Grolsch schreef op maandag 11 april 2011 @ 07:50:
Na een kleine week in gebruik heb ik een aantal vragen.
- Hoe kan het dat mijn telefoon toch mail ophaalt in daltijden?
Ik heb naar mijn idee overal ingesteld dat de telefoon op werkdagen tussen 07:00 en 20:00 automatisch mail op mag halen, daarbuiten alleen handmatig. Toch haalt mijn telefoon af en toe mailtjes op

Dat zou ik niet zo snel weten. Stiekem toch ergens een in-app setting die wel ophaalt? Dubbel check de settings, soms op twee verschillende plekken.
Mijne mag altijd mail ophalen... dus ik heb hier nooit naar gekeken noch een probleem mee gehad.
- Hoe kan ik zien welke applicaties er op de achtergrond draaien

Ik heb het vermoeden dat er veel
programma's op de achtergrond blijven draaien.
Apps die in het geheugen blijven is geen enkel probleem. Het merendeel gaat gewoon in een Sleep state en verbruikt dan niks, tot ze weer opgeroepen wordt. En wanneer meer geheugen nodig is jaagt Android een slapende app gewoon weg om ruimte te maken.
Draaiende apps vind je in Settings->Applications->Manage, tabje Running.
Maar handiger kan het zijn een Task Manager of Task Killer te installeren.
Ik heb echter nog nooit een Task Killer gebruikt noch nodig gehad. Android 2.2 en hoger heeft dat simpelweg niet nodig en als er toch een app is die zich niet gedraagd dan is het een brak geprogrammeerd stuk vreten wat je eigenlijk niet wilt hebben tenzij je niet anders kan.
Zie ook
Why you shouldn't be using a task killer with Android en
Android Developer Blog: Multitasking the Android way.
Task Killers zijn imo dus handig om mee te checken en eventueel handmatig te gebruiken wanneer dit noodzakelijk/gewenst is. Maar zo'n ding op de achtergrond laten meedraaien is symptoombestrijding en kost je vaak meer batterij dan je bespaart.
- Hoe kan ik zien/beheren welke verbinding er wordt gebruikt

Gaat WIFI boven 3G/GPRS

Ik heb beide aan staan, maar welke gebruikt de desire bij voorkeur

Aan de iconen in je notification bar.
Daar staat altijd aangegeven wat het huidige bereik is, of er gebruik wordt gemaakt van GPRS/3G/HSPDA en wanneer WiFi beschikbaar is en ingesteld dan krijgt dat voorkeur over GPRS/3G/H. Het icoon van WiFi verjaagt ook het GPRS/3G/H icoon, wat dit op een intuïtieve (imo) manier laat zien.
- Hoe kan ik zien hoeveel GPRS/UMTS ik verbruikt heb

Verschillende applicaties kunnen dat voor je bijhouden.
Let wel, ze zijn lang niet allemaal even betrouwbaar. PhoneUsage klopt op mijn telefoon bijvoorbeeld geen snars van als het op 3G data aankwam.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.