Zon zat, dus wat dat betreft. Ik heb overigens ooit een keer een shoot-out gehouden tussen mijn 70-200 met en zonder TC. Welliswaar Nikon, maar het punt blijft staan.
Samengevat was mijn conclusie volledig in strijd met wat de meeste mensen vooraf voorspeld hadden. (Ik zie dat ik Nomad ondertussen ook heb overtuigd trouwens.) Mijn onderwerp was een aantal miniatuur auto's aan de andere kant van mijn achtertuin.
Mijn conclusie: Een TC levert meer detail op dan hij kost. Croppen en verscherpen, levert niet het detail op dat je met een TC te pakken krijgt.
Op zich trouwens ook niet zo gek. Het beste was dat te zien op de nummerplaten van de auto's. Zonder TC werd een van de nummerplaten helemaal blauw, terwijl met de TC er nog gele pixels tussen zaten van de cijfers. Als je de foto's zonder TC nam, kwamen die gele pixels er natuurlijk niet tussen te staan als je ging interpoleren en verscherpen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je in Afrika gaat schieten, zon zat, maar natuurlijk ook (zeker als de zon er al een uurtje is) heat-haze. Daardoor worden foto's op grote afstand minder goed. Het is dan erg makkelijk om dat aan je TC te wijten... Ik zou trouwens wel een bij de lens passende TC kopen. Kortom heb je een Sigma lens, haal dan ook een Sigma TC. Heb je een Canon lens, haal dan ook een Canon TC.
Je kunt eventueel ook overwegen om een wat exotischere lens kopen. (Huren zou ik niet doen.) en die na de vakantie weer verkopen. Als je een beetje de tijd neemt om dat te doen, kun je de lens na je vakantie met een klein beetje verlies verkopen... Op die manier kan je voor een paar tientjes een flink eind extra bereik hebben op vakantie. Dat lukt natuurlijk alleen als je de lens al tweedehands koopt.
Ik ga op vakantie en neem mee......
Waarschijnlijk weer veel te veel troep. En vervolgens neem ik te veel tijd om lekker niets te doen en te weinig tijd om foto's te maken. Kortom Ik had de helft beter thuis kunnen laten. Maar ach, het past allemaal en ik heb er geen last van dat ik het meesleep, dus waarom zou ik het dan thuis laten liggen stof vangen?
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 07-03-2013 09:55
]