duhtje schreef op zondag 03 juli 2011 @ 01:59:
[...]
Alsnog hecht ik meer waarde aan een onderzoek gedaan door een retailer die absolute aantallen kan noemen, gebaseerd op het daadwerkelijk aantal teruggestuurde defecte SSD's,
En wat nou als de meeste mensen hun defecte Intel SSD direct naar Intel sturen? die zitten dus allemaal niet in het onderzoek. Lekker. Die mensen worden wel meegenomen in het Newegg 'onderzoek'.
Als ik een SSD heb van een voor mij bekende fabrikant dan stuur ik hem bij defect terug aan de fabrikant. Niet aan de retailer. Is het voor mij een minder bekende fabrikant dan ga ik terug naar de retailer. Voorbeeld: een Intel SSD zou ik terug sturen aan Intel, een A-DATA breng ik terug naar Computerland. Dit feitje haalt de betrouwbaarheid van het franse 'onderzoek' behoorlijk onderuit.
En volgens het franse 'onderzoek' is de Vertex 2 90GB de minst betrouwbare drive van alle Sandforce. Hoeveel zijn er dan gefailed? Dat is niet bekend gemaakt. En dat is weer wel bekend bij het 'Newegg' onderzoek.
Nee dat Newegg 'onderzoek' is zeker niet perfect maar aan dat franse 'onderzoek' van 1 franse retailer zie ik minstens net zo veel bezwaren. Interne onderzoeken van Intel neem ik ook met een korrel zout.
Ik bedoelde uiteraard met de '2 serie' de Agility 2, de Vertex 2 et cetera. Die schenen volgens de cijfers in het topic en volgens Anandtech relatief veel vaker problemen te hebben dan de '3 serie', oftewel de Vertex 3 enzo.
Vertex 3 minder problemen...ahum. Lees hier de comments eens:
meuk: OCZ Vertex 3, Agility 3, Solid 3 2.09
meuk: OCZ Vertex 3 / Vertex 3 Max IOPS / Agility 3 / Solid 3 2.37
Verder geeft 22% van de reviews op Newegg ernstige problemen aan. Nog meer dan Vertex 2 dus.
Wat Anand over de betrouwbaarheid zegt van Sandforce drives neem ik met een nog grotere korrel zout. In mijn ogen komt hij nou niet bepaald objectief over als het over OCZ / Sandforce gaat. Ik vind het ook niet toevallig dat hij telkens als enige ter wereld sommige preview samples krijgt. Storagereview was op een gegeven moment op de zwarte lijst geplaatst door OCZ omdat ze een negatieve review over de Vertex 2 hadden gepubliceerd.
Meest betrouwbaar? Ik zie daar geen aanleiding voor. Ten eerste kunnen er SSDs zijn die betrouwbaarder zijn. Er is immers geen informatie over hoe betrouwbaar bijv. de Samsung 470 of Kingston V+ 100 is. (er vanuit gaande dat we geen Newegg informatie mee nemen). Misschien zijn die wel betrouwbaarder. Afgaande op de Newegg cijfers komt de Samsung 470 overigens inderdaad wat betrouwbaarder naar voren.
Ten tweede kunnen er behoorlijke verschillen zijn tussen Intel SSDs onderling. Zoals de 510 t.o.v. de 320 t.o.v. de G2. En er zijn aanwijzingen voor dat die verschillen er zijn.
Wat me wel redelijk lijkt om aan te nemen:
Intel G2 is betrouwbaarder dan Sandforce.
Intel G2 hoort bij de betrouwbaardere SSDs.
Maar over hoe de betrouwbaarheid van Intel G2 zich verhoudt tot de Kingston V+, Crucial C300 of Samsung 470 is geen informatie beschikbaar, tenzij je de honderden reviews van Neweggs klanten wil meenemen.
Als je die wel wil meenemen blijkt dat Samsung 470, Crucial C300 en Intel G2 ongeveer op hetzelfde niveau zitten. De uitzondering is Sandforce. De nieuwe generatie Intel 320, 510, Crucial M4 blijken het niet zo goed te doen tot op heden. Vertex 3 nog minder.
[
Voor 40% gewijzigd door
Philflow op 03-07-2011 10:22
]