Nu ik mijn domotica hier thuis weer wat nieuw leven in wil blazen, ben ik op internet wat aan het zoeken geweest naar de huidige stand van zaken, en zodoende ook in dit topic terecht...
Ik heb nu al een aantal jaren verschillende lampen hier in huis dmv X10 geschakeld. De reden dat ik toendertijd (jaar of 4/5 geleden denk ik) voor X10 heb gekozen is omdat ik het met mijn linux-servertje aan wilde sturen (CM11 en cronjobs via Heyu). Klik-aan, Klik-uit kon dat toen niet, maar als ik het goed begrijp hebben zij daar inmiddels ook mogelijkheden voor?
Een jaartje geleden ofzo is die linuxbak overleden, en heb ik hier nu nog een 5-tal lampen op X10 staan, die ik met een afstandsbediening schakel.. niet echt heel bijzonder meer dus. Daarnaast heb ik nog een beweginssensor liggen, die ik toendertijd ook nog op had willen hangen, maar waar ik niet meer aan toe gekomen ben.
Anyway... binnenkort hoop ik mijn RaspberryPi binnen te krijgen, en deze wil ik dan in gaan zetten voor domotica. In eerste instantie was mijn idee om dit gewoon weer met Heyu te doen, maar goed.. ging zoals gezegd toch weer wat verder kijken, en kwam zo een hoop nieuwe kreten en nieuwe producten tegen.
Het is zeker niet mijn bedoeling om al mijn X10 controllers te vervangen, maar er zijn een aantal redenen waarom ik toch wat twijfel of X10 op de lange termijn de juiste oplossing is. Als ik kijk naar de verkrijgbaarheid, dan zijn het in
NL/BE slechts een paar zaken die hier spullen van verkopen, en het assortiment is nog hetzelfde als een paar jaar geleden.. Oftewel, ik heb niet echt het idee dat er met X10 nog actief nieuwe dingen op de markt komen. Daarmee lijkt het voor mij een redelijk dood product.
Daarnaast mis ik bijvoorbeeld dimmers, die lampen minder dan 60W kunnen dimmen. Nu de gewone lampen niet meer verkocht worden en je aangewezen bent op dimbare spaar-/ledlampen vindt ik het lastig om een geschikte lamp te vinden die ik nog kan dimmen (en ook in de armatuur past). Maar misschien is dat met andere merken niet anders? Overigens heb ik nu tweemaal een LW11 in gebruik.
Zo zijn er nog wel meer dingetjes die mij het gevoel geven om te kijken of er geen oplossing mogelijk is waarbij ik een tweetal systemen naast elkaar draai bijvoorbeeld. En op die manier misschien langzaam X10 uit te faseren. Ik las bijvoorbeeld over Domotiga, die flink wat systemen aan kan sturen.
Maar goed.. wat zou dan het alternatieve systeem zijn? Zwave? KaKu? Of kan ik beter toch gewoon bij X10 blijven??
Hopelijk zit hier wat meer kennis aanwezig om mijn ingezakte kennis op te frissen