze goed gelukt
Staat PostNL wel om bekend helaas, dingen gekreukt afleveren. Pauper bedrijf als het om dat soort dingen gaat ...
Enfin, congrats met de 3e prijs! Prachtige foto!
Enfin, congrats met de 3e prijs! Prachtige foto!
www.maartendeboer.net
@tobiasvs: altijd leuk om een prijs te winnen met je werk, gefeliciteerd
inderdaad jammer van die vouwen, maar zou ook kunnen komen omdat post machinaal verwerkt wordt
inderdaad jammer van die vouwen, maar zou ook kunnen komen omdat post machinaal verwerkt wordt
weet het niet meer
Die pakjes vouwen zo goed als niet in de machines, maar vooral later, tijdens transport, op rolcontainers etc.Vishari Beduk schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 18:26:
@tobiasvs: altijd leuk om een prijs te winnen met je werk, gefeliciteerd
Feli met je prijs, maar ik vind dat Canon weldegelijk iets aan die kreukels kan doen. (Dikker) karton gebruiken, of een koker, bijvoorbeeld. Zo'n vouw blijf je altijd zien, bij bepaalde lichtinval. Ik zou zeker even contact met Canon opnemen, want ik weet zeker dat ze dit niet fijn vinden.tobiasvs schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:16:
Nee, is zeker niet iets waar Canon wat aan kan doen, ligt gewoon aan PostNL. Ben er eigenlijk wel blij mee, eerste en tweede hebben waarschijnlijk iets soortgelijks gekregen (misschien nog iets groter? deze zijn op A3). Verder moet je het ook niet al te serieus nemen: 't is gewoon een actie om klanten te binden en hun Facebookpagina actief te houden, en dat is ze goed gelukt
Canon had de afdrukken gewoon in een koker moeten versturen, dan was de kans op vouwen een stuk kleiner geweesttobiasvs schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:16:
Maar sowieso gefeliciteerd
Verwijderd

Waar zit je als nieuwe huiseigenaren niet op te wachten? Aan komen zetten met een ingelijste selfiefoto op 100x70cm won het van de koekoeksklok.
Wat is dat voor rare sculptuur beneden in het zand? Lijkt wel een varken met enorme snuit op zijn rug.
Wat gebruiken de mensen hier eigenlijk naast zijn/haar DSLR qua compact camera? Ik heb niet altijd zin om de dslr gear mee te nemen, maar iets compact is altijd wel handig, maar vaak genoeg grijp ik dan toch naar mijn telefoon, maar naderhand is dat eigenlijk toch wel weer jammer..
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Ik gebruik tegenwoordig mijn DSLR naast mijn kleine camera, haha!
soms twijfel ik om een LX100 aan te schaffen, maar meh ik hou niet zo van om 2 body's te hebben,
ik gebruik liever mn eigen camera voor de vollle 100%, die neem ik dan mee als ik serieuze foto's wil schieten.En als ik m niet mee heb: pech. De wereld vergaat niet als je een mooie foto niet heb kunnen maken
oftewel ik neem mn vaste camera mee voor de mooie kiekjes en anders niets.gewicht/volume is geen bezwaar zolang het maar in mn fototas past.
ik gebruik liever mn eigen camera voor de vollle 100%, die neem ik dan mee als ik serieuze foto's wil schieten.En als ik m niet mee heb: pech. De wereld vergaat niet als je een mooie foto niet heb kunnen maken
oftewel ik neem mn vaste camera mee voor de mooie kiekjes en anders niets.gewicht/volume is geen bezwaar zolang het maar in mn fototas past.
[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 05-04-2015 00:05 ]
ora et labora
En de wereld vergaat ook niet als je meerdere camera's hebt
100x70cmVerwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:55:
[afbeelding]
Waar zit je als nieuwe huiseigenaren niet op te wachten? Aan komen zetten met een ingelijste selfiefoto op 100x70cm won het van de koekoeksklok.

maar de vraag is 'wat moet jij met een selfie stick?'
en 'hoe komt de koekoeksklok aan die foto?' waarom heb jij die opstuurd?
weet het niet meer
Ik heb een Pen Mini naast mijn D7000.
Compact heb ik ook, maar die stelt iedere keer weer teleur, dan kan ik net zo goed mijn -brakke- telefoon camera gebruiken.
Ik snap dat verhaal over die selfie niet zo goed denk ik? Begrijp ik het nu goed dat je die foto die je post als housewarming kado hebt gekregen?
Compact heb ik ook, maar die stelt iedere keer weer teleur, dan kan ik net zo goed mijn -brakke- telefoon camera gebruiken.
Ik snap dat verhaal over die selfie niet zo goed denk ik? Begrijp ik het nu goed dat je die foto die je post als housewarming kado hebt gekregen?

Verwijderd
Ik begrijp echt vrij weinig van je verhaal.Vishari Beduk schreef op zondag 05 april 2015 @ 08:49:
100x70cmik hoop dat de lijst nog bruikbaar is
maar de vraag is 'wat moet jij met een selfie stick?'
en 'hoe komt de koekoeksklok aan die foto?' waarom heb jij die opstuurd?
De "selfie stick" is een monopod en je ziet in de spiegel de camera met wireless ontvanger aangesloten, de verzender heb ik in mijn linkerhand. Op deze manier een beetje framen is echt onmogelijk overigens, je weet echt niet wat het beeld gaat zijn dus het is klikklikklikklikklikklikklik terwijl je alles iets beweegt en maar kijken welke de beste is. Een 'mooi' kitscherige houten koekoeksklok uit Duitsland was het alternatief voor dit idee, de lijst is van aluminium dus daar hebben ze nog wel wat aan idd.
^ niet gekregen, gegeven.
Dit was het uiteindelijke resultaat:

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 15:12 ]
He daar staan de gezichten weer wel op. Dacht eigenlijk dat die rechter een dame zou zijnVerwijderd schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:43:
[...]
Ik begrijp echt vrij weinig van je verhaal.
De "selfie stick" is een monopod en je ziet in de spiegel de camera met wireless ontvanger aangesloten, de verzender heb ik in mijn linkerhand. Op deze manier een beetje framen is echt onmogelijk overigens, je weet echt niet wat het beeld gaat zijn dus het is klikklikklikklikklikklikklik terwijl je alles iets beweegt en maar kijken welke de beste is. Een 'mooi' kitscherige houten koekoeksklok uit Duitsland was het alternatief voor dit idee, de lijst is van aluminium dus daar hebben ze nog wel wat aan idd.
^ niet gekregen, gegeven.
Dit was het uiteindelijke resultaat:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Dancing_Animal op 05-04-2015 15:41 ]
Ik vind het een leuke foto voor de persoon die je de foto hebt gegeven. En dat is volgens mij het allerbelangrijkste. Een paar vrienden en ik hebben ook weleens een foto van ons gezamelijk gegeven aan een andere vriend die een eigen stekje kreeg.
Maar ik wil altijd snappenmrc4nl schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:57:
soms twijfel ik om een LX100 aan te schaffen, maar meh ik hou niet zo van om 2 body's te hebben,
Ik ga mijn complete gear niet meeslepen naar mijn werk
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |