Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcoppens
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-11-2023
Wat mij betreft graag de Nederlandstalige samenvatting/oefenexamens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Voor welke type functies zijn deze ITIL certificeringen bedoeld. Dat mis ik een beetje in de TS. Is dit vooral zinnig voor management gerelateerde jobs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waster schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 10:16:
Voor welke type functies zijn deze ITIL certificeringen bedoeld. Dat mis ik een beetje in de TS. Is dit vooral zinnig voor management gerelateerde jobs?
Foundation certificering wordt in veel bedrijven van alle IT medewerkers verwacht. Bij mijn werkgever word je simpelweg niet aangenomen zonder dit papiertje of de bereidheid het zo snel mogelijk te halen. De hogere certificeringen zijn wel beperkt tot mensen met bepaalde functies - zoals bv management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
fcoppens schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 00:08:
Wat mij betreft graag de Nederlandstalige samenvatting/oefenexamens
Wat mij betreft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:18

sjaakaq

It might get loud

tweaker2010 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:55:
[...]

Zoek je engelse of nederlandstalige samenvatting/oefenexamens?
Ook mij zou je erg gelukkig maken met de Nederlandse samenvatting (al zou ik de Engelse ook met open armen ontvangen ;) ).

[ Voor 0% gewijzigd door sjaakaq op 15-10-2012 16:19 . Reden: Foute smiley... ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickyk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-01 07:31
superbig91 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:18:
Ik ben ook bezig met ITILv3 maar de stof is erg droog. Ik kreeg als tip de goodsense samenvatting door te nemen en oefenexamens te maken. De link is echter offline. Iemand die deze samenvatting nog heeft en wilt delen?
Ik heb de pdf van goodsense hier. Als je mij een locatie geeft waar ik hem kan uploaden zodat iedereen hem kan downloaden zet ik hem er morgen voor je op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003

sjaakaq

It might get loud

Ik heb mijn ITIL V3 foundations eergisteren gehaald met 88%.

Ik heb het examen in het engels gedaan; bijna al het online oefenmateriaal is ook engels dus dan is alles toch herkenbaarder.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 17:50

Jaymz

Keep on moving !

Vandaag de eerste stap gezet in het vervolgtraject. Ik heb vanochtend het Service Strategy examen gedaan en gehaald *O* Het nivo (en de manier van vragen) zijn duidelijk hoger dan Foundations: Bloom Level 3 en 4 waar Foundations level 2 is.

Vooral de vragen waar alle 4 de antwoorden dicht bij elkaar liggen en het moeilijk is de 5, 3, 1 en 0-punten van elkaar te onderscheiden maken het lastig.

Op naar Design :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Heeft iemand toevallig nog de link naar die samenvatting die op de eerste pagina genoemt wordt, voor V3 ? De link werkt niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

De_Bastaard schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:40:
Heeft iemand toevallig nog de link naar die samenvatting die op de eerste pagina genoemt wordt, voor V3 ? De link werkt niet meer :)
http://ebookbrowse.com/itil-v3-foundation-study-guide-v4-2-2-5-pdf-d229023620 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door tweaker2010 op 07-11-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickyk
De_Bastaard schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:40:
Jep:
nickyk schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:30:
[...]

Ik heb de pdf van goodsense hier. Als je mij een locatie geeft waar ik hem kan uploaden zodat iedereen hem kan downloaden zet ik hem er morgen voor je op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Ik had je al geDM'd, maar kun je hem op bijvoorbeeld mediafire/rapidshare zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door Taigu op 12-11-2012 22:25 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48
En ik heb ondertussen ook het papiertje.

Itil V3 foundations (2011 editie) met 80% gehaald.

• nickyk
Taigu schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:24:
Ik had je al geDM'd, maar kun je hem op bijvoorbeeld mediafire/rapidshare zetten?
Heb je de pdf per mail gestuurd. Kun jij hem op mediafire / rapidshare zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Bedankt! hier staat de samenvatting.

[ Voor 6% gewijzigd door Taigu op 16-11-2012 09:19 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Tnx voor de samenvatting!
Heb je hier genoeg aan om het examen te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik wou graag vragen wat de toegevoegde waarde is om het ITIL foundation examen in het Engels of in het Nederlands af te leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Delacour schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:48:
Hallo,

Ik wou graag vragen wat de toegevoegde waarde is om het ITIL foundation examen in het Engels of in het Nederlands af te leggen ?
Dat ligt er helemaal aan wat je het makkelijkste vind. Het beste is om de cursus en het examen in dezelfde taal te doen. Veel termen verschillen namelijk nogal van elkaar en dat kan verwarring opleveren bij een examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delacour
tweaker2010 schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:52:
[...]

Dat ligt er helemaal aan wat je het makkelijkste vind. Het beste is om de cursus en het examen in dezelfde taal te doen. Veel termen verschillen namelijk nogal van elkaar en dat kan verwarring opleveren bij een examen.
Ok, maar het is dus niet zo dat als het examen is afgelegd in het Engels dat dit hoger wordt beoordeeld door bedrijven?

Tevens was mijn vraag: Is alleen het ITIL foundation examen in het Nederlands? Of ook de daaropvolgende modules, expert en master?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Delacour schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:02:
[...]
Ok, maar het is dus niet zo dat als het examen is afgelegd in het Engels dat dit hoger wordt beoordeeld door bedrijven?
Dat kunnen ze niet zien. Ik heb gewoon een engels EXIN certificaat terwijl ik een NL examen gemaakt heb.
Tevens was mijn vraag: Is alleen het ITIL foundation examen in het Nederlands? Of ook de daaropvolgende modules, expert en master?
Volgens mij zijn alle volgende modules alleen in het engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Alle intermediates (en hoger) zijn in het Engels. Proefexamens zijn (vrijwel?) niet te vinden (mij niet gelukt iig :)), je moet het doen met de proefexamens die je van je (verplichte...) opleider krijgt :)

De intermediates geven wat mij betreft een stuk meer diepgang (ik heb recentelijk SS en SD gehaald), examens zijn een stuk pittiger dan Foundations ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Jaymz op 01-12-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 21:19
Vorige week de itil v3 cursus gevolgd bij Global Knowledge. Ik had al v2 kennis, aangezien het onderdeel was van mijn opleiding BI in 2008.

Moet wel zeggen dat v3 t.o.v. v2 een enorme uitbreiding is.

Ik had de cursus in het Nederlands, maar lesmateriaal was in het Engels...

Examen had ik gelijk na de driedaagse cursus afgelegd (examen was overigens in het NL) en ik had een score van 86%.

Ik moet zeggen dat het examen zonder te leren, maar met goede cursus goed te doen is.

Zal zeker ook de overige certificaten gaan halen, gezien het leuk op je CV staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Ik heb zelf itil v3 foundation (mei 2010). Ik heb het in het engels gedaan gewoon vanwege het feit dat mocht ik het vervolg willen doen, deze examens allemaal in het Engels zijn. Daarbij is het ook makkelijker schakelen in internationale omgevingen waarbij alle terminologie in het Engels is!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ga me er aan wagen! Volgende maand hoop ik examen te gaan doen! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21

Arno

PF5A

Is het voor V3 foundation aan te raden om een training te doen, of is het met zelfstudie ook goed te doen?

Ik zie op BOL.com een aantal boeken (zoals deze) waarmee volgens hun het examen wel te doen is.

Heeft iemand tips voor me ?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ITIL v3 leek heb je echt niet meer nodig dan Foundations of ITIL® V3 / ISBN 9789087530570 als je voor de veelal verplichte Foundation gaat. Wellicht kan je ergens nog oefenen met vragen, maar dat is alleen een bonus. De levels boven Foundation is een ander verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Arno schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:52:
Is het voor V3 foundation aan te raden om een training te doen, of is het met zelfstudie ook goed te doen?

Ik zie op BOL.com een aantal boeken (zoals deze) waarmee volgens hun het examen wel te doen is.

Heeft iemand tips voor me ?
Dat boek is idd wel handig. Ik heb zelf ook "de kleine ITIL" maar dat vind ik niet aansluiten op je examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
  • Laatst online: 22-06 15:31
Heeft iemand ervaring met die Exin Anywhere examens die je online kan doen? Staat op je certificaat dat je het op die manier gedaan hebt? Ik wil binnenkort in mijn eigen tijd beginnen aan ITIL Foundation maar ik woon niet echt in de buurt van een examenlocatie, dan is dit een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21

Arno

PF5A

Ok bedankt heren!

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001

St@m

@ Your Service

kibber schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:05:
Heeft iemand ervaring met die Exin Anywhere examens die je online kan doen? Staat op je certificaat dat je het op die manier gedaan hebt? Ik wil binnenkort in mijn eigen tijd beginnen aan ITIL Foundation maar ik woon niet echt in de buurt van een examenlocatie, dan is dit een mooie oplossing :)
Hey dat is een goede tip! Dat scheelt ons een heleboel geld aan reiskosten en parkeerkosten voor onze medewerkers.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
St@m schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:39:
[...]

Hey dat is een goede tip! Dat scheelt ons een heleboel geld aan reiskosten en parkeerkosten voor onze medewerkers.
Fijn om te horen dat je er wat aan hebt :D
Mochten de eerste werknemers er ervaring mee hebben dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Wij zijn met een Service Management traject bezig waarbij (oa.) een aantal rondes foundations cursussen worden gegeven bij ons op locatie voor medewerkers; Ikzelf heb op een eerder moment al examen gedaan bij het EXIN in Utrecht.

Nu het op locatie kan (moet wel een geacrediteerd examinator bij aanwezig zijn ;)) heeft één groep op deze manier examen gedaan, ik heb geen klachten ofzo gehoord. Ik weet niet precies wat de eisen en voorwaarden zijn als je het individueel doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
Ik mag komende donderdag op voor ITIL Foundations v3, ik heb er niet zo'n heel goed gevoel over. De stof blijft maar niet hangen en ik vind het moeilijk om goed te bepalen wat ze precies verwachten.
Ik heb de afgelopen weken vooral geleerd met de samenvatting van GoodSense, maar met het oefenexamen red ik het niet eens. Dat word morgen nog een lange dag leren en dan vol goede moed donderdag het examen in.
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon oefenen. Het is belangrijk dat je de begrippen goed kent. Er zijn inderdaad veel termen die je moet weten, maar als je de best practices eenmaal doorhebt is er niet veel aan. Het is na het leren ook handig om een examen trainer te downloaden en daarin een paar honderd ITIL vragen in te gooien om mee te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
Ja ik gebruik op dit moment het volgende oefen examen:
http://online.apmg-exams.....aspx?subid=4&masterid=3#
Maar hier komen steeds dezelfde 40 vragen naar voren, dus dat word een beetje hetzelfde, ik zal vanavond nog een zoeken naar andere vragen, maar het meeste is engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56
Xevoo, heb je specifieke onderdelen waar het steeds misgaat?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
In de oefen toets ging het steeds bij processen fout, gisteren het examen gehad, en daar 80% behaald... dus geslaagd. Er kwamen echt heel veel vragen vanuit de oefen toets naar voren welke ik dus eigenlijk zo kon beantwoorden, de vragen waar ik niet goed in was waren veranderd door vragen die ik wel begreep...? Oefen toets was dus uiteindelijk moeilijker dan de echte toets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd! Heb je het online laten afnemen of bij een organisatie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Xevoo schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:51:
In de oefen toets ging het steeds bij processen fout, gisteren het examen gehad, en daar 80% behaald... dus geslaagd. Er kwamen echt heel veel vragen vanuit de oefen toets naar voren welke ik dus eigenlijk zo kon beantwoorden, de vragen waar ik niet goed in was waren veranderd door vragen die ik wel begreep...? Oefen toets was dus uiteindelijk moeilijker dan de echte toets :)
Gefeliciteerd met het behalen van het resultaat. Mocht je nog interesse hebben in uitleg over daar waar je het wat moeilijker mee hebt, laat het gerust (hier) weten. Dan kunnen we hier informatie delen met elkaar.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:48:
Gefeliciteerd! Heb je het online laten afnemen of bij een organisatie zelf?
Bij Exin in Eindhoven, was overigens allemaal erg goed geregeld daar, had vrijdag mijn certificaat al binnen.
TRON schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:18:
[...]

Gefeliciteerd met het behalen van het resultaat. Mocht je nog interesse hebben in uitleg over daar waar je het wat moeilijker mee hebt, laat het gerust (hier) weten. Dan kunnen we hier informatie delen met elkaar.
Ja, dat is het rare, het examen zelf ging dus eigenlijk gewoon goed. Denk dat het meeste moeite zit in het uit elkaar houden van alle namen en welke activiteiten onder welke processen hangen enzovoort. Wat het doet en betekend is vaak wel duidelijk.

Nouja, op naar de volgende (Microsoft deze keer :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xevoo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:00:
[...]

Bij Exin in Eindhoven, was overigens allemaal erg goed geregeld daar, had vrijdag mijn certificaat al binnen.

Nouja, op naar de volgende (Microsoft deze keer :+ )
Dat is zeker snel! Ik heb toch wel ruim twee weken moeten wachten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18
Kan iemand hier mij misschien aan een ITIL v3 boek helpen? Zie ook mijn advertentie: V&A gevraagd: Foundations of IT Service Management: The ITIL Foundations Course in a Book

Heb hem nodig voor een tentamen dit blok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:25:
Kan iemand hier mij misschien aan een ITIL v3 boek helpen? Zie ook mijn advertentie: V&A gevraagd: Foundations of IT Service Management: The ITIL Foundations Course in a Book

Heb hem nodig voor een tentamen dit blok :)
Geen antwoord op je vraag, maar dat boek is de oude druk. Dit is waarschijnlijk de reden dat het amper wordt verkocht. Deze druk was zo slecht dat het binnen één maand al uit de handel werd genomen en had beduidend zeer oude informatie. Ik weet niet of ze dat oude examen nog steeds afnemen, maar je kan beter voor 2011 V3 gaan gezien dat in de werksfeer vereist is.

Geen idee of ik hier mag linken naar shops, dus dan maar het nieuwe ISBN: 978-1466231320

Persoonlijk zou ik liever gaan voor "Foundations of ITIL® V3" of de Nederlandse versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, eens daarnaar kijken dan!

Edit: Die blijkt ook slecht leverbaar te zijn :/

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
Weet iemand of je als student korting kan krijgen op je ITIL Foundation examen? Ik vind 180 euro voor een Exin Anywhere examen redelijk veel geld...

Verwijderd

De examens van EXIN zijn sinds 1 februari in prijs gestegen ja. Ze waren geloof ik iets van 140, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kibber
Klopt, ik heb hem inmiddels toch maar gedaan en het examen kost nu 150 euro + 31,50 aan BTW. Ik heb het overigens gehaald met 75%, viel me een beetje tegen omdat ik voor het proefexamen 80% had maar ach. EXIN gaat nu de beelden controleren en daar krijg ik ergens in de komende 2 weken informatie over.

Ik heb overigens gebruik gemaakt van een Nederlandstalige videocursus die op een bepaalde, Nederlandstalige usenet client staat ;-). Doe er je voordeel mee! Ik vond het erg prettig werken.

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 23:03
Ik ga niet je volledige reactie quoten, vandaar dat ik hem maar weggehaald heb. In ieder geval bedankt voor je zeer uitgebreide reactie.

Je hebt dus eerder ook gewerkt bij bedrijven waar geen ITIL gebruikt werd:
Geen ITIL op afdelingen waar ik rond heb gelopen hield dit in, geen uitzondering:

- Niemand weet wat ervoor gedaan is
- Mensen pakken incidenten niet op tijd op en voelen zich vaak niet verantwoordelijk
- Houden zich bezig met incidenten die vaak niet hoeven of geen spoed hebben.
- Klanten? Gebruikers zijn het! En die moeten niet zeuren, na mijn vakantie kijk ik er wel weer naar.
Ik werk zelf ook in een bedrijf waar geen ITIL gebruikt wordt, en heb tot nu toe nog niet bovenstaande situaties meegemaakt, maar het is naar mijn idee hoognodig om eens wat structuur in de ''jungle'' aan te brengen in dit bedrijf.
Hoe kan ITIL nou eigenlijk goed geïmplementeerd worden bij een bedrijf? Is dat enkel mogelijk door externen in te huren (veel geld, doet dit bedrijf toch niet waarschijnlijk), of kan ik daar zelf een implementatieplan voor opstellen en zo ja, hoe dan? Het is namelijk zo dat deze ''jungle'' in het bedrijf dan namelijk helemaal op zijn kop zou gaan naar mijn idee, maar structuur is er zeker nodig.

Of: werkt ITIL, zoals omschreven in het boek, alleen lekker in joekels van multinationals in Nederland, en werkt het minder goed bij de (relatief) kleine bedrijven?

Momenteel ben ik zelf ook bezig met het leren voor ITIL v3 foundations, maar vindt het erg droge stof en sommige zinnen in het boek zijn nogal droog omschreven en moet alles soms wel 3 keer lezen voordat tot me doordringt wat ze bedoelen. Daarnaast gelukkig nog een ITIL Pocketguide er bij gekregen. Een tip aan iedereen: lees deze eerst helemaal door, en begin daarna pas een keer aan het dikke boek.

• Jorn1986

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Jorn1986 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 18:33:
Hoe kan ITIL nou eigenlijk goed geïmplementeerd worden bij een bedrijf? Is dat enkel mogelijk door externen in te huren (veel geld, doet dit bedrijf toch niet waarschijnlijk), of kan ik daar zelf een implementatieplan voor opstellen en zo ja, hoe dan? Het is namelijk zo dat deze ''jungle'' in het bedrijf dan namelijk helemaal op zijn kop zou gaan naar mijn idee, maar structuur is er zeker nodig.
Het theoretische antwoord is: "IT depends" :)

Geen enkel bedrijf of situatie bij bedrijven is hetzelfde; Een goede manier is de huidige situatie goed in kaart te brengen (vanuit een breed perspectief), vast te stellen waar de grootste behoefte aan is en vooral niet teveel te willen in eerste instantie. Wanneer je de 'juiste' pijnpunten weet weg te nemen creeër je meestal voldoende draagvlak om verder te gaan ;)

Er zijn inderdaad mensen die je voor dit soort klussen kunt inhuren; het moeilijke is dat tot op zekere hoogte een cultuuromslag nodig is, en die zijn vaak lastig te faciliteren door 'eigen' mensen. Het zijn en blijven mensen die je moet zien te bereiken :)
Of: werkt ITIL, zoals omschreven in het boek, alleen lekker in joekels van multinationals in Nederland, en werkt het minder goed bij de (relatief) kleine bedrijven?
Ik zeg zelf altijd: "Je kunt ITIL niet 'volgens het boekje' implementeren" ITIL biedt je framework waarop je ICT dienstverlening kunt baseren.

De core publicaties (een kleine 2000 pagina's ! !) beschrijven meer dan 20 processen. Relatief kleine bedrijven kunnen denk ik beter uit ITIL halen waar ze (op dat moment) het meeste aan hebben. Dan zul je processen als incident, wijzigingen, release, probleem, event en configuratiebeheer (operatie/transitie) als eerste oppakken. Aandachtsgebieden als Portfolio, Catalogus, Service Level, Demand management (strategie/design) zie je meestal in een volgende fase formeel vormgegeven worden.

ITIl komt neer op weten welke diensten je aan welke klanten aanbiedt, weten wat je klant er aan heeft en dit goed vormgeven en uitvoeren. Het is meer dan incident en changemanagement; die perceptie kom ik toch beangstigend vaak tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik ben het ten dele met je eens Jaymz. Een klein bedrijf zou juist moeten kunnen profiteren van streamlining in de bedrijfsprocessen dmv ITIL v3. Het zorgt ervoor dat bij een eventuele groei er niet halsoverkop een nieuw proces koud geimplementeerd hoeft te worden, maar dat er juist alleen maar een aanpassing hoeft plaats te vinden.

Wat betreft multinationals daar proberen ze ITIL juist te implementeren op een halsstarrige manier waardoor er tussen techniek en processen veel verloren gaat. Dit met name juist doordat er teveel in eilandjes wordt gewerkt.

Mijns inziens zou er een balans moeten ontstaan tussen business processen, technische processen en IT bedrijfsprocessen. Zolang daar geen eenheid en samenhorigheid ontstaat, dan kan je altijd wel een mooi proces schrijven en proberen te implementeren, maar zal het altijd verloren gaan juist omdat het geen draagvlak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Ik doelde er meer op dat 20+ processen (volledig) optuigen mijns inziens wat overdreven is, de rode 'diensten' draad kun je toepassen ongeacht schaalgrootte :)

Een integrale aanpak is wel noodzakelijk ja, en een sterke focus op het verkrijgen van draagvlak ook :)

[ Voor 25% gewijzigd door Jaymz op 04-03-2013 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Anderzijds hoe meer je procesmatig dichtgetimmerd hebt, des te minder de kans is op discussie over procedures etc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Paganstars schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:22:
Anderzijds hoe meer je procesmatig dichtgetimmerd hebt, des te minder de kans is op discussie over procedures etc!
Dat zou je denken. Dat is echter geheel afhankelijk van de bedrijfscultuur.

Het gaat vooral om draagvlak vanuit het management en het continue uiten hiervan. Daarnaast is het belangrijk om een goed verhaal te hebben over welke processen je wil implementeren en de reden hiervan.

Verandering brengt vrijwel altijd weerstand met zich mee, dus daar moet je rekening mee houden en op inspelen. Per bedrijf verschilt hierdoor de aanpak van implementaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Klopt verschilt heel erg van bedrijf tot bedrijf. Ervaring leert mij wel dat zodra het geimplementeerd is en geaccepteerd is door de gebruikers, de bedrijven toch vaak overstag gaan en zoiets hebben van " hey nu weet ik wie waar verantwoordelijk voor is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik denk eraan om ITIL Foundation te doen, omdat het nog weleens gevraagd wordt en het examen maar €140 kost.

Is het verstandig om gewoon direct een Nederlandstalig ITIL-boek (Foundation) aan te schaffen, het examen in te plannen voor een maandag en gewoon de zaterdag en zondag elke dag 5-6 uur besteden om het boek door te lezen?

Of is dat niet genoeg aan tijdsversteding? Ik heb al wel redelijk wat werk-ervaring en zou graag ITIL V3 en Prince2 te doen, maar ik weet niet hoe hoog het niveau van beide examens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
chronoz schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:22:
Of is dat niet genoeg aan tijdsversteding? Ik heb al wel redelijk wat werk-ervaring en zou graag ITIL V3 en Prince2 te doen, maar ik weet niet hoe hoog het niveau van beide examens is.
Er zijn op internet of in de Apple store voldoende proefexamen te vinden; hiermee kan je zelf goed testen wat je niveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
chronoz schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:22:
Ik denk eraan om ITIL Foundation te doen, omdat het nog weleens gevraagd wordt en het examen maar €140 kost.

Is het verstandig om gewoon direct een Nederlandstalig ITIL-boek (Foundation) aan te schaffen, het examen in te plannen voor een maandag en gewoon de zaterdag en zondag elke dag 5-6 uur besteden om het boek door te lezen?

Ik zelf zou kiezen voor de engelse examens en boeken. Ik heb zelf de NL versie gedaan, maar in de praktijk merk ik toch dat er veel meer met de engelse terminologie wordt gedaan.

Qua leren ben ik bang dat je niet met 5-6 uur het gaat redden! Ik zou naast de boeken lezen ook nuggets kijken en proef examens doen. Ik zelf heb er destijds ongeveer 2 weken over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Paganstars schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:23:
[...]

Ik zelf zou kiezen voor de engelse examens en boeken. Ik heb zelf de NL versie gedaan, maar in de praktijk merk ik toch dat er veel meer met de engelse terminologie wordt gedaan.

Qua leren ben ik bang dat je niet met 5-6 uur het gaat redden! Ik zou naast de boeken lezen ook nuggets kijken en proef examens doen. Ik zelf heb er destijds ongeveer 2 weken over gedaan.
Met Paganstars. Ik wil je ook adviseren om de Engelse boeken en Engelse examens te oefenen. De vertaling laat zich nog wel eens te wensen over en als je daarmee geconfronteerd wordt tijdens het examen, dan wordt je daar niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcoppens
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-11-2023
Woensdag geslaagd voor ITIL Foundation, 83% goed

in-company training gedaan door D-ICT Solutions, is aan te raden.
ITIL3 filmpjes en proefexamens van te voren doorgenomen. In 3 dagen is het veel en taaie stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delacour
Hallo,

Ik begin volgende week met mijn ITIL v3 en nu had ik een drietal vragen:

Hoe kan ik het beste ITIL leren. Door gewoon de droge stof uit m'n kop te knallen, of om ook samenvattingen over te schrijven en/of oefenvragen te maken?

En

Wat is realistisch gezien een tijdsbestek om ITIL volledige te kennen alvorens voor je examen op te gaan? 3weken of 3 maanden of..?

En

Kan ik ook ergens oefenvragen vinden? Ik vond hier op het forum wel een linkje, maar dat waren steeds dezelfde vragen en allemaal in het Engels. Ik heb een NL boek en krijg een NL examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Delacour schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:49:
Hallo,

Hoe kan ik het beste ITIL leren. Door gewoon de droge stof uit m'n kop te knallen, of om ook samenvattingen over te schrijven en/of oefenvragen te maken?

En

Wat is realistisch gezien een tijdsbestek om ITIL volledige te kennen alvorens voor je examen op te gaan? 3weken of 3 maanden of..?

En

Kan ik ook ergens oefenvragen vinden? Ik vond hier op het forum wel een linkje, maar dat waren steeds dezelfde vragen en allemaal in het Engels. Ik heb een NL boek en krijg een NL examen.
Het is per persoon verschillend hoe je het beste kan leren. Hoe leer je normaal het best?

Mij heeft het geholpen om per proces kort en krachtig te beschrijven wat de input, de output, het doel en de actoren zijn. Idem per lifecycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:44
Delacour schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:49:
Hallo,

En

En

Het tijdbestek hangt een beetje af van hoeveel tijd je er per week aan kan besteden.
Ik heb het zelf in een maand geleerd.
Maar dat was wel 2 uurtjes per dag.
En in het weekend zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Heb op internet tot nu toe maar 1 proefexamen kunnen vinden, welke oorspronkelijk van het ROC West-Braband Radius College komt: heeft iemand er nog een paar meer voor mij beschikbaar?
Wil namelijk nog wat meer oefenen dan alleen dat proefexamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik weet niet of je een beetje Engels kan, maar ik had op m'n iPad een app waar ITIL oefen examens in stonden, best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeXXoR
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-08 19:51

DeXXoR

[Team Black Bulls]

Ik zit er ook naar te kijken binnenkort ITIL te gaan doen, heb het boek al klaar liggen.. nu de zin nog om er doorheen te spitten.

Ik heb gehoord dat er in het examen veel onbekende engelse terminologie voorbij komt, iemand ervaring mee? Een collega heeft zijn ITIL examen thuis gedaan, wel grappig hoe dat werkt. Hij moest eerst zijn werkomgeving laten zien via webcam, waarna hij de test moest maken met de webcam op hem gericht. Nadat je de test hebt afgerond bekijken ze eerst uitvoerig de beelden voordat je daadwerkelijk slaagt. Lijkt mij in ieder geval ook wel wat dit op deze manier te doen, scheelt weer tijd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
DeXXoR schreef op maandag 01 april 2013 @ 23:03:
...
Een collega heeft zijn ITIL examen thuis gedaan, wel grappig hoe dat werkt. Hij moest eerst zijn werkomgeving laten zien via webcam, waarna hij de test moest maken met de webcam op hem gericht. Nadat je de test hebt afgerond bekijken ze eerst uitvoerig de beelden voordat je daadwerkelijk slaagt. Lijkt mij in ieder geval ook wel wat dit op deze manier te doen, scheelt weer tijd! :)
Ik neem aan dat dit alleen kan voor de foundation. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Ik heb daarnet het proefexamen ITILF versie 3 eens gemaakt, afkomstig van het ROC West-Brabant Radius College. Maar nu blijkt dat de antwoorden er niet achter zitten en kan ze niet vinden op internet. Weet iemand wat de juiste antwoorden zouden moeten zijn, zodat ik mezelf even kan nakijken?

En weet iemand nog meer Nederlandse proefexamens te vinden? Dit omdat ik mijn examen volgende week ook in het Nederlands ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Yay! Vandaag ITIL Foundations weten te behalen met >65% :)

Ik raad iedereen aan al die feitjes goed te stampen, plus een heel klein beetje ''common sense'' te gebruiken over wat <vanalles> doet.

[ Voor 54% gewijzigd door Jorn1986 op 09-04-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
thafusion schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:18:
[...]

Er zijn op internet of in de Apple store voldoende proefexamen te vinden; hiermee kan je zelf goed testen wat je niveau is.
Ik kan alleen maar engelstalige proefexamens vinden, zijn er ook nederlandse varianten voor een iOS device?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb de v3 Foundation gehaald. Ik heb Snippertje zijn laatste Exam Collection geleerd ( in totaal iets van 90 vragen ), en de samenvatting van Sense-nogiets. Wel twee keer over gedaan, omdat ik spontaan koorts nadat ik het eerste examen had ingepland. ( dacht een week nodig te hebben.. maar niet op een eventuele ziekte... ) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag ITIL Foundation behaald. Bij Microsoft heb je een online portal waar je o.a. je certificaat kan downloaden. Hoe zit dat precies bij ITIL, of is dat het bewijs die je ontvangen hebt na het examen?

Het is al duidelijk! Je krijgt na een aantal dagen een mailtje waarbij je je moet aanmelden. Daarna krijg je een envelop thuisgestuurd met je certificaat en.... je badge. :)

[ Voor 31% gewijzigd door JPtjeeNL op 04-06-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delacour
Vorige week mijn ITIL behaald met een score van 85%. Ik heb nuggets op Youtube bekeken en alle oefenvragen gemaakt die ik kon vinden, tevens de samenvatting van Goodsense doorgenomen.

Tijdens het examen had ik ongeveer 50% van alle vragen al eerder gehad.

Oefenvragen kun je ook van www.examcollection.com downloaden (Nederlands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:07
ik moet binnenkort beginnen met ITIL V3, wat is het beste om te doen om te leren en word het examen het meeste in het nederlands gemaakt of in het engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@creative; ff teruglezen dit is al veel vaker aanbod gekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdlaar
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-09 14:44
ThinkPadd schreef op maandag 01 april 2013 @ 17:05:
Ik weet niet of je een beetje Engels kan, maar ik had op m'n iPad een app waar ITIL oefen examens in stonden, best handig.
hoe heet deze app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort samen met mijn vrouw ITIL gaan doen. Nou hadden wij een tijdje geleden een Engels boek aangeschaft wat niet te lezen was, omdat het zo chaotisch en moeilijk geschreven was.

En daarom zijn we op zoek naar een boek wat makkelijk te lezen en begrijpen is. Heeft er iemand van jullie ervaring met een goed boek. En wellicht filmpjes op youtube?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:13
Ik ben zelf bezig met de boeken van Best Management Practice (stapje verder dan foundation).
Is ernstig droge stof maar de boeken bevatten wel alle info die je nodig hebt.

Mijn tip is om te kijken of je de foundation boeken kan vinden. Wel in het engels uiteraard.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48
Ik moet maandag op voor ITIL Foundation v3, heb alle stof op school gehad vorig jaar dus eigenlijk vind ik het allemaal niet zo heel spannend. Maarja, werkgevers he. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
eeeen gehaald met 83% (7 fout) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagon89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Gefeliciteerd!
Moet zelf binnenkort ook op (ook voor de werkgever :) )

Heb je buiten de stof die je vorig jaar op school gehad heb niets geleerd van te voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 17:05
Heb m'n V2 ook maar eens geüpdatet naar V3. Van ons clubje hebben het er 7 van de 8 gehaald in de 3 dagen cursus en nauwelijks tijd voor zelfstudie. Viel me niet tegen.

Binnenkort de verdieping in, dat zal wel een stuk moeilijker worden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:39

Bluebe

Roar

Ik had een discussie met een collega en ik kom er maar niet uit, heb ook mijn ITIL v3 boek erbij gepakt en gezocht op internet maar blijkbaar zie ik het compleet over het hoofd. Heeft iemand antwoord op mijn vraag en waar dit evt. wordt beschreven?

Is het zo dat een change altijd uit wordt gevoerd in een release?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Nee, waarom zou dat? Als een hardware-item in de CMDB wijzigt heb je wel een change maar toch niks met een release te maken?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe

Bluebe

Roar

Ja precies, ik probeer hem er ook van te overtuigen dat het niet klopt dat je alles een release noemt. Maar kon er voorzover geen evidence van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Uit het Service Transition boek
Many changes may be grouped into one release
[...]
Whenever possible changes should be designed, built, tested and deployed in releases.
Moeten: nee :)
Mogen: ja :)
De praktijk: Moet je zelf weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe

Bluebe

Roar

ha kijk zoiets zocht ik eigenlijk! Bedankt, ik ga nogmaals een poging doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
dagon89 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 08:25:
Gefeliciteerd!
Moet zelf binnenkort ook op (ook voor de werkgever :) )

Heb je buiten de stof die je vorig jaar op school gehad heb niets geleerd van te voren?
Late reactie :P

Heb een samenvatting die ik nog had doorgenomen en ben gewoon begonnen met een proefexamen. Haalde direct een 7 dus ben dat blijven oefenen en heb nog een paar filmpjes doorgekeken. Dat was genoeg voor mij. :)

Draait ook veel om logisch nadenken, soms kun je het antwoord zo uit een vraag lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik weet dat de vraag al enkele keren voorbij kwam, maar ik heb een boek nodig om ITIL te studeren.
Zelf dacht ik aan deze: http://www.bol.com/nl/p/f...itil-v3/1001004005576800/

Echter, deze is gedrukt in 2007 en als ik het goed heb, is er een nieuwe ITIL revision geweest in 2011.

Welke boek koop ik dan best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Dat boek zou nog prima moeten zijn.
Ik heb deze toevallig afgelopen vrijdag bij mijn nieuwe werkgever gekregen om te bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Super, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Inmiddels heb ik het boek in gebruik genomen en vrees dat ik er met dit boek niet zal geraken... (deze dus: http://www.bol.com/nl/p/f...itil-v3/1001004005576800/)

Het is bijzonder droog en ik heb helemaal geen feeling met de materie in mijn dagelijke werk.
Om die reden denk ik "itil for dummies, 2011" erbij te halen. Ja, lach maar, maar dat zijn best goede boeken als je er nog niets van kent :-)

Of iemand een ander idee om meer feeling te krijgen met de materie?

[ Voor 8% gewijzigd door hanzer op 19-11-2013 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-08 19:06
Ik ben van plan om mij te certificeren in ITIL dmv CBT Nuggets, nu zie ik hier 2 series van nuggets staan..
ITIL Foundation en ITIL Foundation Level. Kan iemand mij de verschillen hiervan vertellen, en welke het beste is om te kijken als beginner. :)

Realiteit is een hallucinatie die optreedt bij gebrek aan alcohol.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Het instapniveau is ITIL Foundations, daarna volgen de intermediate level cursussen. Ze zouden hetzelfde moeten zijn dus :)

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-09 20:56
Op dit moment wil ik mij gaan certificeren in ITIL.
Ik heb nu het boek De kleine ITIL v3 besteld en de samenvatting van goodsense gedownload.
Heb zelf wel wat ervaring opgedaan d.m.v. de vakken bedrijfsinformatiesystemen en bedrijfskunde.
Is dit voldoende om het examen te halen na goed bestuderen, en wat oefenexamens te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja doet moet voldoende zijn, De Kleine ITILv3 is droog/theoretisch stof maar daar moet je even doorheen. Een paar oefenexamens is zeker erg nuttig.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:51
Ik ga binnen enkele weken het ITIL foundation examen doen. Nu las ik hier enkele opmerkingen over prijzen tot wel 180 Euro. Ik kan deze boeken via Prometric voor 126 Euro. Heel mooi zou je denken, maar ik ga dan altijd denken dat ik ergens iets gemist heb.. Zijn er meer die ook recent voor dit bedrag een examen hebben hebben kunnen afleggen?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• EvaluationCopy
Gisteren examen Lifecycle: Service Design gedaan. Pffff voor mensen die denk dat ITIL makkelijk is omdat het foundation niveau zo gehaald was: forget it. Echt een heel ander pak vreten.

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
EvaluationCopy schreef op donderdag 28 november 2013 @ 08:41:
Gisteren examen Lifecycle: Service Design gedaan. Pffff voor mensen die denk dat ITIL makkelijk is omdat het foundation niveau zo gehaald was: forget it. Echt een heel ander pak vreten.
Ik mag die volgende week dinsdag doen (service design), tips en suggesties?

paar weken geleden Service Operations gedaan en vorig jaar Change, Release and Validation gedaan. Dus type examen (en het begrijpend lezen dat er bij hoort) is mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Ik heb afgelopen jaar het Lifecycle traject (Strategy, Design, Transition, Operation, CSI) en daarna Managing Across the Lifecyle afgerond. Mijn belangrijkste constatering is dat bij de intermediate examens je het bij de vraag behorende scenario echt heel goed moet lezen. Er is maar één antwoord dat echt goed op de geschetste situatie slaat, maar dat wist je al ;)

Reken voor Design zeker op één lastige RACI vraag waar meer dan 1 letter in colommen staat en/of rollen worden gecombineerd; ik had ook een (vond ik moelijke) metrics/kpi vraag waarbij het volgens mij vooral belangrijk was de juiste (<- scenario) balans tussen de verschillende typen te vinden. Als ik het me goed herinner is het ook belangrijk om bij ontwerpkeuzen of policies niet alleen naar de techniek te kijken, maar alle aspecten (en business/costomer !) mee te nemen.

Ik ben bij een paar examens toch in de distractor gestonken die, hoewel heel behoorlijk op het scenorio leek te slaan, ergens de plank miste. Bijvoorbeeld een 'goed antwoord om de verkeerde reden' of een theoretisch goed argument dat gezien het scenario niet kan. Wanneer bijvoorbeeld in het scenario wordt gemeld dat Incident, problem en change managment geimplementeerd zijn en verder nog geen processen zijn geimplementeerd kan het Service Design Package niet bestaan...(want dat is een output van Design Coördination)

Ik kreeg van de opleider per module de bijbehorende core publicatie erbij; hoewel veel pagina's heb ik daar zeker wat aan gehad. Dat gezegd hebbende gaan de intemediates niet meer om letterlijk weten wat er in de boeken staat, je moet echter wel snappen waar het om gaat en dit op basis van het geschetste scenario goed kunnen toepassen :)

Managing Across the Lifecycle is (naast de hoeveelheid) trouwens ook echt een moelijker examen, de antwoorden liggen nog dichter bij elkaar :)
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste