Heb je hier cijfers van, want de onboard controller zit toch gewoon op de south-bridge aangesloten via PCI (al is het dan gesoldeerd)? Dus de enige extra latency die ik kan bedenken tussen onboard raid controller vs PCI kaart raid controller is enkele centimeters aan extra afstand naar de CPU toe.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 20:14:
RAID0 op aparte controller is bijna altijd onzin. Je onboard controller is het beste qua latency en kun je ook prima tegen de 2GB/s halen mits je schijven snel genoeg zijn. De meeste onboard controllers zijn capped op 2GB/s of 4GB/s. In mijn eigen tests kwam ik tot 1,5GB/s met een zestal Intel SSDs.
Verwijderd
PCI? Wil je niet schelden hier op GoT? 
De onboard controller is embedded in de southbridge, en zit dus direct aan de northbridge gekoppeld of in geval van single-chip direct aan de CPU. Dat scheelt dus twee stappen van een PCIe bridge ertussen en een RAID SoC die beide de latency verhogen. Het gaat hierbij niet om centimeters afstand, maar om de vertraging die de verschillende chips hebben in verwerkingstijd (latency).
Echte cijfers heb ik niet; wel die ik zelf heb getest met gstat onder FreeBSD. Daarbij kun je zien dat mijn SSDs gemiddeld 0,1ms minder latency hebben bij dezelfde I/O op een add-on controller dan op de onboard SATA van een AMD 880G chipset. Dat is nog wel zonder RAID SoC waarbij de latency nog verder zal verschillen.
Daarnaast denk ik dat met 1,5GB/s doorvoer je onboard SATA prima geschikt is en een addon controller zeker voor RAID0 absoluut overbodig is. Veel mensen denken in mijn ogen dan ook onterecht minderwaardig over de onboard SATA die door de chipset geleverd wordt. Dat zijn mijns inziens de beste SATA poorten die een computer heeft. Beter kan niet.
De onboard controller is embedded in de southbridge, en zit dus direct aan de northbridge gekoppeld of in geval van single-chip direct aan de CPU. Dat scheelt dus twee stappen van een PCIe bridge ertussen en een RAID SoC die beide de latency verhogen. Het gaat hierbij niet om centimeters afstand, maar om de vertraging die de verschillende chips hebben in verwerkingstijd (latency).
Echte cijfers heb ik niet; wel die ik zelf heb getest met gstat onder FreeBSD. Daarbij kun je zien dat mijn SSDs gemiddeld 0,1ms minder latency hebben bij dezelfde I/O op een add-on controller dan op de onboard SATA van een AMD 880G chipset. Dat is nog wel zonder RAID SoC waarbij de latency nog verder zal verschillen.
Daarnaast denk ik dat met 1,5GB/s doorvoer je onboard SATA prima geschikt is en een addon controller zeker voor RAID0 absoluut overbodig is. Veel mensen denken in mijn ogen dan ook onterecht minderwaardig over de onboard SATA die door de chipset geleverd wordt. Dat zijn mijns inziens de beste SATA poorten die een computer heeft. Beter kan niet.
Deze review is verouderd maar illustreert goed wat je zegt (houd het bij Intel onboard raid) :
http://www.legitreviews.com/article/1178/1/
http://www.legitreviews.com/article/1178/1/
[ Voor 14% gewijzigd door Gianni Rombios op 30-05-2011 22:20 ]
Ik probeerde overigens niets te bewijzen, ik speculeerde alleen maar. Maar bedankt voor de info Cipher, Dat is de meest heldere opmerking so far
Verwijderd
Gezien ik dus geen 6gbps SATA kan gebruiken heb ik gekozen voor de Intel 320 van 120GB, deze wil ik in RAID0 plaatsen. Hoe zijn de ervaringen van mensen met RAID0 SSD? (i.e. omdat TRIM dan niet ondersteund wordt).
Heb op anandtech gelezen dat de Intel SSD's (X-25M en de 320) hier best goed tegen kunnen (i.e. zonder veel performance degradatie) omdat zij een goede garbage collection van hunzelf hebben.
Heb op anandtech gelezen dat de Intel SSD's (X-25M en de 320) hier best goed tegen kunnen (i.e. zonder veel performance degradatie) omdat zij een goede garbage collection van hunzelf hebben.
Maar het werkt best goed.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 19:21:
[...]
Sequentieel? Heel erg klein, maar buiten games gebeurt niet zo heel veel sequentieel. En ik geloof dat de meeste mensen geen SSD kopen voor kortere laadtijden in games.
Oh wauw, dat wist ik helemaal niet, ik dacht echt dat het gewoon via PCI(e) zou gaan zodat het uniform was, maar als het direct in de south bridge zelf zit dan sla ja natuurlijk een paar chips over en dan is het idd logisch dat er (een klein) latency voordeel is.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 21:36:
PCI? Wil je niet schelden hier op GoT?
Verwijderd
Zijn er mensen met een X58 chipset die een Vertex II of III draaien? Aangezien de X58 niet de volledige snelheden haalt volgens de benchmarks van een Vertex III, is het dan niet gewoon beter om voor een stuk minder geld een Vertex II te halen?
Verwijderd
Draai hem over een week of 2, de SATA 6gbps controller kan een performance probleem zijn idd.Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 10:45:
Zijn er mensen met een X58 chipset die een Vertex II of III draaien? Aangezien de X58 niet de volledige snelheden haalt volgens de benchmarks van een Vertex III, is het dan niet gewoon beter om voor een stuk minder geld een Vertex II te halen?
Los ik nu op door 2 Intel 320's in RAID0 te gaan draaien
Kitguru heeft de Force 3 120GB getest http://www.kitguru.net/co...ce-3-120gb-ssd-review/11/
Verwijderd
Alleen maar positieve ervaring met ssd raid0 , om performance degradatie tegen te gaan kun je het beste een gedeelte van de array niet gebruiken . Ligt aan je eigen gebruik hoeveel nodig is om een bepaalde periode te draaien zonder dat een secure erase nodig is .Denk wel dat de totale omvang van de array ook meespeelt , zo zal een 1 tb array misschien haast geen onderpartitionering nodig hebben , terwijl een 80GB array verhoudingsgewijs meer nodig heeft . Mooi is om het formaat van een ssd compleet als spare te houden , je moet gewoon proberen wat je acceptabel vindtVerwijderd schreef op maandag 30 mei 2011 @ 23:29:
Gezien ik dus geen 6gbps SATA kan gebruiken heb ik gekozen voor de Intel 320 van 120GB, deze wil ik in RAID0 plaatsen. Hoe zijn de ervaringen van mensen met RAID0 SSD? (i.e. omdat TRIM dan niet ondersteund wordt).
Nou, ik zal dan ook maar eens aan de SSD. Na veel gelezen te hebben heb ik mijn keuze uitgedund tot de Crucial M4 64GB en de Crucial C300 64GB. Dit omdat ik wél een redelijk snelle SSD wil zonder betrouwbaarheid op te offeren.
De OCZ producten vallen helaas af vanwege het hoge uitval percentage (de snelheid lokt me eigenlijk wel).
Ik heb echter een redelijk verouderd SATAII mobo (Gigabyte GA-EP45-DS3R) en wil nog geen complete upgrade doen van m'n systeem.
Kan ik het beste wel een SATA3 schijf aanschaffen (i.v.m. toekomstige upgrade systeem), zo ja, zijn de Crucials op dit moment de beste keuze als het over prijs/snelheid/betrouwbaarheid gaat en i.c.m. mijn systeem? En welke kan ik het beste nemen, de M4 of de C300 en waarom? Alvast bedankt!
De OCZ producten vallen helaas af vanwege het hoge uitval percentage (de snelheid lokt me eigenlijk wel).
Ik heb echter een redelijk verouderd SATAII mobo (Gigabyte GA-EP45-DS3R) en wil nog geen complete upgrade doen van m'n systeem.
Kan ik het beste wel een SATA3 schijf aanschaffen (i.v.m. toekomstige upgrade systeem), zo ja, zijn de Crucials op dit moment de beste keuze als het over prijs/snelheid/betrouwbaarheid gaat en i.c.m. mijn systeem? En welke kan ik het beste nemen, de M4 of de C300 en waarom? Alvast bedankt!
Vindt je 64 GB niet wat weinig? Ik neem aan dat het alleen als boot/OS schijf gebruikt gaat worden, maar dan moet je wel heel zuinig omgaan met je documenten, programma's, foto's etc. die je toch meestal wel op de C: hebt staan.
En álle data naar een 2e schijf maakt het alsnog traag....
Edit: Ik zou inderdaad meteen voor een Sata 3 disk gaan, ik begrijp dat die ook op een Sata 2 poort alsnog sneller kunnen werken.
En álle data naar een 2e schijf maakt het alsnog traag....
Edit: Ik zou inderdaad meteen voor een Sata 3 disk gaan, ik begrijp dat die ook op een Sata 2 poort alsnog sneller kunnen werken.
[ Voor 18% gewijzigd door bvk op 31-05-2011 19:31 ]
Ik vind 64GB eigenlijk best ruim. Ik deed het laatst met een 32GB, dat is wel wat krap.
edit: Met Windows 7 en standaard werk.
edit: Met Windows 7 en standaard werk.
[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 31-05-2011 19:56 ]
Hangt er natuurlijk ook vanaf welk OS en wat voor programmatuur je gebruikt. Met Windows 7, Office 2010 en een zutje standaard gebruikte programma's (Adobe Reader, Java, WinRar, AVG etc.), drivers en ga maar door die je toch snel benaderbaar wil hebben zit ik (excl. Steam games = 37 GB) op ruim 80 GB. Dit na ongeveer een jaar gebruik.
En dan hou ik het toch echt netjes, alles wat naar mijn 2e schijf kan staat daar ook op...
En dan hou ik het toch echt netjes, alles wat naar mijn 2e schijf kan staat daar ook op...
Verwijderd
Het hangt er met name vanaf hoe netjes je het houd, ik heb nu slechts 40GiB in gebruik en heb hibernate gewoon aan staan.
Grootverbruikers zijn dropbox, een set VM's, en 2GB aan muziek die ik nodig moet uitzoeken. Als ik dat er allemaal uit sloop heb ik ook genoeg aan 32GB. Net.
Grootverbruikers zijn dropbox, een set VM's, en 2GB aan muziek die ik nodig moet uitzoeken. Als ik dat er allemaal uit sloop heb ik ook genoeg aan 32GB. Net.
Oops, vergeten te melden dat ik inderdaad de SSD slechts als bootschijf ga gebruiken met de standaard programma's voor een multimedia PC (windows 7, drivers, video/music playback spul, daemon tools, één of twee games en office). Al mijn data staat op 2TB aan HDD's en dat blijft zo (films, muziek, foto's etc.).t!n0 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 19:08:
Nou, ik zal dan ook maar eens aan de SSD. Na veel gelezen te hebben heb ik mijn keuze uitgedund tot de Crucial M4 64GB en de Crucial C300 64GB. Dit omdat ik wél een redelijk snelle SSD wil zonder betrouwbaarheid op te offeren.
Daarom voldoet 64GB naar mijn idee (met onderpartioneren hou je nog ± nog 56GB over?).
[ Voor 3% gewijzigd door t!n0 op 31-05-2011 20:36 ]
Na het doorspitten van de laatste tig pagina's van dit topic is het me duidelijk dat OCZ Vertex 2 geen optie is.Lord_Dain schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 20:15:
Ik zoek een SSD voor een HTPC die sec gebruikt gaat worden voor het afspelen van (HD) films die gestreamed worden vanaf het netwerk.
Ik zit nu in nog te twijfelen over 2 SSD's..
- Intel 320 40GB pricewatch: Intel 320 40GB
- Crucial M4 64GB pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
Het allerbelangrijkste vind ik dat dit goed gaat werken op het mobo van de HTPC die ik aan wil schaffen. Het mobo van deze HTPC heeft een Fusion AMD A45 FCH chipset met SATA II controller. Is er een reden dat ik een van deze 2 SSD's volledig in de soep ga helpen icm een AMD mobo? Crucial is backwards compatible dus = geen probleem voor SATA II controller?
Verwijderd
SATA/600 aansluiten op SATA/300 werkt prima en SATA/300 aansluiten op SATA/600 werkt prima. In beide gevallen draai je effectief op SATA/300 snelheden.
De Intel 320 serie heeft als voordeel dat hij supercaps heeft en corruptie/bricken door onverwacht stroomverlies dus verleden tijd zou moeten zijn. Nadeel van de Intel serie is dat de kleinere capaciteit disks een beperkte write snelheid en IOps hebben.
De Intel 320 serie heeft als voordeel dat hij supercaps heeft en corruptie/bricken door onverwacht stroomverlies dus verleden tijd zou moeten zijn. Nadeel van de Intel serie is dat de kleinere capaciteit disks een beperkte write snelheid en IOps hebben.
Ik lees her en der dat TRIM op AMD lastig is, maar zou moeten werken op AMD icm de MSAHCI drivers. Iemand hier ervaring mee?
Hmm, ik ga er nog een nachtje over slapen! In ieder geval bedankt CiPHER!
Hmm, ik ga er nog een nachtje over slapen! In ieder geval bedankt CiPHER!
Verwijderd
TRIM werkt ook met de nieuwste AMD drivers, dan kun je - net als Intel - de controller in RAID mode draaien en toch TRIM hebben op je SSD. Maar je SSD mag zelf niet onderdeel zijn van een RAID array.
Als je geen RAID (op HDD) nodig hebt dan kun je kiezen tussen AMD drivers of normaal Microsoft AHCI drivers, beide zouden TRIM ondersteunen.
Wat je niet moet doen is de drivers van je moederbord cd halen of van de website van de fabrikant halen; je hebt de nieuwste drivers direct van AMD nodig, of houd het gewoon bij de Microsoft drivers daarvan weet je zeker dat ze TRIM ondersteunen. Overigens werkt TRIM ook onder IDE mode, wat niet iedereen weet. Maar voor SSDs is het voor de performance veel beter om AHCI te draaien omdat je dan meerdere kanalen tegelijk kunt aanspreken middels NCQ.
Als je geen RAID (op HDD) nodig hebt dan kun je kiezen tussen AMD drivers of normaal Microsoft AHCI drivers, beide zouden TRIM ondersteunen.
Wat je niet moet doen is de drivers van je moederbord cd halen of van de website van de fabrikant halen; je hebt de nieuwste drivers direct van AMD nodig, of houd het gewoon bij de Microsoft drivers daarvan weet je zeker dat ze TRIM ondersteunen. Overigens werkt TRIM ook onder IDE mode, wat niet iedereen weet. Maar voor SSDs is het voor de performance veel beter om AHCI te draaien omdat je dan meerdere kanalen tegelijk kunt aanspreken middels NCQ.
Ik heb voor de Intel 320 gekozen, zodat mijn totaal oplossing netjes onder de 300euro blijft! SSD blijft toch dedicated in de HTPC dus betrouwbaarheid was heel belangrijk, daarbij is 5jaar garantie ook niet verkeerd. Ik ben van plan om geen RAID te draaien dus ik ga het proberen met de Microsoft drivers en indien nodig met de AMD drivers. Nogmaals dank voor de info en advies!
Dit draadje al een tijdje gevolgd. Zat te twijfelen tussen die Medion tweakers PC waarin al een SSD zit, en een losse SSD voor mijn huidige PC. Uiteindelijk toch maar voor het laatste gekozen.
Toepassing: traditioneel, een Windows7 machine die vooral vanuit sleep mode opstart, de nodige applicaties en een paar spelletjes.
Belangrijk: snelheidsgevoel, betrouwbaarheid, ruimte.
Ik ben niet geïnterresseerd in benchmark resultaten maar in wat je in het dagelijkse gebruik nu echt merkt, vooral bij het opstarten van applicaties.
Verder wil ik geen gezeur en geklooi met zo'n ding. Geen OCZ dus.
Ik heb even gekeken wat mijn huidige windows installatie in gebruik heeft, en dan kom ik op zo'n 220GB, met de echte data al op een andere schijf. Nu kan dat vast wel wat omlaag, maar ik mag graag de nodige applicaties en zo installeren, dus 128GB lijkt me nog aan de krappe kant voor mij.
Mijn huidige moederbord is een Gigabyte GA-MA780G-UD3H, en heeft dus geen SATA3 interface. Ik verwacht ook niet dat ik de SSD mee zal nemen naar een toekomstige nieuwe PC.
Het budget is ergens tussen de 200 en 450 euro, maar bij voorkeur beneden de 300 euro.
Naar ik lees zo lees zou mijn keuze vooral tussen de Intel 320 en Crucial C300/M4 moeten gaan.
Ik koop alleen bij fatsoenlijke webshops (of webshops waar ik makkelijk even zelf met een honkbalknuppel langs kan gaan
), bedrijven als Pixmania vallen voor mij dus af. Ook koop ik alleen als de boel op voorraad is. Een 256GB crucial SSD gaat me dus ergens rond de €390 kosten (en de 128GB €200). Een Intel 320 160 GB kan ik voor €250 krijgen.
En dan lijkt me de Intel 320 160 GB toch de meest interessante optie voor mij. Nog steeds een leuk prijsje en net dat beetje extra ruimte ten opzichte van een 128GB om mij een comfortabel gevoel te geven.
Nog denkfouten in het bovenstaande, of kan ik rustig gaan bestellen?
Toepassing: traditioneel, een Windows7 machine die vooral vanuit sleep mode opstart, de nodige applicaties en een paar spelletjes.
Belangrijk: snelheidsgevoel, betrouwbaarheid, ruimte.
Ik ben niet geïnterresseerd in benchmark resultaten maar in wat je in het dagelijkse gebruik nu echt merkt, vooral bij het opstarten van applicaties.
Verder wil ik geen gezeur en geklooi met zo'n ding. Geen OCZ dus.
Ik heb even gekeken wat mijn huidige windows installatie in gebruik heeft, en dan kom ik op zo'n 220GB, met de echte data al op een andere schijf. Nu kan dat vast wel wat omlaag, maar ik mag graag de nodige applicaties en zo installeren, dus 128GB lijkt me nog aan de krappe kant voor mij.
Mijn huidige moederbord is een Gigabyte GA-MA780G-UD3H, en heeft dus geen SATA3 interface. Ik verwacht ook niet dat ik de SSD mee zal nemen naar een toekomstige nieuwe PC.
Het budget is ergens tussen de 200 en 450 euro, maar bij voorkeur beneden de 300 euro.
Naar ik lees zo lees zou mijn keuze vooral tussen de Intel 320 en Crucial C300/M4 moeten gaan.
Ik koop alleen bij fatsoenlijke webshops (of webshops waar ik makkelijk even zelf met een honkbalknuppel langs kan gaan
En dan lijkt me de Intel 320 160 GB toch de meest interessante optie voor mij. Nog steeds een leuk prijsje en net dat beetje extra ruimte ten opzichte van een 128GB om mij een comfortabel gevoel te geven.
Als je het niet erg vind dat je niet het snelste van het snelste hebt is de Intel 320 een goede keuze. En je hebt gelijk de verschillen zijn lastig te merken.
De Crucial C300 en M4 zijn niet 100% probleem vrij: Ze hebben 1 'probleem': Windows LPM kan voor freezes zorgen. Dit is uit te zetten met 1 dubbelklik overigens. Of de fout bij Microsoft, Intel of Crucial hier voor ligt weet ik niet.
De Crucial C300 en M4 zijn niet 100% probleem vrij: Ze hebben 1 'probleem': Windows LPM kan voor freezes zorgen. Dit is uit te zetten met 1 dubbelklik overigens. Of de fout bij Microsoft, Intel of Crucial hier voor ligt weet ik niet.
Ik zie zo 1-2-3 geen denkfouten. Budgetwijs zou ik dan voor de Intel gaanschekker schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 07:28:
[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 02-06-2011 09:07 ]
Ik dacht dat dat freeze probleem met de firmware 007 was opgelost?Philflow schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 07:54:
Als je het niet erg vind dat je niet het snelste van het snelste hebt is de Intel 320 een goede keuze. En je hebt gelijk de verschillen zijn lastig te merken.
Computer nr 486 denk ik..
Ik heb gisteren de Intel 320 160GB in mijn laptop geprikt en dat bevalt primaschekker schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 07:28:
Dit draadje al een tijdje gevolgd. Zat te twijfelen tussen die Medion tweakers PC waarin al een SSD zit, en een losse SSD voor mijn huidige PC. Uiteindelijk toch maar voor het laatste gekozen.
*Knip*
Edit: Eerste resultaat na installatie van Windows, software en alle updates:

In de praktijk is alles natuurlijk retesnel, maar kan het sneller is de vraag
[ Voor 62% gewijzigd door bvk op 02-06-2011 12:51 ]
Verwijderd
Goedenmiddag,
Wat is de beste SSD voor onderstaande configuratie:
Systeem: MacBook 2.0GHz Intel Core 2 Duo 4GB DDR3 (Unibody late 2008)
Gebruik: Safari/Mail/Word 2011/Excel 2011/iTunes
Budget: < € 250,00
Graag jullie advies!
Wat is de beste SSD voor onderstaande configuratie:
Systeem: MacBook 2.0GHz Intel Core 2 Duo 4GB DDR3 (Unibody late 2008)
Gebruik: Safari/Mail/Word 2011/Excel 2011/iTunes
Budget: < € 250,00
Graag jullie advies!
Ligt een beetje aan de grote die je nodig hebt, maar dit zijn mooie opties:
pricewatch: Intel 320 120GB
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB
pricewatch: Crucial m4 128GB 128GB
pricewatch: Intel 320 160GB
De intel heeft 5 jaar garantie, maar is wat trager dan de c300 en de m4.
Als je meer dan 120GB nodig hebt, dan zou ik voor de intel 320 van 160GB gaan
De intel heeft 5 jaar garantie, maar is wat trager dan de c300 en de m4.
Als je meer dan 120GB nodig hebt, dan zou ik voor de intel 320 van 160GB gaan
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Ik heb na lang wikken en wegen besloten om het tweede hd slot in mijn HP 7 laptop te benutten voor een SSD.
Mijn gebruik is niet heel normaal: ik gebruik zowel Chrome als Firefox en heb in beide dan 40 tabs open staan. Dan nog Excel, Word, een grote outlook en wat Acrobat pdf´s en dat dag in dag uit. Ik zie ontzettend veel HD activiteit en de lag in de browsers tussen de tabs is soms een minuut!
Ik wil dus pagefile en alle browser caches op de SSD zetten. Om wat toekomst vast te zijn en vanwege de lage amplicifation factor van de OCZ 3 serie heb ik gekozen voor een relatief goedkope OCZ Agility3 2,5" SSD 120 GB gekozen (SATA 600, AGT3-25SAT3-120G). De Agility is niet de top van de serie, maar mijn laptop is beperkt tot sata 300 dus ik haal toch het maximum er niet uit en de prijs is een stuk leuker.
Mijn vraag is nu hoe ik deze inbouw in het 2e hd slot van mijn HP. Ik heb een 2e drive caddy nodig begrijp ik van google, maar hoe heet zo´n ding bij Alternate waar ik de Agility wil kopen (woon in Spanje). Ik heb zowel het manteltje met rubbertjes nodig als de korte brede stekker, maar ik begreep dat er ook universele exemplaren bestaan.
Hoe heten die dingen en waar vind ik die? En natuurlijk graag commentaar op mijn keuze voor de Agility 3 gezien de grote aantallen lees en schrijfacties door paging en caching.
Mijn gebruik is niet heel normaal: ik gebruik zowel Chrome als Firefox en heb in beide dan 40 tabs open staan. Dan nog Excel, Word, een grote outlook en wat Acrobat pdf´s en dat dag in dag uit. Ik zie ontzettend veel HD activiteit en de lag in de browsers tussen de tabs is soms een minuut!
Ik wil dus pagefile en alle browser caches op de SSD zetten. Om wat toekomst vast te zijn en vanwege de lage amplicifation factor van de OCZ 3 serie heb ik gekozen voor een relatief goedkope OCZ Agility3 2,5" SSD 120 GB gekozen (SATA 600, AGT3-25SAT3-120G). De Agility is niet de top van de serie, maar mijn laptop is beperkt tot sata 300 dus ik haal toch het maximum er niet uit en de prijs is een stuk leuker.
Mijn vraag is nu hoe ik deze inbouw in het 2e hd slot van mijn HP. Ik heb een 2e drive caddy nodig begrijp ik van google, maar hoe heet zo´n ding bij Alternate waar ik de Agility wil kopen (woon in Spanje). Ik heb zowel het manteltje met rubbertjes nodig als de korte brede stekker, maar ik begreep dat er ook universele exemplaren bestaan.
Hoe heten die dingen en waar vind ik die? En natuurlijk graag commentaar op mijn keuze voor de Agility 3 gezien de grote aantallen lees en schrijfacties door paging en caching.
... of caddy of tray.
"Ik heb een HP 7" zegt wel heeeeel weinig.
De Agility3 is duidelijk langzamer dan de Vertex3 maar wel wat goedkoper. Zeker op sata2 zou ik eerder aan een Intel 310 of Crucial m4 denken. Zou je niet eerst wat geheugen bijsteken?
Edit: iets aangepast
De Agility3 is duidelijk langzamer dan de Vertex3 maar wel wat goedkoper. Zeker op sata2 zou ik eerder aan een Intel 310 of Crucial m4 denken. Zou je niet eerst wat geheugen bijsteken?
[ Voor 21% gewijzigd door Gianni Rombios op 03-06-2011 15:36 ]
Fractie? Ik denk dat jij de CrystalDiskMark resultaten niet hebt gezien.Gianni Rombios schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:25:
De Agility3 is maar een fractie langzamer dan de Vertex3 maar wel duidelijk wat goedkoper.
Fractie? Heb je de CrystalDiskMark resultaten gezien? Best wel een verschil hoor.Gianni Rombios schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:25:
De Agility3 is maar een fractie langzamer dan de Vertex3 maar wel duidelijk wat goedkoper.
Vertex 3 met standaard crystaldiskmark:

Agility 3 met standaard crystaldiskmark:

Vertex 3 met 0 fill crystaldiskmark:

Agility 3 met 0 fill crystaldiskmark:

Het komt er dus op neer dat de vertex 3 al super snel is, en met comprissie nog veel sneller, en de agility 3 is alleen heel snel als er veel gecomprimeerd kan worden.
Vooral met grote bestanden (512k en SEQ) is de Vertex 3 veel sneller

Agility 3 met standaard crystaldiskmark:

Vertex 3 met 0 fill crystaldiskmark:

Agility 3 met 0 fill crystaldiskmark:

Het komt er dus op neer dat de vertex 3 al super snel is, en met comprissie nog veel sneller, en de agility 3 is alleen heel snel als er veel gecomprimeerd kan worden.
Vooral met grote bestanden (512k en SEQ) is de Vertex 3 veel sneller
Verwijderd
Mijn postvile 80GB is in CDM flink sneller dan de Aglity 3 met lezen... Als je toch al zoveel geld uitgeeft aan een drive, neem dan een goede.
Een toevoeging: alle resultaten die je daar laat zien zijn van nieuwe drives. Na enig gebruik schrijven ze flink langzamer.Willie Billie schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 14:41:
Vooral met grote bestanden (512k en SEQ) is de Vertex 3 veel sneller![]()
En bovendien geen systeemschijven. Er staat 0 of 1 GB op, ik zou deze resultaten wel eens willen zien met een OS erop geinstalleerd en ook daarvan draaiend.
Bedankt voor de adviezen. Zojuist de Intel 310 160GB besteld.
Ik ben ook op zoek naar een SSD, zelf ik heb al het een en ander gelezen maar ben toch wel een leek op het gebied van SSD's.
Ik heb momenteel de volgende setup in bestelling en de planning is dat er volgende maand nog een 2e videokaart bij komt in crossfire en ik wil er dan ook een SSD bij in hangen.
Op de SSD komt Windows 7 Ultimate en verder gebruik ik wel eens photoshop en speel regelmatig videos/films af, normaal gebruik zeg maar. Ik denk ook dat Battlefield 3 erop komt als dat geen Steam only game word. Het gaat me eigenlijk vooral om het snel opstarten van mijn PC en programma's kunnen starten zonder een kop koffie te kunnen halen voordat het eindelijk opgestart is.
Ik heb de volgende 2 SSD's uitgezocht die me wel wat lijken en ik vraag me af of de meerprijs en de extra snelheid van de Vertex 3 die extra paar tientjes waard zijn?
Nog een vraag is het aan te raden om een 2e SSD te kopen en die als Steam schijf te gebruiken of zitten daar nadelen aan?
Ik heb momenteel de volgende setup in bestelling en de planning is dat er volgende maand nog een 2e videokaart bij komt in crossfire en ik wil er dan ook een SSD bij in hangen.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
2 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 44,35 | € 88,70 |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 79,65 | € 79,65 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 34,- | € 34,- |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 171,75 | € 171,75 |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A2000C9 | € 99,26 | € 99,26 |
1 | MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC | € 246,89 | € 246,89 |
1 | Asus P8P67 PRO (Rev.3.0) | € 145,- | € 145,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 865,25 |
Op de SSD komt Windows 7 Ultimate en verder gebruik ik wel eens photoshop en speel regelmatig videos/films af, normaal gebruik zeg maar. Ik denk ook dat Battlefield 3 erop komt als dat geen Steam only game word. Het gaat me eigenlijk vooral om het snel opstarten van mijn PC en programma's kunnen starten zonder een kop koffie te kunnen halen voordat het eindelijk opgestart is.
Ik heb de volgende 2 SSD's uitgezocht die me wel wat lijken en ik vraag me af of de meerprijs en de extra snelheid van de Vertex 3 die extra paar tientjes waard zijn?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Crucial m4 128GB 128GB | € 185,- | € 185,- |
1 | OCZ Vertex 3 120GB | € 212,42 | € 212,42 |
Nog een vraag is het aan te raden om een 2e SSD te kopen en die als Steam schijf te gebruiken of zitten daar nadelen aan?
Verwijderd
Ik zie het nut niet van een 2e SSD, koop er gewoon een die dubbel zo groot is.
4x 2TB HDD in RAID lijkt mij overigens een betere investering voor games dan een SSD, een SSD is goed in kleine bestanden, een HDD is goed in opslag en sequentieel. Prijstechnisch gezien.
4x 2TB HDD in RAID lijkt mij overigens een betere investering voor games dan een SSD, een SSD is goed in kleine bestanden, een HDD is goed in opslag en sequentieel. Prijstechnisch gezien.
Gianni Rombios schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:25:
... of caddy of tray.
Het had HP DV7 moeten zijn. En ik heb van alternate al gehoord dat die caddies bij HP besteld moeten worden wat hun betreft. Zij leveren ze niet.Gianni Rombios schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:25:
... of caddy of tray.
Verder is de Agility (en dat zeg ik ook tegen de andere posters) voor mijn doel (zeer goed comprimeerbare data want zoals ik schreef is het pagefile, browser cache etc) net zo snel als ik de benchmarks zo lees.
Meer geheugen bijprikken is een optie, maar dan ga ik van 4 naar 8 maximaal en dat is nog net te weinig gezien mijn intensieve gebruik van de browers met totaal 80 tabbladen en veel browser cache omdat ik een trage internet verbinding heb.
Mijn overweging was dus dat 189E SSD beter was dan een hoger bedrag om het geheugen te vervangen naar 8 Gb. Dat geheugen is niet overdraagbaar naar een nieuwe laptop en de SSD wel. De full swing Vertex is iets van 240E en meer dan 25% extra uitgeven aan iets dat ik niet ga merken vind ik zonde. Mijn jpegs en films ga ik toch niet op de SSD zetten dus oncomprimeerbare data komen daar niet te staan.
Voor Sata 2 heb ik geen snellere of goedkopere disk kunnen vinden dan de Agility, dus het kost me niets extra om wat toekomst vast te zijn. Wat de OCZ onderscheidt van alle andere SSDs is de write amplification. Omdat ik zoveel lees en schrijf door mijn gebruik is dat een belangrijk punt. De Intel bijvoorbeeld heeft een WA van 1,2 tegen 0,6 bij Agility.
Als mijn redeneringen niet kloppen hoor ik het graag want het blijft een boel geld voor een al twee jaar oude laptop.
Even terugkoppelen:
Ik ben dus voor de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (96GB) gegaan en dat bevalt enorm! Beter dan ik had gehoopt. Het opstarten is van 3 min naar 0:52 min verbeterd. Echt veel beter dan ik met deze processor had verwacht. Thanks voor de hulpRoom42 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:05:
Ik wil de Lenevo Edge 13 (de NV338MH) graag voorzien van een SSD om hem net wat snappier te maken maar ik twijfel zo erg welke ik moet hebben. Ik heb namelijk het idee dat een super snelle niet zoveel meerwaarde zal bieden t.o.v. de CPU.
[...]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Gisteren de Vertex3 MAXIOPS besteld voor mijn ICH9R bordje.mhoogendam schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:41:
Graag wil ik mijn huidige configuratie upgraden met een SSD.
Huidige specs:
Gigabyte GA-P35-DQ6
Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN
Intel Core 2 Quad Q9650 Boxed
Hiper Type M 630W
Sapphire HD5850 Vapor-X 1GB GDDR5 PCI-E
Wensen zijn natuurlijk een snelle SSD, zelf denk ik aan de OCZ Vertex3 MaxIOPS 120GB
De SSD zal dienen als bootschijf en voor games.
Aangezien mijn PC geen SATA3 ondersteuning heeft wil ik deze aansluiten via de ASRock SATA3 Card.
Producteigenschappen van Asrock SATA3 Kaart:
[list]
• Chipset - Marvell 88SE9123
• Interface - PCI Express 2.0 x1
• Connector - 2 x SATA3 ports and 1 x eSATA3 port (shared with 1 SATA3 port)
[/list]
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze kaart?
Natuurlijk sta ik open voor advies.
Ik zal kijken of ik nog wat kan reviewen aan dit SATA3 schijfje op mijn SATA2 bordje.
Het ASrock kaartje heb ik uiteindelijk niet aangeschaft.
Zou je een een paar kleine tests willen draaien zoals Crystal Disk Mark of AS-SSD.Room42 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 02:29:
Even terugkoppelen:
[...]
Ik ben dus voor de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (96GB) gegaan en dat bevalt enorm! Beter dan ik had gehoopt. Het opstarten is van 3 min naar 0:52 min verbeterd. Echt veel beter dan ik met deze processor had verwacht. Thanks voor de hulp
Dan krijgen we een beter beeld van deze SSD, veel mensen kopen hem wel, maar geven geen terugkoppeling erover.

Uit het grote SSD topic
Ja, ga ik doen zodra ik hem weer in handen hebSwordlord schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:00:
[...]
Zou je een een paar kleine tests willen draaien zoals Crystal Disk Mark of AS-SSD.
Dan krijgen we een beter beeld van deze SSD, veel mensen kopen hem wel, maar geven geen terugkoppeling erover.
Nouja, het is natuurlijk wel relatief aan het systeem waar ie in zit
[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 04-06-2011 12:04 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
facepalm.... lees eens de naam die op die screenshot staat...
productreview: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB review door Swordlord
[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 05-06-2011 10:06 ]
Omdat mijn nieuwe monitor na een week gebruik al de geest gaf (Samsung BX2231, verder wel een heel mooi beeldje) en ik moet wachten tot ik een nieuwe krijg, heb ik mezelf maar een kado'tje gedaan in de vorm van een Crucial M4 64GB 
I.c.m. met een SATAII bord (Gigabyte GA-EP45DS3R) moet de snelheid van de 'schijf' vast wel voldoen (lees; richting de max. doorvoersnelheid van SATAII gaan, waar het mobo dus de bottleneck gaat zijn).
Moet ik naast AHCI instellen nog iets anders instellen/veranderen/uitvoeren voordat ik de SSD voor het eerst ga gebruiken? Ik ga hem als bootschijf gebruiken en zal een fresh install van w7 x64 ultimate doen.

I.c.m. met een SATAII bord (Gigabyte GA-EP45DS3R) moet de snelheid van de 'schijf' vast wel voldoen (lees; richting de max. doorvoersnelheid van SATAII gaan, waar het mobo dus de bottleneck gaat zijn).
Moet ik naast AHCI instellen nog iets anders instellen/veranderen/uitvoeren voordat ik de SSD voor het eerst ga gebruiken? Ik ga hem als bootschijf gebruiken en zal een fresh install van w7 x64 ultimate doen.
Ik heb een kort vraagje. Ik heb al een Corsair F120 besteld. Echter lees ik nu over een Agility 3 120GB die even duur is. Is het het waard om mijn order daarvoor te veranderen (kan nog). Ik heb benchmarks gezien waarin de Corsair gepakt flink aangepakt wordt (http://www.anandtech.com/bench/Product/371?vs=196). Echter weet ik er niet zo heel veel vanaf. Zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden?
Die F120 is een beetje verouderd, die heeft een Sandforce 1200 controller, en die Agility 3 heeft een nieuwere die sneller is en beter (Sandforce 2281).
Je kan beter die terug sturen en dan of de agility 3, of de vertex 3 of bijv deze pricewatch: Corsair Force 3 120GB die beschikken allen over die nieuwe SF2281 controller, en zijn dus stukken sneller dan die F120
Je kan beter die terug sturen en dan of de agility 3, of de vertex 3 of bijv deze pricewatch: Corsair Force 3 120GB die beschikken allen over die nieuwe SF2281 controller, en zijn dus stukken sneller dan die F120
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga mijn order wijzigen naar de Agility 3 120gb aangezien deze ongeveer evenveel kost.
Hoi iedereen!
Ik heb de volgende setup:
-Asus P8H61-B3 (dus alleen maar Sata 3Gb/s)
-Intel Core i5 2500
-4gb ram
-Windows 7 ultimate x64
Ik wil dus een SSD gaan kopen alleen ik weet niet zo goed wat de beste keuze is. Het liefst zo min mogelijk poespas en gewoon betrouwbaar (geen snelheidsdegradatie, of extreem weinig).
Ik had zelf dit in gedachte:
-Crucial M4 64gb
-OCZ Agility 3 60gb
-OCZ Vertex 2
Wat is voor mij de beste keuze?
Ik heb de volgende setup:
-Asus P8H61-B3 (dus alleen maar Sata 3Gb/s)
-Intel Core i5 2500
-4gb ram
-Windows 7 ultimate x64
Ik wil dus een SSD gaan kopen alleen ik weet niet zo goed wat de beste keuze is. Het liefst zo min mogelijk poespas en gewoon betrouwbaar (geen snelheidsdegradatie, of extreem weinig).
Ik had zelf dit in gedachte:
-Crucial M4 64gb
-OCZ Agility 3 60gb
-OCZ Vertex 2
Wat is voor mij de beste keuze?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
^ Qua betrouwbaarheid is de Crucial het beste. Qua prestaties is de Agility 3 even goed.
Sandforce drives hebben op Newegg.com +-5x zo veel failures als Intel, Crucial en Samsung.
Sandforce drives hebben op Newegg.com +-5x zo veel failures als Intel, Crucial en Samsung.
[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 06-06-2011 16:13 ]
Verplaatst.
[ Voor 95% gewijzigd door t!n0 op 06-06-2011 16:49 ]
Heya,
Ik wil graag een ssd aanschaffen maar heb nog niet veel kennis over deze dingetjes. hieronder staat men systeempje, mijn vraag vooral is, kan ik een SATA 600 ssd aansluiten op de 2x marvel controller 6gbs aansluitingen op men moederbord? of is het slimmer om een SATA 300 ssd te nemen en deze gewoon aan te sluiten op eenn SATA 300 aansluiting en dan minder snelheid hebben?
•
Moederbord: Asus p7p55d-e (beschikt over 6x SATA 3gbs en 2x SATA 6gbps (marvel controller))
i5 750 @ 3.8 ghz
Windows 7
6gb werkgeheugen van corsair
oude hdd
• Het is de bedoeling hier mee te gaan gamen.
• SSD mag rond de 200 250 kosten.
Ik wil graag een ssd aanschaffen maar heb nog niet veel kennis over deze dingetjes. hieronder staat men systeempje, mijn vraag vooral is, kan ik een SATA 600 ssd aansluiten op de 2x marvel controller 6gbs aansluitingen op men moederbord? of is het slimmer om een SATA 300 ssd te nemen en deze gewoon aan te sluiten op eenn SATA 300 aansluiting en dan minder snelheid hebben?
•
Moederbord: Asus p7p55d-e (beschikt over 6x SATA 3gbs en 2x SATA 6gbps (marvel controller))
i5 750 @ 3.8 ghz
Windows 7
6gb werkgeheugen van corsair
oude hdd
• Het is de bedoeling hier mee te gaan gamen.
• SSD mag rond de 200 250 kosten.
[ Voor 5% gewijzigd door zippy1990 op 06-06-2011 16:56 ]
Verplaatst.t!n0 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:37:
Verplaatst.
[ Voor 60% gewijzigd door Gianni Rombios op 06-06-2011 17:00 ]
Ik heb een soortgelijk probleem als zippy1990.
Momenteel heb ik een Gigabyte GA-P55M-UD2 S1156 P55 MATX CPNT (Sata II). Nu wil ik wel een Sata III SSD halen maar ik vraag me dus af of het heel veel gaat schelen in snelheid.
Ik wilde eerst de Vertex 3 halen maar ik hoor veel negatieve verhalen over de controller en raad men de crucial m4 aan (wil 120-128GB). Zijn jullie het eens dat dit de beste keus is of kan ik beter voor wat anders gaan?
Is bedoeld voor Windows 7 64bit, program files en games. Ik installeer 1 of 2 spellen max tegelijk en daarna gooi ik ze er af. Data heb ik op 2TB Spinpoints staan.
En heb ik nog iets nodig van kabeltjes of worden die bijgeleverd met de SSD? Denk dat ik hem wel gewoon in mijn kast kan leggen maar een bracket zou denk ik niet misstaan toch?
Momenteel heb ik een Gigabyte GA-P55M-UD2 S1156 P55 MATX CPNT (Sata II). Nu wil ik wel een Sata III SSD halen maar ik vraag me dus af of het heel veel gaat schelen in snelheid.
Ik wilde eerst de Vertex 3 halen maar ik hoor veel negatieve verhalen over de controller en raad men de crucial m4 aan (wil 120-128GB). Zijn jullie het eens dat dit de beste keus is of kan ik beter voor wat anders gaan?
Is bedoeld voor Windows 7 64bit, program files en games. Ik installeer 1 of 2 spellen max tegelijk en daarna gooi ik ze er af. Data heb ik op 2TB Spinpoints staan.
En heb ik nog iets nodig van kabeltjes of worden die bijgeleverd met de SSD? Denk dat ik hem wel gewoon in mijn kast kan leggen maar een bracket zou denk ik niet misstaan toch?
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Hoi,
ben van plan om een nieuw systeem aan te schaffen en met de recente lancering van de Z68 chipset van intel had ik het volgende in gedachten:
Iemand een idee voor een kleine (>20GB, <60GB) maar niet al te prijzige (± 80 euro) ssd in dit opzicht ?
ben van plan om een nieuw systeem aan te schaffen en met de recente lancering van de Z68 chipset van intel had ik het volgende in gedachten:
- Gigabyte Z68x-UD4(B3)
- Intel Core i5 2500K
- Samsung Spinpoint F3 1TB
- Windows 7 64-bit
Iemand een idee voor een kleine (>20GB, <60GB) maar niet al te prijzige (± 80 euro) ssd in dit opzicht ?
[ Voor 6% gewijzigd door Leech117 op 07-06-2011 22:24 ]
Heeft iemand de Agility 3 al getest in zijn MBP 2011? Wilde eigenlijk de Vertex 2 kopen, omdat de Vertex 3 stukken duurder is en niet altijd goed werkt op de nieuwe MBP. Maar toen kwam de Agility 3 op de markt, die redelijk vergelijkbaar is met de Vertex 3 en precies tussen de Vertex 2 en 3 zit met de prijs.
Dus bij deze, hebben er al mensen de bovenstaande configuratie met succes getest?
Dus bij deze, hebben er al mensen de bovenstaande configuratie met succes getest?
Probeer het eens in Het SSD in je Apple topicprecies schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:25:
Heeft iemand de Agility 3 al getest in zijn MBP 2011? Wilde eigenlijk de Vertex 2 kopen, omdat de Vertex 3 stukken duurder is en niet altijd goed werkt op de nieuwe MBP. Maar toen kwam de Agility 3 op de markt, die redelijk vergelijkbaar is met de Vertex 3 en precies tussen de Vertex 2 en 3 zit met de prijs.
Veel meer kans daar.
• Wat voor systeem heb je nu?
Acer Aspire 5715Z
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 32bit
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Voor school, dus word, mail, msn (
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
pff,, een euro of 100-120.
Zelf zat ik hier aan te denken http://tweakers.net/price...-alone-drive%29-96gb.html
Wat nog een brandende vraag van mij is is of er nou echt verschil valt te zien/merken bij oudere hardware (zoals in mijn geval een t2390+3gb ram)
Prima keuze die V+ 100. Heb hem hier een paar dagen aan de tand gevoeld. Lekker snel.
Hier een benchmark van mijn gisteren gearriveerde Intel 320 40GB. Klopt wel ongeveer met de specs?
http://imageshack.us/photo/my-images/17/cdmamd.jpg
Dit is met de AMD AHCI drivers op een Fusion HTPC systeem.
http://imageshack.us/photo/my-images/17/cdmamd.jpg
Dit is met de AMD AHCI drivers op een Fusion HTPC systeem.
[ Voor 88% gewijzigd door Lord_Dain op 07-06-2011 21:04 ]
^ Presteert naar verwachting, rekening houdend met je platform.
Dit is het systeem dat ik momenteel gebruik.

• Welk OS gebruik je?
Win7 Ultimate X64
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Veel al voor Adobe Suite (Illustrator, Photoshop, Indesign), Notepad++ en 2 á 3 games (Battlefield 2, Call of Duty Modern Warfare 2 - Multiplayer, Farming Simulator 2011 (Leuke game, maar slechte techniek qua game opbouw, zowel SP als MP.))
~200 euro.
Dit is het systeem dat ik momenteel gebruik.

• Welk OS gebruik je?
Win7 Ultimate X64
Veel al voor Adobe Suite (Illustrator, Photoshop, Indesign), Notepad++ en 2 á 3 games (Battlefield 2, Call of Duty Modern Warfare 2 - Multiplayer, Farming Simulator 2011 (Leuke game, maar slechte techniek qua game opbouw, zowel SP als MP.))
~200 euro.
En hoe denk je dat het met de prestatie winst zit in combinatie met mijn toch redelijk oudere Cpu?Philflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:55:
Prima keuze die V+ 100. Heb hem hier een paar dagen aan de tand gevoeld. Lekker snel.
Ik kan hem trouwens ook nog in mijn pc stoppen als er te weinig winst is bij mijn laptop.
Ik kan erg goedkoop aan een Intel 320 serie 80GB SSD komen. Nu weet ik toevallig dat mijn AMD chipset erg kieskeurig is. Heeft iemand hier toevallig een AMD 790FX chipset / ASUS crosshair III formula moederboard in combinatie met deze SSD? Gaat dat goed werken?
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Swordlord schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:00:
[...]
Zou je een een paar kleine tests willen draaien zoals Crystal Disk Mark of AS-SSD.
Op deze laptop haal ik deze score:

Of dat goed is, weet ik niet. Ik vind de 4k niet zo goed lijken. Wat misschien wel een belangrijk detail is, is dat ik gewoon de originele schijf gecloned heb. Dus hij zal wel niet ge-aligned zijn. Ik moet me erin verdiepen of dat achteraf nog kan. (Of heeft iemand die kennis toevallig paraat?
In ieder geval is de Corsair Force 3 120GB op dit moment geen goede keuze.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95688
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95688
Maakt niet uit. zelfs een Atom wordt aanmerkelijk sneller met een SSD.josje94 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:43:
[...]
En hoe denk je dat het met de prestatie winst zit in combinatie met mijn toch redelijk oudere Cpu?
Ik kan hem trouwens ook nog in mijn pc stoppen als er te weinig winst is bij mijn laptop.
Nieuws over de Corsair Force Series 3: even niet kopen.
Er is een grote terughaalactie gestart door Corsair omdat (een deel van) de drives niet volgens specificatie functioneren door een probleem dat zowel in de firmware als de hardware zit.
Het gaat hier om een drive met de SandForce SF2281 controller, maar dat wil niet zeggen dat alle drives met die controller dit probleem hebben. Denk hierbij aan de OCZ Vertex 3, Agility 3 en Solid 3. OCZ heeft in een statement laten weten dat hun drives niet door hetzelfde probleem getroffen zijn omdat ze een eigen ontwerp gebruiken ipv het Sandforce reference design.
Er is een grote terughaalactie gestart door Corsair omdat (een deel van) de drives niet volgens specificatie functioneren door een probleem dat zowel in de firmware als de hardware zit.
Het gaat hier om een drive met de SandForce SF2281 controller, maar dat wil niet zeggen dat alle drives met die controller dit probleem hebben. Denk hierbij aan de OCZ Vertex 3, Agility 3 en Solid 3. OCZ heeft in een statement laten weten dat hun drives niet door hetzelfde probleem getroffen zijn omdat ze een eigen ontwerp gebruiken ipv het Sandforce reference design.
Zet energie saving modes etc etc eens even uit.Room42 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:13:
[...]
[...]
Op deze laptop haal ik deze score:
[afbeelding]
Of dat goed is, weet ik niet. Ik vind de 4k niet zo goed lijken. Wat misschien wel een belangrijk detail is, is dat ik gewoon de originele schijf gecloned heb. Dus hij zal wel niet ge-aligned zijn. Ik moet me erin verdiepen of dat achteraf nog kan. (Of heeft iemand die kennis toevallig paraat?)
Dat de CPU op volle toeren kan draaien, voer daarna de test nog eens uit.
De kingston SSD is nogal afhankelijk van CPU speeds...
Erbij moet ook gezegd worden, mijn screenshots zijn genomen met een fix dat CPU op max frequentie blijft.
[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 07-06-2011 23:44 ]
3 MB/sec 4K random heeft niet met de chipset te maken denk ik. Doe eerst eens een clean install.
Met gparted (of iets dergelijks) kan je een partitie wel "moven" naar een aligned startpositie. Maar of dat altijd goed gaat.. Een clean install lijkt me toch een betere keuze.Room42 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:13:
Of dat goed is, weet ik niet. Ik vind de 4k niet zo goed lijken. Wat misschien wel een belangrijk detail is, is dat ik gewoon de originele schijf gecloned heb. Dus hij zal wel niet ge-aligned zijn. Ik moet me erin verdiepen of dat achteraf nog kan. (Of heeft iemand die kennis toevallig paraat?)
Clean install heb ik helaas geen tijd meer voor. De laptop gaat morgen naar München, zonder mij
To check the alignment of your SSD's partition, it is quite simple.
In windows 7, run msinfo32 by typing it into the search box on your start menu and hitting enter.
click on: components => storage => disks
Look for your SSD and check the partition starting offset.
It needs to be divisible by 4096 (ie return a whole number when you divide by this) otherwise the alignment is not correct.
In windows 7, run msinfo32 by typing it into the search box on your start menu and hitting enter.
click on: components => storage => disks
Look for your SSD and check the partition starting offset.
It needs to be divisible by 4096 (ie return a whole number when you divide by this) otherwise the alignment is not correct.
Oh dan is ie aligned. Thanks
Maar 3MB/sec random read is enorm slecht. Staat de BIOS op AHCI?
Oké bedankt voor de informatiePhilflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:25:
Maakt niet uit. zelfs een Atom wordt aanmerkelijk sneller met een SSD.
Ja, dat is wel slecht, inderdaad. Hij staat inderdaad op AHCI. Met de OCZ Vertex haal ik met dezelfde installatie (lees: image) inderdaad betere scores op 4k. Swordlord had het nog over energiebeheer. Daarmee bedoelde hij gewoon de performancetuning van Windows/Lenovo zelf, toch? Of nog iets schijfspecifieks?Philflow schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 06:46:
Maar 3MB/sec random read is enorm slecht. Staat de BIOS op AHCI?
Overigens staat de CPU uit z'n neus te eten tijdens de test. Ga zo de laptop nog wel een laatste keer aanzetten voordat ie in de koffer gedaan wordt
Performance tuning van windows/lenovo zelf jah, dat de CPU niet zo aggresief terug klokt.Room42 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:20:
[...]
Ja, dat is wel slecht, inderdaad. Hij staat inderdaad op AHCI. Met de OCZ Vertex haal ik met dezelfde installatie (lees: image) inderdaad betere scores op 4k. Swordlord had het nog over energiebeheer. Daarmee bedoelde hij gewoon de performancetuning van Windows/Lenovo zelf, toch? Of nog iets schijfspecifieks?
Overigens staat de CPU uit z'n neus te eten tijdens de test. Ga zo de laptop nog wel een laatste keer aanzetten voordat ie in de koffer gedaan wordt
Als laatste red middel kun je de volgende registry fix proberen. Wat je wel weer direct erna zou moeten terug zetten.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\Intelppm
De waarde hiervan veranderen van 3 naar 4.
Dan doet het systeem tijdelijk de CPU niet throttelen en loopt dus constant full speed.
Probeer het even voor de benchmark. Ik denk niet dat ie dan normaal presteert maar het zou kunnen.
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 10:54:
...Maar dat was volgens mij vrij nadelig voor de accuduur.
Puur zien als een test methode om juiste werking te testen, niet een constante fixAls laatste red middel kun je de volgende registry fix proberen. Wat je wel weer direct erna zou moeten terug zetten
Ga ik nu een verschil merken tussen OCZ Vertex 3 en Crucial m4. Als ik deze vergelijk in de pricewatch scheelt dit bijna 40 euro. De HDD leessnelheid van de Vertex is 550MB's en die van de M4 415MB's. Maar het verschil in schrijfsnelheid (respectievelijk 550MB vs 175MB) is wel behoorlijk groot. Ik ga hem echter alleen gebruiken om programma's van op te starten (windows, program files en games). Voor opslag heb ik normale 7200rpm spinpoints.thewizard2006 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:41:
Momenteel heb ik een Gigabyte GA-P55M-UD2 S1156 P55 MATX CPNT (Sata II). Nu En heb ik nog iets nodig van kabeltjes of worden die bijgeleverd met de SSD? Denk dat ik hem wel gewoon in mijn kast kan leggen maar een bracket zou denk ik niet misstaan toch?
Krijg wel mee dat de marvell controller van de M4 een stuk beter is dan de Sandforce van de vertex. Maar dit zegt me niet zoveel
In principe niet. De ene keer is de Crucial sneller, dan de Vertex.thewizard2006 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:11:
[...]
Ga ik nu een verschil merken tussen OCZ Vertex 3 en Crucial m4.
nee, dat geldt alleen voor 0 fill data. Met niet comprimeerbare data schrijft de Crucial sneller.Maar het verschil in schrijfsnelheid (respectievelijk 550MB vs 175MB) is wel behoorlijk groot
Een vriend van mij heeft mij gevraagd eens te kijken naar een SSD voor in zijn computer. Het zal in performance veel uitmaken, de rest van de hardware is voldoende voor de meeste taken, en een SSD is echt een snelheid boost. Echter weet ik niet precies welke SSD nou 'goed' is, en welke niet. Pricewatch staat vol met SSD's, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Het zou voor in deze computer zijn:
Intel Core 2 Quad Q6600
4GB DDR2 400MHz ram
Asus P5k
GeForce 9800 GTX+
Een 60GB SSD zou voldoende zijn, de grootste bestanden staan op een normale HDD. Budget is ongeveer 100 euro. Kan iemand mij vertellen welke schijf nu een betere aanschaf is in prijs/performance?
Het zou voor in deze computer zijn:
Intel Core 2 Quad Q6600
4GB DDR2 400MHz ram
Asus P5k
GeForce 9800 GTX+
Een 60GB SSD zou voldoende zijn, de grootste bestanden staan op een normale HDD. Budget is ongeveer 100 euro. Kan iemand mij vertellen welke schijf nu een betere aanschaf is in prijs/performance?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Crucial M4 64GB zou ik zeggen dan =) Uitleg staat dit topic al vol mee;)
Geeft die SSD geen probleem met het oudere moederbord en het ontbreken van een Sata III interface? (driver/BIOS)
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Zelf heb ik een Crucial C300 256GB (SATAIII) op 'n Asus P5P55D moederbord (SATAII), maar draait gewoon hoor. Zelfde zou gewoon voor 'n M4 en jou P5K moeten gelden.
Daarnaast snap ik sowieso niet echt waarom al die mensen hun systeem opnoemen, hoeveel geld ze hebben en welke SSD ze dan moeten kopen. Voor laptops oké, aangezien daar niet zomaar alles in past kwa afmetingen etc., maar voor 'n desktop..
Elke keer word er weer naar dezelfde SSD's verwezen omdat dit gewoon goede schijven zijn, en ook een normale aanschafprijs hebben. Een 512GB schijf voor €200,- vragen heeft namelijk geen zin.
Oftewel, C300, M4, Intel 320, Intel 510, Vertex 3, Kingston V100+. De prijs van deze schijven is dus gewoon afhankelijk van het formaat dat gewenst is
Aangezien voor jou 'n 60GB SSD voldoende is valt de rest al af aangezien die groter zijn en dus uiteraard ook duurder. De C300 64GB zou je nog kunnen overwegen, maar voor die €6,- extra zou ik de M4 pakken. Mogelijk kan je nu niet alle leessnelheid benutten met je SATAII poort, maar de schrijfsnelheid komt toch niet >260 uit.
Even 'n lijstje van de SSD's rond de €100 - €220:
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
pricewatch: Intel 510 120GB
pricewatch: Intel 320 80GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
Daarnaast snap ik sowieso niet echt waarom al die mensen hun systeem opnoemen, hoeveel geld ze hebben en welke SSD ze dan moeten kopen. Voor laptops oké, aangezien daar niet zomaar alles in past kwa afmetingen etc., maar voor 'n desktop..
Elke keer word er weer naar dezelfde SSD's verwezen omdat dit gewoon goede schijven zijn, en ook een normale aanschafprijs hebben. Een 512GB schijf voor €200,- vragen heeft namelijk geen zin.
Oftewel, C300, M4, Intel 320, Intel 510, Vertex 3, Kingston V100+. De prijs van deze schijven is dus gewoon afhankelijk van het formaat dat gewenst is
Aangezien voor jou 'n 60GB SSD voldoende is valt de rest al af aangezien die groter zijn en dus uiteraard ook duurder. De C300 64GB zou je nog kunnen overwegen, maar voor die €6,- extra zou ik de M4 pakken. Mogelijk kan je nu niet alle leessnelheid benutten met je SATAII poort, maar de schrijfsnelheid komt toch niet >260 uit.
Even 'n lijstje van de SSD's rond de €100 - €220:
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
pricewatch: Intel 510 120GB
pricewatch: Intel 320 80GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
[ Voor 41% gewijzigd door srdevil op 08-06-2011 22:20 ]
Hmm, bij de vertex 3 klopt dit toch ook voor niet comprimeerbare?Philflow schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 13:38:
[...]
nee, dat geldt alleen voor 0 fill data. Met niet comprimeerbare data schrijft de Crucial sneller.
In crystaldiskmark haal je hier namelijk ook bijna de 500 mee, en dit is zonder de null fill optie.
Of comprimeerd die dqan als nog een hele hoop?
Want dat is vooral het verschil met de agility 3, die haald in cdm namelijk maar 200-300 zonder comprimeren.
Of zit ik nu fout? =p
De Agility3 heeft asynchroon (=goedkoper) nand, de Vertex3 synchroon. Bij ongunstige omstandigheden (zoals je noemt) zakt de snelheid in tot ongeveer de helft van de Vertex3.
neeWillie Billie schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:22:
[...]
Hmm, bij de vertex 3 klopt dit toch ook voor niet comprimeerbare?
zeker niet in de write. en hier is hoe een vertex 3 presteert als je hem flink op z'n donder geeft met random dataIn crystaldiskmark haal je hier namelijk ook bijna de 500 mee,

Hersteld na een tijdje wel weer.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 09-06-2011 07:33 ]
Al die termen zeggen mij niet zo heel veel
Wat gaat de SSD dan gebruiken als je er windows op zet en je programma's en spellen? Dat is dan toch het lezen van niet comprimeerbare data? En heeft de M4 dan synchroon of asynchroon nand? En 0 fill data is toch alleen om te testen (alle sectoren vol schrijven met data). Dus niet echt relevant om daadwerkelijke prestaties te meten?
Kan er niet eens een FAQ gemaakt worden door de slimme mensen hier
. Scheelt denk ik een hoop van dit soort vragen en dan kan men wellicht beter zelf bepalen wat goed of slecht is voor die persoon.
Edit: Daar is dit topic voor denk ik Het grote SSD topic ~ Deel 7 Dat maar eens doorlezen.
Kan er niet eens een FAQ gemaakt worden door de slimme mensen hier
Edit: Daar is dit topic voor denk ik Het grote SSD topic ~ Deel 7 Dat maar eens doorlezen.
[ Voor 15% gewijzigd door thewizard2006 op 09-06-2011 08:39 ]
Striker Extreme (SATA 3GB)
E8400
2GB PC7200 mem
Windows 7 Ultimate x64
Ik heb de OCZ Agility 3 120GB besteld.
Dit is een 6GB/s ssd, dus ik weet dat ik niet de max eruit trek met mijn huidige setup.
Is de HighPoint Rocket 620 een kaart waarbij ik in de buurt kom van de maximum lees/schrijfsnelheid?
Ik hoef niet percé alles uit die SSD te trekken. Ik wil toch over niet al te lange tijd (lees < 2 jaar) een nieuw systeem kopen.
Zal deze combinatie aan mijn wensen voldoen, of is een nog dikkere controller aan te raden?
Striker Extreme (SATA 3GB)
E8400
2GB PC7200 mem
Windows 7 Ultimate x64
Ik heb de OCZ Agility 3 120GB besteld.
Dit is een 6GB/s ssd, dus ik weet dat ik niet de max eruit trek met mijn huidige setup.
Is de HighPoint Rocket 620 een kaart waarbij ik in de buurt kom van de maximum lees/schrijfsnelheid?
Ik hoef niet percé alles uit die SSD te trekken. Ik wil toch over niet al te lange tijd (lees < 2 jaar) een nieuw systeem kopen.
Zal deze combinatie aan mijn wensen voldoen, of is een nog dikkere controller aan te raden?
Professioneel Heftruck Syndroom
Helaas zijn er geen losse controllers met Intel chipset. Die Highpoint (Marvell 9128 controller) kun je beter achterwege laten, de onboard Intel ICH10 presteert beter. Imo is er geen goeie losse sata3 kaart te koop.
The HighPoint Rocket 620 obviously runs a poor second place to the Intel ICH10. Even though it uses the Marvel 88SE9128 SATA controller which supports the new SATA 6 Gb/s transfer protocol, it was unable to perform as well as the venerable Intel ICH10's SATA 3 Gb/s controller.
bron: http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=708&pgno=6
The HighPoint Rocket 620 obviously runs a poor second place to the Intel ICH10. Even though it uses the Marvel 88SE9128 SATA controller which supports the new SATA 6 Gb/s transfer protocol, it was unable to perform as well as the venerable Intel ICH10's SATA 3 Gb/s controller.
bron: http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=708&pgno=6
Ben de afgelopen tijd veel aan het testen geweest met diverse SSDs en wat me vooral opvalt is hoe klein de verschillen zijn tussen 3Gbps en 6Gbps tijdens echt gebruik.
Er zijn wel sites die een benchmark maken die veel processen tegelijk er op grote snelheid door heen pompen (Anandtech, Techreport, SR), ja dan komen er leuke verschillen uit. Maar tijdens gewoon gebruik zijn de verschillen erg klein. Soms zijn de SATA II drives zelfs sneller. Ook tijdens multi tasken blijven de verschillen vaak zeer klein. Voor de gemiddelde gebruiker is een SATA II drive dus een prima keuze.
Nou is het wel weer zo dat sommige SATA III drives nauwelijks duurder zijn dan SATA II, dan is het nog niet zo gek om voor SATA III te gaan. Of als je een zwaardere gebruiker bent natuurlijk.
Er zijn wel sites die een benchmark maken die veel processen tegelijk er op grote snelheid door heen pompen (Anandtech, Techreport, SR), ja dan komen er leuke verschillen uit. Maar tijdens gewoon gebruik zijn de verschillen erg klein. Soms zijn de SATA II drives zelfs sneller. Ook tijdens multi tasken blijven de verschillen vaak zeer klein. Voor de gemiddelde gebruiker is een SATA II drive dus een prima keuze.
Nou is het wel weer zo dat sommige SATA III drives nauwelijks duurder zijn dan SATA II, dan is het nog niet zo gek om voor SATA III te gaan. Of als je een zwaardere gebruiker bent natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 09-06-2011 17:26 ]
Verwijderd
Ikzelf zou de hogere seq. snelheden wel handig vinden. Het grootste nadeel van mn postvile is toch de relatief slechte seq. schrijfsnelheid. Afhankelijk van de locatie van de data op de platter van mn HDD vormt hij wel of geen bottleneck.
Dit topic is gesloten.