Zo, ook maar eens een bijdrage van mij, na vandaag te zijn terug gekomen na 2,5 week Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Duitsland.
Dit jaar de minste gear meegenomen sinds jaren; het kind (en aanpalende artikelen die nu opeens mee moeten) heeft mij doen besluiten het te houden bij wat er in de ouwe trouwe Slingshot 202 past (en een klein Lowepro lenstasje wat aan de Slingshot bevestigd kan worden).
Mijn gear (en mijn mening na 1500 foto's - de eerste intensieve test van het leeuwendeel van het meegezeulde spul):
-Canon 6D: heeft zijn job boven verwachting gedaan. Fijne sensor met bizar goede hoge iso's ivm de A7. AF niet zo brak als verwacht (feitelijk alleen het middelpunt gebruikt) - maar als je off-center focuspunten gaat gebruiken gaat het met minder licht al heel snel fout (focus conform terwijl het er faliekant naast zit). Lagere basisgewicht fijn, grip niet gemist. Accu adequaat, zeker ivm de A7.
-Canon 8-15L fisheye: leuke en scherpe lens - in de Alpen een paar hele aardige platen mee gemaakt. Wel lastig om een goede compositie mee te maken. Gaat going forward vaker mee.
-Canon 16-35L f4: scherpe lens met uitmuntende stabilisatie. Minder gebruikt dan verwacht, terwijl zijn voorganger (de 16-35L 2.8 II) bijna aan mijn camera gelijmd zat.. Heeft te maken met de kwaliteiten van een andere nieuwkomer
-Namelijk de Canon 24-70L f4.. Echt een toplens en mijn nieuwe favoriet in mijn bescheiden collectie objectieven

Scherp over het hele bereik - en veelzijdig. Weinig te zien van een zwakker oplossend vermogen in het midden van het bereik. Goed met tegenlicht en mooie kleuren (zeker met mijn nieuwe B+W pola). Wel (voor het eerst) wat gezien van de beruchte focus shift op 70 mm op f5.6 en f8 bij korte scherpstelafstanden. Oplossing: de fabelachtig bruikbare macrostand - waarmee de focus shift helemaal verdwijnt en het oplossend vermogen opmerkelijk goed is (zeker icm de effectieve stabilisatie). Bizar dat deze lens (de minst kostbare in mijn EF collectie) zo bruikbaar is. Ik heb macroshots gemaakt waarvan het moeilijk geloven is dat die met een standaardzoompje zijn genomen
-Canon 50L: een oudgediende - meegenomen ipv de Voigt 40 (en geen spijt van gehad van het extra gewicht). Erg sterk met weinig licht en de 6D (met middelste focuspunt). Nagenoeg geen flare en toch een behoorlijke bek contrast. Ragscherp vanaf f1.6. Indrukwekkende korte portretlens ook, en ook nog allround te gebruiken in tegenstelling tot de 85L. Deze gaat ook zeker weer vaker mee
Canon 70-200L f4 IS: mijn eerste L-lens en nooit tegen gevallen. Laag gewicht icm met erg hoge prestaties. Scherp op elk bereik en elk diafragma (laat alleen een klein steekje vallen wide open op 200mm en de kortste scherpstelafstand - dan moet je echt naar f8). Mijn minst gebruikte lens deze vakantie, maar opgewassen tegen elke Tele-taak
Canon G7x: meegenomen wanneer de DSLR onpraktisch was. Een hele dag in Turijn als hoofdcamera gebruikt, en niet tegen gevallen. Toegegeven kunnen de randen op 24 mm scherper maar overal een fijne compacte alleskunner (ook met weinig licht) icm een non-Canon opzetstukje waar een 55 mm pola opgedraaid kan worden. Hoog dynamisch bereik ook door zo'n kleine (1 inch) sensor. Klapscherm erg praktisch (en iets wat ik wel mis aan mijn 6D tov mijn A7).
Wat heb ik gemist: toch wel mijn analoge zwart-wit zut (volgende keer toch weer een meetzoekertje met 50 mm mee of mijn Rollei 35). Ook heb ik wel in bepaalde situaties mijn 100L macro gemist (want je moet met de 24-70 - hoe veelzijdig ook - wel heel dichtbij de kleine beestjes komen in de macro stand). Allicht de volgende keer de 70-200 thuis laten ten faveure van de 100L..
Ik zit al een tijd te spelen met de gedachte om mijn 70-200 in te ruilen voor een 100-400 II.. Als ik dan tele nodig heb is 200 vaak net wat te kort - en zo vreselijk compact is de 70-200 ook weer niet. Vind de 'macro' mogelijkheden van de nieuwe 100-400 ook lekker ogen. eens even eea afwegen
[
Voor 3% gewijzigd door
mennovanw op 22-08-2016 22:40
]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts