Ik ben op het moment bezig met het updaten van de specs van mijn 2,5 jaar oude gaming PC. Destijds had ik expres een relatief kleine HDD gekocht, omdat ik niet gigantisch veel data heb en de prijzen van opslag lekker blijven dalen. De laatste tijd erger ik me steeds meer aan de trage boot en het OS zelf (Vista 64-bit, need I say more?
). Het lijkt me handig om tegelijkertijd met het overstappen naar Windows 7 ook meteen de opslagmogelijkheden van mijn PC te upgraden. Ik ben daarom van plan om een SSD te kopen voor het OS en applicaties en een snelle HDD voor data en games (waarschijnlijk wordt dat een Western Digital Caviar Black).
• Wat voor systeem heb je?
Asus Striker II Extreme (NVIDIA 790i Ultra-SLI chipset, SATA300)
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2.66GHz
8GB OCZ Reaper DDR3 @ 1333MHz
XFX GeForce GTX 280 (binnenkort 2 van deze kaarten in SLI)
500GB Seagate HDD (weet niet precies meer welk model)
• Welk OS gebruik je?
Op het moment dus nog Vista 64-bit, maar dat wordt Windows 7 64-bit.
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
SSD zou ik primair gebruiken voor het OS en programma's. Mogelijk een paar games er op, maar waarschijnlijk gaan die ivm de beperkte ruimte van een SSD voornamelijk op een HDD staan.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Maximaal €200
Ik ben er nog steeds niet uit of ik moet gaan voor 60/64GB, 80GB of 120/128GB en wat voor model. Dat gedoe met de OCZ Vertex 2 en de langzamere 25nm chips maakt me een beetje huiverig om daarvoor te kiezen, hoewel de 34nm versie volgens mij wel weer een goede keuze zou zijn. Ik denk dat de Corsair F60/F120 en de Crucial RealSSD C300 wel goede opties zijn, maar de Crucial's worden waarschijnlijk dan wel gelimiteerd door de SATA 300 op mijn moederbord.
Dus om mijn verhaal in concrete vragen op te schrijven:
• Wat voor grootte van de SSD zou in mijn geval het beste zijn?
• OCZ, Corsair of Crucial, of toch iets anders?
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
• Wat voor systeem heb je?
Asus Striker II Extreme (NVIDIA 790i Ultra-SLI chipset, SATA300)
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2.66GHz
8GB OCZ Reaper DDR3 @ 1333MHz
XFX GeForce GTX 280 (binnenkort 2 van deze kaarten in SLI)
500GB Seagate HDD (weet niet precies meer welk model)
• Welk OS gebruik je?
Op het moment dus nog Vista 64-bit, maar dat wordt Windows 7 64-bit.
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
SSD zou ik primair gebruiken voor het OS en programma's. Mogelijk een paar games er op, maar waarschijnlijk gaan die ivm de beperkte ruimte van een SSD voornamelijk op een HDD staan.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Maximaal €200
Ik ben er nog steeds niet uit of ik moet gaan voor 60/64GB, 80GB of 120/128GB en wat voor model. Dat gedoe met de OCZ Vertex 2 en de langzamere 25nm chips maakt me een beetje huiverig om daarvoor te kiezen, hoewel de 34nm versie volgens mij wel weer een goede keuze zou zijn. Ik denk dat de Corsair F60/F120 en de Crucial RealSSD C300 wel goede opties zijn, maar de Crucial's worden waarschijnlijk dan wel gelimiteerd door de SATA 300 op mijn moederbord.
Dus om mijn verhaal in concrete vragen op te schrijven:
• Wat voor grootte van de SSD zou in mijn geval het beste zijn?
• OCZ, Corsair of Crucial, of toch iets anders?
Hopelijk kunnen jullie me helpen.