Dus geen Hibernation. Dan is veel RAM het meest verstandig en heb je eigenlijk geen SSD nodig.F.West98 schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:35:
[...]
Ik ga hem in de windows 7 slaapstand zetten, de mode die als je je deksel van laptop opendoet de laptop aangaat zonder laden, dus direct beeld (stand-by in xp dacht ik), en niet laden uit HDD(dat HDD dacht ik)
Dus grote bestanden naar de SSD schrijven; daar is een SSD erg slecht in; trager dan een 5400rpm hardeschijf. Bovendien kost je dat dus erg veel write cycles. Dus waarom zou je dat willen?Ik ga dingen, veel dingen downloaden, die ik dan op de SSD zet om het dan evt te unrarren naar de HDD, anders kopiëren naar HDD als ik hem 's nachts aanhoud (anders in die slaapstand)
In plaats van een SSD kun je ook kijken naar twee 2TB schijven. Eentje om naartoe te downloaden en een ander om naar te unrarren. Bij dat laatste vraag ik me af of je CPU de snelheid wel bij kan houden; meestal ben je dan tot 10-20MB/s gelimiteerd dus wat verwacht je nou precies qua snelheid?
Dat houdt in dat je een groot bestand wegschrijft. SSDs zijn juist goed in kleine bestanden lezen en schrijven, en langzamer met grote bestanden wegschrijven wat jij dus wilt doen; langzamer dan een moderne 5400rpm HDD.sequential write? (ben slecht in engels): wat is dat?
Crucial M4 64GB = 95MB/s sequential write
Samsung F4 2TB = 140MB/s sequential write. Merk wel op dat deze snelheid alleen aan het begin (=snelste gedeelte) gehaald wordt. In het midden is het iets van 120MB/s en aan het einde zo 90MB/s. Maar aangezien je heel veel meer storage krijgt lijkt me dat geen issue; je kunt een 1TB partitie aanmaken voor wat snel moet zijn en de overige 1TB gebruiken als backup bijvoorbeeld.
Met zuinig gebruik kan een SSD 50 jaar mee gaan of nog langer; met zeer intensief gebruik zit je aan 2-5 jaar bij de max cycles. Nominaal gebruik is 10-15 jaar levensduur.de SSD zal wel 3-4 jaar mee moeten gaan.
Maar een SSD is relatief erg duur voor de beperkte capaciteit die je gebruikt. Het voordeel van een SSD is juist snel kunnen booten en snel programma's opstarten. In jouw geval is dat compleet overbodig omdat je zelden reboot en met voldoende RAM alles uit het RAM gebeurt wat nog een factor 10-100 sneller is dan een SSD. Dus mijn advies is eerder 16GiB RAM + 2x 5400rpm hardeschijven. Samsung F4EG of Hitachi 5K3000 raad ik dan aan; beide 2TB.