Tijden die over het algemeen gepost worden zijn ex-bios tijden he.Mr_Size schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:22:
[...]
Ik heb sowieso nog meer over, want alleen windows en wat losse progjes installed. Maar ik ga er straks nog wel ff mee aan de slag, zo'n tweak progje draaien en ff die stappen op dat forum doornemen. Bedankt voor de tip!
Ik snap ff niet wat je hiermee bedoeldDJ-Jumbo schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:22:
[...]
Tijden die over het algemeen gepost worden zijn ex-bios tijden he.
edit: ow je bedoelde opstarttijden
[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Size op 25-07-2011 16:27 ]
In het begin als jij je PC opstart zie je vaak een scherm van je moederbord merk + de check of al je schijven goed zijn etc.
Ik heb het over inclDJ-Jumbo schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:22:
[...]
Tijden die over het algemeen gepost worden zijn ex-bios tijden he.
[ Voor 34% gewijzigd door DeEindbaas op 25-07-2011 16:28 ]
Verwijderd
Ik zou gewoon de guide die Dreamwire geeft (op de vorige pagina) volgen als je voor de benchmarks gaat of een lijstje om langs te lopen nodig hebt.Ctown666 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:08:
Hallo Tweakers,
Ik had een kleine vraag, schoonmaak programma s zoals tuneup utilities met defrag uit kan dit gewoon op een ocz vertex 3?
voor de rest zal je geen snelheidwinst ondervinden van tuneup utilities met of zonder defrag (ook had je dus een HDD ipv SSD). Tenzij je voor uiterlijke instellingen gaat natuurlijk.
Heeft die M4 nu wel een goede garbage collection?
nee, maar tuneup kun je ook oude back-uppen van updates verwijderen en register fouten oplossen.
en zet defrag wel uit maar zou register defrag geen kwaad kunnen?
mij gaat het typisch om als ik tuneup erop zet dat het niet slecht is voor de SSD.
en zet defrag wel uit maar zou register defrag geen kwaad kunnen?
mij gaat het typisch om als ik tuneup erop zet dat het niet slecht is voor de SSD.
Volgens posters op het Crucial forum kunnen ze hun C300/M4 niet vertragen al zouden ze het willen. De GC lijkt dus wel zijn werk te doen. Ik heb het zelf nooit getest.wiebjuh16 schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:51:
Heeft die M4 nu wel een goede garbage collection?
Als je gaat vullen tot 100% is het een ander verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 17:02 ]
Net ff CDM gedraaid.
Dit was m'n aanvankelijke resultaat:

Daarna de tips van dat forum uitgevoerd:

Ik zou zeggen: lichtelijk verbeterd, maar nog niet denderend. Iemand nog tips?
edit: na nog de SSD tweak utility te hebben gedraaud (autotweak) zijn de waarden weer anders, read wat omlaag, maar write omhoog
Ik snap er ff niets meer van, wie kan helpen 

edit: na nog de SSD tweak utility te hebben gedraaud (autotweak) zijn de waarden weer anders, read wat omlaag, maar write omhoog

[ Voor 47% gewijzigd door Mr_Size op 25-07-2011 20:16 ]
Gisteravond dus de Kingston V+100 96GB upgrade set besteld bij alternate voor slechts €120 (incl. verzendkosten). Stond levertijd 3-5 dagen. Uurtje geleden al mail gekegen dattie verzonden is!
Verwijderd
Goedenavond mede tweakers. Ik heb 1,5 week geleden een nieuwe pc gekocht. Nu vraag ik me af of ik er een SSD in kan zetten. (wellicht dat het geen bal uit haalt). Hopelijk kunnen/willen jullie mij verder helpen
Ik heb verder helemaal geen verstand van SSD's.. (zoek er natuurlijk wel allerlei informatie over op internet)
• Wat voor systeem heb je nu?
MEDION® AKOYA® P2300 D (MD 8354)
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 home premium 64 bit
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Hoofdzakelijk gamen (GTAVI) en internetten.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Niet te veel geld. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
MEDION® AKOYA® P2300 D (MD 8354)
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 home premium 64 bit
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Hoofdzakelijk gamen (GTAVI) en internetten.
Niet te veel geld. Een goede prijs/kwaliteitsverhouding.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 20:12 ]
Niet te duur, goede prijs/kwaliteit. Kijk eens 1 post boven je
(is bij alternate)
[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 20:24 ]
Verwijderd
Ja maar ik vraag me dus ook af of hij uberhaupt wel in mijn pc kan en of het meerwaarde heeft..Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:23:
Niet te duur, goede prijs/kwaliteit. Kijk eens 1 post boven je(is bij alternate)
Dit is mijn resultaat:Mr_Size schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:01:
Net ff CDM gedraaid.
[afbeelding]
[afbeelding]
edit: na nog de SSD tweak utility te hebben gedraaud (autotweak) zijn de waarden weer anders, read wat omlaag, maar write omhoogIk snap er ff niets meer van, wie kan helpen
[afbeelding]

Seq en 512k liggen bij mij een stuk hoger... Alleen jouw 4K en 4K QD32 write zijn wat beter.
Verwijderd
Dat komt omdat hij heeft getest op 3x1000MB, en jij op 5x1000MB.
Ik raad altijd 3x100MB aan.
Zoek de specificaties op van je PC. Als ie SATA ondersteunt moet het lukken. De meerwaarde ligt erin dat je PC veel sneller wordt. Lees anders wat reviews en dan weet je het.Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:25:
[...]
Ja maar ik vraag me dus ook af of hij uberhaupt wel in mijn pc kan en of het meerwaarde heeft..
Verwijderd
Thnx.. ik ga het even uitzoeken,.. Zal nu ff opzoeken waar ik kan vinden of hij wel al dan niet SATA ondersteunt..Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:54:
[...]
Zoek de specificaties op van je PC. Als ie SATA ondersteunt moet het lukken. De meerwaarde ligt erin dat je PC veel sneller wordt. Lees anders wat reviews en dan weet je het.
EDIT: Ik citeer: Aan de voorkant vinden we een kaartlezer en een e-Sata aansluiting. Aan aansluitingen geen gebrek dus!
Kan ik dus veronderstellen dat mijn pc SATA ondersteunt?
(I know, eigen inzet is een must, maar ik heb hier gewoon 0,0 verstand van. m.a.w. ben een dummy)
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 21:07 ]
Verwijderd
Je moet hem gewoon openschroeven en kijken hoeveel poorten je nog vrij hebt.

Maar als je eSATA hebt heb je ook SATA. De voorloper, PATA, kom je al jaren niet meer tegen. Het zit alleen nog als legacy op borden.
PATA is trouwens die aansluiting met 40 pinnen welke je instant krombuigt

Maar als je eSATA hebt heb je ook SATA. De voorloper, PATA, kom je al jaren niet meer tegen. Het zit alleen nog als legacy op borden.
PATA is trouwens die aansluiting met 40 pinnen welke je instant krombuigt
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 21:11 ]
Verwijderd
Thank you so much.. Ik ga 'm nu ff openschroeven en kijken wat ik aantref.Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:07:
Je moet hem gewoon openschroeven en kijken hoeveel poorten je nog vrij hebt.
[afbeelding]
Verwijderd
Oke ik heb even gekeken en er een foto van gemaakt:

Bij de 4 SATA-poorten staat: SATA 1, SATA 2, SATA 3 en SATA 4. Zoals je kunt zien heb ik nog 1 plekje vrij. Er kan dus een SSD op? Zo ja, dan de vraag welke jullie mij aanraden.. Alvast ontzettend bedankt
edit: sorry, ik moest mijn vorige bericht editen.. excuses

Bij de 4 SATA-poorten staat: SATA 1, SATA 2, SATA 3 en SATA 4. Zoals je kunt zien heb ik nog 1 plekje vrij. Er kan dus een SSD op? Zo ja, dan de vraag welke jullie mij aanraden.. Alvast ontzettend bedankt
edit: sorry, ik moest mijn vorige bericht editen.. excuses
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2011 21:31 ]
Verwijderd
De M4 van 64GB, de kington V+100 van 96GB, of de M4 van 128GB. zijn imo de beste keuzes op dit moment. De laatste kan je eventueel vervangen door de intel 320.
Verwijderd
Okeoke en die kan ik dus ook zonder problemen in mijn systeem zetten? Ik bedoel dus dat ze wel bij mijn processor etc passen en of er dus genoeg ruimte voor is..:PVerwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:38:
De M4 van 64GB, de kington V+100 van 96GB, of de M4 van 128GB. zijn imo de beste keuzes op dit moment. De laatste kan je eventueel vervangen door de intel 320.
hoi, wie kan mij helpen met een SSD.
Ik heb al wat zitten rond kijken en kwa budget kwam ik bij een 120GB SSD, tientje weer of minder maal ik niet om.
Maar ik kwam zelf bij de volgende 3 SSDs uit;
Vertex 3 120GB
Intel 320 120GB
Crusial M4 120GB
Ik weet dat de vertex 3 het snelste is maar, ik heb op de een of andere manier een vreemd voor genvoel bij de Vertex 3, kwa compatabiliteit en bugs en algemene kwaliteit, want ik heb er echt een gigantiesche hekel aan als iets niet werkt of ondersteunt wordt. Nu weet ik dat dit bij intel wel goed zit, maar deze is een stuk minder snel.
De crusial M4 is vergelijkbaar met de vertex 3 maar is deze qualitatief ook goed? Kan iemand mij iets opheldering geven op mijn theorien. Of zijn er nog andere betere SSDs die voor mij in aan merkeing komen.
En zit er nog verschil in de nands op de 3 SSDs?
EN ik ben niet bekend met de laatste nieuwtjes in SSD land, maar komt er binnen kort nog een nieuwe lijn uit waarvan ik geen weet heb? Ik weet dat dit met hardware niet relevant is, maar je weet maar nooit. Er kan volgende week maarzo een nieuwe lijn zijn intrede doen.
Ik heb al wat zitten rond kijken en kwa budget kwam ik bij een 120GB SSD, tientje weer of minder maal ik niet om.
Maar ik kwam zelf bij de volgende 3 SSDs uit;
Vertex 3 120GB
Intel 320 120GB
Crusial M4 120GB
Ik weet dat de vertex 3 het snelste is maar, ik heb op de een of andere manier een vreemd voor genvoel bij de Vertex 3, kwa compatabiliteit en bugs en algemene kwaliteit, want ik heb er echt een gigantiesche hekel aan als iets niet werkt of ondersteunt wordt. Nu weet ik dat dit bij intel wel goed zit, maar deze is een stuk minder snel.
De crusial M4 is vergelijkbaar met de vertex 3 maar is deze qualitatief ook goed? Kan iemand mij iets opheldering geven op mijn theorien. Of zijn er nog andere betere SSDs die voor mij in aan merkeing komen.
En zit er nog verschil in de nands op de 3 SSDs?
EN ik ben niet bekend met de laatste nieuwtjes in SSD land, maar komt er binnen kort nog een nieuwe lijn uit waarvan ik geen weet heb? Ik weet dat dit met hardware niet relevant is, maar je weet maar nooit. Er kan volgende week maarzo een nieuwe lijn zijn intrede doen.
[ Voor 3% gewijzigd door jbkappirossi op 25-07-2011 21:56 ]
NOFI, maar weet je wel zeker dat je niet iemand in je omgeving vraagt om even te helpen bij het installeren?Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:45:
[...]
Okeoke en die kan ik dus ook zonder problemen in mijn systeem zetten? Ik bedoel dus dat ze wel bij mijn processor etc passen en of er dus genoeg ruimte voor is..:P
@ jbkappirossi, op de meeste van je vragen kun je antwoorden vinden in deze thread. Er zijn veel mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou de M4 nemen. Er komt binnenkort waarschijnlijk geen nieuw model aan.
Om een lang verhaal kort te maken: ik zou de M4 nemen. Er komt binnenkort waarschijnlijk geen nieuw model aan.
Verwijderd
NOFI? Jaa ik denk dat dat meer dan een goed plan is, haha.DJ-Jumbo schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:54:
[...]
NOFI, maar weet je wel zeker dat je niet iemand in je omgeving vraagt om even te helpen bij het installeren?
bedankt, daar heb ik wat aan.Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:56:
@ jbkappirossi, op de meeste van je vragen kun je antwoorden vinden in deze thread. Er zijn veel mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan.
Dus het klopt wel dat ik lees over de Vertex 3 dat deze nogal wat satan problemen heeft.
Kun je me misschien ook zo vertellen welke nm nands er op de SSDs zitten?
en zij er ook nog 34 nm SSDs die vergelijbare snelheid hebben. Of moet ik gewoon de Crusial M4 hebben?
(no flame intended)Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 21:56:
[...]
NOFI? Jaa ik denk dat dat meer dan een goed plan is, haha.
Dat ik het niet lullig bedoel.
Het inbouwen als alles volgens plan verloopt is een eitje, maar in geval van "complicaties" is een backup wel handig, Overigens kun je op Youtube goede inbouw filmpjes volgens (howto build in a SSD).
Het probleem zit hem meer in de Sandforce controller, ohw hou dit topic een week of 2 in de gaten en je bent expertjbkappirossi schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:00:
[...]
bedankt, daar heb ik wat aan.
Dus het klopt wel dat ik lees over de Vertex 3 dat deze nogal wat satan problemen heeft.
en zij er ook nog 34 nm SSDs die vergelijbare snelheid hebben. Of moet ik gewoon de Crusial M4 hebben?
Crucial M4 en Vertex 3 gebruiken 25nm NAND.jbkappirossi schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:00:
[...]
Crucial C300 en Intel 510 gebruiken 34nm NAND.
Alleen als je een extreme gebruiker bent zie ik wel een voordeel van 34nm NAND.
De Vertex 3 is nog een beetje onbekende factor. De Vertex 2 betrouwbaarheid is erg slecht. De meeste problemen van de Vertex 3 lijken inmiddels opgelost. Daar hebben ze wel veel firmware updates voor nodig gehad.
[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 22:05 ]
Verwijderd
Oh, haha ik vat niet snel iets lullig op hoor..DJ-Jumbo schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:00:
[...]
(no flame intended)
Dat ik het niet lullig bedoel.
Het inbouwen als alles volgens plan verloopt is een eitje, maar in geval van "complicaties" is een backup wel handig, Overigens kun je op Youtube goede inbouw filmpjes volgens (howto build in a SSD).
aah oke, Ja ik heb me hier nooit echt in verdiept. ik lees wel veel, maar ik zit meer in een ander hoek op tweakersDJ-Jumbo schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:01:
[...]
Het probleem zit hem meer in de Sandforce controller, ohw hou dit topic een week of 2 in de gaten en je bent expert
Shit nu geef je me nog een optiePhilflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:02:
[...]
Crucial M4 en Vertex 3 gebruiken 25nm NAND.
De Vertex 3 is nog een beetje onbekende factor. De Vertex 2 betrouwbaarheid is erg slecht. De aanloop problemen van de Vertex 3 lijken inmiddels opgelost.
Maar hoe kan ik het slijtage verschil het beste zien dan tussen de M4 en de 510?
edit een tientje meer of minder is niet zo erg, maar 50euro tussen de M4 en 510 word toch al wel veel
[ Voor 5% gewijzigd door jbkappirossi op 25-07-2011 22:08 ]
Aanstaan maakt niet uit. 50GB aan torrents downloaden per dag wel. Over het algemeen zeggen ze 3000 write cycles voor 25nm, 5000 voor 34nm.jbkappirossi schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:06:
[...]
Shit nu geef je me nog een optie,want mijn PC staat het grootste gros van de dag aan.
Maar hoe kan ik het slijtage verschil het beste zien dan tussen de M4 en de 510?
C300 is ook prima hoor.jbkappirossi schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:06:
[...]
edit een tientje meer of minder is niet zo erg, maar 50euro tussen de M4 en 510 word toch al wel veel.
[ Voor 22% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 22:09 ]
nou, dat red ik op een goede dag wel. ook wel meer.
Maar ik heb ook nog een Spinpoint F3 raid0 opstelling waar nu mijn OS op staat.
Dan zou ik de download folder directory van grabit ook op de HDD raid0 opstelling kunnen zetten.
Dan slijt de SSD toch niet?
edit; welke is sneller op mutitask gebied dan?
Want dat is de voornaamste reden voor een SSD, want ik trek het gewoon niet langer meer als mij processor op 5% staat te draaien en dat de PC bijna vast slaat, omdat de schijf aan het rarren en parren is.
Maar ik heb ook nog een Spinpoint F3 raid0 opstelling waar nu mijn OS op staat.
Dan zou ik de download folder directory van grabit ook op de HDD raid0 opstelling kunnen zetten.
Dan slijt de SSD toch niet?
edit; welke is sneller op mutitask gebied dan?
Want dat is de voornaamste reden voor een SSD, want ik trek het gewoon niet langer meer als mij processor op 5% staat te draaien en dat de PC bijna vast slaat, omdat de schijf aan het rarren en parren is.
[ Voor 37% gewijzigd door jbkappirossi op 25-07-2011 22:17 ]
Dat zal geen verschil maken. In real world performance ga je maar weinig verschil tussen die verschillende schijven merken. Maw: ze gaan allemaal even awesome zijn als je nu nog met HDD's werkt
.
Die 100mb/s meer of minder zul je niet snel merken, die accestime daarentegen, dat voel je meteen.
Die 100mb/s meer of minder zul je niet snel merken, die accestime daarentegen, dat voel je meteen.
[ Voor 20% gewijzigd door Qurius op 25-07-2011 22:59 ]
Wellicht eerst de specs van die PC eens posten (OS, geheugen, sata controller). Een SSD lijkt me haast zeker een geweldige upgrade: juist oude, compatible systemen profiteren er veel van. Bijvoorbeeld op het werk wat "antieke" HP systemen nieuw leven in geblazen: voor het doel (normaal gebruik) doen die systemen het nu juist beter dan "krachtigere" systemen met een HDD.Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:02:
Oh, haha ik vat niet snel iets lullig op hoor..Ja, inderdaad.. eigenlijk heb ik ook (veel te) weinig verstand van SSD's... die medion die ik 1,5 week gekocht heb, had ik bij de aldi gekocht voor maar 250 euro (was 579) weet dus niet echt of het waard is om daar een SSD in te zetten.. Ik twijfel een beetje en bij twijfel kan ik zoiets dan beter niet doen.. (A)
Met name het geheugen moet wel enigzins voldoende zijn imho, anders belast je de SSD nogal (afhankelijk van je OS).
Je kan ook nog posten van je er van verwacht. Je zal bijv. niet ineens huidige games goed kunnen draaien. Maar sneller opstarten en een betere reactietijd van je applicaties zal zeker haalbaar zijn.
Ik heb ook getest op 3x100 MBVerwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:47:
Maar wat vind je verder van mijn 'waardes'?
edit: ff ter vergelijking de test met mn samsung HDD gedaan en het verschil is idd vooral bij de 4k read en write enorm

[ Voor 32% gewijzigd door Mr_Size op 25-07-2011 23:45 ]
bedankt jongens, tot zover. op dit moment heeft de M4 de eerste prioriteit op mijn lijstje.
Ik kan dit wel beamen._H_G_ schreef op maandag 25 juli 2011 @ 23:22:
[...]
Wellicht eerst de specs van die PC eens posten (OS, geheugen, sata controller). Een SSD lijkt me haast zeker een geweldige upgrade: juist oude, compatible systemen profiteren er veel van. Bijvoorbeeld op het werk wat "antieke" HP systemen nieuw leven in geblazen: voor het doel (normaal gebruik) doen die systemen het nu juist beter dan "krachtigere" systemen met een HDD.
Met name het geheugen moet wel enigzins voldoende zijn imho, anders belast je de SSD nogal (afhankelijk van je OS).
Je kan ook nog posten van je er van verwacht. Je zal bijv. niet ineens huidige games goed kunnen draaien. Maar sneller opstarten en een betere reactietijd van je applicaties zal zeker haalbaar zijn.
Onlangs een Crucial M4 128 GB in en stuk computer antiek gestopt (zie beneden voor specs) en daar waar het met de 320 GB SATA WD schijf voor het OS een stroperig gebeuren was (lange laadtijd van apps, zonder zware cpu belasting en voldoende vrij geheugen) schiet het nu met de SSD weer lekker op. Het voelt weer zo soepeltjes aan dat de beoogde nieuwe pc echt op de langere baan wordt geschoven. Hardcore gaming is er niet echt meer bij dus daar heb ik de snelheid niet voor nodig, voor video encoding/transcoding wellicht wel, maar dat is geen dagelijks gebeuren.
PC setup:
Asus P5N7A-VM, E6600 @3.2 GHz (Corsair H50), 8192 MB DDR2, Crucial M4 128 GB SSD, 4 x 1TB SATA data array, Asus 8800GTS, Onboard NIC and sound, SyncMaster 22" Wide, NEC DVD fikkertje, Antec Performance One P183
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:47:

Dan liggen mijn waardes allemaal hoger dan die van hem. Kan dit ook niet komen door de rest van de specificaties van de pc?
Hm toch vreemd, die waardes die jij haalt zijn idd beter. Ik heb alle stappen doorlopen uit dit verhaal: http://www.pc-helpforum.b...or-gebruik-van-een-31445/Dreamwire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:01:
[...]
[afbeelding]
Dan liggen mijn waardes allemaal hoger dan die van hem. Kan dit ook niet komen door de rest van de specificaties van de pc?
Heb jij bij die SSD tweak utility ook gewoon "auto tweak settings" aangeklikt en verder niks?
Laatst bleek uit een artikel van Tomshardware dat die tweaks net zo vaak nadelige effecten hebben als voordelige. Het ligt er maar net aan welke SSD is. Als je tweaks gaat toepassen doe je er het beste aan iedere keer even de invloed te meten met CDM.
Eens dat je het steeds moet testen, dat heb ik tot nu toe ook gedaan. Maar Dreamwire heeft dezelfde SSD en schijnbaar dezelfde tweaks als ik doorgevoerd, maar bij mij blijven de prestaties nog achter bij de zijne.Philflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:34:
Laatst bleek uit een artikel van Tomshardware dat die tweaks net zo vaak nadelige effecten hebben als voordelige. Het ligt er maar net aan welke SSD is. Als je tweaks gaat toepassen doe je er het beste aan iedere keer even de invloed te meten met CDM.
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik ben al zeer tevreden over de SSD tot nu toe.
Maar goed we zitten op tweakers, dus ik wil er uit halen wat er in zit
Klopt, wat ik gedaan heb:Mr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:31:
[...]
Hm toch vreemd, die waardes die jij haalt zijn idd beter. Ik heb alle stappen doorlopen uit dit verhaal: http://www.pc-helpforum.b...or-gebruik-van-een-31445/
Heb jij bij die SSD tweak utility ook gewoon "auto tweak settings" aangeklikt en verder niks?
- Clean instal Windows 7 64bits.
- SSD Tweaker "auto tweak setting" - restart.
- Daarna de tutorial op die website gevolgd of alles zo stond.
- Toen alle Windows updates gedownload en geïnstalleerd.
- En als laatste alle normale programma's. (Winamp, Spotify, Office, MSN etc)
Wat zijn eigenlijk SSD's voor een heel schappelijke prijs, niet te groot (64 GB) (wordt gebruikt in mijn ESXi-server) met zeer goede garbage collection?
Ja same hereDreamwire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:49:
[...]
Klopt, wat ik gedaan heb:
- Clean instal Windows 7 64bits.
- SSD Tweaker "auto tweak setting" - restart.
- Daarna de tutorial op die website gevolgd of alles zo stond.
- Toen alle Windows updates gedownload en geïnstalleerd.
- En als laatste alle normale programma's. (Winamp, Spotify, Office, MSN etc)
Clean install gedaan, tutorial gevolgd en de auto tweak setting gedraaid.
Misschien heb ik niet de juiste drivers ofzo?
Ik heb eigenlijk niks qua drivers geïnstalleerd voor de SSD of het mainboard.Mr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:03:
[...]
Ja same here![]()
Clean install gedaan, tutorial gevolgd en de auto tweak setting gedraaid.
Misschien heb ik niet de juiste drivers ofzo?
Ok, daar kan het hem dan ook niet inzitten lijkt meDreamwire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:08:
[...]
Ik heb eigenlijk niks qua drivers geïnstalleerd voor de SSD of het mainboard.
Iemand nog ideeën?
Welke waarden zijn precies te laag?
Zie mijn plaatjes van m'n post enkele pagina's terug:Philflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:44:
Welke waarden zijn precies te laag?
Mr_Size schreef op maandag 25 juli 2011 @ 20:01:
Net ff CDM gedraaid.
[afbeelding]
[afbeelding]
edit: na nog de SSD tweak utility te hebben gedraaud (autotweak) zijn de waarden weer anders, read wat omlaag, maar write omhoogIk snap er ff niets meer van, wie kan helpen
[afbeelding]
Ik zat vanaf mijn telefoon te lezen, dan is het niet zo makkelijk te zien. Ik zou dan ook nog een andere post erbij moeten gaan zoeken om er achter te komen wat je nu precies te laag vind.Mr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 10:51:
[...]
Zie mijn plaatjes van m'n post enkele pagina's terug:
Ik ben nu weer achter mijn PC. Ik neem aan dat je ontevreden bent over je sequentiele prestaties?
Heb je iemand gevonden met een vergelijkbare chipset? wat haalt hij voor een waarden?
Zoals ik al vaker heb gezegd doen veel tweaks meer kwaad dan goed. Met name write caching kan schrijf prestaties aardig in de war schoppen.
Ik heb mijn waardes vergeleken met die van Dreamwire. Ik weet niet welke chipset hij heeft, maar hij heeft precies hetzelfde getweaked aan de SSD als ik. Verder heb ik de productreview van Swordlord gelezen en hij haalt ook hogere waardes: http://members.home.nl/larosh/review/CMDPPM.jpgPhilflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:16:
[...]
Ik zat vanaf mijn telefoon te lezen, dan is het niet zo makkelijk te zien. Ik zou dan ook nog een andere post erbij moeten gaan zoeken om er achter te komen wat je nu precies te laag vind.
Ik ben nu weer achter mijn PC. Ik neem aan dat je ontevreden bent over je sequentiele prestaties?
Heb je iemand gevonden met een vergelijkbare chipset? wat haalt hij voor een waarden?
Zoals ik al vaker heb gezegd doen veel tweaks meer kwaad dan goed. Met name write caching kan schrijf prestaties aardig in de war schoppen.
Hij haalt hogere seq prestaties en ook zijn 4k read is beter.
Dat is belangrijke info. AMD, Intel, Nvidia, Marvell leveren vaak andere waarden op.
Philflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:22:
Ik heb mijn waardes vergeleken met die van Dreamwire. Ik weet niet welke chipset hij heeft, maar hij heeft precies hetzelfde getweaked aan de SSD als ik. Verder heb ik de productreview van Swordlord gelezen en hij haalt ook hogere waardes: http://members.home.nl/larosh/review/CMDPPM.jpg
Hij haalt hogere seq prestaties en ook zijn 4k read is beter.
Ik draai intel:Mr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:20:
Dat is belangrijke info. AMD, Intel, Nvidia, Marvell leveren vaak andere waarden op.
[...]
Proc: i7-950 Intel Core i7 950 - 3.06GHz FSB 1333 8MB LGA1366
Mainboard: Asus mainboard P6T Deluxe V2 - X58 - s1366 - ATX 1
[ Voor 10% gewijzigd door DeEindbaas op 26-07-2011 11:27 ]
Het gaat hier een oude laptop van mijn ouders waar ze eigenlijk alleen hun e-mail op bekijken, internetbankieren en een website opstarten. De laptop waar ik het hier over heb is een Dell C640 (P4M 1.8 Ghz, Intel 845MP Chipset, 768 MB, ATi 7500 Mobile en 80GB PATA 7200 rpm HDD). Eigenlijk zit er al aan te denken mijn ouders een nieuwe laptop te geven maar zag nu voor €66 een PATA SSD (pricewatch: Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC 32GB) wat ik een prima investering vind voor die laptop omdat het niet meer is wat mijn ouders nodig hebben.
• Welk OS gebruik je?
Windows XP (SP3)
Office 2007 en Internet Explorer 8. Niets bijzonders dus eigenlijk.
De enige optie is eigenlijk deze SSD omdat de 64GB versie €116 is en mijn ouders dat toch niet gaan gebruiken. Die 80GB PATA HDD zit ook amper vol...
Op Tweakers staat wel een review van Nats_DV waardoor ik getriggerd werd om dit als mogelijke oplossing aan te dragen bij mijn ouders. Op internet kon ik niet veel vinden over een vergelijking van een PATA SSD / 7200rpm HDD, dit gaat bijna allemaal over desktop-PC’s en hier hebben we het over een laptop. Het opstarten van Windows duurt echt een paar minuten, ook Word duurt meer dan een halve minuut en IE meer dan een minuut. Om maar niet te spreken van het switchen tussen de tabbladen…
Zou het het waard zijn om deze investering te doen? Of het dus snelheidswinst oplevert t.o.v. de 7200rpm?
Het gaat hier een oude laptop van mijn ouders waar ze eigenlijk alleen hun e-mail op bekijken, internetbankieren en een website opstarten. De laptop waar ik het hier over heb is een Dell C640 (P4M 1.8 Ghz, Intel 845MP Chipset, 768 MB, ATi 7500 Mobile en 80GB PATA 7200 rpm HDD). Eigenlijk zit er al aan te denken mijn ouders een nieuwe laptop te geven maar zag nu voor €66 een PATA SSD (pricewatch: Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC 32GB) wat ik een prima investering vind voor die laptop omdat het niet meer is wat mijn ouders nodig hebben.
• Welk OS gebruik je?
Windows XP (SP3)
Office 2007 en Internet Explorer 8. Niets bijzonders dus eigenlijk.
De enige optie is eigenlijk deze SSD omdat de 64GB versie €116 is en mijn ouders dat toch niet gaan gebruiken. Die 80GB PATA HDD zit ook amper vol...
Op Tweakers staat wel een review van Nats_DV waardoor ik getriggerd werd om dit als mogelijke oplossing aan te dragen bij mijn ouders. Op internet kon ik niet veel vinden over een vergelijking van een PATA SSD / 7200rpm HDD, dit gaat bijna allemaal over desktop-PC’s en hier hebben we het over een laptop. Het opstarten van Windows duurt echt een paar minuten, ook Word duurt meer dan een halve minuut en IE meer dan een minuut. Om maar niet te spreken van het switchen tussen de tabbladen…
Zou het het waard zijn om deze investering te doen? Of het dus snelheidswinst oplevert t.o.v. de 7200rpm?
Beste (meest agressieve) GC: Kingston V+ 100 en Kingston V+.HyperBart schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:51:
Wat zijn eigenlijk SSD's voor een heel schappelijke prijs, niet te groot (64 GB) (wordt gebruikt in mijn ESXi-server) met zeer goede garbage collection?
Ook goed, iets minder aggressief: Samsung 470
Overigens is er een grote kans dat een iets gedegradeerde Samsung 470 nog altijd sneller is dan een Kingston V+ 100.
Dat heeft naar mijn menig niets te maken met die 7200rpm harde schijf. Een goede schone installatie moet XP in minder dan ~30 seconde opstarten.ArieR schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:30:
Het opstarten van Windows duurt echt een paar minuten, ook Word duurt meer dan een halve minuut en IE meer dan een minuut. Om maar niet te spreken van het switchen tussen de tabbladen…
Heb je een clean install al geprobeerd?
[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 26-07-2011 11:36 ]
Zou dan de verklaring kunnen zijn dat de Kingston beter werkt op een intel chipset?Dreamwire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:26:
[...]
[...]
Ik draai intel:
Proc: i7-950 Intel Core i7 950 - 3.06GHz FSB 1333 8MB LGA1366
Mainboard: Asus mainboard P6T Deluxe V2 - X58 - s1366 - ATX 1
Verwijderd
ArieR schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:30:
*knip*
SSD-controller JMicron JMF602
Die moet je dus niet nemen. Deze controller is de reden dat de naam 'jmicron' is weggelaserd op de huidige SSD's vanwege de onherstelbare reputatieschade aan dat merk. Grote kans dat een 80BG PATA schijfje een betere gebruikservaring bied.
Probeer inderdaad een clean instal, en kijk of de schijf nog in UDMA mode staat, en niet in PIO.
@ ArieR, ja post anders eens een Crystal Disk Info en HDtune shot.
En alle tweaks die je toepast kunnen een averechts effect hebben. Een werkende tweak voor Intel kan tegen over gesteld effect hebben voor AMD en vice versa. Er is een apart topic voor SSD + AMD.
Overigens vind ik wel dat jouw seq. prestaties hoger moeten. Maar ik ben het overzicht kwijt. Ik zou wel eens willen weten wat je krijgt met een clean install Windows 7 zonder enige tweaks.
Dat kan zeker. Vandaar mijn suggestie om te vergelijken met mensen die ook een AMD chipset hebben.Mr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:34:
[...]
Zou dan de verklaring kunnen zijn dat de Kingston beter werkt op een intel chipset?
En alle tweaks die je toepast kunnen een averechts effect hebben. Een werkende tweak voor Intel kan tegen over gesteld effect hebben voor AMD en vice versa. Er is een apart topic voor SSD + AMD.
Overigens vind ik wel dat jouw seq. prestaties hoger moeten. Maar ik ben het overzicht kwijt. Ik zou wel eens willen weten wat je krijgt met een clean install Windows 7 zonder enige tweaks.
[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 26-07-2011 11:41 ]
Clean win7 install en nog zonder tweaks was het eerste plaatje:Philflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:40:
@ ArieR, ja post anders eens een Crystal Disk Info en HDtune shot.
[...]
Dat kan zeker. Vandaar mijn suggestie om te vergelijken met mensen die ook een AMD chipset hebben.
http://imageshack.us/photo/my-images/843/cdmtest1.jpg/
Toen had ik net Windows geïnstalleerd en voor het eerst CDM gedraaid. Ik ga wel ff kijken of ik in dat andere topic mensen kan vinden die een vergelijkbare chipset hebben als ik.
Toen had je echt geen enkele tweak toegepast? (ik vraag het nog een keer omdat het lijkt dat write caching is veranderdMr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:45:
[...]
Clean win7 install en nog zonder tweaks was het eerste plaatje:
http://imageshack.us/photo/my-images/843/cdmtest1.jpg/
Toen had ik net Windows geïnstalleerd en voor het eerst CDM gedraaid. Ik ga wel ff kijken of ik in dat andere topic mensen kan vinden die een vergelijkbare chipset hebben als ik.
En je had al je AMD chipset drivers geinstalleerd?
Ik zweer hetPhilflow schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:48:
[...]
Toen had je echt geen enkele tweak toegepast? (ik vraag het nog een keer omdat het lijkt dat write caching is veranderd)
En je had al je AMD chipset drivers geinstalleerd?
Ik had toen ook al mn mobo drivers installed ja (gewoon van het cdtje dat bij mobo zat)
edit: zit ff te kijken op dat SSD + AMD topic. Er wordt gerept over AHCI drivers, ik neem aan dat die bij mij zijn geïnstalleerd met de mobo drivers?
[ Voor 15% gewijzigd door Mr_Size op 26-07-2011 11:54 ]
En in de bios moet je IDE even veranderen naar AHCI (je moet daarna wel weer een clean instal doen)Mr_Size schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:50:
[...]
Ik zweer het![]()
Ik had toen ook al mn mobo drivers installed ja (gewoon van het cdtje dat bij mobo zat)
edit: zit ff te kijken op dat SSD + AMD topic. Er wordt gerept over AHCI drivers, ik neem aan dat die bij mij zijn geïnstalleerd met de mobo drivers?
ik ben toch nog wat aan het rond kijken geweest en wat ik er tot zover van begrijp is dat de Intel 510 gewoon simpel gezegt de beste SSD van de laatste generatie is?Philflow schreef op maandag 25 juli 2011 @ 22:02:
[...]
Crucial M4 en Vertex 3 gebruiken 25nm NAND.
De Vertex 3 is nog een beetje onbekende factor. De Vertex 2 betrouwbaarheid is erg slecht. De meeste problemen van de Vertex 3 lijken inmiddels opgelost. Daar hebben ze wel veel firmware updates voor nodig gehad.
Hier mij theorie;
De meeste reviews zijn gebaseerd op een lichtelijk gefragmenteerde SSDs.
SSD in het systeem, OS erop en dan Benchmarks draaien.
Maar wat nu als de SSD een aantal dagen in gebruik is en aardig wat bestanden gekopieerd zijn.
Dan worden toch ook een SSD minder snel? EN dan kloppen dus eigenlijk geen 1 van die reviews.
Of ben ik nou kompleet los geslagen over wat ik nu zeg?
Zo niet, hier is te zien dat de Intel de M4 zijn ass whooped.
Want eigenlijk worden die reviews dus alleen maar gebaseerd op Peak performance en ongefragmenteerde SSDs.
http://www.tomshardware.c...-realssd-c400,2908-4.html
[ Voor 3% gewijzigd door jbkappirossi op 26-07-2011 12:40 ]
Had ik al gedaan voordat ik windows ging installenDreamwire schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:01:
[...]
En in de bios moet je IDE even veranderen naar AHCI (je moet daarna wel weer een clean instal doen)
Dank voor de snelle reacties! Ik doe weer een clean-install en ga dan eens bechmarken. Anders wordt het gewoon een nieuwe laptop. Iedere keer opnieuw installeren omdat dat ding traag is komt ook een beetje mijn neus uit en gelukkig is dat niet omdat mijn ouders overal op ja drukken 'to fix their PC'!
Verwijderd
Je vergelijkt nu synthetische snelheden, tussen 2 schijven van 256GiB. Waarvan de eerste tot 234GiB is gevuld, en de tweede tot 238GB.jbkappirossi schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:02:
Zo niet, hier is te zien dat de Intel de M4 zijn ass whooped.
Want eigenlijk worden die reviews dus alleen maar gebaseerd op Peak performance en ongefragmenteerde SSDs.
Les 1 van SSD reviews: vertrouw nooit op synthetische snelheden.
De M4 heeft bovendien als nadeel dat hij op garbage collection vetrouwt. Als je 24 uur per dag bezig bent met je drive van kant maken is de M4 inderdaad een slechte keuze. Maar A) dat wisten wel al lang. En B) dat doet niemand.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 12:46 ]
Dat zou ik niet zeggen. Zie hier 5 pagina's:jbkappirossi schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:02:
[...]
ik ben toch nog wat aan het rond kijken geweest en wat ik er tot zover van begrijp is dat de Intel 510 gewoon simpel gezegt de beste SSD van de laatste generatie is?
http://www.hardwareheaven...review-install-times.html
Nog even los van het feit of het waar is, ALS het waar is dan heeft de SSD met de beste random prestaties hier minder last van. M.a.w. Crucial M4 > Intel 510.De meeste reviews zijn gebaseerd op een lichtelijk gefragmenteerde SSDs.
SSD in het systeem, OS erop en dan Benchmarks draaien.
Maar wat nu als de SSD een aantal dagen in gebruik is en aardig wat bestanden gekopieerd zijn.
Dan worden toch ook een SSD minder snel?
Mijn tip: neem reviews die geen enkele real world benchmark doen met een flinke korrel zout. Hier heb je wel real world benchmarks:Zo niet, hier is te zien dat de Intel de M4 zijn ass whooped.
http://www.hardwareheaven...review-install-times.html
http://www.notebookreview...review=ocz+vertex+3+120gb
Overigens denk ik niet dat er ook maar iemand een verschil kan merken tussen Intel 510, Crucial C300 en M4 of Vertex 3 Maxiops. Die voelen allemaal zo snel aan. De verschillen zijn te klein om zonder stopwatch of benchmarksoftware te merken. Ik zou dus beslissen op andere gronden: kwaliteit, prijs en garantie.
[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 26-07-2011 12:50 ]
hoe meer de SSDs gefragmenteerd raken aan het eind van de tests nadat ze die 1GB 7GB, 18GB files gekopieerd hebben, hoe sneller de intel word ten opzichte van de andere SSDs .
Dat is wat ik bedoelde! niet de benchmarks die alleen peak performance meten.
Maar hoe goed kunnen de verschillende SSDs de read en write snelheid vasthouden naarmate ze gefragmenteerd geraken. want daar gaat het toch om?
http://www.hardwareheaven...view-file-copy-tests.html
Dit bedoel ik, hier kun je zien dat een USED intel sneller is. door de beter carbage nogwat
Dat is wat ik bedoelde! niet de benchmarks die alleen peak performance meten.
Maar hoe goed kunnen de verschillende SSDs de read en write snelheid vasthouden naarmate ze gefragmenteerd geraken. want daar gaat het toch om?
http://www.hardwareheaven...view-file-copy-tests.html
Dit bedoel ik, hier kun je zien dat een USED intel sneller is. door de beter carbage nogwat

[ Voor 15% gewijzigd door jbkappirossi op 26-07-2011 13:07 ]
Sequentiele waarden met 0 fill data zijn onbelangrijk. De Intel is beter sequentieel, de Crucial beter met random.jbkappirossi schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:00:
PS. Uit het plaatje dat je post blijkt juist dat de M4 geen prestaties verliest.
[ Voor 33% gewijzigd door Philflow op 26-07-2011 13:22 ]
Verwijderd
Je moet niet naar hoge getalletjes kijken. Maar naar de praktijktesten. Mijn X25-M boot windows sneller dan de M4. Waarom? Omdat dat getalletje wat er bij ATTO uit komt rollen helemaal niets zegt over de prestaties in de praktijk.
nouja, dat word nog even wat lezen dus. Ik dacht echt dat de intel naarmate de SSD gefragmenteerd raakt sneller is dan de M4.
Niet dat ik wil dat de Intel sneller is, want dit scheeld mij dan 50eurie op een 120GB versie
Niet dat ik wil dat de Intel sneller is, want dit scheeld mij dan 50eurie op een 120GB versie
[ Voor 28% gewijzigd door jbkappirossi op 26-07-2011 13:29 ]
Heeft de OCZ Agility 3 met SandForce SF2281 controller nu wel een goede Garbage collection? Ik kan dat niet vinden.
Ik heb nu een Kingston SSDNow V Series SNV125-S2/30GB in mijn Asus A72JK (School verplichtingen) zitten waarmee ik Windows 7 Ultimate in 20-25 seconden, kan dat nog sneller met een andere SSD of is dit maximaal?
Verwijderd
Ja. Maar koop alsjeblieft een agility 3. De M4 is een veel beter totaalplaatje.wiebjuh16 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:12:
Heeft de OCZ Agility 3 met SandForce SF2281 controller nu wel een goede Garbage collection? Ik kan dat niet vinden.
Prima. Ik doe het in 22s als ik tel van bootloader tot mijn startpagina in firefox. Met een X25-m.melvinnie schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:16:
Ik heb nu een Kingston SSDNow V Series SNV125-S2/30GB in mijn Asus A72JK (School verplichtingen) zitten waarmee ik Windows 7 Ultimate in 20-25 seconden, kan dat nog sneller met een andere SSD of is dit maximaal?
Is dit de beste SSD voor onder de 90 euro met 60 GB?
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Ik kan hem kopen voor 70 inc. bij mycom.
Als iemand ook een 10 euro cadeaubon van mycom wil hebben, moet ie maar even roepen ^^
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Ik kan hem kopen voor 70 inc. bij mycom.
Als iemand ook een 10 euro cadeaubon van mycom wil hebben, moet ie maar even roepen ^^
Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88
Crucial M4 64GB is sneller en betrouwbaarder.Quan Vu schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:06:
Is dit de beste SSD voor onder de 90 euro met 60 GB?
10 euro is altijd leuk natuurlijkQuan Vu schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:06:
Maar als je een beetje terugleest in dit topic, zie je ook wat meer info mbt je voorstel voor een SSD.. en dan snap je ook wat Darkstone en Philflow bedoelen
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Bovendien heeft dat specifieke model eigenlijk maar 55GB, wat geformateerd slechts zo'n 51,2GB is. Niet echt veel dus:Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:08:
Dat is de meest onbetrouwbare SSD onder de 90 euro En ook de traagste.
http://www.storagereview....nm_review_oczssd22vtxe60g
Heb vandaag trouwens mijn Kingston 96GB ontvangen en ingebouwd. Windows opnieuw erop en whoppa. Ben nu al mijn games en andere bestanden weer aan het kopieren van externe harde schijf, maar wat start windows iig al lekker snel op
[ Voor 6% gewijzigd door Benotti op 26-07-2011 22:58 ]
We willen natuurlijk tijden horenBenotti schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:57:
[...]
Heb vandaag trouwens mijn Kingston 96GB ontvangen en ingebouwd. Windows opnieuw erop en whoppa. Ben nu al mijn games en andere bestanden weer aan het kopieren van externe harde schijf, maar wat start windows iig al lekker snel op
Hoeveel seconden van de druk op de knop tot een bruikbare desktop?
Edit: btw er staat een review op de frontpage van 120GB SSD's..
[ Voor 16% gewijzigd door Danny the dog op 27-07-2011 08:27 ]
Hierbij mijn specs:
Acer Aspire One 150-1570:
Intel® Atom™ processor N270 (1.60 GHz, 533 MHz FSB, 512 KB L2 cache)
Mobile Intel® 945GSE Express Chipset
120GB 2.5" hard disk drive
2 GB RAM
Dualboot Windows 7 / Backtrack 5
Budget +/-150 (maximaal 175)
SSD capaciteit gewenst: 120GB
Acer Aspire One 150-1570:
Intel® Atom™ processor N270 (1.60 GHz, 533 MHz FSB, 512 KB L2 cache)
Mobile Intel® 945GSE Express Chipset
120GB 2.5" hard disk drive
2 GB RAM
Dualboot Windows 7 / Backtrack 5
Budget +/-150 (maximaal 175)
SSD capaciteit gewenst: 120GB
[ Voor 7% gewijzigd door eagle00789 op 27-07-2011 09:06 ]
Ik ben van plan een SSD aan te schaffen van ~60 gb.
Als ik het goed heb is op dit moment de Crucial M4 64GB dan de beste keuze. Echter heb ik nog een moederbord met een SATA-300 aansluiting. Ga ik hier veel performance op verliezen? Benchmark scores maken me niet uit, maar de snelheden in de praktijk wel.
Als ik het goed heb is op dit moment de Crucial M4 64GB dan de beste keuze. Echter heb ik nog een moederbord met een SATA-300 aansluiting. Ga ik hier veel performance op verliezen? Benchmark scores maken me niet uit, maar de snelheden in de praktijk wel.
Verwijderd
Crucial M4 60GB op een SATA/300 controller is prima, je mist niet zoveel performance. Lijkt mij je beste keus. Veel performance voor weinig geld.
Snelheid boeit mij niet. Ik vond de prijs zo interessantVerwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:08:
Dat is de meest onbetrouwbare SSD onder de 90 euro En ook de traagste.
Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88
Ach, als het maar voor normaal gebruik is, zou ik ook de slechtste SSD die er voor dat geld te koop is aanschaffen.Quan Vu schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 18:56:
[...]
Snelheid boeit mij niet. Ik vond de prijs zo interessant. Maar ach, het is maar voor normaal gebruik xd.

Heb mijn Kingston 96GB bijna een weekje en heb al wat programma's geïnstalleerd.Danny the dog schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:15:
[...]
We willen natuurlijk tijden horen
Edit: btw er staat een review op de frontpage van 120GB SSD's..
De boottijd van een druk op de knop tot een bruikbare desktop is 31 à 32 seconden... Prima dus!
Echt een aanrader deze SSD.
Klinkt goed zeg... na 30 / 40 seconden al kunnen werken met je laptopje.. Dan pak je m tenminste nog eens "even" erbij. Even de cash back afwachten van Lenovo (€100,-) en dan deze SSD ervoor bestellen
Verwijderd
Bij mij doet hij 22s over het laden van mij firefox startpagina. Bios niet meegerekend.
Zonder SSD was dat 45s. Maar dan duurde het nog enige seconden voordat het echt vloeiend werkte.
Zonder SSD was dat 45s. Maar dan duurde het nog enige seconden voordat het echt vloeiend werkte.
Zo zeg... 45 seconden boot tijd met een normale HDD? Da's echt rap hoor....
De mijne doet er ca 2 minuten over (wel vanaf knopdruk, dus met bios) en dan heb ik er alleen office, firefox en avg (free) op gezet. Is natuurlijk wel de standaard WD Blue 320GB / 5400rpm.
De mijne doet er ca 2 minuten over (wel vanaf knopdruk, dus met bios) en dan heb ik er alleen office, firefox en avg (free) op gezet. Is natuurlijk wel de standaard WD Blue 320GB / 5400rpm.
Verwijderd
Klopt. Met een single-platter 320GB 7200rpm notebookschijfje.
Dat is overigens de snelste notebookschijf die ik ooit heb gezien. Hij doet 110mb/s in hdtune. De random reads zijn te verwachten slecht. (17ms-ish)
Dat is overigens de snelste notebookschijf die ik ooit heb gezien. Hij doet 110mb/s in hdtune. De random reads zijn te verwachten slecht. (17ms-ish)
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 22:45 ]
Zeer netjes! Wat voor merk / type is dat schijfje?
Verwijderd
Een Hitachi HTS725032A9A362. Maar doe geen moeite te google'n. volgens mij is-ie OEM only. Toen ik hem kreeg wist google helemaal niets over deze schijf.
Edit: ik vond nog wat oude benches van mij:

De schijf die ik daarvoor had, en daarvoor ook (onbetrouwbaar rotding
) zelfde specs, maar 2 platters.
Edit: ik vond nog wat oude benches van mij:

De schijf die ik daarvoor had, en daarvoor ook (onbetrouwbaar rotding

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 22:59 ]
Ok... Maar goed, ik ga er toch geen andere HDD inzetten. t Wordt een Kingston V100+ 96GB of een XT'tje...
Ben nog steeds niet overtuigd van dat ding, stom eigenlijk, want Phil's filmpje is bijv. echt indrukwekkend.
Btw... nu ik je toch aan de lijn heb
hoe zit het eigenlijk met slijtage / levensduur van een SSD?
Ik lees her en der verschillende verhalen.. Sommigen verslijten m binnen een jaar, bij anderen wordt ie ontzettend traag binnen een jaar en weer anderen claimen dat je zo'n ding niet versleten krijgt, zo lang je maar niet dagelijks grote hoeveelheden erop gaat downloaden en rarren en parren etc.
Kun jij wat duidelijkheid scheppen? Vind t toch een hoop geld wanneer ie maar een jaar of 2 fatsoenlijk mee zou gaan...
Ben nog steeds niet overtuigd van dat ding, stom eigenlijk, want Phil's filmpje is bijv. echt indrukwekkend.
Btw... nu ik je toch aan de lijn heb
Ik lees her en der verschillende verhalen.. Sommigen verslijten m binnen een jaar, bij anderen wordt ie ontzettend traag binnen een jaar en weer anderen claimen dat je zo'n ding niet versleten krijgt, zo lang je maar niet dagelijks grote hoeveelheden erop gaat downloaden en rarren en parren etc.
Kun jij wat duidelijkheid scheppen? Vind t toch een hoop geld wanneer ie maar een jaar of 2 fatsoenlijk mee zou gaan...
Verwijderd
Maakt niet uit. Ik heb nu 2.4TB geschreven in 5 maanden. Als ik die lijn doortrek bereikt mijn SSD zijn spec in het jaar 2037. Tegen die tijd zijn er broodroosters met meer opslag beschikbaar.
De kingston is rated op 3000 P/E cycles geloof ik. En omdat de wear leveling write amplification van de kingston historish slecht is zou je met dezelfde use case het jaar 2018 halen. Is dat voldoende? Vast wel.
2.4TB in 5 maanden is overigens _veel_, het gemiddelde is 7GB/dag. Ik haal 16GB/dag waarvan firefox de helft voor zijn rekening neemt..
De kingston is rated op 3000 P/E cycles geloof ik. En omdat de wear leveling write amplification van de kingston historish slecht is zou je met dezelfde use case het jaar 2018 halen. Is dat voldoende? Vast wel.
2.4TB in 5 maanden is overigens _veel_, het gemiddelde is 7GB/dag. Ik haal 16GB/dag waarvan firefox de helft voor zijn rekening neemt..
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 23:09 ]
Ik heb gereboot en dan via de F8 knop het opstartmenu ingegaan. Nadat ik de optie had gekozen om windows gewoon normaal op te starten, was ik binnen 15 seconden bij mijn desktopDanny the dog schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:15:
[...]
We willen natuurlijk tijden horen
Bij GTA IV duurt het laden van een level zo'n 26 seconden op mijn samsung raid opstelling. Vanaf mijn ssd was het in 19 seconden geladen. Ook Crysis en F1 2010 laden duidelijk een klapje sneller.
Kreeg zowaar meteen zin om zo'n tweede Kingston te bestellen om mijn ssd's ook in raid te draaien zodat ik meer games erop kwijt kan
Kun je SSD's wel in een RAID opstelling zetten?
Meh, de 'op voorraad' status van de intel 320 bij de Mycom schuift nu al een week lang elke dag een dag op..
Ik wil een 160GB intel 320 voor in m'n early 2008 macbook pro
zijn ze wellicht aan het wachten tot de nieuwe firmware uit is die de beruchte '8mb bug' gaat fixen?
zijn ze wellicht aan het wachten tot de nieuwe firmware uit is die de beruchte '8mb bug' gaat fixen?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Verwijderd
Ik zou sowieso even wachten op die nieuwe firmware als je hem in een macbook pro gaat zetten. De meeste meldingen van de 8mb bug komen namelijk van macbook pro gebruikers.Chiron schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 09:28:
Meh, de 'op voorraad' status van de intel 320 bij de Mycom schuift nu al een week lang elke dag een dag op..
Dit topic is gesloten.