Tidob schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:31:
Hallo!
Wij hebben thuis nog geen digitale TV, en mijn ouders zijn wel van plan dit binnenkort aan te schaffen. Ze vroegen aan mij of ik alles wilde uitzoeken. Nu was mijn plan om een HTPC samen te stellen waarmee je DVB-C digitale TV kunt kijken (het onderwerp van dit topic dus

).
Die blogpost van The Zep Man, die ook in de beginpost vermeld wordt, heeft me een heel eind op weg geholpen. Nu heb ik een idee, en ik zou graag willen weten of dat mogelijk is. Het idee bestaat uit:
- Een pc: HTPC-behuizing, processor, moederbord, optische drives enzovoorts.
- 2 keer de
Cinergy C PCI HD van Terratec, als DVB-C Tuners.
- Een
Smargo Smartreader Plus om de Smartcard te lezen.
- Een TV, speakers, enzovoorts.
Ik zou graag willen:
- Digitale kabel TV.
- Digitale kabel TV opnemen en tegelijk andere zenders bekijken.
- Alles regelen via MediaPort.
Mooi, maar dat is eigenlijk wat iedereen wil
Nu heb ik wat vragen. Kan ik, nadat ik een abonnement heb afgesloten en een smartcard heb ontvangen, al deze hardware gewoon via PCI of USB aansluiten, installeren en vervolgens TV kijken, of moet ik de tuners en de smartcard-reader nog aan elkaar koppelen?
- tjah, wat denk je zelf, der zal wel 't een en 't ander aan config werk moeten plaats vinden. Lijkt me logisch, toch? Of bedoel je soms wat anders?
In de blogpost las ik dat je met 1 TV-tuner tegelijk verschillende zenders kunt opnemen en kijken, als ze van dezelfde transport stream zijn. Maar als ik niet aan een transport stream gebonden wil zijn, moet ik er dan 2 aanschaffen? Of is er nog een andere mogelijkheid?
- Ja, je hebt een 2e tuner nodig wil je kunnen opnemen uit een andere transport stream en nee, daar is geen andere oplossing voor. Anders zou iedereen toch met één fysieke tuner alles doen?
Maar als ik 2 tuners heb (die allebei een ingang voor een Coax-kabel hebben), waar moet ik dan de kabel in stoppen? Oh, hoe kom ik eigenlijk aan die kabel? Is die er al of moet die nog gelegd worden?
- hoe moeten wij nu weten of in jouw woning coax ligt? Het gaat over de gewone analoge coax, wellicht moet je nog wel even goed kijken naar de kwaliteit van je coax, als je aan het einde van je coax deze gaat splitsen naar 2 tuners moet de kwaliteit wel goed zijn.
En hoe zit het met de software? Is het niet onhandig dat Windows helemaal moet opstarten voor je TV kunt kijken?
- nou, wat is dit nu weer voor een vraag? Als ik jou was zou ik eerst media portal starten en dan windows. ... je kunt ook gewoon een hardware ding kopen. Misschien makkelijker.
Als iemand wat opheldering zou kunnen geven, hartstikke bedankt!
- al met al vraag je wel erg naar de bekende weg en had je met een stukje logisch nadenken best een eind kunnen komen.