Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra
IP: vast 169.254.100.100
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 169.254.100.100
Primairy DNS em secondary DNS staat op auto.
Ik werk met Windows 7, 64 bit Ultimate.
Hoef geen password in te geven of een gebruikersnaam, start zo op.
Instellingen Modem Zyxel 2602H
DSL Mode: ADSL2PLUS
IP Address: xx.xxx.x.xxx
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: xx.xxx.x.x (is bijna hetzelfde als IP Adress, alleen het laatste nummer is anders)
LAN Information
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP: N/A
Security
Firewall: Enabled
Content Filter: Disable
Foutmelding als ik Qnap Finder laat verbinden met NAS:
De server kan geen verbinding maken. Controleer a.u.b of de server en uw computer hetzelfde subnet gebruiken.
Klik op "OK" om de webbrowser te openen en probeer verbinding te maken met de server. Of klik op "annuleren" om terug te keren.
Ik druk op "OK" en kan ik gewoon in de NAS komen. Als ik netwerk aanklikt verschijnt het volgende:
Het systeem heeft ontdekt dat uw DNS server geen hosts kan ontbinden en sommige applicaties functioneren misschien niet goed. Ga dan naar " Systeem Administratie > Netwerk > TCP/IP " en controleer of u de geldige DNS server heeft ingevoerd. Als u niet zeker weet wat te doen, neem dan contact op met uw ISP (Internet Service Provider) en vraag naar de juiste informatie.
Hoop genoeg informatie zo, ben echter helemaal niet thuis nog in het NAS gebeuren. Ik zal erg blij zijn als iemand me op weg kan helpen.
Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra
verander het ip-adres van je nas in 192.168.1.xxx waarbij xxx een getal tussen de 1 en 253 kan zijn dat nog niet in je netwerk in gebruik is. (probeer eens een gek nummer, 139 ofzo)
netmask instellen op: 255.255.255.0
gateway op 192.168.1.254
1e dns op 192.168.1.254
2e leeg laten/maken.
Even voor de duidelijkheid, dit zijn geen NAS problemen, het zijn eerder netwerk problemen. Echt, werken met een NAS is niet zo moeilijk als alle termen doen uitschijnen, werken met netwerken, IP-adressen and so on is wat moeilijker om helemaal te doorgronden, maar NAS'en zijn fairly simpleLithoMan schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 00:46:
Hoop genoeg informatie zo, ben echter helemaal niet thuis nog in het NAS gebeuren. Ik zal erg blij zijn als iemand me op weg kan helpen.
Gaat het hier niet ook al fout? (uitgaan van het feit dat je geen username en password heb, maar wat wel zo is)LithoMan schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 00:46:
Hoef geen password in te geven of een gebruikersnaam, start zo op.
Mijn systeem start ook zo op, maar heeft wel een gebruikersnaam welke je en het begin (bij installatie) hebt gekozen.
Ik heb volgens de instructies vansl1000 een user aangemaakt met die gebruikersnaam en password blanco gelaten (aangezien ik die ook niet heb ingesteld bij Windows) Alle rechten gegeven voor die user en het trucje gedaan in de dos prompt ( net use /d * ) daarna werkte het. Toen kon ik gewoon alle mappen benaderen en mappen.
( alleen nu een probleempje met de printserver: printer toegevoegd in nas, toegevoegd in comp. Pagina printen -> niets, zelfs geen foutmelding.... Maar daar ga ik vanavond/dit weekend eens naar kijken)
Nog even een vraagje over de prive publieke map (klinkt een beetje tegenstrijdig, of niet soms?)
Betekend dit dat dit een user afhankelijke map is, dwz een map die alleen voor die specifieke user toegankelijk is, of is het gewoon een map van een specifieke user maar die voor andere nook toegankelijk is?
Hi Ha Hopjesvla
Maar heb nog een probleempje: ik zit met een Zyxel 2602H modem/router en die heeft maar 100mbit poorten. Graag zou ik goede vervanger willen met gigabit poorten erop. Dat zal volgens mij zeker een snelheid winst opleveren.
Je kunt ook gewoon een gigabit switch tussen je apparaten en je router in zetten. Alle verkeer tussen de apparaten gaat dan op volledige snelheid.LithoMan schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:14:
Maar heb nog een probleempje: ik zit met een Zyxel 2602H modem/router en die heeft maar 100mbit poorten. Graag zou ik goede vervanger willen met gigabit poorten erop. Dat zal volgens mij zeker een snelheid winst opleveren.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Wat kan ik met 4x RAID0 verwachten qua schrijfsnelheid?
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-02-2011 12:59 ]
Heb me er (nog) niet in verdiep, maar gooi je de boel dan niet erg open?Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:03:
even tussendoor .. die nieuwe firmware met MyCloudNas werkt geweldig!!
Verwijderd
Wat en welke services je open gooit bepaal je zelf.Jab65 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:17:
[...]
Heb me er (nog) niet in verdiep, maar gooi je de boel dan niet erg open?
Het is een manier om eenvoudig je nas vanaf iedere internetlocatie te benaderen, en wel onder je zelf gekozen naam..
Lijkt mij op een combinatie van DDNS en LogMeIn.. niks moeilijk instellen, gewoon klikklak en klaar.
Ik heb alleen de webserver naar buiten gezet.. verder nog even niets, maar je kan zo ook bij je files/foto's/muziek ect.

je services (web/file) zijn van buiten te benaderen op je nieuwe gratis http://xxxxx.mycloudnas.com

pdf je > http://eu1.qnap.com/Stora..._User_Manual_V3.4_ENG.zip
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 15:51 ]
Ja, de theorie is mooi. Realiseer je wel dat elke open poort naar de buitenwereld een potentieel veiligheidslek is. Stel dat er een exploit voor je ssh of http server is, dan kan iemand in je systeem komen en ook bij al je data. Ik zou een NAS, waar alle centrale data van een huishouden op staat, nooit naar buiten toe open zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:43:
Wat en welke services je open gooit bepaal je zelf.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
tja... dat vind ik nou van 90% van de pc'sExirion schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:51:
[...]
Ja, de theorie is mooi. Realiseer je wel dat elke open poort naar de buitenwereld een potentieel veiligheidslek is. Stel dat er een exploit voor je ssh of http server is, dan kan iemand in je systeem komen en ook bij al je data. Ik zou een NAS, waar alle centrale data van een huishouden op staat, nooit naar buiten toe open zetten.
Verwijderd
Ik heb een Qnap TS 459 4x 2TB disks in raid 5.
één van de disken is er uit geknalt, lampje werd rood en was niet meer te zien in de QNAP.
Na een herstart werd die weer groen maar de qnap kan de disken niet meer mounten.
Hij blijft hangen met de melding: "Mount Volume Please wait"
Ik heb de disken er uit gehaalt, dan boot die prima maar dan krijg je een wizard om je qnap opnieuw te inrichten wat ook je disken formatteert. Ik wil mijn disken niet formatteren.
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn disken weer gemount krijg?
Ik heb al contact gezocht met de QNAP support maar dat schiet echt niet op aangezien ze hier 7+ uur vandaan zitten en ik moet werken overdag.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Opstarten zonder disken wiped de config die in Flash staat. Als je wilt kan ik het vanavond wel even met behulp van een teamviewer connectie oplossen. Kost Max en half uurtje, mits er maar 1 Disk stuk is en je ze in identieke volgorde hebt terug geplaatst. Stuur mee even een dm met connectie gegevens als ik moet helpen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 17:53:
Misschien kan iemand mij helpen met een probleempje.
Ik heb een Qnap TS 459 4x 2TB disks in raid 5.
één van de disken is er uit geknalt, lampje werd rood en was niet meer te zien in de QNAP.
Na een herstart werd die weer groen maar de qnap kan de disken niet meer mounten.
Hij blijft hangen met de melding: "Mount Volume Please wait"
Ik heb de disken er uit gehaalt, dan boot die prima maar dan krijg je een wizard om je qnap opnieuw te inrichten wat ook je disken formatteert. Ik wil mijn disken niet formatteren.
Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn disken weer gemount krijg?
Ik heb al contact gezocht met de QNAP support maar dat schiet echt niet op aangezien ze hier 7+ uur vandaan zitten en ik moet werken overdag.
Al gelezen dat je python 2.7.1 sabnzbd 0.5.6r2 nodig hebt en de installatie lukt ook wel. Alles staat geenabled maar geen website van sabnzbd.
Ook niet na reboots en enable disable. Ik heb zelf een qnap en wel ervaring hiermee maar op deze krijg ik het niet voor elkaar....tips ?
Onzin. Een poort naar buiten toe is heel wat anders en brengt andere risico's met zich mee. Check de logs van je router maar eens: voortdurend zijn er hackers allerlei poorten op je IP adres aan het scannen. Zodra ze een service tegenkomen waar een exploit voor is dan proberen ze binnen te komen. Voor dat soort gasten is dat gewoon een hobby.Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:54:
tja... dat vind ik nou van 90% van de pc's..
probeer eerst even de full reset methode: werkt het dan nog niet, dan gaan we wat dieper graven:cestlavie2010 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:26:
net qnap ts-419p geinstalleerd maar sabnzbd doet het niet met python.
Al gelezen dat je python 2.7.1 sabnzbd 0.5.6r2 nodig hebt en de installatie lukt ook wel. Alles staat geenabled maar geen website van sabnzbd.
Ook niet na reboots en enable disable. Ik heb zelf een qnap en wel ervaring hiermee maar op deze krijg ik het niet voor elkaar....tips ?
1. Verwijder beide;
2. Reboot je nas;
3. Installeer en enable python 2.7(1)
4. Installeer en enable SABnzbd0.5.6r2
nu zou hij moeten werken.
Verwijderd
Dat zou echt geweldig zijn.sl1000 schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 18:24:
[...]
Opstarten zonder disken wiped de config die in Flash staat. Als je wilt kan ik het vanavond wel even met behulp van een teamviewer connectie oplossen. Kost Max en half uurtje, mits er maar 1 Disk stuk is en je ze in identieke volgorde hebt terug geplaatst. Stuur mee even een dm met connectie gegevens als ik moet helpen.
Alleen staat mijn QNAP nu nog op werk, ik kan wel remote bij een PC komen waar het op aangesloten is.
Hij is nu opgestart zonder disken en daarna zijn de disken er weer ingedaan terwijl die opgestart was. (verzoek van QNAP support)
Ik kan dus niet disken er in/er uit doen aangezien ik niet fysiek bij het apparaat ben.
Wat stel je voor om te doen?
Hoe krijg ik het voor elkaar, dat ik via deze computer, ook op mijn NAS terecht kan komen. En dat ik via deze computer gewoon kan bladeren door mijn mappen heen. Of simpelweg een snelkoppeling op mijn buroblad. Ik heb het voor elkaar gekregen op mijn computer, en dit wil ik nu ook doen op die van mijn vrouw. Maar wat ik ook doe, ik krijg het niet voor elkaar.
Voor mij onverklaarbare reden start hij de brouwser steeds op en wil hij de NAS benaderen en start hij de NAS software.
Gisteren voor het eerst de nas ingericht (119P+) en is gescheduled afgesloten.
Vandaag met schedule weer opgestart maar zag dat het groene lampje knipperde. Uiteindelijk kreeg ik te zien dat de schijf weer opnieuw ingericht moest worden. Systeem gereset en tadaa het werkt weer. Vreemd...
Volgend ding: installeren van de printserver:
kan printer toevoegen (Deskjet D2360) krijg dan te horen dat het systeem de dirvers niet heeft. drivers toevoegen dmv originele cd, alles lijkt te werken. Alleen als ik iets probeer te printen gebeurd er niets: het lijkt dat het bestand naar de printer wordt gestuurd, maar uiteindelijk: niets. Iemand een idee?
Hi Ha Hopjesvla
*edit* en weer niet, mmmm hoe moeilijk kan het zijn?
printer weer verwijderd, port verwijderd, pc opgestart.
Wanneer ik de printer probeer toe te voegen volgens:
1. Open Printers and Faxes.
2. Delete the existing network printer (if any).
3. Right click the blank area in the Printers and Faxes window. Select Server Properties.
4. Click the Ports tab and delete the ports configured for the previous network printer (if any).
5. Restart your PC.
6. Open Printers and Faxes.
7. Click Add a printer and click Next.
8. Select Local printer attached to this computer. Click Next.
9. Click Create a new port and select Local Port from the drop-down menu. Click Next.
10. Enter the port name. The format is \\NAS IP\NAS namepr, e.g. NAS IP= 192.168.1.1, NAS name= myNAS, the link is \\192.168.1.1\myNASpr.
11. Install the printer driver.
12. Print a test page.
krijg ik bij het toewijzen van de poort een "toegang geweigerd".......
Probeer ik het via de CMD ( \\ipadresvannas\NASC12528PR2 ), dan vraagt de comp wel voor drivers die ik kan installeren, maar uiteindelijk weer niets.... *zucht*
[ Voor 78% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-02-2011 14:25 ]
Hi Ha Hopjesvla
Iemand enig idee of dit kan? Kan er echt niets over vindensMb.Blade schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:25:
Aantal van die QNAPS (ook andere NAS systemen) hebben 2x LAN. Nu wil ik graag met de buren (vrienden) gezamenlijk 1x een flinke NAS neerzetten. Anders zou er in ieder huis een NAS staan vol met vrij wel dezelfde films, muziek etc.
Beide huizen hebben hun eigen internetverbinding/router/wireless etc. Is het dus mogelijk de NAS probleem in beide netwerken te hangen?

Verwijderd
kan het niet voor je testen, maar lees hierboven dat het kan..sMb.Blade schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 14:30:
[...]
Iemand enig idee of dit kan? Kan er echt niets over vinden
kwa instellen is het een makkie...

* alhoewel ??? defaultgateway is dan of jouw router of die van de buurvrouw
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 15:55 ]
ik zou de default gateway instellen voor het huis waar de nas staat. dat lijkt me het meest logische.
Verwijderd
waar komt anders de pron vandaan ?sl1000 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:05:
tsja er is nueenmaal maar 1 default gateway. de vraag is echter of de nas vaak het internet op zou moeten.
ik zou de default gateway instellen voor het huis waar de nas staat. dat lijkt me het meest logische.
je kunt het uittesten door je pc een keer rechtstreeks aan je QNAP aan te sluiten.
de QNAP heeft mdix poorten, dus een crosscable is niet nodig.
De QNAP heeft een Intel Atom 1.8GHz single core en 1GB geheugen en de Synology een Atom 1,67GHz, Dual Core. De Qnap
Hij gaat voorzien worden van 4 x de pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB in RAID5 en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het gebruik met nieuwsgroepen (NZB) i.c.m. een Xtreamer en een Ac Ryan Playon|HD.
Nu nog een hele domme vraag: hoeveel effectieve schrijfruimte blijft er over als de boel in RAID5 staat?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Over de keuze kan ik nog geen zinnig woord zeggen aangezien ik ook nog zit te twijfelen tussen een Synology en een QNAP (wel een iets goedkopere variant).ck2000nl schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 18:34:
@sl1000: Als jij mocht kiezen tussen de pricewatch: QNAP Turbo Station TS-439 Pro II of de pricewatch: Synology Disk Station DS411+....welke zou jij dan kiezen?
De QNAP heeft een Intel Atom 1.8GHz single core en 1GB geheugen en de Synology een Atom 1,67GHz, Dual Core. De Qnap
Hij gaat voorzien worden van 4 x de pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB in RAID5 en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het gebruik met nieuwsgroepen (NZB) i.c.m. een Xtreamer en een Ac Ryan Playon|HD.
Nu nog een hele domme vraag: hoeveel effectieve schrijfruimte blijft er over als de boel in RAID5 staat?![]()
![]()
Het antwoord op je laatste vraag is naar mijn weten 6TB.
voor downloaden zou ik eerder voor meer snelheid dan voor meer cores gaan, dus de 1.8ghz. waarom? unrarren en parren is een single threaded proces, deze maken toch geen gebruik van de 2 cores die er zijn. voor simultaan processen zijn de 2 threads van de single core meer dan voldoende.
verder blijft het gewoon een kwestie van smaak. ik denk dat beide nas'jes goed zijn en doen wat je wilt.
prettige van de QNAP is misschien de uitgebreidere support voor 1-click install applicaties (Sickbeard, CouchPotato, Dropbox, SABnzbd, en nog een stuk of 50 meer )
[ Voor 29% gewijzigd door sl1000 op 19-02-2011 19:20 ]
Maar dan nog wat. Me modem vervangen kan toch niet? Want daar zit ook me internet op.
Zat eerlijk gezegd te denken aan een modem/router met gbit lan poorten.
Ik zal morgen eens kijken hoe groot het verschil is als ik me pc rechtstreeks op de NAS aansluit.
sl1000 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 18:08:
vervang je 100mbit modem door een gigabit switch en je haalt het 10-dubbele
je kunt het uittesten door je pc een keer rechtstreeks aan je QNAP aan te sluiten.
de QNAP heeft mdix poorten, dus een crosscable is niet nodig.
sl1000 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 16:05:
tsja er is nueenmaal maar 1 default gateway. de vraag is echter of de nas vaak het internet op zou moeten.
Ja precies...beide huizen hebben gewoon hun eigen internet verbinding en router die IP's uitdeelt. Dus NAS moet er eigenlijk alleen maar *tussenhangen* maar de netwerken voor lekker gescheiden houden. Dus dat de beide routers gewoon middels DHCP ongestoord hun werk kunnen doen.Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 15:19:
[...]
kan het niet voor je testen, maar lees hierboven dat het kan..![]()
kwa instellen is het een makkie...
[afbeelding]
* alhoewel ??? defaultgateway is dan of jouw router of die van de buurvrouw
Qua netwerken ben ik een leek...gaat dit werken?
(zag net dat ik de verkeerde QNAP noemde, ik bedoelde de pricewatch: QNAP TS-439 Pro II+ Turbo NAS)
@LithoMan: Misschien is de pricewatch: Netgear Wireless-N Gigabit Modem Router DGN3500 iets voor jou?
[ Voor 17% gewijzigd door ck2000nl op 19-02-2011 22:12 ]
@LithoMan: Misschien is de pricewatch: Netgear Wireless-N Gigabit Modem Router DGN3500 iets voor jou?
Verwijderd
Ja, bij nader inzien (sMb.Blade schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 22:04:
[...]
[...]
Ja precies...beide huizen hebben gewoon hun eigen internet verbinding en router die IP's uitdeelt. Dus NAS moet er eigenlijk alleen maar *tussenhangen* maar de netwerken voor lekker gescheiden houden. Dus dat de beide routers gewoon middels DHCP ongestoord hun werk kunnen doen.
Qua netwerken ben ik een leek...gaat dit werken?
Je kan bijv. 1 vast ip adres en 1 dhcp of andersom / of beide dhcp .. de netwerken zijn gewoon gescheiden.
ook kan er vb 1 via wifi en 1 bedraad.
maar zodra je wil gaan downloaden via nieuwsgroepen gaat eea over jou modem.
Ik heb eind deze week de Qnap 439ProII+ gehaald met seagate baracuda 2TB schijven (4x)
Effectief in RAID5 houd ik 5496.93Gb over (schijven waren 1863.02 effectief per stuk).
Het ding draait als een zonnetje en de mogelijkheden lijken eindeloos (had een elfbouw dingetje met JBOD en ik moet hier wel ff aan wennen!!!!)
Ben hem nu aan het volpleuren waarbij ik er achter kwam dat mijn 2 switches die ik gebruik 10/100 zijn:(
Moet ik deze week maar ff vervangen;)
Let bij die schijven even op de note van de compatibility list van Qnap, volgens mij moet je bij diegene die jij had geselecteerd een firmware update van de schijven uitvoeren (dacht ik, zie Qnap.com)
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
LithoMan schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 19:31:
Ik zal morgen eens kijken hoe groot het verschil is als ik me pc rechtstreeks op de NAS aansluit.
zie ook mijn inventarislijst (is toch openbaar dacht ik?)ck2000nl schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:29:
@DRuw: welke Seagate schijven heb jij er precies in zitten dan? Ja, dat van dat firmware updaten bij Samsung schijven had ik gelezen, thanks!!
4x pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB
Het gaat om een Qnap TS459 pro+.
0.5.3 is niet geschikt voor de nieuwere modellen QNAPs. heb het ze 10x verteld, maar QNAP is nogal moeilijk (laks?) met het vervangen van de rss links achter de "get qpkg" knop. Een van mijn weinige frustraties met ze.LithoMan schreef op zondag 20 februari 2011 @ 22:53:
Ik wil SABnzb+ v.0.53_x86 QPKG installeren op me NAS. Dus vanaf de harddisk laad ik dat bestand in. Maar bij 25% stopt het installeren en geeft de NAS aan: installatie gefaald. Ook bij andere QPKG bestanden behalve de Joomla faalt het installeren. Doe ik wat fout of download ik verouderde versies? Wie weet het antwoord?
Het gaat om een Qnap TS459 pro+.
Download 0.5.6R2 van het forum (http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=133&t=36763). Die kan wel omgaan met de nieuwe modellen.
edit:
overigens dien je dan ook minimaal versie 2.7 maar liever nog versie 2.71 van python te hebben draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door sl1000 op 21-02-2011 00:16 ]
Die stopt bij 95% en dan moet ik mijn scherm verversen (interface lijkt vast te lopen).
Hij werkt echter wel normaal (ook met de remote UI vanaf de pc)
de nieuwe schijven van Samsung met productiedatum vanaf 01.2011 zijn al voorzien van de nieuwste firmware (heb er toevallig ook 1 afgelopen week (2TB) gekregen).ck2000nl schreef op zondag 20 februari 2011 @ 19:29:
@DRuw: welke Seagate schijven heb jij er precies in zitten dan? Ja, dat van dat firmware updaten bij Samsung schijven had ik gelezen, thanks!!
Hi Ha Hopjesvla
dus hoe weet je nu zeker dat deze disk het goed doet?
(alhoewel je wel goed moet kijken, maar het staat er echt)
[ Voor 31% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-02-2011 13:55 ]
Hi Ha Hopjesvla
Als ik een gbit switch achter me modem/router zet en daar dus me NAS op aansluit en 2 computers, heb ik dan gewoon internet? Hoe sluit je zo`n ding aan? Is dat zo van: netwerk kabel van modem/router naar 1 van de poorten van de switch en dan op de andere poorten van de switch de rest op aan sluiten? En hoe zit het dan met de IP adressen en gateway? Blijft zo staan?? Ja, ik weet, is allemaal nieuw voor me.
dat zeg je nu wel maar hij zal toch een paar poorten moeten forwarden naar een vast IP van de NAS om een aantal dingetjes goed te laten draaien (downloads/div.servers)...sl1000 schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:23:
jup, jup en jup gewoon allemaal plug en pray.
Het zou kunnen dat alles in 1 keer werkt maar als er van buitenaf naar je nas een connectie gemaakt moet worden houd je router dit "tegen" omdat hij niet weet naar welk intern IP adres hij het moet doorzetten.
Kijk ff of het werkt, als je connectieproblemen krijgt met bepaalde programmas moet je het ff laten weten... (het kan best in 1 keer goed gaan hoor, die mazzel heb ik gemiddels alleen niet....)
edit: Qua kabels kun je weinig verkeerd doen overigens...
[ Voor 3% gewijzigd door DRuw op 21-02-2011 21:18 ]
Als je hem alleen voor Upnp diensten gebruikt (en verder alleen intern verkeer) gaat dat als het goed is prima werken.LithoMan schreef op maandag 21 februari 2011 @ 23:02:
Dus als ik het goed begrijp, is dat ik de switch er tussen kan zetten en verder niets hoeft te doen aan mijn configuratie. In mijn modem/router is de functie UPNP aangezet. Dat communiceert goed met de NAS. Volgens mij hoef ik dan ook geen poorten te forwarden, dat nu zou automatisch moeten gaan. En anders zie ik het dan wel. Ik bedank voor jullie adviezen.
Ga je een website hosten of van buitenaf FTPen oid zul je moeten forwarden.
grtn!
heb sinds vandaag een QNAP TS-110, ben een totale nerd in dit soort dingen en kom er niet uit, het lukt mij gewoonweg niet om SABnzbd+ of NZBGet qpkg te instaleren......installation failled ofzo iets.......
de engie qpkg die probleemloos werd geinstalleerd is Twonkey......
Kan iemand mij helpen, wat zie ik over het hoofd?
nzbget heeft eerst optware nodig. Zie het systeemlogboek voor de reden waarom de installatie fout gaat
Gelioof me, dit is totaal abracadabra voor mij, ben je dankbaar voor je hulp!!!
Heren, ik snap er werkelijk niks van, als ik inlog op de QNAP zijn ook de webmanager, Multimedia station en Download station niet meer opgelicht rechts boven in beeld, ik kan daar niet meer naar toe, is dat een instelling??
Ook zijn na het opstarten van de pc de met veel moeite verkregen QPKG insteekmodules zoals van sabnzbd, Twonkey en Python plots verdwenen, als ik ze opnieuw erop wil zetten (dezelfde dus die ik eerder op de avond heb gebruikt) krijg ik de melding installation failled.........
Ik lees ook steeds deze text; the system is unable to save your settings(file=[etc/config/uLinux.conf], section = [DHCP server], field = [END RANGE], value = [0.0.0.] due to insufficient ramdisk space. if restarting the server does not solve the problem please contact support for further assistance....
Ik baal zo als een stekker dat ik er zelf weinig verstand van hebt, maar het moet toch op een gegeven moment draaien lijkt mij..........wie kan mij even helpen??
[ Voor 91% gewijzigd door golfgti5 op 22-02-2011 22:42 ]
Waar kan ik die 0.56r2 vinden?
Ik kan trouwens niet meer in mijn QNAP TS-110 naar die tabbladen multimedia en download, die zijn niet opgelicht, ook als ik naar QPKG insteekmodules tabblad gaat staan er geen qpkg onderdelen geinstalleerd, heel vreemd, dat verdwijnd steeds, heeft dat te maken met een verkeerde Sabnzbd versie zoals jij aangeeft?
De 110 is voorzien van de laatste firmware....
Klopt het ook als ik in de NAS ben geweest en de tabbladen niet meer oproepbaar zijn de NAS ook op hol kan slaan?
Den koelingslaat dan aan en gaat blzen, stopt pas als ik de stekker eruit hebt gehaald.
[ Voor 17% gewijzigd door golfgti5 op 23-02-2011 06:59 ]
Sorry, het niet jouw schuld, maar ik had de oplossing al een aantal beschreven. Je problemen zijn inderdaad w.s. aan het sabnzb package te wijten. al zou het ook door een oud nzbget package kunnen komen. Het komt allemaal omdat het package de bestanden op een, voor jouw nieuwe firmware, verkeerde plek wegschrijft. hierdoor is er geen ruimte meer op de systeempartitie en gaan dingen mis. Het is daarom uitermate belangrijk dat je zsm het package disabled, de nas reboot en dan het sab-package verwijderd. het package is oud en stamt uit de tijd dat de firmware bestanden op een andere plek wilde hebben.
dus ga naar forum.qnap.com, meld je aan en download daar de nieuwste versie. (momenteel 0.5.6r2)
[edit]
Ik heb net opnieuw tegen QNAP support aan zitten schoppen dat ze die antieke packages eens moeten vervangen door de nieuwe die ik telkens maak. Daarnaast maar weer de suggestie gedaan om de qpkg's niet alleen voor de members van het forum zichtbaar te maken maar ook voor gasten, en dan de get qpkg link te verwijzen naar de betreffende forum sectie. dan kan de rss feed ook niet meer achter lopen.
eens kijken of ze dit keer wel luisteren
[ Voor 39% gewijzigd door sl1000 op 23-02-2011 07:29 ]
ik ben mij er terdegen van bewust dat mensen zoals mijn persoontje met voor kenners als jou met in jouw ogen simpele vragen komen (ik heb het zelfde op bijvoorbeeld een Autoweek forum, weet dus hoe ik mij nu ten opzichte van jou gedraag), mijn dank voor jouw behulpzaamheid is dus zeer gewaardeerd!!!!!
Ik heb het idee dat de QNAP TS-110 bij mij 2 x na 2 x een download, vast stond, dingen waren na inloggen niet meer zichtbaar en de QNAP blaaste als een gek, iets wat pas stopte als ik de stekker eruit haalde en de NAS dus resetten, komt dit dus voort uit de verkeerde SABnzbd, of is er wat met de NAS aan de hand?
Wederom, alvast dank voor je reaktie.
Alleen kan ik nergens vinden of deze nieuwe type schijven samen werken met de QNAP:
Seagate ST2000VX002
Heeft iemand al ervaring met deze disks + QNAP, ze staan niet op de Compatibility lijst.

Ik heb een backup van mijn belangrijkste data, maar niet van mijn films enz...
Is dit genoeg om een RMA aan te vragen?
nzbget wil niet gaan downloaden op mijn QNAP TS-110, ik krijg deze melding;
Could not resolve hostname my1. newsserver. com: ErrNo 0, Success
Wat zie ik over het hoofd, ik heb dezelfde Eweka instelling erin staan als bij Grabit op de pc.
Die SMART melding betekent dat er gemarkeerde bad-sectors zijn gevonden. Bij een paar zou ik niet wakker liggen. Ik kom veel schijven tegen met een paar bad-sectors. Maar bij jou maak ik me wel zorgen over de betrouwbaarheid van disk3.HyperBart schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:22:
Ok, ik begin schrik te krijgen: ik zag zonet dit staan:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een backup van mijn belangrijkste data, maar niet van mijn films enz...
Is dit genoeg om een RMA aan te vragen?
Ik ga dan niet eens RMA aanvragen. Als ik dit soort waarschuwingen zou krijgen zou ik de NAS afsluiten. Daarna op de fiets stappen om meteen een andere schijf uit de stad te halen. De NAS weer aanzetten en dan pas een RMA aanvragen. Die RMA schijf gaat dan in de kast liggen als reserve.
Controleer drie dubbel of je echt disk3 hebt verwijderd. Als je perongeluk van de verkeerde kant telt ben je ook het bokje.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben. Kreeg je een mailtje van de NAS met de waarschuwing dat disk3 niet helemaal fris is ?
Gelukkig weet de ware tweakers dat een RAID geen backup is. De echte tweakers heeft zijn data op de NAS gebackupt. Dus geen reden tot paniek. Toch ?
[ Voor 23% gewijzigd door 4POX op 23-02-2011 23:45 ]
ik heb hem nu bijna 2 dagen aanstaan, alles is nu juist geinstalleerd met de allernieuwste SABnzbd erop, er bleek via het forum een nieuwere versie te krijgen waardoor hij nu wel werkt, waarvoor dank SL1000.
Echter heb ik toch al 3 x de NAS moeten resetten om hem weer werkend te krijgen en te kunnen benaderen.
Zojuist kom ik uit bed en kan ik de NAS ook niet inkomen, meterkast in gedoken, stekker eruit gehaald, opnieuw op laten starten en nu kan ik er wel in komen, enig idee wat dit kan zijn?
Gisteren avond voor de gein eens een bluray willen downloaden, 23Gb, slechts een paar dagen oud en met mijn payserver, echter na een aantal Gb vol binnen te hebben getrokken zakte de download snelheid dramatisch naar 132kb/s, ook nu kon ik er niks meer mee, na wederom een reset van de QNAP ging de download wel weer verder op de normale snelheid dacht ik, maar nu ik uit mijn bed kom is de download nog niet op de helft en dat met de snelste abo die ik van Caiway kan krijgen (32Mbit).
Terwijl ik dit mailtje type daalt de snelheid ook weer dramatisch naar slechts 132KB/s.
Ik heb geen idee waarin ik dit kan zoeken of wat ik kan doen om het te verbeteren, ik had echt gedacht dat als ik een NAS had ik wat films kon aanklikken en met een gerust hart kon gaan slapen maar het loopt nog niet zo als ik gedacht had helaas.
Iemand nog tip's of ideeën.............ik ben in staat om de NAS terug te sturen helaas...........
Verwacht van een simpele NAS als de ts110 overigens ook geen 32mbit download snelheid. Sabnzb vraagt veel cpu kracht. Meer dan 20 mbit zul je niet halen denk ik.
Kan het overigens niet zo zijn dat de NAS druk bezig was met uitpakken, en daarom langzaam was met downloaden?
[ Voor 83% gewijzigd door sl1000 op 24-02-2011 07:51 ]
Ik heb inderdaad een backup van mijn meest belangrijke data (zijnde foto's en films van mijn overleden mama en van ons gezin), dus ja... Maar van bulkdata zoals mijn films en dergelijk heb ik geen backup...4POX schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 23:40:
[...]
Die SMART melding betekent dat er gemarkeerde bad-sectors zijn gevonden. Bij een paar zou ik niet wakker liggen. Ik kom veel schijven tegen met een paar bad-sectors. Maar bij jou maak ik me wel zorgen over de betrouwbaarheid van disk3.
Ik ga dan niet eens RMA aanvragen. Als ik dit soort waarschuwingen zou krijgen zou ik de NAS afsluiten. Daarna op de fiets stappen om meteen een andere schijf uit de stad te halen. De NAS weer aanzetten en dan pas een RMA aanvragen. Die RMA schijf gaat dan in de kast liggen als reserve.
Controleer drie dubbel of je echt disk3 hebt verwijderd. Als je perongeluk van de verkeerde kant telt ben je ook het bokje.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben. Kreeg je een mailtje van de NAS met de waarschuwing dat disk3 niet helemaal fris is ?
Gelukkig weet de ware tweakers dat een RAID geen backup is. De echte tweakers heeft zijn data op de NAS gebackupt. Dus geen reden tot paniek. Toch ?
Ik kreeg geen mailtje en zag het per toeval omdat ik nogal vaak inlog op mijn NAS en daar dan eens een kijkje ga kijken. Waarom heb ik geen mailtje gehad? Omdat ik mijn HDD tests niet had aanstaan (omdat ik dacht dat dat een extra wear and tear op mijn disks zou plaatsen), maar die gaan dus nu binnenkort wel aan. Deze disk geeft ook aan dat hij de test niet kan voltooien... (geen enkel van de 2)
@sl1000 en de rest: hoe telt QNAP, welke disk is Disk 3?
Hoi sl1000,
Ik heb er de allerlaatste, dacht van 15 Februari, erop gezet.
De nas was niet met wat anders bezig, hij was met die film binnenhalen bezig, nog steeds trouwens, al 12 uur terwijl een normale HD van 20Gb met een uurtje binnen is....
HyperBart schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:37:
[...]
@sl1000 en de rest: hoe telt QNAP, welke disk is Disk 3?

Aldus de sticker die op mijn Qnap TS-410 zit
Killemov in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"
Zijn er meer mensen met Debian op QNAP hardware?
Hey ... maar dan heb je ook wat!
Software versie 3.4.0 Build 0212T
De nas was niet met wat anders bezig, hij was met die film binnenhalen bezig, nog steeds trouwens, al 12 uur terwijl een normale HD van 20Gb met een uurtje binnen is....(is inmiddels al 16uur bezig...)
Even ter aanvulling; kom nu uit mijn werk en kan nu ook niet inloggen op de QNAP, wel als ik hem opnieuw opstart, zie ik soms wat over het hoofd, moet ik soms in mijn router (Netgear 3700) wat aanpassen??
Moet ik soms nog wat poorten in de router of TS-110 aanpassen?
Het is voor mij zoeken in de bekende hooiberg, makkelijkste weg is om de QNAP maar terug te sturen maar dat wil ik natuurlijk liever niet.....
[ Voor 8% gewijzigd door golfgti5 op 24-02-2011 13:03 ]
Slap me, ik ben voorlopig nog niet thuis geweest, daarmee, anders had ik het ook gezien4POX schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 09:52:
[...]
[afbeelding]
Aldus de sticker die op mijn Qnap TS-410 zit
tsja vanaf afstand is het lastig te zeggen wat er mis is. ik kan eens met je mee kijken via teamviewer of ik gekke dingen zien. maar dan moet je even teamviewer installeren op een pc thuis en mij een dm sturen wanneer je tijd hebt, etc.golfgti5 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 12:14:
@Hoi sl1000,
Software versie 3.4.0 Build 0212T
De nas was niet met wat anders bezig, hij was met die film binnenhalen bezig, nog steeds trouwens, al 12 uur terwijl een normale HD van 20Gb met een uurtje binnen is....(is inmiddels al 16uur bezig...)
Even ter aanvulling; kom nu uit mijn werk en kan nu ook niet inloggen op de QNAP, wel als ik hem opnieuw opstart, zie ik soms wat over het hoofd, moet ik soms in mijn router (Netgear 3700) wat aanpassen??
Moet ik soms nog wat poorten in de router of TS-110 aanpassen?
Het is voor mij zoeken in de bekende hooiberg, makkelijkste weg is om de QNAP maar terug te sturen maar dat wil ik natuurlijk liever niet.....
Doe ik het hot of met NAS af?
Zelfs dat lukt me niet, kan geen DM sturen.............hahaha, zelfs daar heb ik hulp bij nodig kennelijksl1000 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:04:
[...]
tsja vanaf afstand is het lastig te zeggen wat er mis is. ik kan eens met je mee kijken via teamviewer of ik gekke dingen zien. maar dan moet je even teamviewer installeren op een pc thuis en mij een dm sturen wanneer je tijd hebt, etc.
Not by mesl1000 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 20:06:
scrol naar boven... onder forum staat direct messages...
[ Voor 10% gewijzigd door golfgti5 op 24-02-2011 20:39 ]
conclusie: disk is niet fris en heeft nader onderzoek nodig met de tools van samsung.
hij gaat nu contact opnemen met de leverancier.
de test is klaar, dit staat er in beeld;
Status Voltooid: lees fout
Nog wat anders; ik gaf aan voor de Dune smart D1 te gaan, jij had het over een boxie, bedoel je deze, De Boxee Box van D-Link ?
Kan die het zelfde als een Dune D1?
Hij gaat wel uit, maar springt meteen weer aan.
Het enige wat ik me kan bedenken (maar dat zou ik wel erg prutserig vinden) is het volgende:
Ik start de nas op met wol, op beide systemen die toegang hebben tot de nas wordt bij opstarten een magick packet gestuurd naar de nas (aangezien de ene keer het ene systeem als eerste opgestart wordt en de andere keer het andere systeem) Kan het zo zijn dat het magick packet van het 2e systeem in het geheugen oid blijft staan en alsnog de nas opnieuw opstart wanneer hij aangesloten is? (als ik dus beide systemen aangooi) Zo niet, wat kan dan de oorzaak zijn.
Heb nu een 2e shutdown gescheduled, maar dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me..
Hi Ha Hopjesvla
@SL1000,sl1000 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 21:48:
hmm hij heeft een hd204ui, waarvan onduidelijk is of hij is gepatcht. verder kan ik geen smarttest draaien. althans blijft al langer dan 15min op 90% hangen.
conclusie: disk is niet fris en heeft nader onderzoek nodig met de tools van samsung.
hij gaat nu contact opnemen met de leverancier.
ik heb kontakt gehad met de leverancier, volgens hem is de HDD gepatched (hij weet dus waar het over gaat), dus zal de HDD wel gaar of stuk zijn.......heb hem RMA aangeboden, bijzonder jammer.
Had nog gehoopt dat ze een nieuwe vandaag wilde sturen(is toch een gevalletje DOA) maar dat doen ze niet.
kwestie van testen. schedule een shutdown en trek daarna de netwerkkabel eruit. als de box daarna weer aangaat is het een intern issue.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 08:37:
Iemand een idee waarom mijn 119P+ weer opnieuw opstart nadat ik hem gescheduled heb om uit te gaan?
Hij gaat wel uit, maar springt meteen weer aan.
Het enige wat ik me kan bedenken (maar dat zou ik wel erg prutserig vinden) is het volgende:
Ik start de nas op met wol, op beide systemen die toegang hebben tot de nas wordt bij opstarten een magick packet gestuurd naar de nas (aangezien de ene keer het ene systeem als eerste opgestart wordt en de andere keer het andere systeem) Kan het zo zijn dat het magick packet van het 2e systeem in het geheugen oid blijft staan en alsnog de nas opnieuw opstart wanneer hij aangesloten is? (als ik dus beide systemen aangooi) Zo niet, wat kan dan de oorzaak zijn.
Heb nu een 2e shutdown gescheduled, maar dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me..
je weet zeker dat je shutdown doet en niet restart?
@Golf: beetje flauw van ze. Heb je nu zelf de disk eruit geschroeft, of het hele ding opgestuurd?
[ Voor 4% gewijzigd door sl1000 op 25-02-2011 12:53 ]
nee, ze wilde het totale pakketje terug hebben, zodat zij dan de QNAP een x aantal dagen intern kunnen laten draaien, om er zeker van te zijn dat ik een goed werkend product opgestuurd krijgt......aldus hun reaktie.....
Met een beetje geluk zit ik dus een dikke week zonder.......
Nog een off-topic vraagje voor als ik de NAS weer terug hebt; ik heb een bluray gedownload, ik zie nu een BDMV map op mijn bureaublad staan, daarin zitten allerlei mapjes, moet/kan ik de totale BDMV map op de NAS zetten en speelt de streamer dat automatisch de film af vanaf de NAS die in deze BDMV map staat?
[ Voor 34% gewijzigd door golfgti5 op 25-02-2011 14:14 ]
yep, shutdown. Maar ik zal idd eens kijken wat er gebeurd als ik de netwerkkabel eruit haal.sl1000 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 12:51:
[...]
kwestie van testen. schedule een shutdown en trek daarna de netwerkkabel eruit. als de box daarna weer aangaat is het een intern issue.
je weet zeker dat je shutdown doet en niet restart?
Hi Ha Hopjesvla
Mijn situatie zou als volgt zijn, QNAP en samsung LE40C650 tv aangesloten op een netgear gbit router.
HD films (mkv) met losse srt bestanden op de QNAP, deze streamen op mijn samsung.
Momenteel doe ik dit via het programma mezzmo en de mkv en srt bestanden staan op mijn lokale schijf
inmiddels is twonky 6.0.31 gereleased welke dit wel zou moeten kunnen. Maar het zal nog een paar weekjes duren voordat deze beschikbaar wordt op de QNAP.
Dit topic is gesloten.