Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:39
Dat zou hoogstwaarschijnlijk betekenen dat ze bang zijn dat de aankondiging ondergesneeuwd zal worden door aankondigingen van andere fabrikanten (lees : de N9 is niet zo bijzonder) of dat ze nog niks presenteerbaars hebben wat betreft de N9 (lees : ontwikkeltraject loopt niet soepel). Just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 13:13

NetAmp

"for indoor use only"

Zie artikel CES: MeeGo: de tussenstand :/

Jammer om te lezen dat MeeGo nog -lang- niet klaar is voor een lancering op de smartphone markt.
Dat betekent weinig goeds voor de N9 (?) :?
<meer speculatie>
Het enige wat, denk ik (en dit wordt ook min of meer genoemd in bovenstaand artikel) voor een snelle release van de N9 zou kunnen zorgen is dat ze hem leveren met een doorontwikkelde versie van Maemo erop.
</meer speculatie>

edit: Nieuw artikel op de frontpage
'MeeGo-smartphone Nokia N9 draait op Intel Atom-cpu'

[ Voor 15% gewijzigd door NetAmp op 20-01-2011 16:48 . Reden: Link naar T.net artikel met ietsje extra info (ook weer geen aparte post waard) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 14:38
Nokia gaat zijn MeeGo-smartphone N9 uitrusten met een Intel Atom-processor, zo beweert een Fins maandblad. De N9 wordt gepresenteerd op Mobile World Congress in Barcelona en zou dezelfde 12-megapixelcamera hebben als de N8.

De Atom-processor, vermoedelijk een Intel Moorestown, is geklokt op 1,2GHz, zo meldt het Finse maandblad Prosessori. Het toestel wordt uitgerust met MeeGo Harmattan, een soort overgangsversie tussen Nokia's eigen Linux-variant Maemo en het nieuwe besturingssysteem MeeGo dat Nokia samen met Intel ontwikkelt. De N9 zou de eerste MeeGo-smartphone worden van Nokia en volgens Prosessori wellicht ook worden uitgerust met 4g-netwerktechniek lte.

Over de N9 gaan al bijna een jaar lang geruchten. Eerder kwamen al foto's naar buiten van de smartphone, die aanvankelijk voor een release in 2010 op de planning stond. Een aankondiging tijdens Nokia World in september bleef uit, waarna berichten naar buiten kwamen dat de smartphone was uitgesteld.

De N9 heeft naar verluidt een 4"-scherm en een toetsenbord, en doet op basis van uitgelekte afbeeldingen veel denken aan Macbook-laptops van Apple. Hoewel Nokia niet aanwezig is met een stand op Mobile World Congress, geeft ceo Stephen Elop wel een keynote op 's werelds grootste telecombeurs.
Bron: tweakers.net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392189

Ik verwacht er veel van! Ik hoop dat deze snel beschikbaar wordt! Super telefoon!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-05 18:26
Heel interessant stuk over Intel Moorestown bij Anandtech.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
ik gok toch op een ARM-based oplossing aangezien volgens bij X86 Atom varianten energieverbruik nog te hoog is voor een mobiele telefoon. Wellicht is Moorestown wel geschikt voor een eventuele Nokia Meego tablet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Voor het lezen van het artikel had ik ook die gedachte, maar Intel beweerd dat de atom op bepaalde punten zuiniger is dan een vergelijkbare ARM processor. Bij IDLE, music playback bijvoorbeeld, maar bij video-playback en wifi-browsen wel wat meer gebruikt.

Maar volgens het artikel zou de Moorestown ook al beschikbaar moeten zijn en zou Medfield in 2011 komen.
In 2011 we’ll meet Medfield. A 32nm shrink of Moorestown that combines Lincroft and Langwell into a single SoC. Medfield will double graphics performance, triple imaging capability (higher MP cameras) and bring full HD encode/decode (Blu-ray on my phone?).
Dat klinkt veel beter en is misschien realistisch, of is het artikel niet meer actueel en zijn beide producten uitgesteld?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Gaming247 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 12:34:
Voor het lezen van het artikel had ik ook die gedachte, maar Intel beweerd dat de atom op bepaalde punten zuiniger is dan een vergelijkbare ARM processor. Bij IDLE, music playback bijvoorbeeld, maar bij video-playback en wifi-browsen wel wat meer gebruikt.

Maar volgens het artikel zou de Moorestown ook al beschikbaar moeten zijn en zou Medfield in 2011 komen.

[...]

Dat klinkt veel beter en is misschien realistisch, of is het artikel niet meer actueel en zijn beide producten uitgesteld?
de Aava Mobile handset (die op Moorestown draait) heeft bijv een niet al te beste batterylife. Bovendien is het ontwikkelen van een toestel nou niet een project dat je in een paar weken/maanden doet. Ik heb ergens ooit gelezen dat het ongeveer gemiddeld 18 maanden ontwikkeltijd is, dus ik verwacht niet dat Nokia halverwege het project opeens voor andere hardware heeft gekozen aangezien dat ook gevolgen heeft voor de softwareontwikkeling (alles herschrijven). Volgens geruchten heeft Nokia het al moeilijk met het neerzetten van een fatsoenlijke eigen UI over de Meego-core heen. Niet dat ik een expert ben op dit gebied maar ik acht de kans klein dat het een Moorestown of afgeleide wordt.

Al zou het toch niet helemaal onrealistisch zijn aangezien het de bedoeling was dat de N9 eind 2010 zou uitkomen (dus is er een onofficiele vertraging). Nu is hij niet eens aangekondigd en is het maar de vraag of de N9 uberhaupt nog in de lente in de winkels ligt. Ik gok dus toch op een ARM based SoC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
Gelekte foto's van de N9??
http://mynokiablog.com/20...kia-branded-meego-device/

Het bericht meld echter ook dat Eldar Murtazin heeft gezegd dat deze telefoon gecanceled is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

tweeny schreef op maandag 24 januari 2011 @ 10:54:

Het bericht meld echter ook dat Eldar Murtazin heeft gezegd dat deze telefoon gecanceled is
Klopt. Maar er komt nog steeds een toestel uit onder de naam N9: maar dan een ander model dat we tot nu toe gezien hebben (die Macbook copy). Althans volgens Eldar. Nokia is echt waus aan het worden. Dan weer dit, dan weer zo, en dan weer zus. (vgl. Maemo -> MeeGo; Symbian Open Source Community development -> maar dan weer in eigen hand etc). Nokia fail!!

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 24-01-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Anoniem: 69767 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:33:
[...]

Klopt. Maar er komt nog steeds een toestel uit onder de naam N9: maar dan een ander model dat we tot nu toe gezien hebben (die Macbook copy). Althans volgens Eldar. Nokia is echt waus aan het worden. Dan weer dit, dan weer zo, en dan weer zus. (vgl. Maemo -> MeeGo; Symbian Open Source Community development -> maar dan weer in eigen hand etc). Nokia fail!!
nu twijfel ik dus weer aan de mogelijkheid dat er een Atom in komt ;) aangezien de "originele" N9 is gecanceled en de (inhouse) opvolger waarschijnlijk de "officiele" N9 wordt. Het blijft 1 groot mysterie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik denk stiekem dat 'meego' wat op de N9 draait Maemo6 is met een MeeGo schil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 335189

Anoniem: 69767 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:33:
[...]

Nokia waus? De journalisten worden waus ja. Nokia brengt geen officiële berichten naar buiten hoor. Maar juist omdat er zoveel mensen nieuwsgierig naar zijn worden er geruchten uitgebracht. Nokia heeft ook geen officiële release aangekondigd terwijl iedereen gaat zeggen dat de N9 is uitgesteld. Natuurlijk is dit mogelijk maar je gelooft toch niet alle geruchten? De berichten van Eldar moet je helemaal niet naar luisteren. Hij heeft wel eens gelijk maar ik kan ook wel gaan gokken dan heb ik ook de helft van de tijd gelijk.

Ik wacht liever op officiële berichten van Nokia, dan weet je het een stuk zekerder. Op de Meego.com website besteden ze in ieder geval wel aandacht aan het congres. De geruchten van een release op het congres staan zelfs op de homepage. En bij een blog over evenementen in dit jaar staat ook daar Meego geshowed zal worden op het congres.

http://meego.com/communit...nd/2011/meego-events-2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeny
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05-2024
dcell schreef op maandag 24 januari 2011 @ 12:35:
[...]

nu twijfel ik dus weer aan de mogelijkheid dat er een Atom in komt ;) aangezien de "originele" N9 is gecanceled en de (inhouse) opvolger waarschijnlijk de "officiele" N9 wordt. Het blijft 1 groot mysterie :(
Waarschijnlijk niet, hier is een blog waar haarfijn staat uitgelegd waarom de N9 waarschijnlijk een ARM processor krijgt: http://blog.wapreview.com/9055/?wpmp_switcher=desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Misschien dat hiervoor een apart topic voor geopend moet worden maar inderdaad Nokia lijkt de laatste tijd geheel de weg kwijt te zijn.

De geruchtenstroom rondom de N9 of deze wel of niet gecancelled is verbaasd me geheel niets. Het is compleet niet duidelijk wat Nokia nu precies van plan. Waar Google in no time een volledig OS uit de grond weet te stampen zonder enige kennis/know how van smartphones is Nokia nog steeds bezig met... ja wat eigenlijk. Wie zijdelings Nokia volgt is volgens mij het spoor bijster van allerei wijzigingen die in relatief kort tijd zijn gemaakt. Symbian zou eerst volledig opensource worden met drie duidelijke branches(2, 3 en 4). In nog geen half jaar tijd is het hele opensource verhaal de nek omgedraaid en is S^4 gecancelled. Verdere ontwikkelingen zullen aan S^3 toegevoegd gaan worden maar ik vraag me af of dit mogelijk is gezien S^3 eigenlijk een opgelapte versie is van S60v5.
Wat mij ook zeer verbaasd aan alle symbian telefoons zijn de standaard applicaties als de browser, mediaplayer, email app, enz.. Bij het ene toestel volledig stabiel, bij andere nokia weer zwaar buggy. Je zou verwachten dat een applicatie op enig moment bug vrij moet zijn en zodoende op alle telefoons stabiel dient te draaien, toch? Verder lijkt het wel of de gehele ontwikkeling jaren lang heeft stil gestaan. Nieuwe toevoegingen of verbeteringen aan de core software zijn er nooit geweest. De browser is bijvoorbeeld nog steeds zo onbeholpen als op de N95 4 jaar terug.

Het Maemo/Meego verhaal, is bijna identiek aan het symbian verhaal. Eerst zou het Maemo 6 worden, toen werd het Meego en nu wordt het Maemo 6 met wat Meego elementen.. WTF! De preview van tweakers op de CES over Maemo/Meego deed ook niet veel goeds aan het beeld van een bedrijf wat alle zeilen bij zet om de afgeslagen koers bij te stellen.

Het enige waarom ik Nokia nog volg is dat ik hun bewonder voor de bouwkwaliteit en innovatie van hun toestellen. Het slide mechanisme van de N97 is bijvoorbeld zeer goed uitgedacht en de gebruikte materialen van de E-serie geven de toestellen een degelijke indruk.

Het hele Nokia avontuur doet me denken aan Palm 2 á 3 jaar terug en weten hoe het daarmee inmiddels is afgelopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Miki schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:56:
...
Het enige waarom ik Nokia nog volg is dat ik hun bewonder voor de bouwkwaliteit en innovatie van hun toestellen. Het slide mechanisme van de N97 is bijvoorbeld zeer goed uitgedacht en de gebruikte materialen van de E-serie geven de toestellen een degelijke indruk.

Het hele Nokia avontuur doet me denken aan Palm 2 á 3 jaar terug en weten hoe het daarmee inmiddels is afgelopen :(
Het is gewoon jammer dat Nokia vaak goede telefoons maakt, maar dat er persoonlijk altijd wel flinke nadelen aan zitten. Ik heb jaren geleden een 6681 gehad en was daar erg tevreden mee. Symbian S60 had toen veel functionaliteit en het was gewoon een degelijk toestel. Jaren later als vervanging een 5800 gekocht maar was daar vrij ontevreden over. Het touchscreen reageerde niet bepaald prettig en Symbian voelde gewoon zwaar verouderd en lomp aan. Als vervanging daarvan heb ik een N900 gekocht. Maemo werkte erg prettig en heeft bepaalde functionaliteiten (perfecte SIP en MSN integratie, fantastische widgets) die je destijds nog niet op Android had en volgens mij nu nog steeds niet. Maar helaas, het toestel was toch wel erg groot, had geen Flash 10 en het resistieve touchscreen was ook niet geweldig. Over Maemo had ik eigenlijk geen klachten en ik denk eigenlijk dat als er meer moeite was gestoken in de support van Maemo en dat er meer toestellen met het OS waren uitgekomen dat het erg positief geweest was voor de toekomst van top-end smartphones van Nokia.
Tegenwoordig heb ik een Desire HD en ben daar erg tevreden over. Ik mis wel sommige zaken van de N900 met Maemo, maar over het algemeen werkt Android gewoon goed en makkelijk.
Ik hou de ontwikkelingen van de N9 en Meego in de gaten voor zover die er zijn, omdat ik echt hoop dat Meego een fatsoenlijk platform wordt en Nokia weer eens met een degelijke telefoon uitkomt. Symbian is gewoon niet goed genoeg meer voor de echte top-end smartphones dus Meego zal een succes moeten worden voor Nokia om nog echt in deze markt te blijven zolang ze geen Android toestel ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het echt zo jammer dat Nokia destijds niet Palm/WebOS gekocht heeft. Dan hadden ze een kant-en-klaar high-end smartphone OS wat ze direct op toestellen zouden kunnen gaan leveren, het ondersteunt zelfs qwerty-bediening (zie Palm Pre) dus ook zo op de Nokia E-serie te knallen. WebOS kan zo meedoen met iOS en Android. Nu is het ondergebracht bij HP, terwijl Nokia veel beter is in het maken en distributeren van telefoons. Desnoods hadden ze het geopensourced. Ik denk dat de high-end Nokia's met WebOS (na wat tweaks) echt wel goed zouden verkopen. Ik zou het jammer vinden als Nokia overstapt op Windows Phone 7 of Android, en enkel hardwarebakker wordt - maar aan de andere kant geloof niet meer in MeeGo. Ze zijn de mindshare voor hun eigen OS kwijt. Ze hebben hun kans finaal gemist met WebOS.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 24-01-2011 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:43:
Ik vind het echt zo jammer dat Nokia destijds niet Palm/WebOS gekocht heeft. Dan hadden ze een kant-en-klaar high-end smartphone OS wat ze direct op toestellen zouden kunnen gaan leveren, het ondersteunt zelfs qwerty-bediening (zie Palm Pre) dus ook zo op de Nokia E-serie te knallen. WebOS kan zo meedoen met iOS en Android. Nu is het ondergebracht bij HP, terwijl Nokia veel beter is in het maken en distributeren van telefoons. Desnoods hadden ze het geopensourced. Ik denk dat de high-end Nokia's met WebOS (na wat tweaks) echt wel goed zouden verkopen. Ik zou het jammer vinden als Nokia overstapt op Windows Phone 7 of Android, en enkel hardwarebakker wordt - maar aan de andere kant geloof niet meer in MeeGo. Ze zijn de mindshare voor hun eigen OS kwijt. Ze hebben hun kans finaal gemist met WebOS.
Waarom WebOS? De meeste mensen vinden Maemo een geweldig systeem. Denk niet dat Nokia WebOS nodig heeft gehad. Maemo had gewoon verder ontwikkeld moeten worden. In principe doen ze dat nu ook alleen duurt het te lang. Een jaar na de release van de n900 had er gewoon een opvolger moeten komen.

Het is momenteel idd verwarrend met Nokia maar naar mijn idee komt dat voornamelijk door alle speculatie en geruchten. Zo lijkt het bij Nokia ook een zooitje. Het verhaal van symbian komt denk ik door de overname door Nokia. De symbian foundation wilde wel een nieuwe versie maar Nokia leek het verstandig om symbian^3 eerst verder te ontwikkelen.

Android is een mooi systeem maar hoop toch dat MeeGo een succes wordt. Android wordt zo standaard en werkt voor mij toch niet altijd geweldig. Ik gebruik toch vaak het menu omdat de widgets van sense zo groot zijn dat ze het hele schermpje gebruiken. Qua multi-tasken vind ik het ook niet super. Ik wil via 1 overzicht kunnen zien wat allemaal geopend is. En niet als ik aan het browsen was, ff een ander nummer op wil zetten, en vervolgens weer naar me homescreen moet om opnieuw op de browser te klikken. Hetzelfde tijdens het spelen van een spelletje. Je wil even wat opzoeken op het internet, moet je weer opnieuw het spel openen. Zoals ik tot nog toe van MeeGo heb gezien is dit bij MeeGo wel goed geregeld. Filmpjes kunnen zelfs door blijven spelen terwijl je iets anders opent. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je op youtube muziek luistert en ondertussen gaat smsen ofzo. Bij android stopt de muziek dan voor zover ik weet. Sterker nog, als je met de standaard youtube-app van sense de telefoon blokkeert stopt de muziek al. Magoed dit topic hoort over de N9 te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 69767 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:43:
Kans is groot dat Nokia wel 1 van de partijen waren die interesse hadden in een overname. Als ik het me goed weet te herinneren waren er 4 partijen geïnteresseerd in Palm toen het te koop stond. Maar ja daar hebben we nu niet zoveel meer aan, al met al blijft het wel inderdaad zonde dat ze Palm niet hebben weten aan te schaffen. Nu is er niet veel meer over en ik heb het vermoeden dat als Meego flopt en die kans is zeer groot dat het WP7 gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 335189 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:15:
[...]

Waarom WebOS? De meeste mensen vinden Maemo een geweldig systeem. Denk niet dat Nokia WebOS nodig heeft gehad. Maemo had gewoon verder ontwikkeld moeten worden. In principe doen ze dat nu ook alleen duurt het te lang. Een jaar na de release van de n900 had er gewoon een opvolger moeten komen.
Omdat WebOS klaar was en Maemo nog in de kinderschoenen stond en nog steeds doet. Het is nog steeds geen serieus alternatief.
Het is momenteel idd verwarrend met Nokia maar naar mijn idee komt dat voornamelijk door alle speculatie en geruchten. Zo lijkt het bij Nokia ook een zooitje. Het verhaal van symbian komt denk ik door de overname door Nokia. De symbian foundation wilde wel een nieuwe versie maar Nokia leek het verstandig om symbian^3 eerst verder te ontwikkelen.
Kom kom, er werd na de release van de N900 met veel tamtam gesproken over het toen toekomstige Maemo 6. Paar maanden later blijkt het project in de koelkast gezet te zijn omdat Nokia met Meego verder wil gaan. En nu zijn we terug bij af...
Google stampt in nog geen 1,5j tijd een volledig stabiel OS de grond uit en die hebben totaal geen verstand van smartphones. Nokia is er daarin tegen groot mee geworden en presteren het om na de release van de N900 nagenoeg niets meer van zich te laten horen behalve dat er nu een brakke Meego demo te testen was op de CES -O-
Android is een mooi systeem maar hoop toch dat MeeGo een succes wordt. Android wordt zo standaard en werkt voor mij toch niet altijd geweldig. Ik gebruik toch vaak het menu omdat de widgets van sense zo groot zijn dat ze het hele schermpje gebruiken. Qua multi-tasken vind ik het ook niet super. Ik wil via 1 overzicht kunnen zien wat allemaal geopend is. En niet als ik aan het browsen was, ff een ander nummer op wil zetten, en vervolgens weer naar me homescreen moet om opnieuw op de browser te klikken. Hetzelfde tijdens het spelen van een spelletje. Je wil even wat opzoeken op het internet, moet je weer opnieuw het spel openen. Zoals ik tot nog toe van MeeGo heb gezien is dit bij MeeGo wel goed geregeld. Filmpjes kunnen zelfs door blijven spelen terwijl je iets anders opent. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je op youtube muziek luistert en ondertussen gaat smsen ofzo. Bij android stopt de muziek dan voor zover ik weet. Sterker nog, als je met de standaard youtube-app van sense de telefoon blokkeert stopt de muziek al. Magoed dit topic hoort over de N9 te gaan. ;)
Fail!
A. Sense is geen Android, SensUI is een interface over Android heen en heeft zodoende niets te maken met stock Android OS.
B. Een overzicht van je openstaande applicaties haal je op door je home button 2 tellen vast te houden
C. De meeste apps op zowel op Android als iOS worden gepauzeerd bij het afsluiten zodat er niet teveel achtergrondprocessen zijn. Dit spaart de batterij en ook het geheugen gebruik. Algemeen bekend probleem bij Symbian is juist het geheugenprobleem. Die geweldige N97 liep er keer op keer vast, juist doordat er geen geheugen management vanuit het OS geregeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www-bgr-com.vimg.net/wp-content/uploads/2011/01/Nokia-MeeGo-tab-1.jpg

Smaak is een persoonlijke keuze. Maar ik vind de (huidige) QT-interface van MeeGo nou niet echt mooi. Doet opnieuw allemaal een beetje verouderd aan als je vergelijkt met de iPad, Playbook (QNX), Honeycomb (Android 3.0) en Windows Phone 7. Maar goed smaken verschillen en dit is opnieuw pas een early build.

http://www.bgr.com/2011/0...rst-meego-tablet-surface/

En zelfs RIM is volgens mij nog eerder op de markt met een "af" OS: QNX hebben ze in een record tijd omgebakken naar een tablet-OS en lanceren al vrij snel.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 24-01-2011 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miki schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:30:
[...]

Omdat WebOS klaar was en Maemo nog in de kinderschoenen stond en nog steeds doet. Het is nog steeds geen serieus alternatief.

[...]

Kom kom, er werd na de release van de N900 met veel tamtam gesproken over het toen toekomstige Maemo 6. Paar maanden later blijkt het project in de koelkast gezet te zijn omdat Nokia met Meego verder wil gaan. En nu zijn we terug bij af...
Google stampt in nog geen 1,5j tijd een volledig stabiel OS de grond uit en die hebben totaal geen verstand van smartphones. Nokia is er daarin tegen groot mee geworden en presteren het om na de release van de N900 nagenoeg niets meer van zich te laten horen behalve dat er nu een brakke Meego demo te testen was op de CES -O-

[...]

Fail!
A. Sense is geen Android, SensUI is een interface over Android heen en heeft zodoende niets te maken met stock Android OS.
B. Een overzicht van je openstaande applicaties haal je op door je home button 2 tellen vast te houden
C. De meeste apps op zowel op Android als iOS worden gepauzeerd bij het afsluiten zodat er niet teveel achtergrondprocessen zijn. Dit spaart de batterij en ook het geheugen gebruik. Algemeen bekend probleem bij Symbian is juist het geheugenprobleem. Die geweldige N97 liep er keer op keer vast, juist doordat er geen geheugen management vanuit het OS geregeld was.
Ik zeg toch ook dat het te lang duurt? Lees eerst mijn reactie eens goed voordat je erop reageert. Nokia is veel te sloom geweest en heeft Maemo niet snel genoeg ontwikkeld. Er had ook VEEL eerder een opvolger moeten komen voor de n900. Dit hebben ze goed verpest. Maemo had inmiddels wel een volwassener systeem kunnen zijn als hier volop mee waren verder gegaan.
Respect voor google dat ze het zo snel tot een gigantisch succes hebben weten te brengen. Een slechte keus om Meego zo te laten zien op de CES. Waarschijnlijk draaide MeeGo op de sd-kaart waardoor het slomer is dan het werkelijk is. Het interface is natuurlijk niet het interface wat Nokia gaat gebruiken. Dit is puur een standaard interface dat nooit op een telefoon zal verschijnen.

Wat is hier fail aan? Ik geef alleen en paar redenen waarom ik android niet alles vind. Toch vind ik het een mooi systeem met ongelofelijk veel mogelijkheden.

A. Nee, sense is geen android. Maar wel het meest bekende interface van Android en het beste vinden velen. Niet iedereen is in staat om een custom rom te installeren.
B. Sorry, hierin heb je inderdaad gelijk. Maar gek genoeg komen er als je een task-killer opent nog een aantal apps bij die je misschien wel een dag geleden heb gebruikt.
C. Klopt, hier moet je mee om weten te gaan. Maar ik prefereer toch dat de apps niet op pauze worden gezet. Daarom hoop ik dus dan Meego toch een succes wordt. Met symbian kun je prima multi-tasken en zul je ook niet snel vergeten dat je te veel apps open hebt. Dan komt er een figuurtje bij de map/app te staan die open is/zijn. Tevens kun je heel makkelijk het multi-task menu tevoorschijn halen wat dus ook geen probleem is. Ik heb vrijwel nooit een vastloper met symbian gehad maar hoor inderdaad vaak dat mensen er last van hebben. Waarschijnlijk snappen niet alle mensen dat ze apps ook moeten sluiten. Dat is jammer voor het imago van symbian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 12:16
Miki schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:30:

[...]

Fail!
Ik heb met zowel symbian, Android als maemo gewerkt en voor mij is Maemo de absolute winnaar!

Waarom?
Mijn N900 was kapot gevallen, iedereen laaiend enthousiast over android dus IK ook maar eens proberen. Het was allemaal wel leuk dat eye candy google maps whatsapp enz. Maar ik miste het goede multitasken, de browser en de volledige vrijheid.
Ik heb dus heel de android phone verkocht en daarna een N900 gekocht. Integratie van sms/email/socialnetwork/skype daar kan echt geen phone aan tippen. AL is het jammer dat bepaalde fancy apps er niet voor worden ontwikkeld terwijl de telefoon het echt wel aankan!

Kortom de vrijheid en de mate waarin het mijn computer kan 'evenaren' is zo groot dat ik zeker de N9 ga proberen wanneer die uitkomt.

@iedereen, die Meego demo op de N900 wordt als het goed is gestart vanaf een SD kaart, dit maakt het natuurlijk niet echt representatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Hier wat nieuws/geruchten over de n9 of moet ik zeggen de n9-01.Want het lijkt dat de qwerty variant het voorlopig niet gehaald heeft en dat er eerst een candy bar model met Meego uitkomt.

Ik hoop dat Nokia snel uitsluitsel kan geven want de Maemo/Meego fans worden wel heel erg op de proef gesteld door het uitblijven van nieuws over Meego en/of Meego devices.

Na een N810 en N900 uit de Maemo reeks wacht ik met smart op een Meego -smartphone en/of -tablet.
Soms misschien wel tegen beter weten in , maar Android is nu eenmaal niet mijn ding en hoewel wel in het bezit van een Imac ook de Iphone vind ik het ook niet helemaal.

http://mynokiablog.com/20...other-murtazin-leak-soon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
De geruchten worden steeds sterker dat er een Medfield based N9 gaat komen. Mensen van talk.maemo.com hebben aardig wat specs uit de bug reports kunnen halen waar dus onder andere een Medfield Soc in valt te ontwaren.
Onzeker is het echter wel of het hier 100% om een handset gaat en niet om een tablet oid, daarbij komen de bug reports vaak van een testbord af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

nieuws: Reuters: Nokia annuleert MeeGo-smartphone met toetsenbord

Geen N9-00 meer dus waarschijnlijk, iig niet met fysiek qwerty toetsenbordje
N9-01 (het plankje, hoe komen ze erop :+ ) zonder waarschijnlijk wel.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer dat het geen fysiek toetsenbord heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een aantal weken de N900 en ik weet bijna echt zeker dat de opvolger van deze zeker een nieuwe Nokia met Meego moet gaat worden. Dit is echt een overall-phone!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 12:08

mpol

root@localhost

Er is nieuws over een N950, met fysiek toestenbord dat 2 kanten op schuift. Ik vind het er goed uitzien:
http://nokia-news.com/cto...go-device-n950-this-year/

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
Wat een afzichtelijk ding is dat. Lijkt me ook meer een bedenksel (gedrocht?) van een fan. Wie heeft er immers een numeriek toetsenbord nodig wanneer je een touchscreen + qwerty toetsenbord hebt. Bovendien zou de telefoon gigantisch groot zou als het scherm echt 4'' inch is met die dikke zwarte randen langs het scherm.

Maar goed, deze telefoon moet wel heel erg goed zijn kwa specificaties om nog een beetje interessant te zijn. Nadat Nokia zijn Windows phone strategie heeft aangekondigd vind ik deze telefoon veel minder interessant, zoals elke Nokia telefoon overgens.

Hebben jullie niet je bedenkingen om deze telefoon te kopen door de strategie wijziging van Nokia om Meego naar de achtergrond te duwen/ of misschien wel helemaal af te laten sterven? Ik zie het namelijk niet gebeuren dat de Microsoft hillbilly die nu aan de top staat Meego zal ondersteunen of een eerlijke kans zal geven.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 406996

eindelijk weer is leuk nieuws afkomstig van nokia volgens mij zijn dit de eerste echte beelden van de nokia n950
ziet er een stuk beter uit dan de n900
YouTube: Nokia N9 Teaser Advertisement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15

Gundogan

Rip and tear, until it is done

De icons lijken erg op die van de nieuwe Symbian update.

Fysieke uiterlijk is wel erg slick ja :)

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
http://mynokiablog.com/20...eego-phone-teaser-advert/

12MP AF camera, dezelfde module als in de N8
On-screen qwerty
Maemo multitasking (dus geen S^3 op de N9)
etc.. etc..

Instant buy als deze uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-03 21:06
os?
cpu? Ziet er heel goed uit. Echter heeft nokia al enorm veel verknald voor mij. Hardware EN software zal echt WOW moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 10-06-2024
Kenny1001 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:20:
os?
cpu? Ziet er heel goed uit. Echter heeft nokia al enorm veel verknald voor mij. Hardware EN software zal echt WOW moeten zijn.
Ach, ik blijf het mooi vinden hoe Android-users prat gaan op allerlei features die ze met nieuwere versies van Android gekregen hebben. Features, die mijn N95 al 3,5 jaar heeft :P En ondertussen is bijv. bluetooth-support in Android nog steeds een lachertje vergelijken met Symbian.

Ik verwacht veel van dit toestel. Ik reken erop dat het apparaat zelfs als "desktop" PC te gebruiken is, waarop normale desktop-applicaties draaien. HDMI-kabel erin, bluetooth keyboard en muis eraan - of eventueel via USB-hub, en *klik* gewoon LibreOffice ipv eoa beperkt mobiel "office"-pakket of Google Docs *brrr*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-03 21:06
Fuzzillogic schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:29:
[...]

Ach, ik blijf het mooi vinden hoe Android-users prat gaan op allerlei features die ze met nieuwere versies van Android gekregen hebben. Features, die mijn N95 al 3,5 jaar heeft :P En ondertussen is bijv. bluetooth-support in Android nog steeds een lachertje vergelijken met Symbian.

Ik verwacht veel van dit toestel. Ik reken erop dat het apparaat zelfs als "desktop" PC te gebruiken is, waarop normale desktop-applicaties draaien. HDMI-kabel erin, bluetooth keyboard en muis eraan - of eventueel via USB-hub, en *klik* gewoon LibreOffice ipv eoa beperkt mobiel "office"-pakket of Google Docs *brrr*.
heb een n900:-)
Android en iOS worden WEL gesuppord en geupdate. Ik vind dat Nokia de bal misslaat met telkens een "nieuw" os te gaan uitdokteren. Ik vind de iconen van de n9 precies getekend door kinderen, maar da's smaak. Kan ik nog wel doorkijken. Maar kan die "appstore" een leuk aantal aan interessante apps voorleggen(dan bedoel ik niet 20 kalenders, 15 wekkers,...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
oef net die teaser zitten kijken ik ben anderhalf jaar geleden overgestapt op android wat ik toen als tussenstap beschouwden tot nokia zijn zaken weer op orden had en een fatsoenlijk toestel kon bieden. Heb even moeten wachten maar deze N9 wakkert mijn interesse weer aan! Iemand een SGS2 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

Wel grappig dat men die trailer helemaal aan het uitpluizen is wat weer de nodige speculaties oplevert.

Misschien een 720p resolutie scherm in de N9/N950? :9~

http://www.nokiablog.ch/n...720-4-366ppi-screen/2774/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gundogan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:57:
Wel grappig dat men die trailer helemaal aan het uitpluizen is wat weer de nodige speculaties oplevert.

Misschien een 720p resolutie scherm in de N9/N950? :9~

http://www.nokiablog.ch/n...720-4-366ppi-screen/2774/
Als 'ie dat echt krijgt, ga ik 'm sowieso kopen. Bovendien is het zo ongeveer al mogelijk, de E6 krijgt ook 326ppi of iets dergelijks; 640*480 op 2,44".

Echt, wat een sexy telefoon! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

wimjongil schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 19:45:
[...]

Als 'ie dat echt krijgt, ga ik 'm sowieso kopen. Bovendien is het zo ongeveer al mogelijk, de E6 krijgt ook 326ppi of iets dergelijks; 640*480 op 2,44".

Echt, wat een sexy telefoon! :9
Wat meer geruchten:

Er zijn twee versies van de N9/N950: een developer versie met hardware keyboard maar met 1ghz singlecore cortex A8 en een consumer versie zonder hardware keyboard maar met een ST-Ericsson U8500 dual core cortex A9 (gaat ook in de WP7 phones van Nokia gebruikt worden).

Als dat waar is vind ik het jammer dat ze het hardware keyboard weglaten. Misschien hopen ze toch stiekem op een mainstream succesje of een voorproefje van hoe de WP7 phones er uit gaan zien?

http://talk.maemo.org/sho...?p=1011671&postcount=1078

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 12:40

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Gundogan schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 10:05:
[...]

Wat meer geruchten:

Er zijn twee versies van de N9/N950: een developer versie met hardware keyboard maar met 1ghz singlecore cortex A8 en een consumer versie zonder hardware keyboard maar met een ST-Ericsson U8500 dual core cortex A9 (gaan ook in de WP7 phones van Nokia gebruikt worden).

Als dat waar is vind ik het jammer dat ze het hardware keyboard weglaten. Misschien hopen ze toch stiekem op een mainstream succesje of een voorproefje van hoe de WP7 phones er uit gaan zien?

http://talk.maemo.org/sho...?p=1011671&postcount=1078
Dat meen je niet? Dat is het hele mooie van de N9, het toetsenbord. Weet je hoe heerlijk zo'n dergelijk toetsenbord typt ten opzichte van een laf on-screen toetsenbord?

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Zou idd heel erg jammer zijn, na HTC Touch Pro, N97 en N900 wil ik eigenlijk niet meer terug naar alleen een on-screen toetsenbord, in ieder geval niet voor het toestel, dat ik hoofdzakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 13:13

NetAmp

"for indoor use only"

Marly schreef op zondag 22 mei 2011 @ 03:34:
Zou idd heel erg jammer zijn, na HTC Touch Pro, N97 en N900 wil ik eigenlijk niet meer terug naar alleen een on-screen toetsenbord, in ieder geval niet voor het toestel, dat ik hoofdzakelijk gebruik.
Zelfde geldt voor mij, na een N97. Ik wacht nu de N9 af - anders wordt het een HTC Desire Z (of de opvolger daarvan)

Ik zou het heel onlogisch vinden. :? Een apart "developer" toestel mét toetsenbord, terwijl het "consumenten" model andere specs (= géén toetsenbord) heeft? Wat schiet je daar mee op?

Helaas kunnen we alleen maar afwachten, wat Nokia gaat doen... Hopelijk weten we eind juni (?) meer over dit toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

http://online.wsj.com/vid...J_Article_Videocarousel_3

Vanaf ~4:30 volgens geruchten een hele kleine cameo van de N9/N950 :)

Beter dan helemaal niks laten zien I guess :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
Volgens de voorpagina wordt volgende week door Nokia een nieuwe gsm gepresenteerd, waarschijnlijk de N9 of de N950 aldus wat regeltjes onderin het bericht!!

Op de desbetreffende site is echter niks over de N te vinden echter zoekende op het internet wordt er op veel sites toch gesproken over de presentatie van de N9/ N950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 00:13
Morgen waarschijnlijk de presentatie van de N9, zoals al een beetje verwacht was. Mooi om een bevestigende uitspraak te zien! Ik heb zelf iphone's, android en wp7 toestel(en) gehad, maar het design van de N9 met toetsenbord vind ik gewedig en daardoor kon het best mijn volgende toestel worden. Helaas word er in het verhaal gemeld dat hij waarschijnlijk zonder uit komt, gemiste kans als dat klopt. Dan blijf ik lekker bij android!

http://www.slashgear.com/...one-due-june-21-20160304/

[ Voor 19% gewijzigd door -NRG- op 20-06-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Helaas geen toetsenbord!! Eerste plaatjes van de N9

http://pocketnow.com/android/nokia-n9-first-press-shots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

Hopen dat het OS heel goed wordt dan maar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:24
Er word gesuggereerd dat het een scherm krijgt met haptic feedback. Dit houd in dat het scherm "op een of andere manier" reliëf kan bevatten (dynamisch) en dus toetsen te voelen zijn op het scherm zelf. Er word in ieder geval door "insiders" aangegeven dat je geen verschil zult merken tussen een fysiek toetsenbord en dit virtueel toetsenbord (een insider gaf vandaag nog aan "virtual keyboard", met quotes erom, wat ik interpreteer als "het is een soort van virtueel, maar toch niet"). Diezelfde insider gaf ook nog aan dat de renders echt zijn, maar wel van slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
RobertMe schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:02:
[...]

Er word gesuggereerd dat het een scherm krijgt met haptic feedback. Dit houd in dat het scherm "op een of andere manier" reliëf kan bevatten (dynamisch) en dus toetsen te voelen zijn op het scherm zelf. Er word in ieder geval door "insiders" aangegeven dat je geen verschil zult merken tussen een fysiek toetsenbord en dit virtueel toetsenbord (een insider gaf vandaag nog aan "virtual keyboard", met quotes erom, wat ik interpreteer als "het is een soort van virtueel, maar toch niet"). Diezelfde insider gaf ook nog aan dat de renders echt zijn, maar wel van slechte kwaliteit.
Bedankt voor de info! Denkt dat je gelijk hebt.

Mjah ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mij ging het niet alleen om het gevoel van een toetsenbord. Het design en de handigheid dat het toetsenbord geen ruimte in neemt op het scherm. Ik typ nu op mijn Galaxy S ook prima op het scherm, maar voor langere teksten vind ik het makkelijker, overzichtelijker en prettiger om een echt apart toetsenbord te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
-NRG- schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:13:
[...]

Bedankt voor de info! Denkt dat je gelijk hebt.

Mjah ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mij ging het niet alleen om het gevoel van een toetsenbord. Het design en de handigheid dat het toetsenbord geen ruimte in neemt op het scherm. Ik typ nu op mijn Galaxy S ook prima op het scherm, maar voor langere teksten vind ik het makkelijker, overzichtelijker en prettiger om een echt apart toetsenbord te hebben.
Precies.

Dit lijkt me ook erg dom van Nokia, eerlijk gezegd. MeeGo is toch een beetje voor de diehard user, en die wil toch graag een fysiek toetsenbord (itt de gewone consument die ook genoegen neemt met een virtueel toetsenbord). Hopelijk komt er nog een versie mét toetsenbord (wat me eigenlijk wel logisch lijkt, gezien die teaser).

Morgen weten we hopelijk meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Echt goed werkende haptic feedback zou verklaren waarom Nokia het toetsenbord eruit heeft gehaald.
Op de N900 en veel symbian toestellen werd het fysieke tobo juist zeer positief ervaren, dus iedereen vond het wat vreemd dat de N9 het zou missen.

Aan de andere kant, volgens mij had dit het "mass market" MeeGo toestel moeten worden, en de N9 met tobo het high-end overgangs product.
Nu hebben ze dus de software van het overgangsproduct op mass market hardware gezet. Dus dan is van alles te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
Echte foto's http://www.engadget.com/2011/06/20/is-this-nokias-lankku/

Schijnt dat de 950 (stond ook op pocketnow) dus wel uit gaat komen en dus de oude N9 is, ik hoop t!

[ Voor 42% gewijzigd door -NRG- op 20-06-2011 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Eindelijk is die dan gepresenteerd, de SoC is niet de meest moderne, de UI is drastisch veranderd maar werkt zo te zien redelijk intuitief. Verder is de hardware aan de buitenkant zo te zien erg mooi en stevig alleen is de grootste zorg toch of er eventuele support van Nokia gaat komen en of er developers zijn die het de moeite waard vinden om er apps/games voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dcell schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 08:58:
Eindelijk is die dan gepresenteerd, de SoC is niet de meest moderne, de UI is drastisch veranderd maar werkt zo te zien redelijk intuitief. Verder is de hardware aan de buitenkant zo te zien erg mooi en stevig alleen is de grootste zorg toch of er eventuele support van Nokia gaat komen en of er developers zijn die het de moeite waard vinden om er apps/games voor te maken.
Ik vind het OS wel mooi gedaan. Of de developers erop gaan springen is volgens mij vooral afhankelijk van de verkoop van dit toestel, hetzelfde geldt denk ik voor support. In ieder geval stelt Nokia de N950 beschikbaar voor developers om ermee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Er zit iig geval MMS op, wat ik toch wel mistte op de N900. Daarnaast lijkt dit toestel toch wat breder te worden dan de N900!

Het lijkt me echt een geweldig ding!

Heb het wel werkend gehad hoor via fMMS maar standaard ingebakken scheelt toch weer wat moeite en tijd!

[ Voor 24% gewijzigd door Bongoarnhem op 21-06-2011 12:30 . Reden: Toevoeging ad hand van reactie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 18:42
Bongoarnhem schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:17:
Er zit iig geval MMS op, wat ik toch wel mistte op de N900. Daarnaast lijkt dit toestel toch wat breder te worden dan de N900!

Het lijkt me echt een geweldig ding!
MMS was werkend te krijgen op de N900 hoor. Belangrijk voordeel tov de N900 is gratis navigatie via Ovi Maps.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 10-06-2024
Interessant is nog over hoeveel RAM geheugen de apparaten beschikken, of rooten makkelijk mogelijk is a la N900, of de bootloader gewoon netjes open en gedocumenteerd is, en of er HDMI-out op zit. Dat zie ik nog nergens terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Fuzzillogic schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:13:
Interessant is nog over hoeveel RAM geheugen de apparaten beschikken, of rooten makkelijk mogelijk is a la N900, of de bootloader gewoon netjes open en gedocumenteerd is, en of er HDMI-out op zit. Dat zie ik nog nergens terug...
specsheet geeft 1GB ram aan, of dat fysiek echt 1GB is of dat het net zoals de N900 256mb + swappable ram is, is onbekend .... zal me niet verbazen dat het 512mb/512mb is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

Ik ben nou niet echt onder de indruk. Het is een mooi toestel en het OS lijkt soepel te werken, maar lijkt ook de flexibiliteit van Maemo5 te missen (terminal acces, widgets en kan je apps nu makkelijk afsluiten of alleen makkelijk tussen wisselen?). Nu vind ik het meer een verbeterde versie van iOS, en ik denk dat het op zich wel een succesvolle phone kan worden als de marketing goed is, maar ik zie het niet als een opvolger van de N900.

Dit is meer wat de high end phones van Nokia hadden moeten zijn ipv Symbian of WP7. Snap nu ook niet waarom ze voor WP7 hebben gekozen. Dit geeft Nokia veel meer een eigen smoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Gundogan schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:05:
Ik ben nou niet echt onder de indruk. Het is een mooi toestel en het OS lijkt soepel te werken, maar lijkt ook de flexibiliteit van Maemo5 te missen (terminal acces, widgets en kan je apps nu makkelijk afsluiten of alleen makkelijk tussen wisselen?). Nu vind ik het meer een verbeterde versie van iOS, en ik denk dat het op zich wel een succesvolle phone kan worden als de marketing goed is, maar ik zie het niet als een opvolger van de N900.

Dit is meer wat de high end phones van Nokia hadden moeten zijn ipv Symbian of WP7. Snap nu ook niet waarom ze voor WP7 hebben gekozen. Dit geeft Nokia veel meer een eigen smoel.
terminal access zit nog steeds ingebakken, widgets zijn vervangen door het events-scherm en apps afsluiten kan alleen middels het apps-overviewscherm (staat ergens in 1 van de threads op talk.maemo). Wat dat betreft gaat het toestel meer richting iOS/W7 (in de zin van alles is clean en simpel) dan als echte opvolger van Maemo5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

dcell schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:22:
[...]

terminal access zit nog steeds ingebakken, widgets zijn vervangen door het events-scherm en apps afsluiten kan alleen middels het apps-overviewscherm (staat ergens in 1 van de threads op talk.maemo). Wat dat betreft gaat het toestel meer richting iOS/W7 (in de zin van alles is clean en simpel) dan als echte opvolger van Maemo5.
Hm valt nog mee dan, tenminste terminal acces. Vind widgets en homescreens toch leuker dan die events page. Ik neem aan dat je inderdaad apps kan afsluiten in dat task management view, maar het wordt niet getoond dus vroeg ik me het af of het ook daadwerkelijk kan (zal wel een swipe beweging naar boven of beneden zijn dan ala WebOS longpress dus op een window in de taskmanager).

Geen flash ondersteuning in de browser zo te zien: http://www.developer.noki...ice_specifications/N9-00/ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
All in all, we're highly impressed by what Nokia has put together here, though the N9 does beg the question as to why the company has opted against making MeeGo its long-term smartphone OS of choice. What we've seen today is a damn fine smartphone with some very neat ideas, one which certainly merits the title of being Nokia's flagship. Or it will do, when it launches later in the year.
Hier ben ik het nog steeds helemaal mee eens, en dat is ook meteen de enige reden om de telefoon niet te kopen. Immers hoeveel support geven ze nog nu ze naar dat walgelijke WP7 zijn overgeschakeld en QT is verkocht aan een ander bedrijf...

Wel jammer van de plastic unibody en maar 8 megapixels, de 12 megapixels sensor van de N8 heeft zich toch echt bewezen tot de beste camera-sensor van smartphones.

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
  • Laatst online: 05-01 16:13
Gaming247 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:59:
[...]

Hier ben ik het nog steeds helemaal mee eens, en dat is ook meteen de enige reden om de telefoon niet te kopen. Immers hoeveel support geven ze nog nu ze naar dat walgelijke WP7 zijn overgeschakeld en QT is verkocht aan een ander bedrijf...

Wel jammer van de plastic unibody en maar 8 megapixels, de 12 megapixels sensor van de N8 heeft zich toch echt bewezen tot de beste camera-sensor van smartphones.
Nou, het meest jammere is waarschijnlijk de release datum - onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:38
Dit is met recht de mooiste telefoon van het moment naar mijn mening!

Plastic of polycarbonate ben ik zelf eigenlijk van overtuigd geraakt als een voordeel (vorige telefoon was de htc legend). Aluminium voelt meer exclusief aan maar laat zoon telefoon maar eens vallen. Je plastic telefoon stuitert een keer en heeft hooguit een paar krassen je aluminium telefoon kan je weg gooien.

Wel jammer dat Nokia nu echt alle kanten op lijkt te gaan op OS gebied. Ik ben benieuwd hoe dit wordt opgepakt door ontwikkelaars want dat is toch wat een telefoon maakt of breekt tegenwoordig; de backcatalog met apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 11:10
Helemaal mee eens Crazyanz, schitterend apparaat, ik wou alleen dat ook een rode hadden, nu ben ik weer gedwongen om toch voor het zwarte apparaat te gaan, maar het is een prachtig juweeltje.

Presentatie:

Interessante view op de N9 + mogelijke releasedate:

Ik moet zeggen dat ik bang ben dat die laatste kerel wel gelijk gaat hebben, als het nu nog een half jaar duurt...

[ Voor 47% gewijzigd door bokkow op 21-06-2011 17:16 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Hoe meer ik kijk, hoe mooier ik het vind. Zo te zien draait alles erg smooth en soepel op een SoC dat niet meer de allernieuwste is. Ik zou er graag 1 willen hebben maar voordat ik het echt overweeg ben ik wel benieuwd naar hoe lang hij gemiddeld op 1 volle batterij mee gaat aangezien de batterij niet meer swappable is.

Ook maak ik me zorgen om leuke apps en games. De N900 werd echt slecht gesupport door Nokia, de basis van de N900 vond ik erg leuk maar na een tijdje wilde ik toch wel wat leuke dingetjes downloaden maar wat er in de OVI-store stond was echt ruk. De Maemo community maakt wel wat goed daarintegen maar dat is niet genoeg. Zeker niet als Nokia weer 400-500 euro voor een telefoon gaat vragen en er daarna minimale aandacht aan gaat besteden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 21:28

JaccoW

Kijkt en Luistert

Crazyanz schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:14:
Dit is met recht de mooiste telefoon van het moment naar mijn mening!

Plastic of polycarbonate ben ik zelf eigenlijk van overtuigd geraakt als een voordeel (vorige telefoon was de htc legend). Aluminium voelt meer exclusief aan maar laat zoon telefoon maar eens vallen. Je plastic telefoon stuitert een keer en heeft hooguit een paar krassen je aluminium telefoon kan je weg gooien.
Hoewel polycarbonaat op zichzelf erg krasgevoelig is, is het inderdaad wel erg stevig. Als je wilt weten hoe stevig moet je op youtube maar eens zoeken naar "Nalgene".
Het lijkt erop dat ze het polycarbonaat een textuur hebben gegeven, of een verflaag. Ik hoop dat eerste.
Dat rood is in sommige videos bijna neon, prachtig. :9~

Aluminium is inderdaad wel mooi, maar als ik zie hoeveel mensen in mijn omgeving leuke vervormingen hebben aan bijvoorbeeld hun macbook pro door ze te laten vallen, dan hoeft dat van mij niet zo nodig.

Ben benieuwd naar prijs en beschikbaarheid.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 11:10
F_demon schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:36:
[...]

Het lijkt erop dat ze het polycarbonaat een textuur hebben gegeven, of een verflaag. Ik hoop dat eerste.
Dat eerste, het is door en door gekleurd, dus geen problemen na krassen ;)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• businka19
  • Laatst online: 05-01 16:13
bokkow schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:53:

Ik moet zeggen dat ik bang ben dat die laatste kerel wel gelijk gaat hebben, als het nu nog een half jaar duurt...
Ik denk dat het ook niet anders kan lopen aangezien hele Nokia nu bezig is om Symbian Anna in augustus te releasen :P

[ Voor 37% gewijzigd door businka19 op 21-06-2011 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoe dan ook, de N9 is er nu (bijna :)), dus tijd voor een update van de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z_Jr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-04-2022
1450 mah accu. Dus verwacht maar een heeeeeel goede accuduur. (Ergens gelezen dat het een stand-by tijd heeft van 500 uur. FYI iphone 4 heeft een stand-by tijd tot 300 uur))

Ze hebben voor dat plastic gekozen, omdat ontvangst daarmee beter is dan met een alu body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Z_Jr schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:45:
1450 mah accu. Dus verwacht maar een heeeeeel goede accuduur. (Ergens gelezen dat het een stand-by tijd heeft van 500 uur. FYI iphone 4 heeft een stand-by tijd tot 300 uur))

Ze hebben voor dat plastic gekozen, omdat ontvangst daarmee beter is dan met een alu body.
Ter vergelijking een N900 heeft een batterij van 1320mAh

Misschien dat je het dan een beetje kan vergelijken. Wat alle fabrikanten namelijk roepen daar kijk ik nooit zo naar, het gaat mij meer om wat wij als consument ervaren.

Vind het ondaks alle genoemde minpunten wel een heel mooi toestel. Geeft qua mooiheid van het ontwerp mij een beetje het gevoel van een Iphone....no offence!

[ Voor 10% gewijzigd door Bongoarnhem op 21-06-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Mijn Tsjechisch is niet meer wat het geweest is, maar hier staan in ieder geval wat leuke foto's:
http://mobilenet.cz/clank...grafie-video-a-dojmy-7222

Hij lijkt aardig dik te zijn en het TFT LCD is niet zo helder als de AMOLED van de N9. Verder is het een erg mooi toestel!

edit: even ter aanvulling, van dezelfde website is er dit filmpje. Lijkt erop dat het app-scherm niet meedraait als het toetsenbord is uitgeschoven. Erg jammer dat er maar 250 voor developers verkrijgbaar zijn... Erg jammer.

[ Voor 31% gewijzigd door wimjongil op 22-06-2011 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
De N9 ziet er erg mooi uit zeg! Op dit moment heb ik naar alle tevredenheid een Desire HD maar hier voor heb ik een N900 gehad die ook best beviel. Wel heb ik een paar punten waar ik nog over twijfel:
- het scherm is 3.9 inch, dat vind ik bij browsen net wat te klein.
- totaal geen flash (10) support? Dat vind ik onmisbaar op een smartphone.
- van Nokia zul je waarschijnlijk geen updates hoeven verwachten.
- zit er een swype toetsenbord op?
- ik gebruik op mijn Desire HD widgets voor mijn meest gebruikte apps en contacten, dit vind ik onmisbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324030

Prachtig toestel. Nokia heeft zichzelf weer eens overtroffen.
Ondanks dat het UI er anders uitziet dan op mijn N900 ben ik hiervan onder de indruk. Nokia heeft het over een totaal andere boeg gegooid, die me verrast.
Hier nog wat uitgebreide informatie over de N9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Laatst online: 02-06 09:07
wimjongil schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:43:
Mijn Tsjechisch is niet meer wat het geweest is, maar hier staan in ieder geval wat leuke foto's:
http://mobilenet.cz/clank...grafie-video-a-dojmy-7222

Hij lijkt aardig dik te zijn en het TFT LCD is niet zo helder als de AMOLED van de N9. Verder is het een erg mooi toestel!

edit: even ter aanvulling, van dezelfde website is er dit filmpje. Lijkt erop dat het app-scherm niet meedraait als het toetsenbord is uitgeschoven. Erg jammer dat er maar 250 voor developers verkrijgbaar zijn... Erg jammer.
Wat een stierenschijt! Ik wil dat ding hebben! De N9 is wel mooi maar ik zweer bij een toetsenbord sinds mijn 5510...

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Laatst online: 18-02 10:51
wimjongil schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:43:
Erg jammer dat er maar 250 voor developers verkrijgbaar zijn... Erg jammer.
Ze geven er 250 'gratis' weg aan developers, maar als je ervoor betaalt zijn er natuurlijk wel meer te krijgen.
Wekko306 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:57:
De N9 ziet er erg mooi uit zeg! Op dit moment heb ik naar alle tevredenheid een Desire HD maar hier voor heb ik een N900 gehad die ook best beviel. Wel heb ik een paar punten waar ik nog over twijfel:
- het scherm is 3.9 inch, dat vind ik bij browsen net wat te klein.
Grappig, ik had eerst een Desire (3.7) en nu een Sensation (4.3) en het browsen is wat mij betreft bij beiden prima te doen. Soms is het extra beetje ruimte op 4.3 fijner, maar soms is de handzaamheid van 3.7 fijner. De 3.9 inch van de N9 lijkt me in ieder geval geen enkel probleem.
- totaal geen flash (10) support? Dat vind ik onmisbaar op een smartphone.
Ach alles wordt langzaam html5 (oud argument), maar flash porten naar de N9 zal ook wel mogelijk zijn als iemand het echt de moeite waard vindt - icm mobile Firefox/Opera bijvoorbeeld.
- zit er een swype toetsenbord op?
Ja dat is in de presentatie aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
litemotiv schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:52:
[...]

Ze geven er 250 'gratis' weg aan developers, maar als je ervoor betaalt zijn er natuurlijk wel meer te krijgen.
Ah, dat is een opluchting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
litemotiv schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:52:
[...]

Heb je daar een bron van? Dat zou wel erg mooi zijn natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
wimjongil schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:54:
Heb je daar een bron van? Dat zou wel erg mooi zijn natuurlijk!
In de originele Engadget post stond aangegeven dat "de N950 niet in de winkel zou komen maar alleen voor developers beschikbaar is, waarbij er 250 'gesponsored' zullen worden door Nokia aan geselecteerde ontwikkelaars". Later is dat artikel echter gesplitst in 2 losse stukken waarbij de achtergrond info is verwijderd, dus ik kan even niet zo snel terugvinden..

Maargoed, het zou ook niet logisch zijn als er ubehaupt maar 250 exampleren worden gemaakt, daarmee zou Nokia het ontwikkelpotentieel enorm beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Toevoeging: https://meego.com/communi...m/devices/nokia-n9-devkit

Daar zie je dat het om 250 leentoestelen gaat, en dat "commercial developers are encouraged to apply directly at http://developer.nokia.com "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
litemotiv schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:04:
[...]

In de originele Engadget post stond aangegeven dat "de N950 niet in de winkel zou komen maar alleen voor developers beschikbaar is, waarbij er 250 'gesponsored' zullen worden door Nokia aan geselecteerde ontwikkelaars". Later is dat artikel echter gesplitst in 2 losse stukken waarbij de achtergrond info is verwijderd, dus ik kan even niet zo snel terugvinden..

Maargoed, het zou ook niet logisch zijn als er ubehaupt maar 250 exampleren worden gemaakt, daarmee zou Nokia het ontwikkelpotentieel enorm beperken.
litemotiv schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:12:
Toevoeging: https://meego.com/communi...m/devices/nokia-n9-devkit

Daar zie je dat het om 250 leentoestelen gaat, en dat "commercial developers are encouraged to apply directly at http://developer.nokia.com "
Tsja, er wordt niet gezegd dat hij niet voor de consument uitkomt, maar dat het een Nokia N9 Devkit heet impliceert toch wel een beetje dat hij niet voor de consument uitkomt.

En hier onderaan staat ook nog dit:
Nokia N9 Devkit

To aid the speedy development of apps for the Nokia N9 smartphone, Nokia has produced a limited number of developer phones, the Nokia N950 phone. This phone isn't available for purchase and can only be obtained through selected developer programs, such as Nokia Developer LaunchPad.
Dat is mijns inziens ook niet echt dubbelzinnig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
:'( Nokia, hoe kan je, ik kan wel janken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
wimjongil schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:29:
Dat is mijns inziens ook niet echt dubbelzinnig... ;)
Nee dat is zo, maar ik bedoelde vooral dat je je ook voor een betaald Nokia dev-programma kan aanmelden. Dan betaal je geld voor de devkit, maar krijg je verder hetzelfde materiaal ter beschikking. Zo is dat in ieder geval bij de eerdere dev-programma's ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
litemotiv schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:33:
[...]

Nee dat is zo, maar ik bedoelde vooral dat je je ook voor een betaald Nokia dev-programma kan aanmelden. Dan betaal je geld voor de devkit, maar krijg je verder hetzelfde materiaal ter beschikking. Zo is dat in ieder geval bij de eerdere dev-programma's ook gedaan.
Oh, je bedoelt dus dat als je een (commercial) developer wordt, je een N950 krijgt? Ik weet niet hoe je een commercial developer wordt, maar mij lijkt het dat die 250 toestellen al vrij snel weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
wimjongil schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:37:
[...]

Oh, je bedoelt dus dat als je een (commercial) developer wordt, je een N950 krijgt?
Ja precies
Ik weet niet hoe je een commercial developer wordt, maar mij lijkt het dat die 250 toestellen al vrij snel weg zijn.
Dat kan via developer.nokia.com. En zoals het er dus naar uitziet zijn die 250 leentoestellen gereserveerd voor open-source ontwikkelaars, commerciele ontwikkelaars vallen niet onder die regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
litemotiv schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:41:
[...]

Ja precies

[...]

Dat kan via developer.nokia.com. En zoals het er dus naar uitziet zijn die 250 leentoestellen gereserveerd voor open-source ontwikkelaars, commerciele ontwikkelaars vallen niet onder die regeling.
Volgens mij moeten we een tweakers-nokia-developer bedrijf op gaan zetten dan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Nou moet zeggen dat ze wel de juiste materiaal keuze hebben gebruikt hoor.

Dat polycarbonaat en dan ook nog eens uit één geheel stuk! Ik dacht eerst dat het aluminium was. En dacht bummer geen alu. Maar nu denk ik er anders over.

Polycarbonaat heeft als voordeel:
-Goedkoper
-Sterker maar ook niet te bros
-Beter ontvangst
-Krast bijna niet

Sterk stukje Nokia engineering!! En waarom ik dit zou kiezen over een Android telefoon met dikkere specs is denk ik om het volgende:

-Bereik is van nokia kwaliteit
-Microfoon is van nokia kwaliteit
-Externe speaker is vast van nokia kwaliteit
-MeeGo = echt Linux!
-Camera met carlzeiss goede kwaliteit
-Nieuwe soort interface door de zijkant te gebruiken van een scherm is gewoon de toekomst.
-Geen knoppen aan de voorkant
-Amoled + Gebogen glas is wauw.
-Nokia let altijd op batterij verbruik.

Heb trouwens zelf net een SGS2 gekocht... haha :) maar goed die is ook erg mooi. Zou hem zo wel ruilen tegen de Nokia N9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263040

Ik gebruik sinds november '09 een N900 als mijn persoonlijke telefoon. Al die tijd gewacht op de opvolger.
Dit is een zeer fraai toestel met mijns inziens twee minpuntjes: geen qwerty-toetsenbord vind ik een gemis en het feit dat er geen homscreens met widgets zullen zijn vind ik ook wel jammer.
Desalniettemin ga ik deze zeker kopen als opvolger van mijn N900. Heeft iemand al ergsn iets gevonden of en wanneer deze naar Nederland komt? Ik ben het iig nergens tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 18:42
Anoniem: 263040 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:31:
Ik gebruik sinds november '09 een N900 als mijn persoonlijke telefoon. Al die tijd gewacht op de opvolger.
Dit is een zeer fraai toestel met mijns inziens twee minpuntjes: geen qwerty-toetsenbord vind ik een gemis en het feit dat er geen homscreens met widgets zullen zijn vind ik ook wel jammer.
Desalniettemin ga ik deze zeker kopen als opvolger van mijn N900. Heeft iemand al ergsn iets gevonden of en wanneer deze naar Nederland komt? Ik ben het iig nergens tegengekomen...
Het daarover al gemaild, omdat ik wel een N9 wilde ipv een N8. Kreeg onderstaande mail als antwoord

Geachte meneer xxx

Betreffende de N9 kan ik u melden dat er nog geen officiele release datum is.
Houdt echter rekening met het laatste kwartaal van 2011.

Hopende u zo voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,
xxx
Nokia Care

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Het laatste kwartaal? Wauw... Dat is echt dikke faal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
DitisKees schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:56:
[...]

Het daarover al gemaild, omdat ik wel een N9 wilde ipv een N8. Kreeg onderstaande mail als antwoord

Geachte meneer xxx

Betreffende de N9 kan ik u melden dat er nog geen officiele release datum is.
Houdt echter rekening met het laatste kwartaal van 2011.

Hopende u zo voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,
xxx
Nokia Care
dat zou me echt verbazen aangezien Nokia volgens eigen zeggen overgestapt is naar een werkwijze van een aankondiging en vlak daarna een daadwerkelijke release, dat er 2 maanden tussen zitten zou kunnen maar als ze echt pas in Q4 2011 uitleveren dan hoop ik voor hun dat de concurrentie stil blijft zitten ....

met de kanttekening dat NL niet tussen de landen staat voor de eerste landen waar de N9 uitgeleverd wordt, dus dat NL Q4 pas aan de beurt is zou best goed kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door dcell op 22-06-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145867

Jammer dat Nokia wel mooie en succesvolle producten kan maken. Maar dat door de interne gedoe van Nokia nooit iets van zijn plek komt. Ik snap het echt niet. Als ze de N9 NU op de markt brachten overal ter wereld inclusief USA.

Waarom launchen ze die dingen niet zoals Apple? Hebben ze geen vertrouwen? Gewoon BAM 1 datum overal ter wereld. Als je Engadget leest zouden echt vet veel mensen in de USA dat ding kopen.
Daarnaast vind ik de zwarte stoer, de blauwe wat gay(niet erg bedoelt die zijn er ook!) en de roze/rode echt voor de dames. Zie jij een smartphone die echt door meisjes mooi gevonden wordt? Ik niet..

Weet nog wel dat me vorige vriendin graag een telefoon wou met een mooie kleur. Dat was echt een belangrijk iets voor haar. Majha die smartphones zijn allemaal in dezelfde saaie kleuren voor de dames.

Hoop dan ook dat LG MeeGo ook oppakt. Alleen pakt LG van alles op en bakt er een half product mee. Ze doen van alles als 'eerst', maar dan heel gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
Anoniem: 145867 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:31:
Jammer dat Nokia wel mooie en succesvolle producten kan maken. Maar dat door de interne gedoe van Nokia nooit iets van zijn plek komt. Ik snap het echt niet. Als ze de N9 NU op de markt brachten overal ter wereld inclusief USA.

Waarom launchen ze die dingen niet zoals Apple? Hebben ze geen vertrouwen?
Het is toch duidelijk dat Nokia geen vertrouwen heeft in de N9 (of Meego)? Nokia is overgestapt op WP7 maar wil door de N9 toch op de markt te brengen nog wat terugverdienen aan de investering in Meego. Op verdere support vanuit Nokia hoef je volgens mij echt niet te rekenen.
Wat mij betreft erg jammer, want als ik de filmpjes van de N9 bekijk heeft dat apparaat en het OS best wat potentie volgens mij.

Ik hoop er nu op dat óf de N9 zo'n succes wordt dat Nokia door gaat met Meego en er fatsoenlijke support voor komt, óf dat een andere partij (Samsung of HTC aub) doorgaat met Meego, óf dat er veel elementen van Meego in Android zullen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragao Cell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 21:18
Het toestel ziet er mooi uit. UI ziet er ook goed uit en het werkt soepel. Tevens worden de transitions op een natuurlijke manier weergegeven, zonder teveel effects (zoals oa ziet bij WP7).

Toch zal het platform een dead end zijn. Elop heeft ook al eerder aangegeven dat de N9 het laatste meego toestel zal zijn.
Daarnaast is Nokia een lange tijd met dit toestel bezig, dit zie je ook aan de specs. Je krijgt eigenlijk een toestel met de specs van 2010 in een mooi jasje met als echte innovatie dat er onder het scherm geen knopen zijn. Toch ben ik van mening dat de N9 in sommige landen een succes kan gaan worden mits Nokia het toestel goed positioneert (zal men bij Nokia toch niet gaan doen).

Wellicht dat LG nog met een Meego toestel komt dit zal echter wel afhankelijk zijn hoe meego wordt ontvangen bij de consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Als LG Meego gaat oppakken zullen we nooit een dergelijke UI zien. De N9 gebruikt Harmattan-Meego wat een Nokia-specifiek UI is. Eigenlijk is de N9 geen echt Meego product, Harmattan heeft slechts overeenkomsten met Meego op API-niveau en QT als toolkit (voor o.a. de UI). Op talk.maemo.org is er in de threads informatie over te vinden. 1 groot verschil is bijv. de packaging van files. Meego gebruikt .rpm en Harmattan gebruikt nog steeds het in Maemo 5 gebruikte .deb.

Het schijnt ook dat de Nokia Meego medewerkers aan het Meego-board geopperd hebben om Harmattan Meego-compliant te labelen en daar is veel discussie over en eigenlijk komt het erop neer dat er een NEE is gezegd daartegen.

In de Nokia persmateriaal wordt Meego bijna niet genoemd, hooguit een vermelding dat de N9 Meego-based is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Indrukwekkend staaltje engineering moet gezegd worden alleen ben ik bang dat er niet veel ontwikkelaars warm zullen lopen voor een platform als Nokia er zelf weinig vertrouwen in heeft. Nokia heeft namelijk haar pijlen gericht op Windows Phone en een goed platform valt of staat met ontwikkelaars. Ik denk dat niemand is ontgaan hoe succesvol de Appstore van Apple is.
Misschien dat er een soort momentum gecreëerd kan worden als Nokia de N9 onder de €400 kan aanbieden zodat er een soort buy frenzy / hype kan ontstaan. Maar als dit toestel tegen de €600 wordt geplaatst is er teveel concurrentie. Samsung is momenteel goed bezig met de SGS2 en Apple zal zeer waarschijnlijk ook niet stil hebben gezeten en binnenkort weer concurrentie het nakijken geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Ziet er echt heel goed uit... Nokia heeft mij zo ongelooflijk verrast!

Graag zou ik zien dat ze wat meer content in de N9 stoppen voordat het uit is in NL. Ik kan dingen zoals MSN chat en VOIP bellen echt niet missen en zo zijn er voor andere mensen ook wel weer andere dingen die ze nog missen kwa content.
Wanneer dit is opgelost dan schaf ik er zeker zo een aan.. en mijn hele N8 met S^3 zal ik dan echt niet gaan missen... ook al heb ik die dikke 12mp cam van de N8 eigenlijk nog steeds nodig voor mijn vakanties.

Ik vraag me alleen nog 1 ding af... is sinds de officiele aankondiging al bevestigd of de N9 over een HDMI aansluiting beschikt?

- Mijn PC -

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste