Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ventieldopje schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 02:12:
• 15,4" Laptop
• Externe hdd (yet to buy)
Geen idee wat de capaciteit is van die 2. Of wat je zelf qua gebruik in gedachten hebt. Maar ik doe het volgende:
mijn Asus netbookje heeft een 500 GB disk en ik neem een externe 2,5 inch disk van 160 GB mee. Op beide zet ik de foto's. Echter zit de externe disk in mijn cameratas terwijl het netbook overdag in de kledingkoffer in de auto blijft liggen (ik maak enkel auto trektochten). Dus ben ik slechts 1 van de 2 kwijt als of mijn auto gejat/opgebroken wordt of als mijn camerarugzak van mijn rug gejat wordt. Op die manier spreid ik het risico nog wat meer. En heb ik dus niet enkel achtervang voor het overlijden van 1 van de 2 HD's.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
In Januari een weekend naar Parijs geweest, ik heb een 1000D, Tokina 12-24, 17-85 IS - 55-250 IS en een 50mm meegenomen, maar de 17-85 IS en de 55-250 alle 3 de dagen in het hotel laten liggen en met 12-24 en 50mm geschoten en ik was toch zeer tevreden over het resultaat, beiden voor in de nacht ook goede lenzen, een 85mm 1.8 was nog wel handig geweest omdat ik soms nog net dat beetje zoom miste maar die heb ik helaas niet. Met stedenstrips neem ik niet veel meer mee, ik zie het ook als een uitdaging, inplaats van een shot op 24mm te maken kan ik ook een panorama maken met m'n 50mm.

Volgende vakantie wil ik eens proberen met enkel een 7D + 70-200 2.8 en een 1000D + 12-24 te gebruiken, maar voor de zekerheid neem ik dan toch nog wel de rest mee :) .

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Vond het juist heerlijk om een keertje compact te gaan!
Gewoon een keertje de Domke F2 met kilo's aan spullen thuis laten.. wil dat wel vaker!

Vorig jaar voor naar Venetië de grip van m'n 40D afgehaald en verder enkel en alleen de 10-22 meegenomen. Ohja en een DX gorillapodje gekocht voor nachtfoto's :-) meer had ik niet bij me, was ook wel een beetje omdat ik met pauperair (Ryanair) vloog en geen zin had om voor 3 dagen een koffer mee te nemen, was ook niet nodig. Heel gave foto's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op reis neem ik meestal (afhankelijk van de bestemming) mee:

- 1D3
- 35L
- Manfrotto 055XPROB statief
(135L indien geen citytrip)

Statief blijft overdag op kamer, enkel 's avonds gaat het mee.
Oja, en een Q-starz bt-q1000x gps ontvangertje ook.
Kan allemaal (muv het statief) mooi in een klein crumpler schoudertasje.
Vroeger had ik enkel een rugzak waar AL m'n zooi in zat. Ik zeulde me letterlijk te pletter..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2011 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vakantietijd komt er weer aan, effe een kick...

Binnenkort ga ik zelf op vakantie, ik heb ook maar eens een 'essential gear' check gedaan.. In de tas:

- 7D;
- 70-200 F4;
- 17-40 F4;
- 50 1.8;
- Speedlite 430 EX II + extra batt;
- 3 x 16GB CF;
- Toshiba Camileo BW10 (doet 't beter in t water dan de 7D...);
- Ixus 105 (Ook de vrouw wil foto's maken);
- Cardreader;
- accu laders.

En natuurlijk een ND 8 filter + uber-foute-kitschy-star filter voor de 17-40, alles in een Lowepro Primus, bewust geen statief mee (geen ruimte)...

My dear fellow tweakers, zie ik wat over 't hoofd in deze lijst waarvan ik spijt krijg als ik 't niet meeneem? (los van een 5DII met een 24-70L ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:09

Garyu

WW

Hier een lichtgewicht-setje:

- Nikon D90
- 30mm/1.4
- 17-50/2.8
- SB-600
- 1x 16GB, 1x 4GB SD kaartje
- Panasonic Lumix DMC-FS62 voor mevrouw ;)

Neem dit jaar geen enkele tele meer mee, aangezien die zwaar zijn en zowiezo niet de tas uitkomen. Zit nog te denken of ik de 50mm/1.4 meeneem of ook thuis laat. Weegt natuurlijk bijna niks, maar ook een lens die momenteel nauwelijks de tas uitkomt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt er aan wat je gaat doen he ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 27-09 21:58
'ik ga op vakantie en neem mee' het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 40D€ 0,-€ 0,-
1Canon EW-83J Lens Hood€ 32,-€ 32,-
2Sandisk Extreme III CompactFlash 4GB€ 24,90€ 49,80
1Canon EF 17-40mm f/4L USM€ 637,-€ 637,-
1Canon EF 70-200mm f/4L USM€ 520,-€ 520,-
1Canon BG-E2 Battery Grip (voor EOS 20D/30D)€ 159,-€ 159,-
1Canon Speedlite 430EX II€ 213,-€ 213,-
1Manfrotto 190XPROB Pro Aluminum Tripod€ 125,-€ 125,-
1Manfrotto 804RC2 Basic Pan/Tilt Head€ 62,50€ 62,50
1Manfrotto Monopod Compact 4-Section 680B€ 53,86€ 53,86
1Lowepro Micro Trekker 200 Black€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.941,16

Ik wilde mijn inventaris hier posten maar de RML knalt er meteen de prijzen achter.. als je dat dan ziet is het toch even slikken vind ik met wat voor een spul je telkens op stap gaat. Nu zijn er mensen die wellicht met het dubbele bedrag of driedubbele bedrag op stap gaan en het is ook maar slechts de nieuwwaarde maar toch. Blijft niet mis, ik vroeg me af hoe zijn 2dehands gekochte spullen afgedekt voor de verzekering?

Ik lees nu dat dat varieert, het is mogelijk te verzereken, sommigen geven aan dat de nieuwwaarde het verzekerde bedrag is en dat je dus geen aankoopbewijzen hoeft te overleggen. Andere baseren zich op een taxatieraport van bijv. een fotospeciaalzaak en aan de hand daarvan wordt de dagwaarde toegepast.

Het is wel raadzaam om de S/N's van je apparatuur op te schrijven en ergens te bewaren.

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 16-06-2011 11:53 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:45:
Ligt er aan wat je gaat doen he ;)
Ik neem graag genoeg mee voor 't geval dat ik wat mis... 't is in principe een hang/lig/bak vakantie in Europa, natuurlijk ben ik wel van plan om in elk geval een ochtend of 2 de straten / stranden af te schuimen op zoek naar mooie platen..

Hmpf.. probably overpacking anyway :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Afgelopen surftrip:

D300s
Sigma 30mm f1.8
Nikkor 70-200 f2.8 VRI
28gb aan Sandisk CF
2 Accu's + lader

Had genoeg aan de 30mm 1.4, mistte soms net iets tussen de 30 en 70mm maar kon me er goed mee redden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
Ik ga naar Australie en Nieuw-Zeeland voor 9 maanden (stage+rondreizen) en wat gaat er mee:

Canon EOS 40D
15-85 IS USM
55-250 IS
50 1.8
Polarizer 72mm
2 accu's (+oplader)
3x 8GB CF

Echter zit ik met het 'probleem' dat ik geen aparte foto tas mee wil nemen. Heb een rugzak (North Face Borealis 27 liter ofzo (voor de kenners)) waar alles prima in past voor een day/weekend-trip. Echter wil ik m'n lenzen wat beter beschermen. Onlangs een weekendje naar berlijn geweest en toen gewoon alles los in het achtervak gedaan (dat enigzins bescherming biedt). Nu kreeg ik een tip van iemand om de lenzen bv. in dikke wandelsokken te doen. Iemand hier ervaring mee?

Lenscases zou ook kunnen, maar die vind ik teveel ruimte in beslag nemen...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Die lenzen kunnen wel een stootje hebben, sokken lijkt me prima, zodat er iets van stootkussen tussenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieB schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:14:
Ik ga naar Australie en Nieuw-Zeeland voor 9 maanden (stage+rondreizen) en wat gaat er mee:

Canon EOS 40D
15-85 IS USM
55-250 IS
50 1.8
Polarizer 72mm
2 accu's (+oplader)
3x 8GB CF

Echter zit ik met het 'probleem' dat ik geen aparte foto tas mee wil nemen. Heb een rugzak (North Face Borealis 27 liter ofzo (voor de kenners)) waar alles prima in past voor een day/weekend-trip. Echter wil ik m'n lenzen wat beter beschermen. Onlangs een weekendje naar berlijn geweest en toen gewoon alles los in het achtervak gedaan (dat enigzins bescherming biedt). Nu kreeg ik een tip van iemand om de lenzen bv. in dikke wandelsokken te doen. Iemand hier ervaring mee?

Ik herken het probleem... (en ben uiteindelijk overgestapt naar een goede cameratas..) Het minste dat je kunt doen om de lenzen te beschermen is ze, inderdaad, in te wikkelen in dikke sokken. Lensdoppen er uiteraard op.

De pest is wel dat je bijvoorbeeld in het vliegtuig nog wel eens te maken hebt met andermans bagage rond je eigen tas, schuddende/vallende bagage etc. De kans bestaat dat de sokken waarme je de lenzen beschermt, net niet genoeg bescherming biedt om 't spul heel over te krijgen.

Misschien een (kleinere) cameratas in je rugzak, of de 'ínlay' (Bij gebrek aan een beter woord?) van een cameratas gebruiken om 't spul te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

RobbieB schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:14:

offtopic:
Heb een beetje het zelfde probleem denk ik...

Fototas post

Zit nu zelf te kijken naar de Capsule Small... Voor mijn toepassing misschien iets te groot maar voor jouw eisen wel genoeg denk ik? (Anders de Large)

Fotootje gevonden:
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Pat-Juh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:25:
[...]

offtopic:
Heb een beetje het zelfde probleem denk ik...

Fototas post

Zit nu zelf te kijken naar de Capsule Small... Voor mijn toepassing misschien iets te groot maar voor jouw eisen wel genoeg denk ik? (Anders de Large)

Fotootje gevonden:
klik
Ja, ik heb verscheidene fotot-daypack-combi's gehad. Crumpler, Kata, Lowepro. Probleem is altijd dat het compromis tussen fotogedeelte en tasgedeelte me nooit bevalt. Daarbij dragen ze geen van allen echt comfortabel. Fotogedeelte is altijd te groot, tasgedeelte altijd (veel) te klein. Fotootje dat je gepost hebt is mssn wel een oplossing.. eens rondsnuffelen en wat maten van m'n tas opnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Voorheen bestond mijn vakantie-tas uit een:
  • Canon EOS 5D
  • Canon EF 24-70 f/2.8L USM
  • Canon EF 50 f/1.4 USM
  • Canon Speedlite 580EX mark II
  • SanDisk CF 8GB Extreme III
Sinds kort nieuwe spullen en over een niet al te lange tijd een weekje naar Parijs met de vriendin. Dan gaat onderstaande mee :)Helaas geen korte prime, een 35mm staat hoog op de verlanglijst.. Maar het geld is nu echt op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Eerste keer dat ik een semi-serieuze camera meeneem op vakantie (17 dagen rondreis door schotland :Y) )

Dit wil ik meenemen en denk dat dat wel genoeg is.

Pana G1
14-42 kitlens olympus
en 45-200 pana vario lens
2x 8gb geheugen kaartjes

Ik denk dat de kaartjes wel redelijk snel vol zullen zijn gezien ik op raw+jpg ga schieten, maar ik kan altijd ter plekke nog een kaartje scoren mocht het nodig zijn.

Misschien nog een extra accu, maar als ik zie hoeveel foto's ik kan maken met 1 charge (300+) denk ik niet dat het nodig is, en dat weerhoudt me ervan om de hele vakantie door de live viewer te zien. ;)

En dit "alles" hoop ik comfortabel mee te nemen in een crumpler jimmy bo 400 welke nog in bestelling is.

Uiteraard gaat de laptop ook mee, dus kan altijd nog foto's overzetten, heerlijk als je met eigen vervoer op vakantie gaat, aan ruimte (bijna) geen gebrek.

[ Voor 9% gewijzigd door Flagg op 16-06-2011 13:50 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Flagg schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:47:
Eerste keer dat ik een semi-serieuze camera meeneem op vakantie (17 dagen rondreis door schotland :Y) )

Dit wil ik meenemen en denk dat dat wel genoeg is.

Pana G1
14-42 kitlens olympus
en 45-200 pana vario lens
2x 8gb geheugen kaartjes

Ik denk dat de kaartjes wel redelijk snel vol zullen zijn gezien ik op raw+jpg ga schieten, maar ik kan altijd ter plekke nog een kaartje scoren mocht het nodig zijn.

Misschien nog een extra accu, maar als ik zie hoeveel foto's ik kan maken met 1 charge (300+) denk ik niet dat het nodig is, en dat weerhoudt me ervan om de hele vakantie door de live viewer te zien. ;)
Waarom moeilijk doen over een 8gb kaartje van 20 euro en een Accu van ook 20 euro... Daar vinden is moeilijker dan hier gewoon goed voorbereiden... Liever iets te veel mee dan te weinig aan geheugen of accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:08

sapphire

Die-hard pruts0r

LeeJon schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:16:
Voorheen bestond mijn vakantie-tas uit een:
  • Canon EOS 5D
  • Canon EF 24-70 f/2.8L USM
  • Canon EF 50 f/1.4 USM
  • Canon Speedlite 580EX mark II
  • SanDisk CF 8GB Extreme III
Sinds kort nieuwe spullen en over een niet al te lange tijd een weekje naar Parijs met de vriendin. Dan gaat onderstaande mee :)Helaas geen korte prime, een 35mm staat hoog op de verlanglijst.. Maar het geld is nu echt op :)
Die 135mm zou ik nog over nadenken. Toen ik er was heb ik totaal geen bhoefte gehad aan veel tele. Natuurlijk ook maar een mening maar ik heb niet meer nodig gehad dan +/-70mm daar. Schitterende stad overigens :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Begin deze maand een weekje op Corsica geweest met de volgende apparatuur:
- Rolleicord V
- 4x kodak 160nc 120 film
- Circulair polarisertje
- Iphone 4

Ging verrassend goed, de iphone voor de kiekjes en de rollei voor de foto's waar ik de tijd voor wilde/kon nemen. De iphone was ook meteen m'n lichtmeter (dmv appje) en heeft prima z'n werk gedaan!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 22:08
Welke app gebruik je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
sapphire schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:16:
[...]

Die 135mm zou ik nog over nadenken. Toen ik er was heb ik totaal geen bhoefte gehad aan veel tele. Natuurlijk ook maar een mening maar ik heb niet meer nodig gehad dan +/-70mm daar. Schitterende stad overigens :)
Ook niet om wat "sneaky" portetten etc te maken?
Ben zelf nogal van het op afstand fotograferen, mensen hoeven mij niet zo snel te zien eigenlijk om het spontaan te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:08
"Als je denkt dat je dichtbij genoeg bent, doe dan nog een stap naar voren" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 11:49

Milo.

klik

In Parijs had ik op crop een 17mm en 85mm mee (ook de 24-70L maar dat was een zware vergissing), 85mm op crop vond ik ook wel lekker eigenlijk en natuurlijk de 17mm voor straatkiekjes.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:41

Bonbridge

35-85

- Canon EOS 1000D
- Canon 18-55mm. F3.5/5.6 II (EFS) (KIT)
- Canon 75-300mm. F4.0/5.6 III (EF)
- Canon 50mm. F1.8 (EF)
- Tokina 11-16mm. F2.8 (EFS)

Eigenlijk al mijn lensjes dus. Al twijfel ik een klein beetje om de kitlens gewoon thuis te laten. Al is het een kleine moeite om hem in de tas te doen.

Ik ga met deze lenzen Midden Amerika afreizen.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 16:35
laatste vakantie tripje:

canon 550D (met Batterygrip, Zacuto Z-Finder 3)
canon 24-70 2.8L (met Circ. Polar B+W)
Gorillapod SLR Zoom
GoPro HD (Voor het nodige timelapse werk + onderwater)
een berg batterijen

iPhone (voor quick & dirty vakantie kiekjes)

travel light!

[ Voor 9% gewijzigd door Octagen op 16-06-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Curieus genoeg ben ik het met je eens... Kan 't alleen niet staven met de gear die ik meeneem :p

In m'n backpack dagen was een Praktika SLR (naast wat rolletjes film 't enige dat ik meenam).. Nu zeul ik voor m'n gevoel de halve radio shack mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 10:58
Beste mensen,

Ik ga volgende maand op reis naar Amerika.
Voor het eerst op een lange reis wil ik mijn d-slr meenemen. De reis duurt 3,5 week waarvan 3 weken worden afgelegd in een auto.
Heeft er iemand ervaring met welke lenzen/toebehoren je nodig hebt?
Het is een trip die begint in NY en wordt vervolgd in Californië waarna ik diverse natuurparken en grote steden ga bezoeken. Van alles wat dus...

Mijn gear:
60D (gaat zeker mee)
15-85 IS (gaat zeker mee)
70-200 F4 L (twijfelgeval)
50mm 1.8 (gaat zeker mee)
550EX (twijfelgeval)
Manfrotto statief (gaat zeker mee)
Rode Videomic (gaat zeker mee i.v.m. filmen)
Canon HF 10 HD camcorder (gaat zeker mee)

Uiteraard gaan de extra accu's en de diverse geheugenkaartjes ook mee.
Ik twijfel dus met name over de 70-200 en de flitser. Het liefst doe ik zo min mogelijk in de tas dus wie kan mij helpen met deze 'zware' keus ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ik zou de 550EX lekker thuis laten, je kan best veel met natuurlijk licht doen... 70-200 zou ik daar voor in de plaats meenemen, je gaat ook wat natuurgebieden maken en met de 70-200 kan je daar vast mooi tussen de heuveltoppen een landschap framen of beestjes op de foto zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem mee naar Frankrijk voor 8 dagen:

40D + Grip
10-22
28/1.8
50/1.4
100/2.8
Speedlite MR14 voor 58mm.

Jee haa. Oh, en mijn statief (inclusief Panosaurus kop).

Daarbij de filters, remote en grijskaartjes maar dat zit eigenlijk standaard in de fototas, toch?

Ik laat thuis:
430EX
24-105L
70-200L

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 17:16
@Nielsracing: ik zou alles meenemen wat daar staat. In natuurgebieden is die 70-200 zeker handig. Gezien je met de auto gaat zou ik toch ook die flitser meenemen. Het is niet dat je gaat backpacken ofzo en alles op je rug moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Pat-Juh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:06:
[...]

Waarom moeilijk doen over een 8gb kaartje van 20 euro en een Accu van ook 20 euro... Daar vinden is moeilijker dan hier gewoon goed voorbereiden... Liever iets te veel mee dan te weinig aan geheugen of accu...
Ik heb besloten dat je gelijk had en heb net maar een 8gb kaartje erbij gehaald + een accu. :-)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
abrakadaver schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:58:
Begin deze maand een weekje op Corsica geweest met de volgende apparatuur:
- Rolleicord V
- 4x kodak 160nc 120 film
- Circulair polarisertje
- Iphone 4

Ging verrassend goed, de iphone voor de kiekjes en de rollei voor de foto's waar ik de tijd voor wilde/kon nemen. De iphone was ook meteen m'n lichtmeter (dmv appje) en heeft prima z'n werk gedaan!
uit nieuwsgierigheid, maar hoe werk je met een polarisatiefilter op een twee-oog? verder mooi setje voor op vakantie, meer heb je niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

Net als NielsRacing ben ik ook op zoek naar wat US tips. Binnenkort ga ik 3 weken naar de oostkust (combi New York / Washington + Campertrip)

Qua gear wil ik meenemen:
- 5D2
- 17-40
- 70-200 (ivm met wat vliegtuigspotten).

Maar zit ik nog te twijfelen voor onderstaande gear, ik hoop dat jullie mijn advies kunnen gegeven (of het verstandig is om onderstaande ook mee te nemen).
- 1D3 in plaats van 5D2 (vanwege de robuustheid, accuduur en opslag mogelijkheden, reden om het niet te doen: gewicht).
- 24-105 (als walkround lens, dus weinig wisselen)
- TS-E 24 (waarschijnlijk zeer geschikt voor in New York, maar weer ballast voor de rest van de reis).

Ik hoor graag jullie mening / adviezen.

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Bedankt voor de tips voor zover. Eigenlijk is het een heel sneu luxeprobleem ;)
ik zal de 70-200 dan wel meememen maar de flitser laat ik waarschijnlijk thuis. Als ik kijk in hoeverre ik de flitser heb gebruikt dan is dat maximaal in 1% van de gevallen. Ow, en er gaat ook nog een Ixus mee dus die is meer voor point and shoot.
Heren, bedankt!

@Tyno, have fun ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
lateef schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:40:
[...]

uit nieuwsgierigheid, maar hoe werk je met een polarisatiefilter op een twee-oog? verder mooi setje voor op vakantie, meer heb je niet nodig.
Ik heb er eentje die veel te groot is voor de filtervatting van de rollei, dus ik houd 'm gewoon eerst met de hand voor 't bovenste (kijk-)oog zodat ik 'm kan instellen. Bij het maken van de foto houd ik 'm met de hand voor 't onderste (foto-)oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
Tyno schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:12:
Net als NielsRacing ben ik ook op zoek naar wat US tips. Binnenkort ga ik 3 weken naar de oostkust (combi New York / Washington + Campertrip)

- 5D2
- 17-40

Maar zit ik nog te twijfelen voor onderstaande gear, ik hoop dat jullie mijn advies kunnen gegeven (of het verstandig is om onderstaande ook mee te nemen).
- 1D3 in plaats van 5D2 (vanwege de robuustheid, accuduur en opslag mogelijkheden, reden om het niet te doen: gewicht).
- TS-E 24 (waarschijnlijk zeer geschikt voor in New York, maar weer ballast voor de rest van de reis).

- Ik zou die 1D3 lekker thuislaten, de 5D2 scheelt bijna een halve kilo aan gewicht en is een stuk kleiner.. Dan neem je maar een extra accu mee voor je accuduur :+
- Een 24-105 lijkt me een fijnere walk-around die wat meer divers inzetbaar is, maar dat scheelt je wel een flinke klap aan groothoek die in New York toch wel erg lekker kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier: Indonesië / Indiaproof voor een maand?

- Nikon D90
- Tokina 11-16mm f2.8 (voor de landschapperij)
- Nikkor 28-85mm f3.5 (mijn hele oude maar vertrouwde lens, met semi-macrofunctie)
- 50mm f1.8
- extra batterij (1/2) en +/- 20gb aan SD-kaartjes.
- portable usb powered hdd > nog aan het twijfelen tussen een stevige of echt een kleine (500gb vs 160gb) voor dezelfde prijs.
- Deuter AC Futura 22l rugzak pics
- onderste compartiment: kleren/was/plas
- bovenste compartiment: camera gear + sokken/regenjas (sokken + camera, iemand ervaring mee?)
- binnenzijvakjes voor batterijen, kleine lens, kaart, batterijlader, zakmes, gsmoplader, etc.

En dit allemaal er van uitgaande dat ik om de week wel een pc/wasmachine tegenkom, gewicht zit nu rond de 8-9kg fully loaded, eten en drinken exclusief.
Aangezien dit handbagage is, is er niet echt bescherming nodig intern bij de cameragear, behalve een slotje voor onderweg misschien.

optioneel:

- Statief in de rugzak sidepocket (2kg vind ik veel)
- Noppenfolie als extra bescherming binnenin camera-gear compartiment

[ Voor 24% gewijzigd door diedazz op 20-06-2011 00:55 ]

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

ipv een volwaardig statief kan je ook een mini statief meenemen, een tafelstatief oid... kan je toch je camera stevig neerzetten voor maar een paar honderd gram...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Statief krijg je niet mee in je handbagage. Daar zou je namelijk iemand mee voor zijn knar kunnen slaan en dat komt hard aan. (Iemand al een keer gesolliciteerd naar een klap van mijn D300, die aan een 70-200 vast zit? 8)7 Kortom ik mis de logica een beetje, maar kan toch ook wel weer volgen.)

Voor de autotrektocht van dit jaar:
- iets van 16 GB aan opslag.
- D300
- 70-200 f2.8 VR
- 24-70 f2.8
- 12-24 f4.0 van Tokina
- TC 2.0

Wellicht nog wat prime's als ik vind dat ik ruimte over heb.
Wellicht nog een D50 met 18-70 als vrouwlief vind dat ze ook een fotodinges mee wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik heb m'n statief een paar keer in de handbagage meegenomen, ging prima.
(Wat niet meteen zegt dat elke maatschappij 't toestaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, ja, algemene opmerking... Ik snap zelf niet zo goed dat mensen die "light" willen reizen, een prime gaan meenemen in het bereik dat ze met hun zoomlenzen al afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Als het lichtsterke primes zijn, snap ik dat nog wel hoor :). Anders lijkt het me inderdaad een beetje overdreven, gezien de kwaliteit van hedendaagse (standaard)zooms.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 11:50:
Oh, ja, algemene opmerking... Ik snap zelf niet zo goed dat mensen die "light" willen reizen, een prime gaan meenemen in het bereik dat ze met hun zoomlenzen al afdekken.
een 35 1.8 + 18-55 f3.5-5.6 is volgens mij lichter dan een 17-55 f2.8 oplossing (in geval van Nikkor lenzen) en je hebt nog een lichtsterkere lens op op het midden gebied :)).

Volgende week vakantie naar Gran Canaria met me vriendin:

- D300s + 17-55 f2.8 of 30mm 1.4
- 70-200 2.8 VRI (waarschijnlijk niet)
- 2 Accu's + lader
- 8GB Sandisk CF (3x, 24gb totaal)
- Pocket-statief
- ND Filter (3-Stops)
- SunSniper Steal & Bear Pro (toch lekkerder + veiliger dan de reguliere Nikon strap)

Wil mijn rugzak + camera inhoud zo rond de 7-10 kg houden maximaal (voor vliegtuig max 5kg dus alleen body + lens in de rugzak rest in de reguliere bagage).

Heb op mijn vorige vakantie ook vrijwel 99% geschoten met me 30mm 1.4 Sigma, beviel mij goed en is geen zware combinatie. Iets beperkend in de soort foto's maar met wat voetenwerk goed te compenseren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 11:50:
In mijn geval is dat omdat ik het leuk vind om met de prime te schieten + lichtsterker is, maar de 28-85 meer voordelen heeft, maar minder lichtsterk is. gewicht/grootte maakt niet uit. Maar wat jij zegt, klopt voor een groot deel.

Wat statief betreft: Op de zijkant van mijn rugzak zit een halfopen pocket, en kan bovenaan met een strap die eraan vast maken. Maar wat mij betreft is de grond of een muurtje en wat random stenen ook een aardig statief :P

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Dat je je statief mee KAN nemen betwijfelen we niet, maar mogen zal het waarschijnlijk niet, iig niet in je handbagage. Je kan het natuurlijk wel netjes als ruimbagage inchecken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Juh schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:05:
een 35 1.8 + 18-55 f3.5-5.6 is volgens mij lichter dan een 17-55 f2.8 oplossing (in geval van Nikkor lenzen) en je hebt nog een lichtsterkere lens op op het midden gebied :)).
Nogmaals mijn opmerking ging over mensen die aangeven light te willen reizen. Als ik light ga reizen, neem ik geen f2.8 lenzen mee, maar dan neem ik mee:
18-70 f3.5~4.5 en een 70-300, bijvoorbeeld de Nikon VR. Waarschijnlijk ruil ik dan ook de D300 voor een D50.

(Ik snap dus ook niet goed dat iemand die zegt "light" te willen reizen, overweegt om een 70-200 f2.8 mee te nemen. Die dingen wegen gewoon 1,5 kg. Dat is in mijn ogen niet meer light.)

In mijn ogen ga je compromissen sluiten als je "light" wilt reizen en weet je dus dat je optische kwaliteit in gaat ruilen voor gewicht. Geen probleem natuurlijk, maar dan zal ik zelf geen overlappende lenzen mee gaan nemen. (Sterker nog, ik neem de 18-70 mee omdat ik die heb, maar als ik een standaard zoom zou moeten kopen, zou ik een 18-55 halen, omdat die lichter is.)

Inderdaad, een 35 + 18-55 is lichter dan een 17-55 f2.8, maar een 18-55 is nog lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
light reizen kan je als meer opvatten dan alleen licht als in gewicht. Bij mij gaat het meer om omvang en aantal lenzen, die paar gram meer of minder dat een individuele lens weegt kan ik persoonlijk niet echt wakker van liggen. Ik heb afgelopen vakanties met een 50mm 1.4, 28-75 2.8, 10-24 en een 70-200mm 4 lopen zeulen, waarbij uiteindelijk de 70-200 niet of nauwelijks gebruikt werd. Ben van plan de 28-75 om te ruilen voor een 24-105 f4 om te ruilen, vanwege iets meer bereik, zodat ik lekker die tele thuis kan laten. De omvang en gewoon het feit dat het weer een extra lens is, vind ik veel belangrijker dan puur het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Laatst online: 26-09 21:25
Nielsracing schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:09:
Mijn gear:
60D (gaat zeker mee)
15-85 IS (gaat zeker mee)
70-200 F4 L (twijfelgeval)
50mm 1.8 (gaat zeker mee)
550EX (twijfelgeval)
Manfrotto statief (gaat zeker mee)
Rode Videomic (gaat zeker mee i.v.m. filmen)
Canon HF 10 HD camcorder (gaat zeker mee)
Ik ben net 2 weken terug van mijn trip door Amerika van oost naar west. Ik had mee:
550D
17-85 (95% van de tijd gebruikt)
70-300 (amper gebruikt)
50mm F1.8 (niet gebruikt)
430 EX II (amper gebruikt)

Ik heb de 50mm niet eens gebruikt...
Tevens heb ik mn statief thuis gelaten (055PROB + RC4)
Rode videomic heb ik ook thuis gelaten.
In sommige gevallen had ik graag een statief bij me gehad, dus als je die mee kan nemen zeker doen.
Maar de rest heb ik absoluut niet nodig gehad.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:19:
[...]

Nogmaals mijn opmerking ging over mensen die aangeven light te willen reizen. Als ik light ga reizen, neem ik geen f2.8 lenzen mee, maar dan neem ik mee:
18-70 f3.5~4.5 en een 70-300, bijvoorbeeld de Nikon VR. Waarschijnlijk ruil ik dan ook de D300 voor een D50.

(Ik snap dus ook niet goed dat iemand die zegt "light" te willen reizen, overweegt om een 70-200 f2.8 mee te nemen. Die dingen wegen gewoon 1,5 kg. Dat is in mijn ogen niet meer light.)

In mijn ogen ga je compromissen sluiten als je "light" wilt reizen en weet je dus dat je optische kwaliteit in gaat ruilen voor gewicht. Geen probleem natuurlijk, maar dan zal ik zelf geen overlappende lenzen mee gaan nemen. (Sterker nog, ik neem de 18-70 mee omdat ik die heb, maar als ik een standaard zoom zou moeten kopen, zou ik een 18-55 halen, omdat die lichter is.)

Inderdaad, een 35 + 18-55 is lichter dan een 17-55 f2.8, maar een 18-55 is nog lichter.
Het ligt er maar net aan hoever je het door wilt drukken.

Ik ben volgend jaar van plan om een fiets/backpack trip te gaan maken en zal tegen die tijd ook compromissen gaan moeten maken wat ik mee wil en kan nemen. Uiteraard zal een 17-55 f2.8 en 70-200 2.8 op ongeveer 2,25kg uit gaan komen + D300s is al 3kg en een hoop ruimte.

Wellicht dat ik dan niet de 70-200 meeneem maar een 55-200 VR (2e hands) voor die trip... Die is ongeveer de helft qua ruimte en heel heel wat lichter, ook optisch minder maar goed... Concessies moet je maken.

Een kleinere body als een D3100 is voor mij geen optie, ik wil blind kunnen werken op mijn camera en dat kan ik op een D300s icm de zoeker informatie... bij de Dx000 serie (op 7000 na) die kleiner zijn en niet alle controls op een knop hebben zitten maar in een menu is dit niet het geval.

Zo zal iedereen zijn prioriteiten hebben en voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:19:
[...]

Voor het gewicht van een fullframe standaardzoom kan ik een paar lichtsterke primes meenemen. En zelfs een APS-C standaardzoom is zwaarder dan een pancake prime. Het is maar net wat je wil.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Laatst online: 16-09 20:11

FongWan

The Stormrider ...

Nielsracing schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:09:
Beste mensen,

Ik ga volgende maand op reis naar Amerika.
Voor het eerst op een lange reis wil ik mijn d-slr meenemen. De reis duurt 3,5 week waarvan 3 weken worden afgelegd in een auto.
Heeft er iemand ervaring met welke lenzen/toebehoren je nodig hebt?
Het is een trip die begint in NY en wordt vervolgd in Californië waarna ik diverse natuurparken en grote steden ga bezoeken. Van alles wat dus...

Uiteraard gaan de extra accu's en de diverse geheugenkaartjes ook mee.
Ik twijfel dus met name over de 70-200 en de flitser. Het liefst doe ik zo min mogelijk in de tas dus wie kan mij helpen met deze 'zware' keus ;)
Tyno schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:12:

- 5D2
- 17-40

Ik kan alleen spreken voor NY, Washington en SF met een 500D maar hier mijn ervaringen.

Voor SF had ik mijn Canon 10-22 en Tamron 17-50 f2.8 mee en heb grofweg 90% met de Tamron geschoten en 10% met de Canon. Voor een paar shots zou een 70-200 leuk zijn geweest, vooral als je Alcatraz vanaf de kust wilt fotograferen. Die 10% dat ik mijn Canon heb gebruikt was meer in de buurt en op de Golden Gate Bridge. In SF zijn de straten wat breder en heb je relatief gezien lagere gebouwen dan in NY. Dus op de 60D zou een 15-85 goed bereik geven en op een 5D zou ik dan eerder voor de 24-105 gaan.

Toen ik in Washington was had ik net mijn 500D en dus alleen de kitlens en kon daar prima mee rondlopen, Washington is laagbouw en erg uitgestrekt, vooral Washington Mall. Dus daar kan je wel met een 15-85 op crop of 24-105 op full frame mee rondkomen.

Wat NY betreft is het best grappig. Ik ben er meerdere keren geweest sinds ik mijn 500D heb en de eerste keer had ik alleen mijn kitlens, de tweede keer alleen mijn Tamron 17-50. Beide keren vond dat ik wideangle miste voor de gebouwen.

Ben nu net terug van weer een weekje NY en had drie lenzen mee, Canon 10-22, 24-70L en de 35L. Wat blijkt, heb de 10-22 erg weinig gebruikt. Al was ik wel blij dat ik hem mee had.

- Bijna alles met de 35L geschoten
- 2 keer de 24-70 gebruikt vanwege de flexibiliteit, 1 dag tijdens een Yankees game en bij het lopen door Central Park en 1 dag tijdens de Mermaid Parade op Coney Island
- 2 keer de 10-22, op de Brooklyn Bridge en tijdens Museum Mile om in het Guggenheim te fotograferen

Dus uiteindelijk toch erg weinig de wide angle gebruikt. Maar deze keer heb ik ook weinig gebouwen zitten schieten, als je de skyline op de Top of the Rocks wilt doen en veel gebouwen dan is een wide angle toch wel erg handig in NY.

@Nielsracing, ik zou zelf de flitser thuis laten en de 70-200 meenemen als je ook diertjes gaat fotograferen.

@Tyno, Ik zou aanraden om met je 24-105 te kijken of het gat tussen 40 -70 niet al te groot is en of je veel in dat bereik schiet, als beide niet het geval is dan inderdaad de 17-40 en 70-200 setup. Zo ja dan misschien een idee om met de 24-105 en 70-200 te gaan en voor de periode in NY een 17-40 bij Adorama in NY te huren?

[ Voor 3% gewijzigd door FongWan op 20-06-2011 23:29 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
FongWan schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:28:
[...]

[...]

Ik kan alleen spreken voor NY, Washington en SF met een 500D maar hier mijn ervaringen.

Voor SF had ik mijn Canon 10-22 en Tamron 17-50 f2.8 mee en heb grofweg 90% met de Tamron geschoten en 10% met de Canon. Voor een paar shots zou een 70-200 leuk zijn geweest, vooral als je Alcatraz vanaf de kust wilt fotograferen. Die 10% dat ik mijn Canon heb gebruikt was meer in de buurt en op de Golden Gate Bridge. In SF zijn de straten wat breder en heb je relatief gezien lagere gebouwen dan in NY. Dus op de 60D zou een 15-85 goed bereik geven en op een 5D zou ik dan eerder voor de 24-105 gaan.

Toen ik in Washington was had ik net mijn 500D en dus alleen de kitlens en kon daar prima mee rondlopen, Washington is laagbouw en erg uitgestrekt, vooral Washington Mall. Dus daar kan je wel met een 15-85 op crop of 24-105 op full frame mee rondkomen.

Wat NY betreft is het best grappig. Ik ben er meerdere keren geweest sinds ik mijn 500D heb en de eerste keer had ik alleen mijn kitlens, de tweede keer alleen mijn Tamron 17-50. Beide keren vond dat ik wideangle miste voor de gebouwen.

Ben nu net terug van weer een weekje NY en had drie lenzen mee, Canon 10-22, 24-70L en de 35L. Wat blijkt, heb de 10-22 erg weinig gebruikt. Al was ik wel blij dat ik hem mee had.

- Bijna alles met de 35L geschoten
- 2 keer de 24-70 gebruikt vanwege de flexibiliteit, 1 dag tijdens een Yankees game en bij het lopen door Central Park en 1 dag tijdens de Mermaid Parade op Coney Island
- 2 keer de 10-22, op de Brooklyn Bridge en tijdens Museum Mile om in het Guggenheim te fotograferen

Dus uiteindelijk toch erg weinig de wide angle gebruikt. Maar deze keer heb ik ook weinig gebouwen zitten schieten, als je de skyline op de Top of the Rocks wilt doen en veel gebouwen dan is een wide angle toch wel erg handig in NY.

@Nielsracing, ik zou zelf de flitser thuis laten en de 70-200 meenemen als je ook diertjes gaat fotograferen.

@Tyno, Ik zou aanraden om met je 24-105 te kijken of het gat tussen 40 -70 niet al te groot is en of je veel in dat bereik schiet, als beide niet het geval is dan inderdaad de 17-40 en 70-200 setup. Zo ja dan misschien een idee om met de 24-105 en 70-200 te gaan en voor de periode in NY een 17-40 bij Adorama in NY te huren?
Dank!
Ik laat de flitser thuis evenals de 50mm 1.8. Niet dat die laatste veel ruimte inneemt maar ik zal 'm niet gebruiken. Het moet tenslotte ook nog allemaal door de handbagage check heen kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:41

Bonbridge

35-85

Sorry dat ik het nog een keer post, maar ik wil even vragen wat jullie zouden doen, ik ga naar midden America en heb thuis de volgende spullen:

- Canon EOS 1000D
- Canon 50mm. F1.8 (EF)
- Berg losse dingen (filters, remote, kaartjes, schoonmaak spulletjes etc.)

Dat past allemaal netjes in de:

- Lowepro Flipside 200

Maar ik wil eigenlijk meer ruimte in de tas hebben zodat ik er evt. wat anders bij kan doen. Want met het bovenstaande zit hij toch wel goed vol. Zal ik de kitlens thuis laten? Of zal ik daar spijt van krijgen? Met een groothoek en een 50mm. heb je toch al wel wat, maar je mist gewoon 17 t/m 49mm. De 50mm. neem ik sowieso wel mee, omdat die kwalitatief gewoon beter is als de kitlens natuurlijk. Wat zouden jullie doen? Ik kan zelfs de 75-300 thuis laten. Die gebruik ik over het algemeen eigenlijk nooit. Maar dan ben ik bang dat ik net wat boeiends tegen kom waarbij ik hem wel nodig heb.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ik zou de tele thuislaten. Dat is de grootste lens, je geeft zelf aan dat je hem eigenlijk nooit gebruikt, dus ach. Beetje afhankelijk van wat je wil fotograferen natuurlijk, maar m.i. kan je (behalve als je een safaritocht wil fotograferen) makkelijk zonder tele op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

[...]

- 2 Accu's + lader
- Pocket-statief
- ND Filter (3-Stops)
- SunSniper Steal & Bear Pro (toch lekkerder + veiliger dan de reguliere Nikon strap)

Wil mijn rugzak + camera inhoud zo rond de 7-10 kg houden maximaal (voor vliegtuig max 5kg dus alleen body + lens in de rugzak rest in de reguliere bagage).

Heb op mijn vorige vakantie ook vrijwel 99% geschoten met me 30mm 1.4 Sigma, beviel mij goed en is geen zware combinatie. Iets beperkend in de soort foto's maar met wat voetenwerk goed te compenseren :).
Update: helaas niets... zit thuis met een whiplash :( :X :'(

Eerst eens even goed opknappen dan verder kijken naar vakantie...
Bonbridge schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:47:
Sorry dat ik het nog een keer post, maar ik wil even vragen wat jullie zouden doen, ik ga naar midden America en heb thuis de volgende spullen:

- Canon EOS 1000D
- Canon 50mm. F1.8 (EF)
- Berg losse dingen (filters, remote, kaartjes, schoonmaak spulletjes etc.)

Dat past allemaal netjes in de:

- Lowepro Flipside 200

Maar ik wil eigenlijk meer ruimte in de tas hebben zodat ik er evt. wat anders bij kan doen. Want met het bovenstaande zit hij toch wel goed vol. Zal ik de kitlens thuis laten? Of zal ik daar spijt van krijgen? Met een groothoek en een 50mm. heb je toch al wel wat, maar je mist gewoon 17 t/m 49mm. De 50mm. neem ik sowieso wel mee, omdat die kwalitatief gewoon beter is als de kitlens natuurlijk. Wat zouden jullie doen? Ik kan zelfs de 75-300 thuis laten. Die gebruik ik over het algemeen eigenlijk nooit. Maar dan ben ik bang dat ik net wat boeiends tegen kom waarbij ik hem wel nodig heb.
75-300 zoals je zelf al aangeeft... Je kan dan wel wat dieren fotootjes en wat "framed" foto's missen maar als dat toch niet je doel is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:51

Chiron

Moderator Discord
[...]

- 2 Accu's + lader
- Pocket-statief
- ND Filter (3-Stops)

In jouw geval zou ik de 17-55 meenemen, en de 30mm als je nog extra ruimte hebt. 17mm is een stuk wijder dan als je vastzit aan 30mm, wat erg prettig is in nauwe straatjes en binnenshuis. Zeker op crop.

Die 70-200 zou ik idd ook thuis laten. Ik ben net een week terug van 4 weken Indonesie/Thailand, met ook een gestripte setup.
Alleen de D700 body, 50/1.4 en 28-75/2.8 mee, plus een extra accu. Dat in een Flipside 400AW, fotospul bovenin de tas en de rest van de flipside vol met andere meuk. 28-75 overdag erop, en 's avonds/'s nachts de 50/1.4 erop. Flitser, grip, en fisheye zijn fijn thuis gebleven, wat ruim 2 kilo scheelde.
De padded lensvakjes van de flipside waren handig te reorganiseren, en ook goed om blikjes drinken koud te houden :+

Maar eigenlijk vond ik dat al te groot en te zwaar (ivm veiligheid heb ik de tas bijna continu bij me/op mn lichaam gehad), en dan tikt 7 tot 10 kilo wel aan.. zeker in de hitte. Ter vergelijking, mijn trekkersrugzak (50L) met kleding e.d. die ik ook mee had was maar 13,5 kilo :+

Voor handbagage zou ik het zo licht mogelijk houden, 4, misschien 5 kilo max. En al zeker niet in een schoudertas als je nog zwaarder gaat.
Onderweg in Bangkok heb ik er trouwens nog een X100 bij gekocht :+ Bij een volgende reis laat ik die D700 lekker thuis en neem ik alleen de X100 mee. Zit ik meteen niet meer vast aan een speciale fotorugzak.

Maar dat ben ik, de reis was niet primair om het foto's maken. Ik kan me voorstellen dat andere mensen wel meer spullen nodig hebben, voor wat ze van plan zijn.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Augustus: Guatemala, Mexico, Belize
Canon EOS 7D met 10-22 & 17-55
B+W slim mrc pola 77

MacBook Pro en externe HDD voor de foto's
iPad om films te kunnen kijken in het vliegtuig (heb graag mijn eigen zooi bij mij)

Twijfel nog of de Canon 70-200 en 24-105 mee neem. De grip laat ik waarschijnlijk thuis. Deze ook niet gemist in maart in Sri Lanka.

[ Voor 40% gewijzigd door Daan_ op 29-06-2011 17:20 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Net terug van vakantie op Terceira (Azoren) en ik had mee:

Ricoh GXR met A12 28mm module
Samsung EX1
Ipad met PhotoKit

Dat is pas light! ;-)

Heb de EX1 paar keer gebruikt, fijne camera, maar GXR is vele malen prettiger. Hele vakantie met praktisch 1 prime was geen probleem, wen je snel genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We gaan met de auto, dus ik kan meesjouwen waar ik zin in heb.

Dit jaar toch wel van plan om mijn dingesfilters maar eens mee te gaan nemen en daar eens lekker mee te experimenteren. Dan is het toch ook wel handig om een tripod mee te nemen....
Hmm en dan moet ik ook nog maar een keer nakijken hoe ik ook al weer aan de slag moet om een custom WB profiel in de camera te zetten.
Ik weet het wel.... maar ik vergeet het iedere keer.... (Lekker tegenstrijdig toch?) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 08:24
Ik ga in januari 4.5 week naar Nieuw Zeeland en zit nog een beetje te twijfelen wat ik mee zal nemen.. Het zal voornamelijk natuur worden met een paar dagen in de verschillende steden. We zullen daar met de auto rondreizen dus ik hoef er gelukkig geen 4 weken mee op m'n rug te lopen. ;)

Canon 40D
Canon 10-22mm (nog te kopen)
Canon 15-85mm (ipv huidige 17-85mm)
Canon 70-200mm F4 IS (nog te kopen)
Sigma 180mm Macro
Statief

Ik twijfel om de 70-200mm (nog) niet te kopen / mee te nemen maar de 180mm te gebruiken voor het telebereik.. Aan de andere kant weet ik niet of ik veel macro's zal gaan maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik zie er een beetje tegenop om een nieuw 'systeem' aan te schaffen (best wat lenzen, filters, flitser, accu's enz) maar ik denk dat ik die pen e-p3 eens ga proberen als die uit is. Lijkt me toch wel ideaal voor 't reizen, vooral nu die camera's ook echt goed beginnen te worden (qua usability)

Als dat bevalt, dan splits ik m'n gear in een compacte camera + lenzen met veel bereik (waarschijnlijk die olympus met wat zooms) en ga ik m'n full-frame kit afbouwen/ombouwen tot een canon 5d, 35L en 100 f/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 08:30
Wat ik eigenlijk mis is hoeveel GB iedereen meeneemt. Ik weet dat dit scheelt per camera en of je in RAW schiet of niet, maar ik overweeg een 32GB SDHC kaart te kopen zodat ik in ieder geval niet ruimte te kort kom.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik ga voor 18dagen weg en heb net een nieuwe set:
Canon 500D
Canon 18-135mm IS

Qua geheugen heb ik nu een 16GB kaartje waar ik ongeveer 630fotos mee zou kunnen schieten in RAW (zonder jpg). Eigenlijk lijkt dat genoeg maar ik wil ongestoord kunnen doorschieten omdat ik de camera pas net heb en dus nog veel wil proberen (en ik ben er nog verlieft op dus overdreven veel gebruiken :P ).
Ik ben aan t denken over meer geheugen maar dat is niet goedkoop. Maybe nog eentje van deze of 32GB: http://www.dataio.nl/shop...c-class-10-transcend.html

Zijn die een beetje in orde wat betreft betrouwbaarheid? Snelheid is wel ok denk ik.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

azt33 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:48:
Wat ik eigenlijk mis is hoeveel GB iedereen meeneemt. Ik weet dat dit scheelt per camera en of je in RAW schiet of niet, maar ik overweeg een 32GB SDHC kaart te kopen zodat ik in ieder geval niet ruimte te kort kom.
Omdat ik een netbook met 500 GB en een externe 2,5 inch disk van 160 GB (back up voor foto's en films) meeneem. Dan voldoet het om een stapeltje 8 GB CF en SD kaarten mee te nemen. Elke dag gewoon even overzetten.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

azt33 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 18:48:
Ik heb neem 2x Sandisk CF Extreme 8GB mee en mijn MBP. Elke dag worden de foto's over gezet op de MBP. Schiet in RAW en met een grote tussen de 20 a 30MB is dit voor mij de beste oplossing.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
Hmm, dat is duidelijk! Ik neem geen netbook/laptop mee, dus ik moet het eigenlijk wel doen met de SD kaartjes. 2 weken Istanbul betekent wel veel foto's voor mij :)
Sibylle schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 19:46:
... Maybe nog eentje van deze of 32GB: http://www.dataio.nl/shop...c-class-10-transcend.html

Zijn die een beetje in orde wat betreft betrouwbaarheid? Snelheid is wel ok denk ik.
Ik gebruik zelf de 8GB variant ervan en ben er zeer tevreden mee. Ook in combinatie met de 500D. Ik ga denk ik binnenkort ook de 32GB halen, liever teveel ruimte dan te weinig :+

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Ik heb 3 8GB CF kaarten bij en een 2,5" externe schijf van 640GB. Het is sowieso veiliger om bv. 4 8gb kaarten mee te nemen dan 1 32gb kaart. Als je kaart dan defect gaat heb je een groot probleem. (Zelfs als je al zou backuppen, heb je op dat moment geen reservekaartje bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat is meer een kwestie van discipline met back-ups maken dan dat het een kwestie van veiligheid is. Met 8GB wordt je eerder gedwongen om de boel te kopiëren dan met een 32GB omdat deze eerder vol is, maar dat zegt niks over de veiligheid. In beide gevallen is het gewoon verstandig om regelmatig de boel naar je laptop of i.d. te kopiëren. En met 32 GB kun je dan in ieder geval nog langer de foto's (als echte back-up) op de SD kaart laten staan.

Daarnaast is het inderdaad wel verstandig om minimaal 2 kaartjes te hebben, al was het alleen maar zodat je gewoon verder kunt gaan met foto's schieten als eentje vol is, zonder dat je eerst je laptop op moet starten en de boel ernaar moet verplaatsen.

@azt33: Uit nieuwsgierigheid, wat voor apparatuur neem je mee naar Istanbul? Het is zeker een mooie stad en je kunt er mooie plaatjes schieten (helaas was mijn compact camera toendertijd niet echt voldoende om de mooiste plaatjes te kunnen maken).

[ Voor 15% gewijzigd door henkie196 op 07-07-2011 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, schiet mij maar af.... Ik schiet minimaal 90% van mijn foto's in JPG en dan kom ik op ongeveer 8 MB gemiddeld per foto. In RAW schiet ik foto's van gemiddeld ongeveer 14MB. Wellicht is dat een beetje groot gerekend, maar eh het gaat toch een beetje om het idee.

Wat gaat er mee aan geheugen? 1*2GB en 4*4GB. Ik schiet liever op wat meer kaarten dan op 1 kaart, want als er bij mij 1 kaart corrupt raakt, ben ik nog lang niet alle foto's kwijt van mijn vakantie. (In principe gebruik ik de 4GB kaarten en de 2GB is een soort nood geval zeg maar.) Dus stel dat er een kaart kapot gaat, dan ben ik 25% van mijn foto's kwijt. (Worst-case-scenario, want het is soms mogelijk om een deel van je foto's te recoveren, maar dan moet je de kaart dus niet meer gebruiken nadat je constateert dat die kapot gaat.)

Bij mij geen laptop of iets dergelijks mee om te backuppen. Foto's kijken en uitzoeken doe ik thuis wel weer.

Hoe veel GB ik vol denk te schieten? Uitgaande van vorige jaren denk ik rond de 8GB aan foto's mee naar huis te nemen. Marge? Ongeveer 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:46:
Dat is meer een kwestie van discipline met back-ups maken dan dat het een kwestie van veiligheid is. Met 8GB wordt je eerder gedwongen om de boel te kopiëren dan met een 32GB omdat deze eerder vol is, maar dat zegt niks over de veiligheid. In beide gevallen is het gewoon verstandig om regelmatig de boel naar je laptop of i.d. te kopiëren. En met 32 GB kun je dan in ieder geval nog langer de foto's (als echte back-up) op de SD kaart laten staan.

Daarnaast is het inderdaad wel verstandig om minimaal 2 kaartjes te hebben, al was het alleen maar zodat je gewoon verder kunt gaan met foto's schieten als eentje vol is, zonder dat je eerst je laptop op moet starten en de boel ernaar moet verplaatsen.
Ik heb momenteel 2*8GB kaartjes, en daar wilde ik dus een 32GB kaart bij kopen. Maar misschien is het verstandiger om 2 maal 16GB kaartjes te kopen, om het risico een beetje te verspreiden. Of 32GB en nog een 8GB kaartje, als backup. Ik kan met een 8GB ongeveer 400 foto's in RAW maken. Met 32GB erbij zou dat in totaal 2400 foto's worden, volgens mij is dat wel genoeg voor 12 dagen Istanbul en 3 dagen Çeşme/Izmir :)
henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:46: @azt33: Uit nieuwsgierigheid, wat voor apparatuur neem je mee naar Istanbul? Het is zeker een mooie stad en je kunt er mooie plaatjes schieten (helaas was mijn compact camera toendertijd niet echt voldoende om de mooiste plaatjes te kunnen maken).
Mijn enige apparatuur; Canon 500D en een Tamron 17-50mm f/2.8. Ik zat nog te twijfelen om een 70-200mm te kopen, maar na het lezen van onder andere dit topic, is dat blijkbaar niet handig. Misschien dat ik een UWA erbij koop, maar ik ben wel tevreden met mijn Tammy :)
Istanbul is inderdaad een erg fotogenieke stad, ik kom er regelmatig! En elke keer met iets betere apparatuur, hopelijk heb ik volgende keer nog een betere lens/body ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:54:
Bij mij geen laptop of iets dergelijks mee om te backuppen. Foto's kijken en uitzoeken doe ik thuis wel weer.
Als je niet de mogelijkheid hebt tot back-ups maken, is het inderdaad wellicht beter om meer kaartjes met minder opslagruimte te nemen dan om minder kaartjes met meer opslagruimte te nemen vanuit het oogpunt van risicospreiding. Je hebt dan meer kans op falen van één van de kaartjes (immers meer kaartjes, en er van uitgaande dat ieder kaartje een gelijke kans heeft op falen), maar je bent minder data kwijt bij het falen van zo'n kaartje.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een SD kaartje er mee op hield, dus ik zou me er niet al te druk over maken.
azt33 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:22:
Mijn enige apparatuur; Canon 500D en een Tamron 17-50mm f/2.8. Ik zat nog te twijfelen om een 70-200mm te kopen, maar na het lezen van onder andere dit topic, is dat blijkbaar niet handig. Misschien dat ik een UWA erbij koop, maar ik ben wel tevreden met mijn Tammy :)
Istanbul is inderdaad een erg fotogenieke stad, ik kom er regelmatig! En elke keer met iets betere apparatuur, hopelijk heb ik volgende keer nog een betere lens/body ;)
UWA lijkt me misschien voor binnen/binnenplaatsen wel handig, of als je weinig ruimte hebt om weg te stappen van een gebouw, maar ik denk dat de 17-50mm wel voldoende gaat zijn voor het grootste gedeelte en je het verdere gebied niet zo zult missen in Istanbul.

Ik miste zelf wel de mogelijkheid om meer in te zoomen (en ook scherpte daarbij; bij inzoomen op mijn compact gaat de kwaliteit zo hard achteruit dat ik vaak dit zoveel mogelijk probeer te vermijden), vooral bij het schieten van plaatjes langs de rivier. Of zo'n mooie shot van een steegje dat zo heuvelaf gaat en dan direct op de zee uitzicht biedt, waar een beetje extra crop/zoom toch een mooier plaatje op zou hebben geleverd.

Het hangt natuurlijk van jouw stijl van fotograferen af, maar als ik de keuze moest maken, zou ik eerder voor de 70-200 gaan dan voor de UWA. Voor Istanbul, in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat er plekken zijn waar je liever wat meer wide angle hebt (alhoewel ik zelf merk dat ik het hogere bereik vaker mis).

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 07-07-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:49:
Als je niet de mogelijkheid hebt tot back-ups maken, is het inderdaad wellicht beter om meer kaartjes met minder opslagruimte te nemen dan om minder kaartjes met meer opslagruimte te nemen vanuit het oogpunt van risicospreiding. Je hebt dan meer kans op falen van één van de kaartjes (immers meer kaartjes, en er van uitgaande dat ieder kaartje een gelijke kans heeft op falen), maar je bent minder data kwijt bij het falen van zo'n kaartje.
Nou, volgens mij is het niet zo dat kaartjes een constante kans op falen hebben. Mijn gok zou zijn dat de kans op falen bij niet gebruik bijvoorbeeld 1:10.000 per dag is. Echter bij schrijf/lees acties bijvoorbeeld 1:1.000.000 per lees/schrijf actie. Als ik voor het gemak die die kans op spontaan stuk gaan even onder tafel schuif, dan zie je dus dat de kans dat er iets corrupt raakt, eigenlijk onafhankelijk is van het aantal kaarten dat ik meeneem. Het is meer zo dat als ik 1.000.000 foto's maakt, dan gaat er 1 kaart kapot. Onafhankelijk van de grote van de kaarten die ik gebruik.

let op: de kansen die ik hier noem zijn volledig uit de lucht gegrepen!
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat een SD kaartje er mee op hield, dus ik zou me er niet al te druk over maken.
Zelf gebruik ik tegenwoordig CF kaarten voor mijn belangrijkste camera. Ik heb het ondertussen wel meegemaakt dat er SD kaarten mee zijn opgehouden. Overigens is mijn ervaring wel dat SD kaarten er mee ophouden in zeg het eerste half jaar, of ze gaan nooit kapot.
Naar aanleiding van die ervaring, gebruik ik in principe alleen nog kaarten van SanDisk en Kingston. Aan de andere kant hoorde ik pas van iemand dat bij hem een Kingston USB stick naar de knoppen was gegaan en hij wilde liever Transcend of Adata spul. Ik heb zelf drie Adata SD kaarten gehad die zijn overleden. Tegelijk aangeschaft, dus waarschijnlijk een slechte batch, maar goed, Adata en Transcend (een kaart die tot twee keer corrupt is geraakt in een navigatiesysteem, telkens goed te recoveren, maar met de Kingston kaart nooit problemen gehad) laat ik links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Faalt bij deze slijtage-gerelateerde falen dan meteen de hele kaart? Is het niet net zoals bij SSDs dat de cellen die corrupt geraakt zijn uitgeschakeld worden, en dat je daarbij dus hooguit een beperkt aantal files verliest?

Ik zat zelf meer te denken aan spontaan falen, waarvoor ik aannam dat dit voor ieder kaartje met gelijke kansen kan gebeuren. Maar als de hoofdfaalvorm is zoals jij beschrijft, neemt de kans op falen inderdaad toe bij toenemende grootte van een kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Net terug van reisje door Slowakije.

Niet veel meegenomen:

* 5D MKII + grip
* 24-105 IS
* 70-200 F4 IS
* 36GB CFjes

Tele wou ik eerst niet meenemen, maar hoorde dat er veel wild was.

Achteraf blij met me keuze voor de tele, toch nog aardige leuke detailshots ook kunnen maken in bijv. dorpjes / steden.

Had gelukkig ook me imagetank mee, want 36GB was met 21Mpix RAW schieten echt te weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga in september 8 dagen naar New York en neem mee:

* 7D
* Canon 17-55 2.8
*70-200 F4 non-IS
* 2 x 8gb Sandisk, ik zit nog te twijfelen om hier nog 1 extra kaartje voor te kopen.

De 100-400 gaat maar niet mee, beetje zwaar om mee te zeulen ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Ik wil op vakantie niet teveel meeslepen dus het wordt de Sony A55 met daarop de Tamron 18-270 PZD. Dat alles, samen met een paar geheugenkaartjes in een compact cameratasje en klaar.

Mijn vrouw heeft mijn oude camera in gebruik, een Konica-Minolta DiMAGE A2. Ook in een compact cameratasje met wat geheugenkaartjes erbij.

O ja, de opladers niet vergeten natuurlijk ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Voor een reis naar Indonesië heb ik het volgende op mijn lijstje staan:

* 1000D + grip
* 18-55 non-IS + pola
* 70-200 F4 non-IS
* 1x 16GB, 2x 4GB
* evt. remote

Ik zit nog wel erg te twijfelen om een (tweedehands) 18-55 IS als vervanging van mijn non-IS aan te schaffen. Ik vraag me af of ik die IS niet enorm ga missen als ik daar ben. Wat denken jullie?
(Oh, en ik ben student dus mijn budget is niet toereikend voor een F2.8-lens o.i.d.)

[ Voor 17% gewijzigd door tobiasvs op 07-07-2011 23:26 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Net terug van een kort tripje brussel. 5D2 met 50 1.4 is in de tas gebleven en alles is gedaan met een Hexar AF en Ilford Pan F 50

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
tobiasvs schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:24:
Voor een reis naar Indonesië heb ik het volgende op mijn lijstje staan:

* 1000D + grip
* 18-55 non-IS + pola
* 70-200 F4 non-IS
* 1x 16GB, 2x 4GB
* evt. remote

Ik zit nog wel erg te twijfelen om een (tweedehands) 18-55 IS als vervanging van mijn non-IS aan te schaffen. Ik vraag me af of ik die IS niet enorm ga missen als ik daar ben. Wat denken jullie?
(Oh, en ik ben student dus mijn budget is niet toereikend voor een F2.8-lens o.i.d.)
Afgezien van de IS, is de beeldkwaliteit/bouwkwaliteit van het nieuwe model ook een stuk beter. Ik zou dan wel voor de nieuwe 18-55 IS II gaan overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

* Swaptor gaat op reis en neemt mee...

Nikon D90
Nikon D3100
2x Nikon 18-105 AF-S DX VR
Nikon AF-S 35mm
Nikon AF-S DX 70-300 VRII
Tokina 12-24 AT-X
Filters (UV + Pola) (52, 67, 77)
2x EN-EL14, 2x EN-EL3e
Nokin SB-400 inc batterijen
Veel geheugen (SD)
Remote
Crumpler PrettyBoy Backpack
Crumpler The This
Rainsleeves

NB: 4 weken rondreis in Canada waarbij het gewicht niet direct van belang is door permanente aanwezigheid van een auto. ;-)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tobiasvs schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 23:24:

Ik zit nog wel erg te twijfelen om een (tweedehands) 18-55 IS als vervanging van mijn non-IS aan te schaffen. Ik vraag me af of ik die IS niet enorm ga missen als ik daar ben.
IS is handig bij weinig licht, maar in principe niet heel noodzakelijk bij dat brandpunt. Ik zou hem ondanks dat toch halen vanwege de wat hogere optische kwaliteit. O ja, f/2.8 is niet zaligmakend hoor ;) Je moet objectieven kopen die bij jouw manier van fotograferen passen en niet kijken naar een simpel getalletje als f/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
* Weiman zit op vakantie en heeft mee:

Nikon D7000
Tamron 17-50 F2.8
Nikon 70-200 VR F2.8
24 GB aan kaartjes + netbook 250GB + 120GB USB schijfje voor backups
Blackrapid RS-7

90% van m'n foto's zijn met de 17-50 gemaakt, deze bungelt met mijn D7000 aan m'n schouderriem alsof het niks is en zo ga ik de Griekse eilanden af. Op sommige momenten vraag ik me af of m'n 18-135 niet een betere keus was geweest, maar ik kom eigenlijk niet bereik te kort. 70-200 ligt of in het hotel of in de rugzak, heb dankzij m'n RS-7 eigenlijk geen last van het gewicht ondanks dat het een behoorlijk lompe lens is.

Al bijna 2.5k clicks gemaakt binnen een week en nog 1.5 uur aan 1080p video. Gaat toch wel erg hard zo, terwijl het hanteren van het "one exposure per motive" principe eigenlijk best wel wil lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:25:
[...]

IS is handig bij weinig licht, maar in principe niet heel noodzakelijk bij dat brandpunt. Ik zou hem ondanks dat toch halen vanwege de wat hogere optische kwaliteit. O ja, f/2.8 is niet zaligmakend hoor ;) Je moet objectieven kopen die bij jouw manier van fotograferen passen en niet kijken naar een simpel getalletje als f/2.8.
Thanks! Dat f/2.8 was meer om reacties van "investeer meteen in goede, lichtsterke lenzen i.p.v. een mindere kitlens" te voorkomen. Qua type fotografie zou het zeker wel bij me passen, maar ik denk dat ik dan als tussenstap eerst een 50mm 1.8 zou doen.

Over die RS-7 (en andere straps): ik kwam laatst op het volgende filmpje uit waarin 4 straps vergeleken werden:

http://www.adorama.com/alc/article/Camera-Straps-AdoramaTV

Prachtige dingen, maar toch iets te duur naar mijn smaak. Ik denk dat ik er zelf maar eentje ga knutselen :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 17:16
Hoe gaan jullie om met je straps en grote rugtassen? Ik heb een Sun Sniper en met wandelen ook een rugtas met vrij stevige banden. De schouderband van de Sun Sniper en die van de tas werken dan niet echt heel fijn samen. Hoe lossen jullie dat op?

Ik zit er een beetje over te denken zelf iets te fabriceren. Aan de banden van de tas zit wel een en ander aan ogen. Wellicht dat ik daar met wat stevig touw en twee carabiners een vergelijkbaar iets aan kan klikken tijdens het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

mag ik ff flauw doen? - nee ik doe het toch.
ik neem mezelf mee!
de rest op vakatie,maar jij niet is ook zo wat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Een Sony Nex-3 met een 18-55mm lens, met een 8 en16GB kaartjes!!

De 18-200 is me nog even te prijzig (€696).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

jip_86 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:53:
Hoe gaan jullie om met je straps en grote rugtassen? Ik heb een Sun Sniper en met wandelen ook een rugtas met vrij stevige banden. De schouderband van de Sun Sniper en die van de tas werken dan niet echt heel fijn samen. Hoe lossen jullie dat op?
Niet de oplossing die je wilt horen, maar daarom heb ik dus niet voor een Sun Sniper gekozen. Vooruitdenken :> De Luma Loop heeft een veel dunnere strap en gaat met een tas erbij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:08
Je kunt de strap loshalen, en het clipje aan de schouderband vast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
ik ben net vorige week terug van 1 week Arizona, en 2 weken Texas.

mee zijn gegaan:

7D + grip (uiteraard veel gebruikt. :P )
10-22 (eigenlijk zat deze standaard op de camera)
17-55 2.8 (redelijk gebruikt)
70-200 2.8 (veel gebruikt)
85 1.8 (niet gebruikt)
2x converter (niet gebruikt)

in principe is dit de standaard inhoud van m'n koffer, met een converter op de plaats waar normaal de 50 1.8 zit. gewicht was geen punt om rekening mee te houden: het is een harde koffer (van Nanuk) die als handbagage mee ging. op vakantie zelf was ik zowel bij vrienden als bij familie, en dus geen hotels of campings.

in m'n koffer zat een kleinere fotorugzak met camelback, waar de 7D, 70-200, en 10-22 gingen, waar ik goed gebruik van heb gemaakt in Arizona, waar we de bergen in gegaan zijn.

achteraf had ik dus de 85 en de converter niet nodig, maar iets anders had er toch niet voor in de plaats gekund.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Laatst online: 20-09 10:55
Bij mij gaat er mee:
D7000
D5100
Sigma 18-50 2.8
Sigma 70-200 2.8
Nikon 18-105
tweetal 16GB in de D7000 en 8GB in de D5100.

Ga een rondreis doen door het westen van de VS, hoop de tele te kunnen gebruiken bij de bezoekjes aan de parken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Tele is ook nuttig om enorme landschappen mooi weer te geven. Mensen grijpen heel snel naar een (ultra) groothoek, maar de compressie van een telelens kan diepte heel mooi weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mee in het kader van down sizing en algehele efficientie:

Nikon D5100
16-85VR
1 Gorillapod

Ben dat gesjouw geweldig beu, en heb de D5100 daarom gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 10:11
Voor mijn trip naar Mexico wordt het waarschijnlijk dit:

- EOS 500D incl. grip
- Sigma 17-50 f2.8
- Sigma 70 - 200 f2.8
- 16GB + 8GB + 8GB
- 3 accu's
- Acculader
- Crumpler Muffin top rugzak
- Laptop of Tablet, laatste zou dan nog gekocht moeten worden.

Ik ben nog op zoek naar een strap en zit te denken aan een Sun Sniper steel.
Daarnaast (omdat ik een hekel heb aan rugzakken + hitte) een schoudentas zodat daar mijn accessoires + ene lens in kan. En uiteraard wat drinken/eten/andere meuk

Dinnetje loopt dan met de tas en * KillaZ schiet de foto's >:) :+

[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 13-07-2011 10:48 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 11:53
Vorige vakantie had ik nog een Canon 40D met 17-55 F2.8, 50 1.8 en 70-300 lens bij me, nu ga ik lekker licht op vakantie met een Sony HX100v met alleen een ladertje, 32GB kaartje en een klein tasje. En mijn vertrouwde WX1 erbij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 22:08
Volgende week vertrek ik naar Kos, Griekenland en gaat er het volgende mee:
* Sony A200 met grip
* Tamron 17-50 F2.8
* Minolta 50 F1.7
* Minolta 70-210 F4
* Gorillapod SLR of normaal statief, ben ik nog niet uit
* ND filters
Dit gaat mee in een Lowepro Slingshot 200.
Daarnaast gaat er nog een snuittas mee voor als ik licht wil reizen en de A200 zonder grip met de 17-50 of de 50 mee gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door niels132 op 13-07-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50
Volgende maand richting Vietnam, en ik heb nogal lopen twijfelen wat ik mee zou nemen. Uiteindelijk besloten om de 70-300 niet mee te nemen, evenals een normaals statief.

Wat wel mee gaat is:
- Nikon D300
- Nikkor 18-70
- Nikkor 35mm 1.8
- Tokina 11-16
- Gorillapod
- Lowepro Flipside 300
- 2* 8 gig geheugen
- Reserve batterij
- Setje ultra cheape ND filters (2,4,8) om mee te spelen

Ik denk dat ik de 70-300 wel een beetje ga missen, maar het idee om 3 weken rond te trekken met 700 gram extra staat mij niet zo aan. Zeker omdat ik hem om reizen eigenlijk zelden gebruik.
Misschien dat ik nog een 50mm 1.8 probeer aan te schaffen voor vertrek voor wat portretten, maar het is geen must.

[ Voor 7% gewijzigd door cheiron op 13-07-2011 11:45 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 10:11
3 weken met 16 GB? Red je dat?

Dat zijn 600 foto's in RAW (even gemiddeld genomen).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
KillaZ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 10:46:
Ik ben nog op zoek naar een strap en zit te denken aan een Sun Sniper steel.
Daarnaast (omdat ik een hekel heb aan rugzakken + hitte) een schoudentas zodat daar mijn accessoires + ene lens in kan. En uiteraard wat drinken/eten/andere meuk
Ik heb gekozen voor een Blackrapid RS-5, die hopelijk snel wordt geleverd. Hier kan je ook nog wat accessoires in kwijt en als ik echt licht wil reizen, dan heb ik eigenlijk al genoeg aan de RS-5 (er zitten genoeg opbergvakjes van wat ik heb gezien).

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste