nee, alles wat je in de interne bays van de nas prikt wordt automatisch geformateerd.
Verwijderd
okee, kan ik daar rekening mee houden... tnxsl1000 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 19:48:
nee, alles wat je in de interne bays van de nas prikt wordt automatisch geformateerd.
Ik heb de nieuwste versie van SABnzbd (0.55) als QPKG beschikbaar gemaakt voor de 'nap: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=133&t=36763
bugreports en andere ideeën welkom.
[ Voor 41% gewijzigd door sl1000 op 12-11-2010 21:23 ]
Cool! Ik ga hem nog niet direct installeren, eerst even de oude setup backuppen. Mocht ik nog iets vinden, hoor je het. Mocht ie het helemaal goed doen, hoor je het ooksl1000 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:01:
Ik heb de nieuwste versie van SABnzbd (0.55) als QPKG beschikbaar gemaakt voor de 'nap: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=133&t=36763
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
'k heb het beestje vanaf de grond opnieuw opgebouwd met de nieuwe QDK van Micke. Veel overbodige oude code eruit gevist,alsmede een paar bugs. Niet dat een gemiddelde eindgebruiker daar iets van merkt denk ik, maar voor het onderhoud van het package is het voor mij een stuk fijner.
Heeft er hier nog iemand problemen dat als ie grote files in verschillende copyprocessen probeert te kopieren naar de NAS van een W7 laptop (x86) dat Windows dan zegt:
There is a problem accessing [NAS via IP benaderd vanuit Run-venstertje]. Make sure you are connected to the network and try again.
zie toevallig in de log dat samba crashed? wordt er wat via dmesg weergegeven?
ik weet dat ze in 3.3.6 wat hebben zitten tweaken in memory management omdat iscsi er (zoals gewoonlijk) weer eens uit klapte onder zwaardere belasting. het kan best zijn dat deze tweaks jouw probleem ook oplossen.
ik weet dat ze in 3.3.6 wat hebben zitten tweaken in memory management omdat iscsi er (zoals gewoonlijk) weer eens uit klapte onder zwaardere belasting. het kan best zijn dat deze tweaks jouw probleem ook oplossen.
waar kan je de samba logs nakijken?
dmesg:
dmesg:
[~] # dmesg .2: PCI INT C -> GSI 18 (level, low) -> IRQ 18 uhci_hcd 0000:00:1d.2: setting latency timer to 64 uhci_hcd 0000:00:1d.2: UHCI Host Controller uhci_hcd 0000:00:1d.2: new USB bus registered, assigned bus number 8 uhci_hcd 0000:00:1d.2: irq 18, io base 0x0000b000 hub 8-0:1.0: USB hub found hub 8-0:1.0: 2 ports detected usb 2-1: new high speed USB device using ehci_hcd and address 2 Initializing USB Mass Storage driver... usbcore: registered new interface driver usb-storage USB Mass Storage support registered. usb: create proc systemp successfully usb: create proc systemp successfully Using EHCI controller. scsi8 : usb-storage 2-1:1.0 scsi 8:0:0:0: Direct-Access USB DISK MODULE PMAP PQ: 0 ANSI: 0 CCS sd 8:0:0:0: [sdx] 1007616 512-byte logical blocks: (515 MB/492 MiB) sd 8:0:0:0: [sdx] Write Protect is off sd 8:0:0:0: [sdx] Mode Sense: 23 00 00 00 sd 8:0:0:0: [sdx] Assuming drive cache: write through sd 8:0:0:0: Attached scsi generic sg23 type 0 sd 8:0:0:0: [sdx] Assuming drive cache: write through sdx: sdx1 sdx2 sdx3 sdx4 < sdx5 sdx6 > sd 8:0:0:0: [sdx] Assuming drive cache: write through sd 8:0:0:0: [sdx] Attached SCSI removable disk kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (sda1): mounted filesystem with writeback data mode kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (sdb1): mounted filesystem with writeback data mode kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (sdc1): mounted filesystem with writeback data mode kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (sdd1): mounted filesystem with writeback data mode md: md9 stopped. md: bind<sdb1> md: bind<sdc1> md: bind<sdd1> md: bind<sda1> raid1: raid set md9 active with 4 out of 4 mirrors md9: bitmap initialized from disk: read 5/5 pages, set 0 bits created bitmap (65 pages) for device md9 md9: detected capacity change from 0 to 542769152 md9: unknown partition table kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (md9): warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended EXT3-fs (md9): using internal journal EXT3-fs (md9): mounted filesystem with writeback data mode md: md13 stopped. md: bind<sdb4> md: bind<sdc4> md: bind<sdd4> md: bind<sda4> raid1: raid set md13 active with 3 out of 3 mirrors md13: bitmap initialized from disk: read 4/4 pages, set 0 bits created bitmap (57 pages) for device md13 md13: detected capacity change from 0 to 469893120 md13: unknown partition table kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (md9): warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended EXT3-fs (md9): using internal journal EXT3-fs (md9): mounted filesystem with writeback data mode Retry 20 times(20 seconds),host_no = 3 is not empty to plug in. kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (md9): warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended EXT3-fs (md9): using internal journal EXT3-fs (md9): mounted filesystem with writeback data mode kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (md13): using internal journal EXT3-fs (md13): mounted filesystem with writeback data mode usbcore: registered new interface driver hiddev usbcore: registered new interface driver usbhid usbhid: USB HID core driver ICH7/ICH9R rtc control driver. iTCO_vendor_support: vendor-support=0 iTCO_wdt: Intel TCO WatchDog Timer Driver v1.05 iTCO_wdt: Found a ICH9R TCO device (Version=2, TCOBASE=0x0860) iTCO_wdt: initialized. heartbeat=120 sec (nowayout=0) usbcore: registered new interface driver usblp ufsd: module license 'Commercial product' taints kernel. Disabling lock debugging due to kernel taint ufsd: driver head (Jun 29 2010 04:32:41) with acl LBD=OFF with ioctl loaded at f8276000 NTFS read/write support included Hfs+/HfsX read/write support included kjournald starting. Commit interval 5 seconds EXT3-fs (md9): using internal journal EXT3-fs (md9): mounted filesystem with writeback data mode e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None md: bind<sda2> raid1: raid set md4 active with 1 out of 1 mirrors md4: detected capacity change from 0 to 542769152 md4: unknown partition table Adding 530040k swap on /dev/md4. Priority:-1 extents:1 across:530040k md: bind<sdb2> RAID1 conf printout: --- wd:1 rd:2 disk 0, wo:0, o:1, dev:sda2 disk 1, wo:1, o:1, dev:sdb2 md: recovery of RAID array md4 md: minimum _guaranteed_ speed: 5000 KB/sec/disk. md: using maximum available idle IO bandwidth (but not more than 200000 KB/sec) for recovery. md: using 128k window, over a total of 530048 blocks. md: bind<sdc2> md: bind<sdd2> active port 0 :139 active port 1 :445 active port 2 :20 md: md4: recovery done. RAID1 conf printout: --- wd:2 rd:2 disk 0, wo:0, o:1, dev:sda2 disk 1, wo:0, o:1, dev:sdb2 md: md0 still in use. md: bind<sdb3> md: bind<sdc3> md: bind<sdd3> md: bind<sda3> raid5: device sda3 operational as raid disk 0 raid5: device sdd3 operational as raid disk 3 raid5: device sdc3 operational as raid disk 2 raid5: device sdb3 operational as raid disk 1 raid5: allocated 67552kB for md0 0: w=1 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 3: w=2 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 2: w=3 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 1: w=4 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 raid5: raid level 5 set md0 active with 4 out of 4 devices, algorithm 2 RAID5 conf printout: --- rd:4 wd:4 disk 0, o:1, dev:sda3 disk 1, o:1, dev:sdb3 disk 2, o:1, dev:sdc3 disk 3, o:1, dev:sdd3 md0: detected capacity change from 0 to 5996376883200 md0: unknown partition table EXT4-fs (md0): mounted filesystem with ordered data mode e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None active port 0 :139 active port 1 :445 active port 2 :20 rule type=2, num=0 Loading iSCSI transport class v2.0-871. iscsi: registered transport (tcp) e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None e1000e: eth0 NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: None Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(7) != #fd's(6) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(7) != #fd's(6) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(7) != #fd's(6) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(8) != #fd's(7) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(6) != #fd's(5) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(4) != #fd's(3) in tty_release_dev Warning: dev (tty1) tty->count(5) != #fd's(4) in tty_release_dev
Heb even op mijn HP-switch rechtstreeks geprobeerd, daar geen problemen... (lijkt het, maar ik herinner me ooit dat ik van mijn W7 desktop aan het schrijven was naar mijn NAS en dat ie aangaf dat ie vol zat, terwijl er like nog 4 TB vrij was...)
ik zie op de ftp config page van m'n TS-210 de optie om secure FTP aan te zetten. Als ik het aanzet krijg ik geen opties voor een extra poort ofzo.
Als ik dit aanzet als explicit kan ik m'n ftp pagina niet meer bereiken. Kan dit met de "normale" Windows 7 ftp client ?
Als ik dit aanzet als explicit kan ik m'n ftp pagina niet meer bereiken. Kan dit met de "normale" Windows 7 ftp client ?
Nieuw type QNAP TS-219p+ gereleased. Lijkt me wel een aardig exemplaar!
Ik heb nog twijfel tussen deze en de Synology 211.
De QNAP lijkt me beter door meer opties oa External SATA.jullie onafhankelijke mening in de QNAP hoek?
Ik heb nog twijfel tussen deze en de Synology 211.
De QNAP lijkt me beter door meer opties oa External SATA.jullie onafhankelijke mening in de QNAP hoek?
volgens mij heeft de QNAP ook meer geheugen toch? (even uit mijn hoofd)
tsja, ik ben een QNAP fan, dus ik onthoud me maar van advies
tsja, ik ben een QNAP fan, dus ik onthoud me maar van advies
QNAP en Synology komen van dezelfde firma.
Waarbij QNAP als A merk en Synology als B merk wordt gepositioneerd.
Abort, Retry, Quake ???
Kerel, je praat totale onzin. Ik ken Qnap en ze hebben niets met elkaar te maken. Als je dat soort uitspraken doet mag je eerst met bewijs komen...
Ik vroeg me vannacht na het lezen van die reactie ook al af waarom Synology, opgericht in 2000, in 2004 besloot om QNAP op te richten. Dus zocht ik verder en jawel, ik vond geen enkel bericht dat aZuL2001's reactie bevestigd.
ARME AOW’er
Als dit zo was dan had de menu structuur ook wel meer op elkaar geleken.... zelf heb ik een Qnap en een Collega van mij de Synology DS209+ en ziet er qua menu heel anders uit.aZuL2001 schreef op maandag 22 november 2010 @ 01:12:
Verwijderd
Wie kan mij helpen met de volgende vraag:
Ik heb een nieuwe QNAP 459 pro en wil daar graag een joomla site op hosten.
Alle installaties gedaan en het lijkt allemaal goed te werken totdat ik de website probeer
te open. Hij opend dan een standaard QNAP php file welke in de web directory staat...terwijl mijn
joomla site in /web/joomla directory staat. Kan ik ergens aanpassen dat de qnap webserver standaard
de folder van joomla pakt als website ?
Alle installaties gedaan en het lijkt allemaal goed te werken totdat ik de website probeer
te open. Hij opend dan een standaard QNAP php file welke in de web directory staat...terwijl mijn
joomla site in /web/joomla directory staat. Kan ik ergens aanpassen dat de qnap webserver standaard
aZuL2001 schreef op maandag 22 november 2010 @ 01:12:

Wat betreft je A en B merk, OK, ik heb een beter beeld bij Qnap als bij Synology, maar om ze nu van dezelfde stal te laten komen. Na-ah, en Synology is nu niet bepaald een "B-merk".
Zo even dezelfde vergelijking als Audi en VW... Buiten dat die twee idd van dezelfde stal komen, en bij het NAS-verhaal niet. (waarmee ik dus wil zeggen dat VW absoluut geen B-merk is)
Je kunt joomla toch in de root installeren? Maar misschien zou het met een htacces file of wat geklooi in de apache config wel moeten lukkenVerwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:00:
Wie kan mij helpen met de volgende vraag:
[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 22-11-2010 19:26 ]
Verwijderd
Nee dat joomla pakket welke op de nas geistalleerd wordt komt in een default directory te staan en is niet te wijzigenWebgnome schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:26:
[...]
Je kunt joomla toch in de root installeren? Maar misschien zou het met een htacces file of wat geklooi in de apache config wel moeten lukken
Je kan hem ook van de Joomla site downloaden en handmatig installeren dan kan je hem wel in de root plaatsen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 09:57:
[...]
Nee dat joomla pakket welke op de nas geistalleerd wordt komt in een default directory te staan en is niet te weizigen
sl1000 schreef op maandag 22 november 2010 @ 06:30:
Als je dat soort uitspraken doet mag je eerst met bewijs komen...
Oeps, my bad.Guardian Angel schreef op maandag 22 november 2010 @ 07:37:
Dus zocht ik verder en jawel, ik vond geen enkel bericht dat aZuL2001's reactie bevestigd.
Was iets wat ik van mijn leverancier had begrepen.
Blijkt geen enkele onderbouwing voor te zijn.
Abort, Retry, Quake ???
no problem, leveranciers roepen wel vaker gekke dingen
Is er een tweaker in Rijswijk/Den Haag/Delft of omstreken waarvan ik even een reserve sleuteltje voor de drive bay kan lenen? Ik moet een drive plaatsen maar ik heb geen sleutel en als ik ze bestel duurt dat nog even.
Heel erg bedankt!
Heel erg bedankt!
Waarom heb je ze op slot zitten dan? 
(Ik woon helaas te ver, sorry)
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik kreeg hem met de bays gesloten! Erg handigRoom42 schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:59:
Waarom heb je ze op slot zitten dan?
Heb vanmiddag maar even een extra drive tray gekocht en daar zitten sleutels bij. Heb ik gelijk een spare drive bay voor als ik ooit zo'n hendeltje afbreek ;-)
Helaas nog steeds geen zinnig antwoord gezien mbt de discussie Qnap vs Synology.
Ik heb zelf de 210j, maar wil wat snellers.
De 211 is erg interresant vanwege de prijs.
Ik was echter wel beneiuwd naar ervaringen met de Qnap, en dan niet eens qua performanca maar meer in gebruik.
Welke van de 2 is fijner te beheren?
En welke heeft meer mogelijkheden voor 3rd party plugins?
Ik begreep wel dat je voor de synology alle features krijgt ook op de goedkope modellen en dat er bij Qnap wel een verschil is.
Ik heb zelf de 210j, maar wil wat snellers.
De 211 is erg interresant vanwege de prijs.
Ik was echter wel beneiuwd naar ervaringen met de Qnap, en dan niet eens qua performanca maar meer in gebruik.
Welke van de 2 is fijner te beheren?
En welke heeft meer mogelijkheden voor 3rd party plugins?
Ik begreep wel dat je voor de synology alle features krijgt ook op de goedkope modellen en dat er bij Qnap wel een verschil is.
Je vraagt naar meningen (welke is fijner te bedienen) en info die je zelf vrij eenvoudig naast elkaar kunt zetten.
Daarnaast denk ik dat je in een QNAP topic waarschijnlijk een QNAP advies krijgt.
Daarnaast denk ik dat je in een QNAP topic waarschijnlijk een QNAP advies krijgt.
Abort, Retry, Quake ???
Dus je wilt een mening over welke GUI? Ik ken die van QNAP niet die van Synology maar uiteindelijk zal het elkaar weinig ontlopen (denk ik) en is het een kwestie van gewenning.
In reviews zal het e.e.a. wel te lezen en te zien zijn.
ARME AOW’er
Ik heb ook even geinvesteerd en ben nu de gelukkige bezitter van een qnap ts-439 pro II+. Wat een heerlijk apparaat zeg!
Hier ga ik vast veel plezier van hebben.
Ik heb hem nu met 2 x 2TB disken in RAID1, denk dat er later nog een 2TB disk bijkomt voor RAID5 en nog een losse disk voor wat spielerij ofzo.
Hier ga ik vast veel plezier van hebben.
Ik heb hem nu met 2 x 2TB disken in RAID1, denk dat er later nog een 2TB disk bijkomt voor RAID5 en nog een losse disk voor wat spielerij ofzo.
Ik heb een TS410 en kwam achter het volgende:
Als je je webserver en je fileserver open zet dan kan iedereen aanloggen via het guest/guest account. Het is dus belangrijk dat je in je folders de Guest Access Rights op "Deny access" zet (via de Administrator appliatie). De Public folder staat by default open, dit geldt volgens mij ook voor QMultimedia.
Verder zijn alle bestanden in de root van je QMultimedia zichtbaar via Multimedia Station (ook weer aanlogbaar via guest/guest), je moet aanloggen als admin op je Multimedia Station om gasttoegang te blokkeren in de overige folders.
Mwoa, zou je denken, wat is de kans dat iemand toevallig op mijn QNAPje terecht komt, maar met een handige search query via google kan je namelijk zo een QNAP vinden. Ook op IP adres. Kwaadwillenden kunnen zo alles wat niet specifiek op Deny Guest Access is gezet uitlezen of downloaden.
Probeer dus zelf eens aan te loggen als gast op de verschillende "Stations" en "Managers" via het hoofdscherm en dan zie je ook gelijk waar je nog zaken open hebt staan.
Als je je webserver en je fileserver open zet dan kan iedereen aanloggen via het guest/guest account. Het is dus belangrijk dat je in je folders de Guest Access Rights op "Deny access" zet (via de Administrator appliatie). De Public folder staat by default open, dit geldt volgens mij ook voor QMultimedia.
Verder zijn alle bestanden in de root van je QMultimedia zichtbaar via Multimedia Station (ook weer aanlogbaar via guest/guest), je moet aanloggen als admin op je Multimedia Station om gasttoegang te blokkeren in de overige folders.
Mwoa, zou je denken, wat is de kans dat iemand toevallig op mijn QNAPje terecht komt, maar met een handige search query via google kan je namelijk zo een QNAP vinden. Ook op IP adres. Kwaadwillenden kunnen zo alles wat niet specifiek op Deny Guest Access is gezet uitlezen of downloaden.
Probeer dus zelf eens aan te loggen als gast op de verschillende "Stations" en "Managers" via het hoofdscherm en dan zie je ook gelijk waar je nog zaken open hebt staan.
ik heb nooit iets speciaals ingesteld en guest heeft hier verder geen toegang tot gegevens?
Ben aan het twijfelen tussen Synology ds211 of een Qnap TS210.
Ik zie dat de Synology een Audio station en Photo station heeft waarmee je via internet eenvoudig foto's kunt bekijken en muziek kunt luisteren. Heeft de Qnap zoiets ook? Ik kan dat op de Qnap website niet echt vinden.
Ik zie dat de Synology een Audio station en Photo station heeft waarmee je via internet eenvoudig foto's kunt bekijken en muziek kunt luisteren. Heeft de Qnap zoiets ook? Ik kan dat op de Qnap website niet echt vinden.
Kijk dan hier eens http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=135 bij Multimedia StationZonekill schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:31:
Ben aan het twijfelen tussen Synology ds211 of een Qnap TS210.
Google is your friend
als je een x10 wilt zou ik je aanraden nog een weekje of 3 te wachten
Ik ben nu in het bezit van een Synology DS409+ en ben me aan het orienteren op iets snellers. Had al een Synology DS411+ gezien met Intel Atom, maar las toen dat die voorbij werd gestreefd door de QNap serie. Heb mn zinnen gezet op de TS-459Pro+.
Kan me namelijk soms geregeld irriteren aan de 30MB/s write speed van mn Synology en las al dat de 459Pro+ 80-90MB/s haalt, wat een stuk interessanter is, vooral bij het wegschrijven van veel files en het maken van TimeMachine backups van mn Macbook Pro en iMac. Is er nog iets wat ik moet weten over de 459Pro+ of is het gewoon een solid choice?
Doeleinden:
-RAID5 storage
-Filesharing (AFP + SMB)
-Sabnzbd+
-Timemachine
-Streamen naar mn POHD
Las dat er ook PS3 media server op kon, is de 459+ sterk genoeg om te transcoden naar bv mn iPad en iPhone?
Kan me namelijk soms geregeld irriteren aan de 30MB/s write speed van mn Synology en las al dat de 459Pro+ 80-90MB/s haalt, wat een stuk interessanter is, vooral bij het wegschrijven van veel files en het maken van TimeMachine backups van mn Macbook Pro en iMac. Is er nog iets wat ik moet weten over de 459Pro+ of is het gewoon een solid choice?
Doeleinden:
-RAID5 storage
-Filesharing (AFP + SMB)
-Sabnzbd+
-Timemachine
-Streamen naar mn POHD
Las dat er ook PS3 media server op kon, is de 459+ sterk genoeg om te transcoden naar bv mn iPad en iPhone?
Mijn 459pro+ haalt met grote writes over de 105mb/sec naar een 2disk raid-0 set. (smb vanuit windows 7)
Schrijven naar raid-5 zakt idd iets in omdat de parity softwarematig moet worden geregeld.
een x59pro+ is een echt werkpaard. ik heb er weinig over te klagen. gebruik een recente firmware (3.3.6) en GEEN WD consumer drives AUB.
Enige wat me irriteert is dat het een 4 threaded cpu is en dat unrarren maar op 1 thread gaat omdat unrar in tegenstelling tot 7zip geen multithreading support heeft, maar daar kan QNAP natuurlijk niets aan doen.
Voordeel is dan weer wel dat de 'NAP lekker blijft performen tijdens het unrarren, je kunt gerust een filmpje kijken bv.
Timemachine heb ik overigens geen ervaring mee.
Schrijven naar raid-5 zakt idd iets in omdat de parity softwarematig moet worden geregeld.
een x59pro+ is een echt werkpaard. ik heb er weinig over te klagen. gebruik een recente firmware (3.3.6) en GEEN WD consumer drives AUB.
Enige wat me irriteert is dat het een 4 threaded cpu is en dat unrarren maar op 1 thread gaat omdat unrar in tegenstelling tot 7zip geen multithreading support heeft, maar daar kan QNAP natuurlijk niets aan doen.
Voordeel is dan weer wel dat de 'NAP lekker blijft performen tijdens het unrarren, je kunt gerust een filmpje kijken bv.
[ Voor 3% gewijzigd door sl1000 op 16-12-2010 21:51 ]
What the fuck! Die account vind je zelfs nergens terug in user management, anders had ik die gedisabled... Alleen de public folder was beschikbaar bij mij, maar de guest had wel full accessAutCha schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:44:
Ik heb een TS410 en kwam achter het volgende:

Alles gaat hier toch via SSH-tunnel bij mij
[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 17-12-2010 11:20 ]
Thanks voor je reactie, ik ben van plan om er 4x 1.5TB Samsung F2 Ecogreens in te stoppen (zitten nu in mn Syno 409+), zou jij andere HDD's aanraden of...?sl1000 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:44:
Mijn 459pro+ haalt met grote writes over de 105mb/sec naar een 2disk raid-0 set. (smb vanuit windows 7)
die Samsungs zijn prima. niet een van de snelste, maar voor thuisgebruik imho prima.
ik heb 2x HD154UI in mijn TS-239 als raid1 set. die draait nu bijna 1,5 jaar 24/7 zonder een enkel probleem...
ik heb 2x HD154UI in mijn TS-239 als raid1 set. die draait nu bijna 1,5 jaar 24/7 zonder een enkel probleem...
Even een schaamteloze crosspost uit het grote NAS topic. Zie nu pas dat er een QNAP topic is 
Durf wel te stellen dat de firmware upgrade het probleem heeft opgelost. Kan geen toeval zijn geweest dat de rebuild nu wel goed ging, na zoveel keren reproduceerbaar falen op 99.9%
* UltraSub is weer happy
Jezus.. Heb me toch een gedonder met een QNAP TS-509 hier...
Vorig jaar december gekocht, met 5x WD15EADS in RAID5. Heeft een jaartje lekker gelopen, maar twee weken geleden dropped mdadm disk 1 uit de array. Wat gechecked, toen maar mdmadm --add gedaan. Na rebuild en bad block scan in orde. Week later, net toen ik dacht dat het een glitch was, dropped dezelfde disk er uit. Nieuwe besteld, maar toch maar een rebuild laten doen, welke ook goed ging. Een dag later knalt hij er weer uit, dus serieus verrotte disk, ook al zegt bad block scan alles in orde, en is de SMART status ook in orde.
Anyway, er waren wat problemen met het versturen van de vervangende disk, dus heb ik snel een (splinternieuwe) Samsung HD1541 er in gemikt, welke uiteindelijk netjes rebuilde en daarna een goede status had. Interessant detail, ik zag in de syslog een reboot staan, en daarna een nieuwe rebuild welke uiteindelijk goed was.
Nieuwe disk die ik had besteld komt maandag binnen, dus ik haal dinsdagochtend de Samsung er uit, en stop de nieuwe WD15EADS er weer in. Ding begint met rebuilden. 8 uur later, crash NAS, en opnieuw rebuilden na reboot. Ik ga het tracken en zie dat tijdens de rebuild op 99.9% met 0.0 minuten te gaan de NAS crashed (unexpected system shutdown). Read/write error op disk 1 (die is dus nieuw er in gezet).
/sbin/syslogd gestart, en nieuwe rebuild gestart met het handje, om zo te zien of het weer gebeurt, ook als we de scripts van QNAP er buiten laten (immers native mdadm commando's en geen GUI). Helaas gebeurt het weer, exact hetzelfde, en 0,0 niks te zien in /var/log/messages.
Om het continous rebuilden te stoppen heb ik maar een mdadm --fail en --remove gedaan.
Ondertussen is de RMA disk van WD onderweg. Die zal vandaag afgeleverd worden. Als die er is gaat die er in, en dan even duimen dat de nieuw bestelde disk (al op voorhand besteld dus geen RMA) toch een DOA was met teveel bad blocks.
Op internet kan ik redelijk vergelijkbare dingen vinden (wel heel weinig), en het lijkt er op dat ze allen hetzelfde probleem delen, namelijk bad blocks op de disk. Als dat zo zou zijn zou de vervanger vandaag uitsluitsel moeten kunnen bieden, maar ik maak me zorgen dat er nog ergens bad blocks zijn op de andere 4 disks, waar hij nu de parity vanaf moet berekenen. Aan de andere kant kan dat niet, want dan zouden er al meer failed moeten zijn met een read/write error.
Als dat ook niet werkt, zoek ik het in of hardware van de TS509, of firmware (3.2.4 build 0315T). Firmware upgraden hou ik sowieso al niet van, daarnaast zie ik geen issues mbt dit probleem in de release notes van opvolgende firmwares, en upgraden met een degraded array is ook niet echt lekker (als het al gaat).
Ik ben in ieder geval al mijn VM's offline aan het backuppen naar een workstation, foto's en videos waren al gerepliceerd naar een externe locatie. Zorgen voor een goede backup die zoveel mogelijk beslaat begint langzaamaan de veiligste optie te lijken, want ik zie het nog gebeuren dat ik de hele NAS opnieuw moet gaan inrichten.
Jaja, raid is geen backup.. kom daar aub niet mee aan want het is mijn vak
Er is nu eenmaal data die niet belangrijk genoeg is om routinely mee te nemen in backups, maar gewoon irritant is als je het kwijt bent. Geloof me, alles wat écht belangrijk is op die NAS, wordt in 3-voud gebackupped
/editWaar lees jij dat? Want ik zie alleen dat ze de EADS serie afraden.
De reden daarvoor is simpel, en speelde meer dan een jaar geleden. LCC, ofwel Load Cycle Count. Speelt bij mij niet, en is in nieuwere firmwares ook geen issue meer.
Anyway, met nieuwe disk ook zelfde probleem.
Ik ga toch maar eens firmware upgraden, met degraded array. Wat moet ik anders nog, van Qnap kan ik ook niets verwachten lees ik overal. Ik denk dat het een volledige herinrichting gaat worden
Als ik zie wat het ding bij mij nog doet, had ik hem net zo goed zelf kunnen bouwen. Ben ooit overgestapt van eigenbouw nas met mdadm omdat ik alles wilde consolideren en makkelijker te beheren. Nou... Had ik dat maar niet gedaan, dan had ik tenminste in de logs kunnen zien wat er gebeurt.
/edit
Firmware van 3.2.4 naar 3.3.6 geupgrade met een degraded array
Dat ging dan wel weer goed. Weer aan het rebuilden nu. Niet dat ik goede hoop heb, maar misschien crashed hij nu niet meer en geeft me wat meer informatie.
/edit 2
Dmesg zou wel de opgetreden bug moeten laten zien, maar das wat laat als de boel crashed natuurlijk he..
Dus maar even een quick-n-dirty loopje gebouwd, zo zou ik iets moeten kunnen zien achteraf:
while true; do sleep 5; date >> /persistent_location; /bin/dmesg -c >> /persistent_location; done
Durf wel te stellen dat de firmware upgrade het probleem heeft opgelost. Kan geen toeval zijn geweest dat de rebuild nu wel goed ging, na zoveel keren reproduceerbaar falen op 99.9%
* UltraSub is weer happy
[ Voor 56% gewijzigd door UltraSub op 17-12-2010 20:08 ]
Nieuwe versie van de Dropbox QPKG: http://forum.qnap.com/vie...t=25529&start=150#p166890
Gebruik je mijn Dropbox QPKG al, dan raad ik je sterk aan te upgraden, aangezien dropbox probeert de oude versie vanaf afstand automatisch te upgraden. Hierdoor loopt de ramdisk vol en kan de NAS crashen. Het nieuwe QPKG, is niet alleen de laatste verise maar redirect de upgrade directory ook naar de hardeschijf zodat de ramdisk niet meer vol kan lopen.
Gebruik je mijn Dropbox QPKG al, dan raad ik je sterk aan te upgraden, aangezien dropbox probeert de oude versie vanaf afstand automatisch te upgraden. Hierdoor loopt de ramdisk vol en kan de NAS crashen. Het nieuwe QPKG, is niet alleen de laatste verise maar redirect de upgrade directory ook naar de hardeschijf zodat de ramdisk niet meer vol kan lopen.
Ik ben echt aan het twijfelen tussen de DS211(+) en de QNAP TS-219P. Ik kan nergens iets vinden over het downloaden van nzb bestanden via de TS-219P+?
Kan hier ook gewoon sabnzb op geinstalleerd worden zodat ik netjes van buitenaf nzb's kan importeren?
Edit: gevonden!
Kan hier ook gewoon sabnzb op geinstalleerd worden zodat ik netjes van buitenaf nzb's kan importeren?
[ Voor 4% gewijzigd door Pedr0 op 20-12-2010 11:57 ]
Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112
Ik bouw de SABnzbd+ qpkg's. Over het algemeen is een update binnen een paar dagen na release op het het Qnap forum beschikbaar
kijk anders ook eens naar het SickBeard package. Een ideale aanvulling op SABnzbd.
Over de TS-219P+ kan ik sowieso niks vinden in de vorm van reviews ofzo. Ik ben erg geinteresseerd in dat ding maar twijlfel nog tussen die en een Synology DS211+. De DS211+ is bloedsnel maar over de TS-219P+ is die info gewoon niet te vinden.Pedr0 schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:52:
Ik kan nergens iets vinden over het downloaden van nzb bestanden via de TS-219P+?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Wat wil je precies weten? ik Kan het meeste wel opscharrelen denk ik...
Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe snel dat ding vergeleken is met een Synology DS211/DS211+. Qua hardware ontlopen ze elkaar niet veel, maar de Synology's zijn vaak toch wel een stukje rapper dan de vergelijkbare QNAPs.sl1000 schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:00:
Wat wil je precies weten? ik Kan het meeste wel opscharrelen denk ik...
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Wat wil je weten:Pedr0 schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:52:
Ik ben echt aan het twijfelen tussen de DS211(+) en de QNAP TS-219P. Ik kan nergens iets vinden over het downloaden van nzb bestanden via de TS-219P+?
Ik heb ook gewacht op de 211+, maar ben uiteindelijk voor de Qnap 219P+ gegaan.
Stevige behuizing, prima software en vooral lekker snel. (write +/-45 MB read boven de 100MB.sec in raid1).
Los daarvan heb ik de prestaties van de 211+ nu gezien, maar dat is volgens mij niet heel erg verbeterd tov de 211. Ook zit er op de 211 geen WOL en External SATA .
NZB kan met QNAP mbv NZBget en SABNZbdplus, beide te installeren dmv QPKG.
De 219P+ zou een write van ruim boven de 50MB/sec moeten kunnen halen hoor...
Ik zal QNAP even vragen of ze al een testrapport hebben teruggekregen van een onafhankelijke website (smallnetbuilder.com bv). hun eigen chart kun je hier vinden: http://www.qnap.com/image...n/Comparison_2BayNAS.html
als je de test uitvoert op basis van een JBOD systeem met een rappe disk zou je deze waardes ook moeten kunnen krijgen, in raid1 zal het ietsje minder zijn ivm het berekenen van de parity.
Ik zal QNAP even vragen of ze al een testrapport hebben teruggekregen van een onafhankelijke website (smallnetbuilder.com bv). hun eigen chart kun je hier vinden: http://www.qnap.com/image...n/Comparison_2BayNAS.html
als je de test uitvoert op basis van een JBOD systeem met een rappe disk zou je deze waardes ook moeten kunnen krijgen, in raid1 zal het ietsje minder zijn ivm het berekenen van de parity.
Thanks, ik heb de knoop doorgehakt en ga voor de QNAPsl1000 schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:45:
De 219P+ zou een write van ruim boven de 50MB/sec moeten kunnen halen hoor...
super
weer een happy 'NAPper erbij 
als ik je ergens mee kan helpen, gewoon even een gil geven. Ik bouw voornamelijk de QPKG's van de QNAP maar ken de systemen ook van binnen en van buiten...

als ik je ergens mee kan helpen, gewoon even een gil geven. Ik bouw voornamelijk de QPKG's van de QNAP maar ken de systemen ook van binnen en van buiten...
Bedankt, maar zal wel lukken
Nu alleen nog even nadenken of ik er een 2TB schijf bij koop (heb er al eentje) of meteen 2 keer 3TB koop. 700 euro voor het kastje met 2 schijven van 3TB is wel meteen een schep geld.
veel te duur joh, beter nu 2x een 2tb kopen en straks 2x 3tb als het nodig mocht zijn. je kunt upgraden zonder downtime...
oh en koop GEEEEN WD greens of blacks....
Ze ondersteunen officieel geen RAID, maar heel veel mensen gebruiken ze gewoon zonder problemen in RAID1sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 00:16:
Ja, zonder onderbouwing kun je weinig met zo'n statement
een en al gezeik op QNAP's en SYNOLOGY's ook Thecus raad ze af.
ze zijn traag zonder opgaaf van reden, bevriezen voor 2 minuten, worden uit raidsets gemieterd, parkeren hun koppen te snel, etc.
Ik zou ze voor geen goud kopen. ook geen Seagates trouwens. Hitachi en Samsung doen het goed op het moment.
(Samsungs zijn nog koeler als de WD's ook) de 204iu's hebben mogelijk echter wel een firmware update nodig, mocht je ze aanschaffen.
ze zijn traag zonder opgaaf van reden, bevriezen voor 2 minuten, worden uit raidsets gemieterd, parkeren hun koppen te snel, etc.
Ik zou ze voor geen goud kopen. ook geen Seagates trouwens. Hitachi en Samsung doen het goed op het moment.
(Samsungs zijn nog koeler als de WD's ook) de 204iu's hebben mogelijk echter wel een firmware update nodig, mocht je ze aanschaffen.
UltraSub in "[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic"sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 00:22:
een en al gezeik op QNAP's en SYNOLOGY's ook Thecus raad ze af.
Ik ga mee met UltraSub, hier geen problemen met mijn Qnap TS 439 Pro II icm pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB
Mijn Qnap 219P+ draait hier met twee maal Samsung HD204UI in Raid1, draait gewoon prima.
[ Voor 4% gewijzigd door despijker op 21-12-2010 09:30 ]
Samsung:
HD204UI draait ook prima, maar er is een theoretisch kans op data verlies, waarvoor een patch is uitgebracht door Samsung: http://sourceforge.net/ap...wiki/SamsungF4EGBadBlocks
fix kun je hier downloaden: http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=386
Seagate:
Seagates op QNAP's compatability list zouden prima moeten werken, Maar het feit dat ik veel problemen lees over de Seagates op hun supportforums heeft me nogal wat koud water vrees gegeven. 'k zette het ook als een persoonlijke mening neer niet als een feit.
WD's:
Ik ben het niet met Ultrasub eens. TLER is niet meer aan te zetten op de nieuwere WD-green drives, daarnaast zijn er problemen geconstateerd welke niet te herleiden zijn naar TLER of IDLE, maar ik heb geen zin in een welles nietes discussie, Google gewoon en zie de officiele supportlijst van QNAP (http://qnap.com/pro_compatibility.asp).
Verder moet ieder voor zichzelf maar beslissen wat je gelooft en wat niet. Ik koop ze iig niet, Een ander is vrij te doen en laten wat hij/zij wil...
HD204UI draait ook prima, maar er is een theoretisch kans op data verlies, waarvoor een patch is uitgebracht door Samsung: http://sourceforge.net/ap...wiki/SamsungF4EGBadBlocks
fix kun je hier downloaden: http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=386
Seagate:
Seagates op QNAP's compatability list zouden prima moeten werken, Maar het feit dat ik veel problemen lees over de Seagates op hun supportforums heeft me nogal wat koud water vrees gegeven. 'k zette het ook als een persoonlijke mening neer niet als een feit.
WD's:
Ik ben het niet met Ultrasub eens. TLER is niet meer aan te zetten op de nieuwere WD-green drives, daarnaast zijn er problemen geconstateerd welke niet te herleiden zijn naar TLER of IDLE, maar ik heb geen zin in een welles nietes discussie, Google gewoon en zie de officiele supportlijst van QNAP (http://qnap.com/pro_compatibility.asp).
Verder moet ieder voor zichzelf maar beslissen wat je gelooft en wat niet. Ik koop ze iig niet, Een ander is vrij te doen en laten wat hij/zij wil...
[ Voor 10% gewijzigd door sl1000 op 21-12-2010 10:05 ]
Ik heb sinds een tijdje het probleem dat mijn schijven ( 4 stuks ) niet meer in standby willen. In de resources staat dat het smbd proces maar liefst 19% processor verbruikt. Heeft iemand dit probleem al eens gehad? Hoe kan ik dat proces (samba?) restarten zonder de zooi te slopen?
Vwb TLER heb je gelijk, ik zie nu ook dat WD die functie actief heeft uitgefaseerd bij nieuwe drives. Puur om de klant te laten kiezen voor de duurdere disks, want de techniek is hetzelfde. Maar zo ongeveer iedere disk heeft wel problemen als je goed zoekt. Feit is gewoon dat RAID staat voor Redundant Array of Inexpensive Disks. Hou dat dan ook zo. Het is gemaakt voor een drive failure. Kan mij weinig bommen als ik een drive moet RMA'en. Zorg gewoon dat je een spare hebt liggen, of er een hebt geconfigureerd als hotspare. Enige wat ik wel ga doen bij een volgende setup, is kiezen voor RAID6 met hotspare.sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 10:02:
WD's:
Verder heb ik ook geen zin in een welles/nietes discussie, enige wat ik weet is dat ik thuis 5 drives, en in omgevingen om me heen bij vrienden/familie nog eens 10 green drives heb lopen, probleemloos. Ja, ze zullen best sneuvelen na een jaar, maar dat noemen we garantie. Het scheelt wel een bom duiten t.o.v. enterprise disks. En trust me, als ik zie wat uitval is aan SATA in onze productie omgevingen op mijn werk, valt je ook niks meer in. En ja, dat zijn enterprise drives. Maar daar is RAID voor uitgevonden. Het is en blijft een opgeklopt verhaal. Enige wat echt belangrijk is, is dat je geen firmware issues hebt gecombineerd met de hardware van je QNAP.
Wat ik bedoel is, je hebt zeker een punt. Maar het wordt vaak gigantisch overtrokken op internet door mensen die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn.
Met ssh inloggen op je NAS en dan:Webgnome schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 10:56:
Ik heb sinds een tijdje het probleem dat mijn schijven ( 4 stuks ) niet meer in standby willen. In de resources staat dat het smbd proces maar liefst 19% processor verbruikt. Heeft iemand dit probleem al eens gehad? Hoe kan ik dat proces (samba?) restarten zonder de zooi te slopen?
code:
1
| /etc/init.d/smb.sh restart |
[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 21-12-2010 11:00 ]
Ultrasub: mee eens dat enterprise drives overtrokken zijn in bijna alle gevallen. ik verwacht van een gewone hdd echter wel een normale probleemloze werking voor 98 van de 100 schijven die ik koop. WD greens geven voor de nieuwere firmware versies echter veel vaker problemen (voornamelijk) in raid-setups. daarnaast geven de EADS weer meer problemen dan de EARS. Mits goed aligned lijken de EARS ok, maar ook dat lijkt weer sterk te wisselen per firmware versie waarmee ze worden gereleased. Ik denk dat dit wispelturige karakter per firmware versie de reden is dat veel fabrikanten ze in hun geheel op de unsupported lijst hebben gezet. het is ondoenlijk om ze te moeten hertesten en een lijst bij te houden per firmware release.
Weet er iemand wat van bestandsrechten (755; 766 etc) op een QNAP?
Ik heb namelijk een:
Het gebeurde op een gegeven moment vaak dat ik op mijn PC de mappen van de betreffende films wel zag, maar ze leeg leken. Op de O!Play kon ik ze dan wel afspelen. Via de webinterface van de filemanager zie ik alle bestanden altijd (ongeacht de bestandsrechten). Iemand tipte me dat het probleem in de bestandsrechten zat, dus heb ik via de webinterface alle bestanden in mijn map "films" op 777 gezet, maar dan zijn ze niet op beide apparaten (PC en O!Play) zichtbaar.
Doordat mijn muziek nog wel op beide zichtbaar was, ben ik erachter gekomen dat mappen 755 rechten moeten hebben en de bestanden daarin 766 rechten opdat ik alles op beide apparaten kan zien. Nu kan ik natuurlijk alles handmatig weer zo instellen, maar dat biedt waarschijnlijk geen oplossing voor de toekomst.
Dat dit niet standaard goed gaat snap ik niet helemaal. Ik las gisteren hier dat het kan zijn dat apache (weet niet of dat draait op een Qnap?) wellicht geen eigenaar meer is van sommige bestanden?
Lang verhaal kort:
Is er iets wat ik kan doen dat ervoor zorgt dat alle mappen en bestanden weer default rechten krijgen toegekend?
Ik heb namelijk een:
- Qnap TS209-II (2x1,5Tb Seagate in raid 1)
- PC (windows 7 x64
- Asus O!Play HDP-r1
Het gebeurde op een gegeven moment vaak dat ik op mijn PC de mappen van de betreffende films wel zag, maar ze leeg leken. Op de O!Play kon ik ze dan wel afspelen. Via de webinterface van de filemanager zie ik alle bestanden altijd (ongeacht de bestandsrechten). Iemand tipte me dat het probleem in de bestandsrechten zat, dus heb ik via de webinterface alle bestanden in mijn map "films" op 777 gezet, maar dan zijn ze niet op beide apparaten (PC en O!Play) zichtbaar.
Doordat mijn muziek nog wel op beide zichtbaar was, ben ik erachter gekomen dat mappen 755 rechten moeten hebben en de bestanden daarin 766 rechten opdat ik alles op beide apparaten kan zien. Nu kan ik natuurlijk alles handmatig weer zo instellen, maar dat biedt waarschijnlijk geen oplossing voor de toekomst.
Dat dit niet standaard goed gaat snap ik niet helemaal. Ik las gisteren hier dat het kan zijn dat apache (weet niet of dat draait op een Qnap?) wellicht geen eigenaar meer is van sommige bestanden?
Lang verhaal kort:
Is er iets wat ik kan doen dat ervoor zorgt dat alle mappen en bestanden weer default rechten krijgen toegekend?
@Purno: leesvoer -> http://forum.qnapclub.be/...&p=2020&hilit=chmod#p2018
Hey SL1000. Ik zie dat je in dat forum ook de oplossing hebt geboden? Dankjewel. Ik zal er eens mee aan de slag, hoewel ik niet zo thuis ben in Linux... 
Maar wat ik me ook afvraag: Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je zoiets moet uitvoeren om je bestanden beschikbaar te krijgen op diverse PC's of mediaspelers. Er vanuitgaande dat de "standaard" instellingen wel functioneren, zou ik het liefst die instellingen terugzetten.
Ik zie namelijk dat er ook "verborgen" of systeembestanden in diverse mappen staan met nog andere eigenaren en rechten. Als ik batchmatig de rechten van alle bestanden en mappen overschrijf, worden die ook zichtbaar...
Maar wat ik me ook afvraag: Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat je zoiets moet uitvoeren om je bestanden beschikbaar te krijgen op diverse PC's of mediaspelers. Er vanuitgaande dat de "standaard" instellingen wel functioneren, zou ik het liefst die instellingen terugzetten.
Ik zie namelijk dat er ook "verborgen" of systeembestanden in diverse mappen staan met nog andere eigenaren en rechten. Als ik batchmatig de rechten van alle bestanden en mappen overschrijf, worden die ook zichtbaar...
- Waar is het fout gegaan?
- Kan ik de oorspronkelijke instellingen (t.b.v. bestandsrechten en eigenaren) terugzetten en toepassen op alle bestaande bestanden?
Altijd lastig om op afstand iets te zeggen, maar het is denk ik fout gegaan doordat je zelf waarden bent gaan aanpassen. Over het algemeen moet je geen rechten hoeven aanpassen. Ik denk dat je PC niet met admin rechten connecteert maar met guest rechten. Guest heeft dan te weinig rechten om te kunnen zien wat er staat.
door het laatste cijfer van de drie aan te passen naar 7 geef je "andere" gebruikers dan de eigenaar of de groep ook alle rechten, waardoor de informatie zichtbaar wordt. Dit is niet zo heel veilig.
beter is het om guest rechten uit te schakelen in de QNAP en de shares middels een user met voldoende rechten te connecteren. Dat gaat automatisch als je de gebruikersnaam op de pc ook aanmaakt op de qnap, met een identiek wachtwoord. deze gebruiker kun je lid maken van de admin group en moet je daarnaast read/write rechten geven op alle shares.
ps. er is geen knop om de rechten terug te zetten nadat je ze hebt aangepast. vandaar het scriptje dat ik heb gepost op het andere forum
leesvoer over rechten binnen linux (mocht bovenstaande onlogisch klinken): http://nl.wikibooks.org/w..._terminal#Bestandsrechten
door het laatste cijfer van de drie aan te passen naar 7 geef je "andere" gebruikers dan de eigenaar of de groep ook alle rechten, waardoor de informatie zichtbaar wordt. Dit is niet zo heel veilig.
beter is het om guest rechten uit te schakelen in de QNAP en de shares middels een user met voldoende rechten te connecteren. Dat gaat automatisch als je de gebruikersnaam op de pc ook aanmaakt op de qnap, met een identiek wachtwoord. deze gebruiker kun je lid maken van de admin group en moet je daarnaast read/write rechten geven op alle shares.
ps. er is geen knop om de rechten terug te zetten nadat je ze hebt aangepast. vandaar het scriptje dat ik heb gepost op het andere forum
leesvoer over rechten binnen linux (mocht bovenstaande onlogisch klinken): http://nl.wikibooks.org/w..._terminal#Bestandsrechten
[ Voor 14% gewijzigd door sl1000 op 21-12-2010 18:04 ]
Mijn TS 109 heb ik nu ruim 9 maanden toen was dit Qnap topic helaas nog niet actief. Mijn zoektocht naar een geschikte NAS-oplossing heb ik gedocumenteerd in een topic:
Overwegingen van een NAS-beginner
Inmiddels zit er een 2TB disk in deze fanless NAS en ook het downloaden van NZB gaat geweldig. Deze overjarighe NAS was echt een koopje en ik heb eigenlijk niet meer nodig. Technisch lijkt me de TS239 erg leuk maar voor gewoon gebruik is dat denk ik overkill. Films en series bekijk ik via een WD Live media player en dat gaat uitstekend.
Heb een esata externe disk bay gekocht en deze kun je in Raid 1 koppelen aan de TS. De capaciteit moet dan wel hetzelfde zijn als de interne disk, dus ik ga nog een extra disk kopen en dan heb ik in fijte ook een 2bay NAS toch?
Overwegingen van een NAS-beginner
Inmiddels zit er een 2TB disk in deze fanless NAS en ook het downloaden van NZB gaat geweldig. Deze overjarighe NAS was echt een koopje en ik heb eigenlijk niet meer nodig. Technisch lijkt me de TS239 erg leuk maar voor gewoon gebruik is dat denk ik overkill. Films en series bekijk ik via een WD Live media player en dat gaat uitstekend.
Heb een esata externe disk bay gekocht en deze kun je in Raid 1 koppelen aan de TS. De capaciteit moet dan wel hetzelfde zijn als de interne disk, dus ik ga nog een extra disk kopen en dan heb ik in fijte ook een 2bay NAS toch?
Ik zit te twijfelen tussen de TS-419P+ en de TS439 Pro II.
Wat prijs betreft is de 419 wel leuk, alleen vraag ik me af of hij dat kan wat ik wil.
Wat ik wil doen is de volgende:
1. Video streaming naar me PS3.
2. Met SABNZBD downloaden, repareren en uitpakken (als dat te doen is, anders moet ik het via mijn pc doen)
3. Website hosten op me NAS
En natuurlijk als backup en opslag gebruiken.
Wat prijs betreft is de 419 wel leuk, alleen vraag ik me af of hij dat kan wat ik wil.
Wat ik wil doen is de volgende:
1. Video streaming naar me PS3.
2. Met SABNZBD downloaden, repareren en uitpakken (als dat te doen is, anders moet ik het via mijn pc doen)
3. Website hosten op me NAS
En natuurlijk als backup en opslag gebruiken.
PS5 User ;-) ...
Met de 1e nas kun je dat allemaal doen, maar als je het tegelijkertijd doet en sab is bezig met unrarren, dan heb je kans dat het streamen gaat hikken. De 2e nas heeft meerdere cores, waardoor dat niet optreed.
Ansich is de 419p+ best wel een snel beestje, Hij heeft alleen geen multicore cpu.
Ansich is de 419p+ best wel een snel beestje, Hij heeft alleen geen multicore cpu.
Duidelijk, ik zal toch niet tegelijkertijd en unrarren en streamen... Dat hoef ik nu op me server ook niet te doen. Dan merk je het ook....sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:46:
Met de 1e nas kun je dat allemaal doen, maar als je het tegelijkertijd doet en sab is bezig met unrarren, dan heb je kans dat het streamen gaat hikken. De 2e nas heeft meerdere cores, waardoor dat niet optreed.
Maar dan denk ik dat ik voor de prijs voor de 419P ga.
Thnks...
PS5 User ;-) ...
firmware is qua features identiek over de verschillende series die QNAP verkoopt. Kort door de bocht zit het enige verschil in de performance en qpkg ondersteuning. (er zijn meer qpkg's voor intel dan voor arm)
Ik zie dat je hem ook als mailserver kan gebruiken.. Hoe is dat in gebruik. Werkt dat een beetje..sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:40:
firmware is qua features identiek over de verschillende series die QNAP verkoopt. Kort door de bocht zit het enige verschil in de performance en qpkg ondersteuning. (er zijn meer qpkg's voor intel dan voor arm)
Dan zou ik eventueel ook mijn mailserver kunnen vervangen..
[ Voor 9% gewijzigd door supernova op 21-12-2010 22:43 ]
PS5 User ;-) ...
klopt, je kunt xdove installeren. ik gebruik xdove nu als mailserver voor een van mijn domeinen. tevens geconfigureerd om mail van mijn andere accounts op te halen. babbel er tegen via mapi vanuit outlook. werkt prima
Xdove is wel even puzzelen om werkend te krijgen. Ook het versturen is een uitdaging omdat de meeste thuis IP-adressen als spam adressen worden gezien en worden geweerd door de grotere mail providers.
ik verstuur daarom maar via de mailserver van mijn provider, maar dat werkt niet helemaal ideaal.
maar enfin als je je eigen mailserver draait, zul je tegen dezelfde issues zijn aangelopen denk ik, daar dat niet mailserver specifiek is.
Xdove is wel even puzzelen om werkend te krijgen. Ook het versturen is een uitdaging omdat de meeste thuis IP-adressen als spam adressen worden gezien en worden geweerd door de grotere mail providers.
ik verstuur daarom maar via de mailserver van mijn provider, maar dat werkt niet helemaal ideaal.
maar enfin als je je eigen mailserver draait, zul je tegen dezelfde issues zijn aangelopen denk ik, daar dat niet mailserver specifiek is.
Dit is vreemd:
Om zeker te weten dat ik niet met een Guest account inlog (op samba) heb ik een account gemaakt onder mijn eigen naam met wachtwoord en het wachtwoord van de admin account veranderd. Bij het opnieuw aanmelden krijg ik de melding dat er geen toegang tot de shares is, dus ik log in met mijn nieuwe account: Paul.
Ik heb bijvoorbeeld een share "fotos" Daarvan heb ik ooit al alle rechten (middels de webinterface) veranderd naar 766. Ik zie op mijn PC (aangemeld als "Paul") in die share alle mappen staan, maar als ik ze open, lijken ze leeg.
Echter heb ik onlangs (nadat ik handmatig alle rechten overruled had) nieuwe foto's van mijn camera in een mapje Sinterklaas 2010 (op de share "fotos" gezet). De map en inhoud hebben volgens de webinterface ook allemaal 766 rechten, maar die zie ik wel!
De "Paul" account is lid van de groep administrators.
De foto's waarvan ik de orientatie (liggend / staand) heb veranderd in (Windows photo viewer) hebben als owner Paul i.p.v. admin.
Ik snap het niet meer...
Om zeker te weten dat ik niet met een Guest account inlog (op samba) heb ik een account gemaakt onder mijn eigen naam met wachtwoord en het wachtwoord van de admin account veranderd. Bij het opnieuw aanmelden krijg ik de melding dat er geen toegang tot de shares is, dus ik log in met mijn nieuwe account: Paul.
Ik heb bijvoorbeeld een share "fotos" Daarvan heb ik ooit al alle rechten (middels de webinterface) veranderd naar 766. Ik zie op mijn PC (aangemeld als "Paul") in die share alle mappen staan, maar als ik ze open, lijken ze leeg.
Echter heb ik onlangs (nadat ik handmatig alle rechten overruled had) nieuwe foto's van mijn camera in een mapje Sinterklaas 2010 (op de share "fotos" gezet). De map en inhoud hebben volgens de webinterface ook allemaal 766 rechten, maar die zie ik wel!
De "Paul" account is lid van de groep administrators.
De foto's waarvan ik de orientatie (liggend / staand) heb veranderd in (Windows photo viewer) hebben als owner Paul i.p.v. admin.
Ik snap het niet meer...
Bedankt voor je antwoorden, hier kan ik wat mee..sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:11:
klopt, je kunt xdove installeren. ik gebruik xdove nu als mailserver voor een van mijn domeinen. tevens geconfigureerd om mail van mijn andere accounts op te halen. babbel er tegen via mapi vanuit outlook. werkt prima
Wat betreft mijn huidige mailserver, dat draaide meteen als een trein... (gebruik Exchange 2010). Maar ook ik verstuur via mijn provider (Ziggo). Maar goed, dat hoort hier niet thuis.
Nu nog even mijn vrouwtje overtuigen..

PS5 User ;-) ...
Idem. Ik heb er 5 in een TS509Pro zitten en werkt als een tierelier! (Nu hopen dat ze blijven werkenHyperBart schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:16:
Ik ga mee met UltraSub, hier geen problemen met mijn Qnap TS 439 Pro II icm pricewatch: Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB
Ik heb een 509Pro met Celeron 1.6Ghz (dus single core) en 4Gb mem. Sabnzbd download + een unrar + 2 HD streams tegelijk naar clients en geen haperingen! Ik denk dat je HDD's ook wel een belangrijke factor zullen zijn.sl1000 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:46:
iemand ervaring met
op de site e.d. niet direct kunnen zien wat de max storage capacity is van dat ding... of is het gewoon de max capacity op dit moment?QNAP Turbo Station TS-439 Pro II
Die van de 439 Pro II (heb 'm zelf ook) is volgens mij 8TB...
heeft die geen hyperthreading?Spais schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:13:
[...]
Ik heb een 509Pro met Celeron 1.6Ghz (dus single core) en 4Gb mem. Sabnzbd download + een unrar + 2 HD streams tegelijk naar clients en geen haperingen! Ik denk dat je HDD's ook wel een belangrijke factor zullen zijn.
Op dit moment zijn 2tb schijven de grootst ondersteunde, maar de hitachi 3tb wordt op dit moment getest,Dutch2007 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 16:31:
iemand ervaring met
[...]
op de site e.d. niet direct kunnen zien wat de max storage capacity is van dat ding... of is het gewoon de max capacity op dit moment?
binnenkort wordt er dus intern 12tb ondersteund en dan kun je via esata nog 2 schijven aansluiten.
Eerste testje via een AFP mount naar een TS-219P+: 60MB/s lezen
Gewoon CAT5 kabel over een redelijke afstand met 2 switches ertussen. Dik tevreden met de performance zonder iets gesleuteld te hebben 
edit: Op de een of andere manier gaat het via de OS X finder sneller dan via de command line, en nu haal ik 95MB/s
edit: Op de een of andere manier gaat het via de OS X finder sneller dan via de command line, en nu haal ik 95MB/s

[ Voor 23% gewijzigd door Exirion op 24-12-2010 01:24 ]
mooi spul he 
nu het officieel op het QNAP forum is geplaatst, kan ik dit nieuwtje ook wel posten:
<noujah als het van het qnap forum is verwijderd moet ik mijn nieuwtje hier ook maar weer intrekken>
nu het officieel op het QNAP forum is geplaatst, kan ik dit nieuwtje ook wel posten:
<noujah als het van het qnap forum is verwijderd moet ik mijn nieuwtje hier ook maar weer intrekken>
[ Voor 54% gewijzigd door sl1000 op 29-12-2010 08:27 ]
Met welk programma (plugin) kan ik de bestanden op mijn QNAP op mijn PS3 benaderen? Voor de pc is er PS3 Media Server maar ik verwacht dat er ook zoiets voor de QNAP beschikbaar moet zijn? Ik kan het alleen niet vinden...
Als het goed is kun je ze benaderen via twonkymedia. Zo niet zul je ze om moeten zetten met bijv. mkv2vob. (doe ik meestal , werkt goed en nagenoeg geen kwaliteitsverlies )hemiparo schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:11:
Met welk programma (plugin) kan ik de bestanden op mijn QNAP op mijn PS3 benaderen? Voor de pc is er PS3 Media Server maar ik verwacht dat er ook zoiets voor de QNAP beschikbaar moet zijn? Ik kan het alleen niet vinden...
Oeps... Snap er eerlijk gezegd niet heel veel van. Op de pc is het installeren van de software voldoende om de server op de PS3 in beeld te krijgen. Is dat met Twonkymedia ook? De pagina hierboven heb ik bekeken maar weet niet goed wat ermee te doen...
@Hemiparo: sorry ik dacht dat je slechts opzoek was naar de installatiemethode voor de PS3 player. Twonky kun je het beste als een qpkg installeren. je schakelt de interne (verouderde) UPNP media server uit en installeert het qpkg in de zipfile:
[Download]
ARM (x09 series) [TS-109/ 209/ 409/ 409U]
ARM (x19 series) [TS-110/ 119/ 210/ 219/ 219P/ 410/ 419P/ 419U / x19P+]
Intel x86 [TS-x39 series/ x59 Series/ 509/ 809/ 809U-RP/ SS-439/ 839 / x59 Pro+]
na het installeren even op enable klikken om 'm in te schakelen. daarna kun je kijken of het werkt voor je PS3
[Download]
ARM (x09 series) [TS-109/ 209/ 409/ 409U]
ARM (x19 series) [TS-110/ 119/ 210/ 219/ 219P/ 410/ 419P/ 419U / x19P+]
Intel x86 [TS-x39 series/ x59 Series/ 509/ 809/ 809U-RP/ SS-439/ 839 / x59 Pro+]
na het installeren even op enable klikken om 'm in te schakelen. daarna kun je kijken of het werkt voor je PS3
[ Voor 4% gewijzigd door sl1000 op 24-12-2010 16:39 ]
Maak niet uit... een beetje eigen doen kan ook geen kwaad... dus... ik heb de Twonky plugin gedownload en... het werkte direct. Kan het kloppen dat het synchroniseren wel een tijdje duurt? Maar kan het gesynchroniseerde idd direct benaderen via mijn PS3. Thanks!
Weird... gisteren werkte het meteen en nu alles gesynchroniseerd is krijg ik een foutmelding als ik via de PS3 de media wil benaderen: DLNA Protocol Error 7522. Op internet kan ik veel vinden over een probleem met de groote van de totale bestanden maar geen oplossing...
(of kan ik dit beter in een PS3 forum plaatsen?)
(of kan ik dit beter in een PS3 forum plaatsen?)
wist niet eens dat er zo'n actief topic was voor Qnap hier
onlangs mijn 410TN eruit gedonderd en vervangen door een 459 pro+. moet nog review schrijven en loop nog te kloten om de 2 lans goed te krijgen maar goed. schrijf en read performance ben ik erg happy over. wel vaag vind ik dat ik in me interface 4 cores zie ipv 2 wat ik met een c2d zou verwachten
. lees ik nou dat memory te upgraden is? niet dat ik dat nodig heb. Draai nu xenserver met 4 vm's op de qnap en draait als een zonnetje. komen binnenkort nog meer vm's op de qnap te draaien welke 24/7 draait.
1. welke problemen heb je met je nics?
2. je ziet geen vier cores, maar vier threads
Het is een dual core cpu met hyperthreading is, dus je hebt 4 threads 
3. jup memory is te upgraden op de 459 Pro+, deze heeft aan buitenzijde van de print een extra slot voor een dimmetje. De vraag is of je het nodig hebt, als je verder geen applicaties draait.
Ik heb een iets ander broertje van de 459pro+ en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.
Welke disken heb je er in gestoken? en hoe connect je naar Xenserver? ISCSI?
2. je ziet geen vier cores, maar vier threads
3. jup memory is te upgraden op de 459 Pro+, deze heeft aan buitenzijde van de print een extra slot voor een dimmetje. De vraag is of je het nodig hebt, als je verder geen applicaties draait.
Ik heb een iets ander broertje van de 459pro+ en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.
Welke disken heb je er in gestoken? en hoe connect je naar Xenserver? ISCSI?
het probleem dat ik met de nics heb dat ik ze eigenlijk wil teamen om hogere throughput te krijgen.
Schijven die erin zitten zijn samsung HD103SI 1AG0
Xenserver heeft inderdaad met iscsi een lun op de qnap van 800gb momenteel. er draaien nu 5 vm's op en die zijn gekoppeld aan een HP DC7900 workstation c2q met 8 gb mem erin. Dit alles draait als een zonnetje. ik heb de nics nu in xor mode staan. zover ik begrepen heb zouden ze sort of teaming moeten doen.
Schijven die erin zitten zijn samsung HD103SI 1AG0
Xenserver heeft inderdaad met iscsi een lun op de qnap van 800gb momenteel. er draaien nu 5 vm's op en die zijn gekoppeld aan een HP DC7900 workstation c2q met 8 gb mem erin. Dit alles draait als een zonnetje. ik heb de nics nu in xor mode staan. zover ik begrepen heb zouden ze sort of teaming moeten doen.
verwacht geen hogere troughput als je vanaf 1 normale pc connect. teaming is ontworpen om de load te balancen vanaf meerdere pc's of met wat tweaken hooguit vanaf meerdere sessies. elke sessie/mac/ip zal dan over een van de twee kabels lopen. je hebt daarvoor echter wel een managed switch nodig die 802.3ad teaming support. over het algemeen is het in een thuis situatie niet de moeite.
Balance XOR vereist al een switch die daar mee weet om te gaan.
ik kan heel deep down nitty gritty hier op ingaan maar laat het maar even bij bovenstaande versimpeling van de waarheid.
wat voor switch gebruik je voor de ontsluiting van je QNAP?
Balance XOR vereist al een switch die daar mee weet om te gaan.
ik kan heel deep down nitty gritty hier op ingaan maar laat het maar even bij bovenstaande versimpeling van de waarheid.
wat voor switch gebruik je voor de ontsluiting van je QNAP?
ding zit aan een draytek vigor 2130N dus ik krijg alleen loadballancing en geen hogere throughput. is ook niet erg gaat rap genoeg nu
Wauw, een hele dure 2e kerstavond voor mij dit keer haha. Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en een Qnap TS-210 besteld samen met 2 samsung green schijven van 2Tb. Ze worden in de winkel gemonteerd en naar de nieuwste firmware geupdated. (winkel: wifimedia)
Mijn collega (systeem beheerder) was erg te spreken over de Qnap NAS zowel op de zaak als prive.
Ik heb meteen ook de Boxee Box media speler besteld die mijn media straks vanaf de Qnap gaat afspelen. Oftewel, ik ben een paar honderd euro lichter
De Qnap gaat mijn opslag station worden voor A) Werk, heel veel tekeningen die nu op mijn laptop staan. Als mijn laptop het begeeft ben ik duizenden uren werk kwijt. En
foto's en films van mijn gezin. En C) gaat hij natuurlijk vertier binnehalen. Iemand hier toevallig met een zelfde setup?
Mijn collega (systeem beheerder) was erg te spreken over de Qnap NAS zowel op de zaak als prive.
Ik heb meteen ook de Boxee Box media speler besteld die mijn media straks vanaf de Qnap gaat afspelen. Oftewel, ik ben een paar honderd euro lichter
De Qnap gaat mijn opslag station worden voor A) Werk, heel veel tekeningen die nu op mijn laptop staan. Als mijn laptop het begeeft ben ik duizenden uren werk kwijt. En
Dit topic is gesloten.