Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Matched: tweakers
Momenteel wordt domotica steeds vaker toegepast, met 1 druk op de knop meerder taken uitvoeren, een stukje energiebeheer en de juiste verlichting op het juiste moment.
Maar er zijn talloze systemen, talloze functies, en nog meer verschillende wensen.

Daarom ben ik benieuwd wat er zoal bij tweakers thuis aan domotica aanwezig is. Zodoende is er wellicht een beter beeld te verkrijgen van wat er zoal mee mogelijk is, wat het kost en waar de knelpunten zitten.

Zelf heb ik op mijn slaapkamer een setup die bestaat uit een 5tal Klik Aan Klik Uit ontvangers. Die stuur ik aan met een Harmony One die zijn signaal van IR omzet in RF via een marmitek ontvangertje.
Daarnaast heb ik diverse RGB lampen welke gestuurd worden door Chromoflex controllers, 5 in totaal. Daarvoor heb ik via de PC wat leuke presets gemaakt, en erin geschoten.

Al met al werkt het goed, maar het is af en toe behelpen. Zo zijn de Chromoflex controllers gebaseerd op een universeel IR signaal. Op zich geen probleem, totdat je het volume harder zet en de Chromoflex module van functie wisselt ;) Daarom heb ik zijn ontvanger wat weggestopt zodat ie minder gevoellig is.

Maar nu de toekomst: Ik hoef dan niet zonodig heel mijn huis te voorzien van domotica, hoef niet mijn voordeur te openen met een afstandsbediening etc. Maar verlichting+audio+video in de woonkamer vind ik wel heel belangrijk. Hoe ik dat wil realiseren denk ik nu al over na.
De lampen zullen waarschijnlijk allemaal op 12volt gaan werken, tenslotte allemaal LED verlichting. Dus het mooiste is dan 1 krachtige 12volt voeding met daarachter schakelbare modules per lamp. EVT ook nog dimbaar.
Andere optie zijn losse voedingen, die elk bijvoorbeeld op een KaKu module zitten. Daarnaast is er ook de optie voor DMX, maar hoe zorg je voor een goede communicatie tussen bijvoorbeeld de harmony one en je verlichting? Waarschijnlijk een PC met lightjockey+IR ontvanger+sneltoetsen. Wat dan misschien weer overdreven is, tenzij je de PC toch al aan hebt staan als HTPC/server etc.

Al met al, talloze merken, manieren om te sturen, en meningen. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nu echt gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 19:35
Momenteel ben ik bezig met een electriciteitsplan voor in ons nieuwe huis, en zit hierbij ook te kijken naar enige vorm van domotica.
Als eerst alleen voor de verlichting, maar misschien later ook voor de deuren, ramen en jaloeziën.

Het beste lijkt mij momenteel het z-wave protocol. De tegenhanger zigbee lijkt bij iets te hobbyistisch.
Alleen de verkrijgbaarheid is nog een probleem. Kan maar enkele webshops vinden tot nu toe.
(http://www.ezhome.nl/)

Ik bookmark dit topic zeker, ben benieuwd of meerdere tweakers nette oplossingen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

ÜberWicked schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:36:
Momenteel ben ik bezig met een electriciteitsplan voor in ons nieuwe huis, en zit hierbij ook te kijken naar enige vorm van domotica.
Als eerst alleen voor de verlichting, maar misschien later ook voor de deuren, ramen en jaloeziën.

Het beste lijkt mij momenteel het z-wave protocol. De tegenhanger zigbee lijkt bij iets te hobbyistisch.
Alleen de verkrijgbaarheid is nog een probleem. Kan maar enkele webshops vinden tot nu toe.
(http://www.ezhome.nl/)

Ik bookmark dit topic zeker, ben benieuwd of meerdere tweakers nette oplossingen gebruiken.
Genoeg mensen (zoals ik) die bezig zijn met ontwikkeling van eigen domotica maar je zit altijd vast aan het schema van een ander. Ik ben nu aan het afstuderen dus heb bijzonder weinig tijd, andere mensen die ik ken moeten het ook in hun vrije tijd proppen. Daardoor ontstijgt het ook zelden het 'thuis wil ik het wel proberen, maar ik durf het niet opensource te gooien'-niveau.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Geen matches
DRuw schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:56:
Maarre vanwaar dan de keuze voor homeseer?
ik snap best dat je er uiteindelijk meer mee kan maar om te beginnen kun je ook met vera aan de gang en die is 180 euro (en zonder dat je er nog een pc bij moet kopen...).
Volgens mij is op dit moment alles te realiseren en vanwat ik van UI5 gezien heb wordt het alleen maar makkelijker (en die schijn je ook op een huidige vera2 te kunnen zetten straks, ze brengen het als softwareupdate uit).

Ik ga ook zwave gebruiken en vanaf schakelaars de boel uitbreiden met bewegingsmelders en lichtopnemers enz enz maar volgens mij kan dat allemaal prima met vera (en dan inloggen vanaf het werk om de verwarming vast aan te zetten _/-\o_ )
Homeseer is een 30 dagen trial, PC had ik nog staan (tja, tweaker hè). Ik zie met een PC sowieso meer mogelijkheden, ik wil ook m'n energieverbruik gaan bijhouden m.b.v. RFXCom oid.

Oh, en inloggen vanaf werk om de verwarming aan te zetten? Ik wil dat Tasker op het juiste moment via een webservice de verwarming aanzet afhankelijk van binnen- en buitentemperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 25-09-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Geen matches
hoor vaak goede berichten over de hashop.nl de eigenaar is ook een behoorlijke domotica tweaker.
kijk maar eens op youtube en moet je even zoeken op tanedomotica (YouTube: Pocket Info Domotica huis Enver deel 1/2) dan zie je het spul van Enver zelf.
Hij is ook op domoticaforum.eu (zeer)actief onder de naam Tane (met advies en zonder zijn shop continu te pluggen)
Qua prijzen zit hij volgens mij vaak gelijk aan de overige shops... uiteraard zou ik dat wel even checken;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 11:58
Ik vind het grappig dat veel Tweakers werken met pre-built systemen als Z-Wave of Homeseer.

Uitgerekend domotica is iets wat zo naadloos moet opgaan in de woning, dat ik al die standaard toepassingen eerder irritant dan handig vind. De enige pre-built software die ik thuis gebruik is eigenlijk EventGhost en zelfs dat vind ik al wat aan de lompe kant. Naast EventGhost (wat ik vooral gebruik om te interfacen met hardware, hoef ik dat zelf niet meer te programmeren) is eigenlijk mijn gehele domotica systeem geschreven in Python. Misschien minder flexibel, maar wel zo persoonlijk.

Echter zie ik toch langzaamaan een noodzaak ontstaan om er wat third party hardware bij te slepen. Vooralsnog is alles geschakeld met simpele ELRO setjes die ik uit de bouwmarkt geplukt heb. De remote heb ik opengeschroefd en met behulp van wat transistors aan een Arduino gekoppeld, die weer via een COM port aan de PC en dus aan EventGhost én mijn Python app hangt. Maar nu wil ik er bijvoorbeeld naartoe dat het systeem mijn ramen open of dicht kan zetten, en de verwarming kan aansturen. Dat gaat met een Arduino niet lukken vrees ik.

Het uitzoeken van een extern systeem komt voor mij vooral neer op dat het maar zo dom mogelijk moet zijn. Zo heb ik wel een aantal controllers gevonden voor mijn verwarming, maar die hebben allemaal dingen als 'window intelligence' waarmee ze zelf pogen intelligent in te spelen op de omgeving. Dat moet ik dus niet hebben. Het liefst heb ik een systeem wat reageert op een PWM signaal waarbij 0 een nieuwe ijstijd introduceert, en 1 spontaan een nucleaire kernfusiereactie op gang brengt. Laat de logics maar aan mij over. Daarvoor moet het dus wel open zijn en het liefste via een HTTP of COM interface of iets dergelijks te besturen zijn.

Als ik zo rond lees lijkt mij Z-wave het meest geschikt.. Maar dan nog blijft ik het het leukste vinden om de handel zelf te programmeren en een beetje creatief te zijn met aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:40

3raser

⚜️ Premium member

Bedankt voor je info Raymon en Erkens. Voor mij wordt het dan ook hashop.nl. Mogen deze shops eigenlijk niet in de shopreview van Tweakers?

DomotiGa klinkt gaaf, maar is niks voor mij. Ik heb liever een kant-en-klare oplossing zoals de Vera 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

3raser schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:43:
Bedankt voor je info Raymon en Erkens. Voor mij wordt het dan ook hashop.nl. Mogen deze shops eigenlijk niet in de shopreview van Tweakers?
Ze hebben geen producten die in de pricewatch staan, dus veel nut heeft het niet.
DomotiGa klinkt gaaf, maar is niks voor mij. Ik heb liever een kant-en-klare oplossing zoals de Vera 2.
Ik ben voor een zelfbouw oplossing gegaan met OpenZwave :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

Stewie!

Keen must die!

Zijn er tweakers die het domotica systeem gebruiken?

[ Voor 25% gewijzigd door Stewie! op 26-01-2015 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Geen matches
Bij deze wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo2.jpg

Door het hele huis heb ik 4 inbouwdozen op 30cm met twee buizen naar een centraal punt en één naar de kruipruimte. Het CAT6-doosje komt nog in het gat.

Afbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo4.jpgAfbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo5.jpg

Dit krijg je zonder centraaldozen. (Ze zitten er wel maar dan puur voor verlichting.) Honderden meters buis richting centrale punten.

Afbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo6.jpgAfbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo7.jpg

Boven de meterkast een 10" patchkastje met nu het hoogst noodzakelijke om hier te kunnen posten. Daarnaast voor de liefhebber de oude 'meterkast' met YouLess.

Afbeeldingslocatie: http://images.besites.net/domo/domo9.jpg
Hier de nog niet geïnstalleerde DIN-kast voor de besturing. Links onderin 5 pulsrelais. Die zijn trouwens 230VAC.

@bartvb: eLux ken ik. Het is niet echt een domotica-systeem maar meer een manier om de leidingen te leggen voor een datanetwerk. Ik denk dat een beetje Tweaker snel tegen de maximale buisdikte aanloopt: Het voorziet wel in veel aansluitingen maar niet in veel buizen om alles aan te sluiten.
(Je krijgt inderdaad veel meer centraaldozen. Het datanetwerk heeft ook in iedere ruimte een eigen centraaldoos.

Een PLC voor besturing kan. Ik weet niet of ze heel handig zijn om instant een programma aan te passen of te bedienen met een smartphone. Ik heb er twee liggen maar omdat ze 30W verbruiken ga ik ze niet gebruiken. Kijk ook goed naar de max. schakelstroom. Best kans dat je alsnog een los relais nodig hebt om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-07 11:58
Dit topic er ook maar weer eens bijpakken :)

Half februari verhuis ik naar een appartement waar ik een aantal jaar zal blijven. Ben in de laatste 4 jaar 6 keer verhuist dus dan schiet het niet op om goede domotica te installeren. Nu dus een nieuw appartement met het voordeel dat ik mijn huidige woonruimte nog anderhalve maand mag aanhouden. Veel tijd om te klussen en alles in orde te maken dus zonder te moeten leven tussen de draden en puinzooi. :D

Ondertussen heb ik van mijn kleine domotica projectjes (kon het niet laten ondanks de verhuisingen) nog wel het een en ander liggen wat ik weer wil gaan toepassen. Verder wil ik eigenlijk nog redelijk ver weg blijven van prebuilt systemen als Z-Wave en X10. Vind het trouwens wel grappig dat veel Tweakers dat juist wel gebruiken. Mijn insziens is uitgerekend domotica iets wat perfect op maat moet zijn. Ik had dan wel verwacht dat een beetje Tweaker het grootste deel zelf in elkaar zou knutselen :+

Voor het schakelen van de wat grotere apparatuur (denk aan TV en sommige lampen) heb ik destijds een setje gekocht bij de Praxis, met 4 tussenstekkers en een remote. Totaal niet handig natuurlijk, maar ik heb de remote open gebroken en middels een Arduino Nano en wat transistors kan ik dit setje nu vanaf de PC bedienen. Biedt natuurlijk mogelijkheden en het is aanmerkelijk goedkoper dan systemen die daarvoor bedoeld zijn. Verder wil ik het liefst naar volledige LED verlichting. Ik kan natuurlijk een lulverhaal ophangen over stroomverbruik maar eerlijk gezegd interesseert dat me bijzonder weinig. LEDs zijn echter makkelijk te dimmen en omdat ik toch veel zelf aan wil leggen ben ik van plan 12V bedrading in het appartement te planten. Dan kan dat ook meteen mooi aangesloten worden.

Er staat ook nog wat op de planning met climate control. Zo wil ik dat het systeem begrijpt wanneer ik thuis ben, wanneer ik slaap, hoe laat ik wakker word, wanneer ik van huis ben en hoe laat ik terug ben. Wanneer ik er niet ben, of 's nachts indien het stil kan, moet er zoveel mogelijk geventileerd worden. De verwarming zal 's nachts uit moeten gaan om een half uurtje voor mijn wekker gaat alvast weer aan te springen. Lastig want ik heb het inmiddels al voor elkaar om die wekker zo te krijgen dat hij mijn slaapritme meet om me wakker te maken tijdens de lichte slaap. Komt dus wat voorspellend werk aan te pas. Daarnaast wil ik hebben dat de buitenlucht wanneer mogelijk gebruikt wordt om de temperatuur binnen op pijl te houden. Bijvoorbeeld, het systeem denkt dat ik wil hebben dat het 21 graden is, maar momenteel is het 25 graden. De sensor buiten geeft aan dat het daar 19 graden is. In plaats van de airco zou dan de ventilatie aan moeten gaan.

Dit alles wil ik combineren met een HTPC die het kloppend hart van het geheel moet worden. Software zal ook voornamelijk daar op draaien al overweeg ik wel iets als een Arduino om dag en nacht aan te houden. Verbonden met het WiFi moet dat wel kunnen, en zo hoeft de HTPC alleen maar aan als er iets bijzonders gedaan moet worden. Al moet ik me dan nog wel heel erg gaan verdiepen in het fatsoenlijk programmeren van die handel.

* doltishDuke pakt zijn inmiddels halfvolle noteblock erbij en tekent en schetst rustig verder :)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:31
Geen matches
Met vera lite en een rfxcom transceiver kan je echt enorm veel aansturen en uitlezen. Misschien niet meest gebruiksvriendelijke systeem (al werkt webinterface best aardig) maar stuk goedkoper dan fibaro homecenter of homeseer. Home wizard of domotiga ken ik niet zo goed (ken vera systeem beste).

Vera is trouwens enorm tweaker waardig ;). Linux/OpenWRT systeem waar je naar toe kan SSHen. Open Api en eigen scripttaal (Luup, uitbreiding op Lua). Ook veel info beschikbaar op hun forum.

Je kan Somfy volgens mij serieel of via hun eigen Zwave kastje of zo aansturen. Beiden worden volgens mij gesupport door Vera. Voor andere systemen zul je ook zo'n interface nodig hebben.

Ik zou zeker voor een bekend systeem gaan.

Apps voor Vera zijn trouwens prut, op zowel Android als iOS. Werkt vaak wel maar ziet er niet uit en is incompleet. Beste app vind ik tot nu toe Automator.app voor iOS. Webinterface is wel ok maar werkt niet super op mobiele devices.

Ben daarom zelf maar begonnen aan simpele webinterface. Werkt verassend goed en snel. Zit te overwegen of ik er misschien een app van moet maken. Draait nu op PHP, HTML en javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 18:40
Geen matches
Anoniem: 337854 schreef op maandag 17 december 2012 @ 09:38:
Waarom zou je een Fibare home center kiezen boven een Homewizard ?
De accessoires en het systeem zijn toch wel stukke duurder..

Heb zelf nu de HW en ik zie (nog) geen beperkingen..
En om nog een leuk voorbeeld te noemen, mijn Fibaro HC2 schakelt mijn CV-ketel draadloos. Mijn CV staat op zolder, deze zou voor Kaku al onbereikbaar zijn. Z-Wave gebruikt namelijk andere modules om het signaal te reproduceren en door te sturen.

Daarnaast geeft Kaku niet aan of het signaal wel is aangekomen, wat denk je wat er gebeurd als die CV-Installatie 3 dagen non-stop blijft branden...... :D

Ik heb trouwens de Homewizard in gebruik gehad, ik weet dus waar ik over praat. Na 1 week direct op marktplaats gegooid aangezien ik als "tweaker" niet genoeg vrijheid had in keuzes. Nu kan ik conditioneel schakelen met If / Else statements en de scripttaal LUA.

[ Voor 44% gewijzigd door MitchellOnline op 19-12-2012 00:52 ]

Anoniem: 216141

Geen matches
Help, ik twijvel...hopelijk heeft er iemand advies.

Een aantal threads volledig uitgeplozen, maar de mogelijkheden blijven oneindig divers.

Ik ben een gemiddelde tweaker met een gemiddeld budget.
Domotica is en moet voor mij hobbymatig zijn, maar zeker wel uitbreidbaar.

Always on systemen zijn geen probleem. Hier en daar een python script / php code aanpassen aanpassen is ook geen probleem.

Mijn flat is klein, dus veel schakelmateriaal is niet nodig, Z-wave is duurder als KaKu, maar dat is dan een keuze over kwaliteit en functionaliteit.

Overigens heeft de vorige eigenaar een rolluik en verlichting laten hangen in de slaapkamer met een afstandbediening van JUNG. Dit is volgens mij geen merk dat samenwerkt met mn toekomstige domotica hobby.

Wat ik zoek:
- een domotica hobby
- Dimmen en schakelen (ook op bepaalde tijden)
- Deursensor
- Hoge WAF (Wife Acceptance Factor)
- Uit te breiden met (ooit) een radiografische thermostaatkraan (blokverwarming).
- Op afstand bestuurbaar via iphone/ipad
- (mobiele) webpagina die het liefst zelf te tweaken/ontwerpen is.

Wat heb ik (always on):
- Meerdere Raspberry PI's
- HTPC (ion330) met windows / ubuntu
- Foscam pan/tilt IP camera
- Synology NAS
- Logitech Harmony One Afstandsbediening
- Eventghost (met bijv USB-IR of Marmitek PC Remote)
- XBMC software op meerdere systemen

Wat valt er denk ik af:
- De Homewizard (KaKu) is te beperkt en te gesloten.
- De Fibaro Home Center 2 (Z-wave) valt buiten het budget.
- Zipato Z-wave is nog niet leverbaar(?)

Mogelijkheid Kaku
Raspberry pi + Domotiga + RFXCOM USB ($95) = KaKu (433mhz)
Of een vast station: LightManager Pro ($150) (KaKu) icm met Windows PC en kan bestuurt worden via harmony one

- geen support voor thermostaatknop? (868mhz) http://www.conrad.nl/ce/nl/product/570055/
- geen terugkoppeling
+ Voordelig
+ KaKu om te beginnen om vervolgens uit te breiden naar Z-wave*

* Aeon Labs Aeotec Z-Stick-S2 Z-Wave USB ($59) + Homeseer (duur?) of iets opensource?
* Z-Wave Gateway VERA lite ($150). Standalone apparaat is ook handig,

Mogelijkheid Z-Wave
Met de VERA LITE starten en het tweakgehalte m.b.t de raspberry pi + domotiga overslaan.
+ Z-Wave geeft terugkoppeling
+ Veel componenten beschikbaar
+ Op ena voordeligst
- Op ena voordeligst
- Weinig tweakerij dan het alleen het configuren van de VERA?
- Geen mogelijkheid om te besturen via harmonoy.

Toekomst:
Wachten op EVE (433/868/Z-wave) voor de Raspberry Pi?
Wachten op Ninjablocks

Wat ik ook nog tegenkwam is
+ OpenRemote voor de NAS icm Ipad/iphone (Vera kan bediend worden via http requests.)
- SQ Blaster en Remote is prijzig ($150)
- NoDo (arduino based / zelfbouw))

Wie kan mij adviseren in:
1: Is er iets mogelijk met het bestaande 'JUNG' en een klein budget?
2: Volgend jaar orienteren op de nieuwe generatie, zoals EVE en Ninjablocks?

3: Nu lekker beginnen met RFXtrx433 USB icm KAKU en mn diverse computersystemen
4: Begin nu meteen beter met Vera Lite of USB stick (en welke software hoort erbij die stick?)

nb
Vorige week neigde ik richting RFXCOM + Kaku en dan later VERA.
Deze week neig ik naar Z-Wave om mee te beginnen en KAKU meteen over te slaan.

Een hoop vraagtekens in deze post. Hopelijk wil iemand mij bijstaan en heb ik ook vragen benoemd van andere beginners. Alvast mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493745

Beste Tweakers,

Net zoals zovelen heb ik net een huis gekocht welke ik grondig aan het verbouwen ben;
ook ik ga een domotica systeem in mijn huis installeren.

Nu wilde ik dit in eerste instantie laten doen en ben ik bij een bedrijf op bezoek geweest die hierin gespecialiseerd is; Entron in Dongen.
Een proffesioneel bedrijf waar ik heel vriendelijk werd ontvangen en waar ik gelijk al een goed gevoel bij had. Ik stond al met 1 been binnen zullen we maar zeggen.

Nadat ik thuis kwam ben ik echter wat gerichter gaan zoeken op de verschillende technieken en ik kwam ergens achter:
Ik wil domotica in mijn huis installeren, niet alleen vanwege de functionaliteit, maar ook vanwege de hobby an sich.
Ik wil helemaal niet dat een bedrijf dit voor mij doet; ik wil dit zelf uitvogelen en het zelf begrijpen en uitbreiden.
Ik ben inmiddels druk met mijn baan, maar vroeger deed ik eigenlijk niks anders;
Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd (richting product ontwikkeling), maar mijn hobby is altijd ICT geweest. Als bijbaan bouwde ik websites en robots en PICS programmeren vond ik super om te doen.

Na alle pagina's van dit topic te lezen, denk ik een goed beeld gekregen te hebben van wat er in Domotica land afspeelt.
Op dit moment neig ik ernaar om Fibaro als hart te gebruiken; HC2 en fibaro dimmers + schakelaars.

Ik twijfel echter nog over het volgende:

Gira komt ook met een vergelijkend systeem: Gira Enet.
Ik heb er hier echter nog niemand over gehoord/ het komt ook pas volgend jaar maart uit.
Lijkt jullie dit iets? Weten jullie hier meer van?
Werkt dit ook met Zwave? Of met KNX?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik twijfel, omdat er steeds iets mooiers om de hoek lijkt te zijn; Zipato, Ninja blocks. Ik wil de beste beslissing maken natuurlijk.

Ook blijft bij mij draadloos en daarmee de snelheid en betrouwbaarheid van deze systemen knagen.
Het moet gewoon werken; ik ga geen duizenden euro's investeren om frustratie te krijgen.
Daarnaast is mijn tuin vrij groot; ook op mijn terras achterin (+/- 60 m) moet ik de verlichting van de tuin aan kunnen zetten.

Daarom blijft een bedraad systeem ook nog steeds verleidelijk:
-Kabels trekken naar de meterkast is het probleem niet (moet nog gebeuren), al weet ik niet welke draden er dan precies inmoeten.
-En waar sluit ik al die kabels op aan/waar komt de slimmigheid vandaan?
-Bestaat er zoiets als een Vera of HC2 voor bedrade systemen? Of kom ik dan in de categorie van een Gira Homeserver van € 2500 ,-? Dan zou dit voor mij sowieso afvallen.
-Of overdrijf ik en is Vera/Fibaro gewoon betrouwbaar?
-Hoe "storend " zijn die relais clicks die je hoort? Te vergelijken met?

Kort samengevat:
-Budget +/- € 3500 ,-
-Betrouwbaar
-Uitbreidbaar
-Zelf aan te passen, enige kennis is aanwezig en ik leer snel, al moet ik zeggen dat ivm gebrek aan tijd dit niet overdreven moet zijn.
-GUI moet smoelen of iets zelf bouwen moet mogelijk zijn; dat vind ik met name een nadeel van de Vera en een voordeel van HC2.

Het is een lang verhaal geworden; bedankt voor de moeite die jullie hebben genomen om het door te spitten.
Zouden jullie mij het laatste zetje kunnen geven wat iki nodig heb om een beslissing te maken?

*Edit: SQ Blaster Plus wil ik gebruiken voor aansturing van IR; is dit te combineren met Fibaro? Vera wel weet ik.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 493745 op 23-12-2012 11:55 . Reden: toevoeging gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 493745

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat het wordt; KNX of toch maar Zwave.
@The_Source: Met een slave controller bedoel je een tweede HomeCenter? Zodat de snelheid van reageren ok blijft?
Die Zipato met de KNX module lijkt me ook wel wat, maar het is maar afwachten of het iets is aangezien het nog op de markt moet komen. En ok, het ding werkt via the cloud (wel n extra betaaldienst erbij?), maar die specs vind ik wel erg mager:
208MHz processor
64MB RAM
128MB Flash

Ik heb gelezen dat de meeste tweakers hier met Zwave werken.
Hebben jullie weleens gehad dat een signaal niet aankomt (als alles goed geinstalleerd is)?
Ik heb vroeger wel eens zon bouwmarkt schakelaar gehad en ergens doet deze technologie me daaraan denken.
Vandaar misschien ook mijn voorzichtigheid hierbij.
Ook dat geklik als iets schakelt, met wat voor geluid is dat te vergelijken?

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 18:34
Geen matches
DRuw schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:52:
[...]
Ik snap prima dat mensen de HC2 kopen ipv de Vera maar ook andersom.
Ohh en ik weet over welke cursus je het hebt... daar zit wel een stukje eigenbelang bij qua verkoop....
[...]
Uiteindelijk komt het vaak genoeg op hetgeen uit wat Cobaltjeh al aangeeft: het budget (ohhja en de hebbuh hebbuh factor;))
Mijn keuze van de HC2 was hoofdzakelijk gebaseerd op de volgende randvoorwaarde; alles van 1 leverancier, dus altijd gegarandeerde werking en ondersteuning van modules. Dit heeft natuurlijk ook 1 groot nadeel, mocht de 1e leverancier omvallen.

De cursus zit natuurlijk wel eigenbelang in, maar ze verkopen beide systemen. En allebij zijn de erg positief over. Dus het verhaal was daar zeker niet de HC2 is beter omdat deze duurder is, maar eerde de HC2 net een wat luxer product was.

En natuurlijk als tweaker, is de hardware in de HC2 gewoon leuker. >:)

Het koppelen van nieuwe devices bij de Fibaro, gaat als volgt. Include mode aanzetten, naar de module lopen 3keer klikken. En binnen 5 seconden is deze actief en instelbaar in de Interface.

In het filmpje van de Vera zie ik ze het apparaat uit zetten, batterij er aan. Wachten tot opgestart is etc.
(Lijkt me dat dat ook anders kan, maar in de film ziet het er nogal omslachtig uit.)

[ Voor 16% gewijzigd door Cobaltjeh op 27-12-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:29
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:49:
de 211 is een dimmer he, geen schakelaar, even dat je het weet..
kun je nog 2 extra draden trekken in de verbinding waar je nu 2 zwarte hebt lopen?
Ik weet dat de FGD een dimmer is, echter ook de enige module die je in 2-wire setup kunt gebruiken en met parameters zich als switch kan laten gedragen.
Hoe bedoel je nog 2 extra draden trekken? En waar naar toe exact?
dan kun je hem daar doen.
Hoe heb jij het plaatje ingevoegd?
Foto-album tweakers, hoef je niet moeilijk te doen en kun je direct GOT-code kopieren.
Bekijk het plaatje even in de manual onderin bij bijlage bij http://www.wirelesswonen....immer-%28Max-500W%29.html en dan bij fig 1 de double switch uitvoering (2 draads).
Een andere oplossing heb ik even zo 1-2-3 niet... je kunt niets meer in je plafonddoos kwijt?
Plafond-doos zit al behoorlijk vol met een shitload aan lasdoppen/klemmen, ook komt daar alleen de draad van de schakelaar op binnen die vanaf de schakelaar rechtsboven komt.
Weet al wel dat ik bij een eigen huis overal 3-wire ga laten leggen.

@The-Source: Die had ik ook al gebruikt, wordt daar helaas niets wijzer van. Voorbeelden hier gaan uit van een FGS ipv FGD, elders wordt juist de FGD gebruikt voor dit type schakeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Loekie op 03-01-2013 18:20 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik ga ff de n00b uithangen hoor maar welk fotoalbum bedoel je van tweakers?
ik ben behoorlijk verslaafd maar deze ken ik niet.
Als je pulsdrukkers hebt is het relatief simpel en kun je met 1 extra draad de boel regelen zo te zien.
Het zou volgens mij ook kunnen met bi-stabiele schakelaars (en dan functie 13 aanpassen) maar ik weet niet zeker of dat goed werkt. hoe dan ook moet je wel beide schakelaars hetzelfde type zijn (beide mono of bi-stabiel)
Ik heb je plaatje aangepast maar als jij nou ff laat weten hoe ik hem plaatsen kan....?
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/872d1199d1753a99fca059fbb4c40148.png
edit, hehe, google is my friend...
Ik heb jou plaatje even zwaar verpest met mijn paintskills maar dit zou moeten lukken met 1 extra draad(je!)

Edit 2: for future reference even een mooiere gemaakt in pain(t):
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/50904d0bab014827c0b30c158fa93a7e.jpg
fase (+) moet je dikke draad zijn, de schakelaars kun je dunnetjes voor gebruiken dus (goede tip Source!)

[ Voor 58% gewijzigd door DRuw op 03-01-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:29
DRuw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:43:
Ik ga ff de n00b uithangen hoor maar welk fotoalbum bedoel je van tweakers?
ik ben behoorlijk verslaafd maar deze ken ik niet.
Via je profiel kun je in de karmastore het foto album aanzetten en dan foto's plaatsen.
Als je pulsdrukkers hebt is het relatief simpel en kun je met 1 extra draad de boel regelen zo te zien.
Het zou volgens mij ook kunnen met bi-stabiele schakelaars (en dan functie 13 aanpassen) maar ik weet niet zeker of dat goed werkt. hoe dan ook moet je wel beide schakelaars hetzelfde type zijn (beide mono of bi-stabiel)
Ik heb je plaatje aangepast maar als jij nou ff laat weten hoe ik hem plaatsen kan....?
[afbeelding]
edit, hehe, google is my friend...
Ik heb jou plaatje even zwaar verpest met mijn paintskills maar dit zou moeten lukken met 1 extra draad(je!)

Edit 2: for future reference even een mooiere gemaakt in pain(t):
[afbeelding]
fase (+) moet je dikke draad zijn, de schakelaars kun je dunnetjes voor gebruiken dus (goede tip Source!)
Helder, dat zou ook werken als ik iets kon plaatsen bij schakelaar rechtsboven in de afbeelding, helaas is dat de enige inbouwschakelaar(tov opbouwschakelaars) in de woning. Ik heb toch maar even de centraaldoos opengehaald en toch meer ruimte dan verwacht(gekrulde draad lijkt veel meer ruimte in te nemen + diepste centraaldoos in woning, you gotta love woningbouw huizen... :S) en heb daar beschikking over Live, Neutral, schakeldraad vanaf switch.
Mis ik alleen nog wel de 2e draad van de switch, maar die wordt al gevoed(wat normaal door SX gedaan wordt). Voor zover ik na kan gaan moet de module dan werken.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:44
Geen matches
homematic is inderdaad een fraai systeem. Alhoewel het op soortgelijke technologie is gebouwd (2 weg draadloos in de 800 band) is het volgens mij niet compatible.
Gebruik je homematic voor de CV/verwarming of ook voor aansturen lampen e.d.?

Het is bij domotica wel belangrijk dat je iets kiest waar een grote user group achter zit, zeker als je tweaker bent. Voor lichten e.d. heb ik zelf x10 en klik aan klik uit maar gebruik dat verder nauwelijks. Als ik nu als Nederlander zou moeten kiezen zou ik voor de combi zwave met vera lite gaan. Alleen al doordat het hier uitgebreid besproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJT!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11-2020
Ik ben momenteel een domotica-webshop aan het opzetten, deels omdat de producten me interesseren en deels omdat het goed aansluit bij de huidige activiteiten van mijn bedrijf.

Na uitgebreide orientatie op de domotica markt heb ik sterk gekozen voor zwave. Is welliswaar geen open source of standaard, maar elk bedrijf kan een licentie ervoor kopen en hardware ervoor produceren.
Het Zwave-protocol is bi-directioneel en is een mesh netwerk, communicatie wordt via nodes gerout.

Een fantastische ontwikkeling vind ik momenteel de razberry, een Raspberry gebaseerde microprocessor met zwave ondersteuning. Voor echte Tweakers maakt dit de mogelijkheden eindeloos.

Zelf zou ik graag in de toekomst ook nog een Arduino-Zwave oplossing zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:09
Wat mijn een toegevoegde waarde zou lijken is niet alleen de producten maar een stukje klanten begeleiding:
images met domotiga software voor de raspberry, prktijk voorbeelden in de vorm van tutorials/filmpjes.

ben je dat ook vanplan of niet?

wat wordt jouw meerwaarde tov de huidige webshops?
HJT! schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:56:
Ik ben momenteel een domotica-webshop aan het opzetten, deels omdat de producten me interesseren en deels omdat het goed aansluit bij de huidige activiteiten van mijn bedrijf.

Na uitgebreide orientatie op de domotica markt heb ik sterk gekozen voor zwave. Is welliswaar geen open source of standaard, maar elk bedrijf kan een licentie ervoor kopen en hardware ervoor produceren.
Het Zwave-protocol is bi-directioneel en is een mesh netwerk, communicatie wordt via nodes gerout.

Een fantastische ontwikkeling vind ik momenteel de razberry, een Raspberry gebaseerde microprocessor met zwave ondersteuning. Voor echte Tweakers maakt dit de mogelijkheden eindeloos.

Zelf zou ik graag in de toekomst ook nog een Arduino-Zwave oplossing zien.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ga ook mijn eerste stappen wagen in de wereld van Z-Wave. In afwachting van de aanschaf van een controller en schakelaars voor de verlichting, ben ik alvast begonnen met het vervangen van mijn huiskamerthermostaat. Ik heb de Horstmann HRT4-ZW met ASR-ZW receiver inmiddels ontvangen, maar ik zit nog een beetje te dubben met aansluiten. Weet iemand in hoeverre de receiver daadwerkelijk op de juiste NUL en FASE draad moet worden aangesloten? Ik zie namelijk ook verhalen voorbij komen van mede-tweakers die er gewoon een 'normale' computerstroomkabel op hebben aangesloten.

Het is de bedoeling dat dit setje mijn huidige AAN/UIT thermostaat gaat vervangen. Zo te zien kan ik de huidige thermostaat kabel verbinden met punt 2 en punt 4 van de receiver en zou alles direct moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 13:27
Zijn er hier ook Tweakers die ervaring hebben met het bedienen van een Samsung Smart TV (UE40F7000) via een Fibaro HC2? Ik heb al wat gezocht en op het Fibaro forum wel wat gevonden, maar daarmee krijg ik het niet aan de praat. Kan heel goed zijn dat ik het niet goed doe. Ik zou uiteindelijk graag een TV-kijken scene willen maken waarin de TV ingeschakeld wordt en er een bepaalde input geselecteerd wordt. Volgens mij moet dit mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:32
Geen matches
kasteleman schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:43:
@homer1983: heb met wat stoeien het geheel aan het draaien op de hardfloat. Wat opvalt is hoe snel en vloeiend de webinterface op mijn iPad draait. Heel netjes! Zit zeker toekomst in, vooral omdat alles middels die interface kan worden bestuurd cq geconfigureerd. Nu de featureset nog uitbreiden en je zult veel gebruikers krijgen. Bluetooth, kaku (rfxcom), z-wave devices bv. Trouwens hoe komt het dat ik van mijn Fibaro 2x 1,5kw maar het eerste relais kan sturen?
Daar is Gene nog mee bezig, ik heb er zelf ook een dus ik zou daar ook graag gebruik van maken... overigens er is een lowlevel script te maken die wel beide relais kunnen gebruiken.

De kracht van HomeGenie, is dat het 100% modulair is. en 100% open source.
dus wil je een script maken die gebruikt maakt van de weer plugin dat je huis bij winterweer net wat warmer word gestookt of wat meer licht word aangezet, dan kan dat gewoon.
Je kan heel simpel de C# framework en api gebruiken om in enkele minuten een script te schrijven, letterlijk ALLES kan iets aan domotica automatiseren. alle input kan verwerkt worden tot acties.

Of je wil een hele mooie flash webapp die de besturing doet, dan negeer je de normale interface en gebruik je de API om je flash app te laten werken. API uitgang is JSON dus simpelweg json intrepeteren en je kan aan de slag. inkomende verzoeken zijn simpelweg web urls die moeten worden geopend.

In 20 seconden kan men voor XBMC een volledig werkende automatisering bouwen die bij opstarten van xbmc het projector scherm uitrolt, de beamer aanzet, een IR interface kan je versterker in DTS / Dolby mode zetten. en de ingang op hdmi zetten, en dit alles hoef je niet eens in te programmeren nee je laat LIRC gewoon "opnemen" en bij het "runnen" van het script word simpelweg de opname afgespeeld.
Dan als de film start gaan de lampen rustig dimmen naar uit (zoals in de bios) en na de helft van de film springt de film automatisch op pause, gaat het licht in de keuken op de gang en op het toilet automatisch aan. word de film weer hervat gaan alle lichten weer uit en de dimmers hebben verlengde slow stop. dus erg veel luxe en gemak.

Het bovenstaande heb ik zelf allemaal nu werkend op mijn raspberry pi, met een raZberry addonboard, usb wifi en usb infrarood oogje en zender. en een usb naar ttl voor mijn slimme meter houd bij hoeveel stroom ik verbruik. dit alles heeft me 3 uur, en €160 voor de raspberry en accesoires gekost.en 2 uurtjes en €300 voor alle ontvangers. dimmers en bewegingsmelders. bovendien heb ik MEER geschakeld dan ik ooit met alternatieven zou kunnen, voor de zelfde prijs. maar door dat de projector na een vertoning van de film of serie/en afsluiten van XBMC automatisch word uitgeschakeld, bespaar ik al 50 euro aan stroom per jaar... (185watt lamp). (als de projector 3 dagen in de week zou worden gebruikt), ook toiletlicht buitenlamp en ganglamp verbruiken dan minder KWH. al met al + aanschafkosten van nieuwe beamerlampen, die dus door minder verbruik langere levenduur heeft, heb je binnen 3 jaar de investering er al weer uit, bovendien heb je dan ook wel behorlijk wat "luxe" en gemak/woonplezier er voor terug.
siri op apple producten en spraakherkenning van onderandere google kunnen ook homegenie gesproken commando's geven, ik heb zelf in apple OSX een aantal python scriptjes gemaakt, die reageren op de ingebouwde spraak besturing van OSX. de bekende woorden: "computer, dim lights" klinken dan ook wel eens door de kamer... :P JA, je bent een TREKKIE/TWEAKER of je bent het niet... 8)7 8)

Ik ben nu zelf trouwens bezig met een APP versie van het besturingspanel te maken. voor raspberry pi, android,windows en apple producten. vooral om een serial lcd op de raspberry pi te gebruiken met "eneco toon" eigenschappen maar dan met besturing voor het hele huis, verwarming, licht, beveiliging en AV apperatuur. eventueel kan er gedacht worden aan alternatieve hardware, maar de sleutel is en blijft OPEN SOURCE!

[ Voor 0% gewijzigd door H00GiE op 20-07-2013 02:47 . Reden: uitleg van mijn uitgebrijde domotica systeem. ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:32
Geen matches
anandus schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:56:
Ik hoopte eigenlijk op een koffiezetapparaat met een LAN-poort ofzo :P
Een echte tweaker zou een Senseo Sarista openschroeven en eens kijken wat er met het moederbord kan worden gedaan. :+
http://www.onderdelensenseo.nl/files/HD8030.pdf
Het mainboard is makkelijk te bereiken, en daar valt wel het een en ander aan input en output aan vast te "knopen".

een simpel arduino of raspberry projectje bouwen dat kijkt of het apparaat is ingeschakeld, de knop "aan" indrukt als dat niet zo is, dan wacht op het lampje dat aangeeft dat het apparaat klaar is voor gebruik, en dan uit een selectie / keuze menu een programma van aantal knop impulsen een mooi "bakkie pleur" tevoorschijn toverd. er zijn visuele indicaties genoeg die vanuit de sarista uitgestuurd worden, een patroon "herkennen" zal dan genoeg zijn, om statussen van het apparaat te "begrijpen".

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• HeroS
  • Laatst online: 15:51

HeroS

SmartHome Nerd

Geen matches
@Ron_Tweaker

Wil je echt zekerheid en aan betrouwbaar systeem dan zou ik voor een "vast" alarmsysteem gaan en niet voor de Fibaro.

Wil je meer dan een alarm en een beetje minder betrouw dan Fibaro/Zipato etc.

Fibaro heeft volgens mij een "koppeling" met Satel alarmsystemen. (http://www.satel.pl/en/)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Anoniem: 290525

Geen matches
@HeroS
@Ron_Tweaker

De koppeling die ik wil gaan maken is tussen een Fibaro en een Satel Integra. De Satel centrale heb ik al een tijdje naar volle tevredenheid en daar komt volgende week een Fibaro bij. Fibaro neemt dan al mijn deurcontacten, bewegingsmelders en brandmelders over.

Geen matches
@Ron_Tweaker

Ik heb een Integra32. Die soft touch is mooi ja. Maar die heb ik zelf dan weer niet.

Als je hulp nodig hebt bij het uitzoeken van die Integra kan ik je waarschijnlijk wel helpen. Ik post hier mijn ervaringen nog wel als ik de boel werkende heb.

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Geen matches
Anoniem: 290525 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:20:
@Ron_Tweaker

Ik heb een Integra32. Die soft touch is mooi ja. Maar die heb ik zelf dan weer niet.

Als je hulp nodig hebt bij het uitzoeken van die Integra kan ik je waarschijnlijk wel helpen. Ik post hier mijn ervaringen nog wel als ik de boel werkende heb.
Oke top, ben benieuwd.
Heb inmiddels al een aantal offertes aangevraagd voor een Integra 32 met bijbehorende sensoren, sirenes etc.
De Fibaro HC2 heb ik als het even meezit morgen in bezit, om te starten even met alleen een wall plug en deursensor. Denk dat een en ander snel wordt uitgebreid :)

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Ron_Tweaker schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:03:
Ik heb alles gereed gemaakt dus ook de temp sensor vooraf het includen, dus het zou goed moeten gaan. Nog tips?

Wallplug die niet werkt is niet meer actief in de HC2 config. Ik ga hem weer proberen te includen, anders weet ik het ook niet meer, mogelijk toch een defecte wallplug?

Daarnaast staat mijn deursensor nog steeds op: "wachten op ontwaken", hoe ontwaak ik deze? Ik denk dat ik daarom de melding bij een lage batterijspanning niet aan kan vinken.

Ik zie ook een setting (zie apparaat -> geavanceerd) wat mij onduidelijk is: "markeer niet als slapend", hier kun je ja of nee selecteren. Wat is wijsheid?
Probeer die wallplug anders eens te verwijderen in je Fibaro. Ook als is de wallplug nog nooit op dat systeem ingeleerd geweest kan dat de wallplug wel weer herstellen.

Nadat je de deursensor hebt ingeleerd dan moet je hem eerst even monteren zodat er geen sabotage meer is. Hou de magneet er even bij en druk vervolgens een paar keer op de programmeer knop in. De sensor zal dan zijn huidige setting naar je homecenter sturen. Ik had dit probleem namelijk ook en bij mij werkte dit.

Die slaapstand setting zou ik gewoon standaard houden. Heeft volgens mij iets te maken met batterij besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
Geen matches
Ron_Tweaker schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:57:
....

Na een dagje klooien is mijn conclusie; vind alles toch best lastig werken nog... maar misschien ligt dat aan mijn kennis.
Klinkt heel herkenbaar. Een van de redenen waarom ik voor een Fibaro HC2 heb gekozen was de gebruiksvriendelijkheid. Toch had ik na mijn eerste echte ervaring ongeveer dezelfde conclusie. Het toevoegen van alle (dimmer) modules verliep bij mij dan wel zonder problemen, maar het aanmaken van scenes daarentegen vond ik weer vrij lastig.

Gelukkig merk ik dat ik steeds handiger wordt en door te blijven lezen en te proberen leer je steeds meer. Het gebruik van LUA codes begin ik langzaam maar zeker ook onder de knie te krijgen waardoor de mogelijkheden m.b.t. het maken van scenes nog veel groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Ron_Tweaker schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:28:
[...]

Inmiddels de deursensor in zoverre werkend gekregen dat hij netjes ontwaakt is en ik heb de melding bij lage batterijspanning eindelijk werkend gekregen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Toch zie ik geen temperatuursensor verschijnen in de HC2............

De wallplug is mij nog steeds niet gelukt om hem werkend te krijgen. Heb zoals gezegd via apparaat verwijderen, uiteindelijk de wallplug in het stopcontact gezet, maar er kwam geen activiteit naar voren.

Ook vind ik het vreemd dat ik een niet toegewezen kamer niet kan verwijderen... zie screenprint:

[afbeelding]
@ Ron_Tweaker

Heb je de Fibaro al eens proberen te updaten? Volgens mij draai je nog een oude versie.

Ik denk dat die wallplug dan echt niet goed is.

Ik heb mijn systeem nu mooi draaien en zelfs gekoppeld met mijn alarmcentrale. Loop af en toe nog tegen wat dingetjes aan maar ben er toch wel erg happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Geen matches
Anoniem: 290525 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:44:
[...]

@ Ron_Tweaker

Heb je de Fibaro al eens proberen te updaten? Volgens mij draai je nog een oude versie.

Ik denk dat die wallplug dan echt niet goed is.

Ik heb mijn systeem nu mooi draaien en zelfs gekoppeld met mijn alarmcentrale. Loop af en toe nog tegen wat dingetjes aan maar ben er toch wel erg happy mee.
Wallplug is dus nu goed :)

De temperatuursensor in de deursensor heb ik net omgedraaid, maar helaas dat was niet de truc. Heb meerdere malen, ook in learn-modus op de button van de temp sensor geklikt, maar gaf geen kick. Ik snap hier niks van.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
@ Ron_tweaker

Als je straks actoren gaat plaatsen dan werken die ook gelijk als versterker voor de rest van de apparaten. Bied misschien meer mogelijkheden voor het plaatsen van de HC2. Mijn Homecenter staat in de meterkast en ik heb overal bereik binnen huis. Alleen de schakelaar in mijn schuur geeft problemen, maar die is dan ook op een behoorlijke afstand mijn huis af.

Hou er wel rekening bij plaatsen dat de Homecenter wel zijn warmte kwijt kan. Hij kan nog al behoorlijk warm worden.

Die sensor kan op één manier in het deurcontact. Als je op de prog knopt drukt en de LED licht niet op dan is er iets niet goed. Heb je hem al helemaal opnieuw proberen in te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Geen matches
Anoniem: 290525 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 15:38:
@ Ron_tweaker

Als je straks actoren gaat plaatsen dan werken die ook gelijk als versterker voor de rest van de apparaten. Bied misschien meer mogelijkheden voor het plaatsen van de HC2. Mijn Homecenter staat in de meterkast en ik heb overal bereik binnen huis. Alleen de schakelaar in mijn schuur geeft problemen, maar die is dan ook op een behoorlijke afstand mijn huis af.

Hou er wel rekening bij plaatsen dat de Homecenter wel zijn warmte kwijt kan. Hij kan nog al behoorlijk warm worden.

Die sensor kan op één manier in het deurcontact. Als je op de prog knopt drukt en de LED licht niet op dan is er iets niet goed. Heb je hem al helemaal opnieuw proberen in te leren?
Heb het voor elkaar gekregen, de temperatuursensor is nu actief :)

Wat ik gedaan heb is de HC2 in de meterkast geplaatst. Er zit een ventilatiegat bovenin de meterkast hoop dat de HC2 hierdoor zijn warmte kwijt kan. Merk ook dat het bereik nu veel beter is. Ik heb de deursensor verwijderd uit het systeem en weer opnieuw ingeleerd. Dit was dan de truc!

Het is even wennen, maar begin er steeds meer lol in te krijgen... nu maar eens gaan inventariseren wat ik zoal ga automatiseren :)

Apple | Marantz | B&W

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Geen matches
Ron_Tweaker schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:37:
[...]

Heb het voor elkaar gekregen, de temperatuursensor is nu actief :)

Wat ik gedaan heb is de HC2 in de meterkast geplaatst. Er zit een ventilatiegat bovenin de meterkast hoop dat de HC2 hierdoor zijn warmte kwijt kan. Merk ook dat het bereik nu veel beter is. Ik heb de deursensor verwijderd uit het systeem en weer opnieuw ingeleerd. Dit was dan de truc!

Het is even wennen, maar begin er steeds meer lol in te krijgen... nu maar eens gaan inventariseren wat ik zoal ga automatiseren :)
Heeft die HC2 zo'n last van de warmte dan? Ik heb de mijne in een (stalen) patchkastje staan in een ongeventileerde meterkast. Daar staat trouwens ook nog een servertje bovenop. De HC2 behuizing wordt redelijk warm maar dat kan 'ie makkelijk hebben :)

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Geen matches
Ron_Tweaker schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:13:
Heeft iemand de externe toegang op de iPhone al succesvol geconfigureerd?

Ik heb het volgende aangehouden, maar ik krijg bij het inschakelen van externe toegang de melding: "onjuiste inlog-id of wachtwoord":

1. Download Fibaro HC 2 App uit Appstore (ca. 300 MB)
2. Registreer je toegang op www.home.fibaro.com (ca. 2 minuten tijd)
3. Log uit van www.home.fibaro.com - onthoud het wachtwoord en login voor toekomstig gebruik en voor iPhone configuratie
4. Ga naar de iPhone instellingen en zoek Fibaro HC2 (onderin)
5. stel in: IP-adres van de HC2, login, wachtwoord (paswoord en login - dezelfde die je gebruikt voor de instelling van de HC2 (admin / admin is standaard, als je deze gewijzigd hebt gebruik dan de nieuwe gegevens)
6. vul bij Externe instellingen alleen je login - degene die je gebruikt voor home.fibaro.com
7. Zet de HC2 applicatie aan op je iPhone en ga naar blad 2 van het homescreen.
8. Ga naar Configuratie zet het schakelaartje van externe toegang op 1 en vul het wachtwoord in dat je op www.home.fibaro.com hebt aangemaakt.
Ron bel me even, ik heb e.a werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Trebbors

Failure is no option!

Geen matches
Je had het eerder over de Jablotron Oasis, ik heb de Oasis hangen. Dus mocht je meer willen weten!

Hoe ga je de verschillende beveiligings-zones opvangen met de gekozen set? Hoe schakel je de goede zones in vanuit je hal/slaapkamer?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Z-wave is helemaal niet zo duur vergeleken met andere betrouwbare systemen die 2-weg communicatie en routing ondersteunen. Eaton XComfort is een stuk duurder dan z-wave en rfxcom is speelgoed van de bouwmarkt.

In mijn vorige huis heb ik KaKu gehad om wat simpele schakelaars in één ruimte op afstand te kunnen bedienen. Dat werkte toen al halfgaar en zo nu en dan constateerde ik bij het thuiskomen dat de verlichting spontaan was aangegaan. Ik kan weinig toepassingen bedenken waarbij onbetrouwbaarheid acceptabel is. De waf (wife acceptance factor) van onbetrouwbare elektronica is ook laag.

IP Symcon is mooie software voor de tweakers. Draait (helaas alleen) op Windows en biedt je de mogelijkheid om in php tegen je devices aan te praten.

Fibaro maakt o.a. compacte schakelactoren die je in een inbouwdoos achter je stopcontact kunt wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:58
Oh kijk dat is mooi. We zijn ook niet lui hoor, maar gewoon tweakers...... ;-)
Heb je ook al gekeken naar het verbruik? Op de site geven ze aan dat ie tevens het verbruik meet. Heb je gewoon gloeilamp of gebruik je led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Geen matches
rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:08:
[...]

Ik zoek eigenlijk een heel simpele oplossing: een thermostaat die in principe de verwarming en koeling voor zijn rekening neemt, met losse temperatuurregelaars per zone. Maar dan eentje waarbij de huidige temperatuur van elke zone uit te lezen en in te stellen is via de HC2.

Ik ben alleen bang dat het niet bestaat en dat ik uitkom op de oplossing die je voorstelt. Als ik het goed begrijp maak ik dan dus geen gebruik van een thermostaat. In plaats daarvan zorg ik ervoor dat elke ruimte een Z-Wave temperatuursensor heeft en dat ik de ventielen kan bedienen via Z-Wave. Vervolgens kan ik via scenes dan de werking van een thermostaat nabootsen.

Uit je oplossing kan ik niet zo goed opmaken wat er nu Z-Wave is. Wel heb ik inmiddels de Danfoss Link serie gevonden. De Link HC is een actor, de Link RS is de ruimtesensor, de BR is een boiler relay en de CC is een touchscreen. Als ik dus een BR, een HC en een zooitje RS'en aanschaf, samen met een paar actuators, dan zou ik er moeten zijn. Nu alleen nog erachter komen of dat Danfoss spul wel lief is tegen de Fibaro HC2...
Ik kan je melden dat dit geen Z-Wave producten zijn en dus niet rechtstreeks compatible met de HC2, maar goed je bent een tweaker of niet :) Wellicht via een kleine omweg (Pi?) wel als virtual device in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Laatst online: 05-01 12:58
Geen matches
Dshop schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:25:
[...]

Ik kan je melden dat dit geen Z-Wave producten zijn en dus niet rechtstreeks compatible met de HC2, maar goed je bent een tweaker of niet :) Wellicht via een kleine omweg (Pi?) wel als virtual device in te regelen.
Serieus? Want hier lees ik dat het wel Z-Wave is:
living connect® en Danfoss Link™ CC – draadloos zoneregelsysteem.
Totale temperatuurbeheersing vanaf één centraal punt.

living connect® en Danfoss Link™ CC zijn de basis voor een volledig draadloze temperatuurbeheersing. Het resultaat: optimaal comfort, gemak én energiebesparing. Het systeem is ontworpen voor toepassingen in woningen en gebouwen en regelt – via het Z-Wave communicatieprotocol – volledig draadloos de temperatuur in vertrekken voorzien van living connect® regelelementen op radiatoren of convectoren. living connect® is bij uitstek geschikt om bestaande regelelementen te vervangen.
En ik heb altijd geleerd dat Z-Wave een standaard is, dus als beiden de standaard spreken dan zou het moeten werken. Ok, vaak worden er niet-standaard toevoegingen aan het protocol gedaan, maar de basale dingetjes als temperatuur uitlezen en instellen zou toch wel moeten lukken?

Of gaat dat Z-Wave alleen over die living connect thermostaatknop en is dat Link-systeem weer net wat anders...

Ja ik ben een tweaker, maar iets basaals als huisverwarming ga ik niet via een hobbyoplossing regelen. Dat moet gewoon "werken" :P

[ Voor 18% gewijzigd door rb338 op 29-10-2013 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Geen matches
rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Serieus? Want hier lees ik dat het wel Z-Wave is:

[...]

En ik heb altijd geleerd dat Z-Wave een standaard is, dus als beiden de standaard spreken dan zou het moeten werken. Ok, vaak worden er niet-standaard toevoegingen aan het protocol gedaan, maar de basale dingetjes als temperatuur uitlezen en instellen zou toch wel moeten lukken?

Of gaat dat Z-Wave alleen over die living connect thermostaatknop en is dat Link-systeem weer net wat anders...

Ja ik ben een tweaker, maar iets basaals als huisverwarming ga ik niet via een hobbyoplossing regelen. Dat moet gewoon "werken" :P
Er is een duidelijk verschil tussen de Z-Wave producten van Danfoss en de Living Connect serie, de thermostaten met de 2.51Firmware zijn compatible met de meeste gateways de overige producten voor zover ik weet niet.
En ja je hebt gelijk, het tweaken van een verwarming kan leiden tot gevaarlijke situaties. (kranen dicht ketel gaat door) vooral omdat de meeste producten niet real time werken is dit niet aan te raden.
Het veranderen van de wake-up gaat weer ten koste van het batterij verbruik. Al met al geen makkelijke opgave.

Tip.
voor de vloerverwarming gewoon een tussenstekker gebruiken icm. met een willekeurige (Z-Wave) tempsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Geen matches
rb338 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 14:37:
[...]

Het probleem ontstaat denk ik als apparaten met wat complexere functionaliteit niet in een standaard z-wave device class passen. Voor zoiets als een unit waarmee je vloerverwarmingsventielen kunt bedienen zou een simpele command class voor een switch wel volstaan, maar als zo'n apparaat p een simpele plug & play manier geïntegreerd o moet worden in een domoticasysteem wil je eigenlijk wel het dat het domoticasysteem begrijpt dat het een apparaat betreft waarmee je verwarmingsventielen kunt open- of dichtzetten in plaats van een schakelactor waarmee je een elektrisch apparaat kunt schakelen.
Het is maar net zo solide je domoticasysteem is. Een domoticaserver kun je eventueel redundant uitvoeren zodat je snel kunt wisselen. Het grootste manco vind ik de afhankelijkheid van de z-wave gateway waar je z-wave devices aan zijn gekoppeld. Ik gebruik een Aeon z-wave stick en de configuratie daarvan kun je volgens mij niet makkelijk overzetten naar een andere stick mocht de stick kapot gaan. Opnieuw koppelen van devices en alle associaties aanpassen gaat me wel een weekend werk kosten als mijn systeem zodadelijk compleet is en er tientallen z-wave devices gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Geen matches
kleine tip: een dimmer module heeft geen blauwe draad nodig en een schakelmodule kun je (voor het geval je geen blauwe draad in de schakeldoos hebt) ook in de blafonddoos bij de lamp plaatsen.
Ik kan je ook de Vera of de HC2 aanraden overigens: HC2 mooi stabiel en daar betaal je wat meer voor; Vera kost minder en is meer een programmeer/tweaker controller;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:27
Geen matches
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:49:
Eenmaal de relay switch ingeleerd kan ik de verlichting niet meer schakelen met de wandschakelaar, enkel en alleen nog draadloos via een device zoals de iPhone.

[afbeelding]
Dan vermoed ik dat je toch iets verkeerds hebt gedaan. Het met de schakelaar bedienen gaat buiten de domotica-server om. De Fibaro schakelt altijd op het sluiten van het S1 contact met de schakelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
In principe kan ieder domotica systeem je wensen vervullen, het is maar hoeveel je er aan uit wilt geven. De enige eisen welke geen gemeengoed zijn:
thvers schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 07:15:
Tevens wil ik mijn gas water en licht gebruik kunnen aflezen op de apparaten waarbij ik ook per dag kan zien wat wat gebruikt en wanneer. Daar op aansluitend wil ik dus op de elektrische apparaten een energie meter hebben die het gebruik bij houd.

De verwarming wil ik ook automatisch geregeld hebben, het liefst via wifi waarbij je eenvoudig mensen kan toevoegen zodat zij makkelijk hun gewenste temperatuur kunnen invullen. Waardoor als er wordt ingelogd op wifi automatisch die temperatuur wordt ingesteld, of het gemiddelde van alle mensen samen.
Kies in ieder geval voor een domotica systeem op basis van het Z-wave protocol: dit is een mesh netwerk en geeft ook een terugkoppeling van de status van de sensor/schakelaar. Zie de openingspost van het Micasaverde forum http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1533251

Modules die als schakelaar/sensor kunnen dienen zijn er volop (bv Fibaro), let erop dat er voldoende inbouwruimte in de inbouwdoos is (5cm diep) en dat er een nul-draad (blauw) aanwezig is. Je kunt ook voor dimmermodules kiezen, zie hiervoor eerdere posts.

Als je de energiemeting bij iedere afnemer wilt uitlezen kun je hiervoor speciale schakelmodules kiezen, maar deze zijn duurder (stekkermodules, bv ook van Fibaro).

Als je ook nog de energiemeter in de meterkast wilt uitlezen, kun je kiezen voor een Youless energiemeter en die koppelen aan je systeem (leest alleen kWh af), of je kunt in het geval van een slimme meter deze direct inlezen (via de P1-poort), werkt ook met gas. Tot nu toe kan dit laatste volgens mij alleen met een Vera.

De radiatoren kun je uitrusten met thermostaten op basis van Z-wave protocol (Danfoss), de kamerthermostaat kun je ook uitwisselen met een Z-wave thermostaat (werkt alleen dan niet modulerend maar via aan-uit). Het per gebruiker instellen van een voorkeurstemperatuur is geen standaard functie voor zover ik weet.

In de meterkast kun je kiezen voor een Fibaro Home Center 2 (duur, luxe met mooie interface) of een Vera Lite of Vera 3 systeem (goedkoop, kan goed getweaked worden). Ik heb zelf een Vera 3 met Fibaro modules, werkt perfect.

Als je een iPhone hebt, kijk dan ook eens naar SQBlaster, hier kun je ook je audio/video apparatuur mee bedienen. Deze kun je integreren met Vera. Dit is helaas niet te krijgen voor een Android systeem...

Als ik dit zo teruglees: nee, ik heb geen aandelen in Fibaro, maar ik vind het wel mooie spullen die ze hebben ;)

[ Voor 8% gewijzigd door aard01 op 05-01-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Dit is wel een leuke interface voor de Vera controller.

http://gathering.tweakers...message/41699789#41699789

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Ik heb zelf een elektrische gordijnrail van degordijnenwinkel:
http://www.degordijnenwin.../elektrische-gordijnrails
Niet zo mooi en strak maar werkt wel. Is ook een stuk goedkoper.

Met een Fibaro 2x1,5kW switch de open en dicht schakelaars schakelen.

Kijk deze post ook maar even:
http://gathering.tweakers...message/41638292#41638292

[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 10-02-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
lol, zit even op robbshop te kijken voor 5-6 meter rails van forest, inclusief zwave module. kost me maar 777 euro inclusief BTW.

o, verrek...wat valt daar nu uit mijn mouw. 800 euro? nee, het was maar een pluisje...
aard01 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 22:30:
Ik heb zelf een elektrische gordijnrail van degordijnenwinkel:
http://www.degordijnenwin.../elektrische-gordijnrails
Niet zo mooi en strak maar werkt wel. Is ook een stuk goedkoper.

Met een Fibaro 2x1,5kW switch de open en dicht schakelaars schakelen.

Kijk deze post ook maar even:
http://gathering.tweakers...message/41638292#41638292
ook weer gesoldeerd op de afstandsbediening? en is hij dan alleen open en dicht te doen neem ik aan?

[ Voor 58% gewijzigd door fabstar81 op 11-02-2014 11:18 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-07 20:03

nitrodesign

There is more joy on a ...

Beste Mede-tweakers,

Ik wil mezelf gaan verdieping in thuis domotica, ik heb een huis gekocht en krijg over een maand de sleutel, er moet nog het een en ander verbouwd worden, zoals nieuwe stroom bekabeling verleggen van gas en water buizen, bijmaken van stopcontacten etc.

Nu was mijn vraag wat is wijsheid, ik zie dat Z-Wave compleet draadloos is, dus hoef ik geen rekening te houden met de verbouwing qua bekabeling. Alleen is het volgens mij best prijzig.

Dan hebben we nog KaKu, X10 of HomeWizard waar ik heb gekeken, alleen wat ik heb gelezen is bij elke domotica type wel iets aan de hand.

Is er toevallig een website of dergelijke waar deze vergelijkingen zijn, ik zie door bomen het bos niet meer omdat er zoveel op de markt is.

Ik heb mezelf een beetje ingelezen in Z-Wave en kwam ik het volgende tegen, dat het noodzakelijk is dat je begint met een "Controller".

Zoals jullie weten zijn er uiteraard weer meer als 1.

--------------------------------------------------------
Controllers:

Fibaro Home Center 2 - Z-Wave Home Control Server
Fibaro Home Center Lite
MiOS Vera 3 Z-Wave Home Control Gateway
ZipaBox - Z-Wave Home Automation Gateway
MiOS Vera Lite Z-Wave Home Control Gateway
--------------------------------------------------------

Bovenstaand heb ik de verschillende gateways gevonden, welke van deze heb ik nodig om mee te beginnen, ik wil niet bijvoorbeeld € 1000,- uitgeven en vervolgens niets mee kunnen omdat ik de verkeerde producten heb gekocht.

Of heb ik de controller überhaupt niet nodig ?

De opzet die ik wil gaan maken is als volgt:
- Via mijn telefoon of tablet lampen uit/aan/dimmen kunnen schakelen
- scene's maken zodat als ik s'morgens wakker wordt elke dat om een bepaalde tijd lampen aan gaat en het koffiezet apparaat.
- Deur sensoren voor mijn schuur, voordeur en achterdeur. (Deze sensors zou ik dan graag als een E-mail willen of als sms.)

In een later stadium zou ik het volgende graag willen:
- Gordijnen sturen
- gas / water / licht controleren en beheren
- op bepaalde tijd zoveel graden in de woning

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen een goede start te maken in de wereld van domotica en in de keuze van mijn producten.

Ps:
Ik lees bij verschillende forums dat je met het Z-Wave pakket wel kunt koppelen op KaKu, X10 or andere domotica systemen. Bij andere forums lees ik weet dat het niet mogelijk is.
De rede waarom ik dit vraag is, omdat de modules van Z-Wave vrij prijzig zijn (€ 50,-) per module.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2023
Geen matches
Zelf zou ik eerst kijken naar de dingen die je wil schakelen, en dan de oplossing er bij zoeken. Ik ben een aardige lijst aan het samenstellen van producten, prijzen, omzet, gebruikte technologie, etc. voor business development doeleinden, dus ik zet het nog niet online. :-)

Als je er bijv. achter komt dat je eigen alles wel kan doen met Kaku en HomeEasy spul, dan kan je bijv. de RFXcom kopen http://www.rfxcom.com/store/all/12103. Je hebt er zelfs een node.js module voor (alleen niet compleet). Als tweaker kan je dan helemaal los en zijn al jouw scenarios piece of cake. Als je die route neemt, wil ik gerust wel helpen ook. De RFXcom is pakweg 100 euro.

Als je vooral interessante z-wave producten ziet, is de http://razberry.z-wave.me/ inderdaad interessant. Ik ga hem binnenkort 's halen. Waarschijnlijk is de community leuker/groter rondom de Razberry.

[ Voor 5% gewijzigd door MrQuincle op 21-04-2014 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQuincle
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-08-2023
Geen matches
En public.

Sorry Bert!

En de RFXcom is absoluut niet slecht, zeker niet. Ik ben alleen van mening dat het iets meer vergt van de gebruiker. Als tweaker moet dat geen probleem zijn uiteraard.

[ Voor 77% gewijzigd door MrQuincle op 21-04-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Geen matches
Ik heb Domoticz niet gebruikt, maar wel dezelfde backend techniek.

De RazBerry zit nog in m'n Pi, de Z-Stick in een laptop.
Op beide machines heb ik OpenZWave Control Panel geïnstalleerd (from source).
Hiermee heb je een wat beter overzicht van wat er allemaal gebeurd (al kan je in Domoticz volgens mij ook logging aanzetten).
Daarnaast heeft OZWCP net iets meer mogelijkheden dan Domoticz, waaronder "Send node information" wat je nodig heb om de ene controller bij de andere te includen.

Met de tijd die ik hier aan gespendeerd heb had ik trouwens al 4 keer al mijn devices kunnen excluden en opnieuw includen...
Maar je bent een tweaker of niet :*)

[ Voor 14% gewijzigd door gertjuhh op 20-06-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da-Kurt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-07 20:54
Tweakers,

Ik heb een domoticasysteem(domintell) maar ik zoek nog een manier om emails te versturen. Een mac mini of rasberry pi heb ik bv en die mogen altijd aanstaan. Ik zoek bv een input module voor die computers zodat ze bij een spanningsloos signaal een email met een hoofding kunnen versturen. Het is voor gebruik met IFTTT.

Een ander ding dat ik nog probleem op te lossen is locatiebepalingen. Ik verstuur via IFTTT app (iphone) een sms als ik thuis kom MAAR er is heel weinig signaal hier waar wij wonen (grens NL/BE) en vaak lukt het niet. Op mijn werk werkt het perfect als ik aankom of vertrek. Is er een oplossing via WIFI?

(ik ben ook een backer van homey)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Da-Kurt schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 12:49:
Tweakers,

Ik heb een domoticasysteem(domintell) maar ik zoek nog een manier om emails te versturen. Een mac mini of rasberry pi heb ik bv en die mogen altijd aanstaan. Ik zoek bv een input module voor die computers zodat ze bij een spanningsloos signaal een email met een hoofding kunnen versturen. Het is voor gebruik met IFTTT.
Nou zou ik als ik jouw was eerst het volgende eens duidelijk vermelden.
Wat stuurt (of kan) je domintell versturen of wijzigen op het moment dat je een email wilt hebben?
Want dan kun je namelijk pas kijken wat voor input module je zoekt.
Is dit bijvoorbeeld een schakelaar omzetten welke een voltage af/op stuurt dan zou je daaraan een relais kunnen koppelen welke op deze spanning reageert om zo potentiaal vrij naar je input te gaan. Ik heb zelf geen rasberry pi maar zover ik weet heeft deze wel inputs dus vanaf dat relais kun je dus je input aanknopen.

Email versturen zal iets qua programmering op je rasberry moeten worden ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
xylonite schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:19:
Iemand enig idee wat er met EZHome aan de hand is, ze lijken van de aardbodem verdwenen, reageren niet op mails als ik bel krijg ik na 1x overgaan meteen een in gesprek toon. en als ik de in hetzelfde pand gevestigde Lako Electroworld bel heb ik hetzelfde?

De Fibaro Wallplug is daar besteld, dus garantie verhalen gaat denk ik wat lastig worden :(
Het is echt verschrikkelijk. Die gasten zijn werkelijk onbereikbaar. In december vorig jaar poste ik hier op Tweakers ongeveer hetzelfde, zie deze post

Het schijnt vaker te gebeuren. Het is mij toch gelukt om telefonisch contact met ze te krijgen. Ze waren mijn pakketje gewoon vergeten te verzenden :X Ik bestel daar in ieder geval niets meer. Er zijn genoeg alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 30-06 06:53
Ik ge een poging wagen om me in te lezen (ben al een aardig eind gekomen, maar merk dat het een vrij hoog tweakers gehalte heeft en voel me dan toch wel wat dommig) en wil binnenkort m'n huis gaan voorzien van Domotica.

Ik heb nu op diverse plekken in mijn huis KAKU schakelaars / dimmers / deurbel en daarbij ook nog een aantal Conrad stopcontact schakelaars (geen idee welk protocol zij hebben, maar heel misschien kan ik die nog wel gebruiken) en 1 WEMO schakelaartje die ik hiermee niet kan gebruiken, maar waar ik wel de buitenverlichting mooi mee kan schakelen via IFTTT.

Ik zat/zit te denken aan een Homewizard, eigenlijk omdat dat wel prima schijnt te werken. ook icm. KAKU. Maar....ik lees over 1-weg communicatie zowel voor de Homewizard als voor de KAKU schakelaars en wil me nu niet al gaan beperken. Vervolgens begon ik al enthousiast te worden bij een artikel over de Raspberry Pi met Domoticz. Dit schijnt ook prima te werken met KAKU en met een extra module erbij zou ook andere hardware (op 800Mhz?) aangestuurd kunnen worden. Ohja, op termijn misschien een camera moet ook tot de opties behoren. Daarnaast zou het mooi zijn als e.e.a. gecombineerd kan worden met berichten die ik gestuurd krijg als er een bepaald contact wordt verbroken nadat ik het huis heb verlaten (en er niemand meer in huis aanwezig is). Als ik thuis kom, dat dan de verlichting in de hal aanspringt, enz. enz. Dus met events enz.

Eigenlijk zoek ik iemand die mij een zetje in de goede richting wil geven met een paar steekhoudende argumenten: Homewizard of zelfbouw met de Raspberry Pi (en met welke extra's precies) ? In het geval van de laatste: is het voor de vrouw des huizes allemaal ook goed te begrijpen c.q. aan te sturen als er iets anders moet? We hebben allebei een iPhone / iPad's en er draait een NAS 24/7 waarop misschien ook e.e.a. geïnstalleerd kan worden mits er repositories voor zijn. Ik hoop op wat handige tips, en zoals gezegd, een duwtje in de juiste richting,,,,,

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 09-09-2014 12:01 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
Zijn er hier meer Tweakers die de nieuwste beta fw van Fibaro geprobeerd hebben? Ik heb echt het idee dat het vol bugs zit. Sowieso werken al mijn LUA scripts niet meer. Wat hele eenvoudig blokken scenes doen het nog wel. Heb een beetje zitten spelen met die magic scenes, behalve dat het functioneel weinig toevoegt, krijg ik het eigenlijk niet eens aan de praat.

En weet iemand of er al wat bekend is van V4?

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 17:01
Heeft natuurlijk ook het hoogste tweakers-gehalte: alles zelf (kunnen) doen en open source ;)

• Dshop
Criminelis schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:18:
Zijn er hier meer Tweakers die de nieuwste beta fw van Fibaro geprobeerd hebben? Ik heb echt het idee dat het vol bugs zit. Sowieso werken al mijn LUA scripts niet meer. Wat hele eenvoudig blokken scenes doen het nog wel. Heb een beetje zitten spelen met die magic scenes, behalve dat het functioneel weinig toevoegt, krijg ik het eigenlijk niet eens aan de praat.

Deze Beta is inderdaad niet af, maar ja daarvoor is het ook een Beta.
Lua werkt bij mij wel. en ook de plugin voor de smart tv werkt prima.
Het netwerk is sneller en beter.
Nadeel via de browser kun je remote een aantal producten niet zien. Al mijn lampen vallen nu onder airco. en zo zijn er nog wel wat vreemde zaken.
V4 blijft een raadsel Fibaro komt met iets nieuws binnenkort ik hoop dat het deze keer software is en geen hardware.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geen matches
Even een quote uit de kroeg:
zeef schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:17:
Beste vrienden,

Voor een nieuwe serie Gathering of the Tweaker zijn wij op zoek naar een huis dat vol zit met domotica. In de vorige serie hebben we de Duurzaamheid al gedaan met de zonnepanelen van JeroenH (klik). Nu dus de tweede D van DED: Domotica! Mijn eigen setup met Homewizard en Foscam camera's is natuurlijk lang niet 1337 genoeg, vandaar ons beroep op jullie. :P

Als jij graag wil laten zien hoe gaaf jouw huis is geautomatiseerd, of je weet een aansprekend voorbeeld: laat je horen en stuur een DM.

Alvast dank!
Dm naar zeef dus :Y

Wise enough to play the fool

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
Criminelis schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:18:

Inmiddels is er een 4.017beta. De overgang van 3.591beta naar 3.907beta verliep redelijk pijnloos. Nu heb ik op wat AeonLabs multisensoren na alles van Fibaro, dus dan mag je dat ook verwachten ;)

Op LUA gebied is er wel wat stuk (ik leun nogal op SceneActivation) en dat lijkt in 4.017 nog steeds het geval :'( Ik peil nog even het forum voordat ik deze upgrade doorzet.

De developer site ziet er inderdaad goed uit. Werd ook wel eens tijd 8)

Er is bij Fibaro op het moment genoeg beweging. Nu kijken of het de goede kant op blijft gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:41
Ik lees op tweakers weinig over z-wave plus. (http://www.z-wavealliance.org/z-wave-plus-certifications).

Op o.a. het fibaro forum zijn hier ook wat vragen over gesteld, bijvoorbeeld of fibaro zijn nieuwe producten maakt zodat ze hier ook aan voldoen.

Komt er bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe controller die dit ondersteunt ? Op de site van de zwave alliance (http://www.z-wave.com/find_products/gateways) staan nu maar een klein aantal controllers die dit ondersteunen. Het voordeel van z-wave plus is als ik het zo lees dat deze gelijk ondersteuning hebben voor Z-Wave AES-128 Security

Voor iemand die binnenkort z-wave producten wilt aanschaffen lijkt het erop dat deze nog beter een x aantal maanden kan wachten tot er meer producten zijn die voldoen aan z-wave plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Firetrooper schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:20:
Ik lees op tweakers weinig over z-wave plus. (http://www.z-wavealliance.org/z-wave-plus-certifications).

Op o.a. het fibaro forum zijn hier ook wat vragen over gesteld, bijvoorbeeld of fibaro zijn nieuwe producten maakt zodat ze hier ook aan voldoen.

Komt er bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe controller die dit ondersteunt ? Op de site van de zwave alliance (http://www.z-wave.com/find_products/gateways) staan nu maar een klein aantal controllers die dit ondersteunen. Het voordeel van z-wave plus is als ik het zo lees dat deze gelijk ondersteuning hebben voor Z-Wave AES-128 Security

Voor iemand die binnenkort z-wave producten wilt aanschaffen lijkt het erop dat deze nog beter een x aantal maanden kan wachten tot er meer producten zijn die voldoen aan z-wave plus?
Alles is compatible dus in feite hoef je niet te wachten. Daarnaast is het uiteraard leuk dat ze wat nieuws verzinnen maar je moet je afvragen wanneer het er echt komt en daarnaast wanneer het dan vervolgens ook echt in europa leverbaar is…. en wat is er dan eerst? ze gaan echt niet alle voorraad en productie omgooien gelijk.
Je kunt erop wachten natuurlijk maar je kunt aan het wachten blijven denk ik (net als het kopen van een nieuwe tv).
Zolang het backhands compatible is zou ik me niet al te druk maken:)

ps: hoeveel verschillende USB zijn er inmiddels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Geen matches
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:59:
Iemand hier die een Fibaro HC2 heeft met de app op de iPhone en sinds iOS 8.1.1 geen push meldingen opvangt op de iPhone?

Sinds iOS 8.1.1. krijg ik geen push meldingen meer :( Alle instellingen op de HC2 en iPhone nagekeken, maar het zou dus moeten werken...
Al een update gedaan van de app? en welke firmware draai je op de HC2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Geen matches
Roekeloos schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:07:
Mag ik vragen welke afwegingen je hebt gemaakt om voor eNet te kiezen en niet voor een onafhankelijk platform waarvoor meerdere fabrikanten producten ontwikkelen?
Natuurlijk mag dat, ik zal eens proberen om mijn keuze duidelijk te maken.

Voor dit system heb ik 2,5 tot 3 jaar met een Fibaro systeem gewerkt, ik was als een van de eerdere al bezig met een HC2. Dit systeem heeft veel problemen gegeven de software is gewoon niet af.

Dit systeem was voor mij niet betrouwbaar:

-Vastlopen van HC2
-Commando's die af en toe niet overkomen, waardoor lamp niet schakelt.
-Al zeker 5 fibaro inbouwmodules zijn defect geraakt.
-Op het forum wordt gesproken van modules die in sommige landen uit de verkoop gehaald worden etc.

Daarnaast kan ik me niet vinden in de strategie van Fibaro, telkens in mijn zin overbodige functies toevoegen, terwijl sommige basis functionaliteit niet werkt. Zoals het gebruik van een afstandsbediening, of het starten van een scene via een knop. Ok met zelf scripten kom je ver, maar ik ben programmeur van beroep, en heb weinig zin om thuis daar mee verder te gaan. Zeker als de documentatie van alles zowat mist. Helemaal al niet te spreken over de plugins die ze gemaakt hebben in beta van 4. De community based plugins zijn nog beter.

Ook als ik kijk naar andere zwave oplossingen is dit vaak software die niet goed doordacht is of gewoon nog niet is waar deze moet zijn. Voor de tweaker leuke systemen maar ik sla ze graag over.
Jammer want de techniek van zwave zelf is gewoon goed.

Alle systemen zoals KAKU, x10 etc vallen in mijn ogen ver onder zwave dus hier heb ik al helemaal niet naar gekeken.

Toen was ik dus gevestigd op de domotica systemen van de duurdere merken, veel van deze vielen al snel af:

- Bush Jager Free@Home, busstructuur dus renovatie nodig.
- Hager KNX-RF, kosten voor knx server en licentie ETS vrij fors aan prijs. 2000 tot 3000 euro.
- KNX zelf (Loxone, Gira, Jung etx....), ook renovatie nodig + duur.
- Nog een berg onbekende merken, niet eens naar gekeken, want ik wil een degelijk bedrijf achter mijn domotica systeem hebben staan.

Dus mijn keuze is uiteindelijk gevallen op het eNet systeem van Gira, mocht ik ooit nog opnieuw het traject ingaan met een nieuwbouwhuis, dan zal ik waarschijnlijk voor KNX kiezen.

Daarnaast merk ik dat Gira gewoon een stuk verder is op het gebied van domotica, alles is gewoon goed uitgedacht. Neem bijvoorbeeld simulatie van bewoning, ieder domotica systeem adverteert hier mee maar als je het wil gebruiken moet je het maar zelf programmeren.
In het eNet systeem zit een optie die een 7 tal dagen (of meer) alle events opneemt, waarna je deze als je een week op vakantie gaat kunt laten afspelen. Dus met 2 drukken op de knop, record en play doe je aanwezigheidssimulatie. Echt goed over nagedacht vind ik zelf.

Ook afstandbedieningen en 3 voudige wandzenders zijn aanwezig, en eenvoudig te koppelen. En ze kunnen met 2 selectieknopje omgezet worden naar scene bedrijf. Niets geen script of iets nodig.

En wat het dure Gira G1 wandpaneel betreft, dit is een paneel wat ontwikkeld is voor aan de muur. Zo gaat deze automatisch aan als je er voor staat en is heel de interface ontworpen voor domotica.
Een ipad aan de muur is leuk maar in mijn ogen niet vergelijkbaar.

En tevens is er ook een mobile gate beschikbaar die bediening via app mogelijk maakt, hiervoor heb je echter wel een extra hardware uitbreiding nodig, aangezien de eNet server alleen een html5 interface ondersteund.

In de Duitse appstore is deze al beschikbaar, de Android app komt later dit jaar:
https://itunes.apple.com/...ile-gate/id946398436?mt=8

En dan heb je nog de inbouw, dit is bij Gira zoveel eenvoudiger omdat je gewoon het schakelmateriaal vervangt. In plaats van inbouwmodules plaatsen die net niet lekker passen, waardoor je kabels gekneld komen te zitten etc...

Mijn uiteindelijke keuze tussen Gira en Jung was eenvoudig, al het schakelmateriaal in het huis was al van Gira.

Overigens wil ik Fibaro en de andere merken niet teveel afkraken, ik heb waarschijnlijk erg veel pech gehad met deze systemen. Voor het geld is dat prima spul, al vind ik de HC2 wel veel te duur voor de gebrekkige software. Ik wou gewoon een degelijker en betrouwbaarder systeem wat af was. En dit systeem hoef alleen te doen waarvoor het gemaakt is zonder in mijn ogen overbodige features. eNet voldoet daaraan in mijn geval.

En daarnaast is het niet helemaal een gesloten systeem, eNet is een industrie standaard. Ontwikkeld door Insta, en wordt momenteel verkocht via Jung en Gira. Andere merken kunnen zich hier bij aansluiten net zoals voorgaande standaarden ook gebeurd is. Gira was namelijk ook een van de merken die ooit samen met wat andere merken gestart is met EIB, wat later KNX geworden is.
Ik heb ook al wat op de site van Insta zitten kijken, en het lijkt er op dat hun ook armaturen gaan leveren die eNet compatible zijn.

Overigens vind ik het ook erg interessant wat jouw (of van anderen) visie op dit geheel is. Je hebt het over genoeg alternatieven mis ik er nog enkele in mijn verhaaltje hier boven?

[ Voor 6% gewijzigd door Cobaltjeh op 26-12-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Waarom IFTTT? Waarom niet iets maken wat rechtstreeks de LIFX api aanroept?
Met een Spark Photon icm een PIR-sensor bijv.. (supercompact wifi-enabled en Arduino achtig device, via internet te programmeren en je kan vrij simpel iets aanroepen binnen je lokale wifi netwerk, of alsnog IFTT..)

Mijn ervaring met IFTTT is dat het allesbehalve realtime is.. En voor dit soort dingen is dat echt een showstopper lijkt me..

21-1-2014:

Kreeg net een uitnodiging van Qubino om gratis naar de Integrated Systems Europe (ISE) in de Amsterdam RAI te gaan van 10-12 februari.
Ik ga niet, maar er zijn wel heel veel bedrijven aanwezig.
Ook op gebied van domotica (o.a. Fibaro, Qubino, KNX, Gira), en veel voor mij onbekende namen met wellicht wel interessante oplossingen:
http://www.iseurope.org/h...ation&gname=Exhibitorlist

Zijn er tweakers die wel gaan? Weet niet of mijn uitnodiging overdraagbaar is.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-01-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
FYI: plan: Tweakers geeft domotica eigen categorie in Pricewatch
Jammer dat je niet op protocol kunt filteren op alle producten, bijv. alle Z-Wave producten (schakelaars, sensoren, etc), maar goede zaak dat er een pricewatch categorie voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
De eerste 2 van jouw lijstje zijn inmiddels zichtbaar op Tweakers.
HeroS schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:03:
Inderdaad en daarom staan waarschijnlijk shop als:
http://www.domotica-shop.nl
http://www.robbshop.nl/
http://www.wirelesswonen.nl/
er niet tussen. En dit zijn toch grote jongens op domotica gebied.

Maar goed toch is het fijn dat er nu ruimte voor is. Die shop komen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dshop schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:39:
De eerste 2 van jouw lijstje zijn inmiddels zichtbaar op Tweakers.
Mooi, feed moet zeker nog geupdate worden? Want zie jouw nog even nergens.

bv:
pricewatch: Fibaro Home Center 2
pricewatch: Zipato Zipabox Smart Home Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:58
Geen matches
zaphod_b schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:01:
[...]

Sja, het website pluggen was wellicht minder netjes ;). Ik vond het persoonlijk wel kunnen omdat anderen ook links direct naar shops plaatsen. En het is nou niet dat ik geen advies erbij geef. Als ik alleen maar zou spammen zou het anders zijn. Maar, de regels zijn de regels en het mag niet, werd ik op gewezen. OEPS! Post dus netjes aangepast.

Dan inhoudelijk. Jij vindt de Vera niet om aan te raden? Ik dus duidelijk wel, ook al heeft het systeem duidelijk z'n nadelen. Net zoals de HC2 nadelen heeft (met name de prijs, maar kijk eens op de Fibaro forums naar de ervaringen met nieuwe software...).

Mijn ervaring met Open Source oplossingen (die ik zeker prefereer) zijn van anderhalf a twee jaar geleden. Het kan natuurlijk zo zijn dat het ondertussen beter is. Mijn ervaringen kun je ongeveer opsommen als:
- de open source z-wave driver (op google code) is bagger. Veel bugs, trage support. Devices die spontaan verdwijnen etc. Paar weken mee gewerkt, maar nadat ik wel 10x m'n hele netwerk opnieuw moest definiëren was ik dat zat.
- domotiga is een cool stukje software, maar helaas ouderwets met een GUI ipv webbased. Vind ik echt een minpunt. Verder wel heel krachtig en prima support. Werkt helaas alleen met bovengenoemde OSS driver.
- domoticz heb ik inderdaad alleen geprobeerd in een vroeger stadium. Wellicht dat dit ondertussen verbeterd is. Vond het toen nog erg ruw, en je moet erg veel zelf instellen.

De Vera is voor mij de minst beroerde oplossing. Duidelijk is dat er in deze markt nog veel te verbeteren is. Voordelen van de Vera:
- redelijk goed werkende GUI (met name UI5, ik ben minder te spreken over UI7 die wat mij betreft echt nog beta is)
- veeeeeel gratis plugins. Enorm voordeel.
- werkt wel degelijk met de Slimme Meter via de P1-poort en de hiervoor gemaakte plugin.
- redelijk snel, redelijk stabiel
- je kunt veel zelf instellen
- je kunt zelf, als je een beetje handig bent, heel veel scripten met Luap Code.
- een geweldig forum van gebruikers waar je echt snel en veel hulp krijgt

Nadelen:
- support soms erg traag van het bedrijf zelf
- UI7 tot nu toe voor mij niet bruikbaar en met nog teveel bugs

Waarin je zeker gelijk hebt is dat dus UI7 nog niet goed genoeg is. De VeraEdge is dus op dit moment geen aanrader voor mensen die echt geavanceerde dingen willen doen. Voor wat simpeler werk met standaard Z-Wave componenten is het echt prima.
Wil je meer fancy stuff, dan is een 'oude' Vera3 nog steeds prima. Koop er 1 nu het nog kan zou ik adviseren. Je kunt er nog jaren mee vooruit (tenzij ze UI5 echt om zeep helpen).

De Fibaro HC2 vind ik voor mij persoonlijk te prijzig, maar ik heb het bij mensen werkend gezien en ik moet bekennen dat het wel een heel mooi systeem is met een superieure interface.

Overigens, zowel de Vera3 als de VeraEdge zijn bij mij gewoon op voorraad hoor...
open z-wave is ondertussen stukken stabiler geworden. Op wat kleine dingen na met bepaalde devices, maar dat heb je bv ook met Fibaro zodra je geen Fibaro z-wave device inzet....... :)

Domotiga gaat heel hard ondertussen. Default is wel een Gui, maar een groot deel is nu ook ontsloten middels webinterface en "work in progress....." :)

Moet dat toch ff vermelden. Daarnaast blijft het allemaal erg persoonlijk. Ik kan me goed vinden in het Linux domotica verhaal en heb daar veel plezier in. Dat is deel van de hobby. Voor de ander is het gewoon geen haalbare zaak en echt te moeilijk....maar ja, je bent een tweaker of niet..... ;) (hopende hiermee geen zere benen te veroorzaken.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Geen matches
Een installateur werkt over het algemeen niet met zwave producten.
Deze producten zijn te moeilijk / kosten teveel werk om in te bouwen. Daarnaast wil je ook geen systeem leveren waar continu firmware updates voor komen en het een en ander niet stabiel werkt.
Dit is voor een tweaker die het zelf doet prima, en budget technisch beter.

Een echte installateur zal eerder werken met producten van Gira, Jung, Berker, Hager etc...

Voor simpele installaties (verlichting / zonwering) kom je dan uit bij Enet.

Voor complexe zaken (verwarming / alarm) kom je altijd uit bij KNX.

En het mag duidelijk zijn dat je voor beide systemen flink in de buidel mag tasten, en al helmaal als je het laat aanleggen. Dan kom je toch echt op bedragen tussen 5000 en 20.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
Geen matches
Wat je sowieso nodig gaat hebben in dat voorbeeld is een hysterese. Anders gaat je licht aan/uit/aan/uit doen als er een wolkje over drijft.

Je wilt bijv. dat het lichtniveau minimaal 5 minuten lager dan X lux is en dat de conditie daarna geldig is.
Zelfs kant-en-klare KlikAanKlikUit modules doen dit niet, Tweaker 'nickyb2' heeft voor de ABST-604 schemersensor i.c.m. Domoticz een hysterese-oplossing geschreven: http://tweaken.blogspot.n...ng-schakelen-met-een.html

Maar valt vast ook aan te passen naar een andere sensor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:23

jdh009

FP ProMod
Geen matches
ThinkPadd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 23:59:
Wat je sowieso nodig gaat hebben in dat voorbeeld is een hysterese. Anders gaat je licht aan/uit/aan/uit doen als er een wolkje over drijft.

Je wilt bijv. dat het lichtniveau minimaal 5 minuten lager dan X lux is en dat de conditie daarna geldig is.
Zelfs kant-en-klare KlikAanKlikUit modules doen dit niet, Tweaker 'nickyb2' heeft voor de ABST-604 schemersensor i.c.m. Domoticz een hysterese-oplossing geschreven: http://tweaken.blogspot.n...ng-schakelen-met-een.html

Maar valt vast ook aan te passen naar een andere sensor :)
Dit is inderdaad een goed idee. Had er niet aan gedacht dat het licht zou kunnen gaan flikkeren. Heb het script nu aangepast zodat dit niet meer gebeurd. Wanneer ik de deur naar de hal open maak checkt hij om de minuut of het donder genoeg is om de lamp aan te doen, met uitgaan staat de frequentie nu om de 5 minuten. Dat moet toch wel genoeg zijn om een gast zijn/haar jas uit te laten doen en door te lopen naar de woonkamer. Wanneer ik de beide deuren dicht heb gaat de lamp na 1 minuut vanzelf uit.

Ik ben zelf echter niet zo goed met stroomdingen. Waar moet ik opletten als ik de lichtknop die in de muur zit wil vervangen door een Z wave systeem die zowel een knop heeft die werkt en aangestuurd word door via een draadloos signaal. Waar moet ik op letten bij het plaatsen en heeft iemand ervaring met een bepaald model?

[ Voor 11% gewijzigd door jdh009 op 18-02-2015 09:05 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maclover111
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-07 19:03
Hoi,

Ik ben nieuw in de wereld van domatica. momenteel ben ik vooral aan het oriënteren op de diverse systemen. En hoor dan ook graag de ervaringen van mede Tweakers.

Ik zou graag enkele apparaten (TV, Xbox etc..) en diverse lampen willen kunnen schakelen. Dit alles zou gecoördineerd moeten worden door een raspberry pi welke een webinterface aanbied voor mijn telefoon.

Door de diversiteit van systemen zie ik door de bomen het bos niet meer. En heb daarom enkele vragen:

hoe zit het met de beveiliging van het kaku protocol? Is deze zo lek als een mandje zoals vele beweren?

Zijn er mede Tweakers welke een dergelijke setup hebben, en zoja welk systeem wordt er gebruikt?

Alvast bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Geen matches
Ron_Tweaker schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:23:
Ik word schijtziek van dat hele Fibaro gebeuren. Wat eerst goed werkte, werkt nu weer niet. Zo gaat het op en af qua frustraties.
Ik heb een paar weken geleden mijn HC2 verkocht en ben overgestapt op een Raspberry Pi met een Aeon Labs Z-Wave stick en Domoticz. Op het scherm ziet het er wellicht iets minder gelikt uit maar ik kan niet zeggen dat ik iets mis. >:)

De fibaro software ziet er wel leuk uit maar de implementatie is rampzalig door de vele bugs ende niet of niet goed werkende opties. Het Fibaro forum zelf staat stijf van de klagende gebruikers. Op een gegeven moment was ik er ook klaar mee. Welk serieus bedrijf brengt er een Zwave speaker uit als ze de basis nog niet eens onder de knie hebben?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

janser01 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:52:
[...]

Ik heb een paar weken geleden mijn HC2 verkocht en ben overgestapt op een Raspberry Pi met een Aeon Labs Z-Wave stick en Domoticz. Op het scherm ziet het er wellicht iets minder gelikt uit maar ik kan niet zeggen dat ik iets mis. >:)

De fibaro software ziet er wel leuk uit maar de implementatie is rampzalig door de vele bugs ende niet of niet goed werkende opties. Het Fibaro forum zelf staat stijf van de klagende gebruikers. Op een gegeven moment was ik er ook klaar mee. Welk serieus bedrijf brengt er een Zwave speaker uit als ze de basis nog niet eens onder de knie hebben?
Ik zou zeggen: schrijf een review over dat apparaat om andere tweakers te behoeden van een aanschaf. Tot nu toe hebben we geen reviews over de Home Center in de Pricewatch terwijl er steen en been wordt geklaagd over de stabiliteit van dat ding.

Ik gebruik een Mac Mini (die was compact en zuinig toen Intel NUC's nog niet bestonden) waarvan ik de fan stuk gemaakt hebt (is nu ongewenst fanless maar wel stabiel ;) ) met Windows 8.1 en twee Z-wave.me UZB1-interfaces en dat werkt gewoon stabiel. Wat ik fijn vindt aan een softwareoplossing is dat je grotendeels onafhankelijk bent van de hardware. Ik kan allerlei interfaces toevoegen en van hardware of zelfs besturingssysteem switchen (ik draai nu Windows maar dat hekel ik eigenlijk en wacht met smart op de release van IP Symcon voor Linux en OS X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Femme schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:06:
[...]

Ik zou zeggen: schrijf een review over dat apparaat om andere tweakers te behoeden van een aanschaf. Tot nu toe hebben we geen reviews over de Home Center in de Pricewatch terwijl er steen en been wordt geklaagd over de stabiliteit van dat ding.

Ik gebruik een Mac Mini (die was compact en zuinig toen Intel NUC's nog niet bestonden) waarvan ik de fan stuk gemaakt hebt (is nu ongewenst fanless maar wel stabiel ;) ) met Windows 8.1 en twee Z-wave.me UZB1-interfaces en dat werkt gewoon stabiel. Wat ik fijn vindt aan een softwareoplossing is dat je grotendeels onafhankelijk bent van de hardware. Ik kan allerlei interfaces toevoegen en van hardware of zelfs besturingssysteem switchen (ik draai nu Windows maar dat hekel ik eigenlijk en wacht met smart op de release van IP Symcon voor Linux en OS X).
Hey Femme, 2 vragen :
Waarom 2 zwave interfaces en niet 1 en wat draai je eigenlijk voor software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
Het kan natuurlijk wel met de bestaande AB maar dan zit die vast met draadjes aan de Arduino. Lijkt mij niet zo praktisch. Ik heb een extra AB-tje gekocht voor dit tweakers-projectje :)
Helaas heeft die van mij geen status-LED's dus heb ik geen terugmelding maar dat heb ik weer geregeld met een Z-Wave deur-sensor van Fibaro. Deze meet tevens de temperatuur en daarop laat ik de Vera reageren door bij een bepaalde temperatuur het dakluik te sluiten (en alleen als het luik minstens 20 minuten heeft open gestaan).
In het genoemde forum heeft iemand een soortgelijk project gedaan maar dan met een WiFi-module. Zoek op Rex Beckett en WiFiRTSM. Compleet met schema en sketch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Geen matches
HeroS schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:02:
Hell yeah...
[afbeelding]

@the source...hehe je was net ff voor
arjandijk162 in "Domoticz - Open source domotica systeem"
Credits gaan al naar een andere tweaker hoor;)
Maar ik ben benieuwd wanneer hij er echt is.. ik ben de huidige wel een beetje zat en de nieuwe is te kalibreren volgens de specsheet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 15888 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:45:
Hallo, ik wil mogelijk een nieuwbouwappartement kopen (in het buitenland) en wil voorbereid zijn op de toekomst qua domotica, danwel al direct domotica implementeren. Waar moet ik aan denken bij de installatie van het huis hiervoor? Met veel interesse dit topic al doorgebladerd en tig websites bezocht.

Ik lees o.a.:
- blauwe draad overal aan laten leggen (aangezien sommige hardware dit nodig heeft)
- laten bedraden van eigenlijk "alles" naar de meterkast (lichtpunten, schakelaars, deur/raamsensors, etc).
- ...

Blauwe draad ok, maar met name dat bedraden van alles, wat gaat me dit eigenlijk voor voordeel opleveren t.o.v. draadloos Z-wave?

Wat ik graag wil is met name thermostaat, voordeurklink, voordeurbel, voordeurmagneetsensor, en van buiten het huis benaderbaar (en evt. losse Z-wave apparaten). Het hoeft niet meteen te werken, maar wel dat ik niet later het huis hoef te verbouwen ervoor. Ik begon mijn plan met UTP Cat6a aansluitingen overal, maar ik merk dat er meer nodig is voor een toekomsthuis. B.v.d. voor tips.
Een bedraad systeem is simpelweg betrouwbaarder dan een draadloos systeem. Verlichting en sensoren in stervorm aansluiten zorgt voor maximale flexibiliteit. Je kunt altijd andere kabels of draden trekken. Ik vind een installatie ook overzichtelijker als je die in een centrale ruimte kunt opbouwen. De eerste stap is zorgen voor loze leidingen naar plekken waar je verlichting, sensoren en actuatoren voor bijvoorbeeld verwarming en zonwering wil ophangen. Als je nog niet daadwerkelijk apparaten gaat aansluiten zou ik nog geen kabel trekken en als je het toch doet is utp de meest universele oplossing voor zwakstroom voedingskabels en stuurkabels. In mijn huis gaat gebruik ik utp o.a. voor voeding van rgb-leds en sensoren en als stuurkabel voor relais en wandschakelaars.

Loxone heeft een mooi bedraad systeem dat relatief betaalbaar is. Wil je zelf knutselen dan zou ik eens naar plc's gaan kijken. Check verder eens mijn artikel Doe-het-zelf-domotica - Het nieuwe tweaken voor informatie over de verschillende domoticastandaarden en ervaringen van tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reucht
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 11:29
Goeiemorgen,

ik zie het bos niet meer door de bomen... Wij gaan bouwen en ben al een tijdje aan het denken over een simpel domotica systeem. Heb de artikels hier op tweakers gelezen, maar vind het precies allemaal overkill voor wat ik wil.

Eisen:
- bedraad
- vanop afstand bereikbaar via PC/android/website/oid
- liefst iets dat ik over 10 jaar nog terugvind om mogelijke defecte onderdelen te vervangen
- schakelaars die ik kan instellen voor eender welke lamp in huis
- een alles-aan/alles-uit knop (buiten diepvries en ijskast bv)
- een soort van stroommeters in de zekering/meterkast (ik wil mijn stroomverbruik per kamer en liefst zelfs per contact willen meten)

Kan iemand me adviseren hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan regelen? Dit huis kost me al een been, zou niet graag nog een arm kwijtspelen...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou HomeSeer bouwt zelf controllers maar software draait dus ook op Windows/ Linux en zelf op een rPi
Een laptop kan prima als basis voor HomeSeer dienen, je kunt later ook de hardware vervangen (andere laptop op pc) als je meer performance of andere dingen wilt.
Ik ben zelf van een Vera2 (dus al wat ouder beestje) overgestapt naar HomeSeer omdat er bij de Pro versie ook gelijk HStouch Designer bij zat zodat ik daarin makkelijk een eigen interface voor tablet/ telefoon kon maken.
Qua programmeren, tja daar kan je ook je lol wel mee op. VB.net word ondersteund en daarnaast heb je uitgebreide scene creator. Hier heb ik in het verleden wel een aantal screenshot van verstuurd.
In de tijd dat ik HomeSeer nog niet kende en domotics overigens nog niet bestond koos ik zelf voor de Vera omdat deze toen een goede prijs/kwaliteit en tweakbaarheid had. De Vera controller heeft dan nog steeds maar ik liep destijds tegen de hardware beperkingen aan (plugins en scripts werden te zwaar. de vera3 (niet de lite) heeft overigens 2x de hoeveelheid RAM en 2x meer cpu snelheid dus daar is echt wel wat in verbeterd maar ze hebben de PRO versie nooit uitgebracht.
Ik ben daarom zelf voorstander van een software pakket waarbij je zelf keuze kunt maken van de hardware.
Mijn setup is opgebouwd rond de Intel J1900 en de reden hiervoor is ook dat dit bord weinig stroom verbruik heeft wat weer belangrijk is omdat hij 24/7 draait.
Verder staat er in de domotica blog hier op tweakers ook een stukje over HomeSeer en andere controllers vermeld, tekst over HomeSeer komt grotendeels van mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 20:16
The-Source schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:11:
Nou HomeSeer bouwt zelf controllers maar software draait dus ook op Windows/ Linux en zelf op een rPi
Een laptop kan prima als basis voor HomeSeer dienen, je kunt later ook de hardware vervangen (andere laptop op pc) als je meer performance of andere dingen wilt.
Ik ben zelf van een Vera2 (dus al wat ouder beestje) overgestapt naar HomeSeer omdat er bij de Pro versie ook gelijk HStouch Designer bij zat zodat ik daarin makkelijk een eigen interface voor tablet/ telefoon kon maken.
Qua programmeren, tja daar kan je ook je lol wel mee op. VB.net word ondersteund en daarnaast heb je uitgebreide scene creator. Hier heb ik in het verleden wel een aantal screenshot van verstuurd.
In de tijd dat ik HomeSeer nog niet kende en domotics overigens nog niet bestond koos ik zelf voor de Vera omdat deze toen een goede prijs/kwaliteit en tweakbaarheid had. De Vera controller heeft dan nog steeds maar ik liep destijds tegen de hardware beperkingen aan (plugins en scripts werden te zwaar. de vera3 (niet de lite) heeft overigens 2x de hoeveelheid RAM en 2x meer cpu snelheid dus daar is echt wel wat in verbeterd maar ze hebben de PRO versie nooit uitgebracht.
Ik ben daarom zelf voorstander van een software pakket waarbij je zelf keuze kunt maken van de hardware.
Mijn setup is opgebouwd rond de Intel J1900 en de reden hiervoor is ook dat dit bord weinig stroom verbruik heeft wat weer belangrijk is omdat hij 24/7 draait.
Verder staat er in de domotica blog hier op tweakers ook een stukje over HomeSeer en andere controllers vermeld, tekst over HomeSeer komt grotendeels van mij af.
Tnx voor je heldere uitleg!

Nu zit ik nog met een x aantal vragen:

- Zou een Dell Latitude 830 volstaan als domotica controller?
- Draait tegelijkertijd ook HS3Touch Designer?
- Welke USB Z-wave stick? Aeon Labs Aeotec?

Vooral de HS3 Touch Designer spreekt me erg aan zodat ik ook een interface kan maken die ook WAF geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Reucht schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:25:
Goeiemorgen,

ik zie het bos niet meer door de bomen... Wij gaan bouwen en ben al een tijdje aan het denken over een simpel domotica systeem. Heb de artikels hier op tweakers gelezen, maar vind het precies allemaal overkill voor wat ik wil.

Eisen:
- bedraad
- vanop afstand bereikbaar via PC/android/website/oid
- liefst iets dat ik over 10 jaar nog terugvind om mogelijke defecte onderdelen te vervangen
- schakelaars die ik kan instellen voor eender welke lamp in huis
- een alles-aan/alles-uit knop (buiten diepvries en ijskast bv)
- een soort van stroommeters in de zekering/meterkast (ik wil mijn stroomverbruik per kamer en liefst zelfs per contact willen meten)

Kan iemand me adviseren hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan regelen? Dit huis kost me al een been, zou niet graag nog een arm kwijtspelen...
Ik zou eerst eens deze artikelen lezen als je dat nog niet had gedaan:

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De door jouw gewenste functionaliteit kun je met elk domoticasysteem wel realiseren.

De meest viable opties voor jou zijn mijn inziens Loxono of een zelfbouw domoticasysteem op basis van een plc als je het knutselen aan een domoticasysteem leuk vindt (maar ik weet niet of dat past in jouw beeld van een ‘simpel domoticasysteem’ ). Knx en DigitalStrom zijn erg duur en Arduino's en Raspberry Pi's nogal gericht op de hobby (je moet meer zelfbouwen om iets van de grond te krijgen en de schaalbaarheid is in beginsel beperkt). Verder zijn er nog propriëtaire systemen zoals Insteon en Niko Home Control waarvan me de usp's niet helemaal duidelijk zijn.

Met Loxone kun je relatief eenvoudig een domoticasysteem bouwen. De prijzen zijn voor een bedraad systeem aantrekkelijk. Evenals bij een domoticasysteem op basis van een plc leg je je domoticasysteem in stervorm aan. De Loxone Miniserver met extensies of de plc komen in een centrale ruimte. Van daaruit trek je kabels naar de lichtpunten, drukknoppen, bewegingsmelders, deur/raamcontacten, jaloezieën en andere sensoren en actoren.

Voor beide (plc's en Loxone) geldt dat de controller propriëtair is voor de fabrikant, maar de sensoren die je erop aansluit werken via generieke potentiaalvrije contacten of gestandaardiseerde analoge transmissiestandaarden. Voor bewegingsmelders gebruik je apparaten die een potentiaalvrije uitgang schakelen. Die uitgang sluit je aan op een digitale ingang en het 24VDC potentiaal van de Loxone Miniserver of de plc. Als de uitgang van de bewegingsmelder sluit gaat er een stroompje lopen waardoor de ingang weet dat de bewegingsmelder beweging heeft gedetecteerd. Wandschakelaars en drukknoppen (die laatste zijn beter voor domoticadoeleinden) werken volgens hetzelfde principe. Zelfs als Loxone over tien jaar niet meer bestaat en je plc niet nieuw meer wordt gemaakt zal het spul dat je erop aangesloten hebt makkelijk naar een ander systeem overgezet kunnen worden. Als je een plc neemt die grootschalig in de industrie wordt toegepast hoef je mijn inziens niet bang te zijn dat er over tien jaar niets meer voor te krijgen is. Alleen al uit ontmantelde machines zouden genoeg onderdelen vrij moeten komen om je domoticasysteem te kunnen onderhouden.

Neem je Loxone dan krijg je een apparaat dat standaard voorzien is van mooie software en beschikt over analoge in- en uitgangen en interfaces voor 1-wire en knx. 1-Wire is een mooie oplossing voor temperatuurmeting vanwege de lage kosten van de sensoren. Via extensies kun je ook interfaces naar andere standaarden zoals dmx en EnOcean toevoegen. Z-wave ontbreekt helaas. Bij een plc zou je zelf software moeten schrijven die je op de plc laadt of je sluit ‘m via modbus aan op een domoticaserver waar bijvoorbeeld OpenHab of IP Symcon op draait om de in- en uitgangen van de plc uit te lezen en aan te sturen. Je hebt dan nog meer vrijheid om andere interfaces op de domoticaserver aan te sluiten.

Stroom meten kun je doen met current transformers waarvan je het analoge signaal via de 0-10V ingangen uitleest op de Loxone Miniserver of (beter) via 4-20mA analoge ingangen op een plc. 0-10V heeft als nadeel dat de meting niet betrouwbaar is bij lange kabellengtes door spanningsverlies. 4-20mA heeft dat probleem niet. Analoge ingangen voor een plc zijn helaas prijzig en ook slecht gebruikt verkrijgbaar. Ik heb er zelf naar zitten kijken en kwam op zo'n 80 euro voor een gebruikte vierkanaals 4-20mA input voor een Wago-plc en 35 euro voor een industriële CT die 4-20mA output heeft. Als je veel groepen wil meten zou je kunnen kijken naar een oplossing die daar specifiek voor bedoeld is zoals de Brultech GreenEye Monitor. Je bent dan wellicht wel wat meer tijd kwijt om de metingen te integreren in je domoticasysteem via de api van de GreenEye Monitor.

Om de kosten laag te houden zou ik in eerste instantie alleen het minimum implementeren dat nodig is voor een ‘viable product’, dus een oplossing waarmee je huis leefbaar is en je eventuele vrouwelijke wederhelft tevreden is. Energiemonitoring is daarvoor waarschijnlijk niet nodig en zou je achterwege kunnen laten. Als je vloerverwarming hebt kun je ook wel even zonder thermoelektrische actuatoren op de verdelers om de temperatuur per vertrek te kunnen naregelen (dat kan in eerste instantie ook met de hand). Zonder automatische zonwerking overleef je ook wel even en dimbare verlichting zou je ook in eerste instantie achterwege kunnen laten. Wel moet je oppassen dat je domoticasysteem blijvend ‘half af’ is, dat kan funest zijn voor de WAF-factor.

Wat je in ieder geval meteen moet doen is loze leidingen aanleggen van de centrale ruimte waar het domoticasysteem geplaatst worden naar alle (toekomstige) lichtpunten, sensoren en actoren. Zorg er ook voor dat de ruimte waarin je het domoticasysteem wil installeren (meterkast of bijv. een regelkast in de gang of kelder) voldoende ruim is opgezet. Zie deze blogs van Loxone voor tips:

http://blog.loxone.com/en...-home-distribution-board/
http://blog.loxone.com/enuk/smart-wiring/

Verder kun je kosten besparen door voor elk probleem de oplossing te kiezen die daarvoor het meest kosteneffectief is. 1-Wire leent zich uitstekend voor temperatuurmeting en dmx is goed geschikt voor lichtsturing. Ik heb hier nu een paar Chinese dmx drieknaals dimmers draaien voor gewone 230V gloeilampen en halogeenverlichting en die doen het tot nu toe prima terwijl ze me maar 35 dollar per stuk gekost hebben. De bouwkwaliteit is niet helemaal top maar dat mag ook wel voor die prijs. Een vierkanaals knx-dimmer kost je zo 280 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 15888 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:00:
Heeft iemand een praktisch stappenplan van hoe bij nieuwbouw voor een bedraad domoticasysteem de leidingen en meterkast aan te pakken? Ik ben erg overtuigd geraakt van het Loxone systeem (dank aan Femme), alleen nu moet ik (Poolse) bouwers gaan vertellen wat ik wil precies, maar ik weet zelf nog niet exact wat er moet gebeuren. Ik raak op domoticagebied wel steeds meer ingewerkt, maar helaas ben ik nog geen electra-expert.
Ik ben zelf geen een expert op het gebied van professionele installaties maar ben bij het bouwen van mijn eigen domoticasysteem gaande weg wel wijzer geworden. Wellicht is het zinvol om samen met een andere tweakers die zelf een bedraad systeem hebben gebouwd een topic te openen specifiek over bedrade domotica en inrichting van de meterkast/regelkast. De best practices voor knx, plc, Loxone of andere bedrade domoticasystemen zijn denk ik grotendeels gelijk.
Paar vragen:
- Stervormige opzet kabelsysteem: geldt dit alleen voor je UTP-kabels of eveneens voor de standaard-electriciteitskabels? Moet ik het standaard electriciteitsplan wat ze reeds bedacht hebben voor mijn appartement compleet overhoop gooien?
De elektra naar de wandcontactdozen kan gewoon op de normale manier aangelegd worden, tenzij je de wens hebt om elk stopcontact te kunnen in/uitschakelen met je domoticasysteem of energieverbruik wil meten op stopcontactniveau. Dat is echter nogal duur en hooguit leuk voor de hobby als je een statistiekenfetisj hebt of een totale controlfreak bent ;) .

Lichtpunten zou ik wel in stervorm aanleggen zodat je flexibel bent in het soort verlichting dat je wil gebruiken. Je kunt dan altijd achteraf de voeding aanpassen (bijv. 230V voor halogeen, 350/700ma constant current voor leds of constante spanning voor led-strips) en de wijze waarop je de verlichting aanstuurt (gewoon schakelen, dimmen via 0-10V of dali, rgb-sturing via dmx). Zorgt wel voor voldoende inbouwruimte in de centrale ruimte. Een normale meterkast met de groepenkast op ooghoogte en de hoofdzekering+verbruiksmeter eronder zal al snel te weinig ruimte overlaten voor domotica.
- Moet ik alleen wandschakelaars/sensors/apparaten aansluiten met UTP, of ook "gewone" stopcontacten?
Utp is een handige kabel voor zwakstroomtoepassingen vanwege het feit dat je acht aders beschikbaar hebt in een compact kabeltje dat overal verkrijgbaar is. Je kunt er rgb-leds en apparaten die weinig energie gebruiken zoals access points, bewegingsmelders en relais mee voeden of het gebruiken als signaalkabel tussen de digitale ingang van een plc of de Loxone Miniserver en drukknoppen aan de muur. Je kunt het ook gebruiken als buskabel voor bijvoorbeeld dmx en 1-wire. Bij deze toepassingen loopt er maar een zwak stroompje door de aders van de utp-kabel.

Je moet utp beslist niet gebruiken voor gewone 230V wisselspanning, dat doe je met normale 2,5mm^2 installatiedraad. Het is ook niet geschikt voor gelijkstroom met hoge vermogens.

Neem bij voorkeur utp-kabel met dikkere 0,2mm^2 aders. Gebruik je utp als buskabel dan zou je kunnen overwegen om cat7 te gebruiken vanwege de extra shielding en lagere storingsgevoeligheid.
- Hoe zien bijv. de aansluitingen van een enkel/dubbel stopcontact eruit in dat geval?
Dat kan gewoon op de normale manier (vanuit de zekering in de meterkast naar een centraaldoos in een bepaalde ruimte van daaruit naar de wcd's).
- Wat is het precieze verschil tussen "drukschakelaars" en "normale" wandschakelaars?
Een drukknop schakelt alleen 'aan' op het moment dat je 'm indrukt en is 'uit' als je de drukknop loslaat. Een normale wisselschakelaar staat in de 'uit'-stand of de 'aan'-stand. Een drukknop is wat handiger voor domoticadoeleinden omdat je er verschillende acties aan kunt koppelen, bijvoorbeeld de knop kortstondig indrukken is licht aan of uit en langdurig indrukken is dimmen tot de knop wordt losgelaten. Aan twee keer kortstondig achter elkaar klikken zou je weer een andere actie kunnen koppelen. Ik weet overigens niet of Loxone hiervoor mogelijkheden heeft.
- Klopt het dat ik 1 UTP kabel voor 4 knoppen kan gebruiken in principe (ivm met 4 paar kabels?)
Ja, je zou er zelfs zeven knoppen aan kunnen hangen als de aarde gedeeld wordt tussen de knoppen.
- Kan een electriciteitskabel samen met een UTP in een ¾ PVC leiding of moet dat apart?
Ik heb mezelf wel eens dezelfde vraag gesteld. Ik ben niet op de hoogte van de norm (NEN1010 of zoiets) maar ik heb begrepen dat het volgens die norm (die geloof ik ook weer niet bindend is) niet is toegestaan om draden voor zwakstroom (of datakabel) en 230V wisselpanning door dezelfde buis te trekken. Als ik het goed heb begrepen geldt dat echter alleen als er losse draden door een buis worden getrokken. Kabels voor verschillende spanning (dus aders met een gezamenlijke mantel eromheen voor extra bescherming) mogen wel door dezelfde buis.
- Moet ik nu al rekening houden met de impact 24 V en 230 V aansluitingen op bekabeling?
Voor 24V signaalkabels of voeding van relais (als die niet ook in de meterkast zitten) heb je geen dikke aders nodig dus dat mag utp of een ander geschikt kabeltje zijn.
- Nog speciale eisen aan de leidingen?
Als je je installatie nog niet tot in detail hebt gepland zou ik 3/4" leggen ipv 5/8" zodat je wat meer ruimte hebt om meerdere kabels door dezelfde buis te trekken als dat een keer nodig is. Het heeft mij vaak genoeg gered.
- Nog eisen aan de kwaliteit van de UTP kabels?
Neem zogezegd kabel met de wat dikkere ader (0,2mm^2 ipv 0,12). Goedkope CCA-meuk (copper clad aluminium) zal als voedings- of signaalkabel wel werken maar ik heb er slechte ervaring mee als je inzet als netwerkkabel, dus haal gewoon kabel met degelijke koperen aders. Cat 7 zou je kunnen overwegen als je veel buskabels naast elkaar gaat leggen, maar dat is volgens mij alleen interessant als je bijv. 1-wire gaat gebruiken voor temperatuurmeting.
- Wat voor effect heeft een bedraad domoticasysteem (zoals Loxone/PLC) op de "groepen" en aardlekschakelaar etc in de meterkast? Ziet dit er anders uit?
Bij mij zit alle centraal gevoede verlichting en domotica op dezelfde groep. Qua vermogen val het wel mee (is vooral led). Wellicht is het netter om in het in groepen op te delen maar dat zou je moet navragen bij iemand die er meer verstand van heeft.
- Is dit voorbereidende werk bij de bouw te doen door standaard electriciens, met een set simpele instructies?
Ja, dat lijkt me prima mogelijk. De installateur moet gewoon leidingen leggen, de standaard elektra voor de wcd's aanleggen en de groepenkast inrichten.
- Andere praktische tips van ervaringsdeskundigen?
Teken je installatie in de centrale regelkast eerst uit zodat je goed kunt nadenken over hoe die opgebouwd moet worden. Zorgt voor een goede documentatie van je systeem (welk kabeltje doet wat) zodat je er zelf of eventueel iemand anders later ook nog mee uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 587812

Slarioux schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:20:
Ik ga misschien verhuizen naar een woning die inbraakgevoeliger is dan waar ik nu woon. Einde van de wijk, begane grond, stille achtertuin.

Ik zou graag een x aantal camera's + sensoren op willen hangen, met eventueel van die raamdetectoren en andere sensoren.

Wat kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik zit nu eens te neuzen naar een Synology + IP camera's (met een UPC voor de powerfailures), maar ik weet niet of er dan voor sensoren wat anders moet komen.

De reviews die Tweakers heeft geschreven gaan niet echt in op de details, alleen "dat het kan". Maar aan wat voor een systeem moet ik denken als ik bijvoorbeeld raamsensoren aan de camera's wil knopen?
Dag Salarioux,

Ervan uitgaande dat je naar een bestaande woning verhuist, is Z-wave de beste oplossing. Dit komt doordat Z-wave bi-directioneel (tweeweg verkeer) is. Als ik het goed begrijp, ben je op zoek naar twee toepassingen.

Op de eerste plaats zoek je een camera-systeem voor het opnemen van de beelden om deze vervolgens op te slaan. Begrijp dat er simpelweg (nog) geen Z-wave camera's bestaan. Hiervoor kun je inderdaad beter voor een IP camera gaan. Onze ervaring is dat een Synology inderdaad geschikt is om de beelden 24/7 op te kunnen slaan.

Het tweede punt is dat je sensoren wilt om alarm te kunnen registreren. Er zijn veel mogelijkheden met Z-wave (denk aan: deur-/raamsensoren, bewegingsmelders, sirenes). Daarnaast is het grote voordeel dat je bij een alarmdetectie van alles naar eigen wens kunt instellen. Leuk is natuurlijk ook dat Z-wave altijd uit te breiden is.

Ondanks dat je nu twee verschillende technieken (lees: IP en Z-wave) gebruikt, kun je dat gewoon samenvoegen. Een voorbeeld hiervan is het systeem wat wij aanbieden: e-Domotica. Een andere optie is het zelf programmeren van de sensoren i.c.m. de camera's. Hiervoor is wel wat extra kennis nodig (of heel veel vrije tijd ;) ).

Hopelijk hebben we wat meer opheldering kunnen bieden. *knip*, spammen van je eigen website hoeft niet
Veel succes!

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2015 15:26 . Reden: Reclame naar webshop weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Geen matches
jeetn schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:04:
Bedankt voor jullie antwoorden..

Ik ga van draden enz. alles zelf leggen samen met mijn broer die elektricient is.

Mijn eerste plan was om overal SSV kabels te leggen en dan met teleruptoren en drukknoppen werken.

Ik heb dan eens aan een neef van mij gevraagd die domotica legt wat het verschil in prijs zou zijn indien ik een domotica systeem met PLC sturing zou installeren. Heb daarvan een offerte gehad en dat verschil is eigenlijk zo groot niet. Gewoon de centrale sturing (PLC module) op zich die erbij komt als extra kost.

Nu ben ik dus nog eens verder aan het kijken om te zien of zo'n systeem via PLC sturing wel een goede optie is voor hetgeen ik wil. Ik vermoed van wel. En dat PLC systeem is dan ook denk ik zo'n stervormig bedraad systeem waar jij (Femme) het over hebt.

Mijn neef zei me toch dat als ik wil veranderen van plc module (of iets totaal anders??) dan kan ik gewoon die module in mijn kast veranderen. Alle aansluitingen die op de PLC module zaten op het nieuwe systeem toepassen en 'klaar is kees'.

Klopt dit verhaal een beetje?
Dat klopt inderdaad. De dingen die je direct op een plc aansluit (relais, potentiaalvrije contacten etc.) zijn zo generiek dat ze ook met andere systemen werken. Je zit hooguit met een verschil in layout omdat de modules andere afmetingen hebben waardoor je kabels moet verleggen of verlengen.

Jouw broer kan je waarschijnlijk ook wel helpen bij goed kabelmanagement en weet welke spullen (zoals kabelgoten, doorgangklemmen e.d.) er verkrijgbaar zijn om een overzichtelijke, efficiënte en veilige installatie te maken.
En als ik overal SSV kabels trek, dan kan ik met het Loxone systeem aan de slag? De keuze van schakelaars, sensoren, enz. blijft daarbij gelijk?
SSV-kabels om bijvoorbeeld druktoetsen op aan te sluiten zullen ook prima met Loxone werken. Zo te zien ben je wel bereid om veel zelf te doen. Een plc bevat geen voorgekookte functionaliteit en is voor een tweaker wellicht leuker, uitdagender en makkelijker naar je eigen hand te zetten. Als je de logica in je domoticasysteem native op de plc wil draaien zul je je wel moeten verdiepen in plc-programmeertalen. De makkelijke weg is om in- en uitgangen via bijvoorbeeld modbus/tcp uit te lezen en aan te sturen vanuit een domoticasoftwarepakket dat door ondersteuning voor heeft zoals OpenHab of IP Symcon. Ik weet niet hoe gebruiksvriendelijk OpenHab is. In IP Symcon moet je al snel scripten in php om iets voor elkaar te krijgen (erg krachtig maar moet je wel de kennis voor hebben).

In Loxone ben je een stuk sneller op weg en kan met behulp van extensies kun je het systeem makkelijk uitbreiden met extra relais en interfaces voor o.a. dmx, 1-wire, infrarood en modbus. Veel van die interfaces kun je ook wel aan een plc koppelen maar dan heb je specialistische kennis nodig. De makkelijker weg is ook hier om de interfaces via bijvoorbeeld ethernet te laten communiceren met een domoticaserver waar een domoticasoftwarepakket op draait. Je hebt dan wel meer points of failure in je systeem. De plc gebruik je voor het aansturen van relais en verwerken van input van druktoetsen aan de wanden, de dmx-interface gebruik je voor aansturing van rgb-verlichting, 1-wire voor temperatuurmeting, een infraroodinterface om audio/video-apparatuur te bedienen, etc.

Ik gebruik zelf een Wago System 750-plc en ben daar erg tevreden over. De prijzen van de modules zijn laag en er is veel gebruikt aanbod voor. Ik heb me een tijdje verdiept in knx maar vond het nodeloos gecompliceerd en duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 10-06-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:06
Geen matches
BounceMeister schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:11:
Ik ben me al een tijd aan het oriënteren in domotica, omdat ik in huis een en ander wil vervangen. Ik heb nu (eindelijk) het idee dat er iets te maken is wat aan mijn wensen voldoet. Nu aan de mensen met ervaring de vraag of ik in de goede richting zit.
[...]
Domoticz met Z-Wave is mogelijk en hoewel dat goed werkt zal je het nooit helemaal rocksolid krijgen denk ik. Volgens mij heeft iedereen die Z-Wave via Domoticz gebruik wel eens wat rare dingetjes gehad waardoor je de Pi moest rebooten bijvoorbeeld. Uiteindelijk blijft het opensource spul en dan kom je helaas toch wel wat gekkigheid tegen soms. Als je een beetje een knutselaar bent dan valt dit reuze mee, maar voor een beginner met weinig technische kennis kan dit vervelend zijn.

Als je niet echt een knutselaar bent dan is een Zipabox wellicht nog een idee? Die zijn opzich ook nog te betalen (in tegenstelling tot een Fibaro HC2 bijv. :X ).

Zoals je zelf ook al zegt moet je de schakelaars vervangen door pulsdrukkers, je kunt ook acties instellen dacht ik, 1x drukken = aan/uit, 2x snel drukken is dimmen etc. Voor pulsdrukkers zou je eens bij Hornbach kunnen kijken (als je die in de buurt hebt), die zijn vrij goedkoop qua schakelmateriaal.

Handige van een aantal van die modules is dat er vaak ook een DS18B20 (temperatuursensor, kosten geen drol) op kan worden aangesloten. Op die manier kun je ook gelijk de ruimtetemperatuur meten wat je later evt. weer kan gebruiken in een rule. Ook de stroommeting functionaliteit van de meeste modules is dan opzich nog wel handig, volgens mij hebben ze dat ook standaard allemaal dacht ik.

Als je de modules gaat bestellen zou ik alles in één keer doen, dan kun je bij ROBBshop o.i.d. vast wel wat korting bedingen. ROBBshop heeft overigens ook een kortingshoek: http://www.robbshop.nl/z-wave-aanbiedingen wellicht zit daar nog wat bij? (Zie ook een Zipabox staan).

P.S. Voor een beginner is http://www.domotica-blog.nl/ wel leuk om eens door te struinen, staan handige reviews e.d. op. Is van Tweaker 'HeroS'.
Oh, en ik wil niet gelijk *overal* Zwave in zetten, dan wordt het een erg duur grapje. ;)
Die uitspraak is bij deze opgeslagen voor later >:) Als je eenmaal begonnen bent dan werkt het verslavend en wil je zoveel mogelijk automatiseren :D

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 23:18
Geen matches
Ik heb je domotica-blog al eens een paar keer bekeken. De reviews zien er erg goed uit en een review door een Tweaker met domotica ervaring zou ik graag lezen. Ik ben met name geïnteresseerd of dit een aardige optie is voor mensen met wat minder domotica kennis (plug en play). Een setje wat je kan aanraden aan vrienden en/of je ouders.

Volgens mij heeft DECT ULE zeker wel potentie, maar er zijn in NL nog niet erg veel producten te koop. Bij Coolblue staan al wel wat reviews van de Gigaset Elements.

Of de Panasonic set ook voor Europa te koop is verneem ik graag, die ziet er wat praktischer uit (al wel te koop bij bijv. Amazon.com). Kom er niet helemaal uit of de verschillende frequenties (Europa / US) nu wel of geen issue vormt.

DECT has its own protected dedicated license-exempt spectrum. The frequency band reserved in Europe
is 1880–1900MHz. In the USA, Japan, and many other countries DECT frequency bands are used with slight country-specific frequency shift, although due to the underlying modularity of the chipset systems, the same devices can cover the frequency shift by a simple change in control parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:46:
Zal wel een trucje zijn om ons naar zijn blog te lokken ;)
Daar staat dat ie 299 euro kost en optioneel 6 euro/maand voor een cloud abonnement.
Whhahaaha. lol. Klopt en het werkt >:)

Ik ben de prijs gewoon vergeten...stupid. Heb hem er even bij gezet.

ps: maar 5% van mij traffic komt van tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:00
Beste Tweakers,

Sindskort ben ik begonnen met een aantal Z-wave spullen thuis, nu ben ik opzoek naar een luchtvochtigheid meter met Z-wave functionaliteit, voor een koelmachine regeling die ik wil gaan maken. Heeft er iemand goede suggesties voor mij? Zelf heb ik gezocht maar eigenlijk alleen deze gevonden, ik zoek een losse sensor.

[ Voor 30% gewijzigd door MBgek op 05-12-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

MBgek schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:17:
Beste Tweakers,

Sindskort ben ik begonnen met een aantal Z-wave spullen thuis, nu ben ik opzoek naar een luchtvochtigheid meter met Z-wave functionaliteit, voor een koelmachine regeling die ik wil gaan maken. Heeft er iemand goede suggesties voor mij? Zelf heb ik gezocht maar eigenlijk alleen deze gevonden, ik zoek een losse sensor.
De aeon Labs multisensor doet ook luchtvochtigheid. Verder geen idee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-07 13:56
De Domotica technologie en innovaties gaan erg hard op 't moment... 't zou me niets verbazen als die trend in 2016 lekker doorzet :) Mooi is de technologie in elk geval wel! Als ze de installatie, het gebruik en de samenwerking tussen verschillende merken nog iets makkelijker zouden kunnen maken in het komende jaar, dan denk ik dat je alle niet-tweakers ook snel over de dam hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
joramoudenaarde schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:15:
De Domotica technologie en innovaties gaan erg hard op 't moment... 't zou me niets verbazen als die trend in 2016 lekker doorzet :) Mooi is de technologie in elk geval wel! Als ze de installatie, het gebruik en de samenwerking tussen verschillende merken nog iets makkelijker zouden kunnen maken in het komende jaar, dan denk ik dat je alle niet-tweakers ook snel over de dam hebt :)
Leuk gezegd maar dan heb je hier 60x dezelfde vraag hoe sluit ik de L en de N nu aan. De gebruiker die het zelf installeert dient toch op z'n minst een beetje basis electra kennis te hebben. En niet perce om termen/ afkortingen te kennen maar op z'n minst uit het oogpunt van veilig te werk gaan.
En op wat spul van Merten na (maar dan ook niet elk component) ben ik nog geen incompatibel apparaat tegen gekomen binnen het z-wave segment. Dus het babbelt prima met elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:08

Hokkie

Hello

breinonline schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 07:29:
Met de donkere dagen rond kerst hoor je weer meer over inbreken en het afschrikken van inbrekers. In dat kader kan domotica interessant zijn om je huis er bewoond uit te laten zien, terwijl je niet thuis bent. Losse tijdschakelaars die je in wcd's stopt is niet meer van deze tijd natuurlijk. Aangezien ik geen ervaring noch kennis heb dacht eens in dit subforum rond te kijken, maar ik mis eigenlijk een FAQ/algemeen verhaal over verschillende systemen, voor- en nadelen.

Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik gewoon al mijn vragen in dit topic stellen? :)
Om te beginnen zou je hier: Domoticz - open source domotica systeem - deel 2 de basis informatie kunnen lezen over de verschillende protocollen. Ik geloof dat de meeste mensen hier op tweakers 'open-source' zoals Domoticz gebruiken.

Bedenk eerst wat je wil automatiseren. Als je alleen lampjes op bepaalde tijden aan/uit wil schakelen, dan vraag ik mij af of domotica de weg is die je moet bewandelen. Dit kun je bijvoorbeeld al zeer eenvoudig met Philips HUE realiseren en i.c.m. IFTTT bijvoorbeeld, kun je al hele handige scènes maken.

Daarnaast moet je beseffen dat domotica niet bepaald 'hufter-proof' is. Als het werkt, is het fantastisch, maar als het niet werkt kan het een irritatiepuntje zijn voor jou en je familieleden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hokkie op 25-12-2015 07:58 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Pagina: 1 2