Keep it calm...en lek mig de zuk
Ben wel benieuwd of de Agility/Vertex 3 met firmware 2.09 nu stabiel is. Ik heb er een hard hoofd in maar je weet maar nooit.Swordlord schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:14:
[...]
Oo wat vindt iedereen toch de Crucial m4 de beste keuze... Afgelopen pagina's zijn er in principe bijna alleen adviezen voor de Kingston V+100 96 GB eruit gegaan...
Dus zo subjectief wordt hier niet gekeken door de mensen hier.
Daarbij is de keuze voor de Crucial m4 waarschijnlijk voortgevloeid uit de problemen die er zijn bij andere drives en ook de prijs/performance die de M4 bied. Ook werd dit advies hier in dit topic al langer uitgegeven, dan de BBG review, ga maar eens terug bladeren en kijken naar de datums waarop de m4 in populariteit steeg hier.
Dat OCZ geen bugvrije SSD kan produceren is gewoon dat ze de foute basis gebruiken namelijk sandforce. Intel heeft opzicht niet zo'n grote reputatie schade geleden want de bug kan gefixed worden middels een firmware upgrade, zodra die er is, zou Intel weer naar zijn betrouwbaarheidskroon kunnen grijpen.
Dit is ook gebeurd bij de Crucial m4, want ook deze drive had problemen met vasthangertjes en rare trekjes, dit was te verwijten aan ruzie met de LPM functie van de Intel drivers. Deze bug was gelukkig eenvoudig te fixen als eindgebruiker, maar onderhanden is deze ook door een nieuwe firmware geheel opgelost.
Niks is bugvrij... er is altijd wel iets, alleen dat hoeft niet altijd merkbaar te zijn...
Als ze de betrouwbaarheid in orde krijgen zijn het wel prima SSDs.
Verwijderd
Er is nog geen update voor de 'bug', maar dat zal niet zo lang duren verwacht ik. Zelf heb ik ook een intel 320 160GB en het werkt nu een maand prima zonder snelheid verlies en problemen.kromme schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:35:
Jammer dat er geen 160 gig versie is van de m4. Denk dat ik vandaag de intel 320 ga bestellen. (deze moet ik dus gelijk updaten?).
Alleen als de stroomvoorziening niet betrouwbaar is en/of vaak uitvalt, bestaat de kans dat de 8 MB bug optreed.
Zoals bij elk opslagapparaat (ja ook de M4
Is deze SSD te combineren met het chipset in het model van vorig jaar?
Ik wil mijn harddisk gaan vervangen voor een 64 of 128GB SSD.
Ja dat is geen probleem.Justin2000 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:10:
Is deze SSD te combineren met het chipset in het model van vorig jaar?
pricewatch: Corsair Force 3 120GB
pricewatch: OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
De vertex 3 is toch weer wat duurder en die valt hier dus buiten.
Ik zit zelf te neigen naar de force 3 van Corsair, deze hadden wat problemen echter dat is allemaal gefixed volgens mij dus dat is geen reden om er niet voor te gaan.
Wellicht dat de mensen hier nog wat input hebben of de force 3 in deze prijsklasse de beste keuze zal zijn.
Ik wil graag een 120Gb exemplaar, minder niet.
Mijn systeem is als volgt:
Asrock P67 extreme 6 moederbord
i7 2600K@ 4.5ghz
Samsung F3 1TB schijf
AMD 5870 gpu
2x4GB DDR3
Windows 7 ultimate 64 bits
Niets is echt aan updates toe behalve dat ik me de laatste tijd echt begin te irriteren aan de harde schijf en merk dat deze echt traag begint te worden bij zoeken naar bestanden en het weg schrijven enz.. en hij begint ook wat meer geluid te maken.
Na enkele malen op een ander systeem gewerkt te hebben met een ssd zorgde er tevens voor dat ik dacht ja ik kan wel eeuwig wachten tot 1GB per euro verhouding er komt maar dan ben ik waarschijnlijk jaren verder dus vandaar de keuze om nu alsnog een ssd aan te gaan schaffen voor mijn OS enkele apps en wat games.
Liefhebber van Tweakers
We komen toch al aardig in de buurt?pino22 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 21:59:
ik kan wel eeuwig wachten tot 1GB per euro verhouding er komt maar dan ben ik waarschijnlijk jaren verder dus vandaar de keuze om nu alsnog een ssd aan te gaan schaffen voor mijn OS enkele apps en wat games.
96GB voor 114 euro... tja, ik zou zeggen close enough... En voor jouw toepassing toch voldoende groot?
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

[ Voor 32% gewijzigd door Philflow op 19-07-2011 22:17 ]
Ik wil wel zo'n beetje het meeste waar voor mijn geld ofcDanny the dog schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:15:
[...]
We komen toch al aardig in de buurt?
96GB voor 114 euro... tja, ik zou zeggen close enough... En voor jouw toepassing toch voldoende groot?
En als ik iets koop doe ik dat bij 4launch, en daar is de schijf al weer bijna 150 euro.
Tevens prefereer ik een 120GB schijf, had dat zie ik niet vermeld in mijn post zal het zo even doen.
bestaan er kwa snelheid betere schijven tot 180 euro dan die 3 die ik aan gaf? zo ja hoor ik het graag.
tevens wat is jullie opinie ten opzichte van de merken Corsair of OCZ?
Liefhebber van Tweakers
Tnx, neem aan dat de 120Gb modellen gelijkwaardig zullen presteren?Philflow schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:16:
@ Pino, kijk ook eens naar de Crucial M4, die presteert iets beter dan de Agility of Force.
[afbeelding]
Ik dacht aan de specs te zien dat er toch een groot gat zat tussen de M4 en de force maar dat is dus niet zo in de benchmarks?
Liefhebber van Tweakers
De Kingston is juist een voorbeeld van "veel waar voor je geld"pino22 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:18:
[...]
Ik wil wel zo'n beetje het meeste waar voor mijn geld ofc
En als ik iets koop doe ik dat bij 4launch,
Check voorgaande pagina's... er staat ook ergens een link naar een review, volgens mij zelfs van onze eigen Dr. Phil
[ Voor 28% gewijzigd door Danny the dog op 19-07-2011 22:32 ]
Dat komt omdat Sandforce drives hun topsnelheden alleen met 0 fill data halen. Met echte data, zoals in de benchmarks te zien, zijn ze langzamer.pino22 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:19:
[...]
Tnx, neem aan dat de 120Gb modellen gelijkwaardig zullen presteren?
Ik dacht aan de specs te zien dat er toch een groot gat zat tussen de M4 en de Corce maar dat is dus niet zo in de benchmarks?
Ps. 120GB modellen zijn iets langzamer dan 240GB.
leeg zijn ze sneller zoals de specificaties laten zien maar des te meer ze vol geraken des te trager ze worden en de M4 blijft meer op dezelfde snelheid werken als ik je goed begrijp.
Liefhebber van Tweakers
Zal eens gaan terug bladerenDanny the dog schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:20:
[...]
De Kingston is juist een voorbeeld van "veel waar voor je geld"
Check voorgaande pagina's... er staat ook ergens een link naar een review, volgens mij zelfs van onze eigen Dr. Phil
Liefhebber van Tweakers
Het word een M4 van 128GB ipv 1 van de ocz keuzes of een corsair force.
edit:
is het gewoon plug and play ? dus ik hoef niet allerlei vage tweaks te gebruiken om er het beste uit te halen wat helaas bij de oudere generaties wat ik las wel eens nodig was..( vooral onder vista)
[ Voor 48% gewijzigd door pino85 op 19-07-2011 22:41 ]
Liefhebber van Tweakers
An a day keeps the doctor away.
Als er sterretjes achter een product in de pricewatch staan, verwijzen die naar een productreview door een gebruiker. Dus.. ik zou zeggen, leef je uit, er staan heel wat sterren bij OCZ productenHardCoreGamer schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:45:
Ik heb nagedacht, en meer dan 300 is echt te veel voor een SSD, daarom zit ik telkens te denken aan een OCZ, maar omdat die zo vaak kapot is durf ik hem niet te kopen. Weet iemand hoe je een defect kan voorkomen? En is de RMA service van OCZ goed? Zijn er ook positieve mensen met deze OCZ schijven op dit forum?
Onder Win7 wordt t sowieso ondersteund.pino22 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:39:
is het gewoon plug and play ? dus ik hoef niet allerlei vage tweaks te gebruiken om er het beste uit te halen wat helaas bij de oudere generaties wat ik las wel eens nodig was..( vooral onder vista)
Bij de Kingston SSD's krijg je zelfs een schijfje met hard disk cloning software erbij... gooooooo Kingston..
[ Voor 29% gewijzigd door Danny the dog op 19-07-2011 23:02 ]
Liefhebber van Tweakers
Alleen de 96 GB versie van de Kingston V+100 bied een goede bang for buck, alle andere in serie zou ik niet aanraden door hun prijs.
Vraag mij niet waarom het 96 GB model zo scherp is geprijsd ten opzichte van alle andere in de serie maar het is gewoon zo, we zullen er maar gewoon dankbaar om zijn
Om even de juiste vergelijking op te stellen een link naar de V+100 128 GB en niet de V100 128 GB:
Schrik niet van de asociaal hoge prijs... hij is duurder dan een m4 128 GB...
pricewatch: Kingston V+100 128 GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Zelfs de 64 GB van de V+100 is niet aan te raden door zijn prijs want ook deze is belachelijk geprijsd, weer een stuk duurder dan een m4 64 GB.
pricewatch: Kingston V+100 64 GB
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Je komt dus niet om de Crucial m4 heen, zodra je een 64 GB of 128 GB drive wilt. Zo simpel als dat, daarbij is de drive ook sneller dan de Kingston V+100 op veel vlakken.
[ Voor 59% gewijzigd door Swordlord op 20-07-2011 01:46 ]
Moet je natuurlijk wel de goede link (stand alone drive) neerzetten... dan is de 128GB variant toch een tientje goedkoper dan de M4.Swordlord schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 01:27:
Even voor de goede orde.
Alleen de 96 GB versie van de Kingston V+100 bied een goede bang for buck, alle andere in serie zou ik niet aanraden door hun prijs.
Vraag mij niet waarom het 96 GB model zo scherp is geprijsd ten opzichte van alle andere in de serie maar het is gewoon zo, we zullen er maar gewoon dankbaar om zijn![]()
Om even de juiste vergelijking op te stellen een link naar de V+100 128 GB en niet de V100 128 GB:
Schrik niet van de asociaal hoge prijs... hij is duurder dan een m4 128 GB...
pricewatch: Kingston V+100 128 GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Zelfs de 64 GB van de V+100 is niet aan te raden door zijn prijs want ook deze is belachelijk geprijsd, weer een stuk duurder dan een m4 64 GB.
pricewatch: Kingston V+100 64 GB
Je komt dus niet om de Crucial m4 heen, zodra je een 64 GB of 128 GB drive wilt. Zo simpel als dat, daarbij is de drive ook sneller dan de Kingston V+100 op veel vlakken.
Voor een paar euro meer als desktop- of notebook- bundle
Als je slim wilt zijn, zorg dat je feiten kloppen...Danny the dog schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 08:40:
[...]
Moet je natuurlijk wel de goede link (stand alone drive) neerzetten... dan is de 128GB variant toch een tientje goedkoper dan de M4.
Voor een paar euro meer als desktop- of notebook- bundle
Kijk eens naar de links die jij post.... jij linked naar de V100's
Ik heb de link naar de V+100 standalone trouwens, dus kijk uit je doppen...
Verschil tussen de drives is marginaal, maar met name de random high I/O load "bug" is iets beter aangepakt bij de V+100 en hierdoor heeft de V+100 betere algemene performance met kleine random I/O.
De V100 was toegespitst op sequentiële performance, waar die ook hoger in is, maar enorm belabberd met random I/O
Want in feiten hebben ze dezelfde controller, alleen is in de V+100 een die shrink gedaan van de controller en een firmware update toegepast.
Nu jij... smartass...
@ Danny hieronder...
Ja ik vond dit nodig, want als jij slim probeert te zijn en mensen onjuist probeert te corrigeren over dingen wat overigens zeer ergerlijk is. Dan vind ik dat er iets gezegd van mag worden.
Want niks is meer frustrerend dan dat onjuiste dingen worden rondgeslingerd en mensen verkeerde adviezen of indrukken krijgen.
[ Voor 83% gewijzigd door Swordlord op 20-07-2011 11:13 ]
Ik zie geen reden om je zo uit te drukken, maar blijkbaar is dat jouw manier van praten.Swordlord schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:33:
[...]
Als je slim wilt zijn, zorg dat je feiten kloppen...
dus kijk uit je doppen...
Nu jij... smartass...
T.net is een forum waar mensen elkaar kunnen helpen, aanvullen of corrigeren, volgens mij heb jij dat niet helemaal goed begrepen.
Dat bedoel ik... ik had er ff overheen gekeken.._H_G_ schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:13:
Ach, die Kingston nummering is van het begin af aan al verwarrend geweest. Foutje is zo gemaakt.
Maar iemand daarom meteen naar boomvruchten te gaan noemen...
Dit foutje is niet zomaar gemaakt, want ik maakte een correctie op een eerder gemaakte fout door Airavab, door te linken naar de juiste V+100 drive, hieronder de quote van het bericht met de onjuiste drive waar Danny opnieuw naar doet linken en dus poogt alle gedane correcties te ontdoen._H_G_ schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:13:
Ach, die Kingston nummering is van het begin af aan al verwarrend geweest. Foutje is zo gemaakt.
Airavab schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 00:39:
[...]
Ja dat vroeg ik mezelf dus ook af aangezien ik zat te twijfelen tussen de kingston en de M4 maar die is er kennelijk dus wel! Hier staat hij in de pricewatch. Is deze schijf misschien dan niet nagenoeg net zo goed als de M4?
[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 20-07-2011 11:23 ]
Ik zeg toch dat ik er overheen gekeken had.
Liefhebber van Tweakers
Ik heb hem inmiddels een week in backorder gehad, en toen maar geannuleerd, nu voor meer bij een andere leverancier besteld, (4 Launch) die hem vervolgens weer duurder maakt, en nog te laat mijn bestelling op stuurt ook.
Hoop dat het wachten de moeite waard was.
Wel gaan ze in mijn ogen de grootste fout van hun leven maken op SSD vlak, doordat ze de HyperX serie willen gaan introduceren met Sandforce 2 controllers...
Het ultieme 13 in een dozijn type drive ...

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 20-07-2011 12:57 ]
De V+ 100 heeft ook nog eens meer cache. Persoonlijk zal ik niemand de V serie aanraden, de V+ is een prima koop imo.Swordlord schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 10:33:
[...]
Want in feiten hebben ze dezelfde controller, alleen is in de V+100 een die shrink gedaan van de controller en een firmware update toegepast.
[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 20-07-2011 13:15 ]
Verwijderd
Dat mogen ze van mij best doen, als ze tenminste de firmware zodanig overhoop gooien dat het een hele andere, hopelijk betrouwbaardere, SSD word. Net als intel met de C300 heeft gedaan.Swordlord schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:51:
Wel gaan ze in mijn ogen de grootste fout van hun leven maken op SSD vlak, doordat ze de HyperX serie willen gaan introduceren met Sandforce 2 controllers...
Het ultieme 13 in een dozijn type drive ...
Klopt.. merk het ook. De club waar ik hem eergisteren besteld hebt, heeft de prijs nu ook 25 euro verhoogd.DJ-Jumbo schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:43:
Let op dat de Kingston V100+ 96 Gb bijna niet te krijgen is meer voor de lage prijs.
Ik heb hem inmiddels een week in backorder gehad, en toen maar geannuleerd, nu voor meer bij een andere leverancier besteld, (4 Launch) die hem vervolgens weer duurder maakt, en nog te laat mijn bestelling op stuurt ook.
Hoop dat het wachten de moeite waard was.
Zal benieuwen wanneer ze me melden dat ze hem niet meer kunnen leveren (behalve voor de hogere prijs).
Anders is het annuleren en toch voor een M4 gaan.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Laten we hopen dat de prijzen weer stabiliseren. Het product is nl hoofdzakelijk aantrekkelijk door zn prijs/prestatieverhouding.
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
[ Voor 32% gewijzigd door Philflow op 20-07-2011 14:27 ]
Hier heb ik hem een week in backorder gehad, en toen konden ze nog niet vertellen wanneer hij geleverd zou worden. De goedkope webshops kunnen over het algemeen niet meer uitleveren (uitzondering daar gelaten).Philflow schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:25:
De bundel lijkt inderdaad duurder te worden. De standalone versie lijkt nog gewoon 115 eur ex. verzenden.
Ik zit graag voor een kwartje op de eerste rang, helaas ging dat voor deze niet op.
Bedoel je de standalone versie? Alle webshops zeggen dat ie extern ruim op voorraad is...DJ-Jumbo schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 15:08:
[...]
Hier heb ik hem een week in backorder gehad, en toen konden ze nog niet vertellen wanneer hij geleverd zou worden. De goedkope webshops kunnen over het algemeen niet meer uitleveren (uitzondering daar gelaten).
Ik zit graag voor een kwartje op de eerste rang, helaas ging dat voor deze niet op.
Ik wil graag de Kingston SSDNow V+100 96GB bestellen om in deze laptop te stoppen, alleen heb ik nog een vraag over het gebruik:
Is 'slijtage' echt zo erg als ik de laptop af en toe in slaapstand zet of is het alleen bij 'hibernate'?
Hibernate (sluimerstand in NL) kun je beter niet gebruiken op SSD's. Slaap maakt niet uit.Lee245 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:23:
Vandaag heb ik mijn Samsung SF311-S02NL ontvangen.
Ik wil graag de Kingston SSDNow V+100 96GB bestellen om in deze laptop te stoppen, alleen heb ik nog een vraag over het gebruik:
Is 'slijtage' echt zo erg als ik de laptop af en toe in slaapstand zet of is het alleen bij 'hibernate'?
Ok, gelukkig maak ik vrijwel alleen gebruik van de slaapstand. Dan ga ik die bestellen...Philflow schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:36:
[...]
Hibernate (sluimerstand in NL) kun je beter niet gebruiken op SSD's. Slaap maakt niet uit.
Danku!
Verwijderd
Hoop dat het zo blijft, dan kan ik eindelijk weer 1 bestellen, heb de Vertex3 120gb mi gehad maar daar was toen alleen firmware 2.06 voor en heb hem toen weer teruggestuurd naar de webshop, door de bekende BSOD'SVerwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 20:09:
ff laten weten dat sinds de 2.09 firmware op m'n OCZ Agilty 3 120Gb staat, deze tot op heden geen BSOD's meer heeft gehad.
Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1
Na een lange tijd aankijken acht ik de tijd toch rijp om een SSD aan te schaffen, i.c.m. met een nieuw systeem.
Nu kreeg ik de Corsair Nova 2 60GB als optie, waar ik genoeg gelezen heb over OCZ en Kingston schijven kan ik maar weinig vinden over Corsair en zijn Nova series.
De SSD wordt gebruikt puur als opstarstschijf en voor een aantal belangrijke programma's. (Niet al te grote progjes) De andere componenten zijn o.a.:
ASUS P8H61
Core i5 2500
8GB DDR3
Waar het om gaat is echter de ervaring en betrouwbaarheid van de Nova (2) series van Crucial. Iemand daar meer over weet te vertellen?
[ Voor 3% gewijzigd door Beanie op 20-07-2011 22:20 ]
Ik zou gewoon op safe spelen en de Crucial M4 nemen. Tenzije sequentiele write erg belangrijk is voor jouw gebruik.
Edit: het schijnt een Phison controller te zijn.. hou het maar bij de M4.
[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 20-07-2011 22:25 ]
De eisen die ik stel zijn niet bijster hoog, het belangrijkste is stabiliteit. Dat de snelheden dan wat lager liggen is niet zo'n probleem. Maar wat ik gelezen heb van de Indilinx controllers en de Corsair schijven in het algemeen zijn daar weinig problemen mee.
Het is zo dat ik een interessante prijs voor het hele pakket kan krijgen met de Nova 2. Daarom was ik benieuwd of iemand ervaring had met deze schijven, kende ze zelf namelijk nog niet.
@Philflow: Thanks voor die controller info. Even verder lezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Beanie op 20-07-2011 22:27 ]
Als je echt betere prestaties wil hebben kom je uit bij Vertex 3 Maxio, maar daar is de betrouwbaarheid lager van.
Liefhebber van Tweakers
http://www.techpowerup.co...iot/Torqx_2_128_GB/1.html betere review over een SSD met de controller, echt slecht...Beanie schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:26:
@Philflow: Thanks voor die controller info. Even verder lezen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Aangenomen dat je met grote bestanden werkt heeft een SSD niet enorm veel zin voor dit type I/O. Je zult dan veel grote bestanden wegschrijven en de meeste SSDs doen dat zo'n tegen de 150MB/s of nog iets langzamer. Dat is ongeveer de snelheid van een Samsung F4EG 2TB aan het begin van zijn capaciteit (140MB/s).Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:46:
Is de M4 128GB of de 256 een aanrader ben zelf een photoshopper en moviemaker
Voor dit soort gebruik lijkt me een volgende setup veel logischer:
- kleine OS voor OS en apps incl. Photoshop zelf (40/80GB Intel 320)
- 4x Samsung F4EG HDD in RAID0 op Intel controller met volume write-back enabled
- externe backup disk die meestal uit staat
Bovenstaande setup is iets duurder maar biedt meer performance voor met name grote bestanden. De RAID0 op Intel ICHxR controller met volume write-back kan snelheden tegen de 500MB/s stampen. Als je de ruimte niet nodig hebt kun je de 8TB ruwe ruimte short-stroken tot 2TB dan gebruik je alleen het snelste gedeelte. Met Intel MatrixRAID kun je dan de overige 6TB ruwe capaciteit voor een RAID5 of mirror gebruiken als backup. Dan heb je het beste van beide werelden. Ik zou wel een aparte losse schijf als echte backup houden; maar zo'n setup biedt je veel meer performance voor grote bestanden en natuurlijk ook veel meer opslag.
Ik heb hem (de bundle kit) net nog voor € 118,73 kunnen bestellen incl bezorgen (bezorgtijd 3 tot 5 dagen) bij AlternatePhilflow schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:25:
De bundel lijkt inderdaad duurder te worden. De standalone versie lijkt nog gewoon 115 eur ex. verzenden.
[ Voor 9% gewijzigd door DeEindbaas op 21-07-2011 09:18 ]
Verwijderd
Ik zit nu ook de overweging te maken om een SSD te kopen voor mijn laptop, ik heb er alleen verder niet veel verstand van dus hopelijk kunnen/willen jullie mij helpen.
• Wat voor systeem heb je nu
Een Lenovo T61p, Core2Duo 2.4Ghz, 4GB Ram, 320GB 7200RPM HDD van WD
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Enterprise en/of ArchLinux
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Voornamelijk Photoshop, Illustrator, HTML en CSS.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Rond de 150 euro.
Alvast bedankt
Verwijderd
Aangezien Phil al een aantal goede heeft genoemd, geef ik nog ééntje door (die Phil zelf nog gereviewed heeft) Als je de ruimte nodig hebt maar toch gebruik wil maken van de voordelen van een SSD.
De Momentus XT 500GB is dan een goede keuze.
SSD is vooral interessant als je iets meer battery life wil. Het argument 'geen bewegende delen' of 'meer shock proof' vind ik persoonlijk niet zo zwaar wegen, tenzij je regelmatig rondloopt met een computer die aanstaat. Als de computer uitstaat doet het niet ter zake.
Overigens levert de XT minder voordelen als je veel grotere applicaties gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 21-07-2011 12:06 ]
-The_Mask- schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 00:39:
[...]
http://www.techpowerup.co...iot/Torqx_2_128_GB/1.html betere review over een SSD met de controller, echt slecht...

Niet echt best nee. Inmiddels al een keuze gemaakt, Crucial M4 gaat het worden, goede verhalen over gelezen zowel hier als andere bronnen. En voor mijn gebruik ook voldoende denk ik.
Want al met al zijn het geen slechte ssd's, maar ja er gaan er nog al eens wat rma..
http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2011/441
[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 21-07-2011 12:50 ]
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Tuurlijk zullen er SSD's zijn die "slecht" zijn, maar ik heb goede ervaringen met mijn OCZ Vertex 3.
Misschien zaten er een aantal slechte tussen ofzo....mijne is perfect tot nu toe.
Ik kan via mijn werk de vertex maxio voor zo'n 215 euro aanschaffen en de Crucial M4 voor zo'n 175 euro.( 120/128GB)
40 euro verschil tussen de 2, ik kan beiden op zich wel betalen nu maar de vraag is meer wat zouden jullie doen?
Dat OCZ iets minder betrouwbaar is kwa stabiliteit dat weet ik maar aangezien ik het via mijn werk koop maak ik me mocht er een rma komen daar geen zorgen om.
Zit zelf even een beetje in een dubio.
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Gewoon de M4 nemen.
Verwijderd
Maar ik ken je backup-plan niet natuurlijk.
Je moet wel een behoorlijke zware user zijn om daadwerkelijk verschillen te kunnen merken. Of dat de 40 euro waard is is maar de vraag. Ik denk vooral als je van benchmarks showen houdt
[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 21-07-2011 18:54 ]
Dat is toch een normale prijs voor die Crucial? (vanaf 170 euro ex verzend)pino22 schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:54:
Even een vraagje.
Ik kan via mijn werk de vertex maxio voor zo'n 215 euro aanschaffen en de Crucial M4 voor zo'n 175 euro.( 120/128GB)
SSD ook, zit al in de laptop, heb nu 1x 76 GB opstartschijf (V100+ 96 GB)
en 250 GB spare room, en mijn Nasbox als backup.
Werkt als een zonnestraaltje.
Jammer dat de update van OCZ na mijn aankoop is gekomen, schijfjes zijn toch weer iets lager geprijsd!
Nog mooier... blijkbaar hebben ze de voorraad weer aangevuld want er stond 3 tot 5 werkdagen maar hij word om 20.00 al verzonden, dus dat is morgen in huis!Dreamwire schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 09:16:
[...]
Ik heb hem (de bundle kit) net nog voor € 118,73 kunnen bestellen incl bezorgen (bezorgtijd 3 tot 5 dagen) bij Alternate
Aanrader dus als iemand nog de Kingston V+100 96GB wilt
Ehm... bedoel je nou dat na formatteren je van die 96GB van je ssd maar effectief 76GB overhoudt?DJ-Jumbo schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:37:
SSD ook, zit al in de laptop, heb nu 1x 76 GB opstartschijf (V100+ 96 GB)
En nu nog maar € 112,90Dreamwire schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:39:
[...]
Nog mooier... blijkbaar hebben ze de voorraad weer aangevuld want er stond 3 tot 5 werkdagen maar hij word om 20.00 al verzonden, dus dat is morgen in huis!
Aanrader dus als iemand nog de Kingston V+100 96GB wilt
[ Voor 73% gewijzigd door Danny the dog op 21-07-2011 19:47 ]
Verwijderd
89GB...maar dat hangt ook van je file-system af e.d. (ik gebruik HFS+)Danny the dog schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:44:
[...]
Ehm... bedoel je nou dat na formatteren je van die 96GB van je ssd maar effectief 76GB overhoudt?
[...]
Met NTFS zul je hetzelfde of wellicht meer overhouden denk ik.
Mwja + de verzendkosten... € 6,95Danny the dog schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:44:
[...]
Ehm... bedoel je nou dat na formatteren je van die 96GB van je ssd maar effectief 76GB overhoudt?
[...]
En nu nog maar € 112,90
Maakt samen: € 119,85 toch een mooi bedrag
[ Voor 5% gewijzigd door DeEindbaas op 21-07-2011 20:07 ]
Mjah, ik heb ongeveer berekend wat ik nodig heb.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:01:
[...]
89GB...maar dat hangt ook van je file-system af e.d. (ik gebruik HFS+)
Met NTFS zul je hetzelfde of wellicht meer overhouden denk ik.
En heb wat GB's vrij gelaten ergens in dit topic werd de tip gegeven om niet je hele SSD te gebruiken
Geen verstand vanDanny the dog schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:25:
Maar geformatteerde vrije ruimte wordt toch ook gezien als vrij ruimte tbv het swappen? Of niet?
Ik ook niet, daarom vraag ik t
Dat is ook weer zo, maar ik zou liegen als ik het niet leuk zou vinden wat extra in de benchmarks te scoren, ben een beetje een benchmarker dat zit in me al is dat vooral op cpu en gpu vlak maar toch het is wel leuk!Philflow schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:49:
Op zich kan ik me wel voorstellen als je een beetje extra performance wil dat je de Vertex Maxio neemt. Als je het tenminste niet erg vindt dat de failure rate gewoon hoger is.
Je moet wel een behoorlijke zware user zijn om daadwerkelijk verschillen te kunnen merken. Of dat de 40 euro waard is is maar de vraag. Ik denk vooral als je van benchmarks showen houdt
kwa praktijk ervaring zal het vershcil neem ik aan minimaal zijn, opstarten etc zal niet ineens 5sec sneller worden
Ik heb alles gewoon al gebackupt dus mocht er iets fout gaan is er geen man overboord.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:37:
Het bedrag lijkt mij niet het belangrijkste...je data des te meer
Maar ik ken je backup-plan niet natuurlijk.
Wellicht was ik niet geheel duidelijk, via mijn werk kan ik korting krijgen vooral op de OCZ schijf, hij is voor prive gebruik en niet voor mijn werk.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 18:03:
Voor werk wil je JUIST een betrouwbare SSD. Als je een uur niet kan werken omdat je SSD problemen heeft kost het je baas zo honderden euro's.
Gewoon de M4 nemen.
Klopt de vanaf prijs is zo, de gemiddelde prijs is echter anders, en goedkoper kan ik hem helaas niet krijgenDanny the dog schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 19:26:
[...]
Dat is toch een normale prijs voor die Crucial? (vanaf 170 euro ex verzend)
[ Voor 5% gewijzigd door pino85 op 22-07-2011 00:39 ]
Liefhebber van Tweakers
Verwijderd
Met swappen bedoel je zeker het beter functioneren van de Garbage Collector?Danny the dog schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:25:
Maar geformatteerde vrije ruimte wordt toch ook gezien als vrij ruimte tbv het swappen? Of niet?
Of echt je ram naar je ssd in een file, zoals de "pagefile" oid?
Zorg voor voldoende ram en zet je swap uit, als het even kan.
Ik las in een review (dacht Anandtec en anders een andere Engelstalige) dat het beter is om iets aan ruimte over te laten en je ssd niet helemaal vol te plempen, zodat de GC op de Kingston V+100 beter/sneller zijn werk kan doen.
Misschien niet eens 1 seconde.pino22 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 00:36:
[...]
opstarten etc zal niet ineens 5sec sneller worden
Ik bedoelde hetgeen dat in dit topic eerder werd gezegd, nl dat een SSD een bepaalde hoeveelheid vrije ruimte nodig heeft om de data over te kunnen verplaatsen... Mss was "swappen" niet het goeie woordVerwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 01:02:
[...]
Met swappen bedoel je zeker het beter functioneren van de Garbage Collector?
Of echt je ram naar je ssd in een file, zoals de "pagefile" oid?
Zorg voor voldoende ram en zet je swap uit, als het even kan.
Ik las in een review (dacht Anandtec en anders een andere Engelstalige) dat het beter is om iets aan ruimte over te laten en je ssd niet helemaal vol te plempen, zodat de GC op de Kingston V+100 beter/sneller zijn werk kan doen.
De vraag was of het uitmaakt of die vrije ruimte wel of niet geformatteerde ruimte mag zijn
Ik zat zelf te denken aan de A-Data S511 60GB gezien de lage prijs en goede prestaties. Zag dat deze nu zelfs wordt aangeboden voor € 113,- bij Komplett
De crucial M4 64 GB is er al voor 90 euro, en de performance zal in veel gevallen ook nog beter zijn dan een Sandforce gebaseerde SSD.
De ruimte moet ongeformatteerd zijn en onaangetast, dit onaangetast betekend dat er geen data in moet staan, want als er data instaat, na een quick format blijft data staan ter info, zal de SSD deze geheugen cel gewoon negeren. De data die erin is blijft dan ook staan totdat de noodzaak er is en deze cel gebruikt moet worden, dan krijg je eerst het proces dat de cel moet worden gewist en herschreven, dit wissen en herschrijven duurt zeer lang in verhouding tot normale write actie.Danny the dog schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 09:30:
[...]
De vraag was of het uitmaakt of die vrije ruimte wel of niet geformatteerde ruimte mag zijn
Het nut van onderparitioneren is dus voornamelijk om ervoor te zorgen dat er een aantal vrije geheugen cellen zijn ondanks dat jij de SSD helemaal al vol hebt zitten waardoor je altijd schone geheugen cellen hebt om data naar weg te schrijven wat de schrijfsnelheid zeer ten goede komt.
Maar jij ging een Kingston SSD gebruiken toch, dan is het niet nodig om te gaan onder partitioneren, want de drive heeft weinig write performance verlies naarmate hij voller raakt.
[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 22-07-2011 11:24 ]
Thnx voor de uitleg.
En tja, of ik daadwerkelijk die Kingston neem: de kans is groot, maar ik twijfel nog steeds tussen capaciteit, performance en prijs... De Kingston 96GB V100+ heeft de beste prijs qua prestatie, een 128GB SSD is eigenlijk best duur (laat staan grotere capaciteiten) en een Momentus XT, tja, dat zóu de gulden middenweg moeten zijn... maar toch trekt de geweldige overall performance van een SSD me erg.
btw... fijn dat we weer door één deur kunnen
550MB/sec haalt ie alleen met 0 fill data, wat ze er heel handig niet bij zeggenWormzz schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:18:
Ik zat zelf te denken aan de A-Data S511 60GB gezien de lage prijs en goede prestaties. Zag dat deze nu zelfs wordt aangeboden voor € 113,- bij Komplett
Verder firmware updates van A-data? ik vraag me af hoe vaak die uitkomen.
Crucial M4 64GB is een betere keuze. Als je toch Sandforce wil kijk dan naar de Vertex 3.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 22-07-2011 11:43 ]
Echter gebruiken we Windows XP en willen we liever nog even niet overstappen. Echter heeft Windows 7 ondersteuning voor TRIM, XP echter niet. Nu is er wel een programmaatje, (Tony-Trim) die die werkzaamheden kan uitvoeren, echter is dat wel zo betrouwbaar? Wat ik heb kunnen lezen wel, maar hoe denken jullie daarover?
[ Voor 5% gewijzigd door wiebjuh16 op 22-07-2011 12:26 ]
KAK! voor niets gedaan dusSwordlord schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:17:
Maar jij ging een Kingston SSD gebruiken toch, dan is het niet nodig om te gaan onder partitioneren, want de drive heeft weinig write performance verlies naarmate hij voller raakt.
Ik heb er nu een 8GB usb stick in zitten die natuurlijk ontzettend traag is, maar die is om te testen. Aan 8GB heb ik al genoeg dus (optie1), alle data staat extern opgeslagen.
Een ander scenario is dat ik een iets grotere SSD neem (optie2) zodat daar films op gedownload en gepard kunnen worden om ze vervolgens uit te pakken op een externe locatie. Dan zou ik dus wel iets in de richting van 30-40GB willen hebben.
Mijn gevoel zegt optie 2 omdat die SSD's weer sneller zijn, meer van de laatste tijd zijn, en toch ook meer bang for the buck. Budget is rond de 60 euro, maar ik ben bereid 40 euro extra neer te leggen voor een M4 als dat een groot verschil maakt. Wat zal een sata600 M4 trouwens halen op een sata300 aangesloten? Is dat de helft van de specs?
Alvast bedankt voor het meedenken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Sequentieel lezen verlies je wat maar dat maakt in de praktijk nauwelijks uit. Random snelheden zijn veel belangrijker.trabuca schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 12:53:
Wat zal een sata600 M4 trouwens halen op een sata300 aangesloten? Is dat de helft van de specs?
[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 22-07-2011 17:48 ]
Verwijderd
Adata zou ik nooit kopen mbt SSD. Dit is "computerland"-level spul, leuk voor de gewone huisvader die niet beter weet en zijn pc bij de Aldi vandaan haalt. Beetje generaliserend, maar ik weet het even niet beter aan te geven. Daarnaast betaal je dan ca. euro 1,88/GB, beetje duur imo? Adata staat vwb ssd niet echt positief bekend dacht ik, check de pricewatch er maar op na, hoeveel rode/oranje sterren erbij staan.Wormzz schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:18:
Aangezien ik mijn systeem gebruik voor (HD) videobewerking zoek ik een SSD voor mijn Core i7 systeem, 6GB geheugen, 2 TB WD Green en Sapphire Radeon 6770.
Voor dat geld heb je een Kingston V+100 96GB, wellicht geen sata-600 (zeg ook niet dat dit de beste keus is voor jou, met een i7-systeem- ik denk meer aan Crucial M4 dan bijv.) tegen ca. euro 1,15-1,20/GB?
Met een sata-300 ssd werk ik ook AVCHD-files en dat gaat vlekkeloos.
Realtime speeds: 190/160 read/write (de V+100 in een Mac mini late 2009.)
Verwijderd
De SSD heeft als functie SRT + OS, vandaar geen TRIM (aangezien SRT van je SSD een raid-volume maakt).
Verwijderd
Ik denk dat ik dan het beste een unallocated space deel kan overlaten, dan ben ik iig altijd zeker dat hij voor max 80-90% vol zit.
Verwijderd
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2011 20:00 ]
Verwijderd
Zonder trim zit je SSD altijd 100% vol, zeg maar.
Verwijderd
Anders maar gewoon een Vertex 3 als OS ssd met trim op windows 7, dan zou het wel een paar jaar mee kunnen hopelijk.
Dit topic is gesloten.