Vraag

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:53
Momenteel heb ik een Sony Alpha A7C met de volgende twee lenzen:

- uitvoering: Sony FE 20-70mm f/4 G
- uitvoering: Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 Di III RXD - Sony E

De 20-70mm gebruik ik verruit het meest aangezien deze goed aansluit bij mijn stijl van fotograferen (landschappen/architectuur).

Echter ben ik twee jaar geleden op vakantie geweest in Madagaskar, en daar heb ik juist de 70-300mm veel gebruikt. Ik dacht in eerste instantie dat 300mm op fullframe niet toereikend zou zijn, maar dit bleek mee te vallen aangezien dieren daar relatief dichtbij zitten.

Aankomende zomer heb ik een reis naar Namibië op de planning staan, maar ik ben bang dat de 70-300mm daar niet volstaat. Daarom ben ik op zoek naar iets nieuws, mijn budget is rond de 1000-2000 euro. Ik dacht aan de volgende opties:

- uitvoering: Sony FE 200-600mm f/5,6-6,3 G OSS
- uitvoering: Sigma 150-600mm F5-6.3 DG DN OS | S (Sony FE)

Ik neig naar de Sigma vanwege de kleinere omvang en kortere minimale focusafstand (58 ipv 240 cm). Maar van de Sony spreekt mij de interne zoom en eventuele optie van een teleconverter aan.

Eventueel dacht ik ook nog aan een lichtsterkere lens met korter zoom afstand (bijvoorbeeld: uitvoering: Sony FE 100-400mm f/4,5-5,6 G Master), gecombineerd met een teleconverter. Maar dit gaat over mijn budget heen en ik twijlfel over de impact van de teleconverter op de beeld kwaliteit.

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben opzoek naar tips/advies over:
  • Is 500-600mm op fullframe echt een must om een beetje dieren te kunnen fotograferen in Namibië?
  • Is een lens met interne zoom een betere optie voor een stoffige omgeving, of moet de Sigma daar ook wel tegen kunnen?
  • Is een lichtsterkere lens met teleconverter een serieuze optie, of betaal ik dan veel extra voor slechtere beeld kwaliteit?
  • Zijn er andere goede opties die ik over het hoofd heb gezien? Of andere tips of adviezen? :)

jboelen.nl

Alle reacties

• m0rgenst0nd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:14
Etosha national park zal dan een belangrijke plek zijn waar je wildlife gaat schieten. De ervaring leert dat je daar op de wegen moet blijven als je zelf rijdt en veel drinkplaatsen nog steeds op vrij grote afstand van de weg zijn. 600mm is dan echt geen overbodige luxe.

Tegelijkertijd kan het ook voorkomen dat dieren tussen drinkplaatsen veel dichter bij de weg zijn. Je wil dus ook echt die 20-70 wel meenemen. Ook voor de wijdere omgeving shots die je dan kan krijgen en natuurlijk in de woestijn en de duinen.

Namibië is daarnaast ook heel stoffig dus een interne zoom kan ook geen kwaad. Dat gezegd hebbende ben ik vooral in Namibië geweest met een uitschuivende zoomlens en die heeft het ook gewoon overleefd.

Al met al zijn beide lenzen dus denk ik een prima optie. Ik zou dan wel bijvoorbeeld de smallrig grip attachment voor de A7c kopen zodat het geheel iets makkelijker is vast te houden met die zware lenzen erop.

• polu
m0rgenst0nd schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:46:
Etosha national park zal dan een belangrijke plek zijn waar je wildlife gaat schieten. De ervaring leert dat je daar op de wegen moet blijven als je zelf rijdt en veel drinkplaatsen nog steeds op vrij grote afstand van de weg zijn. 600mm is dan echt geen overbodige luxe.
Helder, in dat geval is een upgrade voor mijn 70-300 geen overbodige luxe
Je wil dus ook echt die 20-70 wel meenemen
Zeker, dat was ik sowieso van plan!
Ik zou dan wel bijvoorbeeld de smallrig grip attachment voor de A7c kopen zodat het geheel iets makkelijker is vast te houden met die zware lenzen erop.
Goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht, ga ik zeker naar kijken

jboelen.nl

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor de 100-400 lens gaan, op safari wil je niet te vaak wisselen van lens. Net als je gaat wisselen gebeurt er wat of als je ergens aankomt is er wat en tegen de tijd dat je hebt gewisseld is er niks meer. Voordeel van de 100-400 is dat je vanaf 100 tot pak en beet 200 mooie foto’s kan maken van een dier + omgeving. 400 is vaak genoeg voor een mooie closeup van de kop

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20

qless

...vraag maar...

Ik ben vorig jaar naar Namibie geweest, met mijn fullframe canon, en ik was zo blij dat ik mijn 150-600 (tamron g2) meehad. 300 mm is echt te kort.
Alleen in Etosha zat ik ineens omringd met 50+ olifanten, zo dichtbij dat mijn 150 te groot was, en ik had geen 2e body ofzo mee, wisselen moet je dan niet doen midden in het stof en rondvliegend modder, dus dan maar de iphone ;)

https://arnoraps.be/namibia/
Alles wat geen landschap/mensen zijn is zo'n beetje met de Tamron gedaan.

[ Voor 47% gewijzigd door qless op 20-04-2026 23:55 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• polu
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:37:
Ik zou voor de 100-400 lens gaan, op safari wil je niet te vaak wisselen van lens. ... Voordeel van de 100-400 is dat je vanaf 100 tot pak en beet 200 mooie foto’s kan maken van een dier + omgeving. 400 is vaak genoeg voor een mooie closeup van de kop
Dat brengt mij weer aan het twijfelen over de keuze voor een 150/200-600. Ik denk dat ik een keer de uitvoering: Sony FE 200-600mm f/5,6-6,3 G OSS een dagje ga lenen/huren om een beetje feeling te krijgen wat het verschil is in de praktijk tussen 400 en 600mm.
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:37:
Net als je gaat wisselen gebeurt er wat of als je ergens aankomt is er wat en tegen de tijd dat je hebt gewisseld is er niks meer.
qless schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:53:
Alleen in Etosha zat ik ineens omringd met 50+ olifanten, zo dichtbij dat mijn 150 te groot was, en ik had geen 2e body ofzo mee, wisselen moet je dan niet doen midden in het stof en rondvliegend modder, dus dan maar de iphone ;)
Dat is wel een goed punt. De 20-70mm meenemen is leuk, maar wanneer wisselen van lens geen optie is heb je er nog niks aan. Gelukkig gaan mijn vriendin met iPhone ook mee. ;)

Een tweedehands A7 II is nog verrassend goedkoop. Misschien is dat wel een optie als "backup camera", kan 'm na afloop altijd weer verkopen.
Mooie foto's, krijg al helemaal zin in de reis. :) Ik hoopte stiekem te kunnen spieken op hoeveel mm de foto's zijn gemaakt, maar de Exif data ontbreekt. Maar zoals ik eerder aangaf ga ik zelf wel een keer experimenteren met een andere lens.

Bedankt in ieder geval voor alle waardevolle reacties.

jboelen.nl

• m0rgenst0nd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:14
400mm is voor Namibië echt te weinig in veel gevallen.

Een tweede body voor je andere lens is natuurlijk ideaal en ja het is stoffig. Maar het is ook onzin om te denken dat je nooit lens kan wisselen als je in je auto zit bij een sighting. Je moet het gewoon niet continu doen.
Etosha bijvoorbeeld is een grote open vlakte dus je kan ook aardig anticiperen wat er gaat komen.

Oefen het wisselen van tevoren even zodat je het snel kan en hou je body met de sensor naar beneden gericht terwijl er geen lens op zit. Dat scheelt al heel veel. Cleaning setje is ook handig te hebben.
Een a7ii als tweede body is ook een goeie keuze lijkt me.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:20

qless

...vraag maar...

polu schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:23:
[...]

Mooie foto's, krijg al helemaal zin in de reis. :) Ik hoopte stiekem te kunnen spieken op hoeveel mm de foto's zijn gemaakt, maar de Exif data ontbreekt. Maar zoals ik eerder aangaf ga ik zelf wel een keer experimenteren met een andere lens.
Als je een bepaalde foto weet, kan ik het zo opzoeken. Maar veel zijn op 600 geschoten en dan zelfs nog gecropt. (wat bij 20 mp niet zo heel veel ruimte extra heeft) alleen die olifanten waren echt super dichtbij.
2de body is geen gek idee, zeker niet als je toch al een 24-70 mee hebt.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:55
@polu Mooie trip. Wij zijn vorig jaar naar Kenya geweest. Hiervoor had (heb ik nog😃) een sigma 60-600mm f4.5-6.3 op een Nikon D7500. Dit is een aps-c dus 900mm maar als je in de auto op de paden moet blijven kun je nooit genoeg hebben en voor vogels sowieso niet. Fantastische lens voor safari als je niet wilt wisselen. Deze is er ook met de Sony-e vatting. Nieuwiets boven je budget maar misschien wel tweedehands te vinden of evt huren.
https://www.cameraland.nl/sigma-60-600mm-f-4-5-6-3-dg-dn-os-sports-sony-e?utm_source=tradetracker_231103&utm_medium=affiliate
Review: https://www.frankwandelt.nl/reviews/objectieven/sigma-60-600mm-f-4-5-6-3-dg-dn-os-sports-reviews-tests
Is wel wat zwaar dus raad aan om sowieso met je nieuwe lens naar een dierentuin te gaan om te oefenen. Je wilt niet je lens leren kennen als je daar bent.
Probeer na te gaan of er in de auto beenbags aanwezig zijn om je lens op te leggen, anders kun je deze zelf leeg meenemen en daar vullen. Waar ik ook veel gebruik van heb gemaakt is een monopod, voor bewegende dieren, maar dat is een beetje afhankelijk van hoeveel bewegingsruimte je hebt in de jeep. Hier heb ik een Leofoto BV-10L videokop op.
Tip, vraag of de chauffeur de motor uit zet als je stil staat om te fotograferen, de trillingen kunnen onscherpte veroorzaken.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

Pagina: 1