Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Tijdens de redding is het ook leuk om net over de rand als je er bijna uit bent, een foto te knallen met een laag standpunt van de hard zwoegende redder ;)

Bij een seilrolle (flaschenzug) zal dat wel gaan, maar met een mannschaftszug heb je daar de tijd niet meer voor...

Oylmpus heeft wat heel betaalbare cameras die tegen kou en water kunnen in de Tough series.

Vanaf een standplaats is heel eenvoudig te zekeren, maar je krijgt veelal fotos van de bovenkant van het hoofd (of helm als je naklimmer die draagt). Als je zekert met een grigri of een ATC guide/reverso heb je "anderhalf" hand vrij op moment dat de klimmer op een wat lastiger stukje staat en niet als een haas omhoog rent. In dat laatste geval zou ik altijd met de grigri zekeren omdat je daar met 1 hand relatief makkelijk touw in kan halen (minder wrijving dan de andere autoblockers).

Met z'n 3en is het gemakkelijkst natuurlijk, een zekerslaaf en een cameraslaaf ;)

M'n ouwe Ixus 210 heb ik gewoon met het koordje aan mijn pols als ik fotos maak, dat gaat prima met 1 hand. Als ik hem wegstop, doe ik hem in m'n broek of jaszak, die ik dichtrits en maak dan pas het koordje los van m'n pols. Dat koordje steekt dus gewoon constant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:07
PageFault schreef op donderdag 30 april 2015 @ 07:41:

Vanaf een standplaats is heel eenvoudig te zekeren, maar je krijgt veelal fotos van de bovenkant van het hoofd (of helm als je naklimmer die draagt). Als je zekert met een grigri of een ATC guide/reverso heb je "anderhalf" hand vrij op moment dat de klimmer op een wat lastiger stukje staat en niet als een haas omhoog rent. In dat laatste geval zou ik altijd met de grigri zekeren omdat je daar met 1 hand relatief makkelijk touw in kan halen (minder wrijving dan de andere autoblockers).
Probleem met een guide/reverso vanaf standplaats naklimmers zekeren is dat áls een naklimmer onverhoopt valt en bewusteloos raakt (toegegeven, niet zo'n grote kans, maar toch) je wel moet weten hoe je het zekerapparaat weer 'los' krijgt op een verantwoorde manier. Ik heb het wel geleerd maar zeker vanuit standplaats dan toch liever gewoon met halve mastworp.

Maar goed, gaat wat off topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 13:41
Zowat overal en altijd - de Sony RX1r.
Fixed op die zalige Zeiss Sonnar F/2.0 35mm

Zelden zo'n zachte bokeh gehad & een geweldige lichtopbrengst.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Misschien is het teveel meegaan met de mode, maar is het voor bergbeklimmen juist niet aan te raden om, net als bijna iedereen, daarvoor een GoPro mee te nemen? Makkelijk om overal aan vast te maken, lekker compact om mee te nemen, kunnen tegen een stootje, kunnen tegen een plons op een rots in een laag riviertje en maken goede foto's + films.

Ik vind het zelf in ieder geval ideaal om een GoPro mee te nemen op de momenten dat een dSLR wat minder gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Valorian schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:34:
[...]

Probleem met een guide/reverso vanaf standplaats naklimmers zekeren is dat áls een naklimmer onverhoopt valt en bewusteloos raakt (toegegeven, niet zo'n grote kans, maar toch) je wel moet weten hoe je het zekerapparaat weer 'los' krijgt op een verantwoorde manier. Ik heb het wel geleerd maar zeker vanuit standplaats dan toch liever gewoon met halve mastworp.

Maar goed, gaat wat off topic ;)
Toch de grigri dan maar? Of de 2e naklimmer pas laten gaan als de ander boven is :)

Halve mastworp leent zich niet voor dunne touwen. In alpien terrein gebruiken wij vaak de iceline en het lukte ons niet een naklimmer (laat staan een voorklimmer) op een HMS te houden, dus soms moet je over op een reverso achtig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
DaviddeVogel schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:48:
Misschien is het teveel meegaan met de mode, maar is het voor bergbeklimmen juist niet aan te raden om, net als bijna iedereen, daarvoor een GoPro mee te nemen? Makkelijk om overal aan vast te maken, lekker compact om mee te nemen, kunnen tegen een stootje, kunnen tegen een plons op een rots in een laag riviertje en maken goede foto's + films.

Ik vind het zelf in ieder geval ideaal om een GoPro mee te nemen op de momenten dat een dSLR wat minder gewenst is.
Voor filmpjes briljant ja. Voor foto's vind ik hem minder geschikt, of je moet weer een display erop zetten maar dan trek je de batterij weer eerder leeg. Verder blijft het bij rots/bergklimmen belangrijk dat veiligheid hoger in het vaandel staat dan mooie plaatjes, wat dat betreft zie je op youtube toch wel vaak filmpjes langskomen van klimmers die beter hadden kunnen investeren in goed klimmateriaal en een helm dan in een action-cam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
RobertJRB schreef op zondag 08 maart 2015 @ 17:39:
Ik ga binnenkort een maand naar Indonesie. Sumartra, Java en Bali.

Nou dacht ik zo min mogelijk mee te nemen. De leica monochrom en 2 lenzen. 28mm f/2 en 50mm f/2 lijkt een logische keuze maar ik ben bang 35mm te missen aangezien ik die het laatste jaar het meest gebruik. Dus misschien wordt het alleen de 35. Daar dus nog niet echt over uit.

Weet iemand voor bovenstaande set een goede heuptas? Liefst waterdicht en lichtgewicht.
Voor de overige spullen (oplader, accu's) heb ik een waterdichte tas welke in de rugzak gaat. Daar gaat de camera ook in mocht het te gek worden, maar toch wel fijn als die binnen handbereik is.
Nu nog minder dan een week over en twijfel nog steeds....

Graag jullie input.

Had eerst het idee alleen een monochrom mee te nemen met 3 lenzen. Maar de totale waarde daarvan is te hoog voor de verzekering en ik ben toch bang kleur te missen in zo'n mooi land.

Denk er nu aan de monochrom met 1 lens (35/2) mee te nemen voor straat/ portret ect. Plus een kleurencamera met zoom voor landschappen en in de jungle of ander kleurwerk. Weatersealed camera is dus wel fijn.

Welke kleurencamera zou jullie voorkeur hebben?

- Sony A7 met 24-70/4 zeiss
- Leica X vario met 28-70 lens.
- Nikon 1 AW met zoomlens

De A7 heb ik al liggen met een 55/1.8 en een groothoek prime zou perfect zijn maar is nog niet beschikbaar.... Enige keuze lijkt (met AF) daarom de 16-35 of 24-70 zoom.
Lijkt een mooie oplossing maar is wel vrij groot.

De X vario heeft 4mm minder groothoek en geen zoeker (die moet er los bijgekocht worden) maar is weer stuk compacter en in bediening fijner.

De Nikon is het voordeligst en kan zelfs onder water gebruikt worden. Ben alleen niet helemaal zeker van de beeldkwaliteit met de kleine sensor vergeleken met de andere twee. Ik ga ook wel een zoeker missen.

Optie is ook nog een leica 24mm kopen en de sony mee. Heb ik 24/ 35mm en een kleuren en zwartwit body.....
Ik kom er echt niet meer uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 30-04-2015 15:07 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je over de Leica X Vario twijfelt waarom niet de Panasonic LX100? Komt wel tot de 24mm eq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 15:52

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je landschappen gaat fotograferen dan wil je in principe een grotere scherpte-diepte, dus dan is een kleinere sensor niets eens een heel groot probleem, want een full-frame lens zul je moeten af-stoppen. Dus waar je bij full-frame bijvoorbeeld f/16 zou kiezen, kies je bij een Nikon 1 voor f/5.6. Wil je in beide gevallen dezelfde sluitertijd aanhouden, zul je de ISO van de full-frame van ISO 100 naar ISO 800 moeten verhogen. Ik heb zelf een Nikon 1 V1 voor als het echt klein moet en ISO 100 is gewoon goed. Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken over de beeldkwaliteit. De Nikon 1 is trouwens wel een full-auto toestel. Met uitzondering van de V2 en V3 valt er niet echt veel op snel in te stellen. Dus je moet niet bang zijn om het toestel zelf alles uit te laten zoeken.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ralph Smeets schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:48:
Als je landschappen gaat fotograferen dan wil je in principe een grotere scherpte-diepte, dus dan is een kleinere sensor niets eens een heel groot probleem, want een full-frame lens zul je moeten af-stoppen. Dus waar je bij full-frame bijvoorbeeld f/16 zou kiezen, kies je bij een Nikon 1 voor f/5.6. Wil je in beide gevallen dezelfde sluitertijd aanhouden, zul je de ISO van de full-frame van ISO 100 naar ISO 800 moeten verhogen. Ik heb zelf een Nikon 1 V1 voor als het echt klein moet en ISO 100 is gewoon goed. Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken over de beeldkwaliteit. De Nikon 1 is trouwens wel een full-auto toestel. Met uitzondering van de V2 en V3 valt er niet echt veel op snel in te stellen. Dus je moet niet bang zijn om het toestel zelf alles uit te laten zoeken.
Oeh dat is wel een nadeel. Ik had gehoopt dat de 1 AW ook wel wat vrijheid zou geven.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:38:
Als je over de Leica X Vario twijfelt waarom niet de Panasonic LX100? Komt wel tot de 24mm eq.
Grotere sensor, bekende bediening, goede bouw ect was reden voor de vario. Vooral de bediening vind ik wel belangrijk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

RobertJRB schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:50:
[...]

Oeh dat is wel een nadeel. Ik had gehoopt dat de 1 AW ook wel wat vrijheid zou geven.
Dat en het aanbod van lenzen is dan ook waarom ik niet verder in het Nikon 1 systeem heb geïnvesteerd maar voor een Olympus OM-D E-M1 ben gegaan toen mijn Nikon D7000 vorig jaar werd gestolen.

Als ik trouwens naar dat bedrag van de Leica X Vario kijk, dan zou ik in principe gewoon een Olympus OM-D E-M1 met 12-40 f/2.8 kunnen adviseren 8)7 Of wellicht de E-M5 mark II. Allebei hebben ze een goede zoeker, zijn weathersealed in combinatie met de 12-40 f/2.8 en hebben een bereik van 24-80mm.

[ Voor 27% gewijzigd door Ralph Smeets op 30-04-2015 16:05 ]

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18
Net terug van vakantie (3 weken Marokko; veel bergen) met minimale bepakking, en dus ook minimale hoeveelheid camera:

- 5DII
- Sigma 35mm 1.4
- 2 Accu's
- 3x CF (32GB, 16GB, 4GB)
- toploader cameratas

Helaas bleek die 32GB ondanks z'n 400x speed vaak niet in staat video op te nemen... Voor de rest waren 2 accu's wat krap, zeker aangezien één niet zo best meer is. Ik had er een besteld, maar die kwam te laat aan.

Qua lens heb ik me vrijwel niet beperkt gevoeld door enkel 35mm, erg fijn om niet continue te hoeven wisselen van objectief, zeker in een stoffig land. In de stad is 35mm het perfecte formaat, in de natuur mis ik het wel af en toe (24-105 of 16-35 zou dan beter zijn).

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ralph Smeets schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:54:
[...]

Dat en het aanbod van lenzen is dan ook waarom ik niet verder in het Nikon 1 systeem heb geïnvesteerd maar voor een Olympus OM-D E-M1 ben gegaan toen mijn Nikon D7000 vorig jaar werd gestolen.

Als ik trouwens naar dat bedrag van de Leica X Vario kijk, dan zou ik in principe gewoon een Olympus OM-D E-M1 met 12-40 f/2.8 kunnen adviseren 8)7 Of wellicht de E-M5 mark II. Allebei hebben ze een goede zoeker, zijn weathersealed in combinatie met de 12-40 f/2.8 en hebben een bereik van 24-80mm.
Dank je voor de info.
Die X vario is dan ook tweedehands hoor :) Ga er echt geen 2800 euro voor betalen.

De olympus ziet er erg goed uit inderdaad. Nadeel van de E-M5 is dat ik gewoon een sony A7 heb liggen en ik daarmee dus een dubbel systeem heb. Dan ga ik liever voor de sony 24-70.
Misschien is dat ook wel gewoon de beste oplossing. :)

[ Voor 6% gewijzigd door RobertJRB op 30-04-2015 17:35 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Mij lijkt die 24-70 voor op de A7 ook gewoon het beste compromis dat je nu kunt maken. Sowieso ken je het toestel al, wat toch wel fijn is voor je op vakantie gaat.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
De a7 en x vario zijn niet wheatersealed. Voor de prijs van een tweedehands x vario heb je een nieuwe e-m5 mk2 met 12-40. Die set is wel wheathersealed. Als je geen dubbel systeem wilt, kun je die set na je vakantie weer verkopen. De 24-70 staat niet hoog aangeschreven, heb er zelf geen ervaring mee. De x vario ligt super in de hand en heeft een heerlijke bediening. De lcd is beter dan de opsteekzoeker. Autofocus is waardeloos bij wat minder licht, zoals bij schemer (ook buiten). Manual focus is dan lastig want de uitvergroting op het scherm is laag van resolutie en korrelig bij minder licht. Aan de andere kant: op de lens zit een focusschaal en harde stop bij oneindig. Mocht je de vario kiezen, zorg dan dat je er de laatste firmware op zet. Dat verbetert de bediening aanzienlijk.
Is een andere optie niet om een goedkopere 28mm en 50mm of 90mm mee te halen voor je monochrom? Of wil je perse ook kleur fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Het is een sony 24-70/4 geworden. Nu twee dagen kunnen proberen en ben er erg tevreden mee. Bedankt voor het meedenken. Soms blijkt een simpele keuze nog erg lastig :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
Keuze van een lens is niet echt simpel, zeker niet als je er mogelijk een systeem bij moet kiezen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
werkenslaap schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 07:41:
[...]

Dan wordt het inderdaad gewoon de 18-105! Bedankt voor je tip van het statief, deze komt dan uit China? Wat voor levertijden moet ik dan aan denken?

Iemand nog tips voor het dragen van de camera tijden rugzak-trekkings? Waar laten jullie deze zodat je er ook nog makkelijk bij kunt?
Zo, de tas ligt klaar. Uiteindelijk last minute nog een 35mm DX 1.8G gekregen :*) , dus die mag mee op vakantie en m'n 50mm 1.8G moet thuis blijven. Omdat er nog plek was neem ik de 18-105 voor de zekerheid ook maar mee, alles icm een Nikon D3200tje. Een statief zat er helaas niet meer in..

Heb gekozen om het ondervak van m'n backpack met een goede insert in te richten als fotodeel. Een en ander nog wat beter beschermd met de ongebruikte padding uit m'n ONA Street. Er bovenop liggen de rest van de spullen, wat kleding, EHBO kitje, boekje, etc. Dat rust door een verstelbaar tussenschot nauwelijks op de fotospullen. Alleen even opletten met het neerzetten (leggen!!!) van de tas :)

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/k4edktkbp/backpack.jpg

Heb mezelf zowel op fysiek- als op fotogebied een aantal doelen gesteld, dus ik ben benieuwd :) Nu nog hopen op goed weer.. (Schotland :X)

[ Voor 13% gewijzigd door werkenslaap op 06-05-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
werkenslaap schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:55:
[...]

Zo, de tas ligt klaar. Uiteindelijk last minuten nog een 35mm DX 1.8G gekregen :*) , dus die mag mee op vakantie en m'n 50mm 1.8G moet thuis blijven. Omdat er nog plek was neem ik de 18-105 voor de zekerheid ook maar mee, alles icm een Nikon D3200tje. Een statief zat er helaas niet meer in..

Heb gekozen om het ondervak van m'n backpack met een goede insert in te richten als fotodeel. Een en ander nog wat beter beschermd met de ongebruikte padding uit m'n ONA Street. Er bovenop liggen de rest van de spullen, wat kleding, EHBO kitje, boekje, etc. Dat rust door een verstelbaar tussenschot nauwelijks op de fotospullen. Alleen even opletten met het neerzetten (leggen!!!) van de tas :)

[afbeelding]

Heb mezelf zowel op fysiek- als op fotogebied een aantal doelen gesteld, dus ik ben benieuwd :) Nu nog hopen op goed weer.. (Schotland :X)
met alle respect, is de onderkant van je tas niet zo'n beetje de slechtste plek om je camera-gear te stoppen? Als je de tas neerzet zet je die altijd op onderkant, en zelfs als je dit met beleid doet kan het nog zijn dat iemand anders "even je tas aan de kant zet", etc. en minder tactisch is. En dan ga ik er nog naar even vanuit dat je bij vervoer in bussen, jeeps etc de camera bij je handtas houdt. Tot slot moet je tijdens het trek ken om bij de camera te komen de tas niet alleen neerzetten (op onderzijde) maar vervolgens ook neerleggen (op zijkant) om de camera eruit te halen. Normaal wordt een tas vooral smerig aan o derzijde omdat je hem op (zanderige) grond zet. Nu dus over gehele zijde.
Ik zou de camera bovenin stoppen, dan kan je de tas af doen, laten steunen op onderkant, camera pakken en weer op doen. En je hoeft dan niet meer op te letten of je (of een ander) de tas te ruig neerzet.

EdIt: verder gaaf dat je naar Schotland gaat. Gaat vast mooi beeld en genoeg fysieke uitdaging opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb al jaren mijn cameraspullen in de onderkant van mijn rugzak zitten. Het spul zit goed beschermd tussen de padding en kan tegen een stootje. Nog nooit iets mee gebeurt. Volgens mij zijn er heel veel camerarugzakken zo gebouwd.

[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 06-05-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Bedankt voor je suggestie! Ik begrijp je punt(en), maar heb zelf ook al redelijk wat gereisd en weet dat ik er nu perse vanaf buitenaf bij wil kunnen ivm de regen. Heb 'm 3x opnieuw ingepakt en dit lijkt me het meest praktisch gezien wat we gaan doen (trekking, dus geen jeeps of bussen). Denk dat een camera ook best wel wat kan hebben trouwens. Het blijft voor mij sowieso een beetje een gebruiksvoorwerp/instrument, en het spul is ook geen duizenden euro's waard.

Kan em natuurlijk altijd weer opnieuw inpakken hoor als daar anders blijkt, dan doe ik hem idd bovenin tegen m'n rug aan. Moet alleen wel altijd de tas open om erbij te kunnen, maarja dat zie ik dan wel.

In het vliegtuig gaat het spul overigens wel even in m'n handbagage hoor ;) Heeft me al eens een rayban gekost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 25-09 09:10
Universal Creations schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:56:
Ik heb al jaren mijn cameraspullen in de onderkant van mijn rugzak zitten. Het spul zit goed beschermd tussen de padding en kan tegen een stootje. Nog nooit iets mee gebeurt. Volgens mij zijn er heel veel camerarugzakken zo gebouwd.
Zo'n beetje elke half day pack heeft de camera onderin zitten inderdaad. Niks mis mee.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Deze tas is dan wel iets zwaarder/groter (nog niet durven wegen :X), maar met enig beleid denk ik dat het wel goed moet komen.

Het is toch altijd zoeken naar de minst onhandige variant :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Universal Creations schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:56:
Klopt, maar dat zijn camerarugzakken, die je vaak niet eens meer hoeft te zetten om je body eruit te halen. De tas op de foto ziet er uit als een 60+ liter trekkingtas, maar misschien vertekent het beeld.

Maar goed, ieder zijn voorkeur, komt vast goed daar in Schotland. Staat nog hoog op mijn eigen to-go lijstje, zowel voor foto als bergwandeken en klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Fout, 55 liter ;) Maar lang niet vol hoor, foto vertekend een beetje.

Wat ik zeg, ik snap je punt zeker want heb er zelf ook over zitten peinzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
werkenslaap schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:20:
Fout, 55 liter ;) Maar lang niet vol hoor, foto vertekend een beetje.

Wat ik zeg, ik snap je punt zeker want heb er zelf ook over zitten peinzen.
Hoe dan ook blijft het altijd lastig met trekkings. Ik overweeg zelf ook voor een alpine trip deze zomer een soort clicksysteem aan te schaffen waarbij de body op je borst hangt, zodat je bij mooi weer de body snel bij de hand hebt en hij niet continu loopt te bungelen (zoals wanneer je hem om je nek hangt). Ben er nog niet over uit welk systeem het wordt. Misschien zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/000/806/930/1753f4759b0eb5800f4d3687f2064bb4_original.png?v=1375755623&w=700&h=&fit=max&auto=format&lossless=true&s=52e0c184ce0c93314d5081912d994f74

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/000/806/935/10a4dc8bd60470a9c79fe368908333f6_original.png?v=1375755718&w=700&h=&fit=max&auto=format&lossless=true&s=70b23b680dbe6d5aadd85d2ddb403d82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Laatst online: 01-09 12:07
Ga in juni naar Namibie en Botswana op een selfdrive. Neem mijn OM-D E-M10 mee met 14-150mm lens (effectief 300mm) en wat iPhone's. Ik probeer nog een Gopro te lenen voor in/on car shots. Twijfel nog over aanschaf Pana 100-300 (effectief 600mm) lens. Aangezien ik een Pana GM1 had voor ernaast (verkocht), vind ik de 14-150 al 'opzichtig' voor 'walk around'.

Daarmee twijfel of ik dus naast de 100-300 voor de echte safari-shots ook nog een compacte wide-angle tot 40/50mm lens moet nemen bv zeer compacte 14-42 Oly Zuiko (wellicht geen kwaliteitsverbetering ten opzichte van de 14-150) Of een Oly Zuiko 9-18mm f4.0-5.6 (die is net zo 'opzichtig' maar wel wijd).

Ben overigens helemaal blij al mijn Canon Full size DSLR spullen te hebben verkocht vorig jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Jochem op 06-05-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De 9-18 staat op 't moment in V&A voor een redelijke prijs, en lijkt me een betere toevoeging dan de 14-42 EZ. Als je dan toch compact wil, ga dan voor de Panasonic 12-32. De Pana 100-300 zou leuk kunnen zijn, maar is wel een prijzige toevoeging.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar met een safari is het toch niet "opzichtig". Dan maakt het niet uit dat je rondloopt met een flinke tele. Als je ergens in een dorpje bent, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen en zet je er een 14-42 op of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Universal Creations schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:35:
Maar met een safari is het toch niet "opzichtig". Dan maakt het niet uit dat je rondloopt met een flinke tele. Als je ergens in een dorpje bent, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen en zet je er een 14-42 op of zo.
exactly my thought inderdaad.
link0007 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:25:
De 9-18 staat op 't moment in V&A voor een redelijke prijs, en lijkt me een betere toevoeging dan de 14-42 EZ. Als je dan toch compact wil, ga dan voor de Panasonic 12-32. De Pana 100-300 zou leuk kunnen zijn, maar is wel een prijzige toevoeging.
hmm die 9-18 zie ik niet in de V&A op dit moment. En-en is wel wat prijzig wellicht. Ik ga er nog even verder op broeden.

pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.
EUR 512

pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4.0-5.6 ED
EUR 479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jochem schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:41:
[...]

exactly my thought inderdaad.

[...]

hmm die 9-18 zie ik niet in de V&A op dit moment. En-en is wel wat prijzig wellicht. Ik ga er nog even verder op broeden.

pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 100-300mm f4.0-5.6/MEGA O.I.S.
EUR 512

pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4.0-5.6 ED
EUR 479
Hm, is alweer verkocht zie ik: V&A aangeboden: Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4.0-5.6 ED

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Jochem schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:21:
Ga in juni naar Namibie en Botswana op een selfdrive. Neem mijn OM-D E-M10 mee met 14-150mm lens (effectief 300mm) en wat iPhone's. Ik probeer nog een Gopro te lenen voor in/on car shots. Twijfel nog over aanschaf Pana 100-300 (effectief 600mm) lens. Aangezien ik een Pana GM1 had voor ernaast (verkocht), vind ik de 14-150 al 'opzichtig' voor 'walk around'.

Daarmee twijfel of ik dus naast de 100-300 voor de echte safari-shots ook nog een compacte wide-angle tot 40/50mm lens moet nemen bv zeer compacte 14-42 Oly Zuiko (wellicht geen kwaliteitsverbetering ten opzichte van de 14-150) Of een Oly Zuiko 9-18mm f4.0-5.6 (die is net zo 'opzichtig' maar wel wijd).

Ben overigens helemaal blij al mijn Canon Full size DSLR spullen te hebben verkocht vorig jaar.
Ik ga in juli/augustus dezelfde reis maken (maar dan meer gefocust op Botswana)! :) Ook pakket afgenomen bij Selfdrive4x4? Ik ben benieuwd of je erg veel last hebt van 'opzichtigheid', aangezien je met name in de wildparken zit (neem ik aan). Ik neem zelf wel een Canon mee met zo'n grote witte toeter aan de voorkant, dus hoor graag je ervaringen. :)

Je mag mijn Gopro wel huren. ^^ Kan hij alvast wennen voor een maand later! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Valorian schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 20:30:
[...]

Hoe dan ook blijft het altijd lastig met trekkings. Ik overweeg zelf ook voor een alpine trip deze zomer een soort clicksysteem aan te schaffen waarbij de body op je borst hangt, zodat je bij mooi weer de body snel bij de hand hebt en hij niet continu loopt te bungelen (zoals wanneer je hem om je nek hangt). Ben er nog niet over uit welk systeem het wordt. Misschien zoiets:

[afbeelding]

[afbeelding]
Klopt, blijft lastig. Dergelijke systemen heb ik ook overwogen, maar ik ga uit van (veel) regen dus da's ook weer niet handig. Zal nog wel even laten weten hoe het uiteindelijk is geweest en of het een beetje workable was! (zo eerlijk ben ik dan ook wel weer ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:01
Hamed schreef op maandag 20 april 2015 @ 07:15:
Over 2 weken naar Dubai.

X-T1
14mm
23mm
56mm
60mm
3 accu's
3x 64GB
TSC-525K
B+W Graduated Grey 25% 58mm
B+W CPL filter 58mm
B+W CPL filter 62mm
Morgen naar Dubai. Laat de 60MM en B+W Graduated Grey thuis :+

Neem wel de 35mm mee.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Weegt dit bij elkaar niet net zoveel als een DSLR en een 24-70 bijvoorbeeld?
op vakantie vind ik het toch best vervelend dat hele tijd lenzen wisselen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
DaviddeVogel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:04:
[...]
Je mag mijn Gopro wel huren. ^^ Kan hij alvast wennen voor een maand later! :)
Ik wil hem wel huren en dan Ik laat hem wel achter bij die derde steen achter dat bankje; je weet wel. 3e straat Botswana rechts. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Terryb47 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:36:
Weegt dit bij elkaar niet net zoveel als een DSLR en een 24-70 bijvoorbeeld?
op vakantie vind ik het toch best vervelend dat hele tijd lenzen wisselen.
Valt wel mee. Liever dit dan een dsrl + 24-70 :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ik wil voor vakantie toch een reserve digitale camera meenemen, maar ik ben aan het dubben tussen mijn geliefde Sigma DP1s en DP2x(die zouden dan meekomen als een set) of mijn Samsung NX10 met 30mm F2 en 20-40 zoom.

Voordelen Sigma's
Ze zijn zo leuk
De kleuren uit die camera O+
De scherpte die je krijgt
Nooit wisselen van lens(gewoon andere camera pakken)

Nadelen
Eigenlijk alleen geschikt voor ISO 100
Langzaam
Max F4 voor de 28mm variant en 2.8 voor de 45mm

Voordelen Samsung
30mm F2
20-40 zoom is soms ook wel handig
Makkelijker te gebruiken voor vriendin die mee gaat.
Betere AF
Schiet wel acceptabele plaatjes op ISO's hoger dan 100 :')

Nadelen
Ik heb geen feeling met de foto's die dat ding maakt
Groter, volgens mij zelfs met 2 pancakes mee

Verder neem ik een MX mee met iso 800 film en een ricoh 1,4 voor wanneer het donker is. Pentax P1 met een Sigma 24-60 2.8 en ik twijfel ook nog of ik de Tokina 20-35(3.5-4.5) meeneem voor Pentax of de Nikon F80 met een Tamron 17-20(2.8-4). Neem ik de Nikon mee, dan neem ik waarschijnlijk ook wel de 50mm F1.4 mee daarvoor. Film wordt waarschijnlijk Velvia 100, of Ektar......

Te veel keuze is niet altijd even handig.

Misschien ook wel handig om te weten, ik ga 4 dagen naar Istanbul

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Exphy schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:48:
Ik wil voor vakantie toch een reserve digitale camera meenemen, maar ik ben aan het dubben tussen mijn geliefde Sigma DP1s en DP2x(die zouden dan meekomen als een set) of mijn Samsung NX10 met 30mm F2 en 20-40 zoom.

Voordelen Sigma's
Ze zijn zo leuk
De kleuren uit die camera O+
De scherpte die je krijgt
Nooit wisselen van lens(gewoon andere camera pakken)

Nadelen
Eigenlijk alleen geschikt voor ISO 100
Langzaam
Max F4 voor de 28mm variant en 2.8 voor de 45mm

Voordelen Samsung
30mm F2
20-40 zoom is soms ook wel handig
Makkelijker te gebruiken voor vriendin die mee gaat.
Betere AF
Schiet wel acceptabele plaatjes op ISO's hoger dan 100 :')

Nadelen
Ik heb geen feeling met de foto's die dat ding maakt
Groter, volgens mij zelfs met 2 pancakes mee

Verder neem ik een MX mee met iso 800 film en een ricoh 1,4 voor wanneer het donker is. Pentax P1 met een Sigma 24-60 2.8 en ik twijfel ook nog of ik de Tokina 20-35(3.5-4.5) meeneem voor Pentax of de Nikon F80 met een Tamron 17-20(2.8-4). Neem ik de Nikon mee, dan neem ik waarschijnlijk ook wel de 50mm F1.4 mee daarvoor. Film wordt waarschijnlijk Velvia 100, of Ektar......

Te veel keuze is niet altijd even handig.

Misschien ook wel handig om te weten, ik ga 4 dagen naar Istanbul
Hoeveel camera's neem je nu mee voor die vier dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Valorian schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:46:
[...]

Hoeveel camera's neem je nu mee voor die vier dagen?
Ik zit nu op 5 8)7

Sigma's gaan mee, 2 Pentaxen en 1 Nikon

Pentax MX met Fuji Press800 film en 50mm 1,4
Pentax Z1 met Kodak Ektar 100 en Sigma 24-60
Nikon F90 met Fuji Velvia 100 en Tamron 17-35

en de 2 Sigma's.

Als je analoog schiet kan je niet zo snel van ISO veranderen(iig niet met 135 formaat), Velvia en Ektar zijn dermate verschillend dat het wel fijn is om beide te hebben en iets wat snel is voor wanneer er weinig licht is.

Sigma's zijn zo klein die kunnen altijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Exphy schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:33:
[...]

Ik zit nu op 5 8)7

en de 2 Sigma's.

Als je analoog schiet kan je niet zo snel van ISO veranderen(iig niet met 135 formaat), Velvia en Ektar zijn dermate verschillend dat het wel fijn is om beide te hebben en iets wat snel is voor wanneer er weinig licht is.

Ah. Gaaf om te zien dat er nog mensen zijn die met zoveel bevlogenheid hun fotografie-hobby beoefenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:26

Zym0tiC

^_^

Exphy schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:33:
[...]

Ik zit nu op 5 8)7

en de 2 Sigma's.

Dat is een aardig setje cameras om mee te slepen zeg :o

Ik hou het aankomende vakantie op 2 stuks gelijk ook de enige twee in mijn bezit :+

Nikon D7100
Ricoh GR
Tokina 11-16 2.8
Nikkor 35 mm 1.8G
Nikkor 50 mm 1.8D
Sirui T005KX + C10X
Cokin 8ND
B+W MRC 110ND

Dat alles gaat in een Crumpler Quick Escape Sling - L en dan 3 weekjes backpacken door Cuba. Wat rest is het aftellen :P

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CuJRsYBh.jpg

Het valt nog wel te doen. Ik heb nog wel een 20-35 voor Pentax, maar het verschil tussen 20 en 24 is te klein om die lens te verantwoorden en het verschil tussen 17 en 24 is te groot, zeker aangezien ik van groothoek hou.

Van film wisselen kost je iedere keer iets van 3 exposures, dus dat vind ik zonde. Het past goed in mijn tas(geen fototas) en weegt iets meer dan 2 kilo totaal dus het valt ook wel goed mee te nemen.

De MX zal ik meestal "thuis" laten en is voor de avonden wanneer ik de 2 spiegelreflexen en de Sigma DP1s daar laat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yrGVpkJh.jpg
Met wat nu in mijn camera's zit goed voor ongeveer 570 foto's. Ik verwacht nog niet eens de helft te gebruiken. Toch maar besloten om geen Press 800 mee te nemen, maar voor Z/W en dan 1 of 2 stops pushen.

/offtopic
570 FF sensors O+

[ Voor 19% gewijzigd door Exphy op 14-05-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Over een paar dagen naar Oostenrijk voor een alpine cursus + tochten + rotsklimmen, etc. etc. .. Spiegelreflexset gaat wel mee, maar in afgeslankte vorm (weinig lenzen). Verder deze wandelstokken/monopod gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/2747/product_image/58273d47640f8d6265c3a38b839451b1.jpg?1436212524

Afbeeldingslocatie: http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/2747/product_image/x1_58273d47640f8d6265c3a38b839451b1.jpg?1436212524

Afbeeldingslocatie: http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/2747/product_image/x2_58273d47640f8d6265c3a38b839451b1.jpg?1436212524

Moest namelijk nog wandelstokken hebben (voor het afdalen, om mijn knieën een beetje te sparen) en omdat één wandelstok in praktijk vaak genoeg is twijfelde ik tussen een mooie compacte maar stevige monopod (zoals de Sirui P-326 van carbon) die ook als wandelstok geschikt is of een wandelstok die ook als monopod geschikt is.

Omdat ik niet heel veel met statief zal fotograferen en wel veel de wandelstok ga gebruiken toch maar voor de laatste optie gekozen. Is wat aan de prijs (HAMA begint al rond de 25 euro met zo'n wandelstok/monopod versie) maar bij de Manfrotto krijg je er wel meteen twee (waarvan één met statiefkop en één zonder) en bovendien zijn ze van FIzan, een gerenommeerd wandelstokkenmerk. Verder zijn ze bizar licht (200 gram per stuk) wat natuurlijk wel meehelpt als je toch al aan het grammenjagen bent (en net zo'n 1000 gram 'verloren' hebt omdat je zo nodig je SLR mee wilt de berg op...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Klinkt als een hele gave onderneming Valorian!

Maar een monopod, gebruikt iemand die nog :P Ik ben benieuwd of je er uiteindelijk gebruik van maakt.

In april zelf tijd doorgebracht in het Atlas gebergte (met 5DII + enkel een 35mm f/1.4), en het grote nadeel van een DSLR is toch wel dat je 'm telkens uit je rugzak moet pakken. Meer nog dan het gewicht/volume. Een goede compact/mirorless met statief zou voor mij tegenwoordig de voorkeur hebben (moet je die wel hebben ;-) ). Met de 35mm zat ik op zich erg goed, af en toe een pano maken, een enkele keer een kans gemist omdat je mm tekort komt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:49

Polariteit

Fietsende fotografeur

Maar een monopod, gebruikt iemand die nog :P Ik ben benieuwd of je er uiteindelijk gebruik van maakt.
Ja hoor ik :) Eigenlijk vooral als ik met de 150-500 aan de slag ga tijdens het wandelen. Statief vind ik dan minder praktisch, en om toch dat beetje extra scherpte te hebben gebruik ik dan mijn monopoot.

@Valorian: Gave onderneming, neem aan dat er ook een regenhoes meegaat voor de camera >:)

(had ik in de Sloveense alpen wel nodig paar weken terug :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door Polariteit op 08-07-2015 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
inquestos schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 00:15:
Klinkt als een hele gave onderneming Valorian!

In april zelf tijd doorgebracht in het Atlas gebergte (met 5DII + enkel een 35mm f/1.4), en het grote nadeel van een DSLR is toch wel dat je 'm telkens uit je rugzak moet pakken. Meer nog dan het gewicht/volume. Een goede compact/mirorless met statief zou voor mij tegenwoordig de voorkeur hebben (moet je die wel hebben ;-) ). Met de 35mm zat ik op zich erg goed, af en toe een pano maken, een enkele keer een kans gemist omdat je mm tekort komt.
Tsja, vorig jaar had ik naast de SLR nog zo'n klein panasonic lumix-je voor de tussendoor-fotootjes waarbij je niet even de boel uit de rugzak haalt, maar dat is ook alweer een oudje. Budget in een mirrorless stoppen gaat niet meer lukken dus dan toch maar weer de SLR. Gelukkig niet zo'n zware (Canon 60D). Voordeel is wel dat mijn bergrugzak een zij-ingang heeft (Lowe Alpine Mountain Attack). Niet zodanig dat je tijdens het lopen makkelijk de camera tevoorschijn tovert, maar wel makkelijk dat je dan niet de bovenopening hoeft open te maken (en pickel los, etc.).

Ik weet niet hoe vaak de monopod nodig zal zijn. Met de tochten die ik ga maken loop je eigenlijk uitsluitend bij daglicht en dat is in de bergen meestal genoeg, maar bij het maken van een panorama en /of foto's van bergen ver in de achtergrond is het toch wel fijn op een statief te hebben. Een echt statief wordt too much qua gewicht en handling, maar dit leek mij een mooie tussenoplossing. In het ergste geval gebruik ik hem praktisch niet en heb ik wandelstokken die aan de dure kant zijn ;) .. Uitzondering qua daglicht was vorig jaar een zonsopkomst waarbij we vanaf de 2900m hoge berghut om 04:30 zijn gaan lopen naar een top een paar honderd meter hoger, toen was een monopod/statief wel handig geweest.

Vorig jaar in Nepal een panorama geschoten vanaf statief (toen wel meegssleept) die nu op 220cm breedte boven mijn bank hangt. Dan is het toch wel erg fijn dat alles écht haarscherp is.
marceltuit schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 07:54:
[...]

Ja hoor ik :) Eigenlijk vooral als ik met de 150-500 aan de slag ga tijdens het wandelen. Statief vind ik dan minder praktisch, en om toch dat beetje extra scherpte te hebben gebruik ik dan mijn monopoot.

@Valorian: Gave onderneming, neem aan dat er ook een regenhoes meegaat voor de camera >:)

(had ik in de Sloveense alpen wel nodig paar weken terug :+ )
Ja, wordt erg gaaf denk ik, veel zin in ook. Vorig jaar een NKBV "C1" cursus gedaan, dat is een introductie alpine cursus, met erachteraan nog een 5 daagse tour. Dit jaar met een kleinere groep het vervolg ("C2"). Daarna gaan we op eigen houtje nog wat toppen proberen te pakken, waaronder de hoogste (maar niet heel technische) berg van Oostenrijk (Grossglockner). Na de cursus verder nog relaxen en met een paar mensen wat rotsklimmen, via ferrata, etc.

Heb een regenhoes voor mijn tas, geen aparte hoes voor de camera omdat ik niet van plan ben echt tijdens regen/harde sneeuw te fotograferen.

NB: Ik had nog iets willen kopen om de camera te fixeren aan bijv rugtas-band, zodat 'ie niet zo slingert terwijl ik loop op de niet zo technische stukken waarbij ik tussendoor steeds even foto's maak. Daar zijn allerlei oplossingen voor (zie ook iets terug in dit topic, een foto van het 'capture' systeem) maar niet meer van gekomen. Iemand een idee hoe dit provisorisch een beetje op te lossen? Ik heb genoeg touwtjes, carabiners, etc. dus moet toch wel wat te verzinnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33
Net terug van 2 weken IJsland (rondrit Westfjorden en Snaefellsnes):

- 7D
- 17-55 f2.8
- 70-200 f4L
- statief 3LT Brian
- ND filter (Haida ND-1000)
- Remote Shutter
- GPS (Garmin Oregon 450T) + stapel AA batterijen
- Stapel CF kaartjes
- Lenspen

Dit alles aan/in een Dakine Sequence rugzak

Conclusie:
- merendeel van de foto's genomen met de 17-55.
- Een UWA was misschien leuk geweest, maar eigenlijk niet strikt noodzakelijk.
- De 70-200 beperkt gebruikt voor papegaaiduikers en zeehonden.
- Een 7D is toch een behoorlijk bakbeest om mee te sleuren
- Sensorswaps meenemen in het vervolg (stof, stof, stof,zeker in de westfjorden)
- Een andere oplossing voor een rugzak/tas is echt aan de orde en tot nu toe geen enkel goede oplossing gevonden die voldoet aan mijn eisen.

[ Voor 5% gewijzigd door DinoBe op 08-07-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
@Valorian: ik heb laatst in Schotland een trekking gedaan en was ook op zoek naar zo'n soort systeem, maar heb uiteindelijk de shoulderstrap gewoon wat langer gemaakt en deze diagonaal om gedaan. Het bungelen valt dan reuze mee, al had ik er ook geen grote lens aan hangen (D3200 + 35mm).

Op de stukken dat ik weinig fotografeerde of dat er wat meer geklauterd werd, heb ik de camera terug onderin mijn tas gedaan (zie aantal pagina's terug). Dat ging opzich prima trouwens, gewoon af en toe even de rust nemen om hem te pakken en weer op te bergen. Ideaal is het toch nooit..

[ Voor 11% gewijzigd door werkenslaap op 08-07-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
werkenslaap schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:16:
@Valorian: ik heb laatst in Schotland een trekking gedaan en was ook op zoek naar zo'n soort systeem, maar heb uiteindelijk de shoulderstrap gewoon wat langer gemaakt en deze diagonaal om gedaan. Het bungelen valt dan reuze mee, al had ik er ook geen grote lens aan hangen (D3200 + 35mm).

Op de stukken dat ik weinig fotografeerde of dat er wat meer geklauterd werd, heb ik de camera terug onderin mijn tas gedaan (zie aantal pagina's terug). Dat ging opzich prima trouwens, gewoon af en toe even de rust nemen om hem te pakken en weer op te bergen. Ideaal is het toch nooit..
Thanks. Ga vanavond even kijken of zoiets voor mij ook werkt. Gaat inderdaad vooral om minder bungelen (met name bij klauteren, want anders bungelt 'ie meteen tegen de rotsen ;) .. Heb ook nog wat oude analoge bodies liggen dus kan ik meteen even kijken wat de fijnste strap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Zaterdag op roadtrip met vier vrienden :) Het volgende gaat mee.

X100s
GoPro Hero 4 Black
Sony A7s
Tamron 24-70 f/2.8
Sony FE55 f/1.8
Takumar 135 f/2.5 (als hij op tijd binnen is)
Røde Videomic Pro
Lee Big Stopper + houder

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 22:15
Voor wandeltochten waar je camera paraat wilt hebben zou ik echt voor de spiderholster gaan, zeker met een vaste 35 mm zonder grip, bungelt het zo goed als niet, en doordat hij strak tegen je lichaam aanzit valt het risico op stoten ook mee. Je kan de riem ook makkelijk even op je rug draaien zodat je camera achter je hangt als je wat moet klimmen echt een uitkomst dat ding!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Ga dit jaar op vakantie (met de vriendin) naar Thailand. Naast een gewone rugzak voor de bagage heb ik een Lowepro Slingshot 202 AW met daarin;

Pentax K5II + grip
Sigma 10-20
Tamron 17-50
Pentax 55-300
Sigma 100 macro

Als strap heb ik een sunsniper zodat ik de camera langs/naast me kan laten hangen.

Omdat ik het nogal een pakket vind ben ik aan het twijfelen om een high end compact aan te schaffen zoals de Panasonic LX100. Of een snuit tas en dan alleen de camera met 1 lens meenemen (wellicht dan de Sigma 18-250, moet ik dan nog wel aanschaffen)

Iemand tips hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
Exphy schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:58:
[afbeelding]

Het valt nog wel te doen. Ik heb nog wel een 20-35 voor Pentax, maar het verschil tussen 20 en 24 is te klein om die lens te verantwoorden en het verschil tussen 17 en 24 is te groot, zeker aangezien ik van groothoek hou.

Van film wisselen kost je iedere keer iets van 3 exposures, dus dat vind ik zonde. Het past goed in mijn tas(geen fototas) en weegt iets meer dan 2 kilo totaal dus het valt ook wel goed mee te nemen.

De MX zal ik meestal "thuis" laten en is voor de avonden wanneer ik de 2 spiegelreflexen en de Sigma DP1s daar laat.

[afbeelding]
Met wat nu in mijn camera's zit goed voor ongeveer 570 foto's. Ik verwacht nog niet eens de helft te gebruiken. Toch maar besloten om geen Press 800 mee te nemen, maar voor Z/W en dan 1 of 2 stops pushen.

/offtopic
570 FF sensors O+
Het betere werk! Oh wat heb ik er een spijt van mijn MX te hebben ingeruild :(.. Geweldige camera, net als de OM1 trouwens... Dat was nog het goede oude handwerk, de enige overtreffende trap was de Asahi SV1 van mijn vader waar die mij nog met de luiers om mee fotografeerde ;). Die heb ik nog steeds en die zal nog wel een tijdje bij me blijven, samen met de opsteek belichtigsmeter... Mijn eerste eigen camera toen ik 10 werd... Wat een tijd, 2 objectieven (55 en 135) en je kon er alles mee.. Iedere keer de doka in de badkamer klaarmaken en afwachten wat er van geworden was.. Wat een verschil met tegenwoordig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DinoBe schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:15:
Net terug van 2 weken IJsland (rondrit Westfjorden en Snaefellsnes):

Conclusie:
- merendeel van de foto's genomen met de 17-55.
- Een UWA was misschien leuk geweest, maar eigenlijk niet strikt noodzakelijk.
- De 70-200 beperkt gebruikt voor papegaaiduikers en zeehonden.
- Een 7D is toch een behoorlijk bakbeest om mee te sleuren
- Sensorswaps meenemen in het vervolg (stof, stof, stof,zeker in de westfjorden)
- Een andere oplossing voor een rugzak/tas is echt aan de orde en tot nu toe geen enkel goede oplossing gevonden die voldoet aan mijn eisen.
Had zelf een soortgelijke setup mee vorig jaar naar IJsland, maar van te voren nog een 10-18 gehaald. Dat was uiteindelijk toch wel fijn, ook 2e body voor m'n vriendin zodat we minder vaak van lens hoefden te wisselen is goed bevallen.

Persoonlijk vond ik de 70-200 toch wel fijn voor de wat langere landschapsfoto's, voor papagaaiduikers was de lens voor mij echt veel te kort.

Stof heb ik niks van gemerkt toen wij er waren, zeker niet op de Westfjorden. De hoeveelheid water had daar mogelijk iets mee te maken ;)

Wat beviel niet aan de rugzak?
meakerkhofs schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:08:
Ga dit jaar op vakantie (met de vriendin) naar Thailand. Naast een gewone rugzak voor de bagage heb ik een Lowepro Slingshot 202 AW met daarin;

Pentax K5II + grip + 4 lenzen

Omdat ik het nogal een pakket vind ben ik aan het twijfelen om een high end compact aan te schaffen zoals de Panasonic LX100. Of een snuit tas en dan alleen de camera met 1 lens meenemen (wellicht dan de Sigma 18-250, moet ik dan nog wel aanschaffen)

Iemand tips hierover?
Ik weet niet wanneer je naar Thailand, maar dat ik er was (in juni) vond ik het erg warm en zelfs een compact vond ik al bijna te veel om mee te nemen, laat staan een rugzak of grote schoudertas. Een high end compact lijkt me wel ideaal voor zoiets. Hangt er wel een beetje vanaf of je ook naar het noorden gaat (waar het koeler is), of meer in het zuiden.

Nadeel van zo'n compact is natuurlijk wel het beperkte bereik (zoveel groothoek en tele ga je waarschijnlijk niet krijgen). Je zou naast de LX100 ook eens kunnen kijken naar de verschillende Sony RX100 versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

*knip*

Nevermind, verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door NeFoRcE op 15-07-2015 08:57 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-09 13:56
Ik ga volgende week 3 weken Indonesië doen; 2 dagen Singapore, 2 weken Java en 1 week Bali.
Tot op heden ziet mijn tas er als volgt uit;

Fuji X100T
Fuji X-E1
Samyang 12mm
Sirui T-005X statief
B+W ND 3.0

Tevens denk ik er over om een Fuji 60mm F2,4 aan te schaffen voor portret en macro en mijn 18-55 thuis te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
henkie196 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:50:

Ik weet niet wanneer je naar Thailand, maar dat ik er was (in juni) vond ik het erg warm en zelfs een compact vond ik al bijna te veel om mee te nemen, laat staan een rugzak of grote schoudertas. Een high end compact lijkt me wel ideaal voor zoiets. Hangt er wel een beetje vanaf of je ook naar het noorden gaat (waar het koeler is), of meer in het zuiden.

Nadeel van zo'n compact is natuurlijk wel het beperkte bereik (zoveel groothoek en tele ga je waarschijnlijk niet krijgen). Je zou naast de LX100 ook eens kunnen kijken naar de verschillende Sony RX100 versies.
Ik ga in november/december voor 3,5 week weg. Starten in Bangkok en dan naar het Noorden. Uiteindelijk ook nog een dag of 5 in Krabi. Dan zijn de temperaturen ook wat beter te verdragen. Ik heb er ook mee gelopen in Italië in de zomer, maar het wordt wel veel.

Ik heb ook nog een schoudertas van Crumpler. Misschien doe ik daar dan de camera zonder grip + de 17-50 en de 55-300 in. Scheelt wel aardig in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecr0wn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-07 07:26
Binnenkort heerlijk naar Zweden, kamperen onder een tarp en hangmat :D (bushcraft)
Ik zal zelf in ieder geval mijn DSLR meenemen, mijn Nikon D7100. Ik neem maar een lens mee (maakt het wat uitdagender om foto's te maken) en dat zal mijn Nikkor 105mm Micro f/2.8 VRII. Mijn absolute toplens.
Hoofdzakelijk doe ik aan macrofotografie in de natuur.
In Zweden zit ik midden in het bos.

Nog wel ff kijken voor zo'n kliksysteem op mijn backpack en even kijken voor een waterdichte zak ivm een driedaagse kanotocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
icecr0wn schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:05:
Binnenkort heerlijk naar Zweden, kamperen onder een tarp en hangmat :D (bushcraft)
Ik zal zelf in ieder geval mijn DSLR meenemen, mijn Nikon D7100. Ik neem maar een lens mee (maakt het wat uitdagender om foto's te maken) en dat zal mijn Nikkor 105mm Micro f/2.8 VRII. Mijn absolute toplens.
Hoofdzakelijk doe ik aan macrofotografie in de natuur.
In Zweden zit ik midden in het bos.

Nog wel ff kijken voor zo'n kliksysteem op mijn backpack en even kijken voor een waterdichte zak ivm een driedaagse kanotocht.
Zweden, kamperen en bos. Je daagt jezelf dan wel heel erg uit met alleen een macro lens. Ik zou zo'n trip echt nooit te nimmer maken zonder groothoek lens. Je kunt jezelf uitdagen, maar ik denk dat dit echt een gevalletje van limiteren is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RobbieB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:39:
[...]

Zweden, kamperen en bos. Je daagt jezelf dan wel heel erg uit met alleen een macro lens. Ik zou zo'n trip echt nooit te nimmer maken zonder groothoek lens. Je kunt jezelf uitdagen, maar ik denk dat dit echt een gevalletje van limiteren is.
Ik denk dat je iets vergeet: je kunt namelijk panorama's maken met zo'n lens en daarmee een (hoge resolutie) groothoek foto maken. Ik heb op die manier al honderden pano's gemaakt, o.a. in het noorden van Zweden, Finland en Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik ga op vakantie en neem mee:
Pentax K2S-Body
18--55 kit lens van de K10D
28-80 Lens
Metz A44
Pentax Optio S10

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zaterdag ga ik met de trein naar zuid frankrijk (waar mijn ouders nu al vakantie vieren) Ik neem mee:
GX7 en GF6, 15mm f1.7 25mm f1.4 , 60mm f2.8, 100mm f2.8

en een paar accessoires:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CR0LmzCwZqGsrRUE5QAmneWG/full.jpg
statief is daar al op vakantie

Wat blijft thuis?
300mm f4, minolta meuk, en flitsspul.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ergens heb ik het gevoel dat je meer verloopjes en lenskappen meeneemt dan je kunt gebruiken op je lenzen... En waarom al die quick release plates? Ook zie ik iets wat lijkt op een flitstrigger/tranceiver (naast je schouderband), terwijl je geen flitsspullen meeneemt. Of is dat voor draadloze bediening van je camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:08:
Ergens heb ik het gevoel dat je meer verloopjes en lenskappen meeneemt dan je kunt gebruiken op je lenzen... En waarom al die quick release plates? Ook zie ik iets wat lijkt op een flitstrigger/tranceiver (naast je schouderband), terwijl je geen flitsspullen meeneemt. Of is dat voor draadloze bediening van je camera?
tussen 0-62mm hou ik graag wat redundantie over, zodat ik op de ringen kan laten zitten op mijn lenzen en alleen filters hoef te wisselen. de 72mm varianten kan ik evt wel thuislaten

quick release plates, 3 voor converteren naar manfrotto systeem, (arca->manfrotto-klem>manfrotto-plate) en dan hou ik nog 1 arca swiss over voor de andere camera.

die "transciever" is gewoon een draadloze ontspanner, handig als ie op statief staat. Ik ben niet zo fan van via smartphone bedienen, teveel "lag"

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ik dacht dat mirrorlessmensen voor draagbaarheid gingen, maar wat een zooi bij elkaar! Vakantie is bij mij bij uitstek compromissen sluiten, en daarmee om weten te gaan. Dat daagt me uit, en maakt mij beter. Enkel met een 105mm de Zweedse bossen in duiken zou ik dan weer niet snel doen, maar mijn ervaring is ook dat je prima groothoek kan missen door panorama's te schieten.

Het duurde even voor ik je powerbank(?) zag liggen. Enige niet donkere object :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verder ben je nog een rol van dit spul vergeten ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.planetedisque.com/1562-thickbox_default/noppenfolie-bubbelfolie-50-cm-x-50-meter-sterk-008-mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Je bedoelt als diffuser of om zijn frustraties op te botvieren wanneer Frank weer een accessoire is zoekgeraakt/deuk heeft opgelopen? ;)

edit:
mrc4nl schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:45:
als het even duurde voordat je mn powebank zag, hoelang duurt het voordat je mijn witte lenspen ziet :D
Ah, ik zag wat voor je camera liggen, maar nu pas valt het kwartje

[ Voor 54% gewijzigd door inquestos op 16-07-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

inquestos schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:25:
Ik dacht dat mirrorlessmensen voor draagbaarheid gingen, maar wat een zooi bij elkaar! Vakantie is bij mij bij uitstek compromissen sluiten, en daarmee om weten te gaan. Dat daagt me uit, en maakt mij beter. Enkel met een 105mm de Zweedse bossen in duiken zou ik dan weer niet snel doen, maar mijn ervaring is ook dat je prima groothoek kan missen door panorama's te schieten.

Het duurde even voor ik je powerbank(?) zag liggen. Enige niet donkere object :P
tja, qua lenzen heb ik het gewoon makkelijk, de meeste wegen nog geen 200 gram,en ze nemen weinig ruimte in.Waarom dan moeilijk doen en thuislaten,zolang het allemaal in de tas past gaat het allemaal mee. Het is allemaal erg draagbaar. ik zal morgen eens wegen, ik denk dat het meevalt.

als het even duurde voordat je mn powerbank zag, hoelang duurt het voordat je mijn witte lenspen ziet :D
Universal Creations schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:39:
Verder ben je nog een rol van dit spul vergeten ;)
[afbeelding]
Omdat ik alles los in de las gooi? :D _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 16-07-2015 00:46 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecr0wn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-07 07:26
RobbieB schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:39:
[...]

Universal Creations schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 19:51:
[...]

Ik denk dat je iets vergeet: je kunt namelijk panorama's maken met zo'n lens en daarmee een (hoge resolutie) groothoek foto maken. Ik heb op die manier al honderden pano's gemaakt, o.a. in het noorden van Zweden, Finland en Noorwegen.
Beide goede tips! De enige 'groothoek' lens die ik heb is een 24-85 f/4-5.6, maar ik mis vaak wat scherpte in de foto's. Ik ben het wel met RobbieB eens dat wel enigszins limiteren is, maar de kwaliteit van deze 105 is beduidend beter dan mijn 24-85.
Als een dagje weg de natuur in (denk aan Hoge Veluwe bijvoorbeeld), dan heb ik al mijn lenzen mee (105 f/2.8, 24-85 f/4-5.6, 50 f/1.4) maar dat fotografeer ik hoofdzakelijk met die 105. Maar ik heb nog even om te beslissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33
henkie196 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:50:
[...]
Had zelf een soortgelijke setup mee vorig jaar naar IJsland, maar van te voren nog een 10-18 gehaald. Dat was uiteindelijk toch wel fijn, ook 2e body voor m'n vriendin zodat we minder vaak van lens hoefden te wisselen is goed bevallen.

Persoonlijk vond ik de 70-200 toch wel fijn voor de wat langere landschapsfoto's, voor papagaaiduikers was de lens voor mij echt veel te kort.

Stof heb ik niks van gemerkt toen wij er waren, zeker niet op de Westfjorden. De hoeveelheid water had daar mogelijk iets mee te maken ;)

Wat beviel niet aan de rugzak?

[...]
Op Latrabjarg blijven de papegaaiduikers letterlijk op 50 cm voor je lens zitten. Met een 70-200 kan je ze meer dan beeldvullend krijgen.

Wij hebben geen wolkje, laat staan een spatje regen gezien in 1 week Westfjorden, maar wel veel wind. Het stof dat opwaait van de grindwegen was echt aanzienlijk en ik heb een hardnekkige stofvlek op mijn sensor opgelopen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een tas/rugzak die kan functioneren als wandel/dagrugzak met de typische wandelspullen in (regenjas, fleece, drinkbus, kaart, camelbak, eten, ....) en waarmee ik ook fotospullen kan vervoeren omdat ik foto's trek op dagtochten/meerdaagse wandeltochten.

De Dakine Sequence is een goede fotorugzak, maar niet geschikt als wandelrugzak. Ofwel zit je met een half lege rugzak omdat je met je camera in de hand loopt, ofwel met een overvolle omdat je er ook je regenjas, eten, kaart, zonnecreme, drinkbus en adere spullen probeert bij te proppen waardoor het oncomfortabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Zo'n tas zoek ik eigenlijk ook als daypack voor op reis, naast m'n 60L backpack. Dus (bovenin?) voldoende ruimte voor losse zooi, en onderin een apart, makkelijk toegankelijk vak voor body en 2 lenzen.

[ Voor 3% gewijzigd door werkenslaap op 16-07-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

1,5 maand naar Zuidoost-Azië en ik aangezien ik alleen ga gaat het volgende mee:

Nikon D90
Nikkor 16-85mm
16GB kaartje
1 accu
Dit in een Lowepro schoudertas uit 1970 :9

En misschien een Manfrotto statief voor wat next level selfies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DinoBe schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:04:

Op Latrabjarg blijven de papegaaiduikers letterlijk op 50 cm voor je lens zitten. Met een 70-200 kan je ze meer dan beeldvullend krijgen.

Wij hebben geen wolkje, laat staan een spatje regen gezien in 1 week Westfjorden, maar wel veel wind. Het stof dat opwaait van de grindwegen was echt aanzienlijk en ik heb een hardnekkige stofvlek op mijn sensor opgelopen.
Latrabjarg, onthouden voor een eventuele volgende keer ;) Wij waren ergens bij Raudanes rond gaan lopen, maar die beestjes waren niet zo tam.

Opwaaiend stof op die onverharde wegen was er natuurlijk wel (en modder), maar dat was vooral iets voor de auto, onze camera's hebben daar verder geen last van gehad.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een tas/rugzak die kan functioneren als wandel/dagrugzak met de typische wandelspullen in (regenjas, fleece, drinkbus, kaart, camelbak, eten, ....) en waarmee ik ook fotospullen kan vervoeren omdat ik foto's trek op dagtochten/meerdaagse wandeltochten.

De Dakine Sequence is een goede fotorugzak, maar niet geschikt als wandelrugzak. Ofwel zit je met een half lege rugzak omdat je met je camera in de hand loopt, ofwel met een overvolle omdat je er ook je regenjas, eten, kaart, zonnecreme, drinkbus en adere spullen probeert bij te proppen waardoor het oncomfortabel wordt.
Ik heb voor het wandelen een Clik Elite Probody Sport, dat is mij altijd goed bevallen. Ik denk wel dat het daypack gedeelte wat aan de kleine kant zal zijn als je ook regenjas + fleece + er in wilt stoppen. Voor mij begint de tas tegenwoordig ook wat klein te worden, maar dat is voornamelijk omdat de filterhouder spullen veel ruimte in beslag nemen.

Wellicht heb je meer aan een F-Stop, een Guru of Loca (of de nieuwere versies daarvan, ken die namen niet) met een small of medium ICU zou je nog wel genoeg ruimte over moeten houden voor de andere dingen.

Maar als je er echt voor staat om wat nieuws te halen, kun je altijd hier nog eens verhaal halen: Centraal Fototas Topic - Deeltje 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
inquestos schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 00:25:
Ik dacht dat mirrorlessmensen voor draagbaarheid gingen, maar wat een zooi bij elkaar!
ik krijg er koppijn van als ik al die accessoires zie :o maar ieder heeft zo z'n eigen behoeften.

wat betreft portability en mirrorless: dat is een misvatting van DSLR gebruikers :) het kan kleiner en lichter zijn, maar je hebt net zo goed een rugzak vol met gear bij je.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Terryb47 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 14:15:
[...]

ik krijg er koppijn van als ik al die accessoires zie :o maar ieder heeft zo z'n eigen behoeften.

wat betreft portability en mirrorless: dat is een misvatting van DSLR gebruikers het stokpaardje van mirrorless gebruikers :) het kan kleiner en lichter zijn, maar je hebt net zo goed een rugzak vol met gear bij je.
Even gecorrigeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb net op de weegshaal gestaan met en zonder tas, t verschil was 5 kilo. iets meer dan ik had verwacht Maar alles paste in de tas!, in de 2e tas neem ik drinken,kleding, en toiletarikelen mee. leuke krachttraining :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 09:40
Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:32:
1,5 maand naar Zuidoost-Azië en ik aangezien ik alleen ga gaat het volgende mee:

Nikon D90
Nikkor 16-85mm
16GB kaartje
1 accu
Dit in een Lowepro schoudertas uit 1970 :9

En misschien een Manfrotto statief voor wat next level selfies!
Is 16GB niet wat weinig voor een dergelijke trip van 1.5 maand? Ik weet niet of je de geheugenkaart tussentijds kan leegmaken of back-uppen? Ik zou in ieder geval wat meer geheugen capaciteit meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bluecupra schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 17:38:
[...]

Is 16GB niet wat weinig voor een dergelijke trip van 1.5 maand? Ik weet niet of je de geheugenkaart tussentijds kan leegmaken of back-uppen? Ik zou in ieder geval wat meer geheugen capaciteit meenemen :)
Ik heb inderdaad nog een 16GB kaartje besteld :) Al valt de opslag ruimte wel mee, de D90 spuugt 11mb raw files uit. Maar better safe than sorry dus nog een extra kaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Brilsmurfffje schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 18:34:
[...]

Ik heb inderdaad nog een 16GB kaartje besteld :) Al valt de opslag ruimte wel mee, de D90 spuugt 11mb raw files uit. Maar better safe than sorry dus nog een extra kaartje :)
En de sd kaartjes zijn natuurlijk wereldwijd ook wel te krijgen ,als je ruimtegebrek hebt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mrc4nl schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 18:46:
[...]

En de sd kaartjes zijn natuurlijk wereldwijd ook wel te krijgen ,als je ruimtegebrek hebt.
Dat ook al moet je in Azië wel heel goed oppassen want ze bouwen daar gewoon complete winkels na inclusief nepproducten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukadad
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:48
Volgende maand drie weken US-trip (NY - Florida - Washington) :
Net mijn Fujifilm HS10 vervangen met een Panasonic FZ1000.
Gaan ook nog mee : reservebatterij + -lader en HooToo travel router.
Foto's gaan dan vanop de hotelkamer direct naar de NAS thuis, mits goeie internetverbinding.

Net gecheckt : alles past zelfs in mijn oude fototas.
Enkel nog eens op de weegschaal plaatsen, maar ik blijf onder de kg. (denk ik)

edit : met fototas toch 1324 gram.

[ Voor 4% gewijzigd door lukadad op 17-07-2015 20:46 . Reden: extra info ]

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zondag naar Wenen voor een week. Ik neem mee:

D7100 met
- Nikon 10-24mm
- Nikon 35mm f/1.8
- Nikon 70-200 f/4
- 2x 64 GB SD

Rx100
- 32 GB SD

Sirui T-005x statief

EEE PC 1000h
320 GB hardeschijfje die ik nog ergens heb liggen voor backups van de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een vraagje (hopelijk mag dat ook in dit topic).

Binnenkort ga ik backpakken in Azie en wil ik natuurlijk zo min mogelijk meenemen. Qua apparatuur gaat alleen een Nikon D3300 en iPhone 6 mee. Nu wil ik de foto's van mijn Nikon/SD-kaart naar iPhone kunnen overzetten zodat ik af en toe eens een fotootje kan posten naar social media en kan backuppen naar de cloud. Heeft iemand een idee hoe ik het beste de foto's kan overzetten?

Ik heb eerder een goedkope camera connection kit van DealExtreme gekocht, maar die werkt vrij matig en heeft een oude 30-pins aansluiting. Apple zelf lijkt ook geen camera connection kit voor lighting aansluiting te verkopen (moet er dan nog een verloopstukje bij...?!). Verder kan ik het misschien over-the-air doen? Graag hoor ik wat goed werkt en of ik oplossingen over het hoofd zie :) Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Laatst online: 27-09 22:08
Kun je hier misschien iets mee? Of werkt dit alleen met iPad?
pricewatch: Apple Lightning to USB Camera Adapter

[ Voor 7% gewijzigd door niels132 op 04-08-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Thanks! Dat lijkt me inderdaad een goede manier.
Ik heb al een lighting naar micro USB adapter die goed werkt.

Zou die i.c.m. de onderstaande ook werken voor overzetten van foto's?
http://www.allekabels.nl/.../usb-micro-otg-kabel.html

Afbeeldingslocatie: http://www.hdcabling.co.za/images/8-pin_Lightning_to_5-pin_micro-USB_Adapter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik lees op diverse plekken dat het NIET ALTIJD mogelijk is om via een lightning adapter SD cards of camera's te koppelen om foto's naar de iPhone 6 te sturen.
Oudere iOS versies / hardware ondersteund het wel. Ik heb nog een SD-to-30Pins adapter liggen die het deed op mijn oude iPad en iPhone 3GS, maar die werkt nu nergens meer op.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 25-09 09:10
Mooi he, vooruitgang :+. Apple met z'n proprietary meuk die ze met elke versie weer wat veranderen.... :(

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Weer eens twee daagjes naar Parijs geweest. D7100 en 2 primes mee en wat los spul in voor- en achtervak, en heb dan nog de helft van m'n ONA Union Street voor een extra boxer/shirtje/deo etc. Voor mij ideaal zo, lekker weinig spul mee dus zo van Gare du Nord meteen de stad in zonder eerst naar het hotel te moeten om je tas te dumpen. Zou ik meer dan 2 lenzen meenemen dan overweeg ik vanwege het extra gewicht toch een rugzakje.

Afbeeldingslocatie: http://i288.photobucket.com/albums/ll197/werkenslaap/Mobile%20Uploads/IMG_20150826_215336_zps20hsaph9.jpg

Best lastig fotograferen trouwens daar; alles is zo mooi... :/ Wil wel graag een UWA erbij voor het meer architectonische werk. M'n 50mm zou ik op zo'n tripje dan thuis laten.

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00

Milo.

klik

Na het weekend paar daagjes Rome, en mee gaan:
A7 + adaptertjes
Nikon 20UD (bij gebrek aan 20/2.8AIS)
Voigtlander 28/1.9
Nikon 50/1.2AIS
Nikon 85/1.4AIS

En dan nog de Nex5n met kitlens voor de kiekjes die m'n vriendin maakt.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Vakantie geboekt van 25-12 tot 10-01 naar Cuba

Sony A7II
Batis 25mm
Batis 85mm niet van mij, maar mag hem voor een maandje lenen. .
Sony HVL-F20M
TSC-525K
BA72-L
RM-VPR1
2x 64GB SD
B+W ND 110
B+W ND 102
4 accu's

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Laatst online: 27-09 22:08
Net terug van 3 weken Thailand en Laos met de Fujifilm X-T10 en XF18-55 F2,8-F4. Heerlijk compact ten opzichte van mijn oude Sony DSLR kit. Met alleen deze lens miste is soms wel groothoek, lichtsterkte of tele, maar in 90% van de situaties was het prima.
Twee accu's mee was erg fijn, die gaan toch wel wat sneller leeg.

• Hamed
Hamed schreef op maandag 16 november 2015 @ 21:25:
Vakantie geboekt van 25-12 tot 10-01 naar Cuba

Sony A7II
Batis 25mm
Batis 85mm niet van mij, maar mag hem voor een maandje lenen.
Sony HVL-F20M Nissin i40
TSC-525K
BA72-L
RM-VPR1
2x 64GB SD
B+W ND 110
B+W ND 102

4 accu's
Morgen naar Cuba en heb besloten om wat spullen thuis te laten.

Sony A7II
Batis 25mm
Batis 85mm
Nissin i40
TSC-525K
2x 64GB SD
4 accu's

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

• Bart[Spiral]
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 12:14
Prima keuze volgens mij. Zeker in de drukkere gebieden voelde ik me niet echt op mijn gemak met zo veel gear bij te hebben. Verder is het meeslepen er van ook geen pretje met een graad of 30. Veel plezier en ik ben benieuwd naar de foto's!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 14:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hamed schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:38:
[...]

Sony A7II
Batis 25mm
Batis 85mm
Nissin i40
TSC-525K
2x 64GB SD
4 accu's
Mooie compacte set. Mis nog wel de Loxia 35 (haha).... deze is verslavend merk ik al. Zeker op straat. Je hebt al mooie set. Met die twee Batis objectieven red je het vast en zeker ook wel :D

alvast fijne vakantie

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 24-12-2015 13:28 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ooit zal ook een Loxia komen. Bedankt mannen :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:26

Zym0tiC

^_^

Hamed schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:38:
[...]

Sony A7II
Batis 25mm
Batis 85mm
Nissin i40
TSC-525K
2x 64GB SD
4 accu's
Mooie bestemming! Neem aan dat je in casa particular's blijft? Vond dat zelf veel bijdrage aan onze reis eerder dit jaar.Geeft toch een hele andere kijk in het leven van de Cubaan. Ben benieuwd naar de foto's, iig een leuk setje mee daar zal het niet aan liggen :)
Bart[Spiral] schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:24:
Prima keuze volgens mij. Zeker in de drukkere gebieden voelde ik me niet echt op mijn gemak met zo veel gear bij te hebben. Verder is het meeslepen er van ook geen pretje met een graad of 30. Veel plezier en ik ben benieuwd naar de foto's!
In Cuba niet? Vond de sociale controle daar erg hoog. Wat betreft veiligheid lijkt het meer op Europa dan andere midden-zuid Amerikaanse landen imo. Geen moment onveilig gevoeld zelfs niet laat in de avond met statief en camera die ik zichtbaar bij mij droeg, natuurlijk common sense gebruikt maar dat geldt overal. Heel anders dan Rio waar ik eerder deze maand zat. Daar ging de camera zelfs overdag na het maken van een foto mooi weer terug in de tas.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart[Spiral]
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 12:14
Het was dan ook niet echt een gevoel van onveiligheid, maar voornamelijk het onaangename gevoel dat je krijgt omdat je met fotospullen van >€2000 rond loopt, terwijl er om de haverklap wordt gevraagd om dingen als zeep. Natuurlijk heb je vergelijkbare situaties in andere delen van de wereld, maar dat neemt niet weg dat dat ook in Cuba het geval is. Uiteraard zijn er mensen die daar minder gevoelig voor zijn, maar helaas ben ik daar niet een van. Ik voelde me er verder behoorlijk veilig, hoewel ik toch bleef uitkijken of er niets gejat werd. Ik kan verder niet zeggen of dat veel verschilt van andere landen in het gebied, maar dat wil ik wel van je aannemen. Het is in ieder geval een land waar je erg mooie plaatjes kan schieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
Cuba lijkt mij ook een prachtig land om te bezoeken. Ik begreep dat er een lichte hausse is aan mensen/toeristen die het nu nog snel willen bezoeken, voordat het er erg gaat veranderen (ik geloof daar zelf overigens niet veel van). We hebben het wel overwogen voor dit jaar, maar de kosten vielen mij wat tegen. Vandaar dat wij zijn uitgekomen bij Sri Lanka. Hoewel we al wel ruime ervaring hebben in ZO-Azie waren we na WIDM toch wel nieuwsgierig geworden naar dit eiland. Over 5 weekjes vertrekken we daarom voor 3,5e week. Iemand nog tips?

Heb overigens lang gezocht naar een geschikte tas voor zo'n trip. Ik heb naast mijn backpack op reis altijd een losse daypack mee, waar dan ook de foto-apparatuur in zat (was tot vorig jaar een D3200 + 18-105 en een 50mm). De kit is zowel in omvang als in waarde iets gegroeid dit jaar en ik stoorde mij aan het feit dat ik er niet snel bij kon.

Dus zocht ik een fijne tas, die ook meteen wat meer bescherming bood. Uiteindelijk een Kata 3N1 20 sling op de kop getikt. Daarin gaat mee mijn D7100 + battery grip, een tokina 12-24, en twee kleine primes (35 + 50mm f1.8). Heb er ook nog een setje filters in voor mijn uwa, dus daar ga ik ook eens lekker mee klooien. Heb er zin an!
Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste