Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tegenwoordig pak ik liever licht. 1 propere zoom en geen gedoe met lenzen wisselen.Greatsword schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:22:
Welke lenzen nemen jullie doorgaans mee op vakantie?
Heb daar nu de Tamron 28-200 (f/2.8-5.6) voor en ik ben er uitermate tevreden over. Goede fotokwaliteit en nog een zeer draagbare combo ook.
Gezien jouw specifieke eisen mogelijk niet helemaal een match, maar voor mij is het wel een perfecte reislens.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed om te horen, denk dat het dan inderdaad de 24-105 gaat worden. Ben zeer benieuwd naar MadeiraKL643 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:54:
Een zoom komt daar erg goed van pas.. 24-105mm is een top lens (gebruik hem heel veel op mijn reizen) maar ik zou voor meer zoom gaan. Je zou ook de Tamron 28-200 kunnen overwegen maar misschien nog beter de Sigma 100-400mm. Maar goed, dat is mijn mening. In ieder geval veel plezier daar, het is een prachtig eiland!
De tijd van crop ligt achter me, maar in de A6000 tijd waren mijn favoriete de 10-18, 16-70 en 50mm. Voor de gein wel een paar Full Frame lenzen er op gehad voor wat extra bereikMenesis schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:26:
[...]
Ik reis graag compact. Eerst had ik een standaard SEL1855 + SEL55210, maar daarmee bleef ik maar wisselen.
Heb die laatste toen ingeruild voor een vrij grote maar best fijne SEL18200 waar ik toch wel erg blij mee ben. Die kostte me 300 euro tweedehands.
Tja het blijft natuurlijk een grote range dus andere lenzen zullen het zeker beter doen, maar ik heb geen zin in gewissel tijdens vakanties. Soms zie je een mooi landschap, soms een mooie vogel
Ik hou ook zeker van Primes maar aan het strand e.d. staat er vaak toch wind, dus dan is de kans op sensor dust echt groot bij het wisselen van lenzen. (Helaas heeft de A7III geen builld in sensor/shutter beveiliging) en met Long Exposures is dit echt *** om na te bewerken bij mooie "cloud streaks"Jan_V schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Voor dit soort situaties gebruik ik vaak m'n 24-105. Prima lens, maar gebruik liever m'n primes wanneer ik 'de tijd' heb.
Ik begreep dat de Tamron 28-75 nogal last heeft van Flaring, dus dat zou ik persoonlijk zonde vinden. Qua bereik zou het ook niet heel veel anders zijn als ik mijn 55+85 primes zou gebruiken, dus vandaar dat ik die 2 andere zoomranges overweegde.Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:13:
Ik heb altijd een standaard zoom op de camera. Met mijn A7 III ben ik nog niet op vakantie geweest, maar dat wordt dus de 28-75 2.8.
Ik neem ook een 70-400 mee (met converter uit mijn A-Mount setup), maar die blijft meestal in de auto tenzij ik op voorhand weet dat ik die ga gebruiken (bv walvisvaart of roofvogeltocht).
En nu ga ik nog proberen een 17-28 2.8 te scoren om bv eens een nachtshot (sterrenhemel in Ijsland) of in de winter het noorderlicht, maar ook landschappen. Zou in Ijsland wel eens van pas kunnen komen hoop ik.
Nu ga ik ook een statief mee nemen om wat te experimenteren met watervallen in combinatie met een grijsfilter.
Uiteraard gaat er verder een heleboel gear mee. Carbon Statief, ND Filters en Houders, Remotes etc.
Ja absoluut eens, alle voorgaande vakanties waren verder ook gewoon prima gelukt hoor, maar dacht wil dit keer eens wat anders proberen. Ben dus benieuwd of ik veel ga inleveren qua scherpte e.d. maar zoals het er dus naar uit ziet worden het de 16-35 + 55 + 24-105zzzzz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:44:
[...]
Precies, uiteindelijk lukt alles met wat je bij je hebt. De prime-mindset is gewoon even wennen maar uiteindelijk kun je altijd met mooie foto's weer naar huis. Met een prime in de 24-50 range kom je gewoon een heel eind.
Met onze meest recente vakantie heb ik twee dagen met een 40mm rondgelopen en twee dagen met een 24-70.
Heel misschien wordt het nog een Batis 40mm ipv de Zeiss 55 om nog enigszinds wat "Macro" functionaliteit te hebben maar die is behoorlijk aan de prijs (ook tweedehands nog
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik kan de Batis 40 zeker aanraden, maar ik zou er niet direct een losse aankoop van maken. Die van mij kosten toentertijd 600 knaken en dat was voor mij ook het matje. Ik vind 40 dan zelf wel bruikbaarder dan 55, maar dat is mijn mening.Greatsword schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:34:
Heel misschien wordt het nog een Batis 40mm ipv de Zeiss 55 om nog enigszinds wat "Macro" functionaliteit te hebben maar die is behoorlijk aan de prijs (ook tweedehands nog
Met de groothoekzoom en de 24-105 moet je eigenlijk al een hoop kunnen doen; misschien dat je hier en daar meer lichtsterkte zou willen inderdaad maar de vraag is of je daar echt direct een prime voor nodig hebt zeker omdat je naar een zonnige locatie gaat.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
[ Voor 2% gewijzigd door Gonadan op 11-05-2022 17:34 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
In m'n bagage zat een:
Nikon Z50
FTZ adapter
Nikkor 10-20mm
Nikkor 35mm f1.8
Tamron 18-200mm (lag onlangs voor een prikkie in de uitverkoopbak bij de Mediamarkt)
Oude Gorillapod
In dit geval ging ik de jungle in, waardoor de 200mm bereik wel nodig was voor de dieren, misschien was 300mm nog wel handiger.
Maar ik twijfel toch wel erg of ik voor andere reizen niet lichter moet gaan. Een camera als de Ricoh GR III van 257 gram (APS-C formaat sensor + vaste 28mm f2.8 equivalent lens) klinkt wel erg aanlokkelijk. Met m'n Nikon gaan er toch weer meerdere lenzen mee de tas, en dan is het toch weer onhandig bij reizen en hiken. Een kilo die aan je pols bungelt loopt toch minder lekker als je je balans moet houden.
Zijn er alternatieven die zo licht zijn maar waarmee je wel echt strakke kiekjes kan schieten?
edit: bizar trouwens dat body's tegenwoordig niet meer in prijs dalen. Een paar jaar terug gingen ze na een tijdje voor bijna de helft van de prijs weg, tegenwoordig zijn de body's van een paar jaar oud duurder dan toen ze op de markt kwamen

[ Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 22-05-2022 20:27 ]
Je zou voor de combi Sony A6000-serie + Sony E 16-50mm. Dan zit je op de ~550 gram maar heb je wel een héél degelijk bereik. Heel veel lichter ga je het niet krijgen met verwisselbare lenzen. Met een 18-135 zit je op de ~750 gram, wat nog steeds vrij licht is.BarôZZa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:26:
Net terug van drie weken Maleisië en Singapore met een rugzak van 33 liter, aangezien ik alleen met handbagage reis (veel sneller en goedkoper).
In m'n bagage zat een:
Nikon Z50
FTZ adapter
Nikkor 10-20mm
Nikkor 35mm f1.8
Tamron 18-200mm (lag onlangs voor een prikkie in de uitverkoopbak bij de Mediamarkt)
Oude Gorillapod
In dit geval ging ik de jungle in, waardoor de 200mm bereik wel nodig was voor de dieren, misschien was 300mm nog wel handiger.
Maar ik twijfel toch wel erg of ik voor andere reizen niet lichter moet gaan. Een camera als de Ricoh GR III van 257 gram (APS-C formaat sensor + vaste 28mm f2.8 equivalent lens) klinkt wel erg aanlokkelijk. Met m'n Nikon gaan er toch weer meerdere lenzen mee de tas, en dan is het toch weer onhandig bij reizen en hiken. Een kilo die aan je pols bungelt loopt toch minder lekker als je je balans moet houden.
Zijn er alternatieven die zo licht zijn maar waarmee je wel echt strakke kiekjes kan schieten?
edit: bizar trouwens dat body's tegenwoordig niet meer in prijs dalen. Een paar jaar terug gingen ze na een tijdje voor bijna de helft van de prijs weg, tegenwoordig zijn de body's van een paar jaar oud duurder dan toen ze op de markt kwamen
Als je voor de wat betere/duurdere lenzen gaat dan schiet het gewicht ook direct fors omhoog. Deze 28-70 bijvoorbeeld weegt zelf al bijna een halve kilo
Ik heb al de vergelijkbare Nikkor 16-50mm en de kit weegt dan 533g, dus dat is iets minder dan de Sony. Probleem met de kitlensjes vind ik dat ze nergens in uitblinken en dat je daardoor in elke situatie liever een andere lens erop hebt zitten (meer lichtsterkte, ultrawijd of zoom), wat ik frustrerend vind. Heb ook een 18-105mm gehad in het verleden, maar daar had ik hetzelfde bij.SomerenV schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:54:
[...]
Je zou voor de combi Sony A6000-serie + Sony E 16-50mm. Dan zit je op de ~550 gram maar heb je wel een héél degelijk bereik. Heel veel lichter ga je het niet krijgen met verwisselbare lenzen. Met een 18-135 zit je op de ~750 gram, wat nog steeds vrij licht is.
Als je voor de wat betere/duurdere lenzen gaat dan schiet het gewicht ook direct fors omhoog. Deze 28-70 bijvoorbeeld weegt zelf al bijna een halve kilo
Denk dat een overstap naar Sony niets verandert. Dan heb ik nog steeds precies hetzelfde. De Ricoh heeft daarentegen meer lichtsterkte, dus imo beter bruikbaar dan body + kitlens, alleen dan voor de helft van het gewicht. Juist dat je geen lenzen kan verwisselen zorgt ervoor dat ik niet verleid word om er drie mee te slepen
In plaats van aan je pols laten bungelen is een peak design clip v3 misschien iets voor je. Maakt t niet lichter, maar is wat mij betreft een van de beste accessoires die je kunt kopen voor een camera.BarôZZa schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:26:
Net terug van drie weken Maleisië en Singapore met een rugzak van 33 liter, aangezien ik alleen met handbagage reis (veel sneller en goedkoper).
In m'n bagage zat een:
Nikon Z50
FTZ adapter
Nikkor 10-20mm
Nikkor 35mm f1.8
Oude Gorillapod
Als je naar een vaste lens gaat zou ik eerlijk gezegd naar een 1" sensor kijken met toch een paar keer zoom. Prime is ook zo...statisch.
Of natuurlijk mft
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Grote sensor + groot diafragma is imo juist nog waar de systeemcamera's shinen ten opzichte van smartphones en dergelijke. Zoom vind ik meestal minder interessant, behalve bij dieren in het wild die vluchten als je te dichtbij komt (of waarbij je zelf niet dichtbij wil komenDirtyBird schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:38:
[...]
In plaats van aan je pols laten bungelen is een peak design clip v3 misschien iets voor je. Maakt t niet lichter, maar is wat mij betreft een van de beste accessoires die je kunt kopen voor een camera.
Als je naar een vaste lens gaat zou ik eerlijk gezegd naar een 1" sensor kijken met toch een paar keer zoom. Prime is ook zo...statisch.
Of natuurlijk mft
MFT is ook prachtig spul, maar geen enorm groot verschil denk ik en niet echt de behoefte om helemaal van ecosysteem te switchen.
Die Peak Design Clip is wel erg interessant. Bedankt! Dat haalt denk ik wel wat frustratie bij mij weg. Heb zelf de Peak Design Cuff polsstrap, maar dat ding gaat steeds strakker zitten en is lastig om af te doen. Geen idee waarom het zulke hoge reviews heeft. Misschien trouwens ook maar eens kijken of ik een Wii/Switch wrist strap kan gebruiken, die dingen zijn geweldig.
De 16-50 is een waardeloze lens, dus die raad ik niemand aan. De 18-135 is een hele toffe lens, maar dan schiet je het doel van een zo licht en compact mogelijke setup. Een Sony RX100-serie camera wint het dan zelfs van de A6000 + 16-50 op het gebied van beeldkwaliteit. Het voordeel van groter sensorformaat wat de A6000 heeft wordt teniet gedaan door zijn lichtzwakke lens.SomerenV schreef op maandag 23 mei 2022 @ 00:54:
[...]
Je zou voor de combi Sony A6000-serie + Sony E 16-50mm. Dan zit je op de ~550 gram maar heb je wel een héél degelijk bereik. Heel veel lichter ga je het niet krijgen met verwisselbare lenzen. Met een 18-135 zit je op de ~750 gram, wat nog steeds vrij licht is.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Eens, ik zou dan de Sigma 18-50 2.8 (290gr!) oppikken. Fantastisch lens(je) icm met de 6000 serie.Universal Creations schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:25:
[...]
De 16-50 is een waardeloze lens, dus die raad ik niemand aan. De 18-135 is een hele toffe lens, maar dan schiet je het doel van een zo licht en compact mogelijke setup. Een Sony RX100-serie camera wint het dan zelfs van de A6000 + 16-50 op het gebied van beeldkwaliteit. Het voordeel van groter sensorformaat wat de A6000 heeft wordt teniet gedaan door zijn lichtzwakke lens.
Dat is 1 ding wat zeker is. Toplens voor een mooie prijs (vergeleken met andere f/2.8 standaardzooms) en weegt ook nog eens heel weinig.renegrunn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:52:
[...]
Eens, ik zou dan de Sigma 18-50 2.8 (290gr!) oppikken. Fantastisch lens(je) icm met de 6000 serie.
- voor landschap / astro: Samyang 18mm f/2.8
- avondwandeling: Sigma 50mm f/1.4 en/of Sony 85mm f/1.8
- wildfotografie: Tamron 150-600
- Benro travel statief
Voor stedentrips zou misschien een 24-105 f/4 wel heel prettig zijn. Zodra mijn vrouw ook overgaat op full frame wordt dat de lens die er bij haar op komt. Op dit moment neemt zij mijn oudere A77 II mee, met 18-125, wat voor de herinneringsplaatjes vaak goed genoeg is.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Ik heb exact hetzelfde. Ik heb van UWA tot tele afgedekt, maar ik merk dat ik niet meer echt bezig ben met "welke focal length" er mee moet, maar "welke rendering" moet er meemjeetje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:48:
Ik merk dat ik de laatste jaren steeds minder mee neem haha.
Ik merk wel dat de 16-35 steeds minder gebruikt wordt omdat ik
a) daar niet echt 3D shots mee kan maken
b) geen "mooi straatbeeld" mee kan krijgen (1 onderwerp uit laten springen zonder dat de context geblurred is)
c) niet altijd even scherp is aan de randen
d) landschappen zo min mogelijk UWA meer schiet, omdat ik graag juist meer de details wil laten zien; landschap+UWA ben ik blijkbaar ontgroeid
Toch neem ik em mee, omdat er altijd van die momenten zijn dat je gewoon alles van voor tot achter scherp wilt hebben en toch ietsje meer wide angle wilt, maar het is niet meer mijn main driver zeg maar. Dat is toch nog steeds de 100/2.
Dat is dan meestal de lens die erop zit en de rest blijft thuis.
Als ik naar Schotland ga, dan kan ik het toch niet laten om alles gewoon mee te nemen (zwaar is het wel helaas....).
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
AR4+24GM+Voigtlander 65mm
Meer heb ik niet nodig de laatste tijd!!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik las dat de 35 Apo Lanthar (en ook 50 apo lanthar) ook een supermooie rendering had. Geen plannen voor aanschaf van die 35 bijvoorbeeld?Hamed schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:12:
Ik ben al op vakantie.
AR4+24GM+Voigtlander 65mm
Meer heb ik niet nodig de laatste tijd!!
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vorige week heb ik mijn Nikon D610 vervangen door een Lumix S1, met nu alleen nog een 24-105 F4 lens. Die bevalt uitstekend voor een wandeling of een uitstapje, niet op de fiets. Ook voor filmen werkt die combi uitstekend. Het weegt alleen wel wat (1.7 kilo), dus gaat die om een sling strap. De standaard nekband ligt nog ingepakt in de doos...
Voor vakanties nam ik met de D610 vaak ook mijn Sigma 35mm f1.4 mee, en koos ik voor een wandeling in bijvoorbeeld de Ardennen vaak genoeg voor de 35mm.
- Canon M50
+18-150mm 3.5/6.3 met CPL filter - vooral voor zoom video's en wat foto's.
+32mm 1.4 met variable ND filter - closeups van bloemen enzo, en night shots. - DJI Mavic Mini - voor mooie overview shots, helaas zoveel regels meestal, deze blijft daardoor ook wel eens thuis.
- Insta360 One X2 - voor action shots uit de auto en timelapses.
- Sony Xperia 5 III - hier schiet ik eigenlijk nog het meeste mee, zeker 4k120fps video. Alleen jammer dat de zoomlens vaak schokkerige video's maakt die ook niet te fixen zijn in post.
Nee, momenteel veel te veel gearDeathchant schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:22:
[...]
Ik las dat de 35 Apo Lanthar (en ook 50 apo lanthar) ook een supermooie rendering had. Geen plannen voor aanschaf van die 35 bijvoorbeeld?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Sony ZV-E10 + 2 accu en 128GB SD kaart.
Sony FE 14 mm F1.8 GM
Carl Zeiss Batis 1.8/85
Peak Design Everyday Sling 6L v2
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Enige dat meegaat is een Ricoh GR3 tegenwoordig.

Al knaagt het om ook de Ricoh GR3X te halen. Kan m'n vriendin er eentje dragen en kunnen we switchen.
Opladen via USB-C is ook stiekem best magisch. Powerbankje eraan heeft me regelmatig geholpen.
Met Nikonladers moest ik soms heel creatief worden om te zorgen dat ze niet uit de (Aziatische 2 pin) stopcontact vielen ivm met een stekkeromvormer.
A7iii
Sony 16-35mm f4
Tamron 28-75mm f2.8
Peak Design Everyday Sling 5l (1e model)
Nog lang zitten twijfelen voor een statief, maar was niet zeker of het in handbagage mocht.
Achteraf heel blij met veel foto's, maar vond het ook wel vaak een last. Tijdens het wandelen houd ik graag de camera gereed in mijn hand. Dus continu de FF + 28-75 in je hand begint wel door te wegen. En de andere lens is ook een gewicht.
Daarom nu aan het kijken naar de Ricoh gr3(X) of toch mijn (verstoffende) a6000 om te wisselen voor een a6400 met een 18-50 Sigma.
Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. De RX100 die ik heb aangeschaft kan niet mee qua scherpte, bokeh, etcetera met mijn EOS R. Terwijl die EOS R met een 28mm f2.8 pancake of de kleine 35mm f1.8 ook echt niet groot is.
Voor Sony heb je mega veel lenzen om uit te kiezen. Daar zitten zat kleine f1.8 primes bij die je wat gewicht besparen, maar toch nog fantastische foto’s opleveren. Stel je hebt deze twee bij:
- 24/28mm prime met een diafragma van f1.8 of f2.8
- 50mm prime f1.8
Dan ben je super flexibel, draag je weinig gewicht mee, heb je toch de topkwaliteit van de A7-3. Dan kan je altijd nog je zoom in de koffer op je hotelkamer laten als je weet dat ‘m niet nodig heb op je uitstapje.
Dat is mijn strategie nu geworden in ieder geval
Canon EOS R | Olympus OM-1
De keuze is gevallen op mijn Canon EOS R met:
- RF 24-105mm f4
- RF 35mm f1.8
Het gaat om twee weken Spanje met m’n vrouw en dochtertje (die net geen jaar oud is). Fotograferen zal dus niet de hoogste prioriteit hebben, maar ik wil wel graag herinneringen met m’n dochtertje op een tijdloze manier vastleggen. Dat is dus met de kwaliteit van m’n Canon, en niet met m’n Sony RX100m7 of Olympus OM-1 (waarbij ik toch nog vaak focus mis, of de scans niet altijd mooi zijn).
Reden voor deze lenzen is dat de zoomlens breed inzetbaar is voor dagjes uit en niet al te groot is (zoals m’n f2.8 zooms). Daarnaast heb ik altijd graag een lichte, lichtsterke prime bij zodat ik een compactere camera mee kan nemen, of in het donker net iets meer speelruimte heb.
Het meeste gefotografeerd met de DSLR en standaardzoom, vastgeklikt op de rugdrager met een Capture Clip. Inclusief kind en rugdrager loop je dan met 15 kg bagage te zeulen
In Venetië met de Fuji geschoten, met de drukkende warmte van de nazomer in die stad was het lagere gewicht toch wel een verademing
[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 02-10-2023 10:37 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Zelfde redenatie qua lenzen zo te zien. Een praktisch en een bokeh lens 😜
Oh, dat is de eerste keer dat ik hier over lees. Ik worstel al veel jaren op wandelingen op vakantie met het (on)gemak van een camera meenemen. Ik wil hem snel bij de hand hebben maar in de praktijk heb ik hem dan bijna heel de tijd vast en dat is dan ook weer onhandig. Dit lijkt me een mooie tussenoplossingtobiasvs schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:35:
Het meeste gefotografeerd met de DSLR en standaardzoom, vastgeklikt op de rugdrager met een Capture Clip. Inclusief kind en rugdrager loop je dan met 15 kg bagage te zeulenIk zag veel medewandelaars met Capture Clips.
De RX100 is niet te vergelijken met een Ricoh GR3. Dat ding heeft een 1" sensor(3x zo klein als APS-C) en een zoomlens ipv een prime, waarbij je dus op twee gebieden concessies doet qua scherpte. Een GR3 is gewoon even scherp als een APS-C spiegelreflex/ILC. Uiteraard is fullframe wel weer een stap beter.FeareX schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:58:
@Margu mijn ervaring is dat iedere camera in je handen uiteindelijk gaat tegenstaan. Zelfs een klein toestel zoals een RX100. De plaatjes heb je voor altijd, en daarbij weet ik vaker toch naar een mooi eindresultaat in plaats van iets lichtere camera.
Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. De RX100 die ik heb aangeschaft kan niet mee qua scherpte, bokeh, etcetera met mijn EOS R. Terwijl die EOS R met een 28mm f2.8 pancake of de kleine 35mm f1.8 ook echt niet groot is.
Afhankelijk van hoe je reist natuurlijk, want ik zou dat verre van superflexibel noemen, want dan moet ik een koffer meenemenVoor Sony heb je mega veel lenzen om uit te kiezen. Daar zitten zat kleine f1.8 primes bij die je wat gewicht besparen, maar toch nog fantastische foto’s opleveren. Stel je hebt deze twee bij:
- 24/28mm prime met een diafragma van f1.8 of f2.8
- 50mm prime f1.8
Dan ben je super flexibel, draag je weinig gewicht mee, heb je toch de topkwaliteit van de A7-3. Dan kan je altijd nog je zoom in de koffer op je hotelkamer laten als je weet dat ‘m niet nodig heb op je uitstapje.
Dat is mijn strategie nu geworden in ieder geval
Wel grappig dat je die twee lenzen noemt, want met een GR3 (28mm f2.8) en GR3X (40mm f2.8) kom je redelijk dicht in de buurt. Voorheen gebruikte ik ook een ILC met groothoek en normaallens. Die gaat nu alleen nog maar met een zoomlensje mee voor safari/dieren.
Maar ik wist niet dat de GR3X een 40mm lens had. M’n RX100 stond al te koop, maar ik twijfelde nog of ik ‘m echt van de hand wilde doen. Maar nu komt er sowieso die GR3X 😳
Op m’n Canon 80D was de 24mm f2.8 veruit m’n favoriete lens. Dat is dus vrijwel precies de GR3X leer ik nu 😁
Ja dat is nu de vraag, normaliter schiet ik veel landschappen, time-lapses en long exposures met o.a. een Sony A7 III of IV en de 16-35 + 70-200, statief, ND filters etc.
Alles bij elkaar toch zeker 8+KG aan camera gear dat telkens word meegesjouwd.
Overweeg nu voor mijn volgende vakantie naar Cyprus om alleen een Dji Mini 4 Pro mee te nemen.
Totaal wat anders dus en de fotografie kwaliteit zal natuurlijk een flinke downgrade zijn, echter qua compositie e.d. natuurlijk wel ineens heel wat anders in je portfolio.
Wat denken jullie, ga ik hier spijt van krijgen?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ligt eraan hoe speciaal je Cyprus vindt en hoe je rondreist. 8kg is meer dan m'n totale backpack incl camera trouwens. Ik moet er zelf niet aan denken.Greatsword schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:41:
Ik ga op vakantie en neem mee:
Ja dat is nu de vraag, normaliter schiet ik veel landschappen, time-lapses en long exposures met o.a. een Sony A7 III of IV en de 16-35 + 70-200, statief, ND filters etc.
Overweeg nu voor mijn volgende vakantie naar Cyprus om alleen een Dji Mini 4 Pro mee te nemen.
Totaal wat anders dus en de fotografie kwaliteit zal natuurlijk een flinke downgrade zijn, echter qua compositie e.d. natuurlijk wel ineens heel wat anders in je portfolio.
Maar als het achterin je kofferbak gaat en je het leuk vindt om timelapses etc te maken: waarom ook niet?
en waarom niet 1 body met 1 lens meenemen? Zoomlens maakt je flexibeler, overal heb je wel rotsen of dergelijke waar je je body op kunt plaatsen voor stabiliteit. Ook al tips gezien om zo een rijstzak mee te nemen. Heel licht en lokaal vul je het dan met zand/bonen/rijst om een stabiele ondergrond te creëren. Filters wegen niet veel dus kan je nog over nadenken of het essentieel is.Greatsword schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:41:
Ik ga op vakantie en neem mee:
Ik denk er daarom over om ook de 35-100mm f2.8 mee te nemen, maar ik zou ook beide kunnen vervangen voor de 50-200mm f2.8-4.0.
De vraag is dan: ga ik balen dat ik niet mn beste glas bij me heb? Ga ik die stop licht missen in het regenwoud?
Ik ga rondreizen met een prive bus (groepsreis) dus opzich is gewicht geen factor, maar ik wil mn tas ook niet te vol proppen.
Wat zouden jullie doen? En heeft iemand ervaring met costa rica en een sterke mening over do's en dont's mbt vogelfotografie daar?
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik ben afgelopen november naar Costa Rica geweest, met name gefocussed op vogelfotografie. Ik had een 400/2.8 bij me, met zowel een APS-C (R7) als een FF (R5) camera, en extenders. Ik heb alle combinaties wel gebruikt. Je moet inderdaad vaak licht en diafragma tegen elkaar afwegen, komt ondanks dat nog regelmatig op hoge iso's uit. Bij lodges kan je prima een statief gebruiken, maar ga je wat lopen is een wat lichtere, flexibelere combinatie wel wenselijk (zoomlens bijvb). Verder voor macro kan je goed met een 100mm werken.DirtyBird schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:59:
Ik ga binnenkort naar Costa Rica en ik twijfel nog over wat ik meeneem. Vorig jaar had ik op een wildlifevakantie mn panaleica 200mm f2.8 mee, maar ik baal achteraf toch een beetje omdat het wel erg snel resulteert in portretfotografie.
Ik denk er daarom over om ook de 35-100mm f2.8 mee te nemen, maar ik zou ook beide kunnen vervangen voor de 50-200mm f2.8-4.0.
De vraag is dan: ga ik balen dat ik niet mn beste glas bij me heb? Ga ik die stop licht missen in het regenwoud?
Ik ga rondreizen met een prive bus (groepsreis) dus opzich is gewicht geen factor, maar ik wil mn tas ook niet te vol proppen.
Wat zouden jullie doen? En heeft iemand ervaring met costa rica en een sterke mening over do's en dont's mbt vogelfotografie daar?
Voor vogels heb je toch wel minimaal een 400mm (FF-equivalent) nodig (al moest ik wel wat achteruitlopen om wat Toucan's volledig in beeld te krijgen!)
Lodges hebben vaak hele goede feeders, waar je veel vogels kan fotograferen, buiten lodges bereik je het meeste met een lokale gids. Tijdens een reis heb je gewoon niet genoeg tijd om de omgeving voldoende te ontdekken en de gebieden zijn zo verschillend dat lokale kennis echt een verschil maakt.
Bedankt, klinkt goed!humi schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:32:
[...]
Ik ben afgelopen november naar Costa Rica geweest, met name gefocussed op vogelfotografie. Ik had een 400/2.8 bij me, met zowel een APS-C (R7) als een FF (R5) camera, en extenders. Ik heb alle combinaties wel gebruikt. Je moet inderdaad vaak licht en diafragma tegen elkaar afwegen, komt ondanks dat nog regelmatig op hoge iso's uit. Bij lodges kan je prima een statief gebruiken, maar ga je wat lopen is een wat lichtere, flexibelere combinatie wel wenselijk (zoomlens bijvb). Verder voor macro kan je goed met een 100mm werken.
Voor vogels heb je toch wel minimaal een 400mm (FF-equivalent) nodig (al moest ik wel wat achteruitlopen om wat Toucan's volledig in beeld te krijgen!)
Lodges hebben vaak hele goede feeders, waar je veel vogels kan fotograferen, buiten lodges bereik je het meeste met een lokale gids. Tijdens een reis heb je gewoon niet genoeg tijd om de omgeving voldoende te ontdekken en de gebieden zijn zo verschillend dat lokale kennis echt een verschil maakt.
Ik heb mft dus alle focal lengths moeten x2 voor ff eq.
Ik neem uiteraard ook macro mee, 60mm (120mm ff eq), maar moet dan ben ik bang zowel de 200mm als de 50-200mm meenemen
Ik ben zelf recent naar Costa Rica geweest met mijn m43 gear. Ik weet niet wat je gaat doen kwa fotografie, maar mijn ervaring is dat het meeste zich afspeelt vanaf veranda's bij lodges waarbij je de vogels keurig op een tak/feeder krijgt zoals @humi al aangaaf. Daar heb je genoeg licht en zit je meer met het bereik, ik heb zelf praktisch alle close up geschoten met de 300mm/4, evt met een wat hogere ISO. De 40-150/2.8 had ik ook bij me, die heb ik eigenlijk alleen gebruikt voor de kikkers die dichtbij op een tak/blad geplaatst werden en ik echt dichtbij kon komen, al heb ik met de 300 ook regelmatig een pas naar achter gezet dus zo'n 200mm zal ook wel lukken.DirtyBird schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:59:
Ik ga binnenkort naar Costa Rica en ik twijfel nog over wat ik meeneem. Vorig jaar had ik op een wildlifevakantie mn panaleica 200mm f2.8 mee, maar ik baal achteraf toch een beetje omdat het wel erg snel resulteert in portretfotografie.
De stukken die ik echt de jungle in ging was kwa fotografie van dieren eigenlijk niet bijzonder, relatief donker in de meeste gevallen en de dieren zaten ver weg/achter takken. De ervaring was wel gaaf natuurlijk, maar de mooiste "jungle" foto's zijn de "gestagede ". Als je na je vakantie terug kijkt op pagina's/instagram van anderen valt al snel op dat de meeste van die mooie close ups zo zijn gemaakt
Voor vliegende vogels of als je vanuit een boot schiet kom je met 200mm vaak wat te kort ook al kom je soms best dichtbij. Ik zou dus kijken of je wat meer bereik mee kan nemen.
Zie bv ook mijn album als je een beetje een idee wil krijgen. Of kijk bij een profesionele m43 fotograaf als Petr Bambousek die regelmatig in CR is geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedy op 05-02-2024 16:08 ]
Dieren plaatsen doe ik niet aan
Edit: is een andere rugtas
[ Voor 6% gewijzigd door DutchEZmoder op 10-02-2024 13:44 ]
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Ik heb een lowepro 450aw. Prachtige tas, maar elke tas heeft waarschijnlijk net iets minder ruimte dan ik zou willenDutchEZmoder schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:28:
Neem standaard m'n A7RV mee + Sigma 24-70, Sony 14mm 1.8 en Sony 135 1.8. Dan ligt het er een beetje aan waar ik naartoe ga voor andere lenzen. DJI Mini 3 Pro gaat ook altijd mee, een peak design rugtas + clutch + capture v3 (erg handig om de camera snel aan m'n rugtas vast te maken.) En voor lange wandelingen de lange strap. Voor wildlife een Tamron 150-500 maar die wil ik eigenlijk vervangen voor een scherpere lens.
Clip en strap van PD gaan ook mee, evenals een videolamp op hotshoemount.
Met de vrij grote G9ii body, een lx100ii, en dan nog een 12-60mm, 60mm macro, èn een telelens...dan is het cameravak wel vol. Ohja, ook nog batterijen, blaasbalgje, lensdoekjes...en dan nog de lader(s)
Het bovenvak reserveer ik graag voor niet-camera zaken. In het voorvak gaan ook wat algemene dingen zoals vogelboek, ereader, etc.
De strubbelingen van een 3-weekse vakantie zijn real
of
a7 + 21 elmarit en 90 elmarit. Met name die 21 heb ik net en wil ik eens testen.
offf
Nikon fm3a met een 20/2.8 en een 85/2. Lekker ouderwets met film maar wel met lichtmeting.
Een 90mm zou ik thuislaten, zijn de steegjes in Venetië iets te compact voor.Milo. schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:37:
Paar daagjes Venetië en ik twijfel nog. Denk toch dat het meeste met de iPhone wordt geschoten en ik neem geen foto tas mee. Daarom moet de camera ook compact-ig zijn.
of
a7 + 21 elmarit en 90 elmarit. Met name die 21 heb ik net en wil ik eens testen.
offf
Nikon fm3a met een 20/2.8 en een 85/2. Lekker ouderwets met film maar wel met lichtmeting.
óf
Leuke uitdaging, die 90mm!
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Waarom zou je dan uberhaupt 2 lenzen meenemen? Heb je niet iets tussen de 35 en 50mm? Dat lijkt me perfect voor een beetje candid straatfotografie.Milo. schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:37:
Paar daagjes Venetië en ik twijfel nog. Denk toch dat het meeste met de iPhone wordt geschoten en ik neem geen foto tas mee. Daarom moet de camera ook compact-ig zijn.
of
offf
Nu je het zegt, m'n rugtas is ook van LoweproDirtyBird schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:08:
[...]
Ik heb een lowepro 450aw. Prachtige tas, maar elke tas heeft waarschijnlijk net iets minder ruimte dan ik zou willen![]()
Clip en strap van PD gaan ook mee, evenals een videolamp op hotshoemount.
Met de vrij grote G9ii body, een lx100ii, en dan nog een 12-60mm, 60mm macro, èn een telelens...dan is het cameravak wel vol. Ohja, ook nog batterijen, blaasbalgje, lensdoekjes...en dan nog de lader(s)
Het bovenvak reserveer ik graag voor niet-camera zaken. In het voorvak gaan ook wat algemene dingen zoals vogelboek, ereader, etc.
De strubbelingen van een 3-weekse vakantie zijn real

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Mee eens enkel mn favo 50mm is wat lomp en voor dat bereik zal ik toch wel de telefoon pakken. Verder zijn de Leica lensjes mooi compact en de nikon ais lenzen ook goed handzaam, dus daarom is 2 lenze mn max.DirtyBird schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:13:
[...]
Waarom zou je dan uberhaupt 2 lenzen meenemen? Heb je niet iets tussen de 35 en 50mm? Dat lijkt me perfect voor een beetje candid straatfotografie.
Volgende was dus mee:
Sony a6600
Tamron 50-400 f4.5-6.3
Sony a7III
Tamron 28-75 f2.8
Dit in een Wandrd 31l tas met medium camera insert.
Uiteindelijk 95% van de tijd de a6600 + telezoom gebruikt. Dan kwam het op een equivalent uit van 75-600mm en was het versatiel genoeg. Qua licht geen probleem gehad door de vaak aanwezige zon. Zo kon ik makkelijk op 1/1000s, f6.3 shooten en dan de ISO automatisch tussen 100 en 1000 naargelang noden. Ook heel tevreden over de autofocus van de a6600, toch wel gemerkt dat het nog een stap vooruit is tov de a7iii. Had niet verwacht dat het zo merkbaar was. Zou bijna terug volledig op aps-c overgaan.
De Tamron 50-400 was ook heel scherp en met goede stabilisatie om vanuit de hand te fotograferen.
Ik vertrek naar hetzelfde continent dit jaar, maar dan naar Zuid Afrika, dus jouw input hier bevestigt wel wat ik in gedachte had qua gear om mee te nemen, namelijk:
Sony A7III
Sony FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS
Tamron 28-200mm f/2.8-5.6 Di III RXD
Had jij een statief mee, of is dat niet nodig omdat er genoeg licht is overdag tijdens de safari's?
Met deze gear heb ik denk ik een hele mooie range van 28-600 (verdeeld over 2 lenzen), waardoor ik zowel landschap en stadsfoto's kan maken maar, niet heel onbelangrijk, hopelijk ook toffe safari-foto's! Met name naar dat laatste kijk ik erg naar uit
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
De big 5 heb ik niet kunnen spotten, de luipaard was iets te schuchter om te vinden. Dan hadden we nog wat extra dagen moeten blijven mss, maar daar hadden we de tijd niet voor. Desondanks op 2 dagen echt wel veel gezien dat mij altijd zal bijblijven en heb er ook nog eens prachtige foto's vanThePhoto schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:49:
@Margu Nice, hoop dat je de Big5 hebt kunnen spotten! Zal zeker een toffe vakantie geweest zijn
Ik vertrek naar hetzelfde continent dit jaar, maar dan naar Zuid Afrika, dus jouw input hier bevestigt wel wat ik in gedachte had qua gear om mee te nemen, namelijk:
Sony A7III
Sony FE 200-600 mm F5.6-6.3 G OSS
Tamron 28-200mm f/2.8-5.6 Di III RXD
Had jij een statief mee, of is dat niet nodig omdat er genoeg licht is overdag tijdens de safari's?
Met deze gear heb ik denk ik een hele mooie range van 28-600 (verdeeld over 2 lenzen), waardoor ik zowel landschap en stadsfoto's kan maken maar, niet heel onbelangrijk, hopelijk ook toffe safari-foto's! Met name naar dat laatste kijk ik erg naar uit![]()
Ziet er zeker een heel mooie opstelling uit van jou. Ik weet niet of het overroepen is, maar soms kon het wel te stoffig zijn om van lenzen te wisselen. Anderzijds zijn wilde dieren ook niet altijd voorspelbaar, soms zitten ze opeens in het bosje naast de auto en zou je snel moeten wisselen van lens. Dus houd daar rekening mee. Hoelang ga je? Want anders zal je het zelf wel merken na de eerste dagen welke lens het meeste van pas zal komen.
Ik zat ook op Maasai Mara in Kenia, een vrij uitgestrekt park. Dus als je iets meer bebossing hebt zal de 28-200 wss meer van pas komen.
Statief had ik niet mee, veel te veel gedoe om op te stellen en onhandig in een auto. Denk dat je dan nog het best een beanbag kunt halen voor op de rand van het raam te leggen. Zelf gewoon vanuit de hand gefotografeerd of leunend op het raam/dak.
Qua belichting verschilt het. Het ene park was het volle zon en had ik geen problemen om 1/2000s f6.3 ISO400 te shooten. Het andere park was het vrij bewolkt en moest ik soms tegen de limieten aanzitten met een 600mm zoom. Dan was het gewoon vanalle instellingen uitproberen en zien waar je zelf het meest tevreden mee bent. Ik wilde bvb mijn ISO niet boven 1600 halen omdat ik zo min mogelijk grain wilde hebben.
Heel tof! Mijn eerste reis naar Kenia was ook de eerste keer dat ik instapte in de wereld van fotografie. Toendertijd met een Sony A7 + 28-70 kit lens... Toffe foto's kunnen maken, maar dat is echt een bagger lensMargu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:25:
Juist terug van een safari in Kenia. Na veel opzoekwerk had ik een nieuwe (2dehands) lens en body gekocht om mee te nemen op reis en daar geen seconde spijt van gehad.
Volgende was dus mee:
Sony a6600
Tamron 50-400 f4.5-6.3
Sony a7III
Tamron 28-75 f2.8

Vond je dat 600mm genoeg bereik had? Of had je liever meer gewild? Heel toevallig ging ik juist naar dit topic om te vragen wat mensen aanbevelen om mee te nemen op safari: 400mm of 600mm. Icm 1.4x tc eventueel.
Echt een prachtig en divers land Kenia.DutchEZmoder schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Heel tof! Mijn eerste reis naar Kenia was ook de eerste keer dat ik instapte in de wereld van fotografie. Toendertijd met een Sony A7 + 28-70 kit lens... Toffe foto's kunnen maken, maar dat is echt een bagger lens![]()
Vond je dat 600mm genoeg bereik had? Of had je liever meer gewild? Heel toevallig ging ik juist naar dit topic om te vragen wat mensen aanbevelen om mee te nemen op safari: 400mm of 600mm. Icm 1.4x tc eventueel.
600mm vond ik ideaal. Ik ben geen vogelspotter, dus daarvoor had ik niet het extreme bereik nodig, maar vond de details in de dieren soms echt prachtig. Die ruwe huid van olifanten of patronen op zebra's en giraffen bvb. éénmaal had het extra bereik van pas gekomen, toen er enkele neushoorns te ver waren om fatsoenlijk op de lens te krijgen, maar iets later dan weer één dichtbij tegen gekomen. Dus dan was het 'probleem' al verholpen. 400mm denk ik dat je ook mooie foto's op kan maken, maar dan moet je het zelf wat anders bekijken. De detailshots en portretten van dichtbij zal dan iets minder voorkomen.
Ik zou echter eens in detail moeten kijken hoe vaak ik ook effectief de beste foto's op 600mm heb genomen. Of dat er toch meer % op een mindere zoom was. Daarvoor moet ik eerst alle foto's eens overlopen en dat kan nog wel een tijdje duren. 4000 foto's op 2 dagen
Trouwens geen spijt van, liever teveel foto's en wat meer moeten selecteren dan een moment niet op foto te hebben gevangen. Zo 2 leeuwen die plotseling begonnen vechten om dezelfde prooi uit het niets. Dan was ik blij dat mijn burst standaard op stond en ik mijn zoomlens had.
We hadden trouwens ook een verrekijker bij. Zo kon mijn vriendin ook alles van dichtbij bekijken, maar soms is het ook eens goed om de camera opzij te leggen en gewoon te kijken en genieten.
Mocht je een goede verrekijker zoeken voor niet te duur, dan kan ik deze zeker aanraden. Heel helder beeld, goeie zoom en door de monokijker toch compact.
Duidelijk, thx! Detail shots en portretten is vaak wel wat ik wil maken, dat zou ik dan minder vaak kunnen met een 400mm... Misschien dat ik dan wel gewoon voor de goedkopere 200-600 ga ipv een prime. Al is een hoge ISO waarde natuurlijk ook weer niet ideaal haha. Blijft lastig dit.Margu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:33:
[...]
Echt een prachtig en divers land Kenia.
600mm vond ik ideaal. Ik ben geen vogelspotter, dus daarvoor had ik niet het extreme bereik nodig, maar vond de details in de dieren soms echt prachtig. Die ruwe huid van olifanten of patronen op zebra's en giraffen bvb. éénmaal had het extra bereik van pas gekomen, toen er enkele neushoorns te ver waren om fatsoenlijk op de lens te krijgen, maar iets later dan weer één dichtbij tegen gekomen. Dus dan was het 'probleem' al verholpen. 400mm denk ik dat je ook mooie foto's op kan maken, maar dan moet je het zelf wat anders bekijken. De detailshots en portretten van dichtbij zal dan iets minder voorkomen.
Ik zou echter eens in detail moeten kijken hoe vaak ik ook effectief de beste foto's op 600mm heb genomen. Of dat er toch meer % op een mindere zoom was. Daarvoor moet ik eerst alle foto's eens overlopen en dat kan nog wel een tijdje duren. 4000 foto's op 2 dagen![]()
Trouwens geen spijt van, liever teveel foto's en wat meer moeten selecteren dan een moment niet op foto te hebben gevangen. Zo 2 leeuwen die plotseling begonnen vechten om dezelfde prooi uit het niets. Dan was ik blij dat mijn burst standaard op stond en ik mijn zoomlens had.
We hadden trouwens ook een verrekijker bij. Zo kon mijn vriendin ook alles van dichtbij bekijken, maar soms is het ook eens goed om de camera opzij te leggen en gewoon te kijken en genieten.
Mocht je een goede verrekijker zoeken voor niet te duur, dan kan ik deze zeker aanraden. Heel helder beeld, goeie zoom en door de monokijker toch compact.
Meer dan 600mm lijkt me dan ook echt overkill.
- Canon R6
- EF 16-35
- EF 24-70
- EF 135 F2
- GoPro 8
Gekozen voor de lichtere objectieven, dus de 70-200 blijft thuis.
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
Interessante keuze, wat verwacht je vooral te gaan schieten, zou zelf denk ik de 70-200 juist meenemen voor landschap en actie en dan de 16-35 voor de groothoek landschappenIvorijn schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:49:
Volgende week een weekje wintersport en het volgende gaat mee:
- Canon R6
- EF 16-35
- EF 24-70
- EF 135 F2
- GoPro 8
Gekozen voor de lichtere objectieven, dus de 70-200 blijft thuis.
Klinkt goed, jammer van het luipaard maar met 4000 foto's in 2 dagen geloof ik dat je genoeg ander moois hebt gezien!Margu schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:59:
[...]
De big 5 heb ik niet kunnen spotten, de luipaard was iets te schuchter om te vinden. Dan hadden we nog wat extra dagen moeten blijven mss, maar daar hadden we de tijd niet voor. Desondanks op 2 dagen echt wel veel gezien dat mij altijd zal bijblijven en heb er ook nog eens prachtige foto's van![]()
Ziet er zeker een heel mooie opstelling uit van jou. Ik weet niet of het overroepen is, maar soms kon het wel te stoffig zijn om van lenzen te wisselen. Anderzijds zijn wilde dieren ook niet altijd voorspelbaar, soms zitten ze opeens in het bosje naast de auto en zou je snel moeten wisselen van lens. Dus houd daar rekening mee. Hoelang ga je? Want anders zal je het zelf wel merken na de eerste dagen welke lens het meeste van pas zal komen.
Ik zat ook op Maasai Mara in Kenia, een vrij uitgestrekt park. Dus als je iets meer bebossing hebt zal de 28-200 wss meer van pas komen.
Statief had ik niet mee, veel te veel gedoe om op te stellen en onhandig in een auto. Denk dat je dan nog het best een beanbag kunt halen voor op de rand van het raam te leggen. Zelf gewoon vanuit de hand gefotografeerd of leunend op het raam/dak.
Qua belichting verschilt het. Het ene park was het volle zon en had ik geen problemen om 1/2000s f6.3 ISO400 te shooten. Het andere park was het vrij bewolkt en moest ik soms tegen de limieten aanzitten met een 600mm zoom. Dan was het gewoon vanalle instellingen uitproberen en zien waar je zelf het meest tevreden mee bent. Ik wilde bvb mijn ISO niet boven 1600 halen omdat ik zo min mogelijk grain wilde hebben.
Thanks voor de tips, het statief laat ik dan thuis en zal eens kijken voor een beanbag, dat klinkt ook een stuk handiger in zo'n auto dan een statief inderdaad. Wat betreft belichting zal het afhangen van het weer ook natuurlijk, dus dat gaan we daar zien hoe dat uitpakt, maar inderdaad de ISO zo laag mogelijk houden zal belangrijk zijn.
Qua lenzen wisselen en stof, dat zal nog een uitdaging worden ja! Ik denk gewoon opletten wanneer je wisselt, zo min mogelijk wisselen, en evt. een beetje afgezonderd van de buitenlucht (bijv. in je rugzak wisselen).
Nogmaals dank voor de tips, ik heb er zin in! Jouw ervaring en verhalen versterkt dat gevoel
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
Welk fototoestel heb je? Want tegenwoordig kan je toch al tot ISO1600 zonder teveel grain.DutchEZmoder schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:40:
[...]
Duidelijk, thx! Detail shots en portretten is vaak wel wat ik wil maken, dat zou ik dan minder vaak kunnen met een 400mm... Misschien dat ik dan wel gewoon voor de goedkopere 200-600 ga ipv een prime. Al is een hoge ISO waarde natuurlijk ook weer niet ideaal haha. Blijft lastig dit.
Een 400mm prime is mooi, maar dan denk ik dat je wel al ervaring moet hebben met safari's en goed weten wat voor foto's je gaat nemen. Want veel verschil ga je dan niet kunnen creëren.
Ook zelf nog ergens anders te horen gekregen: "Zie dat je ook foto's neemt van dieren in de omgeving ipv enkel headshots/details. Anders zien mensen niet of je nu naar de zoo bent geweest of op safari."
Natuurlijk weet je het zelf wel als je de foto's terugziet, maar er zit wel een waarheid in.
Ja, luipaard wordt wel gezien als het moeilijkste om te spotten, maar we zijn genoeg gecompenseerd door andere beeldenThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:18:
[...]
Klinkt goed, jammer van het luipaard maar met 4000 foto's in 2 dagen geloof ik dat je genoeg ander moois hebt gezien!![]()
Thanks voor de tips, het statief laat ik dan thuis en zal eens kijken voor een beanbag, dat klinkt ook een stuk handiger in zo'n auto dan een statief inderdaad. Wat betreft belichting zal het afhangen van het weer ook natuurlijk, dus dat gaan we daar zien hoe dat uitpakt, maar inderdaad de ISO zo laag mogelijk houden zal belangrijk zijn.
Qua lenzen wisselen en stof, dat zal nog een uitdaging worden ja! Ik denk gewoon opletten wanneer je wisselt, zo min mogelijk wisselen, en evt. een beetje afgezonderd van de buitenlucht (bijv. in je rugzak wisselen).
Nogmaals dank voor de tips, ik heb er zin in! Jouw ervaring en verhalen versterkt dat gevoel
Is je safari al gepland trouwens? Heb je een prive auto of is het met een groep?
Ivm ISO moet je soms wel meer kijken naar je shutterspeed. 600mm is al een minimum van 1/600s zoals het regeltje gaat. Maar dat zal je daar wel allemaal snel genoeg uitvogelen wat het beste uitkomt.
Ook nooit gedacht aan een tijdelijke 2e camera te kopen? Eventueel 2dehands en daarna terug verkopen? Moet je natuurlijk wel willen, maar kan wel handig zijn.
Je gaat het zoizo fantastisch hebben tijdens je safari! Hoeveel dagen ga je?
De 24-70 is mijn standaard lens, die zal het meeste gebruikt gaan worden.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:11:
[...]
Interessante keuze, wat verwacht je vooral te gaan schieten, zou zelf denk ik de 70-200 juist meenemen voor landschap en actie en dan de 16-35 voor de groothoek landschappen
De 135 heeft een heerlijk snelle af, dus die zal voor de actieshots gebruikt orden, maar ook voor portretjes.
De 16-35 zal waarschijnlijk niet heel veel gebruikt worden, maar is wel zeer geschikt voor de landschap shots.
Canon R6/5D3/16-35/24-70/70-200/85/100/135/100-500
Gelukkig maarJa, luipaard wordt wel gezien als het moeilijkste om te spotten, maar we zijn genoeg gecompenseerd door andere beelden
Is je safari al gepland trouwens? Heb je een prive auto of is het met een groep?
Ivm ISO moet je soms wel meer kijken naar je shutterspeed. 600mm is al een minimum van 1/600s zoals het regeltje gaat. Maar dat zal je daar wel allemaal snel genoeg uitvogelen wat het beste uitkomt.
Ook nooit gedacht aan een tijdelijke 2e camera te kopen? Eventueel 2dehands en daarna terug verkopen? Moet je natuurlijk wel willen, maar kan wel handig zijn.
Je gaat het zoizo fantastisch hebben tijdens je safari! Hoeveel dagen ga je?
Safari heb ik (nu mijn vriendin nog
Wellicht dat we tijdens de reis in de andere parken die we tegenkomen ook nog safari's boeken. Wij gaan namelijk 3 weken, en onze route loopt vanaf Johannesburg naar Kaapstad, een redelijk bekende maar wel erg mooie route. Niet alleen maar safari dus, maar wel nog andere parken (behalve Kruger) waar safari's een mogelijkheid zijn
Hmm ja een tweede camera kopen is me denk ik iets teveel van het goede.

Ik ben zelf een keer of 6 voor een week safari naar Kruger geweest, voor in Kruger is het belangrijk dat je de weekenden over slaat want dan is het druk. De beste sightings heb je in het zuiden van het park en in de ochtend door als eerste de gate uit te rijden. Middagen zijn ook goed maar als je dan iets ziet moet je vaak eerder weg dan je wilt om optijd weer in t kamp te zijn.ThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Gelukkig maardan maar een keer terug om het luipaard te spotten
Safari heb ik (nu mijn vriendin nog) al een idee bij, zal waarschijnlijk met een groep zijn, 2x een middag en 1x een ochtend verwacht ik, en ook één walking safari met Park Ranger (we gaan buiten het vakantieseizoen, dus hoop dat het meevalt qua drukte met een groepsafari). Allemaal in Kruger Park.
Wellicht dat we tijdens de reis in de andere parken die we tegenkomen ook nog safari's boeken. Wij gaan namelijk 3 weken, en onze route loopt vanaf Johannesburg naar Kaapstad, een redelijk bekende maar wel erg mooie route. Niet alleen maar safari dus, maar wel nog andere parken (behalve Kruger) waar safari's een mogelijkheid zijn
Mocht je nog vragen hebben mag je altijd een dm sturen
Ja dat is inderdaad wel zo, 1 foto van details zegt dan niet zoveel, alleen foto's van verschillende composities dan om echt te laten zien dat je op safari bent geweest.Margu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:34:
[...]
Welk fototoestel heb je? Want tegenwoordig kan je toch al tot ISO1600 zonder teveel grain.
Een 400mm prime is mooi, maar dan denk ik dat je wel al ervaring moet hebben met safari's en goed weten wat voor foto's je gaat nemen. Want veel verschil ga je dan niet kunnen creëren.
Ook zelf nog ergens anders te horen gekregen: "Zie dat je ook foto's neemt van dieren in de omgeving ipv enkel headshots/details. Anders zien mensen niet of je nu naar de zoo bent geweest of op safari."
Natuurlijk weet je het zelf wel als je de foto's terugziet, maar er zit wel een waarheid in.
Heb een A7RV en een A7III die ik op het moment niet meer gebruik. Bij de A7RV merk ik wel dat de ISO verhogen ook sterk het beeld verminderd qua ruis en dus ook detail verlies. Die staat ingesteld op maximaal 6400 ISO maar eigenlijk is het nut van zo'n hoge resolutie camera al weg boven de 1600 ISO. De A7III is daar wel beter in.
Ondertussen zag ik ook al fotografen die zweren bij de 200-600 en de 400mm prime voor low light situaties. Denk dat ik uiteindelijk wel voor de 200-600 ga, maar hoop eigenlijk op een mk2 met betere scherpte
Huur je ook een auto daar? Om naar Kruger Park te komen vanaf het vliegveld? Zelf door het park rijden is namelijk heel erg leuk!ThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Safari heb ik (nu mijn vriendin nog) al een idee bij, zal waarschijnlijk met een groep zijn, 2x een middag en 1x een ochtend verwacht ik, en ook één walking safari met Park Ranger (we gaan buiten het vakantieseizoen, dus hoop dat het meevalt qua drukte met een groepsafari). Allemaal in Kruger Park.
Dan kun je ook wat meer je eigen plan trekken. Zeker als je er 3 dagen bent kun je denk ik prima fulltime in de auto rondrijden en genieten (na een weekje weet je het wel
Thanks voor de tips! We hebben de reis wel uitbesteed, dus het verblijf in het park weet ik nog niet precies waar het is, maar in ieder geval niet in het weekend! Wat betreft de safari's, ik verwacht dat we dus twee keer een ochtend gaan (waar van één walking safari) en 2x een middag.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:44:
[...]
Ik ben zelf een keer of 6 voor een week safari naar Kruger geweest, voor in Kruger is het belangrijk dat je de weekenden over slaat want dan is het druk. De beste sightings heb je in het zuiden van het park en in de ochtend door als eerste de gate uit te rijden. Middagen zijn ook goed maar als je dan iets ziet moet je vaak eerder weg dan je wilt om optijd weer in t kamp te zijn.
Mocht je nog vragen hebben mag je altijd een dm sturen
Hoe deed jij dat daar, rij je zelf? Al denk ik dat voor ons, voor een eerste keer, het misschien het fijnste is om met een groepsafari mee te gaan?
We hebben inderdaad een huurauto, vanaf Johannesburg eerst naar de panoramaroute en dan naar Kruger. Ik denk dat we twee volle dagen in Kruger hebben ongeveer, dus een beetje zelf rijden door het park is een optie, al denk ik dat het ook fijn is om mee te doen aan georganiseerde safari's voor zowel de uitleg/kennis van de rangers en het gemakDirtyBird schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Huur je ook een auto daar? Om naar Kruger Park te komen vanaf het vliegveld? Zelf door het park rijden is namelijk heel erg leuk!
Dan kun je ook wat meer je eigen plan trekken. Zeker als je er 3 dagen bent kun je denk ik prima fulltime in de auto rondrijden en genieten (na een weekje weet je het wel)

Ik heb een nachtsafari gedaan met een groep en een wandelsafari met rangers en dat was beide leuk dus zou ik zeker aanraden.ThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Thanks voor de tips! We hebben de reis wel uitbesteed, dus het verblijf in het park weet ik nog niet precies waar het is, maar in ieder geval niet in het weekend! Wat betreft de safari's, ik verwacht dat we dus twee keer een ochtend gaan (waar van één walking safari) en 2x een middag.
Hoe deed jij dat daar, rij je zelf? Al denk ik dat voor ons, voor een eerste keer, het misschien het fijnste is om met een groepsafari mee te gaan?
[...]
We hebben inderdaad een huurauto, vanaf Johannesburg eerst naar de panoramaroute en dan naar Kruger. Ik denk dat we twee volle dagen in Kruger hebben ongeveer, dus een beetje zelf rijden door het park is een optie, al denk ik dat het ook fijn is om mee te doen aan georganiseerde safari's voor zowel de uitleg/kennis van de rangers en het gemak
Ik was van tevoren een beetje huiverig voor de wandelsafari, maar deze wijsheid nam dat weg:
"Je hoeft niet sneller te zijn dan een leeuw, je moet alleen sneller zijn dan de traagste in de groep"
Klinkt als een heel mooi vooruitzicht, ik zou zo terug meegaanThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Ivm fotografie en groepsafari. Je zit allemaal in 1 auto en wil allemaal dat ene mooie dier zien. Dus houd rekening mee dat niet iedereen even lang bij dat ene dier wil blijven staan voor jouw perfecte foto. En ook dat je niet altijd aan de juiste kant van de auto zit, dus andere mensen opzij duwen vinden ze mss niet zo prettig
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met groepsafari's, dus kan zeker heel goed meevallen.
Wij hadden het geluk van een persoonlijke safari, dus ook alle vrijheid.
Walking safari lijkt mij trouwens echt cool. In Kenya mocht het enkel op plaatsen met ongevaarlijke dieren, maar hadden we er ook geen tijd voor.
Afhankelijk van wanneer je gaat is een 4x4 wel aan te raden vooral vanwege de hogere zit ten opzixtvan een normale auto. Zeker na de regens kan het park echt zeer nat zijn en dan is een 4x4 echt een must om een beetje tempo te houden over de gravel wegen.Margu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:39:
[...]
Klinkt als een heel mooi vooruitzicht, ik zou zo terug meegaan
Ivm fotografie en groepsafari. Je zit allemaal in 1 auto en wil allemaal dat ene mooie dier zien. Dus houd rekening mee dat niet iedereen even lang bij dat ene dier wil blijven staan voor jouw perfecte foto. En ook dat je niet altijd aan de juiste kant van de auto zit, dus andere mensen opzij duwen vinden ze mss niet zo prettig
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen ervaring met groepsafari's, dus kan zeker heel goed meevallen.
Walking safari lijkt mij trouwens echt cool. In Kenya mocht het enkel op plaatsen met ongevaarlijke dieren, maar hadden we er ook geen tijd voor.
Altijd zelf gereden ging prima, in Zuid Afrika mogen de safari autos niet op andere plekken komen dan waar je als bezoeker mag komen. Dus qua sightings maakt t niet zoveel uit, de Rangers staan wel met elkaar in contact dus kunnen ze elkaar wel inseinen..ThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Thanks voor de tips! We hebben de reis wel uitbesteed, dus het verblijf in het park weet ik nog niet precies waar het is, maar in ieder geval niet in het weekend! Wat betreft de safari's, ik verwacht dat we dus twee keer een ochtend gaan (waar van één walking safari) en 2x een middag.
Berg en Dal is een goed kamp voor leeuwen en wilde honden.
[ Voor 28% gewijzigd door Brilsmurfffje op 13-02-2024 19:22 ]
Ben zelf ook heel benieuwd naar de walking safari, lijkt me een bijzonder gevoel om op dezelfde grond te staan als wellicht een big5-dier! Haha, die quote is een mooieDirtyBird schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:02:
[...]
Ik heb een nachtsafari gedaan met een groep en een wandelsafari met rangers en dat was beide leuk dus zou ik zeker aanraden.
Ik was van tevoren een beetje huiverig voor de wandelsafari, maar deze wijsheid nam dat weg:
"Je hoeft niet sneller te zijn dan een leeuw, je moet alleen sneller zijn dan de traagste in de groep"
Ik denk dat ik het gewoon moet afwachten tot we daar zijn qua drukte tijdens safari. Het komt hoe dan ook wel goed, en anders een goede reden om nog een keer naar Afrika te gaanMargu schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:39:
[...]
Klinkt als een heel mooi vooruitzicht, ik zou zo terug meegaan

Wij hebben wel een Ford Fiestsa huurauto, geen 4x4 dus wat hoogte en off-road betreft is een safariauto wel fijner denk ik. En idd, de rangers staan in contact met elkaar, dus dat helpt hen ook. Ik denk vooral dat we onszelf ontlasten door een groep-/privesafari te doen. Dan kan je en meespotten met- en leren van de rangers, genieten van de natuur en omgeving, en als het moment daar is: foto's makenAltijd zelf gereden ging prima, in Zuid Afrika mogen de safari autos niet op andere plekken komen dan waar je als bezoeker mag komen. Dus qua sightings maakt t niet zoveel uit, de Rangers staan wel met elkaar in contact dus kunnen ze elkaar wel inseinen..
Berg en Dal is een goed kamp voor leeuwen en wilde honden.
Ik heb een paar keer 80-400mm (op APS-C) mee gehad op safari en die heat haze viel reuze mee. Met een goede safarigids konden we relatief dicht bij komen waardoor ik de daadwerkelijke 400mm weinig gehaald heb.DirtyBird schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:15:
Ik denk dat je op safari vrij snel last krijgt van heat haze bij veel vergroting. Daar worden je foto's echt niet beter van en is heel moeilijk om in nabewerking van af te komen.
Meer dan 600mm lijkt me dan ook echt overkill.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Zelf rijden is imo de way to go. Kan je gewoon heel de dag rondkarren. Het heeft wat meer magie als je met z'n tweeën in een auto zit op een verlated padje en er ineens allerlei olifanten oversteken oid. Lijkt me minder omdat met een auto vol flitsende toeristen te hebben. Je kan ook stoppen wanneer je wil.ThePhoto schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Wandelsafari is een leuke activiteit erbij, maar het rondrijden is echt waarom het draait in het Kruger. Je hebt ook geen 4x4 nodig oid. 300mm op crop ( had er eentje voor een paar tientjes tweedehands op de kop getikt daar) was trouwens meer dan zat in vrijwel alle gevallen. Alleen bij een leeuw konden we niet echt dichtbij komen.
Maar volgende keer gaat gewoon mijn oude Canon 1D mkIII weer mee met de 24-105L F4, 70-200L F4 en de Sigma 50-500 (al is dat wel een zwaar ding).
Veel vogels en dieren gefotografeerd tussen de 200 en 400mm zag ik achteraf in de EXIF data.
To Do:
Goede backpack voor camera waar ook je daypack goed in past, zonder dat het een onhandige bult op je rug wordt.
Ben ik het mee eens! Misschien een goed idee om de eerste keer met een gids te gaan, zodat je de trucjes van het tracken van dieren kan leren. Dan de volgende keer lekker zelf rijden, en zo lang op dezelfde plek blijven als je wilt. En genieten van het alleen zijn, zonder een hoop andere toeristen die op een dier af komen.BarôZZa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:56:
[...]
Zelf rijden is imo de way to go. Kan je gewoon heel de dag rondkarren. Het heeft wat meer magie als je met z'n tweeën in een auto zit op een verlated padje en er ineens allerlei olifanten oversteken oid. Lijkt me minder omdat met een auto vol flitsende toeristen te hebben. Je kan ook stoppen wanneer je wil.
Het maakt het inderdaad ook nóg bijzonderder als je tracking skills je vervolgens belonen door het tegenkomen van een dier.
Je hoeft niks te tracken/leren in het Kruger Park, die beesten zitten overal en duiken spontaan op.Starlight96 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Ben ik het mee eens! Misschien een goed idee om de eerste keer met een gids te gaan, zodat je de trucjes van het tracken van dieren kan leren. Dan de volgende keer lekker zelf rijden, en zo lang op dezelfde plek blijven als je wilt. En genieten van het alleen zijn, zonder een hoop andere toeristen die op een dier af komen.
Het maakt het inderdaad ook nóg bijzonderder als je tracking skills je vervolgens belonen door het tegenkomen van een dier.
Als er ergens een leeuw zit, dan zie je het omdat er drie auto's omheen staan.
Mwah niet helemaal waar als je meer dieren hebt gezien weet je op een gegeven moment wel waar en vooral wanneer je waar moet kijken en kan je dus je kansen om wat te zien wel verhogen. Kruger is wel een beetje een dierentuin met eigenlijk teveel wild voor t land oppervlakte.BarôZZa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:27:
[...]
Je hoeft niks te tracken/leren in het Kruger Park, die beesten zitten overal en duiken spontaan op.
Als er ergens een leeuw zit, dan zie je het omdat er drie auto's omheen staan.
Ga in tijdens de natte tijd dan heb je een grote kans dat je sightings helemaal voor jezelf hebt zonder andere autos, dan is t wel degelijk zaak dat je zelf alle dieren spot ipv zo hard mogelijk van auto naar auto te scheuren.
Al hou ik meer van plekken die juist minder toeristisch zijn. Heeft iemand tips voor gebieden/landen/steden die geweldig mooi zijn om te bezoeken (vooral qua natuur/dieren/cultuur), maar die nog niet al te populair zijn bij de meeste mensen? Zoals bijvoorbeeld landen in de balkan.
Daarna naar Dresden geweest met een interessante historie en genoeg interessant musea (waar we geen tijd voor hadden). Vervolgens naar Bamberg vanwege de vele bierbrouwerijen, met name voor het Rauchbier (dus genoeg (bier-)cultuur daar). Wij zijn buiten het seizoen gegaan, toen vond ik het qua toerisme erg meevallen!
Oeh heel mooi, die stond op mijn lijstje inderdaadThePhoto schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:12:
@Starlight96 ik ben vorig jaar met 2 vrienden naar Oost-Duitsland geweest, een viertal dagen een gedeelte van de Painters' Trail (of in Duits: Malerweg) gelopen, dat ligt in het gebied: Saksisch-Zwitserland. Erg mooie natuur met idyllische dorpjes, geen dieren gespot.
@BernardV, Polen ben ik nog nooit geweest, bedankt voor de tip!
Ik zit te kijken, wat het beste is, om deze reis vast te leggen, qua camera.
Op internet al een tijdje gestruind, maar op tweakers.net is voor mijn de juiste optie.
Waar de camera het liefst aan moet voldoen, compact(licht), selfiesmaken, groot opslag, en veel batterij
Liefste geen Spiegelreflexcamera.
Ik zag zelf een GoPro HERO 12 Black + Selfie Stick voorbij komen, maar weet niet of dit de juiste keuze is.
Misschien ook handig, om te zien waar de camera ingezet gaat worden.
Dag 1 Amsterdam - Bangkok
Dag 2 aankomst Bangkok
Dag 3 Bangkok, boottocht over klongs
Dag 4 Bangkok - Phra Pathom Chedi - Damnoen Saduak - Birma-spoorlijn - Rivier Kwai
Dag 5 River Kwai
Dag 6 River Kwai - Ayutthaya - Khao Yai nationaal park
Dag 7 Khao Yai NP
Dag 8 Khao Yai NP - Phimai - Korat
Dag 9 Korat - Saraburi - Lopburi - Sukhothai
Dag 10 Sukhothai, fietstocht
Dag 11 Sukhothai - Chiang Rai - Chiang Saen
Dag 12 Chiang Saen - Chiang Mai
Dag 13 Chiang Mai
Dag 14 Chiang Mai, wandeltocht of kookworkshop
Dag 15 Chiang Mai, wandeltocht of bezoek aan Doi Suthep
Dag 16 Chiang Mai - nachttrein naar Bangkok
Dag 17 aankomst Bangkok - Koh Samed
Dag 18 Koh Samed
Dag 19 Koh Samed
Dag 20 Koh Samed - Bangkok - Amsterdam
Dag 21 aankomst Amsterdam
Ik hoor graag van jullie, hoe en wat de beste keuze is
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Misschien niet de meest populaire suggestie, maar zou een telefoon al niet volstaan? Of een upgrade daarvoor kopen?pvr schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:01:
Mijn vrouw en ik, ga 3 weken naar Thailand, rondreis met Djoser.
Op internet al een tijdje gestruind, maar op tweakers.net is voor mijn de juiste optie.
Waar de camera het liefst aan moet voldoen, compact(licht), selfiesmaken, groot opslag, en veel batterij![]()
Ik zag zelf een GoPro HERO 12 Black + Selfie Stick voorbij komen, maar weet niet of dit de juiste keuze is.
Dag 2 aankomst Bangkok
Dag 4 Bangkok - Phra Pathom Chedi - Damnoen Saduak - Birma-spoorlijn - Rivier Kwai
Dag 5 River Kwai
Dag 7 Khao Yai NP
Dag 13 Chiang Mai
Dag 18 Koh Samed
Dag 19 Koh Samed
Ligt een beetje aan wat je met de foto's wilt doen. Op scherm, posters, muur behang, etc.
Zelfs een kleine a6x00 met superzoom of meerdere lenzen is al 'groot' te noemen. Beeldkwaliteit kan beter zijn als een telefoon, maar vraag is of je dat gaat merken voor jouw use-case van de foto's.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ik lees op het internet, dat een telefoon, niet de juiste optie is.
Ik heb zelf een Samsung Fold 4.
Jan_V schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:31:
[...]
Misschien niet de meest populaire suggestie, maar zou een telefoon al niet volstaan? Of een upgrade daarvoor kopen?
Ligt een beetje aan wat je met de foto's wilt doen. Op scherm, posters, muur behang, etc.
Zelfs een kleine a6x00 met superzoom of meerdere lenzen is al 'groot' te noemen. Beeldkwaliteit kan beter zijn als een telefoon, maar vraag is of je dat gaat merken voor jouw use-case van de foto's.
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Wij hebben de laatste vakantie, een roadtrip door de VS, voor het eerst geen spiegelreflex of compactcamera meer meegenomen. Alle foto's gemaakt met een Samsung Galaxy S23 Ultra en een Pixel 7 Pro. In de vakanties daarvoor, een roadtrip door de VS en Argentinië, hadden we de spiegelreflex mee maar nagenoeg ongebruikt in de tas meegesleept.
Voor de beperkte vaardigheid die wij hebben om met een spiegelreflex goede foto's te maken (we maakten er vrijwel alleen op vakantie foto's mee), weegt het gewoon niet meer op tegen de kwaliteit van de fotocamera's op de telefoons. Zeker als je ook rekening houdt met het meeslepen van het gewicht van de spiegelreflex en eventueel extra lenzen voor verschillende situaties. Wij hebben dus nu de afweging gemaakt om de spiegelreflex alleen nog mee te nemen als we ook denken foto's te zullen gaan maken waarbij de smartphone niet goed presteerde, zoals bij wildlife.
Bedankt voor de info.
Dit zet mijn toch aan het denken, om het met de telefoon te doen.
Scheelt ook in de kosten
bazzemans schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:30:
@pvr wat is de argumentatie dat een telefoon niet voldoet?
Wij hebben de laatste vakantie, een roadtrip door de VS, voor het eerst geen spiegelreflex of compactcamera meer meegenomen. Alle foto's gemaakt met een Samsung Galaxy S23 Ultra en een Pixel 7 Pro. In de vakanties daarvoor, een roadtrip door de VS en Argentinië, hadden we de spiegelreflex mee maar nagenoeg ongebruikt in de tas meegesleept.
Voor de beperkte vaardigheid die wij hebben om met een spiegelreflex goede foto's te maken (we maakten er vrijwel alleen op vakantie foto's mee), weegt het gewoon niet meer op tegen de kwaliteit van de fotocamera's op de telefoons. Zeker als je ook rekening houdt met het meeslepen van het gewicht van de spiegelreflex en eventueel extra lenzen voor verschillende situaties. Wij hebben dus nu de afweging gemaakt om de spiegelreflex alleen nog mee te nemen als we ook denken foto's te zullen gaan maken waarbij de smartphone niet goed presteerde, zoals bij wildlife.
Als liefhebber van Calatrava heb ik getwijfeld om de FF met glaswerk mee te nemen, maar ik heb besloten dat het vakantie wordt: behalve de S24 Ultra, neem ik niets mee om foto's te maken.
Less is more.
Als je het op dit forum vraagt in de topics over fotografie, zal er een groot deel zijn die het een nogo vinden om geen goede camera mee te nemen. Voor ons voldeed het.
Ik zou met name ook meenemen of je tijd en gelegenheid hebt om te doorgronden hoe het is om goede foto's te maken met een spiegelreflex of dergelijke. Dat heeft natuurlijk ook point-and-click maar dan is het niet veel anders dan een smartphone en haal je de potentie van betere foto's met een spiegelreflex er m.i. niet uit.
De fotograaf maakt de foto, niet de camera. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met fotografie, dus het is lastig te adviseren. Maar als je een kwalitatief goede camera met glaswerk wilt hebben, kun je kiezen voor een systeemcamera, maar dan moet je meer geld neerleggen voor de camera dan voor de reis,pvr schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:01:
Mijn vrouw en ik, ga 3 weken naar Thailand, rondreis met Djoser.
Waar de camera het liefst aan moet voldoen, compact(licht), selfiesmaken, groot opslag, en veel batterij![]()
Dag 2 aankomst Bangkok
Dag 5 River Kwai
Dag 7 Khao Yai NP
Dag 13 Chiang Mai
Dag 18 Koh Samed
Dag 19 Koh Samed
Een GoPro11 is ook prima (en die heeft GPS) en voor de foto's gebruik je de telefoon.
Ik ben zelf een enthousiaste hobbyist (geweest) en heb de ervaring dat je soms meer bezig bent met fotografie dan met indrukken op te doen. Als ik met de auto ga, gaat het hele koffer met camera's en glaswerk mee, maar nu kies ik er ook voor (korte stedentrip naar Valencia) om alles thuis te laten en niet de slaaf van de camera te zijn.
Afgelopen vakanties, helaas geen Thailand, heb ik m'n a7III met bijbehorende objectieven (24-105f4, 55f1.8 en 25f2) telkens mee gehad. Maar op tripjes vond ik het vaak te zwaar om extra mee te nemen (samen met een rugtas met broodjes, drinken, ehbo, etc (2 kids & 2 volwassenen)). Dus veelal met onze telefoons geschoten.pvr schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:33:
bazzemans, en Jan_V,
Bedankt voor de info.
Dit zet mijn toch aan het denken, om het met de telefoon te doen.
Scheelt ook in de kosten![]()
[...]
Voor ons doeleinde was dat prima. Ik neem toch te weinig tijd voor nabewerking, of fancy composities maken van een omgeving tijdens vakantie. En de foto's belanden op Plex en 1x per jaar in een fotoboek van dat jaar, daar heb ik geen 24MP foto voor nodig om die scherp op een a4'tje te krijgen.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ik heb veel plezier van de Camera gehad, maar toch alles verkocht.
Eigenlijk omdat ik er te weinig gebruik van maakten.
Ik heb toen veel ervaring, opgedaan van fotografie(cursus, en leeswerk.)
Peatsmoke schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:50:
[...]
De fotograaf maakt de foto, niet de camera. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met fotografie, dus het is lastig te adviseren. Maar als je een kwalitatief goede camera met glaswerk wilt hebben, kun je kiezen voor een systeemcamera, maar dan moet je meer geld neerleggen voor de camera dan voor de reis,
Een GoPro11 is ook prima (en die heeft GPS) en voor de foto's gebruik je de telefoon.
Ik ben zelf een enthousiaste hobbyist (geweest) en heb de ervaring dat je soms meer bezig bent met fotografie dan met indrukken op te doen. Als ik met de auto ga, gaat het hele koffer met camera's en glaswerk mee, maar nu kies ik er ook voor (korte stedentrip naar Valencia) om alles thuis te laten en niet de slaaf van de camera te zijn.
Ik heb toen deze aangeraden (maar genoeg alternatieven): https://tweakers.net/pric...rshot-sx740-hs-zwart.html. Is compact, heeft veel optische zoom (erg fijn voor als in Thailand iets verder weg zit), kantelbaar schermpje voor selfies, en je kan in 4k30fps filmen. Zij waren er in ieder geval erg blij mee op hun trip naar IJsland en hadden deze camera overigens tweedehands aangeschaft.
Nou weet ik niet wat je budget is maar je kan natuurlijk ook tweedehands proberen, en daarna heb je zo'n camera ook voor toekomstige vakanties en uitstapjes.
Want Gopro is super om mee te filmen, maar voor foto's dan weer niet.
Nadeel is ook dat 2 van jouw voorwaarden niet samenwerken. compact en veel batterij.
Wat versta je trouwens onder compact? (ik gebruik Sony als voorbeeld omdat ik die formaten ken
a7 <-> a6x00 <-> sony rx100 <-> Gopro <-> telefoon
Je budget is natuurlijk ook belangrijk.
Denk dat voor je echt verder te kunnen helpen we iets meer info nodig hebben en/of jij nog enkele beslissingen moet nemen.
Alvast bedankt voor de reacties
Als je zelf goed kan fotograferen is een camera het denk ik zeker waard, maar als je daar niet al te veel moeite/tijd in wilt stoppen, volstaat een (goede) telefooncamera denk ik prima. Het voordeel daarvan is dat heel veel dingen automatisch geoptimaliseerd worden (al dan niet met AI), en je zelf dus niet zo veel hoeft na te denken over het maken van de foto.
Ik zal deze info meenemen, en van de rest die gereageerd hebben.
Volgende week, minder druk op het werk, ga ik verder kijken naar de opties die hier gegeven zijn
Starlight96 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:44:
@pvr Ik heb zelf op een vakantie naar Namibië alle foto's en video's gemaakt met mijn telefoon (OnePlus Nord) en kleine camera (Panasonic LUMIX DMC-TZ80). Bij thuiskomst viel mij op dat de foto's gemaakt met mijn telefoon zo slecht nog niet waren, totdat ik in een situatie was waarin ik moest inzoomen, of waarin het licht niet optimaal was. Aan de andere kant heeft je telefoon waarschijnlijk een hele goede stabilisatie, dus als je video's wilt maken is dat wel optimaal.
Als je zelf goed kan fotograferen is een camera het denk ik zeker waard, maar als je daar niet al te veel moeite/tijd in wilt stoppen, volstaat een (goede) telefooncamera denk ik prima. Het voordeel daarvan is dat heel veel dingen automatisch geoptimaliseerd worden (al dan niet met AI), en je zelf dus niet zo veel hoeft na te denken over het maken van de foto.
Dezelfde afweging brengt mij toevallig naar dit topicbazzemans schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:30:
@pvr wat is de argumentatie dat een telefoon niet voldoet?
De spiegelreflex er vorig jaar uitgedaan en was aan het overwegen nog een Sony RX100-VII aan te schaffen maar na wat (eerste) testjes op enkele hikes in Luxemburg besloten hier vooralsnog geen gevolg aan te geven.
Wat zitten rondspelen met de settings de laatste tijd en wat Youtube kanalen gevolgd en inmiddels besloten dat de iPhone (15 pro max) het middel gaat worden waarmee alles vastgelegd wordt. Wel gaan er een DJI Mini 4 Pro en een DJI Osmo 3 Pocket mee.
Ik ben het hiken in de 42 graden met camerarugzak niet vergeten in Arches inclusief 3 grote lenzen. Veel van de 16-35mm gebruik gemaakt toen maar een pretje was het niet. In Yellowstone ook veel moeten wisselen als er weer eens wildlife te zien was. Daar ben ik net wat te weinig hobby'ist voor.
[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 20-03-2024 12:16 ]
Ik heb op 2 momenten wat tele gemist. De uitsnede heb ik nu middels een crop moeten maken en dan is het wel handig dat de camera een 40Mpix sensor heeft. Dus wat dat betreft heb ik het heel goed ingeschat.
Wat ik minder had ingeschat is de ruimte die de RAW foto's innemen. Binnen een week was ik door mijn SD-kaarten heen (dat was een onfortuinlijk leer moment